Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Die heb ik al een paar keer in mijn handen gehad in de winkel, misschien pik ik 'm nog wel eens op. Niet dat we gebrek hebben aan tweespelerspellen met korte speelduurWormaap schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:24:
Hier gisteravond met mijn vriendin Schotten Totten gespeeld. Een klein, snel klassiekertje van Reiner Knizia. We vonden hem verbazingwekkend leuk voor zo'n klein, simpel spelletjeHelemaal omdat een potje maar tien minuten duurt.
Zeker een aanrader! En als het thema niet bevalt: GMT heeft hem in íets aangepaste versie uitgebracht als Battle Line
Ik verwacht elk moment mijn exemplaar van Captain Carcass. 95% zou verzonden zijn, zie je net dat ik bij die laatste 5% zit
[ Voor 7% gewijzigd door HellPunk op 22-04-2016 09:16 ]
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Dit soort spelletjes heb je nooit genoeg toch?HellPunk schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:12:
[...]
Die heb ik al een paar keer in mijn handen gehad in de winkel, misschien pik ik 'm nog wel eens op. Niet dat we gebrek hebben aan tweespelerspellen met korte speelduur
Ik verwacht elk moment mijn exemplaar van Captain Carcass. 95% zou verzonden zijn, zie je net dat ik bij die laatste 5% zit
Ticking away, the moments that make up a dull day
Caverna stond op mijn lijst, maar is er wel weer vanaf gegaan (voorlopig). Helaas nog niet kunnen spelen, maar als dat een keer lukt dan denk ik wel dat hij in de collectie zal komen. Concept spreekt me wel aan.TERW_DAN schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:15:
Net Caverna binnengekregen
Kadootje van m'n werkgever (nouja, gekocht met de waardebon die ik gekregen had). Echt een lompe doos, met de gigantische hoeveelheden aan dingen die daarin zitten. Heb 'm een keertje eerder gespeeld en ik vond het wel een toffe workerplacement. Dus deze mocht nog niet ontbreken in m'n verzameling.
Vandaag ook nog de uitbreiding van The Manhattan Project besteld... en dan hou ik weer even op met games kopen, voorlopig weer even genoeg te doen
Toch ga ik steeds meer rekening houden met de mensen waar ik mee speel (meer gateway games dan heavy games). Dit zal vast ooit wat veranderen, maar ik merk gewoon dat de echte topspellen die wat meer uitleg nodig hebben (Dead of Winter bijvoorbeeld) niet snel op tafel komen. Uitleg van max 15 minuten is voor de meeste deelnemers wel voldoende. Maar wellicht wordt dit na meerdere sessies wel beter.
Hoe ervaren jullie dit? Groeien spelers echt naarmate ze vaker de gateway spellen spelen? Of blijft de interesse vooral bij de instapspellen?
Hoe vind je Manhattan Project? De Runthrough vond ik wel prima, maar niet echt overtuigend.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Komt dit omdat jij niet langer dan 15 minuten wil uitleggen of omdat je merkt dat je ze dan verliest? Ik heb dat ook wel dat ik soms denk: dat is een goed spel, maar zoveel uitleg. Dat ander spel is intuitiever en sneller uit te leggen dus we nemen dat want dan zijn we sneller bezig.StealthyPeanut schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:39:
[...]
Toch ga ik steeds meer rekening houden met de mensen waar ik mee speel (meer gateway games dan heavy games). Dit zal vast ooit wat veranderen, maar ik merk gewoon dat de echte topspellen die wat meer uitleg nodig hebben (Dead of Winter bijvoorbeeld) niet snel op tafel komen. Uitleg van max 15 minuten is voor de meeste deelnemers wel voldoende. Maar wellicht wordt dit na meerdere sessies wel beter.
Verder hangt het heel erg af van de persoon. Wij hebben een koppel in de club die sinds 2 maanden bordspellen spelen, gewoon uit interesse eens gekomen. Die spelen nu de zwaarste spelen en hebben ook al bijna 50 spellen thuis :-)
Andere personen zitten al 2 jaar in de club maar blijven weg van de zwaardere spellen, zij hebben liever weinig nadenken en vaak ook een geluksfactor (dobbelen, kaartje trekken), ... Analytischere personen gaan over het algmeen sneller over, al dat er niets mis is met een goed gateway spel!
Wat ik wel merk is dat het zelden is dat een spel te moeilijk is voor iemand die al een paar spellen heeft gespeeld, maar dat je gewoon even de tijd moet nemen om het uit te leggen. En als het een monsteruitleg is, raak je vaak de geoefende speler ook even kwijt, maar dan doe je een oefenrondje of je herhaalt het als ze aan de beurt zijn en dan blijkt het vaak intuitief genoeg te zijn of duidelijk genoeg met het stappenplan-kaartje dat ze mee zijn.
Resultaat was een pot met 4 betrayers waarin, door wat slechte rolls en een niet gehaalde crisis, er de eerste nacht 4 survivors dood gingen en moraal van 6 naar 2 ging. 2e dag hebben we iemand ge-exiled en dat leverde 3 verbaasde gezichten op, want iedereen behalve de ge-exilede speler wist nu dat er minstens 2 betrayers in het spel waren...
Dat potje daarna maar snel afgebroken en een fatsoenlijke pot gespeeld die we zeer gemakkelijk gewonnen hebben en waarbij 3 van de 4 ook hun personal objective hadden gehaald.
Verder ook nog mijn eerste kickstarter gebacked... Een spel ontwikkeld door een paar vrienden van mij. Had er weinig van verwacht, maar het speelt echt leuk
Schaamteloze plug: https://www.kickstarter.c...ose-your-friends-rule-th/
Wishlist Backpack Survivors op Steam !
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Dat wel inderdaad. Voor veel vrienden is het ook een nieuwe hobby en ze staan er wel voor open. Maar dan nog wil ik ze niet overweldigen met zware complexe spellen. Daarnaast heb ik ook heel veel plezier aan gamesessies met Kingdom Builder, Fresco, Ticket to Ride, 7 Wonders, Pandemic, Formula D en Stone Age. Na een paar sessies wil ik ze dan kennis laten maken met Castles of Burgundy, Amerigo, Puerto Rico, Le Havre en Dead of Winter.MrVegeta schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:30:
Vrienden die geïnteresseerd zijn in de hobby staan wel voor nieuwe games open, dus ook complexer zijn. Vrienden die niet verder kijken dan Catan willen ook niet de tijd/moeite nemen om zich met complexere spellen te bemoeien.
Wat is jullie mening over deze aanpak? Dan laat ik mensen kennis maken met de bordspellen en als ze die goed beheersen dan komen de zwaardere spellen op tafel
Beetje van beide denk ik. Het hangt heel erg van de mensen af waarmee je speelt. Daarom zijn de bovenstaande gateway games zo leuk; snel uit te leggen, eenvoudige mechanismes en leuke thema's.Lointje schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:30:
[...]
Komt dit omdat jij niet langer dan 15 minuten wil uitleggen of omdat je merkt dat je ze dan verliest? Ik heb dat ook wel dat ik soms denk: dat is een goed spel, maar zoveel uitleg. Dat ander spel is intuitiever en sneller uit te leggen dus we nemen dat want dan zijn we sneller bezig.
Verder hangt het heel erg af van de persoon. Wij hebben een koppel in de club die sinds 2 maanden bordspellen spelen, gewoon uit interesse eens gekomen. Die spelen nu de zwaarste spelen en hebben ook al bijna 50 spellen thuis :-)
Andere personen zitten al 2 jaar in de club maar blijven weg van de zwaardere spellen, zij hebben liever weinig nadenken en vaak ook een geluksfactor (dobbelen, kaartje trekken), ... Analytischere personen gaan over het algmeen sneller over, al dat er niets mis is met een goed gateway spel!
