Als ik het zo in de app zie niet helaas, maar misschien kijk ik er overheen. Hij is gratis, dus je kan hem gewoon downloaden en even kijken.Dementii schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:56:
[...]
Werkt die Gloomhaven Campaign Tracker ook met JotL?
Ja ik zoek dus precies een applicatie waar ik alleen mijn progress mee kan tracken, de rest lukt me wel en hoef ik niet.
Ik ben al halverwegen met mijn eigen progress tracker app voor JotL, ik kan hem eventueel uitbrengen in de Play Store mocht er interesse zijn.
Ik ben al halverwegen met mijn eigen progress tracker app voor JotL, ik kan hem eventueel uitbrengen in de Play Store mocht er interesse zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Vagax op 06-12-2021 16:39 ]
Hi, nee die niet nee. Excuses, ik dacht dat je Gloomhaven zocht.
voor jotl durf ik het je helaas niet te zeggen.
voor jotl durf ik het je helaas niet te zeggen.
Stond op het punt van vanmiddag op de Board Game Geek Store een aantal dingen te bestellen. Een set bags voor Altiplano, een set bags voor Kwakzalvers van Kakelenburg en een zevental van hun bit bowls in verschillende kleuren. De kosten zouden inclusief verzenden €75,50 zijn maar ik haakte af omdat er bij staat: customs/duties are the responsibility of the receiver.
Heeft er iemand ervaring met het bestellen van dit soort zaken voor dit soort bedragen uit hun store en zijn er nog extra kosten aan verbonden? Ik vind die €75 al aardig gek voor een paar zakjes en wat siliconen bowls, het verhoogt wel het speelplezier. Maar als er daarna nog flink wat moet worden bijbetaald vanwege de import... nou dan haak ik echt af.
Heeft er iemand ervaring met het bestellen van dit soort zaken voor dit soort bedragen uit hun store en zijn er nog extra kosten aan verbonden? Ik vind die €75 al aardig gek voor een paar zakjes en wat siliconen bowls, het verhoogt wel het speelplezier. Maar als er daarna nog flink wat moet worden bijbetaald vanwege de import... nou dan haak ik echt af.
Ik weet dat ze niet zo lang geleden een EU store wilde openen en dat dat de ijskast in is gegaan omdat er zoveel gedoe was rondom belasting en importkosten. De kans dat je daar tegenaan loopt als je buiten de EU bij ze koopt, acht ik dan ook redelijk groot.
Ja, bij aankopen van de BGG shop moet je invoer-BTW betalen. En sinds de aangescherpte controles is het in principe altijd het geval.
Het alternatief is over het algemeen (niet voor promo’s maar wel voor algemeen speel-materiaal) Etsy met een filter op Europese ‘shops’. Alleen nog wel even checken dat het niet uit de UK komt.
Het alternatief is over het algemeen (niet voor promo’s maar wel voor algemeen speel-materiaal) Etsy met een filter op Europese ‘shops’. Alleen nog wel even checken dat het niet uit de UK komt.
Dit weekend eerste potje Everdell gedaan, spelregels zijn vrij simpel dus je pikt het vrij snel op. Erg mooie tekeningen met name op de kaarten, hou ik van dat is wat mij betreft toch sfeer verhogend. De boom zelf is een beetje een gimmick, kun je net zo goed zonder.
Wel een tof spel, komend weekend maar eens een 2de potje doen.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Grappig, wij hebben dit weekend ook onze eerste potjes gespeeld (3 in totaal). Bevalt ons erg goed, met name omdat er veel verschillende manieren/strategieën mogelijk zijn om te winnen en omdat de random gebeurtenissen en boslocaties echt zorgen dat het spel anders verloopt. Na Arnak is dit voor ons een tweede White Goblin game die erg goed bevalt.Chaoss schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 00:00:
Dit weekend eerste potje Everdell gedaan, spelregels zijn vrij simpel dus je pikt het vrij snel op. Erg mooie tekeningen met name op de kaarten, hou ik van dat is wat mij betreft toch sfeer verhogend. De boom zelf is een beetje een gimmick, kun je net zo goed zonder.
Ik ben wel meteen benieuwd naar de uitbreidingen, en hoop vooral dat er een uitbreiding is/komt waardoor er wat meer spelerinteractie is. Dat moet ik nog uitzoeken.
Van de Sint ook de opzichzelfstaande uitbreiding "Missie diepzee" van de The Crew gekregen, en ook nog het spelletje Wizard (soort hartenjagen volgens mij). Genoeg te spelen dus de komende tijd. Gelukkig had ik net een opruiming gedaan van onze spellenkast en ook een hoop verkocht dat stof lag te happen.
psn: jagermeistertim
Zijn er ook mensen die Pokemon TCG spelen om het spel ipv het verzamelen?
Heb me eens een beetje verdiept in Magic en Pokemon. Magic spreekt me qua stijl iets meer aan maar Pokemon is in de regel wat gemakkelijker om te spelen.
Nu zijn er een miljoen filmpjes over deze spellen, maar hebben jullie nog tips voor een deck maken ? Hoe ga je nu eigenlijk beginnen en waarmee breidt je een deck uit. Kies je willekeurig iets omdat het je leuk lijkt om in je deck te hebben of moet je echt letten op soorten ?
Heb me eens een beetje verdiept in Magic en Pokemon. Magic spreekt me qua stijl iets meer aan maar Pokemon is in de regel wat gemakkelijker om te spelen.
Nu zijn er een miljoen filmpjes over deze spellen, maar hebben jullie nog tips voor een deck maken ? Hoe ga je nu eigenlijk beginnen en waarmee breidt je een deck uit. Kies je willekeurig iets omdat het je leuk lijkt om in je deck te hebben of moet je echt letten op soorten ?
Ter land, ter zee en in de kroeg
Heeft iemand hier toevallig ervaring met portalgames.pl? Ik was op zoek naar een playmat voor Aeon's End en kan deze nergens vinden behalve op https://sklep.portalgames.pl/aeon-s-end-mata-do-gry. Gek genoeg lijkt de mat alleen op de Poolse versie van de site te staan. Zodra ik switch naar Engels dan is de mat opeens onvindbaar. Met Google Translate is de mat wel te bestellen en ze leveren naar Nederland. De prijs is ook nog eens aantrekkelijk; ongeveer €13 voor de mat en €11 verzendkosten. Ze lijken er nog 151 op voorraad te hebben wat ik bijzonder veel vind gezien de slechte verkrijgbaarheid in Nederland.
Vraagje voor de eigenaars van de WGG-uitgave van Istanbul: zijn de tegels alleen Nederlandstalig of Engels+Nederlands? Ik vermoed het eerste, maar ik kan het op foto's en filmpjes niet zeker uitmaken
.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Op het gebied van Pokémon ben ik geen expert, maar bij Magic moet je vooral kijken naar wat anderen voor decks spelen (de Metagame). Vaak geeft dat wel een redelijke indicatie van welke kaarten daadwerkelijk goed zijn en waar je een deck omheen kunt bouwen. Het deckbuilding zelf is wel een vaardigheid op zich die je enkel met ervaring kan leren.Christiano007 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:16:
Als je nog wilt beginnen met Magic dan zou ik je eerst Magic Arena aanraden. Je krijgt door alle tutorials te doorlopen een aantal decks die in een unranked "play" potje gematched worden aan decks die ongeveer even sterk zijn. Ook kan je vrij makkelijk genoeg in-game currency verzamelen om Jump-in te spelen. Hier bouw je niet zelf je deck maar kies je twee thema's waar je vervolgens een deck van krijgt.
Nopes, heb zelf afgelopen jaar op een Belgische site nog 1 weten te vinden.Cannoli schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:36:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met portalgames.pl? Ik was op zoek naar een playmat voor Aeon's End en kan deze nergens vinden behalve op https://sklep.portalgames.pl/aeon-s-end-mata-do-gry. Gek genoeg lijkt de mat alleen op de Poolse versie van de site te staan. Zodra ik switch naar Engels dan is de mat opeens onvindbaar. Met Google Translate is de mat wel te bestellen en ze leveren naar Nederland. De prijs is ook nog eens aantrekkelijk; ongeveer €13 voor de mat en €11 verzendkosten. Ze lijken er nog 151 op voorraad te hebben wat ik bijzonder veel vind gezien de slechte verkrijgbaarheid in Nederland.
Is bij het spelen wel echt een meerwaarde, dus ik zou er voor gaan
Ik heb deze week mijn Legacy of Gravehold binnengekregen. Het zou dus wel kunnen dat er binnenkort weer verse stock in de winkels komt van diverse artikelen van Aeons end.
Ik kan alleen spreken voor de Big Box uitgave van WGG, maar die is enkel Nederlandstalig.HellPunk schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:36:
Vraagje voor de eigenaars van de WGG-uitgave van Istanbul: zijn de tegels alleen Nederlandstalig of Engels+Nederlands? Ik vermoed het eerste, maar ik kan het op foto's en filmpjes niet zeker uitmaken.
You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.
Ik zie nu waarom de playmat alleen in de Poolse store staat; het is de Poolse versie van de mat. Op zich geen probleem (kwestie van één keer een Engelse afbeelding opzoeken op het internet). Maar ik meld het maar even voor het geval iemand anders dezelfde mat wil gaan bestellen.DaWayne schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:14:
[...]
Nopes, heb zelf afgelopen jaar op een Belgische site nog 1 weten te vinden.
Is bij het spelen wel echt een meerwaarde, dus ik zou er voor gaan
Ik heb deze week mijn Legacy of Gravehold binnengekregen. Het zou dus wel kunnen dat er binnenkort weer verse stock in de winkels komt van diverse artikelen van Aeons end.
never mind. Reactie op oude post.
[ Voor 84% gewijzigd door MADG0BLIN op 09-12-2021 13:17 ]
Hier hebben we thuis de traditie om elk jaar voor de kerstvakantie/jaarwisseling een paar nieuwe bordspellen in huis te halen. Het ene jaar doen we wat grotere titels (vorig jaar bijvoorbeeld Scythe en Terraforming Mars) met een wat grotere speelduur. En het jaar daarvoor/daarna wat kleinere titels met kortere speelduur (2019 hadden we Tayu en Santorini).
Dit jaar zijn de wat kortere speelduur spellen weer aan de beurt (zeg maar tussen de 10-30 minuten idealiter).
Ik overweeg om 7 wonders te halen (ofwel de volledige 2010 versie, ofwel duel). Maar wil daarnaast eigenlijk nog iets en dacht wellicht hier een goede tip te kunnen ontvangen.
We hebben (en spelen met veel plezier) in deze categorie lichtere spellen al:
Azul
Tayu
Santorini
Patchwork
ook kaartspellen (als we dat niet onder bordspellen vatten) doen het hier goed. zoals bv
Exploding kittens
Bears vs Babies
Wie hier heeft nog een gouden tip voor een goed spel om aan onze collectie toe te voegen ?
Dit jaar zijn de wat kortere speelduur spellen weer aan de beurt (zeg maar tussen de 10-30 minuten idealiter).
