Toen ik die tafel in het klustopic voorbij zag komen. Zag ik al die kast op de achtergrond. 1+1 = 2 .. haha. Scheelt wel die extra ruimte
Nu kunnen de faction sheets op de juiste plekken liggen. Voorheen paste het dus niet voor de middelste spelers waardoor de faction sheet did beetje apart kwam te liggen. De extra tafel staat als een huis.Millie-ano schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:04:
[...]
Toen ik die tafel in het klustopic voorbij zag komen. Zag ik al die kast op de achtergrond. 1+1 = 2 .. haha. Scheelt wel die extra ruimte
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
De spellen kast is qua grootte een beetje gestagneerd, wat niet perse erg is. Heb afgelopen 2 jaar erg weinig nieuwe spellen gekocht. Ik verwacht nog wel Frosthaven en deze Kickstarter https://www.kickstarter.c...we-dare-tread/descriptionanandus schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:54:
[...]
Dat is een mooi gevulde spellenkast, zeg
Hoe was het?
En boven heb ik nog een collectie Imperial Assault liggen.
We dan vandaag spelen, gisteravond alles klaargezet. 1030 is de aftrap. 6 spelers. Klok staat op 1900. Zou het genoeg tijd zijn...
[Voor 35% gewijzigd door MrVegeta op 25-03-2023 08:19]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Vast wel, waar moet je vandaan komen though?pirke schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 02:02:
[...]
Die wil ik ook nog wel eens spelen... Heb je ooit een plekje vrij?
Vandaag wat custom boardgaming grid mats besteld naar eigen ontwerp. 30"x22" inch is een lekker travel formaat en past mooi op een rollator als kleed. Ze doen mij een beetje aan een oud tafelkleed denken. Het vierkant en zeshoek patroon is een combinatie van een 1-inch 1 1/2-inch en 2-inch raster, daarmee vallen de meeste tegeltjes op het patroon te leggen. Het Kaartpatroon is standaard US game card size, ofwel het formaat waarop de meeste kaarten voor bord- en kaartspellen geprint worden.
Is dit iets?
https://nl.spellenspektakel.be/#top
Als je weet dat ik vooral deze leuk spelen vind.
image link
image link
Daar ga je zeker plezier hebben!skank schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:59:
Is dit iets?
[Afbeelding]
image link
Vet! Supertof, ooit nog de hoop om een keer zo’n uitdaging als dit ook aan te gaan

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble
Zouden jullie een uitbreiding aanraden voor het spel Scythe?
Dit spel staat al heel lang op mijn verlanglijst. Wat je echter soms bij spellen hebt, is dat uitbreiding het spel zo veel leuker maken. Is dat met Scythe ook zo, of is dit out of the box al een goed en gebalanceerd spel?
Dit spel staat al heel lang op mijn verlanglijst. Wat je echter soms bij spellen hebt, is dat uitbreiding het spel zo veel leuker maken. Is dat met Scythe ook zo, of is dit out of the box al een goed en gebalanceerd spel?
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Vandaag is het zondag, en wat doe je dan? Juist, schoonmaken! Vandaag waren de bordspellen aan de beurt. Even uitzoeken wat we ook alweer hebben en daarna sorteren. Het zijn er 64!
[Voor 22% gewijzigd door kaanmijo op 27-03-2023 10:21]
Gisteren nog eens Viscounts of the West Kingdom solo gespeeld, deze keer tegen de 'card based' AI. Wel weer verloren, maar het was de eerste keer dat ik het idee had dat ik het wel kon halen. De andere AI's focussen zo hard op één ding dat ik het altijd moeilijk vind om dat te counteren. Deze AI is wat gevarieerder in zijn spel en voelt daarom meer aan als een 'echte' speler.
Uiteindelijk heb ik het verlies mezelf ook aan te rekenen. Ik dacht een mooie beurt te hebben waarin ik de laatste deeds van de stapel nam en ze ook nog eens kon flippen. Helaas had ik er geen rekening mee gehouden dat de AI de meeste geflipte debts had en zo dus een bak punten scoorde
.
Ik speelde trouwens met de uitbreiding 'Gates of Gold', maar die onderdelen leken maar weinig aan bod te komen. Er gebeurt ook al zoveel in dit spel
.
Uiteindelijk heb ik het verlies mezelf ook aan te rekenen. Ik dacht een mooie beurt te hebben waarin ik de laatste deeds van de stapel nam en ze ook nog eens kon flippen. Helaas had ik er geen rekening mee gehouden dat de AI de meeste geflipte debts had en zo dus een bak punten scoorde

Ik speelde trouwens met de uitbreiding 'Gates of Gold', maar die onderdelen leken maar weinig aan bod te komen. Er gebeurt ook al zoveel in dit spel

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Scythe heeft wmb niet direct een uitbreiding nodig (ben ook met de basegame begonnen en over tijd "alles" toegevoegd behalve ecnounters), eerst lekker met de basegame beginnen en als hij bevalt + goed in je groep ligt, kan je expansions gaan toevoegen.Wachten... schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:26:
- Invaders from Afar, 2 nieuwe facties, maximum speleraantal van 5 naar 7 (5+ wmb geen aanrader ivm speelduur), de nieuwe facties geven natuurlijk meer keuze opties en spelen iets anders dan de basis facties
- The Wind Gambit, 2 nieuwe modules Airships (nieuwe units met ieder spel unieke eigenschappen) & resoluties (nieuwe endgame triggers)
- The Rise of Fenris, deze uitbreiding verzorgt een campagne van 8 potjes waarbij je allerlei nieuwe modules ontdekt en unlockt, deze modules zijn ook allemaal te mixen en matchen met de reeds bestaande content.
Modules
- Modular board, meer variabele board setup
- Encounters, meer encounter cars incl. fan-made submissions, enige uitbreiding die hier ontbreekt omdat de balans tussen de kaarten wellicht wat zoek is.
Als laatste geef jij aan "goed en gebalanceerd", naarmate spelers meer ervaren raken met Scythe zijn bepaalde player matten en of factie / player matten combo's wel sterker dan anderen, maar hier zal je in het begin geen last van hebben.
*Disclaimer, groot fan van Scythe hier, heb "alles" netjes in de legendary box en ben bijna klaar met alle miniatures schilderen (moet nog 7 airships). Tevens heb ik heel wat potjes digitaal gespeeld op Android en Steam, kan niet wachten tot hiervoor ook de uitbreidingen komen.
[Voor 12% gewijzigd door Mvdbeld op 27-03-2023 12:13]
Vooropgesteld: Scythe is in de basis een prima spel. Ook als je alleen de basis hebt, kun je je daar uren en uren mee vermaken. Wat de uitbreidingen vooral toevoegen, is meer opties:Wachten... schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:26:
- Invaders from afar voegt, naast de twee facties die niet in het basisspel zitten (Togawa en Albion, paars en groen), vooral twee extra spelersmatten toe, die meer variatie in de mix stoppen. Zowel Albion als Togawa hebben niet de +1 speed upgrade, maar compenseren dat door andere mechanismen die die facties introduceren. Al met al zou dit mijn eerste keus zijn voor een uitbreiding.
- The Wind Gambit introduceert airships. Die zijn behoorlijk imposant en kunnen voor verschillende doelen ingezet worden. Daarnaast introduceert deze uitbreiding een set met alternatieve voorwaarden om het einde van het spel te triggeren. De airships zijn supertof en bieden echt wel de nodige table presence, maar desondanks zou ik dit de minste van de drie uitbreidingen noemen.
- Rise of Fenris voegt een (herspeelbare!) campaign, met een tof verhaal en nieuwe mechanics toe. Daarnaast worden de nodige modules (no spoilers!) toegevoegd, die je na de eerste keer doorspelen in iedere configuratie in het basisspel kunt blijven gebruiken.
Dan zijn er nog de 'losse' uitbreidingen:
- Board Extension. Kun je de achterkant van je originele bord mee aanvullen om zo een grotere map te hebben. Leuk, maar het moet maar net passen.
- Modular Board. Deze maakt het mogelijk om iedere keer op een bord met een andere layout te spelen. Tof voor de variatie, maar een belangrijke feature is dat je niet het hele bord hoeft in te richten, waardoor je bij spellen met twee of drie spelers elkaar sneller en vaker in de haren gaat zitten.
- Realistic resources en Metal Coins. Absoluut niet nodig om te kunnen spelen (ze vervangen de houten grondstoffen en kartonnen munten, meer niet), maar zien er gewoon leuk uit (en dat klinken van die metalen munten... Het heeft gewoon wat)
- Encounters. De laatste officiële uitbreiding. Dit bescheiden doosje bevat een nieuwe set met Encouter cards. Deze zijn door de community samengesteld en bedacht en kun je zelfstandig gebruiken, of door je bestaande encounterkaarten heen schudden voor meer variatie. Let wel: Deze kaarten zijn wat meer hit en miss: Qua balans is het niet helemaal optimaal, dus houd daar rekening mee.
Tot slot zijn er nog een paar extra's, zoals metalen mechs (alleen via Stonemaier Games' webshop en een neoprene speelmat, die het standaard bord vervangt. Qua maat houdt deze het midden tussen het standaard board en het grote bord dat je met de board extension kunt maken. Dit houdt wel in dat het niet compatible is met het modular board.
------------------------------------------------------------
TL;DR:
Scythe is meer dan prima out of the box. Maar als je meer variatie wil, dan zou ik beginnen met Invaders from Afar. Wil je daarna nog meer en in 8 potten door een tof verhaal heen spelen, dan zou ik voor Rise of Fenris gaan (en NIET gelijk alles uit die doos open maken, er zitten verrassingen in het verhaal die tof zijn om gaandeweg de campaign tegen te komen en je voor het eerst te verrassen!). Wil je tenslotte alles compleet hebben, overweeg dan The Wind Gambit.
En wat betreft de rest, dat is denk ik meer een vraag: Hoe leuk vind je Scythe precies en hoeveel wil je er verder nog aan uitgeven?
(En mocht je interesse hebben en enigszins in de buurt van de IJmond wonen, ik ben er altijd voor in om Scythe te spelen en ik heb (bijna) alles er voor liggen!)
- Edit: @Mvdbeld was me nét voor...

