Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 142 ... 159 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-08 22:49
Luuk84 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:22:
Wie heeft er ervaring met La Granja? Is dit een leuk spel, of is deze inmiddels andere leukere alternatieven ingehaald? Het concept met de kaarten die je op meerdere manieren kan inzetten lijkt me erg leuk.
Zijn er hier nog liefhebbers die de La Granja Deluxe Master Set hebben besteld via Kickstarter? Deze ziet er toch wel stukken beter uit dan het origineel :-)
Iemand hier toevallig ervaring met La Granja? 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerius
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-08 00:17
HellPunk schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:11:
Ik snapte eerst de 'hype' rond Marrakesh niet, maar na 't zien van de filmpjes van Paul Grogan en Spieleblog ben ik toch overstag gegaan. Alleen is het nu blijkbaar moeilijk te krijgen (althans bij de winkels waar ik meestal koop), de wishlist is dus net iets langer geworden :).
Ik weet natuurlijk niet wat jouw favoriete winkels zijn, maar de nieuwe versie is nog op meerdere plekken wat ik zo kon vinden te pre-orderen. Onder andere ook een Nederlandse versie bij de uitgever (White Goblin Games) zelf. WGG verwacht dat het spel in Q2 uitkomt. Dat geeft ze nog 2 weken de tijd :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:19
iemand hier Bier en Brood al in huis? En is het wat?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 21:15
Hopjesvla79 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:13:
iemand hier Bier en Brood al in huis? En is het wat?
ja, ja. En lastiger dan zo op eerste gezicht lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-08 13:35
Geerius schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:23:
[...]
Ik weet natuurlijk niet wat jouw favoriete winkels zijn, maar de nieuwe versie is nog op meerdere plekken wat ik zo kon vinden te pre-orderen. Onder andere ook een Nederlandse versie bij de uitgever (White Goblin Games) zelf. WGG verwacht dat het spel in Q2 uitkomt. Dat geeft ze nog 2 weken de tijd :-P
De NL-versie kan ik idd pre-orderen, maar ik wacht nog even af of de grote uitvoering nog ergens opduikt ;)

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-08 15:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIOZ2OKqSVi9ESzjjuyGweeBEr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BP7t4B6oZoR58NUlEgdTykHm.jpg?f=fotoalbum_large

Kent iemand de MB Game Master series nog? Hadden het er net over in een app groepje met vrienden. Zelf heb ik als tiener Axis & Allies en Shogun weten te bemachtigen (nog steeds in mijn collectie dik 30 jaar later) , maar de meest aparte van de 3 heb ik nooit kunnen vinden (geen internet toen he)

https://boardgamegeek.com/boardgame/99/fortress-america

thema is dat de VS van 3 kanten wordt aangevallen, zoals de film red Dawn dus..

[ Voor 6% gewijzigd door _Anvil_ op 16-06-2023 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 16:32

Dhrax

Prog Lord

_Anvil_ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:14:
[Afbeelding]

Kent iemand de MB Game Master series nog? Hadden het er net over in een app groepje met vrienden. Zelf heb ik als tiener Axis & Allies en Shogun weten te bemachtigen (nog steeds in mijn collectie dik 30 jaar later) , maar de meest aparte van de 3 heb ik nooit kunnen vinden (geen internet toen he)

Zeker! Kan me dit nog goed voor de geest halen. Met name Shogun trok mij altijd enorm aan, de grote doos en het mooie artwork. Enkele jaren terug voor een prikkie nog kunnen vinden. FoA kan ik me ook niet heugen ooit in het echt gezien te hebben.

Dit heb ik ook bij games als Hero Quest, die doos staat ook gewoon in mijn geheugen geprint.

[ Voor 4% gewijzigd door Dhrax op 16-06-2023 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:47

On_E

Housemusic

[Afbeelding]

Ik had er ook 2 van de 3, A&A en Shogun. :)

A&A ook wel een aantal keren uitgespeeld, Shogun volgens mij nooit, daar haakten we af op een gegeven moment.

Vraag me af of ze nog ergens bij mijn vader in een kast staan, kan ik me niet eens meer herinneren.

Mooie spellen iig, al was de opzet tijd altijd wel erg lang, zeker wel eens gehad dat we A&A helemaal klaar hadden gezet en toen geen zin meer hadden. :D

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
maartend schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:31:
Zo.

NA 2 dagen Vestrock in Hulst (helemaal aan gort na een dikke Ravepit bij de prodigy) vandaag naar Zomelspel in merelbeke.
Progidy op Vestrock was episch!! Aantal vrienden van me was ook bij Zomerspel. Woon je ook in zeeland?

[ Voor 9% gewijzigd door _Anvil_ op 16-06-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-08 19:48
Luuk84 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Iemand hier toevallig ervaring met La Granja? 😊
Zeker, lang geleden.
Echt goede euro.

Wat ik me herinner:
Was een aardig vernieuwend spel toen het uitkwam (dubbele kaartfuncties). Redelijk interactief (beetje kunstmatig wellicht).
Misschien dat het nu wat gedateerd aanvoelt (misschien niet...), maar het wordt bij ons (Alphen a/d Rijn/Phoenix Capelle/Leiden) nog af en toe gespeeld.

Ik ken niet de nieuwe deluxe versie: https://boardgamegeek.com/boardgame/146886/la-granja

Maar ik ga daar later achter komen, volgens mij zit er ergens een boot vast waardoor een medespeler er nog even op moet wachten.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:52
[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iy7I_FV3PPkCah7yWNgv2hBGEDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IZbyPGh0jkQkEQFGMcITUui.jpg?f=fotoalbum_large

Hij staat nog steeds trouw in de kast, al zeker 15 jaar niet meer op tafel gekomen, misschien wel 20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
pirke schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:52:
[...]

[Afbeelding]

Hij staat nog steeds trouw in de kast, al zeker 15 jaar niet meer op tafel gekomen, misschien wel 20.
Bij mij wel, omdat mijn kinderen de classic versie zo leuk vinden. Maar qua mechanics zijn de nieuwere versies van A&A vele malen beter. Heb 10 jaar terug met een groep collega's regelmatig de 50th Anniversary (1941 setup) gespeeld op een extra grote custom map. Bier, 8u speeltijd, good times.

Vorig jaar dus met deels dezelfde groep de opvolger van dezelfde designer gespeeld, tevens mijn enige Kickstarter aankoop ooit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3chGHxNNLVl7o2IyL3LavoaG0X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y72gAG6nVW65r4cgJ36y1hqj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door _Anvil_ op 16-06-2023 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
_Anvil_ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:13:
[...]

Progidy op Vestrock was episch!! Aantal vrienden van me was ook bij Zomerspel. Woon je ook in zeeland?
Yeppa.

Prod was echt velen malen beter dan ik had verwacht. Zomerspel was dan een heerlijk rustige afterparty

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellPunk
maartend schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:31:
[...]

Yeppa.

Prod was echt velen malen beter dan ik had verwacht. Zomerspel was dan een heerlijk rustige afterparty
Die heb ik in 1997 nog gezien op Rock Werchter met de originele bezetting, topafsluiter van een dag die al goed begonnen was met Belgische metal-trots Channel Zero _/-\o_

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-08 18:18
maartend schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:25:
[...]

ja, ja. En lastiger dan zo op eerste gezicht lijkt.
Hier ook al een aantal keer op tafel geweest en je kan het spel op meerdere manieren aanvliegen, wat het extra leuk maakt. De juiste balans tussen grondstoffen en kaarten kopen zit heel slim in elkaar en de kunst is om niet te hebberig te zijn maar soms juist net een kaart wegnemen die jou niets oplevert maar je tegenspeler niet veel punten geeft.
Speelt lekker weg in ieder geval en de regels zijn niet heel ingewikkeld (de uitvoering echter...)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:56
A&A was jarenlang nummer 1 op mijn verlanglijstje. Heel veel gespeeld toen ik het eindelijk kreeg. Shogun een paar jaar later ook.

Beiden al decennia niet meer gedaan. A&A is verschrikkelijk imbalanced, als je met de Allies speelt is het gewoon een grind naar het moment dat je een overmacht hebt aan poppetjes. Met de Axis kan je eigenlijk alleen winnen als je tegenstander incompetent is.

Shogun is veel leuker, vooral in de early game, maar is ook flawed vanuit een balance perspective op een andere manier. Sowieso is er geen moer aan met zijn tweeën maar ook met meer is het heel erg gebaseerd op de gun-factor; als je zonder emotie zou spelen komt er vanzelf een bovenliggende partij maar als de andere spelers die persoon het niet 'gunnen' dan is het 'allemaal op hem/haar'. Ik heb Shogun daarom vrijwel nooit uitgespeeld. Overigens is dit dezelfde reden dat ik een pokkehekel heb aan Risk.

A&A Europe en Pacific heb ik ook maar weinig gespeeld, geen idee eigenlijk hoe die zijn. Los die Anniversary Edition de balancing issues op? Wel een coole kaart.

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 20-06-2023 17:06 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
[Afbeelding]

Volgens mij is Fortress America nooit in Nederland verkocht geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:32:

A&A Europe en Pacific heb ik ook maar weinig gespeeld, geen idee eigenlijk hoe die zijn. Los die Anniversary Edition de balancing issues op? Wel een coole kaart.
Het is meer een frisse startup positie als je de 1941 variant van 50th anniversary speelt (niet te verwarren met die low budget beginners versie met dat jaartal). Daarnaast kleine verbeteringen in de ruleset en uiteraard meer soorten units.

Concepten en mechanics blijven achterhaald anno nu uiteraard, daarom is War Room zo'n geweldige reboot van de serie.

Wat Fortress betreft, ik zie dat er een remake is, met reviews van zowel Cody en the Dice Tower:

https://www.youtube.com/r...ch_query=fortress+america

Die zal wel te bestellen zijn, de tijd dat je met je ouders door warenhuizen moest struinen als kind in de 80ies is voorbij :)

[ Voor 18% gewijzigd door _Anvil_ op 20-06-2023 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PearlChoco
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-08 14:06
Iemand de Stalker kickstarter gebacked?
Ik twijfel nog... Ziet er een tof concept uit, maar lijkt behoorlijk kort (3 campaigns van elk 3 scenario's..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-08 10:02
Ik heb 'm gebackt. Juist dat het geen mega-campaign is trekt mij aan. Vond de sfeer van het computer spel vroeger fantastisch en kijk ook uit naar het tweede deel.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 23:39
PearlChoco schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:15:
Iemand de Stalker kickstarter gebacked?
Ik twijfel nog... Ziet er een tof concept uit, maar lijkt behoorlijk kort (3 campaigns van elk 3 scenario's..).
Vriend van me. En 3x3 scenario's is tegenwoordig voor ons al lastig gezien alle spellen die we spelen. Campaigns blijven bij ons lastig op tafel te krijgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Afgelopen week voor het eerst tweemaal The Witcher: Old World gespeeld. Vriend van me had hem gebacked.

