Klopt! Maar bij wingspan vond ik het allemaal wel heel vaag uitgelegd (waar je precies je kubusje moest neerleggen op welke tijd).Giga_ schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:07:
[...]
Dat is toch juist ook leuk. Beetje uitzoeken hoe het werkt
Dat en ik vind dat spelersbord slecht ontworpen want de speel een vogel rij is zo “dun”.Eggthud schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:10:
[...]
Klopt! Maar bij wingspan vond ik het allemaal wel heel vaag uitgelegd (waar je precies je kubusje moest neerleggen op welke tijd).
This is the Way.
Dat ben ik zeker met je eens. Wingspan wordt wel eens als ideaal gateway game omschreven, maar volgens mij is het toch wel handig als iemand het spel goed kent de uitleg doet. De definitie van 'gateway game' blijft natuurlijk vaag, maar voor mij is een van de criteria toch dat je het ook als minder ervaren speler relatief snel up & running hebt en dat lijkt me met Wingspan niet zo voor de hand te liggen.Eggthud schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:04:
[...]
Vind het ook echt een goed spel, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat het mij en mijn vriendin wel 1-1,5u kostte om uit de handleiding te vissen hoe het spel precies ging.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Puur uit interesse, waarom kijk je dan niet even een regel uitleg filmpje op YouTube bijvoorbeeld? Dat is echt veel sneller en dan heb je in ieder geval de basis snel duidelijk. Vooral van Wingspan zijn er talloze in zowel Engels als Nederlands. Vooral watch it played, nox spellenzolder en gamingrulez van Paul Grogan zijn erg goed.Eggthud schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:04:
[...]
Vind het ook echt een goed spel, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat het mij en mijn vriendin wel 1-1,5u kostte om uit de handleiding te vissen hoe het spel precies ging.
Ik kijk regelmatig regeluitleg filmpjes van nieuwe spellen met het regelboek ernaast. Gaat zo veel sneller en makkelijker.
Hetzelfde met tapesty die ik nu een 2 weken in bezit heb maar nog niet gespeeld. Ik durf de game bijna niet op tafel te zetten. Je koopt een bordspel van 90 euro (in mijn geval 60 ivm aanbieding) en je krijgt 3 velletjes spelregels.
Die 3 velletjes zijn eigenlijk goed omschreven. Maar je hebt zoveel meer kaarten en dan heb je nog je volk. Wanneer moet je dat dan allemaal inzetten etc etc. Die uitleg had wel weer wat meer gemogen.
Maar inderdaad een watch it played kijken levert dan weer wat op. Denk ook dat ik maar eens een half uurtje tijd moet maken om de eerste 3 beurten te checken.
Op zich waar die 4 "oudjes" zitten te spelen die leggen het geheel meestal wel fatsoenlijk en duidelijk uit.
Die 3 velletjes zijn eigenlijk goed omschreven. Maar je hebt zoveel meer kaarten en dan heb je nog je volk. Wanneer moet je dat dan allemaal inzetten etc etc. Die uitleg had wel weer wat meer gemogen.
Maar inderdaad een watch it played kijken levert dan weer wat op. Denk ook dat ik maar eens een half uurtje tijd moet maken om de eerste 3 beurten te checken.
Op zich waar die 4 "oudjes" zitten te spelen die leggen het geheel meestal wel fatsoenlijk en duidelijk uit.
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Maar wat mis je dan precies in de regels? Als je die stap voor stap volgt dat is het toch duidelijk wanneer je wat speelt? Alle kaarten en acties staan uitgelegd ok de extra regel pagina's. Het lijkt veel, maar Tapestry is als je eenmaal begint vrij overzichtelijk doordat je maar 4 sporen hebt qua acties en een inkomsten fase waar je op je kaart ook alle stappen langs loopt.Oxigeon schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:45:
Hetzelfde met tapesty die ik nu een 2 weken in bezit heb maar nog niet gespeeld. Ik durf de game bijna niet op tafel te zetten. Je koopt een bordspel van 90 euro (in mijn geval 60 ivm aanbieding) en je krijgt 3 velletjes spelregels.
Waar loop je met name tegen aan?
Ik loop niet direct ergens tegenaan. Maar als je ziet hoeveel items in de doos zitten en dan de paar regeltjes die je krijgt moet er wel een adder onder het gras zittenMADG0BLIN schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:59:
[...]
Maar wat mis je dan precies in de regels? Als je die stap voor stap volgt dat is het toch duidelijk wanneer je wat speelt? Alle kaarten en acties staan uitgelegd ok de extra regel pagina's. Het lijkt veel, maar Tapestry is als je eenmaal begint vrij overzichtelijk doordat je maar 4 sporen hebt qua acties en een inkomsten fase waar je op je kaart ook alle stappen langs loopt.
Waar loop je met name tegen aan?
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
En dat is naar mijn mening niet het geval. Als je de pagina's hebt gelezen dan zou het duidelijk moeten zijn als je gaat spelen.Oxigeon schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:02:
[...]
Ik loop niet direct ergens tegenaan. Maar als je ziet hoeveel items in de doos zitten en dan de paar regeltjes die je krijgt moet er wel een adder onder het gras zitten
Een van de design doelen was trouwens ook om een zo simpel mogelijk regelboek te maken. Als je het leuk vindt kun je hier het proces terug lezen. https://stonemaiergames.c...ry/design-diary-tapestry/
Benieuwd of je dat ook vind als je het daadwerkelijk gespeeld hebt.
Ik herken de struggle met regel boeken maar al te goed.
Met kerst eindelijk een keer de tijd genomen om de regels van too many bones uit te zoeken en een eerste complete pot te spelen (na het uitzoeken eerst even 2 rondes voordat we aan het diner gingen en savonds een heel scenario die we kansloos verloren).
Steekt allemaal goed in elkaar maar door het asymmetrische karakter en de hoeveelheid mogelijkheden zijn we alleen smiddags al 3 uur zoet geweest.
Heb ook nog StarWars Rebellion in de kast liggen waar ik eens goed voor moet gaan zitten. Maar overdag met twee jonge kinderen komt het er vaak niet van, en als de kinderen op bed liggen kiezen we toch sneller voor een spel waarvan we de regels kennen zodat we die tenminste helemaal kunnen spelen.
Met kerst eindelijk een keer de tijd genomen om de regels van too many bones uit te zoeken en een eerste complete pot te spelen (na het uitzoeken eerst even 2 rondes voordat we aan het diner gingen en savonds een heel scenario die we kansloos verloren).
Steekt allemaal goed in elkaar maar door het asymmetrische karakter en de hoeveelheid mogelijkheden zijn we alleen smiddags al 3 uur zoet geweest.
Heb ook nog StarWars Rebellion in de kast liggen waar ik eens goed voor moet gaan zitten. Maar overdag met twee jonge kinderen komt het er vaak niet van, en als de kinderen op bed liggen kiezen we toch sneller voor een spel waarvan we de regels kennen zodat we die tenminste helemaal kunnen spelen.
Het is zoals de meest van zijn spellen niet zo heel diepgaand. En maths =/= balans.Oxigeon schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:02:
[...]
Ik loop niet direct ergens tegenaan. Maar als je ziet hoeveel items in de doos zitten en dan de paar regeltjes die je krijgt moet er wel een adder onder het gras zitten
Overigens is Tapestry regels vrij goed gedaan. Maar het spel is ook vrij simpel.
Maar ik ben van mening dat een goede game een minimale uitleg aan regels nodig heeft. Die hele boekwerken die je voorbij ziet komen met 200 uitzonderingetjes en verschillende skill moves die allemaal zinloos zijn. Nee dankje. Nog nooit een spel beter van zien worden. Maar dat is gelukkig iets wat je vooral bij de kickstarter games zien (veel spull, veel plastic, veel regels = goede game van 300 euro ofzoiets). Maar je ziet het ook wel meer terug komen in andere bordspellen. Veel regeltjes is niet hetzelfde als complexiteit of diepgaandhei of uitdaging, heb de indruk dat dat nog wel is vergeten wordt. Concordia vind ik een mooi voorbeeld. 4 pagina's uitleg met grafische voorbeelden. Ben je in 10 min doorheen
War of the ring vond ik dan weer erg meevallen, dat is dus een boekwerk maar omdat het allemaal erg logisch is en je gooit om een actie te moeten doen leer je dit spel verassend snel.
De handleidingen schrijver bij FFG mogen ze......ontslaan wat mij betreft. Maar zelden een goed regel boek aangetroffen van FFG en Arkham horror LCG staat stipt op 1 met slechte regel uitleg.
In ander nieuws, ik zoek een bordspel wat precies voor 3 mensen is ontworpen. Of het beste speelt. Vaak speel je nu 4p spellen met zijn 3en. Ik vraag me af of er ook gewoon echt hele goede 3 speler spellen zijn.
Ik heb zelf Three Kingdoms Redux al gevonden, maar dat is 1 van de weinigen
Edit: ik zie ook net dat er een big box komt van terraforming mars.....iemand van jullie heeft die zeker al gebacked
[ Voor 76% gewijzigd door Postius op 03-01-2021 13:33 ]
GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k
Ik had hier Tapestry sneller uitgelegd dan de Crew. ...Oxigeon schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:45:
Wat hielp is twintig minuutjes aan Watch it Play besteden om te kijken of ik de regels goed begrepen had. Dan gewoon beginnen en wijst zich allemaal heel snel vanzelf.
Dat idee heb ik met Tapestry niet, het speelt erg makkelijk weg, zelfs met maar een paar pagina's aan regels.Oxigeon schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:02:
[...]
Op boardgamegeek staat wel een onofficiële vertaling. Deze wil ik over een paar jaar (mijn jongens zijn nu 4 en 6) met ze gaan spelen.Smuey schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:08:
[...]
@_Anvil_ noemde hem al, maar ik zou zeer zeker even kijken naar Mice & Mystics. Let er wel op dat er (om wat voor duistere reden dan ook...) geen Nederlandse versie van bestaat, maar als de Engelse taal geen belemmering vormt of je zelf bereid bent om delen voor de kids te vertalen, is dit een ontzettend goede, entry-level co-op game, waarvan het verhaal ook kinderen aanspreekt!
[...]
De spellen in mijn kast waar 3 het beste aantal spelers is (imho)Postius schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:07:
[...]
...
In ander nieuws, ik zoek een bordspel wat precies voor 3 mensen is ontworpen. Of het beste speelt. Vaak speel je nu 4p spellen met zijn 3en. Ik vraag me af of er ook gewoon echt hele goede 3 speler spellen zijn.
...
Dominion
Great Western Trail
Ticket to Ride Nordic of Zwitserland/Oostenrijk
Splendor
Macao
(Burgen von Burgund, twijfel of die beter is met 2 of met 3)
Tapestry (maar ook andere titels van Stonemaier Games) leunen sterk op iconografie. In simpele kleuren en iconen wordt duidelijk gemaakt wat je moet of kunt doen om een doel te bereiken. Het grootste deel van van de regels voor Tapestry is dan ook de uitleg van de iconen en de uitleg van wat je in een beurt allemaal kunt doen, de rest wijst zich dan, volgens de 'taal' van het spel, vanzelf. Ik vind Tapestry een bijzonder mooi voorbeeld waar dit goed werkt. Niet bang zijn en gewoon gaan spelen, dus!Oxigeon schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:02:
[...]
Tof! Die had ik nog niet gevonden, bedankt!Cottonball schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:37:
[...]
Op boardgamegeek staat wel een onofficiële vertaling. Deze wil ik over een paar jaar (mijn jongens zijn nu 4 en 6) met ze gaan spelen.
[ Voor 20% gewijzigd door Smuey op 03-01-2021 23:36 ]
Waarschijnlijk nieuw niet meer te vinden, dus je zal op zoek moeten naar betaalbare tweedehands: The Road to Canterbury. Area majority, hand management en set collection, speelt heel goed en ziet er ook prachtig uit.Postius schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:07:
In hetzelfde genre heb je ook Rattus, dat werkt heel goed met drie (maar is er dus niet specifiek voor ontworpen).
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Schaamteloze bump voor het andere topic voor miniaturen en wargaming.
Edmin in "GamesWorkshop mini's / Warhammer - Deel 2"
Van het weekend een leuke game gespeeld in de warhammer wereld :-)
Ooit begonnen met hero quest en nu vol Age of Sigmar in!
[ Voor 6% gewijzigd door Arnevld op 05-01-2021 11:13 ]
Warhammer en PC games en lego
Ik zag dat ik mijn ervaring met Paris nog niet neergepend had. Twee weken geleden hebben we al eens met 2P gespeeld, maar net zoals de meeste area control-spellen is meer spelers altijd beter en dat hebben we afgelopen weekend gedaan.
Area control dus: het spelbord bestaat uit zes buurten in Parijs begin 20ste eeuw. Als speler ben je een investeerder die investeert in gebouwen in die verschillende wijken met als doel er invloed te verwerven.
In je beurt leg je eerst een gebouw op het spelbord. Daarna leg je een sleutel in een van de buurten. Dit levert je geld op dat je dan later kan investeren in de gebouwen. Elk gebouw levert een bepaalde hoeveelheid invloed op. De duurdere gebouwen geven natuurlijk meer invloed, maar de goedkopere leveren bonustegels op en die heb je zeker nodig.
Pas als er in vier gebouwen in een buurt geïnvesteerd is mag de speler die aan de beurt is een scoretegel leggen. Hij mag die echter in eender welke buurt leggen. Je kunt dus één sleutel in een buurt investeren om vervolgens de scoretegel in een buurt leggen waar alleen jij zit. Als je tegenstanders daar een graantje willen meepikken moeten ze dus een sleutel opgeven waar ze misschien andere plannen voor hadden.
Het hele spel is zo een push & pull om meerderheden te krijgen en die te laten renderen terwijl je bonustegels probeert te pakken die passen bij je investeringen. Zeker een van de leukere area control-spellen die we al speelden!
Area control dus: het spelbord bestaat uit zes buurten in Parijs begin 20ste eeuw. Als speler ben je een investeerder die investeert in gebouwen in die verschillende wijken met als doel er invloed te verwerven.
In je beurt leg je eerst een gebouw op het spelbord. Daarna leg je een sleutel in een van de buurten. Dit levert je geld op dat je dan later kan investeren in de gebouwen. Elk gebouw levert een bepaalde hoeveelheid invloed op. De duurdere gebouwen geven natuurlijk meer invloed, maar de goedkopere leveren bonustegels op en die heb je zeker nodig.
Pas als er in vier gebouwen in een buurt geïnvesteerd is mag de speler die aan de beurt is een scoretegel leggen. Hij mag die echter in eender welke buurt leggen. Je kunt dus één sleutel in een buurt investeren om vervolgens de scoretegel in een buurt leggen waar alleen jij zit. Als je tegenstanders daar een graantje willen meepikken moeten ze dus een sleutel opgeven waar ze misschien andere plannen voor hadden.
Het hele spel is zo een push & pull om meerderheden te krijgen en die te laten renderen terwijl je bonustegels probeert te pakken die passen bij je investeringen. Zeker een van de leukere area control-spellen die we al speelden!
Dat ziet er altijd zo leuk uit, dat gamen met mini's! Het is voor mij tegelijk een vloek en een zegen dat er thuis geen publiek voor is, want dan zat ik tot over mijn oren in de mini's, denk ikArnevld schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:12:
Kom je uit omgeving Rotterdam? Kun je best een keer komen spelen :-)HellPunk schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:39:
[...]
Dat ziet er altijd zo leuk uit, dat gamen met mini's! Het is voor mij tegelijk een vloek en een zegen dat er thuis geen publiek voor is, want dan zat ik tot over mijn oren in de mini's, denk ik
België, tegen de taalgrens, net iets te ver weg dusArnevld schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:33:
[...]
Kom je uit omgeving Rotterdam? Kun je best een keer komen spelen :-)
Dat valt opzich wel mee, gemiddelde game duurt 2,5 uur denk dat monoply er ook zoiets over zal doen.HellPunk schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:02:
[...]
België, tegen de taalgrens, net iets te ver weg dus. Heb ook te weinig tijd voor van die dagvullende spellen, ben al blij met een halve namiddag voor iets als Paladins of the West Kingdom
Aahhhh de goede oude geur van kaas en wijn uit mijn jeugdArnevld schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:12:
[Afbeelding]
Wel erg coole mini's en netjes geschilderd. Gave scenery ook!
Kon mezelf niet beheersen, en heb galaxy trucker gekocht. Ouder spel, maar ik trek dat soort dingen wel. Spelers interactie lijkt me wat laag, maar het uitgangspunt vindt ik vrij grappig, dus ik ben benieuwd. Ben ook benieuwd wanneer die in de brievenbus ligt met al het gedoe. Zat nog serieus naar star wars armada te kijken, maar ben daar na xwing mini game een beetje op afgeknapt. Voordat armada speelbaar is ben je 200-300 euro verder, dat zijn zeg maar 7-10 galaxy truckers, dat kan ik toch niet echt verantwoorden aan mezelf.
[ Voor 11% gewijzigd door Postius op 05-01-2021 17:02 ]
Hiervoor heb ik deze op mijn wishlist staan, 3 player wargame: https://boardgamegeek.com...n-balance-power-1936-1945Postius schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:07:
[...]
...
Mijn 1e aankoop van 2021 is echter Kemet geworden, deze kwam langs in een Bordspel te koop FB groepje voor een leuke prijs
How to play kijken op Youtube of uitleg van een ander is meestal toch het beste begin. Zo heeft een mede tweaker mij in de kerstvakantie Starwars Rebellion uitgelegd via TTS (had wel eerst de RTFM video's gekeken op YT) en zijn we nu onderweg in een leuke pot, heb zijn basis al gevonden en de star destroyers zijn vlakbij "Rebel scum!"denyos schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:24:
Via TTS hoef je geen bord op te zetten en kun je saven, ideaal als je alleen na kinderbedtijd kunt spelen
[ Voor 38% gewijzigd door _Anvil_ op 06-01-2021 15:14 ]
Krijg je geen spijt van, superleuk spel! qua interactie is het uit/meelachen als de ander zijn schip in tweeën breekt erg leuk. Daarnaast is elkaar inhalen cruciaal.. de voorste heeft 1st pick, maar krijg ook als eerste slavers of ruimtepiraten op zijn dakPostius schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:50:
[...]
Kon mezelf niet beheersen, en heb galaxy trucker gekocht. Ouder spel, maar ik trek dat soort dingen wel. Spelers interactie lijkt me wat laag, maar het uitgangspunt vindt ik vrij grappig, dus ik ben benieuwd. Ben ook benieuwd wanneer die in de brievenbus ligt met al het gedoe. Zat nog serieus naar star wars armada te kijken, maar ben daar na xwing mini game een beetje op afgeknapt. Voordat armada speelbaar is ben je 200-300 euro verder, dat zijn zeg maar 7-10 galaxy truckers, dat kan ik toch niet echt verantwoorden aan mezelf.
Star wars Armada valt voor mij in de categorie "leuk, vooral als vrienden de investering doen zodat ik met ze kan spelen". Heb vorig jaar wat nieuwe boardgame vrienden in de regio opgedaan (ben geen echte tweaker, derhalve zijn mn social skills weer best goed lol ) en 1 daarvan kwam de 1e keer direct met 2 koffers Armada langs, erg gaaf om eens mee te maken. Durf niet te herhalen voor welk bedrag hij er in zat
Armada bevalt me meer dan X wing (heb een andere vriend die dat weer speelt), meer diepte en strategie in het plannen van de moves van de trage capitals en de posities van de squadrons.
[ Voor 10% gewijzigd door _Anvil_ op 06-01-2021 15:27 ]
Ziet er cool uit, weet je toevallig welke mat je hebt gebruikt en waar je die gekocht hebt?Arnevld schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:12:
[Afbeelding]
PSN: http://psnprofiles.com/TheKillingBean | Xbox Live: https://www.xboxgamertag.com/search/TheKillingBean
Ooohh Kemet is een van de spellen waar ik al lang naar zit te gluren, maar ik ben er niet 100% van overtuigd als 3 speler spel. Lijkt me wel een erg sterk spel. Er komt voor zover ik heb begrepen een nieuwe versie in 2021 (Kemet: blood & sand), maar die is wel meer meteen fiks aan de prijs waarschijnlijk._Anvil_ schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:10:
[...]
Hiervoor heb ik deze op mijn wishlist staan, 3 player wargame: https://boardgamegeek.com...n-balance-power-1936-1945
Mijn 1e aankoop van 2021 is echter Kemet geworden, deze kwam langs in een Bordspel te koop FB groepje voor een leuke prijs
[...]
En dat is maar precies de reden dat ik er vanaf heb gezien, maar het ziet er wel erg gaaf uit_Anvil_ schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:23:
[...]
Krijg je geen spijt van, superleuk spel! qua interactie is het uit/meelachen als de ander zijn schip in tweeën breekt erg leuk. Daarnaast is elkaar inhalen cruciaal.. de voorste heeft 1st pick, maar krijg ook als eerste slavers of ruimtepiraten op zijn dak![]()
Star wars Armada valt voor mij in de categorie "leuk, vooral als vrienden de investering doen zodat ik met ze kan spelen". Heb vorig jaar wat nieuwe boardgame vrienden in de regio opgedaan (ben geen echte tweaker, derhalve zijn mn social skills weer best goed lol ) en 1 daarvan kwam de 1e keer direct met 2 koffers Armada langs, erg gaaf om eens mee te maken. Durf niet te herhalen voor welk bedrag hij er in zat
Armada bevalt me meer dan X wing (heb een andere vriend die dat weer speelt), meer diepte en strategie in het plannen van de moves van de trage capitals en de posities van de squadrons.
In mijn zoektocht naar 3 speler spellen kwam ik uit bij Maria, waar toevallig net een reprint aan komt. Het is het allereerste bordspel die ik in mijn leven heb besteld voordat die op voorraad is denk ik. Het thema is voor ons alle 3 erg aansprekend en de ongewone dynamiek lijken me erg interessant. De reprint staat voor februari 2021, na enig uitstel omdat het eerst december 2020 was.
