Onze kringloopwinkel kan zelf opnieuw folies om spellen doen. Geen garantie voor compleetheid derhalve...wildcardxl schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:03:
Dit weekend in een kringloopwinkel Carcassone het rad van fortuin en het Dungeons and dragons bordspel opgepikt bij een kringloop voor de totale som van €8 met alles nog in het plastic gekocht.
Zag ze liggen, even kijken of alles compleet was en toen bleek het plastic er nog om te zitten. Gezien het aantal bordspellen twijfel ik of ik ze ga houden of niet
We begonnen met Pandemie op Beginner level (voor 3 spelers nieuw). Met nog 4 speelkaarten op het bord toch alle 4 de medicijnen ontdekt. Door iedereen ook best goed ontvangen, zeker omdat het vaak voor mensen nieuw is om samen te werken tegen de game. Volgende keer op Normal of wellicht Heroic proberen. Ben benieuwd welke gevolgen dit heeft op de game. Als je dan pech hebt en veel epidemic kaarten pakt moet je echt goed samenwerken om nog te kunnen winnen. Leuke pot!
Daarna TTR-USA gespeeld met de 5e erbij. Voor 2 spelers nieuw, maar dit duurde maar 10 minuten om uit te leggen. Meteen ook één van mijn epische potjes ooit.
Ging best lekker en ik had mijn 3 beginroutes na een tijdje liggen;
Had een route van St. Marie - Toronto - Chicago - Saint Louis - Little Rock en van daaruit gesplitst naar New Orleans - Houston en de andere splitsing ging naar Oklahoma - Santa Fe.
Hiermee had ik mijn 3 beginkaarten liggen en ik pakte 3 nieuwe routekaarten, waarvan ik er 1 heb gehouden; LA - Chicago. De connectie naar LA snel gelegd en dus weer klaar. Het aantal wagons werd steeds minder en mensen hielden steeds vaker kaarten vast; het kan zomaar ineens je laatste beurt zijn. Maar ik heb het erop gegokt en pakte 3 kaarten; 2 baggerkaarten en 1 potentiële topkaart; LA - Miami. Ik hield deze kaart, omdat ik alleen nog maar naar Miami moest zien te komen.
Alle routes naar Miami waren bezet, behalve de rode. Laat dat nou net de route zijn die ik nodig had. Maar na 3 beurten nog geen enkele rode kaart gehad. Maar de stapel was bijna leeg en de kaarten zouden weer opnieuw geshuffeld gaan worden. Ik kon dus wachten of gokken op een nieuwe routekaart waardoor ik makkelijk punten binnen harkte.... Dat deed ik dan ook en pakte 3 kaarten, waarvan 2 weer niet haalbaar en 1 wellicht wel; Duluth - El Paso. Maar dan moest ik EN de 6 rode naar Miami zien te krijgen EN in Duluth zien te komen. Ik hou wel van een gok, dus ik hield deze kaart. Maar 2 beurten erna had een andere speler Duluth afgesneden en bleef alleen de roze 6-wagons route over van Toronto naar Duluth. Ik had nog 14 wagons over; 6 voor Miami en 6 voor Duluth. Het fijne was, dat er haast geen routes in het rood of roze over waren, dus niemand ging voor deze kaarten.
Na 6 rondes wachten en sparen had ik 4 rode, 2 jokers en 4 roze kaarten. De ronde erna kreeg ik 1 roze kaart bij, dus die kon ik leggen. Ik had echter nog minimaal 1 rode kaart nodig of een joker. In de (achteraf) allerlaatste beurt dat ik nog een kaart kon trekken en de beurt later kon leggen, kwam er 1 rode kaart op tafel.... YESSS!!!
Redelijk vol goede moed begonnen de spelers aan hun routekaarten. De ene eindigde op 95, ander op 91 en de overige 2 onder de 70. Ik stond op 65 en de spanning was te snijden welke routekaarten ik had. 6 kaarten met aardig wat toppers erbij. Toen ik ze begon om te draaien en naar voren schoot, kwam ik uiteindelijk boven de 130 punten
Het spel was gelukkig al klaar en lag nog bij de drukker. Die was zo sympathiek om het spel alsnog naar de backers op te sturen, tegen vergoeding van de verzendingskosten dan wel. Omdat ik dertig euro wat gortig vond ben ik daar eerst niet op ingegaan, maar het bleef steken dat ik nog ergens een spel 'in limbo' had. Daarom toch maar het geld gepaypald, het spel zou nu ergens tussen China en Europa moeten hangen - hopelijk kan ik snel het Got It! vinkje aanklikken op KS
Wij hebben vrijdag El Gaucho opnieuw gespeeld en het ging een stuk vlotter dan vorige week omdat iedereen nu precies wist wat de bedoeling was. Het lijkt erg belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan de speciale acties. Zeker in de twee laatste rondes bleken die gaucho's erg waardevol te zijn: de uiteindelijke winnaar kon eerst een koe uit de pampa halen, dan een kudde met 5 peso's bonus verkopen en wist nog een koe te stelen bij degene die tot dan op kop gestaan had. Dat alles maakte net voldoende verschil om te winnen.
Er is waarschijnlijk geen mogelijkheid om Tongeren nog tussen Hasselt en Luik in te proppenmasauri schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:08:
@HellPunk
Weeral wat updates gedaan deze week.
[afbeelding]
Voornamelijk dus nog altijd op zoek naar de juiste icoontjes bij elke plaats.
Ik ga er nadien ook een doc bij voegen met de verklaring van elk icoon.
Zo leer je nog wat geschiedenis he![]()
En waarom men nu bv. nog steeds tegen mechelaars "maneblussers" zegt.