Haha, met z'n lap tekst kon ik die van mij er net voor parkeren.Smuey schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:09:
[...]
Vooropgesteld: Scythe is in de basis een prima spel. Ook als je alleen de basis hebt, kun je je daar uren en uren mee vermaken. Wat de uitbreidingen vooral toevoegen, is meer opties:
- Invaders from afar voegt, naast de twee facties die niet in het basisspel zitten (Togawa en Albion, paars en groen), vooral twee extra spelersmatten toe, die meer variatie in de mix stoppen. Zowel Albion als Togawa hebben niet de +1 speed upgrade, maar compenseren dat door andere mechanismen die die facties introduceren. Al met al zou dit mijn eerste keus zijn voor een uitbreiding.
- The Wind Gambit introduceert airships. Die zijn behoorlijk imposant en kunnen voor verschillende doelen ingezet worden. Daarnaast introduceert deze uitbreiding een set met alternatieve voorwaarden om het einde van het spel te triggeren. De airships zijn supertof en bieden echt wel de nodige table presence, maar desondanks zou ik dit de minste van de drie uitbreidingen noemen.
- Rise of Fenris voegt een (herspeelbare!) campaign, met een tof verhaal en nieuwe mechanics toe. Daarnaast worden de nodige modules (no spoilers!) toegevoegd, die je na de eerste keer doorspelen in iedere configuratie in het basisspel kunt blijven gebruiken.
Dan zijn er nog de 'losse' uitbreidingen:
- Board Extension. Kun je de achterkant van je originele bord mee aanvullen om zo een grotere map te hebben. Leuk, maar het moet maar net passen.
- Modular Board. Deze maakt het mogelijk om iedere keer op een bord met een andere layout te spelen. Tof voor de variatie, maar een belangrijke feature is dat je niet het hele bord hoeft in te richten, waardoor je bij spellen met twee of drie spelers elkaar sneller en vaker in de haren gaat zitten.
- Realistic resources en Metal Coins. Absoluut niet nodig om te kunnen spelen (ze vervangen de houten grondstoffen en kartonnen munten, meer niet), maar zien er gewoon leuk uit (en dat klinken van die metalen munten... Het heeft gewoon wat)
- Encounters. De laatste officiële uitbreiding. Dit bescheiden doosje bevat een nieuwe set met Encouter cards. Deze zijn door de community samengesteld en bedacht en kun je zelfstandig gebruiken, of door je bestaande encounterkaarten heen schudden voor meer variatie. Let wel: Deze kaarten zijn wat meer hit en miss: Qua balans is het niet helemaal optimaal, dus houd daar rekening mee.
Tot slot zijn er nog een paar extra's, zoals metalen mechs (alleen via Stonemaier Games' webshop en een neoprene speelmat, die het standaard bord vervangt. Qua maat houdt deze het midden tussen het standaard board en het grote bord dat je met de board extension kunt maken. Dit houdt wel in dat het niet compatible is met het modular board.
------------------------------------------------------------
TL;DR:
Scythe is meer dan prima out of the box. Maar als je meer variatie wil, dan zou ik beginnen met Invaders from Afar. Wil je daarna nog meer en in 8 potten door een tof verhaal heen spelen, dan zou ik voor Rise of Fenris gaan (en NIET gelijk alles uit die doos open maken, er zitten verrassingen in het verhaal die tof zijn om gaandeweg de campaign tegen te komen en je voor het eerst te verrassen!). Wil je tenslotte alles compleet hebben, overweeg dan The Wind Gambit.
En wat betreft de rest, dat is denk ik meer een vraag: Hoe leuk vind je Scythe precies en hoeveel wil je er verder nog aan uitgeven?
(En mocht je interesse hebben en enigszins in de buurt van de IJmond wonen, ik ben er altijd voor in om Scythe te spelen en ik heb (bijna) alles er voor liggen!)
- Edit: @Mvdbeld was me nét voor...
Ik denk dat de Concensus is, van mij en Smuey, lekker alles kopen....

Ik vermoed dat dat een correcte conclusie is, jaMvdbeld schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:16:
[...]
Haha, met z'n lap tekst kon ik die van mij er net voor parkeren.
Ik denk dat de Concensus is, van mij en Smuey, lekker alles kopen....

Ik heb er zelfs nog van alles voor geprint (3D-printer) en geschilderd... Factory, Airships, Action Tokens om de standaard pionnen te vervangen...
Gaaf, hoe lang doen jullie er ongeveer over met 6? Incl. Prophecy of Kings zo te zien. Volgende maand weer een potje gepland staan, maar twee nieuwe spelers dus wellicht alleen de basegame.
Dat is wel van 11:00 - 19:00.Mvdbeld schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:18:
[...]
Gaaf, hoe lang doen jullie er ongeveer over met 6? Incl. Prophecy of Kings zo te zien. Volgende maand weer een potje gepland staan, maar twee nieuwe spelers dus wellicht alleen de basegame.
Potje gewonnen dat is altijd leuk natuurlijk. Helaas moest er 1 iemand met griep afhaken waardoor het balans een beetje werd verstoord. Maar het was alsnog een goed potje.anandus schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:54:
[...]
Dat is een mooi gevulde spellenkast, zeg
Hoe was het?
Ik vermoed van https://www.gamemat.eu , de mijne ziet er namelijk ook zo uit

Ook een mogelijke tip m.b.t. deze reactie trouwens, al hebben ze geen superdunne matten denk ik:
MrVegeta schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:15:
Ik overweeg om een 1mm neopreen mat te bestellen voor mijn tafel: https://www.rubbermagazij...te-140cm_zwart_13009.html idee of om het iets makkelijker te maken om kaarten te pakken en mijn tafel is niet helemaal gelijk, wilde dat ook beetje fixen.. Iemand ervaring met zo een mat?
[Voor 42% gewijzigd door _Anvil_ op 27-03-2023 17:23]
Op aanraden van iemand in dit topic heb ik Lands of Galzyr op de kop getikt.
Het lijkt mij wat simpel in de mechanics, maar mijn vrouw (met wie ik altijd spelletjes speel) is niet zo roleplayerig, denk ik, dus ik denk dat in dit geval de simpliciteit juist een voordeel is.
Ik ben heel erg benieuwd naar dit "bouw je eigen verhaal"-spel
En ik ben ook benieuwd of mijn vrouw een beetje mee kan komen. Dingen als fantasy en scifi vindt ze echt helemaal niets (want "ongeloofwaardig", zegt ze), dus ik ben benieuwd of ze een wereld vol pratende dieren gaat trekken
We gaan het zien. Ergens deze week zal het aankomen (komt van MP) en ik denk dat ik het dan aankomend weekend voorschotel.
En in het kader van "niet te ingewikkeld", ik zou graag een ruimtespel in huis willen halen. Maar de meesten zijn niet al te makkelijk.
Ik heb naar Race for the Galaxy en Roll for the Galaxy gekeken. Naar Gaia Project. Naar Epic Tiny Galaxies. Maar ik vind het moeilijk in te schatten hoe moeilijk het is.
Iemand een leuke suggestie voor een civ-in-space-achtig spel dat niet al te moeilijk is en ook door casual gamers gespeeld kan worden?
Het lijkt mij wat simpel in de mechanics, maar mijn vrouw (met wie ik altijd spelletjes speel) is niet zo roleplayerig, denk ik, dus ik denk dat in dit geval de simpliciteit juist een voordeel is.

En ik ben ook benieuwd of mijn vrouw een beetje mee kan komen. Dingen als fantasy en scifi vindt ze echt helemaal niets (want "ongeloofwaardig", zegt ze), dus ik ben benieuwd of ze een wereld vol pratende dieren gaat trekken

We gaan het zien. Ergens deze week zal het aankomen (komt van MP) en ik denk dat ik het dan aankomend weekend voorschotel.
En in het kader van "niet te ingewikkeld", ik zou graag een ruimtespel in huis willen halen. Maar de meesten zijn niet al te makkelijk.
Ik heb naar Race for the Galaxy en Roll for the Galaxy gekeken. Naar Gaia Project. Naar Epic Tiny Galaxies. Maar ik vind het moeilijk in te schatten hoe moeilijk het is.
Iemand een leuke suggestie voor een civ-in-space-achtig spel dat niet al te moeilijk is en ook door casual gamers gespeeld kan worden?
Ruimtevaarders van catan?anandus schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:47:
Op aanraden van iemand in dit topic heb ik Lands of Galzyr op de kop getikt.
Zowel Roll als Race for the galaxy zijn voor mij de leukste spellen die ik al heel veel gespeeld heb.
Grootste uitdaging en kracht voor beide spellen zijn de symbolen. Als je ze doorgrond hebt, is het fijn, daarvoor ben je vooral aan het uitzoeken wat waar voor staat.
Race for the galaxy kan je (gratis) uitproberen op boardgamearena.com. Deze is vooral leuk omdat het betalen van kaarten met andere handkaarten je dwingt om selectief te zijn in wat je wél wil spelen.
Roll for the galaxy vindt ik makkelijker om uit te leggen, vooral omdat de volgorde van de fasen logischer is (eerst produceren, dan verhandelen).
Beide spellen op het werk bij diverse bordspelavonden op tafel gekregen en veel leuke reacties gehad van collega's die veel minder ervaring hebben met spellen.
Grootste uitdaging en kracht voor beide spellen zijn de symbolen. Als je ze doorgrond hebt, is het fijn, daarvoor ben je vooral aan het uitzoeken wat waar voor staat.
Race for the galaxy kan je (gratis) uitproberen op boardgamearena.com. Deze is vooral leuk omdat het betalen van kaarten met andere handkaarten je dwingt om selectief te zijn in wat je wél wil spelen.
Roll for the galaxy vindt ik makkelijker om uit te leggen, vooral omdat de volgorde van de fasen logischer is (eerst produceren, dan verhandelen).
Beide spellen op het werk bij diverse bordspelavonden op tafel gekregen en veel leuke reacties gehad van collega's die veel minder ervaring hebben met spellen.
[Voor 10% gewijzigd door Gilotto op 27-03-2023 18:08]
Undaunted Normandy dit weekend gespeeld, was in de uitverkoop voor 30 euro op Amazon en hij is dik goedgekeurd.
Het creeërt zoals mensen hadden gezegd een spannende sfeer en je bent wel degelijk aan het doordenken met je strategie, de verschillende scenario's zijn ook leuk om te spelen, we hadden er 4 gedaan.
Het creeërt zoals mensen hadden gezegd een spannende sfeer en je bent wel degelijk aan het doordenken met je strategie, de verschillende scenario's zijn ook leuk om te spelen, we hadden er 4 gedaan.
Hoe heet de man die naast Superman woont? ... Buurman
Vanaf 1mm._Anvil_ schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:20:
[...]
Ik vermoed van https://www.gamemat.eu , de mijne ziet er namelijk ook zo uit(2 zijdig, andere kant is space/stars thema.) Kan het bedrijf best aanraden trouwens, zitten volgens mij in Polen.
Ook een mogelijke tip m.b.t. deze reactie trouwens, al hebben ze geen superdunne matten denk ik:
[...]
Xia is hilarisch. Heb je de uitbreidingen ook?Gilotto schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:41:
Gisteren met vrienden Xia gespeeld. [Afbeelding]
In dit spel speel je als ruimtevaarder in een sandbox galaxy. Je kunt handelen, missies doen, nieuwe ruimteschepen kopen en uiteraard elkaar afknallen. Dat alles om zo snel mogelijk prestige punten te verzamelen.
Het was weer een leuke avond met veel pech voor de ene en geluk voor de ander. Het spel is best wel 'swingy' als iemand lekker gaat, kun je die steeds lastiger bij houden. De diverse manieren om te spelen (wat je ook doet, je verdiend er prestige mee) maken het toch een spel wat heel af en toe op tafel komt en dan weer voor een top avond zorgt.
Ik heb de luxe dat een vriend Xia heeft incl. uitbreidingen. Dus ik hoef alleen mee te spelenMrVegeta schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:55:
Xia is hilarisch. Heb je de uitbreidingen ook?

Klopt! Is alweer poosje geleden naar heeft dacht ik te maken met het te verkopen goederen. Xia is erg leuk maar ik vond het boekhouden wel wat vervelend bij langere potjes. Die AI schepen vliegen, die titels die allemaal abilities geven. EtcGilotto schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:24:
[...]
Ik heb de luxe dat een vriend Xia heeft incl. uitbreidingen. Dus ik hoef alleen mee te spelen.De uitbreidingen voegen wat meer balans toe, wat ik ervan begreep.
@Mvdbeld @Smuey
Ik zag ineens een aanbieding voorbij komen van Scythe op steam. Aangezien mijn vrouw enigzins in twijfel was over het thema, ben ik het maar gaan spelen. Ik moet zeggen dat ik na 3 potjes nog niet helemaal overtuigd ben. We zoeken graag een nieuw spel, maar komen er dus niet lekker uit wat bij ons past. Kunnen jullie misschien enig advies geven?
Houd er rekening mee dat een thema voor ons (meer voor mijn vrouw) aardig meespeelt. Vooral mijn vrouw houd niet echt van futuristische dingen.
Viticulture essential edition (geen uitbreidingen):
Wat vinden we leuk aan het spel:
Wat vinden we leuk:
Wat vinden we leuk
Ik zag ineens een aanbieding voorbij komen van Scythe op steam. Aangezien mijn vrouw enigzins in twijfel was over het thema, ben ik het maar gaan spelen. Ik moet zeggen dat ik na 3 potjes nog niet helemaal overtuigd ben. We zoeken graag een nieuw spel, maar komen er dus niet lekker uit wat bij ons past. Kunnen jullie misschien enig advies geven?
Houd er rekening mee dat een thema voor ons (meer voor mijn vrouw) aardig meespeelt. Vooral mijn vrouw houd niet echt van futuristische dingen.
Wat vinden we leuk aan het spel:
- Duurt niet al te lang
- Speelt redelijk vlot als je de visitor cards eenmaal kent
- snel op te zetten.
- Redelijk leuk en herkenbaar thema
- Weinig diepgang
- Je wint hoofdzakelijk door wijn te verkopen. Veel andere strategieën zijn er dus niet.
- Alhoewel je elkaar kunt dwarsbomen. kun je zelden echt iets volledig voorkomen. Als je dus eenmaal met circa 6 a 7 punten achter staat, dan is het vrij lastig in te halen.
Wat vinden we leuk:
- Veel mogelijkheden
- Je kunt elkaar best goed dwars zitten met de juiste placements
- thema is erg leuk
- Redelijk complex (voor vrienden)
- Redelijk lange speelduur (voor vrienden)
Wat vinden we leuk
- Het thema is erg leuk.
- Het idee van je eigen dierentuin bouwen
- De lange speelduur (voor vrienden zeker een ding)
- Je kunt elkaar nauwelijks tot niet dwars zitten.
- Het bouwen van een dierentuin is niet zo belangrijk als we hadden gedacht. Punten halen op andere vlakken is veel belangrijker, waardoor het idee van "een dierentuin bouwen" een beetje weg gaat.
- We zoeken een spel dat je aan de hand van strategie kan winnen (een beetje geluk mag, maar het mag zeker geen overhand hebben)
- Het moet niet al te lang duren. Max 1.5 uur per spel als je het eenmaal door hebt.
- Het mag redelijk complex zijn. Maar niet veel complexer dan Great Western Trail
- Een leuk/mooi/herkenbaar thema
Good old Pandemic? Mooie instapper in de coop spellen.
Wingspan?
Machi Koro?
Wingspan?
Machi Koro?
Scythe art deed het hier ook niet zo goed bij de dames, dus herkenbaar. Als je een potje op steam wilt spelen laat maar weten.Wachten... schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:24:
@Mvdbeld @Smuey
Wat vinden we leuk aan het spel:Wat vinden we minder leuk
- Duurt niet al te lang
- snel op te zetten.
Great Western trail:
- Weinig diepgang
- Je wint hoofdzakelijk door wijn te verkopen. Veel andere strategieën zijn er dus niet.
- Alhoewel je elkaar kunt dwarsbomen. kun je zelden echt iets volledig voorkomen. Als je dus eenmaal met circa 6 a 7 punten achter staat, dan is het vrij lastig in te halen.
Wat vinden we leuk:Wat vinden we minder leuk:
- Veel mogelijkheden
- thema is erg leuk
Ark Nova:
Wat vinden we leukWat vinden we niet leuk
- Het thema is erg leuk.
Kortom, wat steeds naar boven komt, is:
- Het bouwen van een dierentuin is niet zo belangrijk als we hadden gedacht. Punten halen op andere vlakken is veel belangrijker, waardoor het idee van "een dierentuin bouwen" een beetje weg gaat.
Hebben jullie enig idee wat nog op onze lijst zou kunnen?
- We zoeken een spel dat je aan de hand van strategie kan winnen (een beetje geluk mag, maar het mag zeker geen overhand hebben)
- Het moet niet al te lang duren. Max 1.5 uur per spel als je het eenmaal door hebt.
- Het mag redelijk complex zijn. Maar niet veel complexer dan Great Western Trail

Viticulture heb ik gehad, maar heeft de collectie hier verlaten. Tuscany voegt evt. wel meer mogelijkheden toe. 4 seizoenen en dus meer acties en mogelijkheden voor punten scoren.
Great Western Trail is wat mij betreft ook een erg fijn spel, maar gaat met meer dan 2 spelers ook wel dik over die 1,5 uur.
Ark Nova heeft na 5 potjes weer de collectie verlaten vanwege speelduur.
Maar nu de lastige vraag wat wel? Wat me zo te binnen schiet:
- Brass Lancashire or Birmingham, nieuwe edities hebben mooi artwork en deze zijn zeker strategisch.
- Clank, zelf nooit gespeeld maar staat wel nog op mijn radar, wellicht wat eenvoudiger maar daardoor ook leuk met vrienden.
- Agricola, deze heeft veel overeenkomsten met Viticulture (Jamey heeft zeker afgekeken), maar is wellicht wat strakker en meer mogelijkheden voor punten.
- Small World Toegankelijk spel met mooie art (indien fantasy geen probleem is), niet super sterk met 2 maar wel leuk met 3 of 4 spelers.
Voor 2 spelers is 7 Wonders: Duel een absolute aanrader. Thema, strategie, take-that, speelduur allemaal check...
Lijkt me erg leuk. Maar begrijp ik het goed dat het thuis dus ook weinig wordt gespeeld vanwege het thema?Mvdbeld schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:44:
[...]
Scythe art deed het hier ook niet zo goed bij de dames, dus herkenbaar. Als je een potje op steam wilt spelen laat maar weten.
Ik zit er dus wel aan te denken om deze te halen. het idee dat je nu hoofdzakelijk punten scoort met wijn verkopen, dat staat me tegen. Is het overigens niet zo met die uitbreiding dat je elkaar nog minder dwars gaat/kan zitten, omdat je op meer manier punten kan scoren?Viticulture heb ik gehad, maar heeft de collectie hier verlaten. Tuscany voegt evt. wel meer mogelijkheden toe. 4 seizoenen en dus meer acties en mogelijkheden voor punten scoren.
Volledig mee eens. Wij hebben het 3x met verschillende vrienden proberen te spelen, maar ze haakte allemaal af. Dit terwijl mijn vrouw en ik dit echt enorm veel samen hebben gespeeld. het is zo zonde. want veel klopt aan dit spel.Great Western Trail is wat mij betreft ook een erg fijn spel, maar gaat met meer dan 2 spelers ook wel dik over die 1,5 uur.
Ja het grappige is dus dat veel mensen (wij ook) het verkeerd spelen of hebben gespeeld. Het schijnt dat je het spel dus wel echt veel sneller kan en hoort te spelen, maar dat veel mensen zich focussen op de dierentuin zelf. Hier zijn wij ook een paar keer de fout in gegaan. We gaan het spel dus nog niet weg doen, en gaat nog een keer deze video kijken voordat we het spel spelen. Je zou hiermee echt veel sneller klaar moeten zijn.Ark Nova heeft na 5 potjes weer de collectie verlaten vanwege speelduur.
Brass staat dus zeker wel op mijn lijst. Agricola heb ik ook wel vaker voorbij zien komen. Is deze ook iets strategischer? Want met viticulture zit er soms ook echt een bak geluk bij met de visitor cards (iets waar ik niet heel erg van hou).Maar nu de lastige vraag wat wel? Wat me zo te binnen schiet:
- Brass Lancashire or Birmingham, nieuwe edities hebben mooi artwork en deze zijn zeker strategisch
- Clank, zelf nooit gespeeld maar staat wel nog op mijn radar, wellicht wat eenvoudiger maar daardoor ook leuk met vrienden
- Agricola, deze heeft veel overeenkomsten met Viticulture (Jamey heeft zeker afgekeken), maar is wellicht wat strakker en meer mogelijkheden voor punten
Voor 2 spelers is 7 Wonders: Duel een absolute aanrader. Thema, strategie, take-that, speelduur allemaal check...
Wonders duel ken ik ook wel, maar je kunt die enkel met z`n tweeën spelen, en ik vind het idee van een mooi bordspel met allerlei dingen er omheen wel leuker (wederom weer het thema verhaal)
disclaimer: Onderstaande spellen heb ik zelf gekocht en/of gespeeldWachten... schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:24:
Kortom, wat steeds naar boven komt, is:Hebben jullie enig idee wat nog op onze lijst zou kunnen?

