Toon posts:

Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 121 122 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 00:05

vectormatic

Warlock of the doorlock

Vraagje aan de Magic the Gathering spelers hier:

Ik heb zelf best wat MTG gespeeld in mijn middelbare school tijd (5th/6th edition tot aan mirroding/kamigawa), maar heb al weer eeuwen terug mn kaarten weggedaan. Nu is mijn oudste dochter er mee in aanraking gekomen op de BSO, en die heeft een paar decks gekocht. Ik zou zelf misschien ook wel weer eens een deckje willen kopen, zodat ik er zelf ook een heb, en niet persee met een van haar decks moet spelen.

Als ik zo rondkijk, is haast alles tegenwoordig zon planeswalker deck, is dat inderdaad een standaard mechanisme vandaag de dag, en moet ik er dus maar aan geloven? (dochterlief heeft een basri planeswalker deck, het komt voor mij als een extra laag geforceerde complexiteit over)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

GeorgeMichael schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:39:
Vanmiddag het spel Forbidden Island binnengekregen en vanavond mij vriendin zo ver gekregen om een pot te spelen. Ik had “epische avonturenmuziek” aangezet dus ik werd om te beginnen al uitgelachen, maar nog geen half uur later zat ze er volledig in en kreeg ik een kwade blik toen ik de muziek pauzeerde.

Spannend, spel. Heel tof, we zijn op het nippertje ontsnapt van het eiland. Mijn vriendin was achteraf nog enthousiaster dan ikzelf. Altijd leuk om te zien.

Leuk om al die aanraders van uit het begin van dit topic eens te bekijken! Ik loop wat dat betreft flink achter en heb dus genoeg (inmiddels klassiekers) te ontdekken.
Forbidden Island is echt heel tof en als je wat meer variatie wilt, kun je ook het eiland anders indelen, dan wordt die ook gelijk een stuk afwisselender, en moet je nieuwe tactieken gaan bedenken.

Een spel dat een beetje in dat rijtje past (en wel een stukje pittiger is, dus vooral leuk als je straks toe bent aan wat meer uitdaging) is Sub Terra. beetje dezelfde vibe, waarbij je moet ontsnappen uit een grot en daar horrors moet ontlopen. Heb 'm nog niet zo heel veel gespeeld, maar al wel veel plezier aan gehad.

30" monitor te koop

• GeorgeMichael
  • Registratie: september 2014
  • Niet online
TERW_DAN schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:43:
[...]
Een spel dat een beetje in dat rijtje past (en wel een stukje pittiger is, dus vooral leuk als je straks toe bent aan wat meer uitdaging) is Sub Terra. beetje dezelfde vibe, waarbij je moet ontsnappen uit een grot en daar horrors moet ontlopen. Heb 'm nog niet zo heel veel gespeeld, maar al wel veel plezier aan gehad.
Nice! Ziet er leuk uit, even een playthrough bekeken. Past mooi in ons straatje denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bozzel1987
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:58
vectormatic schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:09:
Vraagje aan de Magic the Gathering spelers hier:

Ik heb zelf best wat MTG gespeeld in mijn middelbare school tijd (5th/6th edition tot aan mirroding/kamigawa), maar heb al weer eeuwen terug mn kaarten weggedaan. Nu is mijn oudste dochter er mee in aanraking gekomen op de BSO, en die heeft een paar decks gekocht. Ik zou zelf misschien ook wel weer eens een deckje willen kopen, zodat ik er zelf ook een heb, en niet persee met een van haar decks moet spelen.

Als ik zo rondkijk, is haast alles tegenwoordig zon planeswalker deck, is dat inderdaad een standaard mechanisme vandaag de dag, en moet ik er dus maar aan geloven? (dochterlief heeft een basri planeswalker deck, het komt voor mij als een extra laag geforceerde complexiteit over)
Ik speel met vrienden eigenlijk uitsluitend het Commander/EDH format (volgens mij is dit tegenwoordig 1 van de, misschien wel het meest populaire format). Dat is meer gericht op multiplayer (3-5 spelers). Verder heb je standaard ook nog de Challenger decks als preconstructed standard decks meen ik. Die schijnen geoptimaliseerder te zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 13:52
Coop zijn ook erg leuk Forbidden island is ook super goed je kan ook niet mis gaat met een Matt Leacock game.

Als je een steen goede COOP zoek (wel stukje pittger) moet je eens kijken naar burgle bros kijken (1 of 2) beide zijn erg goed.

En kijk naar de top 20 van boardgame geeek ^_^ Wingspan is zeker ook een aanrader je hoeft niet de uitbreidingen te hebben maar de europa versie is wel heel tof met europese vogels.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
MeZZiN schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:28:
Coop zijn ook erg leuk Forbidden island is ook super goed je kan ook niet mis gaat met een Matt Leacock game.

Als je een steen goede COOP zoek (wel stukje pittger) moet je eens kijken naar burgle bros kijken (1 of 2) beide zijn erg goed.
Die zien er ook erg leuk uit :)
En kijk naar de top 20 van boardgame geeek ^_^ Wingspan is zeker ook een aanrader je hoeft niet de uitbreidingen te hebben maar de europa versie is wel heel tof met europese vogels.
Wingspan heb ik ook ja (mijn eerste bordspel sinds Monopoly ooit). Opzich wel een leuk spel maar ik vind het toch redelijk saai, vooral met 4 of 5 man. Dan zit ik/iedereen maar te wachten tot ze aan de beurt zijn. Maar hij komt alsnog regelmatig even op tafel.

Bovenaan mijn lijstje staat 7 Wonders Duel, ik weet toevallig dat deze al 2 maanden ingepakt op de kast verstopt ligt, in afwachting van mijn verjaardag :+. En ook lijkt een spel als Rovers van de Noordzee of Lords of Waterdeep leuk om te hebben. Of misschien eerst het Stenen Tijdperk maar dat thema trekt mij net wat minder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Bozzel1987 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 06:15:
[...]

Ik speel met vrienden eigenlijk uitsluitend het Commander/EDH format (volgens mij is dit tegenwoordig 1 van de, misschien wel het meest populaire format). Dat is meer gericht op multiplayer (3-5 spelers). Verder heb je standaard ook nog de Challenger decks als preconstructed standard decks meen ik. Die schijnen geoptimaliseerder te zijn.
Ah okee, ik heb even naar commander/edh gekeken, maar dat is wel een stuk anders dan planeswalker, geen idee of dat lekker gaat werken met de planeswalker/arena decks van mn dochter.
Challenger mist iig de planeswalker/commander special, en ziet er zo op het eerste gezicht wel uit als iets wat me aanspreekt. Enige wat ik me bedenk is dat er misschien geen counters voor een planeswalker in zit (haar zwarte arena deck heeft een destroy target creature/planeswalker kaart)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bozzel1987
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:58
vectormatic schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:08:
[...]

Ah okee, ik heb even naar commander/edh gekeken, maar dat is wel een stuk anders dan planeswalker, geen idee of dat lekker gaat werken met de planeswalker/arena decks van mn dochter.
Challenger mist iig de planeswalker/commander special, en ziet er zo op het eerste gezicht wel uit als iets wat me aanspreekt. Enige wat ik me bedenk is dat er misschien geen counters voor een planeswalker in zit (haar zwarte arena deck heeft een destroy target creature/planeswalker kaart)
Nee Commander moet je scheiden van normale decks. Ik weet niet of jij de regels die bij een planeswalker horen kent? Maar je kunt een planeswalker gewoon aanvallen (net zoals een speler) met creatures. Spells die zeggen "any target" kunnen ook schade toebrengen aan een planeswalker en spells die zeggen "player" kan de aanvaller kiezen om ipv de speler de planeswalker de schade te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 22:43
GeorgeMichael schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:05:

Wingspan heb ik ook ja (mijn eerste bordspel sinds Monopoly ooit). Opzich wel een leuk spel maar ik vind het toch redelijk saai, vooral met 4 of 5 man. Dan zit ik/iedereen maar te wachten tot ze aan de beurt zijn. Maar hij komt alsnog regelmatig even op tafel.
Wat wij tegenwoordig (we spelen met 4 personen) doen is een timer/zandloper zetten en iedereen aansporen terwijl een ander zijn moves doet ook na te denken over zijn eigen beurt. Dat houdt het tempo erin en maakt het een stuk leuker.

Zijn er hier mensen die met Wingspan ervaring hebben om de kaarten met raven eruit te halen? Die zijn nogal overpowered en op internet lees ik meer mensen die dezelfde mening hebben.

En wat zijn hier de ervaringen met de uitbreidingsets?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20-09 17:19
[...]

[...]

Bovenaan mijn lijstje staat 7 Wonders Duel, ik weet toevallig dat deze al 2 maanden ingepakt op de kast verstopt ligt, in afwachting van mijn verjaardag :+. En ook lijkt een spel als Rovers van de Noordzee of Lords of Waterdeep leuk om te hebben. Of misschien eerst het Stenen Tijdperk maar dat thema trekt mij net wat minder.
7W Duel is ijzersterk helaas heb ik weinig tegenstanders omdat ik redelijk competitief ben met deze game....

Zelf afgelopen 2 weken 3x Nemesis gespeeld, 2x met 4P Semi co-op en 1x 3P co-op. Game is erg taai, geen van deze potjes ook overleefd, desalniettemin mij prima vermaakt.

Semi co-op potjes waren redelijk vriendelijk, geen kill player X objective(s) in de game, en hierdoor kwamen we redelijk ver alleen was er in beide potjes een probleem dat de pods niet open gingen. Aangezien er wel meerdere mensen een "escape in een pod" objective hadden erg lastig...

In de tweede game had ik dan ook besloten om self-destruct aan te zetten en daarna een lange run te completen naar de pod, helaas ben ik daar nooit aangekomen. Later bleek ook dat iemand de coordinates op Mars had gezet en de pods de enige escape waren.

In de CO-OP ging alles eigenlijk goed totdat we in hibernation wilde gaan en alsnog te veel moesten vechten...

