Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 135 ... 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 15:52
pcooms schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:34:
We hebben en spelen graag (onder andere): Parks, Fort, Race for the Galaxy, Viticulture. Games die niet leuk zijn met 2 spelers vallen eigenlijk automatisch af.
Ik raad altijd Sagrada aan, niet hot & happening, maar als je van dice placement en wat puzzelwerk houdt is dit een klassieker :).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Hallo, mijn eerste post hier op Tweakers.

Ik moet een verlangslijstje invullen voor Sinterklaas, en dacht aan een bordspel. Ik volg het nieuws de laatste tijd niet meer zo, dus ik weet niet wat nu hot en happening is. Misschien heeft iemand leuke ideeën (tot 40 euro)?

We hebben en spelen graag (onder andere): Parks, Fort, Race for the Galaxy, Viticulture. Games die niet leuk zijn met 2 spelers vallen eigenlijk automatisch af.
Targi is echt een topspel voor twee spelers.
Tokaido Duo laatst op Spiel opgepikt, die bevalt ook prima hier.
Radlands is ook tof en als je samen wilt werken is Pandemic een leuk eerste coop spel. Of Paleo

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 27-05 17:54

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hallo, mijn eerste post hier op Tweakers.

Ik moet een verlangslijstje invullen voor Sinterklaas, en dacht aan een bordspel. Ik volg het nieuws de laatste tijd niet meer zo, dus ik weet niet wat nu hot en happening is. Misschien heeft iemand leuke ideeën (tot 40 euro)?

Ander genre, maar de roll & write games zijn ook leuk, bv: Clever / Double so Clever of een flip & write zoals Welcome to...

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

GRDavies75 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:12:
[...]

Hoe kan ik die vergeten, hoewel ik Anno meer associeer met het citybuilden (en het bordspel logischerwijs meer focust op de resource conversion, wat een gangbaar mechaniek is), maar toegegeven voor een bordspeladaptatie is deze vrij degelijk.
Anno 1800 als computerspel is wel veel uitgebreider dan het bordspel, en het citybuilding komt niet echt aan bod in het bordspel (hooguit heel abstract als plek waar je de gekleurde blokjes als inwoners hebt liggen), maar het deel dat ze erin hebben zitten is best gaaf gedaan. Maar zoals gezegd, een uitzondering :P

Gisteren een potje Woodcraft gedaan. Een kennis had die opgepikt, en ik was erg benieuwd, gezien die best populair is. Een grappig spel over houtbewerking, met een aparte manier van acties kiezen. Je schuift ze verder op een wiel, een kwadrant per keer, en hoe verder de actie ligt, hoe meer die oplevert. Dus je geeft de ander een optie om dezelfde actie te doen, maar dan levert die ook meer op.
Je hebt alleen heel veel dingen die je kunt doen, en dat maakt het spel ontzettend crunchy. Je hebt veel bewegende deeltjes die je in de gaten moet houden en daar zo optimaal mogelijk uit te komen. Ik had 1 beurt waarin ik een hele leuke combinatie kon maken, maar het is een spel dat je veel moet spelen, om die combinaties goed te kunnen plannen.
Het enige dat ik jammer vond is dat de kaartjes erg dun zijn, dus niet lekker op te pakken zijn. Je ontkomt er bijna niet aan om die dingen te sleeven wil je ze goed kunnen gebruiken.
MrVegeta schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:45:
[...]

Ander genre, maar de roll & write games zijn ook leuk, bv: Clever / Double so Clever of een flip & write zoals Welcome to...
Riverside is in dat type spellen ook een leuke variant.
Het leek me eerst niet zulke hele boeiende spellen, maar roll & write (en varianten) zijn wel echt de moeite. Zelfde als Get on board NewYork & London, ook een leuk spel, dat nog best tactisch kan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door TERW_DAN op 17-11-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pcooms
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-02-2024
MrVegeta schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:45:
[...]

Clever had ik moeten noemen, die spelen we ook veel. Welcome to... ligt ook al in de kast. Goede aanbevelingen dus wel.
HellPunk schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:55:
[...]

Ik raad altijd Sagrada aan, niet hot & happening, maar als je van dice placement en wat puzzelwerk houdt is dit een klassieker :).
Sagrada zou ik graag eens willen proberen. We hebben al een aantal van dat soort puzzelspellen (Azul is een favoriet) en ik ben nu niet geneigd er meer in de collectie op te nemen. Maar misschien is hij toch net anders genoeg?
Peter_Aragorn schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:40:
[...]

Targi is echt een topspel voor twee spelers.
Tokaido Duo laatst op Spiel opgepikt, die bevalt ook prima hier.
Radlands is ook tof en als je samen wilt werken is Pandemic een leuk eerste coop spel. Of Paleo
Wij hebben Targi eens geleend, en die is inderdaad goed. Vroeger hadden we de originele Tokaido, dus ik zal eens naar de duovariant kijken. Radlands ken ik niet, maar co-op is altijd leuk...

• HellPunk
pcooms schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:18:
Sagrada zou ik graag eens willen proberen. We hebben al een aantal van dat soort puzzelspellen (Azul is een favoriet) en ik ben nu niet geneigd er meer in de collectie op te nemen. Maar misschien is hij toch net anders genoeg?
Ik zie idd wel een paar gelijkenissen, maar voor mij zijn het toch twee heel andere spellen. In Sagrada kun je telkens een andere puzzel kiezen, je hebt een vast aantal beurten, je kunt de tools gebruiken om de dobbelstenen naar je hand te zetten, ... . Bovendien heb je een hele reeks uitbreidingsmodules waarmee je elk spel kan variëren. Als ik moest kiezen zou het altijd Sagrada zijn :).

Als je echt een ander soort spel zoekt kan ik Endeavor: Age of Sail aanraden. Die gebruikt met twee spelers wel een dummy en daar houdt niet iedereen van, maar hij werkt echt goed en maakt het spel eigenlijk nog strategischer. Andere suggesties: LUNA Capital en Minigolf Designer. Je zou ook eens naar Tokaido Duo kunnen kijken, die komt binnenkort uit.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:49
pcooms schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:18:
[...]
Radlands ken ik niet, maar co-op is altijd leuk...
Radlands is niet cooperatief, verre van zelfs. Is best wel minimalistisch elkaar pijn doen.
Zit wat mij betreft heel erg goed in elkaar. Je hebt maar 2 acties per beurt, en je tegenstander gaat er met zijn/haar acties voor zorgen dat je acties anders worden dan je dacht. Ik ben fan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:55
PaulBloem schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:45:
[...]

Inderdaad al paar keer bekeken qua reviews and playthroughs, not sure if my cup of tea.

Heb gisteren Sleeping Gods (NL versie) binnengekregen.
Als m’n vrouw en moeder het niets vinden voor onze maandagavond spelavond, dan heb ik alvast mijn volgende solo game op de plank liggen ;-)
Vandaag door alles heen gegaan van Sleeping Gods (How-to-play, regels, intro scenario, nog aantal acties, etc).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEmKCym5tbmLCrZHuNXq8S3CWxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IScyaAlOOSVVaekzQzhcHyEw.jpg?f=fotoalbum_large
Goede voorbereiding is nodig om m’n moeder en vrouw maandag het spel smooth te introduceren en ze er in mee te nemen 😊

Ik ben benieuwd, en laat het weten!

Gisteravond zelf nog Jaws of the Lion gedaan, eerste baas achter de rug en speelt lekker weg zo. Koptelefoon met sfeer muziekje en de app met gesproken tekst werken goed voor de immersion.👌 de matjes voor het overzicht zijn niet goedkoop maar zeker relaxed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aL1EfXjwyRLb2j5Vh0QMxWLxtyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7rHAWSDTdXbzLYe0TmHv8em.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door PaulBloem op 18-11-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:38
Hier ligt ook Sleeping Gods klaar. Intro gespeeld, later door met echte boek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Gisteren Poetry for Neanderthals gekocht en met m'n vriend gespeeld. Soort hints waarin je per woord maar één lettergreep mag gebruiken en in die eenvoud zit de uitdaging. Deze gaat wel vaker op tafel liggen, uiteindelijk nog een vooraanzoek op het huwelijksaanzoek gekregen. Vondt dat hartstikke mooi dat hij uiteindelijk met mij wilt trouwen, maar euh nog een beetje pril :') .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
HellPunk schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:08:
[...]

OK, goed om weten. Het is idd een goedkope oplossing, alleen ben ik dan weer een avond kwijt aan knutselwerk en daar wilde ik net vanaf zijn :).
Ik heb die van Folded Space ook maar net als jij de tweede lichting van de Nesting Box gekocht. De inserts zijn leuk, maar bij mij valt 1 al uit elkaar en het oogt allemaal net niet. Maar voldoet voor nu, totdat de Nesting Box er is!

Nu nog Azië los zien te scoren…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
Dit weekend was Clever-weekend: ik had alle Clevers, inclusief de challenges, op tafel klaar gelegd en telkens als ik een kwartiertje over had speelde ik er eentje solo. Leuk om de regels op te frissen, maar ook eens om te zien welke nu echt het leukst is.

Clever 1 en 4 zijn voor mij duidelijk de leukste. De eerste omdat hij lekker eenvoudig is, de vierde omdat hij het beste denkwerk biedt om de bonussen ten volle te kunnen benutten. Je kan er ook moeilijker op één kleur focussen, het is echt balanceren om het maximum er uit te halen.

Clever 2 komt vlak daarna, de challenge daarvan vond ik nog leuker dan het basisspel. Clever 3 eindigt laatste omdat het daar in mijn ervaring veel te vaak voorkomt dat je een dobbelsteen kiest omdat het nu eenmaal de enige is die je kan invullen.

Nu is het wachten op de challenge van Clever 4 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:49
Hier is vandaag eindelijk de Nesting Box geleverd! Wat een mooie doos.

Helaas wil ik de Asia expansion in het Nederlands dus bied ik het meegeleverde Asia expansion game materiaal (zonder de retail expansion doos dus) te koop aan. Mocht iemand hier interesse hebben dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HellPunk
Dit weekend hebben we Verdant kunnen spelen, de nieuwe titel in de ‘reeks’ met Calico en Cascadia. Ik heb ‘m ook al twee keer solo gedaan. Zoals in de Azul-reeks combineert dit spel elementen van de vorige twee spellen.

In Verdant kies je elke ronde een kaart en een token - zoals in Cascadia dus, alleen heb je nu twee rijen kaarten. De kaart kan een plant of een kamer zijn, het token is ofwel een item of een bonusactie. De kaart die niet gekozen wordt krijgt een ‘groene vinger’, die functioneren dan weer zo ’n beetje zoals de eikels in Cascadia.

De kaarten moet je om en om aanleggen in een rooster van 5 bij 3 kaarten – je hebt dus een fixed grid zoals in Calico. Elke plantkaart heeft een ‘verdancy’-waarde, d.i. de hoeveelheid licht die de plant nodig heeft om tot volle bloei te komen. Telkens als je een kamerkaart langs een plantkaart legt (of omgekeerd) verhoogt de kamerkaart de hoeveelheid verdancy van de aangrenzende plantkaarten. Als je de drempelwaarde haalt scoor je het aantal punten op de plantkaart.

Daarnaast heb je de tokens. De items kun je in de kamers plaatsen voor een setbonus – voor de kamers en de planten kun je trouwens ook een setbonus krijgen. Andere tokens geven je bonusacties om de verdancy te verhogen, bvb. 1 verdancy voor drie verschillende kaarten.