- Queendomino heeft een mooi thema, maar is misschien aan de lichte kant.
- Splendor zou misschien passen.
- Terraforming Mars - een tof thema en leuke mechanics
@Wachten... Endeavor: Age of Sail lijkt me dan wel iets voor jou. Weten wanneer en waar je welk token pakt zonder je tegenstander te bevoordelen is echt belangrijk en soms is aanvallen de beste verdediging. Een aantal dingen doe je ook tegelijk, hetgeen de spelduur beperkt. De doos bevat ook een aantal mini-uitbreidingen waardoor je het spel altijd net iets anders kunt maken.
Misschien kun je ook iets uit de West Kingdom-reeks nemen, al heb ik geen ervaring met speelduur met meer dan drie spelers. Andere mogelijkheden: Libertalia, Whistle Stop.
Misschien kun je ook iets uit de West Kingdom-reeks nemen, al heb ik geen ervaring met speelduur met meer dan drie spelers. Andere mogelijkheden: Libertalia, Whistle Stop.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Pandemic heb ik alHopjesvla79 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:38:
Good old Pandemic? Mooie instapper in de coop spellen.
Wingspan?
Machi Koro?
Deze hebben we erg veel gespeeld, maar blijft nu vaker in de kast liggen.
Wingspan heb ik ook met de uitbreiding Oceanië, en hoewel het een heel leuk spel is, kun je elkaar echt 0.0 dwars zitten. Je bent dus hoofdzakelijk met je eigen ding bezig. Dit is iets wat ons met Ark Nova ook tegen staat.
Voor veel andere mensen is het daardoor heel leuk en toegankelijk, maar wij zoeken toch wel meer die diepgang en echt strijden voor een overwinning.

Machi Koro:
Ik denk met de eerder genoemde spellen, dat dit een beetje te simpel is? Het ziet er in ieder geval uit als een spel wat je snel door hebt, en waar je snel klaar mee bent. Dit is puur een gevoel. Dus verbeter me als ik er totaal naast zit.
[Voor 15% gewijzigd door Wachten... op 28-03-2023 10:13]
Wat betreft Scythe inmiddels ook een kring met wat fanatiekere spelers + spellenclub, dus deze wordt zeker gespeeld maar niet met de vrouw.Wachten... schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:05:
[...]
Lijkt me erg leuk. Maar begrijp ik het goed dat het thuis dus ook weinig wordt gespeeld vanwege het thema?
[...]
Ik zit er dus wel aan te denken om deze te halen. het idee dat je nu hoofdzakelijk punten scoort met wijn verkopen, dat staat me tegen. Is het overigens niet zo met die uitbreiding dat je elkaar nog minder dwars gaat/kan zitten, omdat je op meer manier punten kan scoren?
[...]
Volledig mee eens. Wij hebben het 3x met verschillende vrienden proberen te spelen, maar ze haakte allemaal af. Dit terwijl mijn vrouw en ik dit echt enorm veel samen hebben gespeeld. het is zo zonde. want veel klopt aan dit spel.
[...]
Ja het grappige is dus dat veel mensen (wij ook) het verkeerd spelen of hebben gespeeld. Het schijnt dat je het spel dus wel echt veel sneller kan en hoort te spelen, maar dat veel mensen zich focussen op de dierentuin zelf. Hier zijn wij ook een paar keer de fout in gegaan. We gaan het spel dus nog niet weg doen, en gaat nog een keer deze video kijken voordat we het spel spelen. Je zou hiermee echt veel sneller klaar moeten zijn.
[YouTube: Ark Nova - Discussion of Opening Moves and Strategy Tips in 15 min]
[...]
Brass staat dus zeker wel op mijn lijst. Agricola heb ik ook wel vaker voorbij zien komen. Is deze ook iets strategischer? Want met viticulture zit er soms ook echt een bak geluk bij met de visitor cards (iets waar ik niet heel erg van hou).
Wonders duel ken ik ook wel, maar je kunt die enkel met z`n tweeën spelen, en ik vind het idee van een mooi bordspel met allerlei dingen er omheen wel leuker (wederom weer het thema verhaal)
Wijn is wel de hoofdmoot van punten. In Tuscany kan je wel meer visitors kaarten en extra gebouwen trekken en hiermee scoren, maar klinkt niet alsof je hier naar op zoek bent. De oogst en wijn productie velden zijn nog steeds beperkt, maar daarbuiten meer uitwijk mogelijkheden.
GWT onlangs ook uit geprobeerd te leggen, merkte ook dat het lastig was om er een logisch verhaal van te maken. Gelukkig had de nieuwe speler wat doorzettingsvermogen en zelf ook al een how-to gekeken.

Ark Nova, kan wellicht sneller heb dezelfde verhalen op dit forum gehoord. Maar vond ook de keuzes niet altijd bijster interessant. Heb besloten om Civilization: New Dawn te houden welke dezelfde kaart mechaniek heeft, maar wat mij betreft interessantere keuzes bied.
Agricola is voglens mij wel iets strakker dan Viticulture, maar nog weinig ervaring mee. Deze kan je ook goedkoop op MP oppikken en kijken of hij bevalt. Thema klopt in ieder geval met de bordjes en de dieren meeples etc.
Ik zou dan eens kijken naar Dune: Imperium. Worker placement met deckbuilding waar je elkaar zeker met de battles goed dwars kan zitten.
@Wachten... Everdell is nog niet genoemd volgens mij, of heb je die al?
Is wat lichter dan Ark Nova en Great Western Trail. Elkaar dwarszitten gebeurt o.a. doordat niet iedereen elke beurt dezelfde acties kan doen, en bepaalde kaarten hebben ook effect op je tegenstanders.
Het komt wat langzaam op gang in je eerste 1/2 beurten is mijn ervaring maar op een gegeven moment kun je combinaties gaan maken met kaarten en ontwikkelt je dorp vrij snel. Ook diverse mogelijkheden om punten te scoren en er zijn inmiddels redelijk wat uitbreidingen.
Is wat lichter dan Ark Nova en Great Western Trail. Elkaar dwarszitten gebeurt o.a. doordat niet iedereen elke beurt dezelfde acties kan doen, en bepaalde kaarten hebben ook effect op je tegenstanders.
Het komt wat langzaam op gang in je eerste 1/2 beurten is mijn ervaring maar op een gegeven moment kun je combinaties gaan maken met kaarten en ontwikkelt je dorp vrij snel. Ook diverse mogelijkheden om punten te scoren en er zijn inmiddels redelijk wat uitbreidingen.
90 minuten max, niet al te hoge complexiteit, geen multiplayer-solitaire:
Gingkopolis:
Gingkopolis:
- speeltijd 3 kwartier, laat het misschien een uur zijn
- draften, dus ook eventueel opletten wat je aan je buurman/vrouw geeft
- 2 soorten kaarten (1 soort heeft 3 vergelijkbare subsoorten) elk met 2 mogelijke acties, het is te overzien qua complexiteit, maar genoeg keuzestress
- Je bent gezamenlijk bouwen aan een stad, waar er aan het einde een meerderheidstelling per "wijk" plaats vindt
- Om te bouwen moet je ook wat management doen qua 2 soorten resources
Machi Koro speelt vlot weg. De regels zijn eenvoudig, de speelduur is relatief kort (drie kwartier tot een uur ongeveer) en je kunt elkaar tot op zekere hoogte ook dwars zitten, dus daarmee heb je al wat boxes afgetikt. Ik zou, persoonlijk, wel adviseren om voor het recentere Machi Koro 2 te gaan, dat heeft meer variatie vanaf de start, is wat meer gestroomlijnd en speelt daardoor nét een tikkeltje vlotter weg dan de eerste. Het enige is dat je bij dat spel wél meer afhankelijk bent van welke kaarten er worden getrokken, dus de hoeveelheid planning die je er in kan steken is daardoor beperkt.Wachten... schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:10:
[...]
Machi Koro:
Ik denk met de eerder genoemde spellen, dat dit een beetje te simpel is? Het ziet er in ieder geval uit als een spel wat je snel door hebt, en waar je snel klaar mee bent. Dit is puur een gevoel. Dus verbeter me als ik er totaal naast zit.
De keerzijde is dat het niet bepaald de bank breekt.
klopt dat het wat simpeler is, beetje niveau TTR (wel geheel andere gameplay)Wachten... schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:10:
[...]
Pandemic heb ik al
Deze hebben we erg veel gespeeld, maar blijft nu vaker in de kast liggen.
Wingspan heb ik ook met de uitbreiding Oceanië, en hoewel het een heel leuk spel is, kun je elkaar echt 0.0 dwars zitten. Je bent dus hoofdzakelijk met je eigen ding bezig. Dit is iets wat ons met Ark Nova ook tegen staat.
Voor veel andere mensen is het daardoor heel leuk en toegankelijk, maar wij zoeken toch wel meer die diepgang en echt strijden voor een overwinning.
Machi Koro:
Wil je echt een tactisch spel met diepgang waar je elkaar goed kan dwarszitten:
Root, heeft wel een steile leercurve. Duurt niet super lang, maar zit wel geniaal in elkaar. 2 spelers kan het ook nog wel leuk zijn, 3 of 4 is leuker (maar complexer)
Verder ben ik heel erg fan van Eldritch Horror en Mansions of Madness, maar dan zit je dus wel aan de zeer lange spellen..
Inis is misschien ook wel een goede. Laatst een keer gespeeld en moet zeggen dat het wel heel leuk in elkaar zit. Geen idee hoe dit met 2 speelt, maar met 4 wordt het best tactisch en heeft vrij eenvoudige regels.
[Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 28-03-2023 11:00]
Ik had begrepen dat je zonder teveel problemen "11 to 15 on the Conservation points track" kan skippen om de speelduur in te korten.Wachten... schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:24:
Ark Nova:
[...]
Wat vinden we niet leuk
- [...]
Ik heb het spel zelf niet, dus weet niet eens wat het betekent

[Voor 3% gewijzigd door anandus op 28-03-2023 11:34]
Ik snap niet zo goed dat mensen over de speelduur van Ark Nova vallen. Met een beetje doorspelen speel ik met 2 spelers net iets meer dan een uur. Met 3 spelers hooguit anderhalf uur. De eerste paar keer inderdaad wat langer, maar zodra je snapt hoe het werkt, welke kaarten wat doen gaat dat rap naar beneden.
De bedoeling is punten scoren, niet de hele dierentuin volleggen om het er zo leuk mogelijk uit te laten zien.
De bedoeling is punten scoren, niet de hele dierentuin volleggen om het er zo leuk mogelijk uit te laten zien.