Mooi verhaal, top dat zo 'n 'eenvoudig' spel als TTR toch een dergelijke spanning weet te brengenStealthyPeanut schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:30:
En dan begin je je routekaarten uit te leggen en iedereen ziet zijn goede positie in duigen vallen.
Wij gaan volgende vrijdag TTR Asia of Africa spelen, de keuze is nog niet gemaakt
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Je weet dat je per beurt maar 1 route mag claimen? Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp, maar zoals ik het nu lees lijkt her alsof je niet helemaal volgens de regels hebt gespeeldStealthyPeanut schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:30:
Na 6 rondes wachten en sparen had ik 4 rode, 2 jokers en 4 roze kaarten. De ronde erna kreeg ik 1 roze kaart bij, dus die kon ik leggen. Ik had echter nog minimaal 1 rode kaart nodig of een joker. In de (achteraf) allerlaatste beurt dat ik nog een kaart kon trekken en de beurt later kon leggen, kwam er 1 rode kaart op tafel.... YESSS!!!. Ik moest mijn enthousiasme temperen en rustig blijven, maar 1 speler na mij legde zijn laatste wagons weg. Ik blij en iedereen begon zijn laatste beurt. De ene schoot naar 70, 75 en 80 punten. Ik stond op 35, maar met mijn laatste beurt legde ik 2 x 6 wagons routes weg. Hiermee schoot ik naar voren naar 65 punten.
Zelf gisteren Twilight Imperium gespeeld met 3 collega's voor wie het spel nieuw was. Ik heb ze nog gewaarschuwd voor de kracht van Strategy 8 (2 punten scoren) maar ze bleven de 8 maar doorgeven aan mij dus uiteindelijk vrij makkelijk naar de overwinning kunnen cruisen
Wishlist Backpack Survivors op Steam !
Shit zeg, je hebt helemaal gelijkBSTNjitRam schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:15:
[...]
Je weet dat je per beurt maar 1 route mag claimen? Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp, maar zoals ik het nu lees lijkt her alsof je niet helemaal volgens de regels hebt gespeeld
Zelf gisteren Twilight Imperium gespeeld met 3 collega's voor wie het spel nieuw was. Ik heb ze nog gewaarschuwd voor de kracht van Strategy 8 (2 punten scoren) maar ze bleven de 8 maar doorgeven aan mij dus uiteindelijk vrij makkelijk naar de overwinning kunnen cruisenEindstand was 10-3-2-2
Geen idee waarom dit niet uit de spelregels naar voren is gekomen. Ik zal ze thuis nog eens doorlezen, maar op internet staat het ook zoals jij het zegt inderdaad. Zo spelen we het eigenlijk altijd al
[ Voor 6% gewijzigd door StealthyPeanut op 01-02-2016 11:45 ]
Verder ook Gangster gespeeld, lijkt een beetje op el grande maar dan in het godfather thema in chicago. Ik vond het een heel leuk spel. Tactisch & leuke sfeer. Wel plezant.
En uiteindelijk nog een legende van Andor gespeeld met 2 uitbreidingen (extra heroes en sterrenschild legende). Hier weer wat zitten spelen met de huisregels, we hebben nu gespeeld dat de marker slechts om de 2 gedode gor's omhoog moet ipv per gor. Bij alle zwaardere monsters gaat hij wel altijd omhoog. En dit leek voor ons precies toch wel te werken, je kan iets meer het bord clearen en het spel wordt wat eenvoudiger maar maakt het nu ook niet zo simpel dat je toch niet wat taktiek moet inbouwen. We zullen dit nog verder testen maar dit leek voor ons te werken. ^^
Ik had net een filmpje van Why First?, dat leek me wel, maar een of ander snel trick-taking-spel met niet al teveel regels lijkt me ook wel wat. Ik kan mijn kinderen ondertussen natuurlijk altijd klaverjassen leren
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Ik heb net een aantal uren gespendeerd met het zoeken van een goede afbeelding.HellPunk schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:06:
Er is waarschijnlijk geen mogelijkheid om Tongeren nog tussen Hasselt en Luik in te proppen? Hier stond per slot van rekening ooit één van de mooiste stations van België (tot het in WOII platgebombardeerd werd).
Maar ik heb er geen kunnen vinden waarop het langs de voorzijde duidelijk erop staat, of waar het volledig in 1 foto staat.
Enkel van een maquette die een verwoest station weer geeft.
Voor een "uitbreiding" zou het wel leuk zijn als het station "vernietigd" zou kunnen worden waardoor het niet meer bruikbaar is om een route te behalen.
Met alle gevolgen vandien natuurlijk.
Volgens mij zou dat ook de eerste keer zijn dat een station niet meer bruikbaar word dan.
Als ik mijn kaart af heb en naden nog zin heb ga ik wel is kijken of zoiets niet mogelijk is.
Een uitbreiding op mijn huidige kaart met de mogelijkheid dat stations verdwijnen.
Soort van oorlogs uitbreiding dan met stations die verwoest worden als ze gebombardeerd worden.
Of waarbij stations niet meer bestaan zoals in Maaseik en andere plaatsen het geval is.
Er liep vroeger een spoor maar nu niet meer.
Wat ik me wel nog afvraag is of ik mijn kaart van België zelf in de juiste resolutie heb.
Zoals ge kunt zien bij een echte TTR kaart is dat de puntenvlakkken/nummering doorloopt rondom de kaart.
Bij mij komt dat niet overeen en heb ik er ruimte tussen.
Ik vraag me dus af hoe dat komt, waar ik eventueel een fout heb gemaakt
Iemand enig idee?
Als ik de kaart zou moeten verkleinen zou dit niet ten goede van de icoontjes komen voor iedere stad.
[ Voor 3% gewijzigd door masauri op 01-02-2016 14:14 ]
Ik zal eens vragen bij mijn collega's van het stadsarchief, die moeten wel iets hebben dat in public domain zitmasauri schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:13:
[...]
Ik heb net een aantal uren gespendeerd met het zoeken van een goede afbeelding.
Maar ik heb er geen kunnen vinden waarop het langs de voorzijde duidelijk erop staat, of waar het volledig in 1 foto staat. Enkel van een maquette die een verwoest station weer geeft.
/offtopic Het is overigens maar de vraag of hetgeen er nu nog aan stationsgebouw staat nog lang gaat overleven. Het station zou onbemand worden (alleen nog automaten) en over afzienbare tijd wordt de stationsomgeving helemaal vernieuwd.
Ligt dat niet aan de vorm van het land zelf? Het stuk ten zuiden van Libramont en Bertrix steekt nogal ver uit waardoor de kaart in verhouding hoger moet zijn. Dat zou je kunnen verhelpen door de hele map wat te kantelen in tegenwijzerszin. Dan moet je niets verkleinen, al gaat dat wat ten koste van de geografische realiteit.Wat ik me wel nog afvraag is of ik mijn kaart van België zelf in de juiste resolutie heb.
Zoals ge kunt zien bij een echte TTR kaart is dat de puntenvlakkken/nummering doorloopt rondom de kaart.
Bij mij komt dat niet overeen en heb ik er ruimte tussen.
Ik vraag me dus af hoe dat komt, waar ik eventueel een fout heb gemaakt![]()
Iemand enig idee?
Als ik de kaart zou moeten verkleinen zou dit niet ten goede van de icoontjes komen voor iedere stad.
Zou wel leuk zijn natuurlijk als het kon.HellPunk schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:02:
[...]
Ik zal eens vragen bij mijn collega's van het stadsarchief, die moeten wel iets hebben dat in public domain zit. Maar gaat het niet ten koste van de speelbaarheid als je die route nog 'ns moet splitsen?
Als ik Hasselt-Landen wat naar boven leg en Landen-Luik wat meer om dan kom ik er misschien maar ik vrees er een beetje voor.
(ben pas vanavond in de mogelijkheid er is naar te kijken.)
Zo worden er meer veranderd en word limburg openbaar-vervoersarm.HellPunk schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:02:
[...]
/offtopic Het is overigens maar de vraag of hetgeen er nu nog aan stationsgebouw staat nog lang gaat overleven. Het station zou onbemand worden (alleen nog automaten) en over afzienbare tijd wordt de stationsomgeving helemaal vernieuwd.
En worden we er nog meer op acheruit gesteld helaas.
Ik zie het niet positief evolueren, want er is al sprake om genk binnen een x-aantal jaren ook te laten verdwijnen als treinstation.
Mja, uiteindelijk zijn er maar enkele die aan de "juiste" kant kunnen kijken he.HellPunk schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:02:
[...]
Ligt dat niet aan de vorm van het land zelf? Het stuk ten zuiden van Libramont en Bertrix steekt nogal ver uit waardoor de kaart in verhouding hoger moet zijn. Dat zou je kunnen verhelpen door de hele map wat te kantelen in tegenwijzerszin. Dan moet je niets verkleinen, al gaat dat wat ten koste van de geografische realiteit.
Als ge er rond zit maakt het toch geen hol meer uit.
Dat zou ik inderdaad wel is kunnen proberen.
Hoewel de resolutie die ik nu heb uiteindelijk A3 formaat zouden moeten zijn en dus 80x60 als het afgeprint word.
Dus zoals het nu is zou het moeten passen bij wijze van spreken.
Dat verbaasd me dan vooral.
Zodra ik de resterende 23 iconen gemaakt heb. (heb er nu 24 af

Ga ik is naar de drukker of ik een afdruk voorbeeld kan zien van het A3 formaat.
En dan is een testprint op hoge kwaliteit om te zien of de details nog bewaard blijven.
Als verdere inkleding van de kaart bedacht ik me dat ik is een hoogtekaart erover kan leggen en dan wat kleurveranderingen aanbreng omdat het in de ardennen wat hoger en dus bruiner is enz.
Zoiets dus:

Op die manier heb ik wat kleur en "structuur" als achtergrond zoals in de orginele versies.
[ Voor 6% gewijzigd door masauri op 01-02-2016 16:32 ]
Zou wel leuk zijn, dan kun je eventueel de extra spelregel van TTR Asia gebruiken (extra treintjes afleggen voor bergroutes). Niet dat ik de Ardennen met de Himalaya wil vergelijken natuurlijkmasauri schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:15:
Als verdere inkleding van de kaart bedacht ik me dat ik is een hoogtekaart erover kan leggen en dan wat kleurveranderingen aanbreng omdat het in de ardennen wat hoger en dus bruiner is enz.
Zoiets dus:
[afbeelding]
Op die manier heb ik wat kleur en "structuur" als achtergrond zoals in de orginele versies.
Had ik sowieso in gedachten voor antwerpen en een paar andere plaatsen.HellPunk schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:23:
[...]
Zou wel leuk zijn, dan kun je eventueel de extra spelregel van TTR Asia gebruiken (extra treintjes afleggen voor bergroutes). Niet dat ik de Ardennen met de Himalaya wil vergelijken natuurlijk
Omdat ge er onder de grond in de trein stapt.
Telt dus ook als tunnel dan
Ondertussen weer een paar icoontjes afgewerkt, ff naar de winkel en dan weer verder!
Red7 of Sushi Go? Relatief simpel om te spelen, maar toch leuk.HellPunk schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:44:
Heeft iemand een goed idee voor een kaartspel met wat meer uitdaging dan Uno/Skip-Bo
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Weer enkele icoontjes toegevoegd, en alsook het gevraagde station toegevoegd.HellPunk schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:02:
[...]
Ik zal eens vragen bij mijn collega's van het stadsarchief, die moeten wel iets hebben dat in public domain zit. Maar gaat het niet ten koste van de speelbaarheid als je die route nog 'ns moet splitsen?
Ik had meer ruimte dan ik dacht, dus ik wacht op een afbeelding
Anders word het iets anders
Er is blijkbaar ook een treinverbinding van maastricht naar tongeren dus ik heb daar in v 0.6 ook een blok toegevoegd

@Liontje : hoge snelheidstreinen zet ik er niet in. Zou gewoon te vol worden
[ Voor 14% gewijzigd door masauri op 02-02-2016 12:01 ]
Deze zaterdag weer Lord of the rings the card game (lcg) met 4. De tijd vliegt dan altijd vooruit!
Een beetje wat ze met de kaart van NL ook hebben gedaan.
Of voor 2-4 spelers: Ctulu Realms; één van mijn favoriete kaartspel/deckbuilders.ViNcE schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:00:
[...]
Red7 of Sushi Go? Relatief simpel om te spelen, maar toch leuk.
Sushi Go hebben we al, Red7 lijkt me wel leuk - ga ik straks eens uitgebreid bekijken! Deckbuilding is niet meteen de bedoeling, ik zoek gewoon een kaartspel dat max. tien minuten duurt en toch een beetje skill vereist.SndBastard schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:25:
[...]
Of voor 2-4 spelers: Ctulu Realms; één van mijn favoriete kaartspel/deckbuilders.
Die verbinding loopt via Luik - maar als je van Tongeren naar Maastricht wilt neem je beter de bus, scheelt een half uur reistijd en je staat meteen in het centrummasauri schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:54:
[...]
Er is blijkbaar ook een treinverbinding van maastricht naar tongeren dus ik heb daar in v 0.6 ook een blok toegevoegd
Is deze foto voldoende voor je doeleinden? Nu ik het zo zie ziet het er niet echt spannend uit

