Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Een deel (grootste deel) van mijn kast:
:strip_exif()/f/image/tdtrXuLzausmhuymuNOXC1pv.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder niet op de foto maar wel aanwezig of onderweg:
Taveernen oude stad
Everdell
Spirit Island
Maracaibo
Takenoko
Yamatai
Orleans
Rovers vd Noordzee
Ik zoek vooral spellen die niet té complex zijn (dan krijg ik mijn vriendin niet mee). Geen oorlogsthema en ook niet richting de Gloomhaven achtige spellen.
Wat dan wel? Toffe thema's. In bgg noemen ze het vaak Family. Spellen hoeven niet enorm lang te duren (90 minuten is wel de max) en een sterke voorkeur dat het ook met 2 personen leuk is. En het is altijd leuk als het er mooi uitziet. Dat doet toch wat met de beleving.
Iemand nog een leuke aanrader?
Orleans vergeten in mijn lijst. Die heb ik al en was anders een uitstekende toevoeging. Tof spel.MADG0BLIN schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:06:
Orleans of Altiplano? 2 bagbuilders, Altiplano is de soort van opvolger maar heeft een ander thema.
Altiplano heb ik nog nooit gedaan maar ziet er leuk uit. Ik ga zo nog wat filmpjes ervan bekijken. Dank voor deze aanrader.
Wat ik een ontzettend leuk kaartspel vind voor twee personen (kan ook met meer, als je meerdere decks neemt!) is Star Realms. Leuke, snelle gameplay, doodsimpele regels en een vriendelijke prijs (10-15 euro). Dit is een deckbuilder: Je begint met een setje kaarten die je laten aanvallen of 'geld' opleveren. Dat geld kun je gebruiken om steeds sterkere kaarten uit de markt te kopen, om zo je deck steeds verder te verbeteren.Nutterd schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:01:
Hallo,
Ik heb al even rondgekeken in dit topic maar niet echt gevonden wat ik zoek, nu in de coronatijd wil ik graag wat meer kaart en bordspellen gaan spelen en heb nu een tweetal spellen gevonden die ik leuk vind om te spelen en wel wat op mijn lijstje maar voor dat ik ga aanschaffen dacht ik, ik kom hier even advies vragen. wat we op dit moment spelen is:
Ticket to Ride Europa (met 4-en)
Ticket to ride New York (met 2-en)
Exploding kittens (met 2 of met 4 maar met 4 is leuker)
Wij spelen heel vaak met zijn 2-en. hebben jullie tips welke spellen ik aan kan schaffen? de spelduur moet max 1 tot 1.5 uur zijn of korter en het moet ontspanning zijn dus wel tactisch maar niet te ingewikkeld.
Wat mij betreft een hele fijne voor twee spelers, en zeker niet alleen geschikt als instapper!
Daar heb ik ook het drama wel wat van gevolgd, ik heb nl. ook MOON gebacked via dezelfde groepspledge, maar hij is via een andere weg tot bij mij geraakt. Zijn de games verdwenen of doorverkocht dan?Cass Casey schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:13:
Ook nog aan 't wachten, vermoed ik? Ik verdom het om extra te betalen voor "early shipping". Ik ga er vanuit dat het spel niet meer komt, maar we zien wel. Gelukkig niet duur.
[...]
Ben ook nog aan 't wachten op MOON. Die ligt bij een tweaker die moeilijk doet over terugbetalen, afhalen, versturen, communicatie. Ga ik ook maar vanuit dat dat niet meer goed komt. Hoop dat ie blij is met mijn tientje of twee.
Ik zie heel veel spellen die bij ons ook in de kast staan. Mijn twee aanraders: Tiny Towns en 'Welcome To...'.Lennnn schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:56:
Ik heb alles van TMB behalve obscure promo's. Zou ik dat opnieuw doen? Nee.DaWayne schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:33:
Op dit moment spelen we veel 2-persoons coops hier in huis (2 a 3x per week), met regelmatig ook met 4 personen.
Onze favorieten nu zijn Spirit Island, Pandemic Legacy en Aeons End. Beetje afhankelijk van tijd en energie-niveau maken we een keuze.
Nu zou ik onze voorraad wel willen aanvullen en heb ik e.e.a. uitgezocht en kom ik uit bij de Kickstarter voor Burncycle, of Too many Bones zelf.
Voor Too many bones zie ik veel positieve posts in dit forum, al zijn de meesten alweer een jaartje oud.
Is dit spel met 2 personen te doen in anderhalf uur? Dat is eigenlijk op doordeweekse avonden nu zo'n beetje ons tijdslot en sweet spot. Bij Spirit Island en Aeons End (incl. klaarzetten/keuzes maken welke badguys) zitten we vaak rond die tijd, bij Pandemic vaak maar de helft.
Zou het liefst wel goede replayability hebben, zonder heel veel extra's uit te moeten geven, is dat bij Too many Bones Undertow mogelijk, of ben je dan snel klaar?
Iemand die ook denkt om Burncycle te backen?
TMB is een zeer fijn spel en zeer gevarieerd, maar voor mij voelt het na vrij veel plays niet "af" genoeg om die investering te verantwoorden. Achteraf gezien zou ik het wel nog kopen, maar dan enkel de base game + eventueel een paar extra personnages die me aanspreken. .Undertow voegt wel veel toe, maar als alleenstaand spel viel dat snel in de herhaling voor mij. Speeltijd is erg afhankelijk van welke tyrant je neemt, maar kan gerust rond de 1:30 gehouden worden.
Ik denk ook na over Burncycle, maar ik zit nog in de twilight zone wat dat betreft. Heb jij al een keuze kunnen maken?
Verder gisteren 2x een nieuwe Nemesis getracht te slopen in Aeon's End, the Blight Lord. Maar die was dusdanig anders, en pittig, dat we met zijn 2-en tot 2x toe zijn geslacht. Gaan het binnenkort met een andere tactiek maar weer eens proberen. Is wel een spel waarbij ik het niet erg vind om een keer niet te winnen.
@Vnze Gezien alle lyrische comments over CTG heb ik besloten om Burncycle te backen. Het thema en (wat er bekend is over) de gameplay lijken mij precies bij mij en mijn vrouw in het straatje te passen. Gaat dan hopelijk mee in de cycle met Aeons End, Pandemic (diverse) en Spirit Island. Waarbij we voor de laatste nu wachten op de uitbreiding, want na 20 plays ben ik wel toe aan nieuwe spirits om mee te spelen.
Too Many Bones laat ik denk ik voorlopig aan mij voorbij gaan dan in de Pledge Manager. Met Adventures in Neverland, Uprising curse of the last Emperor en Burncycle staat er genoeg op komen volgend jaar, dus wacht die even af voordat ik weer verder ga investeren in (dure) nieuwe titels.
Tiny Towns lijkt me tof. Heeft wel wat weg van Azul, Berenpark achtige games.BeZaX schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:24:
[...]
Ik zie heel veel spellen die bij ons ook in de kast staan. Mijn twee aanraders: Tiny Towns en 'Welcome To...'.
Welkome to ziet eruit als een spel dat voelt als huiswerk. Is dat terecht? Thema spreekt me ook wat minder aan.
Welcome to... is een prettige roll(met cards) and write, leuke puzzel, altijd een dilemma, niet te veel keus...Zeker geen huiswerk.Lennnn schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:56:
[...]