Hiernaast komt deze week ook Godzilla: Tokyo Clash binnen. Lijkt me hilarisch, een beuk op elkaar in met monsters spel dat goed schijnt te werken. Ik ben erg benieuwd. Vind de box cover al geweldig.
Oeh, klinkt interessant. Ben dol op historische games. Ken je Virgin Queen en de andere games uit die serie? Heb smakelijk gelachen om de SU&SD "review" van dat spelPostius schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:31:
[...]
In mijn zoektocht naar 3 speler spellen kwam ik uit bij Maria, waar toevallig net een reprint aan komt. Het is het allereerste bordspel die ik in mijn leven heb besteld voordat die op voorraad is denk ik. Het thema is voor ons alle 3 erg aansprekend en de ongewone dynamiek lijken me erg interessant. De reprint staat voor februari 2021, na enig uitstel omdat het eerst december 2020 was.
Echt een giga investering qua tijd en moeite om dat serieus te spelen met een groep. Ooit wil ik het doen, maar nu speel ik TI4 liever als dagvullend spel. Best al wel een klusje om dat te hosten, datumprikker planning vooraf, mensen uitleg geven en huiswerk vooraf als ze voor het eerst spelen, afstemmen wie er nu komt en welke rassen, mapkeuze etc. Dan nog 2 maaltijden, snacks, drank regelen etc. Voor Virgin queen met 5 man moet je eigenlijk een vakantiehuisje huren ofzo denk ik...
[ Voor 3% gewijzigd door _Anvil_ op 07-01-2021 13:30 ]
Toevallig is deze van mijn tegenstander geweest van de club, ik denk dat het deze is :TheKillingBean schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:56:
[...]
Ziet er cool uit, weet je toevallig welke mat je hebt gebruikt en waar je die gekocht hebt?
https://www.gamemat.eu/en...mat-sands-of-time-v2.html
Age of Sigmar is vaste maat 6x4, heb er zelf ook een paar liggen zijn van dat muismatten spul.
Deze middag ben ik eens door de geeklist 20 Most Anticipated Games of 2021 gegaan en het lijkt alsof de dagen van de trading-in-the-mediterranean-euro geteld zijn
. Veel wargames en historische en economische spellen met nieuwe thema's, ook relatief zwaarder dan wat wij meestal spelen. Wel goed nieuws voor mijn collectie, want dan moet ik niet teveel extra plaats voorzien voor nieuwe spellen
Ehhh, houdt rekening met welke bron je leest. BGG en internet users hebben een voorliefde voor zware en complexe games. Als je naar de top 100 van BGG kijkt, goede spellen maar niet echt dingen voor het grote publiek. Eerder het omgekeerde op een paar titels na. Het is toch ook niet voor niks dat een spel als twilight struggle jaren op 1 staat en lange, zware complexe spellen het over het algemeen erg goed doen op de lijst (ook vaak omdat er minder mensen zijn die erop stemmen en de mensen die erop stemmen het altijd een hoge rating zullen geven).HellPunk schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:29:
Deze middag ben ik eens door de geeklist 20 Most Anticipated Games of 2021 gegaan en het lijkt alsof de dagen van de trading-in-the-mediterranean-euro geteld zijn. Veel wargames en historische en economische spellen met nieuwe thema's, ook relatief zwaarder dan wat wij meestal spelen. Wel goed nieuws voor mijn collectie, want dan moet ik niet teveel extra plaats voorzien voor nieuwe spellen
Het internetpubliek/bgg publiek is qua voorkeuren en smaak echt anders in mijn ervaring. Wel goed om te zien natuurlijk dat er nog steeds een grote markt voor dat soort games is! Al zou ik spellen als Carcassonne etc echt niet willen missen. Ik vind de games waarbij je met zijn allen aan het kloten bent op een bord (in de middeleeuwen in europa) nog steeds erg leuk. Als het maar niet van die moderne euro's zijn (ik ga een bord spel spelen met andere mensen om vervolgens 2 uur naar een tableautje voor mij neus te staren en geen woord te wisselen, niet mijn ding)
Precies voor dit soort goude tips kijk ik hier af en toe! Wat een heerlijk spel!Postius schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:50:
[...]
Kon mezelf niet beheersen, en heb galaxy trucker gekocht. Ouder spel, maar ik trek dat soort dingen wel. Spelers interactie lijkt me wat laag, maar het uitgangspunt vindt ik vrij grappig, dus ik ben benieuwd. B
[ Voor 27% gewijzigd door MarICube op 08-01-2021 10:40 ]
There's no limitation to ones imagination.
alhoewel ik denk dat je op de "family" rating aardig wat spellen kan vindien die je wel met mensen kan spelen die geen complexe games willen spelen:Postius schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:21:
[...]
Ehhh, houdt rekening met welke bron je leest. BGG en internet users hebben een voorliefde voor zware en complexe games. Als je naar de top 100 van BGG kijkt, goede spellen maar niet echt dingen voor het grote publiek. Eerder het omgekeerde op een paar titels na. Het is toch ook niet voor niks dat een spel als twilight struggle jaren op 1 staat en lange, zware complexe spellen het over het algemeen erg goed doen op de lijst (ook vaak omdat er minder mensen zijn die erop stemmen en de mensen die erop stemmen het altijd een hoge rating zullen geven).
Het internetpubliek/bgg publiek is qua voorkeuren en smaak echt anders in mijn ervaring. Wel goed om te zien natuurlijk dat er nog steeds een grote markt voor dat soort games is! Al zou ik spellen als Carcassonne etc echt niet willen missen. Ik vind de games waarbij je met zijn allen aan het kloten bent op een bord (in de middeleeuwen in europa) nog steeds erg leuk. Als het maar niet van die moderne euro's zijn (ik ga een bord spel spelen met andere mensen om vervolgens 2 uur naar een tableautje voor mij neus te staren en geen woord te wisselen, niet mijn ding)
https://boardgamegeek.com...ankobjectid=5499&rank=2#2
Sidenote: wat mij betreft verdiende Twilight Struggle het om jarenlang op 1 te staan, wat een prachtige 2 player game is dat zeg. De regels zijn echter verre van complex, goed leren spelen is dat echter wel. Dit spel kent een geluksfactor door zowel kaarten als dice rolls.. en toch ben je volkomen kansloos tegen een speler die qua ervaring een niveau hoger zit. Ik zou het echt aan (bijna) iedereen aanraden. Het beste kun je 1 persoon kiezen en samen door dezelfde leercurve gaan.Postius schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:21:
[...]
Ehhh, houdt rekening met welke bron je leest. BGG en internet users hebben een voorliefde voor zware en complexe games. Als je naar de top 100 van BGG kijkt, goede spellen maar niet echt dingen voor het grote publiek. Eerder het omgekeerde op een paar titels na. Het is toch ook niet voor niks dat een spel als twilight struggle jaren op 1 staat en lange, zware complexe spellen het over het algemeen erg goed doen op de lijst (ook vaak omdat er minder mensen zijn die erop stemmen en de mensen die erop stemmen het altijd een hoge rating zullen geven).
Zelfs de politieke site 538 heeft er destijds een review van geschreven: https://fivethirtyeight.c...board-game-on-the-planet/
[ Voor 6% gewijzigd door _Anvil_ op 08-01-2021 16:43 ]
Hoppa. Vanavond na een jaar of 2 met een nieuwe groep Descent 2nd weer opstarten. Nu met de app, ben heel benieuwd naar gebruik app. Zou goed moeten zijn.
Afgelopen zomer aan een campaign begonnen met app. Werkt erg goed, als was het ons soms onduidelijk welke regels we zelf wel en niet moesten toepassen.. vooral monster abilities.maartend schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:43:
Hoppa. Vanavond na een jaar of 2 met een nieuwe groep Descent 2nd weer opstarten. Nu met de app, ben heel benieuwd naar gebruik app. Zou goed moeten zijn.
Persoonlijk vind ik wel dat LOTR: Journeys in Middle earth beter werkt, daar is de integratie met het fysieke spel echt naadloos. Vorige maand onze campaign verloren in de eind missie
Die heb ik ook en komt ook nog wel eens._Anvil_ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:45:
[...]
Afgelopen zomer aan een campaign begonnen met app. Werkt erg goed, als was het ons soms onduidelijk welke regels we zelf wel en niet moesten toepassen.. vooral monster abilities.
Persoonlijk vind ik dat wel dat LOTR: Journeys in Middle earth beter werkt, daar is de integratie met het fysieke spel echt naadloos. Vorige maand onze campaign verloren in de eind missie
Vraag ivm de app ; ik heb heel mijn collectie al in de app gezet, maar ik begin met de tutorial. Pakt hij dan nkel materiaal uit de base game?
edit ; ik begin gewoon enkel base even en voeg bij start campaign maar alles toe. just to be ure. En streamen naar een grote TV.
[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 08-01-2021 17:29 ]
Natuurlijk heb je daarin gelijk, maar die hele geeklist (niet alleen de top 20) is toch wel een redelijke goede aanduiding van wat er in de komende maanden allemaal aan zit te komen. Nu is het voor mij niet nieuw dat ik minder mijn gading vind, in de Essen preview van vorig jaar vond ik ook weinig terug.Postius schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:21:
[...]
Het enige waar ik dit jaar op hoop is dat ze bij White Goblin eindelijk eens werk maken van de remake van Norenberc - het spel bestaat tien jaar, dus het is het moment
Lost ruins of arnak is weer op voorraad in een aantal webshops. Heb hem maar meteen besteld. Als het goed is komt hij morgen al. Zin in!
-https://boardgamegeek.com/boardgame/312484/lost-ruins-arnak
-https://boardgamegeek.com/boardgame/312484/lost-ruins-arnak
net nog even gezocht naar die 3 player grand strategy game waar ik het een pagina terug over had: https://www.gmtgames.com/...tragedy-3rd-printing.aspx
Pfff duur. Wellicht de kleine oplages van GMT games?
Edit: kent iemand dat p500 systeem? een soort pre order waarbij ze pas produceren als het aantal gehaald is?
Edit: kent iemand dat p500 systeem? een soort pre order waarbij ze pas produceren als het aantal gehaald is?
[ Voor 20% gewijzigd door _Anvil_ op 09-01-2021 12:07 ]
Ja, doen ze (GMT) al jaren en met succes. Meestal ook hoge productiekwaliteit.In mijn spelerskringen spelen ze veel 18xx achtige spellen, maar hoor ze ook regelmatig van dit soort spellen spelen zoals Cuba Libre en andere COIN-achtige spellen._Anvil_ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:40:
net nog even gezocht naar die 3 player grand strategy game waar ik het een pagina terug over had: https://www.gmtgames.com/...tragedy-3rd-printing.aspx
Zo. was leuk speel weekend.
Vrijdag avond/nacht Descent 2nd weer eens opgestart met een neiuwe groep. Na paar jaar niet spelen, nu met de app begonnen. Dus eerst de tutorial en daarna een grote campagne opgestart et alle expansions toegevoegd. Om 2000 begonnen, om 0330 klaar. 1 tut gespeeld en 1 campagne quest. Moetsen nog veel bij elkaar zoeken uit verschillende dozen en natuurlijk ook het itkiezen van characters met classes. Duurt even. Zijn voor deze eerste campagne heerlijk verdeeld over de 4 soorten ; mage, scout, healer en warrior. heerlijk spelen, quest gehaald. Wel anders dan op de oude manier met de Overlord.
En vandaag met de lady Unlock Star Wars gespeeld. Was weer erg leuk. SW spreekt ons niet zo aan, maar de puzzels waren weer erg leuk. Weer een Unlock uitgespeeld
Vrijdag avond/nacht Descent 2nd weer eens opgestart met een neiuwe groep. Na paar jaar niet spelen, nu met de app begonnen. Dus eerst de tutorial en daarna een grote campagne opgestart et alle expansions toegevoegd. Om 2000 begonnen, om 0330 klaar. 1 tut gespeeld en 1 campagne quest. Moetsen nog veel bij elkaar zoeken uit verschillende dozen en natuurlijk ook het itkiezen van characters met classes. Duurt even. Zijn voor deze eerste campagne heerlijk verdeeld over de 4 soorten ; mage, scout, healer en warrior. heerlijk spelen, quest gehaald. Wel anders dan op de oude manier met de Overlord.
En vandaag met de lady Unlock Star Wars gespeeld. Was weer erg leuk. SW spreekt ons niet zo aan, maar de puzzels waren weer erg leuk. Weer een Unlock uitgespeeld
Ah ja, Descent 2nd. Die heb ik al ff niet gespeeld. Die ga ik ook maar weer eens afstoffen
Recent ook weer Descent 2 gespeeld met de app. De speelstijl met de app lijkt meer op die van Imperial Assault wat ons beter bevalt dan eerst alle helden en dan alle monsters.
De campaigns in de app zijn overigens erg goed. Wat ook cool is, is dat mensen alle campaigns van de expansions boxes ook hebben gebouwd voor de app en dat deze met een beetje tweaking in te laden zijn.
De campaigns in de app zijn overigens erg goed. Wat ook cool is, is dat mensen alle campaigns van de expansions boxes ook hebben gebouwd voor de app en dat deze met een beetje tweaking in te laden zijn.
Gisteren mijn eerste campaign (Night of the Zealot) beëindigd van Arkham Horror TCG. Wat een fantastisch spel!!!
Hier ga ik veel geld aan verliezen
Hier ga ik veel geld aan verliezen
Bedoel je dan de Valkyrie app of de originele app? If het laatste. heb je een linkje voor me?ToBe schreef op maandag 11 januari 2021 @ 05:59:
Recent ook weer Descent 2 gespeeld met de app. De speelstijl met de app lijkt meer op die van Imperial Assault wat ons beter bevalt dan eerst alle helden en dan alle monsters.
Ja idd het spel is absoluut fantastisch.Postius schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:21:
[...]
Als ik even uit ervaring mag spreken, bellers krijgen meer voor elkaar.
Vanavond beginnen met een tweede Dunwich legacy campaign van Arkham horror LCG.
FAN-TAS-TISCH spel. Maar ik blijf erbij, de persoon die de regels heeft geschreven moeten zijn aan zijn enkels ophangen voor een dag. Ronduit de meest waardeloze spelregelboekjes die ik ooit in mijn handen heb gehad. Gelukkig zit er wel een soort logica achter.
Hiernaast vind ik het vrij geweldig dat je een scenario eigenlijk maar 1x doorspeelt en dan verder gaat in het verhaal. IPV dat je het maar blijft proberen tot je het hebt gehaald. Daarnaast is het artwork top notch natuurlijk.
Een van de betere situaties was wel toen we allebei een encounter kaart moesten trekken. Ik werd wat eng aan gekeken door de lokale dorpelingen wat niet prettig was.....en mijn vriendin werd ontvoerd door een vliegende dinosaurus. Dit soort dingen, het heel erg gewone met het super bizarre maakt het ronduit hilarisch....eigenlijk is het spel continu hilarisch
Deze morgen begonnen aan het eerste scenario in de Dunwich cycle (de Clover Club) en het is ongelofelijk hoe ze er in slagen zoveel sfeer te brengen met louter enkele speelkaarten.
De art is natuurlijk fantastisch, maar ook gametechnische details zoals
spoiler:
is echt een zeer knappe weergave van hoe het er in't echt aan toe zou gaan: ik zie zo de film voor mij ogen afspelen de Club Boss die een 'hunter' is en je dus voortdurend op de hielen zit en je pas aanvalt van zodra je een clue verzamelt
Ook de core campaign vond ik ontzettend sfeervol, op jacht gaan naar
spoiler:
was bijzonder cool.die cultisten in Arkham
Ben heel erg benieuwd naar het vervolg van de Dunwich cycle. En heb al zin om de rest ook meteen te kopen
Ik hoop alleen dat het magische er niet teveel af is wanneer je scenario's begint te herspelen met nieuwe investigators.
ToBe schreef op maandag 11 januari 2021 @ 05:59:
Recent ook weer Descent 2 gespeeld met de app.
_Anvil_ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:45:
[...]
Afgelopen zomer aan een campaign begonnen met app.
Ik ben groot fan van Descent. Heb het (tot een jaar geleden) heel veel gespeeld, eigenlijk alleen maar als Overlord. Dit omdat het bij het opstarten het makkelijkste was omdat ik de regels het beste kende, maar vond het zo vermakelijk dat ik nooit anders meer wilde.maartend schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:43:
Recentelijk gehoord van het bestaan van een app die de Overlord overbodig zou maken en het misschien zelfs nog leuker zou maken.
Nu ben ik rond aan het zoeken maar vind alleen een app van Road to Legend (officieel vanuit Fantasy Flight Games), is dat hem?
Ja, dat is de officiele app. Daar gooi je je sets in en dan kun je aan de slag. Maar er bestaat ook VAlkyrie, daar staan de uitbreidingen speelbaar in, waar in de RtL app allemaal nieuwe quests zijn, gebasseerd op het materiaal dat je hebt. De app is zowel voor Android als Apple als WindowsShmoozer schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:06:
[...]
Recentelijk gehoord van het bestaan van een app die de Overlord overbodig zou maken en het misschien zelfs nog leuker zou maken.
Nu ben ik rond aan het zoeken maar vind alleen een app van Road to Legend (officieel vanuit Fantasy Flight Games), is dat hem?
Ik heb van het weekend dit spel gespeeld en het is me erg goed bevallen.Oxigeon schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:15:
Hier deze vakantie weer aardig aan het spellen geslagen. Flink wat potten everdell gespeelt. Vandaag dan weer "De zoektocht naar El Dorado" gekocht via eurosparen. Met verzenden kost deze dan 23 euro. Dacht daar kunnen we hem niet voor laten liggen.
Dese zal dus denk ik volgend weekend ergens gespeeld gaan worden.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Na lang twijfelen toch eindelijk besteld: Gloomhaven Jaws of the Lion! Hij is weer in stock en aangezien we toch in lockdown zitten ook leuk om met de kids te spelen (mijn vrouw heeft een hekel aan a) fantasy en b) Engelstalige bordspellen, dus dat wordt hem niet
)
Als het goed is, komt hij dit weekend binnen. Ben érg benieuwd naar de hype.
Als het goed is, komt hij dit weekend binnen. Ben érg benieuwd naar de hype.
Ik heb RtL er even opgezet. Zie dat "alleen" de uitbreidingen van 2nd edition er op staan (al zijn dat er inmiddels ook een flink aantal geworden zo te zien). Ik meende dat de uitbreidingen van de eerste editie (monsters e.d.) ook nog bruikbaar waren bij de 2nd edition? Of waren dat alleen de helden die met de conversion kit bruikbaar waren? Het is al te lang geleden om het goed te herinneren...maartend schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:54:
[...]
Ja, dat is de officiele app. Daar gooi je je sets in en dan kun je aan de slag. Maar er bestaat ook VAlkyrie, daar staan de uitbreidingen speelbaar in, waar in de RtL app allemaal nieuwe quests zijn, gebasseerd op het materiaal dat je hebt. De app is zowel voor Android als Apple als Windows
De VAlkyrie app krijg ik niet gevonden, staat die gewoon in de PlayStore? als ik daar op zoek vind ik alleen items gelinkt aan Operatie Valkyrie en Manga(?) spul.
App is idd voor 2nde. En ik dacht de conversion kit.Shmoozer schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:22:
[...]
Ik heb RtL er even opgezet. Zie dat "alleen" de uitbreidingen van 2nd edition er op staan (al zijn dat er inmiddels ook een flink aantal geworden zo te zien). Ik meende dat de uitbreidingen van de eerste editie (monsters e.d.) ook nog bruikbaar waren bij de 2nd edition? Of waren dat alleen de helden die met de conversion kit bruikbaar waren? Het is al te lang geleden om het goed te herinneren...
De VAlkyrie app krijg ik niet gevonden, staat die gewoon in de PlayStore? als ik daar op zoek vind ik alleen items gelinkt aan Operatie Valkyrie en Manga(?) spul.
Hier Valkyrie ; https://npbruce.github.io/valkyrie/
@Shmoozer @maartend
Linkjes naar de Descent 2 campaings:
https://boardgamegeek.com...d-legend-version-valkyrie
https://boardgamegeek.com/thread/1754892/shadow-rune-project
Mogelijk zijn er ook nog andere campaings beschikbaar.
Ik zie nu overigens dat het RtL componenten importeert naar Valkyrie, ik zou zweren dat ik van de week ergens las dat het mogelijk was om Valkyrie componenten in RtL te importeren.
Valkyrie is overigens hier te vinden: https://npbruce.github.io/valkyrie/
Ik zie nu overigens dat het RtL componenten importeert naar Valkyrie, ik zou zweren dat ik van de week ergens las dat het mogelijk was om Valkyrie componenten in RtL te importeren.
Aha, ik dacht dat je bedoelde dat de dozen campagnes in de officiele app te spelen waren. Want Valkyrie ken ik idd.ToBe schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 06:40:
@Shmoozer @maartend
Ik was idd op zoek naar de weg andersom, maar nog niks gevonden
[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 12-01-2021 07:18 ]
Met de search kwam ik niet tegen, maar heeft er iemand ervaring met het bordspel Havana?
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Ja hier, het is al een wat ouder spel wat opzich wel leuk is, maar geen hoogvlieger.Morpheusk schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:02:
Met de search kwam ik niet tegen, maar heeft er iemand ervaring met het bordspel Havana?
Het is zeker geen slecht spel, maar ik zou 9 van de 10 keer wat anders kiezen denk ik.
Het is een spin-off (of maakt gebruik van dezelfde artwork) van het spel Cuba, maar het is weer heel lang geleden dat ik die gespeeld heb (heb m in mijn collectie), misschien moet ik die maar weer een keer op tafel leggen.Morpheusk schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:02:
Na lang wachten en veel beheersen om niet een achterlijke Ebay prijs te betalen kwam de postbode me vandaag verblijden: XIA eindelijk in de reprint!
Ik kijk nu al uit naar alle avonturen die hiermee beleefd gaan worden in huize Remcheese
!
Ik kijk nu al uit naar alle avonturen die hiermee beleefd gaan worden in huize Remcheese
!
[ Voor 4% gewijzigd door remcheese op 12-01-2021 16:26 ]
Mooie aankoop. Daar heb ik al veel plezier aan beleefd!remcheese schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:25:
Na lang wachten en veel beheersen om niet een achterlijke Ebay prijs te betalen kwam de postbode me vandaag verblijden: XIA eindelijk in de reprint!
[Afbeelding]!
HAHAHAHAHAH ik krijg deze vanavond ook binnenremcheese schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:25:
[Afbeelding]!
(heb deze week ook Machi Koro, in de ban van de ring vrienden en vijanden, Maria, Godzilla Tokyo Clash, Galaxy Trucker en talisman the woodlands expansion ontvangen....tja je bent maar 1x per jaar jarig he
[ Voor 16% gewijzigd door Postius op 12-01-2021 17:01 ]
Mochten mensen nog geïnteresseerd zijn, als je de uitgever in europa mailt, (mocht van ze in dit topic):
https://boardgamegeek.com/thread/2574704/any-reprint-news
kan die je vertellen waar hij te krijgen is.
Spiralgalaxygames is de distributeur in europa.
https://boardgamegeek.com/thread/2574704/any-reprint-news
kan die je vertellen waar hij te krijgen is.
Spiralgalaxygames is de distributeur in europa.
Ik ben zo over the top hooked aan dit spel, NIE NORMAALPearlChoco schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:50:
[...]
Ja idd het spel is absoluut fantastisch.
Deze morgen begonnen aan het eerste scenario in de Dunwich cycle (de Clover Club) en het is ongelofelijk hoe ze er in slagen zoveel sfeer te brengen met louter enkele speelkaarten.
De art is natuurlijk fantastisch, maar ook gametechnische details zoalsspoiler:is echt een zeer knappe weergave van hoe het er in't echt aan toe zou gaan: ik zie zo de film voor mij ogen afspelende Club Boss die een 'hunter' is en je dus voortdurend op de hielen zit en je pas aanvalt van zodra je een clue verzamelt
Vandaag begonnen aan scenario 2 van TDL (Extracurricular Activity) en het blijft absoluut fantastisch.
Soms betrap ik me er op dat ik tijdens het spelen luidop roep van excitement
Heerlijk hoe in The House Always Wins
spoiler:
op't einde de instortende club, door de abdominations die binnenvallen en terloops ook de criminelen opwreten, dit op een heel eenvoudige maar effectieve manier in gametaal wordt omgezet; vooral het plotse verdwijnen van de hoofdingang was een giga stress moment omdat ik de back alley op dat moment nog niet verkend had en ik dus compleet hulpeloos zonder "resign" locatie zat, niet wetende of ik gevangen zat of niet! Toen in uit pure wanhoop naar deze laatste unvisited locatie vluchtte en daar een tweede uitgang vond was dat een absoluut hoogtepunt van een subliem scenario.
Nu ben ik op die universiteit en het feit dat je
spoiler:
die janitor moet zoeken die verstopt zit in de encounter deck vind ik alweer een geweldige vondst.
Ik vraag me af of ze er in slagen om in de +50 scenario's die nog volgen dergelijke creativiteit er in te houden!
Resultaat is dat ik compleet total loss dreig te gaan in het kopen van expansies...
Ook maar eens posten hier. Ben vooral een lurker 
In beginsel was ik niet zo thuis in de bordspel wereld. Vind het wel leuk, maar nooit veel aandacht aan gegeven. Vroeger, in mijn tienerjaren, wel een aardige Warhammer collectie gehad maar enig moment heb ik de hele mikmak verkocht. Was toen meer van het verzamelen, dan van het spel spelen
Tot we als stel, samen met een bevriend stel (met een aardige spellencollectie
) steeds vaker spellenavonden gingen doen. Toen begon het bij mij ook steeds meer te kriebelen om zelf wat spellen in bezit te hebben 
Tot heden niet extreem veel ofzo, enkele ' must haves' zoals Carcassone en Catan (..beide bigboxes) en nog wat andere titels.
Voor kerst j.l. Peaky Blinders- under new management gekregen. Bevalt erg goed! Onverwacht snel onder de knie te krijgen, maar genoeg variatie in tactiek mogelijk.
Daarnaast onlangs Game of Thrones 2nd edition voor een scherpe prijs kunnen overnemen, maar deze ligt hier nog ongebruikt. Wat ik ervan gelezen heb duren deze potjes erg lang.... dus hopelijk komt het er nog eens van. Anders maar weer verkopen
In beginsel was ik niet zo thuis in de bordspel wereld. Vind het wel leuk, maar nooit veel aandacht aan gegeven. Vroeger, in mijn tienerjaren, wel een aardige Warhammer collectie gehad maar enig moment heb ik de hele mikmak verkocht. Was toen meer van het verzamelen, dan van het spel spelen
Tot we als stel, samen met een bevriend stel (met een aardige spellencollectie
Tot heden niet extreem veel ofzo, enkele ' must haves' zoals Carcassone en Catan (..beide bigboxes) en nog wat andere titels.
Voor kerst j.l. Peaky Blinders- under new management gekregen. Bevalt erg goed! Onverwacht snel onder de knie te krijgen, maar genoeg variatie in tactiek mogelijk.
Daarnaast onlangs Game of Thrones 2nd edition voor een scherpe prijs kunnen overnemen, maar deze ligt hier nog ongebruikt. Wat ik ervan gelezen heb duren deze potjes erg lang.... dus hopelijk komt het er nog eens van. Anders maar weer verkopen
Heeft iemand een idee of je met de Graits versie van Star Realms ook tegen iemand anders lokaal kan spelen die ook de gratis versie heeft geinstalleerd?
Ik wil het graag eens tegen mijn vriendin spelen, maar omdat ik niet weet of zij het leuk vindt wil ik het niet 2 keer gaan kopen.
Ik wil het graag eens tegen mijn vriendin spelen, maar omdat ik niet weet of zij het leuk vindt wil ik het niet 2 keer gaan kopen.
Ter land, ter zee en in de kroeg
Had die game geen pass&play? (oftewel, je mobieltje doorgeven)Christiano007 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:09:
Heeft iemand een idee of je met de Graits versie van Star Realms ook tegen iemand anders lokaal kan spelen die ook de gratis versie heeft geinstalleerd?
Ja! paar maanden terug met mijn vriendin eraan begonnen en de dunwich cycle nu helemaal doorlopen. We zijn hooked! Binnenkort nog maar eens met meer kennis de Night of the Zealot doorlopen(1e keer met standaard decks ging niet zo goed
Ik ben vooral benieuwd waar je de hele forgotten age cycle hebt kunnen vinden want ik zie geen enkele shop die een hele cycle op voorraad heeft
Ben wel meer op zoek naar Carcosa, maar die is net zo min compleet te vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door Gammro op 13-01-2021 10:07 ]
Gisteren het eerste potje The lost ruins of arnak gedaan. (https://boardgamegeek.com/boardgame/312484/lost-ruins-arnak)
Erg veel manieren om punten te verdienen, zeer gaaf. Je hebt een beetje van alles in het spel, maar het werkt goed samen:
deck-building , worker-placement
We vonden dat het mechanismes gebruikte uit Dominion (manier van deckbuilding en kaarten trekken), Terraforming Mars (acties en pass systeem) en Maracaibo (research track).
Zeker een aanrader en heb nu al zin in het 2e potje.
Qua BGG cijfer staat ie op een 8.3. Zeer hoog. En wat mij betreft ook terecht!
Erg veel manieren om punten te verdienen, zeer gaaf. Je hebt een beetje van alles in het spel, maar het werkt goed samen:
deck-building , worker-placement
We vonden dat het mechanismes gebruikte uit Dominion (manier van deckbuilding en kaarten trekken), Terraforming Mars (acties en pass systeem) en Maracaibo (research track).
Zeker een aanrader en heb nu al zin in het 2e potje.
Qua BGG cijfer staat ie op een 8.3. Zeer hoog. En wat mij betreft ook terecht!
[ Voor 11% gewijzigd door Odysseus87 op 13-01-2021 12:59 ]
Gewonon bestellen van verschillende sites. Alles is altijd wel in print maar er zijn soms tekorten hier en daar. Ik heb mijn dunwich cycle bij drie verschillende webshops gekocht.Gammro schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:06:
[...]
Ja! paar maanden terug met mijn vriendin eraan begonnen en de dunwich cycle nu helemaal doorlopen. We zijn hooked! Binnenkort nog maar eens met meer kennis de Night of the Zealot doorlopen(1e keer met standaard decks ging niet zo goed), en dan nog een keer dunwich doen.
Ik ben vooral benieuwd waar je de hele forgotten age cycle hebt kunnen vinden want ik zie geen enkele shop die een hele cycle op voorraad heeft
Prijzen kunnen nog wel is sterk verschillen.
Overigens heb ik ook extreem genoten van dunwich. Heb path to carcosa hier liggen, moeten er nog een beginnen. Arkham horror is een spel wat we een maand of twee super intensief spelen en dan weer even laten liggen
Maar zoals.hierboven gezegd, de sfeer en mechanics dompelen je helemaal onder. En de beschrijven zijn ronduit komisch, we liggen regelmatig helemaal dubbel om situaties die gebeuren en hoe we eruit komen, ronduit absurd en geweldig. Beste komische spel wat ik heb
Deze heb ik zelf jaren in bezit en dit kan inderdaad nogal lang duren. Afhankelijk van met wie en hoeveel spelers (met 3 en 4 spelers zijn de out-of-the-box spelregels niet in balans dus moet je anders house rules gebruiken) je het speelt adviseer ik je wel echt om een uitbreiding aan te schaffen. Hier heb je twee routes:fender89 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:40:
Daarnaast onlangs Game of Thrones 2nd edition voor een scherpe prijs kunnen overnemen, maar deze ligt hier nog ongebruikt. Wat ik ervan gelezen heb duren deze potjes erg lang.... dus hopelijk komt het er nog eens van. Anders maar weer verkopen![]()
- Mother of Dragons uitbreiding: deze voegt 2 facties toe waaronder Danny en wat optionele regels als de Iron Bank, maar misschien nog wel belangrijker is het vazal systeem. Hiermee fix je die onbalans van 3 en 4 spelers
- A Feast for Crows: dit is een mini uitbreiding waar in feiten alleen wat kaarten in zitten voor een 4 speler variant. Dit is een andere startopstelling en voegt opdrachten toe (een beetje als Risk) waarmee je punten kunt scoren. Deze punten kun je in principe niet kwijtraken en dan duurt een potje misschien anderhalf tot 2 uur. Dit is wel alleen speelbaar met 4 spelers en niet te combineren met een andere uitbreiding. Deze is ook relatief goedkoop (15-20 euro verwacht ik).
Ik zou eigenlijk compleet het tegenovergestelde willen aanraden. Ga het eerst eens spelen en kijk hoe het bevalt, het is wel een langer spel dus stel je daarop in en zorg dat je met de juiste mensen speelt.Bozzel1987 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:27:
[...]
Deze heb ik zelf jaren in bezit en dit kan inderdaad nogal lang duren. Afhankelijk van met wie en hoeveel spelers (met 3 en 4 spelers zijn de out-of-the-box spelregels niet in balans dus moet je anders house rules gebruiken) je het speelt adviseer ik je wel echt om een uitbreiding aan te schaffen. Hier heb je twee routes:
- Mother of Dragons uitbreiding: deze voegt 2 facties toe waaronder Danny en wat optionele regels als de Iron Bank, maar misschien nog wel belangrijker is het vazal systeem. Hiermee fix je die onbalans van 3 en 4 spelers
- A Feast for Crows: dit is een mini uitbreiding waar in feiten alleen wat kaarten in zitten voor een 4 speler variant. Dit is een andere startopstelling en voegt opdrachten toe (een beetje als Risk) waarmee je punten kunt scoren. Deze punten kun je in principe niet kwijtraken en dan duurt een potje misschien anderhalf tot 2 uur. Dit is wel alleen speelbaar met 4 spelers en niet te combineren met een andere uitbreiding. Deze is ook relatief goedkoop (15-20 euro verwacht ik).
Als het dan naar meer smaakt kan je altijd nog een expansie kopen of huis regels gebruiken. Maar ik zou dat absoluut niet doen voor je ook maar aan het spel begonnen bent.
Mooi spel die Xia. Het zou hier wat vaker op tafel mogen komen. Een goede aankoop!remcheese schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:25:
[Afbeelding]!
Van waar heb je het? Ik mis nl. nog één component (de Sellsword Mk 2) maar die lijkt nog nergens op voorraad.
Eens, de onbalans wordt ook pas zichtbaar wanneer men met meer ervaren spelers speelt (kennis van de house cards en sterkte / zwaktes in startposities). Ben groot fan van GoT en heb zelf alles (ok bijna alles, de MOD Deluxe Gamemat is onderweg), maar het is een lang en "complex" spelt wat zeker niet bij elke groep in de smaakt zal vallen. Eerst lekker proberen of het wat is en dan verder shoppen.Postius schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:56:
[...]
Ik zou eigenlijk compleet het tegenovergestelde willen aanraden. Ga het eerst eens spelen en kijk hoe het bevalt, het is wel een langer spel dus stel je daarop in en zorg dat je met de juiste mensen speelt.
Als het dan naar meer smaakt kan je altijd nog een expansie kopen of huis regels gebruiken. Maar ik zou dat absoluut niet doen voor je ook maar aan het spel begonnen bent.
Heb hier zo'n beetje alle content liggen voor de LGC maar helaas is mijn vaste playmate niet beschikbaar. Dus nu speel ik het op TTS met een andere vriend, TTS maakt het wel makkelijk om een potje te spelen haha, wordt lastig om weer terug naar basic te gaan later. Erg leuke game.PearlChoco schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:27:
[...]
Ik ben zo over the top hooked aan dit spel, NIE NORMAAL
Vandaag begonnen aan scenario 2 van TDL (Extracurricular Activity) en het blijft absoluut fantastisch.
Soms betrap ik me er op dat ik tijdens het spelen luidop roep van excitement
Heerlijk hoe in The House Always Winsspoiler:op't einde de instortende club, door de abdominations die binnenvallen en terloops ook de criminelen opwreten, dit op een heel eenvoudige maar effectieve manier in gametaal wordt omgezet; vooral het plotse verdwijnen van de hoofdingang was een giga stress moment omdat ik de back alley op dat moment nog niet verkend had en ik dus compleet hulpeloos zonder "resign" locatie zat, niet wetende of ik gevangen zat of niet! Toen in uit pure wanhoop naar deze laatste unvisited locatie vluchtte en daar een tweede uitgang vond was dat een absoluut hoogtepunt van een subliem scenario.
Nu ben ik op die universiteit en het feit dat jespoiler:die janitor moet zoeken die verstopt zit in de encounter deck vind ik alweer een geweldige vondst.
Ik vraag me af of ze er in slagen om in de +50 scenario's die nog volgen dergelijke creativiteit er in te houden!
Resultaat is dat ik compleet total loss dreig te gaan in het kopen van expansies...
[Afbeelding]
Even over die GoT discussie, die uitbreiding wat de punten enzo worden toegevoegd maakt de game wel een stuk toegankelijker en sneller te spelen met een kleine groep. Ik zou dat ook absoluut aanraden als je er niet teveel voor hoeft te betalen en je de dus met 4m zit.
[ Voor 7% gewijzigd door MrVegeta op 14-01-2021 00:01 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ik kwam deze overigens tegen:
https://www.bordspellenbieb.nl/
Ik heb er zelf nog niet naar gekeken hoe het verder in zijn werk gaat.
maar ik zag dat je voor +-8 euro per week een spel kan huren, kan een manier zijn om te testen of het spel wel echt iets voor jou is.
https://www.bordspellenbieb.nl/
Ik heb er zelf nog niet naar gekeken hoe het verder in zijn werk gaat.
maar ik zag dat je voor +-8 euro per week een spel kan huren, kan een manier zijn om te testen of het spel wel echt iets voor jou is.
Heb die gekocht in www.despelvogel.comGammro schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:06:
[...]
Ja! paar maanden terug met mijn vriendin eraan begonnen en de dunwich cycle nu helemaal doorlopen. We zijn hooked! Binnenkort nog maar eens met meer kennis de Night of the Zealot doorlopen(1e keer met standaard decks ging niet zo goed), en dan nog een keer dunwich doen.
Was de enige die ze compleet hadden.
Naar verluid zouden de nieuwe prints voor februari zijn.
Ik heb het een paar weken geleden gekocht bij boardgameshop.nl, ik zie nu dat die uitverkocht is maar je kan een e-mailadres achterlaten als ze het weer in voorraad hebben:Gammro schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:06:
[...]
https://boardgameshop.nl/...tten-age-campaign-bundle/
PSN: http://psnprofiles.com/TheKillingBean | Xbox Live: https://www.xboxgamertag.com/search/TheKillingBean
Daarnet Myskatonic Museum uitgespeeld (Dunwich cycle #3).
Weer een fantastisch scenario. Uiteindelijk speel je telkens hetzelfde spel, waarbij je clue tests sneller moet winnen dan dat de doom clock tikt (om het héél simplistisch voor te stellen), maar het spel geeft er in elk scenario toch weer een originele draai aan dat het telkens toch net ietsje anders speelt. Het spel blinkt ook echt uit in het "storyfieren" van de game mechanics: elke actie klopt gewoon thematisch.
Ondertussen The Circle Undone en 2 "Return to" boxes bijbesteld...
Weer een fantastisch scenario. Uiteindelijk speel je telkens hetzelfde spel, waarbij je clue tests sneller moet winnen dan dat de doom clock tikt (om het héél simplistisch voor te stellen), maar het spel geeft er in elk scenario toch weer een originele draai aan dat het telkens toch net ietsje anders speelt. Het spel blinkt ook echt uit in het "storyfieren" van de game mechanics: elke actie klopt gewoon thematisch.
Ondertussen The Circle Undone en 2 "Return to" boxes bijbesteld...
Dat is wel een rib armer😁.PearlChoco schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:12:
Daarnet Myskatonic Museum uitgespeeld (Dunwich cycle #3).
Ondertussen The Circle Undone en 2 "Return to" boxes bijbesteld...![]()
Hier uiteindelijk na 7x spelen (core + core van TCU) toch de deur uitgedaan.
Hoewel verhalend fantastisch is het mij qua upkeep en voorbereiden te heavy. Deck-enhancen kwam er ook niet echt van.
Op marktplaats wel nog voor 75% kunnen verkopen, dus dat was prima.
Jammer!DaWayne schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:21:
[...]
Dat is wel een rib armer😁.
Hoewel verhalend fantastisch is het mij qua upkeep en voorbereiden te heavy. Deck-enhancen kwam er ook niet echt van.
Ik vind het qua upkeep best wel meevallen; mijn vorig spel was (is) Gloomhaven, en wat betreft upkeep/voorbereiding is dat toch nog altijd next level.
Meen je dat?DaWayne schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:21:
[...]
Dat is wel een rib armer😁.
Ik heb geen inserts oid en setup is 10 min. Deckbuilden wel wat langer maar die pluk ik van internet. Daarna is de setup toch altijd wel snel gedaan. De eerste setup + decks in elkaar steken is wel ongeveer 20 minuten maar dan zijn we ook helemaal klaar.
Netjes dat je het nog goed verkocht hebt gekregen, moest er alleen wel een beetje omlachen. Ik heb al een hoop klachten gehoord, te lange setup is voor het eerst. Ik vond juist dat het best wel vlotte setup was voor de uitgebreidde scenarios
Ja dat meen ik😁.Postius schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:34:
[...]
Meen je dat?
Ik heb geen inserts oid en setup is 10 min. Deckbuilden wel wat langer maar die pluk ik van internet. Daarna is de setup toch altijd wel snel gedaan. De eerste setup + decks in elkaar steken is wel ongeveer 20 minuten maar dan zijn we ook helemaal klaar.
Netjes dat je het nog goed verkocht hebt gekregen, moest er alleen wel een beetje omlachen. Ik heb al een hoop klachten gehoord, te lange setup is voor het eerst. Ik vond juist dat het best wel vlotte setup was voor de uitgebreidde scenarios
Decks van internet plukken scheelt wel natuurlijk, maar dat hebben we nooit gedaan. Heb wel alles altijd gesleeved, kost ook tijd. Al die verschillende symbolen die aangeven welke kaarten te gebruiken en die allemaal op elkaar lijken, plus een waardeloos rulebook helpen niet, daar ben ik ook geen ster in eerlijk gezegd. (Ze kunnen wat dat betreft wel wat leren van Pandemic Legacy en Aeons End met die stop-kaarten)
En als je dan kijkt naar speeltijd/acties die je in een anderhalf a 2 uur doet (na bedtijd kinderen 1 a 2x per week), dan is dat wat ons betreft te beperkt qua aantal acties, ik denk dat ik dat na verder analyseren als belangrijkste punt afweeg, samen met de kosten. Had er €170 aan uitgegeven, ook omdat het wel echt goed en leuk is.
Het verhaal weegt voor ons een stuk minder.
Ik merk verder veel meer interactie en meer actie bij Pandemic, Spirit Island en Aeons End bij ons. Daar hadden we alledrie 20+ potten van gespeeld in dezelfde tijd. Dus toen het 3 maanden niet op tafel kwam alles verkocht.
P.s. er is in TCU een scenario dat bij ons 30 minuten voorbereiden kostte en wat we na 5 minuten kansloos verloren. Hielp niet echt de sfeer erin te houden
[ Voor 13% gewijzigd door DaWayne op 14-01-2021 14:49 ]
De mijne komt van summonner vandaan.Vnze schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:57:
[...]
Mooi spel die Xia. Het zou hier wat vaker op tafel mogen komen. Een goede aankoop!
Van waar heb je het? Ik mis nl. nog één component (de Sellsword Mk 2) maar die lijkt nog nergens op voorraad.
Succes!
Ik heb nog wel een webwinkel waar sellsword te koop is, volgens mij de laatste op voorraad. Heb hem zelf niet genomen want ik vond het niet zo interessant. Stuur PM als je shopsite wilt.Vnze schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:57:
[...]
Mooi spel die Xia. Het zou hier wat vaker op tafel mogen komen. Een goede aankoop!
Volop bezig met Arkham Horror Card Game, dat hier vlotjes de eerste plaats van mijn favoriete spellen aan het innemen is!
Vandaag Blood on the Altar uitgespeeld, alweer een pareltje! Misschien wel het leukste scenario tot nu toe (samen met The House Always Wins).
Dit scenario had mega veel sfeer, en zoveel variatie:
Het slaagt er ook in om je decks meer en meer deel van de storyline te doen voelen, dankzij de story personage en item kaarten.
De boss was moeilijk maar heb hem gecheesed (hoop dat ik deze keer geen regels heb gebroken):
Keuzes die ik gemaakt heb:
Vanavond al eens beginnen aan Undimensioned and Unseen, maar hier heb ik alleen nog maar slechte dingen over gehoord. We zullen zien
Vandaag Blood on the Altar uitgespeeld, alweer een pareltje! Misschien wel het leukste scenario tot nu toe (samen met The House Always Wins).
Dit scenario had mega veel sfeer, en zoveel variatie:
spoiler:
sleutel zoeken, geheime ruimte openen, boss monster killen vs alle clues rapen, meerdere (on)bekenden die kunnen geofferd/gered worden, al dan niet necronomicon, al dan niet powder, en met meerdere gevolgen voor het volgende scenario
Het slaagt er ook in om je decks meer en meer deel van de storyline te doen voelen, dankzij de story personage en item kaarten.
De boss was moeilijk maar heb hem gecheesed (hoop dat ik deze keer geen regels heb gebroken):
spoiler:
aangezien hij niet verplaatste, en geen AoO deed, steeds actie 1 binnengelopen, actie 2 search clues, actie 3 buitengelopen. Zo kreeg ik nooit de zware hits te verwerken
Keuzes die ik gemaakt heb:
spoiler:
.necronomicon vernietigd, monster banished, 2 van de 5 slachtoffers geofferd
Vanavond al eens beginnen aan Undimensioned and Unseen, maar hier heb ik alleen nog maar slechte dingen over gehoord. We zullen zien
Hoe vinden jullie de Europa uitbreiding van Wingspan? Hij lijkt mij leuk, maar een vriend van mij (die ik nu niet kan bezoeken) en zijn vrouw vonden het geen verbetering. War zijn jullie ervaringen?
Hij voegt met name iets meer interactie toe en vogels welke iets kunnen aan het einde van een ronde.Joel22 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:55:
Hoe vinden jullie de Europa uitbreiding van Wingspan? Hij lijkt mij leuk, maar een vriend van mij (die ik nu niet kan bezoeken) en zijn vrouw vonden het geen verbetering. War zijn jullie ervaringen?
Ik speel het erg veel dus heb hem sowieso gekocht, als je kijkt naar een uitbreiding kan je beter voor Oceanie gaan, die voegt wat meer toe.
Nieuwe spelersborden
Een nieuwe voedselsoort
Vogels welke aan het eind van het spel triggeren.
En nog een aantal zaken.
Ik heb ze overigens beide.
Hier zelf net een potje Marvel Champions gespeeld. Ik had hem vorig jaar op Spiel gespeeld en vond hem toen al erg leuk. Ik zag hem inclusief 4 uitbreidingen nu langskomen voor 70 euro. Direct aangeschaft en net een potje met Spiderman gespeeld. Erg leuk!
Mag ik vragen waar dat in de aanbieding was? En is het nog steeds in de aanbieding?MADG0BLIN schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:06:
[...]
Hier zelf net een potje Marvel Champions gespeeld. Ik had hem vorig jaar op Spiel gespeeld en vond hem toen al erg leuk. Ik zag hem inclusief 4 uitbreidingen nu langskomen voor 70 euro. Direct aangeschaft en net een potje met Spiderman gespeeld. Erg leuk!
Had ik er ff bij moeten vermelden. Zo goed als nieuw tweedehands. 😉Arvilani schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:09:
[...]
Mag ik vragen waar dat in de aanbieding was? En is het nog steeds in de aanbieding?
Kan je Oceanië los spelen, of mix je de kaarten ervan gewoon bij in het basisspel? Heb nu Europa er gewoon standaard bij in zitten (alhoewel we het volgende potje een keer met alleen de Europese vogels willen spelen, gewoon omdat het kan). Ik neem aan dat wanneer je Oceanië speelt, je de oude speelborden niet meer gebruikt.MADG0BLIN schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:06:
[...]
Hij voegt met name iets meer interactie toe en vogels welke iets kunnen aan het einde van een ronde.
Ik speel het erg veel dus heb hem sowieso gekocht, als je kijkt naar een uitbreiding kan je beter voor Oceanie gaan, die voegt wat meer toe.
Nieuwe spelersborden
Een nieuwe voedselsoort
Vogels welke aan het eind van het spel triggeren.
En nog een aantal zaken.
Ik heb ze overigens beide.
Hi Ha Hopjesvla
Je mixed de kaarten door elkaar. Ik heb er de eerste keer wel voor gekozen om de helft van het basisspel te gebruiken, ik wilde nieuwe vogels zien.Hopjesvla79 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:15:
[...]
Kan je Oceanië los spelen, of mix je de kaarten ervan gewoon bij in het basisspel? Heb nu Europa er gewoon standaard bij in zitten (alhoewel we het volgende potje een keer met alleen de Europese vogels willen spelen, gewoon omdat het kan). Ik neem aan dat wanneer je Oceanië speelt, je de oude speelborden niet meer gebruikt.
Je kan Oceanië ook met de oude borden spelen, je mist dan alleen de nieuwe scorings mogelijkheid en de aangepaste borden.
Europa voegt ook meer gevarieerde ronde doelen toe. Oceanië idem. Beide zorgen dus ook voor meer variatie
Arkham Horror LCG:
Undimensioned and Unseen uitgespeeld (in 2 pogingen), en inderdaad, dit is het allereerste ondermaatse scenario.
Ten eerste wordt door het nieuwe mechanisme heel je build onderuit gehaald, waardoor de moeilijkheid gigantisch de hoogte in gaat.
Ten tweede is het een saaie missie: toen we de eerste
En tenslotte kan het verslaan van een
https://i.imgur.com/74llEMs.jpeg
Not gonna happen
Undimensioned and Unseen uitgespeeld (in 2 pogingen), en inderdaad, dit is het allereerste ondermaatse scenario.
Ten eerste wordt door het nieuwe mechanisme heel je build onderuit gehaald, waardoor de moeilijkheid gigantisch de hoogte in gaat.
Ten tweede is het een saaie missie: toen we de eerste
spoiler:
versloegen, hebben we gewoon nog een 5 tal turns moeten wachten tot de doom counters een nieuwe spawnden. En nadien opnieuw. Bovendien moet je ook nog eens geluk hebben met het encounter deck, want anders kan het zijn dat je laatste brood
spoiler:
nooit spawnt.brood
En tenslotte kan het verslaan van een
spoiler:
zéér snel onmogelijk worden:brood
Not gonna happen
Regels zijn vrij kritiek bij dit scenario. Al als je online hebt ingelezen en denkt dat het slecht is en je daarop instelt zal dat je ervaring zijn. Ik zal ook nooit voordat je het zelf hebt gespeeld ervaringen van andere lezen, dit beïnvloed je eigen ervaring enorm.PearlChoco schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:41:
Arkham Horror LCG:
Ten tweede is het een saaie missie: toen we de eerstespoiler:versloegen, hebben we gewoon nog een 5 tal turns moeten wachten tot de doom counters een nieuwe spawnden. En nadien opnieuw. Bovendien moet je ook nog eens geluk hebben met het encounter deck, want anders kan het zijn dat je laatstebroodspoiler:nooit spawnt.brood
En tenslotte kan het verslaan van eenspoiler:zéér snel onmogelijk worden:brood
Not gonna happen
Ik vond het idee van het scenario erg aardig, alleen erg makkelijk. Heeft ook niet veel met je builds ofzo te maken? Het is met afstand het makkelijkste scenario, je kan alleen qua regels wel wat fout doen. (maar je kan vanaf beurt 1 retiren zonder echte gevolgen)
Ik zelf vond hem wel aardig, vond zeker niet de zwakste van de dunwhich, ook niet heel erg sterk. Het idee was beter als de uitvoering.
Ik snap ook niet zo goed wat je bedoeld met dankzij nieuw mechanisme wordt heel je build onderuit gehaald? Bedoel je het spawnen? Heel de dunwhich campagin is knokken en beuken dus deze missie sluit dan vrij goed aan in mijn beleving.
Of dat monster verder wel of niet spawned is niet echt relevant voor het scenario verder. Ik heb de indruk dat je misschien een regel of twee hebt gemist? (vergeet niet je kan gewoon retiren in een scenario en bij deze zijn er nauwelijks gevolgen). Maar vijf beurten wachten? Ik heb dan de indruk dat je ergens iets hebt gemist. Je kan ook gewoon alle makkelijke targets pakken en dan retiren. De locaties zijn ook erg sterk op deze map. En als je vijf beurten moet wachten dan heb je toch alle kaarten in je hand die je wilt en ben je helemaal bepakt en bezakt? Alles wat er dan spawned kan je meteen overhoop schieten (want je hebt 5 beurten voorbereiding?)
Ik vond het verder geen heel interesant scenario maar ik vond hem beter gedaan dan het museum. Maar wel 1 van de zwakkere scenarios van de hele campaign, alleen dat is omdat de rest erg goed is. Ik vond deze wel erg leuk, je kan helemaal los gaan met je combat combos.
Tevens is dit ook een balans scenario, hoe slechter je campaign gaat hoe makkelijker deze missie en hoe beter je campaign gaat hoe moeilijker deze missie (relatief dan). Het is al even dat ik hem heb gedaan, maar je kan toch zeker 2-3 beesten omleggen zonder enige moeite dankzij omgevings kaarten etc.
[ Voor 11% gewijzigd door Postius op 17-01-2021 15:02 ]
Postius schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:53:
[...]
Ik vond het idee van het scenario erg aardig, alleen erg makkelijk. Heeft ook niet veel met je builds ofzo te maken? Het is met afstand het makkelijkste scenario, je kan alleen qua regels wel wat fout doen. (maar je kan vanaf beurt 1 retiren zonder echte gevolgen)
Ik snap ook niet zo goed wat je bedoeld met dankzij nieuw mechanisme wordt heel je build onderuit gehaald? Bedoel je het spawnen? Heel de dunwhich campagin is knokken en beuken dus deze missie sluit dan vrij goed aan in mijn beleving.
spoiler:
Build? Wel ja uiteraard wel, aangezien het compleet onverwacht is dat nu je combat skill niks meer waard is en alles gezet wordt op je willpower skill, is mijn build inderdaad plots niet ideaal 
Bovendien is het sowieso onmogelijk om meerdere dmg tegelijk te doen met één willpower aanval, wat de gevechten nog lastiger maakt.
Je kan wel enkele locatie effecten eens gebruiken en een paar keer dat poeder, maar dat was onvoldoende om alle broods te defeaten.
Daarnaast had ik uiteraard ook geen flauw idee dat de gevolgen van broods te laten overleven eerder beperkt zouden zijn; nu ik die kennis heb zou ik idd veel sneller retiren
Bovendien is het sowieso onmogelijk om meerdere dmg tegelijk te doen met één willpower aanval, wat de gevechten nog lastiger maakt.
Je kan wel enkele locatie effecten eens gebruiken en een paar keer dat poeder, maar dat was onvoldoende om alle broods te defeaten.
Daarnaast had ik uiteraard ook geen flauw idee dat de gevolgen van broods te laten overleven eerder beperkt zouden zijn; nu ik die kennis heb zou ik idd veel sneller retiren
Of dat monster verder wel of niet spawned is niet echt relevant voor het scenario verder. Ik heb de indruk dat je misschien een regel of twee hebt gemist? (vergeet niet je kan gewoon retiren in een scenario en bij deze zijn er nauwelijks gevolgen). Maar vijf beurten wachten? Ik heb dan de indruk dat je ergens iets hebt gemist. Je kan ook gewoon alle makkelijke targets pakken en dan retiren.
spoiler:
Ja: in mijn spel startte ik met één brood in het spel. Die ging redelijk snel neer, waardoor ik zonder broods zat: wachten dus tot de Agenda opschuift. Dan weer één brood in het spel, en 6 volle beurten wachten tot er nog eentje komt.
Of je moet geluk hebben met de encounterkaarten, maar dat had ik dus niet
Mja mijn klassieke combat combos werkten niet gezien mijn fight skill compleet nutteloos was in dit scenario.Ik vond het verder geen heel interesant scenario maar ik vond hem beter gedaan dan het museum. Maar wel 1 van de zwakkere scenarios van de hele campaign, alleen dat is omdat de rest erg goed is. Ik vond deze wel erg leuk, je kan helemaal los gaan met je combat combos.
Nieuwe vraag, over "Lost in Time and Space":
spoiler:
je trekt dus nieuwe locaties uit je encounter deck, die je dan meteen revealed op tafel moet leggen. Maar die connecten niet zo maar met de centrale locatie ("Another Dimension") waar je investigators beginnen (als je rekening houdt met die gekleurde icoontjes aan de onderkant van de locatie kaarten). Mag je met je investigators toch gewoon naar die nieuwe locaties hoppen?
Het was inderdaad niet het beste scenario,PearlChoco schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:13:
[...]
spoiler:Build? Wel ja uiteraard wel, aangezien het compleet onverwacht is dat nu je combat skill niks meer waard is en alles gezet wordt op je willpower skill, is mijn build inderdaad plots niet ideaal
[...]
spoiler:Ja: in mijn spel startte ik met één brood in het spel. Die ging redelijk snel neer, waardoor ik zonder broods zat: wachten dus tot de Agenda opschuift. Dan weer één brood in het spel, en 6 volle beurten wachten tot er nog eentje komt.
[...]
Mja mijn klassieke combat combos werkten niet gezien mijn fight skill compleet nutteloos was in dit scenario.
Nieuwe vraag, over "Lost in Time and Space":
spoiler:je trekt dus nieuwe locaties uit je encounter deck, die je dan meteen revealed op tafel moet leggen. Maar die connecten niet zo maar met de centrale locatie ("Another Dimension") waar je investigators beginnen (als je rekening houdt met die gekleurde icoontjes aan de onderkant van de locatie kaarten). Mag je met je investigators toch gewoon naar die nieuwe locaties hoppen?
spoiler:
het is ook alweer even geleden, maar als ze zichtbaar zijn dan kan je toch normaal vechten? Wij (speel met 2) hadden ook geen willpower build maar met een beetje gegoochel met skills en een paar correcte kaarten ging dat wel, in ieder geval de eerste 3-4. Kan me voorstellen als je Solo speelt dat het wel erg naar is. Het is ook alweer even geleden hoor, nu jij zegt van het trekken staat me er iets van bij dat wij dat ook wel hadden maar die tijd gebruikten we geloof ik om onze handen te sorteren en goodies te krijgen, een shotgun is altijd handig. Al is het qua scenario ontwerp wel zwak inderdaad. De monsters waren leuker dan de uitwerking.
Over lost in time and space
spoiler:
Nee, mag niet. Je moet doorzoeken naar locaties. Het is alweer even geleden maar ik meen te herinneren dat je naar locaties kan zoeken oid. Je mag alleen reizen naar wat connect of als je door de regels/event/encounter verplaatst wordt. Het hoort bij het scenario dat je het correcte pad niet meteen vindt.
Ik heb nu zelf ook wel zin gekregen in Arkham, vanavond toch is beginnen met de Path to Carcossa campagne
Gister de eerste game Xia legends of a drift system gespeeld met de uitbreiding. In een woord fantastisch. En nu moet ik eten koken
[ Voor 3% gewijzigd door Postius op 17-01-2021 17:43 ]
Gisteren Shipwrights of the North Sea nog eens van de plank gehaald, het spel waarmee het voor Shem Phillips vijf jaar geleden allemaal begonnen is. Tegenwoordig hoor je vooral over Raiders (of Rovers), de andere twee spellen uit de trilogie blijven ten onrechte wat onderbelicht.
Shipwrights draait bijna volledig rond een deck kaarten en wat resource management. Het doel van het spel is om vier schepen te bouwen die samen (hopelijk) het meeste punten waard zijn. Voor elk schip heb je werkers, goud, resources (hout, wol, metaal), ambachtslui en eventueel gereedschap nodig. Je kan ook gebouwen neerzetten voor endgame punten.
Al die dingen verkrijg je dus via dat deck kaarten: elke ronde krijg je via drafting drie kaarten in handen waarmee je probeert te verzamelen wat je nodig hebt. Je kan ook resources kopen en eventueel een bonusactie doen op een apart spelbord. Wat het spel zo leuk maakt is dat je veel moet doen op weinig ruimte: je kan maar een beperkt aantal resources en werkers stockpilen, dus als je net niet krijgt wat je nodig hebt moet je toch proberen iets anders te doen met wat je wel hebt, want in de volgende beurt loop je toch weer tegen diezelfde limieten aan.
Wat we ook leuk vonden: ook al is dit het allereerste spel in de reeks, toch zie je hier al de basis voor de twee volgende titels én voor de West Kingdom-reeks. Het is echt mooi om te zien hoe consequent het ontwerp in al die spellen is. Volgende week pakken we zeker deel drie van de trilogie erbij, Explorers. Nu al zin in
.
Shipwrights draait bijna volledig rond een deck kaarten en wat resource management. Het doel van het spel is om vier schepen te bouwen die samen (hopelijk) het meeste punten waard zijn. Voor elk schip heb je werkers, goud, resources (hout, wol, metaal), ambachtslui en eventueel gereedschap nodig. Je kan ook gebouwen neerzetten voor endgame punten.
Al die dingen verkrijg je dus via dat deck kaarten: elke ronde krijg je via drafting drie kaarten in handen waarmee je probeert te verzamelen wat je nodig hebt. Je kan ook resources kopen en eventueel een bonusactie doen op een apart spelbord. Wat het spel zo leuk maakt is dat je veel moet doen op weinig ruimte: je kan maar een beperkt aantal resources en werkers stockpilen, dus als je net niet krijgt wat je nodig hebt moet je toch proberen iets anders te doen met wat je wel hebt, want in de volgende beurt loop je toch weer tegen diezelfde limieten aan.
Wat we ook leuk vonden: ook al is dit het allereerste spel in de reeks, toch zie je hier al de basis voor de twee volgende titels én voor de West Kingdom-reeks. Het is echt mooi om te zien hoe consequent het ontwerp in al die spellen is. Volgende week pakken we zeker deel drie van de trilogie erbij, Explorers. Nu al zin in
Gisteren avond uiteindelijk Lost in Time and Space uitgespeeld (die locatie connecties bleken uiteindelijk zichzelf uit te wijzen, er waren idd gewoon heel wat eenrichtingsverbindingen), en wow wat een brilliant einde voor een fantastische campaign!
Eén van mijn 2 investigators is
Mijn andere investigator heeft het supernipt gehaald: in de laatste agenda, met nog één doom token te gaan, én met slechts 2 kaarten in zijn player deck met Beyond The Veil op tafel ...
Werkelijk één van de beste bordspelervaring die ik ooit heb gehad, komt wat mij betreft op het niveau van Gloomhaven (mijn persoonlijke nummer 1).
Nu eens nadenken wat ik hierna wil doen: mijn volgende cycle starten (The Forgotten Age), eens beginnen aan Return to NOTZ, of de huidige campaign opnieuw herstarten met 2 andere investigators...
Eén van mijn 2 investigators is
spoiler:
nooit meer uit een extradimensionale locatie geraakt, en is uiteindelijk opgegeten door Yog-Sothoth
Mijn andere investigator heeft het supernipt gehaald: in de laatste agenda, met nog één doom token te gaan, én met slechts 2 kaarten in zijn player deck met Beyond The Veil op tafel ...
Werkelijk één van de beste bordspelervaring die ik ooit heb gehad, komt wat mij betreft op het niveau van Gloomhaven (mijn persoonlijke nummer 1).
Nu eens nadenken wat ik hierna wil doen: mijn volgende cycle starten (The Forgotten Age), eens beginnen aan Return to NOTZ, of de huidige campaign opnieuw herstarten met 2 andere investigators...
Ik zou pas met de returns to campaigns beginnen op het moment dat je minimaal 2 volledige cyclussen heb gespeeld.PearlChoco schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:20:
Gisteren avond uiteindelijk Lost in Time and Space uitgespeeld (die locatie connecties bleken uiteindelijk zichzelf uit te wijzen, er waren idd gewoon heel wat eenrichtingsverbindingen), en wow wat een brilliant einde voor een fantastische campaign!
Eén van mijn 2 investigators isspoiler:nooit meer uit een extradimensionale locatie geraakt, en is uiteindelijk opgegeten door Yog-Sothoth
Congrats dat je hem gehaald hebt de eerste keer! Dit was ons niet gelukt de eerste run! Al was onze eerste run wel vrij memorabel
Ik vond die laatste twee scenario's ook erg aardig gedaan met de locaties.
[ Voor 9% gewijzigd door Postius op 18-01-2021 10:29 ]
Ik heb geen ervaring met het kaartspel, maar als je dezelfde sfeer mooi vind zou je ook eens kunnen gaan kijken naar de echte bordspellen: Arkham Horror, Eldritch Horror of bv Mansions of MadnessPearlChoco schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:20:
Eén van mijn 2 investigators isspoiler:nooit meer uit een extradimensionale locatie geraakt, en is uiteindelijk opgegeten door Yog-Sothoth
Hi Ha Hopjesvla