Ik overweeg om 7 wonders te halen (ofwel de volledige 2010 versie, ofwel duel). Maar wil daarnaast eigenlijk nog iets en dacht wellicht hier een goede tip te kunnen ontvangen.
Azul
Tayu
Santorini
Patchwork
ook kaartspellen (als we dat niet onder bordspellen vatten) doen het hier goed. zoals bv
Exploding kittens
Bears vs Babies
Wie hier heeft nog een gouden tip voor een goed spel om aan onze collectie toe te voegen ?
@Temujin Met wie speel je dit? En heb je geen oudere spellen? Als dat niet zo is zou ik Carcassonne aanraden: een licht spel, makkelijk te leren maar met nog aardig wat diepgang. Zonder uitbreidingen is het ook binnen een uur te doen. Ook leuk voor jongere spelers.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
In 1995 heb ik veel Pokemon gespeeld, maar na een jaartje overgestapt op Magic, wat ik af en aan nog wel eens speel.Christiano007 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:16:
Magic heeft een stuk meer mogelijkheden tijdens het spel, wat het een stuk interactiever (en in mijn ogen ook leuker) maakt.
Bij Pokemon is het om de beurt een aantal acties waar je als je niet aan de beurt bent, niet veel kan doen.
Wil je het alsnog proberen, van Pokemon is er recent een battle box uitgekomen met 3 prebuilt decks. Deze heb ik laatst kado gedaan aan mijn neefje en natuurlijk ook een paar potjes gespeeld. Wel leuk om weer eens te doen!
Ik weet verder niet of er bij Pokemon ook meer prebuilt decks te koop zijn.
Magic speel ik dus wat vaker, ook samen met mijn vriendin. Daarmee speel ik alleen met prebuilt decks, bij magic is daar genoeg keus in om een leuk deck te kopen. Dat zijn vaak standard legal decks die echt competitief zijn, of de wat ‘simpelere’ (en goedkopere) planeswalker thema decks.
Voor hoeveel spelers? Dat scheelt nogal vind ik vaak.Temujin schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:57:
Hier hebben we thuis de traditie om elk jaar voor de kerstvakantie/jaarwisseling een paar nieuwe bordspellen in huis te halen. Het ene jaar doen we wat grotere titels (vorig jaar bijvoorbeeld Scythe en Terraforming Mars) met een wat grotere speelduur. En het jaar daarvoor/daarna wat kleinere titels met kortere speelduur (2019 hadden we Tayu en Santorini).
Azul
Tayu
Santorini
Patchwork
Exploding kittens
Bears vs Babies
Shabbaman schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:24:
@Temujin Met wie speel je dit? En heb je geen oudere spellen? Als dat niet zo is zou ik Carcassonne aanraden: een licht spel, makkelijk te leren maar met nog aardig wat diepgang. Zonder uitbreidingen is het ook binnen een uur te doen. Ook leuk voor jongere spelers.
Aantal spelers varieert. Soms enkel met de vrouw, soms met een stel vrienden. In de meeste gevallen 2-4 spelers.MADG0BLIN schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:40:
[...]
Voor hoeveel spelers? Dat scheelt nogal vind ik vaak.
De oude klassiekers zoals carcasonne, kolonisten, ticket to ride, risk en dergelijke hebben we ook wel in huis. Had in mijn vorige post niet onze hele collectie opgenoemd omdat dat wellicht een beetje uitgebreide post zou worden
Een (mogelijk erg) kort spel wat bij ons vaak op tafel komt:Temujin schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:57:
Azul
Tayu
Santorini
Patchwork
Exploding kittens
Bears vs Babies
Fluxx
Soms duurt n potje zelfs maar 1 ronde en win je.Fluxx is a card game in which the cards themselves determine the current rules of the game. By playing cards, you change numerous aspects of the game: how to draw cards, how to play cards, and even how to win.
At the start of the game, each player holds three cards and on a turn a player draws one card, then plays one card. By playing cards, you can put new rules into play that change numerous aspects of the game: how many cards to draw or play, how many cards you can hold in hand or keep on the table in front of you, and (most importantly) how to win the game. There are many editions, themed siblings, and promo cards available.
Een andere keer kan je letterlijk alle kaarten uit het spel spelen, en nog win je niet.
De gouden tip is moeilijk, er is tegenwoordig zo veel om uit te kiezen. Mijn persoonlijke aanrader is Endeavor: Age of Sail. Als je met minstens 3 speelt zou je ook eens naar de 'ouwetjes' Kingdom Builder of Alhambra kunnen kijken, die doen het hier nog altijd goed.Temujin schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:57:
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Machi KoroTemujin schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:57:
Splendor
Ik speel het meeste met enkel mijn vrouw, soms met anderen, wij zijn meer van de kortere niet al te zware spellen maar zijn ook bezig met JOTL en hebben Gloomhaven al liggen (en wachten op frosthaven):Temujin schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:57:
[...]
lichtere spellen ook leuk met 2:
kingdomino
Splendor
regenwormen (blijft heel vaak op tafel komen)
star realms (enkel 2 spelers)
takenoko
ubongo
ook leuk maar meer dan 2 nodig:
take5
King of Tokyo
kakkerlakkenpoker ( lekker bluffen met kaarten)
laatst aangschaft:
Wild Space (set collection)
Keltis
Magic Maze (Niet te verwarren met De Betoverende Doolhof, wat ik wel dus deed
if it fits (katten in dozen!!)
Afgelopen weekend flamme Rouge gekregen, weet nog niet hoe die speelt
Op de wish list staat nog:
Everdell
Micro Macro crime city
tranquility (op spellen spektakel gespeeld maar te druk in de winkel stand)
azul
canvas
en spellen die we nog een keer willen proberen:
Dominion
Eldorado
Parijs
Persoonlijk vind ik Flamme Rouge echt een heerlijk simpel spel maar toch met genoeg diepgang om het lang leuk te houden.Temujin schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:54:
[...]
[...]
Aantal spelers varieert. Soms enkel met de vrouw, soms met een stel vrienden. In de meeste gevallen 2-4 spelers.
De oude klassiekers zoals carcasonne, kolonisten, ticket to ride, risk en dergelijke hebben we ook wel in huis. Had in mijn vorige post niet onze hele collectie opgenoemd omdat dat wellicht een beetje uitgebreide post zou worden
Ook Kwakzalvers is, hoe simpel ook, een graag geziene gast hier op tafel, helemaal als we met 2 of 4 zijn.
Net als Wingspan.
Ik zie volgens mij weinig roll&writes. Die vind ik op dit moment erg leuk. Je hebt erg simpele, maar ook behoorlijk complexe. Ik bedoel spellen zoals Qwixx, Qwinto of 21. Wat complexer zijn Welcome to.. en Trek12. Ik heb zelf net Trails of Tucana besteld, en Explorers is ook erg leuk.Temujin schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:57:
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Afgelopen weekend best wel wat bordspellen gedaan.
Level 8 waar onze dochter van 7 erg gehaaid in is. Leuk om te zien dat we gewoon lekker hard tegen hard kunnen spelen.
We hadden van het weekend wat bezoek en leuk bordspellen gedaan.
Level 8 dus, erg leuk Rummikub/Amerikaans Jokeren achtig spel.
Bandida, wel grappig. Zorgen dat alle wegen afgesloten worden en ze alleen naar de uitgang kan.
Keer op keer, dobbelspel, zeker heel erg leuk om te doen.
Magic Maze, spel waarbij je niet mag communiceren behalve indringend aankijken en een grote rode pion om iemand aan te geven dat ze iets moeten doen. Ieder heeft een kaartje met acties die ze mogen. Dus ieder een enkele richting op waardoor als iemand een fout maakt, dat iemand anders dat weer recht moet zetten. Erg leuk hectisch spel.
Level 8 waar onze dochter van 7 erg gehaaid in is. Leuk om te zien dat we gewoon lekker hard tegen hard kunnen spelen.
We hadden van het weekend wat bezoek en leuk bordspellen gedaan.
Level 8 dus, erg leuk Rummikub/Amerikaans Jokeren achtig spel.
Bandida, wel grappig. Zorgen dat alle wegen afgesloten worden en ze alleen naar de uitgang kan.
Keer op keer, dobbelspel, zeker heel erg leuk om te doen.
Magic Maze, spel waarbij je niet mag communiceren behalve indringend aankijken en een grote rode pion om iemand aan te geven dat ze iets moeten doen. Ieder heeft een kaartje met acties die ze mogen. Dus ieder een enkele richting op waardoor als iemand een fout maakt, dat iemand anders dat weer recht moet zetten. Erg leuk hectisch spel.
Leuke roll and write is ook railroad Ink, moet je spoor en snelwegen tekenen.ViNcE schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:10:
[...]
Ik zie volgens mij weinig roll&writes. Die vind ik op dit moment erg leuk. Je hebt erg simpele, maar ook behoorlijk complexe. Ik bedoel spellen zoals Qwixx, Qwinto of 21. Wat complexer zijn Welcome to.. en Trek12. Ik heb zelf net Trails of Tucana besteld, en Explorers is ook erg leuk.
We hebben van spellenspaktakel ook een "flip en write" mee genomen maar nog nieuw in plastic: Polders
Afgelopen zaterdagavond eindelijk weer eens tijd gehad om uitgebreid wat te spelen. De keuze is gevallen op Tapestry, de derde keer dat we die op tafel kregen. Het was, na bijna 2 jaar (beperkingen door Covid waren een bitch!), wel eventjes kijken hoe alles ook alweer werkte, maar na een paar beurten hadden alle spelers (vier) gelukkig de flow van het spel wel weer te pakken. Het is echt een spel dat er enorm complex uit ziet, maar in de praktijk vrij eenvoudig speelt.
Het idee is dat je je beschaving opbouwt. Iedere speler krijgt aan het begin van het spel een startgebied en een blad met een eigenschap van de samenleving die je gaat opbouwen. Dit blad geeft je over de verschillende rondes bepaalde thematische bonussen die je vooruit helpen. Van die rondes zijn er overigens vijf, waarbij je in rondes 2, 3 en 4 nog kaarten kunt spelen die de groei van je beschaving verder kunnen beïnvloeden.