Daarnaast ook nog wat Sleeping Gods gespeeld, eerste campagne loopt nu op zijn einde. Ben erg benieuwd wat voor avonturen we nog mee maken en of we kunnen terug keren? En hoeveel totems we hebben etc.

Oja vorig weekend ook nog 1830 geprobeerd, interessante titel, maar moet me nog iets meer in de regels en tactiek verdiepen.

[Voor 7% gewijzigd door Mvdbeld op 02-07-2021 10:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 00:12

ElkeBxl

Tassendraagster

HellPunk schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:42:
[...]

Eerlijk gezegd zou ik ook niet meer weten welke spelvariatie ze zouden kunnen bedenken, maar er moet toch iets leuks te doen zijn met de bottleneck die Brussel-Centraal heet :+
Alle spelers mogen door Brussel-Centraal hun routes laten gaan maar met een dobbelsteen wordt er af en toe iemand uitgegooid door een kapotte locomotief die heel het station dan stillegt en alle routes onderbreekt :+
Smuey schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:49:
Voor de liefhebber nog enkele foto's; Ik maak, eigenlijk automatisch, nooit echt foto's waar anderen herkenbaar op staan, dus het is voornamelijk spelmateriaal
Nog nooit Scythe gespeeld maar als ik zo'n foto's zie heb ik direct zin om het eens te proberen! Maar ik denk niet dat ik de partner hier thuis daar warm voor kan maken. En om zoiets nu aan te schaffen als ik niet eens zeker ben of ik het leuk ga vinden... Ik ga eens op zoek moeten naar boardgame groep hier in BE om het eens te proberen denk ik.

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-09 10:26

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

[...]

Je hebt de precons (kant en klare commander decks), die zijn tegenwoordig erg tof en redelijk goed geoptimaliseerd.

Komt nu een nieuwe set aan van MTG - Adventures in the forgotten realms, wat gemaakt is om het D&D thema. Daar komen ook 4 nieuwe commander decks bij uit, is misschien wel de moeite waard ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Bozzel1987 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:57:
[...]

Nee Commander moet je scheiden van normale decks. Ik weet niet of jij de regels die bij een planeswalker horen kent? Maar je kunt een planeswalker gewoon aanvallen (net zoals een speler) met creatures. Spells die zeggen "any target" kunnen ook schade toebrengen aan een planeswalker en spells die zeggen "player" kan de aanvaller kiezen om ipv de speler de planeswalker de schade te doen.
Ja zo ver was ik, ik weet hoe een planeswalker werkt, ik vind het alleen op het eerste gezicht dus wat onnodige extra complexiteit, ik probeer mn dochter dus een beetje te helpen leren spelen, en regels kennen is 1, vervolgens alle regels en mechanismen zodanig toepassen dat je daadwerkelijk de kracht uit je deck haalt is 2, en vooral daarvoor is zon planeswalker dan weer een extra dimensie om te doorzien. Maar afijn, dan ga ik gewoon een planeswalker deckje bestellen, want dat past dan kwa regels etc. het beste bij wat zij heeft.

Ik moet trouwens wel zeggen dat bijvoorbeeld dat Basri 2021 deck echt bizar overpowered aanvoelt. Als je een beetje geluk hebt met de kaarten die je trekt loop je binnen no time over van de extra levens, +1,+1 counters en gratis token creatures (met flying en trample). Het gevoel bekruipt me een beetje dat een deck als dit eigenlijk nooit helemaal tot ontplooiing komt omdat tegen die tijd het potje al weer voorbij is, tenzij je tegenstander ook overal en nergens extra levens vandaan kan toveren

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

vectormatic schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:24:
[...]

Ja zo ver was ik, ik weet hoe een planeswalker werkt, ik vind het alleen op het eerste gezicht dus wat onnodige extra complexiteit, ik probeer mn dochter dus een beetje te helpen leren spelen, en regels kennen is 1, vervolgens alle regels en mechanismen zodanig toepassen dat je daadwerkelijk de kracht uit je deck haalt is 2, en vooral daarvoor is zon planeswalker dan weer een extra dimensie om te doorzien. Maar afijn, dan ga ik gewoon een planeswalker deckje bestellen, want dat past dan kwa regels etc. het beste bij wat zij heeft.

Ik moet trouwens wel zeggen dat bijvoorbeeld dat Basri 2021 deck echt bizar overpowered aanvoelt. Als je een beetje geluk hebt met de kaarten die je trekt loop je binnen no time over van de extra levens, +1,+1 counters en gratis token creatures (met flying en trample). Het gevoel bekruipt me een beetje dat een deck als dit eigenlijk nooit helemaal tot ontplooiing komt omdat tegen die tijd het potje al weer voorbij is, tenzij je tegenstander ook overal en nergens extra levens vandaan kan toveren
Het is een 6 mana planeswalker, die moeilijk is om in play te krijgen. Er zijn veel ergere planeswalkers op dit moment, die niet erg geliefd zijn en of gebanned of restricted in bepaalde formats.

Narset, Parter of Veils
Oko, Thief of Crowns

Je bent in ieder geval in for a treat :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Uzuhl schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:28:
[...]

Het is een 6 mana planeswalker, die moeilijk is om in play te krijgen. Er zijn veel ergere planeswalkers op dit moment, die niet erg geliefd zijn en of gebanned of restricted in bepaalde formats.

Narset, Parter of Veils
Oko, Thief of Crowns

Je bent in ieder geval in for a treat :9
haha, nouja, het is voor mij dus ook meer een beetje met de kiddo meespelen en haar in ieder geval genoeg bijbrengen zodat ze haar klasgenootjes en stiefvader in kan maken :P

Maar eens kijken welke kleur en deck me aanspreekt kwa speelstijl :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21-09 08:58

Shabbaman

Got love?

[...]

Je mist na "planeswalker" het woord "deck", dat maakt het wat verwarrend. Je kan tegen die planeswalker decks of arena decks gewoon een deck van 60 kaarten spelen, maar ik vermoed dat als je een challenger deck koopt dat je dan gehakt van haar maakt. Afhankelijk van je insteek van de opvoeding is dat wel/niet pedagogisch verantwoord :+

Iedere set komen er weer allerlei decks uit, maar de laatste sets zijn de planeswalker decks vervangen door commander decks. 1v1 kan je dat ook wel spelen, maar eerlijk gezegd vind ik decks met multiples van dezelfde kaarten beter om het spel te leren. Over een paar weken komt de nieuwe core set uit (die dit keer om de verwarring compleet te maken D&D adventures of the forgotten realms heet), en daar zit ongetwijfeld weer een arena deck bij. Je zou die kunnen kopen en er dan een paar theme boosters bij kunnen kopen, daar kan je dan wel een aardig deck mee maken. Of je koopt een paar pakjes Jumpstart als je ze kan vinden: da's een goede manier om te beginnen.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21:10
Pfff waar is de tijd dat iedereen gewoon een deck Ice Age kocht, aanvullen met boosters en dan hop, spelen maar. :) Meer smaken dan de core set en de lopende serie waren er niet (ok en Portal...).Toen in die tijd de eerste preconstructed decks eraan kwamen (volgens mij van die World Champion decks) hadden we al onze bedenkingen erover..ach ja, vroegâh... :P

[Voor 12% gewijzigd door Hopjesvla79 op 02-07-2021 11:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:21:
Pfff waar is de tijd dat iedereen gewoon een deck Ice Age kocht, aanvullen met boosters en dan hop, spelen maar. :) Toen in die tijd de eerste precconstructed decks eraan kwamen (volgens mij van die World Champion decks) hadden we al onze bedenkingen erover..ach ja, vroegâh... :P
Ach, dat kan nog steeds, hangt van je playstijl af, als jij battlecruiser games leuk vind kan dat nog prima. Ik vind cEDH erg leuk om te spelen, fast paced en heel erg reageren op elkaars 'zetten'.
vectormatic schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:41:

[...]

haha, nouja, het is voor mij dus ook meer een beetje met de kiddo meespelen en haar in ieder geval genoeg bijbrengen zodat ze haar klasgenootjes en stiefvader in kan maken :P

Maar eens kijken welke kleur en deck me aanspreekt kwa speelstijl :P
Haha, mocht je de commander kant op gaan, kijk eens op https://edhrec.com/, krijg je meteen kaarten die goed matchen bij kleuren/commanders (legendary creatures).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeZZiN
[...]

[...]

wingspan speel ik meestal met 2 of soms met meer maar gewoon een beetje tempo houden gaat het prima. Zeker de uitbreiding maakt het iets beter omdat er meer te doen is als je niet aan de beurt bent.

Duel is geweldig. En lords of waterdeep is ook geweldig goed zeker met de uitbreiding. Ik speel niet meer zonder anders is hij wat saai.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Pfff waar is de tijd dat iedereen gewoon een deck Ice Age kocht, aanvullen met boosters en dan hop, spelen maar. :) Meer smaken dan de core set en de lopende serie waren er niet (ok en Portal...).Toen in die tijd de eerste preconstructed decks eraan kwamen (volgens mij van die World Champion decks) hadden we al onze bedenkingen erover..ach ja, vroegâh... :P
haha, ik ben zelf destijds ook niet heel erg bezig geweest met decks aanpassen of zelf samenstellen, gewoon met een paar maten allemaal een deck uit de huidige serie en lekker spelen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 19:25
doomtech schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:10:
[...]

Wat wij tegenwoordig (we spelen met 4 personen) doen is een timer/zandloper zetten en iedereen aansporen terwijl een ander zijn moves doet ook na te denken over zijn eigen beurt. Dat houdt het tempo erin en maakt het een stuk leuker.

Zijn er hier mensen die met Wingspan ervaring hebben om de kaarten met raven eruit te halen? Die zijn nogal overpowered en op internet lees ik meer mensen die dezelfde mening hebben.