Was er erg benieuwd naar en hij valt zeker niet tegen. :+ Het spel is niet heel moeilijk, maar het deckbuilding concept en het maken van combo's is erg leuk gedaan.

Elke speler speelt een unieke witcher met 1 special ability die anders is dan de anderen. Je hebt meestal een drietal kaarten in je handen waarmee je alle acties uitvoert. Uiteindelijke doel is als eerste 4 trofeeën scoren.

In je beurt heb je een aantal acties die je kan uitvoeren in 3 fases.

Fase 1.
Je kan lopen naar een aangrenzende plek, hiervoor moet je een kaart afleggen die overeenkomt met het gebied waar je heengaat of 1 geld extra betalen of 2 willekeurige kaarten betalen.

Je kan op die plek de actie uitvoeren die erbij hoort, denk hierbij aan je stats verbeteren, een quest halen of bijvoorbeeld Dice Poker spelen met de locals of een andere aanwezige witcher.

Deze stappen kan je zo vaak doen als je wilt of totdat je kaarten op zijn.

Dat is fase 1 van je beurt.

In fase 2 heb je een viertal opties.
1. Je kan een andere witcher op die lokatie aanvallen. Als je wint scoor je een trofee.
2. Een aanwezig monster op die lokatie aanvallen. Als je wint scoor je een trofee.
3. Mediteren op een van je stats die op level 5 staan om een trofee te scoren, echter mag je hiermee niet je 4de en laatste scoren.
4. Een explore actie uitvoeren. Hiermee kies je of een wilderness of city kaart. Deze leest iemand anders voor en je moet dan vaak een keuze maken uit iets met een bepaald gevolg zoals een nieuwe quest of goud scoren.

Hierna kom je in fase 3, je kan dan zoveel kaarten als je wil afleggen en dan tot 3 kaarten aanvullen.
Daarna MOET je een nieuwe actie kaart pakken uit een reeks van 6 of 7 kaarten, dat heb ik zo niet meer helder. Elke kaart heeft een waarde van 0, 1 of 2. De nieuwe kaart komt direct in je hand, echter als hij 1 of 2 kost dan moet je ook dat aantal weer afleggen als cost.

Elke kaart heeft een bepaalde kleur en stats erop met naast de kleur een aantal soort tabbladen. :+
Deze tabbladen worden gebruikt in een gevecht. Als je namelijk vecht met een andere witcher of monster gebruik je deze kaarten om schade te doen, defense op te bouwen of andere dingen. Normaliter mag je 1 kaart spelen, echter als je een kaart speelt met een zogenaamd tabblad met een andere kleur, dan mag je ook een kaart van die kleur erbij spelen. Op die manier kan je veel meer damage doen bijvoorbeeld. Tof mechanisme.

Hieronder een voorbeeld van een vrij goede combo waar ik het spel mee won met een laatste verslagen monster. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eE21QXgVkaqXtP-fqsoHr57jSBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxEcOCOzmi06FNz4MA77hSJp.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn ook manier op kaarten uit je deck te halen en dat is zelfs verplicht als je een trofee behaalt. Op die manier kan je zelf je deck tunen.

Een erg leuk systeem vond ik zelf. Als je eenmaal doorhebt wat je kan dan speelt het vrij vlot, maar beurten kunnen redelijk lang duren. Ik zou het daarom zelf nooit met meer dan 3 spelen. Toffe mini's ook weer.
Ben benieuwd wat uiteindelijk de uitbreidingen gaan brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellPunk
Al even windstil hier :). Omdat mijn vrouw deelnam aan een groot evenement in onze stad en daardoor veel weg was heb ik de laatste twee weken vooral solospellen op tafel gelegd.

Ginkgopolis was met voorsprong het interessantste. Jij speelt volgens de standaard regels, je tegenstander is een bot die simpelweg elke beurt een tegel plaatst. Zelf kun je dat niet doen omdat je zowel de tegels als de resources om ze te bouwen moet verzamelen. Het maakt de bot wel makkelijk om te bedienen en door de mix van optimale en suboptimale moves die hij maakt komt het toch allemaal redelijk gelijk uit. Omdat dit mijn eerste play was waren mijn moves wellicht ook niet super en dus ging ik royaal de boot in bij de eindafrekening. Wel goed spel!

Ik had ook gehoord dat er een sequel van Fuse uit was en gelukkig had Spelhuis 'm op voorraad. Voor wie 't niet kent: in Fuse krijg je tien minuten om bommen te ontmantelen door er de juiste combinatie van dobbelstenen op te plaatsen. De sequel geeft je met name nieuwe soorten bommen, maar ook een nieuw mechanisme voor wat er gebeurt als je een dobbelsteen niet kan plaatsen. In het origineel moest je dan een al geplaatste dobbelsteen verwijderen, in de sequel wordt dit vervangen door een 'spark card', in wezen een vereenvoudigde versie van een bomkaart. Dit speelt een stuk leuker: vroeger moest je controleren welke dobbelsteen je dan wel zou verwijderen en dat kostte relatief veel tijd. Nu neem je een kaart en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Denk dat het mooie weer er misschien ook wel debet aan is dat er minder gespeeld wordt. ;)

Hier komend weekend in ieder geval weer wat dingen op tafel.
Ik verwacht ook komend weekend de nieuwe Castles of Burgundy en de nieuwe Stonemaier game Expeditions. Denk dat sowieso de eerste gespeeld gaat worden.
Erg benieuwd naar beide!

Daarnaast Mr. President: The American Presidency, 2001-2020 besteld, hopelijk komt die ook deze maand binnen. Een nieuwe GMT solo game waar ik erg benieuwd naar ben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:03
Deze week voor de eerste keer ark nova gespeeld.
De regels zijn toch niet weinig, maar ik denk toch dat we het voor 90% juist speelden.
Toch wat vraagjes:

1) Op het bord heb je het conservatiespoor.. Bij 2 ,5 ,8 en 10 heb je bonussen. Nu vraag ik me af wanneer die bonussen gelden, moet je met je pion er echt OP staan, of telt voorbijgaan ook?

2) Op kinderboerderijkaarten bv cavia staat er: ontvang 3 populariteit pet kinderboerijsymbool.. Maar telt dat ook voor de kaart zelf dat je op dat moment speelt? of mag je die niet meetellen?

3) Op sommige dierenkaarten staat er dat je een kaart uit je hand onder de kaart mag leggen..
Tellen de bonussen en voorwaarden van de kaart die je eronder legt dan ook mee? Of moet je die negeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MADG0BLIN
skank schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:25:
Deze week voor de eerste keer ark nova gespeeld.
De regels zijn toch niet weinig, maar ik denk toch dat we het voor 90% juist speelden.
Toch wat vraagjes:

1) Op het bord heb je het conservatiespoor.. Bij 2 ,5 ,8 en 10 heb je bonussen. Nu vraag ik me af wanneer die bonussen gelden, moet je met je pion er echt OP staan, of telt voorbijgaan ook?

2) Op kinderboerderijkaarten bv cavia staat er: ontvang 3 populariteit pet kinderboerijsymbool.. Maar telt dat ook voor de kaart zelf dat je op dat moment speelt? of mag je die niet meetellen?

3) Op sommige dierenkaarten staat er dat je een kaart uit je hand onder de kaart mag leggen..
Tellen de bonussen en voorwaarden van de kaart die je eronder legt dan ook mee? Of moet je die negeren?
1. Voorbijgaan is genoeg.
2. ELKE kaart telt altijd zichzelf mee. Ook als je een kaart speelt waar je bijvoorbeeld geld voor krijgt.
3. Die negeer je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Afgelopen de 2 nieuw binnen gekomen spellen op tafel gekregen.
Ik kreeg toevallig dus vrijdag 2 nieuwe spellen tegelijk binnen.
Castles of Burgundy en Expeditions binnen.

Had al 2 afspraken staan om iets te gaan spelen, dus dat kwam mooi uit.

Vrijdagavond eerst een 2 speler pot van Expeditions gespeeld.
Het verhaal in deze sequel van Scythe is dat alle spelers op avontuur gaan in Siberië waar een metoriet is ingeslagen bij de Tunguska Rivier en een eeuwenoude kracht heeft doen ontwaken.
Een expeditie geleid door ene Dr. Tarkovsky richting de taiga om meer over de meteoriet te leren heeft helden uit de oorlog ook aangespoord om op expeditie te gaan om zo artifacten te vinden, uitdagingen aan te gaan en uiteindelijk de meeste eer te behalen.

Het is een spel waarin je over verschillende tegels loopt met je mech en zo nieuwe gebieden ontdekt. Je kan hierbij verschillende acties uitvoeren. Dit systeem zit erg leuk in elkaar.
Hieronder een overzicht van een spelersbordje hoe je dat doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dwBYByW-5BRvn-43qeTXDTzmYU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uqgdUhlQfCX8UDx8Lwpx8pQA.png?f=user_large

Je begint het spel met je actieblokje op het refresh veld. Je verplaatst deze in de eerste beurt naar het volgende veld links ervan. Daarbij zijn in eerste instantie 3 acties beschikbaar, Move, Play en Gather. Je kan deze omdat ze allemaal onbedekt zijn alle 3 uitvoeren. Echter hierna in de volgende actie moet je het blokje omhoog verplaatsen naar 1 van de 3 velden. De 2 onbedekte kan je dan weer uitvoeren, etc. Zo speel je het hele spel en mag je diverse acties uitvoeren. Je kan ook een refresh turn nemen om het blokje weer terug te nemen en alle gespeelde kaarten en werkers terug te nemen.

Tijdens het spel verzamel je kaarten (items, meteorieten, quests en andere zaken). Deze kan je ook weer gebruiken om je character te verbeteren. Tijdens het lopen over de kaart komen er weer betere en andere acties tevoorschijn welke je kan nemen. Ook extra werkers om weer op die kaarten te spelen om ze nog weer beter te maken.
Er zijn nog veel meer acties en opties, maar het voert te ver om ze allemaal uit te leggen.

Na het kijken van de video van Watch it Played konden we eigenlijk direct al zonder al te veel problemen van start.
Zondag direct een tweede pot gespeeld met vier spelers. Ik vond hem erg leuk om te spelen en weer een toffe puzzel om de meeste punten te scoren. Artwork is weer subliem vond ik, zeker een aanrader.

