Er zijn vele keuzemogelijkheden in TM of zoals ik ze noem verlokkingen/afleidingen.Beavbusi schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:28:
Ik heb gister voor het eerst terraforming mars gespeeld. Snapte er geen reet van en de rest had het al een keer of 10 gespeeld. Nog 43 punten gescoord en de nummers 2 tot 4 hadden er allemaal 50. Op zich wel leuk, maar moet je wel vaker hebben gedaan denk ik
Ik weet niet of jullie alleen met het basisspel speelden, die heeft dat wel iets minder en jij met een basiscoorperation (dus dat je met alle 10 startkaarten mocht spelen)?
Het gaat uiteindelijk allemaal om punten, maar om kaarten en acties enigzins in perspectief te plaatsen
hier wat vuistregels en tips:
- Hou maar als vuistregel aan dat je 10 credits voor een punt kwijt bent (voor het relatieveren van een kaart)
- Dus de Milestones en Awards (Mijlpalen & Onderscheidingen?) zijn een prima deal, 8 credits voor 5 punten en zelfs de 14 of 20 credits is nog steeds geen slechte verhouding (, maar wel stukken minder dan de 8 credits), dus hou je medespelers in de gaten, heb je nog kans om een milestone binnen te halen?
- Als je vaker speelt en de mensen een beetje bedreven zijn, ga je merken dat je met een bepaald spelersaantal vaak wel rond hetzelfde aantal rondes eindigt. Met 4 heb ik dat niet zo op het netvlies, maar met 2 ligt dat aantal rondes op 12 a 13 (met Prelude is dat vaak 2 rondes sneller). In het begin denk je moet er nog zoveel gebeuren qua terraforming en opeens gaat alles in stroomversnelling wat een bruggetje is voor het volgende punt
- Welke kaarten moet je houden tijdens productie, ze kostten immers 4 per stuk en vooral in het begin is dat een grote hap uit je budget? Als jij een kaart niet binnen deze ronde en/of de volgende ronde kan bouwen, dan helaas pindakaas, maar die kaart moet je afleggen. uiteraard zijn daar uitzonderingen op
- Alle kaarten hebben sowieso een betere prijs-kwaliteit verhouding dan de standaardacties, dus dat soort kaarten kan je eventueel ook dumpen. Kaarten zijn vaak de deur voor een specifieke actie, dus ga geen kaart vasthouden als je budget het niet toelaat.
- De twee uitzonderingen zijn plantenproductie, vooral eind mid/lategame gaat dat heel belangrijk zijn en de andere is de mogelijkheid tot extra kaarten trekken
- Probeer ook aandacht te spenderen voor de combo-plekken op de parametersporen (dus dat je naast je punt voor je terraformactie alsnog een extra punt krijgt op een ander spoort. Sowieso überhaupt terraformacties verhogen je punten en dus daarmee je inkomsten, wat je meer potentie geeft