Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 55 ... 163 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-01 09:48
Onze 'game room' is nu eindelijk af, dus zoals beloofd een fotootje.

Alles is IKEA-spul: de rekken zijn Besta, de tafel is een Bjursta, de stoelen en krukken van Norraker. De dichtsbijzijnde kant van de tafel is de 'spellenkant'. Op het andere uiteinde van de tafel ligt een plaat polystyreen zodat de kinderen daar kunnen kleien en verven (of met Lego bezig zijn) en we naderhand gewoon die plaat moeten schoonmaken. We kunnen ook zonder problemen twee verschillende spellen tegelijk opzetten en met de lamp die een gefocust licht op de tafel werpt is het ook 's avonds leuk zitten.
Allemaal top, precies zoals ik het in gedachten had *O* - we hebben hier de laatste weken al vaak met het hele gezin samen gezeten terwijl we vroeger meestal apart zaten.

Op termijn zal de vakkenkast rechts waarschijnlijk nog vervangen worden door nog twee Besta's - of ik moet de verzameling spellen tot het huidige aantal beperken :Y) .
psychoclown schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 10:33:
Vanavond sluit de Benelux math trade, ik ben benieuwd of ik nog wat trades heb weten te bemachtigen :)
Volgens de voorlopige resultaten heb ik weer precies wat ik hebben wilde: Blokus 3D! Wel niet de originele versie, maar toch blij mee :).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• Coltaine
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-12-2025
HellPunk schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 09:20:
Onze 'game room' is nu eindelijk af, dus zoals beloofd een fotootje.
Is Tobago nog de moeite waard? Ik heb hem al even liggen met folie er nog omheen, ik kom er maar niet aan toe om hem te spelen. Het ziet er fantastisch uit, maar de losse spelelementen (reverse deductie, push your luck gold/curse mechanic, amulet mechanics, jeep verplaatsen) lijken totaal niet bij elkaar te passen. Elke keer als ik naar de doos kijk, speel ik liever iets anders.

Keep supporting the pyramid roach boy

• HellPunk
Coltaine schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 14:47:
[...]
Is Tobago nog de moeite waard? Ik heb hem al even liggen met folie er nog omheen, ik kom er maar niet aan toe om hem te spelen. Het ziet er fantastisch uit, maar de losse spelelementen (reverse deductie, push your luck gold/curse mechanic, amulet mechanics, jeep verplaatsen) lijken totaal niet bij elkaar te passen. Elke keer als ik naar de doos kijk, speel ik liever iets anders.
Wel, de reden dat Tobago op tafel lag was omdat ik het wilde proberen met een solo-variant van BGG want de rest van de familie is inderdaad geen fan van het spel - de reverse deductie en de manier waarop de schatten verdeeld worden (een mini memory-spel) kwamen hier niet door de kritiek. We hebben het nog geprobeerd met een variant op de schattenverdeling (gewoon kaarten van de stapel trekken), maar dat was het ook niet helemaal. Je merkt gewoon dat het een al wat ouder spel is dat niet de dynamiek heeft van nieuwere spellen.
Zelf vind ik het wel OK en ik zal het nog wel af en toe met de solo-variant spelen, ook al valt dan een deel van de charme van het spel weg.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Verwijderd

HellPunk schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:17:
[...]
Je merkt gewoon dat het een al wat ouder spel is dat niet de dynamiek heeft van nieuwere spellen.
??? Ik denk eerder het omgekeerde. Tobago probeert nog eens wat anders te doen in plaats van meuk te polijsten tot het glimt, maar nog steeds meuk is >:) .

Tobago is een lief spel waar je niet teveel van voor moet stellen (het deduceren heeft nauwelijks wat om het lijf; een potje Mastermind is al vele malen heftiger) en waar het vooral gaat om het jagen naar schatten op X marks the spot. Ik heb niet de indruk dat je dit spel kunt spelen om te winnen. Gespeeld toen het uitkwam en toen vergeten.

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:42
Mooie kamer hellpunk!

• HellPunk
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:51:
[...]
??? Ik denk eerder het omgekeerde. Tobago probeert nog eens wat anders te doen in plaats van meuk te polijsten tot het glimt, maar nog steeds meuk is >:) .

Tobago is een lief spel waar je niet teveel van voor moet stellen (het deduceren heeft nauwelijks wat om het lijf; een potje Mastermind is al vele malen heftiger) en waar het vooral gaat om het jagen naar schatten op X marks the spot. Ik heb niet de indruk dat je dit spel kunt spelen om te winnen. Gespeeld toen het uitkwam en toen vergeten.
Hmm, misschien komt het omdat het spel net door zijn uitzicht de verkeerde verwachtingen wekt: met die palmbomen en tiki-standbeelden lijkt het een luchtig familiespel te zijn, maar daaronder zit dan dat droge reverse deduction. Ik hou wel van die puzzel, het blijft dus thuis wel op het schap staan :P .
Bedankt voor 't compliment - en ook alle anderen :).

Toen we het huis kochten wilden we hier eigenlijk een badkamer inrichten, maar dat bleek niet doenbaar vanwege het leidingwerk (en eigenlijk was de ruimte er ook te groot voor). Daarna heeft mijn vrouw er even haar werkplek gehad, maar de combo met spelende kinderen was geen succes >:) . Een jaar of vijf geleden heb ik er dan mijn PC neergezet en de kamer stap voor stap aangepast aan de groeiende spellencollectie.

Nu is het echt een plek waar we met het hele gezin samen kunnen zitten - veel beter dan dochter met de poppen beneden, zoon op zijn slaapkamer met Lego en mijn vrouw en ik in deze kamer met een spel aan een te klein tafeltje :) .

[ Voor 30% gewijzigd door HellPunk op 28-08-2017 09:24 ]

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

HellPunk schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 09:20:
[...]

Volgens de voorlopige resultaten heb ik weer precies wat ik hebben wilde: Blokus 3D! Wel niet de originele versie, maar toch blij mee :).
Ik heb 4 trades van de 11 en positief verrast door de resultaten.
Uiteindelijk ben ik ook af van een gloednieuwe Kickstarter editie van Virus voor een zo goed als nieuwe Dead of Winter, wel wat op de prijs ingeleverd maar dit was toch één van de games op mijn wishlist :)

Nog maar weinig spellen in mijn ruillijst op deze manier (de wishlist blijft hoe dan ook lang :9).

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• HellPunk
psychoclown schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 14:39:
[...]

Uiteindelijk ben ik ook af van een gloednieuwe Kickstarter editie van Virus voor een zo goed als nieuwe Dead of Winter, wel wat op de prijs ingeleverd maar dit was toch één van de games op mijn wishlist :)

Nog maar weinig spellen in mijn ruillijst op deze manier (de wishlist blijft hoe dan ook lang :9).
Geen aanpassingen, dus Blokus 3D gekregen in ruil voor The Little Prince: Make Me A Planet. Qua waarde een 'kleine' ruil, maar uiteindelijk komt er een (hopelijk) geliefder spel in de plaats van een onpopulair spel en dat is toch de bedoeling :) .

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:12
Hier uiteindelijk net zolang gedacht dat ik morgen mijn games wel in de lijst zou gooien totdat'ie gesloten was :+ Geen trades voor mij deze keer dus.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• HellPunk
Wormaap schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:04:
Hier uiteindelijk net zolang gedacht dat ik morgen mijn games wel in de lijst zou gooien totdat'ie gesloten was :+ Geen trades voor mij deze keer dus.
Had ik ook bijna, tot psychoclown me eraan herinnerde - maar goed ook dus :)

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-01 13:20

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

psychoclown schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 14:39:
[...]

voor een ruil n00b, hoe werkt dit principe precies? Want ik kwam niet helemaal uit die ruilwebsite die je moest gebruiken.

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Lt. Marx schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:14:
[...]

voor een ruil n00b, hoe werkt dit principe precies? Want ik kwam niet helemaal uit die ruilwebsite die je moest gebruiken.
Ik kan mij nauwelijks ervaren noemen want dit was ook pas de tweede keer dat ik met het OLWLG systeem werkte maar er zijn goede tutorials van een BGG user die het in videos uitlegt: https://boardgamegeek.com...ath-trade-video-tutorials

Verwijderd

Lt. Marx schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:14:
Stel er zijn drie spelers S1, S2 en S3. Ze hebben respectievelijk de spellen A, B en C... en ze zijn er geen van allen happy mee. S1 wil eigenlijk B, S2 eigenlijk C en S3 eigenlijk A. Het probleem is nu dat er geen eenmalige ruil mogelijk is waardoor iedereen krijgt wat 'ie wil. S1 zou kunnen ruilen met S2 om zo spel B in bezit te krijgen, maar S2 zit dan opgescheept met A waar 'ie niks aan heeft. Zou je echter een dubbele ruil toestaan, zou het wel lukken: S1 ruilt met S2 en vervolgens ruilt S2 met S3.

Je kunt het nadrukkelijke ruilen weglaten en gewoon het eindresultaat als voorschrift hanteren: tegelijkertijd stuurt S1 A naar S3; stuurt S2 B naar S1; en stuurt S3 C naar S2. Dat 'tegelijkertijd' is natuurlijk wel een belangrijke voorwaarde: je moet erop vertrouwen dat iedereen doet waartoe hij zich verplicht.