Daarnaast zondagmiddag the nieuwe versie van CotB dus gespeeld. Blijft een tof spel, maar deze versie is toch wel heel fijn, vooral een verbetering dat onder op elke tegel staat wat ie precies doet. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
Ik las op Reddit dat bij Expeditions een belangrijke regel niet in de regels was opgenomen: je mag een kaart ability maar één keer gebruiken, omdat je anders een mogelijke endless loop kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMD007
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-08 10:19
Nog meer enthousiaste S&S spelers? Vergeet dan niet hun laatste kickstarter te checken: https://www.kickstarter.c...d-sorcery-abyssal-legends

Ik heb hem zeker al gebacked. Ik denk dat ik het afgelopen half jaar niet veel anders heb gespeeld dan S&S die game ligt bijna permanent op mijn eetspeeltafel.

Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
MADG0BLIN schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:14:
Denk dat het mooie weer er misschien ook wel debet aan is dat er minder gespeeld wordt. ;)

Hier komend weekend in ieder geval weer wat dingen op tafel.
Ik verwacht ook komend weekend de nieuwe Castles of Burgundy en de nieuwe Stonemaier game Expeditions. Denk dat sowieso de eerste gespeeld gaat worden.
Erg benieuwd naar beide!
@MADG0BLIN Waar heb je de nieuwe CoB gekocht? Ik kan alleen deze link vinden:

https://gamefound.com/pro...-burgundy-special-edition

Ik heb het originele spel en dat is erg populair bij ons, zou best een nieuwe versie willen met alle expansions. Ik zit niet te wachten op al die geüpgrade tokens dus die Classic versie zou wel goed zijn voor mij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Chevalric schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:45:
Ik las op Reddit dat bij Expeditions een belangrijke regel niet in de regels was opgenomen: je mag een kaart ability maar één keer gebruiken, omdat je anders een mogelijke endless loop kunt krijgen.
Klopt, dat is volgens mij in 1 of 2 gevallen zo in een specifieke situatie, dus als je dat weet kun je er rekening mee houden.
Dr. Strangelove schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:42:
[...]

@MADG0BLIN Waar heb je de nieuwe CoB gekocht? Ik kan alleen deze link vinden:

https://gamefound.com/pro...-burgundy-special-edition

Ik heb het originele spel en dat is erg populair bij ons, zou best een nieuwe versie willen met alle expansions. Ik zit niet te wachten op al die geüpgrade tokens dus die Classic versie zou wel goed zijn voor mij denk ik.
Ik heb hem daar toen de campaign liep aangeschaft. Momenteel wordt hij uitgeleverd. Ik verwacht dat als dat klaar is dat je hem daar of in andere winkels wel kan aanschaffen. Momenteel is hij nog nergens anders verkrijgbaar.
Ik heb zelf ook alleen de gameplay versie, die is mooi genoeg voor mij en de hoeveelheid die ik het speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Zie hem wel geadverteerd op verschillende sites als on backorder maar dan kost hij 170 euro en het is me niet helemaal duidelijk welke versie het nou precies is.

Ik wacht nog wel even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-08 15:46
Wat zijn de regels voor gele tegel #6 in die nieuwe editie van Burgund? Want 2 workers voor een willekeurige tegel was een behoorlijk overpowered foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Hier is azul mini op tafel gekomen en eerlijkgezegd is het wel één van mijn favorieten. Mijn vriend is echter wat minder geamuseerd, hij mist om zijn eigen woorden te gebruiken een stukje inzicht. Persoonlijk denk ik echter dat hij soms te lief en veilig speel, maar goed het hoeft ook niet altijd ultra competitief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:39
FrankRicard schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:36:
Wat zijn de regels voor gele tegel #6 in die nieuwe editie van Burgund? Want 2 workers voor een willekeurige tegel was een behoorlijk overpowered foutje.
Twee workers om een willekeurige beige gebouwtegel te pakken van een van de 6 depots (niet van de zwarte depot in het midden). Die plaats je dan op 1 van de 3 sleutelplekken. Staat overigens gewoon in het regelboek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Laatst online: 29-08 09:19

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

portie schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:46:
[...]

Twee workers om een willekeurige beige gebouwtegel te pakken van een van de 6 depots (niet van de zwarte depot in het midden). Die plaats je dan op 1 van de 3 sleutelplekken. Staat overigens gewoon in het regelboek.
Niet correct, je mag alle tegels (i.t.t. alleen beige) kopen, met tegel #6 mag dat:
Van zowel de Zwarte markt (conform normale regels) als van de 6 normale depots (vanwege de tegel)
De betaling mag zowel:
a) 2 zilver (conform de normale regels) zijn
b) (Vanwege de tegel) 2 werkers zijn
(note: geen combinatie van, het is het één of het ander)
(Note2: De maximaal 1 tegel kopen per beurt (zeg per 2 dobbelstenen) is nog steeds effectief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portie
  • Laatst online: 07:39
GRDavies75 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:08:
[...]

Niet correct, je mag alle tegels (i.t.t. alleen beige) kopen, met tegel #6 mag dat:
Van zowel de Zwarte markt (conform normale regels) als van de 6 normale depots (vanwege de tegel)
De betaling mag zowel:
a) 2 zilver (conform de normale regels) zijn
b) (Vanwege de tegel) 2 werkers zijn
(note: geen combinatie van, het is het één of het ander)
(Note2: De maximaal 1 tegel kopen per beurt (zeg per 2 dobbelstenen) is nog steeds effectief
6. Once per turn, you may spend 2 worker tokens to immediately take a build- ing (beige) tile from any of the six depots on the game board (except the cen- tral black depot) and place it on an empty key space in the bottom right of your player board.

Dit is letterlijk de tekst uit het spelregelboek.

Het wordt wat vaag door alle verschillende versies. Mijn uitleg en ook de engelse hierboven gaan over de allernieuwste versie (2023).

De uitleg van GRDavies75 gaat over de vorige versie (2019)

[ Voor 10% gewijzigd door portie op 21-07-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
Dan zal ik voor de volledigheid ook nog de regels uit mijn boekje quoten (originele versie)
The player who adds this tile to his estate may buy not only from the central black depot but also from the other six depots (i.e. from all seven). That player may still only make one purchase per turn.
(Dus niet met workers(dat hebben ze in de 2019 editie bedacht), maar gewoon met coins)

Die 2019 regels heb ik op boardgamearena wel eens gespeeld, maar dan is deze tegel (als je hem in de eerste 2 fases kan bemachtigen) zwaar overpowered, game breaking imho. Nieuwste versie klinkt best redelijk, maar de noodzaak van het wijzigen tov originele regels is me nog steeds onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75

GRDavies75

portie schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:34:
[...]

6. Once per turn, you may spend 2 worker tokens to immediately take a build- ing (beige) tile from any of the six depots on the game board (except the cen- tral black depot) and place it on an empty key space in the bottom right of your player board.

Dit is letterlijk de tekst uit het spelregelboek.

Het wordt wat vaag door alle verschillende versies. Mijn uitleg en ook de engelse hierboven gaan over de allernieuwste versie (2023).

De uitleg van GRDavies75 gaat over de vorige versie (2019)
I stand corrected, ik volg het bordspellennieuws niet zo, in mijn belevingswereld is de 2019 versie de nieuwste, deze tegel #6 was toen ook punt van discussie, (oude versie te zwak, de 2019 te sterk en de afzwakking naar alleen beige tegels en niet meer van de zwarte markt. Is blijkbaar de nerf om de juiste balans te vinden?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Dr. Strangelove schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:33:
Zie hem wel geadverteerd op verschillende sites als on backorder maar dan kost hij 170 euro en het is me niet helemaal duidelijk welke versie het nou precies is.

Ik wacht nog wel even af.
De campagne was ook wel een redelijke kluwen met allerlei add-ons en bonus content. Ik zie wel wat ik krijg als het pakket er is, al zal dat nog wel even duren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Laatst online: 16:45
Als er ooit een groep in de omgeving van Culemborg nog spelers zoekt dan hoor ik dat graag :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalric
Man vs Meeple heeft een mooie preview van wat er allemaal in de Ark Nova uitbreiding zit. Ziet er zeker interessant uit! Ark Nova staat inmiddels in mijn top 5 van meest gespeelde spellen, dus deze uitbreiding gaat er zeker komen.

YouTube: Ark Nova: Marine Worlds - Everything in the Expansion!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:26
Chevalric schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:37:
Man vs Meeple heeft een mooie preview van wat er allemaal in de Ark Nova uitbreiding zit. Ziet er zeker interessant uit! Ark Nova staat inmiddels in mijn top 5 van meest gespeelde spellen, dus deze uitbreiding gaat er zeker komen.

YouTube: Ark Nova: Marine Worlds - Everything in the Expansion!
Leuk, ik heb Ark Nova een paar weken geleden voor het eerst gespeeld bij een vriend en dat is goed bevallen. Dit weekend komt ie weer op tafel en als ik dan weer zo enthousiast ben schaf ik het spel + uitbreiding aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:03
Daftz schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Leuk, ik heb Ark Nova een paar weken geleden voor het eerst gespeeld bij een vriend en dat is goed bevallen. Dit weekend komt ie weer op tafel en als ik dan weer zo enthousiast ben schaf ik het spel + uitbreiding aan ;)
Ik heb hem blindelings aangekocht.
NA 3 x spelen vind ik hem leuker en leuker

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Van de week heb ik Mr. President: The American Presidency, 2001-2020 binnen gekregen. Zat er al een tijdje op te wachten en was erg benieuwd. Gisteren ben ik begonnen met mijn eerste potje, maar eenvoudig is het niet. :D
Dit is een spel wat recentelijk is uitgebracht na jaren ontwikkeling door GMT.

Mr. President is een solitair spel waar je als President van de VS speelt zoals de naam al zegt. Het speelt zich af vanaf het moment nadat je bent verkozen. Elk spel duurt vier rondes welke de 4 jaren voorstellen dat je president bent.
Je moet hierbij beslissingen maken om je eigen politieke agenda voor elkaar te zien krijgen, maar daarbij rekening moet houden met de crisissen die op dat moment plaats vinden in je eigen land of ergens anders op de wereld. Dit terwijl je politieke vijanden in de gaten moet houden maar je relatie met de pers en congres ook goed wilt houden terwijl je de publieke opinie ook niet tegen je keert. Genoeg dingen om rekening mee te houden! Het rechterbord stelt het wereld toneel voor waarop je zaken uitvoert. Het middelste en linker gedeelte is alles wat met de politiek en interne zaken te maken heeft.

Het is geen eenvoudig spel en voordat je het koopt zou ik je er eerst in verdiepen of je dit leuk vindt. Het is veel leeswerk, je hebt meerdere regelboeken, overzichtskaarten welke je bij de hand moet hebben. Daarnaast heb je een aanzienlijke tafel nodig. Ik vind het tot nu toe een aardige uitdaging, hopelijk van de week verder met het eerste jaar. Het scheelt dat ik het kan laten liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r22nz5TYBIBKwCGyTxzpH0hRe7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hD03vluvDd2N4RXQ3333dYbx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Daftz schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

De uitbreiding is helaas nog niet verkrijgbaar, dat wordt Spiel als het goed is. De nederlandse versie schijnt niet lang daarna of misschien tegelijk uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:33

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Via Marktplaats Burncycle weten te kopen!
Ben erg gecharmeerd van CTG spellen, dus deze mocht niet aan het rijtje ontbreken in mijn kast :D. Zijn er hier nog meer CTG fans?

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Lijkt wel dat heel veel games waarvan ik de mechanics of het thema sausje tof vind tegenwoordig solo of co-op zijn. Zijn we allemaal echt zo teer geworden dat we niet meer willen dat een ander verliest? Of is dat een verkeerde aanname. Of mis ik juist een geweldige ervaring en zou er een wereld voor me open gaan. Tot nu toe trekt het me niet

Of wel samen spelen (aan tafel zitten), maar eigenlijk gewoon op je beurt aan het wachten bent hopende dat de speler voor je niet zijn victory puntjes eerder heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Millie-ano schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:29:
Lijkt wel dat heel veel games waarvan ik de mechanics of het thema sausje tof vind tegenwoordig solo of co-op zijn. Zijn we allemaal echt zo teer geworden dat we niet meer willen dat een ander verliest? Of is dat een verkeerde aanname. Of mis ik juist een geweldige ervaring en zou er een wereld voor me open gaan. Tot nu toe trekt het me niet

Of wel samen spelen (aan tafel zitten), maar eigenlijk gewoon op je beurt aan het wachten bent hopende dat de speler voor je niet zijn victory puntjes eerder heeft.
Ik ben groot fan van coorp, omdat er (meestal) meer interactie door samenwerking is. In de niet-coop hoek hebben we toch best vaak "multiplayer solitaire" spellen gespeeld, waarbij iedereen druk bezig is met eigen engine/tableau en je relatief veel naast elkaar speelt ipv tegen elkaar.

Dat neemt niet weg dat ik me ook prima kan vermaken met een competitief spel, zoals Dune Imperium, Ark Nova of Blood Rage (en vele anderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Laatst online: 15:33

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Bundin schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:44:
[...]

Ik ben groot fan van coorp, omdat er (meestal) meer interactie door samenwerking is. In de niet-coop hoek hebben we toch best vaak "multiplayer solitaire" spellen gespeeld, waarbij iedereen druk bezig is met eigen engine/tableau en je relatief veel naast elkaar speelt ipv tegen elkaar.

Dat neemt niet weg dat ik me ook prima kan vermaken met een competitief spel, zoals Dune Imperium, Ark Nova of Blood Rage (en vele anderen).
Waarvan Ark Nova zelfs nog misschien valt onder multiplayer solitair.. ;)

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMei
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 13:33

Ik ben een groot fan van solo (niet perse co-op overigens). Ontstaan vanuit een soort noodzaak, geen vrienden in de buurt die van spellen houden. Maar nu vind ik het heerlijk om na een drukke dag, als de kinderen op bed liggen een goed spel te spelen. Vind het fijner dan weer achter de pc of tv. En veel spellen hebben tegenwoordig een goede solo modus dus ik heb vaak niet het gevoel dat ik iets mis. En het kan altijd wanneer ik even tijd heb. Ik heb een dedicated tafel dus vaak zet ik iets op en speel ik het een paar avonden.

Daarnaast ga ik nu elke vrijdagavond naar de lokale spellenavond en dat is ook leuk. Daar speel ik dan vooral spellen die ik solo niet speel (social deduction bijvoorbeeld).

Dus met teer zijn heeft het geloof ik weinig te maken. Persoonlijk hou ik net zo goed van een goede game met flink wat confrontatie/take that. Maar afspreken met anderen is niet altijd simpel en een goed solo spel spelen kan dan net zo leuk zijn. En er zijn ook steeds meer spellen die specifiek solo zijn of beter solo spelen dus dat is voor de solo spelers dan ook weer leuk :)

www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 18:10

Zeror

Ik Henk 'm!

Onlangs het spel Paleo gekocht Mijn speelgroepje is steeds meer fan van co-op spellen en dit leek mij een aanvulling. Omdat mn vrienden nog op vakantie zijn, is het eerste potje nog niet gespeeld. Ik zag wel in de handleiding dat er ook een 1 speler variant, al staat dit niet vermeld op de doos. Misschien binnenkort zelf maar eens gaan spelen al ;)

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-08 21:57
On_E schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Ik had er ook 2 van de 3, A&A en Shogun. :)

A&A ook wel een aantal keren uitgespeeld, Shogun volgens mij nooit, daar haakten we af op een gegeven moment.

Vraag me af of ze nog ergens bij mijn vader in een kast staan, kan ik me niet eens meer herinneren.

Mooie spellen iig, al was de opzet tijd altijd wel erg lang, zeker wel eens gehad dat we A&A helemaal klaar hadden gezet en toen geen zin meer hadden. :D
A&A grijs gespeeld (ook de 'expansies' die later kwamen van andere fabrikant)
Shogun was eigenlijk een soort van risk. Ook veel gedaan, maar minder leuk dan A&A, maar ook minder voorspelbaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
DaMei schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:28:
[...]

Ik ben een groot fan van solo (niet perse co-op overigens). Ontstaan vanuit een soort noodzaak, geen vrienden in de buurt die van spellen houden. Maar nu vind ik het heerlijk om na een drukke dag, als de kinderen op bed liggen een goed spel te spelen. Vind het fijner dan weer achter de pc of tv. En veel spellen hebben tegenwoordig een goede solo modus dus ik heb vaak niet het gevoel dat ik iets mis. En het kan altijd wanneer ik even tijd heb. Ik heb een dedicated tafel dus vaak zet ik iets op en speel ik het een paar avonden.

Daarnaast ga ik nu elke vrijdagavond naar de lokale spellenavond en dat is ook leuk. Daar speel ik dan vooral spellen die ik solo niet speel (social deduction bijvoorbeeld).

Dus met teer zijn heeft het geloof ik weinig te maken. Persoonlijk hou ik net zo goed van een goede game met flink wat confrontatie/take that. Maar afspreken met anderen is niet altijd simpel en een goed solo spel spelen kan dan net zo leuk zijn. En er zijn ook steeds meer spellen die specifiek solo zijn of beter solo spelen dus dat is voor de solo spelers dan ook weer leuk :)
Ok.... Ik heb geen idee of ik het iets ga vinden. Weet ook niet of dat ik er überhaupt aan ga beginnen. Maar, of het lot mij tart en het zal zo moeten zijn. Zojuist een ongebruikte set gloomhaven gevonden in de kringloop met alleen shelfwear voor 50,- toch maar eens kijken dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:37
Beste bordspelfanaten, ik heb een vraag over de Taveernen van de oude stad.

Wij hebben het spel nu een keer of 10 gespeeld, en het doet het altijd erg goed bij vrienden die op zoek zijn naar een nieuw spel. We spelen het nu met module 1, 2 en 3 Dus met de borrels, barden en de roemfisches. Overigens zijn de modules echt een toevoeging aan het spel. Ik zal niet snel meer de basis spelen, zelfs niet met nieuwe spelers, maar dat terzijde.

Mijn vraag.
Hoewel er met module 2 en 3 erbij wel wat meer mogelijk is, lijkt het erop dat het niet heel veel nut heeft om modules in je kroeg eerder te upgraden. Meestal doen we dit aan het einde, omdat het je dan meestal niks kost, aangezien je dan meestal wel 3 tafels hebt, 3 serveersters 3 leveranciers en 3 afwassers.

Doe wij iets fout, of zit er hoofdzakelijk maar 1 strategie in het spel? We proberen een beetje de variatie te vinden, maar tot op heden lijkt die er niet echt te zijn. Ik ben benieuwd hoe anderen dit spelen, en of dit eventueel weg gaat met module 4 en 5 erbij.

We hebben ook nog de uitbreiding "kamer te huur" maar die zit tot nu toe nog in de verpakking.

[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 07-08-2023 19:52 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Het heeft niet zozeer iets met 'teer' te maken, maar gewoon wat mensen fijn vinden. Ik vind het véél leuker om samen met mijn vrouw een co-op te spelen dan een spel waarbij we tégen elkaar moeten spelen. En áls we een spel spelen dat tegen elkaar is zijn het meestal multiplayer solitaire spellen (Patchwork, Calico, Cascadia, etc.).

We vinden het gewoon niet fijn spelen om elkaar te gaan dwarsbomen, etc.
We spelen om het spelen, niet om het winnen.

En bij de meeste spellen tégen elkaar is een actie die leuk is voor de ene niet leuk voor de ander en dat laatste draaft een beetje in tegen de reden waarom we spelletjes spelen, namelijk zodat we allebei plezier hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 07-08-2023 19:56 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-08 19:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wachten... schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:46:
Beste bordspelfanaten, ik heb een vraag over de Taveernen van de oude stad.

Wij hebben het spel nu een keer of 10 gespeeld, en het doet het altijd erg goed bij vrienden die op zoek zijn naar een nieuw spel. We spelen het nu met module 1, 2 en 3 Dus met de borrels, barden en de roemfisches. Overigens zijn de modules echt een toevoeging aan het spel. Ik zal niet snel meer de basis spelen, zelfs niet met nieuwe spelers, maar dat terzijde.

Mijn vraag.
Hoewel er met module 2 en 3 erbij wel wat meer mogelijk is, lijkt het erop dat het niet heel veel nut heeft om modules in je kroeg eerder te upgraden. Meestal doen we dit aan het einde, omdat het je dan meestal niks kost, aangezien je dan meestal wel 3 tafels hebt, 3 serveersters 3 leveranciers en 3 afwassers.

Doe wij iets fout, of zit er hoofdzakelijk maar 1 strategie in het spel? We proberen een beetje de variatie te vinden, maar tot op heden lijkt die er niet echt te zijn. Ik ben benieuwd hoe anderen dit spelen, en of dit eventueel weg gaat met module 4 en 5 erbij.

We hebben ook nog de uitbreiding "kamer te huur" maar die zit tot nu toe nog in de verpakking.
ik vraag me af hoe je in een potje aan "meestal wel 3 tafels hebt, 3 serveersters 3 leveranciers en 3 afwassers. " dat halen wij bij lange niet in de paar potjes die wij gespeeld hebben. dat zijn 12 dure kaarten in 8 ronden :? en zelfs al had je die, hoe trek je die dan allemaal tegelijjk
vraag me af of jullie (of wij) niet ergens een regel mis interpreteren ?

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 08-08-2023 07:19 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
heuveltje schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 00:34:
[...]

ik vraag me af hoe je in een potje aan "meestal wel 3 tafels hebt, 3 serveersters 3 leveranciers en 3 afwassers. " dat halen wij bij lange niet in de paar potjes die wij gespeeld hebben. dat zijn 12 dure kaarten in 8 ronden :? en zelfs al had je die, hoe trek je die dan allemaal tegelijjk
vraag me af of jullie (of wij) niet ergens een regel mis interpreteren ?
Ik ga er vanuit dat je met minimaal module 2 en 3 speelt
Aan het begin ontvang je al een bierleverancier, een tafel en een bierhandelaar
Op het kloostertableau ontvang je ook meestal een bierleverancier, en een tafel of bierhandelaar, aangezien je meestal wel 4 stappen maakt op het tableau. Dat zijn dus al 5 gratis personeelsleden. Dan heb je nog de entertainers waarmee je extra geld kan verdienen met borrel (die gebruik ik vaak) en kun je net dat beetje extra geld gebruiken om personeel in te huren.
Ik heb zeker na rond 4 meestal wel rond de 10 munten, daarmee kun je dan een tafel kopen. en een afwasser en eventueel een borrel erbij leggen (die 2 munten oplevert met de juiste entertainer. waardoor je ook een afwasser mag kopen.

Is dit misschien ook wat jullie verkeerd doen? Je mag namelijk zoveel personeel inhuren als je maar wilt, als het maar niet meer dan 1 van dezelfde kaart is. Je mag dus niet 3 tafels in één keer kopen, maar wel een tafel, een afwasser en een serveerster in één ronde. Dit geld overigens niet voor de gasten, daar mag je er maar 1 per beurt kopen.

Zeker met de roem module erbij ontvang je best wat borrels, want je maakt geregeld een heel rondje over het roemspoor en dan mag je dus ook nog iedere keer een kaart wegwerken uit je dek (mits die op tafel ligt en zonder een dobbelsteen erop).

Het is dus zeker mogelijk om van alles 3 te ontvangen. Er zijn zelfs mensen op Boardgamegeek die alle standaard gasten weg weten te werken in één spel. Ik denk overigens niet dat beide lukt. Ik heb echter dus geregeld dat ik alle kaarten neer kan leggen, omdat ik evenveel tafels heb als gasten.

Mijn vraag blijft echter nog steeds staan. Zijn er dus mensen die al heel vroeg iets upgraden, of is dit iets wat meer naar voren komt met module 4 en 5, of met de uitbreiding? Nu voelt het alsof je dit altijd aan het einde pas doet, en er dus in het spel zelf geen voordeel aan hebt. het kost je namelijk best wat munten om ze te upgraden, die je ook hard nodig hebt om personeel in te huren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-08 15:35
Nog leuke tips voor een spel vanaf 2 spelers (dus ook meer mogelijk) dat met tween ook echt leuk is en dat niet te complex/snel te spelen is / niet al te lang duurt?

Spellen die we nu zoal spelen (niet zozeer binnen deze criteria vallend)
Carcassonne
Ticket to ride
Beverbende
Saboteur
Vlotte geesten
Dobble
Exploding kittens
Codenames
Koehandel
Rummikub

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Laatst online: 14:48
louzy82 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:59:
Nog leuke tips voor een spel vanaf 2 spelers (dus ook meer mogelijk) dat met tween ook echt leuk is en dat niet te complex/snel te spelen is / niet al te lang duurt?

Carcassonne
Ticket to ride
Beverbende
Saboteur
Vlotte geesten
Dobble
Exploding kittens
Codenames
Koehandel
Rummikub
Als omvang geen beperking is:
Het stenen tijdperk
Dominion
Clever, alle versies
Pandemie
El dorado

Dit is wat er nu in me opkomt. Thuis een hele kast vol met spellen die aan dit criterium voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...

Carcassonne
Ticket to ride
Beverbende
Saboteur
Vlotte geesten
Dobble
Exploding kittens
Codenames
Koehandel
Rummikub
Machi Koro II heeft ons ook best wat leuke avonden beleefd. Wel is het met 5 spelers het leukst (lekker chaotisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Millie-ano schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:31:
[...]

Ok.... Ik heb geen idee of ik het iets ga vinden. Weet ook niet of dat ik er überhaupt aan ga beginnen. Maar, of het lot mij tart en het zal zo moeten zijn. Zojuist een ongebruikte set gloomhaven gevonden in de kringloop met alleen shelfwear voor 50,- toch maar eens kijken dan
Daar ga je geen spijt van krijgen, zeker nu er een app is. Als je echter niet ervaren bent met complexere spellen, was Jaws of the Lion (nieuw <50 euro) wel de beste instapper geweest.
brothermaynard schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:48:
[...]

A&A grijs gespeeld (ook de 'expansies' die later kwamen van andere fabrikant)
Shogun was eigenlijk een soort van risk. Ook veel gedaan, maar minder leuk dan A&A, maar ook minder voorspelbaar
Shogun (of Samurai swords geloof ik) heeft voor die tijd toch wat interessante mechanics: Bieden op turn order, verrassings aanvallen met Ronin, forten bouwen, je Daymo/generaal levellen zodat deze 4 keer kan bewegen met zijn leger, aanslagen met ninja's etc.

*moet dit toch weer eens afstoffen*

[ Voor 34% gewijzigd door _Anvil_ op 09-08-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Wij hebben gisteren ons eerste potje Arnak gespeeld, maar de regels zijn niet altijd even duidelijk.

Vraag 1
Zo speelde wij dat je een ontdekking of opgraving meerder keren kan doen (wel 1 x per beurt)
Wat ik daarmee bedoel is het volgende. Stel je staat met beide archeologen al op het veld, dus je hebt al 2x een opgraving of een ontdekking gedaan. Mag je dan daarna nog een keer een ontdekking of opgraving doen?

Wat ik namelijk lees op BGG, is dat je enkel vanaf je tent locatie mag ontdekken of een opgraving mag doen. Dat zou dan inhouden dat je per ronde maar 2 ontdekkingen kan doen? Is er iemand die iets meer duidelijkheid hierover kan geven, want dit zou ons spel wel aanzienlijk veranderen. We vonden namelijk al dat het lastig was om kompassen te verzamelen, maar met deze regel wordt dat helemaal lastig.

Vraag 2
Daarnaast hebben ze het op sommige kaarten over het "activeren" van locaties. Wat wordt daarmee bedoelt? Want er wordt alleen over "activeren" gesproken in de handleiding op de laatste pagina (zie voorbeelden hieronder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ed-i3yWn8Lg1NunqAsDE8mlq8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5oTq5CDNKGoGN47UZq2wjBH.jpg?f=fotoalbum_large

activeer een locatie: Wanneer je een locatie activeert, gebruik je het effect
van die locatie. Je hebt daar geen archeoloog voor nodig en de archeologen van
andere spelers verhinderen je niet om een locatie te activeren, tenzij op de kaart
iets anders staat. Je betaalt geen reiskosten. Je kunt geen locatie activeren die
nog niet ontdekt is.

Ik ga er dus vanuit dat ze met de bovenste "activeren" een "opgraving doen" bedoelen?

activeer een locatietegel: Er zijn twee kaarten waarmee je de bovenste
locatietegel van een stapel kunt activeren. Voer het effect van de tegel uit, zoals
bij het activeren van een locatie.

Bedoelen ze deze "activeer een locatietegel" dus hetzelfde als "ontdek een nieuwe locatie"? Het blijft namelijk een beetje gek dat ze daar ineens over activeren praten terwijl er nergens anders is de handleiding wordt gesproken over "activeren".

[ Voor 40% gewijzigd door Wachten... op 09-08-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Wachten... schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:35:
Wij hebben gisteren ons eerste potje Arnak gespeeld, maar de regels zijn niet altijd even duidelijk.

Vraag 1
Zo speelde wij dat je een ontdekking of opgraving meerder keren kan doen (wel 1 x per beurt)
Wat ik daarmee bedoel is het volgende. Stel je staat met beide archeologen al op het veld, dus je hebt al 2x een opgraving of een ontdekking gedaan. Mag je dan daarna nog een keer een ontdekking of opgraving doen?

Wat ik namelijk lees op BGG, is dat je enkel vanaf je tent locatie mag ontdekken of een opgraving mag doen. Dat zou dan inhouden dat je per ronde maar 2 ontdekkingen kan doen? Is er iemand die iets meer duidelijkheid hierover kan geven, want dit zou ons spel wel aanzienlijk veranderen. We vonden namelijk al dat het lastig was om kompassen te verzamelen, maar met deze regel wordt dat helemaal lastig.

Vraag 2
Daarnaast hebben ze het op sommige kaarten over het "activeren" van locaties. Wat wordt daarmee bedoelt? Want er wordt alleen over "activeren" gesproken in de handleiding op de laatste pagina (zie voorbeelden hieronder).

[Afbeelding]

activeer een locatie: Wanneer je een locatie activeert, gebruik je het effect
van die locatie. Je hebt daar geen archeoloog voor nodig en de archeologen van
andere spelers verhinderen je niet om een locatie te activeren, tenzij op de kaart
iets anders staat. Je betaalt geen reiskosten. Je kunt geen locatie activeren die
nog niet ontdekt is.

Ik ga er dus vanuit dat ze met de bovenste "activeren" een "opgraving doen" bedoelen?

locatietegel van een stapel kunt activeren. Voer het effect van de tegel uit, zoals

Bedoelen ze deze "activeer een locatietegel" dus hetzelfde als "ontdek een nieuwe locatie"? Het blijft namelijk een beetje gek dat ze daar ineens over activeren praten terwijl er nergens anders is de handleiding wordt gesproken over "activeren".
Ja, je mag normaal gesproken inderdaad alleen vanaf je tent een ontdekking doen, dus normaliter 2x per beurt. Als je al op het bord staat mag je hem niet meer verplaatsen, alleen zou dat kunnen met bepaalde kaarten.

Activeer een tegel is dat je de resources van dat veld krijgt zonder er een meeple op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
MADG0BLIN schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Ja, je mag normaal gesproken inderdaad alleen vanaf je tent een ontdekking doen, dus normaliter 2x per beurt. Als je al op het bord staat mag je hem niet meer verplaatsen, alleen zou dat kunnen met bepaalde kaarten.

Activeer een tegel is dat je de resources van dat veld krijgt zonder er een meeple op te zetten.
Dank voor de opheldering. Dus met die eerste "activeren" bedoelen ze dan "een opgraving doen" als ik het goed begrijp? (een beetje verwarrend dat ze het ineens activeren noemen).

En wat bedoelen ze dan met het tweede stuk? Is dat dan "een nieuwe locatie ontdekken"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Wachten... schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Dank voor de opheldering. Dus met die eerste "activeren" bedoelen ze dan "een opgraving doen" als ik het goed begrijp? (een beetje verwarrend dat ze het ineens activeren noemen).

En wat bedoelen ze dan met het tweede stuk? Is dat dan "een nieuwe locatie ontdekken"?

Ik heb de Nederlandse regels niet helemaal helder qua termen.
Je hebt de volgende opties:
1. Verplaats een werker naar een niet ontdekte locatie op het bord. Hiervoor betaal je 3 kompassen + een kaart met het juiste vervoersmiddel. Dit is volgens mij in het Nederlands inderdaad een opgraving.
2. Verplaats een werker naar een ontdekte / opgegraven locatie. Hiervoor betaal je alleen het juiste vervoersmiddel. Geen kompassen meer benodigd.

Dan zijn er nog kaarten zoals de tent.
Deze speel je en dan wordt de locatie waar een werker op het bord staat opnieuw geactiveerd en ontvang je die grondstoffen.
Als het een locatie 2 is dan betaal je 2 kompassen.
De verrekijker laat je een locatie 1 activeren. Dat betekend niet meer dan dat je de grondstoffen van een tegel naar keuze pakt van een tegel van dat type.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrankRicard

Carcassonne
Ticket to ride
Beverbende
Saboteur
Vlotte geesten
Dobble
Exploding kittens
Codenames
Koehandel
Rummikub
Azul
Splendor
Dominion
Tiny Towns
de kleine/korte ticket to rides (bv. Londen)
Burgen von Burgundy is iets moeilijker dan de spellen die je zelf noemt, maar ook de moeite waard mijns inziens

En specifiek voor 2 spelers:
Schotten Totten
7 Wonders Duel
Patchwork
Mr. Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
En Splendor Duel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-08 17:26
Jaipur is ook een erg goed spel voor 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
MADG0BLIN schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Ik heb de Nederlandse regels niet helemaal helder qua termen.
Je hebt de volgende opties:
1. Verplaats een werker naar een niet ontdekte locatie op het bord. Hiervoor betaal je 3 kompassen + een kaart met het juiste vervoersmiddel. Dit is volgens mij in het Nederlands inderdaad een opgraving.
2. Verplaats een werker naar een ontdekte / opgegraven locatie. Hiervoor betaal je alleen het juiste vervoersmiddel. Geen kompassen meer benodigd.

Dan zijn er nog kaarten zoals de tent.
Deze speel je en dan wordt de locatie waar een werker op het bord staat opnieuw geactiveerd en ontvang je die grondstoffen.
Als het een locatie 2 is dan betaal je 2 kompassen.
De verrekijker laat je een locatie 1 activeren. Dat betekend niet meer dan dat je de grondstoffen van een tegel naar keuze pakt van een tegel van dat type.
Duidelijk verhaal, al kloppen de termen niet helemaal 1 in jouw verhaal is een ontdekking doen, en 2 is een opgraving doen.

Verder bedankt voor je heldere uitleg.
We lopen nu enkel tegen nog een kaart aan waar we niks over kunnen vinden in de handleiding.

De heteluchtballon. We snappen het voordeel niet echt (vooral de eerste zin is erg onduidelijk).
Kun jij hier iets zinnigs over zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRX5881QoQrP91VBubAk2VHeOtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chj7fcUIJHOGN0U6abegUMTA.jpg?f=fotoalbum_large

• MADG0BLIN
Wachten... schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:34:
[...]

Duidelijk verhaal, al kloppen de termen niet helemaal 1 in jouw verhaal is een ontdekking doen, en 2 is een opgraving doen.

Verder bedankt voor je heldere uitleg.
We lopen nu enkel tegen nog een kaart aan waar we niks over kunnen vinden in de handleiding.

De heteluchtballon. We snappen het voordeel niet echt (vooral de eerste zin is erg onduidelijk).
Kun jij hier iets zinnigs over zeggen?

[Afbeelding]
Zeker. Je mag de kaart vernietigen, dus uit het spelen halen (niet echt natuurlijk) :+ om je pop op het bord te zetten zonder de kosten van een andere kaart afleggen. Normaal heb je ook een auto, boot of laars nodig van een andere kaart. Een vliegtuig is geldig voor alle drie. Als je een nieuwe site ontdekt hoef je hierbij ook 3 kompassen minder te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quicksilver
  • Laatst online: 29-08 13:16

Quicksilver

Catch these hands

Carcassonne
Ticket to ride
Beverbende
Saboteur
Vlotte geesten
Dobble
Exploding kittens
Codenames
Koehandel
Rummikub
Met de vrouw op vakantie veel gespeeld:

Clever
Machi Koro 2
Opale
Splendor
Kahuna
Qwixx
Calavera
Prowler's passage

• Wachten...
MADG0BLIN schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:30:
[...]

Zeker. Je mag de kaart vernietigen, dus uit het spelen halen (niet echt natuurlijk) :+ om je pop op het bord te zetten zonder de kosten van een andere kaart afleggen. Normaal heb je ook een auto, boot of laars nodig van een andere kaart. Een vliegtuig is geldig voor alle drie. Als je een nieuwe site ontdekt hoef je hierbij ook 3 kompassen minder te betalen.
Maar als ik een kaart heb met een vliegtuigsymbool, dan mag ik deze sowieso verplaatsen toch?
Is die eerste zin dan niet een beetje overbodig? Want als ik het "vliegtuig" kaartje erbij pak, dan staat daar het volgende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmcpCITW4Co3BoR0cVe_xAKZwGw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RP33iWPWWyfyhRIETkX6PqYY.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier wordt dus ook een korting gegeven van het "vliegen" terwijl deze kaart al 2 vliegsymbolen heeft.

Daarnaast kwamen we ook een kaart tegen die echt veel te sterk is naar ons gevoel. "Ocarina"
Hiermee mag je één archeoloog weer naar je spelersbord halen (wat al vrij krachtig is) en vervolgens zijn alle kaarten die je nog in je hand hebt een vliegtuig waard (dus ook angstkaarten etc). Dit is in ieder geval hoe wij de kaart lezen. Want er staat in deze "ronde". Dus stel je zit in ronde 2, en je speelt deze kaart, dan zijn alle kaarten die je nog in je hand hebt ineens een vliegtuig waard + dat je je archeoloog terug mag halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEQuaNe5wX09ufmNPfzy4mSE2EU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNzYM3eBSqmt2WYdVpQBSRou.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik moet wel zeggen dat de handleiding van Arnak echt een drama is. Wij hebben ook Great Western Trail liggen hier, maar daar hebben we nooit zulke vragen gehad. Dat spel is tot in de detail uitgelegd. Hier moet je het doen met soms vrij beknopte en vage omschrijvingen. In de handleiding worden bepaalde kaarten ook niet echt verder omschreven.

[ Voor 31% gewijzigd door Wachten... op 10-08-2023 10:37 ]

• MADG0BLIN
Wachten... schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

Maar als ik een kaart heb met een vliegtuigsymbool, dan mag ik deze sowieso verplaatsen toch?
Is die eerste zin dan niet een beetje overbodig? Want als ik het "vliegtuig" kaartje erbij pak, dan staat daar het volgende.
[Afbeelding]
Hoe bedoel je dat? Normaal gesproken heb je een werker die je mg plaatsen op het bord. Echter zitten daar kosten aan verbonden zoals een boot of voertuig. Om hem te mogen plaatsen MOET je een extra kaart afleggen met dat symbool om hem te mogen plaatsen. Met het spelen van die kaart hoef je die extra kaart dus niet af te leggen.
Hier wordt dus ook een korting gegeven van het "vliegen" terwijl deze kaart al 2 vliegsymbolen heeft.

Daarnaast kwamen we ook een kaart tegen die echt veel te sterk is naar ons gevoel. "Ocarina"
Hiermee mag je één archeoloog weer naar je spelersbord halen (wat al vrij krachtig is) en vervolgens zijn alle kaarten die je nog in je hand hebt een vliegtuig waard (dus ook angstkaarten etc). Dit is in ieder geval hoe wij de kaart lezen. Want er staat in deze "ronde". Dus stel je zit in ronde 2, en je speelt deze kaart, dan zijn alle kaarten die je nog in je hand hebt ineens een vliegtuig waard + dat je je archeoloog terug mag halen.

[Afbeelding]

Ik moet wel zeggen dat de handleiding van Arnak echt een drama is. Wij hebben ook Great Western Trail liggen hier, maar daar hebben we nooit zulke vragen gehad. Dat spel is tot in de detail uitgelegd. Hier moet je het doen met soms vrij beknopte en vage omschrijvingen. In de handleiding worden bepaalde kaarten ook niet echt verder omschreven.
Klopt. Dat is een erg goede kaart, maar kost dan ook 4 kompassen.

• Wachten...
MADG0BLIN schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

Hoe bedoel je dat? Normaal gesproken heb je een werker die je mg plaatsen op het bord. Echter zitten daar kosten aan verbonden zoals een boot of voertuig. Om hem te mogen plaatsen MOET je een extra kaart afleggen met dat symbool om hem te mogen plaatsen. Met het spelen van die kaart hoef je die extra kaart dus niet af te leggen.
Nou dat vliegtuigsymbool heeft al 2 vliegtuigen links bovenin. Dus als je deze kaart inzet, dan mag je sowieso je archeoloog verplaatsen waar je maar wilt. Wij snappen de zin dan niet van dat je korting krijg op het vliegen, want dit is al de hoogste "verplaats kaart" die er is. Dus of die zin staat er onnodig op, of wij snappen iets niet over dat vliegen met korting.
[...]

Klopt. Dat is een erg goede kaart, maar kost dan ook 4 kompassen.
Ja maar er zijn wel veel meer kaarten die 4 kompassen kosten, maar echt lang niet zo goed zijn als deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
@MADG0BLIN Ik ben nu nog even een video aan het kijken, maar als ik het dan goed begrijp, dan heeft deze kaart het meeste voordeel als je een nieuwe locatie gaat ontdekken. Die 1 vliegtuig korting houdt in dat je dus naar iedere niveau 1 locatie mag gaan, en met 2 kompas korting een locatie mag ontdekken.

Als je een nummer 2 locatie gaat, dan zul je ook hoofdzakelijk die actie gebruiken en er een extra kaart bij leggen. om die 2 kompas korting te krijgen. Want zover ik het nu begrijp speel je of de 2 vliegtuigen links bovenin, of de actie die op de kaart staat. (Als je de symbolen links bovenin gebruikt dan is het "een opgraving doen", of "ontdek een nieuwe locatie", en als je de actie op de kaart speelt, dan is het "speel een kaart"

Hierdoor was ik een beetje in de war, maar ik denk dat ik het nu begrijp.

Hier nog wat info over de Ocarina kaart.
Het klopt dus wat je zegt en het is me nu duidelijk. Hij is inderdaad gewoon heel erg sterk, en wordt zelfs als één van de sterkste kaarten beschouwd (mits goed ingezet).

https://boardgamegeek.com...ight-24-guardians-ocarina

[ Voor 14% gewijzigd door Wachten... op 10-08-2023 11:10 ]

• Wachten...
Overigens totaal wat anders:

Great Western Trail: New Zealand is uit.

Ik ben heel erg benieuwd hoe dit spel gaat zijn. Ik hoop vooral dat er net iets meer interactie is in het spel.
We hebben tot op heden echt enorm veel plezier gehad aan Great Western Trail (first edition).

Heeft hier iemand overigens ervaring met Rails to the North en of daarmee meer interactie ontstaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wirret
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:01
Even weer wat anders. Er komt een nieuw coop 2 speler spel uit. Hij is op Gen con gedemoooot, namelijk Sky Team. Pas bij 1 site te pre orderen. Die wil ik heeeel graag hebben. Snel, tactisch en eenvoudig maar wel uitdagend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-08 12:29
Yes, ben er langs gelopen op Gencon maar geen kans gehad te spelen. Zag er cool uit!

Was er iemand anders bij Gencon dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirret
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:01
Ik wou dat ik kon. Zit met teveel jonge kids nog om weg te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Yakumos schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:27:
Yes, ben er langs gelopen op Gencon maar geen kans gehad te spelen. Zag er cool uit!

Was er iemand anders bij Gencon dit jaar?
Nee, helaas niet, maar volgend jaar staat het op de planning!

Hoe was de voorbereiding om aan kaarten en hotel te komen? Beetje te doen?

Ik ga met 2 vrienden, super veel zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 09:34

Carcassonne
Ticket to ride
Beverbende
Saboteur
Vlotte geesten
@louzy82

Kort en krachtig:
- L.A.M.A.
- Regenwormen + uitbreiding

Mogelijk iets langere speeltijd:
- Everdell (leuker met méér dan 2 denk ik)
- Kolonisten van Catan (hoe kon deze nog ontbreken? :+
- Wingspan

[ Voor 10% gewijzigd door fender89 op 12-08-2023 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:08

ZieMaar!

Moderator General Chat
@louzy82 veel al genoemd, maar kijk ook eens naar Istanbul of Pandemie (coop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-08 12:29
MADG0BLIN schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 04:40:
[...]

Nee, helaas niet, maar volgend jaar staat het op de planning!

Hoe was de voorbereiding om aan kaarten en hotel te komen? Beetje te doen?

Ik ga met 2 vrienden, super veel zin in.
Kaarten is niet zo moeilijk om aan te komen, volgens mij kon je tot 1 dag voor de conventie nog 4 day tickets kopen, en alleen op zaterdag hadden ze papieren opgehangen met de boodschap dat zaterdag uitverkocht was. Hotel is daarentegen wel een gedoe. Tenzij je een van de Gencon hotels weet te boeken (maar die gaan grotendeels naar exhibitors) is het of flink in de buidel tasten, of een stukje rijden van de conventie af te gaan zitten.

Opzich is dat nog te doen, 10-15 minuten rijden en het wordt allemaal wat schappelijker qua prijs, en in Indianapolis heb je sowieso wel een auto nodig. Ik vlieg normaal op Chicago en rijd dan vanaf daar door naar Indianapolis en terug i.p.v. nog een binnenlandse vlucht te nemen (want Indianapolis airport is veel te klein voor die massa aan mensen die allemaal op woensdag willen aankomen daar).

Zou z.s.m. een annuleerbare boeking voor een hotel ergens erin proberen te zetten om in ieder geval iets te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
Ik heb net Graaf je vrij opgehaald om te spelen.
Wij hebben hier heel veel tactische spellen met weinig interactie, dus even wat tijd voor iets nieuws.

Graaf je vrij is niet zo heel bekend, want het is zover ik weet geproduceerd door een redelijk kleine uitgever in België genaamd Bannan games. De beoordelingen zijn echter wel heel goed. Veel mensen praten in reviews over hilarische momenten met het spel, dus ik ben benieuwd.

De reden dat we toch meer van dit soort spellen erbij willen, komt eigenlijk door Machi koro II. Ook dit spel is best wel grappig, omdat het in 1 worp helemaal om kan slaan, en de frustratie toeslaat bij de andere spelers.

Ik zal later even een beoordeling geven over het spel. Dit jaar zou er overigens ook een uitbreiding moeten komen. Ik hoop dat het is wat ik ervan verwacht, en des te leuker om een kleine uitgever te supporten

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 12-08-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandraraafje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-12-2023
Laatst Spirit Island gespeeld met 2,3 en 4 personen ik moet zeggen dat ik die met 2 personen het fijnst vind spelen, dus ook zeker een optie als je op zoek bent naar een duospel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Wachten... schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:15:
Wij hebben hier heel veel tactische spellen met weinig interactie, dus even wat tijd voor iets nieuws.

Graaf je vrij is niet zo heel bekend, want het is zover ik weet geproduceerd door een redelijk kleine uitgever in België genaamd Bannan games. De beoordelingen zijn echter wel heel goed. Veel mensen praten in reviews over hilarische momenten met het spel, dus ik ben benieuwd.

De reden dat we toch meer van dit soort spellen erbij willen, komt eigenlijk door Machi koro II. Ook dit spel is best wel grappig, omdat het in 1 worp helemaal om kan slaan, en de frustratie toeslaat bij de andere spelers.

Ik zal later even een beoordeling geven over het spel. Dit jaar zou er overigens ook een uitbreiding moeten komen. Ik hoop dat het is wat ik ervan verwacht, en des te leuker om een kleine uitgever te supporten
ha, dat ziet er idd leuk uit! Ik hoor graag van je hoe het is!

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• louzy82
Dank voor alle reacties op mijn vraag.

Ik heb 'de zoektocht naar El Dorado' besteld. We gaan over een week naar de camping dus dan gaan we het uitgebreid testen.

@fender89
De normale versie van Catan hebben we zelf niet maar wel veel met familie gespeeld. We hebben wel "Catan - Opkomst van de inca's", die was ik vergeten te vermelden

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 09:34
@louzy82

Naar 'opkomst van de inca's' ben ik dan weer benieuwd. Hoe bevalt deze ? :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
fender89 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:35:
@louzy82

Naar 'opkomst van de inca's' ben ik dan weer benieuwd. Hoe bevalt deze ? :-)
leuk spel, herkenbaar Catan maar met een twist.

Wat ik er vooral leuk aan vind t.o.v reguliere Catan is dat je dorpen en steden gedurende het spel van plaats veranderen waardoor een speler minder snel heel dominant is (en dit heeft ook invloed op de langste handelsroute)

Daarnaast heeft het hebben van de langste handelsroute en de grootste krijgsmacht ook een beduidend voordeel. (respectievelijk: per beurt eenmalig 2:1 grondstof ruilen met de bank & per beurt eenmalig de struikrover verzetten indien deze op een tegel staat waar jij aan staat)

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Laatst online: 14:48
Wachten... schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:15:

Ziet er leuk uit! Gaaf artwork ook. Ben benieuwd naar wat je er van vindt.
Maar ik laat m aan me voorbij gaan: https://boardgamegeek.com/boardgame/266504/dig-your-way-out zegt het best te spelen met 4-5 personen. Ik kijk eigenlijk altijd naar het best met 2 te spelen, of een hoge score op dat onderdeel. We spelen toch het vaakst met zn 2en. Bgg scores geven dat vrij goed aan is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRDavies75

GRDavies75

Wachten... schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

[Afbeelding]

[...]
Een kaart heeft 3 'functies':
  1. Te gebruiken voor z'n 'ability', bij het Vliegtuig dus plaats een archeoloog met een vervoerskorting van een vliegtuig en eventueel korting van 2 compassen bij het ontdekken van een nieuwe locatie
  2. Te gebruiken voor 'vervoerskosten', in het geval van het Vliegtuig dus 2 piloten
  3. Punten aan het eiend van het spel
Maar 1 en 2 sluiten elkaar wel uit, dus stel je voor dat je zo'n niveau 2 tempel wilt ontdekken met het Vliegtuig, dan ben je dus nog schuldig:
  • 4 Compassen (normaliter 6, maar 2 korting vanwege het Vliegtuig
  • Een missende vervoerskosten, want het Vliegtuig geeft maar 1 vervoerskorting van 1 piloot, wat je eventueel kan kopen met 2 munten (want daarmee kan je een piloot mee kopen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wachten...
@Hopjesvla79

Bij deze dan even de eerste ervaring van Graaf je vrij (BGG link)

Laat ik als eerst zeggen dat we 2 potjes hebben gespeeld (met 4 personen), en dat we ons echt kostelijk hebben vermaakt.

Beknopte uitleg
Het simpele idee van Graaf je vrij, is om jezelf uit de gevangenis te graven (ontsnappen). Dit kan door "graafpunten" te verzamelen. Een lepel is 1 graafpunt, een pikhouweel 2 graafpunten en een schep 3 graafpunten. Is het alleen zo simpel? Absoluut niet, want je zit met mede gevangenen (de andere spelers), en deze zijn niet altijd even aardig voor je, ze kunnen bijvoorbeeld bij een "Gang" zitten en met bepaalde kaarten jouw plan compleet om zeep helpen. Dit maakt het spel op sommige momenten frustrerend, maar ook hilarisch. Be prepared for the worst!

Wat maakt het spel zo leuk (en ook leguber)
We hebben vooral gelachen waar je toe in staat bent en wat je tegen een andere zegt als je dit spel speelt. Ik heb geregeld tegen mijn vrouw gezegd (waar ik diezelfde avond weer naast moest slapen) dat ik haar "neer zou steken" als ze mij zou gaan bedreigen met haar met "wapens". Het duurt even een paar rondes, maar als je dan iemand in het midden hebt die alle medespeler (gevangenen) ook namen gaat geven en begint met het verhaal dat hij/zij een ander neer gaat steken, dan volgt de rest vanzelf en wordt het steeds fanatieker. Ik moet wel zeggen dat de eerste keer dat je het zegt, dat je het moeilijk uit je strot krijgt. Het is zo gek om te zeggen, en je meent er natuurlijk niks van, maar het maakt het spel naar mijn inziens zoveel leuker als je een beetje in die rol kruipt. In het spel zelf wordt het neergezet als iemand "een pak rammel geven". Je kunt het spel dus zeker wat vriendelijker maken, maar als anderen het toelaten, en niemand er last van heeft, dan kun je het dus ook wat grover maken. Het thema is redelijk cartoony, dus je blijft naar onze mening wel bij de realiteit dat het een bordspel is. En nogmaals, wij konden het in deze setting en met deze mensen lekker grof maken, niemand meent er wat van, en iedereen kon er alleen maar hard om lachen.

(wat is onze referentie dit jaar)
Soms is het lastig om te bepalen of een spel bij je past. De ene kan al helemaal blij worden van een potje pesten, terwijl het voor de ander niet complex genoeg kan zijn. daarom is het denk ik goed om te vertellen wat wij zoals spelen en waarom we voor dit spel zijn gegaan. Ik denk overigens dat meer mensen die zouden moeten doen. Dat geeft een veel beter beeld of een bepaald spel bij je kan passen. Onderstaand een kleine greep van de spellen die momenteel veel op tafel komen.
  • Wij hebben Great Western Trail al redelijk vaak gespeeld. Dit behoort tot één van onze favorieten spellen. Het spel heeft alleen weinig interactie en duurt wat te lang met 4 spelers. Desondanks zou ik het spel wel net en 9 kunnen geven.
  • Taveernen van de oude stad is ook wel een favoriet geworden Het is redelijk makkelijk uit te leggen, en het idee van een kroeg bouwen valt bij nieuwe spelers altijd goed in de smaak. Echter is dit ook een spel met weinig interactie en kun je niet echt mensen dwars zitten. Desondanks zou ik dit spel wel een 8 willen geven omdat iedereen altijd direct in is voor een tweede potje.
  • Viticulture hebben we ook een paar keer gespeeld, en vinden we ook een heel spel. Echter vanwege het Engels is het niet voor iedereen weggelegd, en komt deze iets minder op tafel. Wederom is dit ook een spel wat je redelijk op jezelf speelt. Je kunt wel keuzes maken die een ander een beetje kunnen blokken, maar daar blijft het ook bij. Dit spel zou ik wel een 7.5 geven.
Waarom zijn we dan voor Graaf je vrij gegaan?
Dit komt eigenlijk door 2 dingen:
  1. We kregen geregeld "klachten" van vrienden die onze spellen te lang vonden duren, of te complex vonden.
  2. We zelf meestal spellen kiezen met weinig interactie. Dit doen we overigens niet bewust, maar het komt doordat een thema of een verhaal ons aanspreekt, en er dan toevallig weinig interactie is in het spel.
De doorslag was voor ons Machi Koro II. Normaal zou ik nooit voor spellen gaan zoals Machi Koro II, maar op aanraden van iemand anders toch maar eens geprobeerd. Hebben we ons met dit spel geregeld goed vermaakt. Zeker met 4 speler kan het iedere keer flink roet in het eten gooien als bepaalde dobbelsteen combinaties gegooid worden. Die frustratie is echt heerlijk en maakt het spel lekker onvoorspelbaar. Iedereen wilt altijd nog een potje spelen, omdat ze denken dat ze nu DE strategie hebben gevonden om te winnen, echter is die vrij lastig, omdat je afhankelijk bent van dobbelstenen.

Naar onze mening is graaf je vrij een perfect combinatie van veel factoren en vooral omdat er veel minder geluk in het spel zit. Er is namelijk:
1 veel interactie, 2 een beetje geluk, 3 veel frustratie, 4 het is makkelijk uit te leggen, 5 een heerlijk thema waar je zo je rol oppakt, 5 en het is vooral veel lachen.

Ik ben echt benieuwd of er meer spellen zijn die dit hebben, want zeker met nieuwe vrienden zal deze denk ik iedere keer wel op tafel komen.

@Adam1980 het is inderdaad niet echt een spel voor 2 spelers. 4 spelers was echt top. Je kunt het spel overigens ook in Teams spelen. Dat hebben we alleen nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Thanks! Ik speel zelf veel coop vanwege de interactie, maar deze lijkt me inderdaad ook leuk. Met elkaar neersteken heb ik geen enkel probleem ;) Bij Hellapagos kan je elkaar ook neerknallen en met spellen als Eldritch en MoM gebeuren geregeld gruwelijke dingen alhoewel in de laatste spellen dit in het algemeen door het spel geënsceneerd wordt. Zal eens kijken of ik Marktplaats in de gaten ga houden of dat ik hem maar gewoon in de winkel ga halen...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Hopjesvla79 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:25:
Thanks! Ik speel zelf veel coop vanwege de interactie, maar deze lijkt me inderdaad ook leuk. Met elkaar neersteken heb ik geen enkel probleem ;) Bij Hellapagos kan je elkaar ook neerknallen en met spellen als Eldritch en MoM gebeuren geregeld gruwelijke dingen alhoewel in de laatste spellen dit in het algemeen door het spel geënsceneerd wordt. Zal eens kijken of ik Marktplaats in de gaten ga houden of dat ik hem maar gewoon in de winkel ga halen...
Hellapagos staat al heel lang op mijn wishlist, maar is erg lastig te krijgen (ook op marktplaats).

Maar ik ben er dan van overtuigd dat je Graaf je vrij dan ook tof vindt. Het is echter ook een lastig te krijgen spel op Marktplaats. Ik heb hem zelf daarom ook maar nieuw gehaald. Deels om een kleine partij uit België te supporten, en ook omdat ik het idee heb dat deze straks in de winkel niet meer te krijgen is.

Mansions of madness staat inderdaad ook al lang op mijn lijst, alleen staat de speelduur me een beetje tegen. Wat is jouw ervaring daarmee? En is er veel interactie in dit spel?

[ Voor 11% gewijzigd door Wachten... op 13-08-2023 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Wachten... schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:07:
[...]

Hellapagos staat al heel lang op mijn wishlist, maar is erg lastig te krijgen (ook op marktplaats).

Maar ik ben er dan van overtuigd dat je Graaf je vrij dan ook tof vindt. Het is echter ook een lastig te krijgen spel op Marktplaats. Ik heb hem zelf daarom ook maar nieuw gehaald. Deels om een kleine partij uit België te supporten, en ook omdat ik het idee heb dat deze straks in de winkel niet meer te krijgen is.

Mansions of madness staat inderdaad ook al lang op mijn lijst, alleen staat de speelduur me een beetje tegen. Wat is jouw ervaring daarmee? En is er veel interactie in dit spel?
in MoM is er heel veel interactie, onderling maar ook met het spel. Thematisch heel erg goed, veel spanning en wtf momenten. Duur is lang, je kan zo een uur of 3/4/5 bezig zijn om alsnog te verliezen (idem voor Eldritch en Arkham (het bordspel dan). Maar wij houden daar wel van. MoM kan je dmv de app pauzeren om op een later tijdstip verder te gaan, mocht je dat echt willen maar wij plannen gewoon de tijd in om door te gaan. Tot nu toe lost het ons wel gemiddeld 3 keer spelen per scenario om het scenario te halen.... Wel ook een heel ander kaliber spel dan een coop als Hellapagos of bv Pandemic, maar als de Lovecraftian thematiek je aanspreekt is het echt heel gaaf. Komt geregeld voor op MP trouwens.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Zo, terug van vakantie in Zweden en dus beperken mijn recente spelervaringen zich tot wat Keer op Keer en Cahoots op de hotelkamer :). Naar goede gewoonte heb ik ook de lokale spellenwinkels bezocht, allebei in Stockholm. Ik had ook een adres in Uppsala (Prysfindet), maar omwille van een druk programma zijn we daar niet geraakt. De eerste, Dragon's Lair, had ik vooraf opgezocht (op Sveavägen) . Mooie grote winkel, maar de selectie leek desondanks wat beperkt. Op de laatste dag kwamen we in de oude stad toevallig langs wat een boekenwinkel leek te zijn, maar de eerste verdieping was volledig aan spellen gewijd. Op Maps heet de winkel ook gewoon Science Fiction Bokhandeln. Zeer uitgebreide keuze, de prijzen vielen ook nog goed mee naar Zweedse normen.

Veel zal er de komende weken trouwens ook niet gespeeld worden: we zijn begonnen met een grote opruiming in onze bergplaats en daarna volgt de herinrichting van de spellenkamer, dus het is hier nu één grote zooi van spullen :o.

Ik heb vandaag wel een filmpje van Barcelona gezien, iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Laatst online: 17:32

Khaine

Python liefhebber

Afgelopen weken begonnen met mijn werkkamer uit te mesten. Kom ik daar ineens allemaal vergeten materiaal tegen. Star Wars TCG, Corruption kaartspel, Doomtrooper kaartspellen. Wat een nostalgisch feest :D

Hoe hebben de tweakers hier de oude spullen van de hand gedaan? Via marktplaats of iets van specialistische forums?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
Khaine schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:53:
Hoe hebben de tweakers hier de oude spullen van de hand gedaan? Via marktplaats of iets van specialistische forums?
De laatste keren heb ik deze twee Facebook-groepen gebruikt: Bord- en kaartspellen verkoop en Gezelschapsspellen markt , met redelijk succes. Ik heb wel geen idee wat de markt is voor de spullen die je noemt, daar zijn misschien andere mogelijkheden voor. Sommige spellenwinkels hebben bvb. hun eigen handel in TCG's en kopen tweedehands kaarten over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khaine
  • Laatst online: 17:32

Khaine

Python liefhebber

HellPunk schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:42:
[...]

De laatste keren heb ik deze twee Facebook-groepen gebruikt: Bord- en kaartspellen verkoop en Gezelschapsspellen markt , met redelijk succes. Ik heb wel geen idee wat de markt is voor de spullen die je noemt, daar zijn misschien andere mogelijkheden voor. Sommige spellenwinkels hebben bvb. hun eigen handel in TCG's en kopen tweedehands kaarten over.
Ah ja, als facebook-loze had ik daar idd nog niet aan gedacht. Wel bedankt voor de tips, ik zal eens buurten bij onze lokale spellenwinkels.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Pagina: 1 ... 142 ... 159 Laatste