Het lijkt mij niet handig om over een spel tips te gaan geven als je het spel nog nooit hebt gespeeld.
Ark Nova is een fantastisch spel en ik kan begrijpen dat mensen bij de eerste keer spelen er erg lang over doen, dat doet iedereen. Wij spelen het nu echter altijd in 2 uur of zelfs minder met 4 spelers en dan draften wij ook nog aan het begin van het spel. Het is echt niet nodig om wat met conservation punten te gaan doen aan het begin van het spel.
Ik meld er wel bij dat wij het spel inmidels zeker 100 keer gespeeld hebben, dus is onze spellengroep niet standaard t.a.v. dit spel.
Wat betreft de vraag over andere spellen, mogelijk dat Earth dan een alternatief is en als je niks tegen combat hebt inderdaad zeker ook Dune Imperium. Earth heeft niet al te veel onderlinge interactie maar biedt wel snellere spelopties en ook het gevoel van het opbouwen van natuur.
Ark Nova is een fantastisch spel en ik kan begrijpen dat mensen bij de eerste keer spelen er erg lang over doen, dat doet iedereen. Wij spelen het nu echter altijd in 2 uur of zelfs minder met 4 spelers en dan draften wij ook nog aan het begin van het spel. Het is echt niet nodig om wat met conservation punten te gaan doen aan het begin van het spel.
Ik meld er wel bij dat wij het spel inmidels zeker 100 keer gespeeld hebben, dus is onze spellengroep niet standaard t.a.v. dit spel.
Wat betreft de vraag over andere spellen, mogelijk dat Earth dan een alternatief is en als je niks tegen combat hebt inderdaad zeker ook Dune Imperium. Earth heeft niet al te veel onderlinge interactie maar biedt wel snellere spelopties en ook het gevoel van het opbouwen van natuur.
Dominion en Machiavelli vind ik beiden erg leuk om te spelen. Leuke zeer tactische deckbuilders waarbij je elkaar dwars kan zitten. Al ligt dat bij Dominion wel weer aan de set waar je mee speelt. Carcassone met de juiste uitbreidingen (o.a. draak en de fee) word ook wel een heel mooi spel waar je elkaar echt dwars kunt zitten. De kans dat je deze games, als de wat meer doorgewinterde spellen speler, al hebt is wel zeer aanwezig.Wachten... schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:24:
[Voor 24% gewijzigd door Hulleman op 28-03-2023 12:56]
LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |
Hier doen wij er met z'n tweeën vaak nog wel 3 uur over. Helpt niet mee dat we het spel ca 5x gespeeld hebben, er vaak veel tijd tussen zit en weer in moeten komen. Daarnaast zijn er zoveel kaarten dat alles rustig gelezen moet worden. Wij vinden het prima om er een middagprogramma van te maken. Kaasje, wijntje erbijMADG0BLIN schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:46:
Ik snap niet zo goed dat mensen over de speelduur van Ark Nova vallen. Met een beetje doorspelen speel ik met 2 spelers net iets meer dan een uur. Met 3 spelers hooguit anderhalf uur. De eerste paar keer inderdaad wat langer, maar zodra je snapt hoe het werkt, welke kaarten wat doen gaat dat rap naar beneden.

Het is wel de reden dat we dit spel nog niet met vrienden hebben gespeeld, omdat we er dan (helemaal de eerste keer) volgens mij wel een dagprogramma van kunnen maken.
[Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 28-03-2023 12:54]
LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |
Is Machi Koro 2 in feite hetzelfde als de gewone Machi Koro, maar dan beter? Ik heb Machi Koro al wel vaker op m'n netvlies gehad en lijkt me erg leuk. Kost ook maar € 19,95 momenteel.Smuey schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:56:
[...]
Machi Koro speelt vlot weg. De regels zijn eenvoudig, de speelduur is relatief kort (drie kwartier tot een uur ongeveer) en je kunt elkaar tot op zekere hoogte ook dwars zitten, dus daarmee heb je al wat boxes afgetikt. Ik zou, persoonlijk, wel adviseren om voor het recentere Machi Koro 2 te gaan, dat heeft meer variatie vanaf de start, is wat meer gestroomlijnd en speelt daardoor nét een tikkeltje vlotter weg dan de eerste. Het enige is dat je bij dat spel wél meer afhankelijk bent van welke kaarten er worden getrokken, dus de hoeveelheid planning die je er in kan steken is daardoor beperkt.
Gisteren toevallig nog met 2 Ark Nova gespeeld. Snelle pot gehad met een speelduur van ongeveer 1 uur en 10 minuten.MADG0BLIN schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:46:
We spelen normaal gesproken wel snel dus daar kan het eventueel aan liggen.
Civ: a new dawn is echt een prachtspel en behoorlijk snel te spelen met 3 of 4, grappig dat ik die hier zo weinig langs zie komen. Je hoeft geen fan van de Pc game te zijn om dit spel leuk te vinden.Mvdbeld schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:24:
[...]
Ark Nova, kan wellicht sneller heb dezelfde verhalen op dit forum gehoord. Maar vond ook de keuzes niet altijd bijster interessant. Heb besloten om Civilization: New Dawn te houden welke dezelfde kaart mechaniek heeft, maar wat mij betreft interessantere keuzes bied.
Agricola ligt bij mij thuis" al jaren ergens stof te happen, ga hem binnenkort weer eens opsporen en op tafel leggen...
[Voor 10% gewijzigd door _Anvil_ op 28-03-2023 13:14]
Als de "bedoeling" winnen is, betekent dat meer punten dan je tegenspelers scoren. "Racen" is dan één strategie maar dit hangt ook af van je tegenspelers. Als de groepsmeta is "dierentuin volbouwen" is kan je dus andere keuzes maken en proberen daarme meer te scoren dan de rest.MADG0BLIN schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:46:
[Voor 8% gewijzigd door Mvdbeld op 28-03-2023 13:10]
Als het iets meer mag kosten, een spel dat zeer vergelijkbaar is met Machi Koro maar m.i. iets beter is, is Space Base (ook speelbaar op boardgamearena). In het kort: vanaf beurt 1 heb je op eigen beurten (bijna) altijd inkomsten, er is iets meer strategie & diepgang omdat je de kaarten effectief op 2 manieren gaat gebruiken. Zie ook vergelijking link hieronder.Smuey schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:56:
[...]
Machi Koro speelt vlot weg. De regels zijn eenvoudig, de speelduur is relatief kort (drie kwartier tot een uur ongeveer) en je kunt elkaar tot op zekere hoogte ook dwars zitten, dus daarmee heb je al wat boxes afgetikt. Ik zou, persoonlijk, wel adviseren om voor het recentere Machi Koro 2 te gaan, dat heeft meer variatie vanaf de start, is wat meer gestroomlijnd en speelt daardoor nét een tikkeltje vlotter weg dan de eerste. Het enige is dat je bij dat spel wél meer afhankelijk bent van welke kaarten er worden getrokken, dus de hoeveelheid planning die je er in kan steken is daardoor beperkt.
Van wat ik heb begrepen, is 2 meer een remastered versie van Machi Koro met wat rebalancing. Zie ook Boardgaming parent vergelijking (incl space base).Hulleman schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:00:
[...]
Is Machi Koro 2 in feite hetzelfde als de gewone Machi Koro, maar dan beter? Ik heb Machi Koro al wel vaker op m'n netvlies gehad en lijkt me erg leuk. Kost ook maar € 19,95 momenteel.
Het speelt inderdaad hetzelfde, maar er zijn een paar verschillen die het spel meer gevarieerd en vlotter laat weg spelen. Je begint bij deel 2 niet allemaal met dezelfde bezienswaardigheden, die moet je gaan draften, net zoals voor de overige kaarten bij de eerste uitbreiding van Machi Koro al werd geintroduceerd. En omdat je er minder hoeft te voltooien om het spel te winnen, speelt het spel een stukje sneller. Verder speelt het helemaal hetzelfde.Hulleman schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:52:
[...]
Dominion en Machiavelli vind ik beiden erg leuk om te spelen. Leuke zeer tactische deckbuilders waarbij je elkaar dwars kan zitten. Al ligt dat bij Dominion wel weer aan de set waar je mee speelt. Carcassone met de juiste uitbreidingen (o.a. draak en de fee) word ook wel een heel mooi spel waar je elkaar echt dwars kunt zitten. De kans dat je deze games, als de wat meer doorgewinterde spellen speler, al hebt is wel zeer aanwezig.
In plaats van Machi Kori zou ik gaan voor Valeria Card Kingdoms.
Is wel iets lastiger aan te komen, maar uitgebreider en net een tikje complexer.
Verder noemde iemand Clank. Wij hebben sinds vorige week Clank Catacombs (die heeft mijn zoon van 12 gekocht van zijn spaargeld
). Heel leuk, vlot en je kan elkaar min of meer dwars zitten.
Je raced als het ware met een deckbuilder door kerkers. Waarbij je moet zorgen dat je niet af gaat (qua schade), genoeg punten binnenhaalt (door te ontdekken, kopen of stelen van de draak) en op tijd terug bent.
We hebben nu 2 potjes gespeeld. 1e pot ging ik dood en won mijn zoon glansrijk. (als je als eerste terugbent, heb je minder tijd om punten te verzamelen, maar versnel je wel de schade aan de concurrentie)
2e pot was precies andersom. Eerste potje duurde 1,5 uur, de tweede 1 uur en een kwartier.
Wat mij betreft zeker een aanrader. Het is snel en net even een stapje lastiger dan bijvoorbeeld Dominion.
Wil je elkaar puur dwars zitten, dan kan je ook nog denken aan King of Tokyo en Dice Throne trouwens.
Is wel iets lastiger aan te komen, maar uitgebreider en net een tikje complexer.
Verder noemde iemand Clank. Wij hebben sinds vorige week Clank Catacombs (die heeft mijn zoon van 12 gekocht van zijn spaargeld

Je raced als het ware met een deckbuilder door kerkers. Waarbij je moet zorgen dat je niet af gaat (qua schade), genoeg punten binnenhaalt (door te ontdekken, kopen of stelen van de draak) en op tijd terug bent.
We hebben nu 2 potjes gespeeld. 1e pot ging ik dood en won mijn zoon glansrijk. (als je als eerste terugbent, heb je minder tijd om punten te verzamelen, maar versnel je wel de schade aan de concurrentie)
2e pot was precies andersom. Eerste potje duurde 1,5 uur, de tweede 1 uur en een kwartier.
Wat mij betreft zeker een aanrader. Het is snel en net even een stapje lastiger dan bijvoorbeeld Dominion.
Wil je elkaar puur dwars zitten, dan kan je ook nog denken aan King of Tokyo en Dice Throne trouwens.
Mooie tips komen er weer binnen voor games. Binnenkort maar weer eens wat bestellen, thnx! 