Wat ik wel merk is dat het zelden is dat een spel te moeilijk is voor iemand die al een paar spellen heeft gespeeld, maar dat je gewoon even de tijd moet nemen om het uit te leggen. En als het een monsteruitleg is, raak je vaak de geoefende speler ook even kwijt, maar dan doe je een oefenrondje of je herhaalt het als ze aan de beurt zijn en dan blijkt het vaak intuitief genoeg te zijn of duidelijk genoeg met het stappenplan-kaartje dat ze mee zijn.
Wat dat betreft is Youtube wel echt een uitkomst. Als we eens de zwaardere games op tafel laten komen, dan laat ik ze Tabletop en Rahdo bekijken. Op die manier heb je op een leuke en snelle manier een indruk van de game. En het scheelt gewoon erg veel als mensen het idee van het spel doorhebben.
Ik merk dat het thuis het beste werkt als de spelers zelf kunnen kiezen. Wij kiezen in principe om beurten het spel dat er op tafel komt. Ik kies dan vaak voor iets nieuws, maar het is ook fijn als anderen de kans krijgen om hun favorieten te spelen.StealthyPeanut schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 11:02:
[...]
Dat wel inderdaad. Voor veel vrienden is het ook een nieuwe hobby en ze staan er wel voor open. Maar dan nog wil ik ze niet overweldigen met zware complexe spellen. Daarnaast heb ik ook heel veel plezier aan gamesessies met Kingdom Builder, Fresco, Ticket to Ride, 7 Wonders, Pandemic, Formula D en Stone Age. Na een paar sessies wil ik ze dan kennis laten maken met Castles of Burgundy, Amerigo, Puerto Rico, Le Havre en Dead of Winter.
Wat is jullie mening over deze aanpak? Dan laat ik mensen kennis maken met de bordspellen en als ze die goed beheersen dan komen de zwaardere spellen op tafel.
Als ik iets kies hou ik er ook wel rekening mee waar iedereen zin in heeft: als mijn vrouw of mijn zus een zware werkweek achter de rug hebben is het meestal een slecht idee om iets nieuws op tafel te brengen
Ik heb Manhattan al een aantal keer gespeeld (met TERW_DAN) en vind het uiterst vermakelijk. Tijd voor een volgende tabletop-dag, dan kunnen we 'm spelenStealthyPeanut schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:39:
Hoe vind je Manhattan Project? De Runthrough vond ik wel prima, maar niet echt overtuigend.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ik vind workerplacements erg leuk, en Manhattan Project vind ik juist een leuke omdat de acties die je kunt doen veranderen gedurende het spel (want je kunt fabrieken e.d. kopen voor op je eigen tegels) je kunt spioneren bij anderen, en je een zooitje ZZPers hebt die je in kunt huren (worden contractors genoemd, wij hebben ze al snel omgedoopt naar ZZPers).StealthyPeanut schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:39:
[...]
Jup daarom vind ik het ook zo leukTERW_DAN schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 11:21:
[...]
Ik vind workerplacements erg leuk, en Manhattan Project vind ik juist een leuke omdat de acties die je kunt doen veranderen gedurende het spel (want je kunt fabrieken e.d. kopen voor op je eigen tegels) je kunt spioneren bij anderen, en je een zooitje ZZPers hebt die je in kunt huren (worden contractors genoemd, wij hebben ze al snel omgedoopt naar ZZPers).
Alleen het feit dat je elkaar compleet weg kunt bombarderen in de eerste 10 minuten, zorgt dat het eigenlijk amper op tafel komt hier. Ik hoop nog steeds op een soortgelijk spel die eigenlijk hetzelfde speelt, maar dan met een beter gebalanceerd conflict mechanisme
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Dat zal hier ook gaan gebeuren denk ik inderdaad. Zelf laten kiezen uit de stapelHellPunk schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 11:08:
[...]
Ik merk dat het thuis het beste werkt als de spelers zelf kunnen kiezen. Wij kiezen in principe om beurten het spel dat er op tafel komt. Ik kies dan vaak voor iets nieuws, maar het is ook fijn als anderen de kans krijgen om hun favorieten te spelen.
Als ik iets kies hou ik er ook wel rekening mee waar iedereen zin in heeft: als mijn vrouw of mijn zus een zware werkweek achter de rug hebben is het meestal een slecht idee om iets nieuws op tafel te brengen. Daarnaast proberen we nieuwe spellen ook zo snel mogelijk een paar keer te herspelen, dan zitten de regels er nog in en krijgt iedereen ook dekans om beter te worden in het spel.
Dat is sowieso een goed idee! Zat er net aan te denken om weer een datum in te plannen. Gezien onze historie duurt het altijd wel even voordat de echte datum gevonden isDemo schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 11:08:
[...]
Ik heb Manhattan al een aantal keer gespeeld (met TERW_DAN) en vind het uiterst vermakelijk. Tijd voor een volgende tabletop-dag, dan kunnen we 'm spelen
Dat klinkt dat weer gaaf inderdaad, alleen dat wegbombarderen stoot mij een beetje tegen het hoofd. Wie weet voor een volgende Tabletop dag!TERW_DAN schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 11:21:
[...]
Ik vind workerplacements erg leuk, en Manhattan Project vind ik juist een leuke omdat de acties die je kunt doen veranderen gedurende het spel (want je kunt fabrieken e.d. kopen voor op je eigen tegels) je kunt spioneren bij anderen, en je een zooitje ZZPers hebt die je in kunt huren (worden contractors genoemd, wij hebben ze al snel omgedoopt naar ZZPers).
In de potjes die ik tot nu toe heb gespeeld kwam dat eigenlijk niet/nauwelijks voor, dus dat scheelt dan wel. Kan me voorstellen dat als je niets kunt, er ook niet heel veel meer aan is.heuveltje schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 11:29:
[...]
Jup daarom vind ik het ook zo leuk
Alleen het feit dat je elkaar compleet weg kunt bombarderen in de eerste 10 minuten, zorgt dat het eigenlijk amper op tafel komt hier. Ik hoop nog steeds op een soortgelijk spel die eigenlijk hetzelfde speelt, maar dan met een beter gebalanceerd conflict mechanisme
Ik heb hier ergens een datumprikker neergegooid, maar volgens mij heb alleen jij die tot nu toe ingevuldStealthyPeanut schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 11:45:
Dat is sowieso een goed idee! Zat er net aan te denken om weer een datum in te plannen. Gezien onze historie duurt het altijd wel even voordat de echte datum gevonden is.
Kan me herinderen dat ik jouw op cz toch ook ernstig geblokkeerd had op die manierTERW_DAN schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:12:
[...]
In de potjes die ik tot nu toe heb gespeeld kwam dat eigenlijk niet/nauwelijks voor, dus dat scheelt dan wel. Kan me voorstellen dat als je niets kunt, er ook niet heel veel meer aan is.
En het is mij een maand daarna overkomen.
meestal komt dat pas om de hoek kijken als iemand drijgt te gaan winnen (en dan is het vaak niet zo heel spannend meer). Maar af en toe heb je op een gegeven moment 10 bommenwerpers, en dan kun je net zo goed iemand aanvallen
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Ziet er wel gaaf uit trouwens. Kwaliteit goed?
Kwaliteit is erg goed. Ben nog niet echt bezig geweest met de regels, morgen even een tutorial potje solo spelen om mij voor te bereiden op de start van de campaign op woensdag. Misschien zaterdag en zondag de rebels verven voor mijn vrienden
Vrijdag zat dan toch mijn exemplaar van Captain Carcass in de brievenbus. Ik had 'm deze maand niet meer verwacht, dus dat was een erg leuke verrassing. We hebben 'm ondertussen een keer of vijf gespeeld en dit is echt een filler zoals fillers volgens mij bedoeld zijn: eenvoudige regels en max. tien minuten spelduur.