Na drie plays staat deze voor mij op gelijke hoogte met Calico (met Cascadia op 2). Verdant geeft net hetzelfde gevoel als Calico: je wilt zoveel mogelijk opties openhouden terwijl tegelijk je bord kleiner en kleiner wordt. In Cascadia groeit de beslissingsruimte met elke zet die je doet en dat vind ik toch net iets minder leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier van het weekend weer eens De Alchemist gespeeld. was alweer ruim een jaar geleden (2 jaar wellicht al) dus we moesten er weer helemaal inkomen.

blijft een moeilijk, maar wel heel leuk spel. Spelen het nog steeds op Student niveau, moet er niet aan denken de Master versie te moeten spelen: heb al genoeg aan alle verschillende opties in Student :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:00
Voor de geïnteresseerden: Stationfall komt over een weekje in de (web)winkels in Duitsland aan. Voor 52 euro + 10 euro verzendkosten is hij nu al vanuit Duitsland te bestellen, ipv 95 euro bij de webwinkel vd makers zelf...

Ik heb de print&play een aantal keer gespeeld, echt een top game voor 1 tot 9 spelers. Intrige en chaos, ideale combo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-05 09:41
Iemand hier al Clank! Catacombs gespeeld? Heb zelf nog nooit een clank! gespeeld, maar ziet er leuk uit. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
pirke schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:10:
Voor de geïnteresseerden: Stationfall komt over een weekje in de (web)winkels in Duitsland aan. Voor 52 euro + 10 euro verzendkosten is hij nu al vanuit Duitsland te bestellen, ipv 95 euro bij de webwinkel vd makers zelf...

Ik heb de print&play een aantal keer gespeeld, echt een top game voor 1 tot 9 spelers. Intrige en chaos, ideale combo :)
Is met veel spellen van hen helaas het geval. Daarom denk ik ook niet dat ik Pax Hispanica ga pre-ordered bij Ion. Laatste Pax Emancipation ruim onder hun prijs gekocht.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Chevalric
  • Laatst online: 01-05 11:31
Recentelijk ben ik weer begonnen met het schilderen van mini's. Ben er een jaar of 5 geleden mee gestopt, omdat ik te veel mini's en te weinig tijd had. Nu heb ik nog steeds beide problemen, maar het verschil is dat er sinds 2019 contrast paints op de markt zijn gekomen. Het idee van deze verfsoort is dat je met primers (eerst zwart, dan grijs, dan wit) de contrasten goed aanzet. Je spuit dan het model eerst helemaal zwart, en dan van bovenaf rondom met grijs en ten slotte nog een keer van bovenaf met wit (dit heet zenithal highlighting, en komt overeen met hoe iets door zonlicht verlicht wordt). Eventueel kun je er nog een keer met wit overheen drybrushen om de uiterste punten van model nog feller te maken.

Vervolgens vul je met de contrast paints de kleuren in. Deze verf is relatief dun, waardoor het licht-donker patroon van de primer er doorheen blijft komen. Het resultaat is dan dat je met een enkele laag verf al een behoorlijk mooi resultaat bereikt. Met gewone acrylverf heb je normaalgesproken 3-4 lagen nodig om een goed resultaat te krijgen.

Ook is de contrast paint redelijk vloeibaar, waardoor wetblending (de verf mengen op het model terwijl deze nog nat is) ook gemakkelijker wordt.

Al met kun je zo in 20-30 minuten een model helemaal schilderen zodat het op tafel leuk oogt, terwijl je met gewone verf zomaar 2-3x zo lang nodig hebt. Zeker als je veel van hetzelfde moet schilderen (denk bijv aan Zombicide met tig zombies), maakt dit het een stuk aantrekkelijker.

Hieronder dan een paar foto's ter illustratie. Dit zijn mini's van Journeys in Middle-Earth. Mijn plan is om de monsters op deze manier te schilderen en dan de helden op de "ouderwetse" manier, zodat die er echt goed uitspringen op tafel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCTVU8RCYBpKAoi5n6s5AHaWbms=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1ZfmcJ9zo0UrVpUj6iBatuq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58DBUlrS8W7EyrjF1B12KbL9ZPo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e3s3jP0TUAQe4J1Xz6j4OFw.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXad4ULQ2JtX7az6Ad5B7GXTrsI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mz3VQxoAAJAv6MYB5OpvwAG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp0BWWCKjM-sWnItXpRhQikJwMA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdDXIytnaEhMZL4WemXkYEsN.jpg?f=fotoalbum_tile

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat ziet er echt al wel heel tof uit.
Ik ben er zelf nog nooit aan toegekomen om dingen te gaan schilderen, maar als ik dit zo zie maakt dat het wel echt een stuk gaver.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:54
TERW_DAN schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:49:
Dat ziet er echt al wel heel tof uit.
Ik ben er zelf nog nooit aan toegekomen om dingen te gaan schilderen, maar als ik dit zo zie maakt dat het wel echt een stuk gaver.
De techniek die @Chevalric gebruikt wordt (tegenwoordig?) Slap Chop genoemd. Zie dit filmpje voor meer info, of kijk eens in dit Tweakers topic.

Persoonlijk durf ik het meesta niet aan om board game pieces te schilderen, omdat ik te bang ben mijn volledige spel te verpesten bij de eerste mini die fout gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalric
ErikT738 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:04:
[...]

De techniek die @Chevalric gebruikt wordt (tegenwoordig?) Slap Chop genoemd. Zie dit filmpje voor meer info, of kijk eens in dit Tweakers topic.

[YouTube: Speed Painting Miniatures for Warhammer | Duncan Rhodes]
Persoonlijk durf ik het meesta niet aan om board game pieces te schilderen, omdat ik te bang ben mijn volledige spel te verpesten bij de eerste mini die fout gaat.
Zoals Bob Ross al zei: “there are no mistakes, only happy little accidents”

De truc met schilderen is rustig blijven en pas oordelen als het af is. Halverwege al vaker gedacht dat het helemaal niks ging worden, om dan uiteindelijk toch best een goed resultaat te hebben.

En als je grijs plastic vergelijkt met geschilderde mini’s, dan is het al heel lastig om er slechter uit te komen met die laatste.

Dat gezegd hebbende, het is niet voor iedereen. Ik heb het ook heel lang niet gedaan omdat ik geen rust er voor had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuey
  • Laatst online: 20-05 15:50
Chevalric schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:54:
Recentelijk ben ik weer begonnen met het schilderen van mini's. Ben er een jaar of 5 geleden mee gestopt, omdat ik te veel mini's en te weinig tijd had. Nu heb ik nog steeds beide problemen, maar het verschil is dat er sinds 2019 contrast paints op de markt zijn gekomen. Het idee van deze verfsoort is dat je met primers (eerst zwart, dan grijs, dan wit) de contrasten goed aanzet. Je spuit dan het model eerst helemaal zwart, en dan van bovenaf rondom met grijs en ten slotte nog een keer van bovenaf met wit (dit heet zenithal highlighting, en komt overeen met hoe iets door zonlicht verlicht wordt). Eventueel kun je er nog een keer met wit overheen drybrushen om de uiterste punten van model nog feller te maken.

Vervolgens vul je met de contrast paints de kleuren in. Deze verf is relatief dun, waardoor het licht-donker patroon van de primer er doorheen blijft komen. Het resultaat is dan dat je met een enkele laag verf al een behoorlijk mooi resultaat bereikt. Met gewone acrylverf heb je normaalgesproken 3-4 lagen nodig om een goed resultaat te krijgen.

Ook is de contrast paint redelijk vloeibaar, waardoor wetblending (de verf mengen op het model terwijl deze nog nat is) ook gemakkelijker wordt.

Al met kun je zo in 20-30 minuten een model helemaal schilderen zodat het op tafel leuk oogt, terwijl je met gewone verf zomaar 2-3x zo lang nodig hebt. Zeker als je veel van hetzelfde moet schilderen (denk bijv aan Zombicide met tig zombies), maakt dit het een stuk aantrekkelijker.

Hieronder dan een paar foto's ter illustratie. Dit zijn mini's van Journeys in Middle-Earth. Mijn plan is om de monsters op deze manier te schilderen en dan de helden op de "ouderwetse" manier, zodat die er echt goed uitspringen op tafel.

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Leuk om te lezen! Zelf print ik al een flinke tijd mini's, met name voor gebruik in D&D, die ik dan ook schilder. Ik herken de bezwaren: Teveel mini's en te weinig ruimte. Ik heb hier ondertussen een behoorlijk assortiment aan Contrast Paints (en Army Painter Speed Paints - Zelfde idee, maar dan voor de helft van de prijs; Zeker een aanrader om daar ook eens naar te kijken! En Vallejo komt met een vergelijkbaar product op de markt. Ook zijn er de Green Stuff Worlds Dipping Inks, allemaal vergelijkbare producten en zoals verwacht mag worden stuk voor stuk goedkoper dan GW's producten) en ondanks de vrij stevige prijs zijn het inderdaad hele fijne kleuren om mee te werken. Wel een kanttekening: Probeer je model eens zwart te spuiten, dan een overbrush ('zware' drybrush) met grijs met zo'n grote make-up borstel en dan een normale drybrush met wit. De gradienten die je er mee maakt zijn een stuk subtieler dan wat je met een spuitbus voor elkaar kunt krijgen en dat zie je zeer zeker terug in het eindresultaat!

Veel van de modellen die ik schilder zijn one-offs of beperkte groepjes, dus ik gebruik Contrast Paints voornamelijk als basis om daarna met reguliere verf verder te borduren op die basis. Maar ondanks dat ik eigenlijk gewoon enorm blij ben met hoe mijn modellen er ondertussen uit komen, heb ik nog nooit mini's van mijn bordspellen geschilderd. Een al dan niet reële angst om ze te vernachelen, vermoed ik, ook al kun je vrijwel alle miniaturen gewoon van verf strippen (let op! Gebruik geen stripper met aceton of iets vergelijkbaars, tenzij je je modellen graag gereduceerd ziet tot een poeltje gesmolten plastic! Gewoon weken in alcohol werkt vaak prima!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Nog even een leuke tip voor een 1 vs 1 kaartspel: Mindbug.

Eenvoudig te begrijpen duel-spel met nog best wat tactische diepgang. Je moet de 3 levenspunten van je tegenstander wegspelen door je creatures (kaarten) te spelen en aan te vallen, maar je moet jezelf ook verdedigen. Het leuke is dat je 2 x per spel de optie hebt om een kaart die je tegenstander speelt, te stelen. Het spel heeft een aantrekkelijke uitstraling en valt hier erg goed in de smaak.

Nog een zeer goed spel dat wij vaak met z’n 2en spelen is Sniper Elite the Board Game. Een hidden movement spel dat ook met meer dan 2 spelers gespeeld kan worden.

Deze levert steeds spannende potjes op en we vinden het ook leuk dat het niet al te ingewikkeld is.

En natuurlijk kan de nieuwste Dice Throne: Santa vs Krampus niet ontbreken. De collectie is bij ons weer compleet met deze aanwinst. De eerste potjes zitten er op en het is weer genieten zoals altijd. Hoewel de productie iets minder indrukwekkend is dan voorheen, dankzij 2 kapotte HP dials en dobbelstenen met een niet al te best kleurenpalet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
GeorgeMichael schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:45:

En natuurlijk kan de nieuwste Dice Throne: Santa vs Krampus niet ontbreken. De collectie is bij ons weer compleet met deze aanwinst. De eerste potjes zitten er op en het is weer genieten zoals altijd. Hoewel de productie iets minder indrukwekkend is dan voorheen, dankzij 2 kapotte HP dials en dobbelstenen met een niet al te best kleurenpalet.
Hé, jij hebt ten minste health dials. Die van mij ontbraken volledig. :) Nou ja, in één van de twee boxen dan. In de andere vielen ze uit elkaar, net als bij veel andere mensen. En het rechter wiel met de cijfers is bij de Santa dial behoorlijk off-center gepunched waardoor het zwabbert. Niet echt de kwaliteit die ik van Roxley gewend ben.

Het voorgaande i.c.m. de beroerde kleuren/kleurkeuzes van de dobbelstenen geeft mij toch het gevoel dat ze het product een beetje gerushed hebben om het voor de kerst af te kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Over twee speler spellen gesproken, rainbow valt hier goed in de smaak. Het doel is om zoveel mogelijk kaarten op te eisen, dit doe je door de laatste kaart van de regenboog af te leggen of wanneer je tegenstander een dubbele kleur of zwarte kaart neerlegt.

De kaarten zijn dubbelzijdig en je ziet dan ook enkel de voorkant van je eigen kaarten en de achterkant van je tegenstander. Omdat je blind mag leggen en kaarten moet omdraaien is het toch wel een best strategisch en snel spel om te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
Vorige week kon ik dankzij mijn getrouwheidspunten Tokaido Duo tegen een leuk prijsje oppikken bij Philibert. In dit tweespelerspel controleert elke speler drie personages: een handelaar, een schilder en een pelgrim. Elke ronde worden er drie dobbelstenen geworpen (een voor elk personage) en kiest iedereen om beurt een dobbelsteen om dat personage te bewegen.

Met de handelaar heb je twee mogelijkheden. Als je op een locatie in het midden van het bord staat kun je goederen inkopen. Sta je aan de rand van het bord, dan kun je de goederen weer verkopen, maar je moet wel de juiste goederen voor die locatie hebben. Voor elke tien munten die je zo verdient krijg je een schildje.

De schilder heeft ook twee acties: een schilderij maken of een schilderij wegschenken. Als je schildert draai je het eerstvolgende token op je bord om, dit is dus willekeurig. Om te schenken moet je op een locatie staan met dezelfde afbeelding als het eerstvolgende token.

De pelgrim reist over de locaties aan de rand van de bord. Hij kan tempels en tuinen bezoeken (voor punten), dorpen om een gift te krijgen (in geld) of hot springs en zeezichten voor bonusacties.

Het spel eindigt als iemand met één van zijn drie personages alle opdrachten van dat personage vervult (bvb. de handelaar moet zes schildjes verzamelen). Daarna telt iedereen de punten van zijn drie personages samen.

Dit is zeker geen brainburner zoals Targi, maar de gameplay is wel aangenaam. Je hebt elke beurt wel een keuze te maken: laat ik mijn handelaar inkopen of laat ik mijn schilder een werk wegschenken? Je houdt ook steeds rekening met je tegenstander: als je ziet dat hij kan scoren met een bepaald personage kan het wel de moeite zijn om net die dobbelsteen te nemen. Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:08

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Afgelopen weekend Quest for El Dorado gespeeld. Eenvoudig instap deckbuilding spelletje, maar erg leuk om te spelen. Handleiding was beetje matig achteraf, maar lang leve het internet zullen we maar zeggen.

Taktiek is natuurlijk om je deck enigszins te verdunnen zodat er alleen efficiente kaarten in overblijven, maar dat kost wel weer tijd die je ook kon besteden om door de jungle te bewegen. Uiteindelijk won ik wel, maar verloor bijna van de persoon die met een dik deck vol goedkope en alle basiskaartjes eindelijk ontdekte waarom een dik deck niet altijd optimaal is 1 tegel voor de finish.

Dit dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuey
Afgelopen weekend, naast alle kerstinkopen en -versieringen, toch nog even tijd gehad voor een vlug spelletje. We hebben Machi Koro 2 op tafel gelegd. Deze titel hebben we in november op Spellenspektakel gekocht (omdat a) Machi Koro goed in de smaak viel en b) het een goedkope aanschaf was).

Qua manier van spelen is er niet veel veranderd: Elke beurt rol je dobbelstenen, betaal of krijg je munten en koop je, eventueel, een nieuw gebouw. Die gebouwen worden geactiveerd door de rol van de dobbelstenen en leveren je geld op, afhankelijk van de kleur van de kaarten ongeacht wiens beurt het is, alleen in jouw beurt, of juist tijdens de beurt van de speler die de dobbelstenen rolt.

Qua opzet is er wel flink wat veranderd ten opzichte van de eerste titel:

- Je begint niet met een vaste set startkaarten. Je begin met 5 munten en daarvoor mogen alle spelers, in 3 rondes, eerst startkaarten kopen;
- Je mag gelijk vanaf het begin kiezen of je met één of twee dobbelstenen rolt (bij de eerste moest je een specifieke bezienswaardigheid hebben gebouwd voordat je met twee dobbelstenen mag rollen);
- De kaarten zijn onderverdeeld in 3 stapels: 1-6, 7-12 en Bezienswaardigheden;
- Je moet bezienswaardigheden kopen uit de rij met 5 open gelegde bezienswaardigheden in plaats van allemaal dezelfde bezienswaardigheden bouwen;
- Bezienswaardigheden hebben een éénmalig effect, getriggerd bij het kopen, of een doorlopen effect;
- Het spel eindigt direct nadat één van de spelers zijn of haar derde bezienswaardigheid weet te kopen.

De wijzigingen die in deel twee zijn opgenomen, zorgen voor een strakkere, snellere beleving van het spel. Zoals gezegd, de basis uit deel 1 (die overigens meer dan prima is) blijft, maar door de andere manier van starten en beëindigen van het spel, is de ervaring een stuk meer gestroomlijnd. Hij viel in ieder geval enorm in de smaak!

En in ander nieuws: We hebben dit weekend ook de beide uitbreidingen voor Tapestry in huis gehaald. Dit is een titel die we voornamelijk met z'n tweetjes spelen en we zijn dan ook erg benieuwd naar de nieuwe beschavingen en opties die de uitbreidingen toevoegen!
FunkyTrip schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:57:
Afgelopen weekend Quest for El Dorado gespeeld. Eenvoudig instap deckbuilding spelletje, maar erg leuk om te spelen. Handleiding was beetje matig achteraf, maar lang leve het internet zullen we maar zeggen.

Taktiek is natuurlijk om je deck enigszins te verdunnen zodat er alleen efficiente kaarten in overblijven, maar dat kost wel weer tijd die je ook kon besteden om door de jungle te bewegen. Uiteindelijk won ik wel, maar verloor bijna van de persoon die met een dik deck vol goedkope en alle basiskaartjes eindelijk ontdekte waarom een dik deck niet altijd optimaal is 1 tegel voor de finish.
Leuk! Deze hebben we ook nog liggen, klaar om gespeeld te worden!

[ Voor 15% gewijzigd door Smuey op 12-12-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

FunkyTrip schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:57:

Ik heb 'm van de weekend ook gespeeld. Ik had 'm al een tijd liggen, omdat ik 'm wilde combineren met El Dorado the golden temple. Helaas hebben ze een ander formaat kaarten, dat werkt niet heel handig met deckbuilders :P

Ik moet zeggen dat ik 'm leuk vind, maar de Golden Temples vind ik nog net wat leuker. Volgens mij zijn de borden wel allemaal van hetzelfde formaat, dus eens kijken of ik dat een beetje kan combineren, en dan gewoon 1 van de sets kaarten kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 18:38
Hier afgelopen weekend ook redelijk wat gespeeld.
Zaterdag eerst gestart met een nieuwe titel van Shem Phillips, ook wel bekend van Raiders of the North Sea en the West Kingdom Trilogy, Wayfarers of the South Tigris

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHo0UmO0SGdzWXQ2kTmfJ0MnB60=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UvQtGKoD6Wuf8qHXNZa8KywX.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBsFvytgu4b6F_squQT2ABBcQ8A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsD8LjMCm1IY3GmpQCj5a9SK.jpg?f=fotoalbum_medium

Deze speelt zich af in een ander gedeelte van de wereld en je neemt de rollen van ontdekkers, cartograven en astronomen op je vanuit Bagdad.

Elke speler heeft een tableau voor zich waar je mee begint en deze breid je gedurende het spel uit met extra locaties, havens en werkers. Dit doe je door dobbelstenen te plaatsen op acties, werkers te plaatsen op kaarten en kaarten te activeren. Alles is met elkaar verbonden zoals in zijn eerdere titels en het speelt relatief vlot maar met vreselijk veel opties. Direct 2 potten gespeeld, maar weer erg tof.

Hierna een pot Pan Am gespeeld, deze had ik nog niet eerder gespeeld, maar in dit spel probeer je routes te claimen met verschillende soorten vliegtuigen. In het begin zijn dat 1 en 2 motorige vliegtuigen maar hoe verder je komt hoe groter de vliegtuigen worden die je kan claimen en dus betere routes. Uiteraard zijn andere spelers hier ook naar op zoek en elke actie kan maar door 1 speler worden uitgevoerd, dus er moet geboden worden. Echter is geld schaars, dus je moet goed denken wat en hoeveel je biedt.
Na elke rond neemt Pan Am een aantal routes over, dit kan lucratief zijn omdat dat geld oplevert wat je kan omzetten in aandelen Pan Am. De speler met de meeste aandelen Pan Am aan het einde van het spel wint.
Een erg vermakelijk spelletje wat niet te ingewikkeld is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6upbVv-XmQl6YXyVFYv0ejH3zw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jx4Oxc7tjpELti72seXSX1TD.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EYMPL4EoIcJ7nAAW2ZxBXQ1hfw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M74avN4cS6z0GPW8zOxNtlv3.jpg?f=fotoalbum_medium

De dag / nacht :P afgesloten met 4 potten Pandemie Legacy Seizoen 0.
Ik had seizoen 1 en en 2 al gespeeld en vooral 1 was een top ervaring, mede omdat we dat relatief snel hadden afgerond waardoor het verhaal goed bleef hangen. Seizoen 2 hebben we bijna 2 jaar over gedaan wat bij mij ervoor zorgde dat de lol er af ging.
Nu dus gestart met seizoen 0 en de verwachting is dat we deze ook snel afronden.
Vanwege spoilers zal ik niet teveel zeggen, maar je speelt allemaal een spion tijdens de koude oorlog en moet allerlei zaken onderzoeken en uitvoeren. We zijn net klaar met maart en tot nu toe bevalt het zeer goed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fU0VZH4U73YEfVF1qdKW6hWt8Z8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfCjYQZgrrOTIio1zMOlviki.jpg?f=fotoalbum_medium

Zondag nog wat kleine spelletjes gespeeld, Game of Trains, Kingdomino en de nieuwe Clever 4Ever maar vooral uitgebrakt. :+

Weer genoeg gespeeld. :) Nog 9 nieuwe titels voor het einde van het jaar en dan heb ik voor het eerst eens 100 nieuwe titels in een jaar gespeeld. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MADG0BLIN schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:44:
Nu dus gestart met seizoen 0 en de verwachting is dat we deze ook snel afronden.
Vanwege spoilers zal ik niet teveel zeggen, maar je speelt allemaal een spion tijdens de koude oorlog en moet allerlei zaken onderzoeken en uitvoeren. We zijn net klaar met maart en tot nu toe bevalt het zeer goed!
Zonder verdere spoilers te vragen. Welke is leuker, seizoen, 0, 1 of 2? 0 en 1 heb ik zelf. 2 heb ik vrienden kado gedaan voor hun huwelijk (dus die heb ik mee gespeeld) nadat 1 ons erg goed was bevallen.
0 staat ook al in de kast, maar nog niet aan begonnen :P Ik ben gewoon nieuwsgierig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
TERW_DAN schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:58:
[...]

Zonder verdere spoilers te vragen. Welke is leuker, seizoen, 0, 1 of 2? 0 en 1 heb ik zelf. 2 heb ik vrienden kado gedaan voor hun huwelijk (dus die heb ik mee gespeeld) nadat 1 ons erg goed was bevallen.
0 staat ook al in de kast, maar nog niet aan begonnen :P Ik ben gewoon nieuwsgierig ;)
Tot nu toe: 1 - 0 - 2. Maar vraag me nog eens over een aantal weken. ;) 0 heb ik pas 3 echte potjes gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:04

dragonhaertt

@_'.'

TERW_DAN schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:58:
[...]

heel lastig te zeggen. Ligt er ook erg aan in welke volgorde je speelt denk ik.

1 heeft het sterkste verhaal / dichtst bij originele pandemic gameplay (makkelijker in te stappen)
2 heeft de meeste gameplay opties en gevoel van wanhoop
0 heeft de meest gestroomlijnde en leuke gameplay

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chevalric
Afgelopen vrijdag hebben we Weather Machine, het nieuwe spel van Vital Lacerda, op tafel gelegd (en gespeeld!). Lacerdas spellen staan bekend om hun complexiteit en dat is zeker ook het geval bij dit spel. Andere spellen van hem zijn: Kanban, Lisboa, Vinhos en On Mars.

Het thema is grappig, maar totaal niet relevant voor de rest van het spel: er is een wetenschapper genaamd Latif die een weer machine heeft uitgevonden, maar helaas had die als bij-effect dat elders op de wereld extreem weer optrad. Maar goed, zoals ik al zei, dat kun je net zo hard weer vergeten, want dat gaat je op geen enkele manier helpen om het spel te snappen.

Normaal wil ik nog wel eens beschrijven hoe het spel in elkaar zit, maar dat is bij dit spel niet te doen. Alles grijpt op elkaar in en je moet echt het bord voor je hebben, wil je er enigszins chocola van kunnen maken. Maar goed, zoals ik al zei: dat is waar Lacerda bekend om staat.

Als je eenmaal door de regels heen bent en je gaat spelen, dan is het spel toch best elegant te noemen. De keuzes zijn behoorlijk ruim en de meeste regels vallen snel op hun plek. Helaas hadden we één regel niet goed gelezen, waardoor het lastig werd om punten te scoren. Je verzamelt namelijk boek-tokens die je dan weer als set moet inzetten om punten te scoren. Echter konden we één van de drie typen niet goed verzamelen doordat we dus verkeerd gelezen hadden.

Desondanks vond ik het wel een leuk spel, ondanks de complexiteit. Het is zeker een spel dat je een paar keer gedaan moet hebben om er echt handigheid in te krijgen, omdat de spelmechanismen als tandwielen in elkaar grijpen. Ik ga het dit weekend dan ook zeker nog een keer spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 10:13
Ik moest even zoeken hoor, ik zag ook geen positieve review van grote namen? Forbidden Stars (reimplemented versie met Warhammer thema) kende ik wel en heeft ook goede reviews.
GRDavies75 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:18:
Noem me maar een bordspel snob, maar is er een bordspel adaptatie van een computerspel die echt de moeite waard is? Of is het meer een fanservice / voor de fans?

Hoewel geen bordspel adaptatie, maar volgens mij is er met Pax Renaissance wel heel goed gekeken naar Europa Universalis (IV?), maar ik moet nog de eerste jubelende geluiden horen over de Kickstarters van de afgelopen jaren van bekende computerspellentitels.
Company of Heroes schijnt erg goed te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:31
Heeft iemand hier Ca$h n Gun$? Is dat een beetje geinig? Zoek nog wat spellen voor 8 personen voor ons jaarlijkse Cabin in the Woods bordspellen weekend. (Alhoewel met zoveel personen we deze keer maar eens wat vaker gaan opsplitsen om niet continu in party-games te blijven hangen.)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
PaulBloem schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:34:
[...]

Vandaag door alles heen gegaan van Sleeping Gods (How-to-play, regels, intro scenario, nog aantal acties, etc).
[Afbeelding]
Goede voorbereiding is nodig om m’n moeder en vrouw maandag het spel smooth te introduceren en ze er in mee te nemen 😊

Ik ben benieuwd, en laat het weten!

Gisteravond zelf nog Jaws of the Lion gedaan, eerste baas achter de rug en speelt lekker weg zo. Koptelefoon met sfeer muziekje en de app met gesproken tekst werken goed voor de immersion.👌 de matjes voor het overzicht zijn niet goedkoop maar zeker relaxed.
[Afbeelding]
Sleeping Gods lijkt me erg leuk, staat (na het zien van de no pun intended Review) ook op mijn "to buy" lijst!

Nu ben ik een ervaren Gloomhaven speler, maar moest toch wel erg lachen om die giga playermatten. Lijkt me totaal overbodig en te groot voor 4 spelers, maar ratio gaat meestal als eerste de deur uit als we ons verliezen in hobby's he :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
_Anvil_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:15:
[...]

Sleeping Gods lijkt me erg leuk, staat (na het zien van de no pun intended Review) ook op mijn "to buy" lijst!

Nu ben ik een ervaren Gloomhaven speler, maar moest toch wel erg lachen om die giga playermatten. Lijkt me totaal overbodig en te groot voor 4 spelers, maar ratio gaat meestal als eerste de deur uit als we ons verliezen in hobby's he :*)
Sleeping Gods is fantastisch! Wordt hier met zeer veel plezier gespeeld en tegenwoordig ook in het nederlands. Die printrun is trouwens wel bijna uitverkocht las ik van de week, dus als je dat wil misschien even naar kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
  • Laatst online: 13:14
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:28:
Heeft iemand hier Ca$h n Gun$? Is dat een beetje geinig? Zoek nog wat spellen voor 8 personen voor ons jaarlijkse Cabin in the Woods bordspellen weekend. (Alhoewel met zoveel personen we deze keer maar eens wat vaker gaan opsplitsen om niet continu in party-games te blijven hangen.)
gezien je het over een jaarlijks iets hebt.
Kun je me andere opties aanbevelen voor spelen met 8 spelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Swaxie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:04:
[...]

gezien je het over een jaarlijks iets hebt.
Kun je me andere opties aanbevelen voor spelen met 8 spelers?
Splitsen in 2 groepen als je wat andere spellen wilt spelen dan partygames.
Wij hebben komende maart ook weer een weekend gepland met een man of 10, maar we hebben altijd meerdere groepen, worden je opties ineens een stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
  • Laatst online: 13:14
MADG0BLIN schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:12:
[...]

Wij hebben komende maart ook weer een weekend gepland met een man of 10, maar we hebben altijd meerdere groepen, worden je opties ineens een stuk groter.
Het ging me met name erom dat ik op zoek ben naar leuke partygames die mee op vakantie kunnen met het vliegtuig, dus kleine kaartspelletjes komen eerder in aanmerking;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Swaxie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:36:
[...]

Het ging me met name erom dat ik op zoek ben naar leuke partygames die mee op vakantie kunnen met het vliegtuig, dus kleine kaartspelletjes komen eerder in aanmerking;)
Ok, hier wat tips voor meer spelers en relatief klein formaat. :)

Codenames
Dixit: Odyssey (Normale dixit is tot en me6, deze breidt hem uit naar 12)
Welcome To (Roll and Write)
Decrypto
Spyfall
Diamant
Saboteur
Bang! The Dice Game
6 nimmt!
Machiavelli / Citadels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
MADG0BLIN schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:12:
[...]

ja dat gaan we hier ook doen, maar af en toe iets samen spelen is ook wel leuk. Hier is de groep in de loop van de jaren steeds groter geworden.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

-Captain sonar ! Het enige spel waarbij ik het jammer vind dat we eigenlijk nooit groepen > 4 spelers hebben!
-7 wonders
-camel up

Maar verder eens met @MADG0BLIN split op in 2 groepen van 4.

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 14-12-2022 12:08 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

GRDavies75 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:18:
Noem me maar een bordspel snob, maar is er een bordspel adaptatie van een computerspel die echt de moeite waard is? Of is het meer een fanservice / voor de fans?
Anno 1800 is zeker een goed spel (voor degene die dit soort spellen kunnen waarderen) , maar heeft imho dan weer niet heel veel met het computer spel te maken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geerius
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-05 20:03
ik zal ook eens wat vaker hier gaan meekijken en reageren. Al jarenlang vooral een lezer op Tweakers en GoT. Daarnaast ook al jarenlang een fanatiek bordspelspeler. Sommige zullen mogelijk mijn naam herkennen vanuit een ander platform (ik herken in ieder geval wel enkele namen).

Zoals MADG0blin al aangeeft is het bijna einde printrun van Sleeping Gods in het Nederlands. De uitgever heeft wel al een tweede run aangekondigd die naar verwachting in het voorjaar geleverd gaat worden. Daar zit een gecorrigeerd regelboek in waar enkele fouten zijn uitgehaald. De meeste wijzigingen zijn ook te vinden in de errata van het spel.

Er zijn meer dan genoeg spellen die zeer goed te spelen zijn met grotere groepen:
- Tortuga 1667: De Engelse tegen de Fransen met misschien een Nederlander actief. Probeer met je landgenoten de meeste schatten in bezit te hebben op het moment dat de Spaanse vloot aankomt. Je weet echter aan het begin van het spel niet wie je landgenoten zijn. Dat zal je moeten achterhalen door de acties van de andere spelers te analyseren. Ben je de Nederlander? Dan wil je juist dat de schatten eerlijk verdeeld zijn.
- Bristol 1350: Probeer de door de pest geplaagde stad te ontvluchten. Echter elke kar kan maar een beperkt aantal personen meenemen. Je wilt ook niet dat je samen met iemand met de pest de stad ontvlucht want dan verlies je alsnog.
- Deadwood 1876: Eerst samen kluizen vol goud verzamelen. En tot slot gaat de groep met het meeste goud in een shootout bepalen wie de grote winnaar wordt.

Er is van Cash 'n Guns tegenwoordig ook een variant in het Harry Potter universum genaamd Paralitus!

Afgelopen zaterdag zelf 2 spellen kunnen spelen.
- Dogs of War: Machtsstrijd in 3 gevechten. Probeer bepaalde huizen te laten winnen om de schilden die je kunt verzamelen meer waard te laten zijn. Dit is een van die spellen die het beste speelt met het maximale aantal spelers van 5.
- Tiletum: Het spel uit de T-reeks van dit jaar. Slechts 16 dobbelstenen ga je pakken om acties uit te voeren, maar toch zie je dat je aan het uitbreiden bent. Een topper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Geerius schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:27:
ik zal ook eens wat vaker hier gaan meekijken en reageren. Al jarenlang vooral een lezer op Tweakers en GoT. Daarnaast ook al jarenlang een fanatiek bordspelspeler. Sommige zullen mogelijk mijn naam herkennen vanuit een ander platform (ik herken in ieder geval wel enkele namen).

Zoals MADG0blin al aangeeft is het bijna einde printrun van Sleeping Gods in het Nederlands. De uitgever heeft wel al een tweede run aangekondigd die naar verwachting in het voorjaar geleverd gaat worden. Daar zit een gecorrigeerd regelboek in waar enkele fouten zijn uitgehaald. De meeste wijzigingen zijn ook te vinden in de errata van het spel.

Er zijn meer dan genoeg spellen die zeer goed te spelen zijn met grotere groepen:
- Tortuga 1667: De Engelse tegen de Fransen met misschien een Nederlander actief. Probeer met je landgenoten de meeste schatten in bezit te hebben op het moment dat de Spaanse vloot aankomt. Je weet echter aan het begin van het spel niet wie je landgenoten zijn. Dat zal je moeten achterhalen door de acties van de andere spelers te analyseren. Ben je de Nederlander? Dan wil je juist dat de schatten eerlijk verdeeld zijn.
- Bristol 1350: Probeer de door de pest geplaagde stad te ontvluchten. Echter elke kar kan maar een beperkt aantal personen meenemen. Je wilt ook niet dat je samen met iemand met de pest de stad ontvlucht want dan verlies je alsnog.
- Deadwood 1876: Eerst samen kluizen vol goud verzamelen. En tot slot gaat de groep met het meeste goud in een shootout bepalen wie de grote winnaar wordt.

Er is van Cash 'n Guns tegenwoordig ook een variant in het Harry Potter universum genaamd Paralitus!

Afgelopen zaterdag zelf 2 spellen kunnen spelen.
- Dogs of War: Machtsstrijd in 3 gevechten. Probeer bepaalde huizen te laten winnen om de schilden die je kunt verzamelen meer waard te laten zijn. Dit is een van die spellen die het beste speelt met het maximale aantal spelers van 5.
- Tiletum: Het spel uit de T-reeks van dit jaar. Slechts 16 dobbelstenen ga je pakken om acties uit te voeren, maar toch zie je dat je aan het uitbreiden bent. Een topper!
aha een liefhebben van Facade Games :) Ik heb ze zelf ook, inclusief Salem 1692, die moet nog een keer gespeeld worden , maar dat moet de komende keer wel lukken.

Wat ik zelf erg leuk en hilarisch vind, en ideaal voor een weekend, is Don't get Got.

Root zou in theorie ook met 8 te spelen moeten zijn als je maar facties uit de uitbreidingen toe blijft voegen uit expansions... maar ik verwacht dat dat een enorme chaos gaat worden dus ik denk dat we dat maar niet gaan proberen (verbaas me trouwens nog steeds een beetje dat er hier zo weinig over gesproken wordt, ik blijf het een zeer ingenieus spel vinden)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuey
Hopjesvla79 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:06:
[...]

aha een liefhebben van Facade Games :) Ik heb ze zelf ook, inclusief Salem 1692, die moet nog een keer gespeeld worden , maar dat moet de komende keer wel lukken.

Wat ik zelf erg leuk en hilarisch vind, en ideaal voor een weekend, is Don't get Got.

Root zou in theorie ook met 8 te spelen moeten zijn als je maar facties uit de uitbreidingen toe blijft voegen uit expansions... maar ik verwacht dat dat een enorme chaos gaat worden dus ik denk dat we dat maar niet gaan proberen (verbaas me trouwens nog steeds een beetje dat er hier zo weinig over gesproken wordt, ik blijf het een zeer ingenieus spel vinden)
Root is echt een titel die ik graag eens zou willen proberen voordat ik hem zou kopen; Vijf tientjes+ vind ik net een te groot bedrag om er een gokje op te wagen. Zeker met de complexity score op BGG in het achterhoofd vermoed ik dat ik de titel sowieso tof zou vinden, maar ik het eigenlijk nogal de vraag of anderen in onze spellengroep er hetzelfde over denken (al spelen we, eerlijk is eerlijk, regelmatig spellen met een vergelijkbare complexiteit). Alleen.. Iemand een tip waar dat kan? Geen Nederlandse uitgave betekent geen exposure in spellenzaken of op beurzen, helaas :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
Hopjesvla79 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:06:
[...]

Is Root ook, maar de hype is inmiddels al een paar jaar terug. Dat soort games met 8 spelen lijkt me inderdaad rampzalig, speel dan games die bedoeld zijn als dagvullend evenement, zoals Twilight Imperium, "Here I stand" of War room.

Die laatste ga ik binnenkort voor de 3e keer spelen trouwens, toen de 2nd edition kickstarter (mijn eerste kickstarter ooit 8) ) binnen was vrij snel 2 dagen georganiseerd met een groep van 6 man.. gave ervaring maar een hoop werk, moest zelfs een extra tafel regelen. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3chGHxNNLVl7o2IyL3LavoaG0X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y72gAG6nVW65r4cgJ36y1hqj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwZ-nA7lpH7cMKYFJoIuflJb2Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQXU6CiDJeNMNgzaegrhaGsH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door _Anvil_ op 14-12-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Smuey schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:01:
[...]

Root is echt een titel die ik graag eens zou willen proberen voordat ik hem zou kopen; Vijf tientjes+ vind ik net een te groot bedrag om er een gokje op te wagen. Zeker met de complexity score op BGG in het achterhoofd vermoed ik dat ik de titel sowieso tof zou vinden, maar ik het eigenlijk nogal de vraag of anderen in onze spellengroep er hetzelfde over denken (al spelen we, eerlijk is eerlijk, regelmatig spellen met een vergelijkbare complexiteit). Alleen.. Iemand een tip waar dat kan? Geen Nederlandse uitgave betekent geen exposure in spellenzaken of op beurzen, helaas :(
wat ik dan altijd doe is kijken voor een Marktplaats deal, misschien heb je mazzel en kan je hem goedkoper op de kop tikken.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
[...]

Misschien weer eens een Tweakers spellendag organiseren, dan kunnen we dit soort spellen ook de revue laten passeren.

Is er geen bordspel groep in de buurt?
_Anvil_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:05:
[...]

Is Root ook, maar de hype is inmiddels al een paar jaar terug. Dat soort games met 8 spelen lijkt me inderdaad rampzalig, speel dan games die bedoeld zijn als dagvullend evenement, zoals Twilight Imperium, "Here I stand" of War room.

Die laatste ga ik binnenkort voor de 3e keer spelen trouwens, toen de 2nd edition kickstarter (mijn eerste kickstarter ooit 8) ) binnen was vrij snel 2 dagen georganiseerd met een groep van 6 man.. gave ervaring maar een hoop werk, moest zelfs een extra tafel regelen. 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf! Heb hem hier nog in plastic liggen. Helaas nog niet de gelegenheid gehad om te spelen.. Hopelijk ergens in het nieuwe jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuey
MADG0BLIN schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:21:
[...]

Misschien weer eens een Tweakers spellendag organiseren, dan kunnen we dit soort spellen ook de revue laten passeren.

Is er geen bordspel groep in de buurt?
Goede tip. Er zal ongetwijfeld wel een borspellengroep in de buurt zitten (ik weet in ieder geval van Amsterdice), maar met een fulltime baan, twee jonge kinderen en een vriendin met ploegendiensten in de zorg lijkt dat eigenlijk nooit goed uit te komen :X Ik zag toevallig wél dat ze bij het Spellenhuis in Haarlem Root hebben liggen (als in, The Boardroom, hun bordspellencafé), dus wellicht dat ik in het nieuwe jaar daar even in het weekend een middag ga zitten!

• pirke
Swaxie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:36:
[...]

Gewoon een ouderwets stok kaarten? En dan lekker toepen zoals vroeger :)

• _Anvil_
MADG0BLIN schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:21:
[...]
[...]

Gaaf! Heb hem hier nog in plastic liggen. Helaas nog niet de gelegenheid gehad om te spelen.. Hopelijk ergens in het nieuwe jaar.
Ben benieuwd wat je er van vind, diverse mensen uit onze groep speelden vroeger Axis & allies (de grote 50th anniversary edition als laatste) en dit is natuurlijk echt de moderne reworked versie van die klassieker. In onze potjes leken de Russen (en allies in het algemeen) het zeer pittig te hebben trouwens, met die 2nd edition regels mogen er bijvoorbeeld geen allied units rusland in vliegen voor defense... En beide dagen kwamen we niet veel verder dan 3 a 4 rondes in 12 uur speeltijd (inclusief 2 food breaks) 8)7

We namen veel te veel tijd voor overleg bij het schrijven van de movement orders denk ik, het ene team zat lekker in de tuin met een tablet (foto's van de boardstate er op) en de andere binnen rond het bord. Je kunt makkelijk 30 min praten over je strategie, maar het kan goed 40 min zijn geweest voordat we weer met 7 man bij het bord stonden om daadwerkelijk units te moven :P

Ow en 2 tafels is bijna een must, ik had dus op die 2e tafel de battle boards (parallel 2 battles opzetten voor tijdwinst) en de morale/casualty tracker... (zie foto onderaan vorige pagina)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Smuey schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:32:
[...]

Goede tip. Er zal ongetwijfeld wel een borspellengroep in de buurt zitten (ik weet in ieder geval van Amsterdice), maar met een fulltime baan, twee jonge kinderen en een vriendin met ploegendiensten in de zorg lijkt dat eigenlijk nooit goed uit te komen :X Ik zag toevallig wél dat ze bij het Spellenhuis in Haarlem Root hebben liggen (als in, The Boardroom, hun bordspellencafé), dus wellicht dat ik in het nieuwe jaar daar even in het weekend een middag ga zitten!
Hier wordt Root bijna om de 2 weken wel gespeeld. Ik vind het een spel het leukst met 4 spelers. Waar je voor moet waken is een run-away-leader en dan is het nagenoeg wel gespeeld en bijna niet te achterhalen. Dat is het jammere. Wat je kan doen is de android/iphone game installeren? Dat is geen uitgave van 10,- en zo ben ik ook begonnen, scheelt weer de grotere uitgave. Verder hielp het voor ons om een paar spellen dezelfde factie te gebruiken zodat je die kan 'leren' Ook daar is de app wel leuk voor, het wisselen van facties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geerius
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-05 20:03
Ik heb de Steamversie van Root een paar keer gespeeld. Dat is eigenlijk wel goed bevallen. Echter zal het in de spellengroep wat lastiger zijn. De verschillende rassen die toch compleet anders spelen. Om het geval van runaway leader tegen te gaan moet je wel de gevragen goed kunnen inschatten en daardoor moet je ook de andere rassen goed genoeg kennen.

Dat is natuurlijk wel op te lossen door allemaal eerst de digitale variant te spelen, maar dan vraag ik mij af: Als iedereen de digitale variant al heeft gespeeld is dat dan niet voldoende en kun je niet beter een ander spel op tafel leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:40
Smuey schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:32:
[...]

In Haarlem heb je ook nog een maandelijkse spellenclub Saturdice.

Mocht je ROOT een keer willen spelen in de boardroom schuif ik graag aan als je nog spelers zoekt of kan ik evt. ook hosten. Misschien een mini tweakers meetup als er geïnteresseerden uit de buurt (Haarlem) zijn?

ROOT is eco-systeem met alle verschillende facties en bord combinaties. Belangrijk is niet alleen je eigen factie begrijpen, maar ook hoe de andere facties scoren en met welke snelheid (sommige facties "snowballen" meer). Het is en blijft een race naar 30 punten namelijk!

Eerste pot is vaak een kennismaking met ROOT en voornamelijk je eigen factie, daarna kan je wat meer op het geheel gaan letten. Ik heb wel gemerkt dat niet iedereen even gecharmeerd is van ROOT ondanks de geweldige artwork. De designer omschrijft ROOT ook als een "a mean game". Ik vind de game wel goed en interessant, maar denk wel dat het een game is die je het beste kan uitdiepen met een vaste groep, omdat alles in elkaar haakt.

Leuke video van de designer over Kingmaking en ROOT.

Speel zelf ook Oath (van dezelfde designer) met een groep van 4 man, maar deze game sloeg ook niet aan bij verschillende groepen na een enkele play. Het spel is wat mij betreft geweldig en bied veel diepgang en geen van onze 8 potjes is hetzelfde geweest, vanwege de win-condities en " veranderende" wereld.

[ Voor 9% gewijzigd door Mvdbeld op 15-12-2022 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
_Anvil_ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:10:
[...]

diverse mensen uit onze groep speelden vroeger Axis & allies (de grote 50th anniversary edition als laatste)
Ik heb de originele nog steeds in de kast staan, al bijna 20 jaar niet meer gespeeld, maar ik hou m :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Izh7ushsgnBZ3jEvrI5GHbNXLmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4NYkG22yaDgccT3YG0zQ4ud.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Chevalric schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:29:
Afgelopen vrijdag hebben we Weather Machine, het nieuwe spel van Vital Lacerda, op tafel gelegd (en gespeeld!). Lacerdas spellen staan bekend om hun complexiteit en dat is zeker ook het geval bij dit spel. Andere spellen van hem zijn: Kanban, Lisboa, Vinhos en On Mars.

Het thema is grappig, maar totaal niet relevant voor de rest van het spel: er is een wetenschapper genaamd Latif die een weer machine heeft uitgevonden, maar helaas had die als bij-effect dat elders op de wereld extreem weer optrad. Maar goed, zoals ik al zei, dat kun je net zo hard weer vergeten, want dat gaat je op geen enkele manier helpen om het spel te snappen.

Normaal wil ik nog wel eens beschrijven hoe het spel in elkaar zit, maar dat is bij dit spel niet te doen. Alles grijpt op elkaar in en je moet echt het bord voor je hebben, wil je er enigszins chocola van kunnen maken. Maar goed, zoals ik al zei: dat is waar Lacerda bekend om staat.

Als je eenmaal door de regels heen bent en je gaat spelen, dan is het spel toch best elegant te noemen. De keuzes zijn behoorlijk ruim en de meeste regels vallen snel op hun plek. Helaas hadden we één regel niet goed gelezen, waardoor het lastig werd om punten te scoren. Je verzamelt namelijk boek-tokens die je dan weer als set moet inzetten om punten te scoren. Echter konden we één van de drie typen niet goed verzamelen doordat we dus verkeerd gelezen hadden.

Desondanks vond ik het wel een leuk spel, ondanks de complexiteit. Het is zeker een spel dat je een paar keer gedaan moet hebben om er echt handigheid in te krijgen, omdat de spelmechanismen als tandwielen in elkaar grijpen. Ik ga het dit weekend dan ook zeker nog een keer spelen.
Hier vorige week ook gespeeld, prima bevallen. Had voor WM ook al Kanban EV (staat in de kast hier) en On Mars gespeeld. Top spellen.

Afgelopen woensdag dan ook de volgende Lacerda kunnen spelen: Lisboa. Ook een hele fijne ☺️.

Zondag weer een spelletjes dag staan met een vriend van me en WM gaat dan ook op tafel komen weer.

Zelf ook Obsession een paar keer kunnen spelen nu. Was een enorme hype omheen die ik aanvankelijk niet begreep. Ik zeg aanvankelijk, want het spel is heel leuk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:49
Met dank aan @Cannoli mijn zoon Dice Throne adventures kunnen geven voor zijn verjaardag. Naast Similo (sprookjes en mythes), Ticket to Ride en Wingspan en een zwik lego heeft hij een goede verjaardag en sint gehad zullen we maar zeggen.

Qua ervaringen:
1 Dice Throne Adventures. Eerste 2 levels gespeeld. Bevalt goed, combinatie met dungeon crawler en Coop is goed uitgewerkt. Niet makkelijk (eerste boss battle gelijk verloren) en bovendien kwalitatief echt weer mooi. Prijs is wel een dingetje, maar wij spelen Dicethrone vaak genoeg.

2 Similo, simpel coop spel waarbij je zonder te praten hints geeft door het spelen van bijpassende (of niet passende) kaarten. Speelt snel en simpel. Sprookjesvariant is met kleine kinderen goed te doen, mythen is een stuk lastiger om goed op te lossen. Goedkoop en leuk spelletje voor erbij met de Kids.

Ticket to ride en Wingspan is al voldoende over gezegd. Had hij zelf van vrienden en familie gevraagd en zijn prima nieuwe klassiekers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
pirke schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:09:
[...]

Ik heb de originele nog steeds in de kast staan, al bijna 20 jaar niet meer gespeeld, maar ik hou m :)

[Afbeelding]
Die heb ik ook nog, als kind kreeg ik mijn moeder zo ver om Axis & Allies te kopen in een warenhuis, samen met shogun (ook uit de MB gamester series) mijn eerste "serieuze" boardgame.

Ik heb hem nog wel recent gespeeld, omdat mijn zoontjes deze versie leuker vonden. Spel zelf is wel hopeloos achterhaald tov de latere edities (heb ook spring 1942 ed 2, de versie gebaseerd op 50th anniversary) .

Morgen weer War Room 2nd edition spelen!!

Gisteravond nog een leuke pot Triumph & tragedy gespeeld (gewonnen door in 1940 Parijs en Moskou in te nemen, was ook alles of niets.. want op andere manieren ging ik niet meer winnen ;)

Speel hem nu regelmatig met een vaste groep van 3 liefhebbers, echt een aanrader als je van grand/deep strategy en/of alternatieve geschiedenis houdt en specifiek voor 3 spelers ontworpen!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chevalric
Gisteren tijdens de wekelijkse spellen avond eindelijk Hamlet: A Village Building Game op tafel kunnen leggen na lang wachten op de verzending door Crowdfinder.

Het spel is een leuke twist op een worker placement game, waarbij je met tegels je gehucht uitbreidt en zo steeds meer plekken krijgt om je meeples aan het werk te zetten.
Om acties uit te voeren, heb je grondstoffen nodig die elders op de tegels liggen en die moet je vervoeren door een keten van ezel-meeples te maken tussen de dorpeling-meeple en de resource die je wilt.
Het is dus een leuk puzzeltje, zeker als het gehucht groter wordt en je meerdere werkers en ezels hebt.

De tegels hebben allerlei bijzondere vormen (uitgaand van de basis van een zeshoek), en je mag redelijk vrij aanleggen: alleen straten mogen niet ineens eindigen en secties moeten uitgelijnd blijven, maar dat is al snel logisch als je het spel speelt.

En heb je ergens een weg nodig waar die niet is, dan kun je die zelf aanleggen, mits de tegels hetzelfde soort landschap (bos of rotsen) hebben waar ze elkaar raken.

Het spel eindigt als de zes delen van de kerk gebouwd zijn, want dan is je gehucht een dorp geworden.

Zoals gezegd, het is eigenlijk een leuk puzzeltje om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Als je het spel een beetje door hebt, speel je het denk ik in een uurtje of anderhalf weg.
De Kickstarter extra’s zijn leuk, alleen de 3D kerk die je zelf in elkaar plakt, is een beetje een misser aangezien het ding op de centrale tegel moet, waardoor die je het zicht ontneemt. En aangezien het puur voor de show is, hebben we die snel weer terug in de doos gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
Vandaag hadden we een spellendag, waar ik een paar lange spellen heb gespeeld. Als eerste speelden we nog een keer Weather Machine, maar nu met alle regels zoals ze horen 😁.

Daarna was Lacrimosa aan de beurt. In dit spel ben je een “patron of the arts” die door de weduwe van Mozart is overgehaald om het Requiem af te laten ronden door andere componisten. Based on true events, zullen we maar zeggen 😉.

Dit doe je door over vijf rondes vier acties uit per ronde uit te voeren. Je begint je beurt met vier kaarten, hiervan kies je er twee: eentje schuif je aan de bovenkant in je spelersbordje en is je actie, de andere schuif je er aan de onderkant in en levert inkomsten voor de volgende ronde. Een leuk mechanisme, al ben ik wel benieuwd hoe goed het voor je kaarten is.

Je hebt in totaal vijf mogelijke acties: een herinneringskaart kopen (dit zijn de actiekaarten), een opus kaart kopen, een opus uitvoeren of verkopen (om geld en punten te verdienen), rondreizen door Europa (om bonussen of eindscore voorwaarden te krijgen) of natuurlijk aan het Requiem laten werken door een van twee componisten.

Het is een strakke efficiëntie strijd, waarbij je met verschillende strategieën tot een mooie eindscore kunt komen. Daarnaast is het thema er mooi in verwerkt. Minpunt is wel het matige regelboekje en de niet altijd even duidelijke iconografie met name om de hoogte van kosten aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:40
Mvdbeld schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:41:
[...]

Eleven gebackt, maar deze gaat ook gewoon retail bereiken gezien het thema en ook het bedrijf erachter Portal games (o.a. robinson en empires of the... etc.).

Denk zelf dat retail ook voordeliger zal worden ten koste van wellicht wat exclusives. :+
Even mezelf quoten, maar waar ik al bang voor was gebeurd. Spel o.a. bij spellenrijk te krijgen voor minder en ik heb nog niks binnen. Tevens ook door crowdfinder, maar toch...

Hier mensen de retail en of gamefound edition van Eleven al binnen? Qua timing wel leuk met het WK een football Manager, verwacht de mijne volgende week ergens. Campagne zijdelings gevolgd maar volgens mij verdiend portal niet echt de schoonheidsprijs, daarnaast ook wel wat onduidelijke regelzaken en volgens velen met name een solo spel (wat het oorspronkelijk ook was natuurlijk).

[ Voor 13% gewijzigd door Mvdbeld op 18-12-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 22:42
MADG0BLIN schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:43:
[...]

Ok, hier wat tips voor meer spelers en relatief klein formaat. :)

Codenames
Dixit: Odyssey (Normale dixit is tot en me6, deze breidt hem uit naar 12)
Welcome To (Roll and Write)
Decrypto
Spyfall
Diamant
Saboteur
Bang! The Dice Game
6 nimmt!
Machiavelli / Citadels
Beetje late reactie, maar de nieuwe versie van de normale Dixit gaat tot 8 spelers en heeft een tandwielsysteempje om te stemmen wat echt volledig superieur is aan zowel het originele Dixitstemsysteem als die van Odyssee. Moet je dus wel even opletten dat je de 8-speler variant koopt en niet de 6-speler variant, maar zeker als je Dixit nog niet hebt is dat naar mijn mening de versie die je wil kopen (of je moet regelmatig met meer dan 8 spelers willen spelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Flash sale op Darkest Dungeon. Alleen vandaag nog 50% korting:
https://info.mythicgames....oduc-category-flash-sales

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Afgelopen zaterdag voor het eerst Twilight imperium gespeeld. We waren met vijf en we hebben er 11 uur over gedaan. Ik vind het op zich geen slecht spel, maar het maakt precies gebruik van de twee mechanismen waar ik het meest hekel aan heb. Vechten en onderhandelen. Ik kan er heel slecht tegen om legers te bouwen en dan weer kwijt te raken. Ook het onderhandelen vind ik zo onzinnig in een spel. Leuk om hem van mijn lijstje te strepen, maar voor mij nooit meer.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• _Anvil_
ViNcE schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:21:
Afgelopen zaterdag voor het eerst Twilight imperium gespeeld. We waren met vijf en we hebben er 11 uur over gedaan. Ik vind het op zich geen slecht spel, maar het maakt precies gebruik van de twee mechanismen waar ik het meest hekel aan heb. Vechten en onderhandelen. Ik kan er heel slecht tegen om legers te bouwen en dan weer kwijt te raken. Ook het onderhandelen vind ik zo onzinnig in een spel. Leuk om hem van mijn lijstje te strepen, maar voor mij nooit meer.
Wauw, had niemand je van te voren gewaarschuwd? Hopelijk was je niet te triggered die 11 uur lang dan :*) In elk spel met combat verlies je eenheden toch?

Groot TI4 fan hier, in onze groep hebben we juist veel lol met onderhandelen. Buurman x valt je aan en 2 minuten omkopen en overtuigen later valt hij alsnog je buurman aan ipv jou, prachtig toch 8) TI4 is wel een spel dat valt of staat met de juiste roep, ik ben ook vrij selectief wie we mee laten doen...

Ieder zn ding hoor, dat heb ik dan weer met veel duffe eurogames.. "Leuk om een keer gedaan te hebben, vind het wel best zo verder" *kuch*wingspan*kuch*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

_Anvil_ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:33:
[...]

Wauw, had niemand je van te voren gewaarschuwd? Hopelijk was je niet te triggered die 11 uur lang dan :*) In elk spel met combat verlies je eenheden toch?
Niet over het handelen, wel over het aanvallen uiteraard.
Ik heb er ook even goed over nagedacht waarom ik deze spellen toch altijd speel en ik ben er eindelijk achter. 4X is één van mijn favoriete type spellen op de computer, dus ik wil het heel graag ook als bordspel leuk vinden. Tegen de computer voel ik me echter niet bezwaard om aan te vallen.
Mijn spellengroep koopt erg veel games en normaal gesproken zeg ik altijd dat ik alles sowieso wel één keer speel. Daarom heb ik Ankh, Blood Rage, Kemet en ga zo maar door allemaal wel gespeeld. Maar ik denk dat ik gewoon moet accepteren dat het niet voor mij is.
Voor de volledigheid, het spel zat trouwens wel goed in elkaar hoor. Het was prima te spelen en we hadden weinig vragen over de regels.

Ik moet gewoon accepteren dat ik een ontzettende care bear ben.:)

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Ik heb de laatste tijd ook weer behoorlijk wat spellen gekocht:

- Potion Explosion : echt een erg leuk spel!
- Hellapagos : nog niet gespeeld.
- Machi Koro 2 : nog niet gespeeld.
- Wonder Woods : nog niet gespeeld.
- Beverbende : moet nog binnenkomen.

En sinds gisteren heb ik ook interesse in Heat Pedal to the Metal. Dat lijkt mij echt een top spel!

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:28
Met kerst Nemesis gehad van mn vrouw: zo benieuwd naar !
Dan gisteren nog star realms ontvangen van een vriend, dat was een surprise. Deze wel al gespeeld en is wel leuk.
Dan eind januari verwacht ik nog ark nova van mn meter :)
Geen slechte vooruitzichten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:21
De oogst hier is vooralsnog:
- Legendes van Andor
- Watergate (inclusief een klein setje kaarten ter uitbreiding)
- Stef Stuntpiloot (lekker shotten aan het eind van de avond)

Ik verwacht nog Spirit Island, aangezien ik vorig jaar de uitbreiding per ongeluk had gekregen ipv het hoofdspel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:15
[...]
Root is echt een titel die ik graag eens zou willen proberen voordat ik hem zou kopen;
Ik stond er bij Het Lab naar te kijken, in Utrecht.

De verkoper wist me te vertellen dat het "het meest afgeraden spel" uit hun top 20 was. :) Ja, het is een supergoed spel en het steekt heel tof in elkaar. Maar, zo legde hij me uit, je hebt er echt een toegewijde groep voor nodig die meerdere keren het spel wil spelen.

Want, elke factie in het spel heeft zowaar een eigen regelboek en eigen mechanics! Je hebt dus sowieso vier spelers nodig en elk krijgt een dikke leercurve voor z'n mik. Dat is in veel casual groepen gewoon niet te trekken. En inderdaad, voor ons thuis is dat ook echt niets. jammer. :+

EDIT:
Wel geinig trouwens, als ik zo over Root hoor, dan denk ik ook steeds aan Armello. Dat is een top spel! _/-\o_

Super mooie artwork en het spel steekt cool in elkaar... maar toegegeven, dit is er eentje die 100% digitaal is en volgens mij tabletop niet eens zou werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Liegebeest op 26-12-2022 14:23 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Laatst online: 15:43
Overigens. Koop hem niet. Ik ben actief in de mythic discord. Heb de game gebavked etc

Mythic staat op punt van omvallen
Veel veel fouten in regelboek en board
Levertijden zijn ergens tussen nu en 2024

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-05 13:11
SToRM666 schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:26:
Ik heb de laatste tijd ook weer behoorlijk wat spellen gekocht:

- Potion Explosion : echt een erg leuk spel!
- Hellapagos : nog niet gespeeld.
- Machi Koro 2 : nog niet gespeeld.
- Wonder Woods : nog niet gespeeld.
- Beverbende : moet nog binnenkomen.

En sinds gisteren heb ik ook interesse in Heat Pedal to the Metal. Dat lijkt mij echt een top spel!
Potion Explosion is hier ook nog 1 vd favorieten. Met Black Friday had ik de 6th Student uitbreiding voor een mooi prijsje besteld. Helaas heeft Bol de bestelling geannuleerd, omdat ze de verkoper verbannen hadden i.v.m. problemen.

Een ander spel dat ik wel voor een nette prijs op de kop kon tikken was Everdell.
Deze had ik gekocht op basis van verschillende reviews. Op kerstavond hebben we deze uitgeprobeerd en het is echt een ontzettend leuk spel.

De spelregels zijn omslachtig en chaotisch uitgelegd, dus het duurde een tijdje voor we met een potje op weg waren. Het blijkt helemaal niet zo lastig, dus we pakten het tijdens het spelen snel op.
Leuk spel dus en lekker gevarieerd door de mogelijkheden. Het ziet er ook fantastisch uit. Echt een aanrader wat mij betreft.

Ik verwacht hier nog wel wat uitbreidingen voor te kopen in de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Liegebeest schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:19:
[...]

Ik stond er bij Het Lab naar te kijken, in Utrecht.

De verkoper wist me te vertellen dat het "het meest afgeraden spel" uit hun top 20 was. :) Ja, het is een supergoed spel en het steekt heel tof in elkaar. Maar, zo legde hij me uit, je hebt er echt een toegewijde groep voor nodig die meerdere keren het spel wil spelen.

Want, elke factie in het spel heeft zowaar een eigen regelboek en eigen mechanics! Je hebt dus sowieso vier spelers nodig en elk krijgt een dikke leercurve voor z'n mik. Dat is in veel casual groepen gewoon niet te trekken. En inderdaad, voor ons thuis is dat ook echt niets. jammer. :+

EDIT:
Wel geinig trouwens, als ik zo over Root hoor, dan denk ik ook steeds aan Armello. Dat is een top spel! _/-\o_

Super mooie artwork en het spel steekt cool in elkaar... maar toegegeven, dit is er eentje die 100% digitaal is en volgens mij tabletop niet eens zou werken.
nou nou eigen regelboek...elke factie heeft z'n eigen hoofdstuk in het regelboek, niet een compleet eigen boek hoor ;)
Dat van die 4 spelers klopt ook niet, het is vanaf 1 speler te doen (met de Clockwork solo uitbreidingen) maar het basisspel kan al vanaf 2 spelers. Werkt prima.
Leercurve is stijl, maar ook weer niet onmogelijk. Je moet er idd wel een beetje voor open staan dat dit spel anders dan anders is.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:15
Hopjesvla79 schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:54:
[...]
nou nou eigen regelboek...elke factie heeft z'n eigen hoofdstuk in het regelboek, niet een compleet eigen boek hoor ;)
Dat van die 4 spelers klopt ook niet, het is vanaf 1 speler te doen (met de Clockwork solo uitbreidingen) maar het basisspel kan al vanaf 2 spelers. Werkt prima.
Leercurve is stijl, maar ook weer niet onmogelijk. Je moet er idd wel een beetje voor open staan dat dit spel anders dan anders is.
Toegegeven: ik speel hier Chinese whispers, heh? Ik heb 't van die persoon bij Lab en herhaal weer wat hij me zei. Dus #KorrelZout. :o Maar, dankjewel voor de correcties!

Hij had zelf echt aangegeven dat't met twee spelers niet leuk zou zijn, dus dat nam ik voor waar aan. Then again, different folks, different strokes.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Liegebeest schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:58:
[...]

Toegegeven: ik speel hier Chinese whispers, heh? Ik heb 't van die persoon bij Lab en herhaal weer wat hij me zei. Dus #KorrelZout. :o Maar, dankjewel voor de correcties!

Hij had zelf echt aangegeven dat't met twee spelers niet leuk zou zijn, dus dat nam ik voor waar aan. Then again, different folks, different strokes.
ha ha no worries, maar verbaasd me dat een verkoper , die natuurlijk ook niet alles kan weten, het spel dermate zo neerzet dat je het idd niet kan verkopen. Ach wellicht was die zelf geen fan. Sweetspot qua spelers is ook wel 3 a 4, maar heb nu ook een paar keer met 2 gespeeld en dat is best leuk. Leer je ook veel beter de facties kennen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

corset schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:29:
[...]

Overigens. Koop hem niet. Ik ben actief in de mythic discord. Heb de game gebavked etc

Mythic staat op punt van omvallen
Veel veel fouten in regelboek en board
Levertijden zijn ergens tussen nu en 2024
Ik begrijp je sentiment. Ben zelf backer van HEL: the Last Saga en dat ziet er niet best uit. Meer dan geruchten heb ik echter niet.

Zonde, want ze maken goede games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
SToRM666 schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:26:
Hier heb ik ook zin in! Ik heb ‘m gereserveerd bij de lokale spellenwinkel. Levertijd onbekend helaas.

Wij hebben weer even wat potjes El Dorado, Unlock en Lost Cities gespeeld. Lang niet gedaan, blijven toch erg leuke, goede spellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gilotto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-05 21:15

Gilotto

Paint Skillz

Gisteren Scythe gespeeld bij een vriend.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6nKBPzwFLM607ib1EEwYdOH2yQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTLgtYghL0ssjePRu5jRgkn8.jpg?f=fotoalbum_large
Bedoeling van het spel is om munten te verzamelen en om sterren te verdienen. Als een speler 6 sterren heeft verzameld eindigt het spel. Munten krijg je door gebieden te bezitten, grondstoffen en sterren te verzamelen en gebouwen te bouwen. We spelen het in 1,5 uur. Erg leuk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-05 11:11

On_E

Housemusic

millerman_sf schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:59:
Ik verwacht nog Spirit Island, aangezien ik vorig jaar de uitbreiding per ongeluk had gekregen ipv het hoofdspel.
Ik heb het hoofdspel met Kerst gekregen. :)
Nog ff tijd voor maken om te spelen.

