Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 131 ... 159 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 13:40
Verona27 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:36:
[...]

Dank voor je inzichten! Wij willen graag met 4 mensen spelen en het liefst met wat langere storylines/chapters en character-building. Denk dat bij allebei deze spellen wel goed moet komen. We zijn alle vier wel redelijk bekend met een breed scala aan bordspellen dus het zal niet te snel té ingewikkeld worden voor ons, al gaan we ons niet aan Gloomhaven wagen ofzo ;)
Hier een Spirit Island fan :)

Hoe geweldig ik het spel ook vind, ik zou het niet met 4 spelers doen.
Het spel wordt complexer naarmate je meer spelers toevoegd, en het is in de basis al pittig.
Het zou kunnen werken als alle spelers weten wat ze doen, en de andere Spirits ook begrijpen.
Verder heeft spel wel mooie productie waardes, de Spirits zijn prachtig gedaan bijvoorbeeld, maar weinig verhaal verder.

Aeon's End speel ik ook, maar heb me nooit aan de Legacy uitvoering gewaagd. Ook een erg goed spel, stukje makkelijker dan Spirit Island.

Wat betreft verhalende co-ops, staat the 7th Continent ook goed aangeschreven, heb ik zelf nooit gespeeld.
Soort van "Choose your Own Adventure" waar je een eiland verkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 20:27
Ah, dat is ook goed om te weten! Ik lees wel veel positieve reviews over Aeons end. Ik denk dat wij opzich een wat moeilijker spel wel aan zouden kunnen, maar het is wel goed om mee te nemen in de overwegingen. Mijn short-list is nu Aeon's end Legacy, Spirit Island en neem 7th Continent ook mee, al moet ik me daar nog wel een beetje over inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:11
Als je met 4 gaat spelen zou ik 7th continent persoonlijk links laten liggen, maar dat is IMHO. Die is het leukst met 1 of 2 spelers vind ik.
Wel een erg tof spel, heb alles thuis liggen, maar die speel ik zelf eigenlijk voornamelijk solo. Zijn ook lange zitten, maar gelukkig met een goed save systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:06
Heeft iemand hier ervaring met de Deadzone 3rd Edition starter set? Ik wil al jaren een keer een skirmish game proberen maar loop telkens tegen barrières op zoals dure spellen en ingewikkelde regels. Nu schijnt het dat Deadzone dit beter heeft geregeld, al lijkt de community-support wel stukken minder te zijn dan bij bijvoorbeeld Kill Team of One Page Rules.

In dit topic zag ik al wel wat discussie staan rond een eerdere editie door @Arloid en @MeZZiN. In het Wargaming topic waar dit eigenlijk hoort is het spel helemaal nog nooit genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:49
dragonhaertt schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:42:
[...]
Seizoen 2 en seizoen 0 zijn ook wat beter in elkaar gezet dan het eerste seizoen, ik vind het zeker aanraders!

[...]
Als je op boardgamegeek kijkt, zijn de meningen over Pandemic Legacy S2 toch wel erg sterk verdeeld. Persoonlijk vond ik het leuk, maar net niet zo leuk en spannend als S1. Maar blijkbaar zijn er ook vrij veel mensen die S2 echt niet leuk vonden, omdat ze volledig vast kwamen te zitten. Je kan in S2 in het begin per ongeluk foute keuzes maken - waarvan je niet kan weten dat deze fout zijn - of bij toeval dingen mislopen, die het spel héél moeilijk maken. Dat hoor je veel minder over S1 en daar is vrijwel iedereen positief over, dus blijkbaar is S2 toch minder goed gebalanceerd.

Wij hadden dat gelukkig niet en zijn er vrij soepeltjes doorheen gegaan. Wat wij dan weer hadden was dat we bij de score op het eind lazen "Je krijgt X punten voor elke Y" en wij dachten "huh, Y? Wat is Y?". Hadden we dus een heel spelelement totaal gemist. Niet omdat we het niet goed hadden begrepen of zo, maar gewoon omdat we het bij toeval nooit waren tegengekomen.

S0 heb ik nog niet gespeeld, dus daar heb ik geen mening over.

[ Voor 3% gewijzigd door Lapa op 04-05-2022 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
ErikT738 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:27:
Heeft iemand hier ervaring met de Deadzone 3rd Edition starter set? Ik wil al jaren een keer een skirmish game proberen maar loop telkens tegen barrières op zoals dure spellen en ingewikkelde regels. Nu schijnt het dat Deadzone dit beter heeft geregeld, al lijkt de community-support wel stukken minder te zijn dan bij bijvoorbeeld Kill Team of One Page Rules.

In dit topic zag ik al wel wat discussie staan rond een eerdere editie door @Arloid en @MeZZiN. In het Wargaming topic waar dit eigenlijk hoort is het spel helemaal nog nooit genoemd.
Ik hoor er nationaal en locaal weinig meer over en ook met meZZiN niet echt wat af kunnen spreken. Tabletop Kingdom in Rotterdam en Den Haag doet nog wel wat met mantic spellen, echter merk ik niet dat het van de grond komt.

Voor simpelere spellen is frostgrave geen aanslag op de portemonnee, one-page is ook een goeie. Je kan ook kijken wat Osprey Publishing te bieden heeft, hun spellen zijn over het algemeen simpel en goed te doen zonder dat het karig wordt. Maar je hebt gelijk, dit hoort eigenlijk in wargaming thuis. :o

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Even wat anders gaming related. :*)

Sinds mijn verhuizing 4 jaar geleden heb ik een aparte game room, erg tevreden mee en zat al een tijdje te kijken naar een game tafel welke erin zou passen.
Tijdens corona kwam ik er achter dat de prijzen voor een spel wat ik een jaar of 20 heb gespeeld, Lord of the Rings Trading Card Game van Decipher, gigantisch omhoog zijn gevlogen op de tweedehands markt. Aangezien ik het nog maar 1of hooguit 2x per jaar speelde met 1 vriend en hij begonnen was wat kaarten te verkopen besloot ik ook alles te verkopen.
Ik ga geen bedragen noemen, maar nadat ik alles verkocht had was het in ieder geval genoeg om een gametafel van te kopen. :D

Ik twijfelde tussen wat merken waaronder Rathskeller, Wyrmwood en GeeknSon. Echter de levertijden zijn daar momenteel erg lang. Via via kwam ik achter een nederlandse meubelmaker die er ook zijn beroep van heeft gemaakt. Zijn website, www.bordspeltafel.nl. Ik koop graag "lokaal" en vind het met zoiets ook wel prettig om te kijken hoe het eruit zou komen te zien. Het is immers geen paar sokken wat je aanschaft.

In februari die kant op gereden en de beslissing gemaakt om er daar een te laten maken. Je kan hem helemaal op maat laten maken, de tafel zelf is van eikenhout welke je kan laten afwerken in diverse kleuren. De binnen kant kun je in twee kleuren laten afwerken. Mijn andere kant is blauw.

Afgelopen April heb ik hem al op kunnen halen en hij staat er al een tijdje, maar echt super blij mee.
Om hem in te wijden hebben we er een 6 speler pot Twilight Imperium 4 op gespeeld. Dik verloren, maar dat mocht de pret niet drukken. :P

Nox Spellenzolder heeft er een tijdje ook een review van gemaakt, maar hieronder wat pics van mijn eigen tafel. 8)

Heb er alleen 4 cupholders bij gedaan, maar wie weet komen er in de toekomst nog wat meer accessoires, voor nu voldoet ie prima!

3 planken welke waterdicht zijn. Op die manier kan je een spel laten liggen en eten of iets anders erop spelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ud5TuWQvIvQr9hG91L1m91vvKDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nc4sKUrDrK4B62yZz36es5Z7.jpg?f=fotoalbum_large

Architects of the West Kingdom Playermat voor schaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ3BqgRAYz9xME5AM8U3hAUe3JE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOUOM2pcTR3Hldcwgz5YLBpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Aan alle kanten een kaarthouder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-JimMZungbOV32CzQPrKmSlycc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWFSStN091cLgbvFzSne5wDb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jJMFqw2TOmt1Tp_JQmqao-p8Aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJypr8gItikq1OLLo0zVJoll.jpg?f=fotoalbum_large

6 spelers TI4 paste perfect! 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBncwkLyqKiZEZTGsaFStyhJlfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9GstQBYqxGF2xkv3U0Tlppw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPzIqbVPZ-lGeIK_snw9db-eoTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLeF4KaZt1NjeCn2TZymSWeu.jpg?f=fotoalbum_large

Altijd leuk om met licht te spelen. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-_-Xojj1i5qP1qjYCCpytf2M5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CW3uvlCNqwyVd1Obs51AQnYB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triple Stars
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:27
MADG0BLIN schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:34:
Even wat anders gaming related. :*)

Sinds mijn verhuizing 4 jaar geleden heb ik een aparte game room, erg tevreden mee en zat al een tijdje te kijken naar een game tafel welke erin zou passen.
Tijdens corona kwam ik er achter dat de prijzen voor een spel wat ik een jaar of 20 heb gespeeld, Lord of the Rings Trading Card Game van Decipher, gigantisch omhoog zijn gevlogen op de tweedehands markt. Aangezien ik het nog maar 1of hooguit 2x per jaar speelde met 1 vriend en hij begonnen was wat kaarten te verkopen besloot ik ook alles te verkopen.
Ik ga geen bedragen noemen, maar nadat ik alles verkocht had was het in ieder geval genoeg om een gametafel van te kopen. :D

Ik twijfelde tussen wat merken waaronder Rathskeller, Wyrmwood en GeeknSon. Echter de levertijden zijn daar momenteel erg lang. Via via kwam ik achter een nederlandse meubelmaker die er ook zijn beroep van heeft gemaakt. Zijn website, www.bordspeltafel.nl. Ik koop graag "lokaal" en vind het met zoiets ook wel prettig om te kijken hoe het eruit zou komen te zien. Het is immers geen paar sokken wat je aanschaft.

In februari die kant op gereden en de beslissing gemaakt om er daar een te laten maken. Je kan hem helemaal op maat laten maken, de tafel zelf is van eikenhout welke je kan laten afwerken in diverse kleuren. De binnen kant kun je in twee kleuren laten afwerken. Mijn andere kant is blauw.

Afgelopen April heb ik hem al op kunnen halen en hij staat er al een tijdje, maar echt super blij mee.
Om hem in te wijden hebben we er een 6 speler pot Twilight Imperium 4 op gespeeld. Dik verloren, maar dat mocht de pret niet drukken. :P

Nox Spellenzolder heeft er een tijdje ook een review van gemaakt, maar hieronder wat pics van mijn eigen tafel. 8)

Heb er alleen 4 cupholders bij gedaan, maar wie weet komen er in de toekomst nog wat meer accessoires, voor nu voldoet ie prima!

3 planken welke waterdicht zijn. Op die manier kan je een spel laten liggen en eten of iets anders erop spelen.
[Afbeelding]

Architects of the West Kingdom Playermat voor schaal.
[Afbeelding]

Aan alle kanten een kaarthouder.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

6 spelers TI4 paste perfect! 8)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Altijd leuk om met licht te spelen. :P
[Afbeelding]
Heel mooi, had ik al zien voorbij komen, inderdaad bij Nox Spellenzolder.
Ooit ga ik me daar ook eentje halen.

Veel plezier nog met je toffe aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
@MADG0BLIN via welke weg heb je de LotR kaarten verkocht? Ik heb ook nog een grote set die ligt te verstoffen 😉

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Chevalric schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:13:
@MADG0BLIN via welke weg heb je de LotR kaarten verkocht? Ik heb ook nog een grote set die ligt te verstoffen 😉
Via een Facebook groep.
https://www.facebook.com/groups/1465106970387398

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:24
Verona27 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:29:
Ah, dat is ook goed om te weten! Ik lees wel veel positieve reviews over Aeons end. Ik denk dat wij opzich een wat moeilijker spel wel aan zouden kunnen, maar het is wel goed om mee te nemen in de overwegingen. Mijn short-list is nu Aeon's end Legacy, Spirit Island en neem 7th Continent ook mee, al moet ik me daar nog wel een beetje over inlezen.
Wat met 4 spelers ook goed wegspeelt is Harry Potter Hogwarts Battle. Ik heb persoonlijk niets met HP, maar dit spel hebben we met 4 man toch een keer of 10 gespeeld afgelopen jaar. Het zit qua niveau meer op Pandemic-level, iets makkelijker qua spelmechanisme dan Aeons End. Maar vaak niet makkelijk om van Voldermort en co te winnen en goede bang for the buck wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:24
Spirit Island spelen wij idd alleen met zijn 2-en. Wat mij betreft ook minder geschikt voor 4.

[ Voor 72% gewijzigd door DaWayne op 04-05-2022 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50

Geen ervaring met Deadzone, maar als je echt graag een keer een skirmish game wil proberen, kun je ook eens kijken naar OnePageRules. Ze hebben zowel een fantasy als een sci-fi setting en voor beide settings een full scale en een skirmish-variant (Waarbij ook een quickstart-optie beschikbaar is; Letterlijk een paar A4'tjes te printen en wat knip en plakwerk en je bent klaar, want de regels zijn gewoon gratis). En als je het echt supertof vind, kun je altijd mini's kopen naar eigen smaak, want het spel is in principe redelijk miniature-agnostic. Ze maken (en verkopen) ook hun eigen mini's als te printen STL-bestanden, die je terug kunt vinden op myminifactory.com, mocht je interesse hebben.

TL;DR
Check OnePageRules. Gratis ruleset en complete starter sets, uiteraar wel met tokens in plaats van mini's, gratis te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:06
Smuey schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:21:
[...]

Geen ervaring met Deadzone, maar als je echt graag een keer een skirmish game wil proberen, kun je ook eens kijken naar OnePageRules. Ze hebben zowel een fantasy als een sci-fi setting en voor beide settings een full scale en een skirmish-variant (Waarbij ook een quickstart-optie beschikbaar is; Letterlijk een paar A4'tjes te printen en wat knip en plakwerk en je bent klaar, want de regels zijn gewoon gratis). En als je het echt supertof vind, kun je altijd mini's kopen naar eigen smaak, want het spel is in principe redelijk miniature-agnostic. Ze maken (en verkopen) ook hun eigen mini's als te printen STL-bestanden, die je terug kunt vinden op myminifactory.com, mocht je interesse hebben.

TL;DR
Check OnePageRules. Gratis ruleset en complete starter sets, uiteraar wel met tokens in plaats van mini's, gratis te downloaden.
Van OnePageRules heb ik de skirmish variant al een keer gemaakt en solo geprobeerd. Ik had het idee dat het spel volledig uit balans was en dat de Sisters of Battle vrijwel altijd de Tyranids zouden verslaan. Wellicht dat andere factions beter aan elkaar gewaagd zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4MjBc2993FiUNhEkNaarHHxDFU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QKeCTODvFRfOmxWIfHXMtI8.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fSThvwdlL2qjbBan8zZHm8auac=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSiHulGoYWUA7j34sHGYgSOk.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
MADG0BLIN schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:34:

Wow die tafel is niet goedkoop...
Goeie deal geweest dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 11:03
Bleh, ik zag een aankondiging voor een nieuwe Ticket to Ride, blijkt het weer zo 'n mini-versie te zijn: Ticket to Ride San Francisco. Leuk voor de fans, maar ik zou toch ook graag 'ns een nieuw bord zien voor Rails & Sails ;)

@MADG0BLIN Dan heb je zeker geen centen meer over voor de Empire Edition van Kingdom Builder? Gisteren op KS gekomen, €140 voor een upgrade kit of €235 voor een volledige versie 8)7

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
HellPunk schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:32:
Bleh, ik zag een aankondiging voor een nieuwe Ticket to Ride, blijkt het weer zo 'n mini-versie te zijn: Ticket to Ride San Francisco. Leuk voor de fans, maar ik zou toch ook graag 'ns een nieuw bord zien voor Rails & Sails ;)

@MADG0BLIN Dan heb je zeker geen centen meer over voor de Empire Edition van Kingdom Builder? Gisteren op KS gekomen, €140 voor een upgrade kit of €235 voor een volledige versie 8)7
Haha, ik zag hem ook al. En al had ik het geld dan deed ik het niet. Wacht wel op Essen voor de helft. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:12

Thompson

Beeromaniac

MADG0BLIN schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:33:
[...]

Haha, ik zag hem ook al. En al had ik het geld dan deed ik het niet. Wacht wel op Essen voor de helft. :P
Ik zat dus naar die Kingdom Builder op KS te kijken en wou hier komen vragen wat mensen vinden van het spel. Het lijkt mij namelijk perfect voor mijn groep, lekker simpel maar wel prima replay waarde/diepgang als je het vaker speelt.

Maar is het echt zo aannemelijk dat die over een tijd op Essen voor veel minder te krijgen is? Want haast heb ik er verder niet mee...

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Thompson schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:41:
[...]

Ik zat dus naar die Kingdom Builder op KS te kijken en wou hier komen vragen wat mensen vinden van het spel. Het lijkt mij namelijk perfect voor mijn groep, lekker simpel maar wel prima replay waarde/diepgang als je het vaker speelt.

Maar is het echt zo aannemelijk dat die over een tijd op Essen voor veel minder te krijgen is? Want haast heb ik er verder niet mee...
Ik durf niet met zekerheid dat deze er dan te krijgen is, maar Kingdom Builder kan je echt veel goedkoper krijgen. Wel een leuk spel, heb hem al een tijdje niet gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

MADG0BLIN schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:45:
[...]

Ik durf niet met zekerheid dat deze er dan te krijgen is, maar Kingdom Builder kan je echt veel goedkoper krijgen. Wel een leuk spel, heb hem al een tijdje niet gespeeld.
Ah ok ja dat Kingdom Builder zelf veel goedkoper te krijgen is begrijp ik. Maargoed dit is dan gelijk de nieuwste versie met wat grotere onderdelen, mooiere huisjes, incl alle uitbreidingen etc.

Dus dan kan ik voor mezelf toch wel goedpraten om hier weer een smak geld voor neer te leggen? :+

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Thompson schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:47:
[...]

Ah ok ja dat Kingdom Builder zelf veel goedkoper te krijgen is begrijp ik. Maargoed dit is dan gelijk de nieuwste versie met wat grotere onderdelen, mooiere huisjes, incl alle uitbreidingen etc.

Dus dan kan ik voor mezelf toch wel goedpraten om hier weer een smak geld voor neer te leggen? :+
Ik zou het er niet voor over hebben, maar dat is mijn persoonlijke mening. ;)
Voor dat geld kan je beter een sloot andere spellen kopen die leuker en beter zijn. :D
Of een andere over de top kickstarter die tof is. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
Thompson schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:41:
[...]

Dat is bij Queen redelijk standaard: Kickstarter aan premium price, daarna in Essen voor veel minder. Ik kan me de campagne van World Monuments nog herinneren: €50 voor een pledge, op Spiel voor €30 (of misschien zelfs nog minder). Bij de KS zaten dan wel een paar exclusives, maar of die dat extra geld waard waren...

Eigenlijk dateert deze manier van werken volgens mij nog van 'vroeger', toen Queen geen distributie had in de US. Voor Amerikanen was het dus wel interessant om aan deze prijzen te backen omdat ze anders bij Amazon.de moesten bestellen en dat kostte nog wel wat meer.

Wat betreft deze campagne: ik zou inderdaad wachten tot Spiel en dan de 'gewone' Big Box voor een leuke prijs op de kop tikken, daar heb je wat mij betreft ruim voldoende aan. Het is zeker een leuk spel, maar voor een spel dat nauwelijks een half uur duurt is al die pracht en praal toch wat overkill. Andere optie is om enkel het basisspel plus de eerste uitbreiding aan te schaffen, dan heb je eigenlijk ook al ruim voldoende variatie.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb een jaar of 4 geleden de Kingdom Builder Big Box in Essen gehaald voor 40 euro. Het afgelopen jaar waren de prijzen in Essen ook al wel wat hoger (zeker Queen Games was niet bijster interessant meer wat prijzen betreft), maar tenzij je per se over de top componenten wil hebben voor Kingdom Builder (wat imho niet veel toevoegt aan een spel als dit), zou ik niet voor de Kickstarter gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
Kingdom Builder is een aardig light/medium spel dat inderdaad best wat replay waarde heeft, maar ik zou geen 250 euro neertellen voor die KS, dat is het spel imo gewoon niet waard. Ik ben normaal best gevoelig voor spellen met wat bling-bling (deze week de Ra Deluxe versie gebackt op gamefound.com), maar ik vond de toevoeging van spelersbordjes bij de Kingdom Builder KS zo enorm nutteloos.

En als je het spel in de KS uitvoering (min of meer) graag wilt hebben, zou ik lekker wachten tot het straks ook in Essen of bij je FLGS te koop is voor minder.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Dank voor alle feedback, duidelijk om beter gewoon even te wachten dus.
Nu ik er wat beter over nadenk; ik vind de oude catan met houten speelcomponenten ook leuker dan de nieuwe met "mooiere" plastic componenten. Dus waarom zou ik daar nu bij KB dan wel waarde aan hechten.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Thompson schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:01:
Dank voor alle feedback, duidelijk om beter gewoon even te wachten dus.
Nu ik er wat beter over nadenk; ik vind de oude catan met houten speelcomponenten ook leuker dan de nieuwe met "mooiere" plastic componenten. Dus waarom zou ik daar nu bij KB dan wel waarde aan hechten.
Dat vind ik bij Catan inderdaad ook. Er zijn spellen waarbij mini's echt heel tof zijn, maar bij dingen als Catan vind ik het juist wel leuk dat straten gewoon houten stokjes zijn, met simpele huisjes.

Daarom vind ik TinyTowns ook zo heerlijk, lekker veel houten gebouwtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

TERW_DAN schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:07:
[...]

Dat vind ik bij Catan inderdaad ook. Er zijn spellen waarbij mini's echt heel tof zijn, maar bij dingen als Catan vind ik het juist wel leuk dat straten gewoon houten stokjes zijn, met simpele huisjes.

Daarom vind ik TinyTowns ook zo heerlijk, lekker veel houten gebouwtjes.
* Thompson zet TinyTowns op verlanglijst

Ik heb van Ticket To Ride: Europe de 15th anniversary edition. Daarbij vind ik de mooiere treintjes wel echt een meerwaarde t.o.v. die ultra cheap standaard plastic treintjes. Het verschilt inderdaad een beetje per spel en hoe het is uitgevoerd of het wel/niet wat toevoegt.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24

Ik. heb wel wat liggen alleen nooit meer aan toe gekomen en ook niet afgesproken :o Te veel te doen en te weinig tijd. Maar v3 ziet er wel goed uit. Maar goed zelf ben ik iets verzand in te veel games dus deze is gewoon op de backlog gebleven.

Heb nu wel een kill team set gekocht (sisters of battle) maar meer om te schilderen voor nu.

Verder zo druk de laatste jaar weest en te kort tijd in een dag. Dus komen alleen normale Boardgames op dee tafel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellPunk
Vrijdag m'n eerst solo-spel van Paladins of the West Kingdom afgewerkt en ik moet zeggen dat ik er nog meer plezier aan beleefd heb dan aan Architects.

De AI in Paladins heeft dan wel een eigen bordje, maar hij speelt grotendeels zoals een 'gewone' speler. Aan de rechterkant van zijn bord heeft hij dezelfde acties, aan de linkerkant staan vereenvoudigde versies van de reguliere acties. Hierdoor speelt de AI-beurt heel erg vlot. Het kan wel gebeuren dat hij veel meer acties heeft dan jij. De AI krijgt elke beurt steeds meer werkers en wint er met zijn acties ook vaak terug, dus hij kan blijven doorgaan tot hij gedwongen is om zijn versie van 'passen' uit te voeren. Uiteindelijk wel gewonnen, daarna meteen Viscounts klaar gelegd voor deze week. Die zou nog beter moeten zijn, ben benieuwd!

Ik denk wel dat je solo best zonder uitbreidingen kan spelen. De AI is niet gebonden aan de kleuren van werkers en kan op alle locaties tegelijk spelen terwijl je als speler echt moet focussen op pakweg twee gebieden en daar zo hoog mogelijk scoren. Het laatste dat je dan wil is nog meer opties voor de AI :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik had Cascadia aangeschaft, door alle lovende reviews, ondanks dat het niet helemaal mijn type spel leek. Na 1 x spelen helaas toch weer verkocht. Prima spel, maar inderdaad niet voor mij. Goede reminder om niet (alleen) naar reviews te kijken maar meer of het spel wat voor me is.

Hier wordt sinds kort ook regelmatig KLASK gespeeld. Is dat nog een bordspel te noemen? Het zorgt in ieder geval voor heel veel vermaak.

Ook nog wat kleine partyspelletjes binnengehaald die goed in de smaak vallen, zoals Just One, Kakkerlakkenpoker en Rhino Hero.

Wellicht nog leuk voor andere ouders, mijn dochter van 5 vermaakt zich uitstekend met deze spellen:
- Betoverde Toren
- Magische Labyrint
- Similo
- Rhino Hero
- Klask

De absolute topper in ons huishouden blijft toch Dice Throne! Prachtig snel spel waar mijn vrouw ook dol op is. We kennen alle regeltjes/timings natuurlijk door en door dus de potjes vliegen er doorheen. Net bij de koffie voor het werk in 10 minuten een spelletje gespeeld, inclusief klaarzetten en opruimen. Inmiddels hebben we 5 sets en de Adventures-expansion in bezit en als het meezit heb ik deze zomer de Marvel Dice Throne in huis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
GeorgeMichael schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:42:
Ik had Cascadia aangeschaft, door alle lovende reviews, ondanks dat het niet helemaal mijn type spel leek. Na 1 x spelen helaas toch weer verkocht. Prima spel, maar inderdaad niet voor mij. Goede reminder om niet (alleen) naar reviews te kijken maar meer of het spel wat voor me is.
Wat mij het meeste helpt is de handleiding, maar die is natuurlijk niet altijd beschikbaar, of een goeie playthrough waarin je minstens enkele beurten ziet. Een snelle review zoals die van Dice Tower geeft vaak een vertekend beeld. En soms werkt een spel gewoon niet voor de groep, ook al was ik ervan overtuigd dat het perfect geschikt was :).
Wellicht nog leuk voor andere ouders, mijn dochter van 5 vermaakt zich uitstekend met deze spellen:
- Betoverde Toren
- Magische Labyrint
- Similo
- Rhino Hero
- Klask
Hier was Bloqs de grote favoriet, we spelen het nu zes jaar later nog regelmatig. Je kan eventueel in het begin spelen voor de hoogste toren, maar als ze snappen wat een kubus is wordt het spel voor hen meteen een stuk interessanter en uitdagender :) . Magische Labyrinth hebben we trouwens ook veel gespeeld, en ook Monza.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellPunk
Met Viscounts zit mijn solo-avontuur in het West Kingdom erop en ik mag wel zeggen dat dit spel het uitdagendste in de rij is. De solo AI van Viscounts zet in op één bepaalde strategie en vindt ondertussen ook nog de tijd om je eigen spel wat in de war te sturen :). In mijn geval ging de AI steeds voor bouwen: hij verzamelde steen als hij kon en bouwde zodra hij voldoende had. Ik had niet meteen een antwoord klaar en dat is ook aan de eindscore te zien: 64-48. Ik denk wel dat ik één regel verkeerd gespeeld heb waardoor ik niet altijd een kaart aan het automa-deck toevoegde als dat moest, maar voor de score had dat niet zoveel verschil gemaakt, denk ik.

Eindconclusie: ik denk dat ik Paladins het leukste spel van de drie vind, maar de AI van Viscounts speelt het prettigste. Na de zomer ga ik zeker nog eens een serie spelen, dit keer met de Tomesage erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Hier afgelopen weekend ook weer wat dingen gespeeld. Vrijdagavond gestart met een mooie pot Escape Plan.

Deze heb ik al sinds de kickstarter in huis, maar helaas nog maar 2x eerder op tafel gekomen.
Dit is wat mij betreft een van Lacerda's meest thematische games. In het spel speel je een dief die met een groep anderen een bankoverval heeft gepleegd. Het geld hiervan is op meerdere plekken verstopt.
Je hebt 3 dagen de tijd om zoveel mogelijk geld op te halen in de stad en moet dan ontsnappen. Als dit lukt en je hebt het meeste geld opgehaald dan win je. Wordt je gearresteerd dan maak je ook geen kans meer de overwinning.

Elke beurt heb je 1 actie die je kan uitvoeren en zoals in meer van zijn spellen een onbeperkt aantal "executive" acties. Elke dag bestaat uit 3 momenten waarop je een actie kan uitvoeren. Met bepaalde bonussen krijg je eventueel 1 of 2 extra acties. Je bent dus erg beperkt in wat je kan doen, maar dat zorgt ook ervoor dat je elke beurt weer goed moet kijken wat het meest optimale is.

Hij is wel een stuk lichter en makkelijker als een Gallerist of On Mars.
Ik vind hem erg leuk in ieder geval. Mijn 2 medespelers hadden hem ook nog niet eerder gespeeld maar hadden er ook veel plezier in.

Avond afgesloten met een potje Ark Nova, leek er eerst op dat ik die dik ging verliezen, maar kon hem uiteindelijk toch mooi over de streep trekken. Blijft een van mijn favorieten de afgelopen tijd.

Zondagmiddag nog een leuk potje Cascadia thuis gespeeld, heerlijk in de tuin met fantastisch weer. Leuk puzzelspelletje en viel ook in de smaak bij mijn vrouw en dochter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

MADG0BLIN schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:39:
Hier afgelopen weekend ook weer wat dingen gespeeld.Escape Plan.

Ark Nova
Wow, kan jij beide spellen op één avond spelen? Die zijn bij mij allebei avondvullend. Nu ben ik ook best een langzame speler, maar ik vind het toch knap. :)

Ik vond Escape Plan een beetje tegenvallen. Misschien kwam dat omdat we hem met z'n tweeen speelden, maar ik heb hem weer verkocht.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MADG0BLIN
ViNcE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Wow, kan jij beide spellen op één avond spelen? Die zijn bij mij allebei avondvullend. Nu ben ik ook best een langzame speler, maar ik vind het toch knap. :)

Ik vond Escape Plan een beetje tegenvallen. Misschien kwam dat omdat we hem met z'n tweeen speelden, maar ik heb hem weer verkocht.
Dat blijkt. ;) Zijn dan ook wel redelijk laat klaar, rond half 1 was het volgens mij.

Escape Plan was 1 uur en 40 minuten en Ark Nova 1 uur en 50. Ark Nova zijn we inmiddels wel redelijk bekend mee, dus als je aan de beurt bent dan kan je ook vaak snel de actie doen. Dat scheelt.

Escape Plan is minimaal 3 spelers wat mij betreft, anders is het niet zo leuk denk ik. Heb hem nooit met minder dan 3 gespeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 14:07
MADG0BLIN schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:13:
[...]

Dat blijkt. ;) Zijn dan ook wel redelijk laat klaar, rond half 1 was het volgens mij.

Escape Plan was 1 uur en 40 minuten en Ark Nova 1 uur en 50. Ark Nova zijn we inmiddels wel redelijk bekend mee, dus als je aan de beurt bent dan kan je ook vaak snel de actie doen. Dat scheelt.

Escape Plan is minimaal 3 spelers wat mij betreft, anders is het niet zo leuk denk ik. Heb hem nooit met minder dan 3 gespeeld.
Indrukwekkend die 2 titels na elkaar. Escape plan kost ons zeker 2 uur met spelers die al bekend ermee zijn. Speel deze ook te weinig, was mijn eerste Lacerda, maar vind hem wel erg leuk en thematisch inderdaad!

Ark Nova heb ik inmiddels weer verkocht omdat ik deze te lang vond duren met 3a4 spelers.. Had niet het gevoel dat we met 3 spelers snel onder de 3 uur zouden komen, maar is dus wel mogelijk. :+

Als ik iets soortgelijks wil spelen maar sneller pak ik wel Wingspan, die is ook nog beginner-friendly. Tevens heb ik ook Civilization met uitbreiding, zelfde mechanic qua kaarten (slot 1 t/m5), maar die puzzel qua acties kiezen voelt net interessanter. In Ark Nova voelt het vaak alsof je maar 1 goede / logische keuze hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
@MADG0BLIN Die tafel is gaaf!!!!! Sorry. :P
Heb meteen de site maar even opgeslagen. Wij willen een andere wat kleinere tafel hebben dan dat bakbeest wat we van de Ikea hebben (was wel een luxe reeks zeg maar, minder schreuven :+).
Maar dit is wel echt serieus tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Mvdbeld schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:37:
[...]

Indrukwekkend die 2 titels na elkaar. Escape plan kost ons zeker 2 uur met spelers die al bekend ermee zijn. Speel deze ook te weinig, was mijn eerste Lacerda, maar vind hem wel erg leuk en thematisch inderdaad!

Ark Nova heb ik inmiddels weer verkocht omdat ik deze te lang vond duren met 3a4 spelers.. Had niet het gevoel dat we met 3 spelers snel onder de 3 uur zouden komen, maar is dus wel mogelijk. :+

Als ik iets soortgelijks wil spelen maar sneller pak ik wel Wingspan, die is ook nog beginner-friendly. Tevens heb ik ook Civilization met uitbreiding, zelfde mechanic qua kaarten (slot 1 t/m5), maar die puzzel qua acties kiezen voelt net interessanter. In Ark Nova voelt het vaak alsof je maar 1 goede / logische keuze hebt...
Zodra je Ark Nova wat vaker hebt gespeeld dan gaat het echt stukken sneller.
Arunia schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:59:
@MADG0BLIN Die tafel is gaaf!!!!! Sorry. :P
Heb meteen de site maar even opgeslagen. Wij willen een andere wat kleinere tafel hebben dan dat bakbeest wat we van de Ikea hebben (was wel een luxe reeks zeg maar, minder schreuven :+).
Maar dit is wel echt serieus tof.
Dank je. :) Als je er een besteld even de resultaten hier delen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
MADG0BLIN schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:07:
[...]

Zodra je Ark Nova wat vaker hebt gespeeld dan gaat het echt stukken sneller.

[...]

Dank je. :) Als je er een besteld even de resultaten hier delen. ;)
Moet eerst mijn vrouw nog overhalen. Maar wie weet! Moeten er alleen nog wel andere stoelen bij hebben, dat is dan nog een dingetje, maar komt wel goed als de tafel goedgekeurd is. Verlichting en dergelijke lijkt me wel tof. Nadeel, dan moet ik dat ergens vandaan regelen. Alhoewel we er toch niet omheen lopen zeg maar.

Net even laten zien en ze herkende die tafels wel. Hoorde geen nee, sterker nog, we moeten meer vrienden vinden/uitnodigen voor spelletjes.
We hebben ontzettend veel spellen, maar weinig mensen in de buurt om mee te spelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Arunia op 17-05-2022 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assifv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:20
Arunia schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:18:
[...]

We hebben ontzettend veel spellen, maar weinig mensen in de buurt om mee te spelen.
Als ik op de medespelers kaart kijk, zie ik in ieder geval drie mensen die ook in jouw stad wonen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifPsi0Xomvim_G8c1XrldFwI8zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xc3XwbH7sW9zdcjLPKqg3BXK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
assifv schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:12:
[...]

Als ik op de medespelers kaart kijk, zie ik in ieder geval drie mensen die ook in jouw stad wonen :)

[Afbeelding]
Dan moet je maar net weten dat die tool bestaat én veel vertrouwen hebben in dat het bedrijf dat je jouw gegevens verstrekt goed omgaat met jouw gegevens. En je moet je gegevens ingestuurd hebben om toegang tot die tool te krijgen, wat vervolgens ook nog eens een maand kan duren. Daar zitten dus nog wel wat haken en ogen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:26
Smuey schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:13:
[...]
Dan moet je maar net weten dat die tool bestaat
Dat ben ik met je eens. Ik kende het ook niet, dus heb me gelijk aangemeld.
én veel vertrouwen hebben in dat het bedrijf dat je jouw gegevens verstrekt goed omgaat met jouw gegevens. En je moet je gegevens ingestuurd hebben om toegang tot die tool te krijgen, wat vervolgens ook nog eens een maand kan duren. Daar zitten dus nog wel wat haken en ogen aan.
Dit vind ik dan wel weer wat ver gezocht. Ja, je moet je adresgegevens invullen en het soort spellen waar je van houdt. Maar mijn adresgegevens moet ik ook invullen bij iedere online bestelling die ik doe. En in hoeverre mijn bordspelvoorkeur nu erg risicovol is om te delen..
Vervolgens maximaal een maand wachten. Ik ken grotere problemen op de wereld. Al zou je wel gelijk worden toegelaten tot de tool, zul je alsnog contact moeten zoeken met andere spelers en een afspraak maken. Dat kost ook tijd.

Dus dank @assifv voor het delen. Hopelijk haal ik er nieuwe (spel)contacten uit.

Edit: het duurde een week voor ik toegevoegd werd aan de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 09:04
Ik heb het ook ingevuld. Vind spelletjes heel erg leuk om te doen. Zoals carcassonne risk ticket to ride machivelli. Iemand zou me nog helpen met Puerto Rico maar nooit van gekomen. Dus hoop het ook weer een beetje op te kunnen pakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:49
Waar verkopen jullie bordspellen normaliter?

Wegens verhuizing moet ik eigenlijk van een flink aantal af, 90% is nooit gespeeld, sommige nog in plastic en sommige niet. Weinig tijd/zin om met MP te dealen, ben niet op zoek naar een hoge prijs, vind het gewoon zonde om ze zo in de prullenmand te moeten gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 18-09 09:13
Yakumos schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:55:

Wegens verhuizing moet ik eigenlijk van een flink aantal af, 90% is nooit gespeeld, sommige nog in plastic en sommige niet. Weinig tijd/zin om met MP te dealen, ben niet op zoek naar een hoge prijs, vind het gewoon zonde om ze zo in de prullenmand te moeten gooien.
Facebookgroep gezelschapsspellen markt. En site bordspel Mania, maar daar moet je en al even lid van zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Nu online

Wat heb je in de aanbieding? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Of zet het in Vraag en aanbod overig
Genoeg Tweakers die interesse hebben vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badpete
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 18:45
Ja ik ben ook wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 18-09 09:13
Jee, staat er nog niet in..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Ben ik nog op tijd of is alles al weg? 😉

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk

Deze groep heb ik ook al een paar keer gebruikt: Bord- en kaartspellen: verkoop. Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Gisteravond weer een avondje bordspellen spelen achter de rug.
Kanban EV stond op het programma. We hadden hem alle drie nog niet eerder gespeeld, maar door een how to play van jongetsgames konden we vrij snel beginnen. Dit betekende overigens niet dat we al wisten wat we deden. _O- Vooral in het begin nog wat foutjes gemaakt doordat je niet snel overziet wat je exact moet en kan doen. Je bent een werknemer in een auto fabriek en hebt allerlei acties om dit voor elkaar te krijgen. Elke actie heeft weer invloed op een andere actie. Door hier goed gebruik van te maken en zo optimaal mogelijk te spelen scoor je uiteraard punten voor de winst.

Het is weer een "typische" Lacerda game.
Thema is aanwezig in alle acties en alle acties hebben weer invloed op elkaar. Ik vind hem erg tof in elkaar zitten. Ik eindigde uiteindelijk als laatste, 1 puntje achter de nummer 2, maar veel plezier gehad. Die komt binnenkort weer op tafel. :9
Wat fotootjes. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj08CxNiotpeQEhXZglKl5WsYxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODrkPRnVVFriUfDAT7FqFTf9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XWnI8Rjj9CYTtOki6oipj23W2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lja7hUK13VJgkRbp7BMnPaLj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgZPmvciwhaRSy6nITeeHk4kO-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QS6gkSBBVZesEFfxAAbRCYxr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H267l_Yq5aAxjqK0AG29BntFY7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwOXu3qMI11zM0DOS472UETV.jpg?f=fotoalbum_large

De avond afgesloten met een potje Ark Nova, wat de laatste tijd gewoonte begint te worden. :+
Ik had een mooie engine met kleine dieren en bijpassende sponsor kaarten. Uiteindelijk mijn dierentuin helemaal vol, 10 dieren waardoor ik 4 conservatie punten scoorde aan het einde en uiteindelijk won met 31 punten. Blijft een fantastisch spel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
Weinig beweging hier de laatste dagen, dus maar even wat balletjes opgooien :).

Wij hebben ook weinig gespeeld de laatste weken omwille van de organisatie van het vormselfeest voor onze dochter. Hoop gedoe, maar gisteren was eindelijk alles achter de rug en konden we nog eens Meadow spelen, wat blijft dat een leuk spel!

Nog iemand die ingestapt is op de deluxe-heruitgave van Castles of Burgundy? Ik heb de stap gewaagd, ideaal voor m'n verjaardag in 2023!

Op de solo-tafel ligt ondertussen Switch & Signal klaar. Zo uit de doos is het eigenlijk vanaf 2 spelers, maar aangezien alles open informatie is kun je 'm gewoon alleen 'two-handed' spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Afgelopen weekend had de vrouw van een goede vriend ons allemaal uitgenodigd voor dag bordspellen spelen om zijn 40ste te vieren. Dus dat was erg gezellig. Libertalia, Stone Age, Perudo en Ark Nova gespeeld, erg leuke dag.

Ik denk dat ik de heruitgave toch ook maar ga backen. Vind Castles erg leuk om te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 11:13
HellPunk schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:20:
[...]

Deze groep heb ik ook al een paar keer gebruikt: Bord- en kaartspellen: verkoop. Ik ben benieuwd :)
Ook benieuwd wat je verkoopt !

Los daarvan, gisteren epic the card game besteld, benieuwd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Van het weekend Castles of Tuscany gespeeld. Die had ik gekregen als kadootje, zou 'm zelf niet zo snel gekocht hebben omdat ik Castles of Burgundy al heb, en ik dacht dat ze op elkaar leken. Maar het spel speelt wel echt op een andere manier.

Het speelt veel sneller, en je hebt geen dobbelstenen die je acties bepalen, maar je kunt gewoon 1 van 3 acties kiezen. Tegeltje pakken uit de voorraad, kaarten pakken, of kaarten spelen om een tegel op je landje te spelen.

Er liggen 8 tegels open om uit te kiezen, en die vul je aan uit je eigen voorraad. Je hebt dus veel meer keuze om dingen te bouwen dan in CoB. Alleen kan het natuurlijk zijn dat je geen tegels hebt die je wilt hebben, dan is het wachten op de andere spelers tot ze iets pakken, of toch voor een andere tegel gaan. En omdat alles wat aangevuld is dicht ligt, heb je geen idee wat de volgende tegel gaat zijn.

Je scoort 3 keer per spel, en dat gaat cumulatief. Dus als je 8 punten hebt gehaald in de eerste ronde krijg je die er in ronde1, 2 en 3 bij. Dat kan een nadeel zijn, als je achterloopt moet je goed je best doen om het in te halen, dat lukte mij niet, maar het lijkt niet volledig onmogelijk.

Al met al best weer een leuke toevoeging aan de verzameling.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Laatst online: 18:25
PaulBloem schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:54:
[...]

Kijk daar wordt ik enthousiast van :)
Had inderdaad al wat Let's play's online gezien en leek me gelijk wel erg tof.
Van de week maar zelf even 1 oefenpotje spelen en dan kan ik het gelijk First Time Right uitleggen aan m'n broer... die is super enthousiast omtrent historie van WW2, dus mooie fit!
Helaas ging voor ons vorig jaar de Super Boel avond niet door, dus ook geen avondje Memoir 44… nu ruim een jaar later: eindelijk op tafel gekomen!

Eergister even oefenpotje tegen mezelf en gisteren samen met een vriend aantal scenario’s dubbel gespeeld (wisseling van kant steeds).

We waren beide zeer enthousiast! Mooie combinatie van historie, zeer toegankelijk (handig voor m’n vriendengroep) en de potjes waren steeds gevarieerd.

Dit smaakte naar meer voor ons beide!

(In de foto een mooi voorbeeld van crappy deck, dus zit uiteraard stukje geluksfactor in)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AN1YWj9RUqDP9IvMjewjntJ5I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiQ0ZiBwHb0IERBkgdap9qtn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
Vorige vrijdag heb ik eindelijk mijn exemplaar van Monsters On Board kunnen uitpakken. Aangezien het spel naast een geavanceerde ook een eenvoudige solo mode heeft heb ik het maar meteen uitgetest.

Monsters on Board kun je eigenlijk omschrijven als 'Sagrada met bonustracks': je kiest elke ronde vier dobbelstenen uit die je volgens je scorekaart in drie verschilende rijen moet plaatsen waarbij elke rij een bepaalde vereiste heeft: een reeks van aflopende waarde, vier dobbelstenen met dezelfde kleur, enz.. Elke dobbelsteen heeft ook een aantal acties waarmee je verschillende bonustracks kunt activeren die je allerlei extra acties en punten opleveren. Als je alles goed timet kun je leuke combo's maken en veel punten scoren.

Ondanks de vele tracks en acties verloopt het spel zelf heel gestroomlijnd met vier duidelijke fases. Een groot deel van het spel kan ook simultaan gedaan worden, dus er is niet noodzakelijk veel downtime. Door het thema (een monsterfestival) is het spel ook erg levendig, zeker als je met de coole mini's kan spelen ;) .

Wel een puntje van kritiek: een player aid per speler was wel erg handig geweest. De handleiding is ook niet altijd even duidelijk. Bovendien is deze in het formaat 'reuzevierkant' (zoals een TTR-doos) en dat vind ik zowat het onhandigste formaat voor een handleiding, gewoon te groot om ergens kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 11:13
Ik heb onlangs epic aangeschaft. De kaartjes in een sleeve gestoken maar nu passen die uiteraard niet meer in het doosje.
Hoe doen jullie dat dan?
Om op een mooie manier die kaarten veilig te stockeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
skank schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:05:
Ik heb onlangs epic aangeschaft. De kaartjes in een sleeve gestoken maar nu passen die uiteraard niet meer in het doosje.
Hoe doen jullie dat dan?
Om op een mooie manier die kaarten veilig te stockeren?
Ik ben geen sleever, maar je zou een deckbox kunnen zoeken die geschikt is voor de maat van jouw sleeves. Dan ben je natuurlijk wel de originele verpakking kwijt.

Een andere mogelijkheid is om zelf een kartonnen rand te lijmen in het deksel zodat het niet helemaal over de doos schuift. De dozen van Villagers en Streets hebben dit, aan de buitenkant ziet dat er dan zo uit - van de binnenkant vind ik niet meteen een afbeelding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Laatst online: 18:25
PaulBloem schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:59:
[...]

Helaas ging voor ons vorig jaar de Super Boel avond niet door, dus ook geen avondje Memoir 44… nu ruim een jaar later: eindelijk op tafel gekomen!

Eergister even oefenpotje tegen mezelf en gisteren samen met een vriend aantal scenario’s dubbel gespeeld (wisseling van kant steeds).

We waren beide zeer enthousiast! Mooie combinatie van historie, zeer toegankelijk (handig voor m’n vriendengroep) en de potjes waren steeds gevarieerd.

Dit smaakte naar meer voor ons beide!

(In de foto een mooi voorbeeld van crappy deck, dus zit uiteraard stukje geluksfactor in)
[Afbeelding]
Alweer paar keer gespeeld sinds de eerste keer zoals hierboven vermeld...
dus beginnen de uitbreidingen te kriebelen.. :X :)

Sommige zijn prima beschikbaar, maar ik was vooral op zoek naar:
- Eastern Front (met Russia)
- Campaignbook versie 1 dan wel versie 2
[Edit] Heb deze gewoon in de store kunnen vinden als downloadbare PDF. 🙄

Deze lijken out of print en nergens beschikbaar...
-> Weet iemand toevallig hoe aan Eastern Front te komen?
-> Of kan iemand user-created campaignbooks aanraden (welke vrijblijvend gebruikt mogen worden uiteraard)?

[Update] Ondertussen Memoir 44 Campaignbook Vol. 1 richting een drukker gestuurd voor een ringband versie.. ben benieuwd! Keep you posted 🙂

Nog steeds tips over Eastern Front welkom, of PM als je je setje kwijt wilt :)

[ Voor 13% gewijzigd door PaulBloem op 03-07-2022 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:29
hydex schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:32:
Vorige week voor het eerst xia legend of a drift systeem gespeeld bij een vriend. Wat een tof spel is dat zeg. Helaas nu niet leverbaar en 2e hands tegen belachelijke prijzen. Zag dat hij wel weer op gamefound staat maar pas in dec 22 uitgeleverd wordt. Weet iemand nog een spel wat hier veel op lijkt en wel leverbaar is? Kenmerken: sandbox, exploring, space en goederen, vechten etc.
Rijkelijk late reactie (loop een beetje achter), maar ik zag het goede antwoord (;)) niet langskomen.

Merchants & Marauders is het spel dat je zoekt, free roaming sandbox, maar dan in de Cariben ipv in de ruimte. En makkelijker te krijgen, nieuw of tweedehands.

In other news, gisteravond met 6 spelers de oer versie van Civilization gespeeld (waar Sid Meier dus het idee voor de Pc game van heeft gehaald) .Aparte ervaring, we waren verbaasd over hoe elegant en goed dit 40 jaar oud design is. Wel extreem lang en sommige rampen zijn echt (te) brutal en random...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0X9p-roUAn7URV3u3GLlA1W7YCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skB2vX9eaaHLcVb76gvYU5PE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door _Anvil_ op 04-07-2022 12:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:42
Al lang niets meer gepost op dit forum dus ik dacht ik doe even een recapje van wat ik de laatste tijd heb gespeeld/gekocht.

Burncycle een aantal keren gespeeld. Deze is van de makers van Too Many Bones, mijn favo spel. Ik had dus hoge verwachtingen. Het spel is ietsje ingewikkelder qua regels dan TMB. Het is een spel waarbij je met robots een corporatie infiltreert en een missie moet uitvoeren, in stealth. Dit klinkt best spannend, maar het spel is zo ingewikkeld en 'uneventful' dat ik deze niet gauw weer op tafel leg. Ik verwacht zelfs dat ik hem in de verkoop doe, binnenkort. Het speelt gewoon te traag en de endgame is erg anticlimax. Geen aanrader van mij dus, helaas.

Wonderland's War heb ik nu 2 keer gespeeld geloof ik. Ik bezit dit spel niet maar een vriend van mij kwam ermee. Dit spel is echt een plaatje om te zien. Geweldige art, super mooie componenten en echt een feest op tafel. Helaas wel moeilijk om aan te komen geloof ik (deluxe edition tenminste). Het spel speelt erg leuk. Het is een combinatie van 'bag building' en area control in het thema Alice in Wonderland. Heel erg vet. Ik had niet verwacht dat ik deze leuk zou vinden maar hij is echt de moeite waard.

We spelen nog steeds regelmatig Root met alle expansions. Dit blijft 1 van mijn favo spellen. Ik ben er niet echt goed in maar de asymmetrische factions en de vele interactie op het bord maken dit spel echt legendarisch. Love it!

Ik heb gisteren op Facebook een veiling gewonnen voor Uprising Curse of the Last Emperor. Dit lijkt me een heel leuk spel. Het is een '4X co-op' waarbij iedere speler een faction beheert en met units op het bord de vijanden moet verslaan. Er zijn 2 vijanden die ook met elkaar in gevecht zijn, wat het nog interessanter maakt. Tel daarbij op mooie componenten en een goeie rulebook (heb ik gehoord), en je hebt een topspel.

We hebben 2 sessies gedaan van Sleeping Gods met 4 spelers. Ik vond hier echt niks aan. Veel te traag, 'fiddly' en droog. Ik zal Roll Player Adventures ook maar meteen meenemen hierin, dat was een beetje hetzelfde laken een pak. Zeker niet mijn ding. Als je Roll Player leuk vindt vind je deze misschien ook wel tof, maar ik vond er niks aan.

2 weken geleden heb ik The Automaton of Shale binnen gekregen. Dit is een extremely overproduced pop-up book expansion voor Too Many Bones, waarbij je dus door het boek bladert en 1 adventure speelt en nieuwe baddies en encounters ontdekt, door middel van luikjes en schuifjes. En aan het eind een nieuwe tyrant. Ik kan niet wachten om deze te spelen, maar ik wil de juiste mensen hiervoor aan tafel omdat dit mij echt een super epic ervaring lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
Mijn favoriete spellen van de laatste weken zijn Mille Fiori en Under Falling Skies.

Mille Fiori is een point salad-fest van Reiner Knizia. In je beurt speel je een kaart en plaats je een van je tokens op de overeenkomende plek op het bord. Afhankelijk van de locatie scoor je punten, maar met allerlei combo-mogelijkheden maak je ook kans op bonuspunten en bonusbeurten die je dan weer nieuwe scoremogelijkheden geven. Met 2 spelers ligt het bord wel heel erg open, maar er is een variant op BGG die dat wat verhelpt.

Under Falling Skies is een solo-only spel. Het kwam wat toevallig op m'n pad in een Facebook-groep waar ik in zit en er was iemand die het verkocht, dus maar meteen toegehapt. In dit spel beman je de laatst overgebleven bunker op aarde nadat de rest van de planeet vernietigd is door aliens. Het spel werkt met dice placement: elke ronde rol en plaats je 5 dobbelstenen op je bunker om aanvallen van aliens af te slaan en research te doen. Het doel van het spel is om voldoende research te verzamelen voordat de aliens je bunker vernietigen, als dat niet lukt verlies je.

UFS blijkt een pittige puzzel te zijn. Je moet elke ronde met heel veel dingen rekening houden: aliens die aanvallen uitvoeren, extra kamers in je bunker vrijspelen, energie verzamelen, research doen... En dat allemaal met vijf dobbelstenen die je dan ook nog eens minstens 1x per ronde opnieuw moet gooien. In mijn twee spellen tot nu toe kwam ik telkens net 1 ronde te kort, dit weekend nog maar eens proberen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:37
Ik heb net Ark Nova gekocht.

Ik ben heel heel erg benieuwd. Mijn vriendin en ik hebben circa 3 jaar geleden de overstap gemaakt naar wat moeilijkere spellen en hebben toen Great Western Trail gekocht. We hebben dit spel toen echt enorm veel gespeeld, maar vrienden kregen wij helaas niet zo ver. Zij vonden het vaak erg ingewikkeld en lang duren.

Ark Nova zal dus helaas wel hetzelfde verhaal worden ben ik bang. De lange duur en de complexiteit van het spel zullen onze vrienden doen tegenhouden het te spelen.

Desondanks hoop ik dat het ons zal bevallen zoals ieder ander hier. Het is toch een aardige investering en het zou zonde zijn als hij in de kast belandt.

Ik zal hier een update geven als we het gespeeld hebben.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 06:55
_Anvil_ schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:45:
[...]

Rijkelijk late reactie (loop een beetje achter), maar ik zag het goede antwoord (;)) niet langskomen.

Merchants & Marauders is het spel dat je zoekt, free roaming sandbox, maar dan in de Cariben ipv in de ruimte. En makkelijker te krijgen, nieuw of tweedehands.

In other news, gisteravond met 6 spelers de oer versie van Civilization gespeeld (waar Sid Meier dus het idee voor de Pc game van heeft gehaald) .Aparte ervaring, we waren verbaasd over hoe elegant en goed dit 40 jaar oud design is. Wel extreem lang en sommige rampen zijn echt (te) brutal en random...

[Afbeelding]
Hoi bedankt voor je antwoord! Ik heb piraten en kooplui (Nederlandse versie van merchants) op marktplaats gekocht. Werd door anderen er ook op gewezen leuk spel! En het goede nieuws is dat xia weer leverbaar is dus die heb ik ook binnen. Leuk om zo ervaringen te delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Zijn er hier trouwens mensen die iets over Scythe kunnen vertellen?

Waar het mij voornamelijk om gaat is hoe het met meerder mensen is. Om een idee te geven. Wij hebben een keer Great Western Trail gespeeld met vrienden en een keer met familie, maar het is al snel te veel (complex en lang) nu komt dat voornamelijk door de beurten die lang kunnen duren.

Hoe is dit met Scythe? Speelt dit een beetje lekker door en ben je echt veel met elkaar bezig zodat anderen zich niet "vervelen"?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Scythe hangt heel erg af van de spelers vind ik. Het is wel een spel wat openstaat voor analysis paralysis. Maar eigenlijk is het een vrij vlot spel. Je hebt iedere beurt keuze uit een beperkt aantal acties, en op de Rusviet factie na mag je niet iedere keer dezelfde kiezen.

Er zijn mensen met wie ik dit spel echt nooit meer wil spelen, omdat een potje dan een eeuwigheid duurt. Maar ik speel het vaak genoeg met 3, en dan duurt een potje ergens tussen een uur en anderhalf uur.

GWT duurt langer, al speel ik die tegenwoordig ook vrij vlot door, nu we de regels goed kennen. Maar voor mijn idee duurt Scythe net iets korter.

Een beurt in Scythe bestaat uit 1 of 2 acties. De eerste bestaat uiet movement, resources of power/popularity verzamelen. De tweede is iets bouwen/recruiten/deployen, mits je daar de resources voor hebt. Dus in essentie is het vrij simpel. Maar als je iemand hebt die 17 beurten vooruit wil denken, dan is het iets dat heel lang kan gaan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@TERW_DAN

Maar is het redelijk toegankelijk voor nieuwe spelers die normaal spellen spelen zoals ticket ride, Cuba etc?

Het zijn op zich redelijk spel liefhebbers (vrienden van ons) maar soms kan het ook ineens teveel zijn voor ze en is de concentratie na een uur weg.

Echter staat Scythe al heel lang op mijn lijst om aan te schaffen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wachten... op 08-07-2022 17:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wachten... schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:46:
@TERW_DAN

Maar is het redelijk toegankelijk voor nieuwe spelers die normaal spellen spelen zoals ticket ride, Cuba etc?

Het zijn op zich redelijk spel liefhebbers (vrienden van ons) maar soms kan het ook ineens teveel zijn voor ze en is de concentratie na een uur weg.

Echter staat Scythe al heel lang op mijn lijst om aan te schaffen.
Als het niveau nu op Ticket to Ride zit, dan is de stap naar Scythe misschien wat veel. Zeker als de aandacht na een uur op is.
Ik zou dan als tussenstap eerst iets pakken als Istanbul, Wingspan of Splendor.
Die werken allemaal iets meer op resourcemanagement dan Ticket to Ride en geven je wat meer acties, maar zijn wat minder overweldigend in mijn ervaring. En zijn gewoon erg leuke spellen, die niet zo gek lang hoeven te duren. Een potje splendor duurt 20 minuten tot een half uurtje. Istanbul speel je in een uur en Wingspan iets langer. En het ziet er ook wat minder intimiderend uit. Want dat doet Scythe imho wel. Zeker als je 'm met expansions en het grote bord op tafel legt.

Scythe vind ik zelf een geweldig spel, maar juist daarom raadt ik aan 't te spelen met mensen die wel in zijn voor spellen die wat langer duren en wat meer diepgang hebben. Anders heb je zelf ook geen leuke ervaring aan het spel, en dat zou juist zonde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
Wachten... schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:02:
Zijn er hier trouwens mensen die iets over Scythe kunnen vertellen?

Waar het mij voornamelijk om gaat is hoe het met meerder mensen is. Om een idee te geven. Wij hebben een keer Great Western Trail gespeeld met vrienden en een keer met familie, maar het is al snel te veel (complex en lang) nu komt dat voornamelijk door de beurten die lang kunnen duren.

Hoe is dit met Scythe? Speelt dit een beetje lekker door en ben je echt veel met elkaar bezig zodat anderen zich niet "vervelen"?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
"Scythe" in dit forum zoeken levert je 18 pagina's aan leesvoer op. TLDR, prima engine-builder (en 1 van mijn favorieten) maar zeker een stap omhoog van TTR zoals hierboven aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Mvdbeld schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:32:
[...]

"Scythe" in dit forum zoeken levert je 18 pagina's aan leesvoer op. TLDR, prima engine-builder (en 1 van mijn favorieten) maar zeker een stap omhoog van TTR zoals hierboven aangegeven.
Ja wij spelen zelf wel Ark Nova en GWT, dus voor ons zal het geen probleem zijn (denk ik) want het valt een beetje onder hetzelfde kaliber als deze games toch qua moeilijkheid?

Ik was overigens ook benieuwd of er ergens gratis templates zijn om inlays/organizers te maken van foamcore/foambord voor spellen? Je hebt wel websites zoals folded space, maar voor wat het is vind ik dat nog best een de prijs. Zeker omdat ik het voor meerdere spellen wil hebben.

Het is alleen lastig om templates te vinden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:15

Oxigeon

En zo is dat!

Wachten... schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:59:
[...]

Ja wij spelen zelf wel Ark Nova en GWT, dus voor ons zal het geen probleem zijn (denk ik) want het valt een beetje onder hetzelfde kaliber als deze games toch qua moeilijkheid?

Ik was overigens ook benieuwd of er ergens gratis templates zijn om inlays/organizers te maken van foamcore/foambord voor spellen? Je hebt wel websites zoals folded space, maar voor wat het is vind ik dat nog best een de prijs. Zeker omdat ik het voor meerdere spellen wil hebben.

Boardgamegeek heeft een een speciaal topic voor gemaakt op hun forum. Hier staan 100en organizers op. Zal eens zoeken of ik hem kan vinden.

Edit: https://boardgamegeek.com...-master-list?titlesonly=1

Voorheen hadden ze nog een register op pagina 1. Deze zie ik nu niet meer staan. Maar dat kan komen omdat ik op mobiel ben. Anders even de zoekfunctie gebruiken daar.

[ Voor 14% gewijzigd door Oxigeon op 09-07-2022 10:41 ]

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

MADG0BLIN schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:02:
Gisteravond weer een avondje bordspellen spelen achter de rug.
Kanban EV stond op het programma. We hadden hem alle drie nog niet eerder gespeeld, maar door een how to play van jongetsgames konden we vrij snel beginnen. Dit betekende overigens niet dat we al wisten wat we deden. _O- Vooral in het begin nog wat foutjes gemaakt doordat je niet snel overziet wat je exact moet en kan doen. Je bent een werknemer in een auto fabriek en hebt allerlei acties om dit voor elkaar te krijgen. Elke actie heeft weer invloed op een andere actie. Door hier goed gebruik van te maken en zo optimaal mogelijk te spelen scoor je uiteraard punten voor de winst.

Het is weer een "typische" Lacerda game.
Thema is aanwezig in alle acties en alle acties hebben weer invloed op elkaar. Ik vind hem erg tof in elkaar zitten. Ik eindigde uiteindelijk als laatste, 1 puntje achter de nummer 2, maar veel plezier gehad. Die komt binnenkort weer op tafel. :9
Wat fotootjes. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De avond afgesloten met een potje Ark Nova, wat de laatste tijd gewoonte begint te worden. :+
Ik had een mooie engine met kleine dieren en bijpassende sponsor kaarten. Uiteindelijk mijn dierentuin helemaal vol, 10 dieren waardoor ik 4 conservatie punten scoorde aan het einde en uiteindelijk won met 31 punten. Blijft een fantastisch spel.
Ark Nova, gaat net als Terraforming Mars langs mij heen. 1 keer gespeeld maar ook wel genoeg voor mij. Weinig interactie met andere spelers, aardig wat randomness qua kaarten, qua sfeer doet het mij ook niets met de stock fotos, en ik had het gevoel nooit hele impactvolle keuzes te kunnen maken door een game kunnen maken of breken. Maar goed het is een populair spel dus het zal ongetwijfeld mijn persoonlijke voorkeur zijn waarvoor ik het niet leuk vind.

Ik heb gister weer eens hopeloos verloren met Barage. Dat vind ik wel een hele goeie game, veel interactie, veel plannen maar ook ja plannen bijsturen op basis van de andere spelers, impactvolle keuzes, origineel thema. Absolute aanrader.

Laatst nog Twilight Imperium 4 gespeeld. Hoef ik weinig over te zeggen lijkt me. Behalve dat ik verloren had. Eind van de maand met zijn zessen een potje doen, hopelijk zit iedereen er nog een beetje in zodat ik mij kan focussen op mijn eigen spel spelen...

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Oxigeon schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:39:
[...]

Boardgamegeek heeft een een speciaal topic voor gemaakt op hun forum. Hier staan 100en organizers op. Zal eens zoeken of ik hem kan vinden.

Edit: https://boardgamegeek.com...-master-list?titlesonly=1

Voorheen hadden ze nog een register op pagina 1. Deze zie ik nu niet meer staan. Maar dat kan komen omdat ik op mobiel ben. Anders even de zoekfunctie gebruiken daar.
Ja ik zag deze pagina voorbij komen, maar ik zie enkel foto's van inserts/inlays, maar ik zie nergens een soort templates o.i.d. of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:06
MrVegeta schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:52:
[...]

Ark Nova, gaat net als Terraforming Mars langs mij heen. 1 keer gespeeld maar ook wel genoeg voor mij. Weinig interactie met andere spelers, aardig wat randomness qua kaarten, qua sfeer doet het mij ook niets met de stock fotos, en ik had het gevoel nooit hele impactvolle keuzes te kunnen maken door een game kunnen maken of breken. Maar goed het is een populair spel dus het zal ongetwijfeld mijn persoonlijke voorkeur zijn waarvoor ik het niet leuk vind.

Ik heb gister weer eens hopeloos verloren met Barage. Dat vind ik wel een hele goeie game, veel interactie, veel plannen maar ook ja plannen bijsturen op basis van de andere spelers, impactvolle keuzes, origineel thema. Absolute aanrader.

Laatst nog Twilight Imperium 4 gespeeld. Hoef ik weinig over te zeggen lijkt me. Behalve dat ik verloren had. Eind van de maand met zijn zessen een potje doen, hopelijk zit iedereen er nog een beetje in zodat ik mij kan focussen op mijn eigen spel spelen...
Is Barage met 2 ook nog leuk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
Wachten... schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:59:
[...]

In vergelijking met GWT en Ark Nova is de moeilijkheid prima te doen inderdaad.

Heb inmiddels voor veel mijn vaste spellen E-raptor of Folded space insert. Hiervoor heb ik ze zelf ook wel gemaakt, gewoon kwestie van beginnen en uitmeten en hoe verder je komt creatief omspringen met ruimte resterend en componenten.

Er zijn ook sites met "plans" voor scythe bv.: https://www.pubmeeple.com/blog/20170403-foam-core-scythe

PS. GWT staat ook op die website: https://www.pubmeeple.com...-core-great-western-trail
MrVegeta schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:52:
[...]

Herkenbaar, geen fan van TM en Ark Nova sprak mij wel aan vanwege thema. Echter na 5x spelen alweer weg gedaan omdat ik hem te lang vond duren bij 3 of 4 spelers en de keuzes niet heel impactvol zijn. Dit vind ik bijvoorbeeld bij Civ: New Dawn een stuk interessanter met zelfde actie selectie mechanisme.

Later deze maand eerste pot TI4 op het programma staan, TBD.

[ Voor 42% gewijzigd door Mvdbeld op 09-07-2022 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Joel22 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 18:52:
[...]

Is Barage met 2 ook nog leuk? :)
Wij spelen alleen met 4, dus daar kan ik niet veel over zeggen, maar met minder spelers zit je elkaar ook minder in de weg lijkt me en dat is toch wel een deel van de game.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:06
MrVegeta schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:58:
[...]

Wij spelen alleen met 4, dus daar kan ik niet veel over zeggen, maar met minder spelers zit je elkaar ook minder in de weg lijkt me en dat is toch wel een deel van de game.
oke thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@MrVegeta
Ark Nova, gaat net als Terraforming Mars langs mij heen. 1 keer gespeeld maar ook wel genoeg voor mij. Weinig interactie met andere spelers, aardig wat randomness qua kaarten, qua sfeer doet het mij ook niets met de stock fotos, en ik had het gevoel nooimrt hele impactvolle keuzes te kunnen maken door een game kunnen maken of breken. Maar goed het is een populair spel dus het zal ongetwijfeld mijn persoonlijke voorkeur zijn waarvoor ik het niet leuk vind.
@Mvdbeld
Herkenbaar, geen fan van TM en Ark Nova sprak mij wel aan vanwege thema. Echter na 5x spelen alweer weg gedaan omdat ik hem te lang vond duren bij 3 of 4 spelers en de keuzes niet heel impactvol zijn. Dit vind ik bijvoorbeeld bij Civ: New Dawn een stuk interessanter met zelfde actie selectie mechanisme.
@Mvdbeld Jij hebt Ark Nova al 5x gespeeld, dus jij zal al wel iets beter weten hoe of wat over de Game,
Maar @MrVegeta hoe heb je na 1x spelen kunnen besluiten dat dit niks voor je was? Ik ben oprecht benieuwd. Het kan dus echt zijn dat het gewoonweg niet bij je past, maar..........

Wij hebben Ark Nova nu 1.5x gespeeld. De eerste keer even tot een "break" en daarna volledig. Wij hebben echt flink in de spelregels moeten duiken. We hebben allerlei dingen uit moeten sluiten en op moeten zoeken over hoe bepaalde scenario's gespeeld moeten worden. Het spel is echt wel flink uitgebreid met flink wat opties en mogelijkheden (in onze ogen dan).

Om een idee te geven hebben we echt vaker dan bij andere spellen het boek erbij moeten pakken, forums opgezocht voor bepaalde scenario`s die niet duidelijk in de handleiding stonden en video`s bekeken.
Zelfs nu we dat allemaal gedaan hebben, hebben we nog steeds een paar dingen die we niet zeker weten en dus nog even goed uit moeten zoeken. Dit komt mede door de soms slechte vertaling/uitleg in het boek. Op BGG zijn er ook heel wat vragen die niet duidelijk zijn, en wat het spel echt kan maken of breken.

Nu kan het uiteraard gewoon je spel niet zijn, en jullie leggen het ergens al een beetje uit, maar is een spel na zo weinig spelen niet zonde om aan de kant te gooien? In onze ogen kun je dit spel nooit goed kennen, laat staan spelen na 1x.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, wellicht helpt het anderen weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Wachten... schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:20:
@MrVegeta

[...]

@Mvdbeld

[...]

@Mvdbeld Jij hebt Ark Nova al 5x gespeeld, dus jij zal al wel iets beter weten hoe of wat over de Game,
Maar @MrVegeta hoe heb je na 1x spelen kunnen besluiten dat dit niks voor je was? Ik ben oprecht benieuwd. Het kan dus echt zijn dat het gewoonweg niet bij je past, maar..........

Wij hebben Ark Nova nu 1.5x gespeeld. De eerste keer even tot een "break" en daarna volledig. Wij hebben echt flink in de spelregels moeten duiken. We hebben allerlei dingen uit moeten sluiten en op moeten zoeken over hoe bepaalde scenario's gespeeld moeten worden. Het spel is echt wel flink uitgebreid met flink wat opties en mogelijkheden (in onze ogen dan).

Om een idee te geven hebben we echt vaker dan bij andere spellen het boek erbij moeten pakken, forums opgezocht voor bepaalde scenario`s die niet duidelijk in de handleiding stonden en video`s bekeken.
Zelfs nu we dat allemaal gedaan hebben, hebben we nog steeds een paar dingen die we niet zeker weten en dus nog even goed uit moeten zoeken. Dit komt mede door de soms slechte vertaling/uitleg in het boek. Op BGG zijn er ook heel wat vragen die niet duidelijk zijn, en wat het spel echt kan maken of breken.

Nu kan het uiteraard gewoon je spel niet zijn, en jullie leggen het ergens al een beetje uit, maar is een spel na zo weinig spelen niet zonde om aan de kant te gooien? In onze ogen kun je dit spel nooit goed kennen, laat staan spelen na 1x.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, wellicht helpt het anderen weer.
Omdat ik tijdens spelen zat te denken, ik had nu ook een andere game kunnen spelen... In Ark Nova zat eigenlijk geen enkele originele mechanic en geen enkele impactvolle beslissing, vond ik. Sure als ik het vaker zou spelen zou ik het waarschijnlijk meer kunnen waarderen. Maar tegenwoordig zijn er zoveel games dat ik geen tijd maak voor games die me de eerste keer niet konden overtuigen.

Ik heb de game ook niet gekocht trouwens. Over het algemeen speel ik games ook eerst op TableTop Simulator voor ik ze koop.

[ Voor 3% gewijzigd door MrVegeta op 10-07-2022 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wachten... schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:20:
Wat ik met dit soort spellen doe is ook gewoon de how to play video kijken. Dan hebje al een heel goed idee van hoe het spel verloopt, waardoor je een stuk minder naar de handleiding hoeft te kijken.

Gisteren een potje Nemesis gedaan, Daar merkte ik ook dat ik nog vrij veel naar de handleiding moest kijken voor de details (maar gelukkig is die handleiding lekker duidelijk, en kloppen de verwijzingen ook gewoon goed). Maar de algemene flow van het spel kende ik al wel, dus konden we wel gelijk gaan spelen. We kregen alleen best veel aliens op ons dak, dat was wat minder :

Ark Nova heb ik ook eerst uitgezocht, en filmpjes van bekeken. Had 'm gisteren voor de eerste keer echt willen spelen, maar we waren pas om 2 uur klaar met Nemesis, dus dat wordt volgende week wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:26
Hier gisteravond ook na lange tijd weer eens Mansion of Madness gespeeld, voor de zoveelste keer het Escape from Insmouth scenario. Zonder te spoilen: daar we het al een paar keer geprobeerd hadden wisten we wel een beetje wat we allemaal kondenn verwachten, waar welke items lagen etc. Groep meteen opgesplitst en super efficient gaan spelen. Na een dikke 3 uur de laatste missende items gevonden (we wisten waar we moeten kijken maar eerder nooit gelukt om te bemachtigen) en ook nog een verrassende draai. Nou alles klaar om te winnen...niet dus. . De scenario schrijvers hebben deze keer echt hun best gedaan om op het eind er een enorm wtf moment in te bouwen, maar niet in positieve zin.

Conclusie zonder te spoilen: in theorie hebben alle investigators het overleefd, en we vinden maar dat we het gewonnen hebben :w Een zoektocht op het web leert dat we hierin niet de enige zijn..

Volgende keer maar eens een ander scenario spelen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 10-07-2022 11:39 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
TERW_DAN schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:26:
[...]

Wat ik met dit soort spellen doe is ook gewoon de how to play video kijken. Dan hebje al een heel goed idee van hoe het spel verloopt, waardoor je een stuk minder naar de handleiding hoeft te kijken.

Gisteren een potje Nemesis gedaan, Daar merkte ik ook dat ik nog vrij veel naar de handleiding moest kijken voor de details (maar gelukkig is die handleiding lekker duidelijk, en kloppen de verwijzingen ook gewoon goed). Maar de algemene flow van het spel kende ik al wel, dus konden we wel gelijk gaan spelen. We kregen alleen best veel aliens op ons dak, dat was wat minder :

Ark Nova heb ik ook eerst uitgezocht, en filmpjes van bekeken. Had 'm gisteren voor de eerste keer echt willen spelen, maar we waren pas om 2 uur klaar met Nemesis, dus dat wordt volgende week wel weer.
Ja dat doen wij dus ook altijd, maar op de één of andere manier koste het opstarten echt wel meer tijd dan Great Western Trail bijvoorbeeld. Mede ook omdat alle situaties en kaarten wat beter uitgelegd staan. in GWT. Dat gezegd hebbende zijn de rondes/acties wel weer simpeler en wat sneller als iedereen het door heeft.

LET OP! Onderstaand bevat een strategie hoe je niet 6 uur bezig bent, mocht je dus iemand zijn die alles altijd zelf uit wilt zoeken, lees het dan niet.

Het belangrijkste in dit spel om conservatiepunten te scoren. Populariteits punten zijn aan het begin een beetje handig om wat geld te verdienen, maar de main focus moet liggen op de conservatiepunten. Het kleinere speelbord met de "projecten" zijn enorm belangrijk. Leg dus niet de focus op mooie dierentuin te maken die voor je ligt, met allerlei dieren erin. Als je daar namelijk mee bezig bent, dan kan het spel lang duren (wat wij de eerste keer hadden). Je moet het echt zien als een race, waarbij je zo snel mogelijk de conservatiepunten wilt scoren. Dit zorgt ook voor de korte speelduur.

--------------------------------------------------------

Daarnaast zitten er nog best wat dingen in het spel die niet helemaal duidelijk zijn en waar blijkbaar veel mensen fouten in maken. Dit kan er echt voor zorgen dat het spel uit balans is. De eerste keer spelen zal dus misschien met een beetje vallen en opstaan zijn (zoals wij hier hebben gehad).

@MrVegeta Ja ik snap je punt wel ergens. Ik heb ook een beetje mixed feelings gehad gisteren met de eerste keer spelen. Zeker omdat we met al het lezen en dingen uitzoeken toch wel een uur of 5 a 6 bezig zijn geweest en het verkeerd hebben gespeeld qua strategie (bleek achteraf). Ik zal hier wel op de hoogte houden hoe de volgende potjes verlopen, maar ik denk nu dat we voor 99 procent weten hoe alles werkt.

Wij gaan het vanavond voor de tweede keer spelen, ik ben benieuwd hoe de tweede keer gaat. en zal dan opnieuw mijn bevindingen delen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Wachten... op 10-07-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
hydex schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:01:
[...]

Hoi bedankt voor je antwoord! Ik heb piraten en kooplui (Nederlandse versie van merchants) op marktplaats gekocht. Werd door anderen er ook op gewezen leuk spel! En het goede nieuws is dat xia weer leverbaar is dus die heb ik ook binnen. Leuk om zo ervaringen te delen
Top! Er zitten wel wat foutjes in de NL vertaling van sommige kaarten, maar dat is een kwestie van de engelstalige versie van de kaart even googlen.

Wat jullie vrienden betreft, ik zou me niet laten beperken door wat zij leuk vinden. Ik speel games van easy tot zeer complex en heb mijn vrienden en familie een soortement van ingedeeld in categorieën, zo raad ik de meesten sterk af aan te schuiven bij Twilight Imperium. Als die de duur, complexiteit etc. niet trekken heeft niemand een leuke dag.

Ik zou zeggen, zoek er wat mensen bij die wel van lange games houden, heb ik ook gedaan: onder collega's (IT branche is wel een voordeel als je gamers zoekt) , via faceboekgroepen, Tweakers , het lokale gamecafe etc. Ik heb nu een ruime groep "boardgame vrienden" waar ook gewone vriendschappen uit zijn ontstaan. Toen ik in 2020 Twilight Imperium 4th kocht, heb ik dus een hele tijd 2 potjes per maand kunnen spelen met een volle tafel dankzij dit "netwerk" 8)
Hopjesvla79 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:39:
Hier gisteravond ook na lange tijd weer eens Mansion of Madness gespeeld, voor de zoveelste keer het Escape from Insmouth scenario. Zonder te spoilen: daar we het al een paar keer geprobeerd hadden wisten we wel een beetje wat we allemaal kondenn verwachten, waar welke items lagen etc. Groep meteen opgesplitst en super efficient gaan spelen. Na een dikke 3 uur de laatste missende items gevonden (we wisten waar we moeten kijken maar eerder nooit gelukt om te bemachtigen) en ook nog een verrassende draai. Nou alles klaar om te winnen...niet dus. . De scenario schrijvers hebben deze keer echt hun best gedaan om op het eind er een enorm wtf moment in te bouwen, maar niet in positieve zin.

Conclusie zonder te spoilen: in theorie hebben alle investigators het overleefd, en we vinden maar dat we het gewonnen hebben :w Een zoektocht op het web leert dat we hierin niet de enige zijn..

Volgende keer maar eens een ander scenario spelen. :)
Oeh, vriend van me heeft het pas gekocht en we zijn echt hopeloos ten onder gegaan met dat scenario. Hadden wel die rondcirkelende riot/bende zombies verkeerd laten bewegen waardoor onze hele groep te grazen was genomen door ze en dus sterk verzwakt. "Game over man!"

[ Voor 66% gewijzigd door _Anvil_ op 11-07-2022 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:26
_Anvil_ schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:13:
[...]

Top! Er zitten wel wat foutjes in de NL vertaling van sommige kaarten, maar dat is een kwestie van de engelstalige versie van de kaart even googlen.

Wat jullie vrienden betreft, ik zou me niet laten beperken door wat zij leuk vinden. Ik speel games van easy tot zeer complex en heb mijn vrienden en familie een soortement van ingedeeld in categorieën, zo raad ik de meesten sterk af aan te schuiven bij Twilight Imperium. Als die de duur, complexiteit etc. niet trekken heeft niemand een leuke dag.

Ik zou zeggen, zoek er wat mensen bij die wel van lange games houden, heb ik ook gedaan: onder collega's (IT branche is wel een voordeel als je gamers zoekt) , via faceboekgroepen, Tweakers , het lokale gamecafe etc. Ik heb nu een ruime groep "boardgame vrienden" waar ook gewone vriendschappen uit zijn ontstaan. Toen ik in 2020 Twilight Imperium 4th kocht, heb ik dus een hele tijd 2 potjes per maand kunnen spelen met een volle tafel dankzij dit "netwerk" 8)

[...]

Oeh, vriend van me heeft het pas gekocht en we zijn echt hopeloos ten onder gegaan met dat scenario. Hadden wel die rondcirkelende riot/bende zombies verkeerd laten bewegen waardoor onze hele groep te grazen was genomen door ze en dus sterk verzwakt. "Game over man!"
ha ha, i know the pain...

In de app staat dit scenario als iets moeilijker dan de Circle of Eternity..maar als je even rondzoekt is eerder de conclusie dat dit een van de moeilijkste is van MoM... Ook qua tijd is het best een lange. Zelfs nu we eigenlijk bijna alles al wisten te liggen etc en met een hele efficiente opsplitsing van de groep deden we er nog een dikke 4 uur over. :)
De riot verplaatst zich volgens een vast patroon..ook als ze niet zichtbaar zijn..dat kan helpen om te weten waar ze zijn. Voor de rest zal ik niet te veel verklappen maar tijd is uiteindelijk best schaars... ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Zoveel mensen, zoveel smaken en nog veel meer verschillende spellen. Maakt het alleen maar mooier toch? Ik vind het altijd leuk om over te discussieren, maar uiteindelijk moet iedereen spelen wat het meeste plezier geeft toch? Ik heb een relatief verschillende collectie, van spellen om met mijn gezin en familie te spelen en andere spellen puur met vrienden.

Over Ark Nova, ik heb zelf inmiddels 18 potten multiplayer Ark Nova erop zitten en 14 solo, dus dat geeft wel aan dat ik hem leuk vind. Wij spelen hem gemiddeld ruim binnen de 2 uur. En dat is nog vertekend door een paar potten met 4 spelers, met 2 of 3 ervaren spelers spelen we hem nu binnen anderhalf uur.
Interactie komt wel door meer spelen, je ziet op een gegeven ogenblik welke kaarten je niet voor een ander wilt laten liggen, conserverings punten scoren net voor de ander. Er zit niet superveel interactie in zoals een TI4 misschien, maar genoeg om elkaar dwars te zitten naar mijn mening.

Barrage is een spel wat ik nog een keer graag wil spelen. Een vriend van me heeft hem, maar is er nog niet van gekomen. Wel veel goeds over gehoord. Probleem is tijd en de keuze aan verschillende spellen. :P

En al dat gepraat over TI4 zorgt ervoor dat ik hem ook wel weer eens wil spelen, helaas is ie dit jaar nog maar 1x op tafel gekomen.

Zelf afgelopen week(end) redelijk wat gespeeld. Ik ben eerst met een vriend eerst op bezoek geweest bij de designer van Hijacked afgelopen woensdag.
Via Instagram in contact gekomen en twee potten gespeeld. Dit spel komt morgen op Kickstarter.
Het is een semi-coop welke relatief vlot speelt, per speler ongeveer 20 minuten, maar als je weet wat je doet gaat het nog een stuk vlotter.
Je speelt allebei hostage negotiators en moet passagiers bevrijden voordat het SWAT team het vliegtuig binnenvalt. Zodra het SWAT team binnenvalt heb je verloren dus je moet ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk 1 piloot en 3 passagiers red uit het vliegtuig. Dit doe je door 1 of 2 dobbels toe te kennen aan de verschillende acties. Uiteindelijk gaat het om punten scoren aan het eind van spel, aangezien maar 1 speler kan winnen aan het eind of iedereen verliest. Ik heb op BGG een uitgebreide review geschreven, helaas staat die nog niet online.
Zeker een tip om morgen eens te bekijken, het is niet super complex, maar zit genoeg diepgang in en artwork van The Mico, bekend van Raiders van de Noorzee en de West Kingdom trilogie.

Daarnaast afgelopen weekend voor het eerst Suburbia gespeeld. Die had ik al jaren op de wishlist staan om eens te spelen en ik zag op Marktplaats een tijdje terug de Collectors Edition langskomen. Die aangeschaft en dat bleek een goede keus. Echt een goed spel!
Het is een tile laying, city building spel. Je koopt elke beurt een tegel die je aanlegt in je eigen stad en er zijn verschillende soorten tegels. Huizen, commerciele gebouwen, publieke gebouwen en industrie. Elke gebouw zorgt ervoor dat je of punten scoort, inkomsten vergroot of andere combinaties hiervan.
Superveel interactie doordat er een beperkt aantal tegels zijn welke ook weer voor je neus weggekaapt kunnen worden. Ik had er erg veel plezier in! Die gaat zeker vaker op tafel komen.

Daarna gisteren nog voor het eerst Wild: Serengeti gespeeld. Dit is ook een puzzel spel welke recentelijk is uitgekomen. White Goblin Games brengt hem later dit jaar in het Nederlands uit. Het bord bestaat uit een grid van 7x7 vakken met elk een ander soort terrein. In je beurt kun je een dier plaatsen, dieren verplaatsen of nieuwe opdrachten kopen. Je moet uiteindelijk dieren op een bepaalde volgorde zien te krijgen of bijvoorbeeld naast elkaar. Hier scoor je opdrachten mee voor punten.
Spel ziet er fantastisch uit en het speelt relatief vlot, al kan het meer spelers wat lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
TERW_DAN schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:26:
[...]

Hoe beviel Nemesis? nog steeds 1 van mijn favorieten met de juiste groep. Je moet er tegen kunnen dat het spel en of je medespelers soms genadeloos zijn en je hierdoor zelf weinig kansen krijgt in het spel.

Recent ook 2x Lockdown gespeeld, deze introduceert wel het e.e.a. aan nieuws. In het begin voelt het als nog meer mogelijkheden om te verliezen en dood te gaan. Echter zijn er ook wel mogelijkheden, zo kan je door middel van "power" bepaalde verdiepingen verlichten waardoor je eind van de ronde "noise" mag weg halen en je encounters ook minder pijnlijk zijn.
Wachten... schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:12:
[...]

Ja dat doen wij dus ook altijd, maar op de één of andere manier koste het opstarten echt wel meer tijd dan Great Western Trail bijvoorbeeld. Mede ook omdat alle situaties en kaarten wat beter uitgelegd staan. in GWT. Dat gezegd hebbende zijn de rondes/acties wel weer simpeler en wat sneller als iedereen het door heeft.

LET OP! Onderstaand bevat een strategie hoe je niet 6 uur bezig bent, mocht je dus iemand zijn die alles altijd zelf uit wilt zoeken, lees het dan niet.

Het belangrijkste in dit spel om conservatiepunten te scoren. Populariteits punten zijn aan het begin een beetje handig om wat geld te verdienen, maar de main focus moet liggen op de conservatiepunten. Het kleinere speelbord met de "projecten" zijn enorm belangrijk. Leg dus niet de focus op mooie dierentuin te maken die voor je ligt, met allerlei dieren erin. Als je daar namelijk mee bezig bent, dan kan het spel lang duren (wat wij de eerste keer hadden). Je moet het echt zien als een race, waarbij je zo snel mogelijk de conservatiepunten wilt scoren. Dit zorgt ook voor de korte speelduur.

--------------------------------------------------------

Daarnaast zitten er nog best wat dingen in het spel die niet helemaal duidelijk zijn en waar blijkbaar veel mensen fouten in maken. Dit kan er echt voor zorgen dat het spel uit balans is. De eerste keer spelen zal dus misschien met een beetje vallen en opstaan zijn (zoals wij hier hebben gehad).

@MrVegeta Ja ik snap je punt wel ergens. Ik heb ook een beetje mixed feelings gehad gisteren met de eerste keer spelen. Zeker omdat we met al het lezen en dingen uitzoeken toch wel een uur of 5 a 6 bezig zijn geweest en het verkeerd hebben gespeeld qua strategie (bleek achteraf). Ik zal hier wel op de hoogte houden hoe de volgende potjes verlopen, maar ik denk nu dat we voor 99 procent weten hoe alles werkt.

Wij gaan het vanavond voor de tweede keer spelen, ik ben benieuwd hoe de tweede keer gaat. en zal dan opnieuw mijn bevindingen delen ;)
6 uur lijkt me vrij extreem, bij ons ging 3 spelers al snel naar 3 uur en 4 spelers 4 uur (dus een uur per speler), echter zijn er ook mensen op dit forum die vlotter spelen. Deze tijd spendeer ik ook liever aan een ander spel, vaak zijn je keuzes zoals Vegeta ook aangeeft weinig interessant en echt impactvol. Dit in combinatie met het geluk van de kaarten die je trekt (minder erg dan dat ik initieel dacht, je kan behoorlijk rap door het deck heen gaan)...

Jouw strategie, ben ik het niet geheel mee eens, ja de sprongen door middel van conservatiepunten zijn groter. Maar heb ook wel eens iemand op de "appeal" track "snel" zien gaan en zien winnen. Er zijn duidelijk verschillende manieren.

Anyway Ark Nova is een prima spel, wat bij een grote groep mensen aanslaat, dat snap ik ook best wel. Alleen was er bij mij geen plek ervoor in de collectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mvdbeld schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:29:
[...]

Hoe beviel Nemesis? nog steeds 1 van mijn favorieten met de juiste groep. Je moet er tegen kunnen dat het spel en of je medespelers soms genadeloos zijn en je hierdoor zelf weinig kansen krijgt in het spel.
We hebben 'm de eerste keer als volledig coop gedaan, vooral zodat ik het spel weer een beetje leerde kennen. Ik heb het 3 jaar geleden een keer met een collega gespeeld , ik wist dat ik het heel leuk vond, maar echt niet meer exact hoe het werkte.
Hij beviel me erg goed, we hebben het op het nippertje gered (met 2 van de 3 spelers dood), dus het was zeker op het eind erg spannend. Het hielp ook niet dat we als eerste intruder gelijk de queen op het bord kregen, die ook de nodige keren een aanval kon uitvoeren op ons.

Ik denk niet dat het een spel is dat iedere week op tafel komt, maar met de juiste groep ben ik echt wel voor om 'm vaker te spelen, ook als niet volledige coop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[...]

Recent ook 2x Lockdown gespeeld, deze introduceert wel het e.e.a. aan nieuws. In het begin voelt het als nog meer mogelijkheden om te verliezen en dood te gaan. Echter zijn er ook wel mogelijkheden, zo kan je door middel van "power" bepaalde verdiepingen verlichten waardoor je eind van de ronde "noise" mag weg halen en je encounters ook minder pijnlijk zijn.

[...]
Hier ook 1 van de favorieten. Wat mij hielp is de Alien film reeks nog maar eens kijken. Ik vond het knap hoe goed ze de bepaalde spanning in het spel weten over te brengen die je ook in de films hebt. Dat geldt ook voor de dynamiek van je medespelers (en in de films de acteurs); Wie vertrouw je wel/niet en daardoor wel of niet helpt en andersom dus ook voor jouw karakter en acties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

[...]

6 uur lijkt me vrij extreem, bij ons ging 3 spelers al snel naar 3 uur en 4 spelers 4 uur (dus een uur per speler), echter zijn er ook mensen op dit forum die vlotter spelen. Deze tijd spendeer ik ook liever aan een ander spel, vaak zijn je keuzes zoals Vegeta ook aangeeft weinig interessant en echt impactvol. Dit in combinatie met het geluk van de kaarten die je trekt (minder erg dan dat ik initieel dacht, je kan behoorlijk rap door het deck heen gaan)...

Jouw strategie, ben ik het niet geheel mee eens, ja de sprongen door middel van conservatiepunten zijn groter. Maar heb ook wel eens iemand op de "appeal" track "snel" zien gaan en zien winnen. Er zijn duidelijk verschillende manieren.

Anyway Ark Nova is een prima spel, wat bij een grote groep mensen aanslaat, dat snap ik ook best wel. Alleen was er bij mij geen plek ervoor in de collectie.
Redelijk wat ervaring met 2 spelers (1,5-2 uur) en 1 keer gespeeld met 4 spelers (3 uur)
Ik moet er inderdaad niet aan denken dat spel in 6 uur te moeten spelen.

Ik ben het er mee eens dat de geluksfactor kwa kaarten net wat hoger ligt bij AN. dan bij TM. Maar ik kan me er nog steeds prima mee vermaken. En het feit dat ik een behoorlijk goede TM speler ben, maar van de 10 potjes AN die ik met mijn kameraad gespeeld heb er nog steeds geen gewonnen heb, geeft wel aan dat er toch nog redelijk wat strategie in zit, en dat ik die ik blijkbaar nog niet helemaal door heb.
(overigens geloof ik ook niet dat we ooit door het gehele dek heen zijn gegaan, misschien breaken jullie aggressiever ?) )

Dune Imperium is wat ons betreft nog steeds de grote hit op de spellenclub. Wat mij betreft de ideale mix tussen worker placement, deckbuilding en een redelijke hoeveelheid interactie met wat minimaal blufwerk :)

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 11-07-2022 10:59 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Nemesis heb ik ook ontzettend veel lol mee gehad. Wel voornamelijk digitaal, maar gewoon dat liegen "Yea no, the engines are definitely working, we're going to earth right?" "Yea of course we're going to earth." "Okay great" en dan blijkt het natuurlijk dat beide partijen zaten te liegen :p

@MADG0BLIN als je wil kan je wel een keertje meedoen met Barage, we spelen het relatief vaak :)

[ Voor 14% gewijzigd door MrVegeta op 11-07-2022 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
heuveltje schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:53:
[...]

Dune Imperium is wat ons betreft nog steeds de grote hit op de spellenclub. Wat mij betreft de ideale mix tussen worker placement, deckbuilding en een redelijke hoeveelheid interactie met wat minimaal blufwerk :)
Hier ook een favoriet, ik weet niet of je de uitbreiding al geprobeerd hebt? Maar dat is een absolute aanrader. Spelen hem hier niet meer zonder!
MrVegeta schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:53:

@MADG0BLIN als je wil kan je wel een keertje meedoen met Barage, we spelen het relatief vaak :)
Ik zag het in de appgroep al langskomen, maar de laatste tijd weinig tijd gehad op de avonden die gepland werden, komend weekend op vakantie, wie weet daarna eens een poging. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

MADG0BLIN schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:08:
[...]

Hier ook een favoriet, ik weet niet of je de uitbreiding al geprobeerd hebt? Maar dat is een absolute aanrader. Spelen hem hier niet meer zonder!
Nog niet. Ik was eigenlijk bang dat het gewoon wat extra opties en verstoring oplevert in wat ik tot nu toe een perfect gestructureerd/streamlined spel vind,
Maar je bent al wel de 2e die dit claimt . dus ga er eens een keer naar kijken.

Maar wil eerst de basis wat vaker gespeeld hebben (nu een keer of 5) Voordat ik weer een behoorlijke dure uitbreiding voor iets ga kopen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

heuveltje schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Nog niet. Ik was eigenlijk bang dat het gewoon wat extra opties en verstoring oplevert in wat ik tot nu toe een perfect gestructureerd/streamlined spel vind,
Maar je bent al wel de 2e die dit claimt . dus ga er eens een keer naar kijken.

Maar wil eerst de basis wat vaker gespeeld hebben (nu een keer of 5) Voordat ik weer een behoorlijke dure uitbreiding voor iets ga kopen :)
Dan zal ik wel de derde zijn. De base game is uitstekend, met de expansion is game uitmuntend. Het maakt van een oninteressant deel van het bord iets interessants. De toegevoegd imperium kaarten zijn erg leuk maar niet perse erg sterk en de techtiles kunnen je hele game definiëren, als dat de route is die je wilt volgen. De toegevoegde elementen in de uitbreidingen voegen eigenlijk geen rompslomp toe, enkel interessantere keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Goede/leuke review van Ark Nova:

YouTube: Ark Nova Review

Bottom line verdict: superspel, maar het massive deck icm de kleine handsize maakt dat allerlei combo's simpelweg niet te halen zijn, tenzij je geluk hebt. Aparte invalshoek: een expansion die geen extra kaarten toevoegd, maar juist het 200 card deck beter laat werken is wat Efke adviseert om het spel echt tot eenzame hoogtes te laten stijgen..

Zouden wat simpele card drawing/selection houserules niet afdoende zijn? }:|

[ Voor 59% gewijzigd door _Anvil_ op 11-07-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
TERW_DAN schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:48:
[...]

We hebben 'm de eerste keer als volledig coop gedaan, vooral zodat ik het spel weer een beetje leerde kennen. Ik heb het 3 jaar geleden een keer met een collega gespeeld , ik wist dat ik het heel leuk vond, maar echt niet meer exact hoe het werkte.
Hij beviel me erg goed, we hebben het op het nippertje gered (met 2 van de 3 spelers dood), dus het was zeker op het eind erg spannend. Het hielp ook niet dat we als eerste intruder gelijk de queen op het bord kregen, die ook de nodige keren een aanval kon uitvoeren op ons.

Ik denk niet dat het een spel is dat iedere week op tafel komt, maar met de juiste groep ben ik echt wel voor om 'm vaker te spelen, ook als niet volledige coop.
Klinkt als een typische co-op victory, het is altijd erg krap. Wij hebben co-op ook nog nooit met zijn allen overleefd. Ik vind met 3 spelers co-op leuk, 4+ semi co-op.
MrVegeta schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:53:
Nemesis heb ik ook ontzettend veel lol mee gehad. Wel voornamelijk digitaal, maar gewoon dat liegen "Yea no, the engines are definitely working, we're going to earth right?" "Yea of course we're going to earth." "Okay great" en dan blijkt het natuurlijk dat beide partijen zaten te liegen :p

Aarde is altijd het eerste objective dat ik ditch, too difficult too many variables (coordinates + engines + ship must survive). Je kan dit alles ook bijna niet zelf voor mekaar boksen, dus dan wordt het inderdaad vaak: "Fix jij de engines, dan check ik de coordinates".... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mvdbeld schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:26:
[...]

Klinkt als een typische co-op victory, het is altijd erg krap. Wij hebben co-op ook nog nooit met zijn allen overleefd. Ik vind met 3 spelers co-op leuk, 4+ semi co-op.
Ja, en volgens mij hebben we nog een paar kleine foutjes gemaakt (actionkaarten gebruiken die je niet mag gebruiken als je in combat bent, die hadden we iets te laat door). Dus hij is idd erg krap.

In ieder geval een spel dat ik snel weer eens wil spelen.

Vandaag ook gelijk maar vrijgevraagd voor Spiel. Duurt nog wel een paar maanden, maar dan heb ik vast wat om naar uit te kijken :D. Ik hoop dat het weer wat groter is dan afgelopen jaar, er ontbraken toen best wat leuke stands. En als we dan ook nog niet de hele dag zo'n mondkapje op hoeven is het helemaal handig :D

[ Voor 22% gewijzigd door TERW_DAN op 11-07-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik wil graag wat player guides laten printen, ik vroeg me af of jullie weten op wat voor soort karton dat het beste kan. Ideaal zou zijn als het hetzelfde papier/karton zou zijn als de racesheets van TI4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Kan ik hier iemand blij maken met Foamboard/Foamcore?
Ik heb hier 9 platen liggen (zwart) van 50x70cm. Het heeft mij 26 euro gekost, dus als ik min of meer die kosten eruit kan halen dan is het voor mij goed.

Ik ben hier even fanatiek aan de slag gegaan met het maken van mijn eigen inserts met foamboard. Ik heb me alleen een beetje vergist in hoeveel werk het toch is. Als ik het even bereken, dan ben je toch al snel een paar uur per spel kwijt. Zeker omdat je ook echt goed moet uitzoeken en bedenken hoe alles precies goed en mooi gaat passen.

Kortom, ik was te enthousiast, maar de tijd is mij meer waard dan het plezier dat ik eruit haal. Daarnaast wordt het ook lang niet zo netjes als dat je het besteld (kom ik nu achter) ;)

@MrVegeta

Hoe bedoel je player guides? Je eigen guide/een van BGG?
Er zijn echt heel veel soorten papier, finishes etc. Dus het hangt er een beetje vanaf wat je doel of uitstraling moet zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Wachten... op 12-07-2022 13:08 ]

Pagina: 1 ... 131 ... 159 Laatste