Op spellenavond hebben we weer Ticket to Ride: United Kingdom gespeeld, dit keer met z'n vieren. Ik denk dat dit toch wel mijn favoriete map is. Het risico zit 'm niet zozeer in de tickets zelf (blokkeren komt zelden voor), maar of je het maximum kunt halen uit de technologieën waarin investeert. Je moet dus op iets langere termijn denken dan bij andere maps.
De eindscores lagen op een zakdoek: negen punten tussen de eerste en de vierde. De winnaar had in de voorlaatste beurt de kaart gekocht om lange routes te bouwen en kon daarmee in de laatste beurt een route van 5 treintjes bouwen, dat gaf uiteindelijk de doorslag.
Vrijdagavond samen met een vriend van me wat spellen uit de kast getrokken;
Begonnen met Kingdom Builder. Leuke game, maar niet echt een aanrader met 2 personen vind ik. Je hebt teveel ruimte, zodat je elkaar eigenlijk nooit in de weg zit. Daarnaast heeft elke stadstegel 2 tegels erop, dus ze raken nooit "op". Daarna Stratego op tafel gehad; klassieke head-to-head game welke altijd wel lekker weg speelt. Na 1 potje wel weer gezien en toen nog 1 potje Patchwork gedaan. Leuk origineel licht puzzelspelletje voor 2 spelers, maar het blijft een beetje aan de oppervlakte. Komt zeker nog vaker op tafel omdat hij leuk is, maar niet veel meer dan dat.
Gisteren wat vrienden over de vloer gehad vanaf half 2, om lekker wat spellen te spelen! Begonnen met 4 man en dus kwam Stone Age op tafel. Deze viel bij iedereen erg goed in de smaak! Vooral het thema, de keuzes, de variatie, sfeer en acties spreken de mensen aan. Uiteindelijk op 2 punten na verloren helaas, maar wel erg genoten van het spel. We beginnen steeds meer de diepte van het spel en de verschillende strategieën die je kunt gebruiken in te zien. Zeker een blijvertje!
Daarna Formula D op tafel gekregen met 5 personen totaal en speelden de basic-uitvoering; Leuk, maar niet meer dan dat eigenlijk... Volgende keer toch maar de advanced uitvoering spelen. Of we hebben wat spelregels gemist in de basic uitvoering? We speelden met 18 algemene punten waar alles vanaf ging. Er gingen punten af wanneer je;
- 1 versnelling oversloeg (neer schakelen)
- Bij aanrijdingsrisico met de danger die een 1 rolde
- Doorschoot in de bochten (1 punt per vakje)
- 20 of 30 rolde in de 5e of 6e versnelling
Ik denk dat het vooral zat in het feit dat we alle punten in een totaalpot stopten van 18 punten en niet specifiek per onderdeel gebruikte. Hierdoor kan je met gemak een paar bochten doorschieten, meer op en neer schakelen om zo grote stappen te zetten. Ook is het erg moeilijk om nog mensen in te halen die voorop beginnen. (de achterstand bij de start door de laatste speler is ook echt al groot en moeilijk in te halen).
Het spel heeft zeker potentie, maar het voelt een beetje dat de dobbelstenen bepalen hoe goed het uiteindelijk gaat. Het schakelen voegt wat toe, maar toch speelt geluk een erg grote factor.
Daarna nog een paar potjes Roll For It gedaan, leuk licht spelletje met een biertje erbij. Erg simpel, maar wel gezellig.
Morgenavond staat de volgende avond al weer op het programma! Wel met 6 of 7 personen, dus ik ga proberen om Formula D wat beter onder de knie te krijgen en eventueel de advanced versie al te spelen. Ook gaat 7 Wonders mee, samen met Roll For It... 6 of 7 personen is toch best een lastig aantal
Zaterdag ook nog een leuk pakketje mogen ontvangen; Amerigo. De verzameling is voorlopig wel compleet nu. Daarom ook even een foto met de laatste updates en nieuwe kastindeling. Wel tevreden nu

Vrijdag ook nog roll for the galaxy (inclusief uitbreiding) gespeeld bij de buren. Ook heel leuk spel, je bent allemaal tegelijk bezig. Heb ik dat spelletje ook meteen gewonnen bij mijn 1e keer spelen :-)
Die avond geeïndigd met Genius (al iets ouder). Legspelletje met symbolen en wat rekenwerk. De twist is dat je laagste score van alle kleuren je eindscore is, dus het is zorgen dat je overal wat punten haalt en niet in 1 kleur.
Vrijdag kwam het toevallig zou uit dat er 2 mensen met redelijk wat "deckbuilder affiniteit" waren op de spellenclub. Dus dat was een perfecte gelegenheid om mij nieuwe "Big Book of Madness" op tafel te krijgen.
ALdoende geschiede, en ik moet zeggen dat dit een van de leukste avondjes is die ik de afgelopen tijd op de spellenclub gehad heb. Met elkaar bedenken en overleggen wat de beste uitkomst is, bleek veel leuker dan gedacht, ik had half een van die oeverloze overleggen op het werk gevreesd. en iedereen voegde flink wat toe aan de discussie, dus high-fiven als iemand een backdoor bedenkt waardoor een proef die we eigenlijk als mislukt hadden gedoemd, toch mogelijk bleek.
Ook wel grappig hoe het pas halverwege de game tot ons doordrong dat madnesskaarten in dit spel toch veel problematischer waren dan curses in dominion. Dat zorgde dus voor een redelijke strategie shift (voor zover we al een strategie hadden). En uiteindelijk hebben we het ook bij lange niet gehaald. Misschien was het ook wat arrogant om meteen op medium te beginnen
Wel duidelijk iets wat ik alleen met heel specifieke mensen kan spelen, want het Alpha speler probleem kan hier enorm aanwezig zijn, (zeker omdat jij een ander speler acties in jouw Beurt kan geven).
Het was een beetje een twijfelachtige aankoop, Maar ik ben er superhappy mee.
Verder innovations nog een keer op tafel gekomen, blijft een leuk spel.
Gister Dice Masters op tafel gekregen met een vriend. Ook best grappig, al hadden we zo'n beetje de helft van de regels aanvankelijk fout. BEn nu naarstig op zoek naar boosters voor X-MEN vs Avengers, maar die schijnen er niet meer te zijn
Daarnaast nog een potje EPIC, is gewoon een soort van overpowered magic the gathering
[ Voor 41% gewijzigd door heuveltje op 25-04-2016 11:08 ]
Met, op dit moment, 50+ ongespeelde spellen in de kast (toegegeven, daar zitten ook expansions en promo's bij, daadwerkelijke spellen zal meer richting de 25 zitten), én de behoefte om spellen ook meer uit te diepen, is het toch wat lastig
Gisteren zijn we naar Ikea geweest om een nieuwe tafel te scoren. Dus nu hoeven we niet meer alles op 74x74 centimeter geregeld zien te krijgen
Klopt wel, voor Kingdom Builder moet je echt met drie of vier zijn. Het is vreemd dat er geen tweespelervariant in de regels staat (voor zover ik mij herinner), Queen doet anders altijd zijn best om die te bedenken. Op BGG staan er wel twee: bij de ene gebruiken ze maar twee borden, bij de andere speel je met twee kleuren. Zelf nooit geprobeerd, maar misschien wel de moeite waard.StealthyPeanut schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:45:
Begonnen met Kingdom Builder. Leuke game, maar niet echt een aanrader met 2 personen vind ik.
Lijkt me niet dat je iets gemist hebt, de standaard regels zijn inderdaad wat simpel - en daarmee ideaal voor de kinderenDaarna Formula D op tafel gekregen met 5 personen totaal en speelden de basic-uitvoering; Leuk, maar niet meer dan dat eigenlijk... Volgende keer toch maar de advanced uitvoering spelen. Of we hebben wat spelregels gemist in de basic uitvoering?
[ Voor 11% gewijzigd door HellPunk op 25-04-2016 13:11 ]
Inderdaad. Volgende keer spelen we met Formula D de complete advanced versie om zo wat meer diepte en spanning in het spel te brengen.HellPunk schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:07:
Dit weekend ook weer wat spellen aan de wishlist toegevoegd: Fuse, Mexica en Bohemian Villages.
[...]
Klopt wel, voor Kingdom Builder moet je echt met drie of vier zijn. Het is vreemd dat er geen tweespelervariant in de regels staat (voor zover ik mij herinner), Queen doet anders altijd zijn best om die te bedenken. Op BGG staan er wel twee: bij de ene gebruiken ze maar twee borden, bij de andere speel je met twee kleuren. Zelf nooit geprobeerd, maar misschien wel de moeite waard.
[...]
Lijkt me niet dat je iets gemist hebt, de standaard regels zijn inderdaad wat simpel - en daarmee ideaal voor de kinderen. Met de geavanceerde regels kun je beredeneerde risico's nemen afhankelijk van de situatie, dat maakt het wel interessanter.
Ook KingdomBuilder is wel enigszins te schalen inderdaad met maar 2 platen. Wel het proberen waard! Anders gewoon met 4 spelers een keer op tafel laten komen
Ik dacht dat het bij mij ondertussen erge vormen aannam (teveel spellen kopen dan dat er tijd is om te spelen), maar bij jou gaat het ook lekkerWormaap schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:51:
T.I.M.E. Stories zijn mijn vriendin en ik nog stééds niet aan toegekomen
Met, op dit moment, 50+ ongespeelde spellen in de kast (toegegeven, daar zitten ook expansions en promo's bij, daadwerkelijke spellen zal meer richting de 25 zitten), én de behoefte om spellen ook meer uit te diepen, is het toch wat lastig
Gisteren zijn we naar Ikea geweest om een nieuwe tafel te scoren. Dus nu hoeven we niet meer alles op 74x74 centimeter geregeld zien te krijgen

[ Voor 28% gewijzigd door StealthyPeanut op 25-04-2016 14:24 ]
Als iedereen die het leuk lijkt even reageert, dan zien we snel genoeg of we weer een groepje bij elkaar kunnen krijgen
Op zicht lijkt het me wel leukStealthyPeanut schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:09:
Ergens in mijn laatste posts gaf ik het aan, maar zijn er wellicht mensen die weer een bordspellendag in willen plannen? Als we dan een dag in juni pakken bijvoorbeeld, duurt het nog even maar hebben we alvast weer een dag ingepland staan. Laatste keer was erg geslaagd!
Als iedereen die het leuk lijkt even reageert, dan zien we snel genoeg of we weer een groepje bij elkaar kunnen krijgen.
Ik ben weer van de partij als de agenda het toe laat! Nu ook de avond erbij pakken lijkt me een goed idee.StealthyPeanut schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:09:
Ergens in mijn laatste posts gaf ik het aan, maar zijn er wellicht mensen die weer een bordspellendag in willen plannen? Als we dan een dag in juni pakken bijvoorbeeld, duurt het nog even maar hebben we alvast weer een dag ingepland staan. Laatste keer was erg geslaagd!
Als iedereen die het leuk lijkt even reageert, dan zien we snel genoeg of we weer een groepje bij elkaar kunnen krijgen.
(...)
https://www.kickstarter.c...k-soulstm-the-board-game/
De eerste uitbreiding (The Marcy Case) heb ik ook al liggen. De andere gaan, vrees ik, ook snel volgen
Zeker!Freelance schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:54:
[...]
Ik ben weer van de partij als de agenda het toe laat! Nu ook de avond erbij pakken lijkt me een goed idee.
Ingevuld maar helaas zitten al veel weekenden tot Juni vol.TERW_DAN schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:08:
Ik had al een datumprikker staan: https://datumprikker.nl/a...baarheid/psxq8ma29u5pnte5
WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream
Ik maak vanavond (of waarschijnlijker: morgen) wel een update.
Zo eerst spelletjesavond bij de baas thuis
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
Is inderdaad een van die 'reguliere' spellen die echt leuk zijn om te spelen. Cartagena is er ook zo eentje, al duurt het meestal net iets te lang met de setup uit de handleiding. Met één tegel minder in het pad is het perfect.Zeror schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:08:
Laatst weer eens keer Betoverde Doolhof gespeeld. Was lang geleden, maar wel weer leuk om weer eens te doen. Gaat in de toekomst vaker uit de kast gehaald worden.
En vanavond hebben we Blood Rage uitgeprobeerd. Ik kwam heel vroeg achter te liggen, en heb daardoor eigenlijk het hele spel achter de feiten aangelopen. Daardoor was er niemand die mijn vriendin in bedwang hield en kon zij makkelijk winnen. Het lijkt erop dat'ie niet geweldig is voor twee spelers, omdat dat dus kan gebeuren. Maar hij was wel zeker leuk
[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 27-04-2016 21:40 ]
7 Wonders
Formula D
Resistance
Roll for It
Na wat overleg zijn we begonnen met Formula D. 1 ronde gedaan met 7 man en nu kwam het spel een stuk beter uit de verf! De regels nog eens goed doorgelezen en hier en daar wat kleine correcties moeten doen. Op het einde was het heel erg spannend tussen de eerste 3 rijders. Daarna werd de P3 nog net ingehaald door de P4. Iedereen was enthousiast en ik zelf ook. Dit spel heeft gewoon even wat meer aandacht nodig om de regels compleet door te lezen dan ik had verwacht. Top!
Daarna The Resistance op tafel gekregen. Erg leuk! Liegen, bedriegen en deceptie horen bij het spel. Niemand is te vertrouwen en iedereen deed erg enthousiast mee. Ik denk een potje of 5 gedaan en zeker voor herhaling vatbaar!
Toen nog wat potjes Roll For It gedaan om de avond af te sluiten. Lekker licht, maar blijft gewoon gezellig
7 Wonders is niet op tafel gekomen, maar ze waren er wel in geïnteresseerd en de artwork is gewoon geweldig. Deze komt volgende keer wel op tafel denk ik!
Gisteren nog een leuk spel gevonden op de rommelmarkt; Lost Cities in perfecte staat voor maar € 2,-. Stond al even op mijn lijstje als leuke 2P game, maar was amper meer te bestellen. Nice!
Nu al wel weer te bestellen zie ik in een reprint, maar toch weer wat geld bespaard
[ Voor 5% gewijzigd door StealthyPeanut op 28-04-2016 09:06 ]
De KS van Pyramid Arcade gaat ook lekker, met nog wat extra pledges zitten er nog eens negen spellen extra in de doos. Als abstract-liefhebber kan je dat alleen maar toejuichen
Vervolgens nog twee potten De Vergeten Stad gespeeld en beide keren verloren ondanks verwoede pogingen om er toch nog wat van te bakken. Het was in ieder geval geslaagd!
Vanmiddag met een stel andere vrienden meeten en ook daar gaan wat games op tafel komen, ik ben benieuwd!
Carcassonne (25€): Een leuk spel dat hier vaak op tafel komt. Wordt met uitbreidingen wat uitdagender
Love letters (10€): Geen idee, heb ik niet.
Het koninkrijk Dominion (20€): Een versimpelde versie van het originele spel. Deze versie heeft onder andere geen vloek kaarten. Je kunt hiermee dus niet de uitbreidingen van het basisspel spelen! Echter, het is wel een leuk kaartspel.
De bundel is 36 euro.
[ Voor 9% gewijzigd door Gilotto op 02-05-2016 09:16 . Reden: link toegevoegd ]
Vrijdag Isle of Skye en Bruxelles 1893 gespeeld. Allebei zeer leuke spellen. Het brussel spelletje was misschien net iets te langzaam met 5, maar zat wel leuk ineen. Maar komt waarschijnlijk beter tot zijn recht met 3 of 4.
- Memoir '44 (2 spelers)
- Dead of Winter (met 5 spelers, wat naar mijn idee te veel is, 3 of 4 is beter)
- Magic the Gathering (6-speler sealed toernooitje nieuwste set)
- Splendor (3 spelers)
- Warhammer Quest: Adventure Card Game (hieronder meer)
- Carcasonne (basisset, 2 spelers)
Vorige week dus ook eindelijk Warhammer Quest: Adventure Card Game kunnen spelen. 2 keer gespeeld, beide keren een 2 speler spel. Eerst met persoon A, daarna met persoon B.
Met persoon A was het voor ons allebei de eerste keer dat we het spel speelden, dus er moest veel gezocht worden in de regels. De regels worden erg duidelijk uitgelegd, maar soms moet je een bepaalde game-mechanic gewoon even snappen. We speelden eerst het tutorial-spel en daarna de eerste missie.
Het spel speelt heel erg lekker, elke keus die je maakt heeft invloed op je medespeler(s), je overige acties en op de volgende beurten. Wat mij betreft een perfecte co-op gameplay. Tijdens dit eerste potje ging het ons echter wel heel erg gemakkelijk af, terwijl ik juist had gelezen dat de missies erg moeilijk zouden moeten zijn. We kregen amper schade en rondden hierdoor ook zonder moeite de missie af.
De volgende dag speelde ik het spel met speler B. Ik keek nog een keer wat beter naar de regels en wat bleek: bij élke actie die je uitvoert moet je ook dobbelstenen rollen voor de monsters in je engagement zone. Ik dacht dat dit enkel moest wanneer je een attack actie deed... Dit maakte het spel een stuk moeilijker en ook veel interessanter. Deze keer waren we dus keihard afgemaakt door de Nemesis.
Vanavond gaan we een officieel begin maken aan de campaign van 5 missies, met 3 spelers. Ik kan niet wachten!
Gisteravond met schoonfamilie 2 potten Salem gedaan en ook daar sloeg het (bij degenen die meededen) aan, die gaat nog wel vaker daar op tafel komen

Die laatste hebben we al gespeeld en het is een leuke aanrader voor de kinderen. Het gaat over zestien rondes en elke ronde kies je een tegel om je planeet mee te bouwen. Twaalf van die tegels gebruik je voor de planeet zelf, de vier andere fungeren als scoretegel. Je probeert natuurlijk de planeettegels te krijgen die bij je scoretegels passen, maar ook andersom. Je ziet ook wat de andere spelers bouwen, dus als er bij de tegels niets zit waar je zelf wat aan hebt kun je de ander wat tegenwerken. Het spel gaat ook lekker snel, met drie spelers waren we op een kwartiertje klaar. Ideaal voor de attention span van een bijna-zesjarige
Lost woods ziet er leuk en simpel uit. Maar wordt het niet saai omdat het (erg) makkelijk speelt ?psychoclown schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:12:
Zaterdag een lekker lange gamemiddag en gedeelte van de avond gehad. In totaal met een vriendengroep van 6 hebben we Lost Woods, King of Tokyo, Salem (x2) en Deer Lord! op tafel gehad. Enkel één vriend had ooit eens wat potjes KoT met mij en anderen gespeeld dus voor iedereen waren het nieuwe spellen. Iedereen was erg enthousiast over de games. Met name Lost Woods en Salem waren erg geliefd. King of Tokyo en Deer Lord! zorgde vooral voor veel hilariteit
Gisteravond met schoonfamilie 2 potten Salem gedaan en ook daar sloeg het (bij degenen die meededen) aan, die gaat nog wel vaker daar op tafel komen
Ter land, ter zee en in de kroeg
Ik heb nu 6 normal map potten gedaan, er is nog een big map variant waardoor het wat langer duurt en nog een co-op variant met 1-3 spelers (maar ik ben ervan overtuigd dat je daar ook 1-6 van kan maken als je het co-op aspect wat aanpast). Tot nu toe heb ik erg genoten van de normal map variant waarbij je zo rond de 45 minuten wel zoet bent. Ik ben er wel van overtuigd dat het niet zo snel verveeld omdat je zowel wapens, monsters en de map random trekt. Zo heb ik nu al elke pot interessante en spannende encounters/maps zien ontstaan. Het dobbelen kan ervoor zorgen dat je erg luck-afhankelijk bent en dus snel door een potje heen kan gaan maar dat werkt ook de andere kant op waardoor ikzelf al een aantal keer tweede ben geworden omdat in de laatste beurt iemand van de derde/vierde plek naar de eerste plek wist te schieten.Christiano007 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:52:
[...]
Lost woods ziet er leuk en simpel uit. Maar wordt het niet saai omdat het (erg) makkelijk speelt ?
Hmm klinkt als Mario Kart: The Board Game. Vanavond maar ff op YouTube zoeken naar video's over dit spel.psychoclown schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:03:
[...]
Ik heb nu 6 normal map potten gedaan, er is nog een big map variant waardoor het wat langer duurt en nog een co-op variant met 1-3 spelers (maar ik ben ervan overtuigd dat je daar ook 1-6 van kan maken als je het co-op aspect wat aanpast). Tot nu toe heb ik erg genoten van de normal map variant waarbij je zo rond de 45 minuten wel zoet bent. Ik ben er wel van overtuigd dat het niet zo snel verveeld omdat je zowel wapens, monsters en de map random trekt. Zo heb ik nu al elke pot interessante en spannende encounters/maps zien ontstaan. Het dobbelen kan ervoor zorgen dat je erg luck-afhankelijk bent en dus snel door een potje heen kan gaan maar dat werkt ook de andere kant op waardoor ikzelf al een aantal keer tweede ben geworden omdat in de laatste beurt iemand van de derde/vierde plek naar de eerste plek wist te schieten.
Op een gegeven moment heb ik geroepen dat als persoon X (die toen ergens semi bovenaan stond op level 6 of 7 ofzo) op level 1 zou komen, dat iedereen behalve persoon X een beetje zou winnen en dat het spel dan ten einde zou komen. Vervolgens kwam persoon X aan de beurt, iedereen zetten zijn trickkaarten in en hij was binnen no time level 1. Goddank, we waren eindelijk (er helemaal) klaar (mee).
Toevallig vorige week voor € 10,- over kunnen nemen en dat kon ik niet aan me voorbij laten gaan! Ik ben wel benieuwd hoe het precies in z'n werk gaat. Het probleem van het spel kan toch niet zo simpel zijn zoals jij beschrijft? Heb het 2 keer gespeeld zien worden en het sprak me wel aan. Alleen als simpele "filler" of afsluiter, niet meer dan dat.Robkazoe schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:11:
Van het weekend Munchkin gespeeld. Dit spel is nu twee of drie keer op tafel gekomen. Ik vind zelf de humor en het spelmechanisme erg leuk. Maar wat speelt het spel toch drama. Zodra je hopeloos achter ligt, kun je lekker je gang gaan en helpt iedereen je wel uit de brand. Zodra je in de buurt van level 8/9/10 komt, dan komen opeens alle trickkaarten op tafel en ben je no time weer een paar levels gezakt. En vervolgens ben je 2 uur verder en is er nog geen einde in zicht.
Op een gegeven moment heb ik geroepen dat als persoon X (die toen ergens semi bovenaan stond op level 6 of 7 ofzo) op level 1 zou komen, dat iedereen behalve persoon X een beetje zou winnen en dat het spel dan ten einde zou komen. Vervolgens kwam persoon X aan de beurt, iedereen zetten zijn trickkaarten in en hij was binnen no time level 1. Goddank, we waren eindelijk (er helemaal) klaar (mee).
Hier de laatste tijd ook lekker gespeeld. Op de rommelmarkt voor een tientje verboden eiland opgepikt.
Die de afgelopen week een paar keer gespeeld met de kinderen. Was direct een hit. Toen dit goed ging direct geprobeerd om pandemie met ze te spelen. Dat was direct een nog grotere hit. Die is afgelopen weekend 5x op tafel gekomen.
Gisteravond met 3 vrienden nog een spellen avond gehad. Eerst 3x Roll for the Galaxy gespeeld. Erg toffe game. Daarna afgesloten met een potje dominion.
Hier met mijn vriendin en de schoonfamilie op vakantie. En daar zitten ook een paar boardgamers bij
Aangezien het vakantietafeltjes zijn blijft het wel vooral bij de kleinere spellen. Tot dusver is Codenames de grote hit. The Game viel ook in de smaak. Gisteravond heb ik Love Letter nog uitgelegd, maar het was te laat om nog echt aan het spelen te slaan. Sushi Go! deed het trouwens ook prima
Door de speelduur is het inderdaad verre van een filler. Maar de gameplay is mij niet interessant genoeg voor een spel van die speelduur. Vandaar vind ik het dus een te lange fillerpsychoclown schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:30:
Ik beschouw Munchkin dan ook niet als filler, alles langer dan een half uur eigenlijk niet. Inderdaad het kan lang duren maar ik vind dat op zich geen probleem, zeker niet als je zoals HellPunk ook zegt een tijdsduur afspreekt.
Ben benieuwd of ik mensen zo ver krijg om Race for the Galaxy met me te spelen hier. Mijn vriendin vindt hem gaaf, maar ik weet niet of het voor op vakantie te veel is voor de mensen die het niet kennen.
Dan neem je Roll for the Galaxy mee. Succes gegarandeerd!Wormaap schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 17:47:
[...]
Ben benieuwd of ik mensen zo ver krijg om Race for the Galaxy met me te spelen hier. Mijn vriendin vindt hem gaaf, maar ik weet niet of het voor op vakantie te veel is voor de mensen die het niet kennen.
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Ik vind het geweldig idee. Ik ga hem eens uitproberen. Dank voor de creativiteit!HellPunk schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:57:
De spelduur is idd iets dat tegen Munchkin spreekt. Wij hebben 't al opgelost door gewoon een tijdsduur af te spreken: wie bijvoorbeeld na een uur (en een gelijk aantal beurten) het hoogste level heeft wint. Dat lost het probleem met inhakken op de leider niet op, maar je voorkomt tenminste dat het een klus wordt om het spel uit te spelen.
Deze moet je bij de volgende meet echt meenemenMADG0BLIN schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:13:
Gisteravond met 3 vrienden nog een spellen avond gehad. Eerst 3x Roll for the Galaxy gespeeld. Erg toffe game. Daarna afgesloten met een potje dominion.
Lijkt me gaaf om een keer uit te proberen!
On other news;
Gisteren een spellenavond gehad bij mij op het werk. We waren met 5 man en zijn begonnen met Spare-Ribs (
TTR USA1910 was erg leuk. De nieuwe kaarten zijn qua look&feel een hele vooruitgang. Top! Ook de nieuwe routekaarten brengen wat meer variatie in het spel! Erg leuk allemaal. Ook nog gewonnen, maar dat had vooral te maken met dat het voor iedereen de 1e keer was en voor mij niet. Voor herhaling vatbaar en vooral leuk om met 5 spelers te spelen. Er zijn weinig goede games om met 5 mensen te spelen (en in 5 minuten uit te leggen).
Resistance is een spel dat ik erg leuk vind, maar je moet wel met de juiste mensen en aantal zijn om er een leuk spel van te maken. Vorige keer met 7 man gespeeld bij mij schoonfamilie en daar was het een hit. Nu was het leuk, maar het kwam niet los en sloeg niet echt aan. Ik denk ook wel dat dit spel 7 man nodig heeft om de discussies los te krijgen.
Zeker voor herhaling vatbaar in ieder geval!
One Night Ultimate Werewolf heeft minder mensen nodig en is ook nog eens leuker (hoewel de Night ronde lastig blijft, soms hoor je gewoon dingen).StealthyPeanut schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 08:46:
[...]
Resistance is een spel dat ik erg leuk vind, maar je moet wel met de juiste mensen en aantal zijn om er een leuk spel van te maken. Vorige keer met 7 man gespeeld bij mij schoonfamilie en daar was het een hit. Nu was het leuk, maar het kwam niet los en sloeg niet echt aan. Ik denk ook wel dat dit spel 7 man nodig heeft om de discussies los te krijgen.
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Overigens wil ik nu ook Race For The Galaxy, maar met een uitbreiding omdat ik hem met vijf spelers wil spelen.
Gisteren nog wat zitten zoeken naar welke, maar het kwam een beetje neer op het volgende:
Er zijn vijf uitbreidingen. De eerste drie (gathering storm, rebel vs imperium, brink of war) zijn sequentieel waarbij de eerste twee over het algemeen als beste uit de bus komen.
De volgende twee zijn speciale gevallen die niet met elkaar samen werken. Zoals ik het begrijp zal ik dus een keuze moeten maken tussen 1+2, 1+2+3, 4 of 5.
Daarbij leek Alien Artifacts me het meest interessant om met 5 spelers te doen.
We hebben september gespeeld. Wat een geweldig verhaal deze maand! Kan niet wachten op de 3 maanden die ons nog resten.
Je ziet op de achterkant wat voor type je vijand daar heeft staan (infanterie, cavalerie of artillerie) maar je weet niet hoe sterk die is. De units bewegen op speciale manieren en hebben afhankelijk van hun sterkte nog wat extra opties. Ook mag je 3 zetten doen per beurt! Wat het heel moeilijk maakt om alles ietwat deftig te verdedigen. De geallieerden kunnen verder hulp krijgen van de pruisen na beurt 10, behalve als de fransen deze ingang blokkeren. Amusant! :-)
Verder nog patchwork gespeeld en een potje lotr LCG, isengard questje. Super deckje gemaakt en ging heel vlot.
Dit speelt echt geweldig, hoef ik niet meer alles op te zetten, te schudden, verdelen en weet ik veel wat.
Net het bordspel, maar dan beter imho.

Eerste echte Fantasy-game en nog COOP ook. Positieve verhalen over gelezen en een game die mij zeker ligt! Vooral de puzzelachtige niet-standaard hack&slash elementen trekken mij aan. Ben benieuwd!
[ Voor 10% gewijzigd door StealthyPeanut op 10-05-2016 10:50 ]
Haha cool, ook een favoriet van mij, maar dat was al wel duidelijk. Laatste weken weinig aan toe gekomen, 1x "snel" legende 5 geprobeerd met mijn vriendin maar niet gehaald. Vond legende 5 niet heel sterk was eigenlijk te veel tegelijk en zaken die door elkaar heen liepen wel jammer voor de laatste legende. Binnenkort hopelijk nog een poging doen met hopelijk een andere ervaring en resultaat!StealthyPeanut schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:34:
Kon het toch weer niet laten. Met € 40,- aan VVV bonnen van mijn werk, gisteren deze game opgehaald voor € 4,95 bij de Intertoys. Leuke deal!
[afbeelding]
Eerste echte Fantasy-game en nog COOP ook. Positieve verhalen over gelezen en een game die mij zeker ligt! Vooral de puzzelachtige niet-standaard hack&slash elementen trekken mij aan. Ben benieuwd!
Dit is inderdaad het mooie aan het spel, alle mogelijkheden en mechanismes worden geleidelijk geintroduceerd. Zo leer je spelenderwijs en heb je de handleiding zo min mogelijk nodig.Lointje schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:32:
@Loondijke Oh succes :-) Ik vind het een geweldig spel maar best moeilijk! Ook fijn dat de 1e campagne meteen ook de tutorial is.
[ Voor 18% gewijzigd door Mvdbeld op 10-05-2016 11:35 ]
Oh, had ik nog niet gemeld: wij hebben net Legend 2 achter de kiezen. Jasper (mijn zoon) wou het nog eens proberen, maar om te vermijden dat we nog eens kansloos ten onder gingen speelden we met 2 aanpassingen:StealthyPeanut schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:34:
Kon het toch weer niet laten. Met € 40,- aan VVV bonnen van mijn werk, gisteren deze game opgehaald voor € 4,95 bij de Intertoys. Leuke deal!
[afbeelding]
- een gevecht kost je maar één stap op het tijdsspoor, ongeacht de duur
- vijanden die dubbel rollen gebruiken toch maar één resultaat
Ik geef grif toe dat het zo een stuk makkelijker wordt, maar een walkover is het toch niet geworden: we hadden ook maar twee dagen tijd over om de toren neer te halen. Bij onze vorige pogingen zijn we daar zelfs niet bij in de buurt gekomen. Wat mij betreft is het spel wel een stuk genietbaarder zo, ik kijk bijna uit naar Legend 3
De tutorial en de manier waarop de legendes zich stap voor stap ontwikkelen zijn inderdaad klasse, dat doet Mice & Mystics dan weer een stuk minder.
[ Voor 5% gewijzigd door HellPunk op 10-05-2016 13:03 ]
Succes met legende 3HellPunk schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:02:
[...]
Oh, had ik nog niet gemeld: wij hebben net Legend 2 achter de kiezen. Jasper (mijn zoon) wou het nog eens proberen, maar om te vermijden dat we nog eens kansloos ten onder gingen speelden we met 2 aanpassingen:
- een gevecht kost je maar één stap op het tijdsspoor, ongeacht de duur
- vijanden die dubbel rollen gebruiken toch maar één resultaat
Ik geef grif toe dat het zo een stuk makkelijker wordt, maar een walkover is het toch niet geworden: we hadden ook maar twee dagen tijd over om de toren neer te halen. Bij onze vorige pogingen zijn we daar zelfs niet bij in de buurt gekomen. Wat mij betreft is het spel wel een stuk genietbaarder zo, ik kijk bijna uit naar Legend 3
De tutorial en de manier waarop de legendes zich stap voor stap ontwikkelen zijn inderdaad klasse, dat doet Mice & Mystics dan weer een stuk minder.
Vreemd hoe één getypt zinnetje zo onheilspellend kan klinken
Ik had het geweldige idee om buiten te spelen, maar nadat ik alles had opgezet begon het te spetteren
Erg leuk! Weer een favoriet erbij in mijn (altijd nog groeiende) collectie.
On-a-different-note
Gisteren Terra Mystica gekocht voor € 25,-. Volgens de verkoper amper gespeeld omdat hij veel te zwaar is. Maar dit zijn van die goudmijntjes die ik dan echt niet aan me voorbij kan laten gaan!
Inderdaad een leuke manier om in te komen. Ik heb ook de NL versie (had liever Engels gehad, maar de NLversie was maar 3 tientjes, dus dan is de keuze snel gemaakt).StealthyPeanut schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 08:58:
Gisteren dus de eerste legende gespeeld. Gewoon van A tot Z om er lekker in te komen en het spel te leren kennen. Wat een heerlijke, leuke en thematische game! Ik heb de NL-versie genomen om zo de groep met potentiële gegadigden zo groot mogelijk te houden, maar de vertalingen zijn gewoon van erg goede kwaliteit! De artwork is top, het verhaal wordt erg leuk verteld en je leert de game op een hele interessante manier kennen (i.p.v. een saaie manual te lezen).
Ben erg benieuw naar GoT met name of ik een groep bij elkaar kan krijgen die hier in wil duiken, want de game lijkt me best zwaar en lang. Wat zijn de ervaringen hier met GoT? Speelduur? Nog tips voor beginners?
Legende 3 heeft mij best wat tijd gekost, maar dat maakt deze game ook wel weer leuk! Legende 3 vind ik tot dusver de beste legende omdat alles eigenlijk bij elkaar komt en door verschillende variaties (bord opzet is dynamisch + verschillende eindbazen) heeft deze ook hoge replay-value. Legende 4 is ook tof op de andere zijde van het bord, nieuw mechanisme (zal niks verklappen), maar wel redelijk eenvoudig.HellPunk schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 07:59:
Vreemd hoe één getypt zinnetje zo onheilspellend kan klinken![]()
Voor de Engelse variant zijn ook niet alle uitbreidingen beschikbaar en aantal vertalingen kloppen niet, mede hierdoor en ook de prijs uiteraard ben ik voor de Nederlandse gegaan.TERW_DAN schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:22:
Ik heb ook de NL versie (had liever Engels gehad, maar de NLversie was maar 3 tientjes, dus dan is de keuze snel gemaakt).
Ik heb me net kunnen inhouden om een tweedehands exemplaar van Through the Desert van eBay te graaien - deze keer wel nogStealthyPeanut schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 08:58:
On-a-different-note
Gisteren Terra Mystica gekocht voor € 25,-. Volgens de verkoper amper gespeeld omdat hij veel te zwaar is. Maar dit zijn van die goudmijntjes die ik dan echt niet aan me voorbij kan laten gaan!

Altijd tricky en moeilijk om bepaalde "vondsten" aan je voorbij te laten gaan!HellPunk schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:24:
[...]
Ik heb me net kunnen inhouden om een tweedehands exemplaar van Through the Desert van eBay te graaien - deze keer wel nog. Ik ben wel nog altijd van plan om tien procent van de verzameling de deur uit te doen, ik zie alleen wat op tegen de logistieke kant van de zaak
.
Zo is Memoir '44 ook alweer naar me onderweg voor een leuke prijs! Ik was al tijden op zoek naar een war-board-game, maar naast A&A (wat mij nog niet helemaal heeft overtuigd) is deze game me positief opgevallen! Wat meer closer combat en enorm veel scenario's om de battles uit het verleden na te spelen! 1v1 en 2v2 lijken me geweldig.

[ Voor 4% gewijzigd door StealthyPeanut op 12-05-2016 09:10 ]
Mijn zus heeft blijkbaar ook een 'vondst' gedaan, ze sms'te vanmorgen dat zij vrijdag voor het spel van de avond zou zorgen. Daar kijk ik dus met een vreemde mix van vrees en benieuwdheid naar uit, hopelijk is het niet weer iets als Phase 10 - Das Brettspiel.StealthyPeanut schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:57:
[...]
Altijd tricky en moeilijk om bepaalde "vondsten" aan je voorbij te laten gaan!
Zo is Memoir '44 ook alweer naar me onderweg voor een leuke prijs!
Memoir '44 bekijk ik altijd wel weer als ik in een winkel ben, ik heb alleen nog niemand om het mee te spelen. Als mijn zoon weer een paar jaar ouder is komt het er misschien wel van.
Het spel is wel megauitgebreid met de hoeveelheid poppetjes etc die erbij zitten, maar als je eenmaal weet hoe het werkt gaat het vrij vlot.
Pas halverwege het spel ging ik letten op waar ik echt punten mee kon scoren, dus met 44 punten niet echt een superscore neergezet, maar hij was wel leuk om weer eens te doen, en hopelijk komt ie vaker op tafel.
Memoir '44 is een geweldig spel! Als je het echt leuk vindt kan ik de Campaign Book aanraden. Dan speel je dus verschillende reeksen van scenario's tegen dezelfde tegenstander, en afhankelijk van of je wint of verliest krijg je voor- of nadelen in het volgende gevecht.StealthyPeanut schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:57:
[...]
Altijd tricky en moeilijk om bepaalde "vondsten" aan je voorbij te laten gaan!
Zo is Memoir '44 ook alweer naar me onderweg voor een leuke prijs! Ik was al tijden op zoek naar een war-board-game, maar naast A&A (wat mij nog niet helemaal heeft overtuigd) is deze game me positief opgevallen! Wat meer closer combat en enorm veel scenario's om de battles uit het verleden na te spelen! 1v1 en 2v2 lijken me geweldig.