Je begint iedere ronde met het doorlopen van een aantal stappen, die je punten opleveren, bonnussen geven en uiteindelijk leiden tot het verkrijgen van grondstoffen. Die grondstoffen kun je in de beurten binnen de ronde gebruiken om je beschaving te ontwikkelen op vier verschillende sporen:
- Ontdekking; Verken nieuwe gebieden op de kaart
- MIlitair; Verover de gebieden op de kaart en claim ze voor jezelf
- Technologie; Vind nieuwe technieken uit en upgrade ze voor lfinke bonussen
- Wetenschap; Vooral te gebruiken om sneller vooruit te komen op de andere drie sporen
Naast de ontwikkeling op de verschillende sporen zit er ook een mechanisme in waarmee je je eigen hoofdstad opbouwt. In het begin zal die voornamelijk bestaan uit een combinatie van kleine productiegebouwen die je voor sommige beloningen kunt plaatsen, maar naarmate je verder op de verschillende sporen komt en uitgevonden technologieën verder ontwikkelt, komen daar ook zogenaamde bezienswaardigheden bij: Dat zijn luxe, gekleurde miniatuurgebouwen, die je kunt gebruiken om de lege plekken in je hoofdstad in te vullen. Die hoofdstad bestaat uit een grid van 9x9 vakjes, waarvan sommige vakjes niet te bebouwen zijn. De truc van dit mechnisme is dat je de stad zo efficiënt mogelijk vol moet bouwen, want iedere keer dat je een nieuwe ronde begint, kun je bonuspunten krijgen voor iedere volle rij of kolom in je hoofdstad. Goed puzzelen dus!
Omdat iedere speler een ander moment kan hebben om naar een volgende ronde te gaan, kan het gebeuren dat sommige spelers iets eerder klaar zijn dan anderen. Wij hebben het nog niet meegemaakt dat het meer dan twee of drie beurten geweest is, dus dat is niet lang genoeg om je echt te gaan vervelen.
Uiteindelijk nipt niet gewonnen (vier punten verschil!), maar wel gewoon weer een ouderwets gezellige avond gehad. En een spel dat we wat vaker op tafel moeten leggen her-ontdekt!
Het idee is dat je je beschaving opbouwt. Iedere speler krijgt aan het begin van het spel een startgebied en een blad met een eigenschap van de samenleving die je gaat opbouwen. Dit blad geeft je over de verschillende rondes bepaalde thematische bonussen die je vooruit helpen. Van die rondes zijn er overigens vijf, waarbij je in rondes 2, 3 en 4 nog kaarten kunt spelen die de groei van je beschaving verder kunnen beïnvloeden.
Je begint iedere ronde met het doorlopen van een aantal stappen, die je punten opleveren, bonnussen geven en uiteindelijk leiden tot het verkrijgen van grondstoffen. Die grondstoffen kun je in de beurten binnen de ronde gebruiken om je beschaving te ontwikkelen op vier verschillende sporen:
- Wetenschap; Vooral te gebruiken om sneller vooruit te komen op de andere drie sporen
Naast de ontwikkeling op de verschillende sporen zit er ook een mechanisme in waarmee je je eigen hoofdstad opbouwt. In het begin zal die voornamelijk bestaan uit een combinatie van kleine productiegebouwen die je voor sommige beloningen kunt plaatsen, maar naarmate je verder op de verschillende sporen komt en uitgevonden technologieën verder ontwikkelt, komen daar ook zogenaamde bezienswaardigheden bij: Dat zijn luxe, gekleurde miniatuurgebouwen, die je kunt gebruiken om de lege plekken in je hoofdstad in te vullen. Die hoofdstad bestaat uit een grid van 9x9 vakjes, waarvan sommige vakjes niet te bebouwen zijn. De truc van dit mechnisme is dat je de stad zo efficiënt mogelijk vol moet bouwen, want iedere keer dat je een nieuwe ronde begint, kun je bonuspunten krijgen voor iedere volle rij of kolom in je hoofdstad. Goed puzzelen dus!
Omdat iedere speler een ander moment kan hebben om naar een volgende ronde te gaan, kan het gebeuren dat sommige spelers iets eerder klaar zijn dan anderen. Wij hebben het nog niet meegemaakt dat het meer dan twee of drie beurten geweest is, dus dat is niet lang genoeg om je echt te gaan vervelen.
Uiteindelijk nipt niet gewonnen (vier punten verschil!), maar wel gewoon weer een ouderwets gezellige avond gehad. En een spel dat we wat vaker op tafel moeten leggen her-ontdekt!
Blijf het zelf ook een leuk spel vinden al is hij wat minder "strak" dan andere Stonemaier games. Heb potjes met compleet uiteenlopende scores gehad maar ook zoals jij, die slechts op een aantal punten werden beslist. Vind het zelf altijd leuk om te puzzelen met de middelen en kaarten die ik heb en kijk ook graag naar medespelers hoe zij het doen. Heb zelf de eerste uitbreiding Plans & Ploys ook en wellicht dat de nieuwe uitbreiding er ook nog een keer komt, maar die past niet echt knap in de huidige doos...Smuey schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:40:
Afgelopen zaterdagavond eindelijk weer eens tijd gehad om uitgebreid wat te spelen. De keuze is gevallen op Tapestry, de derde keer dat we die op tafel kregen. Het was, na bijna 2 jaar (beperkingen door Covid waren een bitch!), wel eventjes kijken hoe alles ook alweer werkte, maar na een paar beurten hadden alle spelers (vier) gelukkig de flow van het spel wel weer te pakken. Het is echt een spel dat er enorm complex uit ziet, maar in de praktijk vrij eenvoudig speelt.
Game is sinds kort ook beschikbaar als BETA op Boardgamearena.com, vanwege de automation speelt dit best vlot!
Hoe bevalt Plans & Ploys? Ik heb hem al een tijd op het oog, maar ik heb hem nog niet gekocht omdat het me nog niet helemaal duidelijk was of Tapestry bij ons de groep wel een blijvertje zou zijn. Ik zou dan vooral geïnteresseerd zijn in de extra beschavings-matjes omdat die voor zover ik kan zien ook de meeste impact op het spel hebben en meer variantie natuurlijk altijd leuk is.Mvdbeld schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:45:
[...]
Blijf het zelf ook een leuk spel vinden al is hij wat minder "strak" dan andere Stonemaier games. Heb potjes met compleet uiteenlopende scores gehad maar ook zoals jij, die slechts op een aantal punten werden beslist. Vind het zelf altijd leuk om te puzzelen met de middelen en kaarten die ik heb en kijk ook graag naar medespelers hoe zij het doen. Heb zelf de eerste uitbreiding Plans & Ploys ook en wellicht dat de nieuwe uitbreiding er ook nog een keer komt, maar die past niet echt knap in de huidige doos...
Game is sinds kort ook beschikbaar als BETA op Boardgamearena.com, vanwege de automation speelt dit best vlot!
Prima uitbreiding op de basegame, wat kleine toevoegingen en met name meer variatie inderdaad:Smuey schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:18:
[...]
Hoe bevalt Plans & Ploys? Ik heb hem al een tijd op het oog, maar ik heb hem nog niet gekocht omdat het me nog niet helemaal duidelijk was of Tapestry bij ons de groep wel een blijvertje zou zijn. Ik zou dan vooral geïnteresseerd zijn in de extra beschavings-matjes omdat die voor zover ik kan zien ook de meeste impact op het spel hebben en meer variantie natuurlijk altijd leuk is.
- 10 extra Civ matten
- 5 landmarks die te scoren zijn via persoonlijk goal, laatste speler heeft 1ste keuze tijdens setup en dan tegen de klok in de rest, dus die middelt het voordeel voor de eerste speler een beetje
- Nieuwe Tapestry kaarten, vooral de counter-trap kaarten zijn leuk en zorgen voor andere interactie
- 4 nieuwe space tiles
Mooie uitbreiding wat mij betreft die vooral variatie brengt en kleine "fixes" en niet nodeloos veel nieuws introduceert. De 2de uitbreiding introduceert wel een geheel nieuwe 5de track en andere machanics, weet nog niet of deze er gaat komen...
Leuk om wat over Tapestry te lezen.
Wij spelen hem zeer regelmatig als afsluiter op de avond en konden wel wat vernieuwingen gebruiken. Plans and Ploys zit er standaard bij maar afgelopen vrijdag Arts & Architecture binnen gekregen en ook direct vrijdagavond 2x gespeeld en gisteravond nog een keer.
Daarbij direct mijn highscore verbetert met totaal 481 punten..
De nieuwe uitbreiding zorgt echt voor interessante combo's als je ze kan gebruiken.
Ik ben erg blij met de nieuwe uitbreiding in ieder geval. Ik had hem vorig jaar al geplaytest en vond hem toen al erg interessant.
Nieuwe arts track voegt zeker wat toe, maar ook weer nieuwe civs, extra stadskaarten, tech kaarten en tapestry kaarten.
Er zijn overigens ook wat leuk fan uitbreidingen, deze kan je vinden op BGG onder de files bij Tapestry. Wij hebben laatst alle extra civs geprint, mocht je nog niet genoeg content hebben.
Daarbij direct mijn highscore verbetert met totaal 481 punten..
Ik ben erg blij met de nieuwe uitbreiding in ieder geval. Ik had hem vorig jaar al geplaytest en vond hem toen al erg interessant.
Nieuwe arts track voegt zeker wat toe, maar ook weer nieuwe civs, extra stadskaarten, tech kaarten en tapestry kaarten.
Er zijn overigens ook wat leuk fan uitbreidingen, deze kan je vinden op BGG onder de files bij Tapestry. Wij hebben laatst alle extra civs geprint, mocht je nog niet genoeg content hebben.
Ik vind het in ieder geval een leuke aanvulling. Het voegt niet teveel complexiteit toe aan het spel, maar gewoon meer leuke dingen. Ik denk dat de nieuwe uitbreiding wel wat meer complexiteit toevoegt, maar uiteindelijk zijn de regels vrij simpel, en staat ieder vakje best goed uitgelegd.Smuey schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:18:
[...]
Hoe bevalt Plans & Ploys? Ik heb hem al een tijd op het oog, maar ik heb hem nog niet gekocht omdat het me nog niet helemaal duidelijk was of Tapestry bij ons de groep wel een blijvertje zou zijn. Ik zou dan vooral geïnteresseerd zijn in de extra beschavings-matjes omdat die voor zover ik kan zien ook de meeste impact op het spel hebben en meer variantie natuurlijk altijd leuk is.
Klinkt goed, de combo's zijn altijd het leukste om uit te zoeken. Maar 481 punten is wel echt een monsterscore, ik ben al blij als ik een keer in de buurt van de 200 kom.MADG0BLIN schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:08:
Leuk om wat over Tapestry te lezen.Wij spelen hem zeer regelmatig als afsluiter op de avond en konden wel wat vernieuwingen gebruiken. Plans and Ploys zit er standaard bij maar afgelopen vrijdag Arts & Architecture binnen gekregen en ook direct vrijdagavond 2x gespeeld en gisteravond nog een keer.
Daarbij direct mijn highscore verbetert met totaal 481 punten..De nieuwe uitbreiding zorgt echt voor interessante combo's als je ze kan gebruiken.
Jaipur (max 2 spelers)Temujin schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:57:
...
Azul
Tayu
Santorini
Patchwork
Exploding kittens
Bears vs Babies
Splendor (max 4 spelers)
Passen makkelijk in dat rijtje van lichtere spellen met een relatief korte duur.
Wat er ook in past en mijn inziens ietsje interessanter qua keuzestress
Race for the galaxy
Er kan wel sprake zijn van een leercurve om de iconen eigen te maken (maar vrij consistent en je hoeft zelden uit te zoeken wat er precies bedoeld als je er mee bekend bent).