Dit principe kun je op veel grotere schaal toepassen en dan krijg je de zogenaamde math trades. Die bestaan voor jou altijd uit twee componenten: a) een lijst met spellen die je aanbied ter ruil (hetzij alleen, hetzij als pakket, of gewoon een bundeltje bankbiljetten) en b) een lijst met andere spellen die je graag voor je eigen spellen zou willen hebben. De laatste lijst is nodig omdat je natuurlijk niet een simpel kaartspelletje wilt ruilen tegen een volledig uitgedoste Zombicide met alle Kickstarter-extra's. a) maak je aan door aan een Geeklist items toe te voegen; voor b) gebruik je een spartaans stuk software dat de OWLG wordt genoemd. De OWLG leest om de zoveel tijd de geeklist uit (dit gebeurt zonder dat je iets hoeft te doen, jij ziet alleen de front end) en stelt je dan in staat om je voorkeuren aan te vinken. Je kunt een spel altijd uit de ruil terugtrekken door aan te geven dat je het nergens mee wilt ruilen: wissen uit de GL is een nono.

Na een paar weken wordt dan een algoritme op de lijsten losgelaten dat probeert zoveel mogelijk ruilen als hierboven te bewerkstelligen; het resultaat is een lijstje waarop staat welke spellen je naar wie moet opsturen, en wat je van anderen kunt ontvangen. En dan kun je van je nieuwe spellen genieten!

Persoonlijk vind ik de aanwezigheid van geld in een math trade reden tot grote zorg. Geld is namelijk een universeel ruilmiddel dus neigen velen ernaar om als failsafe ruilen met geld aan te vinken. Voor het algoritme dat de uitruil becijfert betekent dit dat geldruilen een makkelijke manier zijn om de totale ruilcount op te hogen. Dat vind ik niet altijd fair: het hoort spellenruil te zijn, geen koop. Tweede punt is dat er altijd erg veel rotzooi op de lijsten wordt gezet. Math trades zijn eigenlijk niet het juiste instrument om die ouwe meuk te lozen: daarvoor is /dev/trash toch echt een betere oplossing. Het doet verder niet zoveel, maar het maakt het doorzoeken van de lijst vaak een tijdrovende klus. Tot slot maak je de meeste kans met populaire en schaarse dingen... zeg, uitverkochte Essen-nieuwtjes. Anderen willen die spellen graag hebben en zijn bereid er veel tegenover te zetten. Dan heb je in feite weer het geldscenario terug, maar dan met een echt spel. Ik weet dat er ondertussen velen zijn die ook extra inkopen op grote beurzen speciaal voor dit doel.

And now you know!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2017 20:37 ]

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-01 19:06

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Afgelopen zaterdag Massive Darkness gespeeld. Speelde lekker weg, wel iets te makkelijk, maar dat kon komen omdat we nog wat vergeten waren. Namelijk om de mobs met wapen te spawnen.

Eerst de intro missie opgezet, waar we erg snel doorheen waren en daarna quest 1. Daar deden we toch wat langer over, uitzoeken van de mobs die spawnde koste aldoor in verhouding te veel tijd. Daar moet ik nog even iets handigs voor verzinnen, Door diversiteit is het niet als Zombicide dat je ze makkelijk erbij kan pakken vanuit een berg zombies. Wanneer je ze niet gerangschikt hebt per type is het nogal zoekwerk.

Met de aantal kaarten die er bij zitten is het wel handig om een soort van kaarthouder te hebben, samen met de aflegstapels neemt dat ook nog redelijk wat ruimte in. Nog niet zo erg als Arkham Horror, maar komt in de buurt.

Volgende keer even kijken hoe we het moeilijker gaan maken, misschien door minder treasures te gebruiken en/of door mobs groter te maken.
Al met al geen miskoop en leuke variatie tegenover Black Plague.

Enige waar ik wel van baalde is de manier hoe de xp cheets werken. Je hebt per class een blok van 20 cheets en totaal 11 classes met stretch goals/expansions.
Je kunt ze vanaf cmon site opnieuw printen, maar vind dat nogal r*k. Heb dus voor elke class een cheet gelamineerd, met whiteboard stift is dat goed schoon te krijgen en te hergebruiken.
Maar daar hadden ze wel iets mooiers op mogen verzinnen.

• HellPunk
Mooie uitleg, na al die jaren blijf ik 't ingewikkeld vinden :).

Die 'money entries' had je vroeger idd veel minder, ik zag er eigenlijk pas dit jaar erg veel opduiken, ook in de Essen math trade. Het zou wel interessant zijn om te weten hoeveel 'echte' trades er wegvallen door een ruil tegen geld.

En de kwaliteit van de aangeboden spellen, ik ben er ook eerder voor om op een gegeven moment je verlies te nemen. Ik heb ooit vier spellen in één lot verkocht en de koper probeert nu al twee jaar zonder succes die spellen los te traden - precies de reden dat ik ze samen verkocht heb ;) . Maar je weet nooit, soms is het afval van de een goud voor de ander :9 .

• Coltaine
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-12-2025
Nieuwe Pandemic, dijken bouwen in Nederland! Ben benieuwd.

De aankondiging is ondertussen offline, maar gelukkig is Google cache een ding.

https://webcache.googleus...cts/pandemic-rising-tide/

Afbeeldingslocatie: https://images-cdn.zmangames.com/us-east-1/filer_public/90/7f/907fd66f-da76-4a1e-8b1b-b0991bf4410f/zm7122_box_left-520px.png

Afbeeldingslocatie: https://images-cdn.zmangames.com/us-east-1/filer_public/90/1c/901c0725-1c61-440d-8915-a8dd840a5d74/zm7122_box-back_left-520px.png

[ Voor 53% gewijzigd door Coltaine op 30-08-2017 07:09 ]

Keep supporting the pyramid roach boy

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Wauw. Dit is een Pandemic versie die ik niet snel had verwacht...

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Coltaine schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 07:07:
Nieuwe Pandemic, dijken bouwen in Nederland! Ben benieuwd.

De aankondiging is ondertussen offline, maar gelukkig is Google cache een ding.

https://webcache.googleus...cts/pandemic-rising-tide/

[afbeelding]

[afbeelding]
Interessant!
Al wacht ik vooral op de nieuwe Pandemic Legacy!

• HellPunk
Ik zocht enkele weken geleden nog op Pandemic op BGG en ik was verbaasd hoeveel verschillende titels er nu in die reeks zitten - ik kende eigenlijk alleen het basisspel en Legacy. Helaas zijn we thuis niet zo van de co-ops, alleen Forbidden Island / Desert speel ik af en toe met mijn zoon.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
ha geinig. Wel een beetje vaag dat het deels Engels, deels Nederlands is (zoals bv bij de hydraulic structures: 'Ruimte voor de rivier' ) Ik zie iemand uit pak hem beet Frankrijk dit al uitspreken en begrijpen wat het is :?

Hi Ha Hopjesvla

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:19
Toffe versie. Erg benieuwd. Hier spelen we erg graag de verschillende versies van pandemie. Heb de gewone met uitbreidingen, Iberia en legacy.

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HellPunk schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 08:15:
...alleen Forbidden Island / Desert speel ik af en toe met mijn zoon.
Die spellen zien er erg leuk uit. Welke versie zou je aanraden voor spelen met kinderen onder de 10? Op bgg scoort Desert hoger.
Die is trouwens wel erg slecht verkrijgbaar zo te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Exocet op 30-08-2017 09:31 ]

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-01 20:12
Ik heb laatst voor niet al te duur de spellen Agricola, Puerto Rico en Hoogspanning aangeschaft via Marktplaats. Het was me in eerste instantie vooral om Agricola te doen, maar Hoogspanning is eigenlijk de positieve uitschieter van de 3.
https://boardgamegeek.com/boardgame/2651/power-grid
Ik heb de versie met de USA en Duitsland maps. Ook heb ik de uitbreiding Robots, waarmee je fictieve spelers aan het spel toe kunt voegen (en dus de spelregels lichtelijk wijzigen).

Ook voor nieuwe spelers is dit spel erg makkelijk te leren en tot nu toe heb ik alleen maar close call wins gezien. De reactie van de mensen waarmee ik dit spel speelde waren ook allen zeer positief.
Een aanrader.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Exocet schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 09:10:
[...]

Die spellen zien er erg leuk uit. Welke versie zou je aanraden voor spelen met kinderen onder de 10? Op bgg scoort Desert hoger.
Ga voor desert (verboden stad) en white goblin games heeft het gewoon die is iets meer vergevingsgezind. Maar ze zijn wel moeilijk om van te winnen (met kids). Mijn oudste wilt altijd 100% water hebben en 'verspilt' beurten om water te halen. Maar ik dan om te compenseren weer weer moeite doen om onze doelen te halen en bijna van dorst om kom. Maar wat een mooie game. De storm is altijd spannend en super goed uitgevoerd. En prima leverbaar je moet alleen niet bij bol kijken.

http://www.bordspellenver.../42?name=De+vergeten+stad

Maar wat een toffe versie van pandemic denk dat ik als uitzondering voor de NL versie ga maar gaaf. Mooi onze polder 'beschermen' lol.

• MADG0BLIN
[...]

Vergeten stad/Desert vind ik persoonlijk leuker. En ik dacht dat er net een reprint uit kwam binnenkort.

• HellPunk
[...]

Met hierboven: Island is wat eenvoudiger, Desert is interessanter om te spelen. Als de kinderen gewend zijn aan moderne bordspellen moet Desert wel te doen zijn, en omdat het een co-op is kun je makkelijker wat helpen.

Ik zou overigens ook eens kijken naar Castle Panic (of de spin-off Munchkin Panic), als co-op spelen we die thuis nog het meest. Het basisspel is zoals bij Forbidden Island relatief eenvoudig, de uitbreiding Wizard's Tower maakt het dan weer spannend.

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Ik kon het niet laten om Unstable Unicorns te backen. Destijds met de Exploding Kittens hype niet meegedaan maar stiekem is het best wel een geinig spelletje. Dit ziet eruit als een leuke toevoeging aan mijn collectie en tevens als gift :)

• HellPunk
psychoclown schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:55:
Ik kon het niet laten om Unstable Unicorns te backen. Destijds met de Exploding Kittens hype niet meegedaan maar stiekem is het best wel een geinig spelletje. Dit ziet eruit als een leuke toevoeging aan mijn collectie en tevens als gift :)
:o :o :o Ik ben bijna geneigd om zelf ook te backen, 13.200 backers (and counting) can't be wrong :P .

• Daradius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-01 13:31
Ben zelf ook heel er geintereseerd in een aantaal Kickstarters (maar helaas lijkt het er op dat je alleen via credit card kan backen, dus dat gaat hem voor mij helaas niet worden).

Ook ben ik benieuwd of de oude kicksterter This war of Mine beschikbaar komt word de winkels. Online ben ik hem wel al een keer tegen gekomen, maar alleen als pre order. Ben erg benieuwd naar het spel, maar na een aantal filmpjes te kijken lijkt het me toch wel erg vet ( heb het computter spel ook gespeeld).

• Bianca
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
psychoclown schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:55:
Het spel ziet er wel heel leuk uit.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Daradius schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:41:
Ben zelf ook heel er geintereseerd in een aantaal Kickstarters (maar helaas lijkt het er op dat je alleen via credit card kan backen, dus dat gaat hem voor mij helaas niet worden).

Ook ben ik benieuwd of de oude kicksterter This war of Mine beschikbaar komt word de winkels. Online ben ik hem wel al een keer tegen gekomen, maar alleen als pre order. Ben erg benieuwd naar het spel, maar na een aantal filmpjes te kijken lijkt het me toch wel erg vet ( heb het computter spel ook gespeeld).
ik heb 'm vorig jaar wel op Spiel zien liggen volgens mij. Weet alleen zo niet of hij daar ook te koop was, of enkel pre-order.

• MADG0BLIN
Dat was enkel een pre-order en demo. Hij is pas afgelopen Augustus uitgekomen.

• Daradius
TERW_DAN schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:14:
[...]
ik heb 'm vorig jaar wel op Spiel zien liggen volgens mij. Weet alleen zo niet of hij daar ook te koop was, of enkel pre-order.
Dan hoop ik dat hij binnekort wel beschikbaar komt. Mijn pre order laat ik lekker staan (staat ook aangegeven begin september) dus ik hoop dat hij binnekort verstuurd word. Kan niet wachten om het spel te proberen.

• maartend
  • Laatst online: 13-01 19:47

• Daradius
ja , ik had hem ook zien staan idd. heb hem alleen wel ergens anders besteld, daar was ie 20 euro goedkoper :)

• maartend
Daradius schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:42:
[...]

ja , ik had hem ook zien staan idd. heb hem alleen wel ergens anders besteld, daar was ie 20 euro goedkoper :)
20 goedkoper? Ouch, dat is een prijsje. Ik hoop dat hij geleverd gaat worden.

• Lointje
  • Laatst online: 08:42
Gisteren terra mystica gespeeld met de chaostovenaars. Tweede keer dat ik het spel speel. Uiteindelijk gewonnen met 2 puntjes voor op de 2e en 4 puntjes op de derde. Echt spannend!
Daarna nog een potje kingdomino, blijft verrassend simpel en leuk. De scores lagen wel immens laag.
De avond afgesloten met Castles of Caladale. Heel licht spelletje waar je je eigen kasteel maakt (deed me denken aan best treehouse ever). Leuk voor met kinderen en mooie vormgeving nog wel. Uiteindelijk raak je gehecht aan je kasteel als je hem helemaal af krijgt. Je krijgt dan punten door alle zijdes af te sluiten, kantelen met vlaggetjes te bouwen en dergelijke. Je mag op elk moment al je tegels volledig van plaats veranderen. Dus op het einde werk je best met een tijdslimiet als je van die lange puzzelaars zit.

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ik heb TWOM nu tweemaal gespeeld. Een potje duurt ongeveer 6 uur, dus je bent er wel even zoet mee :)
Ik vind het een heel interessant spel, wat je vooral speelt voor het verhaal en de ervaring. Sta je daar voor open, is het top. Zoek je echt een game waarin je moet optimizen, etc, dan is dit niet het spel voor je.

• HellPunk
Lointje schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:55:
De avond afgesloten met Castles of Caladale. Heel licht spelletje waar je je eigen kasteel maakt (deed me denken aan best treehouse ever). Leuk voor met kinderen en mooie vormgeving nog wel. Uiteindelijk raak je gehecht aan je kasteel als je hem helemaal af krijgt. Je krijgt dan punten door alle zijdes af te sluiten, kantelen met vlaggetjes te bouwen en dergelijke. Je mag op elk moment al je tegels volledig van plaats veranderen. Dus op het einde werk je best met een tijdslimiet als je van die lange puzzelaars zit.
Die staat op mijn verlanglijst voor Essen, ik weet alleen niet of ik nog een spel van dat soort nodig heb - maar het ziet er zo leuk uit! :) Er zijn ook nog een paar andere spellen in die categorie die m'n aandacht getrokken hebben, zoals Azul en Favelas. Straks maar 'ns de regels van die drie naast mekaar maken en dan kiezen (of juist niet... :+ ).

Edit: en dan vergeet ik Seikatsu nog.

• Daradius
maartend schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:43:
[...]
20 goedkoper? Ouch, dat is een prijsje. Ik hoop dat hij geleverd gaat worden.
Ja ik hoop het ook! heb al meerdere dingen bij die webshop besteld, en het is allemaal binnen gekomen. Ik heb er dus wel vertrouwen in.
Jk_W schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:01:
[...]
Ik heb TWOM nu tweemaal gespeeld. Een potje duurt ongeveer 6 uur, dus je bent er wel even zoet mee :)
Ik vind het een heel interessant spel, wat je vooral speelt voor het verhaal en de ervaring. Sta je daar voor open, is het top. Zoek je echt een game waarin je moet optimizen, etc, dan is dit niet het spel voor je.
Daar sta ik zeker voor open :). vond het computter spel van This war of mine ook helemaal geweldig. Ben erg benieuwd !

• maartend
Daradius schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:14:
[...]

Ja ik hoop het ook! heb al meerdere dingen bij die webshop besteld, en het is allemaal binnen gekomen. Ik heb er dus wel vertrouwen in.
mijn zorg zit er hier meer in dat ze dat ding dus voor dat de retail er was in de verkoop gooien en dus ook nog onder de prijs. Ik ben echt benioeuwd of ze het daar voro doen.

• Daradius
maartend schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:17:
[...]
mijn zorg zit er hier meer in dat ze dat ding dus voor dat de retail er was in de verkoop gooien en dus ook nog onder de prijs. Ik ben echt benioeuwd of ze het daar voro doen.
Lijkt me een beetje raar dat ze meer geld gaan vragen nadat je het product al gekocht hebt (ik heb er nu dus inclusief verzend kosten 61,50 voor betaald). Er staat namelijk ook niet dat het een aanbetaling is, maar letterlijk een voorbestelling. Nu weet ik wel dat deze webshop vaak spellen verkoopt tegen een veel lagere prijs, maar de verzendkosten liggen wel een stuk hoger. ik wacht het gewoon nog even af en dan laat ik hier wel even een post achter met hoe het nou precies gelopen is.

• Bianca
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
HellPunk schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:34:
[...]

:o :o :o Ik ben bijna geneigd om zelf ook te backen, 13.200 backers (and counting) can't be wrong :P .
Ik denk dat ik wel ga backen. Zou mijn eerste kickstarter worden. Ik twijfel vooral nog over de playmats als add-on.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:17

Zerora

Ik Henk 'm!

Je zou eens kunnen kijken naar een prepaid credit card. Daar kun je prima mee backen. ;)

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Exocet schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 07:49:
Al wacht ik vooral op de nieuwe Pandemic Legacy!

• HellPunk
Bianca schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:52:
[...]
Ik denk dat ik wel ga backen. Zou mijn eerste kickstarter worden. Ik twijfel vooral nog over de playmats als add-on.
Als ik mijn oude AD&D-groep vaker zag zou ik het misschien wel backen, maar eigenlijk hebben wij genoeg aan Smallworld om mekaar de duivel aan te doen :).

• Daradius
Zerora schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:59:
[...]
Je zou eens kunnen kijken naar een prepaid credit card. Daar kun je prima mee backen. ;)
Dan ga ik daar is naar kijken, zijn namelijk een paar leuke waar ik wel wil backen.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-01 13:47

Dhrax

Prog Lord

Zerora schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:59:
[...]

Ik liep ook tegen dit euvel aan, nooit geweten dat er pre-paid CCs bestonden, dank voor de tip ! :D

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-01 19:11
Gisteren Stronghold 2nd edition aangeschaft. Stond al tijdje op de radar en kon het niet laten om hem dan nu maar ook echt aan te schaffen. Zin om eerste pot te spelen. Ook nog het luchtige Sushi Go Party ! meegenomen en Skye. Voor de komende maanden dus weer even voorzien.

stp - PSN ID: stp_4

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Coup en Dead of Winter nu binnen, enkel Exploding Kittens en de Time Travel Car voor Colt Express volgen nog. Heel erg blij met de trades die ik deze Math Trade heb binnengesleept :)

• Wormaap
stp_4 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:22:
Gisteren Stronghold 2nd edition aangeschaft. Stond al tijdje op de radar en kon het niet laten om hem dan nu maar ook echt aan te schaffen. Zin om eerste pot te spelen. Ook nog het luchtige Sushi Go Party ! meegenomen en Skye. Voor de komende maanden dus weer even voorzien.
Hartstikke gaaf spel! Ik zou je wel van harte aanraden om de F.A.Q. ook even te printen, de regels zijn (in goede Ignacy-traditie) niet altijd even duidelijk.

• g0tanks
  • Laatst online: 01:07

g0tanks

Moderator CSA
Leuk om te zien, Lords of Waterdeep is vandaag uitgekomen op Steam: http://store.steampowered...90/DD_Lords_of_Waterdeep/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:39
Ik heb gisteren een solo-potje Terraforming Mars geprobeerd. Hoe moeilijk is dat...in je eentje alle 3 de global parameters binnen 14 generations halen. Ik had net 2 ocean tiles, de temperatuur een paar graden omhoog en nog helemaal niets aan de zuurstof kunnen doen.

Hoewel ik denk dat ik in het begin betere investeringen had kunnen doen en ik pas in ronde 4 me realiseerde dat ik met staal en titanium kaarten kon kopen, vraag ik me af hoe je alle 3 de parameters kunt halen.

Leuk, complex en uitgebreid spel. Gaat vast in de smaak vallen bij een bepaalde groep bordspel vrienden.

• HellPunk
Soms word ik echt knetter van m'n spellengroep. Niemand wil een spel kiezen, dus ik leg Fabelfruit op tafel. Niet bepaald het moeilijkste spel en we hadden het al gespeeld, maar plotseling lijkt het alsof iedereen z'n IQ met de helft gezakt is en moet je elke regel weer op kleuterniveau gaan uitleggen.

Daarna Sanssouci en daar had je dan het fenomeen dat iemand een belangrijke regel twee minuten nadat je 'm uitgelegd hebt weer vergeten is en dan gaat zeggen dat je het niet uitgelegd hebt.

Het ergste is dan nog dat niemand zich lijkt te amuseren, maar tegelijk ook niet vraagt om te stoppen en/of iets anders te spelen - het is niet dat we thuis geen keuze hebben >:)

Na die lijdensweg toch maar op algemene aanvraag nog een potje Guillotine, dat mogen we dan nog het hoogtepunt van de avond noemen.

/rantmodus uit :+

Dit weekend wel een leuke pot Vikings Gone Wild gespeeld met zoon en vrouw. Het was de eerste keer dat zij een deckbuilder speelde, dus in de eerste rondes was het even wat regels uitleggen en verduidelijken. Toen het eenmaal klikte ging het wel snel. Zoon en vrouw liepen in de tweede helft snel tien punten uit, na het tellen van de objectieven op het einde van het spel won zij het pleit.

Met drie is dit spel zeker een stuk leuker dan met twee, volgende keer gaan we misschien het magic-deck gebruiken - eens kijken of dat de gameplay echt verandert.

[ Voor 7% gewijzigd door HellPunk op 04-09-2017 12:47 ]

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11-2025
Ben de laatste dagen het spel Xia Legends of a drift system en de uitbreiding Xia Embers of a forsaken star aan het spelen erg leuk.
Met de uitbreiding kan je zowel Solo of met 2-5 spelers het spel spelen.
En dat is goed te doen.
De regels zijn niet al te lastig en het speelt redelijk snel.
Je kan in het begin afspreken tot hoeveel Fame Points je wil spelen min 5 tot 10-15-20
Het eerste portje hebben we tot 5 Fame points gespeeld en daarna meteen tot 20 Fame points.

In het spel kies je je eigen schip, op een grote character sheet zie je je schip en op een kleine kaart de special abilities van je schip elk van de Tier 1 tot Tier 3 schepen hebben verschillende abilities.
Je begint met een Tier 1 en je kan uitbreiden tot Tier 3.
Als je upgrade van een Tier 1 naar een Tier 2 behoud je de special abilitie van je voorgaande Tier schepen.
Verder zijn er van alle schepen ook plastic miniaturen aanwezig die ook al gepaint zijn.
Ziet er opzich best al leuk uit.
Je kan dan verschillende dingen doen in het spel zoals Traden, mijnen, Missies, aanvallen en exploren.
Tussen de verschillende planeten die je op den duur tegen komt kan je onderling traden.
daar krijg je geld voor en fame points.
Je kan ook de verschillende materialen mijnen en die weer verkopen.
Je kan missie's doen die leveren ook fame points op.
Je kan Exploren dan expand je de galaxy en ontdek je nieuwe gebieden waar je dan ook weer je missies op kan doen.
en je kan schepen aanvallen wat je ook credits en fame points kan opleveren.
Verder komen er ook nog Event Cards in play naarmate je fame points krijgt en die kunnen de regels behoorlijk aanpassen.
Ook is er bij de uitbreiding een Economy board bij gekomen die voorkomt dat iemand maar blijft traden tussen 2 snelle trade routes en op die manier heel snel fame points verzameld.
Door dat Economy board raken planeten op den duur uitgeput en moet je eerst weer andere materialen mijnen of bij andere planeten kopen en verkopen zodat de uitgeputte materialen weer geproduceerd kunnen worden.
Verder zijn er ook nog 3 NPC spelers in het spel actief die ook voor de nodige variatie zorgen.
Al met al een leuk spel wat elke keer toch weer net anders speeld.
Heb het alleen en tot en met 3 spelers gespeeld.
Zelfs mijn zoontje van 10 begreep het spel vrij vlot en vind het ook leuk om te spelen.
Als je tot 5 Fame points gaat dan ben je met 3 spelers een uurtje bezig als iedereen de regels weet.
Maar het leukste is wel tot 20 fame points dan heb je wel je Tier 3 schip en ligt het hele board waarschijnlijk op tafel wat kwa grote dan niet onder doet voor het complete Twilight imperium board.
Alleen kan je bij Xia een beetje zelf bepalen naar welke kant de Galaxy uitgroeit dus je kan het wel passend maken op je tafel.

PSN: FreakGIB

• psychoclown

psychoclown

Back in black

HellPunk schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:15:
Soms word ik echt knetter van m'n spellengroep. Niemand wil een spel kiezen, dus ik leg Fabelfruit op tafel. Niet bepaald het moeilijkste spel en we hadden het al gespeeld, maar plotseling lijkt het alsof iedereen z'n IQ met de helft gezakt is en moet je elke regel weer op kleuterniveau gaan uitleggen.

Daarna Sanssouci en daar had je dan het fenomeen dat iemand een belangrijke regel twee minuten nadat je 'm uitgelegd hebt weer vergeten is en dan gaat zeggen dat je het niet uitgelegd hebt.

Het ergste is dan nog dat niemand zich lijkt te amuseren, maar tegelijk ook niet vraagt om te stoppen en/of iets anders te spelen - het is niet dat we thuis geen keuze hebben >:)

Na die lijdensweg toch maar op algemene aanvraag nog een potje Guillotine, dat mogen we dan nog het hoogtepunt van de avond noemen.

/rantmodus uit :+
Met vrienden heb ik heel af en toe (ligt aan de mix denk ik) dat iemand een voor hen nieuw spel uit mijn kast trekt en dat ik enthousiast de regels begin uit te leggen maar dat de helft niet op let en de aandacht er niet bij kan houden. Dan tijdens het spel zijn ze zo enthousiast en fanatiek dat wanneer ze tegen een regel aanlopen die ze gemist hebben gaan zeiken dat ik hem niet uitgelegd zou hebben.. dus ja ik herken het wel 8)7

• HellPunk
psychoclown schreef op woensdag 6 september 2017 @ 16:50:
[...]
Met vrienden heb ik heel af en toe (ligt aan de mix denk ik) dat iemand een voor hen nieuw spel uit mijn kast trekt en dat ik enthousiast de regels begin uit te leggen maar dat de helft niet op let en de aandacht er niet bij kan houden. Dan tijdens het spel zijn ze zo enthousiast en fanatiek dat wanneer ze tegen een regel aanlopen die ze gemist hebben gaan zeiken dat ik hem niet uitgelegd zou hebben.. dus ja ik herken het wel 8)7
Nu ja, ik snap op zich wel dat sommigen na een lange werkweek niet altijd meer zin hebben in veel regel-uitleg. Maar als ik vraag of we iets anders zullen spelen omdat ik merk dat men zich niet amuseert en daar komt geen antwoord op, dan vind ik dat best spijtig. In België is daar een gepaste uitdrukking voor, helaas is die minder voor publicatie vatbaar ;).

Ik kijk desalniettemin uit naar komende vrijdag :P . We hebben afgesproken dat we Mangrovia gaan spelen, dus ik heb gisteren de regels nagelezen en een paar testrondes gespeeld zodat ik zeker een vlotte uitleg kan geven en niets vergeet :*).

Verder kijk ik uit naar de levering van Spires, een kaartspel van Kickstarter. De Europese backers wachten al een tijdje op levering en al die tweets van Amerikaanse backers die 'm al hebben maken me extra nieuwsgierig!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-11-2025
psychoclown schreef op woensdag 6 september 2017 @ 16:50:
[...]

Hier ook heel herkenbaar. Ik persoonlijk begin een spel pas echt te snappen wanneer ik het speel. De regels zijn wel een goede basis, maar dat is voor mij niet genoeg voor het gemiddelde spel. Zeker niet voor een wat zwaarder spel. Het probleem is alleen dat iedereen tijdens zo'n eerste potje altijd super fanatiek wordt, terwijl ze het zelf waarschijnlijk ook nog aan het leren zijn. En ik zit daar dan gewoon wat te proberen, om te zien wat er uit komt. Voor mij is dat heel frustrerend, want mijn beurt duurt over het algemeen heel kort. Anderen doen dan een eeuwigheid over hun beurt om net nog even die laatste paar puntjes er uit te squeezen.

Voor een eerste spel vind ik dat altijd zonde, maar aan de andere kant begrijp ik het wel. Als je zo'n spel voor spek en bonen speelt omdat het de eerste keer is, is het natuurlijk ook zonde van de tijd.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik niet zo ben van de 'Eurogames', maar meer van de Ameritrash spellen. Gisteravond hebben we bijvoorbeeld Marco Polo gespeeld. Best leuk hoor, niet te heavy, alleen thematisch vind ik het totaal oninteressant. Ik speel dan veel liever een spel als Memoir '44, Heroes of Normandie, Too Many Bones of 7th Continent. Vooral spellen dus met combat en heel veel interactie. Een spel als Terra Mystica bijvoorbeeld vind ik totaal niks aan. Dan kun je net zo goed met z'n 4en gaan patiencen, want iedereen doet toch gewoon zijn eigen ding, en aan het eind ga je punten tellen. Zonde van m'n tijd.

Ander onderwerp: ik heb echt zin in Spiel Essen dit jaar! Nog een weekje of 6 en dan is het weer zover, heerlijk!

• HellPunk
B00st3r schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:31:
[...]
Ander onderwerp: ik heb echt zin in Spiel Essen dit jaar! Nog een weekje of 6 en dan is het weer zover, heerlijk!
Ik kijk er ook naar uit, al is m'n lijst met dingen waarin ik geïnteresseerd ben dit jaar merkbaar korter dan de vorige jaren. Misschien maar goed ook, dan kunnen we het wat rustiger aanpakken, maar in de komende zes weken zullen er nog wel wat titels bij komen.

Ik ben wel nog aan het denken hoe we de reis dit jaar gaan doen. Mijn idee was om vlak over de Duitse grens de auto aan een P&R neer te zetten en dan het tweede stuk met het OV te doen. Heeft iemand daar al ervaring mee? Andere optie is heel vroeg vertrekken zodat we zeker P9 in kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door HellPunk op 07-09-2017 13:21 ]

• Wormaap
Afgelopen jaar hebben mijn vriendin en ik de auto gewoon op 'die ene grote parkeerplaats die technisch buiten Essen ligt maar wel bij de Messe lijkt te horen' geparkeerd. Vanuit daar gaan constant pendelbussen naar de beurs. Geen druk verkeer, geen file, gewoon parkeren, bus, 10 minuutjes later bij de beurs, hartstikke relaxt! :)
Voor ons is dat dit jaar ook het plan, in ieder geval.

[ Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 07-09-2017 13:23 ]

• MADG0BLIN
Ik was afgelopen jaar redelijk vroeg, kwart voor negen ongeveer bij de hallen. Toen kon ik nog in P6 parkeren, dat is wel ideaal, kun je halverwege de dag je spellen even naar de auto brengen.
Dit jaar voor het eerst 2 dagen, donderdag en vrijdag. Erg veel zin in.

• HellPunk
Misschien probeer ik dit jaar wel die pendelbus. Ik las net dat de wegenwerken rond Kettwig nog aan de gang zijn, die hebben ons vorig jaar een half uur aanschuiven gekost... Ik wil er zeker op tijd zijn, ik ga maar één dag dit jaar en ik wil nog eens met de massa binnenlopen meteen als de deuren open gaan :Y

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Het probleem met die pendelbus is als je veel gaat kopen/verkopen. In P9 kan je gewoon heen en weer lopen, anders loop je met die volle spullen.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-01 17:44
HellPunk schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:07:
[...]

Edit: en dan vergeet ik Seikatsu nog.
Ben benieuwd wat je leuk lijkt aan Seikatsu? Heb hem hier liggen maar van wat ik er van kan zien is het buiten het mooie artwork om een heel simpel en enigszins saai spel..

• HellPunk
GielFox schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 00:00:
[...]
Ben benieuwd wat je leuk lijkt aan Seikatsu? Heb hem hier liggen maar van wat ik er van kan zien is het buiten het mooie artwork om een heel simpel en enigszins saai spel..
Ik speel graag van dit soort abstracte spellen waarbij je een patroon moet opbouwen: denk Maharani, Kerala of spellen als Metro en Indigo. In het rijtje Azul - Castles of Caladale - Favelas - Seikatsu is die laatste inderdaad waarschijnlijk het lichtste spel met het hoogste gelukselement, maar ik wil 'm zeker demoën.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:29
Vandaag komt Lisboa binnen (op mijn werk). Helaas lig ik thuis plat (rugklachten). Nog meer mensen die Lisboa hadden besteld?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Jeroen87
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-01 16:28

Jeroen87

Bier Connaisseur

Phusebox schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:35:
Vandaag komt Lisboa binnen (op mijn werk). Helaas lig ik thuis plat (rugklachten). Nog meer mensen die Lisboa hadden besteld?
Lisboa uiteindelijk laten gaan, niet omdat het niet tof leek, maar het spel dusdanig ingewikkeld lijkt dat ik dit nooit op tafel ga krijgen bij mijn vriendengroep.

Wij willen de zaterdag naar SPIEL toe, vorig jaar enigzins op tijd gegaan scheelde dat we vrij dichtbij konden parkeren. Ik snap alleen niet dat er mensen zijn die 3 dagen gaan :9 Zoveel kunde er nu toch ook weer niet zien? Vorig jaar had ik paar items op lijstje staan om te halen, uiteindelijk niks meegenomen omdat prijzen online bij zo'n beetje elk spel beter waren dan de "aanbieding" bij SPIEL.

Gisteren nog een nieuw spel op tafel gelegd La Cosa Nostra, niet heel lastig, wel veel interactie die het leuk maakt om samen te spannen, elkaar dwars te zitten en nog veel meer. Mechanisme is heel duidelijk, 1. pak kaarten, 2. plan kaarten 3. speel kaarten 4. krijg geld :P.

Ook was het tijd om een nieuw scenario te spelen uit Robinson Crusoe King Kong Island. Hoewel we echt heel veel tegenslag hadden leek het dan toch goed te komen in ronde 8 of 9. Echter door 1 verkeerde kaart en net op de verkeerde plek staan trok een medespeler van een deck een beest die hij niet kon verslaan. Kwam neer op doodgaan, waardoor we 1 ronde voor het winnen alsnog verloren! Blijkt toch toch dit spel zo mooi is dat zelfs als je er bijna bent nog steeds ineens kunt verliezen als je even niet goed oplet.

Craft beer specialist

• HellPunk
Wie heeft hier ervaring met Ice Cool? Was vorig jaar een hit op Spiel, maar ik vond het toen redelijk duur. Normaal gezien zal het nu een stuk goedkoper te vinden zijn.
Jeroen87 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:48:
[...]
Wij willen de zaterdag naar SPIEL toe, vorig jaar enigzins op tijd gegaan scheelde dat we vrij dichtbij konden parkeren. Ik snap alleen niet dat er mensen zijn die 3 dagen gaan :9 Zoveel kunde er nu toch ook weer niet zien? Vorig jaar had ik paar items op lijstje staan om te halen, uiteindelijk niks meegenomen omdat prijzen online bij zo'n beetje elk spel beter waren dan de "aanbieding" bij SPIEL.
Wij zijn vorig jaar twee dagen geweest en het is wel relaxt als je je je niet strak aan het lijstje moet houden omdat de beurs om 19u sluit en je tegen dan alles gezien moet hebben. Als het ergens druk is sla je het gewoon over en je komt later terug. Je hebt ook veel meer gelegenheid om spontaan ergens gaan te zitten om een demo te spelen.