Tiny Towns lijkt me tof. Heeft wel wat weg van Azul, Berenpark achtige games.
Welkome to ziet eruit als een spel dat voelt als huiswerk. Is dat terecht? Thema spreekt me ook wat minder aan.
Een aantal keer voorgelegd aan verschillende mensen, allemaal prima. Speel zelf graag mee.
Uitbreiding van Duel is natuurlijk een must have (als je duel net als ik tot de beste two-player spellen vindt horen).
[ Voor 10% gewijzigd door poehee op 18-11-2020 17:15 ]
You're either part of the solution or you're part of the problem
Oke dank je. Zal me er nog eens verder in verdiepen.poehee schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:11:
[...]
Welcome to... is een prettige roll(met cards) and write, leuke puzzel, altijd een dilemma, niet te veel keus...Zeker geen huiswerk.
Een aantal keer voorgelegd aan verschillende mensen, allemaal prima. Speel zelf graag mee.
Uitbreiding van Duel is natuurlijk een must have (als je duel net als ik tot de beste two-player spellen vindt horen).
7 wonders duel uitbreiding heb ik al. En de nieuwste (agora) als pre-order. Iemand een idee wanneer die verschijnt?
Ik heb best veel uitbreidingen, maar als het erbij past in de originele doos dan ga ik daarvoor. Ook met behulp van 3D inserts.
Alleen sommige wat minder goed nog.
Zat nog te wachten op de expansion 7 wonders duel alleen de nederlandse versie is nog maar te krijgen helaas. Een de engelse is nu zo duur dat je beter de nederlandse versie kan kopen + expansion (en de oude verkopen)
En de normale 7 wonders laat ik voor nu even omdat hij toch niet echt lekker speelt met 2 spelers (logisch) en de komende tijd is het toch voornamelijk 2 player games. Plus voorlopig weinig andere games dan de bekende omdat vrouw lief niet van cult of the new is maar van het grijs spelen van games.
Alleen is het overal uitverkocht.
Er staat voor dit jaar nog een reprint gepland.bikabob schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:43:
Na lang zoeken naar een goede boardgame om te spelen met m'n vriendin heb ik iets gevonden. Gloomhaven jaws, genoeg complexiteit maar nog wel uit te leggen.
This is the Way.
Zit ook nog in dubio met 7th Continent. Heb de 3 curses van de core box uitgespeeld en zit er aan te denken om of er nieuwe bij te kopen, of de boel te verkopen. Zo heeft het geen replayability voor mij meer (zullen anderen anders over denken). Maar ik weet even niet wat nieuwe curses me echt gaan brengen. Geloof dat ik al veel van het eiland nu ken, en ben toch een beetje bang voor herhaling.. Dan is het wellicht handiger om de boel te verkopen en het geld te investeren in iets anders..of toch maar de gok wagen? ha ha, keuzes keuzes..
Hi Ha Hopjesvla
Mvdbeld in "Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2"bikabob schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:43:
Na lang zoeken naar een goede boardgame om te spelen met m'n vriendin heb ik iets gevonden. Gloomhaven jaws, genoeg complexiteit maar nog wel uit te leggen.
Mvdbeld in "Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2"NoTimeRemains schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:45:
weet iemand waar ik een Engelse versie van Wingspan kan vinden?
Boardgameprices Wingspan (EN)
Wingspan via Stonemaier (UK)
Moet zeggen dat ik achteraf Wingspan graag in het Nederlands had willen hebben, de vogelnamen zeggen mij minder in het Engels (mocht je interesse hebben stuur mij een DM).
Ben niet bekend met Gloomhaven: JOTL, maar in zijn grote broer unlock je met het eerste scenario pas nieuwe scenario's. Dus als dat hetzelfde is in JOTL, spoil je eventueel het verhaal voor jezelf als je een random missie start. Daarnaast zijn de initiële scenario's in JOTL volgens mij ook een soort tutorial zodat je de regels spelenderwijs leert en niet zoals Gloomhaven een boek moet doornemen.Hopjesvla79 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:49:
Gloomhaven Jaws lijkt me ook wel wat. Kan je hier ook willekeurig mee starten? Bedoel, stel dat ik solo begin, kan je dan ook een later scenario los spelen of is dat niet heel handig?
Zit ook nog in dubio met 7th Continent. Heb de 3 curses van de core box uitgespeeld en zit er aan te denken om of er nieuwe bij te kopen, of de boel te verkopen. Zo heeft het geen replayability voor mij meer (zullen anderen anders over denken). Maar ik weet even niet wat nieuwe curses me echt gaan brengen. Geloof dat ik al veel van het eiland nu ken, en ben toch een beetje bang voor herhaling.. Dan is het wellicht handiger om de boel te verkopen en het geld te investeren in iets anders..of toch maar de gok wagen? ha ha, keuzes keuzes..
[ Voor 48% gewijzigd door Mvdbeld op 19-11-2020 10:18 ]
/cultofthenew: MariposasLennnn schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:56:
Ik kan ook nog wel tips gebruiken. Ik ga Azul zomerpaviljoen bestellen, maar zoek nog wat extra om mijn order boven de 100 euro te krijgen (want korting en minder verzendkosten)
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Gloomhaven en Jaws of the Lion volgen wel een structuur qua scenarios. Maar je kan scenarios die je al hebt gespeeld overnieuw spelen, maar je kan niet zomaar een scenario kiezen om te spelen die je nog niet hebt unlocked. In Gloomhaven heb je wel erg veel side scenarios die los staan van het verhaal, die zou je prima kunnen spelen mits je ze unlocked hebt.Hopjesvla79 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:49:
Gloomhaven Jaws lijkt me ook wel wat. Kan je hier ook willekeurig mee starten? Bedoel, stel dat ik solo begin, kan je dan ook een later scenario los spelen of is dat niet heel handig?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
dat is voornamelijk het fisheye effect van m'n gsm camera
Goed dat je het zegt, ik heb ze beide. D&D er ook meteen tussen gezet._Anvil_ schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:14:
Opmerkelijk hoe vaak ik runebound 2nd edition zie. Zelf ben ik ook iemand die bewust 2nd heeft gekocht in plaats van 3rd. Het old school RPG gevoel vind ik gaver dan de moderne mechanics van 3rd.
Runebound 2nd is meer een simpele RPG/adventure sandbox en minder een euro. 3rd is wat meer uitgebreid, maar is wat minder elegant en erg fiddly. Op het moment speel ik liever 2nd, jammer dat de uitbreidingen zo duur zijn geworden.

50th inderdaad, die komt helaas niet zoveel op tafel, dat kost je het hele weekend, voor de snelle A&A fix heb ik 1941 en 1942._Anvil_ schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:14:
Zie ik daar nou de 50th anniversary edition van Axis and allies? Absoluut de gaafste versie! die was trouwens op een bepaald moment 300 dollar waard, nooit overwogen door te verkopen?
Geld maakt me niet zoveel uit. Ik zou ook een klein fortuin kunnen vangen voor The Queen's Gambit en WoW met uitbreidingen. Verder meerdere out of print spellen, zoals Nexus Ops, Forbidden Stars, Space Hulk, Bo5A, Clockwork Wars, ME Quest, enz. waar ik meer voor zou kunnen vangen dan ik ervoor heb betaald. Zo lang ze af en toe op tafel komen, gaan ze niet weg.