Ik zou aanraden (uit mijn collectie dan):Temujin schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:57:
Azul
Tayu
Santorini
Patchwork
Exploding kittens
Bears vs Babies
1 Dominion (intrige of 2e editie) - supertoegankelijke deckbuilder. Leuk met 2, 3 en 4 spelers. Ook mooi uit te breiden. Wel weinig spelerinteractie.
Setups soms wat langer.
2 Dicethrone. Regeltechnisch eenvoudig, verder veel interactie, dobbelen en echt tegen elkaar. De verschillende karakters spelen (ondanks dat het een geüpdatet yahtzee is) ook echt anders. Top met 2 en zeker ook met 4. (2 VS 2)
Setup is max 1 minuut .
3 tranquility. COOP, meer een gezamenlijke puzzel. (Net als Mind en the Game, maar deze is beter met 2 spelers en net zo goed met 4)
Toevallig heb ik sinds 2 dagen ook Dice Throne in bezit (Treant vs Ninja). Wij vinden het echt een superleuk spel, zo leuk dat de volgende 2 characters al onderweg zijn, zo te zien is het spel wel slecht leverbaar.
En inderdaad leuk dat de characters allemaal heel anders spelen. Dikke aanrader wat mij betreft, ik heb 'm wel alleen nog maar met 2 spelers gespeeld.
En inderdaad leuk dat de characters allemaal heel anders spelen. Dikke aanrader wat mij betreft, ik heb 'm wel alleen nog maar met 2 spelers gespeeld.
Is inderdaad vrijwel niet leverbaar. Ik heb een battlechest (seizoen 1) voor het schandalige bedrag van 120 dollar (incl. verzending) in hun webshop besteld om mezelf te trakterenGeorgeMichael schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:15:
Toevallig heb ik sinds 2 dagen ook Dice Throne in bezit (Treant vs Ninja). Wij vinden het echt een superleuk spel, zo leuk dat de volgende 2 characters al onderweg zijn, zo te zien is het spel wel slecht leverbaar.
Op kickstarter is net de Marvel-versie klaar, wellicht kan je nog late-pledgen?
Dice Throne is inderdaad slecht te krijgen op het moment. Volgens mij wachten veel winkels op een reprint.
Op Crowdfinder.be zijn nog wel een Dice Throne: Season One ReRolled + Promo Pack [KS] en een Dice Throne: Season Two – Battle Chest + Promo Pack [KS] beschikbaar voor €119,50. Dat is ongeveer dezelfde prijs als wanneer je het bij Roxley zelf zou bestellen maar waarschijnlijk heb je het dan sneller in huis.
Op Crowdfinder.be zijn nog wel een Dice Throne: Season One ReRolled + Promo Pack [KS] en een Dice Throne: Season Two – Battle Chest + Promo Pack [KS] beschikbaar voor €119,50. Dat is ongeveer dezelfde prijs als wanneer je het bij Roxley zelf zou bestellen maar waarschijnlijk heb je het dan sneller in huis.
Haha wauw. Ik had graag ook een battlechest gewild maar helaas komen spellen (in het algemeen) hier wat mij betreft te weinig op tafel. Ik denk dat de 4 personages die ik nu heb eerst wel voldoende is. (Ninja, Treant, Pirate en Artificer).DaWayne schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:17:
[...]
Is inderdaad vrijwel niet leverbaar. Ik heb een battlechest (seizoen 1) voor het schandalige bedrag van 120 dollar (incl. verzending) in hun webshop besteld om mezelf te trakteren
7 Wonders en 7 Wonders Duel verschillen genoeg om beide in huis te halen. 7 Wonders zou ik ook niet snel met 2 spelen.Temujin schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:57:
Azul
Tayu
Santorini
Patchwork
Exploding kittens
Bears vs Babies
Splendor, Dominion en Flamme Rouge waren al genoemd, maar kan ik ook aanraden zeker bij dat lijstje wat je al hebt. (Waarbij ik Flamme Rouge ook niet met 2 spelers aanraad)
Schotten Totten (2 spelers), Geschenkt/Gesjaakt en Colloretto (vanaf 3 spelers) zijn ook erg leuke kleine kaartspellen.
Ook ben ik wel gecharmeerd van Mr Jack, leuk spel om met 2 te ontdekken.
Ik had een dollar gepledged om toegang te krijgen tot de backerkit maar heel interessant vind ik het persoonlijk niet. Een battlechest zonder extra's komt op $125,84 (wat omgerekend zo'n €112 is). Van wat ik zo kan zien zijn de 'Late Pledge' prijzen overigens identiek aan de normale pledge prijzen. Dus mocht iemand het nog willen bestellen; dit is je kans.DaWayne schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:17:
[...]
Goedkoop is het niet inderdaadCannoli schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:03:
[...]
Ik had een dollar gepledged om toegang te krijgen tot de backerkit maar heel interessant vind ik het persoonlijk niet. Een battlechest zonder extra's komt op $125,84 (wat omgerekend zo'n €112 is). Van wat ik zo kan zien zijn de 'Late Pledge' prijzen overigens identiek aan de normale pledge prijzen. Dus mocht iemand het nog willen bestellen; dit is je kans.

Maar verder is er weinig keuze, vandaar dat ik het aangaf. Goedkoper ga je het ook niet vinden denk ik, anders hou ik me aanbevolen, wil nog seizoen 2 toevoegen.
Dit weekend hebben we weer wat nieuwe dingetjes gespeeld, maar ook een ouwetje: Kingdom Builder. Daar heb ik al jaren de Big Box van, maar we waren nauwelijks voorbij het basisspel gekomen. Daarom hadden we laatst afgesproken om het elke spellenavond te spelen en elke keer met wat uitbreidingsmateriaal. Ik zoek de scorekaarten, borden en bijhorende fiches op voorhand uit zodat we meteen kunnen beginnen, want het is wel een ideaal startspel, maar niet als je in de box moet gaan graven
.
Gisteren kwam Caesar's Empire op tafel, een nieuw spel met route building en set collection. Je bouwt vanuit Rome routes naar verschillende steden. Elke stad heeft een puntenschildje van een bepaalde kleur en een goederenfiche. Op het einde van het spel krijg je punten voor het schildje met de hoogste waarde van elke kleur en voor sets van goederenfiches. De crux is dat je tegenstanders punten krijgen als je hun routes gebruikt. Je moet dus proberen het fiche te krijgen dat je nodig hebt via de route die je tegenstanders het minste oplevert en dan nog liefst in combinatie met een schildje van een kleur die je nog niet hebt. Zeker in de tweede helft van het spel is dat wat puzzelen, maar een zwaar spel wordt het nooit.
Dan was er ook nog Number Drop, een roll & write voor de Tetris-fans. Je rolt vier dobbelstenen met getallen en eentje met tetromino-vormen. Elke speler moet dan die vorm op zijn blaadje invullen met de gerolde cijfers. Het doel is om reeksen van dezelfde of oplopende getallen te maken en natuurlijk om rijen volledig te vullen. Je kan mekaar wat dwars zitten door een rare vorm op iemands blaadje te droppen, maar het blijft al bij al vriendelijk
.
Gisteren kwam Caesar's Empire op tafel, een nieuw spel met route building en set collection. Je bouwt vanuit Rome routes naar verschillende steden. Elke stad heeft een puntenschildje van een bepaalde kleur en een goederenfiche. Op het einde van het spel krijg je punten voor het schildje met de hoogste waarde van elke kleur en voor sets van goederenfiches. De crux is dat je tegenstanders punten krijgen als je hun routes gebruikt. Je moet dus proberen het fiche te krijgen dat je nodig hebt via de route die je tegenstanders het minste oplevert en dan nog liefst in combinatie met een schildje van een kleur die je nog niet hebt. Zeker in de tweede helft van het spel is dat wat puzzelen, maar een zwaar spel wordt het nooit.
Dan was er ook nog Number Drop, een roll & write voor de Tetris-fans. Je rolt vier dobbelstenen met getallen en eentje met tetromino-vormen. Elke speler moet dan die vorm op zijn blaadje invullen met de gerolde cijfers. Het doel is om reeksen van dezelfde of oplopende getallen te maken en natuurlijk om rijen volledig te vullen. Je kan mekaar wat dwars zitten door een rare vorm op iemands blaadje te droppen, maar het blijft al bij al vriendelijk
Kan ik iemand hier nog blij maken met het bordspel MIL 1049?

Ik probeer het al een tijdje te verkopen en vind het zonde om weg te gooien. Gratis op te halen in Lisse (of te verzenden tegen kostprijs). Mijn excuses als dit tegen de regels van dit topic is.
Om toch een beetje on-topic te blijven: Ik heb vorige week Scythe: The Rise of Fenris binnen gekregen! Omdat het momenteel even lastig is om spelers te vinden ben ik er nog niet aan toe gekomen, maar het lijkt me erg tof om te spelen.

Ik probeer het al een tijdje te verkopen en vind het zonde om weg te gooien. Gratis op te halen in Lisse (of te verzenden tegen kostprijs). Mijn excuses als dit tegen de regels van dit topic is.
Om toch een beetje on-topic te blijven: Ik heb vorige week Scythe: The Rise of Fenris binnen gekregen! Omdat het momenteel even lastig is om spelers te vinden ben ik er nog niet aan toe gekomen, maar het lijkt me erg tof om te spelen.
Inmiddels zit ik op de 6 charactersGeorgeMichael schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:58:
[...]
Haha wauw. Ik had graag ook een battlechest gewild maar helaas komen spellen (in het algemeen) hier wat mij betreft te weinig op tafel. Ik denk dat de 4 personages die ik nu heb eerst wel voldoende is. (Ninja, Treant, Pirate en Artificer).
Nu wil ik ook Dice Throne Adventures

Afgelopen jaar heb ik die ook weer een keer tevoor schijn gehaald. Ik vind het ook een erg leuk spel, maar komt weinig op tafel.HellPunk schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:25:
Dit weekend hebben we weer wat nieuwe dingetjes gespeeld, maar ook een ouwetje: Kingdom Builder. Daar heb ik al jaren de Big Box van, maar we waren nauwelijks voorbij het basisspel gekomen. Daarom hadden we laatst afgesproken om het elke spellenavond te spelen en elke keer met wat uitbreidingsmateriaal. Ik zoek de scorekaarten, borden en bijhorende fiches op voorhand uit zodat we meteen kunnen beginnen, want het is wel een ideaal startspel, maar niet als je in de box moet gaan graven.
Zelf hier afgelopen weekend Anno 1800 gespeeld. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik ervan vind.
Het is een interessante puzzel, maar relatief solitair, vooral met 2. Ik vond het leuk om te spelen, maar er zit echt bijna geen thema in.
Ook nog 2 potten gespeeld van Marvel Champions en dan de Most Wanted Expansion.
Deze bevat 5 nieuwe scenario's en wat ik her en der lees zijn ze erg pittig.
De eerste haalde ik nog wel met de standaard decks, maar scenario 2 was vrij snel klaar.
Binnenkort met wat andere characters nog maar eens een poging.
Lekker bezig, dan zit je al bijna aan 1 battle chest aan karaktersGeorgeMichael schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:51:
[...]
Inmiddels zit ik op de 6 characters(Dice Throne). Het is momenteel 1 van de favoriete spellen uit mijn collectie. Lekker snel, afwisselend en vol interactie. Iedereen met wie ik heb gespeeld vindt het ook oprecht een leuk spel.
Nu wil ik ook Dice Throne AdventuresDat is dus de co-op/solo-uitbreiding. Gelukkig is die toch net wat te duur en niet supergoed leverbaar.
Hier zitten op dit moment (terwijl ik boven werk

Scheelt dat er één native engels spreker bij is, maar verder herkennen ze de kaarten inmiddels voldoende om het spel goed te kunnen spelen. En dat de 7-jarige mijn dochter is die het al vaker met mij en haar broer heeft gedaan.
In ieder geval op dit moment samen met King of Tokyo zeker het meest gespeelde spel deze november en december hier in huis.
Stiekem heb ik, vanwege het wisselen van baan, mijzelf toch ook maar getrakteerd op de Marvel Battle Chest die dan van de zomer binnen komt
Mijn bordspeltafel is klaar!
Eindelijk een vaste plek om eens te beginnen met Mage Knight en nog veel andere spellen op m'n backlog (Tainted Grail, Too Many Bones, 7th Continent) die veel ruimte in nemen.
Zie https://boardgamegeek.com...article/39076305#39076305 voor een foto impressie.
Al met al was het een hele klus, maar wel ontzettend tof om te doen. Zeker de moeite waard geweest.
Zie https://boardgamegeek.com...article/39076305#39076305 voor een foto impressie.
Al met al was het een hele klus, maar wel ontzettend tof om te doen. Zeker de moeite waard geweest.
[ Voor 14% gewijzigd door Thrace Grumble op 20-12-2021 23:57 ]
XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble
Ziet er tof uit hoor! Hoe breed is hij van binnen?
Welke originele tafel was het? Ik heb ook een Ikea tafel verbouwd tot bordspeltafel, ik vind hem alleen af en toe van binnen niet groot genoeg.
Welke originele tafel was het? Ik heb ook een Ikea tafel verbouwd tot bordspeltafel, ik vind hem alleen af en toe van binnen niet groot genoeg.
Van de Bjursta zijn meerdere maten inderderdaad. Mijn binnenmaat qua speelmat is 153cm lang en 73cm breed. Dan heb ik aan alle kanten daarnaast armleggers van 10cm breed.MADG0BLIN schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:15:
Ziet er tof uit hoor! Hoe breed is hij van binnen?
@MADG0BLIN Is de tafel van jou een kleinere maat?
[ Voor 5% gewijzigd door Thrace Grumble op 21-12-2021 09:53 ]
XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble
Prachtig dat de kinderen dat ook zo mooi vinden. Ik probeer mijn dochter van 5 ook aan de spellen te krijgen, dat gaat best goed.DaWayne schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:34:
[...]
Lekker bezig, dan zit je al bijna aan 1 battle chest aan karakters
Hier zitten op dit moment (terwijl ik boven werk) aan de keukentafel twee 11-jarigen, een 10-jarige en een 7-jarige 2 vs 2 te spelen. Heerlijk om te zien, al moet ik ze soms wel een beetje afremmen als het te lomp dreigt te worden.
Scheelt dat er één native engels spreker bij is, maar verder herkennen ze de kaarten inmiddels voldoende om het spel goed te kunnen spelen. En dat de 7-jarige mijn dochter is die het al vaker met mij en haar broer heeft gedaan.
In ieder geval op dit moment samen met King of Tokyo zeker het meest gespeelde spel deze november en december hier in huis.
Stiekem heb ik, vanwege het wisselen van baan, mijzelf toch ook maar getrakteerd op de Marvel Battle Chest die dan van de zomer binnen komt(en nu ga ik echt een half jaar geen spelletjes meer kopen heb ik mijn vrouw "beloofd")
En heel herkenbaar die laatste zin
Ouch, die laatste zin.... Was vorig jaar ook een soort van voornemen. Dit jaar opnieuw proberen? Staan nog aantal zaken uit die binnen gaan komen:GeorgeMichael schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:04:
[...]
Prachtig dat de kinderen dat ook zo mooi vinden. Ik probeer mijn dochter van 5 ook aan de spellen te krijgen, dat gaat best goed.
En heel herkenbaar die laatste zin
- Guards of Atlantis II
- Pursuit of Happiness big box
- Adventures in Neverland
- Eleven (al weet ik niet zeker of die 2022 gaat halen)
Voor de rest nog genoeg te spelen eigenlijk:
- Root (all-in), recent aangeschaft
- Maracaibo, onlangs "Uprising" binnen gekregen
- GH, JoTL en FC
- On Mars, verdiend nog wel wat plays
- CIV: New Dawn + Terra Incognita, zelfde als hierboven
- Nemesis, nog niet op uitgekeken
- Scythe, klassieker inmiddels maar altijd goed
- Tapestry + P&P
- Game of Thrones incl. Mother of Dragons met 8 man op de grote playmat als corona....
- Micro Macro: Full House
- Machi Koro: Legacy
- My City
Ook alvast 1 uitzonder op het niks aanschaffen in 2022, wellicht dat Ark Nova binnen komt zodra die uit is.
Anders ontvang ik graag een reminder naar deze post als ik weer een nieuwe aanwinst post hier!
Ik ga volgend jaar voor no gear new year. Dat was in eerste instantie alleen voor muziek gear (synths, drumcomputers, software etc), maar ik heb besloten dat uit te breiden met twee andere hobbies: videogames (dat wordt niet zo moeilijk, speel amper meer) en eveneens boardgames. Er komen nog twee uitbreidingen van Everdell binnen via kickstarter, maar verder heb ik met mezelf (en mijn vrouw) afgesproken dat er niks nieuws binnenkomt (hoogstens uit een ruil).
Ik heb ook echt niks nieuws nodig. Dit jaar genoeg leuks binnengehaald waaronder:
Lost Ruins of Arnak
Everdell
Wingspan
The Crew + uitbreiding
Hanamikoji
Allemaal grote successen waar ik me nog lang genoeg mee kan vermaken.
Ik heb ook echt niks nieuws nodig. Dit jaar genoeg leuks binnengehaald waaronder:
Lost Ruins of Arnak
Everdell
Wingspan
The Crew + uitbreiding
Hanamikoji
Eigenlijk best een goed voornemen. Ik merk dat ik regelmatig een Switch game of bordspel koop omdat het in de aanbieding is maar het uiteindelijk niet speel. En door de enorme backlog zie ik er een soort van tegenop om er aan te beginnen. Ik ga dit ook proberen.TTHEEBO1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:32:
Ik ga volgend jaar voor no gear new year. Dat was in eerste instantie alleen voor muziek gear (synths, drumcomputers, software etc), maar ik heb besloten dat uit te breiden met twee andere hobbies: videogames (dat wordt niet zo moeilijk, speel amper meer) en eveneens boardgames. Er komen nog twee uitbreidingen van Everdell binnen via kickstarter, maar verder heb ik met mezelf (en mijn vrouw) afgesproken dat er niks nieuws binnenkomt (hoogstens uit een ruil).
Legends of Arnak
Everdell
Wingspan
The Crew + uitbreiding
Hanamikoji
Herkenbaar. Ik heb daarom dit jaar zowel de PS5 als de XBSX kort na aanschaf alweer de deur uit gedaan.Cannoli schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:29:
[...]
Ik merk dat ik regelmatig een Switch game of bordspel koop omdat het in de aanbieding is maar het uiteindelijk niet speel.
De videogames hobby lijkt voor nu sowieso langzaam uit mijn leven te verdwijnen (met uitzondering van een potje couch multiplay op de switch met vrienden of de kids)
Verder voor mij sowieso een goed jaar om dit te doen, zowel vanwege duurzaamheidsredenen als financieel.
Grappig, ik heb precies hetzelfde gedaan. Althans, een Xbox aangeschaft en deze korte tijd later weer verkocht. Er was geen enkel spel waar ik de Xbox per sé voor wou hebben. Gezien mijn enorme backlog op de Switch was het echt onzinnig om de Xbox te houden (of überhaupt aan te schaffen).TTHEEBO1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:27:
[...]
Herkenbaar. Ik heb daarom dit jaar zowel de PS5 als de XBSX kort na aanschaf alweer de deur uit gedaan.
Ik word ouder (net 40) en verkeer in de fase dat ik genoeg geld heb om bijna alles aan te kunnen schaffen wat ik zou willen hebben maar de tijd (en energie) mis om er echt van te kunnen genieten. Daarnaast verschuiven mijn prioriteiten en interesses. Voorheen speelde ik veel games. Tegenwoordig doe ik liever iets 'fysiekers'/tactielers (is dat een woord?) en iets wat ik in de woonkamer kan doen zonder als een zoutzak voor een scherm te zitten. Daarom ben ik weer met bordspellen begonnen. Nu hopen dat ik mijn vrouw er ook voor kan enthousiasmeren.
Mijn neefje komt woensdag op visite. Ik zit met het idee om een Escape Room spelletje te kopen om te spelen met zijn tweeën of drieën. Ik heb alleen helemaal geen ervaring met dat soort spellen. Aanraders voor een koter van 9 en Escape Room spellen?
Misschien is er ook nog een leuke dexterity game die iemand kan aanraden.
[ Voor 13% gewijzigd door MrVegeta op 27-12-2021 19:36 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Een paar Roborally reset vraagjes. Als je van het bord valt dan lever je een leven in en moet je terug naar de laatste plaats waar je je tegeltje hebt achtergelaten (startpunt of vlaggetje). Wat doe je als daar op dat moment een andere robot staat? En mag je zelf de richting kiezen waarin je gaat staan?
Dexterity -> Ice CoolMrVegeta schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:36:
Mijn neefje komt woensdag op visite. Ik zit met het idee om een Escape Room spelletje te kopen om te spelen met zijn tweeën of drieën. Ik heb alleen helemaal geen ervaring met dat soort spellen. Aanraders voor een koter van 9 en Escape Room spellen?
Escape Games -> Vind ik lastig voor een 9 jarige, heb een aantal pockets en aantal escape rooms (met decoder met batterijen), de pockets zou je nog wel kunnen proberen maar de escape rooms waren soms lastig en erg ver gezocht...
Zie qua advies voor de Pocket escape room vanaf 12 en Escape Room van identity games vanaf 16 (de Jumanji familie versie vanaf 10jr, heb je gelijk 2 leuke films de oude vs de nieuwe
1x gespeeld met te veel man en te veel checkpoints nooit meer! Geen idee qua je vragen, maar dit moest ik even kwijt!JME schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:30:
Een paar Roborally reset vraagjes. Als je van het bord valt dan lever je een leven in en moet je terug naar de laatste plaats waar je je tegeltje hebt achtergelaten (startpunt of vlaggetje). Wat doe je als daar op dat moment een andere robot staat? En mag je zelf de richting kiezen waarin je gaat staan?
[ Voor 28% gewijzigd door Mvdbeld op 31-12-2021 12:07 ]
Zo, 31 december, dus tijd om even terug te blikken met m'n top 5 van meest gespeelde spellen:
Cahoots: 16
Qwixx: 15
Tranquility: 11
All on 1 Card: 7
The Crew: Mission Deep Sea: 6
Weinig spannends, maar achter deze vijf volgt een heel peloton met spellen met 5 en 4 plays, waaronder Sagrada, Juicy Fruits, Nova Luna, Kwakzalvers, ... . Alles samen kom ik aan 363 plays, iets minder dan vorig jaar. Het verschil zit 'm vooral in de zwaardere spellen, die zijn dit jaar nauwelijks op tafel gekomen en dan was het meestal nog solo.
Spellen waar ik in 2022 naar uitkijk zijn Mille Fiori, de nieuwe Azul, Project L en Creature Comforts. Alvast voldoende om enthousiast van te worden
Weinig spannends, maar achter deze vijf volgt een heel peloton met spellen met 5 en 4 plays, waaronder Sagrada, Juicy Fruits, Nova Luna, Kwakzalvers, ... . Alles samen kom ik aan 363 plays, iets minder dan vorig jaar. Het verschil zit 'm vooral in de zwaardere spellen, die zijn dit jaar nauwelijks op tafel gekomen en dan was het meestal nog solo.
Spellen waar ik in 2022 naar uitkijk zijn Mille Fiori, de nieuwe Azul, Project L en Creature Comforts. Alvast voldoende om enthousiast van te worden

Vanmiddag komt de taverne van de oude stad binnen, hiermee hoop ik met m'n vriend een gezamenlijke activiteit te ontwikkelen. We zijn geen Netflix stel, en we eindigen na een dag toch al snel op een potje pesten. Hij dringt al snel aan op een potje monopoly of ganzenbord, echter maak je mij daar niet blij mee.
Even een leuke collectie opbouwen. Wingspan komt er niet in, te hoog solitaire gehalte. Ticket to Ride ook een keer gespeeld en eerlijkgezegd is het geen spel wat ik zelf zou aanschaffen, maar mag dan wel weer op de plank voor €0.
Even een leuke collectie opbouwen. Wingspan komt er niet in, te hoog solitaire gehalte. Ticket to Ride ook een keer gespeeld en eerlijkgezegd is het geen spel wat ik zelf zou aanschaffen, maar mag dan wel weer op de plank voor €0.
Taveernen komt hier ook regelmatig op tafel, bij elke sessie een module toevoegen beviel ons wel. Moet nog steeds ergens de uitbreiding op de kop tikken in een aanbieding.Arloid schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:30:
Vanmiddag komt de taverne van de oude stad binnen, hiermee hoop ik met m'n vriend een gezamenlijke activiteit te ontwikkelen. We zijn geen Netflix stel, en we eindigen na een dag toch al snel op een potje pesten. Hij dringt al snel aan op een potje monopoly of ganzenbord, echter maak je mij daar niet blij mee.
Deze lichte spellen komen o.a. bij ons op tafel met twee speler, in willekeurige volgorde:
- Istanbul (evt met uitbreiding)
- 7 wonders duel (evt met uitbreiding)
- De Kwakzalvers van Kakelenburg
- Asante
- Mr Jack
- Qwirkle
- Patchwork
- Clever
- Cacao
- Paleo
- Keer op keer (2)
(...)
Gister TM: Ares Expedition voor de tweede keer gespeeld. Vorige week was de eerste. Prima spel maar duurt stiekem best lang. We hadden een dummy deck toegevoegd voor een mogelijke derde actie tijdens een ronde (schudden na 3 kaarten), dat was een positieve verandering tov de eerste pot. Hoewel ik me echt prima heb vermaakt, is het wel erg solo maar duurt het vooral te lang.
Verder vorige week ook Spirit Island gespeeld. Ik ben fan van coop dus dit is een topspel voor me. We speelden met River en Shadow, ging prima. Mooi optimalisatieprobleem, dit
Verder vorige week ook Spirit Island gespeeld. Ik ben fan van coop dus dit is een topspel voor me. We speelden met River en Shadow, ging prima. Mooi optimalisatieprobleem, dit
Leuk idee om eens bij te houden... ga ik ook eens doen via de BGG site (Log Play).HellPunk schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:48:
Zo, 31 december, dus tijd om even terug te blikken met m'n top 5 van meest gespeelde spellen:
Sterker nog... heb mijn eerste play van het jaar kunnen loggen :-)
Na een beetje aandringen heb ik thuis The King's Dilemma op tafel gekregen (nieuwe regels en dingen ;-)).
Idee was om met m'n vrouw en moeder te spelen (die past altijd 1 keer op per week met de kids, dus dat komt handig uit qua vast spelletje).
Maar in de middag toch nog even mijn zwager en z'n vriendin uitgenodigd om met 5 te starten.
Gezien het onderhandelingsmechanisme denk ik dat dat een goede call was! Zit (denk ik) meer dynamiek zo in de onderhandelingen en je krijgt ook af en toe meer het partnership gevoel aan tafel...
"t was eerste potje dus duurde even langer dan normaal, maar hopelijk krijg ik ze volgende week weer aan tafel om dit voort te zetten. Mooie legacy spel waar je zeker je eigen rol heerlijk kan spelen. Je zag mensen al in de huid van hun huis kruipen :-)
Je hebt daar ook een hele handige app voor: BG Stats.PaulBloem schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:52:
[...]
Leuk idee om eens bij te houden... ga ik ook eens doen via de BGG site (Log Play).
Na een beetje aandringen heb ik thuis The King's Dilemma op tafel gekregen (nieuwe regels en dingen ;-)).
Idee was om met m'n vrouw en moeder te spelen (die past altijd 1 keer op per week met de kids, dus dat komt handig uit qua vast spelletje).
Maar in de middag toch nog even mijn zwager en z'n vriendin uitgenodigd om met 5 te starten.
Gezien het onderhandelingsmechanisme denk ik dat dat een goede call was! Zit (denk ik) meer dynamiek zo in de onderhandelingen en je krijgt ook af en toe meer het partnership gevoel aan tafel...
"t was eerste potje dus duurde even langer dan normaal, maar hopelijk krijg ik ze volgende week weer aan tafel om dit voort te zetten. Mooie legacy spel waar je zeker je eigen rol heerlijk kan spelen. Je zag mensen al in de huid van hun huis kruipen :-)
Kost een paar euro maar werkt perfect. Synchroniseert ook met bgg.
Omdat ze leentje buur hebben gespeeld bij Race for the Galaxy in combinatie zonder bord, dat de lengte van het spel beduidend korter zou duren tov Terraforming Mars het bordspel. Helaas is dat niet het geval bij TM; Ares Expedition. Ik vermaak me er prima mee en ik zou er helemaal geen probleem mee hebben om een Terraforming Mars te spelen met de artwork van Ares (die is echt beduidend beter), maar omdat er nauwelijks sprake is van tijdwinst, dan speelt een vriend liever gewoon het bordspel (incl. Prelude).Bundin schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:49:
Gister TM: Ares Expedition voor de tweede keer gespeeld. Vorige week was de eerste. Prima spel maar duurt stiekem best lang. We hadden een dummy deck toegevoegd voor een mogelijke derde actie tijdens een ronde (schudden na 3 kaarten), dat was een positieve verandering tov de eerste pot. Hoewel ik me echt prima heb vermaakt, is het wel erg solo maar duurt het vooral te lang.
Tuurlijk bestaat er een “board topic” op Tweakers. Ik had het eigenlijk kunnen weten
Weer een topic erbij om te volgen
Wij (mrs streamnl en ik ) spelen thuis wekelijks een boardspel.
Gisteren Paleo voor het eerst gespeeld. Met z’n 2en. Dit was ons eerste coöperatieve spel.
Is een erg leuk spel om te spelen.
Wij verloren overige wel dik, ondanks we elkaar goed hielpen. We zijn er helemaal blanco ingestapt (op aanrader van de (te) uitgebreide handleiding
). Je hebt dan is echt geen idee wat je kan verwachten. Ook niet wat wijs is.
Voorbeeld:
Moet je wel of geen extra speler pakken?
Wel, kans op extra vaardigheden.
Niet, extra mondje om te voeden en we hebben al weinig vlees.
En zo zaten bij alles te twijfelen.
Vanmiddag dezelfde ronde spelen. Maar nu met meer kennis.

Weer een topic erbij om te volgen
Wij (mrs streamnl en ik ) spelen thuis wekelijks een boardspel.
Gisteren Paleo voor het eerst gespeeld. Met z’n 2en. Dit was ons eerste coöperatieve spel.
Is een erg leuk spel om te spelen.
Wij verloren overige wel dik, ondanks we elkaar goed hielpen. We zijn er helemaal blanco ingestapt (op aanrader van de (te) uitgebreide handleiding

Voorbeeld:
Moet je wel of geen extra speler pakken?
Wel, kans op extra vaardigheden.
Niet, extra mondje om te voeden en we hebben al weinig vlees.
En zo zaten bij alles te twijfelen.
Vanmiddag dezelfde ronde spelen. Maar nu met meer kennis.
Ik vind ook 30min een relevante tijdwinst en de "art" van TM is echt om te huilen. Bij Ares bekijk ik met plezier alle kaarten die langskomen. Alleen dat bordje is vreselijk onhandig en ook nog eens lelijk. Ik ben blij dat ik de KS versie heb met de dual layer bordjes want dat ze een retail versie zonder hebben durven uitbrengen nadat bij TM duidelijk was dat dat echt ellende is... licht schandalig.GRDavies75 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:37:
[...]
Omdat ze leentje buur hebben gespeeld bij Race for the Galaxy in combinatie zonder bord, dat de lengte van het spel beduidend korter zou duren tov Terraforming Mars het bordspel. Helaas is dat niet het geval bij TM; Ares Expedition. Ik vermaak me er prima mee en ik zou er helemaal geen probleem mee hebben om een Terraforming Mars te spelen met de artwork van Ares (die is echt beduidend beter), maar omdat er nauwelijks sprake is van tijdwinst, dan speelt een vriend liever gewoon het bordspel (incl. Prelude).
Dat zijn inderdaad leuke spellen, persoonlijk staan dat soort spellen met een handels thema mij beter aan dan waar de tandwielen en spy gadgets van de doos afspringen. Wat me weer op clank! brengt, helaas geen volledig vertaalde editie wat het weer lastig maakt voor m'n vriend, even dat steenkolen engels bijspijkeren met hem.Freelance schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:45:
[...]