[ Voor 59% gewijzigd door HellPunk op 02-02-2016 16:30 ]
Woeps, detail over het hoofd gezien, dan kan die blok ook weg ja.HellPunk schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:23:
[...]
Die verbinding loopt via Luik - maar als je van Tongeren naar Maastricht wilt neem je beter de bus, scheelt een half uur reistijd en je staat meteen in het centrum
Eurm, met alle goeie wil, moeilijk, ik moet die dus omzetten naar een wit icoon en door de onzuivere ruis is het ontzettend veel handwerk.HellPunk schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:23:
[...]
Is deze foto voldoende voor je doeleinden? Nu ik het zo zie ziet het er niet echt spannend uit
Verder, omdat het vanuit een hoek getrokken is maakt dat het er niet duidelijker op als die volledig wit zou zijn. Of enkel de contouren, omdat ge het oogpunt verliest.
Vandaar dat ik echt wat zocht dat van voren gefotografeerd is.
- Why First?
- Red7
- 6 Nimmt
- Coloretto
- Diamonds
Ik ga (waarschijnlijk) zaterdag tot in de FLGS, ik zie wel wat ik daar nog vind.
Ow, op die manier, ik zoek even verder voor jemasauri schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:35:
Eurm, met alle goeie wil, moeilijk, ik moet die dus omzetten naar een wit icoon en door de onzuivere ruis is het ontzettend veel handwerk.
Verder, omdat het vanuit een hoek getrokken is maakt dat het er niet duidelijker op als die volledig wit zou zijn. Of enkel de contouren, omdat ge het oogpunt verliest.![]()
Vandaar dat ik echt wat zocht dat van voren gefotografeerd is.
[ Voor 9% gewijzigd door HellPunk op 03-02-2016 08:14 ]
Verder best wat games die me positief zijn opgevallen;
- Resistance
- Libartalia
- Stone Age
- Carcassone
- Shadows over Camelot
- Formula D
Deze hadden mijn interesse al gewekt;
- Caverna
- Terra Mystica
- Kingdom Builder
- Euphoria: Build a Better Dystopia
- Legenden van Andor
- Puerto Rico
In hoeverre zullen deze games echt wat toevoegen ter afwisseling? Op onze collectie van;
- Catan
- Dead of Winter
- Ticket To Ride
- Pandemic
- 7 Wonders
Ik denk dat Resistance en Formula D totaal anders zijn dan de games die we al hebben. Plus dat het instapniveau erg laag is voor de familie. Resistance is ook leuk met meerdere spelers denk ik en het is een gaaf list&bedrog spel. Heel erg simpel uit te leggen, maar toch ontzettend veel diepgang. Top.
Maar als jullie naar die paar games uit onze collectie kijken, welke andere game zouden jullie dan erbij nemen voor de afwisseling?
Het begint gewoon alweer te kriebelen om één game erbij te nemen, terwijl we Dead of Winter eigenlijk nog niet eens echt gespeeld hebben. Ik wil gewoon een wat bredere collectie hebben om met verschillende type mensen te kunnen spelen en afwisselen. Op deze manier komt er ook sneller een game op tafel
Daarnaast ben ik nog op zoek naar een goede 2P game, maar deze zoektocht gaat rustig verder met dank aan dit topic
[ Voor 7% gewijzigd door StealthyPeanut op 03-02-2016 09:18 ]
Wat is nu de beste taktiek in een 2 player game? op de internetz kan ik alleen factory + kiev lijn vinden maar dat werk volgens mij alleen op 4 spelers.
Op het moment dat je dit doet in een 2p game word nl geraped door de speler die puur voor de bovenste lijn gaat.
- Saboteur, leuk vanaf 5 (2 saboteurs) spelers anders is het erg lastig als saboteur (geen bondgenoten).
- Saboteur: Het Duel, 2 speler variantvan saboteur en ook erg vermakelijk. Voor beide saboteurspellen geldt dat het winnen enigszins random is maar dat maakt het spelen niet minder leuk.
- Machiavelli, leuk reverse-psychology-achtig rollenspel, komt ook het best tot zijn recht vanaf 4a5
- Wizard, variant op boerenbridge
- Ticket to Ride Europe, leukst met 5 voor met zijn 2en moet ik wellicht nog op zoek naar een uitbreiding begrijp dat Zwitserland en India het goed doen met 2 speler?
- Pandemic, Co-op erg tof! Eerste 3 potjes kansloos verloren, gelukkig inmiddels ook 1x gewonnen.
- Forbidden Island
- Forbidden Desert
- De legenden van Andor
- 7 Wonders: Duel
- Small World
- Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island
- King of Tokyo?
En hebben mensen ervaring met deze winkel: Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen? Spellen zijn erg goed geprijsd over het algemeen.
Veel herkenbaar in jouw stukje, leuk!StealthyPeanut schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 09:13:
Ik heb bijna ... een stuk leuker.
- Resistance lijkt me ook leuk, Saboteur is wat laagdrempeliger alternatief wellicht?
- Carcassone, moet eigenlijk ook nog op mijn lijstje en dan bij voorkeur een big box
- Pandemic of Forbidden Island/Desert kan je ook met ieder 2 rollen spelen en dus 4 spelers simuleren?
- 7 Wonders: Duel? aangezien 7 wonders ook in jouw lijstje staat?
- Small World, hier zit ook een 2-speler bord bij en kan ook met meer grotere borden
[ Voor 17% gewijzigd door Mvdbeld op 03-02-2016 11:41 ]
- Resistance - vanaf 5 personen. Oeverloze discussies. Ik ben er op uitgekeken. (beter Dark Moon of zo)
- Libartalia - Wel grappig, maar niet bijzonder
- Stone Age - Wel leuk, maar persoonlijk vind Lords of Waterdeep leuker
- Carcassone - Hier vind ik echt helemaal niks aan. Met wat varianten is het iets leuker
- Shadows over Camelot - Nooit gespeeld
- Formula D - Hoe meer mensen hoe leuker. Wel speler eliminatie. Een van de weinige spellen waar de hele groep ging staan omdat het zo spannend was (we waren met 9)
- Caverna - Nooit gespeeld, maar ik vond Agricola niks aan
- Terra Mystica - Viel me ook tegen, maar zou ik nog wel een keer proberen
- Kingdom Builder Leuk, kan je proberen op de ipad
- Euphoria: Build a Better Dystopia - Vond ik ook niet bijzonder, maar zou ik nog wel een keer proberen
- Legenden van Andor - Moet leuk zijn, maar nooit geprobeerd
- Puerto Rico - Leuk, wel iets complexer dan wat je nu hebt.
Ik kan echt Roll for the Galaxy aanraden. Goed te doen met 2 en meer. Niet zo moeilijk als Race for the Galaxy. En als je het begrijpt, dan is Puerto Rico daarna ook makkelijker.
Andere tips voor 2 en meer zijn: Castles of Burgundy en San Juan (Puerto Rico het kaartspel).
*edit*
Oja, vergeet niet dat alles al snel leuk lijkt op Tabletop. Kijk ook naar andere reviews.
[ Voor 3% gewijzigd door ViNcE op 03-02-2016 11:31 ]
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Veel games liggen jou niet echt zie ik. Heeft dat ook iets met smaak te maken misschien? Wat is jouw top 5 bijvoorbeeld? Misschien dat daar iets tussen zitViNcE schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:29:
[...]
- Resistance - vanaf 5 personen. Oeverloze discussies. Ik ben er op uitgekeken. (beter Dark Moon of zo)
- Libartalia - Wel grappig, maar niet bijzonder
- Stone Age - Wel leuk, maar persoonlijk vind Lords of Waterdeep leuker
- Carcassone - Hier vind ik echt helemaal niks aan. Met wat varianten is het iets leuker
- Shadows over Camelot - Nooit gespeeld
- Formula D - Hoe meer mensen hoe leuker. Wel speler eliminatie. Een van de weinige spellen waar de hele groep ging staan omdat het zo spannend was (we waren met 9)
- Caverna - Nooit gespeeld, maar ik vond Agricola niks aan
- Terra Mystica - Viel me ook tegen, maar zou ik nog wel een keer proberen
- Kingdom Builder Leuk, kan je proberen op de ipad
- Euphoria: Build a Better Dystopia - Vond ik ook niet bijzonder, maar zou ik nog wel een keer proberen
- Legenden van Andor - Moet leuk zijn, maar nooit geprobeerd
- Puerto Rico - Leuk, wel iets complexer dan wat je nu hebt.
Ik kan echt Roll for the Galaxy aanraden. Goed te doen met 2 en meer. Niet zo moeilijk als Race for the Galaxy. En als je het begrijpt, dan is Puerto Rico daarna ook makkelijker.
Andere tips voor 2 en meer zijn: Castles of Burgundy en San Juan (Puerto Rico het kaartspel).
*edit*
Oja, vergeet niet dat alles al snel leuk lijkt op Tabletop. Kijk ook naar andere reviews.
Verder ben ik van de nieuwe spellen die ik heb nog steeds erg gecharmeerd van Euphoria, met name omdat die het ook met elk spelersaantal goed doet (2 tot 6) en ook van Evolution, maar bij die laatste ook omdat het lekker gemeen is (kan zijn).
Smaak komt er zeker aan te pas, de spellen die ViNce tegen vind vallen staan vaak in mijn absolute top; zoals Caverna, Terra Mystica, Euphoria.StealthyPeanut schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:53:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Veel games liggen jou niet echt zie ik. Heeft dat ook iets met smaak te maken misschien? Wat is jouw top 5 bijvoorbeeld? Misschien dat daar iets tussen zit.
Worker placement moet je misschien een beetje liggen, en dit zijn ook allemaal vrij droge spellen met practisch geen randomheid of geluksfactor. Je kiest een strategie, en je eigen keuzes (net als die van je tegenstanders) zijn eigenlijk bijna het enige wat hier nog invloed op uit kan oefenen.
[ Voor 48% gewijzigd door TweakMDS op 03-02-2016 11:57 ]
Ik heb gemerkt dat ik (een beetje) thema wel leuk vind, maar dat hoeft niet altijd hoor. Als ik even naar jou spellen kijk en naar mijn lijstje.StealthyPeanut schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:53:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Veel games liggen jou niet echt zie ik. Heeft dat ook iets met smaak te maken misschien? Wat is jouw top 5 bijvoorbeeld? Misschien dat daar iets tussen zit.
- Catan
- Dead of Winter
- Ticket To Ride Europe
- 7 Wonders
Deze heb ik ook allemaal. Erg leuk en hoewel ik ze niet allemaal meer speel zou ik het zo weer spelen.
Ik speel bijna alles, maar door gebrek aan tijd merk ik dat ik niet vaak de echt lange spellen speel. Maar wat spellen die ik erg leuk vind:
- Love letter - als we wachten op iemand of als laatste spel
- Lords of Waterdeep - Ik hou van fantasy en hoewel het thema erg dun is vind ik het erg leuk.
- Castles of Burgundy - uitstekend spel voor 2, met meer duurt het wat langer
- Tsuro - voor als we met een grote gemixte groep zijn
- Istanbul - erg leuk en goedkoop via amazon.de
- Coup - Lekker snel bluf spel
Maar op dit moment is Roll for the Galaxy wel favoriet.
Daarnaast ben je natuurlijk ook afhankelijk van je speelgroep. Ik vind Eclipse hartstikke leuk, maar dat is pas één keer gelukt.
Mijn BGG profiel
- Carcassone: is best een leuk spel, maar als je al complexere spellen gewend bent kan het inderdaad wat basic aanvoelen: tegeltje leggen, eventueel mannetje zetten, volgende. Met een paar (mini)-uitbreidingen erbij wordt het zeker interessanter.
- Shadows over Camelot: speel ik af en toe met vrienden. Leuke co-op als je van het thema houdt, maar het voelt wat log aan in vergelijking met recentere spellen in dit genre.
- Formula D: topspel, maar minder aan als je maar met drie of vier bent - zes lijkt me een minimum. Ook goed uitbreidbaar, er zijn hopen extra circuits te krijgen.
- Terra Mystica: is mij iets te complex, maar het spel heeft meer dan voldoende fans.
- Kingdom Builder: thuis een favoriet. Redelijk licht, prima voor mensen die het niveau van TTR gewoon zijn.
- Legenden van Andor: ik geef zelf de voorkeur aan Mice&Mystics, daar heb je meer vrijheid om het verhaal te beleven. LvA is een puzzel met maar een paar oplossingen.
- 7 Wonders: Duel: uitstekend voor twee, speelt erg snel en is elke keer anders
- Small World: nog een favoriet thuis, al komt het te weinig op tafel. Erg leuk om telkens het maximum uit je combo te halen.
- King of Tokyo: speel het vaak met mijn zoon, maar eigenlijk moet je minstens drie of liefst vier spelers hebben. Met twee is degene die als eerste in Tokio komt meestal ook de winnaar, niet erg spannend
- Ticket to Ride: is een tijdje geleden al 'ns langs gekomen, maar met 2 of 3 geef ik de voorkeur aan TTR Nordic Countries. TTR Zwitserland heeft dan weer het voordeel dat je er TTR India bij krijgt, een zeer leuke map voor vier spelers.
Persoonlijke aanraders:
- Alhambra, Sanssouci of Qin, als alternatief voor Carcassonne. Isle of Skye en Cacao moeten ook erg goed zijn, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.
- Castles of Burgundy: schaalt erg goed van 2 tot 4. Een andere goeie van Feld is Macao, wel iets complexer en minder goed met twee.
- El Grande: een klassieker in area control, echter ook weer minder met twee.
- Fresco: mooi spel met enkele leuke mechanismes en een stoet aan uitbreidingen.
- Suburbia: niet ieders kopje thee, maar dit wordt thuis wel geapprecieerd.
Zo, als je van al deze spellen een filmpje gaat kijken ben je wel even zoet
TopHellPunk schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:20:
Even mijn twee cent over de spellen die ik ken:
- Carcassone: is best een leuk spel, maar als je al complexere spellen gewend bent kan het inderdaad wat basic aanvoelen: tegeltje leggen, eventueel mannetje zetten, volgende. Met een paar (mini)-uitbreidingen erbij wordt het zeker interessanter.
- Shadows over Camelot: speel ik af en toe met vrienden. Leuke co-op als je van het thema houdt, maar het voelt wat log aan in vergelijking met recentere spellen in dit genre.
- Formula D: topspel, maar minder aan als je maar met drie of vier bent - zes lijkt me een minimum. Ook goed uitbreidbaar, er zijn hopen extra circuits te krijgen.
- Terra Mystica: is mij iets te complex, maar het spel heeft meer dan voldoende fans.
- Kingdom Builder: thuis een favoriet. Redelijk licht, prima voor mensen die het niveau van TTR gewoon zijn.
- Legenden van Andor: ik geef zelf de voorkeur aan Mice&Mystics, daar heb je meer vrijheid om het verhaal te beleven. LvA is een puzzel met maar een paar oplossingen.
- 7 Wonders: Duel: uitstekend voor twee, speelt erg snel en is elke keer anders
- Small World: nog een favoriet thuis, al komt het te weinig op tafel. Erg leuk om telkens het maximum uit je combo te halen.
- King of Tokyo: speel het vaak met mijn zoon, maar eigenlijk moet je minstens drie of liefst vier spelers hebben. Met twee is degene die als eerste in Tokio komt meestal ook de winnaar, niet erg spannend
- Ticket to Ride: is een tijdje geleden al 'ns langs gekomen, maar met 2 of 3 geef ik de voorkeur aan TTR Nordic Countries. TTR Zwitserland heeft dan weer het voordeel dat je er TTR India bij krijgt, een zeer leuke map voor vier spelers.
Persoonlijke aanraders:
- Alhambra, Sanssouci of Qin, als alternatief voor Carcassonne. Isle of Skye en Cacao moeten ook erg goed zijn, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.
- Castles of Burgundy: schaalt erg goed van 2 tot 4. Een andere goeie van Feld is Macao, wel iets complexer en minder goed met twee.
- El Grande: een klassieker in area control, echter ook weer minder met twee.
- Fresco: mooi spel met enkele leuke mechanismes en een stoet aan uitbreidingen.
- Suburbia: niet ieders kopje thee, maar dit wordt thuis wel geapprecieerd.
Zo, als je van al deze spellen een filmpje gaat kijken ben je wel even zoet, maar het is wel de beste manier om een idee te krijgen van hoe het speelt.
Vanavond weer wat om aan filmpjes te zoeken en kijken op Youtube
De rest ga ik lekker induiken en op me gemak kijken wat het beste bij ons past
Hier nog iemand die fan is van Roll for the Galaxy. We spelen het meestal met z'n tweeen. Het speelt lekker weg omdat je tegelijk de fases afwerkt.StealthyPeanut schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:33:
[...]
Top. En ook bedankt SndBastard en ViNcE.
Vanavond weer wat om aan filmpjes te zoeken en kijken op Youtube. Formula D komt er sowieso wel; ik ben een F1 fan en leuk om met meerdere mensen te spelen.
De rest ga ik lekker induiken en op me gemak kijken wat het beste bij ons past. Thanks
Verder komt Dominion hier veel op tafel. Zeker met de uitbreiding avonturen zijn de potjes erg afwisselend.
Carcassonne vind ik ook een leuk spelletje. Zeker met wat uitbreidingen wordt het wat uitdagender.
Verder heb ik met kerst een hoop spellen gekocht + gekregen die we soms nog maar één of twee keer gespeeld hebben, dus ik heb mijn koop budget even teruggeschoeft.
De afgelopen dagen wel wat spellen gebacked op kickstarter:Zal allemaal nog wel erg lang duren, maar sinds ik ervoor heb gekozen om de Scythe collectors edition niet te backen heb ik spijt, dus nu maar gegaan voor wat me leuk leek.
To set up for 5 or 6 players, combine the Treasure cards from Dominion and Dominion: Intrigue. Use 15 Provinces in the Supply for a 5-player game and 18 Provinces in the Supply for a 6-player game. All other Victory card piles (Estates, Duchies, and Victory Kingdom cards) remain at 12 cards per pile. Use 40 Curse cards for a 5-player game and 50 Curse cards for a 6-player game.
In a 5 or 6 player game, the game ends at the end of any player’s turn when one of two conditions is met: the Supply pile of Province cards is empty OR any 4 Supply piles are empty.
Lijkt me leuk, maar ik vind de world-wide prijzen te zot... Je wil immers een luxe doosje met houten stukjesTERW_DAN schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:47:
Ik twijfel nog een beetje of ik The Manhattan Project moet backen. Ik vind het een erg toffe game (de boardgame dan), maar vraag me af of dit dan niet meer van hetzelfde is, of dat het een heel andere speldynamiek kent en daardoor wel echt de moeite is.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ieder kiest een hero (keuze uit 4, dus ze worden opgedeeld) en krijgt 4 abilities. vervolgens moet je plaatsen exploren (treasure rooms, sewers etc.) welke monsters bevatten die random van een deck worden getrokken. Met je team maak je deze van kant om vervolgens tot de laatste room te exploren waar een eindbaas zit. Deze eindbaas maakt echter tijdens de eerdere rooms ook een verschijning door zijn special ability te gebruiken. Na de laatste room te hebben afgemaakt (zo'n 2uur verder) gaat iedereen level up en kan er worden gekozen uit een item, nieuw skill of extra armor slot, welke wordt meegenomen naar de volgende campaign (in totaal 5). Hier speelt hetelfde af maar dan tegen een sterker deck monsters met hardere abilities.
Doordat de items goed gevarieerd zijn en er veel randomness in de encounters zitten blijft het denk ik voor meerdere campaigns leuk. Daarnaast speel je tegen co-op tegen het bord en kan je gezamelijk een plan bedenken, wat zeker nodig is want het spel is wel degelijk pittig! Volgens mij is er ook al aangekondigd dat er enkele uitbreidingen in de pijpleiding zitten met meer items, heroes, skills en baddies
Ik zit nog te dubben over de North Sea-trilogie. Ik wilde eerst meedoen met een group pledge en dan alleen voor Raiders, maar die zaten meteen vol. Nu ik de filmpjes van Explorers en Shipwrights weer gezien heb denk ik er toch aan om de volledige trilogie te backen. Dat is dat meteen een mooi kerstcadeau, maar het blijft wel een hele mep... Nog twintig dagen om te beslissenSndBastard schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:36:
De afgelopen dagen wel wat spellen gebacked op kickstarter:Zal allemaal nog wel erg lang duren, maar sinds ik ervoor heb gekozen om de Scythe collectors edition niet te backen heb ik spijt, dus nu maar gegaan voor wat me leuk leek.
Gisteren m'n shipping notice voor Ninja Camp gehad, ten laatste eind februari zou die er moeten zijn

[ Voor 4% gewijzigd door HellPunk op 04-02-2016 12:59 ]
Ik zag trouwens dat Tsuro was uitgekomen op de iPad. Die ga ik denk ik wel kopen.
Mijn BGG profiel
Ja precies, dan wacht ik wel tot 't in de winkel ligt. Daarbij is het sowieso een titel waarvan ik niet verwacht dat hij er niet komt als ie niet op Kickstarter stond.Demoniac schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:47:
[...]
Lijkt me leuk, maar ik vind de world-wide prijzen te zot... Je wil immers een luxe doosje met houten stukjesen met de huidige dollarkoers betekent dat gewoon 35 euro voor een kaartspel
Dat was ook mijn plan op 1 januari, helaas had dat schip tegen het einde van de maand de haven al verlatenViNcE schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:05:
Ik heb dit jaar nog geen kickstarter gebackt. Gek genoeg heb ik op dit moment zelfs niet echt spellen op mijn lijstje staan. Er zijn nog wel wat spellen die ik eventueel zou willen hebben via een ruil, maar ik ben aardig tevreden. Ik probeer dit jaar wel om meer spellen die ik nog niet heb gespeeld op tafel te laten komen.
+ dat het volgens mij niet EU-friendly is (tenminste ik heb 2x de deluxe, waarvan 1 signed is gebacked, kon het niet laten)TERW_DAN schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:47:
Ik twijfel nog een beetje of ik The Manhattan Project moet backen. Ik vind het een erg toffe game (de boardgame dan), maar vraag me af of dit dan niet meer van hetzelfde is, of dat het een heel andere speldynamiek kent en daardoor wel echt de moeite is.
stp - PSN ID: stp_4
Gisteren nog wel een potje TTR Europe gedaan en oldschool Betorerde Doolhof
Vandaag misschien ook nog TTR Europe op tafel
WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream
Klinkt op zich interessant, maar er is één probleem mee: de map is zo opgebouwd dat je al genoeg werk hebt om je tickets te vervolledigen zonder ook nog 'ns op die terreinkaarten te moeten letten. Dat zag je ook op het einde van het spel: het deck met terreinkaarten was nauwelijks gebruikt en de eindstand was zonder de terreinkaarten precies hetzelfde geweest.
Maar ik bekijk het graag van de positieve kant: Heart of Africa is volgens mij ook zonder de terreinkaarten minstens even leuk om te spelen, zeker met 4 of 5 spelers. De map heeft een heel specifieke layout: overwegend dubbele routes aan de kust en alleen enkele routes in het midden. De kortste weg door het centrum is dus erg risicovol, zeker omdat die routes meestal 4 treintjes lang zijn - een omweg betekent dus heel veel kaarten verzamelen!
Zaterdag zijn we ook langs de FLGS geweest om wat kaartspellen in te slaan: Take 5, Red7 en Why First? gingen mee in de tas. Allemaal al gespeeld, allemaal in de smaak gevallen
Mijn BGG profiel
Het is wel een logistieke puzzel, maar met estimated delivery in augustus zou dit toch moeten lukken. Geen KS voor mij - Evolution is een van die spellen die ik wel wil spelen, maar hier never nooit niet op tafel ga krijgenViNcE schreef op maandag 08 februari 2016 @ 09:40:
Ik zit al een tijdje te twijfelen over Evolution en nu is er een Kickstarter voor een stand alone uitbreiding. Inclusief verzenden is het $60 en het is (nog niet) EU vriendelijk. Ik hoop eigenlijk dat er nog een Essen pickup optie bij komt, zo ja dan wordt het mijn eerste kickstarter van jaar. Voor nu maar even volgen.
Na dit topic globaal doorgescand te hebben en wat onderzoek, lijkt mij het spel 'Ticket to Ride' een erg leuk spel en ben ik van plan deze dan ook aan te gaan schaffen. Nu heb ik een drietal vragen aan mensen die dit spel bezitten of eerder gespeeld hebben:
1. Omdat er verschillende varianten zijn vroeg ik mij af welke variant jullie het leukst vinden, zelf ben ik aan het twijfelen tussen Europa of Amerika.
2. Ik lees hier ook goede verhalen over Ticket to Ride India/Zwitserland. Is deze variant ook leuk met meer dan 2 mensen, zeg 4 personen of raden jullie dan toch aan om voor Europa/Amerika te gaan? (EDIT: is het basisspel nodig voor TTR India/Zwitserland?)
3. Waar kopen jullie bordspellen, nog tips voor websites waar board games meestal goedkoper zijn dan de mainstream webshops?
Alvast bedankt voor jullie input.
OrangeSkittle
[ Voor 3% gewijzigd door OrangeSkittle op 08-02-2016 10:42 ]
Deze link is een tijdje geleden hier gepost: http://www.bordspellenvergelijken.nl/3. Waar kopen jullie bordspellen, nog tips voor websites waar board games meestal goedkoper zijn dan de mainstream webshops?
Ik koop meestal spellen via bol of via de summoner. Net wat goedkoper is.
Ik geef de voorkeur aan USA omdat Europa enkele nieuwe regels introduceert die het spel meteen wat complexer maken, met name stations, ferries en tunnels. Je kan de map ook wel zonder de stations spelen, dan wordt het meteen wat minder complex. Ik heb echter niet zoveel ervaring met Europa, misschien dat iemand anders meer kan zeggen.OrangeSkittle schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:37:
1. Omdat er verschillende varianten zijn vroeg ik mij af welke variant jullie het leukst vinden, zelf ben ik aan het twijfelen tussen Europa of Amerika.
Je hebt sowieso een van de twee basisspellen nodig (USA of Europe). India is geschikt voor 2-4 spelers (met 4 wordt het wel erg druk!), Zwitserland is enkel geschikt voor 2 of 3 spelers.2. Ik lees hier ook goede verhalen over Ticket to Ride India/Zwitserland. Is deze variant ook leuk met meer dan 2 mensen, zeg 4 personen of raden jullie dan toch aan om voor Europa/Amerika te gaan? (EDIT: is het basisspel nodig voor TTR India/Zwitserland?)
Ik koop soms gewoon in de winkel omdat ik die graag een steuntje in de rug geef. De prijsverschillen soms zijn echter zó groot dat mijn bereidwilligheid soms wel zwaar op de proef gesteld wordt3. Waar kopen jullie bordspellen, nog tips voor websites waar board games meestal goedkoper zijn dan de mainstream webshops?
Online koop ik vooral bij Adriaensens en Spelgezel (twee Belgische webshops): breed assortiment, goede service en snelle verzending (ook naar Nederland). Soms ga ik ook langs bij Amazon.de als ik het spel ergens anders niet vind en het taalonafhankelijk is.
[ Voor 6% gewijzigd door HellPunk op 08-02-2016 12:12 ]
Bedankt voor jullie reactie. Maken deze spelregels die bij EU geïntroduceerd worden het spel juist niet leuker of wordt het naar jouw mening dan te complex?
Zoveel moeilijker is het niet hoor en het is wel iets minder gemeen. Bij Amerika is het relatief makkelijk om iemand te blokkeren, zodat ze hun route niet halen. Dit is een prima strategie, maar wel confronterend. Europa is hier wat liever in. En dat vind ik veel leuker.OrangeSkittle schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:39:
Beste Hellpunk en Gilotto,
Bedankt voor jullie reactie. Maken deze spelregels die bij EU geïntroduceerd worden het spel juist niet leuker of wordt het naar jouw mening dan te complex?
Mijn BGG profiel
Complex wordt TTR eigenlijk nooitOrangeSkittle schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:39:
Beste Hellpunk en Gilotto,
- stations: Deze nemen wat mij betreft wat van de spanning weg. Dat je geblokkeerd kan worden is net een van de dingen die het spel leuk maken. Je kan ook gewoon zonder de stations spelen als het toch niet bevalt.
- tunnels: Deze verhogen de geluksfactor van het spel in zekere mate. Als het er niet teveel zijn vinden we dat niet erg, maar in TTR Europe en zeker in Zwitserland kun je er niet omheen.
- ferries: Dit vinden wij zeker de leukste toevoeging. De risicofactor van een ferryroute is wat hoger omdat je locs moet hebben om ze te maken, maar de beloning is er ook naar. Buiten USA zitten er trouwens ferries op elke map, dus daar zul je sowieso aan moeten wennen
[ Voor 5% gewijzigd door HellPunk op 08-02-2016 13:33 ]
Moet zeggen ten opzichte van andere TCG game (magic, yu-gi-oh en pokemon) speelt deze heel anders.
Je wint niet door de tegenstander aan te vallen maar door samen met je "Friend" cards problemen op te lossen en op die manier een betere "Friends" deck te maken, want mocht je de serie kennen "Friendship is magic".
Op zich wel mee vermaakt aankomende vrijdag maar even meenemen naar de FNM om tussendoor te spelen.
Zijn er toevallig mensen die tips hebben waar je allemaal aan My Little Pony cards kan komen?
Momenteel weet ik alleen Archonia in Belgie.

@HellPunk
Ik wacht nog steeds op een afbeelding, anders word het iets anders
Ik heb ook nog een andere fan-board gevonden: Scandinavië

Heb de kaart al afgeprint, ga een stuk plastic zoeken om die op te lijmen, kaartjes afdrukken enz.
En dan hebben we er weer een spelbord bij!
Deze heeft wel extra variatie dmw speciale spelkaarten die tussen het deck zitten.
Waardoor stations ook onbruikbaar worden, dubbel in punten kunnen tellen enz.
De moeite om is te bekijken
Ik heb een mailtje richting dienst erfgoed gemikt, maar die hebben op dit moment waarschijnlijk andere prioriteiten (Gladiatorfestival in maart!)masauri schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 15:19:
Weer een update voor mijn TTR map:
[afbeelding]
@HellPunk
Ik wacht nog steeds op een afbeelding, anders word het iets anders

Dat bord van Scandinavië en omstreken ziet er wel gigantisch uit, straks 'ns van naderbij bekijken.
Ik heb nog tijdHellPunk schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 15:44:
[...]
Ik heb een mailtje richting dienst erfgoed gemikt, maar die hebben op dit moment waarschijnlijk andere prioriteiten (Gladiatorfestival in maart!). Misschien best voor een foto van Ambiorix gaan dan maar
![]()
Dat bord van Scandinavië en omstreken ziet er wel gigantisch uit, straks 'ns van naderbij bekijken.

Ben bezig met wat ontwikkelingen omtrent het spelbord, want zoals ge kunt zien, zit er amper detail in.
Het spelbord van Scandinavië is standaard afmeeting 82x56
Nu nog een stuk verhard plastic vinden om het op te plakken.
Heb ook nog een uk fan board gevonden.