Voor de koopjes moet je het inderdaad niet doen: zeker als je je reis- en verblijfskosten inrekent kun je beter thuis blijven en online dat geld besteden :) . Ik vind de ervaring echter nog altijd goud waard _/-\o_

• Jeroen87
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-01 16:28

Jeroen87

Bier Connaisseur

En toch zag ik vorig jaar zoveel mensen met complete trolley's volgebouwd met spellen lopen dat ik me serieus afvroeg waarom :-o

Craft beer specialist

• Phusebox
Jeroen87 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:22:
En toch zag ik vorig jaar zoveel mensen met complete trolley's volgebouwd met spellen lopen dat ik me serieus afvroeg waarom :-o
Als je heel veel koopt loont het zich wel. 😀

• MADG0BLIN
HellPunk schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:18:
Wie heeft hier ervaring met Ice Cool? Was vorig jaar een hit op Spiel, maar ik vond het toen redelijk duur. Normaal gezien zal het nu een stuk goedkoper te vinden zijn.
Wel naar staan kijken en leek me leuk voor met de kids. Maar aan de andere kant had ik het idee dat de fun na 6x spelen er ook wel af zou zijn. Uiteindelijk niet gekocht.

• HellPunk
MADG0BLIN schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:34:
[...]
Wel naar staan kijken en leek me leuk voor met de kids. Maar aan de andere kant had ik het idee dat de fun na 6x spelen er ook wel af zou zijn. Uiteindelijk niet gekocht.
Ik had hetzelfde idee, maar het lijkt me wel leuk om thuis te hebben voor verjaardagsfeestjes. Misschien pik ik 'm wel mee als-ie bij de stand van Galeria of Heidelberger voor een prikje te koop is.

• Wormaap
HellPunk schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:09:
[...]

Ik had hetzelfde idee, maar het lijkt me wel leuk om thuis te hebben voor verjaardagsfeestjes. Misschien pik ik 'm wel mee als-ie bij de stand van Galeria of Heidelberger voor een prikje te koop is.
Zelf dacht ik ook dat'ie een beetje flauw zou zijn, helemaal omdat ik PitchCar al had gekocht. Omdat we er toch twee dagen waren en alle tijd hadden (:P) hebben we een demootje gespeeld bij de uitgever. En stiekem is'ie toch wel heel leuk! De pinguins zijn daadwerkelijk goed geschikt voor allerlei trick shots, en dat zorgt ervoor dat het daadwerkelijk leuker wordt na een paar potjes. Nadelen vind ik dat er maar één setup voor het bord is en dat het met maximaal vier spelers kan. Daardoor komt PithCar hier toch vaker naar boven.

• Yakumos
HellPunk schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:16:
[...]

Ik speel graag van dit soort abstracte spellen waarbij je een patroon moet opbouwen: denk Maharani, Kerala of spellen als Metro en Indigo. In het rijtje Azul - Castles of Caladale - Favelas - Seikatsu is die laatste inderdaad waarschijnlijk het lichtste spel met het hoogste gelukselement, maar ik wil 'm zeker demoën.
Helemaal duidelijk, heb om eerlijk te zijn geen idee hoe het speelt (heb hem meegenomen omdat het artwork me aansprak). Zal proberen hem binnenkort zelf ook op tafel te krijgen.

• HellPunk
Zoals afgesproken hebben we vrijdag Mangrovia gespeeld. Na een eerste voorbeeldronde wist iedereen wel wat de icoontjes betekenden en ging het meteen erg vlot. Ik moest er alleen er goed op letten dat iedereen de acties in de juiste volgorde deed. Eén speler liep helemaal weg in de 'pole area' en tegen dat we dat doorhadden was het eigenlijk al te laat om haar nog echt bij te benen. Daarom heb ik maar gefocust op het behalen van een meerderheid in de rijen en kolommen met de meeste punten. Dat lukte wel, maar in de eindafrekening scheelde het toch twaalf punten. Leuk, doen we zeker opnieuw!

Zondag hebben we nog Quarantine geprobeerd. Dat stond al sinds 2013 in de kast (toen het uitkwam op Essen), maar om de een of andere reden raakte het nooit op tafel. Nu dus wel en zoals dat helaas wel vaker is met spellen die heel lang niet gespeeld raken viel het wat tegen. Het is meestal zonneklaar wat de beste opties zijn en dan is het niet meer dan een kwestie van die acties uit te voeren. Natuurlijk kan je na één keer spelen geen eindoordeel vellen en mijn zoon wilde toch al eens opnieuw spelen, alleen duurt het hopelijk niet nog eens vier jaar voor we aan de volgende play beginnen 8)7 .

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-01 16:48
Gisteren weer eens een spellendagje ingepland, met gemixt succes.

Gestart werd met Goblins, voor ons allen een nieuw spel en ik kwam maar moeilijk door de regels. Gelukkig wist een video uitleg ons de missende stukjes bij te brengen en konden we beginnen. Het is een spel waarbij je vechtrobots bouwt en daarmee met elkaar gaat vechten. Het leuke is dat je speelt in teams van 2 en dat deze teams wisselen. Onafhankelijk van elkaar voorzie je elkaar van tegels om de robot mee te bouwen, maar je mag niet met elkaar praten. Tijdens het gevecht bestuurt 1 speler de robot (draaien en schieten) en bepaalt de andere speler welke bonuskaart je te pakken krijgt. Ook hier is geen overleg toegestaan. Na het gevecht scoor je punten op basis van de hidden agenda cards die je gekozen hebt. Agenda cards geven ofwel punten voor het aantal bepaalde onderdelen die je van je tegenstander hebt geschoten of hoeveel bepaalde onderdelen je eigen robot nog heeft.

Spel viel goed in de smaak en zal zeker nog een keer op tafel komen!
-----

Hierna werd een filler gedaan: Exploding Kittens NSFW. Ik had de hype wel meegekregen, maar dit was voor mij de eerste keer dat ik hem speelde. De plaatjes/flavor zijn wel grappig, maar qua spel/diepgang vond ik het echt helemaal niets. Het begin van het spel is het het slimste om gewoon zo veel mogelijk te rapen, pas als de eerste BOOM kaart gevonden is, heb je je actiekaarten echt nodig.

Eindoordeel: Veel te gehyped, niet mijn spel (en al helemaal geen €25 waard..)
------

Daarna werd het hoofdgerecht op tafel gegooid: Mansions of Madness 2nd edition.
We hebben al aardig wat missies gespeeld en gingen voor de hoofdprijs: De enige missie met 5 sterren moeilijkheidsgraad.
spoiler:
Een of ander monster heeft het gemunt op een bevriende familie en jij moet gaan helpen. Al snel er achter gekomen dat we onderdelen van kettingen moeten verzamelen. De eerste kregen we van de schoonvader, voor de volgende moesten we met het denkbeeldige vriendje van het kind gaan praten (dat is dus een monster :P). Verslagen en 2e ketting te pakken. De laatste 2 hebben we op zolder van lijken kunnen oprapen (waaronder Grace, die ons gevraagd had te helpen.. oops). Met die 4 konden we het standbeeld in elkaar puzzelen en de grote eindbaas summonen.

Ondertussen hadden we al 1 insane speler, maar hij leek nog goed te helpen. Eindbaas komt aan (30hp..) en in de eerste aanval / horror check ga ik zelf insane. Prima conditie, zolang ik niet wounded was, zou ik nog gewoon kunnen winnen. Nadeel was wel dat de eindbaas regenereert en je dus veel meer dan 30hp schade moet doen, of alles in 1 ronde moet kunnen doen. Uiteindelijk de eindbaas vrij laag gekregen maar de laatste 2 spelers waren ook beide insane en 1 van hun had wel een irritante insane conditie (6 items hoarden) en begon ons te bestelen.

Doordat hij niet aanviel met zijn pistool van 5 damage maar begon te looten kwamen we op het eind 2hp te kort om het spel te winnen. De vorige ronde waren we een speler kwijtgeraakt aan double insanity.Het jammere was ook dat die speler al vroeg in het spel zijn pistool niet wilde afgeven. Hij had 3 agility en wij wilden eigenlijk dat de 5 agility speler het pistool zou hebben. Hij weigerde en miste voor zijn insanity een paar curciale schoten op de eindbaas.

Wel weer een heerlijk scenario om te spelen! Blijft een topspel.

-----

De avond werd afgesloten met Escape Room: The Game.
Het laatste en moeilijkste scenario stond op de planning. Het eerste deel hebben we met behulp van de hints gehaald, en de hints waren ook echt nodig. Het tweede gedeelte hebben we de rest van de 40 minuten op vast gezeten. Met behulp van de hints zijn we een eind gekomen en waren we dichtbij om dit onderdeel op te lossen, maar zelfs als dat gelukt was, hadden we nog maar 5 minuten gehad voor het laatste deel..
Nadat het uur erop zat, hebben we de walkthrough doorgenomen en de logica die ze daar stellen te hebben, hebben wij totaal niet gezien/gevolgd.

Eindoordeel is dat 1 scenario goed te doen is en 1 hadden we kunnen halen als ik geen fuckup had gemaakt. Bij de missie met de bom moet je voor deel 2 alléén de wikkel van de koffer halen. De 2e puzzel staan op de buitenkant van de koffer. Ik had echter meteen de koffer opengemaakt. De 3e puzzel hadden we uiteindelijk wel goed, maar omdat we nog bij 2 waren, was de code uiteraard niet goed.

De andere 2 scenario's maken in mijn ogen te veel aannames die niet logisch zijn. Een mager vijfje voor dit spel en ik verwacht niet dat ik de uitbreidingen ga kopen.

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Wij hebben vorige week voor het eerst Time Stories gespeeld. Wat een super tof spel met helaas wat weinig value omdat er maar 1 scenario zit in de basisdoos.

Gelukkig is het ideaal om 2e hands te kopen én verkopen dus dat komt wel goed. Wij hebben inmiddels 3 extra scenario's aangeschaft.