En wat zijn hier de ervaringen met de uitbreidingsets?
Ik haal nooit de ravens eruit. Ze lijken overpowered en als je ze in de eerste rond als starthand hebt helemaal, maar als je ze later pas kan spelen valt dat mee.
Je kan beter de afspraak maken als je ze trekt in je starthand dan terug te schudden is mijn mening.

Ik heb beide expansions veel gespeeld, ze voegen zeker wat toe.
Europa voegt einde ronde vogels toe met bonussen, zeker leuk, maar niet major gamechanging.
Maar met name Oceanië verandert veel. Je hebt dan nieuwe borden waardoor je als je 1 vogel hebt gespeeld in je bos of water de tweede actie sneller beter wordt. Je mag dan direct 2 kaarten of 2 voedsel
pakken waardoor je engine beter gaat lopen.
Ook heb je een nieuwe voedselsoort, nectar. Deze telt als joker. Als je hem gebruikt om een vogel te spelen mag je hem in dat veld opslaan. Einde van het spel kan je daar weer extra punten mee scoren afhankelijk van wie er 1ste, 2de of 3de is. Echter, nectar wat niet is gebruikt raak je aan het einde van de ronde kwijt.

Het is hier met het gezin een van de favorieten van de afgelopen jaren, we hebben ze ook beiden geplaytest, digitaal koekje als je onze namen vindt op de dozen. :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:29:
[...]

Europa voegt einde ronde vogels toe met bonussen, zeker leuk, maar niet major gamechanging.
Maar met name Oceanië verandert veel. Je hebt dan nieuwe borden waardoor je als je 1 vogel hebt gespeeld in je bos of water de tweede actie sneller beter wordt. Je mag dan direct 2 kaarten of 2 voedsel
Ook heb je een nieuwe voedselsoort, nectar. Deze telt als joker. Als je hem gebruikt om een vogel te spelen mag je hem in dat veld opslaan. Einde van het spel kan je daar weer extra punten mee scoren afhankelijk van wie er 1ste, 2de of 3de is. Echter, nectar wat niet is gebruikt raak je aan het einde van de ronde kwijt.
Oeh dat klinkt wel beter. Ik dacht om de één of andere reden dat het alleen om een extra set vogels ging, nooit goed in verdiept. Ik denk dat ik die Oceanië ook maar eens een keer ga aanschaffen om het spel even een tikkie leuker te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 22:43
MADG0BLIN schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:29:
[...]

Ik haal nooit de ravens eruit. Ze lijken overpowered en als je ze in de eerste rond als starthand hebt helemaal, maar als je ze later pas kan spelen valt dat mee.
Je kan beter de afspraak maken als je ze trekt in je starthand dan terug te schudden is mijn mening.

Het is hier met het gezin een van de favorieten van de afgelopen jaren, we hebben ze ook beiden geplaytest, digitaal koekje als je onze namen vindt op de dozen. :*)
Tof man! Ik zie je naam staan maar zal hem niet vermelden i.h.k.v. GDPR ;) . Zo weer een bak koffie halen dus dat zal er bij smaken. Tijdens het spelen heb ik ook wel eens die namenlijst zien staan en riep ik nog dat zoiets me echt een leuke hobby lijkt, dat testen.

Toch maar eens kijken of die uitbreidingen al in het Nederlands te krijgen zijn, klinkt aanlokkelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MADG0BLIN
doomtech schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:09:
[...]

Tof man! Ik zie je naam staan maar zal hem niet vermelden i.h.k.v. GDPR ;) . Zo weer een bak koffie halen dus dat zal er bij smaken. Tijdens het spelen heb ik ook wel eens die namenlijst zien staan en riep ik nog dat zoiets me echt een leuke hobby lijkt, dat testen.

Toch maar eens kijken of die uitbreidingen al in het Nederlands te krijgen zijn, klinkt aanlokkelijk.
Ze zijn inmiddels allemaal uitgegeven door 999games in het nederlands. Er komen sowieso nog meer. Een voor elk continent was het plan.
Begin volgend jaar een big box om alles netjes in op te slaan: https://stonemaiergames.com/games/wingspan/wingspan-big-box/

Zijn er hier trouwens mensen die War Room hebben gespeeld. Het ziet er ontzettend tof uit en kon het dan ook niet laten de 2nd edition te backen op kickstarter. O-)
Wel benieuwd naar ervaringen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 21:29

Ed_L

Crew Council
zo speel ik anders nog steeds hoor! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeZZiN
MADG0BLIN schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:13:
[...]

Ze zijn inmiddels allemaal uitgegeven door 999games in het nederlands. Er komen sowieso nog meer. Een voor elk continent was het plan.
Begin volgend jaar een big box om alles netjes in op te slaan: https://stonemaiergames.com/games/wingspan/wingspan-big-box/
Misschien wel handig ik heb hem ook voor scythe. Maar weet niet hoe uitgebreid wingspan gaat worden plus het pas redelijk in de box en een extra box voor de player boards is wat overdreven.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MADG0BLIN
MeZZiN schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:33:
[...]

Misschien wel handig ik heb hem ook voor scythe. Maar weet niet hoe uitgebreid wingspan gaat worden plus het pas redelijk in de box en een extra box voor de player boards is wat overdreven.
Het past met sleeved kaarten en de huidige 2 uitbreidingen al nauwelijks.
Er komen er nog minimaal 2 of 3 aan, dus dat wordt wel een uitdaging in de normale doos. Afrika, Azie, Zuid-Amerika misschien? Dit is overigens speculatie welke het precies zijn, maar er is altijd geroepen per continent 1 uitbreiding.

Voor Scythe heb ik hem ook, maar zelfs die zit tot de rand vol als je alles hebt. :o

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Nou, ik heb maar een 2019 planeswalker deck (tezzeret) besteld, niet exact dezelfde uitgave als wat mn dochter heeft, maar thematisch wel leuk, als beroepstechneut is een deck met een mechanica/elektra thema wel tof :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeZZiN
MADG0BLIN schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:41:
[...]

Het past met sleeved kaarten en de huidige 2 uitbreidingen al nauwelijks.
Er komen er nog minimaal 2 of 3 aan, dus dat wordt wel een uitdaging in de normale doos. Afrika, Azie, Zuid-Amerika misschien? Dit is overigens speculatie welke het precies zijn, maar er is altijd geroepen per continent 1 uitbreiding.

Voor Scythe heb ik hem ook, maar zelfs die zit tot de rand vol als je alles hebt. :o
Is ook zo hoor maar moet zeggen dat ik wel redelijk genoeg aan wingspan heb op dit moment. Maar je weet het nooit met uitbreidingen.

Het is wel zo dat bij scythe er een stuk meer zooi bij zit. Dan wingspan voor nu. Plus vind het toch wel duur 40 euro voor een lege doos. Ik hoop eigenlijk dat een broken token misschien een chest gaat maken of laserox ook mooi spul.

Het kan ook anders mage knight ultimate edition mooie doos maar waarom zo groot het is een groot stuk met alleen met lucht
. Ga er waarschijnlijk wel een goede insert voor kopen omdat de plastic wel redelijk is maar erg dun en niet zo stevig. Ben ook wel iets meer gewend geraak met alle nieuwe betere inserts dan opeens zijn de junky inserts niet zo heel tof meer. Maar hij voldoet redelijk voor het doen dat dan weer wel.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:15
Persoonlijk lees ik juist alles liefst in orginele taal (als het Engels is ;) ), dat heb ik qua spellen ook.
Maar daar heeft m’n vrouw niet, ze ziet een spel als ontspanning en Nederlands helpt daarbij.

Nu was ik benieuwd of bepaalde spellen in de pijplijn zijn voor een vertaling naar NL toe.
Naast uitvoerig elk spel googlen, hebben jullie wellicht vaste plekken waar je dit soort info kan vinden?
Forum op Boardgamegeek helpt, Redit helpt wel eens, andere tips?

Zo niet, dan ga ik uiteraard zelf aan de slag.
Voor context, zit dan te kijken naar de bordspellen met meer verhaal:
Forgotton Waters
Robinson Crusoe
Gloomhaven: Jaws of the Lion
Sleeping Gods (deze komt in NL)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MADG0BLIN
Een combinatie van zaken. Bgg, diverse social media kanalen zoals Twitter waar ik verschillende uitgevers volg.

Van jouw lijstje komt volgens mij inderdaad alleede laatste in het Nederlands. Daar wacht ik zelf op om met de Kids te kunnen spelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PaulBloem
MADG0BLIN schreef op zondag 4 juli 2021 @ 08:58:
Een combinatie van zaken. Bgg, diverse social media kanalen zoals Twitter waar ik verschillende uitgevers volg.

Van jouw lijstje komt volgens mij inderdaad alleede laatste in het Nederlands. Daar wacht ik zelf op om met de Kids te kunnen spelen.
Thanks, ja dit vermoeden had ik. Prima, old fashion research doen dus :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Gisteravond voor de tweede maal Dark Rituals: Malleus Maleficarium gespeeld. Prachtige mini’s, spelsysteem dat snel te leren is, lijkt behoorlijk gebalanceerd tussen de “witch master” en de helden.

Helaas heb ik op KS 1 expansion niet gekocht. Ik hoop dat ik deze nog ergens op de kop kan tikken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Gisteren voor het eerst sinds een hele tijd weer met mijn vriendenclubje afgesproken. Spelletjes en gezellig kletsen, dat heb ik echt gemist. We hebben de volgende spelletjes gespeeld:
1. Point salad: simpel kaart spel. Je verzamelt groentes en krijgt punten voor bepaalde combinaties. Snel uitgelegd en makkelijk te spelen.
2. Marvel United: Een van de weinige coops die ik leuk vind. Met chibi superhelden de villain verslaan.
3. Lost Ruins of Arnak: Deckbuilding worker placement. Je plaatst je werker, je krijgt grondstoffen, je zet ze om in andere grondstoffen. Je koopt kaarten, je krijgt meer opties. Speelt lekker weg en is niet te complex.
4. Bullet: Een soort puzzelfighter bordspel. Door bepaalde patterns te creeeren verdwijnen de blokjes van jou kaart en komen ze bij de tegenspeler. Het wordt steeds moeilijker en je probeert zo lang mogelijk vol te houden.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
Leuk. Lost Ruins of Arnak heb ik ook toegevoegd aan mijn wishlist.

Vanavond werd ik door mijn vriendin verrast met een exemplaar van 7 Wonders Duel. Superleuk natuurlijk want ik had deze al een tijd op mijn lijstje staan. Twee potjes gespeeld en helaas beide (via military) verloren, waarvan één met een wel hele grote achterstand.

Ik vind de Pantheon uitbreiding er ook wel interessant uitzien. Nouja, eerst deze maar eens onder de knie zien te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 01:33
GeorgeMichael schreef op zondag 4 juli 2021 @ 22:40:
Leuk. Lost Ruins of Arnak heb ik ook toegevoegd aan mijn wishlist.

Vanavond werd ik door mijn vriendin verrast met een exemplaar van 7 Wonders Duel. Superleuk natuurlijk want ik had deze al een tijd op mijn lijstje staan. Twee potjes gespeeld en helaas beide (via military) verloren, waarvan één met een wel hele grote achterstand.

Ik vind de Pantheon uitbreiding er ook wel interessant uitzien. Nouja, eerst deze maar eens onder de knie zien te krijgen.
Terecht. Arnak is een goed spel.

Heb hem toevallig nu een week of 2 binnen. In tegenstelling tot velen hier, speel ik spellen het liefst in het Nederlands. Die is pas net uit.

Nu 3 potjes gespeeld. Ik waardeer het toch altijd wel als een spel er mooi uitziet. Gewoon geld/energie gestoken in het bord, kaartjes, resources, etc.

Verder speelt ie gewoon lekker. Duurt (gelukkig) niet enorm lang. Tof thema en meer dan genoeg opties om het uitdagend te houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PaulBloem
Lennnn schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:56:
[...]

Terecht. Arnak is een goed spel.

Heb hem toevallig nu een week of 2 binnen. In tegenstelling tot velen hier, speel ik spellen het liefst in het Nederlands. Die is pas net uit.

Nu 3 potjes gespeeld. Ik waardeer het toch altijd wel als een spel er mooi uitziet. Gewoon geld/energie gestoken in het bord, kaartjes, resources, etc.

Verder speelt ie gewoon lekker. Duurt (gelukkig) niet enorm lang. Tof thema en meer dan genoeg opties om het uitdagend te houden.
Heb je Arnak toevallig ook met twee spelers gespeeld?
Zou je hem daarvoor aanbevelen?

Ben benieuwd of ik deze mee ga nemen voor samen met m’n vrouw op de camping. Hij lijkt me wel in het meeneem-lijstje terecht te komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 23:55
Sinds kort ook wat "zwaardere" spelletjes met onze dochter van 7 opgepakt.
Sushi Go, maar ga ook het keezenspel eens proberen.
Exploding Kittens (SFW versie) kan ze waarschijnlijk ook wel waarderen. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:13
Dit weekend weer het ultieme pest spel "end of the line" gespeeld. Wat een leuk spel om elkaar te fucken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 23:29

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb zojuist Forests of Pangaia gebacked op Kickstarter. De stijl spreekt me aan en volgens mij is de gameplay wel degelijk.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Lennnn
PaulBloem schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:24:
[...]

Heb je Arnak toevallig ook met twee spelers gespeeld?
Zou je hem daarvoor aanbevelen?

Ben benieuwd of ik deze mee ga nemen voor samen met m’n vrouw op de camping. Hij lijkt me wel in het meeneem-lijstje terecht te komen.
Jazeker. Sterker nog: ik heb hem alleen nog maar gedaan met 2 spelers. Het spel komt dan prima tot zijn recht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:16
Flamme Rouge gekocht en eerste potjes gespeeld. Leuke race game en vind 't thema leuker dan El Dorado. Zeker nu met de Tour haha.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21-09 15:30
PaulBloem schreef op zondag 4 juli 2021 @ 07:27:
Nu was ik benieuwd of bepaalde spellen in de pijplijn zijn voor een vertaling naar NL toe.
Naast uitvoerig elk spel googlen, hebben jullie wellicht vaste plekken waar je dit soort info kan vinden?
Forum op Boardgamegeek helpt, Redit helpt wel eens, andere tips?
Een manier om erachter te komen is op BGG naar de lijst van publishers kijken. Staat White Goblin of 999 erbij, dan weet je dat er een NL versie aankomt. Niet waterdicht, maar het helpt :).
MeZZiN schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:27:
Is ook zo hoor maar moet zeggen dat ik wel redelijk genoeg aan wingspan heb op dit moment. Maar je weet het nooit met uitbreidingen.
Ik dacht dat Stonemaier bezig was met een 'future proof big box', als ik die kan krijgen mogen de uitbreidingen wel komen :). Ik hoop alleen dat ze de complexiteit niet verder gaan opkrikken, wat mij betreft zit het nu net goed. Dan kunnen verzamelaars zoals ik hun hartje ophalen aan de nieuwe uitbreidingen terwijl anderen zonder gat in hun hand ze gewoon kunnen negeren :)

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:05

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

HellPunk schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:27:
[...]

Ik dacht dat Stonemaier bezig was met een 'future proof big box', als ik die kan krijgen mogen de uitbreidingen wel komen :). Ik hoop alleen dat ze de complexiteit niet verder gaan opkrikken, wat mij betreft zit het nu net goed. Dan kunnen verzamelaars zoals ik hun hartje ophalen aan de nieuwe uitbreidingen terwijl anderen zonder gat in hun hand ze gewoon kunnen negeren :)
Klopt! Zie https://stonemaiergames.com/games/wingspan/wingspan-big-box/ . Past, present én future content.

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PaulBloem
SemperFidelis schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 00:22:
Flamme Rouge gekocht en eerste potjes gespeeld. Leuke race game en vind 't thema leuker dan El Dorado. Zeker nu met de Tour haha.
Net een SUSD review van ze gekeken en lijkt me zeker mooi spel voor met de mannen op wieler tour in de bergen volgende maand :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20-09 15:58
PaulBloem schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:43:
[...]

Net een SUSD review van ze gekeken en lijkt me zeker mooi spel voor met de mannen op wieler tour in de bergen volgende maand :-)
Absoluut doen, Peloton uitbreiding (5-6 spelers en kasseien) is ook zeker een aanrader. Meteo uitbreiding is wel leuk, maar niet noodzakelijk.

• SemperFidelis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:16
Peloton uitbreiding staat zeker op 't lijstje hier ook. Echt leuke game.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PaulBloem
FrankRicard schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:02:
[...]

Absoluut doen, Peloton uitbreiding (5-6 spelers en kasseien) is ook zeker een aanrader. Meteo uitbreiding is wel leuk, maar niet noodzakelijk.
"Annnnd..... it's gone..". maar gelukkig besteed aan iets goeds :)
Net besteld:
  • Flamme Rouge met de Peleton uitbreiding.
    Met deze kan ik hoplijk mijn vriendengroep mee overtuigen om een keer iets anders te pakken als Risk of Klaverjassen... ze zijn niet al te happig om nieuwe dingen te leren, en ook niet helemaal into the boardgames
  • Lost Ruins of Arnak
    Deze gaat voornamelijk mee voor op vakantie om met mijn vrouw te spelen. In principe ook niet helemaal een eager person voor nieuwe spellen/regels maar na Kwakzalvers en Pandemic vertrouwt ze me steeds meer :*)

• PaulBloem
Zoals hierboven al een beetje aangegeven... mis ik in mijn eigen vrienden/familie omgeving een vast groepje om in wat 'zwaardere' games te duiken.
Denk aan legacy zoals Gloomhaven, Jaws of the Lion of wat complexere zoals: War of the Ring, Twilight Imperium, etc.

Nu zijn meet ups in de buurt van Rotterdam wel leuk om eens te doen, maar nog toffer zou het zijn om een vast groepje te vinden die af en toe eens een mooi spel op tafel wilt leggen..

Hebben jullie hier ervaring mee om met mensen in contact te komen? Zijn er handige community forums die dit faciliteren? Ben benieuwd, alvast dank voor het delen van wat reflecties.

• Kieft91
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 16:40
Wij gaan bijna op vakantie en ben nog opzoek naar een nieuw bordspel, de vraag hier in de hoop dat jullie wat leueke aanraders hebben :)

Volgende spellen spelen we vaak (meestal met 4 pers)
Ticket to Ride
Catan
Carcassone
Risk
Codenames
30 seconds, party&co
En de wat kleine dobbelspelletjes

zoek eigenlijk een nieuw bordspel wat geen uren lang de tijd kost, mag best een uurtje ofzo zijn ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PaulBloem
Kieft91 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:41:
Wij gaan bijna op vakantie en ben nog opzoek naar een nieuw bordspel, de vraag hier in de hoop dat jullie wat leueke aanraders hebben :)

Ticket to Ride
Catan
Carcassone
Risk
Codenames
30 seconds, party&co

zoek eigenlijk een nieuw bordspel wat geen uren lang de tijd kost, mag best een uurtje ofzo zijn ;)
Laatste 2 spellen welke bij ons heel goed gewerkt hebben:
  • Kwakzalvers van Kakelenburg
    Heeft leuk gok en verrassings element doordat je blind items pakt. Je speelt teglijk dus ook geen wachten en niks doen.
    Niet lastig te leren en na 1 keertje spelen duik je er zo in.
  • Pandemic (dan liefst eigenlijk Legacy variant)
    Tofste spel in jaren. Het co-operatieve element was erg goed en door de nieuwe elementen per spel (Legacy) wilde we ook alleen maar door.
  • Nordic Countries uitbreiding van Ticket to Ride
    Is wel max voor 3 personen, maar persoonlijk vind ik dit wel de leukste uitbreiding samen met Europa 1912

[Voor 11% gewijzigd door PaulBloem op 07-07-2021 10:56. Reden: Added complexity of games, Nordic]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Een klassieker op onze vakanties de laatste jaren is King of Tokyo. Geen grote opzet, meerdere speelwijzes mogelijk en is snel uit te leggen. Gooi er nog een uitbreiding bij en je hebt al wat meer diepgang en houdt het nieuw. 4 spelers vinden we ideaal, zijn we meestal klaar tussen halfuur en een uur.

