Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 77 ... 163 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
_Anvil_ schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:02:
*heeft toch maar Twilight Imperium 4th alvast besteld*

de voorraad bij de goedkopere NL/BE aanbieders was bijna uitverkocht, ik moest wel :P

127 euro, voor mij de grootste uitgave ooit voor deze hobby.. koop meestal 2e hands.
Ik heb ook al heel vaak naar deze game gekeken. Al een paar keer in de webshop op "voeg toe aan mandje" geklikt maar altijd net op de laatste stap gestopt. Ik wéét dat ik die game in mijn groep max 1 keer op tafel krijg :(

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-01 22:06

Asphyxion

I am, therefor I think

_Anvil_ schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:02:
*heeft toch maar Twilight Imperium 4th alvast besteld*

de voorraad bij de goedkopere NL/BE aanbieders was bijna uitverkocht, ik moest wel :P

127 euro, voor mij de grootste uitgave ooit voor deze hobby.. koop meestal 2e hands.
Dit is de eerste keer dat ik dit hier zie, maar je hebt het spel bij mijn webshop besteld, waarvoor dank! Of het is heel, heel erg toevallig dat ik vanmorgen een TI4 bestelling binnen kreeg. Ik hoop dat je er in elke geval veel plezier van hebt! :)

En je hebt wel gelijk, bij de meeste leveranciers is TI4 uitverkocht of bijna uitverkocht. Wordt weer wachten op een reprint.

[ Voor 10% gewijzigd door Asphyxion op 05-11-2018 22:09 ]

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:32
Asphyxion schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:07:
[...]

Dit is de eerste keer dat ik dit hier zie, maar je hebt het spel bij mijn webshop besteld, waarvoor dank! Of het is heel, heel erg toevallig dat ik vanmorgen een TI4 bestelling binnen kreeg. Ik hoop dat je er in elke geval veel plezier van hebt! :)

En je hebt wel gelijk, bij de meeste leveranciers is TI4 uitverkocht of bijna uitverkocht. Wordt weer wachten op een reprint.
Jep, dat was ik inderdaad, dank voor het snelle verwerken :*) ik werk vandaag helaas 150km van huis maar morgen @home, dus ik hoop het pakket snel aan DHL te onfutselen :P

Ik mag vast geen reclame voor je maken hier, maar volgens mij ben je de goedkoopste NL aanbieder.. dus andere tweakers hebben je zo gevonden ;) Leuk dat je bevestigt dat de voorraad op raakt, in augustus werd me in dit topic al aangeraden op tijd te kopen.. goedkoper gaat 4th edition niet worden de komende jaren.
Vnze schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:01:
[...]

Ik heb ook al heel vaak naar deze game gekeken. Al een paar keer in de webshop op "voeg toe aan mandje" geklikt maar altijd net op de laatste stap gestopt. Ik wéét dat ik die game in mijn groep max 1 keer op tafel krijg :(
Hoezo dat? Dit spel is zo ontzettend bijzonder en 20 jaar doorontwikkelt, ik heb er echt nu al vertrouwen in dat het de moeite waard is.

Ik snap wel wat je bedoelt.. ondanks het feit dat ik met heel veel verschillende mensen boardgame (vriendin, kids, familie, vrienden, (ex) collega's).. zal dit spel alleen met een heel select deel daarvan te spelen zijn. Maar je zit toch niet vast aan 1 groep? Vraag het je nerdvrienden en de vrienden daarvan, zoek een club/groep in je regio etc.

• Markb26
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-11-2025
poehee schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:29:
Ik zit 1 a 2 avonden in de week in Deventer (overnacht in hotel)
Is daar een gemoedelijke speelgroep (met name euros - spellen van Wallace/Felds/Kramer e.d., licht en medium/zwaar)?
Vooral op dinsdag(avond), soms op woensdag.
http://www.spellenclubdeventer.nl/

1 keer in de 2 weken op woensdagavond. Ik kom er zelf niet, maar dit was de eerste hit die ik tegenkwam op google. Ze hebben ook een facebook pagina.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
_Anvil_ schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:04:
[...]

Hoezo dat? Dit spel is zo ontzettend bijzonder en 20 jaar doorontwikkelt, ik heb er echt nu al vertrouwen in dat het de moeite waard is.

Ik snap wel wat je bedoelt.. ondanks het feit dat ik met heel veel verschillende mensen boardgame (vriendin, kids, familie, vrienden, (ex) collega's).. zal dit spel alleen met een heel select deel daarvan te spelen zijn. Maar je zit toch niet vast aan 1 groep? Vraag het je nerdvrienden en de vrienden daarvan, zoek een club/groep in je regio etc.
Sja, zelfs dan zou ook ik het precies nul keer op tafel krijgen. Ik ben wel te porren voor een dag met een spel aan de gang, maar als ik met mijn vrienden al een board game dag geregeld krijg (banen, kinderen, verbouwingen, ..., ...) dan wil men (en ik) toch iets lichters op het menu omdat het ook een ouwehoer-met-een-drinksel dag is.

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-01 09:28
Ik heb inmiddels al een aardige reeks Essen spellen gespeeld:
Civilization: A New Dawn is een nieuwe versie van Civ, het computerspel dat gebaseerd was op een bordspel, dat gebaseerd was op een computerspel, dat gebaseerd was op een bordspel :P. Alle gekheid op een stokje: waar andere Civ games vaak heel lang duren (als in 4+ uren), is deze in 2 uur af te ronden. Er zit alles in wat je van Civ verwacht: Diplomatie (soort van), handel, steden bouwen en uitbreiden en andere spelers aanvallen. Het spel ziet er (zoals je van FFG mag verwachten) mooi uit en het speelt lekker weg.
Je kunt aardig vooruit denken wat je volgende zet(ten) gaat worden, dus er is niet veel downtime. Het spel is uiteindelijk een race om als eerste drie objectives te halen en met vier spelers hadden we het allemaal binnen een paar ronden kunnen winnen (maar natuurlijk moest er 1 de eerste zijn :)).

Daarna hebben we Orbis op tafel gelegd, een aardige, abstracte filler met een leuke productie. Je bouwt een piramide van landschapstegel, die je kiest uit een grid van 3x3. Als je een tegel pakt, leg je blokjes van die kleur op de omringende tegels (horizontaal/verticaal). Die blokjes heb je weer nodig om tegels te kopen. Uiteindelijk kies je nog een god uit en die levert nog wat bonuspunten op als je je piramide goed gebouwd hebt.

Vervolgens kwam Railroad Ink: Red Edition op tafel. Een roll&write waarbij je treinbanen en autowegen moet intekenen op een grid van 5x5. Dat klinkt makkelijker dan het is, dus het is soms best even puzzelen om dat zo efficient mogelijk te doen. Wederom een geinige filler, maar natuurlijk geen spel dat je de hele avond speelt.

Toen kwam Fuji nog op tafel. In deze co-op probeer je samen te ontsnappen voordat de vulkaan uitbarst. Je legt eerst een aantal kaarten neer volgens een bepaald scenario. Op deze kaarten staan instructies waar je aan moet voldoen om naar dat kaartje toe te reizen, bijvoorbeeld alleen 1,2 en 3 ogen tellen of alleen blauwe dobbelstenen en vijven tellen. Wat je dus doet, is dobbelstenen rollen. Dit doet iedere speler voor zich. De dobbelstenen hebben verschillende kleuren op elke zijde en dat komt weer overeen met de kleuren op de kaartjes.
De truc is dat je moet zorgen dat je hoger scoort dan je buren voor het kaartje waar je naar toe wilt. Daar moet je achter zien te komen door slim te overleggen, je mag namelijk niet elkaars dobbelstenen zien. Als iedereen denkt dat de stappen mogelijk zijn, ga je kijken of het ook zo is. Lukt het niet, dan blijf je staan en loop je het risico in de lava te verdwijnen.
Het is een leuke puzzel, maar staat of valt wel met de capaciteit van de spelers om niet al te duidelijk te vertellen wat ze hebben.

Dat was de "Essen-uitpakzondag", een terugkerende traditie bij onze groep.

Ten slotte hebben we afgelopen vrijdag AuZtralia nog gespeeld. Dit is het spel met het vaagste thema: je probeert Australie te koloniseren, maar ondertussen woont Chtulhu met z'n monsters daar nog, dus die moet je eerst nog even verslaan. Ondertussen probeer je ook nog wat boerderijen te stichten. Elke beurt kies je een actie (sporen leggen, boerderijen bouwen, leger units kopen, of grondstoffen verzamelen). Elke actie heeft een prijs in de vorm van tijd. Bijv. een treinspoor bouwen kost 2 of 3 tijdpunten, afhankelijk van de ondergrond. De speler die achteraan op dit tijdspoor staat, is als volgende aan de beurt. Het kan dus zijn dat je een dure actie doet en vervolgens kan gaan zitten wachten tot iedereen je heeft ingehaald. Op een bepaald moment worden de monsters actief en die gaan elke keer 1 stapje vooruit op het tijdspoor. Daar moet je dus ook nog op wachten. Het spel heeft niet een grote spanningsboog, de monsters worden in theorie wel sterker, maar in de praktijk word je dat zelf ook, waardoor het alleen maar meer tijd kost om een monster te verslaan, zonder dat het risico veel groter wordt.
Ik vond hem daardoor uiteindelijk te langdradig, maar dat kwam ook omdat op een zeker moment de monsters allemaal verslagen waren. Tussen de monster tegels zitten namelijk ook kangaroes, die dus niks doen. Daar hadden we er iets te veel van (maar wel volgens de regels gelegd).

En als bonus heb ik afgelopen weekend twee spelletjes Everdell gespeeld met m'n vriendin. Dit is een worker placement spel waarbij je een dorp probeert te bouwen. Het dorp bestaat uit kaartjes en die zijn er in twee smaken: gebouwen en beestjes. Elk gebouw heeft een bijbehorend dier en als je het gebouw hebt staan, mag je het dier later gratis spelen. Gebouwen betaal je met hout, resin en/of kiezeltjes, dieren met bessen. Ik heb de Collector's Edition bemachtigd, waardoor de grondstoffen er ook nog eens mooi uitzien. Ook het artwork is ontzettend mooi gedaan, met leuke details zoals dat op het plaatje van elk gebouw het bijbehorende dier te zien is (en vice versa ook min of meer).
Wat ook grappig is aan Everdell is dat elke speler zich in een andere fase van het spel kan bevinden. Het spel speelt namelijk over 4 seizoenen. Je begint in de winter en gaat dan naar lente, zomer en herfst. De speler gaat echter naar een volgend jaargetijden als hij z'n werkers terughaalt. Bij elk seizoen komen er werkers bij, dus het spel bouwt lekker op. Er zit voldoende diepgang in het opbouwen van je dorp om ook de ervaren speler aan z'n trekken te laten komen, maar het is geen zwaar spel. Het kan dus ook prima gespeeld worden met je "gewone" vrienden/familie :)

Xbox Live: Chevalric

• _Anvil_
Bundin schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:53:
[...]

Sja, zelfs dan zou ook ik het precies nul keer op tafel krijgen. Ik ben wel te porren voor een dag met een spel aan de gang, maar als ik met mijn vrienden al een board game dag geregeld krijg (banen, kinderen, verbouwingen, ..., ...) dan wil men (en ik) toch iets lichters op het menu omdat het ook een ouwehoer-met-een-drinksel dag is.
Zulke vrienden heb ik ook.. daar ga ik mee naar de kroeg oid, maar ik probeer geen (serieuze) boardgames met ze te spelen, wordt niemand blij van ;) Oftwel: je probeert dan de verkeerde groep mensen enthousiast te krijgen voor iets dat ze gewoon niet willen.

Wellicht heb ik makkelijk praten, omdat ik in de ICT werk en dus veel gamers heb leren kennen op die manier. Daarnaast ken ik ook wat boardgame liefhebbers via online Pc games. Ten slotte heb ik nog minstens 3 gamende neven in mn familie. In mijn ervariing zijn Pc gamers vrij makkelijk warm te krijgen voor offline games (Smallworld is bijv. een leuke gateway game in mijn ervaring)

Anders zou je toch een een keer naar een spellengroep/vereniging in jouw regio kunnen gaan he, al begrijp ik dat het leuker is met mensen die je al kent.

• Vnze
  • Niet online
_Anvil_ schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:04:

[...]

Oh maar ik heb daar (de kwaliteit van het spel) ook vertrouwen in hoor. Ik ken ook wel genoeg andere nerds maar de investering in tijd is voor deze mensen meestal veel te groot. Kinderen, job, verbouwingen, partner,... iedereen heeft wel zijn (oprecht) excuus. Er zijn niet al te veel clubs in mijn regio en die zijn oftewel eerder uit op lichte games oftewel dedicated WH40K/Magic/.... Beide niets mis mee maar ook een héél eind van TI.

Ach... Ooit :)

• _Anvil_
Vnze schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:40:
[...]

Oh maar ik heb daar ook vertrouwen in hoor. Ik ken ook wel genoeg andere nerds maar de investering in tijd is voor deze mensen meestal veel te groot. Kinderen, job, verbouwingen, partner,... iedereen heeft wel zijn (oprecht) excuus. Er zijn niet al te veel clubs in mijn regio en die zijn oftewel eerder uit op lichte games oftewel dedicated WH40K/Magic/.... Beide niets mis mee maar ook een héél eind van TI.

Ach... Ooit :)
Toevallig las ik dit net op BGG: veel mensen prikken maanden van te voren een volle dag voor TI, ik denk dat het niet anders kan gezien de speelduur. Warhammer spelers zouden er toch niet van moeten schrikken lijkt me :)

[ Voor 4% gewijzigd door _Anvil_ op 06-11-2018 13:17 ]

• Bundin
  • Niet online
Zoe, in 2 dagen 2dehands een Blood Rage en een Battlestar Galactica gevonden. Het wordt nog eens wat met de collectie :)

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:39
Misschien een idee om eens met 6 tweakers een keer TI4 te spelen? Hebben we in het verleden een keer eerder gedaan en dat beviel prima. Ik speel het vaker en zou opzich wel interesse hebben als het ver genoeg vooruit gepland wordt. Lijkt in ieder geval genoeg animo voor het spel. :)

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-01 22:57

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Yea lijkt me prima.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:03
Ik had Cloudspire opgeslagen en deze loopt nu dus binnen 48 uur. Zijn er mensen die hem hier gebacked hebben, scheelt het evt. nog om samen te backen (qua verzendkosten)? En zo, ja zou ik mee kunnen doen en welke versie hebben jullie gebacked?

Lijkt me een erg gaaf spel prijs alleen twijfel ik ook vanwege de prijs...
Chevalric schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:14:
Ik heb inmiddels al een aardige reeks Essen spellen gespeeld:
Civilization: A New Dawn is een nieuwe versie van Civ, het computerspel dat gebaseerd was op een bordspel, dat gebaseerd was op een computerspel, dat gebaseerd was op een bordspel :P. Alle gekheid op een stokje: waar andere Civ games vaak heel lang duren (als in 4+ uren), is deze in 2 uur af te ronden. Er zit alles in wat je van Civ verwacht: Diplomatie (soort van), handel, steden bouwen en uitbreiden en andere spelers aanvallen. Het spel ziet er (zoals je van FFG mag verwachten) mooi uit en het speelt lekker weg.
Je kunt aardig vooruit denken wat je volgende zet(ten) gaat worden, dus er is niet veel downtime. Het spel is uiteindelijk een race om als eerste drie objectives te halen en met vier spelers hadden we het allemaal binnen een paar ronden kunnen winnen (maar natuurlijk moest er 1 de eerste zijn :)).

Daarna hebben we Orbis op tafel gelegd, een aardige, abstracte filler met een leuke productie. Je bouwt een piramide van landschapstegel, die je kiest uit een grid van 3x3. Als je een tegel pakt, leg je blokjes van die kleur op de omringende tegels (horizontaal/verticaal). Die blokjes heb je weer nodig om tegels te kopen. Uiteindelijk kies je nog een god uit en die levert nog wat bonuspunten op als je je piramide goed gebouwd hebt.

Vervolgens kwam Railroad Ink: Red Edition op tafel. Een roll&write waarbij je treinbanen en autowegen moet intekenen op een grid van 5x5. Dat klinkt makkelijker dan het is, dus het is soms best even puzzelen om dat zo efficient mogelijk te doen. Wederom een geinige filler, maar natuurlijk geen spel dat je de hele avond speelt.

Toen kwam Fuji nog op tafel. In deze co-op probeer je samen te ontsnappen voordat de vulkaan uitbarst. Je legt eerst een aantal kaarten neer volgens een bepaald scenario. Op deze kaarten staan instructies waar je aan moet voldoen om naar dat kaartje toe te reizen, bijvoorbeeld alleen 1,2 en 3 ogen tellen of alleen blauwe dobbelstenen en vijven tellen. Wat je dus doet, is dobbelstenen rollen. Dit doet iedere speler voor zich. De dobbelstenen hebben verschillende kleuren op elke zijde en dat komt weer overeen met de kleuren op de kaartjes.
De truc is dat je moet zorgen dat je hoger scoort dan je buren voor het kaartje waar je naar toe wilt. Daar moet je achter zien te komen door slim te overleggen, je mag namelijk niet elkaars dobbelstenen zien. Als iedereen denkt dat de stappen mogelijk zijn, ga je kijken of het ook zo is. Lukt het niet, dan blijf je staan en loop je het risico in de lava te verdwijnen.
Het is een leuke puzzel, maar staat of valt wel met de capaciteit van de spelers om niet al te duidelijk te vertellen wat ze hebben.

Dat was de "Essen-uitpakzondag", een terugkerende traditie bij onze groep.

Ten slotte hebben we afgelopen vrijdag AuZtralia nog gespeeld. Dit is het spel met het vaagste thema: je probeert Australie te koloniseren, maar ondertussen woont Chtulhu met z'n monsters daar nog, dus die moet je eerst nog even verslaan. Ondertussen probeer je ook nog wat boerderijen te stichten. Elke beurt kies je een actie (sporen leggen, boerderijen bouwen, leger units kopen, of grondstoffen verzamelen). Elke actie heeft een prijs in de vorm van tijd. Bijv. een treinspoor bouwen kost 2 of 3 tijdpunten, afhankelijk van de ondergrond. De speler die achteraan op dit tijdspoor staat, is als volgende aan de beurt. Het kan dus zijn dat je een dure actie doet en vervolgens kan gaan zitten wachten tot iedereen je heeft ingehaald. Op een bepaald moment worden de monsters actief en die gaan elke keer 1 stapje vooruit op het tijdspoor. Daar moet je dus ook nog op wachten. Het spel heeft niet een grote spanningsboog, de monsters worden in theorie wel sterker, maar in de praktijk word je dat zelf ook, waardoor het alleen maar meer tijd kost om een monster te verslaan, zonder dat het risico veel groter wordt.
Ik vond hem daardoor uiteindelijk te langdradig, maar dat kwam ook omdat op een zeker moment de monsters allemaal verslagen waren. Tussen de monster tegels zitten namelijk ook kangaroes, die dus niks doen. Daar hadden we er iets te veel van (maar wel volgens de regels gelegd).

En als bonus heb ik afgelopen weekend twee spelletjes Everdell gespeeld met m'n vriendin. Dit is een worker placement spel waarbij je een dorp probeert te bouwen. Het dorp bestaat uit kaartjes en die zijn er in twee smaken: gebouwen en beestjes. Elk gebouw heeft een bijbehorend dier en als je het gebouw hebt staan, mag je het dier later gratis spelen. Gebouwen betaal je met hout, resin en/of kiezeltjes, dieren met bessen. Ik heb de Collector's Edition bemachtigd, waardoor de grondstoffen er ook nog eens mooi uitzien. Ook het artwork is ontzettend mooi gedaan, met leuke details zoals dat op het plaatje van elk gebouw het bijbehorende dier te zien is (en vice versa ook min of meer).
Wat ook grappig is aan Everdell is dat elke speler zich in een andere fase van het spel kan bevinden. Het spel speelt namelijk over 4 seizoenen. Je begint in de winter en gaat dan naar lente, zomer en herfst. De speler gaat echter naar een volgend jaargetijden als hij z'n werkers terughaalt. Bij elk seizoen komen er werkers bij, dus het spel bouwt lekker op. Er zit voldoende diepgang in het opbouwen van je dorp om ook de ervaren speler aan z'n trekken te laten komen, maar het is geen zwaar spel. Het kan dus ook prima gespeeld worden met je "gewone" vrienden/familie :)
Railroad ink ziet er leuk uit, die zou ik tegen de juiste prijs ook nog wel oppikken. Everdell lang over zitten twijfelen, maar incl. verzendkosten werd hij best prijzig. Misschien dat ik de retail ooit nog oppik.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03
Mvdbeld schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:41:
Ik had Cloudspire opgeslagen en deze loopt nu dus binnen 48 uur. Zijn er mensen die hem hier gebacked hebben, scheelt het evt. nog om samen te backen (qua verzendkosten)? En zo, zou ik mee kunnen doen en welke versie hebben jullie gebacked?

Lijkt me een erg gaaf spel prijs alleen twijfel ik ook vanwege de prijs...

[...]
Voor mij te duur, en ben de co-op trend een beetje beu. :+

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Mvdbeld
Phusebox schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:45:
[...]

Voor mij te duur, en ben de co-op trend een beetje beu. :+
Volgens mij biedt deze ook gewoon PvP :+

• Vnze
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op woensdag 7 november 2018 @ 08:33:
Misschien een idee om eens met 6 tweakers een keer TI4 te spelen? Hebben we in het verleden een keer eerder gedaan en dat beviel prima. Ik speel het vaker en zou opzich wel interesse hebben als het ver genoeg vooruit gepland wordt. Lijkt in ieder geval genoeg animo voor het spel. :)
I'm in :)

• _Anvil_
Absoluut interesse, alleen meen ik me te herinneren dat de TI fans in dit topic aan de andere kant van NL wonen :) (ik zit helemaal linksonder op de kaart, al ben ik regelmatig in Z Holland en Brabant)

[ Voor 6% gewijzigd door _Anvil_ op 07-11-2018 12:16 ]

• Vnze
  • Niet online
_Anvil_ schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:12:
[...]

Absoluut interesse, alleen meen ik me te herinneren dat de TI fans in dit topic aan de andere kant van NL wonen :) (ik zit helemaal linksonder op de kaart, al ben ik regelmatig in Z Holland en Brabant)
Dan zitten wij "dicht" bij elkaar alvast. Ik zit tegen Antwerpen aan, dat zal wel helemaal ver zijn..

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik geloof dat we vrij verspreid zijn. Ik en @MADG0BLIN komen uit het mooie Noorden.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• _Anvil_
MrVegeta schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:50:
Ik geloof dat we vrij verspreid zijn. Ik en @MADG0BLIN komen uit het mooie Noorden.
We wachten rustig tot een tweaker uit Utrecht zn mooie, grote tafel ter beschikking stelt :P

Nog meer TI spelers die hun regio willen delen? Het spel heb ik al, sinds een uur of 3 :*)

• MADG0BLIN
Ach, een uurtje of wat rijden is toch de moeite wel waard voor een hele dag. 😉

• HellPunk
  • Laatst online: 16-01 09:07
Gisteren hebben we een eerste potje Carcassonne: Safari gespeeld. De vorige versie, Amazone, vonden we ook al leuk, maar deze is nog een ander beestje ;) .

In de basis krijg je punten voor het aantal dieren in bossen en op wegen. Er zijn vijf verschillende dieren (de Big Five) en elk dier kan per bos of weg maar één keer gescoord worden. Daarnaast kun je ook scoren door waterpoelen aan te leggen, ook hier scoor je alleen voor unieke dieren. Waterpoelen worden door alle spelers samen aangelegd, als je er veel punten mee wilt scoren hang je dus van je tegenstander af.

Dit geeft een heel ander spelgevoel: waar je in 'gewone' Carcassonne meer punten scoort naargelang de lengte van de weg of de grootte van de stad moet je er in Safari echt voor zorgen dat al je meeples zo snel mogelijk op het bord komen en ook zo snel mogelijk scoren.

De spelregels zijn wat warrig uitgelegd en daardoor speelden we in het begin niet helemaal goed, maar eens we alles goed snapten ging het spel erg vlot. Safari vonden we wel leuker dan Amazone, het staat al genoteerd om morgenavond opnieuw gespeeld te worden.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

MADG0BLIN schreef op woensdag 7 november 2018 @ 22:16:
~5 uren rijden op een dag :p met ~8-10 uren TI spelen. Da's wel pittig. Niet dat ik tegen ben... misschien kunnen we een kamer oid huren in Utrecht?

[ Voor 12% gewijzigd door MrVegeta op 08-11-2018 11:46 ]

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-01 17:58

Snappie88

Mr. Hollywood

_Anvil_ schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:38:
[...]

We wachten rustig tot een tweaker uit Utrecht zn mooie, grote tafel ter beschikking stelt :P

Nog meer TI spelers die hun regio willen delen? Het spel heb ik al, sinds een uur of 3 :*)
't Is dan wel TI3 die ik zelf heb, maar Haarlem present :w

Surfin' paradise!

• Vnze
  • Niet online
Is iedereen die interesse heeft super-ervaren want ik ben maar een n00b :+

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-01 15:03
Ik heb hier al meerdere keren aanzet gegeven voor een 3e Tweakers boardgame dag bij mij, maar helaas nooit veel intresse gezien :-( Ik zou er zeker weer voor te porren zijn

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik heb onderhand wel zo'n ~350 uur in TI4 zitten op Tabletop Simulator maar goed, spelen gewoon voor de lol toch.

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:25
_Anvil_ schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:38:
[...]

Wil mijn tafel best beschikaar stellen. Woon tussen Amsterdam en Utrecht in. Helaas is OV bereikbaarheid niet optimaal, maar er is gratis parkeergelegenheid. Verder ook alleen in het bezit van TI3 inclusief Shattered Empire. Dus als het TI4 wordt, moet iemand anders die meebrengen

[ Voor 11% gewijzigd door denyos op 08-11-2018 15:44 ]

Strava

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik ben bang dat ik nooit meer terug ga naar TI3. TI4 is zoveel beter (heb TI3 wel met beide uitbreidingen :') )

• Bundin
  • Niet online
Toasters binnen, vikings liggen morgen bij een afhaalpunt. Helaas is Battlestar Galactica al wat ouder, de expansions zijn nergens meer te vinden. Mocht iemand er eentje tegenkomen in een friendly local game store, dan hoor ik 't graag :)

Hopelijk van 't weekend Blood Rage op tafel, ik ben heel benieuwd!

• _Anvil_
MADG0BLIN schreef op woensdag 7 november 2018 @ 22:16:
Lol, zelfs als ik 250km/h zou rijden red ik het niet in een uurtje, tis 350km en zo hard loopt mn auto niet ;) . Een van de klant accounts waar ik verantwoordelijk voor ben heeft zijn hoofdkantoor in Groningen, maar daar kom ik maar heel af en toe.

Haarlem is weer een stuk makkelijker (slaapplaatsen in Leiden, kom uit die buurt).. er heeft vast een tweaker al eens een inventarisatie van zoiets gemaakt in dit topic gok ik?

[ Voor 5% gewijzigd door _Anvil_ op 08-11-2018 20:44 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

@MADG0BLIN lijkt me daar wel het type voor... ;)

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

corset schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:01:
[...]

Ik heb hier al meerdere keren aanzet gegeven voor een 3e Tweakers boardgame dag bij mij, maar helaas nooit veel intresse gezien :-( Ik zou er zeker weer voor te porren zijn
Ben er één keer bij geweest andere 2 keren kon ik helaas niet op de voorgestelde data. Mocht er weer iets gepland worden ben ik zeker van de partij als ik in de gelegenheid ben :)

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• Bornhald
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05-2025
Ik ben ook wel te porren om met wat andere mensen dan mijn standaardgroep te gamen. Heb TI nog nooit gedaan in geen enkele iteratie, maar lijkt me zeker een leuk spel.

Ben redelijk enthousiast over de kickstarter van claustrophobia 1643 van monolith, 2 player game maar ziet er mooi uit en in het algemeen een leuk spel. Mooie is ook dat de levering in jan 2019 al is. Geen stretchgoals dus ook niet wachten en het idee hebben dat je iets mis loopt mocht je hem via retail scoren (begreep dat deze niet detail k o nr maar dat heb ik altijd bij cmon games). Zijn er gewoon 10k gesproken ze proberen ze via ks te verkopen.

[ Voor 29% gewijzigd door Bornhald op 09-11-2018 16:09 ]

• Smuey
  • Laatst online: 11-01 15:46
Afgelopen weekend zijn we voor het eerst naar Spellenspektakel geweest. Dat was eigenlijk een erg leuke beurs, niet te groot van opzet, dus niet aan het eind van de dag het gevoel dat je delen gemist hebt, wat erg fijn is. Wel was het af en toe wat lastig om een tafeltje te bemachtigen (waardoor we helaas niet alles hebben kunnen spelen dat we graag hadden gewild). Het was wel druk, maar niet té druk, we kwamen tien minuten na opening aan en konden zo doorlopen, geen wachtrij ofzo.

We hebben het rustig gehouden: de twee monster packs voor King of Tokyo (King Kong en Cthulhu), Azul en wat voor ons een leuke verrassing was, Cacao.

Verder hebben we nog How to rob a bank gespeeld, maar daarbij hadden we na afloop een beetje het idee dat je hem na drie of vier keer spelen eigenlijk wel gezien hebt en daarna lang ongespeeld in de kast blijft liggen, dus die hebben we maar niet mee genomen. Ook hebben we nog even Muse geprobeerd, maar ik twijfel nog een beetje; Je hebt er nogal wat spelers voor nodig en ik weet niet zeker of die daardoor vaak op tafel zou komen.

Ik baal er alleen nog steeds van dat Keyforge niet te spelen was op de zaterdag...

• Mvdbeld
Van het weekend eindelijk Western Legends op tafel, 2x gespeeld zelfs (beide met 4 spelers). Vond hem erg vermakelijk, leuk dat je handkaarten bepalen welke acties (vechten/pokeren etc.) je kan doen. Scores lagen erg dicht bij elkaar in beide potjes ondanks dat de "Wanted" spelers weg leken te lopen in het begin. Deze spelers moeten echt gestopt worden voordat ze 3 punten per beurt gaan scoren. ;)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zaterdag mini toernooitje Key forge

Ik heb 5 potjes gespeeld met hetzelfde dek tegen diverse andere, en heb me prima mee vermaakt .
(Win rate was helaas maar 1 uit 5 :X)

Maar Sommige decks zijn toch echt sterker tegen bepaalde andere decks.
Niet erg genoeg dat het voor een "keukentafel potje uitmaakt." . Maar je je kunt het dus nooit op skill alleen winnen, dus ik heb een beetje me vraagtekens over hoe ze dit ooit competetief gaan doen. .

Vrijdag nog potje Great western trail gedaan. Ik had die al 1 keer eerder gespeeld., maar daar zat nu een uitbreiding bij. En ik merkte dat ik dat als nadeel zag.

Het maakte het spel anders en complexer. terwijl ik het standaard spel
nog niet genoeg aanvoelde om daar iets mee te kunnen. Het hielp ook niet echt dat mijn 2 spelgenoten het basisspel al wel 10 keer gespeeld hadden :)

Dus hij blijft leuk, maar als het aan mij ligt mag die uitbreiding nog ff in de doos blijven :)

[ Voor 48% gewijzigd door heuveltje op 12-11-2018 12:22 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een spel als The Great Western Trail vind ik eigenlijk al wel uitgebreid genoeg. Ik heb nog niet het idee gehad dat ik echt meer wilde dan ik al had. Denk dat ik die uitbreiding voorlopig wel even laat zitten dan. Ik vind de basegame in elk geval wel echt heel gaaf.

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-11-2025
Afgelopen dinsdag Gloomhaven gespeeld. Het was (op een paar dagen na) onze 1 jaar jubileum van dit spel met deze groep. We speelden een scenario waarbij we een aantal kamers moesten looten en dan weer terug moesten rennen naar de uitgang. Super spannend. Het scheelde letterlijk 1 beurt anders hadden we het niet gehaald. Om spoilers te voorkomen zal ik niet verder uitweiden over het scenario, maar een grappig detail was dat we alle 4 precies op onze startposities terecht kwamen zoals we ook waren begonnen.

Afgelopen weekend met z'n 2en Aeon's End War Eternal gespeeld. First playthrough spel gedaan. Dit is een erg leuke co-op deckbuilder. Een beetje Dominion meets Pathfinder. De spanning loopt in een goed tempo op en je moet goed afstemmen met de ander om te overleven. Zeker een aanrader!

Als afsluiter hebben we gisteren met z'n 3en Too Many Bones gespeeld. We zijn begonnen met de eerste van de maximaal 7 tyrants in campaign mode. De eerste campaign card vertelde ons dat we een willekeurige tyrant moesten bevechten. Gasket (ik), Boomer en Duster zijn er op uit getrokken om Mulmesh af te maken en het is gelukt. Het scheelde niet veel tijdens sommige encounters, maar we hebben het gered. Dit blijft toch wel echt mijn favoriete spel.

In campaign mode (Age of Tyranny genoemd) wordt een deel van de progress van je character meegenomen. Ook krijg je mogelijk iets goeds en iets slechts na elke tyrant. De volgende campaign card die we gaan doen vertelde ons dat we zelf een tyrant mogen kiezen, dat we op dag 3 met 2 progress points moeten starten en dat we 4 training points en 3 loot mogen meenemen per persoon, en we krijgen een speciale ability tijdens de recovery phase. Mulmesh slachten heeft ons een speciale dobbelsteen gegeven die 1 van ons mag gebruiken, maar hij heeft ons alle 3 ook verwond. Ik moet tijdens de volgende battle namelijk een speciale dobbelsteen rollen die de totale uitkomst van mijn rol negatief beïnvloedt. Een ander mag maximaal 3 (ipv 4) loot bij zich dragen en de derde speler heeft minder opties tijdens de recovery phase.

Nu al zin in de volgende keer!

[ Voor 10% gewijzigd door B00st3r op 12-11-2018 11:59 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:18
Ik ken het spel niet maar ik ben wel op zoek om wat actiever bordspellen te spelen, mijn vrouw houdt het liever bij Ticket to Ride en Colt Express maar ik ben ook wel in om wat dingen met iets meer diepgang te doen zo nu en dan. Ik woon ook in het noorden.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Mvdbeld
Dr. Strangelove schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:02:
[...]

Ik ken het spel niet maar ik ben wel op zoek om wat actiever bordspellen te spelen, mijn vrouw houdt het liever bij Ticket to Ride en Colt Express maar ik ben ook wel in om wat dingen met iets meer diepgang te doen zo nu en dan. Ik woon ook in het noorden.
Volgens mij zijn er nog wel wat tussenstapjes van TTR of Colt Express naar TI4 te bedenken :+

• Jeroen87
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 11:53

Jeroen87

Bier Connaisseur

Afgelopen zondag bij Spellenspektakel geweest. Voorgaande jaren stuk beter in ieder geval, veel en veels te druk. Of in ieder geval veel te weinig speeltafels. Moest soms wel 3 rondjes lopen om een tafel te vinden bij een spel dat de moeite was.

Buiten dat wel paar leuke games gespeeld, echter niks dat er dusdanig uitsprong dat het gekocht is.

Craft beer specialist

• Dr. Strangelove
Mvdbeld schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:13:
[...]

Volgens mij zijn er nog wel wat tussenstapjes van TTR of Colt Express naar TI4 te bedenken :+
Dat denk ik ook wel maar daar komt ik dus niet aan toe. We hebben twee kleine kinderen en de energie is er eenvoudigweg niet vaak om de wat ingewikkeldere spellen te pakken. Ik heb spellen als Concordia en Castles of Burgundy wel in de kast liggen maar ze komen er nooit uit. Vroeger ook veel Shogun en Axis & Allies gespeeld maar ook dat is jaren terug. Sowieso hebben dat soort spellen een subject matter die maar weinig mensen in mijn vriendenkring aanspreekt dus dat weerhoudt ons er ook van ze te spelen.

• MADG0BLIN
Dr. Strangelove schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:02:
[...]

Waar woon je ongeveer? Ik kom regelmatig in Groningen en speel daar ook een keer in de maand bij boekhandel Riemer. Volgende week vrijdag, de 23ste vanaf acht uur is daar ook weer inloop. Kost 7,50, maar dan heb je de hele avond onbeperkt drinken en lekkere knabbels erbij. Ikzelf woon in Emmeloord en ook daar speel ik regelmatig wat zwaarders. ;)

Die dag voor TI4/tweakers spellendag wordt waarschijnlijk ergens in januari/februari vanwege de aankoop van een nieuw huis waardoor het nu wat lastig is. Maar tegen die tijd wil ik gerust een oproep doen om te kijken voor animo.

• Mvdbeld
Dr. Strangelove schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:09:
[...]

Dat denk ik ook wel maar daar komt ik dus niet aan toe. We hebben twee kleine kinderen en de energie is er eenvoudigweg niet vaak om de wat ingewikkeldere spellen te pakken. Ik heb spellen als Concordia en Castles of Burgundy wel in de kast liggen maar ze komen er nooit uit. Vroeger ook veel Shogun en Axis & Allies gespeeld maar ook dat is jaren terug. Sowieso hebben dat soort spellen een subject matter die maar weinig mensen in mijn vriendenkring aanspreekt dus dat weerhoudt ons er ook van ze te spelen.
Dat klinkt herkenbaar, al komt Castles of Burgundy (deze is echt niet zo complex, speelt redelijk vlot weg) hier nog wel af en toe op tafel. Voor mijn favoriete spellen (Game of Thrones, Scythe, Rising Sun, Champions of Midgard en onlangs Western Legends) moet ik ook met gelijkgestemden van de spellenclub afspreken. Dit zijn complexere spellen die naar mijn idee tussen TTR en TI4 inzitten, mijn voorkeur ligt bij max 3 uur.

Vandaar dat ik TI3/4, wat in mijn omgeving nog wel eens voorbij komt, over geslagen heb tot dusver. Ondanks dat mensen aangeven dat het goed elkaar zit... (thema spreekt mij ook niet direct aan).

[ Voor 4% gewijzigd door Mvdbeld op 12-11-2018 14:35 ]

Verwijderd

Jeroen87 schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:51:
Afgelopen zondag bij Spellenspektakel geweest. Voorgaande jaren stuk beter in ieder geval, veel en veels te druk. Of in ieder geval veel te weinig speeltafels. Moest soms wel 3 rondjes lopen om een tafel te vinden bij een spel dat de moeite was.
Gezien de ellende van teruglopende bezoekersaantallen na fikse standhouderruzies van nu alweer ruim 10 jaar terug plus het tijdelijk stopzetten van het evenement kan ik deze ontwikkeling alleen maar toejuichen. Ruim 11.000 bezoekers is een prima resultaat als je bedenkt dat de best-bezochte editie (van 2002, met 14.000 bezoekers) daar echt niet zo ver boven zit. En dat was in een tijd dat Catan alles financierde en 999 Games kon teren op een spotgoedkoop contract met Het Beursgebouw. Ikzelf denk dat ik volgend jaar maar eens ga, met mijn kleine mini-me, als een allereerste voorbereiding op Spiel.

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

Buiten dat wel paar leuke games gespeeld, echter niks dat er dusdanig uitsprong dat het gekocht is.
Hier hetzelfde idee. Dit was de derde keer dat ik er was en ik vind dit jaar toch wel de minste editie wat betreft de prijzen van spellen op de beurs en doorlooptijd bij de demo tafels. Desalniettemin heb ik me toch vermaakt, cadeautje voor een vriend op de kop getikt, How to Rob a Bank en Luxor gespeeld en zowaar vielen zowel mijn vriendin als ik in de prijzen bij de BSM uitgeversrally O+.

How to Rob a Bank vond ik een leuke game met een tof thema. Burgle Bros. staat ook nog steeds op mijn wishlist dus ik was wel benieuwd hoe verschillend deze games nou eigenlijk zijn. Het spel is heel snel uitgelegd, heeft wat weg van programmeren à la Colt Express en duurt ook niet zo lang. Wel twijfel ik erg over de replayability omdat van de 9 (1 wisselbaar bij < 4 spelers) banktegels altijd gebruikt worden. Ik vergelijk het in die zin dan ook met Camel Up, een leuke game die je nieuw/met nieuwe spelers een handvol keren achtereen volgens speelt maar met ervaren spelers slechts 1-2x leuk is. Wel denk ik dat er voor zowel How to Rob a Bank als Burgle Bros. een plekje kan zijn in de spellenkast mede omdat je bij de laatste een complexer spel in handen hebt waarbij de movement van de bewaker(s) door het spel worden bediend.

Luxor is een aardige game met enige invloeden van o.a. Ganzenbord en Cartagena. Het spel is eveneens snel uitgelegd en bevat een aantal leuke spelmechanieken zoals de manier waarop handkaarten gespeeld en aangevuld mogen worden (enkel één van de buitenste kaarten spelen en opnieuw aanvullen tot 5 handkaarten vanaf het midden). Dit geeft een leuk tactisch element aan de game. Vervolgens verplaats je je over het bord middels deze kaarten en probeer je punten te scoren middels veel verschillende manieren. De doorgewinterde Luxor speler zal het vast een stuk sneller kunnen als alle spelers in andermans beurt keuzes maakt, in ons geval was dat niet zo waardoor de game nogal traag aanvoelde ook al gaat verplaatsen over het bord naarmate iedereen vordert sneller. Dit heeft mijn inziens met name te maken met de afwezigheid van enige communicatie en dat was niet omdat er niet gepraat werd maar door de concentratie die nodig was. Er kon mijn inziens ook niet heel erg dwars gezeten worden wat ook voor meer interactie had kunnen leiden. Deze sla ik dan ook over, leuk om eens bij iemand anders op tafel te zien maar niet voor mijn collectie.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:58
Wow, kom ik er na bijna 10 jaar tweakers achter dat er een topic is voor 1 van mijn favoriete hobbies (waar ik helaas veels te weinig tijd voor heb). Ik ga dit topic goed in de gaten houden voor nieuwe pareltjes.

Spellen die hier regelmatig gespeeld worden:

Dominion
Libertalia
Twilight struggle (iPad)
Lords of waterdeep (IPad)

Spellen die te weinig liefde krijgen:

LOTR coop game
GoT LCG

Games met een korte speelduur komen hier toch het vaakst op tafel, daarom net aangeschaft: Inis, hive pocket en bang! The Dice game

Hopelijk deze week ervaringen opdoen

psn: jagermeistertim

• HellPunk
Na de traditionele buurtzoektocht die altijd gepaard gaat met een levering door GLS mocht ik gisteren eindelijk mijn pakketje met Factory Funner in ontvangst nemen. Nu heb ik een lijstje met tien solo-spellen waar ik de komende wintermaanden wel mee door moet komen, alleen Architects of the Western Kingdom ontbreekt nog en die komt er ook binnenkort aan _/-\o_ .
psychoclown schreef op maandag 12 november 2018 @ 23:58:
[...]
De doorgewinterde Luxor speler zal het vast een stuk sneller kunnen als alle spelers in andermans beurt keuzes maakt, in ons geval was dat niet zo waardoor de game nogal traag aanvoelde ook al gaat verplaatsen over het bord naarmate iedereen vordert sneller. Dit heeft mijn inziens met name te maken met de afwezigheid van enige communicatie en dat was niet omdat er niet gepraat werd maar door de concentratie die nodig was. Er kon mijn inziens ook niet heel erg dwars gezeten worden wat ook voor meer interactie had kunnen leiden. Deze sla ik dan ook over, leuk om eens bij iemand anders op tafel te zien maar niet voor mijn collectie.
Het spelplezier in Luxor is inderdaad gebaat bij snelle beslissingen: het is een leuk spel, maar het moet geen uur duren. Als iedereen buiten zijn beurt al de mogelijke combo's van kaarten en meeples checkt kan dat ook, maar natuurlijk kan een tegenspeler altijd je plannen in de war sturen. Dat is dan meestal niet met opzet, je maakt gewoon de beste zet voor jezelf.

Wat ook helpt is als de geheime tunnels al vroeg in het spel ontdekt worden. Wij hebben een keertje gehad dat die helemaal niet uitkwamen en dan moet iedereen dus echt het hele bord over. Dan sleept het spel zich wat voort tot het einde.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-01 08:49
Afgelopen zondag ben ik ook met mijn gezin en vrienden naar het spellenspektakel in Eindhoven geweest.
Qua drukte vergelijkbaar met andere jaren vond ik. Over het algemeen konden vrij goed tafels vinden om een spel uit te proberen.

Dit jaar hebben we maar 1 spel gekocht, maar het is wel een topper vinden we:
The Climbers
Bij dit spel verplaats je blokken om een zo hoog mogelijk punt te bereiken.
Je speelt het met 2 tot 5 spelers, waarbij ieder bij het klimmen gebonden is aan het hoogteverschil tussen de blokken en de kleur van zijn/haar poppetje + de neutrale kleur.
Iedere beurt mag je een stukje klimmen, een blok verplaatsen of omdraaien en weer klimmen.

Ik vind het een heel origineel concept en ijzersterke uitwerking.
Eigenlijk is dit 1 van mijn favoriete type spellen.
De regels zijn eenvoudig, maar de uitdaging blijft groot.
Wat voor mij ook belangrijk is, dat mijn kinderen op gelijk niveau kunnen meespelen met de volwassen.
Bij dit spel is dat geen probleem aangezien ze beiden een goed ruimtelijk inzicht. hebben.

Er was nog een spel wat we wilden kopen, maar onze vrienden deden dat al, dus we gaan daar wel spelen:
Karuba
We hadden het vorig jaar al een keer gespeeld, maar toen niet gekocht vanwege de aanschaf van Ticket To Ride, King of Tokyo, Potion Explosion en de Ark van Noah.
Dit jaar nog eens geprobeerd en inderdaad nog steeds een leuk spel.
Ook weer een leuk concept.
Je speelt met 2-4 spelers, waarbij ieder een eigen bordje heeft met dezelfde basisopstelling van avonturiers en tempels. Je krijgt punten door de avonturiers naar de tempel in dezelfde kleur te verplaatsen en door het verzamelen van edelstenen onderweg.
De truc is dat de routes nog gelegd moeten worden met de 36 landtegels.
1 persoon draait alle landtegels om en kiest er telkens 1. Vervolgens moet iedereen dezelfde tegel op een positie naar keuze leggen, of de tegel afleggen om vervolgens zijn avonturiers te verplaatsen.

Verder hebben we nog aardig wat andere spellen uitgeprobeerd, maar niet echt eens gespeeld wat ons echt aansprak.
Voor de kinderen hebben we nog wel een titel gevonden om met de kerst cadeau te doen:
Get Packing
Je moet hierbij zo snel mogelijk je koffer inpakken en dicht krijgen.
Een '3'-dimensionaal legpuzzeltje dus. Toch nog lastiger dan je zou verwachten, maar duidelijk meer op kinderen gericht. Ik denk dat hier al snel geen uitdaging meer in zit.

• _NooT_
Oh ja, ok nog een vermelding voor minst boeiende spel wat we op de beurs geprobeerd hebben:
Exit
Een 'escape room' spel voor thuis.
Niet zo uitdagend en absoluut geen replay value.
Het spel is altijd hetzelfde.
Het is me dan ook echt een raadsel waarom dit is verkozen als speelgoed van het jaar.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:36
_NooT_ schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:36:
Oh ja, ok nog een vermelding voor minst boeiende spel wat we op de beurs geprobeerd hebben:
Exit
Een 'escape room' spel voor thuis.
Niet zo uitdagend en absoluut geen replay value.
Het spel is altijd hetzelfde.
Het is me dan ook echt een raadsel waarom dit is verkozen als speelgoed van het jaar.
Dat zijn die doosjes van tien euro toch? Op zich niet zo heel erg dat deze maar één keer op tafel komt voor die prijs. Mijn board games worden vaak minder keren gespeeld per € 10,- aanschafwaarde ;)

• HellPunk
Is iemand bekend hier met de webshop Spellenrijk.nl? Die hebben een aantal Munchkin-uitbreidingen op voorraad die ik nog moet hebben. De site ziet er wel legit uit, maar ervaringen uit de eerste hand zijn nog beter :)

• _NooT_
ErikT738 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:28:
[...]

Dat zijn die doosjes van tien euro toch? Op zich niet zo heel erg dat deze maar één keer op tafel komt voor die prijs. Mijn board games worden vaak minder keren gespeeld per € 10,- aanschafwaarde ;)
Adviesprijs €15,- / stuk
Volgens mij was de versie die wij te spelen kregen 'Het mysterieuze museum'.
Zo te zien ook wel 1 van de makkelijkste.

Eerlijk is eerlijk. Het puzzelen zelf is wel vermakelijk, maar je bent er snel klaar mee.
Voor dat geld kan je ook een Mystery Case File (computerspel) o.i.d. kopen.
Daar heb je een stuk langer plezier van.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

HellPunk schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:34:
Is iemand bekend hier met de webshop Spellenrijk.nl? Die hebben een aantal Munchkin-uitbreidingen op voorraad die ik nog moet hebben. De site ziet er wel legit uit, maar ervaringen uit de eerste hand zijn nog beter :)
Geen ervaring met het kopen, maar paar jaar geleden wel contact mee gehad over een bordspel. Kreeg toen netjes bericht terug dat zij het niet konden leveren.

• MADG0BLIN
2 jaar geleden iets besteld. Snelle verzending en goede communicatie. Volgens mij een prima winkel.

• _Anvil_
Prima ervaringen mee hoor. Al was de personal touch die Spelbaron bij mijn meest rente aankoop gaf, nog een stukje beter :)

Die meest recente aankoop was dus Twilight Imperium 4, dat we zaterdag gespeeld hebben.. met 5 personen die het nog nooit gedaan hadden. Feitelijk exact wat je op internet wordt afgeraden als TI n00b O-)

Uiteindelijk een leuke sessie gehad, maar 14u starten is (inclusief anderhalf uur setup/uitleg en een diner break) te laat op de dag hebben we wel geleerd. Na 10,5 uur waren we wel redelijk dicht bij het eind.. maar er moest nog iemand 90min terug naar huis rijden en de vermoeidheid sloeg toe in het gezelschap.

De voorbereiding was (voor mijn doen ;) ) vrij gedegen : iedereen gepushed om vooraf de 32 minuten durende how to play te kijken, de avond ervoor een proefpotje begonnen met 1 van de 5 spelers, 2 keer de regels bestudeerd en op BGG wat reference sheets uitgeprint vooraf (een must, vooral van de strategy card keuze opties). In de ochtend alles vooraf klaargezet, uiteindelijk paste een 5 player setup *net* op mn eet tafel, echt bizar hoe groot dit spel is :P

Uiteindelijk stelde het spel absoluut niet teleur, wat een ervaring. Vooral de SU&SD filmpjes waren 1 van de redenen dat ik dit spel al jaren wou, maar ze hebben niet overdreven. Groter en epischer dan dit wordt een boardgame niet 8)

Uiteraard ging niet alles perfect, 4 van de 5 aanwezigen waren ervaren in zware boardgames (anders was het echt een ramp geworden met 5 TI n00bs) maar die 5e persoon struggelde hevig met de regels en dat kwam het spel niet ten goede.

Verder kwam de agenda phase bij ons niet echt uit de verf, een wat chaotisch en verwarrend gebeuren met vrij weinig regel uitleg volgens mij? Hoe gaat dit bij de meer ervaren TI spelers hier? Nu hebben we maar 2 of 3 van die sessies gehad, Megatol Rex durfde niemand te nemen de eerste 4 rondes...

Verder gisteravond weer Gloomhaven gedaan, blijft ook een prachtige RPG.. net mn char op lvl 2 gekregen en vanmorgen dus zitten dokteren welke lvl2 kaart in mn deck moet en wat ik eruit ga gooien. Ik speel de Scoundrel, dus ruimte genoeg voor leuke tactieken en combo's, veel keuzes in mogelijke speelstijlen. Juweel van een game.

[ Voor 5% gewijzigd door _Anvil_ op 13-11-2018 16:25 ]

• MADG0BLIN
De eerste keer is altijd de lastigste, helemaal als er niemand nog nooit heeft gespeeld. Onze eerste potten duurden ook erg lang. Nu speel ik met 6 spelers in ongeveer 6 uur. En dan spelen we niet gehaast ofzo.
De agenda phase is fantastisch! Hier heb ik zulke toffe dingen meegemaakt, backstabben, hele vloten welke worden weggevaagd door een stemming. Fantastisch. 8) Er zijn niet superveel regels voor deze fase. Waar liep je het meest tegenaan?
Mecatol Rex is een gratis punt als je zes influence hebt. Als ik dat heb pak ik hem direct zodra ik kan.

Welke rassen speelden jullie mee en hoe was de puntenverdeling?

• HellPunk
_Anvil_ schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:18:
[...]
Prima ervaringen mee hoor. Al was de personal touch die Spelbaron bij mijn meest rente aankoop gaf, nog een stukje beter :)
Helaas hebben ze geen Munchkin in hun assortiment, anders had ik meteen besteld :)

• _Anvil_
MADG0BLIN schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:27:
De eerste keer is altijd de lastigste, helemaal als er niemand nog nooit heeft gespeeld. Onze eerste potten duurden ook erg lang. Nu speel ik met 6 spelers in ongeveer 6 uur. En dan spelen we niet gehaast ofzo.
6u met 6 man, serieus?? En dit is offline?

Kan ook aan mijn spelgroep liggen, los van de afleiding door de aanvoer van bier en hapjes, discussie over het te bestellen avond eten etc. stonden er ook 2 steevast te roken in de achtertuin en er wordt altijd veel gebabbeld en gegeind tijdens het spel. Van dien aard dat de ene helft van de tafels soms de beurten en acties van de andere kant volledig mist O-)

We zouden wat gestructureerder moeten worden (ik ben hier ook deel van de oorzaak), maar gezellig is het wel altijd ;)

De agenda fase verliep erg rommelig, deels omdat ik dat deel van de regels niet genoeg had bestudeerd. Je hoort 1 voor 1 te stemmen en duidelijk aan te geven met hoeveel planeten, bij ons ging alles door elkaar de eerste sessie. De 2e sessie wilde 4 van de 5 spelers zo'n actiekaart spelen waarbij je zelf niet meestemt, ook die volgorde moesten we uitzoeken, werd ook vrij chaotisch.

Wat de rassen betreft:

Sardak N'orr (de bugs uit starship troopers) - die had ik zelf, leuk dat die +1 op alle combat rolls zo afschrikwekkend is, maar een ras dat niet makkelijk VP's scoort (want 0 start techs en in mijn game alleen maar low influence planets in mijn hoek). Toen ik mijn Exotireme 2 dreadnoughts op tafel kreeg was dat wel erg schokkend voor mn buren, maar in een 2e pot zal ik toch eerder die militaire macht in VP's moeten omzetten. Met dit spel win je niet met combat en grote vloten alleen, dat is mij wel duidelijk

Hacan (sexy space lions) - het trade voordeel van dit ras kwam alleen in het begin uit de verf, als 6 tradegoods nog een grote impact hebben. Verder had de speler veel last van de onervaren buurman, die zich puur focuste op legers bouwen en uiteindelijk (schijnbaar zinloze) aggressie op de Hacan buurman, Beetje lackluster gezien de hype over dit ras, maar na 1 potje weten wij ook nog niks he :)

University of Nol Jar(?) (de viskoppen) - gespeeld door een speler die niet vies is van subtiel spel en rustig slimme plannen smeden, dus deze eindigde vrij dicht bij de overwinning. De mega science bonussen veroorzaakten al snel een sneeuwbal effect die de -1 op rolls begon te mitigeren. Deze had ik als Sardak buurman eigenlijk harder moeten aanpakken in het begin.

Sol- dat was dus de onervaren speler die worstelde met de regels. Persoonlijk zou ik ze heel graag spelen, de bonussen op ground forces icm betere carriers enbijpassende racial powers zijn erg makkelijk te begrijpen voor een beginner, het is vrij duidelijk hoe je deze hoort te spelen imho. Als al die infantry eenmaal hyper aggressive uitgezwermd is krijgen ze je moeiilijk van die planeten af :P

Barony of Letnev - deze speler had m.i. niet veel gedaan nog met zn racial advantages (die 2 hit absorb tech voor capital ships had hij niet ontwikkeld bijv.) maar wel heel slim afgewacht tot hij Megatol kon pakken (nadat 2 honden begonnen te vechten om een been etc.) en een indrukwekkende inhaalrace begon in VP's.

.

[ Voor 12% gewijzigd door _Anvil_ op 13-11-2018 17:00 ]

• MADG0BLIN
6u met 6 man, serieus?? En dit is offline?

Kan ook aan mijn spelgroep liggen, los van de afleiding door de aanvoer van bier en hapjes, discussie over het te bestellen avond eten etc. stonden er ook 2 steevast te roken in de achtertuin en er wordt altijd veel gebabbeld en gegeind tijdens het spel. Van dien aard dat de ene helft van de tafels soms de beurten en acties van de andere kant volledig mist O-)
Ja serieus. :*) Scheelt dat er hier niemand rookt en iedereen waarmee ik speelde al minimaal 4 a 5 keer TI3/TI4 had gespeeld. Maar al zou het weer 10 uur duren, zolang je plezier hebt. O-)

Klinkt als een interessante pot, maar inderdaad, combat is er alleen om punten te scoren. Combat om de combat gaat je niets opleveren meestal. Ook het stemmen met die actiekaart, toevallig dat 4 van de 5 er een hadden en tegelijk wilde spelen. Daar wordt het wel redelijk chaotisch van. :P

Ik weet niet of je weleens podcasts luistert, maar Space Cats Peace Turtles is wel een interessant voor TI4. Ik luister hem regelmatig in de auto. Hacan, Jol Nar (net andersom. ;)) en Sol zijn wel top rassen als je die goed speelt.

[ Voor 37% gewijzigd door MADG0BLIN op 13-11-2018 16:51 ]

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:18
bestel er vrij veel. Goede tent, snelle levering en redelijke prijzen.
Alternatief wat ik heb is summoner.nl. Al ziet die website er een stuk minder gelikt uit.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gisteren een potje Dwarven Smithy gedaan. Het idee is dat je een dwerg bent en je items moet maken voor de koning. Daar heb je resources voor nodig die je bewerkt, en dan kun je een item smeden.

De crux van de game is dat je maar een heel beperkt aantal kaarten kunt hebben. 6 in je hand, 7 in je workshop en 4 in je market. Je market kun je gebruiken om ongebruikte resources te verkopen. Verkopen, bouwen en refinen kun je niet in 1 keer doen. Je legt kaarten klaar en aan het begin van de volgende beurt kun je ze verkopen. Items die je wilt maken leg je in je workshop, en worden (als je de resources hebt) pas aan het begin van volgende beurt completed (je bent buiten je beurt bezig met die dingen bewerken als 't ware). In de eerste 2 beurten is dit nog wel te doen, maar al snel raak je in de knoop met ruimte. Zeker naaarmate het spel vordert, want de items voor de koning nemen een permanent plekje in in je market. Dus als je dan nog specifieke resources hebt kun je ze kopen van andere spelers of uit een warenhuis. Maar dat kan je serieus geld gaan kosten.

Aan het eind van het spel krijg je geld voor alle zooi die je in je market hebt liggen, en voor de items voor de koning. Dan is het muntjes tellen.
Gisteren met echt een bizar klein verschil gewonnen (357 voor de nr 2, tegen 363 voor mij). Een van de betere kickstarters die ik dit jaar heb binnengekregen.

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:25
Leon Zwiers schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:29:
[...]

bestel er vrij veel. Goede tent, snelle levering en redelijke prijzen.
Alternatief wat ik heb is summoner.nl. Al ziet die website er een stuk minder gelikt uit.
Bestel zelf ook bij beide winkels. Summoner.nl is sinds 27 oktober vernieuwd. Nog niet zo gelikt als spellenrijk maar echt heel veel beter dan de oude site.

Strava

• Smuey
denyos schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:30:
[...]

Bestel zelf ook bij beide winkels. Summoner.nl is sinds 27 oktober vernieuwd. Nog niet zo gelikt als spellenrijk maar echt heel veel beter dan de oude site.
Qua functionaliteit ja, qua uitstraling ben ik het dan weer wat minder met je eens ;)
Los daarvan: Summoner is gewoon een prima webshop. Vragen worden snel beantwoord en bij vragen wordt er goed meegedacht.

Spellenrijk heb ik zelf nog niet besteld, maar een goede vriend van me wel, met een prima ervaring als resultaat.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

MADG0BLIN schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:47:
[...]

Ja serieus. :*) Scheelt dat er hier niemand rookt en iedereen waarmee ik speelde al minimaal 4 a 5 keer TI3/TI4 had gespeeld. Maar al zou het weer 10 uur duren, zolang je plezier hebt. O-)

Klinkt als een interessante pot, maar inderdaad, combat is er alleen om punten te scoren. Combat om de combat gaat je niets opleveren meestal. Ook het stemmen met die actiekaart, toevallig dat 4 van de 5 er een hadden en tegelijk wilde spelen. Daar wordt het wel redelijk chaotisch van. :P

Ik weet niet of je weleens podcasts luistert, maar Space Cats Peace Turtles is wel een interessant voor TI4. Ik luister hem regelmatig in de auto. Hacan, Jol Nar (net andersom. ;)) en Sol zijn wel top rassen als je die goed speelt.
De 2 sterkste rassen zijn Jol Nar en Federation of Sol. Dezen worden bij mijn games op Table Top Simulator (als we met zijn 4en zijn) steevast gebanned. Hacan is ook sterk maar toch afhankelijk van de meta. Dus als de andere spelers geen zaken willen doen met de Hacan dan zijn ze niet veel sterker dan andere rassen. De Saar is een ander top tier ras.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:21
Ik zag in het Tweakers sinter/kerst kado topic en nu hierboven ook weer voorbij komen: Escaperoom bordspellen. De populairste zijn denk ik de EXIT-reeks en Escape Room: The Game. Maar ik snap dit soort "bordspellen" niet.

De naam zegt het al. Escape Room. De kamer waarin je uit moet komen draagt vaak zoveel bij aan de ervaring van een echte Escape Room. Een gevangenis, een slot, een donkere kelder. En vaak zijn die kamers mooi aangekleed. Decorstukken zijn vaak stijlvol maar geven vaak ook (verborgen) hints. Een goede escaperoom staat (of valt bij mij) bij twee goede aspecten:
- Goede puzzels
- Goede locatie met bijbehorend verhaal

Waarom vinden mensen het dan zo leuk om puzzels op te lossen boven een eetkamertafel met vijf man bij iemand thuis met een standaard IKEA inrichting ofzo? IMO is de omgeving waar je daadwerkelijk in opgesloten zit net zo belangrijk. En de naam klopt dan ook niet! Noem het dan geen "Escape Room: The Game" maar "Het grote puzzelboek: The Game" want dat is het enige aspect wat overblijft. Maar dat rijmt natuurlijk niet lekker en Escape Rooms = Hype dus kan er mooi op meegelift worden. [/rant]

offtopic:
Disclamer: Heb één of twee scenarios gespeeld van Escape Room: The Game.

Ik weet niet wat jullie mening hierover is, maar ik vind die spellen een heel groot "meh" gehalte hebben en de echte Escape Rooms echt veel boeiender/spannender/leuker.

[ Voor 6% gewijzigd door Robkazoe op 14-11-2018 16:39 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Natuurlijk is een echte escape room leuker (mits goed uitgevoerd), maar dat is vaak toch echt minder makkelijk te regelen dan zo'n spelletje halen in de winkel in veel gevallen. Dus ik snap wel dat er animo voor is.

Verwijderd

Robkazoe schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:36:
Waarom vinden mensen het dan zo leuk om puzzels op te lossen boven een eetkamertafel met vijf man bij iemand thuis met een standaard IKEA inrichting ofzo?
Waarom vinden mensen het leuk om naar Formule 1 te kijken, het meest stompzinnige 'sport'festijn dat er bestaat?
Waarom zitten mensen weken, zo niet maandenlang te grinden in Diablo II of III, hetgeen in feite neerkomt op een grote pseudo-RNG te samplen?
Waarom spelen mensen Kingdom Death en Gloomhaven terwijl ze veel intelligenter en meer uitgedaagd bezig kunnen zijn met Schaken of Go of een goeie Splotter dan wel 18xx?

Antwoord: omdat mensen nu eenmaal gekke dingen doen.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:34
A - doe Exit niet met 5 man, doe dan detective. Met een laptop op de grote TV (tegen je IKEA kast), een whiteboard en 4 vrienden erbij. Een geweldige ervaring.

Exit - heerlijk met 2.
Unlock ; heerlijk met 2.
Chronicles of Crime ; heerlijk met 2.
Time Stories ; heerlijk met 4.

Denken, puzzelen, verhaal volgen, vreemde denkwijzen volgen, en gezelligheid.
Wat heeft ee bordspelavond meer nodig?

• ErikT738
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:18:
[...]
Waarom spelen mensen Kingdom Death
Vanwege de cheesecake mini's?

Even zonder dollen, de Escape Room games doen aardig hun best om toch een soort setting te creëren in de huiskamer met de puzzels en timer. Het haalt het niet bij een echte escape room maar het is wel een stuk makkelijker om een bordspel op tafel te zetten dan om een vriendengroep bij een escape room te krijgen.

• maartend
ErikT738 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:48:
[...]
het is wel een stuk makkelijker om een bordspel op tafel te zetten dan om een vriendengroep bij een escape room te krijgen.
En om mensen aan het spelen te krijgen die normaal niet van boardgames houden. Het is een echte gateway.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11-2025
Al weer meerdere keren Too Many Bones Undertow gespeeld.

Dit is de Stand alone uitbreiding van Too Many Bones.
Hier in zitten standaard 2 characters, Duster en Stanza die elke weer totaal anders spelen,
Wat wel weer leuk is.
Duster is een van de Tyrants (eindbazen uit Too Many Bones) Ze heeft ook een companion een Grote Wolf.
Die Wolf kan je helpen als je gewond raakt en word ook als een Gearlock (Speler) gezien.
Dan heb je Stanza die heeft een soort van Gitaar (Luitar) Waarmee ze muziek maakt en de verschillende sounds veroorzaken verschillende effecten zoals buffs voor jezelf en je buddies of just negatiefe effecten voor tegen de baddie's.
Ook zit er nu een mini Campaign standaard in Undertow waarbij je het tegen 3 Tyrants moet opnemen binnen een XX aantal dagen ik heb het geprobeerd maar nog niet gehaald.
Verder heb ik al wel veel met 2 spelers gespeeld en Undertow lijkt iets makelijker dan Too Many Bones dit heeft vooral te maken met de Baddies (enemies ) die iets makelijker lijken dan in Too Many Bones, en de dagelijkse encounters.
maar je mag de Baddies ook mixen met die van Too Many bones.
Ik heb dat nog niet geprobeerd maar ga dat wel een keer doen.
Ook is de Battle mat nu 2 zijdig en uitgebreider je heb op de ene kant een Vlot dan krijg je ook meer te maken met Baddies die uit het water op het vlot kunnen komen daarvoor hebben ze aan 2 zijkanten van het vlot 3 extra plekken gemaakt waar de baddie's kunnen spawnen geeft weer meer tactishe mogelijkheden erg leuk gedaan.
En de andere kant speel je gewoon op het land maar ook daar hebben ze aan 2 kanten 3 spawnplekken gemaakt waar dan weer een soort van kleine megs kunnen spawnen..

Ook heb ik een Campaing uitbreiding gekocht voor Too Many Bones daar moet je proberen om te winnen van 7 Tyrants ook geprobeerd maar nog niet gelukt.

Verder nog een uitbreiding die wat nieuwe Encounter kaarten heeft en wat nieuwe baddie's zodat je nog meer replay waarde krijgt.

En ook nog de resterende Lose characters er bij gekocht er zijn nu 10 characters in totaal die je in de base game kan gebruiken en in Undertow.
Ik heb de meesten al geprobeerd en ze spelen allemaal heel verschillend.

Verder heb ik ook nog The 7th Continent gespeeld samen met mijn zoon van 11 een een vriendje van hem van 12 en ze vonden het zo leuk dat we geheel de tijd waren vergeten en het ineens 00:30 was, Toen maar snel het spel gesaved zodat we een andere keer verder kunnen gaan.
We hadden random een Curse gekozen en ze hadden het nog nooit gespeeld ik heb ze de regels even uitgelegd opzich niet te ingewikkeld en toen was het zeg maar eilandje verkennen en proberen in leven te blijven en uitzoeken hoe we die curse kunnen verhelpen ze vonden het best wel spannend en steeds weer leuk om toch weer even verder te kijken wat is er op dit stukje land te vinden en hoe komen we weer aan eten.
En hoe en wanneer kunnen we dit item het beste maken.

Nog een leuk extraatje voor mensen die ook Too Many Bones en of Undertow hebben.
In beide handleidingen staat op de achterkant een Riddle als je die oplost.
dan krijg je van Chiptheory 2 leuke en verschillende Promo paketjes toegestuurd geheel gratis.
Ik heb ze beiden opgelost met heel veel hulp van anderen Mocht je het willen proberen en vragen hebben dan kan je me altijd een PM sturen.
Op BGG zijn er voor beide Riddles pagina's aan vragen en tips te vinden op het Forum.

PSN: FreakGIB

• _Anvil_
MrVegeta schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:51:
[...]

De 2 sterkste rassen zijn Jol Nar en Federation of Sol. Dezen worden bij mijn games op Table Top Simulator (als we met zijn 4en zijn) steevast gebanned. Hacan is ook sterk maar toch afhankelijk van de meta. Dus als de andere spelers geen zaken willen doen met de Hacan dan zijn ze niet veel sterker dan andere rassen. De Saar is een ander top tier ras.
Van deze rassen was het mij ook direct duidelijk, Sol is vanaf de start al klaar voor een starship troopers style offensief, gesteund door meer en betere ground forces, grotere carriers etc. Verder lijkt die 3e command counter elke beurt mij heerlijk comfortabel. Zo kun je de racial power van de Letnev ook zien, maar dit is slechts 1 keer +2 counters (+2 fleet in het begin betekent dat 1 counter in je fleet pool in het begin afdoende is), tov elke beurt +1.

Jol Narr is simpelweg een sneeuwbal van bizar snelle tech advance, 4 start techs en 2 bonus powers puur op tech, wauw. Eigenlijk moet je deze speler direct aanpakken.

De kracht van Hacan zie ik nog niet echt.. ok je hebt veel geld, maar die 6 goods tellen vooral in het begin zwaar, als iedereen later veel planeten heeft is de impact kleiner toch? De racial techs vind ik verder niet heel bijzonder.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hacan heeft misschien wel de sterkste racial tech: quantum data hub. Games eindigen vaak met wie op het juiste moment Imperial heeft, met die tech ben je er van verzekerd dat jij 'um krijgt.

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-12-2025

Afgelopen zaterdag naar Spellenspektakel geweest. Voor mij de eerste editie. Ik vond het persoonlijk te druk. Wij moesten enorm veel rondjes lopen om te kijken of er ergens plek was en de spellen die wij eigenlijk wilden spelen waren steeds bezet en om nou bij een spel stil te gaan staan en mensen te gaan weg lopen staren vond ik nou ook weer net te.
Verder had ik ook echt meer verwacht van aanbiedingen. Veel prijzen waren zelfs hoger dan wanneer ik het via bol.com zou bestellen. Vond ik persoonlijk een afknapper.

Gelukkig naast 2 kleine kaartspelletjes nog wel 2 spellen kunnen spelen 'Planets' en 'Rise of the Tribes'. Vond ze beide leuk om te spelen, maar Rise of The tribes vond ik geen 45 euro waard.

Aan het einde van de dag nog een licht beschadigde Ticket to Ride Europe meegenomen.

Dus ik vond het wel leuk, maar ik had er echt meer van verwacht. Van mij mag het zeker weer minder druk zijn, zodat ik rustig alle spellen kan proberen die ik wil proberen.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:32

g0tanks

Moderator CSA
Is er toevallig iemand anders die naar Reavers of Midgard kijkt op Kickstarter?

Champions of Midgard heb ik altijd interessant gevonden, maar ik ben er nooit aan toegekomen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• TTHEEBO1
Ik was al een tijdje opzoek naar een 'dudes on a board' game. Deze week dus voor het eerst Inis op tafel gehad. Was een groot succes! Zelfs zo groot dat mijn speelmaatje direct de volgende dag weer wilde spelen (dat lukte helaas niet) en dat we de komende maanden elke maand een playdate hebben staan. Goed teken.

Pluspunten so far:
  • - Regels relatief eenvoudig zijn, maar er wel veel strategische diepgang
  • - Elke keuze voelt als een belangrijke. Welke kaarten houd ik? Welk land ga ik invaden? In welke volgorde speel ik mijn kaarten? Zet ik mijn epic kaarten nu in, of houd ik ze als troef achter de hand?
  • - Epic tale cards voelen ook echt als superpowers en voegen verassingselementen toe
  • - Replay waarde; omdat het speelveld elke keer anders is (door nieuwe landtegels toe te voegen komen er ook nieuwe kaarten in het spel die je weer kan gebruiken om richting 1 van de drie winconditions te komen). Het enige waar ik nog niet helemaal over uit ben is de combat (de clashes). Misschien komt het simpelweg door een gebrek aan ervaring, maar dat voelde nog niet helemaal intuïtief.
Waar ik alleen nog een beetje over twijfel zijn de clashes (de combat). Dit voelde nog een beetje onwennig. Update volgt zodra ik met meer spelers (3-4) heb gespeeld!

• Mvdbeld
g0tanks schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:13:
Is er toevallig iemand anders die naar Reavers of Midgard kijkt op Kickstarter?

Champions of Midgard heb ik altijd interessant gevonden, maar ik ben er nooit aan toegekomen.
Midgard (met Dark Mountains en Valhalla) is wel een van mijn favoriete spellen, speelt lekker weg/niet te complex, maar wel genoeg om het interessant te houden.

Reavers wel bekeken maar nog niet overtuigd, heb hem gesaved hopelijk komt er nog wat meer info of een playthrough...

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:02
Heeft er iemand een tip voor een spelletje van 20 euro? Mag van alles zijn, liefst niet alleen een 2 player game. Replay waarde is ook wel belangrijk en een weight van 1.5-3 is prima.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Beavbusi schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:29:
Heeft er iemand een tip voor een spelletje van 20 euro? Mag van alles zijn, liefst niet alleen een 2 player game. Replay waarde is ook wel belangrijk en een weight van 1.5-3 is prima.
Ook met sint lijstje bezig ? :)
banditos en oh my goods staan op mijjn lijst.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:02
Die laatste ziet er uit als een soort agricola?

• TTHEEBO1
Hive?https://boardgamegeek.com/boardgame/154597/hive-pocket

• MADG0BLIN
Dinosaur Tea Party ?

Deze week 3 potten gespeeld, geinig deduction spel.

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-01 13:29
‘Welcome to...’ is een aanrader. Kun je met 1 tot 100 spelers spelen. Op BGG wordt hij ook goed ontvangen en klimt nog steeds flink in de rankings.

[ Voor 16% gewijzigd door BeZaX op 18-11-2018 18:25 . Reden: Link toegevoegd ]

• Smuey
Intertoys heeft momenteel Agricola familie-editie voor 18 euro liggen. Ik heb hem al even liggen, maar wat mij betreft een aanrader, zeker voor die prijs. (Wel even bij een winkel kijken, online staat 'ie nog doodleuk voor 45 :P)

[ Voor 14% gewijzigd door Smuey op 19-11-2018 01:00 ]

• HellPunk
Geen spellenavond gehad vrijdag, maar toch redelijk wat gespeeld: Keltis, Sagrada, Magic Maze en Spirits of the Forest. Het spel van het weekend was echter Factory Funner & Bigger, de nieuwe versie van Cwali's Factory Fun. Dit is een puzzelspel dat je zowel solo als competitief kunt spelen. Ik heb tot nu toe alleen maar solo gedaan, maar met tegenstanders verandert er eigenlijk weinig.

Elke speler heeft acht machines die hij in zijn fabriek moet bouwen. Elke machine heeft een bepaalde input nodig. Input bestaat uit één of meerdere kleuren verf (of wat je het ook wilt noemen) in bepaalde hoeveelheden, bvb. twee groen en één rood. De machine geeft ook een bepaalde output en die bestaat uit een bepaalde hoeveelheid van één kleur verf.

In het begin van het spel haal je de input uit reservoirs en vang je de output op in containers. Om punten te scoren moet je proberen om de output van de ene machine te gebruiken als input voor een andere machine. Dit doe je door de machines met buizen met elkaar te verbinden. Natuurlijk is de ruimte in de fabriek beperkt, dus je moet bij elke machine puzzelen hoe je een en ander aan mekaar kan knopen.

In het solo-spel start je met acht machines die je één na één bouwt. Met meer spelers komt er een extra fase bij waarbij er tegelijk een aantal machines omgedraaid worden. Iedereen moet dan tegelijk kiezen uit die set. Dat geeft dan weer een snelheidsaspect: je wilt de machine hebben die het beste in je fabriek past voordat een tegenstander die weggraait. Dat stukje heb ik dus nog niet geprobeerd, maar ik kijk er wel naar uit :).
+1 voor Welcome To... In hetzelfde genre: Avenue.

[ Voor 69% gewijzigd door HellPunk op 19-11-2018 09:02 ]

• ErikT738
Ik ben dit weekend naar een launch event van Keyforge geweest, een zeer vermakelijk kaartspel van Richard Garfield (de bedenker van o.a. Magic: the Gathering). Vooral het systeem dat je één faction per beurt moet declaren om te gebruiken of nieuwe kaarten in te spelen maakt het spel behoorlijk anders dan andere spellen. Voor mij als Magic speler was het best even omschakelen.

Mijn computer gegenereerde decknaam was overigens "Dezzie, Baker of the Wretched Metropolis", en het deed het ongeveer zo goed als je van een bakker zou verwachten. Zijn er nog anderen hier die een aantal potjes hebben kunnen spelen?

• HellPunk
Nog vergeten te vertellen: vorige week woensdag heb ik een bestelling gedaan bij Spellenrijk, vrijdag zat alles al in de bus. Topservice, deze shop hou ik in de gaten!

• WillemAtHome
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-01 23:14

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

ErikT738 schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:47:
Ik ben dit weekend naar een launch event van Keyforge geweest, een zeer vermakelijk kaartspel van Richard Garfield (de bedenker van o.a. Magic: the Gathering). Vooral het systeem dat je één faction per beurt moet declaren om te gebruiken of nieuwe kaarten in te spelen maakt het spel behoorlijk anders dan andere spellen. Voor mij als Magic speler was het best even omschakelen.

Mijn computer gegenereerde decknaam was overigens "Dezzie, Baker of the Wretched Metropolis", en het deed het ongeveer zo goed als je van een bakker zou verwachten. Zijn er nog anderen hier die een aantal potjes hebben kunnen spelen?
Zaterdagavond heb ik tot diep in de nacht Keyforge gespeeld met een maat van me.
Ik had hem een starterset cadeau gedaan voor zijn verjaardag.
Hij is een oud magic speler en dit paste precies in zijn straatje.

Ik ben erg onder de indruk van de balans in het spel. Wij hadden best wel wat potjes die op een paar amber na verloren of gewonnen werden.

Het is beduidend anders dan magic. Er zijn veel meer keuzes te maken per beurt en doordat je iedere keer weer je hand vult kan wat er op tafel ligt heel erg veranderen van beurt tot beurt.
Al met al een heel tactisch spelletje.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

• maartend
Ik mag aankomend wknd Keyforge gaan demoén op Spel. Zie er erg naar uit. Aandachtspunten waar jij als speler tegen aan liep? Ik heb het spel nl. niet en zie et dit wknd voor het eerst.

• ErikT738
maartend schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:40:
Ik mag aankomend wknd Keyforge gaan demoén op Spel. Zie er erg naar uit. Aandachtspunten waar jij als speler tegen aan liep? Ik heb het spel nl. niet en zie et dit wknd voor het eerst.
Ik heb in eerste instantie de chains fout gedaan. Als je een kaart met "Chain 3" speelt moet je drie beurten lang bij het aanvullen van je hand een kaart minder pakken (elke beurt gaat je chain dus met 1 omlaag).

De beginnende speler wordt ook willekeurig besloten. Wij deden het eerst nog op de manier die je vaak bij Magic ziet (een roll-off waarbij de winnaar mag kiezen wie er begint).

• WillemAtHome

WillemAtHome

maartend schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:40:
Het speelt eigenlijk best makkelijk weg.
Alleen het gebruiken van de spullen van de tegenpartij zorgt ervoor dat hij het zelf niet kan gebruiken, omdat je aan het eind van je beurt alles readied in plaats van aan het begin van je beurt.
Verder capure (amber op poppetje) VS steal (net naar je voorraad goed uit elkaar houden.
Maar wij zijn oud Magic spelers dus meeste interacties kenden we alsnog zorgden niet voor problemen.

Owja als je een bepaald huis speelt zorg dan dat je hand aan het eind van je beurt geen kaarten meer van dat huis bevat. Of je moet echt een hele goede reden hebben. Want voordat je dat huis weer speelt ben je alweer 1 of 2 beurten verder. Discarden is beter dan je hand vol laten lopen met meuk.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

• Bornhald
voor de mensen die het gemist hebben, verschillende spellen 30% korting bij bol.com Waaronder terra mystica en TTR en in ieder geval de TTR Nederland uitbreiding en pandamic legacy S2
https://www.bol.com/nl/ra...ldoelgrnbri20181147208831

• Dr. Strangelove
Van het weekend eindelijk Castles of Burgundy gespeeld na het een jaar op de plank hebben laten liggen. Samen met al mijn vrienden gespeeld - in mijn eentje om precies te zijn :) Iedereen wilde wat anders doen dus ik heb besloten dat ik in elk geval mezelf eens bekend ging maken met de spelregels. Ik vond de handleiding echt ruk maar met wat hulp van YouTube kwam ik er wel uit.

Het was niet mijn bedoeling om alleen te spelen maar ik vond het zo leuk dat ik het hele spel doorgespeeld heb met twee kleuren om nog wel een beetje competitie te creeëren. Ik vond het best een leuke activiteit. Zijn er meer mensen die spellen solo spelen? Ben best benieuwd welke spellen voor meer spelers zich daar goed voor lenen.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:53
nieuwe spellen speel ik vaak eerst solo om er even een gevoel bij te krijgen en de regels te leren.

Wat ik wel vaker solo speel is Eldritch en Pandemic, dat gaat prima imho.

Hi Ha Hopjesvla

• ErikT738
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:38:
Van het weekend eindelijk Castles of Burgundy gespeeld na het een jaar op de plank hebben laten liggen. Samen met al mijn vrienden gespeeld - in mijn eentje om precies te zijn :) Iedereen wilde wat anders doen dus ik heb besloten dat ik in elk geval mezelf eens bekend ging maken met de spelregels. Ik vond de handleiding echt ruk maar met wat hulp van YouTube kwam ik er wel uit.

Het was niet mijn bedoeling om alleen te spelen maar ik vond het zo leuk dat ik het hele spel doorgespeeld heb met twee kleuren om nog wel een beetje competitie te creeëren. Ik vond het best een leuke activiteit. Zijn er meer mensen die spellen solo spelen? Ben best benieuwd welke spellen voor meer spelers zich daar goed voor lenen.
Coöperatieve games waar in je het tegen het spel zelf opneemt werken over het algemeen wel goed. Ik heb zelf twee scenario's van Castle Ravenloft solo gespeeld en dat ging prima. Spellen waarbij het belangrijk is dat je niet weet wat de tegenstander in zijn handen heeft (o.i.d.) gaan minder goed solo.

Overigens, @ de Keyforge spelers; post je decknamen! Dezzie, Baker of the Wretched Metropolis reporting in!

• Bornhald

Waar ik me aardig mee heb vermaakt is ´four against darkness` een solo spel, rpg achtig. maar voornamelijk dobbelstenen gooien en een dungeon tekenen. in mijn optiek wel leuk om te doen op een regenachtige dag wanneer niemand anders met je een bordspelletje wil spelen :)

en welke ik gebacked heb omdat deze mij erg leuk lijkt (maar nog niet gedaan dus!) is unbroken welke je nog kan "pre orderen" op backerkit Meer een survival game

[ Voor 11% gewijzigd door Bornhald op 20-11-2018 13:26 ]

• WillemAtHome

WillemAtHome

https://www.ebay.co.uk/it...rge-FFG-UDG-/283264151117

Als er iemand nog een keyforge deck zoekt ;)

Soms hebben mensen meer geld dan hersencellen...

• HellPunk
Tot voor kort speelde ik alleen kleine spellen solo, zoals Keer op keer. Ik heb nu ook een aantal zwaardere spellen klaar liggen, zoals Raiders of the North Sea, Patchwork, Dragon Castle en Architects of the West Kingdom (zodra het spel aangekomen is).

Factory Funner vind ik ook een leuke om solo te te spelen, Sagrada heb ik ook al een paar keer gedaan. Misschien moet ik er maar eens een challenge van maken voor 2019 :).

Pagina: 1 ... 77 ... 163 Laatste