Taveernen komt hier ook regelmatig op tafel, bij elke sessie een module toevoegen beviel ons wel. Moet nog steeds ergens de uitbreiding op de kop tikken in een aanbieding.
Deze lichte spellen komen o.a. bij ons op tafel met twee speler, in willekeurige volgorde:
- [i]De Kwakzalvers van Kakelenburg[/i]
- Asante
- Mr Jack
- Qwirkle
- Patchwork
- Clever
- Cacao/li]
- Paleo/li]
- Keer op keer (2)[/i]
Nu lijkt het mij niet het beste spel voor als je met z'n tweeën bent. Maar goed een dun of dik regelboek is mij niet zo belangrijk, speel toch graag met wat strategische diepgang zonder dat het een regel of keuze slog wordt. Daar heb met m'n wargames al genoeg van.
+1 voor 7 wonders duel, speel ik veel en graag.Freelance schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:45:
[...]
Taveernen komt hier ook regelmatig op tafel, bij elke sessie een module toevoegen beviel ons wel. Moet nog steeds ergens de uitbreiding op de kop tikken in een aanbieding.
- De Kwakzalvers van Kakelenburg
- Asante
- Mr Jack
- Qwirkle
- Patchwork
- Clever
- Cacao
- Paleo
- Keer op keer (2)
Verder is ook splendor een prima game in die categorie. Staat in 3 minuten op klaar, simpele regels, maar genoeg te kiezen, en ook leuk met 2.
Ik zat me toevallig net een beetje in Clank! te verdiepen. Ik vind het er wel leuk uitzien.
Inmiddels heb ik nu ook Dice Throne Adventures besteld (wat duur!). Hiermee kan ik de Dice Throne characters die ik al bezit gaan gebruiken voor een solo- of co-op-campaign. Zin in!
Inmiddels heb ik nu ook Dice Throne Adventures besteld (wat duur!). Hiermee kan ik de Dice Throne characters die ik al bezit gaan gebruiken voor een solo- of co-op-campaign. Zin in!
Oeh die ziet er wel leuk uit... love the dataLennnn schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:26:
[...]
Je hebt daar ook een hele handige app voor: BG Stats.
Thanks voor de tip.
Ik gebruik Boardgamegeek for AndroidLennnn schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:26:
[...]
Je hebt daar ook een hele handige app voor: BG Stats.
Deze is gratis, maar staat niet op de Playstore zelf
(Kan ook play's syncen, ik gebruik hem eigenlijk alleen daarvoor)
Ik weet niet of je deze nog zoekt, maar op Boardgamegeek staat een hele fijne Excel (of google sheet) versie die prettig werkt!Vagax schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:06:
Ik ben dus dit weekend begonnen met Gloomhaven JotL, eerste 3 scenario's gespeeld en het was heel leuk, de tutorial scenarios spelen erg goed en het maakt het leuk want elke scenario laat weer wat nieuwe gameplay elementen toe.
Is er overigens een digitale tracker app voor JotL? Ik ben zelf maar begonnen met programmeren om er een te maken want ik kon zo 1 2 3 niets vinden
https://www.boardgamegeek...cker-and-character-sheets
Kleine verrassing gisteren: mijn vrouw pakt Overbooked van het schap en vraagt 'wat is dit?'. Nu heb ik nog de 'oude' uitgave met schijfjes in plaats van die van Jumbo met de geinige illustraties, dus die ziet er er al helemaal uit als de semi-abstract wat het spel stiekem ook is. Normaal gezien heeft mijn vrouw absoluut biks met dit soort spellen, maar Overbooked ging erin als koek. Heel erg prettig, moet ik 'm niet altijd solo spelen
.
Ander goed nieuws: ik heb eindelijk een betaalbaar exemplaar van Aristocracy gevonden. Sinds TMG definitief over de rand gegaan is en een snelle reprint niet meer waarschijnlijk is was ik hier naar op zoek, nu dus gevonden
Ander goed nieuws: ik heb eindelijk een betaalbaar exemplaar van Aristocracy gevonden. Sinds TMG definitief over de rand gegaan is en een snelle reprint niet meer waarschijnlijk is was ik hier naar op zoek, nu dus gevonden

De meeste mensen gebruiken de app BGStats, maar je hebt ook een app van BGG zelf en die is gratis. Heeft wel veel minder functionaliteit, maar als je puur plays wilt loggen is het prima. De app synct ook terug met de website, dus als je later toch naar BGStats overschakelt gaan de gegevens niet verlorenPaulBloem schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:52:
[...]
Leuk idee om eens bij te houden... ga ik ook eens doen via de BGG site (Log Play).
Hier ook wel wat minder gespeeld dan vorige jaren, maar alsnog genoeg gespeeld.HellPunk schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:48:
Top 5:
Tapestry 46x
Dominion 30x
Marvel Champions 12x
Red Rising 12x
CuBirds en Keer op Keer 2 12x.
Totaal 443 plays van 163 verschillende games.
Heb geprobeerd om al mijn spellen te spelen, maar helaas tot iets van 45% gekomen. Misschien verlengen met dit jaar.
Dit jaar vooral benieuwd naar de nederlandse release van Sleeping Gods, Cascadia en Ark Nova.
De laatste nu een paar keer bij een vriend gespeeld. Erg tof.
Vandaag gekeken naar een nieuwe tafel bij bordspeltafel.nl. Zoals het nu lijkt ga ik er daar een bestellen.
Mooie statistieken 👌MADG0BLIN schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:08:
[...]
Hier ook wel wat minder gespeeld dan vorige jaren, maar alsnog genoeg gespeeld.![]()
Top 5:
Tapestry 46x
Dominion 30x
Marvel Champions 12x
Red Rising 12x
CuBirds en Keer op Keer 2 12x.
Totaal 443 plays van 163 verschillende games.
Heb geprobeerd om al mijn spellen te spelen, maar helaas tot iets van 45% gekomen. Misschien verlengen met dit jaar.
Dit jaar vooral benieuwd naar de nederlandse release van Sleeping Gods, Cascadia en Ark Nova.
De laatste nu een paar keer bij een vriend gespeeld. Erg tof.
Vandaag gekeken naar een nieuwe tafel bij bordspellentafel.nl. Zoals het nu lijkt ga ik er daar een bestellen.
En Sleeping Gods staat ook skyhigh op m’n watchlist.. hopelijk in april…
Qua tafel, vermoed det je bordspeltafel.nl bedoelt? Super tof, maar 1 vraag:
-> hoe ooit een keuze te maken met al die opties 🤔😃
Klopt, gewoon voor alles gaan.PaulBloem schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:53:
[...]
Mooie statistieken 👌
En Sleeping Gods staat ook skyhigh op m’n watchlist.. hopelijk in april…
Qua tafel, vermoed det je bordspeltafel.nl bedoelt? Super tof, maar 1 vraag:
-> hoe ooit een keuze te maken met al die opties 🤔😃
Sleeping gods is absoluut een top game. Soms hopeloos moeilijk, dat je echt denkt: Dat overleef ik nooit en dan 3 rondes later als je weer bent opgekrabbelt denk je; nou dat heb ik toch mooi overleefd.
Heerlijk avonturieren op de "wandering sea"
Inmiddels 3 complete campaigns gespeeld, permanente upgrades verdiend en binnenkort... gaan we weer gewoon nieuwe delen onderzoeken.
Tip voor potentiële kopers: koop de uitbreiding "Tides of Ruin" er gewoon direct bij, die heb je nl absoluut niet nodig de eerste 2 campaigns omdat je nog aan het bent ontdekken hoe het werkt, maar wil je daarna gegarandeerd hebben.
Heerlijk avonturieren op de "wandering sea"
Inmiddels 3 complete campaigns gespeeld, permanente upgrades verdiend en binnenkort... gaan we weer gewoon nieuwe delen onderzoeken.
Tip voor potentiële kopers: koop de uitbreiding "Tides of Ruin" er gewoon direct bij, die heb je nl absoluut niet nodig de eerste 2 campaigns omdat je nog aan het bent ontdekken hoe het werkt, maar wil je daarna gegarandeerd hebben.
Gisteren na een lange droogte van geen spelletjes spelen weer maar eens iets opgepakt, de klassieker Ticket to Ride en Quest for El Dorado.
De laatste vond ik onwijs leuk en Ticket to Ride ookwel alhoewel we snel het idee hadden dat we iets fout deden met telkens omste beurt kaarten pakken tot je genoeg heb om iets te leggen.
Beide spelletjes kwamen we echt dichtbij elkaar omte gaan winnen dus de balans was prima en dat vind ik vaak wel belangrijk, redenen waarom ik een spuughekel heb aan bijvoorbeeld monopoly maar daarbij twijfel ik eigenlijk of dat niet uberhaupt het bericht achter het spel is, dat iemand vrij snel een complete monopoly kan krijgen zodat de andere geen kans meer hebben om te winnen
De laatste vond ik onwijs leuk en Ticket to Ride ookwel alhoewel we snel het idee hadden dat we iets fout deden met telkens omste beurt kaarten pakken tot je genoeg heb om iets te leggen.
Beide spelletjes kwamen we echt dichtbij elkaar omte gaan winnen dus de balans was prima en dat vind ik vaak wel belangrijk, redenen waarom ik een spuughekel heb aan bijvoorbeeld monopoly maar daarbij twijfel ik eigenlijk of dat niet uberhaupt het bericht achter het spel is, dat iemand vrij snel een complete monopoly kan krijgen zodat de andere geen kans meer hebben om te winnen
En vandaag stond Company of Heroes weer eens op het menu. Het opzetten en uitleggen kost enorm veel tijd, maar als je eenmaal bezig bent loopt het eigenlijk vrij gestroomlijnd. Ik vermoed dat met een pot of 2-3 ervaring het heel veel sneller zal gaan.
Ik ben benieuwd naar veranderingen in de regels voor de al aangekondigde "versie 1.5". Ik zou niet weten wat ze nog toe zouden kunnen voegen wat ik daadwerkelijk zou backen, maar een 'errata/conversie kit' zou ik dan wel weer top vinden.
Al met al blijf ik positief gestemd over de gameplay van een kickstarter waarvan ik het vermoeden had dat het vooral om het plastic zou gaan.
Ik ben benieuwd naar veranderingen in de regels voor de al aangekondigde "versie 1.5". Ik zou niet weten wat ze nog toe zouden kunnen voegen wat ik daadwerkelijk zou backen, maar een 'errata/conversie kit' zou ik dan wel weer top vinden.
Al met al blijf ik positief gestemd over de gameplay van een kickstarter waarvan ik het vermoeden had dat het vooral om het plastic zou gaan.
Bij de basisspellen komt het daar wel voor 90% op neer, met de uitbreidingen heb je atijd een extra mechanisme waardoor je vaak een grotere beslissingsruimte hebt en het spel een stuk interessanter wordt.Vagax schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:29:
De UK-map heeft dat bijvoorbeeld heel erg: daar mag je bij het begin alleen korte routes leggen op een bepaald deel van de map. Om langere routes te leggen of in andere delen van het land te mogen opereren moet je technology-kaarten kopen en dan moet je gaan kiezen, want je kan niet alles doen.
