It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Of heb je vooral geen zin om een complex spel te spelen? Dat kan ik me wel voorstellen, maar ik zou niet direct je spellen verkopen. Het kan zijn dat je nu even druk in je hoofd bent, waardoor je er geen zin in hebt, maar dat je over een half jaar weer in rustigere tijden komt en er toch weer zin in hebt.
Xbox Live: Chevalric
@Chevalric Online spelen is echt niets voor mij. Nog los van minder schermtijd vind ik het gewoon heel prettig om met de fysieke componenten bezig te zijn. Het doet me ook beter nadenken over mijn zetten, dat lukt me online niet.
Maar ja, ik zit idd in een dipje, heeft er wellicht ook mee te maken dat mijn spellenruimte een puinhoop is en ik bijna nergens meer bij kan. Dat moet ik zeker eerst in orde maken, daarna zien we wel verder
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Maar dat was volgens mij niet de stelling; wat doe je met spellen in je collectie die je (op het moment) niet speelt? Ik zelf vond het wegdoen van de eerste paar spellen best spannend, maar ik heb nog geen spijt gehad. Mijn overweging hierbij is dat als je iets al een hele tijd niet meer hebt gespeeld én je ziet dat in de toekomst ook niet gebeuren is het (naar mijn mening) leuker/beter om dat spel te vervangen voor iets wat wél gespeeld wordt.
Klopt helemaal. Meestal speelden we Odin en gelijkaardige spellen op een zondag, dan hadden we er de tijd voor. De laatste twee, drie jaar is die tijd echter om allerlei redenen ingekrompen waardoor we nu eerder opteren voor twee of drie kleinere spellen. Daarbij komt ook dat er in die tijd zoveel leuke spellen met solo-modes bij gekomen zijn dat ook Odin solo naar de achtergrond verdrongen is.Jajofisher schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:59:
Ik vond Odin zelf niet heel leuk; het waren voor mijn smaak net iets té veel systemen en mogelijkheden waardoor ik ook niet heel veel spanning ervaar tijdens het potje.
Maar dat was volgens mij niet de stelling; wat doe je met spellen in je collectie die je (op het moment) niet speelt? Ik zelf vond het wegdoen van de eerste paar spellen best spannend, maar ik heb nog geen spijt gehad. Mijn overweging hierbij is dat als je iets al een hele tijd niet meer hebt gespeeld én je ziet dat in de toekomst ook niet gebeuren is het (naar mijn mening) leuker/beter om dat spel te vervangen voor iets wat wél gespeeld wordt.
In 2019 heb ik mezelf de uitdaging gegeven om in een jaar tijd alle spellen te spelen die ik in de kast heb staan (minimaal 1 keer, liefst vaker natuurlijk).Jajofisher schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:59:
Wat ik niet speelde kon weg. Want als ik het al een jaar niet meer heb aangeraakt, dan is het ook niet per se de moeite om te bewaren.
Ik kwam uiteindelijk op iets van 10 spellen uit die weg mochten, waarvan een groot deel inmiddels ook is verkocht en weggegeven.
Voor dit jaar heb ik me dezelfde uitdaging opgelegd, wat met 350+ titels in de kast neerkomt op bijna gemiddeld 1 per dag. Nu heb ik een beetje vals gespeeld en ben een maandje eerder begonnen, dus ik heb mezelf 13 maanden gegeven.
Op dit moment staan er nog 113 op de lijst die ik nog wil/moet spelen dit jaar. Ik heb een simpel spreadsheetje in elkaar geduwd die me willekeurig 3 titels geeft. Dus als we gewoon iets uit de kast willen trekken is het een keer op F5 rammen en kijken wat eruit rolt.
Veel spellen die ik weinig speel speel ik niet eens zo zeer weinig omdat ik ze niet leuk vindt, maar omdat we er vaak niet aan denken om ze te spelen. En zeker nu 2/3e van de lijst gespeeld is merk ik dat er aardig wat spellen liggen die best de moeite waard zijn.
En alles wat niet gespeeld is aan het eind van het jaar gaat weer op marktplaats en probeer ik te verkopen. Niet altijd met succes, hoewel ik toevallig vandaag wat spellen heb verstuurd van de stapel die ik nu te koop heb staan. Daarnaast geef ik er zo nu en dan eens wat weg, als iemand iets leuk vindt, dat ik graag zie verdwijnen.
Enige uitzondering op de lijst zijn een paar titels zoals een uitgespeelde Pandemic Legacy en een Monopoly die ik jaren geleden gekocht heb toen ik op St. Maarten was. Maar ik denk dat dat hooguit 5 spellen zijn die in die uitzondering vallen.
- Jaipur
- 7 wonders duel
- Cascadia
- Azul
- Patchwork
- Keer op keer 2
- Wingspan Asia
Zoals hier beschreven op bordspelmania (en ons ook al opviel) zitten er diverse fouten in de handleiding.
Overigens is er heel netjes gereageerd door de vertaalster. Ze geeft daarin aan dat zij dingen vaak goed en duidelijk heeft vertaald, maar dat de eindredactie de omschrijvingen weer heeft aangepast en daarin fouten zijn gemaakt.
Er zit zelfs een fout in het spel zelf op een actiekaart "kaarten" zie deze BGG link. Dit moet "en/of" zijn i.p.v. "of"
In de digitale handleiding kan ik dan zelf de fouten even aanpassen, en sowieso vindt ik digitale handleidingen vaak fijner, omdat je snel op woorden kunt zoeken.
Als er een herziene druk is, dan zou dat helemaal perfect zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door Wachten... op 19-08-2023 11:06 ]
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Ik kan op BGG een aantal Nederlandstalige documenten vinden. Waaronder een samenvatting van de spelregels.Wachten... schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:37:
Weet iemand of er een digitale handleiding is voor Ark Nova?
Zoals hier beschreven op bordspelmania (en ons ook al opviel) zitten er diverse fouten in de handleiding.
Overigens is er heel netjes gereageerd door de vertaalster. Ze geeft daarin aan dat zij dingen vaak goed en duidelijk heeft vertaald, maar dat de eindredactie de omschrijvingen weer heeft aangepast en daarin fouten zijn gemaakt.
Er zit zelfs een fout in het spel zelf op een actiekaart "kaarten" zie deze BGG link. Dit moet "en/of" zijn i.p.v. "of"
In de digitale handleiding kan ik dan zelf de fouten even aanpassen, en sowieso vindt ik digitale handleidingen vaak fijner, omdat je snel op woorden kunt zoeken.
Als er een herziene druk is, dan zou dat helemaal perfect zijn.
https://boardgamegeek.com/boardgame/342942/ark-nova/files
Wel even op 'Dutch' zetten zodat je alleen de NL files ziet.
Daar had ik al gekeken, maar helaas geen Nederlandse officiële handleiding.Dementii schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:17:
[...]
Ik kan op BGG een aantal Nederlandstalige documenten vinden. Waaronder een samenvatting van de spelregels.
https://boardgamegeek.com/boardgame/342942/ark-nova/files
Wel even op 'Dutch' zetten zodat je alleen de NL files ziet.
[ Voor 10% gewijzigd door Wachten... op 19-08-2023 11:59 ]
hij heeft het over de samenvatting, onderste file. Denk ikWachten... schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:35:
[...]
Daar had ik al gekeken, maar waar zie jij de Nederlandse handleiding dan?
Ik zie namelijk maar 4 Nederlandse "files", maar geen daarvan is een officiële handleiding
Heb mijn reactie even aangepast.maartend schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:52:
[...]
hij heeft het over de samenvatting, onderste file. Denk ik
We hebben ze alle 4, nu 2 gespeeld.
En dan moet je achteraf alles restoren, ben je ook een uur mee bezig.
Maar een absolute aanrader, net zo goed als Unlock, veel mooiere inhoud.
Maar ja, kost ook wel een duit.
Nu vindt je genoeg videos over hoe je moet starten en dat het vaak snel gaat over, verzin een thema, en playtest, playtest, playtest.
Mij lijkt echter dat je toch wel iets qua data en balancing moet hebben (al is het maar globaal) om iets te beginnen.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat voor software o.i.d. je kunt gebruiken of wat voor formules je het best zou kunnen gebruiken in bijvoorbeeld Excel.
Ik ben echt heel benieuwd of iemand hier ooit al iets mee heeft gedaan.
Geen formules of software, maar je zou eens in de wereld van de RPG's kunnen kijken. Het idee daar is vaak om een character te maken wat enige vorm van balans heeft.Wachten... schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:37:
Heeft iemand hier ervaring mee en wat voor software o.i.d. je kunt gebruiken of wat voor formules je het best zou kunnen gebruiken in bijvoorbeeld Excel.
De manier waarop je b.v. in D&D punten kunt verdelen uit een pool of hoe schade werkt wanneer je iemand of iets met een wapen slaat. Daar zijn vast ook fomules uit te extraheren.
Al met al is dat niet heel veel anders dan kaartspellen. Denk b.v. de opbrengst van een gebouw versus de kosten in Machi Koro of (in ingewikkeldere gevallen) de casting cost v.s. de abilities en power/toughness van monsters in Magic the Gathering.