Machiavelli heb ik inderdaad ook, en is ook erg leuk. Wat ik alleen zoek is echt een bordspel. want hoewel ik dit soort spellen echt wel leuk vind, zoek ik meer naar een compleet spel met een goed leuk thema.Hulleman schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:52:
[...]
Dominion en Machiavelli vind ik beiden erg leuk om te spelen. Leuke zeer tactische deckbuilders waarbij je elkaar dwars kan zitten. Al ligt dat bij Dominion wel weer aan de set waar je mee speelt. Carcassone met de juiste uitbreidingen (o.a. draak en de fee) word ook wel een heel mooi spel waar je elkaar echt dwars kunt zitten. De kans dat je deze games, als de wat meer doorgewinterde spellen speler, al hebt is wel zeer aanwezig.
Waarom heeft deze stof liggen happen? Was het spel niet leuk, of teveel gespeeld?_Anvil_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:04:
[...]
Civ: a new dawn is echt een prachtspel en behoorlijk snel te spelen met 3 of 4, grappig dat ik die hier zo weinig langs zie komen. Je hoeft geen fan van de Pc game te zijn om dit spel leuk te vinden.
Agricola ligt bij mij thuis" al jaren ergens stof te happen, ga hem binnenkort weer eens opsporen en op tafel leggen...
Root ben ik echt nog niet eerder tegen gekomen. Dat ziet er ook wel grappig uit. Heb jij Great western trail ook? Want het heeft dezelfde weight, en mijn vrouw en ik spelen dat spel zeer graag en vinden dat niet heel moeilijk.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:56:
[...]
klopt dat het wat simpeler is, beetje niveau TTR (wel geheel andere gameplay)
Wil je echt een tactisch spel met diepgang waar je elkaar goed kan dwarszitten:
Root, heeft wel een steile leercurve. Duurt niet super lang, maar zit wel geniaal in elkaar. 2 spelers kan het ook nog wel leuk zijn, 3 of 4 is leuker (maar complexer)
Verder ben ik heel erg fan van Eldritch Horror en Mansions of Madness, maar dan zit je dus wel aan de zeer lange spellen..
Inis is misschien ook wel een goede. Laatst een keer gespeeld en moet zeggen dat het wel heel leuk in elkaar zit. Geen idee hoe dit met 2 speelt, maar met 4 wordt het best tactisch en heeft vrij eenvoudige regels.
De anderen ga ik zo even naar kijken.
Root is met 2 aardig, maar niet fantastisch. Is leuker met 4 of meer spelers eerlijk gezegd. Sommige facties komen niet goed uit de verf met 2. Just saying.Wachten... schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:24:
[...]
Root ben ik echt nog niet eerder tegen gekomen. Dat ziet er ook wel grappig uit. Heb jij Great western trail ook? Want het heeft dezelfde weight, en mijn vrouw en ik spelen dat spel zeer graag en vinden dat niet heel moeilijk.

eens, het kan wel, maar idealer is 3 of 4.MADG0BLIN schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:29:
[...]
Root is met 2 aardig, maar niet fantastisch. Is leuker met 4 of meer spelers eerlijk gezegd. Sommige facties komen niet goed uit de verf met 2. Just saying.
nope, ook nooit gespeeld.Wachten... schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:24:
[...]
Root ben ik echt nog niet eerder tegen gekomen. Dat ziet er ook wel grappig uit. Heb jij Great western trail ook? Want het heeft dezelfde weight, en mijn vrouw en ik spelen dat spel zeer graag en vinden dat niet heel moeilijk.
De lastigheid van Root is dat iedere factie op een compleet andere manier speelt en wint. De basis regels zijn voor iedereen gelijk, maar je moet dus heel goed in de gaten houden wat er allemaal op het bord gebeurt en op welke manier je tegenstanders punten kunnen scoren, wat dat is dus een andere manier dan jij dat doet. Het ziet er allemaal liefelijk uit, maar is feitelijk een keiharde wargame

8(?) jaar terug gekocht, gewoon veel gespeeld destijds. Zeker wel leuk, werkt ook erg goed als 2 player waarbij je op een hoger niveau kunt spelen (er is ook een familie variant zonder kaarten)Wachten... schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:18:
[...]
Waarom heeft deze stof liggen happen? Was het spel niet leuk, of teveel gespeeld?
Root ziet er leuk en schattig uit, maar is om goed te spelen een complexe a symmetrische wargame. Verder geen 2 echte player game, zoek er dan een 3e/4e bij.
Wij skippen ook root, komt gewoon niet in onze collectie als koppel zijnde. Wel aan het wachten op azul mini, al ben ik niet overtuigd van de plastic inserts.
Wat zijn jullie meningen trouwens over splendor tegenover de duel versie als je er één zou aanschaffen? Is het verlies van meerdere spelers de keuze waard, of zijn de uitbreidingen van het orgineel daarin nog een toevoeging?
Wat zijn jullie meningen trouwens over splendor tegenover de duel versie als je er één zou aanschaffen? Is het verlies van meerdere spelers de keuze waard, of zijn de uitbreidingen van het orgineel daarin nog een toevoeging?
Met 2 spelers? Direct voor de duel versie gaan. Veel leuker. Zit echt goed in elkaar.Arloid schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:54:
Wij skippen ook root, komt gewoon niet in onze collectie als koppel zijnde. Wel aan het wachten op azul mini, al ben ik niet overtuigd van de plastic inserts.
Vaker met 2 spelers echter ben ik ook bezig om een groepje op te zetten en soms schuift de broer van m'n partner ook aan.MADG0BLIN schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:27:
[...]
Met 2 spelers? Direct voor de duel versie gaan. Veel leuker. Zit echt goed in elkaar.

Er zijn al een hoop goede suggesties. Ik doe er een paar vanuit een andere invalshoek: ietwat zwaardere (en dus wat langere) spellen, (zeer) thematisch en de moeite waard om te spelen:Wachten... schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:24:
Kortom, wat steeds naar boven komt, is:Hebben jullie enig idee wat nog op onze lijst zou kunnen?
- Castles of Burgundy
- Food Chain Magnate
- Dominant Species / Dominant Species Marine
Edit - nog wat lichter spul:
- Puerto Rico (v.a. 3 spelers)
- El Dorado
- Ra
- Genius
[Voor 6% gewijzigd door FiraNove op 28-03-2023 23:33]
Looking for a blessed bag of holding
Past Alhambra ook in dit rijtje? Een van de favorieten van mijn vrouw. Bouw je eigen Spaanse vestingstad door op de juiste momenten de juiste hoeveelheid van 4 verschillende soorten geld in handen te hebben.FiraNove schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:19:
[...]
Er zijn al een hoop goede suggesties. Ik doe er een paar vanuit een andere invalshoek: ietwat zwaardere (en dus wat langere) spellen, (zeer) thematisch en de moeite waard om te spelen:M.n. de laatste 2 / 3 hebben zeer veel speler interactie.
- Castles of Burgundy
- Food Chain Magnate
- Dominant Species / Dominant Species Marine
Edit - nog wat lichter spul:
- Puerto Rico (v.a. 3 spelers)
- El Dorado
- Ra
- Genius
Alhambra is een mooi spel. OP zocht spellen met speler interactie en dat mis ik een beetje bij Alhambra.rikislief schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:33:
[...]
Past Alhambra ook in dit rijtje? Een van de favorieten van mijn vrouw. Bouw je eigen Spaanse vestingstad door op de juiste momenten de juiste hoeveelheid van 4 verschillende soorten geld in handen te hebben.
Bij een aantal van mijn suggesties overigens ook (El Dorado en in mindere mate Puerto Rico).
Looking for a blessed bag of holding
Stom toevallig gisteravond gespeeld op de maandelijkse boardgame avond in een lokale kroeg. Wat een leuk en lekker snel spelletje!Smuey schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:56:
[...]
Inderdaad erg simpel, maar toch wel wat ruimte voor verschillende strategieën.
Zelf heb ik mn 1e potje gewonnen door gewoon op 1 dobbelsteen te blijven hangen met een stapel bakkerijen en supermarkten die een +1 combo hadden met 1 van de te bouwen victory cards. daarna kun je sparen voor een reroll en heb je met die enkele d6 dus 2x 50% kans op een giga munten inkomen. Ondertussen was de rest aan het rommelen met duurdere 7-12 gebouwen en 2 dobbelstenen. Ook het 2e potje werkte dit verdomde goed

Daarna nog een absolute old school classic op tafel gehad, voor wie hemt kent

(nee, niet het bier.. heb geen andere foto)
[Voor 11% gewijzigd door _Anvil_ op 29-03-2023 13:39]
Zijn er hier mensen die met viticulture echt een reden/strategy hebben om de drie velden te gebruiken?
Wij hebben nu een potje of 6 gespeeld, maar komen zelf redelijk tot de conclusie dat één veld echt overbodig is. Wij verkopen dus ook al vrij snel een veld om wat extra geld te krijgen en wat te bouwen.
Zien wij iets over het hoofd, of is dit een bekend iets bij Viticulture?
Wij hebben nu een potje of 6 gespeeld, maar komen zelf redelijk tot de conclusie dat één veld echt overbodig is. Wij verkopen dus ook al vrij snel een veld om wat extra geld te krijgen en wat te bouwen.
Verschilt per kaarten, pot en aantal spelers. Soms wel indien je zelf ook een *(naam kwijt van gebouw op je speelbord) hebt. Dan kan je wel snel 3 velden oogsten en dan omzetten naar flink veel wijn.Wachten... schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:51:
Zijn er hier mensen die met viticulture echt een reden/strategy hebben om de drie velden te gebruiken?
Dat gezegd komt het vaker voor dat ik het geld voor het verkopen beter kan gebruiken dan het veld gebruiken.
Ja wellicht zal daar het verschil in zitten. Tot op heden enkel met mijn vrouw gespeeld en het viel ons op dat we steeds een veld verkochten.stomley schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:01:
[...]
Verschilt per kaarten, pot en aantal spelers. Soms wel indien je zelf ook een *(naam kwijt van gebouw op je speelbord) hebt. Dan kan je wel snel 3 velden oogsten en dan omzetten naar flink veel wijn.
Dat gezegd komt het vaker voor dat ik het geld voor het verkopen beter kan gebruiken dan het veld gebruiken.
Ik vind het nog een lastig te beoordelen spel. Zoals eerder gezegd lijkt het alsof er maar 1 strategie is om te winnen, en dat is wij maken. Daarnaast zit er ook echt wel een flink stuk geluk in wat betreft het trekken van de juiste kaarten.
Zover ik het nu kan beoordelen, win je hoofdzakelijk op geluk als je met allemaal ervaren spelers speelt.
Ergens is het wel weer gek, want in de reactie van Jamey stegmaier in deze post zegt hij dat het 85% strategie is en 15% geluk. Wel zegt hij dat een skilled played meestal wint over een geluksspeler. Dat lijkt mij toch met bijna alle spellen zo? Want ondanks er geluk in het spel kan zitten, moet je altijd wel iets van een strategie hebben om te winnen. Ik geloof dus niet zo in zijn 85% - 15% verhaal. Of zie ik wat over het hoofd?
Tot op heden voelt het bijna als 60% strategie en 40% geluk
Hmm geluk zal altijd een beetje een factor zijn, maar als ik kijk naar onze speelgroepen dan komt het altijd wel neer op degene die de juiste tactiek heeft gebruikt op het juiste moment.Wachten... schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:11:
[...]
Ja wellicht zal daar het verschil in zitten. Tot op heden enkel met mijn vrouw gespeeld en het viel ons op dat we steeds een veld verkochten.
Ik vind het nog een lastig te beoordelen spel. Zoals eerder gezegd lijkt het alsof er maar 1 strategie is om te winnen, en dat is wij maken. Daarnaast zit er ook echt wel een flink stuk geluk in wat betreft het trekken van de juiste kaarten.
Zover ik het nu kan beoordelen, win je hoofdzakelijk op geluk als je met allemaal ervaren spelers speelt.
Ergens is het wel weer gek, want in de reactie van Jamey stegmaier in deze post zegt hij dat het 85% strategie is en 15% geluk. Wel zegt hij dat een skilled played meestal wint over een geluksspeler. Dat lijkt mij toch met bijna alle spellen zo? Want ondanks er geluk in het spel kan zitten, moet je altijd wel iets van een strategie hebben om te winnen. Ik geloof dus niet zo in zijn 85% - 15% verhaal. Of zie ik wat over het hoofd?
Tot op heden voelt het bijna als 60% strategie en 40% geluk
Daarbij wel gezegd dat wij altijd spelen met tuscany en je daar wat meer invloed hebt zoals als eerste uit de winter te gaan en dan je startup positie te kiezen met de daarbij horende bonussen.
Ja ik heb dat wel meer voorbij zien komen, echter heb ik de Essential edition, en ik lees dan overal dat het eigenlijk weinig toevoegd als je tuscany erbij haalt. Kun jij dit beamen?stomley schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 06:40:
[...]
Hmm geluk zal altijd een beetje een factor zijn, maar als ik kijk naar onze speelgroepen dan komt het altijd wel neer op degene die de juiste tactiek heeft gebruikt op het juiste moment.
Daarbij wel gezegd dat wij altijd spelen met tuscany en je daar wat meer invloed hebt zoals als eerste uit de winter te gaan en dan je startup positie te kiezen met de daarbij horende bonussen.
Dus 3 dingen:
- Haalt Tusnacy de geluksfactor wat meer weg en zo ja hoe werkt dit (ik las iets over advanced visitor cards)?
- Zijn er met Tuscany wat meer tactieken om toe te passen op het spel, om het spel te winnen?
- Wordt de interactie/elkaar dwars zitten wat vergroot met de Tuscany EE versie?
[Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 30-03-2023 08:32]
Ja dat zal vooral gaan over de oude viticulture en Tuscany. Tegenwoordig heb je viticulture essential edition inderdaad wel (volgens mij) de papa en mama kaarten uit de tuscany toen heeft toegevoegd, maar inmiddels is er ook een tuscany essential edition.Wachten... schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:16:
[...]
Ja ik heb dat wel meer voorbij zien komen, echter heb ik de Essential edition, en ik lees dan overal dat het eigenlijk weinig toevoegd als je tuscany erbij haalt. Kun jij dit beamen?
Dus 2 dingen:Als diie 2 dingen een volmondige JA zijn, dan gaat die toevoeging ons zeker helpen denk ik.
- Haalt Tusnacy de geluksfactor wat meer weg en zo ja hoe werkt dit (ik las iets over advanced visitor cards)?
- Zijn er met Tuscany wat meer tactieken om toe te passen op het spel, om het spel te winnen?
Je hebt daarin echt 4 seizoenen, meer mogelijkheden tot bijvoorbeeld wisselen van kaarten, inwisselen van punten voor kaarten, bonussen bij wake up positie etc.
Hierdoor kan je het geluksfactor meet afdwingen, maar uiteindelijk draait het spel wel wijn maken en daarmee de orders vervullen.
Ze hebben het niet echt makkelijker gemaakt qua benaming en uitbreiding enz. Ik ga dan nog maar even goed verder uitzoeken of Tuscany EE echt wat extra`s toevoegt (hoofdzakelijk de 2 genoemde punten.stomley schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:20:
[...]
Ja dat zal vooral gaan over de oude viticulture en Tuscany. Tegenwoordig heb je viticulture essential edition inderdaad wel (volgens mij) de papa en mama kaarten uit de tuscany toen heeft toegevoegd, maar inmiddels is er ook een tuscany essential edition.
Je hebt daarin echt 4 seizoenen, meer mogelijkheden tot bijvoorbeeld wisselen van kaarten, inwisselen van punten voor kaarten, bonussen bij wake up positie etc.
Hierdoor kan je het geluksfactor meet afdwingen, maar uiteindelijk draait het spel wel wijn maken en daarmee de orders vervullen.
Ik vind het overigens niet erg om wijn te maken, want daar draait het om. Maar met veel andere spellen kun je toch ook wel gigantisch veel punten naar binnen harken en gaat niet iedereen enkel voor dat einddoel (in dit geval wijn maken).
Dan komt er eigenlijk nog een ander punt bij. Wordt de interactie/elkaar dwars zitten wel wat meer vergroot in de Tuscany EE? Want ook dit is altijd erg leuk als dit mogelijk is.
EDIT:
Net even de video van Nox bekeken, en dat laat me toch erg twijfelen. Het lijkt er namelijk op als ik zijn oordeel moet geloven, dat de interactie juist nog minder wordt en je echt met je eigen ding bezig bent. Nu is de interactie sowieso niet heel groot, maar dat is bijvoorbeeld iets wat ons met Ark Nova ook een beetje tegen staat.
[Voor 14% gewijzigd door Wachten... op 30-03-2023 08:39]
Dwarszitten bij viticulture zit hem (naar mijn mening) vooral in plekken bezetten, wake-up positie en natuurlijk de winter en zomer kaarten, daarnaast zijn er ook zekers mogelijkheden om (aardig wat) punten verzamelen d.m.v. bonussen, de kaarten en slim inzetten op posities met punten.Wachten... schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:31:
[...]
Ze hebben het niet echt makkelijker gemaakt qua benaming en uitbreiding enz. Ik ga dan nog maar even goed verder uitzoeken of Tuscany EE echt wat extra`s toevoegt (hoofdzakelijk de 2 genoemde punten.
Ik vind het overigens niet erg om wijn te maken, want daar draait het om. Maar met veel andere spellen kun je toch ook wel gigantisch veel punten naar binnen harken en gaat niet iedereen enkel voor dat einddoel (in dit geval wijn maken).
Dan komt er eigenlijk nog een ander punt bij. Wordt de interactie/elkaar dwars zitten wel wat meer vergroot in de Tuscany EE? Want ook dit is altijd erg leuk als dit mogelijk is.
Voor mij voegde Tuscany heel veel toe en dan vooral op het stuk met alle seizoenen hebben wat, Wake-up positie bepalen aan de hand wie is er als eerste uit de winter (geeft een soort urgentie in niet alles bewaren voor de winter of toch wel).
Bij ons (thuis en spelletjesclub) wordt viticulture (ee) al jaren enkel en alleen gespeeld met Tuscany.Wachten... schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:31:
[...]
Ze hebben het niet echt makkelijker gemaakt qua benaming en uitbreiding enz. Ik ga dan nog maar even goed verder uitzoeken of Tuscany EE echt wat extra`s toevoegt (hoofdzakelijk de 2 genoemde punten.
Je wake up chart positie telt 4x mee. Daar zitten bonussen op voor de laatste 3 seizoenen. Er staat altijd wel iemand op de plek die jij wilt.
Daarnaast heeft elk seizoen maar 4 acties. Dus de kans dat iemand op jouw actieplek staat is veel groter. Je moet je plan constant aanpassen.
Ja dat laatste stuk klinkt wel weer erg leuk.stomley schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:38:
[...]
Dwarszitten bij viticulture zit hem (naar mijn mening) vooral in plekken bezetten, wake-up positie en natuurlijk de winter en zomer kaarten, daarnaast zijn er ook zekers mogelijkheden om (aardig wat) punten verzamelen d.m.v. bonussen, de kaarten en slim inzetten op posities met punten.
Voor mij voegde Tuscany heel veel toe en dan vooral op het stuk met alle seizoenen hebben wat, Wake-up positie bepalen aan de hand wie is er als eerste uit de winter (geeft een soort urgentie in niet alles bewaren voor de winter of toch wel).
En inderdaad is dat wel de leuke kant qua interactie, dat jij de plek van een ander in beslag kan nemen en zo mensen kan dwarsbomen (mijn vrouw wordt hier gek van)

Misschien maar eens kijken of ik hem ergens eens kan spelen, zodat ik het zelf kan beoordelen.
Dank voor je reactie. Ik ga er vanuit dat je daarmee bedoelt dat Tuscany echt wel wat toevoegt t.o.v. de standaard Viticulture EE? Als een spel strategischer wordt door een uitbreiding, dan ben ik altijd wel een voorstander. Dus ik hoop dat dit met Tuscany ook zo is.portie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:38:
[...]
Bij ons (thuis en spelletjesclub) wordt viticulture (ee) al jaren enkel en alleen gespeeld met Tuscany.
Je wake up chart positie telt 4x mee. Daar zitten bonussen op voor de laatste 3 seizoenen. Er staat altijd wel iemand op de plek die jij wilt.
Daarnaast heeft elk seizoen maar 4 acties. Dus de kans dat iemand op jouw actieplek staat is veel groter. Je moet je plan constant aanpassen.
Tuscany vind ik ook echt wel wat toevoegen. Juist de 4 seizoenen die je krijgt ipv maar 2 maken het spel een stuk tactischer. En juist dat stukje plannen in een workerplacement vind ik juist erg leuk.
Dus ik zou 'm sowieso eens proberen als ik jou was.
Dus ik zou 'm sowieso eens proberen als ik jou was.
Zoveel meningen voor Tuscany, dan moet er toch ook een tegengeluid gaan klinken en ga ik toch maar weer eens een reden geven waardoor ik totaal ben afgehaakt voor Tuscany (EE), maar Viticulture EE nog steeds graag speel.
- Als een speler in het laatste seizoen past dan worden de werkers van het bord gehaald waarbij plekken die al bezet waren opeens weer vrijkomen. Hierdoor zijn acties die eerder bewust geblokkeerd werden opeens weer beschikbaar geworden.
- We zijn bezig om wijnen te maken. Dan moeten wij ook nog eens druk gaan maken over meerderheden? Daarvoor zijn er spellen die veel beter zijn uitgevoerd op dat principe.
- De extra bonus in de herfstfase klinkt misschien leuk, maar is in de meeste gevallen toch al gelijk aan de bonus in Viticulture.
- Als een speler in het laatste seizoen past dan worden de werkers van het bord gehaald waarbij plekken die al bezet waren opeens weer vrijkomen. Hierdoor zijn acties die eerder bewust geblokkeerd werden opeens weer beschikbaar geworden.
- We zijn bezig om wijnen te maken. Dan moeten wij ook nog eens druk gaan maken over meerderheden? Daarvoor zijn er spellen die veel beter zijn uitgevoerd op dat principe.
- De extra bonus in de herfstfase klinkt misschien leuk, maar is in de meeste gevallen toch al gelijk aan de bonus in Viticulture.
Maar juist dat 1e punt maakt het zo interessant, want je moet rekening houden met je acties en die van de andere en daar kan je op plannen, daarnaast is het opgeven van de plekken de keerzijde van het eerst mogen kiezen van de wake up.Geerius schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:09:
Zoveel meningen voor Tuscany, dan moet er toch ook een tegengeluid gaan klinken en ga ik toch maar weer eens een reden geven waardoor ik totaal ben afgehaakt voor Tuscany (EE), maar Viticulture EE nog steeds graag speel.
Die berekeningen vind ik juist geweldig om mensen op die manier te kunnen verslaan.
Heeft iemand hier toevallig Hellapagos die in de verkoop kan? Ik ben al een tijdje op zoek naar dit spel, maar hij is niet meer heel makkelijk te krijgen.
Anders een zoekopdracht bij Marktplaats maken, zo ben ik ook aan mijn exemplaar gekomen voor een zacht prijsje.Wachten... schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:44:
Heeft iemand hier toevallig Hellapagos die in de verkoop kan? Ik ben al een tijdje op zoek naar dit spel, maar hij is niet meer heel makkelijk te krijgen.
Doet folded space toch leuk ieder jaaranandus schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:56:
Iemand nog een tafel nodig?
[YouTube: A Special Announcement!]

Heeft iemand weleens zelf kaarten laten maken, bijv van een Print & Play-spel?
Zo ja, waar? Was het duur?
Ik had Stationfall Print & Play om het uit te proberen, gewoon zelf geprint op de kleurenlaser thuis. Ondertussen heb ik de doos in huis. Dikke tokens en een plat bord speelt een stuk fijner, maar voor een paar keer uit te proberen was Print & Play goed genoeg.anandus schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:47:
Heeft iemand weleens zelf kaarten laten maken, bijv van een Print & Play-spel?
Kaarten luxe laten drukken ofzo heb ik nooit gedaan, vaak is de officiele versie kopen goedkoper vanwege het schaalvoordeel bij grote oplages.
M'n eigen ontwerp voor een box insert voor het Stationfall bordspel is eindelijk klaar

https://www.printables.co...80-stationfall-box-insert
Het heeft wat uurtjes gekost (zowel het ontwerpen als 3D printen) maar dan heb je ook wat. Alles blijft mooi op z'n plek, ook al hou je de doos op z'n kop.
Ziet er goed uit! Complimentenpirke schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
M'n eigen ontwerp voor een box insert voor het Stationfall bordspel is eindelijk klaar
https://www.printables.co...80-stationfall-box-insert
Het heeft wat uurtjes gekost (zowel het ontwerpen als 3D printen) maar dan heb je ook wat. Alles blijft mooi op z'n plek, ook al hou je de doos op z'n kop.

Net op MP Eldritch Horror op de kop getikt.
Nu lees ik dat Forsaken Lore een "musthave" uitbreiding is die goed integreerd in de base game (en staat met Strange Dreams op mijn wenslijst)
Is het handiger om Forsaken Lore gelijk al te kopen en de base-scenarios te spelen met Forsaken Lore er al bij of eerst gewoon vanilla te spelen?
Nu lees ik dat Forsaken Lore een "musthave" uitbreiding is die goed integreerd in de base game (en staat met Strange Dreams op mijn wenslijst)
Is het handiger om Forsaken Lore gelijk al te kopen en de base-scenarios te spelen met Forsaken Lore er al bij of eerst gewoon vanilla te spelen?
[Voor 7% gewijzigd door anandus op 09-04-2023 12:19]
Vorige week nog eens bij Oberonn in Hasselt langs geweest in de hoop dat ze Splendor Duel en de Muisca-uitbreiding voor El Dorado hadden, want die zijn bij de winkels waar ik altijd ga al even uitverkocht. Ik kon het natuurlijk niet laten om ook even in de outlet-rekken te gaan snuffelen waar ik tot mijn plezier de Heart of Glorm-uitbreiding voor Mice & Mystics én Tara zag staan, twee titels die ik al heel lang zoek.
Aangezien er ook nog eens een actie '2 kopen, 2 betalen' liep kon ik nog eens twee spellen uitzoeken en dat werden Orbis en Lampionnen van Lanzhou. Hopelijk raak ik bij de lopende math trade weer een paar titels kwijt
Aangezien er ook nog eens een actie '2 kopen, 2 betalen' liep kon ik nog eens twee spellen uitzoeken en dat werden Orbis en Lampionnen van Lanzhou. Hopelijk raak ik bij de lopende math trade weer een paar titels kwijt

FL is eigenlijk alleen meer van dezelfde kaartjes, geen nieuwe mechanisme. Zonder dat ben je bijvoorbeeld snel door locatiegebonden kaarten heen en gaat het herhalen. Een keer zonder spelen kan dus prima want dan is sowieso alles nog nieuw, maar ik heb 'm er wel meteen bijbesteld en er permanent in gemixt.anandus schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:06:
FL is wel zeker een musthave om te hebben. Zonder kan je zeker spelen maar FL.balanceert de boel wat meer en geeft je gewoon meer kaartjes van alles.anandus schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:06:
Have fun, Eldritch is samen met Mansions of Madness een van mijn favoriete spellen. Hopelijk kan je tegen verliezen

diegene die het verst op de Doom Track begintanandus schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:41:
Bedankt. Duidelijk
Nog aanraders welke Ancient One ik als eerste zal beginnen?

(alhoewel dat geen garanties geeft). Let ook op dat je het mythosdeck kan aanpassen op moeilijkheidsgraad (staat in de spelregels), maar voor eerste potjes zou ik gewoon gaan spelen, dan leer je het spel het beste.
Mocht je er echt een keer induiken: volgens mij staat er ergens op BGG een Excelbestand met welke investigator - Ancient One combo het beste succespercentage heeft

Ik wil graag Scarface 1920 hebben en zie dat ie in het Frans ‘gewoon’ online te koop is.
Iemand een idee of ie ook in het Engels of zelfs Nederlands de reguliere webshops gaat halen?
Iemand een idee of ie ook in het Engels of zelfs Nederlands de reguliere webshops gaat halen?
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
Afgelopen week Europa Universalis Price of Power binnen gekregen. Ik ben benieuwd hoe deze me gaat bevallen als fan van de PC-game :-)
Misschien ben ik aan de late kant, maar is Castles of Burgundy niet iets voor je? Is volgens mij 1x genoemd hierboven, maar voldoet volgens mij prima aan je wensenlijst.Wachten... schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:24:
@Mvdbeld @Smuey
Wat vinden we leuk aan het spel:Wat vinden we minder leuk
- Duurt niet al te lang
- snel op te zetten.
Great Western trail:
- Weinig diepgang
Wat vinden we leuk:Wat vinden we minder leuk:
- Veel mogelijkheden
- thema is erg leuk
Ark Nova:
Wat vinden we leukWat vinden we niet leuk
- Het thema is erg leuk.
Kortom, wat steeds naar boven komt, is:
Zelf wacht ik nog op mijn Gamefound versie, maar de gelinkte versie staat in veel top 10 lijstjes voor 2-speler spellen.
XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble