thingiverse, maar er zijn meer alternatievenSToRM666 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:18:
[...]
Oja, haha. Even zien waar ik ze kan hosten
Vanavond voor de 2e keer deze week Root gespeeld. Dit is ondertussen 1 van mijn favoriete spellen geworden. Gisteren speelden we met z'n 5en, vandaag met een andere groep met z'n 4en. Binnenkort krijg ik de Marauders Expansion binnen met 2 nieuwe factions en andere nieuwe dingen. Kan niet wachten!
Dit spel vervangt een beetje Rising Sun voor mij. Root is net zo leuk maar veel minder moeilijk op te zetten en terug in de doos te doen. Daarom heb ik m'n Rising Sun in de verkoop gedaan (hier in het V&A Overig forum en op marktplaats).
Verder spelen we nog elke maandag Gloomhaven Jaws of the Lion. Leuk spel maar wel veel meer basic dan de originele Gloomhaven.
Dit spel vervangt een beetje Rising Sun voor mij. Root is net zo leuk maar veel minder moeilijk op te zetten en terug in de doos te doen. Daarom heb ik m'n Rising Sun in de verkoop gedaan (hier in het V&A Overig forum en op marktplaats).
Verder spelen we nog elke maandag Gloomhaven Jaws of the Lion. Leuk spel maar wel veel meer basic dan de originele Gloomhaven.
Het lijkt er zowaar op dat vandaag mijn Unbroken kickstarter onderweg is naar mijn huis. En dat zonder extra betaling. Vreemde was wel dat het via Amsterdenim loopt, maar bij wat onderzoek kwam ik er op uit dat achter Amsterdenim ene Ewout Key Rameijer zit, welke dan weer bekend is van het bordspel Gamboni. Werkelijk wat een shitshow omtrent dat Unbroken zeg, maar het eind is in zicht, ondertussen vraag ik mij ook af of ik dit ooit nog wel ga spelen.
Net ontvangen via Amsterdenim. En gelijk doorverkocht. Ik ben zo klaar met de shitzooi die Golden Bull Shit van deze KS (en alle andere onder hun naam) heeft gemaaktRaznov schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:43:
Het lijkt er zowaar op dat vandaag mijn Unbroken kickstarter onderweg is naar mijn huis. En dat zonder extra betaling. Vreemde was wel dat het via Amsterdenim loopt, maar bij wat onderzoek kwam ik er op uit dat achter Amsterdenim ene Ewout Key Rameijer zit, welke dan weer bekend is van het bordspel Gamboni. Werkelijk wat een shitshow omtrent dat Unbroken zeg, maar het eind is in zicht, ondertussen vraag ik mij ook af of ik dit ooit nog wel ga spelen.
Heb dit weekend Ark Nova (NL) toch maar besteld (pre-order). In eerste instantie om het (voornamelijk) solo te spelen, aangezien je hoofzakelijk toch met je eigen ding bezig bent binnen het spel. Ik heb begrepen dat met meer dan 2 spelers het spel ook wat lang kan gaan duren. Ben erg benieuwd in ieder geval, ook wanneer hij daadwerkelijk geleverd gaat worden. Ik zat ook naar de Terra Mystica: Automa Solo Box te kijken; op wgg staat deze nog als verwacht, terwijl ik wat shops tegenkom waar deze al wel op voorraad is. Het is soms wat onduidelijk wanneer spellen daadwerkelijk leverbaar zijn. Zo heb ik vorige week Creature Comforts (NL) geleverd gekregen terwijl ik dat nog niet had verwacht. Wel met de extra houten resources erbij (de dieren zelfs dubbel) wat het toch een stuk fraaier maakt allemaal, een doos vol in ieder geval.
stp - PSN ID: stp_4
Betreffende ArK nova(als je bij de eerste druk zit) komt deze +- 18 aprilstp_4 schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:05:
Heb dit weekend Ark Nova (NL) toch maar besteld (pre-order). In eerste instantie om het (voornamelijk) solo te spelen, aangezien je hoofzakelijk toch met je eigen ding bezig bent binnen het spel. Ik heb begrepen dat met meer dan 2 spelers het spel ook wat lang kan gaan duren. Ben erg benieuwd in ieder geval, ook wanneer hij daadwerkelijk geleverd gaat worden. Ik zat ook naar de Terra Mystica: Automa Solo Box te kijken; op wwg staat deze nog als verwacht, terwijl ik wat shops tegenkom waar deze al wel op voorraad is. Het is soms wat onduidelijk wanneer spellen daadwerkelijk leverbaar zijn. Zo heb ik vorige week Creature Comforts (NL) geleverd gekregen terwijl ik dat nog niet had verwacht. Wel met de extra houten resources erbij (de dieren zelfs dubbel) wat het toch een stuk fraaier maakt allemaal, een doos vol in ieder geval.
Dat is inderdaad wat wgg aangeeft, dus daar ga ik vanuit (als ik inderdaad bij eerste druk zit). Vreemde met die Terra Mystica: Automa Solo Box is dat die bij wgg nog als verwacht staat, terwijl ik webshop heb gevonden die hem al op voorraad heeft.Swaxie schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:31:
[...]
Betreffende ArK nova(als je bij de eerste druk zit) komt deze +- 18 april
Gisteren zowel Tobago als Ticket to Ride voor het eerst gespeeld. Beide leuke spellen, maar ik vond Tobago wel de leukste
[ Voor 23% gewijzigd door SToRM666 op 04-04-2022 19:12 ]
PSN id: NL_SToRM
We hebben deze week voor't eerst twee keer The Hunger gespeeld, relatief nieuw spel gemaakt met medewerking van Richard Garfield.
-> https://renegadegamestudios.com/the-hunger/
Korte indrukken:
Korte indrukken:
- Artwork is mooi en de hele set ziet er erg fraai uit.
- Het thema is leuk, maar heeft verder weinig effect op het spel zelf.
- Het is een "deck builder" die solide in elkaar zit, je moet goed de balans zoeken.
- Een stuk simpeler dan iets als Dominion, maar tegelijk ook leuker omdat je meer samen bezig bent in plaats van dat iedereen steeds zijn eigen ding doet.
- Qua deck building zitten er weinig "spannende" dingen in, geen hele super-coole combo's.
- Je kan een paar verschillende taktieken toepassen, maar degeen met het hoogste risico heeft geen grote beloning.
Liege, liege, liegebeest!
Heb je toevallig ook ervaring met Clank (in Space)? The Hunger lijkt me erg leuk, maar ik heb Clank in Space al en ik weet niet of het zin heeft om allebei te hebben.Liegebeest schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:05:
We hebben deze week voor't eerst twee keer The Hunger gespeeld, relatief nieuw spel gemaakt met medewerking van Richard Garfield.
Korte indrukken:
- Artwork is mooi en de hele set ziet er erg fraai uit.
- Het thema is leuk, maar heeft verder weinig effect op het spel zelf.
- Het is een "deck builder" die solide in elkaar zit, je moet goed de balans zoeken.
- Een stuk simpeler dan iets als Dominion, maar tegelijk ook leuker omdat je meer samen bezig bent in plaats van dat iedereen steeds zijn eigen ding doet.
- Qua deck building zitten er weinig "spannende" dingen in, geen hele super-coole combo's.
- Je kan een paar verschillende taktieken toepassen, maar degeen met het hoogste risico heeft geen grote beloning.
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Nee, helemaal niet, geen ervaring. Ik hoor de naam "Clank" wel elke keer in reviews van "The Hunger", maar ik heb geen idee hoe ze zich verhouden.ViNcE schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:25:
[...]
Heb je toevallig ook ervaring met Clank (in Space)? The Hunger lijkt me erg leuk, maar ik heb Clank in Space al en ik weet niet of het zin heeft om allebei te hebben.
Liege, liege, liegebeest!
Dank voor dit bericht! Ik kreeg net bericht dat er een pakket van Amsterdenim naar me onderweg is. Vreemd, want à) ik heb daar nooit iets besteld en b) dat bedrijf zou failliet cq. opgeheven zijn. Google leerde me niks over oplichting of zo, maar toen deed ik een zoekopdracht op dit mooie forum en zie hier!Raznov schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:43:
Toch maar aannemen dat pakket.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
15% korting op boardgames bij gamemania.be
Ik twijfel om everdell te kopen
En of het daar wel echt een koopje is.
Hmmm er is een zending van Mythic Games mijn kant op gegaan, maar:
- Ik heb de pledge voor Rise of the Necromancer nog niet afgerond
- HEL: The Last Saga is nog lang niet klaar
- het is een pakket van 350 gram
Zou het dan nog een nazending voor Solomon Kane kunnen zijn?
- Ik heb de pledge voor Rise of the Necromancer nog niet afgerond
- HEL: The Last Saga is nog lang niet klaar
- het is een pakket van 350 gram
Zou het dan nog een nazending voor Solomon Kane kunnen zijn?
Volgens https://www.budgetspelen....ell+(nl)_bordspellen.html is het wel vaker in de aanbieding geweest voor 50 euro, dus niet echtskank schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:39:
15% korting op boardgames bij gamemania.be
ok dan wacht ik nog ff, en ga ik eerst met descent 2nd edition aan de slag (en de app)
Ook nieuw voor me.
Vraagje wel, ik zie op nox spellenzolder, dat al die kaartjes gelijk in plastiek zitten.
Raden jullie dit aan?
Waar verkrijg ik die?
ook zo'n sorteerbox lijkt me wel handig niet?
Hoe doen jullie dit?
Ook nieuw voor me.
Vraagje wel, ik zie op nox spellenzolder, dat al die kaartjes gelijk in plastiek zitten.
Raden jullie dit aan?
Waar verkrijg ik die?
Hoe doen jullie dit?
Dat zijn sleeves. Die kun je bij de betere bordspellen zaak wel verkrijgen. Wel even goed naar de maten kijken. Ik gebruik ze voor mijn duurdere spellen ook vrijwel altijd. Je kaarten blijven langer heel. 😊skank schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:01:
ok dan wacht ik nog ff, en ga ik eerst met descent 2nd edition aan de slag (en de app)
Ook nieuw voor me.
Raden jullie dit aan?
Waar verkrijg ik die?
Hoe doen jullie dit?
MMADG0BLIN schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:57:
[...]
Dat zijn sleeves. Die kun je bij de betere bordspellen zaak wel verkrijgen. Wel even goed naar de maten kijken. Ik gebruik ze voor mijn duurdere spellen ook vrijwel altijd. Je kaarten blijven langer heel. 😊
interessant, zal zo duur wel niet zijn zeker ?
Heb je linkje?
Ah
Gevonden
https://www.despelvogel.com/?s=sleeve&post_type=product
Geen idee of die duur zijn.
Nog eentje gevonden, maar daar moet ik precies gaan kiezen, not sure daar
https://www.sleeveyourgam...cent-journeys-in-the-dark
Niemand geen korting voor spelvogel ?
Wanneer kun je echte koopjes doen qua boardgames en toebehoren?
Gevonden
[ Voor 18% gewijzigd door skank op 09-04-2022 15:32 ]
Hoi, een snelle tip voor sleeves, kijk naar de maat die je nodig hebt(eventueel even op de fantasy flight games site kijken hoeveel ze aanraden) en ze dan van Amazon halen. Dat scheelt zo veel. Bovendien voelen je kaarten er niets van of het een sleeve is van 3 euro t pakje of 7 euro t pakje. Wel even op de aantallen letten in een zakje.skank schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:13:
Ah
Gevonden
Heel veel plezier met descent. Dat is echt een mooie game.
Vorige week barrage gespeeld, was leuk! Vanavond weer.HellPunk schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:58:
Frustrend: vier Kickstarters en één bestelling die op het punt staan van geleverd te worden, maar net niet op tijd gaan zijn voor het lange weekend. Ach ja, staat wel genoeg in de kast
.
[...]
Ik zag net ook Barrage nog voorbij komen. Ken het spel verder niet, maar zit op BGG wel tegen een weight van bijna 4 aan.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ik kijk meestal even op sleeveyourgames.com, daar kun je, afhankelijk van eventuele uitbreidingen en/of promo's, zien welke maat en welke aantallen sleeves je nodig hebt. Meestal kijk ik dan op webshops van spellenspeciaalzaken of ze sleeves in die specifieke maten beschikbaar hebben en dan bestel ik die gewoon. Een setje sleeves kost je meestal de kop niet, maar ze zorgen er wel voor dat je kaarten langer mooi blijven. Voor mijn duurdere spellen heb ik over het algemeen wel degelijk sleeves gekocht.skank schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:05:
[...]
M
interessant, zal zo duur wel niet zijn zeker ?een hoop kaarten.
Heb je linkje?
Helaas klopt die site niet altijd.Smuey schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:59:
[...]
Ik kijk meestal even op sleeveyourgames.com, daar kun je, afhankelijk van eventuele uitbreidingen en/of promo's, zien welke maat en welke aantallen sleeves je nodig hebt. Meestal kijk ik dan op webshops van spellenspeciaalzaken of ze sleeves in die specifieke maten beschikbaar hebben en dan bestel ik die gewoon. Een setje sleeves kost je meestal de kop niet, maar ze zorgen er wel voor dat je kaarten langer mooi blijven. Voor mijn duurdere spellen heb ik over het algemeen wel degelijk sleeves gekocht.
Ik gebruik zelf deze lijst liever: https://boardgamegeek.com...2/card-sleeve-sizes-games
Oe, dat is goed om te weten. Dan heb ik tot nu toe mazzel gehad, gok ik! Ik heb die lijst op BGG wel eerder voorbij zien komen, maar ik ervaar het zoeken er in (en dan ook nog het vertalen naar een specifiek(e) merk/maat, want lang niet alles is hier verkrijgbaar) als een... Laten we zeggen, ervaring die vatbaar is voor verbeteringen op het gebied van gebruiksgemak. De zoekfunctie op sleeveyourgames is dan toch een duidelijk stap beter, maar het is dus wel even uitkijken. Goed om te weten!MADG0BLIN schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:06:
[...]
Helaas klopt die site niet altijd.
Ik gebruik zelf deze lijst liever: https://boardgamegeek.com...2/card-sleeve-sizes-games
Onlangs had ik Project L ontvangen (all-in pledge via CrowdFinder) en dit weekend was ik er maar eens voor gaan zitten om alles uit te pakken en in de GameTrayz-insert te doen. Gisteren was het dan tijd om mijn eerste solo-spel te doen en ik kan niet anders dan zeggen dat het spel al m'n verwachtingen inlost. De gameplay is al even clean als het design en de solo-regels zijn eenvoudig genoeg om je op je eigen spel te kunnen concentreren, maar toch met een extra laagje strategie zodat je goed moet opletten om te kunnen winnen.
Ik heb er alleszins geen spijt van dat ik de voorbije maanden de helft van al m'n polyomino-spellen de deur uit gedaan heb, Project L vervangt ze allemaal
Ik heb er alleszins geen spijt van dat ik de voorbije maanden de helft van al m'n polyomino-spellen de deur uit gedaan heb, Project L vervangt ze allemaal

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Hmm, nu ben ik toch wel benieuwd. Ik ben grote fan van Berenpark en heb net Planet Unknown binnen. Deze laatste is ook wel grappig om te doen, maar berenpark is gewoon zo simpel en leuk.
Misschien toch maar eens ergens proberen te spelen.
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Haha, Berenpark viel echt op een koude steen bij ons, net als New York Zoo. Ik had ook de 'seizoenstrilogie' van Uwe Rosenberg, maar de solo modes van die spellen waren dan weer niet wat ik zocht.ViNcE schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:22:
[...]
Hmm, nu ben ik toch wel benieuwd. Ik ben grote fan van Berenpark en heb net Planet Unknown binnen. Deze laatste is ook wel grappig om te doen, maar berenpark is gewoon zo simpel en leuk.
Misschien toch maar eens ergens proberen te spelen.
Er blijven nog wel genoeg andere polyomino-spellen over, hoor:
- voor de solo mode: Patchwork, Cartographers en Odin (al is dat wel een andere categorie).
- voor de groep: Arraial, Catacombs Cubes, Number Drop
Alice's Garden is nog een twijfelgeval, maar die gaat wellicht ook nog de deur uit. In pre-order: Tenpenny Parks.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Patchwork heeft toch geen solo mode ?HellPunk schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:02:
[...]
Haha, Berenpark viel echt op een koude steen bij ons, net als New York Zoo. Ik had ook de 'seizoenstrilogie' van Uwe Rosenberg, maar de solo modes van die spellen waren dan weer niet wat ik zocht.
Er blijven nog wel genoeg andere polyomino-spellen over, hoor:
- voor de solo mode: Patchwork, Cartographers en Odin (al is dat wel een andere categorie).
- voor de groep: Arraial, Catacombs Cubes, Number Drop
Alice's Garden is nog een twijfelgeval, maar die gaat wellicht ook nog de deur uit. In pre-order: Tenpenny Parks.
[ Voor 4% gewijzigd door Triple Stars op 14-04-2022 08:34 ]
Er is een officiële solo-modus. De automa daarvoor is in ieder geval via de 999Games spaarpuntenshop te krijgen. Weet niet of 'ie ook los te koop is of ergens te downloaden. De spelregels zijn hier te downloaden.
Hi Ha Hopjesvla
Hmmm... Ben zwaar aan het twijfelen om Ark Nova aan te schaffen. Dit bordspel moet ergens volgende week uitkomen in Nederland. Zijn er al die deze hebben gepreorderd?
Helaas vind ik op YT nog niet echt reviews
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Ik weet niet hoe je dat voor elkaar hebt gekregen, enige wat ik kan bedenken is dat je niet hebt gezocht. Letterlijk elk groot youtube boardgame kanaal heeft het inmiddels gereviewd. Dice Tower, Shut Up and Sit Down, No Pun Included. Op de BGG entry staan er maar liefst 60 video reviewsOxigeon schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:10:
https://boardgamegeek.com...42/ark-nova/videos/review
Ik was weer te vroeg aan het schreeuwen. Had een tijdje terug gezocht. Toen waren er geen Nederlandse reviews. Die zijn er nu wel. Vanavond eens een kijkje wage. Bedankt voor de reactiezakkenjongen schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:13:
[...]
Ik weet niet hoe je dat voor elkaar hebt gekregen, enige wat ik kan bedenken is dat je niet hebt gezocht. Letterlijk elk groot youtube boardgame kanaal heeft het inmiddels gereviewd. Dice Tower, Shut Up and Sit Down, No Pun Included. Op de BGG entry staan er maar liefst 60 video reviews![]()
https://boardgamegeek.com...42/ark-nova/videos/review
Volgens mij zag ik op de facebook pagina van Het Spelkwartier in Arnhem dat ze hem al hebben staan. Dan moet 'ie ook in andere winkels staan denk ik zo?Oxigeon schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:10:
Dit bordspel moet ergens volgende week uitkomen in Nederland.
Ik denk dat de meesten Ark Nova vanaf dinsdag gaan leveren. Hoop hem begin volgende week in ieder geval in huis te hebben als de shop waar ik besteld heb voldoende voorraad heeft
Ik vind hem erg tof. Inmiddels 6 potten erop zitten en zelf de NL versie preordered. Komt bij mij de 19de binnen.Oxigeon schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:10:
Hmmm... Ben zwaar aan het twijfelen om Ark Nova aan te schaffen. Dit bordspel moet ergens volgende week uitkomen in Nederland. Zijn er al die deze hebben gepreorderd?
Ze hebben inmiddels gemeld dat ze wat voorbarig waren en het spel inderdaad dinsdag kunnen verkopen.Dementii schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:46:
[...]
Volgens mij zag ik op de facebook pagina van Het Spelkwartier in Arnhem dat ze hem al hebben staan. Dan moet 'ie ook in andere winkels staan denk ik zo?
Ik heb hem vandaag gespeeld. Ik was zelf niet zo enthousiast. Hoewel ik complexe spellen best kan spelen, hou ik er zelf van als de keuzes beperkt zijn. Met Ark Nova ben je bezig met een puzzel en ben je (voor mij) net veel borden draaiend aan het houden. Waarschijnlijk gaat dit steeds beter als je het vaker speelt, maar ik had geloof ik -35 punten en de nummer één had er 18 (hij had het dus vaker gespeeld). En wetende dat ik meer heel veel weinig spellen vaker dan vijf keer speel, is het dus niet echt voor mij.MADG0BLIN schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:33:
[...]
Ik vind hem erg tof. Inmiddels 6 potten erop zitten en zelf de NL versie preordered. Komt bij mij de 19de binnen.
Mijn BGG profiel
Al een tijdje staat 'Sleeping gods' op mijn wensenlijstje, deze was ik van plan te kopen nadat ik klaar ben met de Pandemic Legacy serie.
Nu zag ik dat er op gamefound (kickstarter voor bordspellen) een vervolg is aangekondigd.
Voor de geïnteresseerden, een standalone vervolg van 'Sleeping gods' (en ook het originele spel is te krijgen als add-on)
Heeft hier iemand ervaring met Sleeping gods, en de uitbreidingen? Ik zit te twijfelen of ik het losse spel of beide uitbreidingen erbij bestel.
Nu zag ik dat er op gamefound (kickstarter voor bordspellen) een vervolg is aangekondigd.
Voor de geïnteresseerden, een standalone vervolg van 'Sleeping gods' (en ook het originele spel is te krijgen als add-on)
Heeft hier iemand ervaring met Sleeping gods, en de uitbreidingen? Ik zit te twijfelen of ik het losse spel of beide uitbreidingen erbij bestel.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Waar liep je dan voornamelijk tegen aan? Het is wel ook een soort race richting het einde. Vaker spelen zorgt er wel voor dat het inderdaad makkelijker wordt.ViNcE schreef op woensdag 20 april 2022 @ 00:00:
[...]
Ik heb hem vandaag gespeeld. Ik was zelf niet zo enthousiast. Hoewel ik complexe spellen best kan spelen, hou ik er zelf van als de keuzes beperkt zijn. Met Ark Nova ben je bezig met een puzzel en ben je (voor mij) net veel borden draaiend aan het houden. Waarschijnlijk gaat dit steeds beter als je het vaker speelt, maar ik had geloof ik -35 punten en de nummer één had er 18 (hij had het dus vaker gespeeld). En wetende dat ik meer heel veel weinig spellen vaker dan vijf keer speel, is het dus niet echt voor mij.
Vrienden van me zijn al maanden razend enthousiast. Ik wilde zelf de Nederlandse versie hebben om thuis met mijn gezin te kunnen spelen. Die komt in juni uit en toevallig net voorbesteld.dragonhaertt schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:00:
Al een tijdje staat 'Sleeping gods' op mijn wensenlijstje, deze was ik van plan te kopen nadat ik klaar ben met de Pandemic Legacy serie.
Ik wacht nog even of Crowdfinder meedoet en ik hem daar kan bestellen. Anders koop ik deze versie los waarschijnlijk.
Prophecy of Kings eindelijk maar eens besteld. Uitbreiding voor Twilight Imperium 4. Al een paar keer gespeeld, maar nu dus ook zelf eigenaar. Nu op zoek naar wat slachtoffers haha.
@MADG0BLIN heb jij toevallig die codex kaarten ook ergens vandaag gehaald?
[ Voor 18% gewijzigd door MrVegeta op 20-04-2022 09:42 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Kunnen we eindelijk voorbestellen? Top top, zat ook al lang op de NL versie te wachten... ik ga op zoek :-)MADG0BLIN schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:07:
[...]
Waar liep je dan voornamelijk tegen aan? Het is wel ook een soort race richting het einde. Vaker spelen zorgt er wel voor dat het inderdaad makkelijker wordt.
[...]
Vrienden van me zijn al maanden razend enthousiast. Ik wilde zelf de Nederlandse versie hebben om thuis met mijn gezin te kunnen spelen. Die komt in juni uit en toevallig net voorbesteld.
Ik wacht nog even of Crowdfinder meedoet en ik hem daar kan bestellen. Anders koop ik deze versie los waarschijnlijk.
En besteld! 1ste pre-order van een bordspel ooit...
[ Voor 3% gewijzigd door PaulBloem op 20-04-2022 10:00 ]
Nog niet, maar zit er aan te denken om deze te bestellen:MrVegeta schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:42:
Prophecy of Kings eindelijk maar eens besteld. Uitbreiding voor Twilight Imperium 4. Al een paar keer gespeeld, maar nu dus ook zelf eigenaar. Nu op zoek naar wat slachtoffers haha.
https://www.etsy.com/list...-imperium-codex-volume-ii
Ik wacht alleen nog even af, hij is ook aangekondigd door FFG, maar de verzendkosten waren nogal achterlijk hoog. Misschien dat er nog meer aankomt, dan bestel ik alles in 1x.
Al een tijdje bij verschillende webshops, heb net alles besteld bij Crowdfinder.PaulBloem schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:55:
[...]
Kunnen we eindelijk voorbestellen? Top top, zat ook al lang op de NL versie te wachten... ik ga op zoek :-)
Gisteren hebben we een eerste keer Hidden Leaders gespeeld, een kaartspel waarin je door kaarten te spelen verschillende facties manipuleert om natuurlijk de factie die jij steunt te laten winnen.
Aan het begin krijg je een kaart met daarop de facties die jij steunt. Er zijn vier facties en iedereen steunt er twee. Het is dus goed mogelijk dat twee spelers voor dezelfde factie spelen. Elke factie heeft zijn eigen manier om te winnen en die wordt dan weer bepaald door markers op een invloedsspoor.
Elke ronde trek je kaarten, leg je kaarten af en speel je kaarten om het effect erop uit te voeren. Je kan kaarten face-up spelen of face-down. Van kaarten die je face-down speelt mag je het effect niet uitvoeren, maar ze tellen wel mee voor je invloed op de factie waar ze bij horen. Sommige kaarten laten je kaarten van je tegenstander manipuleren. Dat is nodig, want het spel eindigt als iemand 8 kaarten face-up gespeeld heeft. Als je tegenstander dus 7 kaarten face-up heeft, maar de win-conditie is voor jou ongunstig, dan moet je daar iets aan doen
.
Je moet dus constant een balans zoeken tussen de win-conditie voor jouw facties en de kaarten die je in je tableau speelt. Dat laatste kan belangrijk zijn, want als beide spelers voor dezelfde win-conditie spelen, dan telt het aantal kaarten dat ze van die ene factie hebben.
Als ik dat zo uitleg klinkt het vrij abstract, in werkelijkheid speelt het heel erg vlot. De beurtstructuur zorgt er ook voor dat de kaarten goed roteren. Als je dus een keertje een hand hebt met weinig mogelijkheden, dan kun je die snel vervangen door andere kaarten.
Ik ben wel benieuwd hoe het is met drie spelers omdat je dan natuurlijk minder controle hebt dan met twee zoals gisteren.
Aan het begin krijg je een kaart met daarop de facties die jij steunt. Er zijn vier facties en iedereen steunt er twee. Het is dus goed mogelijk dat twee spelers voor dezelfde factie spelen. Elke factie heeft zijn eigen manier om te winnen en die wordt dan weer bepaald door markers op een invloedsspoor.
Elke ronde trek je kaarten, leg je kaarten af en speel je kaarten om het effect erop uit te voeren. Je kan kaarten face-up spelen of face-down. Van kaarten die je face-down speelt mag je het effect niet uitvoeren, maar ze tellen wel mee voor je invloed op de factie waar ze bij horen. Sommige kaarten laten je kaarten van je tegenstander manipuleren. Dat is nodig, want het spel eindigt als iemand 8 kaarten face-up gespeeld heeft. Als je tegenstander dus 7 kaarten face-up heeft, maar de win-conditie is voor jou ongunstig, dan moet je daar iets aan doen
Je moet dus constant een balans zoeken tussen de win-conditie voor jouw facties en de kaarten die je in je tableau speelt. Dat laatste kan belangrijk zijn, want als beide spelers voor dezelfde win-conditie spelen, dan telt het aantal kaarten dat ze van die ene factie hebben.
Als ik dat zo uitleg klinkt het vrij abstract, in werkelijkheid speelt het heel erg vlot. De beurtstructuur zorgt er ook voor dat de kaarten goed roteren. Als je dus een keertje een hand hebt met weinig mogelijkheden, dan kun je die snel vervangen door andere kaarten.
Ik ben wel benieuwd hoe het is met drie spelers omdat je dan natuurlijk minder controle hebt dan met twee zoals gisteren.
Dat is die van GameZenter? Dat is inderdaad wel veel gel voor verzending. Zit er ook over na te denken om die via Etsy te bestellen. Als je interesse hebt kunnen we de verzendkosten delen.MADG0BLIN schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:00:
[...]
Nog niet, maar zit er aan te denken om deze te bestellen:
https://www.etsy.com/list...-imperium-codex-volume-ii
Ik wacht alleen nog even af, hij is ook aangekondigd door FFG, maar de verzendkosten waren nogal achterlijk hoog. Misschien dat er nog meer aankomt, dan bestel ik alles in 1x.
[...]
Al een tijdje bij verschillende webshops, heb net alles besteld bij Crowdfinder.
Heb hem zelf 1x gespeeld, vond hem vermakelijk. De kaart mechanic (ook aanwezig in Civ) vind ik een leuke manier om je acties en de sterkte daarvan te bepalen en managen. Bij Ark Nova ben je ook wel wat afhankelijk van het deck en geluk om een mooie synergy te bouwen. Al viel het mij mee dat we toch door een groot deel van het deck waren gegaan aan het eind van een 3 speler pot.ViNcE schreef op woensdag 20 april 2022 @ 00:00:
[...]
Ik heb hem vandaag gespeeld. Ik was zelf niet zo enthousiast. Hoewel ik complexe spellen best kan spelen, hou ik er zelf van als de keuzes beperkt zijn. Met Ark Nova ben je bezig met een puzzel en ben je (voor mij) net veel borden draaiend aan het houden. Waarschijnlijk gaat dit steeds beter als je het vaker speelt, maar ik had geloof ik -35 punten en de nummer één had er 18 (hij had het dus vaker gespeeld). En wetende dat ik meer heel veel weinig spellen vaker dan vijf keer speel, is het dus niet echt voor mij.
1 campaign gespeeld en ons erg mee vermaakt, helaas door andere spellen / campaigns nog niet aan een tweede run toe gekomen. Er is genoeg te ontdekken binnen het basisspel alleen al, ik denk dat je rustig 4a5 campaigns kan spelen zonder veel overlap (lees iedere keer een andere kant op ontdekken). Dus uitbreidingen zijn niet direct een must.dragonhaertt schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:00:
Er is zelf een sheet die je update na elke campaign welke aangeeft welke totems je hebt behaald, dus als completionist ben je nog wel langer zoet denk!
[ Voor 3% gewijzigd door Mvdbeld op 20-04-2022 13:41 ]
Ik heb nog een ongebruikt exemplaar liggen van "Sleeping Gods" die ik wel wil verkopen. Ik heb hem destijds via Kickstarter gekocht. Mocht je interesse hebben stuur mij maar een berichtje.dragonhaertt schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:00:
Ik heb bij mezelf gemerkt dat ik complexe spellen geen probleem vind, maar ik wil graag niet teveel opties hebben. Heb zelf nogal last van AP en dan ga ik sneller spelen om het spel niet te vertragen, maar dat werkt natuurlijk averechts op mijn spelplezier. Ik heb dit bij meer spellen.MADG0BLIN schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:07:
[...]
Waar liep je dan voornamelijk tegen aan? Het is wel ook een soort race richting het einde. Vaker spelen zorgt er wel voor dat het inderdaad makkelijker wordt.
We speelden trouwens met de Nederlandse versie en kwamen al meteen een rare vertaalfout tegen bij de setup. Hou daar rekening mee als je alleen de Nederlandse speelt.Vrienden van me zijn al maanden razend enthousiast. Ik wilde zelf de Nederlandse versie hebben om thuis met mijn gezin te kunnen spelen. Die komt in juni uit en toevallig net voorbesteld.
Mijn BGG profiel
Klopt. Zeker interesse, maar de verwachting is dat er op zeer korte termijn nog een versie 3 komt, dan wil ik ze alle drie tegelijk bestellen.MrVegeta schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:40:
[...]
Dat is die van GameZenter? Dat is inderdaad wel veel gel voor verzending. Zit er ook over na te denken om die via Etsy te bestellen. Als je interesse hebt kunnen we de verzendkosten delen.
.
[ Voor 99% gewijzigd door remcheese op 20-04-2022 14:57 ]
Ik heb m met alle uitbreidingen en ben er vol lof over.dragonhaertt schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:00:
Je hebt wel veel ruimte nodig om m te spelen. ALS je moet kiezen tussen de uitbreidingen, dan zou ik Tides of Ruin aanraden boven dungeons. Puur omdat er veel meer content in die eerste zit en hij goed integreert in het basisspel.
Oef, wat is veel ruimte?remcheese schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:58:
[...]
Ik heb m met alle uitbreidingen en ben er vol lof over.
Je hebt wel veel ruimte nodig om m te spelen. ALS je moet kiezen tussen de uitbreidingen, dan zou ik Tides of Ruin aanraden boven dungeons. Puur omdat er veel meer content in die eerste zit en hij goed integreert in het basisspel.
Ik heb een eetkamer-tafel (6 stoelen) maar die is niet heeeeel groot. Ik kan er Gloomhaven op spelen met 4 man, dus dat zou voldoende moeten zijn hoop ik
Ja dat is zeker voldoende.dragonhaertt schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:01:
[...]
Oef, wat is veel ruimte?![]()
Ik heb een eetkamer-tafel (6 stoelen) maar die is niet heeeeel groot. Ik kan er Gloomhaven op spelen met 4 man, dus dat zou voldoende moeten zijn hoop ik
Hier zie je een setup met alles uitgelegd : Gloomhaven wordt op deze zelfde tafel gespeeld
:strip_exif()/f/image/Ko4u7tvX6U27y6olOSytf3AX.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren voor het eerst Everdell gespeeld. Beviel goed! Smaakt zeker naar meer.
Enig moment in het spelverloop heb je diverse 'strategische' keuzes die je kunt maken, wat het lekker afwisselend maakt. (...voor ons eerste potje bracht het echter ook een zekere keuze stress. Teveel opties om uit te kiezen en nog te weinig spelervaring om er vertrouwd mee te zijn :-P )
Enkele weken geleden voor het eerst Kwakzalvers gedaan. Had ik toch meer een 'meh'- gevoel bij. Positief aspect was dat het wel lekker weg speelt. (Eenvoudige regels en lekker tempo in het spelverloop),. Daarentegen weinig interactie met medespelers en (...door de eenvoud..) weinig diepgaand.
Ark Nova is een titel die ik in de gaten blijf houden. Misschien iets voor de komende feestdagen/blackfriday periode
Enig moment in het spelverloop heb je diverse 'strategische' keuzes die je kunt maken, wat het lekker afwisselend maakt. (...voor ons eerste potje bracht het echter ook een zekere keuze stress. Teveel opties om uit te kiezen en nog te weinig spelervaring om er vertrouwd mee te zijn :-P )
Enkele weken geleden voor het eerst Kwakzalvers gedaan. Had ik toch meer een 'meh'- gevoel bij. Positief aspect was dat het wel lekker weg speelt. (Eenvoudige regels en lekker tempo in het spelverloop),. Daarentegen weinig interactie met medespelers en (...door de eenvoud..) weinig diepgaand.