Keep supporting the pyramid roach boy
Wingspan ben ik ook blij mee dat hij nederlands is. De meeste andere games is het prima in het engels.Mvdbeld schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:05:
Moet zeggen dat ik achteraf Wingspan graag in het Nederlands had willen hebben, de vogelnamen zeggen mij minder in het Engels (mocht je interesse hebben stuur mij een DM).
Merk wel met covid dat engelstalige games minder makkelijk leverbaar zijn op dit moment.
Gelukkig een grote backlog maar soms wil je wel wat nieuws halen
Gewoon af en toe goed zoeken op internet, dan heb je kans hem nog wel tegen te komen.bikabob schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:43:
Twee weken geleden besloot ik ook om deze te kopen en was hij inderdaad overal uitverkocht.
Met wat Google-fu toch nog één exemplaar kunnen vinden bij een winkel (welke niet op vergelijksites voorbij kwam)
EDIT:
Sterker nog, ik heb zojuist nog een website gevonden waar hij op voorraad is! Ik stuur je wel even een PM voordat hij weggekaapt wordt
[ Voor 10% gewijzigd door Flapperbol op 19-11-2020 14:08 ]
Het concept kan natuurlijk met allerlei onderwerpen gespeeld worden, maar juist met vogels vonden wij qua setting een welkome afwisseling.
Bouwkwaliteit van met name de doosjes met vogelvoer had beter gekund (Ze voelen niet heel stevig aan).
bij diverse winkels op voorraad zo te zien, al lopen de prijzen wel opFlapperbol schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:08:
[...]
Sterker nog, ik heb zojuist nog een website gevonden waar hij op voorraad is! Ik stuur je wel even een PM voordat hij weggekaapt wordt
https://boardgameprices.c...oomhaven-jaws-of-the-lion
Keep supporting the pyramid roach boy
Klopt, sommige shops worden nu wel duurder.Coltaine schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:50:
[...]
bij diverse winkels op voorraad zo te zien, al lopen de prijzen wel op
https://boardgameprices.c...oomhaven-jaws-of-the-lion
De shop ik vanmiddag vond was echter vrij goedkoop (€47, en was een legit winkel
Mijn tip om goed te zoeken: Probeer EAN en andere productcodes. Zoeken op naam is vaak een bende
Voor Jaws of the Lion kan je bijvoorbeeld deze gebruiken, het is afhankelijk van de website welke ze precies gebruiken.
B088QSDB7S
CPH0501
0644216610563
Zou dit komen doordat er een reprint aan komt? Lees ik net in een paar posts hierboven. Heeft iemand hier meer info over?Flapperbol schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:55:
[...]
Klopt, sommige shops worden nu wel duurder.
De shop ik vanmiddag vond was echter vrij goedkoop (€47, en was een legit winkel) en kwam ik niet tegen in zulke vergelijk lijstjes
Mijn tip om goed te zoeken: Probeer EAN en andere productcodes. Zoeken op naam is vaak een bende
Voor Jaws of the Lion kan je bijvoorbeeld deze gebruiken, het is afhankelijk van de website welke ze precies gebruiken.
B088QSDB7S
CPH0501
0644216610563
There's no limitation to ones imagination.
Ik denk dat voor gloomhaven jaws of the lion wel een reprint komt zo raar zijn als ze het niet doen. Alleen je heb het niet nu.
Ben wel blij dat 999 games wel alles redelijk op voorraad heeft voor de meeste games. Zelfde geld voor white goblin games.
Wat hier vaak op tafel komt:
1. 7 Wonders duel
2. Stenen tijdperk
3. Ticket to Ride europe
4. Pandemie
Ik hoor goede geluiden over Arkham Horror, maar welke versie moet je dan mee beginnen?
Hebben jullie nog verder tips?
Je kunt even contact opnemen met Spelonk. Die weten het waarschijnlijk wel. Daar kun je hem ook al als pre-order bestellen.MarICube schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:58:
[...]
Zou dit komen doordat er een reprint aan komt? Lees ik net in een paar posts hierboven. Heeft iemand hier meer info over?
https://www.spelonk.be/gloomhaven-jaws-lion
Bedoel je Arkham Horror cardgame of board Game? Denk het eerste ,maar het bordspel is ook erg gaaf, en in het verlengde daarvan: Eldritch HorrorFrank!in schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:38:
Nu het bijna black friday is wil ik misschien een nieuwe bordspel aanschaffen voor een mooie prijs, maar ik weet eigenlijk niet wat.
Wat hier vaak op tafel komt:
1. 7 Wonders duel
2. Stenen tijdperk
3. Ticket to Ride europe
4. Pandemie
Ik hoor goede geluiden over Arkham Horror, maar welke versie moet je dan mee beginnen?
Hebben jullie nog verder tips?
Hi Ha Hopjesvla
En voor de zekerheid: het bordspel is wel een stuk complexer dan de spellen die worden genoemd.Hopjesvla79 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:24:
[...]
Bedoel je Arkham Horror cardgame of board Game? Denk het eerste ,maar het bordspel is ook erg gaaf, en in het verlengde daarvan: Eldritch Horror
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Geen idee, ben er nog niet achter wat nou het verschil is hahaHopjesvla79 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:24:
[...]
Bedoel je Arkham Horror cardgame of board Game? Denk het eerste ,maar het bordspel is ook erg gaaf, en in het verlengde daarvan: Eldritch Horror
Ik heb de cardgame gehad, heb getracht deze echt te leren waarderen met mijn vrouw, maar het is helaas niet voor ons een succes gebleken. Na 7 scenario's hebben we er de brui aan gegeven, maar ik heb het wel goed kunnen verkopen.Frank!in schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:44:
[...]
Geen idee, ben er nog niet achter wat nou het verschil is haha
Voor ons lag het niet direct aan de complexiteit, maar meer aan de voorbereidingstijd. Setup is best lang, deck-construction nog niet meegerekend. En met het voorlezen van de Lore-teksten kwamen we er niet helemaal in.
Wel jammer, want op zich speelt het spel wel goed en had ik het graag leuk(er) gevonden. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat de kosten oplopen omdat de herspeelbaarheid tegenvalt, dus je moet elke keer expansions kopen.
Nou:Frank!in schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:44:
[...]
Geen idee, ben er nog niet achter wat nou het verschil is haha
dit:
https://www.fantasyflight...ham-horror-the-card-game/

vs
https://www.fantasyflight...ham-horror-third-edition/

al ben ik meer fan van:
https://www.fantasyflight...products/eldritch-horror/

Maar ben alleen bekend met Arkham boardgame 2nd edition, de 3rd is in ieder geval qua layout anders, maar ik vermoed ook wat gestroomlijnder.
Hi Ha Hopjesvla
Het zit idd wel eerder in de hoek van de multiplayer solitaire. Wie het eerst bepaalde velden bereikt mag dobbelen voor een bonustoken, maar dat veld blijft verder wel open voor andere spelers. En er is één kaart waarmee je een kaart kopieert die al gespeeld is door een andere speler, maar ook hier ondervindt die daar geen nadeel van.Lennnn schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:53:
[...]
Wel weinig interactie hierbij? Of lijkt dat alleen (heb even snel gekeken)?
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Arkham 3rd kan ik je heel erg aanraden. Als fervent speler van Eldritch Horror is Arkham 3rd gewoon een beter spel.Hopjesvla79 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:39:
[...]
Nou:
dit:
https://www.fantasyflight...ham-horror-the-card-game/
[Afbeelding]
vs
https://www.fantasyflight...ham-horror-third-edition/
[Afbeelding]
al ben ik meer fan van:
[Afbeelding]
![]()
Maar ben alleen bekend met Arkham boardgame 2nd edition, de 3rd is in ieder geval qua layout anders, maar ik vermoed ook wat gestroomlijnder.
Als ik het goed zie op BGG bevat de collector's edition volgende extra's:Bozzel1987 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:53:
Ik zit er over te denken om Everdell aan te schaffen echter zitten daar in de collectors edities ook extra gameplay elementen zoals ik het begrijp? Deze zijn echter prijzig voor zover ik kan beoordelen (base game 100 euro op Amazon). En daarnaast zijn er allemaal kaarten packs, uitbreidingen etc. Dus er is iets van bomen en bos aan het ontstaan. Iemand hier een soort buying guide voor?
- 10 card Legends expansion
- 15 Extra! Extra! cards
- 30 metal tokens
- upgraded 8-sided die
Om daar nu 30 à 40 euro extra voor neer te tellen vind ik zelfs als verzamelaar wat veel van het goede
Ik zou gewoon het basegame kopen en een paar keer spelen. Als je het leuk vindt kun je eens kijken wat de uitbreidingen bieden (Pearlbrook, Bellfaire en Spirecrest) en of dat iets toevoegt voor jou. Die kun je dan apart aanschaffen, ik zou zeker niet van het begin all-in gaan.
Wel checken welke taalversie je neemt: het Nederlandstalige basisspel van WGG is goedkoper, maar als ik het goed zie is tot nu toe alleen de uitbreiding Pearlbrook in het Nederlands uitgekomen.
Dit is echt zo enorm mijn genre
https://boardgamegeek.com/boardgame/300531/paleo
Ik denk dat ik hem meteen maar bestel. Kent iemand hem hier al?
[ Voor 4% gewijzigd door Lennnn op 20-11-2020 11:14 ]
Nee, niet gespeeld. Maar wel heel benieuwd. En ik geloof dat ik hem voor 36 euro kan scoren.Lennnn schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:14:
Kwam net Paleo tegen. Had er nog nooit van gehoord.
Dit is echt zo enorm mijn genre![]()
https://boardgamegeek.com/boardgame/300531/paleo
Ik denk dat ik hem meteen maar bestel. Kent iemand hem hier al?
Echt bizar van die 2nd edition runebound prijzen he? Je zou verwachten dat de prijzen flink daalden naarmate 3rd uitkwam, expansions kreeg etc. (zoals bijvoorbeeld bij Twilight Imperium 3rd edition, wie wil dat nog spelen nu 4th er is?) Maar de games zijn te verschillend denk ik... Gelukkig heb ik een boardgamevriend die volgens mij zo goed als *alle* expansions van ebay heeft gehaaldColtaine schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:35:
[...]
Runebound 2nd is meer een simpele RPG/adventure sandbox en minder een euro. 3rd is wat meer uitgebreid, maar is wat minder elegant en erg fiddly. Op het moment speel ik liever 2nd, jammer dat de uitbreidingen zo duur zijn geworden.
50th inderdaad, die komt helaas niet zoveel op tafel, dat kost je het hele weekend, voor de snelle A&A fix heb ik 1941 en 1942.
Wat A&A 50th betreft, we hebben een jaar of 7 terug veel gespeeld met een groep collega's, waarvan er eentje een homebrew versie had gemaakt met een extra groot gameboard. In teams van 2 en 3 spelers was dat erg leuk (6 kan, maar alleen Italy spelen is alleen leuk voor beginners) en als we 's middags begonnen was het geen probleem een pot af te ronden.
Toevallig vorige week voor de gein een stukje 1942 2nd edition (laatste gewone basisversie volgens mij) gespeeld met mijn zoontjes van 8 en 9, dan is Europa toch wel erg krap op een gewoon board
Dit weekend vandaag Twilight Struggle en morgen Civ: a New Dawn (net gekocht), je moet wat als de horeca dicht is
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FdB7nw4X1UMtRhY7bt87O3QP.jpg?f=user_large)
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Mooie verzameling. Ben heel benieuwd naar ruins of Arnak.ViNcE schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:57:
Heel lang weinig gekocht, maar 'ineens' komt Corona en loopt alles zo maar tegelijk binnen...
[Afbeelding]
Targi blijft tof. Één van de beste tweepersoons spellen imo.
Hij komt maandag hier binnen.maartend schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:22:
[...]
Nee, niet gespeeld. Maar wel heel benieuwd. En ik geloof dat ik hem voor 36 euro kan scoren.
Heb hetzelfde betaald.
Waar heb je hem gehaald? En ben benieuwd wat je er van vindtLennnn schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:32:
[...]
Hij komt maandag hier binnen.
Heb hetzelfde betaald.
Bij Spelonk. Ik haal daar bijna al mijn spellen. Zelfs als het iets duurder is.maartend schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:43:
[...]
Waar heb je hem gehaald? En ben benieuwd wat je er van vindt
Klein zaakje, top service.
Heb ook altijd wat pre-orders bij ze uit staan. Ik krijg nu wel echt een bizar groot pakket binnen. Denk dat er een stuk of 9 binnen zullen komen.
Ik ben wel benieuwd naar de HP uitbreiding. Wij zijn nog bezig met de 1e dus laat maar weten hoe die is ;-)Lennnn schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:33:
Azul zomerpaviljoen
Yamatai
Tiny towns
Tsukiji
Paleo
Architects of west kingdom
Everdell
Harry Potter hogwarts nieuwste expansion
Noctiluca
Oeps.
Achja, kan ik even vooruit.
Viscounts is een deckbuilder met een rondel. Iedereen begint met dezelfde set kaarten en één verschillende hero-kaart. Tijdens het spel kun je kaarten uit je deck verwijderen en nieuwe kaarten toevoegen. De kaart die je speelt bepaalt drie dingen: hoe ver je je viscount kan verplaatsen op de centrale rondel, welke actie je kan nemen en welke bonusactie je krijgt. De acties zijn relatief eenvoudig: grondstoffen krijgen, een gebouw neerzetten, een manuscript maken of werkers in het kasteel zetten. Grondstoffen leveren geen punten op, maar je hebt ze natuurlijk nodig om de andere acties te kunnen doen.
Belangrijk in dit spel zijn debts en deeds. Er is een stapeltje van elk en als een van de twee stapels op zijn eindigt het spel. Debts kosten je punten, deeds leveren je altijd punten op. Je bent dus een niet onbelangrijk deel van het spel bezig met het wegwerken van debts en het opwaarderen van deeds zodat ze meer punten scoren.
Verder heb je corruption en virtue: je kan criminelen inschakelen om iets sterkere acties uit te voeren, maar dat verhoogt je corruption en de kans op debts. Als je daarentegen je virtue hoog houdt krijg je deeds. Je bepaalt niet altijd zelf wanneer dat gebeurt, dus je moet voortdurend het evenwicht zoeken.
In veel andere deckbuilders gaat het erom de juiste kaarten bij mekaar te krijgen om supercombo's te kunnen spelen. In Viscounts lukt dat niet: je speelt per beurt één kaart en als je genoeg geld hebt kan je de effecten van een tweede kaart toevoegen. Heel soms komt alles precies goed uit en kan je een mooie beurt spelen, maar meestal bouw je stapje voor stapje aan de juiste omstandigheden. Je moet ook de voortdurende dreiging van debts en corruption managen.
Met dit alles is Viscounts een relatief eenvoudig spel als het om het uitspelen van je beurt gaat, maar er is veel dat je in het oog moet houden. Omdat er ook in de beurt van een andere speler dingen op jouw spelerbord kunnen gebeuren zit er ook een goeie dosis interactie in en dat maakt het nog complexer. We zijn er nog niet helemaal uit wat we ervan vinden, het is zeker geen spel dat je vanaf beurt 1 vlot speelt.
Hij komt vrijdag weer op tafel verwacht ik. Als iedereen hem kent dan speelt ie eigenlijk wel heel erg snel. Met 3 spelers zijn wij in een uur klaar ongeveer.
Wat ik vooral leuk vind is dat je op zoveel verschillende manieren punten kunt halen en dat ze allemaal aardig kunnen scoren. Dat geld zowel voor het kasteel, de manuscripten en het verzamelen van deeds.
Gisteren hier weer een pot The Gallerist gespeeld sinds zeer lange tijd. Mijn vrouw gaf een tijdje geleden aan dat ze hem weleens wilde proberen vandaar dat ik de regels alvast weer helder wilde hebben en hem solo heb gespeeld. Dat is nog aardig pittig, maar vind het een erg tof spel met veel interessante opties en mogelijkheden. De spelonderdelen en het artwork zijn ook fantastisch zoals eigenlijk altijd bij Lacerda zijn spellen.
Bij dit spel krijg je alleen een politiedossier en wat bewijsmateriaal. That's it. Met dat en het mogelijke verdere bewijs dat je online vindt (bijv. Facebook accounts van verdachten) moet je een dader vinden van een brand en moord.
Misschien speelde mee dat wij na lange tijd weer met een goede vriend speelden die een tijd thuis heeft gezeten vanwege corona en dat we allebei onze vader hebben verloren kort na elkaar, maar het was een heerlijke middag. Natuurlijk ook, omdat we 100% slaagden in het vinden van alle verdachten, alibi's en de dader zelf.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Same here. We spelen met enige regelmaat nog Eldritch Horror. Een maat van mij heeft de 3E gehaald van Arkham, maar die komt eigenlijk nooit aan tafel. Mechanics zijn vaag, en wij zijn altijd met een grotere groep (zes man dus) waardoor moeilijkheidsgraag exorbitant hoog is. De LCG ga ik binnenkort met een maat spelen.Hopjesvla79 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:39:
[...]
al ben ik meer fan van:
[Afbeelding]
![]()
Surfin' paradise!
We gaan morgen nog eens proberen. Twee dingen waar we zeker moeten op letten is dat we bij een dismiss-actie toch niet per ongeluk de kaart op onze aflegstapel leggen en dat je bij een destroy-actie silver ontvangt. Niet onbelangrijk voor het verloop van het spelMADG0BLIN schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:58:
Ah, Viscounts. Ik heb hem nu 4x gespeeld, twijfel of ik hem leuker vind dan Paladins, die is net iets pittiger, maar vind hem sowieso leuker dan Architects welke ik te simpel vind.
Hij komt vrijdag weer op tafel verwacht ik. Als iedereen hem kent dan speelt ie eigenlijk wel heel erg snel. Met 3 spelers zijn wij in een uur klaar ongeveer.
Wat ik vooral leuk vind is dat je op zoveel verschillende manieren punten kunt halen en dat ze allemaal aardig kunnen scoren. Dat geld zowel voor het kasteel, de manuscripten en het verzamelen van deeds.
Ik moet zeggen dat de video van JGG mij ook wat zand in de ogen gestrooid heeft. Hij doet meteen enkele redelijk sterke acties, maar zijn setup is min of meer doorgestoken kaart om de verschillende regels uit te kunnen leggen. In werkelijkheid zal dat niet zo vaak voorkomen.
Wat is dat een lekker spelletje om te spelen.
Met een beetje geluk bouw je een supergoede motor op waarmee je lekker wat bonussen kan scoren.
Als je pech hebt valt het allemaal een beetje tegen en pakken je tegenstanders steeds elke kaart die jij ook wil!
Zeker de moeite waard in mijn ogen.
Ticket to ride Europe (die hadden we geleend)
7 wonders
Splendor (vooral deze lijkt me erg leuk)
ik heb er nog genoeg op het verlanglijstje staan dankzij jullie maar hie ga ik het even mee doen voor nu
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Hoe bedoel je deze precies?HellPunk schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:06:
[...]
We gaan morgen nog eens proberen. Twee dingen waar we zeker moeten op letten is dat we bij een dismiss-actie toch niet per ongeluk de kaart op onze aflegstapel leggen...
Beidem. Waarbij je voor de NL versie met uitbrieidng ong net zo veel betaald als de losse UK versieMarICube schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:35:
Ik kom er niet meer uit. Bestaat er van 7 wonders duel nou een Engelse en een NL versie of alleen een Eng?
Vind het erg lastig om te zien welke het dan is. Bij bol.com is hij nu 40% goedkoper. Maar wil wel graag de NL versiemaartend schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:48:
[...]
Beidem. Waarbij je voor de NL versie met uitbrieidng ong net zo veel betaald als de losse UK versie
Is de Nederlandse versie, kun je zien op de plaatjes, bovendien zet bol het er over het algemeen duidelijk bij als het een Engelse versie is (en anders zie je het in de reviews wel terug).
EDIT:
Het staat ook nog eens duidelijk in de productspecificaties.
[ Voor 10% gewijzigd door FrankRicard op 23-11-2020 22:13 ]
Voordat je je actie uitvoert kan je de townsfolk-kaart inhuren van de plek waar je viscount staat om de symbolen op de kaart te gebruiken voor je actie. Die kaart gaat dan uit het spel. Na een ronde of acht beseften we dat we allebei minstens één keer de kaart toch op onze aflegstapel gelegd hadden zodat-ie later weer terug in ons deck kwam.
Dat dacht ik ook, tot ik bij het laatste plaatje kwam, die is in het FransFrankRicard schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:12:
https://www.bol.com/nl/p/...xJ9w.1_30.31.ProductTitle
Is de Nederlandse versie, kun je zien op de plaatjes, bovendien zet bol het er over het algemeen duidelijk bij als het een Engelse versie is (en anders zie je het in de reviews wel terug).
EDIT:
Het staat ook nog eens duidelijk in de productspecificaties.
Wat betreft de productspecificaties, weet bijna zeker dat het er nog niet in stond dat ik het opzocht. Moet wel toegeven dat ik dat op mobiel had gedaan. Allen dank voor het helpen uitzoeken, hij is besteld!
Ah, duidelijk. Die fout hebben wij niet gemaakt. 😅HellPunk schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:36:
[...]
Voordat je je actie uitvoert kan je de townsfolk-kaart inhuren van de plek waar je viscount staat om de symbolen op de kaart te gebruiken voor je actie. Die kaart gaat dan uit het spel. Na een ronde of acht beseften we dat we allebei minstens één keer de kaart toch op onze aflegstapel gelegd hadden zodat-ie later weer terug in ons deck kwam.
Hi Ha Hopjesvla
Catan junior is een leuk spel, het lijkt denk ik meer op het echte ding dan Carcassonne junior (die vond ik wel erg simpel). Hier valt het in de smaak. Ondertussen is hij 8 en wel toe aan wat lastigers, dus nu blijft het in de kast. 5,5... misschien net wat te lastig, zal ook van het kind afhangen.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:24:
even wat anders...Catan junior, is dat wat voor een 5,5 jarige? Carcassonne junior valt ieg in de smaak.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Voor TM ben ik erg tevreden met de Steam versie, want ik speel het toch vrijwel alleen maar soloOxigeon schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:43:
Dit topic eens een beetje in de gaten houden ivm Black friday. Ben zelf op zoek naar een leuke prijs voor terraforming mars. 50-60 euro vind ik net wat te veel. Hopelijk aankomende vrijdag een leuke aanbieding scoren ergens
Voor mij speelt ook mee dat de meeste van mijn medespelers TM ook te fiddly/ingewikkeld vinden. En die ene die 't wel graag speelt, heeft 't zelf al. Dus dan is de Steam versie helemaal een oplossing.
Hetzelfde voor Twilight Imperium trouwens (fijn spel ook, met geluk als duidelijke factor is skill toch echt een ding).
Kwakzalvers heb ik een perfecte 3D insert voor geprint. Echt ideaal. Opzetten is hier 1 minuut werk.HellPunk schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:45:
Ik hoop met Black Friday een paar inserts te scoren . Vooral voor Architects of the West Kingdom wil ik er graag eentje hebben, want met de uitbreiding zit de doos overvol en wordt het onherroepelijk een zootje. Een insert voor Kwakzalvers zou ook leuk zijn om de setup-tijd wat te beperken, Paladins staat als derde op de lijst.
https://www.thingiverse.com/thing:4038349
Ik heb geen idee wat de standaard inserts kosten. Hier was ik geloof ik 20-25 euro kwijt (hangt ook van het materiaal af). Vond het wel te doen. Helemaal omdat het een tof spel is dat ik veel speel.
Die ziet er idd wel mooi uit! Ik heb er eentje van Folded Space op het oog, die kost 17 euro. Eentje van eRaptor had mijn voorkeur, maar die hebben er (nog) geen voor Kwakzalvers.Lennnn schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:38:
[...]
Kwakzalvers heb ik een perfecte 3D insert voor geprint. Echt ideaal. Opzetten is hier 1 minuut werk.
https://www.thingiverse.com/thing:4038349
Ik heb geen idee wat de standaard inserts kosten. Hier was ik geloof ik 20-25 euro kwijt (hangt ook van het materiaal af). Vond het wel te doen. Helemaal omdat het een tof spel is dat ik veel speel.
Ziet er gaaf uit! Enig idee of er ook ergens een NL versie te krijgen is? Ik kan hem niet vinden maar ik zag dat NOX spellenzolder in zijn filmpje wel een NL handleiding heeft.TERW_DAN schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:29:
@rikoos Dat klinkt heel erg als Escape from Colditz.
En die lijkt tegenwoordig weer gewoon te krijgen
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Even opgezocht. Voordeel van printen is dat je de bakjes ook functioneel tijdens het spel hebt. Ik vind het ideaal dat je die kaart er bijvoorbeeld ook in kunt zetten.HellPunk schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:49:
[...]
Die ziet er idd wel mooi uit! Ik heb er eentje van Folded Space op het oog, die kost 17 euro. Eentje van eRaptor had mijn voorkeur, maar die hebben er (nog) geen voor Kwakzalvers.
En met de kleurtjes vind ik het wel mooier.
Niemand met een 3d printer in je omgeving?
Niemand die ik ken iig, maar ik heb wel enkele kennissen die in de grafische sector werken, misschien dat ik zo wel een betrouwbare partij kan vinden. De kleurtjes zijn inderdaad wel handig, je ziet meteen wat waar in moet. To be continued...Lennnn schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:20:
[...]
Even opgezocht. Voordeel van printen is dat je de bakjes ook functioneel tijdens het spel hebt. Ik vind het ideaal dat je die kaart er bijvoorbeeld ook in kunt zetten.
En met de kleurtjes vind ik het wel mooier.
Niemand met een 3d printer in je omgeving?
Ja of via Etsy. Kan het hier eventueel ook wel voor je printen als je in de buurt woont.HellPunk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:45:
[...]
Niemand die ik ken iig, maar ik heb wel enkele kennissen die in de grafische sector werken, misschien dat ik zo wel een betrouwbare partij kan vinden. De kleurtjes zijn inderdaad wel handig, je ziet meteen wat waar in moet. To be continued...
Erg mooi spel. Voelt een beetje als Robinson Crusoe, maar dan met minder extreme verrassingen.
Ik had nu (op aanraden van spelregels) het makkelijkste scenario gedaan. Die was wel echt heel simpel. Gelukkig hebben ze ook gemiddeld, moeilijk en dodelijk. Dus de uitdaging zal vast een keer komen.
Het speelt wel lekker iig. Ook de component dat kaarten steeds terugkomen, tenzij je ze vermoord, is wel leuk.
Hoe zit het met de interactie? Met hoeveel heb je gespeeld? Wat vind je van de herspeelbaarheid?Lennnn schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:07:
Gisteren voor het eerst Paleo gedaan. Vooral even bezig geweest met opzetten en de uitleg.
Erg mooi spel. Voelt een beetje als Robinson Crusoe, maar dan met minder extreme verrassingen.
Ik had nu (op aanraden van spelregels) het makkelijkste scenario gedaan. Die was wel echt heel simpel. Gelukkig hebben ze ook gemiddeld, moeilijk en dodelijk. Dus de uitdaging zal vast een keer komen.
Het speelt wel lekker iig. Ook de component dat kaarten steeds terugkomen, tenzij je ze vermoord, is wel leuk.
De interactie is prima. Je moet wel echt samenwerken om naar de uiteindelijke missie toe te werken. In het eerste scenario moet je mammoeten slachten. Dat lukt bijna niet alleen.maartend schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:14:
[...]
Hoe zit het met de interactie? Met hoeveel heb je gespeeld? Wat vind je van de herspeelbaarheid?
Je kunt elkaar ook constant helpen met kaarten, wat bij ons ook wel echt nodig was.
De herspeelbaarheid moet nog blijken. Nu 1 scenario gedaan. Volgens mij zijn er standaard een stuk of 7, maar kun je ook halve scenario's met elkaar weer combineren tot nieuwe scenario's.
We hebben met z'n tweeën gespeeld trouwens. De interactie met meer spelers zal lijkt me wel toenemen.
De makers hebben overigens een prima filmpje online gezet met in het kort hoe het gespeeld wordt. Geeft een prima indruk van het spel.
YouTube: Paleo - How to Play - Rules
Willen is kunnen! TI4 is het waard om de spelers er gewoon bij te zoeken ipv te proberen het gewone gepeupel in je omgeving zo ver te krijgenBundin schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:06:
[...]
Voor TM ben ik erg tevreden met de Steam versie, want ik speel het toch vrijwel alleen maar solo![]()
...
Hetzelfde voor Twilight Imperium trouwens (fijn spel ook, met geluk als duidelijke factor is skill toch echt een ding).
Ik heb uiteindelijk meer dan 10 mensen gevonden om TI4 mee te spelen, zo is de kans om een dagje 6 spelers bij elkaar te krijgen via datumprikker dus redelijk groot. De groep bestaat uit wat bestaande boardgame vrienden, collega's (tussen het HBO+ ICT volk zitten sowieso veel fanatieke boardgamers, dat helpt) en wat nieuwe mensen die ik via een lokale faceboek groep oproep heb leren kennen.
Laatst voor het eerst in tijden weer een live pot gespeeld met 5 personen, 3 van ons moesten 150km enkele reis maken.. maar dat is het waard. Een TI4 dag is gewoon een soort feestje
Afgelopen weekend zoals eerder gezegd goed aan mn boardgametrekken gekomen 3 dagen lang: Twilight Struggle middag/avond en daarna een avond Civ: a New dawn 3 player.. gevolgd door een avond van onze 4 player LOTR:journeys in Middle Earth campaign (samen met Gloomhaven mijn favo campaign/RPG/coop game van dit moment).
Tijdens de 1e Corona golf overigens wel digitaal gegaan met TI4, maar dan via Tabletop simulator.. dan heb je toch echt dat 3d gevoel en kan iedereen objecten aanwijzen en optillen etc.Goed alternatief! Al is live het onderhandelen, banter en alle gezelligheid inclusief eten/drinken/etc. toch wel het leukste.
Van Twilight Struggle hebben die vriend en ik wel allebei de digitale versie op steam gekocht en dat gaan we dus ook in de toekomst netjes Coronaproof spelen.
Wat een prachtig spel qua diepgang zeg! Als je verslagen leest van toernooien op wereldniveau is het echt een soort verslag van een spel tussen schaakgrootmeesters, ik heb nog veel te leren qua mechanics.. erg cool. (helpt ook dat ik een history nerd ben en de Cold War events interessant vind)
Disclaimer: tis niet dat wij lak aan Corona regels hebben oid, er wordt van te voren duidelijk gecommuniceerd over risicoprofielen, in hoeverre mensen het zien zitten, welke bubble's etc. We zijn ons i.e.g. bewust van onze keuzes zeg maar.
Ik ben een muts en bedoelde inderdaad Twilight Struggle_Anvil_ schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:31:
[...]
Willen is kunnen! TI4 is het waard om de spelers er gewoon bij te zoeken ipv te proberen het gewone gepeupel in je omgeving zo ver te krijgen
En Twilight Struggle... damn, that's a thinky game... En als je de kaarten niet kent en niet bijhoudt welke al langsgekomen zijn (en of dat dan als event was of voor ops), dan is het een kansloze onderneming. Ik denk niet dat ik er ooit goed in zal worden, want ik ben een nogal luie speler die eigenlijk niet echt kaarten telt, maar het is een van de meest thematische games die ik ken. En dat met een supersaai bord vol nummertjes
[ Voor 31% gewijzigd door Bundin op 25-11-2020 15:45 ]
Vindt voor sommige games het wel erg handig om er een te hebben. Alleen soms de tijd die het kost om ze in elkaar te knutselen.HellPunk schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:45:
Ik hoop met Black Friday een paar inserts te scoren . Vooral voor Architects of the West Kingdom wil ik er graag eentje hebben, want met de uitbreiding zit de doos overvol en wordt het onherroepelijk een zootje. Een insert voor Kwakzalvers zou ook leuk zijn om de setup-tijd wat te beperken, Paladins staat als derde op de lijst.
Maar waar het veel tijd scheelt zoals bij Scythe en firefly een must anders spel je de minder makkelijk. Wilde de ook een voor TI maar goed die game komt zo weinig op de tafel dat het bijna niet de moeite is.
Ik heb ook voor dune er een geregeld een folded space is niet de mooiste maar goed genoeg zeker voor de prijs.
En net nog eentje voor Yokohama geregeld dat is wel de moeite waar met setup. Maar ze kosten een hoop geld dat weer wel soms meer dan de game zelf.
Maar heb nog niet veel echt goede aanbiedingen gezien van games. Alleen voor de jongste minecraft biomes and builders gekocht best een leuke game zeker voor 25 euro. Geen geld. Verder bij bol gisteren een leuke aanbiedingen gezien maar niet echt gamer games maar toch nette prijzen. Maar het loopt nog niet over van de aanbiedingen op dit moment plus ik denk dat het ook minder nodig is omdat de bordspellen markt erg goed loopt op dit moment.
Uiteindelijk eindigde het spel op 96-72. De scores waren min of meer gelijk op alle vlakken, alleen had mijn vrouw beter haar best gedaan om sets manuscripten te verzamelen waardoor het verschil toch nog groot werd.
Dank voor het aanbod, maar tenzij je in Maastricht of omgeving woont is het niet kosteneffectief, denk ikLennnn schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:05:
[...]
Ja of via Etsy. Kan het hier eventueel ook wel voor je printen als je in de buurt woont.
Met kant-en-klare inserts heb ik daar geen probleem mee, daar ben je wel op een uurtje klaar mee. Zelf dingen uit foamcore in mekaar knutselen doe ik wel niet meer, dat is me iets te tijdrovend (om maar te zwijgen van de kwaliteit van het resultaatMeZZiN schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:23:
[...]
Vindt voor sommige games het wel erg handig om er een te hebben. Alleen soms de tijd die het kost om ze in elkaar te knutselen.
Valt best mee, eigenlijk zijn er maar een paar kaarten die je in de gaten moet houden en die vergeet je na een paar potjes echt niet. Zo hebben de Russen early war eigenlijk maar 2 kaarten waarmee ze hun vieze, linkse gedachtengoedBundin schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:40:
[...]
Ik ben een muts en bedoelde inderdaad Twilight StruggleTI ooit een keer gespeeld, wat een prima dag maar de return on (time) investment was me niet genoeg. Dan liever meerdere kortere spellen achter elkaar
En Twilight Struggle... damn, that's a thinky game... En als je de kaarten niet kent en niet bijhoudt welke al langsgekomen zijn (en of dat dan als event was of voor ops), dan is het een kansloze onderneming. Ik denk niet dat ik er ooit goed in zal worden, want ik ben een nogal luie speler die eigenlijk niet echt kaarten telt, maar het is een van de meest thematische games die ik ken. En dat met een supersaai bord vol nummertjes
Wat je als beginner echt wel snel moet leren zijn de scenarios waarin je Nuke suicide pleegt. Als een event je tegenstander iets laat doen in jouw beurt, kan hij met opzet de defcon naar 1 brengen. Dat is dan het gevolg van jou kaart/beurt.. prachtige game mechanic... als de hele wereld in een Nuclear inferno verandert heb je toch "gewonnen"omdat het de schuld van hunnie was

Grappig genoeg is TI4 mijn enige game met een (folded space) insert, scheelt superveel tijd en rommel en graag wil ik nog even benadrukken dat ik minstens 15 potjes live TI4 gespeeld heb ik minder dan 2 jaarMeZZiN schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:23:
[...]
Maar waar het veel tijd scheelt zoals bij Scythe en firefly een must anders spel je de minder makkelijk. Wilde de ook een voor TI maar goed die game komt zo weinig op de tafel dat het bijna niet de moeite is.
Ik heb ook voor dune er een geregeld een folded space is niet de mooiste maar goed genoeg zeker voor de prijs.
Verder vind ik inserts gewoon te duur, daar koop ik liever een andere boardgame van. Met bakjes uit de bouwmarkt kun je ook veel bereiken, alleen kunnen mijn dozen vaak niet goed dicht.
----------------
andere vraag: met black friday en wat financiële meevallertjes zit ik toch weer aan een boardgametafel te denken... wat zijn tegenwoordig de opties onder de 1000 euro? Iemand een leuke suggestie?
Dus nu aan het overwegen om dan maar voor de grote variant te gaan. Maandje of twee geleden ook Mage Knight aangeschaft en geen enkel probleem gehad om de regels te snappen/leren, is Gloomhaven dan ook wel te doen denken jullie? (Ik snap dat ze niet hetzelfde zijn, maar om even aan te geven wat tot nu toe de hoogste moeilijkheidsgraad game is die ik gespeeld heb).
www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie
Mijn BGG profiel
- Nemesis, onlangs gekocht en ondanks dat de standaard insert best aardig is, zie ik wel voordelen in de insert. Kaarten kunnen gesorteerd worden en losse bakjes voor op tafel met veel gebruikte componenten.
- Mage Knight: Ultimate Edition, eigenlijk zelfde verhaal als Nemesis, standaard best een aardige plastic insert. Maar met name het sorteren van kaarten en bakjes die je op tafel kunt gebruiken en tevens losse bakjes per Mage Knight.
Normaal ga ik voor Folded space vanwege de prijs en het geringe gewicht van de inserts, Nemesis en MK:UE zijn er echter nog niet van Folded Space en deze dozen zijn sowieso al niet te tillen...
Zeker wel. Gloomhaven is gewoon *veel*, maar bij Jaws of the Lion is alles al een stuk overzichtelijker. Qua complexiteit is MageKnight veel lastiger, ook omdat de fiddly regeltjes mbt verschillende locatie soorten, resistances/combar modifiers etc. lastig zijn om te leren in het begin. Beide zijn overigens ook prima via TTS te spelen, mocht je niet genoeg live tegenstanders in je bubble hebben. Zelf heb ik beide games zowel offline als online gespeeld.DaMei schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:07:
Dus nu aan het overwegen om dan maar voor de grote variant te gaan. Maandje of twee geleden ook Mage Knight aangeschaft en geen enkel probleem gehad om de regels te snappen/leren, is Gloomhaven dan ook wel te doen denken jullie?
45 euro voor houten bakjes bij Mageknight, ik blijf me hier over verbazen .. die storage fetish onder de boardgamers..... daar koop je een andere game voor, plus wat plastic bakjes bij de bouwmarkt. En ja ik speel Mageknight ook, zonder insert.. gewoon de standaard bakjes. (disclaimer: iedereen heeft recht op zn eigen irrationele moneyput hobby, mijn auto heeft een old school multipoint injectie turbomotor en zuipt het liefste euro 98 benzine.. ook totale onzin rationeel gezien)Mvdbeld schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:37:
Zelf ook weer 2 inserts besteld, dit keer niet folded space (die zijn er "nog" niet voor deze 2 spellen) maar e-Raptor:
.....
Normaal ga ik voor Folded space vanwege de prijs en het geringe gewicht van de inserts, Nemesis en MK:UE zijn er echter nog niet van Folded Space en deze dozen zijn sowieso al niet te tillen...
[ Voor 38% gewijzigd door _Anvil_ op 26-11-2020 13:56 ]
Je overdrijft ik had een 5% kortingscode_Anvil_ schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:50:
45 euro voor houten bakjes bij Mageknight, ik blijf me hier over verbazen .. die storage fetish onder de boardgamers..... daar koop je een andere game voor, plus wat plastic bakjes bij de bouwmarkt. En ja ik speel Mageknight ook, zonder insert.. gewoon de standaard bakjes. (disclaimer: iedereen heeft recht op zn eigen irrationele moneyput hobby, mijn auto heeft een old school multipoint injectie turbomotor en zuipt het liefste euro 98 benzine.. ook totale onzin rationeel gezien)
My City, de legacy game van Reiner Knizia die onlangs is uitgekomen, leek me ook wel wat. Alleen is legacy + tetrisvormpjes voor ons geen goeie combo: zo 'n spel zou met moeite één keer per maand op tafel komen en met legacy-games moet je meestal toch wel wat doorstomen om er plezier aan te hebben.TERW_DAN schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:30:
Gisteren Pandemic Legacy Season 1 binnengekregen. M'n 2e Legacy game, de eerste was Machi Koro. Die beviel me erg goed, en Pandemic is sowieso 1 van m'n favorieten. Hopelijk kan die volgende week op tafel komen.
@_Anvil_ ik koop liever een insert voor Gloomhaven ~85 euro dat nog meer spellen

[ Voor 19% gewijzigd door MrVegeta op 26-11-2020 15:30 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ik denk dat we Machi Koro uiteindelijk binnen 2 maanden uitgespeeld hadden (dat was nog wel voor de corona lockdown), die vloog er inderdaad doorheen, omdat je gewoon benieuwd bent naar wat er komen gaat. Zeker omdat Machi Koro vrij verrassend was aan extra elementen die erbij kwamen. Waarbij ik het ook wel fijn vond dat het opbouwde daarna. Anders voelt het als een spel dat je nooit gespeeld hebt, waar je ineens alle expansions bij hebt en dan gaat spelen. Teveel dingen om rekening mee te houden.HellPunk schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:06:
[...]
My City, de legacy game van Reiner Knizia die onlangs is uitgekomen, leek me ook wel wat. Alleen is legacy + tetrisvormpjes voor ons geen goeie combo: zo 'n spel zou met moeite één keer per maand op tafel komen en met legacy-games moet je meestal toch wel wat doorstomen om er plezier aan te hebben.
En ik verwacht dat we Pandemic ook redelijk vlot er doorheen krijgen.
Ik ben bijna klaar met in elkaar lijmen van een brokentoken insert van Spirit Island, man, man. Wat een bakjes. Enigszins onderschat wat voor een werk dat was. hahaMvdbeld schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:37:
Zelf ook weer 2 inserts besteld, dit keer niet folded space (die zijn er "nog" niet voor deze 2 spellen) maar e-Raptor:
- Mage Knight: Ultimate Edition, eigenlijk zelfde verhaal als Nemesis, standaard best een aardige plastic insert. Maar met name het sorteren van kaarten en bakjes die je op tafel kunt gebruiken en tevens losse bakjes per Mage Knight.
Gezien de black friday deals ook maar de XCOM / Mage Knight besteld bij Raptor. Helaas kreeg ik mijn plastic insert van de Ultimate Edition al kapot binnen bij nieuwe aankoop. Daar ben ik nog steeds verdrietig over, dus maar even een emotie koop gedaan.