Al uitbreidingen van Ticket to Ride overwogen?

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• Kieft91
PaulBloem schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:52:
[...]

Laatste 2 spellen welke bij ons heel goed gewerkt hebben:
  • Kwakzalvers van Kakelenburg
    Heeft leuk gok en verrassings element doordat je blind items pakt. Je speelt teglijk dus ook geen wachten en niks doen.
    Niet lastig te leren en na 1 keertje spelen duik je er zo in.
  • Pandemic (dan liefst eigenlijk Legacy variant)
    Tofste spel in jaren. Het co-operatieve element was erg goed en door de nieuwe elementen per spel (Legacy) wilde we ook alleen maar door.
  • Nordic Countries uitbreiding van Ticket to Ride
    Is wel max voor 3 personen, maar persoonlijk vind ik dit wel de leukste uitbreiding samen met Europa 1912
Pandemic ga ik is even bekijken! Dat speel je samen toch ipv tegen elkaar?
ElkeBxl schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:58:
[...]

Al uitbreidingen van Ticket to Ride overwogen?
Ticket to ride Europa heb ik volgens mij, hoe werkt dat met uitbredingen dan? of heb je dan gewoon een heel nieuw speelbord?

Tevens met 3 personen wordt geen optie aangezien we met zn 4e op vakantie gaan ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 21:40
ElkeBxl schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:58:
[...]

Een klassieker op onze vakanties de laatste jaren is King of Tokyo. Geen grote opzet, meerdere speelwijzes mogelijk en is snel uit te leggen. Gooi er nog een uitbreiding bij en je hebt al wat meer diepgang en houdt het nieuw. 4 spelers vinden we ideaal, zijn we meestal klaar tussen halfuur en een uur.
Deze zeker. Maar je moet er wel tegen kunnen dat 3 man je op je nek zitten, of andere naaistreken. heerlijk spel

Maar vergeet dan ook munchkin niet

[Voor 3% gewijzigd door maartend op 07-07-2021 11:15]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online

Ticket to Ride
Catan
Carcassone
Risk
Codenames
30 seconds, party&co

Wij genieten momenteel veel van Unmatched, voor 2 of 4 spelers. Hier mag je met je character lopen over het speelbord en je tegenstander aanvallen d.m.v. het spelen van een aanvalskaart. Er zijn diverse characters met hun eigen krachten en dat maakt het zo leuk vinden wij. De potjes duren zo'n 20 - 40 minuten bij ons.

Ook Het Verboden Eiland valt hier goed in de smaak. Een samenwerkingsspel voor 2-4 spelers. De regels zijn simpel en bij ons is het tot nu toe steeds een spannend spel gebleken met ook wel aardig wat uitdaging.

Trails of Tucana is ook wel een aardig spel. Ik vind 'm zelf wat minder spannend maar mijn vriendin vindt 'm wel erg leuk. Ik zou deze zelf wel meenemen op vakantie. De bedoeling is om weggetjes (lijntjes) te trekken over het speelbordje om zo dorpjes en bezienswaardigheden aan elkaar te knopen.

En ook het kaartspel Virus! wordt hier veel gespeeld op vakantie. Wat ons betreft vooral leuk met meer dan 2 spelers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Kieft91 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:06:
Ticket to ride Europa heb ik volgens mij, hoe werkt dat met uitbredingen dan? of heb je dan gewoon een heel nieuw speelbord?
Zelf hebben we India & Zwitserland en Japan & Italie. Dat is dan een nieuw speelbord (elke kant een land) met dan andere regels, andere bestemmingskaarten en eventueel extra speelstukken. Je gebruikt alles van een basisspel (treintjes, treinkaarten). Zo heeft Japan dan het concept van de bullet train waar je samen aan kan bouwen (speciale treintjes in de doos) en iedereen kan van die routes gebruik maken voor hun connecties te maken. Wie bouwt aan de bullet train kan bonuspunten verdienen, maar dan help je medespelers mogelijk hun connecties te maken. Italie heeft dan paar ferryroutes en probeer je vooral regios met mekaar te verbinden om bonuspunten te scoren. India geeft bonuspunten als je cirkelroutes kan maken. Zwitserland zit je met de moeilijkheden van tunnels en kan je bestemmingskaarten hebben om 2 landen met mekaar te verbinden. Maar ik zie dat Zwitserland niet voor 4 is eigenlijk :s

Sowieso vind ik van die 2 uitbreidingen Japan & Italie de beste. De bullettrain is echt leuk, zeker als je ervoor kan zorgen dat die in 2 stukken is (er zijn minder bullettrain stukjes dan dat er vakjes zijn) om andere spelers te hinderen. :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

maartend schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Deze zeker. Maar je moet er wel tegen kunnen dat 3 man je op je nek zitten, of andere naaistreken. heerlijk spel
Haha ja of dat je net interessante kaart gekocht hebt om extra damage te doen vanuit Tokyo maar dat je er niet in geraakt. Of dat iemand heel geinteresseerd is in een dure kaart te kopen en je in de beurt voor hun even alle kaarten laat inwisselen voor 2 energie. We spelen de Power Up! uitbreiding vaak, de evolutions zijn leuke toevoeging.

• fommas
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:39
g0tanks schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:21:
Ik heb zojuist Forests of Pangaia gebacked op Kickstarter. De stijl spreekt me aan en volgens mij is de gameplay wel degelijk.

[Afbeelding]
Ah kwam deze gisteren ook tegen en hem ook gebacked :)

• Excalibaard
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 20-09 14:42
GeorgeMichael schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:10:
[...]

Ook Het Verboden Eiland valt hier goed in de smaak. Een samenwerkingsspel voor 2-4 spelers. De regels zijn simpel en bij ons is het tot nu toe steeds een spannend spel gebleken met ook wel aardig wat uitdaging.
Uit deze serie vinden mijn vrouw en ik persoonlijk de Vergeten Stad nog leuker! Zelfde samenwerkings principe maar met een zandstorm die tegels bedelft, die tegels moet je uitgraven om een airship te vinden voordat je uitdroogt. Meestal 30-45 minuutjes onderweg hiermee :)

Ticket to Ride
Catan
Carcassone
Risk
Codenames
30 seconds, party&co

Als er ook nog wat kleine kaartspelletjes bij mogen, is Love Letter een heel geinig tactisch spel. Je moet ervoor zorgen dat jij uiteindelijk de hoogste kaart op handen hebt, zonder dat andere mensen kunnen raden welke kaart je vast hebt, anders kan je eruit gespeeld worden.

Persoonlijk vind ik Sushi Go! ook erg leuk! Je moet 'punten verzamelen' wat wel in de smaak moet vallen als principe, maar de artwork is wel schattig. Je geeft je hand door, dus je krijgt op een gegeven moment door wat er nog in het spel zit, en kunt daarmee tactisch andere mensen dwarsbomen, of zelf hopelijk nog een setje afmaken. Hierdoor lekker veel interactie!

Ik zou patchwork aanraden, maar dat is maar 2 personen :9

• Kieft91
Excalibaard schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:55:
[...]

Uit deze serie vinden mijn vrouw en ik persoonlijk de Vergeten Stad nog leuker! Zelfde samenwerkings principe maar met een zandstorm die tegels bedelft, die tegels moet je uitgraven om een airship te vinden voordat je uitdroogt. Meestal 30-45 minuutjes onderweg hiermee :)

[...]

Als er ook nog wat kleine kaartspelletjes bij mogen, is Love Letter een heel geinig tactisch spel. Je moet ervoor zorgen dat jij uiteindelijk de hoogste kaart op handen hebt, zonder dat andere mensen kunnen raden welke kaart je vast hebt, anders kan je eruit gespeeld worden.

Persoonlijk vind ik Sushi Go! ook erg leuk! Je moet 'punten verzamelen' wat wel in de smaak moet vallen als principe, maar de artwork is wel schattig. Je geeft je hand door, dus je krijgt op een gegeven moment door wat er nog in het spel zit, en kunt daarmee tactisch andere mensen dwarsbomen, of zelf hopelijk nog een setje afmaken. Hierdoor lekker veel interactie!

Ik zou patchwork aanraden, maar dat is maar 2 personen :9
Sushi Go! is inderdaad een goeie! een paar keer gedaan op familie weekend :)

• GeorgeMichael
  • Niet online
Excalibaard schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:55:
[...]

Thanks voor de tip! Die gaat er zeker ook (een keer) komen dus :).

Vandaag komt Tiny Epic Pirates hier binnen. Dat is ook wel een geschikt spel voor ons groepje. Dit weekend een 'game night' op de planning met z'n 4en dus dan komt de hele boel weer even een keer op tafel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 21-09 05:36
maartend schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Maar vergeet dan ook munchkin niet
Ik zou zelf voor de "dark edition" gaan, deze is wat uitgebreider dan de basis editie, en speelt eigenlijk alsof er al en uitbreiding bij zit.

Of je het thema leuker of minder leuk vindt dan het origineel is de vraag, ik vind het persoonlijk een erg mooie productie, zowel qua art als de materialen (dobbelstenen bv) die gebruikt worden.

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 22:11
King of Tokyo is gaaf ja!

Verder zou je kunnen denken aan Azul of Sagrada (voor wat abstractere games). Beiden wel prima te spelen, ook vaker en ook goed voor vakantie.
Clever is een leuk dobbelspelletje.
En je zou ook kunnen kijken naar iets als Harry Potter, Battle of Hogwarts.
Is wel een toegankelijke COOP deckbuilder, die qua wereld ook voor de dames vaak leuk is en ideaal met 4 spelers.

[Voor 3% gewijzigd door Wijnand1980 op 07-07-2021 14:22]

Acties:
  • +14Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16-09 13:40
Door Jaws of the Lion heb ik het schilderen van mini's opgepakt en heb nu ook bijna alle mini's van Stuffed Fables geschilderd.
Maar welke extra leuk zijn geworden, vind ik toch wel de mini's van Santorini!
Het is zeker niet zo mooi als wat sommige online laten zien, maar ik vind ze mooi geworden het voegt zeker wat toe aan het speelplezier. Ook leuk dat je je eigen kleuren kan kiezen voor de koppeltjes. had er zelfs een vrouw/vrouw, man/man, man/vrouw koppeltjes van kunnen maken.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je krijgt een nieuw speelbord, tickets en eigenlijk heeft iedere set wel een eigen variatie op de spelregels.
Nordic Countries is een standalone versie trouwens. Daarbij heb je het basisspel niet nodig. Bij mappacks is dat wel het geval, dan is het enkel het bord en kaarten dat je krijgt, dus geen treintjes.

Met z'n 4en zijn alleen Nordic Countries en Zwitserland niet te spelen, die zijn 2 tot 3 spelers only.

30" monitor te koop

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HellPunk
Alice's Garden is best een leuk puzzelspelletje, misschien is Tranquility ook wel wat. Kwakzalvers is zeker een aanrader, samen met Bunny Kingdom.
Ticket to ride Europa heb ik volgens mij, hoe werkt dat met uitbredingen dan? of heb je dan gewoon een heel nieuw speelbord? Tevens met 3 personen wordt geen optie aangezien we met zn 4e op vakantie gaan ;)
Ticket to Ride heeft een hele stamboom aan basisspellen en uitbreidingen, maar laten we het eenvoudig houden: als je Ticket to Ride USA of Europe hebt, dan kun je de uitbreidingen ook spelen. Dat zijn er momenteel acht:

- Asia
- India/Switzerland
- Heart of Africa
- Nederland
- UK/ Pennsylvania
- France & Old West
- Japan/Italy
- Polen

Al deze uitbreidingen bevatten een spelbord (eventueel dubbelzijdig), tickets voor de landen in kwestie en eventueel wat extra componenten. Basisspelregels zijn hetzelfde (of zo goed als), maar elke map heeft zijn eigen regeltjes zodat je wat variatie hebt.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MADG0BLIN
Gisteren deze binnen gekregen.

Morgen vakantie, dus mooi tijd om uit te zoeken hoe hij werkt. Erg benieuwd naar aanleiding van wat ik heb gezien en gelezen.

Mensen al ervaringen met deze game?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
Gisteren Tiny Epic Pirates binnengekregen. Natuurlijk meteen een potje gespeeld met mijn vriendin.

De bedoeling is om met met je schip rond te varen en daarbij buit te verzamelen en te verhandelen zodat je aan genoeg geld kunt komen om in totaal 3 schatten te kunnen begraven (wie dat als eerste doet wint). Ondertussen kun je daarbij handelsschepen aanvallen om aan buit te geraken of tegenstanders beschieten om je Legend-status omhoog te krijgen wat ook weer voordelen oplevert. Er komt nog wel enige tactiek bij kijken omdat je je acties wel wat vooruit moet plannen en daarbij ook je tegenstander dwars moet zitten. Ook proberen om uit handen van het Navy-schip te blijven.

Leuk spel, we hebben ons goed vermaakt. Wel vraag ik me af of de balans helemaal goed is. We gingen wel nek-aan-nek, beide tegelijk de 3e schat begraven en ik heb verloren door een tiebreaker. Maar of het nou echt zin heeft om anderen aan te vallen of het Navy-schip te ontwijken vraag ik me nog af.

Maar hij komt zeker vaker op tafel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21-09 14:13
GeorgeMichael schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:34:
Gisteren Tiny Epic Pirates binnengekregen. Natuurlijk meteen een potje gespeeld met mijn vriendin.
Bijna alles Tiny Epic... is uitstekend... Ik vind't erg jammer dat ik mijn gezin niet aan kan sporen voor meer Tiny Epic Zombies.

Liege, liege, liegebeest!

• GeorgeMichael
  • Niet online
Liegebeest schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:32:
[...]

Bijna alles Tiny Epic... is uitstekend... Ik vind't erg jammer dat ik mijn gezin niet aan kan sporen voor meer Tiny Epic Zombies.
Ik heb wel interesse in meer Tiny Epic games ja. Ik verwacht binnenkort de Dinosaurs-versie en ik had gisteren bijna een pledge gedaan voor de Dungeons-versie maar toen zat ik zomaar op € 100 + (wel inclusief die leuke playmatjes :+ ) dus die heb ik maar snel weggeklikt. Dan schaf ik de retail-editie maar een keer aan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20-09 15:58

Ticket to Ride
Catan
Carcassone
Risk
Codenames
30 seconds, party&co

Azul of Splendor passen denk ik prima in dat rijtje.

Als partygame zou je ook naar Dixit kunnen kijken.

Als je iets meer de diepte in wil iets als Puerto Rico, Agricola of Hoogspanning (maar bij die laatste 2 zit je al snel aan 2u speeltijd met 4 spelers)

• remcheese
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 17:49
Liegebeest schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:32:
[...]

Hier ook niet, zonde want nu komt ie af en toe op tafel in een avondje solo play. En dan is het lastig kiezen tussen Tiny Epic Zombies, Fallout, Gloomhaven, Descent, Resident Evil en Xia.

Tegenwoordig leg ik m'n game op dag 1 neer in de "mancave" en dan speel ik het ergens op dag 3 of 4 een keer.

Hier wordt Horrified trouwens dan wel weer erg leuk gevonden door ze. Hebben we toch nog wat te spelen met het gezin.

[Voor 12% gewijzigd door remcheese op 08-07-2021 23:11]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21-09 14:13
GeorgeMichael schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:02:
[...]

Ik heb wel interesse in meer Tiny Epic games ja. Ik verwacht binnenkort de Dinosaurs-versie en ik had gisteren bijna een pledge gedaan voor de Dungeons-versie maar toen zat ik zomaar op € 100 + (wel inclusief die leuke playmatjes :+ ) dus die heb ik maar snel weggeklikt. Dan schaf ik de retail-editie maar een keer aan.
Holy crap, what? Er is een Tiny Epic Dungeons?? Ik heb zitten slapen.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:04
Zijn er hier al mensen die Stationfall gespeeld hebben? Alles wat ze nu hebben is beschikbaar gesteld via print&play.

Regels: https://cutt.ly/sf-concise

Game files: https://cutt.ly/sf-pnp

Een leuke teach & playthrough (van 4 uur, waarvan heel veel teach): YouTube: Stationfall - 4p Tabletop Simulator Teaching & Play-through by Heavy...

Het lijkt me een leuk spel. Alleen de prijzen die ze rekenen vind ik nog wat extreem, ik wacht wel tot hij tegen een schappelijk bedrag in de winkel ligt. Tot die tijd ga ik het eens proberen te spelen door alles uit te printen.

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
Ik heb vandaag de print&play uitgeprint en klaargemaakt, dat was meer werk dan ik verwacht had. Veel kleine tokens.

Het bord uitprinten ging niet lekker met Adobe Reader (vanwege alle transparantie en lagen), ik heb een nieuwe pdf gemaakt die makkelijk te printen is. PM als je interesse hebt.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• pirke

Tweede potje alweer :)

Met papieren tokens is het prima speelbaar, al is hout en karton wel een stuk prettiger...

Bij het eerste potje kwam de boarder het station binnen, gooide zijn geweer naar de station chief die direct daarmee de boarder neer schoot _/-\o_

[Voor 13% gewijzigd door pirke op 11-07-2021 21:41]

• HellPunk
Dit weekend hebben mijn vrouw en ik ons Clever-toernooi afgewerkt: de drie basisspellen en dan de challenges voor Clever en Twice as Clever. Mijn vrouw won uiteindelijk drie van de vijf spellen, maar ik had in totaal meer punten. Gedeelde overwinning dus :).

Daarna was het de beurt aan Botanik, een tegellegger specifiek voor twee spelers. Elke ronde worden er drie tegels open gelegd waaruit de spelers beurtelings kiezen (met een snake draft). Op de tegels staan allerlei soorten pijpleidingen en bloemen - het thema is een mix van bomenknuffelaars steampunk, vandaar :+ .

De gekozen tegels kun je echter niet onmiddellijk aanleggen. Tussen de twee spelers in ligt namelijk een bordje met drie rijen: het 'centrale register' en één rij voor elke speler. Je mag een tegel in jouw rij leggen als hij qua kleur en/of vorm overeenkomt met de bijhorende tegel in het centrale register. Als jij of je tegenstander daarna een tegel in het centrale register legt waardoor de kleur én vorm van een tegel niet meer matchen, dan pas mag je de tegel aanleggen. Je krijgt punten voor groepen van tegels van dezelfde kleur en voor alle bloemen op je tegels.

Dit is zo 'n spel met een superlichte ruleset waar toch wat denkwerk bij komt kijken. Op BGG vond ik bovendien een solo-variant die een behoorlijke uitdaging vormt. Echt blij met deze aanschaf!

Omdat we de smaak van de tweespelerspellen te pakken hadden hebben we daarna nog een potje Targi gespeeld, dat blijft na al die jaren toch met reden een vaste waarde. Het was de bedoeling om ook nog Jaipur te spelen, maar toen was de tijd plots op :).