• maartend
Lt. Marx schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:59:
Wij hebben vorige week voor het eerst Time Stories gespeeld. Wat een super tof spel met helaas wat weinig value omdat er maar 1 scenario zit in de basisdoos.

Gelukkig is het ideaal om 2e hands te kopen én verkopen dus dat komt wel goed. Wij hebben inmiddels 3 extra scenario's aangeschaft.
Ik heb ze ook allemaal. Echt geweldig goed.

• Phusebox
Is er iemand al begonnen aan zijn lijstje voor Spiel? Ik heb nog vier of vijf spellen liggen die ik vorig jaar heb gekocht en nog niet gespeeld.
O.a. het hierboven genoemde Time Stories.

• TweakMDS
  • Laatst online: 13-01 12:24
Phusebox schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:26:
Is er iemand al begonnen aan zijn lijstje voor Spiel? Ik heb nog vier of vijf spellen liggen die ik vorig jaar heb gekocht en nog niet gespeeld.
Ik ben er rustig aan over aan het nadenken. Als we de eerste dag gaan en vroeg zijn wil ik proberen een Charterstone op te pikken, maar er zijn blijkbaar slechts een paar exemplaren... Tegelijk is het bij Stonemaier ook niet heel erg om een tweede print run af te wachten, want bij zowel Viticulture als bij Euphoria zijn daar best wat dingen aan verbeterd.

Met een beetje geluk wellicht ook Spirit Island, maar ik heb nog niet gevonden of die daar gaat liggen. Verder wil ik nog steeds Terraforming Mars, een stapel Dixit uitbreidingen en whatever we nog tegen komen.

• Phusebox
Ik ben persoonlijk een beetje afgeknapt op Stonemaier spellen. Heb Euphoria en Scythe via KS maar beiden vielen me enorm tegen. Charter Stone krijgt niet eens zo'n goede reviews dus denk ik dat die sowieso links laat liggen.

Ik heb eigenlijk nog geen must have titel gespot dit jaar. Vorig jaar had ik er wel tien.

• HellPunk
Phusebox schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:26:
Ik hou mijn lijstje bij in de Tabletop Together Tool, er zitten ook niet echt must-haves bij. Er zitten nu een stuk of acht titels in de 'Want'-lijst, maar of ik die ook effectief ga kopen weet ik nog niet. Er zitten bijvoorbeeld twee titels van Bezier bij (New York Slice en Whistle Stop) en daar betaal je meestal de hoofdprijs voor op Essen. Idem voor de nieuwe Ticket to Ride. In de like-lijst zitten o.a. Dragon Castle, Harvest Dice, The Climbers en Tiny Epic Quest, die wil ik zeker demoën.

Wij gaan begin oktober ook nog naar het Spellenfestival in Genk en naar de spellenwinkels in Aachen, daar tik ik misschien nog het een en ander op de kop.

Ik denk dat we van vorig jaar alles gespeeld hebben buiten Bohemian Villages maar we hebben nog wat tijd :).

Edit: te snel gepost :)

[ Voor 11% gewijzigd door HellPunk op 12-09-2017 08:47 ]

• Phusebox
HellPunk schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:42:
[...]

Ik hou mijn lijstje bij in de Tabletop Together Tool. Er zitten nu een stuk of acht titels in de 'Want'-lijst, maar of ik die ook effectief ga kopen weet ik nog niet. Er zitten bijvoorbeeld twee titels van Bezier bij (New York Slice en Whistle Stop) en daar betaal je meestal de hoofdprijs voor op Essen. Idem voor de nieuwe Ticket to Ride.

In de like-lijst zitten o.a. Dragon Castle, Harvest Dice, The Climbers en Tiny Epic Quest, die wil ik zeker demoën.

Ik denk dat we van vorig jaar alles gespeeld hebben buiten Bohemian Villages maar we hebben nog wat tijd :).
Tiny Epic Quest heb ik thuis liggen, maar nog niet gespeeld. Na het backen een beetje de interesse in verloren.

Bij mij op de lijst staat momenteel Agra, Project GAIA, Merlin... en dat was het wel.

https://tabletoptogether....543b69c1d0f6971c7ee41&c=6

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 12-09-2017 08:47 ]

• MADG0BLIN
Ik ben al een tijdje bezig om games in de gaten te houden. Ik gebruik de Tabletop Together Tool en de GeekPreview van Spiel op BGG.
Titels die ik zeker wil hebben zijn deze:

Bijna alles van Stonemaier vind ik tot nu toe erg leuk en zijn favoriete games. Heb alleen Between Two Cities nooit gespeeld.
Dus sowieso Charterstone en Scythe: The Wind Gambit (Preorder komt eind september live begreep ik).
Dark Moon: Shadow Corporation
2 Terraforming Mars Expansions
Ticket to Ride: Volume 6 - France & Old West
Gaia Project

Welke ik zeker ga bekijken:
Viral
Merlin
Photosynthesis
Alien Artifacts
Ex Libris

Weet ik nog niet:
Clank in Space!
Batman: The Board Game
Immortals
Professor Evil and The Citadel of Time

Voorbesteld:
Clans of Caledonia, erg benieuwd naar deze game.

Ben wel benieuwd over welke reviews van Charterstone jij het hebt? Ik heb nog niets gezien waar volledige reviews naar voren komen.

Gelukkig gaan we dit jaar voor het eerst twee dagen, hebben we iets meer tijd om rustig over de beurs te wandelen en wat te spelen.

• HellPunk
Phusebox schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:46:
[...]

Tiny Epic Quest heb ik thuis liggen, maar nog niet gespeeld. Na het backen een beetje de interesse in verloren.

Bij mij op de lijst staat momenteel Agra, Project GAIA, Merlin... en dat was het wel.

https://tabletoptogether....543b69c1d0f6971c7ee41&c=6
Ik heb TEQ niet gebackt omdat we zelfs niet aan TEW toegekomen waren om dezelfde reden: erg enthousiast bij 't backen, maar toen-ie er eenmaal was is het een beetje verloren geraakt. Misschien morgen eens een solo-partij opzetten, tenslotte was dat een van de redenen om te backen.

• Daradius
*O* Zojuist mailtje gekregen dat This War of Mine verzonden is *O* morgen avond dus weer wat te doen :) .

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MADG0BLIN schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:47:
Ik ben al een tijdje bezig om games in de gaten te houden. Ik gebruik de Tabletop Together Tool en de GeekPreview van Spiel op BGG.

Hmm, TTR France. Waarom zie ik nu een spel voor me waarbij je continu beurten moet overslaan, omdat ze aan het staken zijn? :P

In ieder geval een mappack die ook op mijn verlanglijstje gaat.

Van de week Tortuga binnengekregen. Ziet er leuk uit, heb alleen nog niet de kans gehad om 'm te spelen. Hopelijk komt daar komend weekend wat van terecht.

• Kwistnix
  • Laatst online: 13-01 15:23
Ik ben heel erg benieuwd naar de aankomende Fallout game en naar de nieuwe Civilization.
Fallout lijkt mij wel wat lore heavy en niet al mijn medespelers kunnen al die lappen Engelse tekst waarderen (zeker niet als het hardop voorgelezen moet worden :o). Wel leuk dat er verschillende basis scenario's zijn met een behoorlijke stack aan mogelijke quest lines, dus daar moet wel veel variatie/replayability uit te halen zijn.
Civilization ziet er afgaand op de GenCon video's wat finicky uit. De map en alle tokes verschuiven allemaal wat te makkelijk, dus dat gaat bijna gegarandeerd een keer mis. Ik vond de laatste Civ van FFG zeker wel goed, maar die had naar mijn mening ook iets te veel last van geprutst met een uitgebreide setup, tokens en dingen die je moet tracken.

• psychoclown

psychoclown

Back in black

BSTNjitRam schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:20:
Hierna werd een filler gedaan: Exploding Kittens NSFW. Ik had de hype wel meegekregen, maar dit was voor mij de eerste keer dat ik hem speelde. De plaatjes/flavor zijn wel grappig, maar qua spel/diepgang vond ik het echt helemaal niets. Het begin van het spel is het het slimste om gewoon zo veel mogelijk te rapen, pas als de eerste BOOM kaart gevonden is, heb je je actiekaarten echt nodig.

Eindoordeel: Veel te gehyped, niet mijn spel (en al helemaal geen €25 waard..)
Sinds kort zelf ook in bezit na al meerdere keren gespeeld te hebben. Ik ben het met je eens dat 25 euro teveel is maar tweedehands of voor een lagere prijs vind ik wel een geschikte prijs.

Afgelopen weekend met het weekend weg met Tweakers een pot of 8-10 gedaan ergens laat in de avond, heel erg mee vermaakt met veel hilarische momenten. Moet wel zeggen dat we met Imploding Kittens speelde, zaten wel veel goede nieuwe kaarten tussen :)
Daarna werd het hoofdgerecht op tafel gegooid: Mansions of Madness 2nd edition.
We hebben al aardig wat missies gespeeld en gingen voor de hoofdprijs: De enige missie met 5 sterren moeilijkheidsgraad.
Blijft inderdaad erg tof! Alweer een tijdje geleden dat het op tafel is gekomen maar begin oktober staat alweer een middag spelletjes gepland en misschien is ervoor nog een avond met wat lichtere spellen mogelijk :)

• HellPunk
TERW_DAN schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:30:
[...]
Hmm, TTR France. Waarom zie ik nu een spel voor me waarbij je continu beurten moet overslaan, omdat ze aan het staken zijn? :P
Die feature houden ze voor de map met België >:)

• MeZZiN
  • Laatst online: 04-12-2025
Maar frankrijk zonder corsica really een mooie lijn van bastia naar ajaccio / calvi met veerpont vanuit nice en marseille man ik had daarom alleen altijd die route willen bouwen because I can. Met als extra regel dat je extra punten krijg voor die route vanwege de complexiteit van aanleg. Maar goed nieuwe kaarten altijd grappig nooit weg met TTR alleen we spelen meestal de europa kaart en soms een de US kaart (special edition) maar verder die andere kaarten komen gewoon minder vaak op tafel.

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

MADG0BLIN schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:47:

Bijna alles van Stonemaier vind ik tot nu toe erg leuk en zijn favoriete games. Heb alleen Between Two Cities nooit gespeeld.
Dus sowieso Charterstone en Scythe: The Wind Gambit (Preorder komt eind september live begreep ik).
Dark Moon: Shadow Corporation
2 Terraforming Mars Expansions
Gaia Project

Welke ik zeker ga bekijken:
Viral
Merlin
Photosynthesis
Alien Artifacts
Ex Libris

Weet ik nog niet:
Clank in Space!
Batman: The Board Game
Immortals
Professor Evil and The Citadel of Time

Voorbesteld:
Clans of Caledonia, erg benieuwd naar deze game.

Ben wel benieuwd over welke reviews van Charterstone jij het hebt? Ik heb nog niets gezien waar volledige reviews naar voren komen.

Gelukkig gaan we dit jaar voor het eerst twee dagen, hebben we iets meer tijd om rustig over de beurs te wandelen en wat te spelen.
Heb even gegoogled op de genoemde spellen. Ik en onze gamegroep hebben een heel andere smaak. Echt leuk om de diversiteit te zien die er is in de markt.

• MADG0BLIN
Lt. Marx schreef op donderdag 14 september 2017 @ 15:01:
[...]

Heb even gegoogled op de genoemde spellen. Ik en onze gamegroep hebben een heel andere smaak. Echt leuk om de diversiteit te zien die er is in de markt.
Eens, mooi om te zien dat er zoveel keus is. Ben dan wel benieuwd naar wat jij graag speelt. ;)

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

MADG0BLIN schreef op donderdag 14 september 2017 @ 15:17:
[...]

Eens, mooi om te zien dat er zoveel keus is. Ben dan wel benieuwd naar wat jij graag speelt. ;)
Laatste topgames from the top of my head:
* Pandemic Legacy - Season 1
* Time stories en uitbreidingen
* Arkham Horror Living card game (alhoewel veels te duur om scenario's te spelen)
* Cosmic Encounter
* Sherlock Holmes - Consulting Detective
* Tales of the Arabian nights
* Magic the Gathering (vreemde eend in deze lijst, maar scratch onze strategie/complexiteit itch :) )
* Star Wars Imperial assault
* Xcom the boardgame
* Mansions of madness (versie met ipad app)
* Betrayal at house on the hill

en we hopen: Gloomhaven

Oftewel,voor onze gamegroep:
wel: Coop, verhaal, scripted, story, strategie
niet: eurogames, worker placement, handel

• MADG0BLIN
Leuk lijstje, de meeste ervan heb ik ook gespeeld. Ik speel erg veel verschillende soorten spellen, afhankelijk van de groep en zin. :P

Een aantal games meer richting de lijst van jou staan in preorder bij mij, vandaar dat ik die niet noem op Essen. ;)

• Yakumos
Iedereen al zin in Spiel? Bij ons begint het langzaam op gang te komen, nog paar weken en slaat het om in Spiel hysterie.

Tweakers die er op zondag zijn en mij weten te vinden kunnen trouwens nog wat leuke games meekrijgen voor mee naar huis :P .

Ben laatste tijd weer hard bezig met Robinson Crusoe, blijft super tof. Speel nu vooral veel alleen, dus met de extra moeilijkheid die dat meebrengt kan ik weer alle oude scenarios herspelen. Man man man wat blijft dat spel moeilijk.. In je eentje is het echt lastig om de moraal omhoog te houden, wat enorm veel invloed heeft op het spelverloop (in mijn ervaring).

Zat een tijd geleden met Ignacy aan tafel en kon met moeite de drang onderdrukken om te vragen waarom hij het toch zo intens moeilijk had gemaakt ;) . Maar als je hem in het echt ziet snap je het opeens veel beter haha..

[ Voor 78% gewijzigd door Yakumos op 14-09-2017 17:56 ]

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

MADG0BLIN schreef op donderdag 14 september 2017 @ 17:25:
Leuk lijstje, de meeste ervan heb ik ook gespeeld. Ik speel erg veel verschillende soorten spellen, afhankelijk van de groep en zin. :P

Een aantal games meer richting de lijst van jou staan in preorder bij mij, vandaar dat ik die niet noem op Essen. ;)
Welke games heb je dan in pre-order staan die meer in mijn straatje vallen?

• MADG0BLIN
Net besteld en preorders. Gloomhaven, Rising Sun, The Godfather, Empires of the void. En dan nog veel andere games, maar meer euro's.

• HellPunk
Zo, we hebben dan toch een eerste potje Tiny Epic Western achter de rug. We waren eerst begonnen met twee spelers tot we er na twee rondes achter kwamen dat we een paar dingen niet helemaal goed gespeeld hadden. We zijn dan maar opnieuw gestart, maar wel met drie spelers en vanaf de tweede ronde in dat spel ging het steeds vlotter.

In het begin ging het wat moeizaam omdat er wat losse regeltjes zijn omtrent timing. Zo heeft elke speler een eigen ability die op een bepaald moment in het spel triggert, maar dat moment verschilt voor iedereen. Tijdens het spel krijg je ook gebouwen waarop ook zo 'n ability staat (waarvan telkens het laatste gebouw actief is). Iedereen moet dus goed voor zichzelf bijhouden welke bonus hij wanneer krijgt.

Het spel verloopt in vier fases:
1. Kaarten uitdelen. Dit zijn speelkaarten in vier kleuren, telkens van 1 tot 5. Elke speler krijgt er 2 waarvan hij er eentje kiest.
2. Worker placement: iedereen zet zijn werkers op een van de beschikbare plekken. Er zijn vijf locaties met allemaal één of twee plekken voor een werker. Sommige geven je meteen een resource of een actie, bij andere krijg je die pas in de volgende fase. Je kan op een plek gaan staan waar al een andere speler staat, dan moet je met die speler duelleren.
3. Resolution: per locatie wordt gekeken wie er wint aan de hand van pokercombinaties. Als twee spelers op dezelfde locatie staan spelen ze tegen mekaar, als je de enige speler bent speel je tegen de 'rival' die in de Town Hall zit. De winnaar krijgt de resources van die locatie en ook de winner's pot, een extra bonus.
4. Gebouwen kopen: elke ronde zijn er vijf gebouwen beschikbaar die je kunt kopen met de resources die je net verzameld hebt. Deze gebouwen leveren je punten op, maar ook nieuwe worker placement spots.

Het spel gaat over zes rondes. Wij deden er nu iets meer dan een uur over, maar ik denk dat het wel op 45 minuten klaar kan krijgen als iedereen wat meedenkt en er niet teveel regels opgezocht moeten worden. Er zit best wel wat spanning in het spel omdat je elke ronde je opties moet herdenken afhankelijk van de pokerkaart die je krijgt en de relatieve waarde van je gebouwen (want die verandert tijdens het spel). Met twee spelers heb je nog redelijk veel opties, met drie is de kans groter dat je moet duelleren om extra resources en dat kan je opties wat beperken, zonder dat je helemaal buitengesloten wordt.

Slotsom: proberen we zeker opnieuw!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:39
GielFox schreef op donderdag 14 september 2017 @ 17:50:
[...]
Ben laatste tijd weer hard bezig met Robinson Crusoe, blijft super tof. Speel nu vooral veel alleen, dus met de extra moeilijkheid die dat meebrengt kan ik weer alle oude scenarios herspelen. Man man man wat blijft dat spel moeilijk.. In je eentje is het echt lastig om de moraal omhoog te houden, wat enorm veel invloed heeft op het spelverloop (in mijn ervaring).
[...]
Robinson Crusoe, schitterend spel. Helaas te lang geleden dat wij het hebben gespeeld. Ik heb het een paar keer solo geprobeerd en dan mist het wel een beetje van de sfeer. De eerste keer dat we vulcanic island speelde, echt heel tof hoe je het gevoel had dat je aan het wegrennen was van een uitbarstende vulkaan.

Over solo games gesproken; Terraforming Mars vind ik solo erg leuk. Afgelopen vrijdag voor het eerst multiplayer Terraforming Mars gespeeld, is toch heel anders dan solo.
We hebben gespeeld met de beginners coorporations en zonder drafting regels. Je moet dan een beetje geluk hebben met de kaarten die je krijgt. Uiteindelijk heeft degene gewonnen die in zijn begin hand een Terraforming Rating combo in zijn hand had...maar het verschil was niet zo groot als wij hadden in begin hadden verwacht.
Pagina: 1 ... 55 ... 163 Laatste