Ik doelde eerder op het aantal routes, maar dat kan ook een indruk zijn, ik heb niet de moed om ze na te tellenmasauri schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 16:32:
[...]
Het spelbord van Scandinavië is standaard afmeeting 82x56(net ff nagemeten)
Nu nog een stuk verhard plastic vinden om het op te plakken.
Heb ook nog een uk fan board gevonden.
[afbeelding]
Ik kwam zonet de Cynical Ticket to Ride UK tegen, met ludieke actiekaarten. Niet helemaal gebalanceerd, lijkt me, maar wel een goed idee
Ja die cynical heb ik ook gezien, maar doordat die wat ongebalanceerd is spreekt hij me niet aan.HellPunk schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 08:41:
[...]
Ik doelde eerder op het aantal routes, maar dat kan ook een indruk zijn, ik heb niet de moed om ze na te tellen.
Ik kwam zonet de Cynical Ticket to Ride UK tegen, met ludieke actiekaarten. Niet helemaal gebalanceerd, lijkt me, maar wel een goed idee.
Gisteren wel weer 2 potjes TTR - Europa gespeeld.
Langste route kunnen leggen met enkel jokers, Had er 12 in mijn handen tegen het einde omdak ze voordien niet nodig had, desondanks die lange route nog 6 routes kunnen afleggen voor een totaal van 47 punten
Daar vond ik deze link op terug: http://www.naturelich.com...de/unofficial_expansions/
en deze: https://www.daysofwonder.com/tickettoride/en/content/fans/
[ Voor 13% gewijzigd door masauri op 10-02-2016 11:31 ]
Heb je er al 'ns aan gedacht om de tramlijn Hasselt - Maastricht op je map te zetten? Met de extra regel dat de route om de andere beurt verdwijntmasauri schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 11:28:
Ik heb er op de site van de Scandinavische TTR kaart compleet over gekeken tot vandaag.
Daar vond ik deze link op terug: http://www.naturelich.com...de/unofficial_expansions/
en deze: https://www.daysofwonder.com/tickettoride/en/content/fans/
![]()
![]()
HellPunk schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 08:27:
[...]
Heb je er al 'ns aan gedacht om de tramlijn Hasselt - Maastricht op je map te zetten? Met de extra regel dat de route om de andere beurt verdwijnt

Opt einde gewoon met een dobbelsteen of muntstuk gooien of hij wel of niet meetelt
Ik kan nergens vinden of het de NL of ENG versies zijn die te koop zijn.
Zelf vind ik het een waanzinnig spel. Het kost wel een paar potjes voor je het een beetje door krijgt, en het is een aardig commitment qua tijd. Mijn vriendin vindt hem gelukkig ook leuk, maar wel wat lang. Voordeel is dat het spel in drie 'periodes' speelt, waardoor je best een pauze kan inlassen
Ticking away, the moments that make up a dull day
Mijn BGG profiel
Lijkt me wel erg gaaf, maar ook erg zwaar. Ik merk dat ik samen met m'n vriendin nog niet echt hét spel heb gevonden. Pandemie en Dead of Winter zijn wel leuk met 2, maar niet echt games die je zomaar even snel speelt. Wij niet in ieder geval.Wormaap schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:08:
Volgens mij is er geen NL versie van Twilight Struggle.
Zelf vind ik het een waanzinnig spel. Het kost wel een paar potjes voor je het een beetje door krijgt, en het is een aardig commitment qua tijd. Mijn vriendin vindt hem gelukkig ook leuk, maar wel wat lang. Voordeel is dat het spel in drie 'periodes' speelt, waardoor je best een pauze kan inlassen
Maar door te zoeken op 2p games kom ik ook niet echt heel veel verder omdat er op BGG enorm veel lijsten zijn met toppers voor 2 spelers.
Ik heb de vraag al eens vaker gesteld voor 2 spelers en sorry als ik in herhaling val, maar welke spellen spelen jullie vaak of graag met je vriendin/vrouw? Ik zag Lost Cities voorbij komen maar die is haast niet meer verkrijgbaar. Daarnaast wil ik Castles of Burgundy gaan halen, maar dat is ook niet een spel wat snel op te zetten is voor een paar potjes.
Hopelijk snappen jullie nog wat ik bedoel, want ik weet het zelf ook niet precies

Bij Machi Koro zijn de uitbereidingen (haven en metropool uit m'n hoofd) echt een toevoeging, daar wordt het echt een heel ander spel van.TERW_DAN schreef op zondag 14 februari 2016 @ 21:26:
Ik heb van de week Machi Koro gekregen als housewarmingkadootje, en ik moet zeggen dat die ook met z'n 2en erg leuk is. Van de week ook met 4 gespeeld, en dan is ie ook goed te doen, tempo blijft er lekker inzitten, regels zijn simpel, maar toch is het leuk en uitdagend.
member of Los Alcoholicos ban dhmo
Puerto Rico heb ik vaak gespeel met mijn vriendin. Onderhand kennen we elkaars tactieken te goed om nog te verassen, ook hebben we veel Lords of Waterderp gespeeld.StealthyPeanut schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:51:
[...]
Lijkt me wel erg gaaf, maar ook erg zwaar. Ik merk dat ik samen met m'n vriendin nog niet echt hét spel heb gevonden. Pandemie en Dead of Winter zijn wel leuk met 2, maar niet echt games die je zomaar even snel speelt. Wij niet in ieder geval.
Maar door te zoeken op 2p games kom ik ook niet echt heel veel verder omdat er op BGG enorm veel lijsten zijn met toppers voor 2 spelers.
Ik heb de vraag al eens vaker gesteld voor 2 spelers en sorry als ik in herhaling val, maar welke spellen spelen jullie vaak of graag met je vriendin/vrouw? Ik zag Lost Cities voorbij komen maar die is haast niet meer verkrijgbaar. Daarnaast wil ik Castles of Burgundy gaan halen, maar dat is ook niet een spel wat snel op te zetten is voor een paar potjes.
Hopelijk snappen jullie nog wat ik bedoel, want ik weet het zelf ook niet precies![]()
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
We hadden na verhuizen wel behoefte aan één kamer qua computer, consoles en nu ook een inklapbare tafel met 6 stoelen om bordspelletjes in te spelen. Daarbij hebben we op bol.com een 183x76cm klaptafel gekocht en hoewel het wat smal is lijken daar de meeste spellen prima op te passen. Voordeel is ook dat hij ingeklapt praktisch geen ruimte inneemt.
We hebben er met 5-en twee potjes Euphoria en één Roll for the Galaxy gedaan.
Mijn vriendin heeft alleen alle potjes gewonnen, maar ze was ook nog eens jarig dus we zullen het daar maar op houden. RftG liep bizar uit. Bij mij ging het perfect, ik harkte vanaf het begin punten binnen als een malle, bijna elke actie die ik wilde doen kwam uit omdat ik steeds goed gokte om welke ik wilde activeren t.o.v. de anderen. Ik was ook nog de eerste die de 12-e tegel neerlegde, maar op één of andere manier had zij met al twee dure technologies (6+) met bonuspunten toch net wat meer...
Daarmee kwam ik op 48 punten en zij op 58 punten.
Wel beide precies mijn soort spellen qua complexiteit en duur. Een uurtje per spel zodat je er twee achter elkaar kan doen, en dan nog één of twee andere spellen erbij.
Ik denk dat we wel goed op de planning zitten om 10x10 te halen. Dat komt ook een beetje omdat we de laatste paar keer geen avondvullende spellen zoals Battlestar Galactica hebben gedaan, dus meestal komen er wel drie op een avondje voorbij.
Pandemic (sorry, ik weiger de NL benaming te gebruiken omdat ik extra heb betaald voor de EN versieStealthyPeanut schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:51:
[...]
Ik heb de vraag al eens vaker gesteld voor 2 spelers en sorry als ik in herhaling val, maar welke spellen spelen jullie vaak of graag met je vriendin/vrouw?
Zet snel op en met max een uur tik je er zo eentje weg. Een tijd geleden heb ik een paar plastic doosjes op ebay besteld waar je alle kleine onderdeeltjes van Pandemic zo in kan laten zitten, dat haalt nog een paar minuten van de neerzet-tijd af.
Dead of Winter speelt i.m.o. heel fijn met 2 spelers, maar de setup is wat lang. Verder zou ik zelf nog wel een aantal van de duel spellen proberen, zoals Agricola, 7-wonders etc.
De spellen die we ook graag in ons groepje van 5 of 6 spelen proberen we een beetje te vermijden omdat je dan het risico loopt dat je hem even beu bent terwijl de rest zo'n spel pas twee keer heeft gedaan.
[ Voor 28% gewijzigd door TweakMDS op 15-02-2016 08:59 ]
+1, zeker de Haven is bijna een must. Wij gebruiken dan wel een variant om het aantal paarse kaarten te beperken (die zitten in een apart deck en er zijn er telkens twee in het spel).jpiwf schreef op zondag 14 februari 2016 @ 23:29:
[...]
Bij Machi Koro zijn de uitbereidingen (haven en metropool uit m'n hoofd) echt een toevoeging, daar wordt het echt een heel ander spel van.
Patchwork, Jaipur en Keltis. Die laatste is ook de persoonlijke favoriet van mijn vrouw, maar dan wel met het uitbreidingsbord 'Neue Wege, neue Ziele'. Tegenwoordig worden die samen verkocht, in Duitsland is het wel goedkoop te vinden - ik heb het in de Galeria in Aken al voor 15 euro zien liggen.StealthyPeanut schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:51:
[...]
7 Wonders: Duel vond ze ook wel leuk, maar het is nog maar tweemaal op tafel gekomen. Je zou ook Qin kunnen proberen, maar voor twee spelers zijn de basisspelborden wat minder geschikt, dus ook hier zou je dan al de uitbreidingsborden moeten hebben.
Qwirkle is ook enorm leuk.StealthyPeanut schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:51:
[...]
Lijkt me wel erg gaaf, maar ook erg zwaar. Ik merk dat ik samen met m'n vriendin nog niet echt hét spel heb gevonden. Pandemie en Dead of Winter zijn wel leuk met 2, maar niet echt games die je zomaar even snel speelt. Wij niet in ieder geval.
Hopelijk snappen jullie nog wat ik bedoel, want ik weet het zelf ook niet precies![]()
Ter land, ter zee en in de kroeg
- Carcassonne: omdat het al even geleden was speelden we gewoon 'vanilla' Carc, maar dat bleek toch net iets te basic. Volgende keer maar wat uitbreidingen toevoegen om het interessanter te maken.
- Cacao: viel erg in de smaak, speelt supersnel met toch de nodige beslissingen. De uitbreiding staat al op het verlanglijstje!
- Sint-Petersburg: vorige Essen voor een spotprijs op de kop getikt (tweedehands), gisteren eindelijk eens geprobeerd. Er zijn veel overeenkomsten met Splendor, maar dat speelt een stuk vlotter en is met twee zeker beter. Sint-Petersburg is wat zwaarder en je kan op langere termijn denken, maar het lijkt erop dat je met vier moet zijn om het echt interessant te maken. Hopelijk kunnen we dat snel eens proberen!
Daarnaast met de spellengroep ook Take 5, Red7 en Why First? gespeeld. Door het late uur was iedereen al redelijk vaag en kwamen de 'rare' spelregels maar moeilijk door, maar het lijkt erop dat Why First? de favoriet was

