Ik ben donderdag tot en met zaterdag geweest. Voor het eerst drie dagen, maar ik ga volgend jaar gewoon weer 2 dagen. Ik vond zaterdag op sommige momenten bizar druk.
Relatief veel gespeeld en ook nog wel leuke en nieuwe onbekende titels.
Donderdag kwamen we een bevriend koppel tegen welke met zijn tweeën waren. Wij waren met vier, dus gestart met de giant versie van Captain Sonar. Vind het sowieso wel een leuk spel, maar met het grote bord was het erg geslaagd. Dit was direct donderdag ochtend dus qua drukte en lawaai was het prima te doen.
Captain Sonar:
Hierna doorgelopen en een potje Ice Cool gespeeld. Ben nog steeds geen groot fan, maar was gezellig om ff te doen met zijn zessen,
Hierna konden we aanschuiven bij AEG om War Chest te proberen. Hier had ik al naar uitgekeken en was blij een pot te kunnen proberen. Wat mij betreft maakte hij ook zeker zijn reputatie waar. Ik vond het een zeer interessant spel. Ik heb deze dan ook aangeschaft.
Hierna kwamen we toevallig Shadows: Amsterdam tegen en deze zag er interessant uit en dus direct maar geprobeerd. Het is een spel wat bestaat uit kaarten met mooi artwork a la Dixit. Je wordt opgedeeld in teams waarbij er in beide teams iemand is die aanwijzingen geeft en de rest van het team dan moet raden waar je naar toe moet gaan. Het doel is om drie plekken te vinden op de kaart en dan naar een vooraf gedefinieerd punt te gaan. Lukt dit dan win je de ronde. Best of 3 wint het spel. De teamcaptains kunnen kiezen uit 10 verschillende kaarten met artwork, hier kiezen ze 1 of 2 uit. Het team moet dan kiezen op basis van deze kaarten waar ze heen lopen met hun karakter. Als er 1 kaart wordt gegeven kun je 1 stap lopen, krijg je 2 kaarten moet je 2 stappen lopen.
Wij vonden het allemaal erg leuk om te spelen en het legt enorm snel uit. Het speelt ook vrij vlot en de vormgeving is ook erg mooi. Ik heb hem direct aangeschaft, zeker de moeite waard voor 23 euro.
Shadows: Amsterdam
Hierna de kickstarters opgehaald van CO2: Second Chance en Endeavor. Deze waren als groepspledge georganiseerd. Ook het ophalen verliep erg soepel, even moeten wachten, maar dat hoort erbij. Tijdens het wachten even kennis gemaakt met Marlon van A Boardgame Life en gezelligd wat gekletst. Leuk om even kennis gemaakt te hebben met degene die achter het blog zit welke ik regelmatig lees!
Terwijl ik moest wachten op de kickstarters speelden de drie waarmee ik was Kitchen Rush en waren al druk bezig toen ik weer kwam, dus toen WHoosh van Artipia Games gespeeld. De art was erg leuk en daarmee is alles dan ook wel gezegd....
De vrijdag weer naar de beurs gegaan. Hier gestart met een 4 speler pot Monolith Arena.
Ik had weleens Neuroshima Hex gespeeld op de app en dit is een soort van herimplementatie. Een interessant spel wat relatief vlot weg speelt. Vormgeving en components zijn prima, de gameplay was ook tof, maar toch een spel wat waarschijnlijk niet vaak op tafel zou komen gezien het thema wat niet echt in de smaak valt bij mensen met wie ik vaak speel. Deze laten liggen, maar zeker een goed spel.
Monolith Arena:
Hierna een plekje bemachtigd bij AEG om Scorpius Freighter te spelen. Dit leek een interessante euro waar je een smokkelaar in space speelt. Door middel van het verschuiven van 1 of 2 van de 4 karakter kaarten onder je spelersbord kun je 1 van de 3 schepen verplaatsen in het midden van het spelersbord. De plek waar je land bepaalt welke actie je dan kan kiezen. Het speelde opzich makkelijk weg, was niet al te complex, maar in de categorie, mwah, ik speel liever wat anders. Het zag er wel mooi uit en ook de components waren prima in orde.
Scorpius Freighter:
Hierna direct doorgelopen om een demo van Fireball Island: The Curse of Vul-Kar te spelen. Deze all-in gebacked op kickstarter en was erg benieuwd naar het spel. Gelukkig een zeer positieve ervaring. Het spel werd gedemonstreerd door Justin Jacobsen, de eigenaar van Restoration Games. Een ontzettend aardige vent en leuk om mee te spelen en kennis mee te maken. De components waren super, het spel is erg leuk en simpel maar door het rollen van de knikkers en het elkaar dwarszitten zorgt het ervoor dat het continue leuk blijft doordat de staat van het bord zo veel wijzigde. Blij deze gebacked te hebben.
Als laatste zijn we naar The Dice Tower Live Show geweest. Ook hier hebben we ons ontzettend vermaakt, altijd leuk om live bij aanwezig te zijn.
Zaterdag was onze laatste dag, maar man o man, ik was nog niet eerder op zaterdag geweest, wat een drukte!
In ieder geval genoeg gespeeld. Gestart met Chronicles of Crime, deze demo had ik van tevoren gereserveerd. Een erg leuke deduction game met als toevoeging een app welke je moet gebruiken om kaarten te scannen en zo een zaak op te lossen. Je speelt namelijk als detectives en moet een zaak oplossen met elkaar. Uiteindelijk wel de zaak goed opgelost en de dader gepakt, alleen het verkeerde moordwapen. Een vriend van me heeft hem aangeschaft, dus deze gaan we zeker vaker spelen.
Hierna konden we vrij vlot aanschuiven om Chartered: The Golden Age te spelen. Weer een tijdje met de designer staan kletsen. Leuk dat de Kickstarter al funded is en zo goed loopt. Ik had hem al eerder geprobeerd op Noorderspel, maar de 3 anderen waar ik mee was nog niet. Iedereen was positief over het spel, dus een leuke tijd gehad.
Hierna konden we toevallig Tokyo Highway proberen, maar tjonge wat een leuk spel! Ik had er al eerder over gehoord, maar niet echt bij stil gestaan. Een ontzettend simpel spel om uit te leggen en te spelen, maar het maakt het zeker niet minder leuk om te spelen. Deze staat nu op de verlanglijst!
Tokyo Highway:
Hiermee eindigde mijn vijfde Spiel. Weer een ontzetten toffe tijd gehad, leuke mensen ontmoet en gesproken, mooie spellen gespeeld en gezien. Nu eerst maar de buit spelen welke ik meegenomen heb.
De buit van afgelopen keer:
Nog wat random foto's van verschillende momenten op Spiel 2018:
Giant Catan:
3D Kemet board
Nemesis:
Scorpius Freighter:
U-Boot