In Japan heb je dan weer de bullet train. De spelers die meewerken aan de aanleg ervan krijgen bonuspunten, maar alle spelers mogen er sowieso gebruik van maken. Je kan dus wel je eigen gang gaan en op de reguliere manier bouwen, maar met de bullet train gaat het zoveel sneller dat je er toch van mee zal willen profiteren, ook al omdat de bonuspunten aanzienlijk kunnen zijn.
Zo. Heb al zo ongeveer heel Descent 2nd compleet, maar nu net ook Descent Legends of the Dark aangeschaft.
Heel benieuwd
Heel benieuwd
Ik ben onlangs weer begonnen met het spelen van bordspellen en ben voor onze eettafel op zoek naar een playmat. De tafel is 190 x 90 cm.
Nu zag ik op fantasywelt.de standaard playmatten van het merk 'Kraken Wargames'. Nu twijfel ik tussen de 160 x 85 cm mat en de 6 x 3 feet (183 x 91,5 cm) mat.
Wat is naar jullie mening/ervaring verstandiger; Een kleine centimeter overhang aan de zijkant of net iets smaller dan de tafel? (Iets smaller leek mij in eerste instantie het meest logische, maar vroeg mij bijvoorbeeld af of zo'n 'rand' van 2mm hoog storend is als je met je armen op de tafel leunt.)
Andere tips m.b.t. een playmat (of kleed) zijn ook welkom.
Nu zag ik op fantasywelt.de standaard playmatten van het merk 'Kraken Wargames'. Nu twijfel ik tussen de 160 x 85 cm mat en de 6 x 3 feet (183 x 91,5 cm) mat.
Wat is naar jullie mening/ervaring verstandiger; Een kleine centimeter overhang aan de zijkant of net iets smaller dan de tafel? (Iets smaller leek mij in eerste instantie het meest logische, maar vroeg mij bijvoorbeeld af of zo'n 'rand' van 2mm hoog storend is als je met je armen op de tafel leunt.)
@Cannoli een overhang is redelijk storend, vooral vanwegen het stoten. Nu is 2cm wel te overzien, als deze bevalt kan je deze matten nog bijsnijden met een liniaal en scherp mes. Wel opletten dat je in één keer goed snijdt en daarnaast ook recht.
Die 6'x3' mat is trouwens een miniature wargaming mat, deze worden over het algemeen gemaakt in maten van 3'x3', 3'x4' 3'x6', 4'x4' en 4'x6' maar er zijn ook bedrijven die matten op maat maken. Deze worden over het algemeen van "cloth", "neoprene" of "mousemat" materiaal gemaakt.
Let op! Echt lekker pak je bordspel onderdelen niet van de wat dunnere matten, kijk even bij een bordspelwinkel waar ook wargames verkocht worden, deze hebben vaak 1 of 2 tafels met van die matten liggen. Anders zijn er waarschijnlijk wel tweakers die hier beter inzicht in hebben.
Die 6'x3' mat is trouwens een miniature wargaming mat, deze worden over het algemeen gemaakt in maten van 3'x3', 3'x4' 3'x6', 4'x4' en 4'x6' maar er zijn ook bedrijven die matten op maat maken. Deze worden over het algemeen van "cloth", "neoprene" of "mousemat" materiaal gemaakt.
Let op! Echt lekker pak je bordspel onderdelen niet van de wat dunnere matten, kijk even bij een bordspelwinkel waar ook wargames verkocht worden, deze hebben vaak 1 of 2 tafels met van die matten liggen. Anders zijn er waarschijnlijk wel tweakers die hier beter inzicht in hebben.
Ik heb nog een titel op m'n watchlist gezet: FYFE, iets voor de fans van Sagrada en Calico zoals ik
. Je legt elke ronde een token in een grid van 5x5, als het het eerste token in een rij of kolom is leg je ook een scorefiche naar keuze bij die rij of kolom. Dan heb je nog 'lucky charms' waar je bonusacties mee kan doen. Al goed dat ik volgende week een extra schap in de speelgoedkast van de kinderen ga leegruimen
.
Ja, ik ben blij dat ik ook voor de gewone TM ook dual layer bordjes heb. Niet dat mensen moedwillig zouden gaan kutten, maar een onhandige hand- of armbeweging en dan is het altijd "Had ik nou 3 of 4 energieinkomsten?". Ja, ik wil niet meer terug naar de niet dual layer bordjes. Ach ja, first world problemsBundin schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:41:
[...]
Ik vind ook 30min een relevante tijdwinst en de "art" van TM is echt om te huilen. Bij Ares bekijk ik met plezier alle kaarten die langskomen. Alleen dat bordje is vreselijk onhandig en ook nog eens lelijk. Ik ben blij dat ik de KS versie heb met de dual layer bordjes want dat ze een retail versie zonder hebben durven uitbrengen nadat bij TM duidelijk was dat dat echt ellende is... licht schandalig.
Ik zou hem iets korter maken, erover heen lijkt mij minder prettig.Cannoli schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:55:
Ik ben onlangs weer begonnen met het spelen van bordspellen en ben voor onze eettafel op zoek naar een playmat. De tafel is 190 x 90 cm.
Je kan ook kijken bij Deep Cut Studio. Daar heb ik er een besteld en volledig op maat laten maken.
Gisteren vanwege vakantie weer een dag van alles kunnen spelen.
Gestart met Monumental, dit was alweer een tijd geleden, maar vind hem erg leuk. Wel max 2, hooguit 3 spelers vanwege de downtime. Hierna verder met Ark Nova. Fantastisch spel wat mij betreft. In de laatste 2 weken nu 5x gespeeld. Bevalt erg goed. Als hij uitkomt bij WGG schaf ik hem zelf ook aan.
Hierna een pot Champions of Midgard, hier kijk ik al een paar jaar naar, maar nooit gekocht tot vorig jaar. Ik kon een aardige deal krijgen met alle uitbreidingen erbij. Gisteren dus voor het eerst gespeeld. Erg leuk!
s'avonds afgesloten met een pot Boonlake, de nieuwe Pfister, van Great Western Trail, Maracaibo.
Ik vond hem leuk, maar weet niet zo goed of ik hem leuker vind dan de netgenoemde. Je scoort werkelijk overal punten mee en heel veel dingen uit die 2 spellen komen hierin terug. Denk morgen nog maar eens proberen. Als laatste een pot Ark Nova om de nacht mee af te sluiten. Dat was een vervelende pot voor mijn tegenstander, kom hem 2x erg dwars zitten waardoor ik uiteindelijk won.
En vanochtend weer een potje Tapestry. Met de Gamblers gespeeld als civ en beide uitbreidingen. Blijft een interessant spel om te kijken hoe je dit keer weer een goede socre neerzet.
Mochten mensen nog interesse hebben om of Claustrophobia met uitbreidingen of Sub Terra 1 met extra charactres over te nemen, geef maar een brul.
Ik moet echt een stel big-boxes weg doen
Ik moet echt een stel big-boxes weg doen
Ik heb ook naar Deep Cut Studio gekeken. Hoe bevalt de mat? Heb je voor de variant met een gestikte rand of met een gewone rand gekozen?MADG0BLIN schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:24:
[...]
Ik zou hem iets korter maken, erover heen lijkt mij minder prettig.
Je kan ook kijken bij Deep Cut Studio. Daar heb ik er een besteld en volledig op maat laten maken.
Prima. 2 vrienden hebben er ook een. Ik zou altijd voor een gestikte rand gaan, dat blijft beter zitten.Cannoli schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:55:
[...]
Ik heb ook naar Deep Cut Studio gekeken. Hoe bevalt de mat? Heb je voor de variant met een gestikte rand of met een gewone rand gekozen?
Vandaag de spellendag nog een keertje opengetrokken.
Nog wat potjes keer op keer en een potje kwakzalvers gedaan. Beide zeer simpel en ligt beide snel op tafel. Heb de laatste tijd toch verschillende spelletjes gespeeld. Maar ik mis eigenlijk 1 ding.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een spelletje wat je echt tegen elkaar speelt. Waar je elkaar dus echt kan klooien. Of echt interactie hebt met elkaar.
Nu is dit bij catan natuurlijk wel het geval. Maar zijn er ook nog "nieuwere" spellen waarbij dit het geval is. Bij veel bordspellen krijg je tegenwoordig allemaal een eigen speelbordje.
Heb zelf een aantal nieuwe in de kast liggen. Maar eigenlijk speel je die allemaal op je eigen bordje.
- tapestry
- keer op keer
- taveernen
- patchwork
- wingspan
Ticket to ride is op hetzelfde speelbord en kun je elkaar nog enigsinds in de weg zitten. Bij El Dorado hetzelfde.
Edit:
Tapestry moet ik echt een deze weken een keer spelen. Staat al 1 jaar onaangeraakt in de kast.
Nog wat potjes keer op keer en een potje kwakzalvers gedaan. Beide zeer simpel en ligt beide snel op tafel. Heb de laatste tijd toch verschillende spelletjes gespeeld. Maar ik mis eigenlijk 1 ding.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een spelletje wat je echt tegen elkaar speelt. Waar je elkaar dus echt kan klooien. Of echt interactie hebt met elkaar.
Nu is dit bij catan natuurlijk wel het geval. Maar zijn er ook nog "nieuwere" spellen waarbij dit het geval is. Bij veel bordspellen krijg je tegenwoordig allemaal een eigen speelbordje.
Heb zelf een aantal nieuwe in de kast liggen. Maar eigenlijk speel je die allemaal op je eigen bordje.
- tapestry
- keer op keer
- taveernen
- patchwork
- wingspan
Ticket to ride is op hetzelfde speelbord en kun je elkaar nog enigsinds in de weg zitten. Bij El Dorado hetzelfde.
Edit:
Tapestry moet ik echt een deze weken een keer spelen. Staat al 1 jaar onaangeraakt in de kast.
[ Voor 24% gewijzigd door Oxigeon op 07-01-2022 16:13 ]
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Maar afijn. Vandaag Descent legends of Darkness binnen. En omdat niet de hele groep kan die normaal descent 2nd speelt, gaan we met 3 deze spelen. Heel benieuwd.
Kijk anders eens naar Unmatched of naar Brew. Spelen vlot, maar tegen elkaar. Erg leuke spellen, al is de laatste er alleen in het Engels.Oxigeon schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:07:
- tapestry
- keer op keer
- taveernen
- patchwork
- wingspan
Edit:
De onderste dozen zijn ook nog heel? 😬😇
Mooi stapeltje in ieder geval.
Mooi stapeltje in ieder geval.
Ik weet niet welke mate van complexiteit je zoekt, maar Inis is echt een favoriet hier. Zogenaamde “dudes on a board game” met zeer veel interactie.Oxigeon schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:07:
- tapestry
- keer op keer
- taveernen
- patchwork
- wingspan
Edit: