It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Hmm, ik zag hem al langskomen en vond het toen wat duur, maar nog eens gekeken en ziet er toch wel erg tof uit.. Zit er nu serieus over te denken, TtR is een van de favoriete spellen van mijn vrouw ook.HellPunk schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:25:
Het ging hier een tijdje geleden over een Kickstarter-campagne voor custom treintjes voor Ticket to Ride. Die campagne is nu live.
In de KS kost een volledige set €59 + €17 aan verzending + BTW. Niet goedkoop, maar wel een leuk cadeau voor de treinspellenfanaat, zo bekijk ik het dan maar
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Volgende maand (naar verwachting 28 mei 2021) is de release van Ticket to Ride Europe: 15th Anniversary Edition. Daarin worden ook "custom" treinen toegevoegd. Deze treinen zijn iets groter dan de standaardmodellen waardoor ze iets moeilijker (niet onmogelijk) te gebruiken zijn voor de uitbreidingen.HellPunk schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:25:
Het ging hier een tijdje geleden over een Kickstarter-campagne voor custom treintjes voor Ticket to Ride. Die campagne is nu live.
In de KS kost een volledige set €59 + €17 aan verzending + BTW. Niet goedkoop, maar wel een leuk cadeau voor de treinspellenfanaat, zo bekijk ik het dan maar
Ik zit ook nog even op het hek, zoals dat in het Engels heet. Het is zeker aan de prijs, maar als ik in de plaats een goede fles gin koop kost die me ook €50 en die is na enkele spellenavonden leegMADG0BLIN schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:08:
[...]
Hmm, ik zag hem al langskomen en vond het toen wat duur, maar nog eens gekeken en ziet er toch wel erg tof uit.. Zit er nu serieus over te denken, TtR is een van de favoriete spellen van mijn vrouw ook.
Klopt, maar ik heb niet meer zo gek veel spellen op m'n wishlist staan. Dan is er wel budget vrij voor een gekkigheidjeCass Casey schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:23:
Net zitten kijken. Inderdaad leuke uitbreiding, maar voor dat geld koop ik liever 1, 2 of meer andere spellen.
Die had ik ook gezien en ik ben het nu weer aan het overwegen... Met BTW en shipping kosten de treinen van de KS €90+, ruim meer dan de pre-order voor de 15th Anniversary en die treinen zien er dan nog eens een stuk beter uit.Kevaai schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:58:
Volgende maand (naar verwachting 28 mei 2021) is de release van Ticket to Ride Europe: 15th Anniversary Edition. Daarin worden ook "custom" treinen toegevoegd. Deze treinen zijn iets groter dan de standaardmodellen waardoor ze iets moeilijker (niet onmogelijk) te gebruiken zijn voor de uitbreidingen.
Als de treinen dezelfde grootte hebben als in de 10th Anniversary, dan zijn de 'deluxe' treinen 6mm groter dan de standaard treinen. In deze foto lijkt dit niet zoveel problemen op te leveren als ik me ingebeeld had, zeker niet bij korte routes. Bij routes van 5 of meer treintjes moet je er wel op letten dat je de namen van de steden niet bedekt. Routes van die lengte komen wel niet zoveel voor en het is makkelijk op te lossen door gewoon een treintje uit het spel te nemen als je de route op het bord zet.
Moeilijk, moeilijk, moeilijk
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Zo moeilijk vind ik die afweging niet. Heb het spel direct na de aankondiging gereserveerdDie had ik ook gezien en ik ben het nu weer aan het overwegen... Met BTW en shipping kosten de treinen van de KS €90+, ruim meer dan de pre-order voor de 15th Anniversary en die treinen zien er dan nog eens een stuk beter uit.
Als de treinen dezelfde grootte hebben als in de 10th Anniversary, dan zijn de 'deluxe' treinen 6mm groter dan de standaard treinen. In deze foto lijkt dit niet zoveel problemen op te leveren als ik me ingebeeld had, zeker niet bij korte routes. Bij routes van 5 of meer treintjes moet je er wel op letten dat je de namen van de steden niet bedekt. Routes van die lengte komen wel niet zoveel voor en het is makkelijk op te lossen door gewoon een treintje uit het spel te nemen als je de route op het bord zet.
Moeilijk, moeilijk, moeilijk
Je kunt natuurlijk altijd bij Stonemaier Games zelf kopen, die hebben distributiecentra voor ieder continent, waardoor shipping snel is en de kosten prima te behappen blijven. En, you know, dat je 100% zeker weet dat je de real deal te pakken hebt.Basekid schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:19:
Mwah koop sws liever niet bij Amazon.com omdat het vaak erg duur is qua shippping en dan ook nog import tax...
.de en .fr etc heb ik wel goede ervaring mee, alhoewel je inderdaad erg goed moet opletten wie de verkoper is, en welke taalversie je van het spel koopt...
Er zijn zes plekken waar je werkers kan plaatsen. Elke plek geeft een bepaald ingrediënt en heeft ook een actie waarmee je de werkers en ingrediënten mee kan manipuleren. De plaatsing van de werkers gaat in twee fases en in elke fase worden willekeurige plekken geblokkeerd. Als je dus bvb. een specifiek ingrediënt nodig hebt en dat is in de eerste fase beschikbaar, dan moet je er meteen je werkers plaatsen, want later kan het weg zijn.
Als iedereen zijn werkers geplaatst heeft worden de locaties één na één afgehandeld. Als er een speler is met de absolute meerderheid, dan kan die kiezen om alle ingrediënten van die locatie te nemen. Doet hij dat niet, dan kan iedereen die op die plek een werker staat de bijhorende actie uitvoeren en ingrediënten nemen zo lang de voorraad strekt. Met de actie kun je bvb. een ingrediënt of een werker naar een andere locatie verplaatsen. Zo kan je extra ingrediënten verplaatsen naar een locatie waar je de meerderheid hebt of net op een locatie de meerderheid van een ander breken.
We speelden met twee en net zoals bij de meeste area majority spellen heeft ook Festo! wel baat bij een hoger spelertal. Het was nu door het gebrek aan competitie net iets te makkelijk om te krijgen wat je wilde. Het was verder wel een prettig spel, mede door de korte speeltijd: het spel is net kort genoeg om leuk te blijven en niet routineus te worden.
Yes mijn Viticulture EE, incl. Tuscany en de 2 mini's expansions en munten komt ook van Stonemaier zelf, weet niet of er nu nog wat veranderd is sinds brexit. Aangezien ze volgens mij vanuit de UK shippen.Smuey schreef op zondag 11 april 2021 @ 00:25:
[...]
Je kunt natuurlijk altijd bij Stonemaier Games zelf kopen, die hebben distributiecentra voor ieder continent, waardoor shipping snel is en de kosten prima te behappen blijven. En, you know, dat je 100% zeker weet dat je de real deal te pakken hebt.
Afgelopen weekend feest maar liefst 2 Lacerda's gespeeld, beide voor de eerste keer, The Gallerist en On Mars!Vnze schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:26:
[...]
Nu ben ik nieuwsgierig, wat versta je als een scherpe prijs, en waar heb je dat gevonden?
Veel plezier ermee in elk geval. Ik ben op mijn beurt ook benieuwd naar jouw ervaringen!
Vrijdag begonnen met The Gallerist een vrij overzichtelijke maar ook wel weer typische Lacerda / O'Toole. Eigenlijk maar 4 actie spots (per spot 2 mogelijke acties) en 1 executive actie op je beurt. Als je de icoontjes allemaal een keer gezien / behandeld heb, spreken de acties en mogelijkheden daarna eigenlijk voor zich. Leuke toevoeging t.a.v. worker placement is het vergaren van kicked-out acties doormiddel van een assistant achter te laten op een locatie, gaat een andere speler hierheen, heb je mogelijkheid tot een out-of-turn extra actie. Uiteindelijk draait het spel om slim handelen, timen van bepaalde acties en stukje set collection t.a.v. aangeschafte en verkochte kunst. Na het eten begonnen met spelen en korte uitleg en voor de avondklok gefinished en nog naar huis gereden.
Zondagavond, zelfde principe na het eten On Mars op tafel gelegd, alleen ik had mij ingelezen op de regels. Dus het plan was een leer-potje met het idee dat afronden onmogelijk zou zijn. Echter gaandeweg ging het e.e.a. wel steeds meer lopen qua acties en extra acties (zelfde spelers als de Gallerist en ook bekend met Escape Plan), omdat acties en icoontjes veelal terug komen op verschillende plekken. On Mars is een worker placement met twee zijdes op het bord met aan iedere zijde eigen acties. Welke acties je uit kan voeren is dan ook afhankelijk waar je Astronaut zich bevind, tussen rondes door zijn er shuttle fases waar je kan reizen tussen de 2 zijdes. Aan de ene kant heb je de orbit rond Mars en aan de andere kant de Colony waar je werkt aan het opbouwen van het LSS (Life Support System). Dit doe je aan de hand van een aantal vitale gebouwen (Oxygen Condensers, Water Plants, Greenhouses & Power plants). Het leuke is dat je samen bouwt aan de colony maar wel nog steeds individueel scoort waarbij wederom timing alles is.
Beide spellen bevielen erg goed en geven veel ruimte om een volgende playtrough tactischer te werk te gaan!
Hebben ze aan gedacht. Van de website:Mvdbeld schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:23:
[...]
Yes mijn Viticulture EE, incl. Tuscany en de 2 mini's expansions en munten komt ook van Stonemaier zelf, weet niet of er nu nog wat veranderd is sinds brexit. Aangezien ze volgens mij vanuit de UK shippen.
De prijs die je dus betaalt is altijd de uiteindelijke prijs, dus geen verrassingen met inklaringskosten ofzo. Mogelijk is de prijs dus niet altijd de scherpste, maar geen verrassingen achteraf is (mij, in ieder geval) ook wat waard.If you’re in the European Union, we ship DDP (delivery duty prepaid) so you don’t incur charges upon delivery (our fulfillment center in that region is Spiral Galaxy in the UK). To accomplish this, we charge VAT at checkout if you’re shipping to an EU country. You’ll see the total VAT cost listed under “taxes” at checkout. If you live in the EU, you can order from the Stonemaier Games webstore with confidence that the price you pay us is the full amount you’ll pay for the product(s).
Gisteren hebben we hem voor het eerst gespeeld. Ofja, gespeeld. Er zit een tutorial-scenario bij waarbij elke handeling voorgeschreven wordt. Dat klinkt weinig inspirerend, en dat is het eigenlijk ook
De grote vraag is dan natuurlijk: maar is het ook leuk? En wat mij betreft is het antwoord 'ja'
[ Voor 20% gewijzigd door Wormaap op 12-04-2021 13:06 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Edit: is live, prijs en verzending vallen mee
[ Voor 6% gewijzigd door HellPunk op 13-04-2021 14:31 ]
Wat zijn jullie ervaringen met de mathtrade? Ik wil graag een keer meedoen, maar is dit ook zinvol voor kleinere spellen. Ik zie bijvoorbeeld de De Crew erop staan. Dat kost ong. €13 in de winkel. Shipping is ong. €10. Dus ik bespaar €3, maar ik ben een spel kwijt. Heeft dit dan alleen zin voor grotere spellen?MADG0BLIN schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:56:
Er staat ook weer een nieuwe math trade online op BoardGameGeek voor de liefhebbers, ik heb er net weer een aantal toegevoegd:
https://boardgamegeek.com...lux-math-trade-april-2021
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Tja wat denk je zelfViNcE schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:53:
[...]
Wat zijn jullie ervaringen met de mathtrade? Ik wil graag een keer meedoen, maar is dit ook zinvol voor kleinere spellen. Ik zie bijvoorbeeld de De Crew erop staan. Dat kost ong. €13 in de winkel. Shipping is ong. €10. Dus ik bespaar €3, maar ik ben een spel kwijt. Heeft dit dan alleen zin voor grotere spellen?
Ik zou het wel leuk vinden wanneer we hier ook zoiet zouden hebben, mischien wat informeler.
Ik heb bijvoorbeeld een 1e editie Doom waar ik niks mee doe.
https://boardgamegeek.com/boardgame/10640/doom-boardgame
mocht er iemand interesse hebben, en wat te riuilen hebben.....
De Crew is trouwens erg leuk, voor 13 EUR zou ik daar niet te lang over nadenken.
Daar heb ik een of twee keer aan meegedaan, en dat is op zich prima bevallen. Ik had alleen zelf niet helemaal goed gelezen en één game gekregen die ik eigenlijk niet wilde, en één keer shipping betaald terwijl ik eigenlijk alleen free shipping trades wildeViNcE schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:53:
[...]
Wat zijn jullie ervaringen met de mathtrade? Ik wil graag een keer meedoen, maar is dit ook zinvol voor kleinere spellen. Ik zie bijvoorbeeld de De Crew erop staan. Dat kost ong. €13 in de winkel. Shipping is ong. €10. Dus ik bespaar €3, maar ik ben een spel kwijt. Heeft dit dan alleen zin voor grotere spellen?
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Ik zag toen een kickstarter voor een speelmat. Het was een Gripmat. Ik had helaas net de einddatum gemist, maar ik was zo geinteresseerd dat ik toch even contact heb opgenomen. Gelukkig kon ik toen nog meedoen en ze zouden me meenemen in de pledge manager. Dit was toen precies in de tijd dat X-Wing super populair was. Dus ik dacht, laat ik er meteen 10 kopen, dan kan ik er misschien nog wat verkopen. Geld overgemaakt via paypal en ik was helemaal tevreden.
Toen de matten geproduceerd werden, ging er echter van alles mis: misprints, verkeerde lijm, communicatieproblemen, verzendproblemen. Echt alles ging mis. Dit liep toen misschien al een jaar en uiteindelijk hadden ze toch een geschikte mat geproduceerd. Het geld was alleen op en je kon je mat alleen krijgen als je extra betaalde. Dat was ik eigenlijk niet van plan en heb toen mijn geld terug gevraagd. Helaas geen reactie. Nog een jaar later heb ik weer een mailtje gestuurd met de vraag wat het me zou kosten als ik ze toch opgestuurd wilde krijgen. Geen reactie. Mijn laatste poging was 2018, helaas weer geen reactie.
Toen krijg ik ongeveer een maand geleden een mailtje van het bedrijf (Break from Reality Games. Hij was zijn email aan het opschonen en vroeg of ik ooit mijn bestellen had gekregen. Na wat heen en weer gemail, kreeg ik de link naar de webshop en mocht ik 10 matten uitzoeken. Ik heb een aantal matten gekozen en je raadt het nooit (of wel, anders had ik dit niet allemaal geschreven)!
10 x een prachtige Gripmat.
Dit is mijn langslopende 'kickstarter' met een duur van 7 jaar! Ik had het echt niet meer verwacht, maar ze zijn echt prachtig. Ik had net vorig jaar bij DeepCutStudios een mat gekocht, maar ik denk dat ik deze toch prettiger vind. Ik zal ze nog eens goed naast elkaar bekijken.
[ Voor 8% gewijzigd door ViNcE op 15-04-2021 19:21 ]
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Ik heb altijd best wel goede ervaringen met de math trade gehad. De allereerste keer heb ik wel een relatief duur spel (weet niet meer welk) geruild voor Savannah Tails en dat was niet meteen de bedoelingViNcE schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:53:
[...]
Als je voor het eerst meedoet is vooral de OLWLG-tool je grootste obstakel, het is niet meteen het handigste stuk software. Zeker duplicate protection (zodat je niet twee keer hetzelfde spel krijgt) vergt toch wel enige aandacht.
De kwaliteit van het hout (stevigheid, kleur etc) is echt heel goed! Het is een super degelijke set, maar je moet wel van wat knutselen houden. Bij elkaar was ik er een klein uurtje mee bezig.
Zoals ook op de foto's is te zien krijg je platen waaruit je de verschillende onderdelen moet 'drukken'. Hier moet je heel erg voorzichtig mee zijn (met name het plexiglas gedeelte) want sommige onderdelen zijn erg breekbaar (bij mij brak er direct een stukje af wat ik gelukkig snel kon lijmen).
Voor het in elkaar zetten heb ik gebruik gemaakt van wat houtlijm, een Stanley mes (om de lastige stukken een beetje los te snijden) en een aantal kleine houtklemmetjes. De instructies die je kan downloaden op de website van cre8bg zijn goed.
Ik kan de set echt aan iedereen aanraden
:strip_exif()/f/image/Entn3kPCVqlGvCe4ww7ur1Tz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yWXmJL6IFPAbZEH5zXQILMPZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pLo8Pf85JaeFokvvVBvBoYaA.jpg?f=fotoalbum_large)
big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.
Dat ziet er gelikt uit! Denk je dat er nog ruimte over is voor de kaarten uit de Oceanië- uitbreiding? Ik geloof dat daar 95 kaarten bij zitten.Wobbit schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:05:
Gisteren heb ik dan eindelijk mijn "Ornithologist’s Organizer with Bird Feeder – for Wingspan" ontvangen van CRE8BG.
Geen idee om eerlijk te zijn. Er is wel genoeg ruimte voor de Europa expansie. Ik zal vanmiddag even kijken hoeveel ruimte er is. Ik heb alles gesleeved dus je kan het nog wel enigzins naar beneden drukken.HellPunk schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:58:
[...]
Dat ziet er gelikt uit! Denk je dat er nog ruimte over is voor de kaarten uit de Oceanië- uitbreiding? Ik geloof dat daar 95 kaarten bij zitten.
big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.
Ik heb even voor je nagekeken! Zie de twee screenshots hieronder, in het linkervak heb ik 110 kaarten zitten. 100 per vak gaat goed en dan kan je eea ook gemakkelijk eruit pakken.HellPunk schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:58:
[...]
Dat ziet er gelikt uit! Denk je dat er nog ruimte over is voor de kaarten uit de Oceanië- uitbreiding? Ik geloof dat daar 95 kaarten bij zitten.
Voor jou informatie, ik heb alleen de basis (geen Europa of Oceanië).
![]() | ![]() |
Dat gaat dan met de uitbreidingen zo te zien redelijk lastig worden. Ook komen er nog een heel aantal uitbreidingen bij de komende jaren.Wobbit schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:52:
[...]
Ik heb even voor je nagekeken! Zie de twee screenshots hieronder, in het linkervak heb ik 110 kaarten zitten. 100 per vak gaat goed en dan kan je eea ook gemakkelijk eruit pakken.
Voor jou informatie, ik heb alleen de basis (geen Europa of Oceanië).
[Afbeelding] [Afbeelding]
Er komt overigens ook weer een legendary box net als bij Scythe waar straks alles in past. Dus het loont de moeite misschien ook wel om te wachten.
Het prototype is laatst getoond tijdens een van de livestreams van Jamey.
Oh, vertel meer! Welke uitbreidingen komen er dan nog aan?MADG0BLIN schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:05:
[...]
Dat gaat dan met de uitbreidingen zo te zien redelijk lastig worden. Ook komen er nog een heel aantal uitbreidingen bij de komende jaren.
Er komt overigens ook weer een legendary box net als bij Scythe waar straks alles in past. Dus het loont de moeite misschien ook wel om te wachten.
Het prototype is laatst getoond tijdens een van de livestreams van Jamey.
Heb de info over de big box al gevonden
https://stonemaiergames.com/games/wingspan/wingspan-big-box/
[ Voor 8% gewijzigd door Hopjesvla79 op 16-04-2021 16:31 ]
Hi Ha Hopjesvla
Alle missende continenten gaan er komen is altijd gezegd.Hopjesvla79 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:28:
[...]
Oh, vertel meer! Welke uitbreidingen komen er dan nog aan?
Dus sowieso nog Afrika, Azië en Zuid Amerika.
En gezien het aantal verkochte exemplaren verwacht ik dat dat ook wel gaat gebeuren.
Op dit moment zijn er 746,991 exemplaren verkocht van Wingspan. Dus reden genoeg om nog even door te gaan.
De informatie over de big box staat trouwens hier: https://stonemaiergames.com/games/wingspan/wingspan-big-box/
Hier hebben we meestal de Europa kaarten op een aparte stapel liggen, om zo ook wat vaker deze vogels te pakken.
Hi Ha Hopjesvla
Tot mijn verrassing bieden ze ook tabletop artikelen aan!
Zie bijvoorbeeld deze dice tower: https://ugears-shop.nl/dice-tower/
[ Voor 8% gewijzigd door Thrace Grumble op 17-04-2021 08:05 ]
XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble
Ik moet Oceanië nog altijd uitpakkenHopjesvla79 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:43:
Voor diegenen die Oceanië hebben, spelen jullie alleen nog maar met die uitbreiding, eventueel gemixt met Europa? Of heb je dan te veel kaarten om zo de specifieke kaarten van die uitbreiding te gebruiken?
Hier hebben we meestal de Europa kaarten op een aparte stapel liggen, om zo ook wat vaker deze vogels te pakken.
Ik ben wel van plan om alles door mekaar te mixen, voor zover ik weet blijft de verdeling van de verschillende vogeltypes ongeveer gelijk. Alleen de nieuwe gele kaarten gaan wat minder voorkomen als je ook Europa gebruikt, maar van wat ik lees uit de reviews is dat niet meteen een probleem.
Volgens mij hebben we het ook nog nooit geprobeerd met maar 1 van de 2 uitbreidingen. Maar als er in de toekomst dus nog meer bijkomen dan zal dat bijna wel moeten een beetje mix&match.
Of zou er dan ook een "ultimate" komen met grotere speelborden, een extra leefgebied etc. zodat je álle expansies in 1x kunt gebruiken in een Wingspan - Trek rond de wereld van 8u lang?
Beeromaniac
Om een lang verhaal kort te maken: in dit spel bouw je treinstellen op door telkens wagons aan te haken en deze te upgraden. Door je conducteurs doorheen de treinen te bewegen scoor je punten voor de treinstellen. Bovendien bouw je ook aan de spoorwegroute zelf door kaarten aan te leggen en je trein over het spoor te laten rijden. Dit levert dan weer bepaalde bonussen op. Beide dingen doe je door kaarten te kiezen uit een display. Het spel duurt zes rondes en elke ronde kies je drie kaarten. Na elke twee rondes wordt er gescoord.
First Class is zo 'n spel waarin je elke ronde relatief weinig lijkt te doen (drie kaarten nemen), maar als je erin slaagt om de juiste combo's te nemen kun je tegen het einde van het spel echt een massaal voordeel halen. Zo had mijn vrouw op de treinroute, die altijd eerst scoort, een groot aantal upgrades voor haar treinstellen verzameld. Toen daarop de treinstallen tenslotte gescoord werden kreeg zij in één klap meer dan vijftig punten, mede dankzij bijkomende score-verdubbelaars. Ik had gekozen voor straight-up punten op mijn treinroute, maar die verzonken dus in het niets
Dit zal wel meer op tafel komen, het speelt lekker snel en er zit toch wat diepte in. Er zitten standaard ook verschillende modules in de doos met andere kaarten zodat je telkens wat variatie kan brengen.
Vandaag nog wel even Lost patrol nieuw kunnen kopen. Het is geen top game plus eigenlijk kan je bijna niet niet winnen als de scout maar leuk voor tussendoor plus hij was heel betaalbaar. zeker omdat hij al redelijk lang uit of print is. Plus voor die prijs was het niet eens duur voor de minis. (50 euro)
Denk dat ik de game bij space hulk er bij gooi de doos ze vullen elkaar mooi aan.
Plus nog raptor gekocht voor 25 euro erg toffe game ooit op essen gespeeld maar toen te veel al uitgeven. Was ook iets blij dat essen niet door ging dit jaar (corona was niet heel lief voor mijn bankrekening) wel erg jammer had net besloten weer een keer te gaan. Dus misschien dit maar weer heen maar met de huidige corona aanwezig is toch wel wat anders dan con crud. dus dit jaar nog weer een staycation en dan zien we wel weer.
Maar deze maand maar een bezem door de kast heen en opruimen wat ik niet meer ga spelen (of best zonder kan) Zijn er helaas toch wel weer een hoop (cult of the new) en moet zeggen dat ja dat is leuk elke keer nieuwe games maar echt goed de games spelen doe je dan niet dus soms is vaker spelen leuker dan elke keer weer wat nieuws.
Plus begonnen aan mijn Aliens minis in elkaar zetten. Best een hoop werk moet nog 12 xenomorphs in elkaar zetten plus de staarten. En dan nog schilderen. Maar wat een mooie game is dat geworden GF9 is de meester van licentie games. Firefly is al tof alleen wat langzaam maar erg goed. Wil nu nog doctor who hebben is ook een prima game maar ook tof om te schilderen. Moet ook zeggen dat GF9 games redelijk goede minis hebben. Ben niet echt een startrek fan maar toch wel een beetje met discovery en de nieuwe serie.
Maakt zeker erg mooi spulThrace Grumble schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:34:
Ik kwam zojuist bij het lokale tankstation artikelen tegen van UGears, mechanische houten modellen. Leek me leuk spul.
Tot mijn verrassing bieden ze ook tabletop artikelen aan!
Zie bijvoorbeeld deze dice tower: https://ugears-shop.nl/dice-tower/
En misschien dat ik die big box van wingspan ga kopen of niet het is vaak toch weer 30 euro meer voor een grotere doos kan ik misschien beter even wachten tot iemand een houten chest maakt voor wingspan. Kost misschien iets meer maar dan is het wel voor life. (moet nog steeds mijn crate voor firefly in elkaar zetten. En beitsen alleen de juiste beits vinden is lastiger hier in nederland als alle tips voor een product is die alleen in de US te krijgen is. Er zullen vast wel goede zijn in nederland ook maar het mag geen vlekken geven aan de inhoud.
[ Voor 19% gewijzigd door MeZZiN op 01-05-2021 11:08 ]
Ik krijg Concordia in ruil voor mijn oude Eclipse. Ben ik erg blij mee. Ik had Eclipse graag wat vaker gespeeld, maar het komt gewoon niet op tafel.HellPunk schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:40:
Iemand nog wat leuks uit de Benelux Math Trade gesleept? Ik had alles gezet op het enige exemplaar van Norenberc en dat is ook gelukt. Hopelijk slaag ik erin om nog wat cash trades uit de leftover MT te halen!
Mijn BGG profiel
Het probleem dat mijn vrouw met het basisspel had was dat je in het begin wat klem kan komen te zitten als je niet meteen de juiste combo van vogel- en scorekaarten hebt. De twee uitbreidingen fixen dit in grote mate met de einde-ronde en einde-spel-kaarten, de nectar en de nieuwe spelerborden. Hierdoor kun je veel beter inspelen op hetgeen je in je hand hebt.
Ik had als doelkaart een rij van vogels met oplopende of aflopende spanwijdte in het bosgebied. Die kon ik redelijk makkelijk maken, zelfs binnen de eerste twee rondes. Daarbij had ik er echter niet op gelet dat er geen vogels met bruine eigenschappen in die rij lagen. Ik kon dus makkelijk veel voedsel krijgen, maar verder zonder één enkele bonus. Bovendien had ik één vogel horizontaal mogen spelen waardoor die twee velden bedekte. Dit kostte me later punten voor de scoretegel 'aantal vogels in bosgebied', dat was dus niet zo handig gepland van mezelf
Wat met uiteindelijk helemaal de overwinning kostte waren de nectar-scores: ik had in alle drie de gebieden het minste nectar, een verschil van 9 punten. Ik vond het echter vooral prettig dat mijn vrouw nu wel lol had in het spel
Concordia staat nog op mijn grijze lijst: spellen die ik wel eens wil kopen als ik het ergens goedkoop zieViNcE schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:21:
[...]
Ik krijg Concordia in ruil voor mijn oude Eclipse. Ben ik erg blij mee. Ik had Eclipse graag wat vaker gespeeld, maar het komt gewoon niet op tafel.
Uiteindelijk 1 spel geruild. Uchronia, welke ik ooit had gekocht / geruild op Spiel had ik nog nooit gespeeld. Daarvoor Draftosaurus gekregen, was ik al een tijdje naar op zoek, dus wel tevreden. Gisteren 2x gespeeld, leuk en snel spelletje.HellPunk schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:40:
Iemand nog wat leuks uit de Benelux Math Trade gesleept? Ik had alles gezet op het enige exemplaar van Norenberc en dat is ook gelukt. Hopelijk slaag ik erin om nog wat cash trades uit de leftover MT te halen!
Gisteren ook weer een pot Wingspan gespeeld met Oceanie, herkenbaar wat jij schrijft, mijn jongste dochter won nooit na 15 potjes, dus de lol was er wel van af. Gisteren ook niet gewonnen, maar ze speelde in ieder geval een leuke en goede pot en had er weer plezier in, dat scheelt inderdaad. Voor mij blijft het elke keer weer leuk.
Tides of Madness valt in dezelfde categorie. Normaal gesproken heb ik helemaal niets met drafting games, omdat ik een draft-mechanic ontzettend de flow van een spel vind verbreken. Maar omdat je ToM maar met twee speelt en de draft het hele spel is (en er dus geen flow te verbreken is) vind ik'm ineens wél leuk. Ook daar met best veel verschil gewonnen.
Gisteravond hebben we met een vriendin die op bezoek was Keyflower gespeeld. Al jaren één van mijn favorieten, en helaas een spel dat ik eigenlijk altijd win. Behalve gisteren, en ook nog eens door m'n eigen fout (en het feit dat m'n vriendin gewoon goed bezig was natuurlijk). In de laatste ronde had ik door een paar puntjes op te offeren met overmacht alles waar mijn vriendin punten uit haalde kunnen overnemen. Maar ik dacht dat ik wel voor liep en besloot het spel te beëindigen. Na het tellen won mijn vriendin met een paar punten verschil
Was onderdeel van een groter pakket, waardoor ik oa 7th Continent (incl alle uitbreidingen) over heb ;-)
Verder Underwater Cities; die lijkt me ook erg gaaf.
Mochter er liefhbbers voor 7th continent zijn....
Ik ben voor de wat zwaardere spellen op solo gaming aangewezen, vandaar Mage Knight....
Spirit Island is ook een persoonlijke favoriet.
Nog iemand goeie tips voor solo spellen?
Ik speel bijna alleen maar solo, dus hier mijn favo spellen, wie weet zit er wat interessants tussen voor je!smurfinmark schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:22:
Gisteren eindelijk Mage Knight UE binnen kunnen hengelen.
Was onderdeel van een groter pakket, waardoor ik oa 7th Continent (incl alle uitbreidingen) over heb ;-)
Ik ben voor de wat zwaardere spellen op solo gaming aangewezen, vandaar Mage Knight....
- Gloomhaven (+ Jaws of the Lion)
- Robinson Crusoe Adventures on the Cursed Island
- Terraforming Mars
- Arkham Horror lcg
- Anachrony
- Lost Ruins of Arnak
- Marvel Champions
- Set a Watch
- Castles of Burgundy
En Mage Knight en 7th Continent zijn ook favorieten hier!
www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie
Heb je Spirit Island al geprobeerd?DaMei schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:44:
[...]
Ik speel bijna alleen maar solo, dus hier mijn favo spellen, wie weet zit er wat interessants tussen voor je!
- Terraforming Mars
- Arkham Horror lcg
- Anachrony
- Lost Ruins of Arnak
- Marvel Champions
- Set a Watch
- Castles of Burgundy
Mijn persoonlijke favoriet.
Ik ben iets minder van de erg "verhalende" spellen, vandaar dat ik 7th Continent van de hand doe.
Op je lijstje staan er een paar die niet bij mij op de radar staan, die ga ik zeker bekijken.
Ik heb meteen ook maar Seizoen 0 gekocht, voor als we hiermee klaar zijn.
Daarna zat ik te denken om Arkham Horror lcg te proberen, lijkt me een mooi lang te spelen spel, een beetje in de trant van Gloomhaven qua campaign?
@DaMei wat is jouw ervaring met Arkham horror, en heb je toevallig ook Pandemic legacy gespeeld?
Ik ben een groot fan van Gloomhaven (tweede playthrough met een andere groep nu, 4 spelers) en Pandemic bevalt me ook goed. Eigenlijk lijkt Arkham een perfecte opvolger voor een 2-persoons legacy game
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
We hebben best een mooie campingtafel, maar zoek nog een leuk 2 persoonspel dat niet al te groot is.
Meest spelen we spellen als Aeons End, Spirit Island, Pandemic en Toy Story/Hogwarts battle.
Vrijwel uitzonderlijk table huggers en Coop.
Laatste vakantie had ik 7 wonders duel gekocht, maar daar is mevrouw toch niet van. Te veel daadwerkelijk tegen elkaar, houdt ze helemaal niet van. (Wingspan en Everdell kunnen haar waardering wel wegdragen)
Iemand een idee voor 2p (COOP) die je op de camping zou kunnen doen?
Misschien Codenames Duet?DaWayne schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:05:
Volgende week kamperen.
We hebben best een mooie campingtafel, maar zoek nog een leuk 2 persoonspel dat niet al te groot is.
Meest spelen we spellen als Aeons End, Spirit Island, Pandemic en Toy Story/Hogwarts battle.
Laatste vakantie had ik 7 wonders duel gekocht, maar daar is mevrouw toch niet van. Te veel daadwerkelijk tegen elkaar, houdt ze helemaal niet van. (Wingspan en Everdell kunnen haar waardering wel wegdragen)
Andor, Chada & Thor speel ikzelf graag met mijn vrouw als Coop 2pDaWayne schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:05:
Volgende week kamperen.
Tegen elkaar en makkelijk meenemen, 7W Duel, Patchwork, Jaipur, Hive, lost cities( 2p variant) en Schotten Totten
Andor hebben we ook, speel ik met vrouw en kinderen ook veel, maar is echt een table-hugger en past niet onder de luifel
Haha, helemaal ingelezen in Andor Chada en Thorn, klaar om te bestellen , is het zoals zoveel spellen nergens meer te koop
[ Voor 26% gewijzigd door DaWayne op 03-05-2021 19:21 ]
Aha, ik wist niet dat ie zo lastig te krijgen was.DaWayne schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:53:
Thanks ik ga codenames en Chada & Thor even bekijken op BGG.
Andor hebben we ook, speel ik met vrouw en kinderen ook veel, maar is echt een table-hugger en past niet onder de luifel
Haha, helemaal ingelezen in Andor Chada en Thorn, klaar om te bestellen , is het zoals zoveel spellen nergens meer te koop![]()
Op marktplaats staan er zo te zien nog wel een aantal, misschien daar een poging wagen.
Hier ook de normale Andor, maar is inderdaad niet te doen met kamperen, net als veel andere bordpelen trouwens..
Vandaar ook opgenoemde rijtje titels, is lekker compact meenemen in de bagage en heeft verder ook niet veel ruimte op tafel nodig.
Tweedehands gekocht inclusief een paar uitbreidingen, ik ben nog een noob en deck building zal nooit mijn grootste hobby worden maar so far so good.
Past overigens ook op campingtafels
[ Voor 20% gewijzigd door Bundin op 03-05-2021 23:29 ]
Nee nog niet, maar volgende week is mijn verjaardag en Spirit Island is nummer 1 op de verlanglijstsmurfinmark schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:16:
[...]
Heb je Spirit Island al geprobeerd?
Mijn persoonlijke favoriet.
Ik ben iets minder van de erg "verhalende" spellen, vandaar dat ik 7th Continent van de hand doe.
Op je lijstje staan er een paar die niet bij mij op de radar staan, die ga ik zeker bekijken.
We hebben hier thuis Pandemic Legacy seizoen 1, mijn man en ik spelen die samen en zijn nu ongeveer halverwege. Ik vind zelf spellen zoals Gloomhaven en Arkham Horror leuker omdat het veel tactischer voelt. Je hebt bij beide wel een element van onvoorspelbaarheid (kaarten in GLoomhaven, tokens in AH) maar je kunt heel goed plannen om hier zo min mogelijk last van te hebben. Als je een investigate actie doet in AH weet je wat je baseline getal is en kun je dit aanvullen met kaarten, abilities en allies. Je trekt vervolgens een token en dat is misschien een min 1 maar omdat je slim gespeeld hebt haal je de skill check alsnog. Het is wel een moeilijk spel (of ik ben nog niet zo goed haha) maar door het "failing forward" idee heb je niet het gevoel dat je constant tegengewerkt wordt om verder te kunnen in de campaign. En het verhaal is goed vind ik (maar wel heel thematisch dus daar moet je wel van houden).dragonhaertt schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:47:
Ik ben momenteel halverwege Pandemic episode 2 met mijn vriendin (gaat bijzonder goed tot nu toe).
Ik heb meteen ook maar Seizoen 0 gekocht, voor als we hiermee klaar zijn.
Daarna zat ik te denken om Arkham Horror lcg te proberen, lijkt me een mooi lang te spelen spel, een beetje in de trant van Gloomhaven qua campaign?
@DaMei wat is jouw ervaring met Arkham horror, en heb je toevallig ook Pandemic legacy gespeeld?
Ik ben een groot fan van Gloomhaven (tweede playthrough met een andere groep nu, 4 spelers) en Pandemic bevalt me ook goed. Eigenlijk lijkt Arkham een perfecte opvolger voor een 2-persoons legacy game
Grootste negatieve punt is de kosten, ik heb nu alleen de base game maar om meer campaigns te spelen moet je uitbreidingen kopen en dat kan wel snel oplopen in kosten...
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Over het algemeen houd ik ook wat meer van de tactisch diepe spellen.DaMei schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:40:
[...]
We hebben hier thuis Pandemic Legacy seizoen 1, mijn man en ik spelen die samen en zijn nu ongeveer halverwege. Ik vind zelf spellen zoals Gloomhaven en Arkham Horror leuker omdat het veel tactischer voelt. Je hebt bij beide wel een element van onvoorspelbaarheid (kaarten in GLoomhaven, tokens in AH) maar je kunt heel goed plannen om hier zo min mogelijk last van te hebben. Als je een investigate actie doet in AH weet je wat je baseline getal is en kun je dit aanvullen met kaarten, abilities en allies. Je trekt vervolgens een token en dat is misschien een min 1 maar omdat je slim gespeeld hebt haal je de skill check alsnog. Het is wel een moeilijk spel (of ik ben nog niet zo goed haha) maar door het "failing forward" idee heb je niet het gevoel dat je constant tegengewerkt wordt om verder te kunnen in de campaign. En het verhaal is goed vind ik (maar wel heel thematisch dus daar moet je wel van houden).
Grootste negatieve punt is de kosten, ik heb nu alleen de base game maar om meer campaigns te spelen moet je uitbreidingen kopen en dat kan wel snel oplopen in kosten...
Seizoen 2 vind ik zelf wat leuker dan 1, vanwege de vele opties die je hebt.
Naast het feit dat de (nieuwe) regels overzichtelijker zijn, en een aantal knelpunten van het eerste seizoen zijn gepolijst.
In seizoen twee heb je meer verschillende dingen om te doen, en op te focussen. Dit maakt het spel een afweging van tactisch belang, zonder dat je per se weet hoe dat gaat uitpakken. Je moet veel zaken links laten liggen om andere zaken goed op te lossen, en je bent constant aan het jongleren tussen alle verschillende doelen. Long-term en short.
Dit lijkt wat overweldigend, en geeft naar mijn idee wat beter het gevoel van hopeloosheid dan het eerste deel. Daartegenover staat dat het wat diepere tactische keuzes bevat. Je moet duidelijk dingen opofferen om andere dingen gedaan te krijgen.
Deel 1 vond ik ook wel tactisch interessant, en ik denk dat je met goed uitdenken van beurten (wat met 2 spelers een stuk makkelijker is) toch heel goed kan presteren, onafhankelijk van de willekeurigheid.
Gloomhaven is wat dat betreft inderdaad heel anders, waar je micro-keuzes wel wat beïnvloed worden door willekeur, maar met goed plannen heb je wat meer gevoiel van controle. Ook interessant, maar niet echt wat de makers willen bereiken met Pandemic denk ik. Juist dat gebrek aan controle maakt het ook weer spannend.
Wat betreft Arkham Horror denk ik dan dat het wel goed bij ons gaat passen. Misschien wat meer bij mij dan bij mijn partner. Kosten zijn inderdaad wat hoger (al is gloomhaven + frosthaven ook veel geld), maar ik vind dat het wel waard als je het veel speelt.
Als ik het goed begrijp kan je 'scenarios' (of hele cycles?) ook weer opnieuw spelen? In ieder geval wel leuk om een keer te proberen, en mogelijk helemaal in te duiken!
Voor mij is een goede Legacy game geweldig vermaak om samen tijd aan te spenderen. En wat geld mag daar ook wel aan uitgegeven worden.
Patchwork is inderdaad leuk, maar ik blijf het lastig vinden om er echt goed op te scoren. Die strafpunten aan het einde hakken er zo hard in dat ik soms zelfs negatief uitkom. Heb jij een bepaalde tactiek? Focus je op de bonus van het hele bord vol krijgen, of kijk je naar andere dingen?Wormaap schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:14:
Hier de afgelopen dagen ook weer eens gespeeld. Patchwork blijft toch een favorietje voor korte 2-speler spellen. Tot mijn grote verbazing heb ik een keer gewonnen!
Tides of Madness valt in dezelfde categorie. Normaal gesproken heb ik helemaal niets met drafting games, omdat ik een draft-mechanic ontzettend de flow van een spel vind verbreken. Maar omdat je ToM maar met twee speelt en de draft het hele spel is (en er dus geen flow te verbreken is) vind ik'm ineens wél leuk. Ook daar met best veel verschil gewonnen.
Gisteravond hebben we met een vriendin die op bezoek was Keyflower gespeeld. Al jaren één van mijn favorieten, en helaas een spel dat ik eigenlijk altijd win. Behalve gisteren, en ook nog eens door m'n eigen fout (en het feit dat m'n vriendin gewoon goed bezig was natuurlijk). In de laatste ronde had ik door een paar puntjes op te offeren met overmacht alles waar mijn vriendin punten uit haalde kunnen overnemen. Maar ik dacht dat ik wel voor liep en besloot het spel te beëindigen. Na het tellen won mijn vriendin met een paar punten verschilAh well, dat houdt het ook voor iedereen leuk natuurlijk
I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.
De 7x7-bonus vind ik eigenlijk alleen de moeite waard als ik hem toevallig, zonder er heel veel moeite voor te doen, binnen kan slepen.HJTP schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:08:
[...]
Patchwork is inderdaad leuk, maar ik blijf het lastig vinden om er echt goed op te scoren. Die strafpunten aan het einde hakken er zo hard in dat ik soms zelfs negatief uitkom. Heb jij een bepaalde tactiek? Focus je op de bonus van het hele bord vol krijgen, of kijk je naar andere dingen?
Qua tactiek probeer ik vooral een béétje vooruit te plannen met wat er ligt. Je kan vaak wel een beetje voorspellen wat je tegenstander gaat pakken, en aan de hand daarvan kijken welke tegel(s) je zelf kan gaan pakken. En vooral niet bang zijn om knoopjes uit te geven voor goede tegels. Twee punten aftrek per leeg vakje op het eind is nogal wat, dus als ik wat meer uit moet geven om ofwel grotere tegels te nemen ofwel tegels die minder stappen op het tijdspoor kosten (waardoor ik er dus uiteindelijk meer kan kopen) doe ik dat vaak. Vooral in het begin van het spel lijkt het vaak alsof je nog eindeloos veel zetten kan maken, maar het is de moeite waard om ook in het begin op je tijd te letten. Na het eerste punt waar je inkomsten krijgt zitten alle inkomstenmomenten even ver uit elkaar. Dus elk vakje op het tijdspoor is in principe even veel waard
Dat is wel een goede, ik keek vooral naar inkomsten, maar die tijd wat meer in gedachten houden ga ik doen. Dankjewel!Wormaap schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:22:
[...]
De 7x7-bonus vind ik eigenlijk alleen de moeite waard als ik hem toevallig, zonder er heel veel moeite voor te doen, binnen kan slepen.
Qua tactiek probeer ik vooral een béétje vooruit te plannen met wat er ligt. Je kan vaak wel een beetje voorspellen wat je tegenstander gaat pakken, en aan de hand daarvan kijken welke tegel(s) je zelf kan gaan pakken. En vooral niet bang zijn om knoopjes uit te geven voor goede tegels. Twee punten aftrek per leeg vakje op het eind is nogal wat, dus als ik wat meer uit moet geven om ofwel grotere tegels te nemen ofwel tegels die minder stappen op het tijdspoor kosten (waardoor ik er dus uiteindelijk meer kan kopen) doe ik dat vaak. Vooral in het begin van het spel lijkt het vaak alsof je nog eindeloos veel zetten kan maken, maar het is de moeite waard om ook in het begin op je tijd te letten. Na het eerste punt waar je inkomsten krijgt zitten alle inkomstenmomenten even ver uit elkaar. Dus elk vakje op het tijdspoor is in principe even veel waard
I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.
smurfinmark schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:22:
Gisteren eindelijk Mage Knight UE binnen kunnen hengelen.
https://boardgamegeek.com...-top-200-solo-games-1-200DaMei schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:44:
[...]
Ik speel bijna alleen maar solo, dus hier mijn favo spellen, wie weet zit er wat interessants tussen voor je!
- Terraforming Mars
- Arkham Horror lcg
- Anachrony
- Lost Ruins of Arnak
- Marvel Champions
- Set a Watch
- Castles of Burgundy
Hier ook een solo BG-er overigens
XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble
Feast for Odin doet het solo ook heel goed, als je wat zwaarders zoekt. Andere spellen die ik graag solo doe zijn Roll Player, Wingspan, Architects of the West Kingdom en Raiders of the North Sea (wel met een of twee uitbreidingen erbij).smurfinmark schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:22:
Het is een spel met een omslagpunt, waar je eerst vooral inkomsten wilt genereren, wil je daarna vooral oppervlakte krijgen. Die balans wisselt afhankelijk van de opties die je hebt. Ook is het aan het begin veel minder erg om inkomsten te krijgen in ruil voor iets meer stappen of knopen. Omdat je veel meer inkomstenmomenten waarop je weer terugverdiend.HJTP schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:30:
[...]
Dat is wel een goede, ik keek vooral naar inkomsten, maar die tijd wat meer in gedachten houden ga ik doen. Dankjewel!
Als je meer wilt oefenen: download de app van Patchwork en speel tegen de computer. Dan leer je snel genoeg welke tegels gunstig zijn om te kopen en welke minder.
Ja, je kunt alles als los scenario of als campaign spelen en de campaigns kun je ook overnieuw spelen, bijvoorbeeld met andere investigators of met een ander deck. Op de achterkant van de rulebook staat een campaign log die je invult tijdens de campagne, maar die kun je ook downloaden van de fantasy flight website. Dus bij mij is die op de rulebook nog leeg haha.dragonhaertt schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:01:
[...]
...
Als ik het goed begrijp kan je 'scenarios' (of hele cycles?) ook weer opnieuw spelen? In ieder geval wel leuk om een keer te proberen, en mogelijk helemaal in te duiken!![]()
Voor mij is een goede Legacy game geweldig vermaak om samen tijd aan te spenderen. En wat geld mag daar ook wel aan uitgegeven worden.
Terraforming Mars en It's a Wonderfull World vind ik dan weer heel erg gaaf, je werkt naar een doel toe, en je kunt heerlijk tacktieken proberen.
Maar ik zoek dus eigenlijk meer spellen in dat straatje. Dus niet iets dat coop is, en dus ook alleen kan (zo kun je Pandemic bijv ook prima alleen spelen), of iets dat een automa gebruikt. Maar echt een scenario of doel wat je moet halen. Iemand daar nog een goeie tip voor?
Dan kom ik toch weer uit bij Odin. In de solo-versie gebruik je twee sets werkers waarbij de werkers die je in de ene ronde gebruikt de worker spots blokkeren voor de werkers in de volgende ronde. Je moet dus wel wat vooruitdenken, maar er gebeurt niets onvoorspelbaars.TERW_DAN schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:48:
Als we het toch over solo play hebben, wat zijn nou leuke games die geen gebruik maken van een Automa erin, ik moet zeggen dat ik dat namelijk helemaal niet leuk vind spelen. Heb 't geprobeerd met Scythe, Wingspan en gekeken naar Tapestry, maar het werkt gewoon niet voor mij.
Terraforming Mars en It's a Wonderfull World vind ik dan weer heel erg gaaf, je werkt naar een doel toe, en je kunt heerlijk tacktieken proberen.
Maar ik zoek dus eigenlijk meer spellen in dat straatje. Dus niet iets dat coop is, en dus ook alleen kan (zo kun je Pandemic bijv ook prima alleen spelen), of iets dat een automa gebruikt. Maar echt een scenario of doel wat je moet halen. Iemand daar nog een goeie tip voor?
Persoonlijk ben ik wat minder voor solo-regels van het type 'beat your own score' omdat ik heel veel verschillende spellen speel en ik dus niet veel gelegenheid heb om mijn eigen score te verbeteren
Heb je al naar de solo mode van Castles of Burgundy gekeken? Je moet dan wel de solo-borden hebben, het doel is om op het einde van het spel een tegel te hebben op alle velden. Omdat je afhangt van welke tegels er uitkomen is dat wel een leuke puzzel.
Ben vooral onder de indruk hoe ze erin slagen om elke keer - met hetzelfde mechanisme - de decks zo aan te passen dat het elke keer anders speelt.
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Friesche Velden, en dan eventueel op het bgg-forum kijken voor challenges.TERW_DAN schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:48:
Als we het toch over solo play hebben, wat zijn nou leuke games die geen gebruik maken van een Automa erin, ik moet zeggen dat ik dat namelijk helemaal niet leuk vind spelen. Heb 't geprobeerd met Scythe, Wingspan en gekeken naar Tapestry, maar het werkt gewoon niet voor mij.
Het lijkt op zich een eenvoudig spel, maar de timing van je acties is heel cruciaal. Je moet bijvoorbeeld voorzien dat je op geregelde tijdstippen geld kan nemen, maar dan moet je er eerst voor zorgen dat er genoeg geldsymbolen zichtbaar zijn om die actie de moeite waard te maken en om dat te doen moet je de andere acties zo efficiënt mogelijk uitvoeren.
Acties uitvoeren doe je door stenen van verschillende kleuren van een piramide te nemen. Elke steen stelt een actie voor en je bouwt je piramide op in het begin van de ronde, dus wat je op dat moment doet bepaalt de volgorde waarin je acties kan uitvoeren. Stenen die je tijdens het spel gebruikt krijg je ook niet meer terug. Je bent dus wel min of meer gedwongen om je acties te spreiden en zoveel mogelijk opties open te houden.
Ik ga nog wel wat meer moeten oefenen om het helemaal in de vingers te krijgen, maar het is tot nu toe wel intrigerend
Concept is eenvoudig: je hebt kaarten met vogels in je hand, er liggen ook rijen van vogels op tafel en afhankelijk hoe je kaarten legt kan je kaarten van tafel opnemen of moet je 2 kaarten trekken. En met de kaarten in je hand kan je dan eens per beurt een "flock" afleggen om in je collectie te steken. Deze flocks kunnen dan klein (1 vogel) of groot (2 vogels) zijn en afhankelijk van de vogelsoort is de criteria voor een flock anders.
De eerste die 2 x 3 vogels van dezelfde soort of 7 verschillende soorten kan afleggen in hun collectie is de winnaar. Doordat alles (behalve de handkaarten) zichtbaar is, kom je dan in situaties dat speler A nog een toucan nodig had om mogelijks een flock te kunnen maken die we dan probeerden tegen te houden door zelf de toucans op te pakken voor het zijn beurt was. En als je geen handkaarten meer hebt kan je een ronde eindigen en moet iedereen nieuwe handkaarten kan pakken wat ook hilarisch kan zijn. Dan heb je net 8 Robins om bijna de grote flock Robins van 9 te maken, ben je ze allemaal kwijt omdat iemand de ronde kan eindigen...
Na 1 keer spelen hadden we het al in de vingers en was ik eigenlijk al aan het kijken of ik het kon kopen bij de lokale spelwinkel...
Visueel vind ik het ook heel leuk (even afbeelding van BGG):
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Binnenkort maar weer eens spelen
Zijn er trouwens mensen die , ok even geen board game maar wel in het verlengde, Doomsday 2021 escape gaan spelen? Gisteren hebben we de prepperbox binnen gekregen, ben benieuwd!
Er zijn nog plekken (maar is ook als standalone te spelen)
https://doomsday2021.nl/
Hi Ha Hopjesvla
Ah tof ik heb heel die verzameling van alle 4 van hun besteld. Niet eens heel erg naar de games/gameplay gekeken maar vond het er zo tof uitzienHopjesvla79 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:54:
Gisteren Bristol 1350 binnen gekregen, en het ziet er weer, zoals gebruikelijk fantastisch uit. Façade Games maakt er elke keer een pareltje van in een uiterst compact doosje.
[Afbeelding]
Beeromaniac
Ha ha zeker, ik heb ze ook allemaal. Alleen al om in de kast te hebben. Maar je zal zien dat de complete afwerking/details erg mooi zijn gedaan voor zulke kleine spelletjes.Thompson schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:13:
[...]
Ah tof ik heb heel die verzameling van alle 4 van hun besteld. Niet eens heel erg naar de games/gameplay gekeken maar vond het er zo tof uitzien
Hi Ha Hopjesvla
Die is hier gisteren ook binnengekomen.Hopjesvla79 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:54:
Gisteren Bristol 1350 binnen gekregen, en het ziet er weer, zoals gebruikelijk fantastisch uit. Façade Games maakt er elke keer een pareltje van in een uiterst compact doosje.
[Afbeelding]
Staat nu in de kast naast Tortuga, Deadwood en Salem. Best een leuke serie zo.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vY14mFLPkXY6x4AwR9Oau3K8.jpg?f=user_large)
Zo staan ze er nu bij
[ Voor 17% gewijzigd door TERW_DAN op 06-05-2021 11:25 ]
Zag dat ie op BGG de prijs voor beste solo gewonnen had, voor wat het waard is.
In dit geval ook echt een solo titel, enkel door 1 persoon te spelen:
https://boardgamegeek.com...06735/under-falling-skies
Ik heb em besteld, ben benieuws.
Tevens de nieuwe the Crew gepre-ordered, origineel veel gespeeld.
Ik ben fan, in 2021 mijn (tot nu toe) meest gespeelde spel. Natuurlijk is het ook een solo dus komt het in andere omstandigheden op tafel, maar toch. Een toppertje!smurfinmark schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:03:
Heeft iemand Under Falling Skies al geprobeerd?
Zag dat ie op BGG de prijs voor beste solo gewonnen had, voor wat het waard is.
In dit geval ook echt een solo titel, enkel door 1 persoon te spelen:
https://boardgamegeek.com...06735/under-falling-skies
Ik heb em besteld, ben benieuws.
Tevens de nieuwe the Crew gepre-ordered, origineel veel gespeeld.
De dice mitigation is goed uitgevoerd, zo is randomness geen grote bron van frustraties. Ook veel extra content in de vorm van een campaign. Erg pittig!
Deze heb ik ook allebei gebackt via crowd finder. Daarnaast toch maar marvel united x-men gebackt. Volgens nog een paar andere. Dure maanden inderdaad.HellPunk schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:52:
Transmissions, Hidden ...
Mijn BGG profiel
Zaterdag verder gegaan met Great Western Trail + uitbreiding, Clans of Caledonia, Viscounts of the West Kingdom, Dominion, Lost Ruinis of Arnak, Terra Mystica en geeindigd met Tapestry.
Lang geleden dat ik in een weekend zoveel op tafel heb gekregen.
Clans of Caledonia en en Terra Mystica waren beide jaren geleden dat ik die gespeeld had, maar beide toppers. Proberen toch weer vaker op tafel te krijgen.
Hopelijk krijg ik Import/Export van de week binnen, zag dat deze verstuurd was. Zit ook te wachten op de Kemet Kickstarter via Crowdfinder. Hopelijk komt die ook snel.
Verder nog een aantal potjes Splendor gespeeld dat blijf ik ook een leuk spel vinden uit dezelfde categorie, maar wel met een heel andere mechanic waardoor hij perfect af te wisselen is met Tiny Towns.
Bij beide spellen kan ik het ook zeer waarderen dat de potjes kort zijn waardoor je al snel vanaf de andere kant van de tafel Revanche!! hoort.
Best grappig: ik lees dat vaak op andere fora of in FB-groepen, maar dat doen wij eigenlijk nooit, een spel twee keer na mekaar spelen. Zelfs een eenvoudig of nieuw spel zullen we ten vroegste de dag erop opnieuw spelen. Bij ons is het altijd: 'En, wat is het volgende?'Brilsmurfffje schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:39:
Bij beide spellen kan ik het ook zeer waarderen dat de potjes kort zijn waardoor je al snel vanaf de andere kant van de tafel Revanche!! hoort.
Dit weekend heb ik nog het laatste potje uit ons Qwixx-toernooi gewonnen, met de Big Points-variant. Ik stond toen al 5-2 achter, dus meer dan een eerredder was het niet
Oh, dit klinkt zo bekendHellPunk schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:57:
[...]
Best grappig: ik lees dat vaak op andere fora of in FB-groepen, maar dat doen wij eigenlijk nooit, een spel twee keer na mekaar spelen. Zelfs een eenvoudig of nieuw spel zullen we ten vroegste de dag erop opnieuw spelen. Bij ons is het altijd: 'En, wat is het volgende?'. Mogelijk is dat wel een teken dat we teveel spellen hebben
Genoeg spellen die prima meerdere keren achter elkaar kunnen spelen, heel soms is het een 2e potje, maar meer ook niet. Enige uitzondering de laatste tijd is Tranquility. Die speel ik met een vriendin af en toe gewoon 5 keer achter elkaar, tot we een potje gewonnen hebben.
Hoe speelt die uitbreiding van GWT? Ik vind GWT wel echt een heel tof spel, maar ik ben bang dat die uitbreiding meer toevoegd aan het spel, zonder het per se beter te maken. En ik ben er nog niet helemaal uit op basis van de gameplay filmpjes die ik heb gezien.MADG0BLIN schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:22:
Hoop gespeeld van het weekend, vrijdag begonnen met Red Rising en Whistle Mountain.
Zaterdag verder gegaan met Great Western Trail + uitbreiding, Clans of Caledonia, Viscounts of the West Kingdom, Dominion, Lost Ruinis of Arnak, Terra Mystica en geeindigd met Tapestry.
Voegt het wat toe, of is de basisgame al solide genoeg?
Ik vind hem er zeker wel beter door worden.TERW_DAN schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:05:
[...]
Oh, dit klinkt zo bekend
Genoeg spellen die prima meerdere keren achter elkaar kunnen spelen, heel soms is het een 2e potje, maar meer ook niet. Enige uitzondering de laatste tijd is Tranquility. Die speel ik met een vriendin af en toe gewoon 5 keer achter elkaar, tot we een potje gewonnen hebben.
[...]
Hoe speelt die uitbreiding van GWT? Ik vind GWT wel echt een heel tof spel, maar ik ben bang dat die uitbreiding meer toevoegd aan het spel, zonder het per se beter te maken. En ik ben er nog niet helemaal uit op basis van de gameplay filmpjes die ik heb gezien.
Het afleverspoor wordt een stuk interessanter met meer opties.
Daarnaast krijg je extra tegels die je kan inleveren om 2 kaarten te plukken en 2 af te leggen. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker een goede hand krijgt bij afleveren.
Ik heb hem toen opgepikt voor 15 euro op Essen. Absoluut geen spijt van, ik speel niet meer zonder.
Hier precies het zelfde! Zelfs na iets korts als Tides of Madness ofzo hebben we ook allebei gewoon geen zin in nog een tweede keer. Terwijl naar de kast lopen en wat anders spelen dan weer geen probleem isHellPunk schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:57:
[...]
Best grappig: ik lees dat vaak op andere fora of in FB-groepen, maar dat doen wij eigenlijk nooit, een spel twee keer na mekaar spelen. Zelfs een eenvoudig of nieuw spel zullen we ten vroegste de dag erop opnieuw spelen. Bij ons is het altijd: 'En, wat is het volgende?'. Mogelijk is dat wel een teken dat we teveel spellen hebben
Het basisspel was al een topper, de uitbreiding maakt het naar mijn inziens alleen maar beter (maar het komt wel met een klein prijsje):TERW_DAN schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:05:
[...]
Hoe speelt die uitbreiding van GWT? Ik vind GWT wel echt een heel tof spel, maar ik ben bang dat die uitbreiding meer toevoegd aan het spel, zonder het per se beter te maken. En ik ben er nog niet helemaal uit op basis van de gameplay filmpjes die ik heb gezien.
+ Door de nieuwe mogelijkheden (ten koste van het betalen met kaarten) ga je sneller door je deckje heen.
+ Tijdens het spel krijg je - door de nieuwe mogelijkheden - een dozijn eenmalige acties, waar het vaak ook een timingspuzzeltje betreft.
+ Ook de uitbreiding is random opgebouwd, dus herspeelbaarheid is hier ook van toepassing
- De nieuwe "auxiliary" action maakt de oude wel (soort van) 2e rangs. Dit kan een groupthink-dingetje zijn van mijn spelersgroep. Zelden wordt die _niet_ als eerste schijfje opengezet (bij de mensen met wie ik speel)
Maar bij de diehard fans van mijn spelersgroep - ik ben er ook wel een van, hoewel ik nu een lichte voorkeur heb voor Maracaibo (omdat ik GWT al vaak gespeeld heb en Mara doet qua keuzestress en gevoel wel veel hetzelfde - zijn we allen van mening dat we geen problemen hebben om alleen het basisspel te spelen bijvoorbeeld omdat er een nieuwe speler het wil spelen en/of ter afwisseling.
Bevalt Whistle Mountain?MADG0BLIN schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:22:
Hoop gespeeld van het weekend, vrijdag begonnen met Red Rising en Whistle Mountain.
Lang geleden dat ik in een weekend zoveel op tafel heb gekregen.
Clans of Caledonia en en Terra Mystica waren beide jaren geleden dat ik die gespeeld had, maar beide toppers. Proberen toch weer vaker op tafel te krijgen.
Hopelijk krijg ik Import/Export van de week binnen, zag dat deze verstuurd was. Zit ook te wachten op de Kemet Kickstarter via Crowdfinder. Hopelijk komt die ook snel.
Volgende keer hopelijk met wat vrienden en zo niet, dan ga ik met 2 investigators starten. Nu alleen met de actrice gestart en later nog met de spion gespeeld, maar helaas..
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
Enjoy, maar wen maar aan het verliezenOn_E schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:19:
Vandaag Eldritch Horror binnen gekregen en voor het eerst (solo) gespeeld. Wel even wat uitzoekwerk geweest, maar denk ik ruim 2 uur gedaan over mijn eerste verliespot.
Volgende keer hopelijk met wat vrienden en zo niet, dan ga ik met 2 investigators starten. Nu alleen met de actrice gestart en later nog met de spion gespeeld, maar helaas..
In het verlengde gisteren mijn eerste pot Mansions of Madness afgespeeld (hadden hem gepauzeerd 2 weken terug) Met 4 spelers in de allerlaatste zet die mogelijk was (hadden al een dode investigator) gewonnen. Woohoo
Hi Ha Hopjesvla
Jazeker.
Nu 4x gespeeld en beviel elke keer. Al duurt hij met 4 spelers wel wat lang voor mijn gevoel. Blijft interessant omdat er elke keer andere tegels liggen en het bord er anders uitziet en je opties dus anders zijn.
[ Voor 92% gewijzigd door Chaoss op 16-05-2021 14:20 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Volgens mij zit je in het verkeerde topic. Of is het een afgeleide van een boardgame? Ik ken het verder niet.
Stijl en setting van Andor spreken ons wel aan, dus zoiets maar dan wat korter en 2 spelers coop.
Stardew Valley lijkt me erg toffe coop game maar is helaas nog niet in NL verkrijgbaar.
[ Voor 101% gewijzigd door Chaoss op 17-05-2021 00:57 ]
Ik speel vooral met 2, maar daarvoor speelt hij dus ook goed? 😊MADG0BLIN schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:14:
[...]
Jazeker.
Nu 4x gespeeld en beviel elke keer. Al duurt hij met 4 spelers wel wat lang voor mijn gevoel. Blijft interessant omdat er elke keer andere tegels liggen en het bord er anders uitziet en je opties dus anders zijn.
M'n fave boardgame, samen met Mansions of Madness. Nadeel is dat het zolang duurt dus niet veel mensen hebben er zin in...On_E schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:19:
Vandaag Eldritch Horror binnen gekregen en voor het eerst (solo) gespeeld. Wel even wat uitzoekwerk geweest, maar denk ik ruim 2 uur gedaan over mijn eerste verliespot.
In Norenberc probeer je in de gunst te komen van de verschillende stadsgildes. Dat kun je doen door de goederen te kopen die elk gilde aanbiedt, maar je kan ook rechtstreeks gildeleden inlijven of de hulp van allerlei burgers inroepen om punten of andere bonussen te scoren.
Het spel verloopt over vier rondes en in elke ronde kun je bij elke goederen kopen of verkopen tegen de prijs die bepaald wordt door de huidige gildemeester. Je ziet bij het begin van het spel welke gildemeester er in elke ronde actief zal zijn. Je kan dus prima zien dat bvb. een vat bier in ronde 1 voor 2 thalers aangekocht kan worden en in ronde 3 voor 5 thalers weer verkocht kan worden.
Maar je kan de goederen dus ook gebruiken om gildeleden of burgers in te lijven. Als je dit op het juiste moment doet levert dat bepaalde goed in verhouding veel meer op. Die dubbele timing maakt het spel interessant, ook al omdat elke speler per ronde in het geheim kiest in welke gildes hij een actie wil uitvoeren. Tenzij je eerst bent in turn order ben je dus nooit 100% zeker of je je plan kunt uitvoeren.
Ik had wel wat schrik dat het niet lekker zou spelen met twee, maar dat valt best mee - al is het wel duidelijk dat een hoger spelertal dit spel wel ten goede komt: meer competitie, minder zekerheid. In ieder geval ben ik blij dat het in de verzameling zit!
Je wilt dus iets eenvoudiger dan LoA, maar toch met een langere speelduur? Dan vallen kaartspellen als Tranquility of Okey Dokey al af. Ik ben verder niet zo thuis in dit genre, maar ik hoor wel goeie dingen over Paleo.Chaoss schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:21:
Iemand een tip voor een leuke coop boardgame? We hebben Legends of Andor maar die game duurt uren en pak je niet even op vrijdagavond uit de kast. Tevens heb ik het idee dat Andor gemakkelijker maar ook leuker is met meer dan 2 spelers.
Misschien iets minder complex of iig minder langdurig. We hebben LoA 4x gespeeld, 2x met ons beiden en 2x met vrienden (dus 4 spelers). En beide keren deden we er 3 uren over, terwijl de doos aangeeft dat een speel sessie max 90 min isHellPunk schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:38:
Je wilt dus iets eenvoudiger dan LoA, maar toch met een langere speelduur? Dan vallen kaartspellen als Tranquility of Okey Dokey al af. Ik ben verder niet zo thuis in dit genre, maar ik hoor wel goeie dingen over Paleo.
De stijl van LoA spreekt ons erg aan, dus een avontuur coop in een fantasy wereld. Maar dan iets wat echt geschikt is voor 2 spelers en ook daadwerkelijk in 1,5 uur te doen is. Ik heb op BGG gezocht maar daar is ook geen doorkomen aan, zoveel aanbod.
Kaart-leg-spellen heb ik wat minder mee, iets met een bord spreekt wat mij betreft wat meer tot de verbeelding.
[ Voor 6% gewijzigd door Chaoss op 17-05-2021 09:45 ]
Mijn ervaring met LoA is dat het meer een puzzel is: zodra je de oplossing weet vlieg je door de legende heen, anders is het wat in het duister tasten. Ik ben geen fan, maar mijn zoon houdt er wel van, dus ik speel het wel voor de vader-zoon-momentenChaoss schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:43:
[...]
Misschien iets minder complex of iig minder langdurig. We hebben LoA 4x gespeeld, 2x met ons beiden en 2x met vrienden (dus 4 spelers). En beide keren deden we er 3 uren over, terwijl de doos aangeeft dat een speel sessie max 90 min iszal aan ons liggen.
Op de kortere kaartspellen na spelen wij thuis verder geen co-ops, ik ben namelijk getrouwd met een rasechte quarterbacker
Gloomhaven Jaws of the Lion incl. een insert om de set-up tijd wat te verkorten (scheelt bij andor ook een hoop, maar zijn geen kant & klare oplossingen geloof ik). Scenario zal dan wat korter zijn dan Andor, speelt tevens goed met 2 t/m 4 spelers. Stijl heeft ook wel wat gelijkenissen met Andor.Chaoss schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:21:
Iemand een tip voor een leuke coop boardgame? We hebben Legends of Andor maar die game duurt uren en pak je niet even op vrijdagavond uit de kast. Tevens heb ik het idee dat Andor gemakkelijker maar ook leuker is met meer dan 2 spelers.
Stijl en setting van Andor spreken ons wel aan, dus zoiets maar dan wat korter en 2 spelers coop.
Stardew Valley lijkt me erg toffe coop game maar is helaas nog niet in NL verkrijgbaar.
Ben het eens dat Andor als je het vaker gespeeld heb meer een complexe "efficiëntie" puzzel is aangezien monsters killen niet altijd de oplossing is en het zelfs tegen je kan werken (ik zelf vind dit geen probleem en vermaak me nog wet met Andor). In Gloomhaven kan je vaak wel genoeg vijanden uitschakelen en is de timer je eigen deck met Kaarten. Dit maakt het spel direct ook zo goed in Andor ligt alle informatie op tafel en kan 1 iemand het spel dicteren. In Gloomhaven heeft iedere speler zijn eigen actiekaarten op handen en bepaald dus zelf wat hij / zij gaat doen deze ronde!
Hier is het m'n eerste game van ze. En wow, wat is de kwaliteit goedTERW_DAN schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:16:
[...]
Die is hier gisteren ook binnengekomen.
Staat nu in de kast naast Tortuga, Deadwood en Salem. Best een leuke serie zo.
[Afbeelding]
Zo staan ze er nu bij
Zit nu nog te wachten op:
Vampire The Masquerade: Rivals
Frosthaven
Pletrix
My Father's Work
Canvas: Reflections + Base game
Gloomier: A night at Hemlock Hall
Horns Up: Lacuna Coil Cardgame
Darkest Dungeons
Terraforming Mars Ares + Base game
Dungeon Drop
Arkham Archives
Jep.. Kickstarter is gevaarlijk voor me
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
(SNES controller for scale)Solomon Kane van Mythic. Kickstarter liep al 2,5 jaar en daar deed ik niet aan mee, maar ik heb de overstock kunnen bemachtigen
Tot nu toe heb ik alleen @B00st3r over deze game gezien. Meer mensen die hem gekocht hebben?
Nice. Veel plezier ermee!Edmin schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:15:
Vandaag binnengekomen:
[Afbeelding] (SNES controller for scale)
Solomon Kane van Mythic. Kickstarter liep al 2,5 jaar en daar deed ik niet aan mee, maar ik heb de overstock kunnen bemachtigen
Tot nu toe heb ik alleen @B00st3r over deze game gezien. Meer mensen die hem gekocht hebben?
Wij zijn vorige week EINDELIJK begonnen aan Middara. Dit een behoorlijk 'zware' story based dungeon crawl campaign game met een enorm verhaal (60 scenario's), in de stijl van een jRPG. We zijn nu pas begonnen omdat ik wilde wachten op de errata in update pack 1.1. Er zijn best veel regels en het is een behoorlijk complex spel, maar de conclusie na 1 sessie spelen is dat het erg goed in elkaar zit en het verhaal spreekt ons erg aan. We spelen met 3 spelers waarbij ieder 1 character speelt en 1 character wordt 'gezamenlijk' gebruikt. Morgenavond gaan we verder.
Verder heb ik een stuk of 4 keer Solomon Kane gespeeld, in zowel co-op als Duel mode (Providence vs Darkness; 1v1). Dit spel is thematisch zeer sterk, maar de regels lijken 'on-af' en er zitten ook teveel fouten op de kaarten en in de story boeken, zelfs na het toepassen van de huidige errata online. Ik houd deze denk ik nog even in de kast tot de kinderziektes er uit zijn om hem een nieuwe kans te geven.
De afgelopen maanden hebben we ook Etherfields gespeeld maar zijn hiermee afgehaakt na 4 of 5 pogingen. We snapten het spel wel en we kwamen er ook wel doorheen, maar het werd heel snel herhalend en het spel hing wat ons betreft teveel aan elkaar van losse elementen. Het was geen geheel. Erg jammer. Hij is dus alweer verkocht.
Voordat we begonnen aan Etherfields hebben we Tainted Grail gespeeld, maar volgens mij heb ik hier al een samenvatting over gegeven. Dit spel was leuk voor zo'n 4 chapters, maar daarna valt het enorm in herhaling en wordt het super grindy. Ook de encounters waren veel te lang en saai. De fun was er dus helaas snel af.
Ik moet natuurlijk ook even mijn favoriete spel Too Many Bones benoemen. Dit spel komt niet wekelijks of zelfs maandelijks op tafel, maar als het op tafel komt is het altijd genieten. De combinatie van asymetrische characters en hun 'builds', in combinatie met de enorme hoeveelheid aan baddies en tyrants, plus de geweldige componenten in dit spel, maken het de trots van mijn spellenverzameling.
De makers van Too Many Bones, Chip Theory Games, hebben op dit moment een solo boardgame campaign lopen op Kickstarter, genaamd Victorum. Hierbij zit een optionele remastered versie van het originele spel Hoplomachus, die je ook co-op en PVP kan spelen. Zeker een aanrader om even te bekijken!
Thnx, dat lijkt een goeie tip!Mvdbeld schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:43:
[...]
Gloomhaven Jaws of the Lion incl. een insert om de set-up tijd wat te verkorten (scheelt bij andor ook een hoop, maar zijn geen kant & klare oplossingen geloof ik). Scenario zal dan wat korter zijn dan Andor, speelt tevens goed met 2 t/m 4 spelers. Stijl heeft ook wel wat gelijkenissen met Andor.
Die inserts zag ik voorbij komen, ben zelf geen diehard boardgame speler dus dat was voor mij iets nieuws maar ik zie tot mijn verbazing dat er soms kleine kapitalen voor die inserts gevraagd worden (als in bijna evenveel als voor de game zelf). Die van Gloomhaven JotL valt dan nog mee met 16 euro. Is dus wel het geld waard? heb nl het idee dat het ook zelf te maken is met wat karton
Zelf te maken met schuimkarton (foamcore, karton met laagje schuim ertussen)Chaoss schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:09:
[...]
Thnx, dat lijkt een goeie tip!
Die inserts zag ik voorbij komen, ben zelf geen diehard boardgame speler dus dat was voor mij iets nieuws maar ik zie tot mijn verbazing dat er soms kleine kapitalen voor die inserts gevraagd worden (als in bijna evenveel als voor de game zelf). Die van Gloomhaven JotL valt dan nog mee met 16 euro. Is dus wel het geld waard? heb nl het idee dat het ook zelf te maken is met wat karton
Ik heb ook zelf de complete Gloomhaven inlay gemaakt.
Je kan deze platen online kopen of (duurder) in een plaatselijke hobbyshop.
Het design heb ik van Reddit geleend, al ga ik voor Frosthaven waarschijnlijk zelf wat ontwerpen.
[ Voor 24% gewijzigd door dragonhaertt op 17-05-2021 13:50 ]
Zoals hierboven gezegd is dit ook zelf te doen, makkelijkste met foamcore. Dit heb ik in het verleden gedaan, maar dit is best een tijdrovend klusje, dus kwestie van tijd vs geld I guess.Chaoss schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:09:
[...]
Thnx, dat lijkt een goeie tip!
Heel gaaf! Dit zal een klein kapitaal aan tijd gekost hebbendragonhaertt schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:30:
[...]
Zelf te maken met foamcore (karton met laagje schuim ertussen)
Ik heb ook zelf de complete Gloomhaven inlay gemaakt.
Je kan deze platen online kopen of (duurder) in een plaatselijke hobbyshop.
Het design heb ik van Reddit geleend, al ga ik voor Frosthaven waarschijnlijk zelf wat ontwerpen.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/njsvkXSqWms6oEP4RSVuGLKh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/iYtmnFIdhiO8YAeTwud1DPC0.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fmpo4Vj6uRAonFXIqxWLPQNK.jpg?f=fotoalbum_large)