Ark Nova is een titel die ik in de gaten blijf houden. Misschien iets voor de komende feestdagen/blackfriday periode
Woow, dit ziet er tof uit.stp_4 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:31:
Gisteren eindelijk Ark Nova ontvangen, wat een bakbeest van een doos zeg... Vanochtend heel onverwachts ook Alien mogen ontvangen. Hopelijk dit weekend eerst starten met Ark Nova![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Veel speelgenot.
Oeh Alien, die heb wij ook sinds kort. Die speelt lekker makkelijk weg. Hij lijkt een beetje op Horrified qua opzet. Die speel je ook zo lekker even tussendoor.
Tip: Spotify aan en de Alien OST opzetten!
Dat was inderdaad mede de reden om hem in huis te halen. Horrified valt hier ook erg in de smaak, combinatie van thema en speelt makkelijk weg inderdaad.remcheese schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:46:
Oeh Alien, die heb wij ook sinds kort. Die speelt lekker makkelijk weg. Hij lijkt een beetje op Horrified qua opzet. Die speel je ook zo lekker even tussendoor.
Mijn mening is dat interactie belangrijker is voor diepgang dan de eenvoud van de regels (go en schaken zijn natuurlijk de meest obvious voorbeelden)fender89 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:41:
..
Daarentegen weinig interactie met medespelers en (...door de eenvoud..) weinig diepgaand.
...
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met Ark Nova! Spellen met dit gewicht komen thuis zelden op tafel, maar Ark Nova zou ik wel eens willen spelen. Omdat ik Odin en de West Kingdom-reeks al heb (en ook graag speel) zie ik ook niet meteen een reden om ook nog iets als Ark Nova, Messina 1347 of Boonlake in huis te halen.stp_4 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:31:
Gisteren eindelijk Ark Nova ontvangen, wat een bakbeest van een doos zeg... Vanochtend heel onverwachts ook Alien mogen ontvangen. Hopelijk dit weekend eerst starten met Ark Nova
Bij mij ligt trouwens Architects of the West Kingdom klaar voor een solo-spel. Ik heb vorige week de Works of Wonder-uitbreiding gekregen en daar zit een nieuwe solo-mode bij die iets intelligenter en minder voorspelbaar lijkt te spelen. De andere uitbreiding laat ik wel weg, ik heb gemerkt dat je die in solo nauwelijks gebruikt omdat je zo al genoeg hebt om je op te concentreren
Dit weekend 4x Ark Nova gespeeld. 1 keer met 3 spelers waarvan 2 nieuwe. Erg leuke pot, maar dan zie je wel dat iemand met ervaring het veel makkelijker weg speelt en ook beter doorheeft hoe en wat te doen. Wat uiteraard wel logisch is, maar dat maak het misschien iets minder leuk. Dat is overigens na de eerste pot al over en beiden wel veel plezier gehad.
Daarnaast 3x solo. Dat speelt echt super makkelijk weg. Je acties zijn hetzelfde, maar je hebt alleen een bord waarop je bijhoudt hoeveel acties je totaal hebt. Dat worden er elke rond minder. Je doel is dan meer dan 0 punten halen wat af en toe nog echt lastig is.
In het verleden hebben we wel eens een tweaker spellendag georganiseerd. Zat er laatst nog aan te denken of er eventueel weer een keer animo voor zou zijn?
Daarnaast 3x solo. Dat speelt echt super makkelijk weg. Je acties zijn hetzelfde, maar je hebt alleen een bord waarop je bijhoudt hoeveel acties je totaal hebt. Dat worden er elke rond minder. Je doel is dan meer dan 0 punten halen wat af en toe nog echt lastig is.
In het verleden hebben we wel eens een tweaker spellendag georganiseerd. Zat er laatst nog aan te denken of er eventueel weer een keer animo voor zou zijn?
Helaas nog niet aan toegekomen, hoop deze week m'n eerste potje te kunnen spelen. Moet er wel bij zeggen dat ik hem in principe gekocht heb als solospel, ook omdat ik zware spellen met anderen zelden op tafel krijg. Ik begrijp ook dat dit spel vrij lang kan duren als je met anderen speelt. Aangezien ik veel positieve berichten heb gelezen over de solo-variant toch besloten hem aan te schaffen.HellPunk schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:30:
[...]
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met Ark Nova! Spellen met dit gewicht komen thuis zelden op tafel, maar Ark Nova zou ik wel eens willen spelen. Omdat ik Odin en de West Kingdom-reeks al heb (en ook graag speel) zie ik ook niet meteen een reden om ook nog iets als Ark Nova, Messina 1347 of Boonlake in huis te halen.
Bij mij ligt trouwens Architects of the West Kingdom klaar voor een solo-spel. Ik heb vorige week de Works of Wonder-uitbreiding gekregen en daar zit een nieuwe solo-mode bij die iets intelligenter en minder voorspelbaar lijkt te spelen. De andere uitbreiding laat ik wel weg, ik heb gemerkt dat je die in solo nauwelijks gebruikt omdat je zo al genoeg hebt om je op te concentreren.
Gisteravond eerste potje gespeeld (3 spelers). Niet af kunnen maken ivm tijdgebrek, maar deze viel heel goed in de smaak dus gaat vaker op tafel komen hier. Ondanks het thema is het wel aanmerkelijk zwaarder dan een Wingspan dus het is niet voor iedereen.
Vorige week voor het eerst xia legend of a drift systeem gespeeld bij een vriend. Wat een tof spel is dat zeg. Helaas nu niet leverbaar en 2e hands tegen belachelijke prijzen. Zag dat hij wel weer op gamefound staat maar pas in dec 22 uitgeleverd wordt. Weet iemand nog een spel wat hier veel op lijkt en wel leverbaar is? Kenmerken: sandbox, exploring, space en goederen, vechten etc.
Eclipse en Twilight Imperium zijn de bekendste.hydex schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:32:
Vorige week voor het eerst xia legend of a drift systeem gespeeld bij een vriend. Wat een tof spel is dat zeg. Helaas nu niet leverbaar en 2e hands tegen belachelijke prijzen. Zag dat hij wel weer op gamefound staat maar pas in dec 22 uitgeleverd wordt. Weet iemand nog een spel wat hier veel op lijkt en wel leverbaar is? Kenmerken: sandbox, exploring, space en goederen, vechten etc.
Mijn BGG profiel
Goed spellenweekend gehad
Vrijdag op de club libertalia gespeeld. klonk leuk gepitched "piraten, kaarten spelen en schatten zoeken" , maar achteraf vond ik er echt geen bal aan. Voelt me te veel random aan, als in je speelt een kaart en ziet wel of er iets gebeurd, en verder is het gewoon wat muntjes schrapen.
Daarna energy empire weer eens gespeeld. blijft een van mijn favoriete spellen
Zondag weer een stapje verder in gloomhaven :Jotl. Helaas te veel mijn kaarten lopen sparen voor een eindbaas, die die naam niet waard was
En aangezien ik op zuiderspel DUNE Imperium, had gekocht, die ook nog gespeeld.
Ik vind het nog steeds een geweldig spel, maar mijn medespelers konden niet goed overweg met het feit dat je niet precies kunt voorspellen hoeveel gevechtskracht iedereen. Wat ik een beetje een non-argument vind, maar goed ieder zijn eigen smaak natuurlijk.
Daarna energy empire weer eens gespeeld. blijft een van mijn favoriete spellen
Zondag weer een stapje verder in gloomhaven :Jotl. Helaas te veel mijn kaarten lopen sparen voor een eindbaas, die die naam niet waard was
Ik vind het nog steeds een geweldig spel, maar mijn medespelers konden niet goed overweg met het feit dat je niet precies kunt voorspellen hoeveel gevechtskracht iedereen. Wat ik een beetje een non-argument vind, maar goed ieder zijn eigen smaak natuurlijk.
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Maar dat zijn toch echt andere spellen dan Xia: veel strakker en minder avontuurlijk.
Enige ander spel dat ik op Xia vind lijken is Western Legends. Thema is natuurlijk heel anders, maar het speelt redelijk vergelijkbaar.
Xbox Live: Chevalric
Dit zijn naar mijn mening toch wel erg verschillende spellen. Eclipse is veel meer een economische game en TI duurt minimaal 2x zo lang en ligt de nadruk wel op andere zaken.
Xia is veel meer een sandbox game dan de andere 2 en speelt toch wel anders.
Misschien eens kijken naar Merchants of Venus? Die is alleen wat ouder of eens kijken naar FireFly? Ik hoorde dat dat een soortgelijk spel was.
Zelf afgelopen week een hoop gespeeld. Veel Ark Nova en met name solo. Beleef er nog erg veel plezier aan.
Afgelopen vrijdag een potje Exodus: Proxima Centauri, soort van Twilight Imperium Light Edition.
![]() | ![]() | ![]() |
De vorige pot was een jaar of 5 geleden, maar toch een tof spel. Hopelijk deze weer wat vaker op tafel.
Van het weekend weer een keer Pandemic Legacy gespeeld, dat was helaas de laatste keer.
Ik heb nu alle drie de seizoenen (1, 2 en 0) uitgespeeld.
De spellen gaan bewaard worden en uiteindelijk ingelijst als muurversiering, maar nu moet ik op zoek naar een ander 'legacy' achtig spel om met mijn vriendin te spelen.
De spellen gaan bewaard worden en uiteindelijk ingelijst als muurversiering, maar nu moet ik op zoek naar een ander 'legacy' achtig spel om met mijn vriendin te spelen.
Ik heb dit weekend ook voornamelijk solo gespeeld. Vrijdag hadden we wel nog onze spellenavond en het was de bedoeling om eerst Free Ride te spelen en daarna London Bridge, maar Free Ride duurde zo lang dat we het daarna bij een potje Dizzle gehouden hebben.
Het hoofddoel van Free Ride is om zoveel mogelijk unieke bestemmingskaarten te verzamelen door van de ene stad naar de andere reizen. De kern, van het spel is dat je hiervoor ook routes van je tegenstander gebruikt. Dat kost je wel een munt (en die is drie punten waard), maar de route wordt hierdoor wel gratis en aangezien je zelf ook weer munten terugkrijgt is het meestal wel de investering waard. Toch bleef iedereen hardnekkig zijn eigen routes bouwen waardoor het spel een groot aantal beurten langer werd dan noodzakelijk. Die Ticket to Ride-modus is er klaarblijkelijk moeilijk uit te slopen
.
Op zaterdag was het dan eindelijk tijd voor een solo-pot van Architects of the West Kingdom. De nieuwe solo-modus speelt best leuk, je kan nu veel minder dan tevoren gewoon je gang gaan omdat de AI veel 'intelligenter' speelt en soms ook best agressief. Dat was ook aan de eindscore te zien, ik lag 19 punten achter
. Omdat het al even geleden was dat ik AWK gespeeld had moest ik best veel opzoeken en dan kom je ook niet echt in het spel. Dat je dan door drie verschillende regelboeken moet bladeren helpt dan niet, een allesomvattende handleiding zou echt wel handig zijn. Gelukkig staat er op BGG wel iets fan-made dat erop lijkt.
Gisteren had ik onverwacht wat tijd om ook Wingspan nog eens solo te spelen en dat blijft toch een leuk spel. Hier kon ik de Automa wel verslaan, wel op easy mode
Het hoofddoel van Free Ride is om zoveel mogelijk unieke bestemmingskaarten te verzamelen door van de ene stad naar de andere reizen. De kern, van het spel is dat je hiervoor ook routes van je tegenstander gebruikt. Dat kost je wel een munt (en die is drie punten waard), maar de route wordt hierdoor wel gratis en aangezien je zelf ook weer munten terugkrijgt is het meestal wel de investering waard. Toch bleef iedereen hardnekkig zijn eigen routes bouwen waardoor het spel een groot aantal beurten langer werd dan noodzakelijk. Die Ticket to Ride-modus is er klaarblijkelijk moeilijk uit te slopen
Op zaterdag was het dan eindelijk tijd voor een solo-pot van Architects of the West Kingdom. De nieuwe solo-modus speelt best leuk, je kan nu veel minder dan tevoren gewoon je gang gaan omdat de AI veel 'intelligenter' speelt en soms ook best agressief. Dat was ook aan de eindscore te zien, ik lag 19 punten achter
Gisteren had ik onverwacht wat tijd om ook Wingspan nog eens solo te spelen en dat blijft toch een leuk spel. Hier kon ik de Automa wel verslaan, wel op easy mode
Zelf niet gespeeld, maar Clank Legacy hoor ik van iedereen zeer positieve verhalen over. Misschien een tip.dragonhaertt schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:50:
Van het weekend weer een keer Pandemic Legacy gespeeld, dat was helaas de laatste keer.
Ik ben op zoek naar tips of advies. Ik heb met mijn partner en een ander stel met veel plezier het bordspel Wonderbook gespeeld, wat wij met veel plezier hebben gedaan. Alleen, nu hebben we het uitgespeeld en leek het ons wel leuk weer een nieuw cooperatief legacy spel te gaan spelen, ik weet alleen niet zo goed wat leuke/goede titels hiervoor zijn. Heeft iemand tips of aanraders? Pandemic legacy hebben we al gespeeld
Ik heb inderdaad vrij vaak commentaar gehoord over de Intrigue kaarten. Het brengt inderdaad onvoorspelbaarheid met zich mee (niet alleen bij gevechten) en dat wordt door de keiharde Euro reken-alles-helemaal-door club niet gewaardeerd.heuveltje schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:10:
Zelf zie ik het als een extra laagje: hoeveel kaarten heeft iedereen? Heeft een tegenstander die kaarten al lang? Al eerder betrokken geweest bij een gevecht waar het krap was, sinds het verkrijgen? Hetzelfde met overwinningspunten: als iemand al een paar rondes een kaart vastheeft, dan moet ik er vast rekening mee houden dat daar mogelijk een extra punt verstopt zit.
En het viel me wel op dat diegenen die er problemen mee hebben, ze doorgaans ook weinig kochten/gebruikten. Ik heb toch vooraf aan de nieuwe (en enigszins onervaren) spelers uitgelegd dat er combat/VP kaarten zijn en dat enkel het op hand hebben van kaart(en) al invloed kan hebben op het gedrag van tegenstanders.
Maar ik heb sowieso weinig problemen met wat randomness in spellen, dus dat het voor mij werkt is geen verrassing
[ Voor 7% gewijzigd door Bundin op 02-05-2022 12:30 ]
Je weet dat er 3 seasons zijn van Pandemic Legacy?Verona27 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:24:
Ik ben op zoek naar tips of advies. Ik heb met mijn partner en een ander stel met veel plezier het bordspel Wonderbook gespeeld, wat wij met veel plezier hebben gedaan. Alleen, nu hebben we het uitgespeeld en leek het ons wel leuk weer een nieuw cooperatief legacy spel te gaan spelen, ik weet alleen niet zo goed wat leuke/goede titels hiervoor zijn. Heeft iemand tips of aanraders? Pandemic legacy hebben we al gespeeld
Andere opties:
Charterstone van Stonemaire Games
Zoals ik hierboven ook noemde, Clank Legacy.
Moet je van houden qua thema, maar Betrayal Legacy of Aeon's End: Legacy.
Rise of Queensdale
Ik heb thuis nog een exemplaar van Heroes of Normandie BRO incl uitbreiding van Bloody Omaha welke ik wil aanbieden op het wereldwijde web voor een fijn prijsje. Nu zag ik dat de geekmarket ook een optie heeft om spellen te verkopen. Ik vind via de telefoon echter geen optie om te checken wat de commissie etc is.
Heeft iemand al eens verkocht via de Geekmarket op boardgamegeek? Is werkt dat beter dan marktplaats?
Heeft iemand al eens verkocht via de Geekmarket op boardgamegeek? Is werkt dat beter dan marktplaats?
Google "BGG Geek Market comission" -> https://boardgamegeek.com/wiki/page/Marketplace_Seller_GuideOxigeon schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:50:
Ik heb thuis nog een exemplaar van Heroes of Normandie BRO incl uitbreiding van Bloody Omaha welke ik wil aanbieden op het wereldwijde web voor een fijn prijsje. Nu zag ik dat de geekmarket ook een optie heeft om spellen te verkopen. Ik vind via de telefoon echter geen optie om te checken wat de commissie etc is.
Thanks voor het lijstje. Wist niet dat er drie seizoenen waren maar zit daar veel verschil tussen? Denk dat we wel toe zijn aan een iets uitgebreider spel dan PandemicMADG0BLIN schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:37:
[...]
Je weet dat er 3 seasons zijn van Pandemic Legacy?
Andere opties:
Charterstone van Stonemaire Games
Zoals ik hierboven ook noemde, Clank Legacy.
Moet je van houden qua thema, maar Betrayal Legacy of Aeon's End: Legacy.
Rise of Queensdale
Season 1 is de eerste. Season 2 borduurt daar soort van op voort qua verhaal en mechanismes. Ik vond 1 leuker. Maar zeker veel plezier mee gehad.Verona27 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:34:
[...]
Thanks voor het lijstje. Wist niet dat er drie seizoenen waren maar zit daar veel verschil tussen? Denk dat we wel toe zijn aan een iets uitgebreider spel dan Pandemic
Season 0 speelt zich af in de koude oorlog jaren. Ik heb hem in de kast staan, maar die helaas nog niet gespeeld. Wel goede reacties van een vriend van me over gehad.
Ja, ze verschillen best wel veel. Het algemene spelverloop is redelijk vergelijkbaar (zelfde systeem met speler-kaarten en 'infectie' kaarten) maar de dingen die je moet behalen zijn nogal anders.Verona27 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:34:
[...]
Thanks voor het lijstje. Wist niet dat er drie seizoenen waren maar zit daar veel verschil tussen? Denk dat we wel toe zijn aan een iets uitgebreider spel dan Pandemic
Seizoen 2 en seizoen 0 zijn ook wat beter in elkaar gezet dan het eerste seizoen, ik vind het zeker aanraders!
Vooral Seizoen 2 heeft wat meer te doen en geeft heel erg het gevoel van chaos en stress. Zo veel taken en te weinig tijd om alles te behalen, je moet écht dingen laten liggen om überhaupt te overleven.
Seizoen 0 vond ik zelf het makkelijkst maar heeft wel weer wat leuke spelelementen en acties die niet in de andere delen voorkomen.
Er is lastig veel over te zeggen zonder dingen te 'spoilen', maar als je Seizoen 1 hebt gespeeld span je dat waarschijnlijk wel
Tijdlijn is inderdaad Seizoen 0 - Seizoen 1 - Seizoen 2.MADG0BLIN schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:36:
[...]
Season 1 is de eerste. Season 2 borduurt daar soort van op voort qua verhaal en mechanismes. Ik vond 1 leuker. Maar zeker veel plezier mee gehad.
Season 0 speelt zich af in de koude oorlog jaren. Ik heb hem in de kast staan, maar die helaas nog niet gespeeld. Wel goede reacties van een vriend van me over gehad.
De spellen zijn in een andere volgorde uitgebracht (1 - 2 - 0), Seizoen 0 is dus het laatste spel, maar speelt zich af vóór de andere spellen.
De spelvolgorde maakt op zich niet heel veel uit, er zit genoeg verhaal en uitleg bij om alles te kunnen begrijpen. Wij hebben het gespeeld in volgorde van uitbrengen (1-2-0)
[ Voor 27% gewijzigd door dragonhaertt op 02-05-2022 13:44 ]
Hmm thanks voor de uitleg, misschien toch wel leuk om daar dan nog eens naar te kijken! Ik neig tot nu toe denk ik ofwel naar Clank of naar Betrayal, de laatste lijkt mij vooral interessant vanwege de twist en het is wat meer verhaal-gedreven zoals ik het nu begrijp dan Clank.
Ik denk dat het het leukste is om seizoen 2 te spelen na 1, maar op zich staan ze wel redelijk los van elkaar.Verona27 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:34:
[...]
Seizoen 2 begint met '71 jaar nadat de ziekte uitbrak'. Dat geeft je eigenlijk al gelijk genoeg info voor de setting van het spel.
Seizoen 0 is idd weer anders. Die heb ik in de kast staan, maar moet nog op tafel komen. We zijn nu eerst bezig met My City als Legacyspel, en teveel tegelijkertijd willen we niet (hoewel My City echt een stuk simpeler is dan Pandemic als het op verhaal aankomt).
Ik vond Pandemic s1 net wat leuker dan s2, maar beide zijn gewoon goede spellen. S0 weet ik nog niet, dat kan ik hopelijk binnenkort wat beter beoordelen.
S0 is het meest gestroomlijnd, duidelijke regels en duidelijke acties. Het speelt (technisch gezien) een stuk fijner dan de andere twee delen.TERW_DAN schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:26:
[...]
Ik denk dat het het leukste is om seizoen 2 te spelen na 1, maar op zich staan ze wel redelijk los van elkaar.
Seizoen 2 begint met '71 jaar nadat de ziekte uitbrak'. Dat geeft je eigenlijk al gelijk genoeg info voor de setting van het spel.
Seizoen 0 is idd weer anders. Die heb ik in de kast staan, maar moet nog op tafel komen. We zijn nu eerst bezig met My City als Legacyspel, en teveel tegelijkertijd willen we niet (hoewel My City echt een stuk simpeler is dan Pandemic als het op verhaal aankomt).
Ik vond Pandemic s1 net wat leuker dan s2, maar beide zijn gewoon goede spellen. S0 weet ik nog niet, dat kan ik hopelijk binnenkort wat beter beoordelen.
Qua verhaal is hij prima, met leuke keuzemomenten en verrassingen, maar ik vond S2 spannender.
Zeker gaan spelen als je de tijd hebt!
Wij gaan voorlopig wat meer tijd steken in Arkham Horror LCG en misschien binnenkort Sleeping Gods, Nemesis of Spirit Island kopen.
Ik zit ook te twijfelen om Gloomhaven JOTL of Frosthaven misschien als 2p te gaan spelen. Met 4 spelers is erg leuk maar wel lastig om regelmatig te doen. (we spelen nu Gloomhaven met 4)
Hoe verhoudt zich Pandemic legacy zich ten opzichte van het gewone Pandemic spel? Wij hebben het gewone Pandemic spel, is het dan de moeite waard om een van de legacy spellen te spelen?TERW_DAN schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:26:
[...]
Ik denk dat het het leukste is om seizoen 2 te spelen na 1, maar op zich staan ze wel redelijk los van elkaar.
De originele Pandemic is ieder potje een spel op zich. Je haalt het of je haalt het niet, je keuzes hebben alleen invloed op het spel wat je dan aan het spelen bent, en verder niet.Jeroen-92 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:47:
[...]
Hoe verhoudt zich Pandemic legacy zich ten opzichte van het gewone Pandemic spel? Wij hebben het gewone Pandemic spel, is het dan de moeite waard om een van de legacy spellen te spelen?
Pandemic Legacy gaat daarin een stuk verder. Verwaarloos je een van de steden, dan ga je daar de rest van de potjes last van hebben. Het bestaat uit 12 maanden, iedere maand kun je 2 keer proberen. Dus je hebt minimaal 12 games, maximaal 24.
Ik ga niet (teveel) spoilen, maar stel dat je onderzoekscentrum bouwt in Mumbai, dan kun je daar in volgende potjes ook profijt van hebben. Of als je Seoul laat uitbreken, omdat je daar niet kan komen om ellende te voorkomen, dan zul je daar hinder van hebben in volgende potjes.
Het maakt het dus veel meer dan een potje Pandemic, heb is veel meer een verhaal waar je doorheen speelt waarbij je keuzes gewoon keiharde impact hebben op wat je doet.
Ja, het is echt ontzetten veel leuker.Jeroen-92 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:47:
[...]
Hoe verhoudt zich Pandemic legacy zich ten opzichte van het gewone Pandemic spel? Wij hebben het gewone Pandemic spel, is het dan de moeite waard om een van de legacy spellen te spelen?
Je speelt een soort van verhaal waarbij het bord en de regels veranderen. Uiteindelijk eindig je het spel na tussen de 12 en 24 keer spelen met een uniek bord. Het was de eerste legacy game die ik speelde, maar wij hebben hem in een avond en een weekend uitgespeeld en vonden het een fantastische ervaring.
Dat is wel heel snelMADG0BLIN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:53:
[...]
Ja, het is echt ontzetten veel leuker.
Je speelt een soort van verhaal waarbij het bord en de regels veranderen. Uiteindelijk eindig je het spel na tussen de 12 en 24 keer spelen met een uniek bord. Het was de eerste legacy game die ik speelde, maar wij hebben hem in een avond en een weekend uitgespeeld en vonden het een fantastische ervaring.
Wij hebben ons er juist toe aangezet om ieder weekend 1 potje te doen, zodat we er lang van konden genieten. Maar dat kostte altijd wel wat moeite hoor. Ik snap helemaal dat je 'm in iets meer dan een weekend uit weet te spelen.
Ik ga elk jaar 1 of 2x een weekend weg met vrienden om een heel weekend te gamen. We waren toevallig 2 weken ervoor gestart met Season 1. Dat was zo goed bevallen dat we verder zijn gegaan in het weekend en uiteindelijk hem daar ook direct hebben uitgespeeld. Voordeel was dat we volledig op konden gaan in het verhaal.TERW_DAN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:00:
[...]
Dat is wel heel snel
Wij hebben ons er juist toe aangezet om ieder weekend 1 potje te doen, zodat we er lang van konden genieten. Maar dat kostte altijd wel wat moeite hoor. Ik snap helemaal dat je 'm in iets meer dan een weekend uit weet te spelen.
Season 2 was echt een ander verhaal, dat heeft 2 jaar geduurd, wat er bij mij voor zorgde dat ik er een stuk minder plezier aan heb beleefd. Oh ja, wat was er ook al weer gebeurd en wat moesten we ook alweer doen..
Ja, wij plannen dan in om iedere week een avondje te spelen (hier en daar is je een week) maar daarmee houd je het verhaal wel redelijk vast. Zit nu ook te kijken naar Aeon's End Legacy en Betrayal at house on the hill als potentiële volgende titels. Beiden hebben aardig goede score op boardgamegeek, al is het uiteindelijk natuurlijk altijd afwachten of je het als gezelschap ook leuk vindt om te spelen.
Welk nieuw solo variant is dat als ik vragen mag? Klinkt interessant namelijk.HellPunk schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:07:
...
Op zaterdag was het dan eindelijk tijd voor een solo-pot van Architects of the West Kingdom. De nieuwe solo-modus speelt best leuk, je kan nu veel minder dan tevoren gewoon je gang gaan omdat de AI veel 'intelligenter' speelt en soms ook best agressief.
...
Ja, daarom is ieder weekend ook nog wel te doen. Maar door lockdownredenen hebben we ook een tijd niet kunnen spelen in seizoen 2. Dat maakt het toch weer wat trager om weer in te komen.MADG0BLIN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:03:
Season 2 was echt een ander verhaal, dat heeft 2 jaar geduurd, wat er bij mij voor zorgde dat ik er een stuk minder plezier aan heb beleefd. Oh ja, wat was er ook al weer gebeurd en wat moesten we ook alweer doen..Bij blijven zorgt ervoor dat het toch leuker is.
Wij zijn bij maand 8 van seizoen 1, in meer dan een jaar. Hoewel we erg van Coop games houden, en ook wel van legacy games is het voor ons teveel van hetzelfde en een net-niet ervaring.
Ook wel omdat we voldoende andere spellen hebben die dan net wat meer trekken. Als favoriete Coops:
- Spirit Island (echt wel de favoriet, als je Pandemic leuk vind maar flink meer uitdaging zoekt, dan kan dit een goede zijn)
- Aeon's End (we hebben vrijwel alles, zit goed in elkaar, is moeilijk maar wel te doen, uurtje per spel, Deck Builder)
- Harry Potter Hogwarths Battle/Toy Story (beiden, de laatste met de kinderen, is iets minder bruut en heeft een iets lagere moeilijkheidsgraad)
Ik heb nog in plastic Uprising Curse of the Last Emperor (gebacked en binnengekomen, moet nog aan beginnen) en heb Burncycle en Adventures in Neverland nog op Kickstarter gebacked.
Ook wel omdat we voldoende andere spellen hebben die dan net wat meer trekken. Als favoriete Coops:
- Spirit Island (echt wel de favoriet, als je Pandemic leuk vind maar flink meer uitdaging zoekt, dan kan dit een goede zijn)
- Aeon's End (we hebben vrijwel alles, zit goed in elkaar, is moeilijk maar wel te doen, uurtje per spel, Deck Builder)
- Harry Potter Hogwarths Battle/Toy Story (beiden, de laatste met de kinderen, is iets minder bruut en heeft een iets lagere moeilijkheidsgraad)
Ik heb nog in plastic Uprising Curse of the Last Emperor (gebacked en binnengekomen, moet nog aan beginnen) en heb Burncycle en Adventures in Neverland nog op Kickstarter gebacked.
Spirit Island is dus ook wel een aanrader? Iemand anders uit ons groepje begon daar ook al over, zal er nog eens wat over lezen.
Wat heb je allemaal nodig voor Aeon's End? Is dat spel ook erg story-driven of valt dat wel mee? Uurtje per spel is ook wel goed te doen. Met wonderbook waren we altijd wel een avond kwijt, ook omdat we er wel van houden om iedere beslissing goed te bediscussieren, haha!
Wat heb je allemaal nodig voor Aeon's End? Is dat spel ook erg story-driven of valt dat wel mee? Uurtje per spel is ook wel goed te doen. Met wonderbook waren we altijd wel een avond kwijt, ook omdat we er wel van houden om iedere beslissing goed te bediscussieren, haha!
Die zit bij de uitbreiding Works of Wonder. Net zoals de solo AI in Paladins en Viscounts heeft de bot nu een eigen bordje dat bij bepaalde acties bepaalt wat hij precies doet. Je hebt ook een nieuw scheme deck met sterkere acties als de AI aan bepaalde voorwaarden voldoet. Zo speelt hij wat 'menselijker', niet zoals in het origineel waarin hij soms een 'lege' actie uitvoert die voor hem geen voordeel oplevert.stp_4 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:32:
[...]
Welk nieuw solo variant is dat als ik vragen mag? Klinkt interessant namelijk.
Spirit Island vinden wij echt wel een topper ja. Maar is wel echt moeilijk en je moet wel inzicht hebben in de mechanieken. (als Pandemic goed lukt, dan gaat dat wel goedkomen)Verona27 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:17:
Spirit Island is dus ook wel een aanrader? Iemand anders uit ons groepje begon daar ook al over, zal er nog eens wat over lezen.
Je kan het spel als je eenmaal een paar potjes gespeeld hebt moeilijker maken door andere spirits te gebruiken, adversary's, scenario's of een moeilijkere startpositie te nemen.
Voor Aeons End kan je starten met een basis-box. Als je 1 van de laatste 2 versies neemt, zit daar een "light" legacy mode bij waarbij je de mages en monsters unlocked. Story-driven is de legacy-variant wel, maar voor een gewoon spel niet echt. (tenzij je alle teksten op de kaarten gaat lezen, het is wel een complete fantasy/scifi-wereld op zich)
Wij kiezen dan gewoon (of random) een monster om tegen te vechten, 9 random markt-kaarten en 2 (random) mages. De tegenstanders hebben dusdanig andere mechanieken, dat ze echt wel verschillend moeten worden bestreden, dat houdt het lang leuk.
Beiden zijn echt geschikt voor 2 spelers en indien gewenst is er voldoende aan expansions reeds beschikbaar.
Dank voor je inzichten! Wij willen graag met 4 mensen spelen en het liefst met wat langere storylines/chapters en character-building. Denk dat bij allebei deze spellen wel goed moet komen. We zijn alle vier wel redelijk bekend met een breed scala aan bordspellen dus het zal niet te snel té ingewikkeld worden voor ons, al gaan we ons niet aan Gloomhaven wagen ofzoDaWayne schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:23:
[...]
Spirit Island vinden wij echt wel een topper ja. Maar is wel echt moeilijk en je moet wel inzicht hebben in de mechanieken. (als Pandemic goed lukt, dan gaat dat wel goedkomen)
Je kan het spel als je eenmaal een paar potjes gespeeld hebt moeilijker maken door andere spirits te gebruiken, adversary's, scenario's of een moeilijkere startpositie te nemen.
Voor Aeons End kan je starten met een basis-box. Als je 1 van de laatste 2 versies neemt, zit daar een "light" legacy mode bij waarbij je de mages en monsters unlocked. Story-driven is de legacy-variant wel, maar voor een gewoon spel niet echt. (tenzij je alle teksten op de kaarten gaat lezen, het is wel een complete fantasy/scifi-wereld op zich)
Wij kiezen dan gewoon (of random) een monster om tegen te vechten, 9 random markt-kaarten en 2 (random) mages. De tegenstanders hebben dusdanig andere mechanieken, dat ze echt wel verschillend moeten worden bestreden, dat houdt het lang leuk.
Beiden zijn echt geschikt voor 2 spelers en indien gewenst is er voldoende aan expansions reeds beschikbaar.
Vandaag heb ik Anachrony gespeeld. Leuk tijdreis spel waar je aan het begin van de rond resource kan 'krijgen', maar in latere rondes moet je dan wel terug in de tijd gaan om deze dan aan jezelf te geven. Wat me vooral verbaasde is de complexiteit van het spel. Volgens bgg zit het iets boven de 4, maar we hadden er alle drie weinig moeite mee. Ark Nova vond ik een stuk lastiger en die zit op een 3,75. Zelfs Imperium: Classic zit op 3,5 en die vond ik een stuk lastiger. Ik merk steeds vaker dat sommige spellen gewoon veel beter klikken dan andere spellen. Ik moet echt nog eens goed nagaan wat nu eigenlijk het verschil maakt.
Ik merk sowieso dat spellen met kaarten die veel tekst hebben bij mij altijd lastiger zijn, maar het is nog veel meer. Ik zag hierboven ergens een vergelijking tussen Spirit Island en Pandemic, maar met Spirit Island had ik toch echt wel veel meer moeite. Nu weet ik zeker dat als ik het vaker zou spelen het uiteindelijk wel begrijpelijk zou worden hoor, maar ik speel spellen niet zo heel vaak. Ik wil graag dat mijn eerste spelervaring aangenaam is. Ben benieuwd of anderen wel eens spelletjes tegen zijn gekomen die toch iets te lastig waren, of gewoon niet klikten.
Ik merk sowieso dat spellen met kaarten die veel tekst hebben bij mij altijd lastiger zijn, maar het is nog veel meer. Ik zag hierboven ergens een vergelijking tussen Spirit Island en Pandemic, maar met Spirit Island had ik toch echt wel veel meer moeite. Nu weet ik zeker dat als ik het vaker zou spelen het uiteindelijk wel begrijpelijk zou worden hoor, maar ik speel spellen niet zo heel vaak. Ik wil graag dat mijn eerste spelervaring aangenaam is. Ben benieuwd of anderen wel eens spelletjes tegen zijn gekomen die toch iets te lastig waren, of gewoon niet klikten.
Mijn BGG profiel