[afbeelding]
[afbeelding]
Gisteravond met totaal 4 spelers Warhammer Quest: Adventure Card Game gespeeld, 2e en 3e poging om missie 1 te halen. Het was me al eerder verteld; maar wat een moeilijk spel is dit zeg... Maar de moeilijkheidsgraad mag de pret niet drukken, dit spel werkt op zo'n manier dat co-op spelen echt geweldig tot zijn recht komt. Monsters van elkaar weghalen om zelf de schade te kunnen vangen, kiezen of je in je beurt beter kunt 'resten' (jezelf healen), exploren of andere spelers te helpen maakt dit echt de ultieme co-op ervaring.
[ Voor 19% gewijzigd door B00st3r op 12-05-2016 13:59 ]
Mooi! Ik ben benieuwdB00st3r schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:55:
[...]
Memoir '44 is een geweldig spel! Als je het echt leuk vindt kan ik de Campaign Book aanraden. Dan speel je dus verschillende reeksen van scenario's tegen dezelfde tegenstander, en afhankelijk van of je wint of verliest krijg je voor- of nadelen in het volgende gevecht.
Gisteravond met totaal 4 spelers Warhammer Quest: Adventure Card Game gespeeld, 2e en 3e poging om missie 1 te halen. Het was me al eerder verteld; maar wat een moeilijk spel is dit zeg... Maar de moeilijkheidsgraad mag de pret niet drukken, dit spel werkt op zo'n manier dat co-op spelen echt geweldig tot zijn recht komt. Monsters van elkaar weghalen om zelf de schade te kunnen vangen, kiezen of je in je beurt beter kunt 'resten' (jezelf healen), exploren of andere spelers te helpen maakt dit echt de ultieme co-op ervaring.
Even een andere vraag;
ik ben op zoek naar een mooie rechthoekige dobbelbak. Ik heb 2 ronde, maar wil graag een rechthoekige i.v.m. ruimte op de tafel.

Iemand een idee waar ik deze kan vinden? Ik vind alleen maar ronde of zeshoekige.
[ Voor 3% gewijzigd door StealthyPeanut op 13-05-2016 14:35 ]
Ben je dan niet beter met een dice tower?StealthyPeanut schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:34:
[...]
Mooi! Ik ben benieuwd.
Even een andere vraag;
ik ben op zoek naar een mooie rechthoekige dobbelbak. Ik heb 2 ronde, maar wil graag een rechthoekige i.v.m. ruimte op de tafel.
Iemand een idee waar ik deze kan vinden? Ik vind alleen maar ronde of zeshoekige.
Kan je makkelijk zelf maken met foamboard/foamcore (heb ik onlangs gedaan)
Ik heb 4 rechthoekige dobbelbakjes (2 grotere en 2 kleine, 4 verschillende kleuren stof onderin), via een kennis gekocht. Afmetingen weet ik zo niet (zit op mn werk). Hij had ze zelf gemaakt. Ze werken perfect en ze geven dat mooie 'klnk' geluidje als je er dobbelstenen in werpt.StealthyPeanut schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:34:
[...]
Mooi! Ik ben benieuwd.
Even een andere vraag;
ik ben op zoek naar een mooie rechthoekige dobbelbak.
Als je wilt mag je een kijkje komen nemen en iig de 2 kleintjes overnemen, en misschien 1 grote. Regio Utrecht.
Wat Dicetowers betreft: ik gooi liever zelf m'n dobbelstenen. Als ik ze in zo'n 'bak' moet laten vallen heb ik toch het idee dat ik het niet zelf doe.
[ Voor 9% gewijzigd door B00st3r op 13-05-2016 15:47 ]
[ Voor 11% gewijzigd door StealthyPeanut op 13-05-2016 16:04 ]
En wij hebben weer een uitgebreid spellenweekend gehad!
Het begon met Potion Explosion. Doet precies wat er op de verpakking staat: leuk en licht, iets dat iedereen wel wil spelen. De geluksfactor is wel groter dan ik verwachtte: het kan gebeuren dat iedereen acht knikkers uit de baan haalt en als het dan jouw beurt is valt er geen bruikbare combinatie meer te maken. Zeker als het spel al even bezig is zijn de knikkers minder gelijkmatig verdeeld en dan heb je soms hele rijen van dezelfde kleur waar je niks mee kan doen.
Gisteren hebben we eerst Qin nog eens gespeeld met 3 spelers op het rijstveldbord. We blijven dit een leuk spel vinden!
Daarna heb ik nog Isle of Skye geïntroduceerd. Ik kondigde het aan als een tegellegspel, maar er zit veel meer denkwerk dan in bvb. Carcassonne of Alhambra. Er zijn vier verschillende manieren om te scoren op bepaalde momenten in het spel en je trekt je tegels niet zomaar van de stapel, je moet ze kopen van de andere spelers tegen de prijs die zij bepaald hebben. Dat vereist dus wel wat planning!
Eenmaal we gewend waren aan het spelconcept speelde het erg vlot, al vermoeden we dat het nog leuker is met drie of vier. Met twee weet je precies wat er gaat gebeuren, met meer spelers is er wat meer onzekerheid en moet je toch anders gaan plannen. Dit zal wel snel opnieuw op tafel komen, we vonden het erg leuk!
In het verleden heb ik veel pen and paper RPG's gespeeld (vooral DnD, SLA industries en Pathfinder), sinds een jaar of twee lukt het mij niet meer om consequent af te spreken.
Nu zag ik op kickstarter Dark Souls voorbij komen als coop boardgame. Een heel nieuw genre bordspel waarvan ik niet op de hoogte was! Nu lijkt me wel cool om dit of een vergelijkbaar spel te kopen om toch laagdrempelig een soort RPG te spelen.
Dark Souls lijkt me een statisch bordspel, maar te stijl..!!! Zombicide BP daarintegen trekt me ook qua gameplay.
Omdat het toch een aardig bedrag ik ben ik eigenlijk benieuwd naar ervaring van medeTweakers met dit type spellen. Hebben jullie wellicht nog tips?
Op reddit.com/r/boardgames zijn ze niet heel positief over Dark Souls. Ik weet zo niet of er boardgames zijn waar je je eigen verhaal in kan breien, maar er zijn wel veel boardgames die een verhaal vertellen en een "DM" hebben.Sumerechny schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:46:
Hey mensen,
In het verleden heb ik veel pen and paper RPG's gespeeld (vooral DnD, SLA industries en Pathfinder), sinds een jaar of twee lukt het mij niet meer om consequent af te spreken.
Nu zag ik op kickstarter Dark Souls voorbij komen als coop boardgame. Een heel nieuw genre bordspel waarvan ik niet op de hoogte was! Nu lijkt me wel cool om dit of een vergelijkbaar spel te kopen om toch laagdrempelig een soort RPG te spelen.
Dark Souls lijkt me een statisch bordspel, maar te stijl..!!! Zombicide BP daarintegen trekt me ook qua gameplay.
Omdat het toch een aardig bedrag ik ben ik eigenlijk benieuwd naar ervaring van medeTweakers met dit type spellen. Hebben jullie wellicht nog tips?
Zo heb ik laatst Imperial Assault gekocht, daar speel ik de Imperial speler en 4 vrienden spelen de rebel heroes, samen lopen we een campagne door van ~10-15 missies. Erg tof, maar helemaal niet je eigen verhaal vertellen.
Een andere game met veel sfeer is Eldritch Horror (+ de Forsaken Lore uitbreiding). Ook hier is het niet echt je eigen verhaal vertellen, maar de game verteld wel een tof verhaal.
Lijkt me een geweldig spel! Zie hier ook de Rahdo Runthrough:
Een coop (of eigenlijk coop single player) die gaat om de strijd die burgers moeten voeren in een oorlog. Veel meer een interne strijd dan echt vechten (hoewel dat ook voor komt). Zoals ik het begrjip is het verhaal zeer belangrijk en zitten er ruim 1000 verhaalfragmenten bij, die iedere keer weer zorgen voor een andere beleving.
Mij lijkt het iig heel mooi!