• GeorgeMichael
  • Niet online
HellPunk schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:24:

Daarna was het de beurt aan Botanik, een tegellegger specifiek voor twee spelers. Elke ronde worden er drie tegels open gelegd waaruit de spelers beurtelings kiezen (met een snake draft). Op de tegels staan allerlei soorten pijpleidingen en bloemen - het thema is een mix van bomenknuffelaars steampunk, vandaar :+ .
Interesting! Wij spelen voornamelijk met z'n tweeën dus zulke spellen (ook niet al te complex) hou ik goed in de gaten. Vanavond eens in verdiepen 8) .

Targi en Jaipur staan ook op de lijst ja.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HellPunk
GeorgeMichael schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:38:
[...]

Interesting! Wij spelen voornamelijk met z'n tweeën dus zulke spellen (ook niet al te complex) hou ik goed in de gaten. Vanavond eens in verdiepen 8) .

Targi en Jaipur staan ook op de lijst ja.
The Duke doet het hier ook goed, al is het nu weer even geleden. Grootste voordeel: je moet de zetten van elk stuk niet uit het hoofd kennen, want die staan gewoon op de stukken zelf :) . Je kan het spel dus altijd makkelijk weer oppikken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
HellPunk schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:16:
[...]

The Duke doet het hier ook goed, al is het nu weer even geleden. Grootste voordeel: je moet de zetten van elk stuk niet uit het hoofd kennen, want die staan gewoon op de stukken zelf :) . Je kan het spel dus altijd makkelijk weer oppikken.

8)

Binnenkort even uitproberen!

• jurjen81
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18-09 08:04
Ik speel ook voornamelijk met twee spelers en heb door dit draadje mijn ogen ook op Botanik laten vallen, dus als jullie meningen hebben: graag!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
jurjen81 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:18:
Ik speel ook voornamelijk met twee spelers en heb door dit draadje mijn ogen ook op Botanik laten vallen, dus als jullie meningen hebben: graag!
Ik vind het wel een lelijk spel/artwork maar door de Rahdo playthrough (en HellPunk) lijkt het me toch wel een fijn spelletje. Helaas kan ik 'm de komende dagen niet spelen maar ik laat nog wel even weten hoe 'ie bevalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:57
jurjen81 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:18:
Voor 2 spelers kan ik ook Hanamikoji aanraden.

https://boardgamegeek.com/boardgame/158600/hanamikoji

Paar weken geleden voor € 9,99 bij amazon.de gehaald

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
Vanavond werd verrast met een nieuwe uitbreiding voor Unmatched. Die moest natuurlijk direct even getest worden. We waren met 2 man. Dit spel valt hier altijd in de smaak en zo ook deze nieuwe versie (Roodkapje vs. Beowulf).

Dus van tevoren even Botanik geprobeerd. Echt een prima spelletje, niet te ingewikkeld, niet te lang maar toch nog wel tactisch hier en daar. Leuke aankoop voor zo’n €12, bij Sumoner (hoewel, nog wel €6,50 bezorging dus wellicht nog wat meebestellen 8) ).

Ook 7 Wonders Duel kwam weer even voorbij. Leuk hoe dat (bij ons dan) steeds tot op het laatst spannend blijft. Toch maar eens kijken naar een uitbreiding hiervoor.

Als laatste het Verboden Eiland. Ook weer top en inmiddels speelt deze ook heerlijk soepel weg.

Het is toch mooi he, lekker met een biertje de hele avond wat spelletjes doen. 8)

• HellPunk
ImdaMned schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Voor 2 spelers kan ik ook Hanamikoji aanraden.

https://boardgamegeek.com/boardgame/158600/hanamikoji

Paar weken geleden voor € 9,99 bij amazon.de gehaald
Daar heb ik heel lang over getwijfeld, maar voorlopig blijft-ie op de wishlist. Misschien dat ik 'm nog wel eens op de ruillijst zet bij een math trade.

Nova Luna werkt trouwens ook wel goed met twee!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 17:37
GeorgeMichael schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:18:
Ook 7 Wonders Duel kwam weer even voorbij. Leuk hoe dat (bij ons dan) steeds tot op het laatst spannend blijft. Toch maar eens kijken naar een uitbreiding hiervoor.
Wat de uitbreiding vooral toevoegt is een extra mogelijkheid om gedwongen kaartjes te ontwijken. Je krijgt goden erbij, die je kunt oproepen met een gunstig effect. Je pakt dan geen gebouw. Met het basisspel kun je vaak vrij goed uitrekenen welke kaartjes jij of je tegenstander zeker wel of zeker niet kunnen pakken. De enige ontwijking is een extra beurt vanuit je wonderen. Met de uitbreiding dus niet meer, wat het iets onvoorspelbaarder maakt.

Als je de uitbreiding koopt, is de inzet van Folded Space erg prettig om alles in één doosje te proppen.

Het blijft me bij dit spel altijd verbazen hoe ze een behoorlijke hoeveelheid strategie in een klein doosje en met beperkte speeltijd hebben weten te proppen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:32

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Gisteravond chapter 5 van Jaws of the Lion uitgespeeld. Moet zeggen knap gedaan hoe ze de opbouw met de eerste 5 chapters hebben gedaan. Door steeds elementen toe te voegen heb je een prima leercurve en leer je de game en spelregels al doende. Dit verlaagd de instap drempel aanzienlijk en het blijft behapbaar.

Vanavond voor de eerste keer Robinson Crusoe opgestart. Dit is dan wel het tegenover gestelde van bovenstaande, allemachtig wat een hoge drempel en veel leeswerk. Volgens mij hebben we 4-5 uren gedaan over de eerste setup, het lezen van de handleiding en het spelen van de eerste ronde :O :+

We zitten nu in een vakantiehuisje dus het spul kan hier op tafel blijven staan. Thuis spelen we meestal aan de keukentafel en dan is dat bijna geen optie, mijn vrouw zit al te kijken naar een game table die je kunt afdekken maar die dingen zijn behoorlijk overpriced.

[Voor 20% gewijzigd door Chaoss op 17-07-2021 08:29]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• pirke
Wij hebben een grote (2,6 meter) eettafel in de woonkamer, maar in de keuken hebben we nog een kleine (1,4 meter) keukentafel waar we vaak aan ontbijten. Als we iets willen laten liggen op de grote eettafel dan eten we wat vaker in de keuken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
millerman_sf schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:50:
[...]

Wat de uitbreiding vooral toevoegt is een extra mogelijkheid om gedwongen kaartjes te ontwijken. Je krijgt goden erbij, die je kunt oproepen met een gunstig effect. Je pakt dan geen gebouw. Met het basisspel kun je vaak vrij goed uitrekenen welke kaartjes jij of je tegenstander zeker wel of zeker niet kunnen pakken. De enige ontwijking is een extra beurt vanuit je wonderen. Met de uitbreiding dus niet meer, wat het iets onvoorspelbaarder maakt.

Als je de uitbreiding koopt, is de inzet van Folded Space erg prettig om alles in één doosje te proppen.

Het blijft me bij dit spel altijd verbazen hoe ze een behoorlijke hoeveelheid strategie in een klein doosje en met beperkte speeltijd hebben weten te proppen.
Bedankt voor de tip!

Gisterenavond een paar potjes Horrified gespeeld. Wat een leuk spel is dat zeg. Uitdagend, tot 5 spelers en gewoon heel leuk om te spelen, ik denk dat dit spel bij veel mensen goed aanslaat.

Het is een coop-spel en je moet met z’n alleen een aantal monsters (zoals Dracula en Frankenstein) verslaan via een soort mini-games die voor ieder monster weer anders zijn.

Deze gaat hier nog heel vaak op tafel komen.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

pirke schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 01:50:
Wij hebben een grote (2,6 meter) eettafel in de woonkamer, maar in de keuken hebben we nog een kleine (1,4 meter) keukentafel waar we vaak aan ontbijten. Als we iets willen laten liggen op de grote eettafel dan eten we wat vaker in de keuken :)
Thuis hebben we enkel een grote eettafel, met ontbijt niet echt nodig maar met avondeten wel weer. Maar iets maken met een dubbele bodem is wel te doen lijkt me.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Chaoss schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:49:

Vanavond voor de eerste keer Robinson Crusoe opgestart. Dit is dan wel het tegenover gestelde van bovenstaande, allemachtig wat een hoge drempel en veel leeswerk. Volgens mij hebben we 4-5 uren gedaan over de eerste setup, het lezen van de handleiding en het spelen van de eerste ronde :O :+
Vanavond scenario 1 uitgespeeld en het was kantje board maar we hebben het net gehaald als we tenminste alle regels juist toegepast hebben. De rulebook is niet de meest duidelijke ooit en af en toe waren er puntjes die je op verschillende manieren kunt interpreteren. Soms hebben we gegoogled wat anderen er van vonden.

We hebben er daadwerkelijk 3 avonden over gedaan, maar de rondes gingen wel steeds sneller omdat we steeds minder dingen hoefden terug te lezen.

Verder een erg leuk spel en het coop element betekend hier ook echt dat je 99% coop speelt (muv de first player token effecten) bij een game als Gloomhaven beslis en speel je toch meer zelf maar heb je gezamelijke vijanden.

Verder een leuk spel qua opzet, en aardig wat variatie in de scenario's. Enig nadeel is dat je wel erg veel tegenslagen te verwerken krijgt en ik snap dat je bij survivalen voornamelijk met tegenslagen te maken krijgt :P maar toch dit blijft een spel. Wat heb je aan 73 event cards als ze allemaal een negatief effect hebben en neerkomen op het inleveren van resources, health of determination. Het zou wat mij betreft een verbetering zijn als een klein gedeelte, bijvoorbeeld 10%, event cards met een positief effect waren. Dan heb je toch bij elk begin van de ronde de hoop dat het een keer meezit ook al is de kans klein. Nu weet je op voorhand dat elke dag/ronde met een domper start.

Idem voor de adventure cards, wij speelden een groot gedeelte van de actions met 2 characters omdat we al snel door hadden dat de adventure cards gelijk of anders op termijn een negatief effect hadden. Moeten dobbelen bij een build/gather/explore action voelt als een no-go tenzij het echt niet anders kan. Wij hadden al vrij snel een extra groen poppetje en daarna een bruin en rood poppetje om maar niet te hoeven dobbelen bij deze acties. Als er een klein gedeelte van de adventure cards enkel positief zijn dan ben je toch eerder geneigd om een gokje te nemen waardoor de game dynamischer wordt.