Het is geen harde wetenschap maar je kunt er denk ik wel veel uit halen.
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?
In sommige gevallen is het ook relatief simpel. Dus als je heel zwart wit zou zeggen, een kaart kost zoveel, dan levert dat zoveel populariteitspunten op. (hoe duurder de kaart, hoe hoger de populariteitspunten) Zie afbeelding.Khaine schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:45:
[...]
Geen formules of software, maar je zou eens in de wereld van de RPG's kunnen kijken. Het idee daar is vaak om een character te maken wat enige vorm van balans heeft.
De manier waarop je b.v. in D&D punten kunt verdelen uit een pool of hoe schade werkt wanneer je iemand of iets met een wapen slaat. Daar zijn vast ook fomules uit te extraheren.
Al met al is dat niet heel veel anders dan kaartspellen. Denk b.v. de opbrengst van een gebouw versus de kosten in Machi Koro of (in ingewikkeldere gevallen) de casting cost v.s. de abilities en power/toughness van monsters in Magic the Gathering.
Het is geen harde wetenschap maar je kunt er denk ik wel veel uit halen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/AVWdFGTHLlNBaJX2yPwGG3kp.png?f=user_large)
Echter is een spel/kaart/character nooit zo gemaakt. Als je bijvoorbeeld even Machi Koro aanhoudt, dan zitten er aan kaarten ook of voorwaarden, of speciale acties. De reden hiervoor is om een spel wat dynamisch te maken. Een spel wat namelijk volledig de strakke lineaire curve volgt is enorm saai.
Ik ben dus aan het kijken of dat enigszins meetbaar is, om iets op te zetten, en nogmaals, ik vindt Machi Koro nog wel relatief eenvoudig. Je weet in theorie hoe vaak een dobbelsteen gegooid kan worden, en aan de hand daarvan maak je een voorwaarde of actie die krachtiger is of niet. bijvoorbeeld het getal 2 wordt minder vaak gegooid met 2 dobbelstenen, dus krijgt die kaart een krachtigere actie.
Als je echter meerdere voorwaarden hebt op kaarten die kunnen varieren, dan wordt het al een aardig stuk complexer. (maar ook dat is nog een soort van te doen) Als je echter die dingen weer wilt mixen met andere kaarten die een compleet andere functie hebben, dan wordt het nog complexer.
Dus bepaalde data is wel te meten en redelijk in een lineaire lijn te krijgen. Het gaat echter om de voorwaarden (soms) en de kracht van acties die het complex kunnen maken. Het zou in ieder geval wel handig zijn als voorwaarden of acties enigszins in kaart te brengen zijn.
TLDR: Ik kan dus gewoonweg heel weinig vinden over voorwaarden en acties en hoe dat werkt of in kaart te brengen is qua balans. Dus eigenlijk, hoe verzin je al die complexe regels die in verband staan met elkaar en alles in balans krijgen. Ik ga er vanuit dat dit soort dingen niet zomaar even verzonnen worden, en dat het wel degelijk uit bepaalde data vandaan komt.
Heel veel playtesten waarschijnlijk.Dat geeft je data.Wachten... schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:56:
TLDR: Ik kan dus gewoonweg heel weinig vinden over voorwaarden en acties en hoe dat werkt of in kaart te brengen is qua balans. Dus eigenlijk, hoe verzin je al die complexe regels die in verband staan met elkaar en alles in balans krijgen. Ik ga er vanuit dat dit soort dingen niet zomaar even verzonnen worden, en dat het wel degelijk uit bepaalde data vandaan komt.
En simpel beginnen, en verder uitbouwen.
Ik denk niet dat er kant en klare manier is om het te doen, omdat er genoeg variatie in de verschillende spellen te vinden is.
Dit. MTG begon ook met wat creatures, landjes en een verdwaalde sorcery. Als je de huidige regels bekijkt razen de abilities en card types je rond de orenTERW_DAN schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:40:
[...]
Heel veel playtesten waarschijnlijk.Dat geeft je data.
Overigens zijn abilities in jouw grafiek ook gewoon een "cost". Maakt het allemaal iets minder lineair.
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?
Een van de interessante spellen is spirit island nature incarnate.
2 weken terug de daad bij het woord gevoegd en met 4 anderen weer eens gespeeld, verbazend leuk nog voor een design uit 1984. Nu moet ik toegeven dat 2 deelnemers nog regelmatig Risk speelden, dus die waren sowieso niks gewend_Anvil_ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:03:
Shogun (of Samurai swords geloof ik) heeft voor die tijd toch wat interessante mechanics: Bieden op turn order, verrassings aanvallen met Ronin, forten bouwen, je Daymo/generaal levellen zodat deze 4 keer kan bewegen met zijn leger, aanslagen met ninja's etc.
*moet dit toch weer eens afstoffen*
:strip_exif()/f/image/M2pZ2LlyBLah3iJ4WqwkPt12.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderhandelen met je buren is een must en daarnaast heb je de ninja en ronin om onverwachte moves uit te halen en impasses te doorbreken, op het plaatje stond ik met rood op het punt het 3e en laatste leger (de vlaggetjes staan voor legers met hun eigen unit boards) van groen te vernietigen, wat betekent dat hij uit het spel ligt en ik zijn gebied + units mag overnemen. Forten zijn erg sterk, ik trok mijn 3 legers ook elke keer terug op die 2 forten in het midden (4 movement voor en na gevechten voor max xp Dyamo's is echt heel gaaf)
Eigen best bizar dat dit spel in die tijd (eind jaren 80, begin 90)_zo obscuur was (ik zag het als 12 jarige in de V&D en zeurde net zo lang tot mn moeder het kocht) en hele volkstammen een kansloos slugfest als Risk bleven kopen #darkages
[ Voor 27% gewijzigd door _Anvil_ op 04-09-2023 15:22 ]
De recente titels van CMYK zijn hier vooralsnog moeilijk te krijgen, met name Spots en Lacuna. Beide kleinere spellen, maar ze staan wel op mijn wishlistbanaliteit schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:01:
Iemand nog tips voor bordspellen die momenteel alleen in de VS te krijgen zijn? Ik ga daar binnenkort naar toe.
Sowieso veel meer 2e hands aanbiedingen van duurdere/zeldzamere spellen, mooie kans om een classic op de kop te tikken zonder giga verzendkosten. De spellen die ik dan bedoel krijg je echter niet in een koffer vrees ikbanaliteit schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:01:
Iemand nog tips voor bordspellen die momenteel alleen in de VS te krijgen zijn? Ik ga daar binnenkort naar toe.
Het spel een aantal keer gespeeld met de starterdecks en moet zeggen dat het erg leuk werkt. We hebben vroeger best wel veel Magic gespeeld en later ook Pokemon en Harry Potter en ikzelf daarvoor nog Star Wars.
Maar het spel verraste me wel. Ook weer wat simpeler op dit moment dan Magic ondertussen is geworden.
Nadat halverwege de 19e eeuw de stadsmuren van Barcelona gesloopt werden, kwam de architect Cerda met de Eixample als voorbeeldwijk voor de verdere uitbreiding van de stad. Als spelers van het spel Barcelona, ga je aan de slag om deze wijk op te bouwen.
Het speelbord is het bekende grid van Barcelona, bestaande uit vijf horizontale en vijf verticale straten en 1 diagonale straat van linksonder naar rechtsboven. Langs de bovenkant en rechterkant staat bij elke straat een actie.
Tijdens je beurt plaats je twee burgerfiches (willekeurig uit een zak getrokken) op elkaar op een kruising. Daarmee bepaal je welke twee acties (of drie als je op de diagonale straat plaatst) je gaat doen. Het spel levert extra tokens om de acties te randomizen, waardoor het spel elke keer anders kan zijn.
Na deze selectie ga je de acties uitvoeren. De mogelijke acties zijn:
- kruispunten aanleggen (deze geven een bonus als iemand dat kruispunt selecteert voor zijn acties)
- smalle straten aanleggen (levert punten op)
- boulevards aanleggen (levert punten op)
- publieke werken bouwen (levert 10 punten op + een eenmalige bonusactie)
- Modernisme tegels pakken (leveren punten op aan het eind van het spel)
- Modernisme multiplier verhogen (standaard leveren de tegels 1x hun waarde, maar de vermenigvuldigers zijn 2-4x)
- geld of doek pakken. Dit zijn resources om andere acties te betalen.
- twee stappen op het Cerda spoor (dit is een multiplier spoor voor de tussentijdse scorings)
- cobblestone tegels plaatsen (levert meer ruimte voor resources + een eenmalige bonus)
- je tram verplaatsen, waarmee je een extra actie kunt krijgen en bonuspunten voor de eindtelling.
Daarna moet je (indien mogelijk) een huizenblok bouwen. Ook hier heb je weer wat te kiezen, maar je keuze wordt mede bepaald door welke burgers er rondom een blok liggen. Er zijn namelijk drie typen burger: lower class, middle class en upper class. Er zijn ook drie gebouw-levels:
1. hiervoor heb je twee willekeurige burgers nodig en dit levert een stap op het Cerda spoor op
2. hiervoor heb je 1 middle class burger nodig en 1 willekeurige. Dit levert een stap achteruit op het Cerda spoor op, maar een stap vooruit op het Sagrada spoor op je spelersbordje. Hiermee kun je bouwen aan de Sagrada, wat weer punten en/of resources oplevert.
3. hiervoor heb je 1 upper class burger en 2 willekeurige. Je gaat dan wel 2 stappen achteruit op het Cerda spoor, maar 2 stappen vooruit op je Sagrada spoor.
De burgers die je gebruikt worden afgelegd in rijen op het spelersbord en als er in een rij 6, 11 of 16 tokens liggen, wordt een tussentijdse waardering getriggerd. Je krijgt dan 2-3 punten voor een bepaalde voorwaarde (bijv. aantal modernisme tegels), vermenigvuldigd met je positie op het Cerda spoort (0-4x).
Het spel eindigt als 1 van de drie burgerrijen helemaal vol is. Dan volgt nog een eindtelling.
---------------------------------
Zoals je ziet, is er een hoop te kiezen in het spel, wat het niet per se geschikt maakt voor mensen die snel Analysis Paralysis krijgen. Je kunt namelijk enorm lang piekeren over de optimale zet. Daarnaast loop je, zeker met vier spelers, elkaar vaak in de weg, waardoor je eigenlijk past kunnen plannen als je aan de beurt bent. Desondanks was het ons gelukt om in iets meer dan 2 uur het spel af te ronden.
Ik vind het een leuk spel. Het thema is er leuk in verwerkt (bijv. het feit dat je voor de level 2 en 3 gebouwen achteruit moet op het Cerda track is omdat die gebouwen niet overeenkomen met het plan van Cerda). Zeker voor een eurogame vind ik het altijd wel leuk als er thematische verklaringen zijn waarom een bepaalde regel zo is.
Daarnaast ben je lekker aan het bouwen aan de stad en probeer je daarbij je punten te optimaliseren. Ik ben niet heel erg AP gevoelig en als je je medespelers daarop selecteert, dan kun je dus redelijk snel een potje spelen.
Verder ziet het spel er prachtig uit. Je herkent direct dat het Barcelona is, met de typerende grid layout en de Gaudi-achtige versieringen op het bord. Dat kan echter ook gelijk een minpunt zijn, want het is soms wat onoverzichtelijk. Dat geldt ook voor het spel an sich, doordat je niet vooruit kunt plannen, is het soms lastig om het overzicht te bewaren. Mensen die liever strategisch dan tactisch spelen, zullen dit spel dan ook minder leuk vinden.
Vorige week was ik bij Spellenpoort in Amersfoort en daar zag ik'm voor het eerst liggen.HellPunk schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:18:
Vorige week Creature Comforts ontvangen en dit weekend maar 'ns solo gespeeld. Ik had dit als alternatief voor Everdell voorzien, al denk ik dat deze wel iets lichter uitvalt.
Net zoals ik een jaar geleden door de box art op slag verliefd was op The Hunger, was ik hier meteen weg geslagen door Creature Comforts. Ik ben er erg benieuwd naar, maar heb vooralsnog te veel ongespeelde spellen in de kast liggen.
Liege, liege, liegebeest!
Ik ben ook wel positief verrast door Lorcana. Had er lage verwachtingen van maar het artwork is mooi en het speelt best lekker weg. Al moet ik er wel aan toevoegen dat ik de 'keuzevrijheid' beperkt vind. Tot beurt 5 of 6 is er vaak maar één kaart die je kan (en wilt) spelen. Maar misschien ligt dit aan de starterdecks en/of het feit dat dit pas het eerste seizoen van Lorcana is.Arunia schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:37:
Sinds de launch met geluk nog 3 starterdecks van Lorcana kunnen kopen. Daarnaast nog een paar pakjes boosters en op Gamescom nog even 10 stuks boosters erbij aangeschaft. Met de deckprotectors en later wellicht de matten nog, maar goed.
Het spel een aantal keer gespeeld met de starterdecks en moet zeggen dat het erg leuk werkt. We hebben vroeger best wel veel Magic gespeeld en later ook Pokemon en Harry Potter en ikzelf daarvoor nog Star Wars.
Maar het spel verraste me wel. Ook weer wat simpeler op dit moment dan Magic ondertussen is geworden.
Overigens ben ik het wel met de (vele) mensen eens die aangeven dat een deck van minimaal 60 kaarten eigenlijk teveel is voor een 1 vs 1 game. Ik heb zo'n 15 potjes gespeeld en ben nooit verder dan 20 kaarten in het deck gekomen.
Heb met mijn vrouw echt wel een kielekiele potje gehad. Als zij niet had gewonnen, had ik dat gedaan.
Zelf gooi ik makkelijk kaarten in de inkwell simpelweg omdat ik die eerder nodig heb dan om kaarten te spelen.
https://themeparkmania.com/
Het spel ziet er wel leuk uit moet ik zeggen en ga ik dan ook in de gaten houden.
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
Ik heb vanmiddag nog 2 starter decks gekocht. De artwork op de kaarten ziet er echt goed uit. Ik ben zelf iets meer plaatjes verzamelaar dan speler maar ik wil met de starter decks wel een keer proberen te spelen.Arunia schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:37:
Sinds de launch met geluk nog 3 starterdecks van Lorcana kunnen kopen. Daarnaast nog een paar pakjes boosters en op Gamescom nog even 10 stuks boosters erbij aangeschaft. Met de deckprotectors en later wellicht de matten nog, maar goed.
Voor wie trouwens nog kaarten zoekt. Bij de Pokemon winkel in Overvecht Utrecht hebben ze nog een hoop starter decks liggen, ook play mats zag ik er. Boosters zijn er niet, die zijn overal eigenlijk wel uitverkocht.

Nu ja, de spellenkamer is zeker tot eind deze week toch nog een zootje: nog twee Kallaxen bouwen en dan +/- 150 spellen erin zetten. Ik ben wel blij met de nieuwe setup: grote dozen (maatje Ticket to Ride) gaan in een Kallax, kleinere dozen kunnen per twee stapels in mijn oude Besta's. Vroeger stond alles door mekaar getetrist en dat maakte het soms moeilijk om iets terug te vinden.
Ik heb Creature Comforts een paar keer met het gezin gespeeld en ook solo, maar dan niet met de 'Buurman Bert'-variant. Dan heb je een tegenstander die locaties blokkeert, dat maakt het wat uitdagender.Liegebeest schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:42:
[...]
Vorige week was ik bij Spellenpoort in Amersfoort en daar zag ik'm voor het eerst liggen.
Net zoals ik een jaar geleden door de box art op slag verliefd was op The Hunger, was ik hier meteen weg geslagen door Creature Comforts. Ik ben er erg benieuwd naar, maar heb vooralsnog te veel ongespeelde spellen in de kast liggen.
Ah, Small World, één van mijn favoriete spellen die ik niet meer gespeeld krijgToBe schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:49:
Van de week voor het eerst Small World gespeeld. Wat een leuke game. Een goede beurt maakt heeft enorm veel impact op wie gaat winnen. Smaakt naar meer.
Ik ben erg benieuwd naar je spellenkamer! Heb je foto's die je wilt delen? We hebben een kamer over die we ook willen gaan gebruiken als spellenkamer en ik kan wel wat inspiratie gebruiken.HellPunk schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:43:
Gah, één van de ergste dingen in het leven van een bordspeler: zes Kickstarters en pre-orders die op het randje van uitlevering staan, maar om allerlei redenen vertraging oplopen.
Nu ja, de spellenkamer is zeker tot eind deze week toch nog een zootje: nog twee Kallaxen bouwen en dan +/- 150 spellen erin zetten. Ik ben wel blij met de nieuwe setup: grote dozen (maatje Ticket to Ride) gaan in een Kallax, kleinere dozen kunnen per twee stapels in mijn oude Besta's. Vroeger stond alles door mekaar getetrist en dat maakte het soms moeilijk om iets terug te vinden.
Booster Packs (eigenlijk alle producten behalve de starter decks) zijn een drama om te krijgen. Blijkbaar hebben Disney en Ravensburger de populariteit behoorlijk onderschat. Ik denk dat er vooral meer verzamelaars zijn dan dat ze verwacht hadden. De 'OMG!!! I PULLED THIS SUPER AMAZING ENCHANTED CARD THAT'S WORTH $500!!!'-Youtube Video's hebben ook niet echt geholpen.martin_v_z schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 00:16:
[...]
Ik heb vanmiddag nog 2 starter decks gekocht. De artwork op de kaarten ziet er echt goed uit. Ik ben zelf iets meer plaatjes verzamelaar dan speler maar ik wil met de starter decks wel een keer proberen te spelen.
Voor wie trouwens nog kaarten zoekt. Bij de Pokemon winkel in Overvecht Utrecht hebben ze nog een hoop starter decks liggen, ook play mats zag ik er. Boosters zijn er niet, die zijn overal eigenlijk wel uitverkocht.
Een Tweet (X?) van het officiële Disney Lorcana account gaf aan dat er een reprint van S1 komt en dat deze Q1 2024 beschikbaar komen in Europa. Dus waarschijnlijk duurt het nog een tijdje voordat de S1 boosters weer verkrijgbaar zijn. S2 begint geloof ik in december.
Klinkt bekend.HellPunk schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:43:
Gah, één van de ergste dingen in het leven van een bordspeler: zes Kickstarters en pre-orders die op het randje van uitlevering staan, maar om allerlei redenen vertraging oplopen.
Als het goed is is er nu eentje onderweg die in maart 2020 uitgeleverd zou worden, maar ook een die pas in december zou komen.
Ik merk wel dat ik een beetje klaar ben met het backen via Kickstarter. Verzendkosten zijn niet meer te doen, en ik heb het idee dat meer en meer projecten falen.
Nadeel is wel dat de geplande levertijd echt nooit gehaald wordt EN de kosten van versturen en belasting tegenwoordig echt te hoog zijn. Een beetje Kickstarter kost je zo een euro of 80 en dat zijn de meeste echt niet waard.
Ik heb er ook tientallen gebacked, genoeg leuke spellen op die manier in de collectie gekregen die daarbuiten niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn, of pas jaren later een keer te vinden zijn.Zingo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:45:
Kickstarters backen is echt wel de moeite waard in veel gevallen. Unieke games welke niet met zekerheid elders te krijgen zijn en een deel van de ontwikkeling meemaken.
Nadeel is wel dat de geplande levertijd echt nooit gehaald wordt EN de kosten van versturen en belasting tegenwoordig echt te hoog zijn. Een beetje Kickstarter kost je zo een euro of 80 en dat zijn de meeste echt niet waard.
Maar de kosten zijn vrij absurd aan het worden. En de meeste spellen die uiteindelijk succesvol worden zijn uiteindelijk ook wel weer in de winkel of op de beurs te vinden. Soms zelfs al voordat alle Kickstarters zijn uitgeleverd.
Dan ga ik liever een keer in 't jaar los tijdens SPIEL, daar vind ik eigenlijk ook nog altijd leuke dingen, die wat minder standaard zijn.
Ik back ook nog zelden rechtstreeks via KS, meestal gaat het via CrowdFinder, dat scheelt dan toch nog voldoende om het de moeite waard te maken.TERW_DAN schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:23:
[...]
Klinkt bekend.
Als het goed is is er nu eentje onderweg die in maart 2020 uitgeleverd zou worden, maar ook een die pas in december zou komen. Ik merk wel dat ik een beetje klaar ben met het backen via Kickstarter. Verzendkosten zijn niet meer te doen, en ik heb het idee dat meer en meer projecten falen.
In dit geval zijn de leveringen nog redelijk op schema, alleen is er telkens onverwacht uitstel. Er is er maar eentje die in limbo zit: de opvolger van Tranquility. Het project zou nog leven, maar de communicatie is toch comateus te noemen...
Ik ben idd van plan om foto's voor en na te posten, maar in wezen is het simpel:Joop34 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:46:
[...]
Ik ben erg benieuwd naar je spellenkamer! Heb je foto's die je wilt delen? We hebben een kamer over die we ook willen gaan gebruiken als spellenkamer en ik kan wel wat inspiratie gebruiken.
Aan de linkerkant staan twee Billy's voor boeken en strips, drie oude Gnedby-rekjes voor kleine spellen en dan mijn 'Shelf of Opportunity', dat is een stokoude Expedit (de voorloper van Kallax). Rechts staan drie Besta's en dan een Kallax-constructie van 4 bij zes vakken. En dan natuurlijk de spellentafel annex knutseltafel, ook van Ikea (Bjursta). De grootste verbetering is dat ik nu 40cm. extra ruimte heb tussen de tafel en de kasten, dat is net wat handiger manoevreren
Ik heb trouwens bij een stuk of zes andere meubelwinkels gekeken of zij een betaalbaar en kwalitatief alternatief hadden voor Ikea, maar het blijkt toch moeilijk om aan de Zweden te kunnen tippen
Ik betwijfel eigenlijk of die nog gaat komen. Ik heb 'm ook gebacked (direct via Kickstarter), maar sinds mei is er complete radiostilte rondom dat project. Ik ga er eigenlijk vanuit dat die niet meer geleverd gaat worden.HellPunk schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:45:
[...]
Ik back ook nog zelden rechtstreeks via KS, meestal gaat het via CrowdFinder, dat scheelt dan toch nog voldoende om het de moeite waard te maken.
In dit geval zijn de leveringen nog redelijk op schema, alleen is er telkens onverwacht uitstel. Er is er maar eentje die in limbo zit: de opvolger van Tranquility. Het project zou nog leven, maar de communicatie is toch comateus te noemen...
Wat jammer is, de eerste is echt een heel leuk spel, ook later op de markt gekomen, dus ik had wel vertrouwen dat dit enigszins succesvol zou zijn.
- Point City (ETA sept 2023)
- Deep Dive (ETA sept 2023)
- Terrorscape (ETA dec 2023)
- Santorini Deluxe Pantheon (ETA mei 2024)
Ahh Smallworld, heb hem al een jaar of 8(?) en het is echt een evergreen in mijn collectie... de juiste mix van speelduur, diepte etc. en toch snel op tafel te krijgen. Kan hem mee nemen naar de bordspel avond in de kroeg, familie, vrienden etc. maakt niet uit!ToBe schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:49:
Van de week voor het eerst Small World gespeeld. Wat een leuke game. Een goede beurt maakt heeft enorm veel impact op wie gaat winnen. Smaakt naar meer.
Toevallig afgelopen weekend met mijn 3 kids gespeeld (ze zijn nu 11, 12 en 12, dus altijd genoeg spelers in huis voor een bordspel op de dagen dat ze bij mij zijn
:strip_exif()/f/image/NGnhbfS2AybbknB48MG8I42U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CeFOLt4oDquaBVMU7np3aFnL.jpg?f=fotoalbum_large)
HellPunk schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:43:
.......
Ah, Small World, één van mijn favoriete spellen die ik niet meer gespeeld krijg. Ik speelde het altijd met mijn voormalige collega's en had ook de hele set aan races en powers, maar we hebben mekaar al lang niet meer gezien en dus blijft het ongespeeld in de kast. Alleen nog een paar plays gedaan met twee tegen mijn zoon, maar dat is toch niet hetzelfde.
Ik heb zelf slechts 1 kickstarter ooit gebacked, namelijk de 2nd edition van War Room, dus dat was een safe bet. De kickstarters die je echt niet wilt missen (Gloomhaven!) zijn gelukkig door vrienden van me gekocht.Zingo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:45:
Kickstarters backen is echt wel de moeite waard in veel gevallen. Unieke games welke niet met zekerheid elders te krijgen zijn en een deel van de ontwikkeling meemaken.
Kickstarters backen is tegenwoordig een dure hobby, vanwege de verhouding tussen de vele missers en de steeds grotere en duurder wordende spellen. Ik wordt persoonlijk een beetje moe van de hoge BGG ratings op spellen die gewoon geflopt zijn en dus ook door alle vooraanstaande reviewers worden afgefakkeld. Ik snap dat je na het uitgeven van 300 dollar voor een full pledge jezelf graag wilt wijsmaken dat het spel goed is, maar who are you kidding? Vaak zie je die hype spellen (Tainted Grail!!!) in no time op de 2e hands markt weer langskomen, vaak zelfs ongespeeld (want kickstarter addiction is een ding, zie het ook in mijn omgeving).
Prachtig dat het bestaat, maar de meeste van die spellen zijn vooral groot en duur, maar zelden goed geplaytest. Net als zoveel dingen in onze huidige maatschappij draait alles om veel en mooi (mini's), met weinig inhoud (gameplay en doordachte mechanics) </einde rant>
[ Voor 42% gewijzigd door _Anvil_ op 05-09-2023 12:24 ]
• Pioneer Rails (nov '23)Wirret schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:11:
Nu ben ik wel benieuwd op welke Kickstarter bestellingen jullie zitten te wachten.
• Hollywood 1947 (dec '23, maar al onderweg naar het schijnt)
• Mr Meeple Board Game shirts Season Six (hopelijk een Essen pickup)
• Isle of Trains (feb '23, verstuurd, maar nog steeds niet ontvangen)
• Moon (jun '23, wordt volgende week verstuurd) [edit] Krijg net te horen dat die onderweg is. Dus met wat geluk volgende week hier
• Tranquility: The Ascent (maart '22, ik denk niet dat die nog komt)
• Sub Terra II (maart '21, zou onderweg moeten zijn)
• Manchukuo (sep '20, hopelijk volgende maand een keer)
• Galaxy of Trian New Order (maart '18, gaat echt nooit meer komen)
[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 06-09-2023 11:05 ]
Voor zover ik weet klopt dat wel.Cannoli schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:07:
[...]
Booster Packs (eigenlijk alle producten behalve de starter decks) zijn een drama om te krijgen. Blijkbaar hebben Disney en Ravensburger de populariteit behoorlijk onderschat. Ik denk dat er vooral meer verzamelaars zijn dan dat ze verwacht hadden. De 'OMG!!! I PULLED THIS SUPER AMAZING ENCHANTED CARD THAT'S WORTH $500!!!'-Youtube Video's hebben ook niet echt geholpen.
Een Tweet (X?) van het officiële Disney Lorcana account gaf aan dat er een reprint van S1 komt en dat deze Q1 2024 beschikbaar komen in Europa. Dus waarschijnlijk duurt het nog een tijdje voordat de S1 boosters weer verkrijgbaar zijn. S2 begint geloof ik in december.
S2 komt 3 maanden na de originele launch. En dan iedere 3 maanden voor de komende 2 jaar. Zolang loopt die licentie op dit moment.
Voor ons proberen we het gewoon als kaartspel te houden op enkele kaarten waar mijn vrouw blij van wordt na. Denk ook niet dat ik heel veel moeite ga steken in decks bouwen zoals ik dat vroeger deed.
Weirdwood ManorWirret schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:11:
Nu ben ik wel benieuwd op welke Kickstarter bestellingen jullie zitten te wachten.
Axe-A-Lot-L
Wat heb je besteld en wat ga je krijgen?TERW_DAN schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:06:
[...]
• Sub Terra II (maart '21, zou onderweg moeten zijn)
Enkel de core game. Die zou er moeten zijn, en met wat geluk wordt die dan ook geleverd. ITB heeft er echt een zooi van gemaakt, maar waardeer het wel dat die nieuwe partij het beter oppakt en het spul alsnog wil uitleveren, dan zie ik er nog iets van. Er komen in ieder geval weer updates, en spul lijkt nu ook daadwerkelijk geleverd te worden.maartend schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:25:
[...]
Wat heb je besteld en wat ga je krijgen?
De pledge bevatte ook de Kickstarter promo's, maar geen idee wat daar van is, en ik ga er dan ook even vanuit dat die er niet zijn. Mochten ze erbij zitten is het leuk meegenomen.
Daarom ook mijn vraag. Ik zat voor een ander spel bij ibt. Zou deze ook krijgen. Wel opnieuw verzendkostenTERW_DAN schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:54:
[...]
Enkel de core game. Die zou er moeten zijn, en met wat geluk wordt die dan ook geleverd. ITB heeft er echt een zooi van gemaakt, maar waardeer het wel dat die nieuwe partij het beter oppakt en het spul alsnog wil uitleveren, dan zie ik er nog iets van. Er komen in ieder geval weer updates, en spul lijkt nu ook daadwerkelijk geleverd te worden.
De pledge bevatte ook de Kickstarter promo's, maar geen idee wat daar van is, en ik ga er dan ook even vanuit dat die er niet zijn. Mochten ze erbij zitten is het leuk meegenomen.
Ja hopelijk is het bij s2 wat beter. We zullen het zien. Ik vind het wel de mooiste disney verzamelplaatjes die ze hebben gemaakt. Het spel moet ik nog uitproberen maar ik hoor wel positieve geluiden.Cannoli schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:07:
[...]
Booster Packs (eigenlijk alle producten behalve de starter decks) zijn een drama om te krijgen. Blijkbaar hebben Disney en Ravensburger de populariteit behoorlijk onderschat. Ik denk dat er vooral meer verzamelaars zijn dan dat ze verwacht hadden. De 'OMG!!! I PULLED THIS SUPER AMAZING ENCHANTED CARD THAT'S WORTH $500!!!'-Youtube Video's hebben ook niet echt geholpen.
Ik heb hem pas gekocht, maar zit nog nieuw in doos. Hopelijk kan ik hem binnenkort eens op tafel krijgen.SteffanS schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:34:
Hoi! iemand al eens The Great Wall gespeelt ? https://boardgamegeek.com/boardgame/292375/great-wall
Waar heb je hem gekocht ?Kwistnix schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:32:
[...]
Ik heb hem pas gekocht, maar zit nog nieuw in doos. Hopelijk kan ik hem binnenkort eens op tafel krijgen.
Via Bol.com, de editie inclusief miniatures i.p.v. de houten meeples.
[ Voor 52% gewijzigd door Kwistnix op 05-09-2023 19:50 ]
Eentje is Trailblazer: The John Muir Trail, gebackt via CrowdFinder. Die is daar wel aangekomen, maar een deel van de dozen is beschadigd, dus nu is het afwachten tot de nieuwe exemplaren er zijn. En dan is er de big one: de special edition van Castles of Burgundy. Die wordt in twee waves geshipt en tot het tweede deel er is wordt er (begrijpelijk) niet uitgeleverd. Wachten duurt langWirret schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:11:
Nu ben ik wel benieuwd op welke Kickstarter bestellingen jullie zitten te wachten. Ik op
Ik had de eerste twee helaas wel al binnen verwacht. Maar hopelijk komen deze nu wel snel.
Het grote mysterie is wel Glory, de derde uitbreiding voor Sagrada. Asmodee vertelt me dat die al lang en breed uitgeleverd is, de winkel zegt dat dat ze niets gehad hebben. Zal ook wel in orde komen, maar dat duurt dus ondertussen al een jaar.
- Eleven, viel tegen productie was aardig maar het "wedstrijd" systeem werkte totaal niet
- Guards of Atlantis II, geweldige game maar vanwege het 2vs2 aspect kwam deze te weinig op tafel. Dit is juist een game die je vaker zou moeten spelen met dezelfde groep om de helden een beetje te leren kennen net als een echte MOBA.
Heb nu nog openstaan (via Crowdfinder):
- Adventures in Neverland, van Nederlandse bodem maar inmiddels al 2,5 jaar over tijd. Communicatie laat te wensen over en iedere update heeft weer nieuwe tegenvallers (smoesjes) voor meer uitstel.
- Arcs, groot fan van ROOT en Oath dus dit was een simpele keuze, ben erg benieuwd of ze eind dit jaar gaan halen.
Tevens als ik naar mijn collectie kijk zijn er weinig crowdfunding titels die nog in de collectie zitten. Eigenlijk alleen Vital Lacerda games en ROOT, maar beide zijn ook gewoon retail te krijgen en vereisen dus geen crowdfunding. Moet wel zeggen dat ik games die niet of te weinig gespeeld worden ook weer heel makkelijk doorschuif, mijn collectie bevat nog geen 25 "grote" dozen.
Onlangs nog een Lacerda 2de hands aan de collectie toegevoegd en wel Kanban EV. Deze binnenkort maar eens op tafel leggen.
Alleen Heroes of Might and Magic III - the board game. (december 2023)Wirret schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:11:
Levering tot nu toe volgens planning, iets speciaals dus als ik de reacties zo lees!
[ Voor 3% gewijzigd door Gilotto op 06-09-2023 08:52 ]
Ik wacht nog op:Wirret schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:11:
- ISS Vanguard, Gameplay All-in pledge (zou eind dit jaar geleverd moeten worden)
- S.T.A.L.K.E.R. The Board Game Explorer Pledge (verwacht: jan 2025)
- Santorini Co-op & Deluxe Pantheon Edition (verwacht: april-mei 2024)
Crypt X (2x besteld) van IBT, dus blij dat er nog iets komt
Robinsom Crusoe Extenden edition via gamefound
Destinies, via Gamefound
Gelukkig Adventures in Neverland en Sub Terra II net voor einde campagne gecanceled.
Qua boardgame wacht ik met smart op "Oathsworn 2nd print"
Verder net met frosthaven begonnen, al duren de potjes in mijn ogen wat te lang, zelfs met een app als hulpmiddel.
Vandaar dat ik met interesse deze kickstarter volg en wellicht ga backen: Rogue Angels
https://www.kickstarter.c.../suntzugames/rogue-angels
Het is denk ik te vergelijken met Jaws of the Lion. Je speelt op maps in een boek, dus snelle set-up. Geen berg plastic, alleen optineel voor de player characters. Verder kartonnen 2d afbeeldingen voor de vijanden waar meteen alle info op staat, geplaatst op een standee waarmee je de health kunt tracken. Korte rpg-achtige missies, waarbij je tussendoor keuzes dient te maken als groep, die weer invloed hebben op t verdere verloop. Op die momenten ook gemakkelijk op te bergen. Verder eens een keer niet de zoveelste fantasy-setting, maar een sci-fi setting. Diegene die hem gespeeld hebben vergelijken het met de digitale game Mass Effect. Kortom, het heeft mijn interesse.
Ik ben ook redelijk afgeschaald met het backen van projecten, maar verwacht nog redelijk wat.
The 7th Citadel
Alba - An open book adventure (Deze komt niet meer denk ik, is van alles misgegaan na de campaign)
Arydia: The Paths We Dare Tread
Board games on my mind
Moon
Wonderland's War: Shards of Madness
Oathsworn
Dead Reckoning uitbreiding
Scholars of the South Tigris
Project L Expansion
Inventions: Evolution of Ideas
Once Upon a Line The Butterfly's Breath
Goede kaarten uit de extra pakjes gehaald?Joop34 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:44:
Na alle positieve verhalen heb ik Lorcana ook maar besteld, de drie starterdecks. Twee ervan werden gelijk verzonden en die komen als het goed is vandaag binnen, maar de derde doet er wat langer over. Volgens de website nog wel op voorraad, maar ik ben benieuwd.
Ja! Foil Rapunzel Gifted With Healing. Als ik die nu zou verkopen, heb ik de drie starter decks bijna gratis. Twijfel heel erg of ik dat moet doen, of dat ik nog even moet wachten. Ik heb geen verstand van card games en weet dus ook niet of dit meer of minder waard gaat worden. Suggesties zijn welkom!martin_v_z schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:40:
[...]
Goede kaarten uit de extra pakjes gehaald?
Hier ook. Starterdecks en een paar boosters. Eens kijken of de oudste 't leuk vind...Joop34 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:44:
Na alle positieve verhalen heb ik Lorcana ook maar besteld, de drie starterdecks.
Als dat 't geval is, dan toch maar kijken waar er S2 boosters te krijgen zijn t.z.t. want 't is nu wel dramatisch...
't Disney en de instap is redelijk laag, dus dat zijn al een paar pluspunten..
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Ow een foil Rapunzel is wel erg goed. Ik heb de normale kaart daarvan. Als je eventueel interesse hebt om te ruilen sta ik sowieso er voor open. Ik ben bezig een boosterbox te openen dus ik heb veel dubbele kaarten.Joop34 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:45:
[...]
Ja! Foil Rapunzel Gifted With Healing. Als ik die nu zou verkopen, heb ik de drie starter decks bijna gratis. Twijfel heel erg of ik dat moet doen, of dat ik nog even moet wachten. Ik heb geen verstand van card games en weet dus ook niet of dit meer of minder waard gaat worden. Suggesties zijn welkom!
Of het verstandig is om ze nu weg te doen weet ik niet. De prijzen zijn hoog maar wat ik begrijp heeft de maker aangegeven te blijven drukken zolang er vraag is en geen indicatie op de kaarten om welke druk het gaat. Volgende maand komt er meer in beschikbaar in Noord Amerika, november komt de tweede set in Europa en Noord Amerika. In q1 volgend jaar komt er een herdruk van s1 in Europa beschikbaar.
Hoeveel al die leveringen wordt weet niemand. Dus misschien drukken ze weer te weinig of misschien wordt de tweedehands markt straks overspoeld. Wel kan ik je vertellen dat die kaart die jij hebt op dit moment vrij zeldzaam is. Een legendary zit gemiddeld 1 per 6 pakjes. Een foil legendary is volgens mij iets van 1 per 75 / 100 pakjes. De pull rates zijn nog niet helemaal bekend maar daar lijkt het op.
Eerste kaarten van set 2 zijn net bekend gemaakt. 2 verschillende starter decks en een speciale collectors set met 5 speciale kaarten.
https://www.disneylorcana.com/en-US/news_/s2-announcement
[ Voor 6% gewijzigd door martin_v_z op 12-09-2023 13:44 ]
https://gamefound.com/en/...ian-guard-second-printing
Dit is een 1-2 speler, co-op strategie spel. In 5 campaigns (gezegd wordt ca 300 uur speeltijd) speel je met 2 verschillende guards per campaign door het verhaal heen.

Daarna was het eigenlijk een beetje zoals Castles of Burgundy: zodra je doorhebt hoe elke zone werkt speelt het heel vlot weg. In het begin focusten we heel erg op het verzamelen van de goederen die je elke ronde nodig hebt om je bevolking te voeden, maar we kwamen er al snel achter dat die eigenlijk vanzelf komen als je een beetje gebalanceerd speelt. Je kunt dus beter meteen spelen om te scoren
We hebben zeker nog een paar plays nodig om sommige acties beter in te kunnen schatten. Zo speelde bijna niemand op de woestijn terwijl daar wel wat punten te rapen waren, zagen we achteraf. Ook de markt kan heel sterk zijn, maar het duurt een paar rondes voordat je daar een voordeel haalt.
Leuk spel dus, al weet ik nog niet waar hij staat in mijn Feld-ranking
Jammer dat het zo achterlijk duur is.Dementii schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:20:
Voor degenen die het interesseert, op Gamefound is momenteel (tot 30 sept) de tweede printing van The Isofarian Guard te backen.
https://gamefound.com/en/...ian-guard-second-printing
Dit is een 1-2 speler, co-op strategie spel. In 5 campaigns (gezegd wordt ca 300 uur speeltijd) speel je met 2 verschillende guards per campaign door het verhaal heen.
180 dollar voor de game + 50 shipping = 230 +21% belasting = 280 euro.
Dat staat toch, als je diep van binnen kijkt, eigenlijk niet meer in verhouding tot wat je er voor terug krijgt.
Ik zou het graag spelen maar om nou bijna 300 euro voor een bordspel uit te geven....
Mocht hij ooit in de winkel komen voor een nettere prijs, dan zou ik het nog overwegen maar dit is me een brug te ver. Ik vond m'n Gloomhaven met 125 euro al duur en die heeft toch ook extreem veel content.
Volledig mee eens, het is duur. Ik heb dat er voor over, een ander wellicht niet. Ieder zijn eigen keus natuurlijk. Als die aantal speel uren kloppen is het toch entertainment voor minder dan een euro per uur. En voor het type spel vind ik dat persoonlijk meer dan waard.remcheese schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:10:
[...]
Jammer dat het zo achterlijk duur is.
180 dollar voor de game + 50 shipping = 230 +21% belasting = 280 euro.
Dat staat toch, als je diep van binnen kijkt, eigenlijk niet meer in verhouding tot wat je er voor terug krijgt.
Ik zou het graag spelen maar om nou bijna 300 euro voor een bordspel uit te geven....
Mocht hij ooit in de winkel komen voor een nettere prijs, dan zou ik het nog overwegen maar dit is me een brug te ver. Ik vond m'n Gloomhaven met 125 euro al duur en die heeft toch ook extreem veel content.
Ik zal maar niet vertellen welke pledge ik genomen heb
Voor
Na
Nog te doen:
- een grote poster ophangen met een Sommerlund-kaart, daar zoek een systeem voor dat ook voor banners op beurzen gebruikt wordt, maar dan ietwat betaalbaar
- lege en halflege dozen van uitbreidingen nakijken
Gisteren ook Isle of Trains binnengekregen, net een eerste potje gedaan. Leuk vlot spelletje, niet te moeilijk, wel lekker tactisch. En treintjes, da's altijd goed.
Ik zit zelf op een paar spellen te wachten, ik zeg steeds dat ik er niet teveel moet kopen, maar 3-4 per jaar haal ik altijd welWirret schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:11:
Nu ben ik wel benieuwd op welke Kickstarter bestellingen jullie zitten te wachten. Ik opIk had de eerste twee helaas wel al binnen verwacht. Maar hopelijk komen deze nu wel snel.
- Point City (ETA sept 2023)
- Deep Dive (ETA sept 2023)
- Terrorscape (ETA dec 2023)
- Santorini Deluxe Pantheon (ETA mei 2024)

- Age of Rome (ETA maart 2023)
- Company of Heroes Board Game 2nd Edition Upgrade (ETA Jun 2023)
- Let's Go! To Japan from AEG (ETA May 2023)
- Command of Nature (ETA jun 2024
- Bear Mountain Camping Adventure (ETA jun 2024)
Even een vraagje. Hier in duitsland zijn TCG vrijwel altijd in het duits en ik wil gewoon engelse kaarten hebben. Nu heb ik voor Pokemon S&V 151 een preorder geplaatst bij Intertoys NL. Nu begin ik alleen te twijvelen of ik nu engelse of nederlandstalige kaarten zal krijgen. Weten jullie toevallig of in NL de Pokemon kaarten in het engels zijn?

Hebben jullie trouwens tips wat goede TCG webshops zijn in NL?
[ Voor 8% gewijzigd door Sir_Hendro op 15-09-2023 09:53 ]
GTA VI - All aboard the hype train!!
Je kan bij spellenhuis.nl of spellenwinkel.nl kijken, ik haal daar wel eens wat omdat ze ook in de buurt zitten. Spellenwinkel.nl verstuurt ook naar het buitenland. Singles koop ik eigenlijk altijd via cardmarket.com, maar daar kan je ook wel boosters kopen.Sir_Hendro schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:49:
Hey lieve mede tweakers,
Even een vraagje. Hier in duitsland zijn TCG vrijwel altijd in het duits en ik wil gewoon engelse kaarten hebben. Nu heb ik voor Pokemon S&V 151 een preorder geplaatst bij Intertoys NL. Nu begin ik alleen te twijvelen of ik nu engelse of nederlandstalige kaarten zal krijgen. Weten jullie toevallig of in NL de Pokemon kaarten in het engels zijn?
Hebben jullie trouwens tips wat goede TCG webshops zijn in NL?
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
En nou herinnerde ik mij dit topic en had ik het vermoeden dat de mensen hier het misschien ook wel interessant zouden vinden
[ Voor 8% gewijzigd door Robolokotobo op 17-09-2023 08:17 ]
Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe
ARCS kan je realistisch gezien pas zomer volgend jaar verwachten. Het goede nieuws is, een stuk van de “vertraging” is omdat ze steeds nieuwe dingen aan het bedenken zijn en eraan toevoegen, het slechte nieuws is dat het hele project dus nog wel even gaat duren.Mvdbeld schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:42:
- Arcs, groot fan van ROOT en Oath dus dit was een simpele keuze, ben erg benieuwd of ze eind dit jaar gaan halen.
Vlak na mijn post zag ik inderdaad de update op KS dat ze dit jaar niet meer gaan halenYakumos schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:27:
[...]
ARCS kan je realistisch gezien pas zomer volgend jaar verwachten. Het goede nieuws is, een stuk van de “vertraging” is omdat ze steeds nieuwe dingen aan het bedenken zijn en eraan toevoegen, het slechte nieuws is dat het hele project dus nog wel even gaat duren.
Zo lang ze niet "Adventures in Neverland" achterna gaan zie ik hem wel verschijnen.
(Had Leder Games gesproken tijdens Gencon).
We hebben de volgende spellen gespeeld:
- Coffee Trader. Bouw je reputatie als koffiehandelaar op in verschillende landen en breid je invloed uit. Iedere ronde bestaat uit een aantal fases: In de eerste fase breid je de productiecapaciteit van de plantages uit. Je doet dit gezamenlijk en om dit te promoten, ja je steeds een stap vooruit op een scorespoor wanneer je je tegenstanders helpt. In de tweede fase verzamel je zoveel mogelijk koffie door op de productie te bieden en uiteindelijk verkoop je de koffie in de derde fase, door het vervullen van contracten en losse verkoop aan koffieshops. Dit spel biedt een enorme variëteit aan opties én viel precies in het straatje van titels waar we echt een klik mee hebben. De uitleg werd gegeven door André Spil, een van de twee ontwerpers van het spel, waar we ook een leuk praatje mee hebben gemaakt!
- Caldera Park. In een aantal ronden bouw je een habitat op door tegels met dieren te plaatsen op een veld met verschillende terreinen (bergen, woestijn, bossen en rivieren). Je scoort punten door families van dieren te maken en te voldoen aan variërende plaatsing van tegels rondom of op tegels met features als een geiser of een waterval. Dit spel speelde eigenlijk heel vlot en de regels waren duidelijk en eenvoudig. We maakten alleen de fout ons niet direct te focussen op het behalen van de doelen voor de eindscore.
- Sleeping Gods. Een campagne van +/- uur, die je door een compleet verhaal mee neemt. Je speelt gezamenlijk als de crew van een schip, dat verdwaald is op een vervloekte zee en de enige manier om er uit te komen, is door de slapende goden wakker te maken. Naast de bemanning zelf, is ook het schip waar je op rond reist een eigen karakter, want het kan schade oplopen en vervult een belangrijke rol in het onderhouden en herstellen van de bemanning. Iedere beurt doorloop je een aantal stappen: Je kiest één van de acties aan boord van het schip, je trekt een Gebeurtenis-kaart uit een deck en kiest vervolgens twee acties uit een set met meerdere opties. Het systeem waarbij je elkaar kunt helpen, maar wel tegen een prijs, is erg leuk in elkaar gezet en zet je voor moeilijke keuzes: Wil ik mijn karakter vermoeien, of kunnen we het ons veroorloven om deze test niet te behalen? Ook de manier waarop het verhaal uit de doeken wordt gedaan beviel erg goed en was interessant.
- Koala Kart. Een race tussen verschillende koala's, waarbij je power-ups verzamelt en het leven van je tegenstanders zuur kunt maken met obstakels. Iedere beurt rol je twee dobbelstenen (een reguliere d6 en een multiplier) en verplaats je je koala zoveel stapjes. Je begint met twee random getrokken power-ups en verspreid over het bord liggen tegels die je voorzien van nieuwe, maar ook obstakels (omkeren en terug rijden, nog een keer rollen en een shortcut die je kunt nemen met de juiste power-up). Dit spel speelt heerlijk snel, is eenvoudig genoeg dat onze kids dit ook geweldig gaan vinden en levert de nodige hilariteit aan tafel op; Ik rolde erg goed, maar toen ik moest omkeren, rolde ik 18 en eindigde ik op een tegel waardoor ik nog een keer moest rollen. Ik rolde 12 en eindigde weer achter de finishlijn, waardoor ik mijn eerste lap in moest leveren... Overigens is dit een spel dat qua feeling heel, heel dicht in de buurt komt bij een potje Mario Kart! Ook Koala Kart werd door de bedenker gedemo'd en dat blijft toch leuk!
Ook heb nog ik (mijn vriendin had hier geen interesse in) een introductiespel Warhammer: Age of Sigmar gespeeld (met vereenvoudigde regels - Saurians tegen Skaven); Erg leuk om kennis mee te maken, maar ik weet niet zeker of ik me dat ga kunnen veroorloven... Maar misschien dat ik me eens ga verdiepen in OnePageRules en de 3D-modellen die je daarvoor kunt printen, kan ik ook gelijk alle scenery en modellen die ik voor D&D heb gemaakt daarvoor inzetten!
Onze indruk van Moxcon was een erg fijne. Goed bereikbaar (we wonen op 20 minuten rijden vanaf Alkmaar en parkeren is daar geen enkel probleem, plus, de locatie ligt op tien minuten lopen vanaf het station), ruim van opzet en echt de focus op en ruimte voor het spelen van spellen. Kaarten kostten in de voorverkoop overigens slechts 3,50, dus als je volgend jaar nog een leuke beurs in Noord Holland zoekt, kan ik deze zeker aanraden!
Die laatste is een leuke verrassing, gezien ik die volgens mij nergens in m'n pledge had zitten. Ik ga d'r niet over klagen, gezien de fuckup van dit project, en ik al lang blij ben dat ik 'm in huis heb.
In ander nieuws: Calico speel ik dus even niet meer solo. Na de derde fail op rij (en de zevende in totaal) op de allereerste challenge ben ik er wel even klaar mee. Als ik niet zo 'n zware spellentafel had was-ie gegarandeerd geflipt
Benieuwd naar je ervaringen met Barcelona, daar ben ik ook erg benieuwd naar. Hij staat al in de winkelmand.HellPunk schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:17:
Zo, de dam is gebroken: drie verzendbevestigingen op één dag (Castles of Burgundy, John Muir Trail, Draft & Write) en dan ga ik Barcelona ook nog afhalen bij Spelhuis. Happy me.
In ander nieuws: Calico speel ik dus even niet meer solo. Na de derde fail op rij (en de zevende in totaal) op de allereerste challenge ben ik er wel even klaar mee. Als ik niet zo 'n zware spellentafel had was-ie gegarandeerd geflipt. Je bent gewoon té afhankelijk van de volgorde waarin de tegels uitkomen. Met meer spelers heeft iedereen daar last van, solo ben je natuurlijk altijd de pineut
.
Castles de nieuwe versie is echt fantastisch mooi, echt een verbetering.
Toevalling in de VS ook John Muir aangeschaft. Nog niet gespeeld, maar ziet er leuk uit.
Gisteravond een potje Brazil: Imperial gedaan, was een jaar geleden dat die op tafel had gelegen, maar leuk spel, veel dingen zijn vergelijkbaar met Scythe qua action selection, resources en zaken bouwen op het bord.
GTA VI - All aboard the hype train!!
Altijd prachtig om NPI weer een slechte Kickstarter te zien fileren.. maar ook goed dat ze het probleem duiden.
Uiteindelijk zijn wij als gamers degenen die deze onzin in stand houden:
- iedereen en zn moeder gaat all in bij de volgende hype train en geeft bij voorbaat al een 10 review waardoor de BGG rating vervuild raakt (ja, ik weet dat ze hier een systeem voor hebben)..
- vervolgens komt er een bloedmooi spel uit in 6 dozen vol plastic, waarbij duidelijk alle aandacht naar de componenten is gegaan en er geen tijd/budget was voor solid design of playtesten. Hierna houden alle afnemers van deze troep zich stil, want wie will toegeven dat ze voor 250 euro meuk in de kast hebben staan die ze alleen solo zullen spelen tot halverwege de basegame campaign...
- rinse and repeat, tot het systeem instort en echt goede ideeën van kleine designers niet meer via kickstarter kunnen worden uitgewerkt. (dit lijkt al het geval te zijn, volgens sommigen hebben bedrijven als CMON de boel gekaapt als slimme manier of vooraf hun producten gefinanceerd te krijgen, kleine bedrijven kunnen het marketing budget waar kickstarter je toe pushed niet betalen, grote wel. )
In other news, als laatste boardgamer ter wereld vd week Dune Imperium gespeeld en ik ben direct fan! Totaal geen eurogamer, maar can't wait to play this again. Ook nog gewonnen, focus op lekker veel extra kaarten uit mn deck trekken en combat, waarbij ik de laatste combat "per ongeluk" met slechts 3 blokjes won omdat ik ook nog 11 zwaarden in mn reveal had liggen op het laatst
:strip_exif()/f/image/e9sMotKUQFbcy9HCfwhStY4X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uDJTmiKfaYx7xD9iasU9tOMO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door _Anvil_ op 21-09-2023 10:54 ]
Ik heb zelf ISS Vanguard gebackt (als late pledge na positieve reviews) en ook het nieuwe S.T.A.L.K.E.R. bordspel van AR. Ben bij beide voor de gameplay all-in pledge gegaan. Heb bij S.T.A.L.K.E.R. naar aanleiding van deze review nog wel even de designer gecheckt, maar dat is dezelfde als ISS Vanguard en Nemesis.
Ten slotte: het kickstarter systeem is inderdaad stuk. Grote marketing campagnes hebben het systeem weten te misbruiken om spellen die al 80-90% (of zelfs meer) af zijn te verkopen tegen flinke winsten. Als kleine ontwerper zal jouw spel nooit zo gelikt er uit zien en dus niet de aandacht krijgen die je nodig hebt om uberhaupt een productie run te kunnen doen. Het is uiteindelijk dezelfde ellende als het preorderen van computer/console games. Er wordt ook al jaren geroepen dat dat slechtere games oplevert en toch blijven mensen het doen (ik trap er zelf ook af en toe nog in). De FOMO truc wordt goed uitgemolken door deze bedrijven.
Ik merk dat ik steeds vaker en vaker zoiets heb van 'ach, dit ligt straks toch wel in de winkel, dus waarom nu backen tegen extra risico'.Chevalric schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:45:
Ten slotte: het kickstarter systeem is inderdaad stuk. Grote marketing campagnes hebben het systeem weten te misbruiken om spellen die al 80-90% (of zelfs meer) af zijn te verkopen tegen flinke winsten. Als kleine ontwerper zal jouw spel nooit zo gelikt er uit zien en dus niet de aandacht krijgen die je nodig hebt om uberhaupt een productie run te kunnen doen. Het is uiteindelijk dezelfde ellende als het preorderen van computer/console games. Er wordt ook al jaren geroepen dat dat slechtere games oplevert en toch blijven mensen het doen (ik trap er zelf ook af en toe nog in). De FOMO truc wordt goed uitgemolken door deze bedrijven.
Zo loopt nu een campagne voor de uitbreiding van Terraforming Mars. Tegen de 2 miljoen dollar is al opgehaald met nog een paar dagen te gaan. Maar dat spel is al zo succesvol, en de toko die het uitbrengt weet inmiddels ook wel wat ze doen, dus waarom zou ik dat nog backen. Prelude 2 ligt straks gewoon in de winkel, waarschijnlijk voor nagenoeg dezelfde prijs.
Ik merk dat ik nu veel meer uitkijk naar SPIEL, juist voor de minder gangbare dingen die daar ook voorbij komen. Maar toch, als er weer iets voorbij komt dat me echt leuk lijkt... de kans is groot dat ik zo af en toe de verleiding niet kan weerstaan. Ook al worden dat er steeds minder.
Deels eens. Maar hoe zie je het voor je m.b.t. games die 80-90% af zijn. Dat is toch prima, of wil je een fundings campagne om de ontwikkeling te supporten ? Van een kladje naar retail ?Chevalric schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:45:
Ik zelf vind het idee van exclusives niet een verkeerd. Alleen wordt nu verkeerd toegepast in de vorm van extra functies binnen een core game. Ik zie dan liever upgrades naar Premium materiaal t.o.v. een standard retail pack. Of het feit dat dat een backing van 40.000 wordt gevraagd en er 2.500.000 wordt opgehaald. Dan zouden ze daar ook een limiet op kunnen zetten.
Maar eens. Deels het systeem verrot, maar er zitten ook zeker wel leuke items tussen.
[ Voor 19% gewijzigd door Millie-ano op 21-09-2023 17:47 ]
Van de inkomende spellen ben ik vooral blij met Turing Machine: daar was ik erg benieuwd naar, maar omdat ik niet weet of het iets voor ons gaat zijn wilde ik niet de volle mep betalen. Wel spijtig dat ik Furnace niet gewonnen heb, maar je kan niet alles winnen. Het komt ook nog wel, het moet tenslotte nog Kerstmis worden
misschien kunnen ze je in het magic topic helpen, als dat tenminste nog gelezen wordt?Sir_Hendro schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:58:
Ik heb even hulp nodig van een Magic speler. Hoe kan een speler op zijn leven een schild krijgen? Ik had zojuist een ronde gespeeld en toen ik de tegenstander de finale blow wilde uitdelen zat er ineens een schild op zijn leven. Dat heb ik nog nooit gezien. Hoe krijg je dat nou weer voor elkaar?!
Het grote Magic the Gathering Topic
Burp
Nope zit achter een wallWii4all schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:18:
[...]
misschien kunnen ze je in het magic topic helpen, als dat tenminste nog gelezen wordt?
Het grote Magic the Gathering Topic
“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda
Gisteren heb ik ook nog even de tijd genomen om Trailblazer: The John Muir Trail uit te pakken. Het ziet er alvast erg mooi uit, effectief spelen zal nog even moeten wachten, want dit weekend is er het Spellenfestival en dat is jaarlijkse prik voor ons
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Je speelt op Magic Arena zeker? Daar is ook een topic voor waar je wel gewoon bij kan. Verder heb ik geen flauw idee wat voor kaart iemand "een schild op zijn leven" zou kunnen geven zonder te weten welke kaarten er in het spel waren. Speelde hij een Fog-like effect wat alle schade voorkomt? Had hij een Platinum Angel in het spel waardoor hij niet kon verliezen? Had hij een kaart met "Players can't lose life" of iets dergelijks?Sir_Hendro schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:58:
Ik heb even hulp nodig van een Magic speler. Hoe kan een speler op zijn leven een schild krijgen? Ik had zojuist een ronde gespeeld en toen ik de tegenstander de finale blow wilde uitdelen zat er ineens een schild op zijn leven. Dat heb ik nog nooit gezien. Hoe krijg je dat nou weer voor elkaar?!
Eerlijk gezegd denk ik dat je meer kans maakt op de Magic Arena subreddit. Omschrijf daar vooral goed wat het visuele effect was (een schild op/over je tegenstander's life total) en wat het mechanische effect was (hij verloor geen levens).
Zelf heb ik in mijn vakantie het spel Hens gekocht, en tot nu toe is dat best een vermakelijke puzzel. Wel zou de interactie met je tegenspelers iets beter kunnen.

Je kan het spelen op Boardgamearena, om een tafel te starten moet je wel betalend lid zijn.Hulleman schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:14:
Iemand al ervaring met Earth van 999 games? Ik lees dat dit vergelijkbaar is met Ark Nova. Dat vinden we helemaal geweldig.
Het is een tableau builder met heel veel scoormogelijkheden (heel veel combineer mogelijkheden en andere facetten waar je eventueel rekening mee kan houden.
Levering is al 2 keer uitgesteld (31-07 oorspronkelijke datum), maar naar ik begrijp is de lading ondertussen wel binnengekomen bij Rotterdam, dus ik verwacht mijn exemplaar ergens deze 2 weken.
Afgezien dat alle kaarten uniek zijn en er allemaal wel mooi uitzien is het hoofdmechaniek de 'actieve' speler kiest een fase en heeft dan bonussen en/of de beter actie. De rest mag dezelfde actie doen, maar dan afgezwakt of moeten kiezen, dus je bent relatief constant bezig ipv wachten op de beurt van de anderen.
Ik ben niet bekend met Ark Nova dus ik kan je geen vergelijking en/of de verschillen geven, maar Earth kan je zeg maar makkelijk in een uur spelen of misschien zelfs korter (wat ik begrepen heb bij Ark Nova niet het geval is).
Niet mee bekend, net even gekeken maar ik krijg er zo nog niet echt goede AN vibes bij.Hulleman schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:14:
Iemand al ervaring met Earth van 999 games? Ik lees dat dit vergelijkbaar is met Ark Nova. Dat vinden we helemaal geweldig.
Ook al eens naar Terraforming Mars gekeken ? dat scratched voor mij echt exact dezelfde Itch die AN geeft
het helpt ook dat DI het "minst euro" eurospel is dat ik ken_Anvil_ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:48:
YouTube: Lords of Ragnarok and the Decline of Crowdfunding
In other news, als laatste boardgamer ter wereld vd week Dune Imperium gespeeld en ik ben direct fan! Totaal geen eurogamer, maar can't wait to play this again. Ook nog gewonnen, focus op lekker veel extra kaarten uit mn deck trekken en combat, waarbij ik de laatste combat "per ongeluk" met slechts 3 blokjes won omdat ik ook nog 11 zwaarden in mn reveal had liggen op het laatst
maar blijft een geweldig spel !
[ Voor 45% gewijzigd door heuveltje op 28-09-2023 09:46 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Zelf ook erg de neiging om te halen. Wat ik lees is vooral meer richting terra dan ark nova.Hulleman schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:14:
Wel is het zo dat het gezien wordt als best een zwaar spel ivm veel mogelijkheden. Je kan het inderdaad snel spelen of heel lang. Dit ligt vooral aan de groep.
Engelse versie kan je wel op plekken krijgen maar nederlandse is nog niet uit.
Volgens mij is Earth van Geronimo toch? (althans de NL versie die ieder moment uit zou moeten komen).Hulleman schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:14:
Als ik de filmpjes op YT gezien heb lijkt het niet echt op Ark Nova.
Bij Earth bouw je een motortje op, en aan de hand van dat motortje bouw je je omgeving op.
Zodra de actieve speler een actie doet, doe jij dezelfde actie alleen dan minder sterk(zoals hierboven al een keer gezegd).
Ik twijfel nog een beetje om deze ook aan te schaffen, maar wacht wel even op de NL versie i.v.m. de vele tekst op de kaartjes;)