[ Voor 12% gewijzigd door HellPunk op 15-02-2016 11:20 ]
Ik vind Sint Petersburg best goed voor twee personen. De eerste rondes zijn wat saai, maar daarna wordt het echt wel spannend vind ik. Voor mij heeft het juist iets meer variatie dan SplendorHellPunk schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:17:
- Sint-Petersburg: vorige Essen voor een spotprijs op de kop getikt (tweedehands), gisteren eindelijk eens geprobeerd. Er zijn veel overeenkomsten met Splendor, maar dat speelt een stuk vlotter en is met twee zeker beter. Sint-Petersburg is wat zwaarder en je kan op langere termijn denken, maar het lijkt erop dat je met vier moet zijn om het echt interessant te maken. Hopelijk kunnen we dat snel eens proberen!
Dan moet ik Why First maar eens proberen, want ik vind zowel Take5, als Red7 best leuk.Daarnaast met de spellengroep ook Take 5, Red7 en Why First? gespeeld. Door het late uur was iedereen al redelijk vaag en kwamen de 'rare' spelregels maar moeilijk door, maar het lijkt erop dat Why First? de favoriet was.
Mijn BGG profiel
Vanavond weer eens op youtube wat filmpjes opzoeken en samen met het vrouwtje 1 of 2 van de volgende games bestellen;
- Machi Koro
- Puerto Rico
- Agricola (2P)
- 7 Wonders Duel
- Patchwork
- Jaipur
- Keltis
- Qwirkle
- TTR Arctic (stond al op de lijst)
Daar ben ik ook een beetje bang voor. De enige leuke 2P games die we hebben zijn Pandemie en Dead of Winter. Waarvan DoW ook nog best lange voorbereidingstijd. En als we die vaker gaan spelen samen, dan ben je er sneller op uitgekeken als ze op tafel komen met meerdere mensen.SndBastard schreef op maandag 15 februari 2016 @ 08:53:
Pandemic (sorry, ik weiger de NL benaming te gebruiken omdat ik extra heb betaald voor de EN versie) is juist één van de spellen die we het vaakste 2-playeren. We hebben ondertussen ook Pandemic Legacy met het plan om die met z'n tweeën door te spelen.
Zet snel op en met max een uur tik je er zo eentje weg. Een tijd geleden heb ik een paar plastic doosjes op ebay besteld waar je alle kleine onderdeeltjes van Pandemic zo in kan laten zitten, dat haalt nog een paar minuten van de neerzet-tijd af.
Dead of Winter speelt i.m.o. heel fijn met 2 spelers, maar de setup is wat lang. Verder zou ik zelf nog wel een aantal van de duel spellen proberen, zoals Agricola, 7-wonders etc.
De spellen die we ook graag in ons groepje van 5 of 6 spelen proberen we een beetje te vermijden omdat je dan het risico loopt dat je hem even beu bent terwijl de rest zo'n spel pas twee keer heeft gedaan.
Maar goed, ik heb weer wat leuke titels op mijn lijstje
- TargiStealthyPeanut schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:40:
- Machi Koro
- Puerto Rico
- Agricola (2P)
- 7 Wonders Duel
- Patchwork
- Jaipur
- Keltis
- Qwirkle
- San Juan (Puerto Rico het kaartspel)
- Seasons (misschien iets meer werk)
En vooral de runthroughs van Rahdo kijken. Hij focust erg op 2-player games.
Mijn BGG profiel
Moet nordic edition zijn toch?StealthyPeanut schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:40:
[...]

Het speelde inderdaad erg vlot. Het was ook maar ons eerste spel - vooral het feit dat je na de eerste ambachtslui-fase al meteen veel geld kwijt bent waardoor je weinig meer overhebt voor de gebouwen- en aristocratenfaseveroorzaakte wel een lichte paniekViNcE schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:59:
[...]
Ik vind Sint Petersburg best goed voor twee personen. De eerste rondes zijn wat saai, maar daarna wordt het echt wel spannend vind ik. Voor mij heeft het juist iets meer variatie dan Splendor
Why First is thuis wel de favoriet van de drie. We spelen meestal met z'n drieën en dan heb je tenminste nog de illusie van controle: je kan een beetje uitrekenen welke kaart je op wie moet spelen zodat jij tweede wordt (of blijft). Het heeft ongeveer hetzelfde spelgevoel als Take5, maar dan met een iets hogere chaosfactor.Dan moet ik Why First maar eens proberen, want ik vind zowel Take5, als Red7 best leuk.
[ Voor 8% gewijzigd door HellPunk op 17-02-2016 13:53 ]
De "player turn" voor de Crossroads Cards is toch elke keer/beurt als 1 speler aan "zet" is? Dus iets mag gaan uitvoeren met zijn dobbelstenen? Dan moet er toch een kaart gepakt worden door de speler naast hem en in geval van "activeren" voorlezen?
Of is het de complete ronde van alle spelers, welke weer als 1 round geldt op de teller; Waar dan de speler die als eerste is (en dus het mes bij zich heeft) alleen de Crossroads kaart zou kunnen activeren?
Ik denk de eerste, maar in filmpjes op internet staat het niet specifiek zo uitgelegd, dus even voor de zekerheid
Mooi, dacht ik welMADG0BLIN schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:51:
Klopt, bij iedere speler wordt er een nieuwe kaart gepakt. Niet bij elke nieuwe ronde.
Ben benieuwd!
Je moet er bij Machi Koro vooral op letten dat je de kaarten in de goede volgorde afwerkt: eerst rood, dan blauw, groen en paars. Met twee zal het wel meevallen, met meer spelers bestaat soms de neiging om transacties onder mekaar af te handelen en dan klopt het niet altijd.StealthyPeanut schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:13:
Hoppa! TTR Nordic + Machi Koro + Haven Uitbreiding worden vandaag geleverd. 2 leuke games om samen met m'n vriendin of met 3 te spelen met bezoek. Machi zag er eenvoudig, maar wel uitdagend uit.
Thuis is de tactiek 'investeren-zodra-je-kan' altijd succesvol: als je iets kan kopen, koop het dan. Je vergroot je kansen op inkomen en je kan je geldt niet kwijtspelen aan een tegenstander. Mijn voorzichtige aanpak heeft in ieder geval nog nooit geloond: Machi Koro moet zowat het enige spel zijn dat we regelmatig spelen zonder dat ik ooit heb kunnen winnen

De uitbreidingen komen ook nog wel hier, die zijn wel de moeite waard, maar om te beginnen is het basisspel ook al wel erg leuk moet ik zeggen.
Epic lijkt zo een beetje MtG met Star Realms te combineren. Wat me fascineert is dat er 120 kaarten (en nog een 8 token kaarten) in zitten maar dat daarvan geen enkele dubbel is. 120 x artwork, tekst, abilities etc. Da's best indrukwekkend voor zo'n klein onbenullig ogend spelletje als je er zo eventjes doorheen kijkt.
Verder is het 2 - 4 spelers wat ook een pré is, met een hoop spel varianten. Met meer decks kan je nog combinaties voor meerdere spelers maken.
Verder zijn we gisterenavond eindelijk met z'n tweeën begonnen aan Pandemic Legacy. De eerste maand begon al meteen lekker want in de eerste 4 kaarten zaten 2 epidemics (ik had de stapel toch nog wat geschud na de begin opbouw van 5 stapeltjes). Door veel oefening met normale Pandemic konden we daar gelukkig wel mee omgaan en hebben we hem nog net kunnen winnen.
Helaas was het daarna net teveel richting bedtijd om aan de tweede maand te beginnen. Ik verwacht dat we er vanavond wel een tweetal kunnen doen.
Gisteren nog een potje Ninja Camp gedaan. Ik dacht dat ik door consequent voor kaarten met hoge waardes te gaan zou kunnen winnen, blijkt dat dat net de manier is om jezelf zo snel mogelijk klem te zetten

Mijn BGG profiel
Voor semi-fillers één van mijn favoriete spellen geworden.
Zeker een aanrader omdat het heel simpel te leren is maar je er wel echt een mastery in kan krijgen. Wij hebben ook gemerkt dat de 3 die er fanatiek in zijn niet echt meer te verslaan zijn door een speler die het kent maar nog geen tiental potjes van heeft gedaan. Zelfde geldt ook wel voor Star Realms in wat mindere mate.
Maar goed, ik zal wel zien hoe goed Epic bevalt. Hij zit ondertussen vast in sleeves
[ Voor 6% gewijzigd door TweakMDS op 19-02-2016 14:15 ]
Als we met z'n 2-en zijn spelen wij regelmatig:StealthyPeanut schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:51:
[...]
Ik heb de vraag al eens vaker gesteld voor 2 spelers en sorry als ik in herhaling val, maar welke spellen spelen jullie vaak of graag met je vriendin/vrouw?
Schotten-Totten
Café International (het bordspel)
Roll thru the Ages: the Bronze Age
TTR Nordics
Caeser & Cleopatra
Keltis, basis versie of met uitbreiding "Neue Wege, Neue Ziele"
Dominion
De Poorten van Loyang
Mama Mia
Puerto Rico vind ik een geweldig spel maar niet echt sterk voor 2 spelers. Wat Keltis en de genoemde uitbreiding sluit ik me aan bij HellPunk; leuk spel met een geweldige uitbreiding.
[ Voor 0% gewijzigd door FiraNove op 19-02-2016 15:27 . Reden: Typoz ]
Looking for a blessed bag of holding
TERW_DAN schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:58:
Dat heb ik inderdaad ook gemerkt, niet te lang sparen voor dingen, geld moet rollen.
De uitbreidingen komen ook nog wel hier, die zijn wel de moeite waard, maar om te beginnen is het basisspel ook al wel erg leuk moet ik zeggen.
Goed om te weten, thanks voor de tips.HellPunk schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:22:
[...]
Je moet er bij Machi Koro vooral op letten dat je de kaarten in de goede volgorde afwerkt: eerst rood, dan blauw, groen en paars. Met twee zal het wel meevallen, met meer spelers bestaat soms de neiging om transacties onder mekaar af te handelen en dan klopt het niet altijd.
Thuis is de tactiek 'investeren-zodra-je-kan' altijd succesvol: als je iets kan kopen, koop het dan. Je vergroot je kansen op inkomen en je kan je geldt niet kwijtspelen aan een tegenstander. Mijn voorzichtige aanpak heeft in ieder geval nog nooit geloond: Machi Koro moet zowat het enige spel zijn dat we regelmatig spelen zonder dat ik ooit heb kunnen winnen.
Machi lijkt me vooral leuk als binnenkomer, tussendoor of afsluiter. Of gewoon om "een spelletje" te spelen. En ik merk dat je zulke games ook gewoon moet hebben in je collectie
ThanksRobbieTheHut schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:23:
[...]
Als we met z'n 2-en zijn spelen wij regelmatig:
Schotten-Totten
Café International (het bordspel)
Roll thru the Ages: the Bronze Age
TTR Nordics
Caeser & Cleopatra
Keltis, basis versie of met uitbreiding "Neue Wege, Neue Ziele"
Dominion
De Poorten van Loyang
Mama Mia
Puerto Rico vind ik een geweldig spel maar niet echt sterk voor 2 spelers. Wat Keltis en de genoemde uitbreiding sluit ik me aan bij HellPunk; leuke spel met een geweldig uitbreiding.
Ik kom zelf uit Made, dus dat is op 25 minuten rijden. Zeker leuk om eens te gaan kijkenSndBastard schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 08:27:
Gisteren ben ik nog eens langs de Dobbelsteen in Tilburg geweest; omdat we nog steeds een hoop spellen hebben die maar weinig aan bod zijn geweest heb ik de grotere titels die ik wilde nog maar even laten liggen (zoals Mysterium), maar heb ik wel Epic (card game: https://boardgamegeek.com/boardgame/175621/epic) gekocht, samen met een doosje en een hoop sleeves voor Star Realms.
Epic lijkt zo een beetje MtG met Star Realms te combineren. Wat me fascineert is dat er 120 kaarten (en nog een 8 token kaarten) in zitten maar dat daarvan geen enkele dubbel is. 120 x artwork, tekst, abilities etc. Da's best indrukwekkend voor zo'n klein onbenullig ogend spelletje als je er zo eventjes doorheen kijkt.
Verder is het 2 - 4 spelers wat ook een pré is, met een hoop spel varianten. Met meer decks kan je nog combinaties voor meerdere spelers maken.
Verder zijn we gisterenavond eindelijk met z'n tweeën begonnen aan Pandemic Legacy. De eerste maand begon al meteen lekker want in de eerste 4 kaarten zaten 2 epidemics (ik had de stapel toch nog wat geschud na de begin opbouw van 5 stapeltjes). Door veel oefening met normale Pandemic konden we daar gelukkig wel mee omgaan en hebben we hem nog net kunnen winnen.
Helaas was het daarna net teveel richting bedtijd om aan de tweede maand te beginnen. Ik verwacht dat we er vanavond wel een tweetal kunnen doen.
Het lijkt me vooral interessant om Roll For The Galaxy een keer te ervaren. Maar zulke spellen krijg ik minder snel op tafel dan games met een ander thema.

Vergis je niet, het kan soms wel even duren voor het spel op gang komt, zeker als iedereen terughoudend speelt en/of de dobbelstenen niet mee willenStealthyPeanut schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:56:
Goed om te weten, thanks voor de tips.
Machi lijkt me vooral leuk als binnenkomer, tussendoor of afsluiter. Of gewoon om "een spelletje" te spelen. En ik merk dat je zulke games ook gewoon moet hebben in je collectie.
Wat bij ons helpt om de speeltijd binnen de perken te houden: een aparte stapel met de paarse kaarten waarvan er maar telkens twee beschikbaar zijn. De paarse kaarten worden bij ons zelden gekocht en zo blijft er genoeg variatie in de beschikbare kaarten.
Ik bedoel dan ook niet per se voor de lengte, maar meer voor de zwaarte en type spel. Het blijft een kaartspelletje en het is een stuk lichter om bijvoorbeeld tussen Pandemic en Dead of Winter te spelenHellPunk schreef op maandag 22 februari 2016 @ 10:15:
[...]
Vergis je niet, het kan soms wel even duren voor het spel op gang komt, zeker als iedereen terughoudend speelt en/of de dobbelstenen niet mee willen. Wij zijn er toch altijd al snel 45 minuten mee bezig (met drie spelers). Je kan het spel wel wat verkorten door met minder landmarks te spelen, maar eigenlijk maakt dat niet zo gek veel uit: als iemand een engine heeft waarmee hij in 1 beurt 15 of 20 munten kan verdienen, dan maakt dat duurste landmark het spel maar een paar beurten langer.
Wat bij ons helpt om de speeltijd binnen de perken te houden: een aparte stapel met de paarse kaarten waarvan er maar telkens twee beschikbaar zijn. De paarse kaarten worden bij ons zelden gekocht en zo blijft er genoeg variatie in de beschikbare kaarten.
Afgelopen vrijdagavond weer een spellenavond gehouden met 4 man. Begonnen met Pandemic en daarna TTR USA gedaan. Wederom Dead of Winter niet op tafel gehad, maar dat had meer met de tijd en werktijd-volgende-dag te maken voor 2 spelers.
Wel weer genoten van Pandemic, ook al hadden we net verloren. Het samenwerken en overleggen om van het spel te winnen is gewoon altijd weer gaaf. Daarnaast met TTR net verloren, maar ondertussen hadden we alweer flink wat speciale bieren op, waardoor ik ook totaal niet meer scherp was en 2 routes gewoon niet heb gehaald, terwijl ik wel dacht deze compleet te hebben gemaakt

Volgende keer wordt het weer een middag denk ik, waar ik dan in ieder geval DoW op tafel wil krijgen!!
[ Voor 25% gewijzigd door StealthyPeanut op 22-02-2016 10:40 ]
Dat is mij ook zonder bier al 'ns gebeurdStealthyPeanut schreef op maandag 22 februari 2016 @ 10:38:
Daarnaast met TTR net verloren, maar ondertussen hadden we alweer flink wat speciale bieren op, waardoor ik ook totaal niet meer scherp was en 2 routes gewoon niet heb gehaald, terwijl ik wel dacht deze compleet te hebben gemaakt.
Kan niet wachten tot we de volgende uitbreiding gaan spelen
Ouh, zowel het basisspel als de uitbreiding heb ik hier ook nog klaarliggen, een paar maanden bewaard tot mijn vriendin terug was van haar buitenlandse stage. Superbenieuwd naar!denyos schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:03:
Afgelopen zaterdag ingepland om te beginnen met de eerste uitbreiding van T.I.M.E. Stories (The Marcy Case). Compleet anders dat het avontuur wat bij het basis spel geleverd wordt maar minstens zo gaaf! Uiteindelijk hebben we 5 potjes gespeeld/nodig gehad om het verhaal uit te spelen. We zaten zo in het verhaal dat we savonds maar zijn doorgegaan en uiteindelijk hebben we zo een 7 uur gespeeld
Kan niet wachten tot we de volgende uitbreiding gaan spelen
Ticking away, the moments that make up a dull day
Misschien komt deze in oktober nog in Essen. Deze was volgens mij van Taiwan Boardgame Design. Ik heb daar de Engelse handleiding nog voor gecontroleerd. Grappig dat deze nu op kickstarter is.HellPunk schreef op maandag 22 februari 2016 @ 10:15:
Wok on Fire
Ik twijfel nog over Evolution Climate. Het eerste spel dat ik mogelijk ga backen. Joking Hazard lijkt me ook wel grappig, maar ik weet gewoon dat ik dat één keer ga spelen en dan nooit meer (zoals Exploding Kittens).
Mijn BGG profiel
Hmm, moet ik eens over nadenken... Helaas zijn de spellen van die Aziatische uitgevers vaak erg beperkt in voorraad en ik zie het niet zitten om in Essen te gaan rennen voor een exemplaarViNcE schreef op maandag 22 februari 2016 @ 19:57:
[...]
Misschien komt deze in oktober nog in Essen. Deze was volgens mij van Taiwan Boardgame Design. Ik heb daar de Engelse handleiding nog voor gecontroleerd. Grappig dat deze nu op kickstarter is.
Ik twijfel nog over Evolution Climate. Het eerste spel dat ik mogelijk ga backen. Joking Hazard lijkt me ook wel grappig, maar ik weet gewoon dat ik dat één keer ga spelen en dan nooit meer (zoals Exploding Kittens).
Dat valt wel mee hoor. Allen Japon brand is soms lastig, maar TBD heeft genoeg voorraad. En je kan altijd reserveren. Ik weet het alleen niet zeker, misschien hebben ze de Engelse rechten verkocht aan deze publisher. Je weet het nooit.HellPunk schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:21:
[...]
Hmm, moet ik eens over nadenken... Helaas zijn de spellen van die Aziatische uitgevers vaak erg beperkt in voorraad en ik zie het niet zitten om in Essen te gaan rennen voor een exemplaar
Mijn BGG profiel