Hoe dan ook we hebben er wel echt van genoten. De opties om het spel iets gemakkelijker te maken door de hond en extra start items toe te voegen zijn ook wel fijn om achter de hand te hebben.

Sfeerplaatje van de te kleine salontafel in ons vakantiehuisje :P :

• Lennnn
Chaoss schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 00:43:
[...]

Vanavond scenario 1 uitgespeeld en het was kantje board maar we hebben het net gehaald als we tenminste alle regels juist toegepast hebben. De rulebook is niet de meest duidelijke ooit en af en toe waren er puntjes die je op verschillende manieren kunt interpreteren. Soms hebben we gegoogled wat anderen er van vonden.

We hebben er daadwerkelijk 3 avonden over gedaan, maar de rondes gingen wel steeds sneller omdat we steeds minder dingen hoefden terug te lezen.

Verder een erg leuk spel en het coop element betekend hier ook echt dat je 99% coop speelt (muv de first player token effecten) bij een game als Gloomhaven beslis en speel je toch meer zelf maar heb je gezamelijke vijanden.

Verder een leuk spel qua opzet, en aardig wat variatie in de scenario's. Enig nadeel is dat je wel erg veel tegenslagen te verwerken krijgt en ik snap dat je bij survivalen voornamelijk met tegenslagen te maken krijgt :P maar toch dit blijft een spel. Wat heb je aan 73 event cards als ze allemaal een negatief effect hebben en neerkomen op het inleveren van resources, health of determination. Het zou wat mij betreft een verbetering zijn als een klein gedeelte, bijvoorbeeld 10%, event cards met een positief effect waren. Dan heb je toch bij elk begin van de ronde de hoop dat het een keer meezit ook al is de kans klein. Nu weet je op voorhand dat elke dag/ronde met een domper start.

Idem voor de adventure cards, wij speelden een groot gedeelte van de actions met 2 characters omdat we al snel door hadden dat de adventure cards gelijk of anders op termijn een negatief effect hadden. Moeten dobbelen bij een build/gather/explore action voelt als een no-go tenzij het echt niet anders kan. Wij hadden al vrij snel een extra groen poppetje en daarna een bruin en rood poppetje om maar niet te hoeven dobbelen bij deze acties. Als er een klein gedeelte van de adventure cards enkel positief zijn dan ben je toch eerder geneigd om een gokje te nemen waardoor de game dynamischer wordt.

Hoe dan ook we hebben er wel echt van genoten. De opties om het spel iets gemakkelijker te maken door de hond en extra start items toe te voegen zijn ook wel fijn om achter de hand te hebben.

Sfeerplaatje van de te kleine salontafel in ons vakantiehuisje :P : [Afbeelding]
Dit spel kan je gruwelijk hard nekken. Dat vind ik wel het mooie eraan. Dan denk je het onder controle te hebben, zit er ineens een tijger in je kamp en breekt de pleuris uit.

Er zitten ook wel wat positieve kaarten bij toch?

En over het dobbelen: dat kun je imo toch vaker doen dan je denkt. Ook afhankelijk van je characters. En welke dobbelstenen je gebruikt. Sommige dobbelstenen hebben een 5/6 succes ratio. Met het juiste character zou je ook nog opnieuw mogen gooien mocht het fout gaan. Dan kun je toch wel echt je mannetjes beter ergens anders voor gebruiken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Chaoss schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 00:43:
[...]

In mijn ervaring zijn er gelukkig nog best wat eventcards die niet per se heel negatief uitpakken. Het spel is inderdaad best pittig, maar af en toe moet je ook gewoon accepteren dat je moet dobbelen met de bijbehorende nadelen daarvan. Je eventdeck helemaal volduwen is niet per se vervelend, je krijgt ze dan toch niet allemaal voor je kiezen.

Ik heb van de week de Robinson Crusoe Treasure Chest binnengekregen, weer wat nieuwe scenario's te doen. En Mystery Tales ligt hier ook nog. Dus dit is een spel dat ik echt nog wel de nodige keren op tafel wil krijgen.

30" monitor te koop

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

TERW_DAN schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:54:
[...]

In mijn ervaring zijn er gelukkig nog best wat eventcards die niet per se heel negatief uitpakken. Het spel is inderdaad best pittig, maar af en toe moet je ook gewoon accepteren dat je moet dobbelen met de bijbehorende nadelen daarvan. Je eventdeck helemaal volduwen is niet per se vervelend, je krijgt ze dan toch niet allemaal voor je kiezen.
Volgens mij krijg je ze wel allemaal? Tenzij de setup bij andere scenarios anders is. Wij moesten nu 12 event cards trekken, gelijk aan het aantal rondes, op het moment dat je aan het begin vd ronde/dag een adventure card als event card krijgt moet je de gevolgen accepteren en doorgaan tot je een event card krijgt. Op die manier krijg je ze allemaal voor je kiezen tenzij er toevallig een Adventure kaart onderaan de stapel ligt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Chaoss schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:59:
[...]

Volgens mij krijg je ze wel allemaal? Tenzij de setup bij andere scenarios anders is. Wij moesten nu 12 event cards trekken, gelijk aan het aantal rondes, op het moment dat je aan het begin vd ronde/dag een adventure card als event card krijgt moet je de gevolgen accepteren en doorgaan tot je een event card krijgt. Op die manier krijg je ze allemaal voor je kiezen tenzij er toevallig een Adventure kaart onderaan de stapel ligt.
Zo heb ik het nog nooit gespeeld eigenlijk, eigenlijk altijd 1 kaart, ongeacht van welk deck dat die komt. Ook omdat je die kaarten onderin moet leggen voor de acties die je erop kan doen. Als je dan ineens meerdere kaarten moet trekken dan gaat dat niet. En dan voelt het ook redelijk ongebalanceerd aan eigenlijk.

30" monitor te koop

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Lennnn schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:02:
[...]

Er zitten ook wel wat positieve kaarten bij toch?
Event cards zijn allemaal 'uitdagingen' waar je mee te maken krijgt.

Adventure cards waren soms positief maar dan op termijn negatief, bijvoorbeeld: neem 2 hout, schud deze kaart in het event deck - > je dak zakt in halveer je roof.

Maar ik heb bewust de andere adventure cards niet gelezen ivm spoilers dus het kan ook zijn dat wij gewoon geen kaarten hebben gehad die louter positief zijn.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

TERW_DAN schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:02:
[...]

Zo heb ik het nog nooit gespeeld eigenlijk, eigenlijk altijd 1 kaart, ongeacht van welk deck dat die komt. Ook omdat je die kaarten onderin moet leggen voor de acties die je erop kan doen. Als je dan ineens meerdere kaarten moet trekken dan gaat dat niet. En dan voelt het ook redelijk ongebalanceerd aan eigenlijk.
Dan speel je volgens mij niet volgens de regels, of wij hebben het over verschillende kaarten :P

Uit het rulebook (staat in het hoofdstuk bij de event fase) :

Adventure cards die je in je event deck stopt belanden ook niet linksonder op je speelbord

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Chaoss schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:08:

Adventure cards die je in je event deck stopt belanden ook niet linksonder op je speelbord
Daar leg ik ze wel altijd neer eigenlijk. Dat is ook hoe de let's play video's het lijken te doen allemaal. Want anders heb je ook niet zo veel aan de onderste helft op die kaarten.

Maar ik zou de spelregels er even op na moeten slaan of ik het dan helemaal goed doe. Het voelt alleen onlogisch aan om het anders te doen.

30" monitor te koop

• HellPunk
Voor mijn verjaardag Maglev Metro gekregen, ik kijk er wel naar uit om die te proberen. Maar eerst moet ik 'flavour of the month' Meadow nog spelen, die ligt klaar op de spellentafel. Het wordt wel een drukke week voor nieuwe spellen, want Codex Naturalis en Shelfie Stacker liggen ook nog op de stapel en Mr. Cabbagehead's Garden en Nanga Parbat komen er ook aan. Zo gaat Shelfie Stackers zijn naam wel eer aandoen :+ .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HellPunk
Gisteren maar eens Shelfie Stacker op tafel gelegd. Wat meteen duidelijk werd: het thema uitleggen aan iemand die nooit een spellenverzameling 'beheerd' heeft is een hele klus - alleen al het concept van een 'shelf of shame' is de meeste mensen helemaal vreemd :+

Het spel zelf speelt heel erg vlot. Eerst worden er 'spellendozen' samengesteld door op elke doos drie dobbelstenen te leggen. Daarna kiest elke speler uit zijn hand een karakterkaart. Elk karakter heeft een ability die tijdens het spel gebruikt kan worden, zoals een dobbelsteen met 1 verhogen of verlagen. Elk karakter kan tijdens het spel één keer gebruikt worden. De kaart bepaalt ook in welke volgorde de spelers hun doos met 'spellen' kiezen.

Daarna moet je de gekozen dobbelstenen in je kast plaatsen. Je hebt vijf kolommen en in elke kolom mag je dobbelstenen van één kleur leggen, telkens in oplopende volgorde. Zessen zijn jokers, die mag je naar eender welk getal aanpassen. Dobbelstenen die je niet kan leggen gaan naar je shelf of shame.

Tijdens het spel kan je twee bonussen verdienen (het meeste dobbelstenen van een bepaalde kleur en een bepaalde rangschikking van spellen), op het einde krijg je punten voor hoe hoog je de spellen gestapeld hebt, voor de spellen met de hoogste waarde in elke kolom en de getrokken scorekaart.

Slotsom: leuk voor Sagrada-fans, al is het wat minder voorspelbaar en is het thema misschien iets moeilijker te verkopen :).

Pagina: 1 ... 121 122 123 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee