Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 78 ... 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• psychoclown
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:45

psychoclown

Admin Softe Goederen

Huub!

Afgelopen zaterdag een toffe pot Mansions of Madness gespeeld. We speelden de Ill-fated Exhibit. Erg toffe mysterie die we zowaar gehaald hebben in de laatste ronde nadat de eerste dode gevallen was. De overgebleven drie waren allen insane en o.a. ik zou het niet meer redden. Weliswaar hadden enkel de dode speler en de één van de levende spelers gewonnen door de hidden agenda. Toch voelde het ook voor mij als overwinning (ik had het toch niet meer kunnen winnen).

Daarnaast nog een potje Lanterns gespeeld. Wel vaak zien liggen maar dit was de eerste keer dat ik hem speelde. Erg leuk kort spelletje wat me aan Kingdomino deed denken. Mijn vriendin was gelijk verkocht in ieder geval :)

Onlangs ook weer wat inlays gemaakt, ik zal ze deze week nog een keer op de foto zetten en hier delen.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• Snappie88
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19:44

Snappie88

Mr. Hollywood

Bornhald schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:02:
voor de mensen die het gemist hebben, verschillende spellen 30% korting bij bol.com Waaronder terra mystica en TTR en in ieder geval de TTR Nederland uitbreiding en pandamic legacy S2
https://www.bol.com/nl/ra...ldoelgrnbri20181147208831
Ik ben zelf voornamelijk op zoek naar Engelse varianten van bordspellen (m'n +1 komt niet van hier). Over het algemeen gaat dat prima want Fantasy Flight doet (bijna) niet aan vertaalslagen. Echter is Terra Mystica wel een hele mooie prijs... Is dit spel goed in het Engels te spelen ook al heb je de Nederlandse variant, of is er veel vertaling nodig?

Edit: nevermind, Bol heeft het probleem zelf al opgelost door het slechtst een dag aan te bieden :P

Snappie88 wijzigde deze reactie 21-11-2018 10:56 (5%)

Surfin' paradise!

• MrVegeta
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23:25

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Alsnog. Ik geloof dat Terra Mystica en zijn vervolg Gaia Project 99% taal-onafhankelijk zijn. Alleen de boekjes zijn taalgebonden. Dit weet ik wel voor Gaia want die heb ik. Overigens zou ik Gaia over Terra aanraden :)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

psychoclown schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:02:
Afgelopen zaterdag een toffe pot Mansions of Madness gespeeld. We speelden de Ill-fated Exhibit. Erg toffe mysterie die we zowaar gehaald hebben in de laatste ronde nadat de eerste dode gevallen was. De overgebleven drie waren allen insane en o.a. ik zou het niet meer redden. Weliswaar hadden enkel de dode speler en de één van de levende spelers gewonnen door de hidden agenda. Toch voelde het ook voor mij als overwinning (ik had het toch niet meer kunnen winnen).

Daarnaast nog een potje Lanterns gespeeld. Wel vaak zien liggen maar dit was de eerste keer dat ik hem speelde. Erg leuk kort spelletje wat me aan Kingdomino deed denken. Mijn vriendin was gelijk verkocht in ieder geval :)

Onlangs ook weer wat inlays gemaakt, ik zal ze deze week nog een keer op de foto zetten en hier delen.
Ik heb zondag ook weer eens Mansions gespeeld. Wij hadden de nieuwe DLC gespeeld: Altered Fates. Ook erg leuk. Play time 90-120 min. Uiteindelijk wel 150-180 minuten bezig geweest terwijl we aardig doorspeelden. Wel (grote) fout gemaakt. Als de app zegt "take 2 damage" dan moet je blijkbaar 2 damage face up pakken. Dat deden wij niet waardoor we die effecten niet echt hadden. Daardoor het mysterie ook vrij gemakkelijk gehaald. Ik moet eigenlijk die andere expansions ook nog even kopen en weer verder gaan met schilderen.

Volgend jaar begin ik aan de Imperial Assault campaign Legends of the Alliance. Die is ook super gaaf.

MrVegeta wijzigde deze reactie 21-11-2018 11:22 (7%)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• psychoclown

psychoclown

Admin Softe Goederen

Huub!

MrVegeta schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:20:
[...]

Ik heb zondag ook weer eens Mansions gespeeld. Wij hadden de nieuwe DLC gespeeld: Altered Fates. Ook erg leuk. Play time 90-120 min. Uiteindelijk wel 150-180 minuten bezig geweest terwijl we aardig doorspeelden. Wel (grote) fout gemaakt. Als de app zegt "take 2 damage" dan moet je blijkbaar 2 damage face up pakken. Dat deden wij niet waardoor we die effecten niet echt hadden. Daardoor het mysterie ook vrij gemakkelijk gehaald.
Die is ook erg vermakelijk, laatst gedaan en wel over te spreken! Niet gehaald maar toch :P

Klopt, als iets facedown is wordt dat altijd expliciet vermeld, alle andere damage en horror is faceup.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

psychoclown schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:22:
[...]

Die is ook erg vermakelijk, laatst gedaan en wel over te spreken! Niet gehaald maar toch :P

Klopt, als iets facedown is wordt dat altijd expliciet vermeld, alle andere damage en horror is faceup.
Heb je een favoriet scenario? En wat is het kortste scenario denk je?

• JBplap
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:50

JBplap

Powered by:

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:38:

Het was niet mijn bedoeling om alleen te spelen maar ik vond het zo leuk dat ik het hele spel doorgespeeld heb met twee kleuren om nog wel een beetje competitie te creeëren. Ik vond het best een leuke activiteit. Zijn er meer mensen die spellen solo spelen? Ben best benieuwd welke spellen voor meer spelers zich daar goed voor lenen.
Kijk ook eens naar spellen met een 'automa' mode.
bv: Scythe

Daarin zit dus een soort 'ai' gestuurde tegenstander op basis van kaarten, zo kun je dus solo tegen een 'robot' speler spelen. (Of met meerdere decks tegen meerdere robots)

Als je meer van RPG houdt zijn zowel Mage Knight als Gloomhaven ook heel goed solo te spelen. _/-\o_

• Mvdbeld
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:27
Van het weekend eindelijk Castles of Burgundy gespeeld na het een jaar op de plank hebben laten liggen. Samen met al mijn vrienden gespeeld - in mijn eentje om precies te zijn :) Iedereen wilde wat anders doen dus ik heb besloten dat ik in elk geval mezelf eens bekend ging maken met de spelregels. Ik vond de handleiding echt ruk maar met wat hulp van YouTube kwam ik er wel uit.

Het was niet mijn bedoeling om alleen te spelen maar ik vond het zo leuk dat ik het hele spel doorgespeeld heb met twee kleuren om nog wel een beetje competitie te creeëren. Ik vond het best een leuke activiteit. Zijn er meer mensen die spellen solo spelen? Ben best benieuwd welke spellen voor meer spelers zich daar goed voor lenen.
Meeste co-ops lenen zich ook prima voor solo-play, voorbeelden:
- de Legende van Andor
- Pandemic
- Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island

Daarnast heb je ook kleinere spelletjes sommige solo only, voorbeelden:
- Vrijdag
- Onirim (app variant stuk fijnder dan continu kaarten schudden)
- Palm Island (tijdje terug via KS binnen gehad)
- The Game (ook met meer te spelen)

En als laatste heb je ook nog spellen met een Automa variant zoals hierboven genoemd. Heb 1x Scythe gespeeld met Automa, maar zou dit zelf niet snel nog een keer doen.

• MADG0BLIN
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:42
Andere spellen welke je solo kan spelen en ik ook daadwerkelijk weleens solo speel:

Gloomhaven: Een dungeon crawler, moet je liggen, maar ik vind het fantastisch.
The 7th Continent: Een kickstarter, dus waarschijnlijk niet zomaar te krijgen, maar als je van verhalen en puzzelen houdt is dit een aanrader.
Terraforming mars: Ook solo goed te doen en niet zo heel makkelijk om te halen.
Scythe was al genoemd.
Viticulture: Van dezelfde maker als Scythe, een interessant spel wat ook alleen interessant is om te spelen. Sowieso een van mijn favorieten om met andere te spelen. Als je hem wil aanschaffen zou ik voor the essential edition gaan met later misschien dan nog tuscani the essential edition als je meer opties wilt.

En voor de liefhebbers is er komende vrijdagavond bij Riemer in Groningen weer een spellenavond. Ik ben er ook weer. :)

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:39
Nog meer solo

Sub Terra
Deep Space D6
Descent 2nd (is met app perfect solo te gaan)

• WillemAtHome
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16:23

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

Verplichte Mage Knight is solo op zijn best reactie:

Mage Knight is solo super leuk!

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

MADG0BLIN schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:15:
En voor de liefhebbers is er komende vrijdagavond bij Riemer in Groningen weer een spellenavond. Ik ben er ook weer. :)
Hm, vrijdag al plannen. Misschien ben ik er bij :)

• _Anvil_
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 09-10 18:17
Gisteren Welcome to the dungeon binnen gekregen en direct uitgeprobeerd met vriendin en bonusdochter van 7. Erg leuk push your luck spelletje!

Het heeft volgens mij minder diepte dan bijv. Port Royal (veel meer keuzes en verschillende manieren om te winnen), maar erg vermakelijk en vooral snel. Voor mij ook handig om er een echte filler game bij te hebben, want de vorige (Munckin) duurde meer dan 2u in mijn spelgroep :P

Later deze week krijg ik ook de pocket editie van Hive binnen, ben erg benieuwd.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:27
TheTMC schreef op donderdag 5 april 2018 @ 00:23:
Zijn allemaal aanraders.
Vind kitchen rush ook erg lachen, idee van zandlopers als workers geeft een leuke dynamiek. Between 2 cities is een van de leukere semi coop games, en speelt heel vlot.

Mensen hier al ervaring met fog of love? De reviews klinken erg positief!
Ondertussen al ervaring met FoL opgedaan?

• TheTMC
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 09-08 11:37
Garyu schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:11:
[...]

Ondertussen al ervaring met FoL opgedaan?
Nee nog niet. Zag hem op Spiel, en van de week ook even meegekeken bij wat mensen die hem speelden. Maar ben toch een beetje bang dat ik niet vaak genoeg de juiste groep mensen bij elkaar heb om dit spel leuk te spelen.

• psychoclown

psychoclown

Admin Softe Goederen

Huub!

MrVegeta schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:23:
[...]

Heb je een favoriet scenario? En wat is het kortste scenario denk je?
Oehh, lastige vraag want ik heb ze nog niet allemaal gespeeld en maar een paar vaker.
Tot voorkort vond ik Escape from Innsmouth het tofst maar wel moeilijk! Daar zijn nu met gemak Gangs of Arkham en Ill-fated Exhibit bijgekomen.

Eigenlijk vallen alle scenarios die ik gespeeld heb me allemaal niet tegen, alleen heb ik een nare smaak van Cycle of Eternity omdat ik die kort na aanschaf 3x gedaan heb met variërende groepen en maar één keer weten te winnen (geen perfecte uitkomst though). Daarnaast had ik toen nog niet zoveel uitbreidingen waardoor het scenario vrij ongewijzigd bleef.

Daarnaast is voor mij het kortste scenario Cycle of Eternity maar in de volgende link staan uitgebreide statistieken van ~2000 gelogde plays opgezet door fans (zelf ook mijn bescheiden bijdrage geleverd). Daar krijg je een goed beeld van de duur van gemiddelde duur van scenario's gerangschikt op spelersaantal.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Daarnaast de foto's van de inlays voor DoW (vanilla) en Mysterium (inclusief beide uitbreidingen) :)

Boardgame Inlays
Dead of Winter / Mysterium
DoW1DoW2DoW3
DoW4Mysterium1Mysterium2
Mysterium3Mysterium4Mysterium5
Mysterium6Mysterium7Mysterium8

psychoclown wijzigde deze reactie 22-11-2018 11:54 (47%)

• ErikT738
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 20:35
maartend schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:40:
Ik mag aankomend wknd Keyforge gaan demoén op Spel. Zie er erg naar uit. Aandachtspunten waar jij als speler tegen aan liep? Ik heb het spel nl. niet en zie et dit wknd voor het eerst.
Ik kwam nog een leuke regel tegen vandaag die ik fout heb gedaan. Je kan kaarten spelen ondanks dat je niet genoeg targets hebt. Als je bijvoorbeeld zelf één creature hebt en je tegenstander twee kan je wel gewoon Lost in the Woods spelen (Play: Choose 2 friendly creatures and 2 enemy creatures. Shuffle each chosen creature into its owner's deck). Kaarten worden zo veel mogelijk geresolved, en als een deel van de kaart niet kan dan gebeurt dat onderdeel gewoon niet.

• JulesvH
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:04
maartend schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:40:
Ik mag aankomend wknd Keyforge gaan demoén op Spel. Zie er erg naar uit. Aandachtspunten waar jij als speler tegen aan liep? Ik heb het spel nl. niet en zie et dit wknd voor het eerst.
Speel anders een paar potjes via de pc op thecrucible.online om goed beslagen ten ijs te komen.

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:13

heuveltje

KoelkastFilosoof

ErikT738 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:35:
[...]

Ik kwam nog een leuke regel tegen vandaag die ik fout heb gedaan. Je kan kaarten spelen ondanks dat je niet genoeg targets hebt. Als je bijvoorbeeld zelf één creature hebt en je tegenstander twee kan je wel gewoon Lost in the Woods spelen (Play: Choose 2 friendly creatures and 2 enemy creatures. Shuffle each chosen creature into its owner's deck). Kaarten worden zo veel mogelijk geresolved, en als een deel van de kaart niet kan dan gebeurt dat onderdeel gewoon niet.
Dat is eigenlijk altijd met t. En kaart als "discard all creatures, your openent loses 10 ember" worden veel interesanter als je ze kunt spelen terwijl je zelf geen creatures meer hebt :)

Vraag die bij ons trouwens opkwam, maar nog geen duidelijk antwoord op was :
"Kill a creature on the flank" als je maar 1 creature ligt.
ligt die dan dus per defnitie op een flank. Of is er dan gewoon geen flank ?

Tell me where is gandalf? for i much desire to speak with him!

• ErikT738
heuveltje schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:49:
[...]
Dat is eigenlijk altijd met t. En kaart als "discard all creatures, your openent loses 10 ember" worden veel interesanter als je ze kunt spelen terwijl je zelf geen creatures meer hebt :)

Vraag die bij ons trouwens opkwam, maar nog geen duidelijk antwoord op was :
"Kill a creature on the flank" als je maar 1 creature ligt.
ligt die dan dus per defnitie op een flank. Of is er dan gewoon geen flank ?
Als er "All creatures" staat is het wel duidelijk, maar in andere spellen (Magic bijvoorbeeld) kan je een kaart die een target nodig heeft pas spelen als je daadwerkelijk een valide target hebt.

Ik zou inderdaad zeggen dat één creature altijd op een flank ligt ja, geen idee of dit ook de officiële regeluitleg is.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:22
Dank voor alle solo tips, een paar van deze spellen toch maar eens op de wish list zetten :)
MrVegeta schreef op donderdag 22 november 2018 @ 01:31:
[...]

Hm, vrijdag al plannen. Misschien ben ik er bij :)
Wie weet dat ik ook eens kom, Assen is niet zo ver weg :) Helaas niet vrijdag a.s.

Dr. Strangelove wijzigde deze reactie 22-11-2018 14:21 (59%)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Smuey
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:41
Als je solo wilt spelen, Gaia Project heeft ook een Automa-variant, dus die is ook prima solo te doen.

• HellPunk
  • Laatst online: 22:26
Gaat er nog iemand naar Spel dit weekend? Wij zijn het laatst in 2016 geweest en toen was het net aan met de beschikbare ruimte, dus ik ben wel benieuwd hoe het er nu aan toe gaat met de grotere oppervlakte.

We hebben de avond ervoor wel een familiefeest, dus hopelijk zit ik er met een beetje helder hoofd bij >:) . Ik heb ook enkele veilingen af te handelen (twee spellen verkocht, een uitbreiding aangekocht). De spellencollectie is langzaam aan het krimpen, al zullen we waarschijnlijk niet met lege handen uit Antwerpen vertrekken ;-).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• maartend
Wij. Ik vind het genoeg ruimte. Zitten in andere hal

• HellPunk
Spel dus. De parking waar we de vorige keren stonden werd heraangelegd, maar gelukkig vonden we nog een plekje aan de Waagnatie zelf. Omdat ik nog met een lichte kater zat van de 'night before' heb ik me in het begin low profile gehouden :+ , Later heb ik toch nog de kans gehad om het een en ander uit te proberen en te bekijken, met name:
  • Chimaera Station
  • Micropolis
  • Passaporta
  • Stained Glass of Sintra
  • Sky Islands
Ook voor de kinderen was er genoeg te doen, zo speelden ze o.a. Stratego, Happy Salmon, Itchy Monkey, Drop It!, Concept Kids - en waarschijnlijk nog veel meer, want met bovengenoemde kater was het niet haalbaar om overal bij te zijn :). Gelukkig zijn ze ondertussen ook oud genoeg om hen alleen hun gang te laten gaan.

De nieuwe locatie is zeker erg goed, met voldoende ruimte overal. Tussen 13u en 14u leek het even té druk te worden, maar dat ging snel weer voorbij en zeker na 15u konden weer overal vlot een vrij tafeltje vinden. Leuke dag, hopelijk volgend jaar opnieuw!

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• TTHEEBO1
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:58
Ik spel zelf ook regelmatig bordspellen op de iPad en PC. Voor de geïnteresseerden heeft Humble Bundle nu een hele mooie aanbieding:

https://www.humblebundle...._type_threes_tile_index_1

Twilight struggle is het alleen al waard, ben ook wel benieuwd naar de rest!

psn: jagermeistertim

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Van de week Santorini binnengekregen. Had 'm willen backen op Kickstarter, maar vond 'm toen eigenlijk te duur (was geloof ik 40+ euro). Laatst voor 19 euro in de aanbieding bij Amazon, en dat leek me wel een acceptabele prijs.

Het spel lijkt vooral als 2 spelerspel te zijn ontworpen. Je hebt ieder 2 poppetjes, die doen een zet en mogen een stuk van een gebouw bouwen. Heb je 3 niveaus op elkaar en weet je op dat dak te komen met 1 poppetje dan win je. Maar je kunt dat blokkeren door er een koepel op te zetten. Je moet altijd 1 stap zetten, en aanliggend bouwen (ongeacht niveau). Met z'n 2en is dat niet zo superspannend. Maar met z'n 3en wordt het een veel complexer en daardoor leuker spel, omdat je nu meer mensen in de gaten moet houden en moet proberen te slim af te zijn.

De gangbare prijs is nu 37,50, dat zou ik er niet snel aan uitgeven, maar 19 euro was 't zeker wel waard.

Help mij van m'n meuk af

Mijn BGG-list

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 23:22
Op Kickstarter loopt nu funding voor een bordspellentafel: https://www.kickstarter.c...game-tables-for-every-day

Altijd als ik dit soort projecten langs zie komen zijn ze afkomstig van Amerikaanse fabrikanten die niet naar de EU verzenden, maar deze keer is het andersom. Als ik ruimte over had in mijn huis had ik dit misschien overwogen. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• HellPunk
Weinig tijd gehad voor spellen dit weekend, maar we hebben er toch nog een potje Micropolis weten uit te wringen.

Micropolis is een tegellegspel waarin elke speler de beste mierenhoop moet zien te bouwen. Elke ronde kies je een tegel uit en die mag je aan je eigen mierenhoop aanleggen. Elke tegel bevat ofwel een stuk fruit of een personage dat je een bepaalde actie geeft. Fruit is belangrijk voor punten aan het einde van het spel, maar je moet tegelijk ook mieren recruteren voor je leger, zorgen dat je een zo lang mogelijk gangenstelsel bouwt en dat er ook een koningin in je mierenhoop zit.

Op zich is er heel wat om op te letten, maar in je beurt zijn de keuzes meestal beperkt genoeg om het eenvoudig te houden. Leuk!
TERW_DAN schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:49:
Van de week Santorini binnengekregen. Had 'm willen backen op Kickstarter, maar vond 'm toen eigenlijk te duur (was geloof ik 40+ euro). Laatst voor 19 euro in de aanbieding bij Amazon, en dat leek me wel een acceptabele prijs.
Ik heb toen het geluk gehad om te kunnen instappen in een groepspledge, dat scheelde heel wat. Bij de KS zaten ook heel wat extra godkaarten en een mini-uitbreiding. Eerlijk gezegd zijn die vooral interessant als je het spel heel vaak speelt, maar als verzamelaar ben ik stiekem wel blij dat ik ze heb :).

Ik heb het dus ondertussen meer dan twee jaar en het komt nog wel af en toe op tafel. Afhankelijk van welke goden tegen mekaar spelen en de speelstijl van de spelers zelf kan een potje erg snel gedaan zijn of een tactisch steekspel worden. In dat opzicht lijkt het wel wat op The Duke en het is ook de reden waarom dat net onze favoriete abstracts zijn: geen twee spellen zijn hetzelfde.
g0tanks schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:26:
Op Kickstarter loopt nu funding voor een bordspellentafel: https://www.kickstarter.c...game-tables-for-every-day

Altijd als ik dit soort projecten langs zie komen zijn ze afkomstig van Amerikaanse fabrikanten die niet naar de EU verzenden, maar deze keer is het andersom. Als ik ruimte over had in mijn huis had ik dit misschien overwogen. :)
Ik heb het ook even overwogen, maar uiteindelijk heb ik gewoon een stevige Ikea-tafel neergezet. Misschien dat er ooit nog een 'echte' spellentafel komt als de kinderen het huis uit zijn, maar de eerste vijftien jaar moet ik het dus nog zonder doen :-).

HellPunk wijzigde deze reactie 03-12-2018 10:13 (17%)

• Mvdbeld
Van het weekend, de uitbreiding "Mother of Dragons" voor A Game of Thrones: The Board Game Second Edition binnen gekregen. GoT 2nd incl. de twee kleine uitbreidingen is al mijn favoriete game, maar de uitbreiding biedt weer zoveel nieuws:

- Essos/Targaryen, de uitbreiding biedt een side-board met het continent Essos. Helaas sluit deze niet mooi aan op het huidige board vanwege de tracks, maar dat is op te lossen door de officiële playmat te bestellen (die is nog niet uit volgens mij). Op dit continent start Targaryen met compleet nieuwe unit nl. drie drakes die qua kracht toenemen over de course van de game! Tevens is de win conditie voor Targaryen ook uniek, 6/7 gebieden met loyals activeren.
- Arryn, dit huis zat al in de uitbreiding FFC (zonder speelstukken en token), maar in deze uitbreiding krijgen zij dus wel speelstukken en tokens en een waardig start gebied door overlay tiles.
- Player count, met deze uitbreiding is het spel met 3-8 spelers te spelen en worden de neutral force tokens vervangen door Vassal Houses. Niet gekozen huizen verschijnen wel op het bord en kunnen iedere ronde bestuurd worden door de spelers.
- Iron Bank, met de uitbreiding komen er "Loans" beschikbaar voor spelers, deze loans variëren van Units tot het upgraden van gebieden (toevoegen van tonnetjes en of kroontjes, of castles opwaarderen naar Strongholds). Voor iedere loan moet je de rest van het spel power tokens betalen per ronde.
- Power tokens, deze worden ook waardevoller in de uitbreiding. Niet alleen vanwege de loans, maar ook omdat deze gebruikt mogen worden als "bribes". Tevens biedt Targaryen ook mee gedurende clash of kings, maar kan zelf niet stijgen op de tracks (fixed in de 8ste positie), maar de ingezette tokens mag Targaryen gebruiken om de bid van andere huizen te verhogen.
- Variatie met house cards, met deze nieuwe uitbreiding en samen met DWD en FFC hebben alle huizen een dubbele set House Cards. Hierin kan je dus ook nog variëren. Basegame + MOD is een set en DWD, Arryn (FFC) en Targaryen (Set B uit MOD).

Dit zijn aantal zaken die er nu uitspringen na het bestuderen van de regels en componenten, anyway can't wait to play. Waarschijnlijk volgend weekend op de spellenclub op tafel....

Any other GoT Fans? :+

Mvdbeld wijzigde deze reactie 03-12-2018 13:43 (12%)

• Smuey
g0tanks schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:26:

Het is dat ik nog niet zo heel lang geleden m'n hele woonkamer voorzien heb van een nieuw interieur en ik voor mezelf de investering (nog!) niet kan verantwoorden om zo'n tafel aan te schaffen, maar anders... :9~

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

michaelvink schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:19:
[...]

Het is dat ik nog niet zo heel lang geleden m'n hele woonkamer voorzien heb van een nieuw interieur en ik voor mezelf de investering (nog!) niet kan verantwoorden om zo'n tafel aan te schaffen, maar anders... :9~
Ik vraag me dan altijd af waarom ?
Dit lijkt me alleen handig als je spellen over meer dagen gaat spelen ?
Als wij een spel spelen, dan spelen we het ook gewoon uit.

• Smuey
heuveltje schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:09:
[...]

Ik vraag me dan altijd af waarom ?
Dit lijkt me alleen handig als je spellen over meer dagen gaat spelen ?
Als wij een spel spelen, dan spelen we het ook gewoon uit.
Wij ook, maar je onderdelen schuiven niet meer van tafel, je hebt een goed oppervlak om dobbelstenen op te gooien, de bekleding is zacht zodat je onderdelen niet beschadigen, kaarten die op tafel liggen kun je eenvoudig oppakken en ja, je kunt een spel afdekken tot de volgende keer in het geval je onverwacht moet afhaken. Het gaat mij wel om iets meer dan dat laatste uitzonderlijke geval ;)

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

michaelvink schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:12:
[...]

Wij ook, maar je onderdelen schuiven niet meer van tafel, je hebt een goed oppervlak om dobbelstenen op te gooien, de bekleding is zacht zodat je onderdelen niet beschadigen, kaarten die op tafel liggen kun je eenvoudig oppakken en ja, je kunt een spel afdekken tot de volgende keer in het geval je onverwacht moet afhaken. Het gaat mij wel om iets meer dan dat laatste uitzonderlijke geval ;)
Bijna al die punten kun je ook al oplossen door gewoon een vilt op je tafel te leggen voor je het spel opzet ?
ik heb er bij iemand eens aan gezeten, maar die rand is te ondiep om lekker je armen op te leggen.
En ik vond dat hoogteverschil bij veel delen gewoon ram irritant.

Maar smaken verschillen :)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Mvdbeld schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:50:
Van het weekend, de uitbreiding "Mother of Dragons" voor A Game of Thrones: The Board Game Second Edition binnen gekregen. GoT 2nd incl. de twee kleine uitbreidingen is al mijn favoriete game, maar de uitbreiding biedt weer zoveel nieuws:

- Essos/Targaryen, de uitbreiding biedt een side-board met het continent Essos. Helaas sluit deze niet mooi aan op het huidige board vanwege de tracks, maar dat is op te lossen door de officiële playmat te bestellen (die is nog niet uit volgens mij). Op dit continent start Targaryen met compleet nieuwe unit nl. drie drakes die qua kracht toenemen over de course van de game! Tevens is de win conditie voor Targaryen ook uniek, 6/7 gebieden met loyals activeren.
- Arryn, dit huis zat al in de uitbreiding FFC (zonder speelstukken en token), maar in deze uitbreiding krijgen zij dus wel speelstukken en tokens en een waardig start gebied door overlay tiles.
- Player count, met deze uitbreiding is het spel met 3-8 spelers te spelen en worden de neutral force tokens vervangen door Vassal Houses. Niet gekozen huizen verschijnen wel op het bord en kunnen iedere ronde bestuurd worden door de spelers.
- Iron Bank, met de uitbreiding komen er "Loans" beschikbaar voor spelers, deze loans variëren van Units tot het upgraden van gebieden (toevoegen van tonnetjes en of kroontjes, of castles opwaarderen naar Strongholds). Voor iedere loan moet je de rest van het spel power tokens betalen per ronde.
- Power tokens, deze worden ook waardevoller in de uitbreiding. Niet alleen vanwege de loans, maar ook omdat deze gebruikt mogen worden als "bribes". Tevens biedt Targaryen ook mee gedurende clash of kings, maar kan zelf niet stijgen op de tracks (fixed in de 8ste positie), maar de ingezette tokens mag Targaryen gebruiken om de bid van andere huizen te verhogen.
- Variatie met house cards, met deze nieuwe uitbreiding en samen met DWD en FFC hebben alle huizen een dubbele set House Cards. Hierin kan je dus ook nog variëren. Basegame + MOD is een set en DWD, Arryn (FFC) en Targaryen (Set B uit MOD).

Dit zijn aantal zaken die er nu uitspringen na het bestuderen van de regels en componenten, anyway can't wait to play. Waarschijnlijk volgend weekend op de spellenclub op tafel....

Any other GoT Fans? :+
Gaaf! Zeker GoT fan. Wist niet dat de uitbreiding er nu al is. Ga hem ook zeker halen. Heb nog wat bestellingen open staan bij Summoner. Eens kijken of ik wat lui bij elkaar kan krijgen.

• Mvdbeld
MrVegeta schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:38:
[...]

Gaaf! Zeker GoT fan. Wist niet dat de uitbreiding er nu al is. Ga hem ook zeker halen. Heb nog wat bestellingen open staan bij Summoner. Eens kijken of ik wat lui bij elkaar kan krijgen.
Had ook gemist dat deze uit was, zat al weken op BGG voor nieuws, maar leek geen definitieve releasedatum behalve "Q4". Zat vrijdag in een Webshop voor spellen te neuzen en zag tot mijn verbazing deze op voorraad staan?! Zonder na te denken direct besteld, hoop dat de playmat ook snel beschikbaar komt.

Qua mensen bij elkaar krijgen, deze is dan wel te spelen vanaf 3. Het minimum is eigenlijk 4 spelers anders doen Targaryen en de Iron Bank niet mee nl. :+

• Thrace Grumble
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:14

Thrace Grumble

PSN: ThraceG

Van het weekend eindelijk Castles of Burgundy gespeeld na het een jaar op de plank hebben laten liggen. Samen met al mijn vrienden gespeeld - in mijn eentje om precies te zijn :) Iedereen wilde wat anders doen dus ik heb besloten dat ik in elk geval mezelf eens bekend ging maken met de spelregels. Ik vond de handleiding echt ruk maar met wat hulp van YouTube kwam ik er wel uit.

Kijk hier eens, bij 1 Player Guild van BBG.

PSN: ThraceG | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029

• disgeae
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 11:55
Wat vinden jullie van Imaginarium en Tokaido?

• Mvdbeld
disgeae schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 08:11:
Tokaido is een vlot/licht spel met mooie vormgeving!

• Snappie88

Snappie88

Mr. Hollywood

Eens, Tokaido is geweldig! Imaginarium ken ik niet.

Mother of Dragons ga ik ook zeker halen, en ik wil die mat / bord die additioneel word verkocht er ook bij kopen, voor de vorm.

Surfin' paradise!

• HellPunk
Ik ken het spel niet, maar aan de beschrijvingen te zien is het een redelijk typisch 'goods conversion'-spel met wel een speciaal actie-selectie-mechanisme. De cover deed mij wel heel erg denken aan de olifant van 'Les Machines de l'Île' in Nantes :).

Tokaido ken ik wel. We hebben het een tijdje veel gespeeld, nu ligt het op de stapel van spellen die nog eens op tafel moeten komen :'( . Het komt niet in mijn top tien aller tijden, maar als iemand mij voorstelt om het te spelen ben ik wel de eerste die aan tafel zit. We hebben ook de uitbreiding, maar we hebben er weinig mee gespeeld. Je krijgt dan eigenlijk net teveel keuzes waardoor het moeilijker wordt om je op bepaalde dingen te focussen en dat moet je eigenlijk wel doen als je wilt winnen.

• disgeae
Gisteren weer een paar nieuwe spellen binnengekregen, waaronder:
- Tokaido
- Monopoly: Adventure Time
- Kud: Mijnwerkers
- Wizards (promospel van 999 games)
- Valse Motten (promospel van 999 games)

Heb ook nog Imaginarium besteld, maar die komt waarschijnlijk van het weekend pas.

Zal binnenkort even een lijstje maken van welke spellen ik allemaal in huis inmiddels heb, met evt. foto's.

Denk dat een (bord-)spellenkast er inmiddels aan zit te komen. :D

disgeae wijzigde deze reactie 05-12-2018 11:02 (3%)
Reden: Promospel, geen demo

• disgeae
HellPunk schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:41:
[...]

Ik ken het spel niet, maar aan de beschrijvingen te zien is het een redelijk typisch 'goods conversion'-spel met wel een speciaal actie-selectie-mechanisme. De cover deed mij wel heel erg denken aan de olifant van 'Les Machines de l'Île' in Nantes :).

Tokaido ken ik wel. We hebben het een tijdje veel gespeeld, nu ligt het op de stapel van spellen die nog eens op tafel moeten komen :'( . Het komt niet in mijn top tien aller tijden, maar als iemand mij voorstelt om het te spelen ben ik wel de eerste die aan tafel zit. We hebben ook de uitbreiding, maar we hebben er weinig mee gespeeld. Je krijgt dan eigenlijk net teveel keuzes waardoor het moeilijker wordt om je op bepaalde dingen te focussen en dat moet je eigenlijk wel doen als je wilt winnen.
Ik heb Tokaido (nog) niet gespeeld, maar uitbreiding is het niet waard dus?

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
disgeae schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:09:
[...]

De eenvoud van Tokaido is, voor mij, juist wat het spel maakt. Complexiteit toevoegen doet hem volgens mij geen goed. Maar ik moet er meteen bij zeggen dat ik de uitbreiding zelf niet gespeeld heb. De base game wel redelijk vaak :)

Ticking away, the moments that make up a dull day.

• disgeae
Wormaap schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:39:
[...]

De eenvoud van Tokaido is, voor mij, juist wat het spel maakt. Complexiteit toevoegen doet hem volgens mij geen goed. Maar ik moet er meteen bij zeggen dat ik de uitbreiding zelf niet gespeeld heb. De base game wel redelijk vaak :)
Net m'n eerste twee potjes Tokaido gedaan, het is inderdaad lekker eenvoudig en snel te leren. Speelt gauw en lekker weg.

• Vnze
  • Registratie: november 2010
  • Niet online
Dat is nog eens een combinatie van twee zaken waar ik afzonderlijk al niet warm van kan worden en een foto van het bord wekte nog net geen epileptische aanval op :p heb je deze gekocht op basis van het spel of het thema?
Denk dat een (bord-)spellenkast er inmiddels aan zit te komen. :D
Hier ook. In de boekenkast zijn de boeken al voor 75% verdreven door bordspelen en er zijn er nog een hele stapel onderweg die ik nergens ga kwijt raken.

Wat hebben de medetweakers als oplossingen? Veel Ikea Kallax gok ik?

• HellPunk
Vnze schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:53:
[...]

Dat is nog eens een combinatie van twee zaken waar ik afzonderlijk al niet warm van kan worden en een foto van het bord wekte nog net geen epileptische aanval op :p heb je deze gekocht op basis van het spel of het thema?

[...]

Hier ook. In de boekenkast zijn de boeken al voor 75% verdreven door bordspelen en er zijn er nog een hele stapel onderweg die ik nergens ga kwijt raken.

Wat hebben de medetweakers als oplossingen? Veel Ikea Kallax gok ik?
Kallax is idd de standaard oplossing, zelf ben ik gegaan voor Hemnes omdat die wat dieper zijn en per strekkende meter iets meer opslagruimte voor het geld boden. Hier is een fotootje van hoe dat eruit ziet. Ik kom momenteel wat ruimte tekort, maar dat wordt opgelost als ik de speelgoedkast van de kinderen aan de overkant kan annexeren >:)

• maartend
Kallax die ik ga hacken.

• HellPunk
disgeae schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:09:
[...]

Ik zag net dat ik hier nog niet op geantwoord heb.

Wat de uitbreiding eigenlijk doet is je een extra optie geven voor elke soort stopplek. Als je bvb. een item mag kiezen (weet even niet meer bij welke locatie dat is), dan moet je eerst beslissen of je een gewoon item wilt of een legendary item en dan moet je ook eens het item zelf kiezen. Bij de boerderij krijg je in het basisspel drie munten, in Crossroads kan je beslissen om te gaan gokken.

Op zich is dat wel leuk, maar het haalt een beetje de flow uit het spel. Door die extra optie duurt elke beurt ook net iets langer waardoor het spel in zijn geheel eigenlijk teveel tijd in beslag neemt - 'it outstays its welcome', zoals dat in het Engels heet :) .

Op BGG vind je een paar goeie filmpjes die alle nieuwigheden laten zien, maar als je een uitbreiding voor Tokaido wilt is Matsuri misschien een betere keuze, die is minder ingrijpend.

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Snappie88 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:23:
Eens, Tokaido is geweldig! Imaginarium ken ik niet.

Mother of Dragons ga ik ook zeker halen, en ik wil die mat / bord die additioneel word verkocht er ook bij kopen, voor de vorm.

[Afbeelding]
Wel lame dat die mat los is, en ze niet gewoon een fatsoenlijke versie van het bord in de expansion stoppen (die net zo veel kost als het spel zelf)... Het bord van de expansion ziet er nogal half-assed uit.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb gisteren een lijstje gemaakt van alle bordspellen die ik in de kast heb staan, met het voornemen om ze komend jaar allemaal minstens 1 keer gespeeld te hebben. Met 200 titels is dat nog een beste uitdaging. Ik denk dat er best een aantal avonden zullen zijn waarop we een stuk of 5 spellen kunnen doen, maar heb er ook een paar die 3 uur duren, dus dat gaat wat meer moeite kosten :P.

De verzamelwoede is misschien net iets teveel toegeslagen, en het meeste dat in de kast staat is leuk om te spelen, dus is het een mooi stukje keuzestress. Dingen wegstrepen gaat dan vast wat helpen. En spul dat niet gespeeld wordt in een jaar moet misschien het huis maar eens gaan verlaten :P

Help mij van m'n meuk af

Mijn BGG-list

• Jeroen87
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:54

Jeroen87

Bier Connaisseur

TERW_DAN schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:32:
Ik heb gisteren een lijstje gemaakt van alle bordspellen die ik in de kast heb staan, met het voornemen om ze komend jaar allemaal minstens 1 keer gespeeld te hebben. Met 200 titels is dat nog een beste uitdaging. Ik denk dat er best een aantal avonden zullen zijn waarop we een stuk of 5 spellen kunnen doen, maar heb er ook een paar die 3 uur duren, dus dat gaat wat meer moeite kosten :P.

De verzamelwoede is misschien net iets teveel toegeslagen, en het meeste dat in de kast staat is leuk om te spelen, dus is het een mooi stukje keuzestress. Dingen wegstrepen gaat dan vast wat helpen. En spul dat niet gespeeld wordt in een jaar moet misschien het huis maar eens gaan verlaten :P
Klinkt heel herkenbaar :P
Afgelopen jaar al flink minder spellen aangeschaft, en verwacht komend jaar nog minder aan te schaffen. Ik heb ook redelijk wat kickstarters in de kast staan die ik niet meer speel, of heeeeel weinig omdat ze gewoon niet leuk genoeg waren. Heb ze echter nog niet in de verkoop gedaan, wellicht ook maar eens naar kijken :)

Nog onderweg:
Dinosaur Island - X-treme Edition
Dinosaur Island: Totally Liquid
Duelosaur Island
Unfair base game + Unfair ABDW expansion

En dan is het even wel klaar (op eventuele pareltjes die ik echt niet kan laten staan :+ )

Craft beer specialist

• Phusebox
  • Niet online

Pff, ik heb er ongeveer 75, maar er staan er al heel wat jaren in de kast, nog in de seal. Afgelopen jaar denk ik dat ik misschien 6 avonden een bordspel heb gespeeld? 8)7 :/

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hier is 't gelukkig bijna ieder weekend, of ergens een avond in de week wel raak. Dus wat volume betreft worden er best wat spellen gespeeld. Maar veel dingen zijn echt pas 1 keer gespeeld, een klein deel zelfs nog niet. Dus daar moet wel effe verandering inkomen.

@Jeroen87 Ik heb nu nog 5 kickstarters op het lijstje staan die binnen moeten komen. En in het loop van het jaar zal ik vast nog wel wat meer erbij bestellen als ik 't echt leuk vindt. Maar ik probeer nu wel een beetje te minderen ten opzichte van vorig jaar :P Eerst maar eens wat meer spelen, meer kopen kan eigenlijk altijd nog wel :)

Help mij van m'n meuk af

Mijn BGG-list

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

@Phusebox tijd om een spellenclub te vinden ?

Heb hier 1 a 2 spelavonden per week op die manier :P

En dan nog div spellen nooit gespeeld. puur omdat ik geen zin heb de regels (opnieuw) Uit te zoeken :X

• Phusebox
  • Niet online
heuveltje schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:12:
@Phusebox tijd om een spellenclub te vinden ?

Heb hier 1 a 2 spelavonden per week op die manier :P

En dan nog div spellen nooit gespeeld. puur omdat ik geen zin heb de regels (opnieuw) Uit te zoeken :X
Al eens geprobeerd maar hier is niet echt iets. Plus, ik ben niet iemand die makkelijk met vreemden zoiets gaat doen, dan speel je toch anders. Op Spiel doe ik dat wel, maar dan pas ik me toch aan.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

200, ik heb er net 20 ofzo :P Maar ik houd me aanbevolen om er volgende weekend vast een deuk in te slaan :P
Phusebox schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:16:
[...]

Al eens geprobeerd maar hier is niet echt iets. Plus, ik ben niet iemand die makkelijk met vreemden zoiets gaat doen, dan speel je toch anders. Op Spiel doe ik dat wel, maar dan pas ik me toch aan.
Je snapt dat als je elke week speelt, Vreemden heel snel geen vreemden meer zijn :)
Maar als er niks is houd het op...

heuveltje wijzigde deze reactie 07-12-2018 11:25 (50%)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

heuveltje schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:19:
[...]

200, ik heb er net 20 ofzo :P Maar ik houd me aanbevolen om er volgende weekend vast een deuk in te slaan :P
Ik ga er in elk geval genoeg meenemen, dus dat komt wel goed :)

Help mij van m'n meuk af

Mijn BGG-list

• RobbieN
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 08-10 22:52
Wist helemaal niet dat Tweakers een boardgame topic had. Cool!!!

Wilde even aandacht schenken aan Tainted Grail, een lopende Kickstarter project. Lijkt nu al heel succesvol te worden.

• psychoclown

psychoclown

Admin Softe Goederen

Huub!

Ik heb er nu zo'n 70+ inclusief uitbreidingen, waarvan een aantal spellen niet of nauwelijks gespeeld. Afgelopen twee jaar toch wel een goed aantal spellen, inclusief kickstarters, van de hand gedaan als ze niet op tafel kwamen

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

RobbieN schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:01:

Wilde even aandacht schenken aan Tainted Grail, een lopende Kickstarter project. Lijkt nu al heel succesvol te worden.
Ik heb op de eerste dag de Excalibur pledge gedaan. Ben wel in voor narratieve games.

• cymric
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 01-02 20:49
Wat vinden jullie van [Imaginarium en] Tokaido?
Tokaido vind ik tegenvallen; het kernmechanisme is prima, maar zoals andere titels die het gebruiken (Olympos, Glen More, Heaven & Ale) laten zien, had er meer ingezeten. Het artwork daarentegen is magnifiek. Mijn vrouw en ik zouden zonder enig bezwaar de cover als Kunst met een hoofdletter K aan onze muur kunnen ophangen. Ik kan echt jaloers worden op Naïades artistieke talent.

Ik heb jaren geleden zo'n uitdaging gedaan met ongeveer 500 titels. Het koste ons vier jaar (met onderbrekingen als verhuizingen en het krijgen van een kind) weliswaar, maar dan nog. Aankoopwoede had ik daarna niet meer. Ik heb nu, omdat mijn financiële positie onlangs flink is verbeterd, nog wat titels aangeschaft, maar daarna slaapt het aankoopbeest weer voor lange tijd.

• RobbieN
MrVegeta schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 03:49:
[...]

Ik heb op de eerste dag de Excalibur pledge gedaan. Ben wel in voor narratieve games.
Ik ga all-in wanneer dat beschikbaar is. Dit gaat met handjes op zijn rug het beste spel worden van de afgelopen paar jasr.

Momenteel halen ze nog steeds £ 120.000 per dag binnen. Ik hoop dat we meer sg gaan unlocked dan de geplande 2 expansions.

• Phusebox
  • Niet online
Gisteren voor het eerst Project Gaia uitgepakt en gespeeld. Lag sinds de release op Spiel in de kast.

Best leuk maar voelt niet heel veel anders dan TM. Lijkt alleen of je nu nog meer om resources verlegen zit en het lastiger is te expanden. Is wel echt mijn soort spel qua tactiek. Op de lange termijn gespeeld en op bijna twee derde van het spel was ik een na laatste met 30 punten achterstand. Uiteindelijk gewonnen met 40 punten voorsprong.

Weet niet of het snel nog op tafel komt. Nu met handleiding lezen en wetende dat we TM allemaal al diverse malen hebben gespeeld heeft het ons nog ruim 5,5 uur gekost.

• Phusebox
  • Niet online

Meh day zijn die gasten die nooit op tijd leveren, not by a mile en beloftes niet nakomen. Gelukkig heb ik mijn vorige pledge daar gecanceld.

• RobbieN
Elke Kickstarter loopt uit. Sommige zelfs jaren. Maar Awaken realms heeft het nu wel goed voor elkaar denk ik. Hun laatste spel Nemesis heeft maar 3 maanden vertraging gehad en dat is voor een KS bijzonder weinig. Ik kan nu weinig slechts zeggen over AR.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

cymric schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 09:59:

Ik heb jaren geleden zo'n uitdaging gedaan met ongeveer 500 titels. Het koste ons vier jaar (met onderbrekingen als verhuizingen en het krijgen van een kind) weliswaar, maar dan nog. Aankoopwoede had ik daarna niet meer. Ik heb nu, omdat mijn financiële positie onlangs flink is verbeterd, nog wat titels aangeschaft, maar daarna slaapt het aankoopbeest weer voor lange tijd.
Voorlopig was ik niet van plan te verhuizen, kinderen gaan hier ook niet komen dus die onderbrekingen kan ik gelukkig wegstrepen, maar dan nog is 't een beste uitdaging denk ik. Als jij er 4 jaar over gedaan hebt met 500 stuks.

Help mij van m'n meuk af

Mijn BGG-list

• cymric
Ik heb wel rustig aan gedaan: 1x per week, gemiddeld denk ik een spel of 2 per avond. Als we om 19 uur waren begonnen en altijd tot 2 uur door zouden zijn gegaan—wat op onze leeftijd niet meer haalbaar is—was het wat sneller afgerond.

De voornaamste lessen die ik heb geleerd zijn:
  • regels leren kost zeeën van tijd
  • je hebt teveel spellen
  • veel spellen zijn maar gemiddeld; weinigen nodigen uit tot duidelijk vaker herspelen (alleen maar een variabele setup om een variabele setup te hebben is echt niet voldoende!)
  • het is okee om heel veel 'nee' tegen nieuwe dingen te zeggen
'Open deuren!', hoor ik iedereen roepen. Wellicht. Gezien de tientallen Kickstarter pledges waar iedereen mee schermt... waarschijnlijk toch niet zulke open deuren.

cymric wijzigde deze reactie 08-12-2018 14:17 (6%)

• maartend
RobbieN schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:38:
Elke Kickstarter loopt uit. Sommige zelfs jaren. Maar Awaken realms heeft het nu wel goed voor elkaar denk ik. Hun laatste spel Nemesis heeft maar 3 maanden vertraging gehad en dat is voor een KS bijzonder weinig. Ik kan nu weinig slechts zeggen over AR.
Nou nee. Kijk maar eens naar de bende rondom This War of Mine op dit moment. De uitbreiding dan.

• Loondijke
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 19:37
Knip! Verkeerde topic :+.

Loondijke wijzigde deze reactie 08-12-2018 15:40 (97%)

Gamert in hart en nieren! iRacing stats: (and improving): Loondijke

• Mighty
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

cymric schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 11:39:

De voornaamste lessen die ik heb geleerd zijn:
  • regels leren kost zeeën van tijd
  • je hebt teveel spellen
  • veel spellen zijn maar gemiddeld; weinigen nodigen uit tot duidelijk vaker herspelen (alleen maar een variabele setup om een variabele setup te hebben is echt niet voldoende!)
  • het is okee om heel veel 'nee' tegen nieuwe dingen te zeggen
Welke spellen nodigen volgens jou uit tot vaker herspelen?

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Loondijke schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:53:
Doe ik het net gewoon weer: v1 willen droppen we maar iets anders krijgen. Toevallig was het de Strumtiger. Ok, ik was toch dood: dan maar daarin spawen.

Wat. Een. Beest.

Ok, zo traag als dikke stront, lastig te aimen en reload duurt onnoemelijk lang, maar scoorde er veel meer punten en kills mee dan met de V1 ooit was gelukt. Op Aerodrome is het gewoon een heerlijk apparaat als je wat afstand houdt. Ook een Crocodille en nog 2 tanks mee uitgeschakeld en denk 15 kills verder. Totdat ik een V1 (Britse tegenhanger, even de naam kwijt) op m'n hoofd kreeg.

Mits de situatie en map het toelaat is dat vaak zelfs een betere support call dan een rocket. En je hebt er redelijk snel eentje.

Best een toffe map die Panzerstorm, jammer dat er eigenlijk alleen om de middelste 3 vlaggen wordt gevochten. Mapdesign had wel wat beter gemogen. Hadden ze dit nou echt niet verwacht?
verkeerde topic :?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En anders ben ik heel benieuwd welk bordspel dit is :D

Help mij van m'n meuk af

Mijn BGG-list

• cymric
Mighty schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:23:
Welke spellen nodigen volgens jou uit tot vaker herspelen?
Bedoel je namen van spellen of speltypen in het algemeen?

• Mighty
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

cymric schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:45:
[...]

Bedoel je namen van spellen of speltypen in het algemeen?
Ja echt de spellen.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• Chevalric
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11-10 15:58

Moest dat nou? Nu moet ik mezelf weer overtuigen dat ik geen 100 euro moet gaan besteden. Doet mij heel erg denken aan 7th Continent en dat vond ik een heel leuk spel (die wel weer heel lang ongespeeld in m'n kast ligt).

Xbox Live: Chevalric

• Robkazoe
  • Laatst online: 21:29
Phusebox schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:23:
Gisteren voor het eerst Project Gaia uitgepakt en gespeeld. Lag sinds de release op Spiel in de kast.

Best leuk maar voelt niet heel veel anders dan TM. Lijkt alleen of je nu nog meer om resources verlegen zit en het lastiger is te expanden. Is wel echt mijn soort spel qua tactiek. Op de lange termijn gespeeld en op bijna twee derde van het spel was ik een na laatste met 30 punten achterstand. Uiteindelijk gewonnen met 40 punten voorsprong.

Weet niet of het snel nog op tafel komt. Nu met handleiding lezen en wetende dat we TM allemaal al diverse malen hebben gespeeld heeft het ons nog ruim 5,5 uur gekost.
Ik vind Gaia zelf meer een verfijning van Terra Mystica. Het spel speelt voor 80% hetzelfde maar doordat er nog wel wat verschillen in zitten, is de eerste zit inderdaad een lange want je moet toch weer de 20 pagina's aan regels door en de afwijkende regels ontdekken. Heb er ondertussen bijna 30 potjes op zitten. En er zitten eigenlijk maar twee kleine nadelen aan Gaia t.o.v. Terra Mystica:
- Persoonlijk vind ik het thema van Terra Mystica beter.
- Gaia is minder vernieuwend dan dat Terra Mystica was. Maar Gaia is dan ook een doorontwikkeling.
Maar op die twee punten na, is Gaia Project echt superieur in alle andere opzichten. Maar net als met Terra Mystica wordt je ook met Gaia Project er steeds handiger/sneller in en neemt de doorlooptijd af en kun je al snel potjes < 1,5 uur spelen (mits je sneller spelers hebt).

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Chevalric schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:44:
[...]

Moest dat nou? Nu moet ik mezelf weer overtuigen dat ik geen 100 euro moet gaan besteden. Doet mij heel erg denken aan 7th Continent en dat vond ik een heel leuk spel (die wel weer heel lang ongespeeld in m'n kast ligt).
Das ook mijn probleem. 7th Continent gaat nog ooit geleverd worden, Gloomhaven ook. En nu ben ik ineens ook nog in Tainted Grail geïnteresseerd :|

I like bacon!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik moet nog verder met Gloomhaven, hopelijk 2019 verder. Verwacht ook 7th continent. Beetje een impuls aankoop, maar goed. Als het niet helemaal mijn ding is ben ik er vrij zeker van dat ik het door kan verkopen, zelfde geld voor Tainted Grail. Ik vind verhaal gedreven games wel erg leuk, dus het komt vast wel goed.

Ik speel zelf ook Gaia, vond de theme van Terra Mystica niet zoveel aan, ben meer van de sci fi. Gaia vindt ik erg leuk. Veel keuzes en optimalisatie

• H_H
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16:45

H_H

'Tis but a scratch!

Tainted Grail lijkt inderdaad erg populair, maar ik sla ‘m over. En zeker de Excalibur pledge. Snap niet dat bijna 14.000 mensen $40 betalen voor 20 plastic figuurtjes. Want meer lijkt er niet in de uitbreiding te zitten.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Is dat zo raar? Als je al 100 dollar oid aan een game uitgeeft dan is 40 dollar om die ervaring uit te breiden niet zoveel. Er zijn niet veel lui die dit kopen terwijl ze het nauwelijks kunnen betalen.

• RobbieN
Ik neem ook de miniaturen. Het is puur aankleding, maar ook dat vind ik belangrijk bij een spel.

Een spel kan nog zulke goede game mechanics hebben, maar als het visueel mij niet aanspreekt, dan haak ik af.

Ik heb helaas 7th continent overgeslagen. Beetje onder het mom van "je kan ook niet alles hebben". Daar heb ik nu wel spijt van.

• _Anvil_
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 09-10 18:17
Opmerkelijk, de aantallen games die sommigen hier kopen, maar vervolgens niet spelen.. kickstarter verslaving wordt straks nog een serieuze aandoening :P

Zelf heb ik ook >30 games, maar alles meerdere malen gespeeld en een deel ervan is nog uit mn kinder/studententijd (ik had als 18 jarige *nooit* bloodbowl moeten verkopen trouwens :( )
RobbieN schreef op zondag 9 december 2018 @ 23:24:
Ik heb helaas 7th continent overgeslagen. Beetje onder het mom van "je kan ook niet alles hebben". Daar heb ik nu wel spijt van.
Gaaf spel om een paar keer te ervaren, maar zelf zou ik het niet kopen... gelukkig heeft iemand anders het gekocht ;) Dat is wellicht een goede tip voor de kickstarters junkies, wacht gewoon tot je vrienden het kopen :)

Het lukt me prima mn boardgame aankopen te beperken (vaak ook nog 2e hands), maar dat moet ook wel in mijn geval aangezien ik andere hobbies/interesses heb die ook nogal wat kosten.

_Anvil_ wijzigde deze reactie 10-12-2018 15:44 (48%)

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Deze sla ik toch echt over. Eerst mijn lopende Kickstarters binnenkrijgen en spelen, dan verder zien naar wat op dat moment flavour of the month is.

I like bacon!

• Mvdbeld
Phusebox schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:54:
[...]

Wel lame dat die mat los is, en ze niet gewoon een fatsoenlijke versie van het bord in de expansion stoppen (die net zo veel kost als het spel zelf)... Het bord van de expansion ziet er nogal half-assed uit.
Klopt zeker jammer, nu heb je:
- de verschillende tracks in het midden van het speelbord, midden in de zee tussen Westeros en Essos
- Extensie board voor de Kings court track, 7de speler en 8ste speler (Targaryen altijd laatste dus printed op deze extensie)
- 2 overlay tiles om de home area van Arryn te fixen door de Eyrie te splitsen/op te waarderen en een zee op t splitsen

Van het weekend mijn eerste pot gespeeld met de uitbreiding. 5 spelers (Targaryen, Lannister, Martell, Arryn en Stark) en de 3 over gebleven Houses als Vassals. Ik was Targaryen en leek wel flink in het voordeel te zijn, de overige spelers gingen niet op tijd achter mijn draken aan. Wel was het erg lastig om voet aan land te krijgen op Westeros met andere units dan Draken, veel verder dan Dragonstone (thematisch helemaal in lijn met de serie) en Crackclaw point kwam ik niet.

Daarnaast had ik geluk met Westeros IV kaarten, opgegeven moment stond ik aangrenzend aan een Loyalty token op westeros. Vervolgens mocht ik deze gedurende de Westeros IV fase verplaatsen en "gratis" claimen. Een andere Westeros IV kaart liet mij een loyalty token plaatsen in een "home area" van een andere speler waar ik op dat moment dragonstone in handen had, dus wederom gratis token/punt.

In ronde 9 verloor ik wel 2 van mijn draken nadat deze Loyalty tokens hadden opgepikt. De 3de draak was waarschijnlijk in ronde 10 gestorven aangezien die kwetsbaar stond en Targaryen altijd laatste is in de beurt volgorde. Gelukkig zorgde de hierboven beschreven situtatie met Dragonstone voor mijn 7de punt en de overwinning.

Het spel duurde BTW erg lang (6 uur) ook vanwege aantal AP-spelers. Tevens voelt Targaryen erg sterk en zal deze eerder gestopt moeten worden doos alliances van andere spelers, helaas laat dit deze spelers weer kwetsbaar op andere fronten. Ik speel hem graag nog een keer met een House op Westeros... op de playmat!

• HellPunk
_Anvil_ schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:25:
Opmerkelijk, de aantallen games die sommigen hier kopen, maar vervolgens niet spelen.. kickstarter verslaving wordt straks nog een serieuze aandoening :P
Ik heb ondertussen het licht gezien en ben bezig om wat in mijn verzameling te snoeien, al blijkt dat nog knap lastig te zijn :) . Bovendien zitten er de komende maanden nog een stuk of tien Kickstarters aan te komen, dus het zal nog wel even duren voor ik kan zeggen dat mijn collectie stabiel is.

• Snappie88

Snappie88

Mr. Hollywood

Bedankt voor het delen van je speelsessie! Is het spel met uitbreiding leuker voor vijf spelers, of is het beter om het basisspel te spelen in plaats van de uitbreiding?

Ik heb op de 21e een avond gepland voor GoT maar heb de uitbreiding (nog) niet aangeschaft, ten dele omdat de speelmat ook nog niet beschikbaar is. Weet niet of we de zes spelers overstijgen dus wellicht dat we gewoon het basisspel weer op tafel leggen.

Surfin' paradise!

• Mvdbeld
Snappie88 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:12:
[...]

Bedankt voor het delen van je speelsessie! Is het spel met uitbreiding leuker voor vijf spelers, of is het beter om het basisspel te spelen in plaats van de uitbreiding?

Ik heb op de 21e een avond gepland voor GoT maar heb de uitbreiding (nog) niet aangeschaft, ten dele omdat de speelmat ook nog niet beschikbaar is. Weet niet of we de zes spelers overstijgen dus wellicht dat we gewoon het basisspel weer op tafel leggen.
Als alle 5 met het basisspel bekend zijn is de uitbreiding een leuke toevoeging, je elimineert "neutral force tokens" en krijgt er Vassals voor terug + 2 nieuwe "Houses" en de Iron Bank. Enige minunt van mijn pot afgelopen weekend vond ik de tijdsduur. Dit kwam wellicht door de nieuwe zaken in de uitbreiding en AP-spelers of een combi daarvan en het feit dat deze uitbreiding waarschijnlijk weer 8/9/10 rondes gaat duren, maar dat is t.o.v. het basisspel niet anders (duurt ook 10 rondes).

Dat vind ik nog steeds sterk punt van de 2 kleine uitbreidingen, verkorting van de speelduur:
- Dance with Dragons (6 spelers, andere huiskaarten en nieuwe startopstelling), speelt over max 7 rondes en vanwege de "agressieve" startopstellingen minder opbouw en vrijwel direct conflict en actie.
- Feast for Crows, (4 spelers, introduceert objective based scoring), deze kan zelfs in 4 of misschien zelf 3 rondes afgelopen zijn.

Anyway back to Mother of Dragons, ja gave uitbreiding alleen ook wel weer een reminder naar de speelduur van de basegame/10 rondes...

TL:DR
- Als tijdsduur geen probleem is -> Mother of Dragons
- Als ongeveer 2a3 uur de max is dan 1 speler verwijderen/toevoegen en voor 1 van de andere expansions (DWD/FFC) gaan

Mvdbeld wijzigde deze reactie 11-12-2018 13:09 (5%)

• ErikT738
Misschien niet het juiste topic hiervoor, maar heeft iemand enig idee waar ik Kittens in a Blender zou kunnen kopen? De verkopers waar ik meestal spellen haal lijken 'm niet meer te hebben (Amazon.de wel maar die wordt dan pas volgend jaar geleverd).

• HellPunk
ErikT738 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:48:
Misschien niet het juiste topic hiervoor, maar heeft iemand enig idee waar ik Kittens in a Blender zou kunnen kopen? De verkopers waar ik meestal spellen haal lijken 'm niet meer te hebben (Amazon.de wel maar die wordt dan pas volgend jaar geleverd).
In mijn favoriete spellenwinkels vind ik 'm ook niet meteen. Op BGG is er wel een Italiaan die hem aanbiedt en in Amerika zijn er ook genoeg verkopers, maar de verzendkosten zouden wel eens in de papieren kunnen gaan lopen...

• MADG0BLIN
ErikT738 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:48:
Als dit het juiste spel is:
https://www.spelmagazijn....kittens-in-a-blender.html

Via www.bordspellenvergelijken.nl (geen link verder mee, maar gebruik ik zelf regelmatig).

• ErikT738
MADG0BLIN schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:59:
[...]
Als dit het juiste spel is:
https://www.spelmagazijn....kittens-in-a-blender.html

Via www.bordspellenvergelijken.nl (geen link verder mee, maar gebruik ik zelf regelmatig).
Thanks, via Spelmagazijn zou ik 'm op tijd moeten hebben!

• Odysseus87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 17:43
Voel me een beetje een noob hier, kwam toevallig dit boardgame topic op tweakers tegen !

Ik heb laatst een potje dominion gedaan (gaaf!), Ticket to ride (verslavend!) en 7 wonders: duel (tof!)
Ben nu dus helemaal in de boardgames opeens :)

Zit te kijken wat ik wil aanschaffen en las goede dingen over Spirit Islands en Terraforming Mars. Beiden zijn volgens mij spellen, waarbij een potje al snel 2 uur kan duren.

Welke raden jullie aan voor redelijk beginners? Ideaal / Optimaal voor 2 spelers, maar ook dat het niet repetitief wordt na 2-3 potjes, dat je het kan blijven spelen in de toekomst.

Is er misschien nog een optie die jullie mij kunnen aanraden?

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Mijn vriendin, die is wat meer casuel dan mij vind Carcassonne, patchwork en agrícola supertof. Check die eens.

• MADG0BLIN
Terraforming mars is wat mij betreft daar prima voor. Wat je ook kan proberen is hem aanschaffen via steam en hem daar een paar keer spelen. Dan weet je of je hem leuk vind. Dat is echter alleen het basisspel, inmiddels zijn er redelijk wat uitbreidingen welke hem nog veel beter maken. Spirit Islands ken ik niet zelf niet.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Spirit island 1x gespeeld. Zeker leuk! Terraforming mars is ook leuk maar ziet er niet uit haha.

• Verona27
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17:10
Sinds kort De vergeten stad in huis, leuk spel en voor het eerst ook echt een coop spel, niet zoals letters from Whitechapel of Mysterium waar een van de spelers de tegenstander oid is. Het enige wat we met z'n tweeën merken is dat het wel erg gemakkelijk is. Zelfs op de moeilijkste graad hebben we weinig moeite het spel te winnen. Herkennen meer mensen dit? Zijn er andere pure Coop spellen vergelijkbaar maar wat moeilijker?

• HellPunk
Gisteren een eerste keer Kami-Sama gespeeld. Kami-Sama is een area control-spel waarin je probeert om jouw tempels in de vier verschillende dorpen op het bord te bouwen. Het bijzondere is dat je per beurt je stukken alleen op dat deel van het bord mag zetten dat recht voor je ligt. Na elke beurt draait het bord een kwartslag en krijg je een nieuw deel voor je. Elke speler heeft ook een uniek karakter dat je speciale abilities geeft, waaronder de mogelijkheid om ook andere delen van het bord te manipuleren.

Je kunt grosso modo op drie manieren punten scoren: door op bepaalde velden te bouwen, door je tempel in een bepaald patroon neer te zetten en door meerderheden in de verschillende dorpen te behalen.

Omdat alles wat door mekaar loopt is het geen eenvoudig spel om uit te leggen, ook al omdat iedereen verschillende abilities heeft en je als 'uitlegger' niet alles in de gaten kunt houden. Gelukkig verloopt de eerste ronde redelijk vlot omdat je dan nog alle ruimte hebt om te bouwen. Vanaf de tweede ronde, als de dorpen wat volgebouwd raken, moet je echt de abilities van je karakter gebruiken om je plaats op te eisen.

Alles bij elkaar is het spel een stuk complexer dan ik verwachtte, maar de meeste knopen zijn nu wel ontward en kunnen we snel nog eens proberen :)

• ViNcE
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Verona27 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 00:58:
Zijn er andere pure Coop spellen vergelijkbaar maar wat moeilijker?
Pandemic lijkt me het meest voor de hand liggend. Ghost stories is ook een optie. Die laatste schijnt echt wel lastig te zijn om te winnen.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• Verona27
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17:10
ViNcE schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:07:
[...]

Pandemic lijkt me het meest voor de hand liggend. Ghost stories is ook een optie. Die laatste schijnt echt wel lastig te zijn om te winnen.
Ja pandamic staat nog wel op het lijstje, gaan we binnenkort bij vrienden een keer spelen. Zal eens kijken naar ghost stories, thanks!
Pagina: 1 ... 78 ... 90 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Formule 1

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True