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Gisteravond voor het eerst Woodcraft gespeeld.
We hadden ons allen niet heel goed voorbereid waardoor het begin wat stroef liep, maar gedurende het spel werd e.e.a wel wat duidelijker. Tijdens je beurt groeien eerst je bomen (dobbelstenen) op je bordje met 2. Daarna pak je 1 van de 7 acties op het speelbord en verplaatst deze naar het volgende stuk.

Tijdens het spel verzamel je hout in de vorm van dobbelstenen. Deze dobbelstenen kan je weer in stukken "zagen" waardoor je van een 6 bijvoorbeeld een 4 en 2 overhoudt. Met deze nieuwe dobbelstenen kan je dan bijvoorbeeld weer contracten vervullen of andere dingen doen.
Tijdens het spel kan je ook nog zogenaamde helpers inhuren, je workshop verbeteren en verschillende typen hout kopen.

Doel van het spel is punten scoren en dat kan op redelijk wat manieren. Ik vond hem in ieder geval erg leuk. Januari komt volgens mij de nederlandse versie bij jumping turtle games uit. Ik heb met het exemplaar van een vriend gespeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIQMkyH5QKibAHXZICp6-aoOxRI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RIGU3Jduk0a98BCFscUh94a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_On4s2uF_ofjwl_6SZMSJ82ftU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpsUGrqGupGqSbMcJlijmNEx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Vandaag de kickstarter van Chamber of Wonders binnengekregen. Inmiddels al weer zo lang geleden dat ik niet meer weet waarom ik 'm had gebacked :o .
Maar het zag er wel goed uit, volgend jaar maar eens kijken of ik 'm op tafel kan krijgen.

Voor komend jaar heb ik mezelf weer de uitdaging gegeven om alle spellen die hier in de kast staan weer een keer gespeeld te hebben (al heb ik 't mezelf iets makkelijker gemaakt, door er 1 dec mee te beginnen :D ).
Nu nog 321 te gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
TERW_DAN schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:27:
Vandaag de kickstarter van Chamber of Wonders binnengekregen. Inmiddels al weer zo lang geleden dat ik niet meer weet waarom ik 'm had gebacked :o .
Maar het zag er wel goed uit, volgend jaar maar eens kijken of ik 'm op tafel kan krijgen.

Voor komend jaar heb ik mezelf weer de uitdaging gegeven om alle spellen die hier in de kast staan weer een keer gespeeld te hebben (al heb ik 't mezelf iets makkelijker gemaakt, door er 1 dec mee te beginnen :D ).
Nu nog 321 te gaan :P
Dat is een beste uitdaging! Ik heb het de afgelopen 2 jaar geprobeerd, maar het is mij niet gelukt. Speel daarvoor te veel ook met anderen die ook hun spellen op tafel willen krijgen.

Dit jaar wel bijna 100 nieuwe spellen gespeeld die ik niet eerder had gespeeld. Nog 2 te gaan, maar dat gaat deze week wel lukken. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het is een flinke uitdaging, maar ik denk dat het voor een groot deel wel te halen is. Grote kans dat er wat overblijft, maar dan weet ik gelijk van welke spellen ik weer afscheid moet nemen :P

Waarom zou ik iets in de kast hebben staan als ik het nooit speel? (op een paar uitzonderingen na, zoals Pandemic Legacy die al uitgespeeld is, maar die weggooien vind ik dan ook weer zonde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Helemaal waar. Ik heb er afgelopen tijd ook weer heel wat verkocht. Dus ook direct weer budget voor leuke nieuwe titels. :P

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:21
On_E schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:50:
[...]

Ik heb het hoofdspel met Kerst gekregen. :)
Nog ff tijd voor maken om te spelen.
Hier ook gekregen! Met een verjaardag op 4e kerstdag komt er nog wel eens een cadeautje wat later ;)

Met oudjaar maar eens op tafel zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellPunk
Thuis lagen Orichalcum en Libertalia onder de kerstboom, ik kijk er naar uit om ze te spelen!

We hebben deze week nog een kleine inhaalslag gedaan, maar we hebben in '22 toch gevoelig minder gespeeld dan vorig jaar (+/- 40 plays minder). De verklaring is niet ver te zoeken: mijn vrouw moest vaak werken op zondag en dat is 'onze' spellendag :).

Zondag hebben we wel Akropolis kunnen uittesten en dan viel bijzonder goed in de smaak. Nochtans is het een redelijk abstract tegellegspel: je hebt tegels van drie hexes in zes verschillende kleuren. Elke kleur scoort op zijn eigen manier (bvb. als hij aan de rand van je stad ligt of volledig omringd is door andere hexes). Om een kleur te scoren moet je bovendien hexes met sterren verzamelen. Je kan ook in de hoogte bouwen door tegels te stapelen, die zijn dan extra punten waard. Speelt erg vlot weg en de scores liggen altijd dicht bij mekaar, dus spannend tot het einde!

• Triple Stars
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:11
FrankRicard schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:48:
[...]

Beetje late reactie, maar de nieuwe versie van de normale Dixit gaat tot 8 spelers en heeft een tandwielsysteempje om te stemmen wat echt volledig superieur is aan zowel het originele Dixitstemsysteem als die van Odyssee. Moet je dus wel even opletten dat je de 8-speler variant koopt en niet de 6-speler variant, maar zeker als je Dixit nog niet hebt is dat naar mijn mening de versie die je wil kopen (of je moet regelmatig met meer dan 8 spelers willen spelen)
Deze noemt Dixit - Refresh

• MADG0BLIN
Orichalcum ben ik wel benieuwd naar! Ik ga vanavond voor het eerst Akropolis waarschijnlijk proberen nadat we Eldridge Horror op tafel hebben gelegd. Naar beiden erg benieuwd.

Gisteravond voor het eerst Planet B gespeeld. Een nieuwe titel bij 999games. Was er erg benieuwd naar, maar de prijs was vrij hoog.
Je speelt in een wereld waar grote bedrijven de wereld besturen / controleren en je maakt gebruik van deze bedrijven om elke beurt een actie uit te voeren. Je kan dan goederen produceren, nieuwe gebouwen bouwen, deze gebouwen gebruiken en je status door middel van nieuws berichten te verbeteren. Zitten allerlei kaarten in met verwijzingen naar gebeurtenissen of grappige dystopische verwijzingen. Ik heb me in ieder geval goed vermaakt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Eldritch Horror, fantastische game. Heel veel (solo) gespeeld. Vond dat het met alle uitbreidingen wel erg veel werd allemaal, vooral de power creep maar wel leuke avonturen beleefd.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Even nieuwschierig, hoeveel gebruik maakten jullie van die tools. (die kleine tegels die je op "de zolder" legt voor bonussen)

We hebben met zijn 3en gespeeld en daarbij was ik de enige die ze uberhaubt gekregen had, en ook maar 2.
Die dingen waren gewoon practisch onmgelijk te krijgen, terwijl er wel een end-goal was die er iets mee doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
MrVegeta schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:30:
Eldritch Horror, fantastische game. Heel veel (solo) gespeeld. Vond dat het met alle uitbreidingen wel erg veel werd allemaal, vooral de power creep maar wel leuke avonturen beleefd.
hier ook grote Eldritch fan, speelt solo ook zeer goed. Alleen even het opbouwen is altijd wel even een ding, maar blijft geniaal in elkaar zitten.

Sinds Mansion of Madness komt die eigenlijk alleen nog maar voor solo op de tafel daar we met de vaste groep nu geswitched zijn naar Mansions of Madness (ook zo'n geniale game, ook prima solo te spelen)

Hi Ha Hopjesvla

• MADG0BLIN
heuveltje schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:40:
[...]

Even nieuwschierig, hoeveel gebruik maakten jullie van die tools. (die kleine tegels die je op "de zolder" legt voor bonussen)

We hebben met zijn 3en gespeeld en daarbij was ik de enige die ze uberhaubt gekregen had, en ook maar 2.
Die dingen waren gewoon practisch onmgelijk te krijgen, terwijl er wel een end-goal was die er iets mee doet.
Ik geen enkele, en de medespelers hadden er een aantal, maar niet veel inderdaad. Waren volgens mij ook lastig te krijgen.

• _Anvil_
Gilotto schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:49:
Gisteren Scythe gespeeld bij een vriend.[Afbeelding]
Bedoeling van het spel is om munten te verzamelen en om sterren te verdienen. Als een speler 6 sterren heeft verzameld eindigt het spel. Munten krijg je door gebieden te bezitten, grondstoffen en sterren te verzamelen en gebouwen te bouwen. We spelen het in 1,5 uur. Erg leuk om te doen.
1,5 uur is echt supersnel zeg! Moet Scythe nog steeds eens uitproberen.

Zelf dinsdag weer TI4 gespeeld, 6 spelers en dan een SCPt tournament map waar elke slice net de meeste objectives niet kan afdekken, dus lange pot. Na 5 rondes en 13u spelen (inclusief foodbreaks) maar gestopt omdat sommigen naar huis moesten en niemand in ronde 6 de 10 punten ging halen..

Wel super veel lol gehad en diverse e[ic momenten. morgen weer met grotendeels dezelfde groep, dit keer met de Prophecy of Kings expansion erbij 8)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

_Anvil_ schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:02:
[...]

1,5 uur is echt supersnel zeg! Moet Scythe nog steeds eens uitproberen.

Zelf dinsdag weer TI4 gespeeld, 6 spelers en dan een SCPt tournament map waar elke slice net de meeste objectives niet kan afdekken, dus lange pot. Na 5 rondes en 13u spelen (inclusief foodbreaks) maar gestopt omdat sommigen naar huis moesten en niemand in ronde 6 de 10 punten ging halen..

Wel super veel lol gehad en diverse e[ic momenten. morgen weer met grotendeels dezelfde groep, dit keer met de Prophecy of Kings expansion erbij 8)
Oh was die "eerste" game vanilla? Dat mensen dat nog doen ;)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn vrouw en ik zijn nu bezig met My City, een (simpel) legacy-spel.

We hebben hier veel plezier mee, maar vroegen ons af of er nog meer legacy-spellen zijn die "normaal" ook te spelen zijn (bij My City is de achterkant van je bord als niet-legacy-bord te gebruiken)?

Iemand nog een leuke suggestie?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
anandus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:37:
Mijn vrouw en ik zijn nu bezig met My City, een (simpel) legacy-spel.

We hebben hier veel plezier mee, maar vroegen ons af of er nog meer legacy-spellen zijn die "normaal" ook te spelen zijn (bij My City is de achterkant van je bord als niet-legacy-bord te gebruiken)?

Iemand nog een leuke suggestie?
Je kan pandemic legacy seizoen 1 in principe ook zonder legacy spelen. Maar de legacy variant is wel erg leuk. Zodra je start met legacy is ie niet echt meer goed te spelen, dat is wel een nadeel. Voor de rest zou ik het zo niet weten, als je liever "normale" spellen speelt dan kun je beter geen legacy kopen, die zijn voor zover ik weet daar toch niet voor gemaakt.

[ Voor 36% gewijzigd door MADG0BLIN op 29-12-2022 15:46 ]

Pagina: 1 ... 135 ... 158 Laatste