Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 106 107 108 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:51

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Postius schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:17:
[...]

Waar heb je die weten te kopen?? Ben al zolang op zoek
Ten tijde van de (hopeloze, waardeloze) crowdfundingactie van de nieuwe editie van Mercury Games waren de tweedehandsprijzen van de originele editie aardig gekelderd. Toen heb ik voor 100€ + shipping Container met The Second Shipment van eBay geplukt :P

Ticking away, the moments that make up a dull day. iRacing Profiel

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Bundin schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:20:
[...]

Tuurlijk wel. Je krijgt namelijk dat spel gewoon thuis geleverd. Dat dat even kan duren, doet daar niets aan af. En lang niet alles komt ook retail beschikbaar, als je niet instapt bij KS wordt het hopen dat je 'm een keer tweedehands vindt voor een niet-woekerprijs. En dat is dan pas nadat ie is uitgeleverd en de eigenaar 't beu is :)

Zo heb ik een aantal spellen gebacked, een paar vielen tegen (western legends), maar het gros voldeed prima aan de verwachtingen. En het voordeel van board games is dat ze niet zo snel verouderen, vergeleken met bijv. computergames. Dan voegt wachten relatief weinig risico toe.
Precies. Soms vind ik het de gok wel waard :) Tegenwoordig wat minder dan vroeger, en ik heb inderdaad ook wel eens wat tegenvallers gehad. Maar ik vind't ook wel weer leuk om een beetje half betrokken te zijn bij het hele proces :)

• Postius
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22-09 10:21
Wormaap schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

Ten tijde van de (hopeloze, waardeloze) crowdfundingactie van de nieuwe editie van Mercury Games waren de tweedehandsprijzen van de originele editie aardig gekelderd. Toen heb ik voor 100€ + shipping Container met The Second Shipment van eBay geplukt :P
:o :o :o :o :(

Ach we zoeken vrolijk verder.....
Wormaap schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:24:
[...]

Precies. Soms vind ik het de gok wel waard :) Tegenwoordig wat minder dan vroeger, en ik heb inderdaad ook wel eens wat tegenvallers gehad. Maar ik vind't ook wel weer leuk om een beetje half betrokken te zijn bij het hele proces :)
Ik zie ergens de charmes ook wel, maar ik vind het als consument toch wat tegendraadig om iets te kopen wat je pas over X maanden krijgt als er ook alternatieven zijn die je nu kan kopen waarvan je al weet wat de kwaliteit is.

[Voor 44% gewijzigd door Postius op 21-08-2020 12:26]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Postius schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:25:
[...]

Ik heb wel gezien wat daar voor je edit stond hoor _O- :+

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Ik zie ergens de charmes ook wel, maar ik vind het als consument toch wat tegendraadig om iets te kopen wat je pas over X maanden krijgt als er ook alternatieven zijn die je nu kan kopen waarvan je al weet wat de kwaliteit is.
Één van de KS'en waar ik momenteel in zit is de nieuwe editie van High Frontier. Die is verder nergens te krijgen, behalve voor opgeblazen tweedehandsprijzen. En de KS was iets goedkoper dan dat'ie straks in retail wordt. Dat ik daarvoor een tijdje moet wachten vind ik dan niet zo'n probleem.

Then again, ik heb ook veel meer dan ik wil toegeven aan Kingdom Death: Monster uitgegeven. En een deel daarvan gaat volgens mij pas volgend jaar of het jaar daarna komen :+

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
[...]

heh, dat heb ik met Ankh-Morpork. Als ie al beschikbaar is, dan is het voor een prijs die het me niet waard is. Ooit misschien... :) Heb Nanty Narking gebacked, best een prima game maar zonder het Discworld sausje mis ik toch echt wel wat. Maar ik heb die boeken ook allemaal meermaals gelezen.

En tot ik er een keer eentje vind, is er gelukkig genoeg ander moois te spelen. Heb Battlestar Galactica pas een keer gespeeld, Dune staat voor over een paar weken op de rol, Everdell mag altijd, Tapestry zit nog in folie, Oceans ook... ik kom het jaar wel door :)

I like bacon!

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:40
Postius schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:39:
[...]

Zonder dollen maar waarom zou je in godsnaam een game van kickstarter halen?

Kans op een miskoop is gigantisch. (om nog maar te zwijgen van typfouten etc)
1. Omdat je kans heb op echte goede games. (o.a. Vindication, Scythe, Defender of the Last stand, Massive Darkness, 7Th continent. Fireball Island, Blood rage, Xia, etc.) als eerste te hebben. En soms daar na nooit meer te krijgen.
2. Veel extra's maar goed ook soms te veel. (teveel waardoor de games weer te complex worden.)
3. Risico voor een crap game. De meeste zijn van redelijke goede kwaliteit.
4. heb een paar minder goede games maar de meeste zijn goed tot erg goed.

Maar goed je heb ook een punt je loop risico en doordat alles zo vertraagd is alle tractie die de game had meestal weg als hij binnen komt. Dus krijg hem dan maar eens op de tafel.

Plus als je teveel kickstarter games backed is er geen ruimte voor de normale non ks games. En die maken ook een hoop goede games.

Ik heb ook een paar te grote KS games met veel te veel minis wat ik helemaal geweldig vind alleen weinig tijd om echt de game te ontdekken. Maar goed beter tijden komen vanzelf. Huis is nu eindelijk wat meer af kids worden ouder en thuis werken is nu de norm. Dus progress.

Dus zelf ben ik even van KS moet ook zeggen dat er maar een paar echt goede uitkomen zijn de laatste tijd.

Dus ik koop een paar maar op dit moment naar goede selectie en de voor de rest is er ruimte voor andere games die wil ik ook nog spelen zoals over een tijdje Aliens van Galeforce9.

Looks so good.

[Voor 10% gewijzigd door MeZZiN op 21-08-2020 13:24]

Tesla MX - Leaf 2.zero

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bundin schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:09:

Ik heb ernstig getwijfeld over deel 2, maar nondeju wat was ie duur. Heb de eerste tweedehands met wat geluk voor een prikkie op de kop kunnen tikken, hopelijk in de toekomst weer dat geluk :)
Duur was die inderdaad wel, maar heb zoveel plezier beleefd aan deel 1 dat ik deel 2 toch wel graag wilde hebben.
[...]

Omdat van de 68 bordspellen die ik gebacked heb op Kickstarter, er maar 1 was die echt ruk was (en met 9$ kan ik dat wel lijden). En er genoeg spellen tussenzitten die ik buiten Kickstarter niet of nauwelijks in de winkel gezien heb, waar ik wel ontzettend veel plezier aan heb gehad.

Typfouten valt heel erg mee. Soms klopt er iets niet helemaal in een manual, maar dat heb je ook wel eens met een spel uit de winkel.

• Thrace Grumble
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 26-09 08:39

Thrace Grumble

PSN: ThraceG

Bundin schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:09:
[...]

Een of meerdere van onderstaande, naast de reguliere "ziet er leuk uit, lijkt me wel wat":
  • bekende uitgever/designer waar je vertrouwen in hebt
  • playthroughs / prototype reviews dus een goed beeld van wat je koopt
  • lagere prijs of meer meuk inbegrepen
  • resale value dus beperkt risico (tegenwoordig meer een gok dan vroeger)
  • superleuke campaign die je enthousiast maakt en houdt (met inderdaad risico dat het resultaat tegenvalt)
En natuurlijk is FOMO in sommige gevallen een motivator :)

[...]

Ik heb ernstig getwijfeld over deel 2, maar nondeju wat was ie duur. Heb de eerste tweedehands met wat geluk voor een prikkie op de kop kunnen tikken, hopelijk in de toekomst weer dat geluk :)
Vergeet niet de Kickstarter exclusives, die vaak niet in de winkel belanden (of pas later tegen een meerprijs).

PSN: ThraceG | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029

• MeZZiN
Precies dat ik heb ook veel te veel gebacked maar er zijn er echt maar een paar die echt slecht waren of niet de moeite of niet leuk. De rest is eigenlijk wel goed tot erg goed.

Het is alleen wel een duidelijke lijn in KS vs normale games. De regels zijn soms wel een beetje ruw om de randen bij uitgegeven games is is het vaak een een stukje beter.

Maar verder ben nu iets meer op de released games. En koop meer wat echt goed scored en precies ligt in wat ik leuk vind ik heb Plus ik wilde die kant van mijn games ook weer wat aandacht geven. Ik ben erook een paar jaartjes minder mee bezig geweest (verhuizing en klussen en druk met werk)

Ben blij dat ik nu:
  • Rebellion compleet heb.
  • Terraforming mars compleet. (plus big box comming)
  • Scythe compleet
  • Fireball island (moet alleen nog de spider expansion halen)
  • Warehouse 13 (en een gratis bonus van gaslands ook leuk xwing maar dan met autos)

[Voor 3% gewijzigd door MeZZiN op 21-08-2020 17:30]

Tesla MX - Leaf 2.zero

• MrVegeta
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23:33

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

[...]

In ander licht, iemand geintresseerd in een nauwelijks gebruikte versie van Wingspan?
Subtiel ben jij niet echt hè? Kickstarter is een miljoenen industrie en jij denkt dat iedereen daar miskopen doet?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat ik nog steeds niet snap waarom ik die pledge uiteindelijk gecancelled heb :P

Over leuke Kickstarters gesproken, van de week (eindelijk) een potje Dice upon a time gedaan. Totaal een ander spel als de meeste dingen in m'n collectie. Maar de artwork (en mini's) spraken me aan, dus daarom besloten die te backen. Van de week een potje met z'n 2en gedaan, en het is best een leuke pickup and deliver game, in een sprookjessetting. Het speelde verbazingwekkend vlotjes, al had ik het idee dat je met 2 elkaar nog veel te weinig in de weg zit. Dus van de week nog eens met meer proberen, kijken of er dan nog wat meer interactie is.

[Voor 56% gewijzigd door TERW_DAN op 21-08-2020 17:52]

• MeZZiN
Precies dat en natuurlijk zijn er slechte projecten van alles wat ik gebacked heb ik in totaal 4-5 projecten gehad die niets hebben gedaan (waarvan 1 een boardgame) Je doet altijd een gok met Kickstarter maar de meeste zijn heel goed uitgepakt en sommige heel erg goed. Er zijn zat zeer succesvolle games die nu door veel gespeeld worden.

Even een lijstje van BGG: (top 50 games) alle KS games
1. Gloomhaven
3 Brass: Birmingham
11: Scythe
13: Spirit Island
18: Brass: Lancashire
21: Viticulture Essential Edition
23: The 7th Continent
24: Orléans
30: Nemesis
32: Blood Rage
34: Root
35: Kingdom Death: Monster
40: Everdell
42: Clans of Caledonia
48: Anachrony

Denk dat KS wel een hoop erg goede games heeft voorgebracht. (als iets gemist laat het even weten...) 15 van de eerste 50 games of all time + plaats 1.

Denk dat KS juist de industrie heeft opgeschut ik een grote verbetering in kwaliteit van componenten en beter games play. post KS.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
MeZZiN schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:39:
Precies dat en natuurlijk zijn er slechte projecten van alles wat ik gebacked heb ik in totaal 4-5 projecten gehad die niets hebben gedaan (waarvan 1 een boardgame) Je doet altijd een gok met Kickstarter maar de meeste zijn heel goed uitgepakt en sommige heel erg goed. Er zijn zat zeer succesvolle games die nu door veel gespeeld worden.

Even een lijstje van BBG: (top 50 games) alle KS games
1. Gloomhaven

Denk dat KS wel een hoop erg goede games heeft voorgebracht. (als iets gemist laat het even weten...) 15 van de eerste 50 games of all time + plaats 1.

Denk dat KS juist de industrie heeft opgeschut ik een grote verbetering in kwaliteit van componenten en beter games play. post KS.
Brass: Lancashire is een heruitgave van de game die gewoon Brass heette en niet via KS uitgekomen is :P
Daarnaast zijn BGG-ratings natuurlijk ook wel behoorlijk onderhevig aan het 'ouuh shiny, en mini's!!11oneone'-effect, wat voor veel KS-projecten een beetje de kern van de zaak is.
Neemt niet weg dat er wat erg leuke spellen zijn die via KS hun weg naar de wereld hebben gevonden hoor. Wat ik dan weer jammer vind is dat de campagnes vaak heel sterk rond artwork en mini's draaien. Gelukkig zie je redelijk wat campagnes ook TTS, Tabletopia, whatever versies beschikbaar stellen, maar da's toch nog niet de meerderheid. De games die het zonder heel veel flash redden zijn naar mijn idee vaak de re-issues van bestaande spellen, of hebben een bekende designer of publisher.
Niet dat ik iets tegen mini's en mooi artwork heb hoor :+ Al moet ik wel bekennen dat ik steeds minder vrolijk word van grijs plastic. Ik had me ooit voorgenomen om het allemaal te gaan verven (vroeger honderden en honderden Warhammer-mini's geverfd), maar dat vind ik eigenlijk gewoon helemaal niet leuk ;(

• MeZZiN
Boardgame minis schilderen is ook minder leuk het is geen Warhammer kwaliteit helaas.

Plus als ik dat ga doen dan ben ik de rest van mijn leven bezig. Ik schilder alleen de games die ik gaaf vind of veel spel.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
MeZZiN schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:44:
Boardgame minis schilderen is ook minder leuk het is geen Warhammer kwaliteit helaas.

Plus als ik dat ga doen dan ben ik de rest van mijn leven bezig. Ik schilder alleen de games die ik gaaf vind of veel spel.
Mijn Warhammerlegers heb ik 15 tot 20 jaar geleden geschilderd. De boardgame-mini's van nu zijn gelukkig wel beter dan het WH-spul van toen :+
De GW-mini's van nu zijn dan wel weer érg gaaf :9 Daar kunnen maar weinig board games zich aan meten.

• maartend
  • Laatst online: 21:12
[...]

In ander licht, iemand geintresseerd in een nauwelijks gebruikte versie van Wingspan?
Omdat je soms een gamedesigner wilt helpen zijn droom waar te maken

• _Anvil_
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 25-09 16:18
assifv schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:43:
[...]

Leuk! Nu kan het echte werk beginnen want geschilderde miniaturen schijnen beter te vechten :)

Sorastro op Youtube heeft goede tips om deze miniaturen te schilderen.

Op BGG vond ik een mooie set PDF tekeningen om een foamcore insert te maken, inclusief zelf printbare tabbladen zodat je de kaarten mooi gesorteerd hebt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zijn mijn work-in-progress miniaturen, vooral de basis waar ze op staan ga ik nog wat mooier maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf spel! wij spelen het tegenwoordig ook met een groepje, heb zelf Gimli.. die ons redelijk OP lijkt >:)
MrVegeta schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:17:
[...]

Subtiel ben jij niet echt hè? Kickstarter is een miljoenen industrie en jij denkt dat iedereen daar miskopen doet?
Ik snap zijn punt wel. Zelf ben ik hier vorig jaar eens een discussie over Kickstarter verslaving begonnen. Bottom line moet iedereen doen wat hij wil en heeft bijna iedereen wel een hobby oid waar hij (te) veel geld in steekt.

Wat ik vooral zie is dat mensen vol in de FOMO/"gotta catch em all" modus schieten en eindigen met een huis dat lijkt op een spellenwinkel, overal dozen met het plastic er nog omheen zonder tijd (of afdoende medespelers) om ooit alles te spelen. Ik geniet stiekem ook erg van Youtube reviewers (SU&SD, No pun included) die hype kickstarters genadeloos en goed onderbouwd afschieten, vooral de comments van de mensen die all-in zitten zijn dan smakelijk om te lezen. :P

Heb wat boardgamers in mn omgeving met zo'n mega voorraad, ben eigenlijk wel erg blij dat ik ze ken.. zo kan ik ondanks mn eigen collectie van <50 games gewoon alles ervaren O-)

[Voor 22% gewijzigd door _Anvil_ op 22-08-2020 09:16]

• Bundin
  • Niet online
Mja, ik ben met Mythic Battle: Pantheon redelijk gors uit de bocht geschoten. Tig (overigens prachtige) mini's, weinig speeltijd. Met Company of Heroes ging 't al beter. Niet all in, maar enkel wat me echt aanspreekt. WWII era tankjes altijd leuk though :)

Verder is een goede solo mode bijna een must have voor me. Daarom vanochtend Glen More II uitbreiding toch maar gebacked. Base game is prima, een solo mode van automa is de kers op de taart voor me :)

I like bacon!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

_Anvil_ schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:06:
[...]

Gaaf spel! wij spelen het tegenwoordig ook met een groepje, heb zelf Gimli.. die ons redelijk OP lijkt >:)

[...]

Ik snap zijn punt wel. Zelf ben ik hier vorig jaar eens een discussie over Kickstarter verslaving begonnen. Bottom line moet iedereen doen wat hij wil en heeft bijna iedereen wel een hobby oid waar hij (te) veel geld in steekt.

Wat ik vooral zie is dat mensen vol in de FOMO/"gotta catch em all" modus schieten en eindigen met een huis dat lijkt op een spellenwinkel, overal dozen met het plastic er nog omheen zonder tijd (of afdoende medespelers) om ooit alles te spelen. Ik geniet stiekem ook erg van Youtube reviewers (SU&SD, No pun included) die hype kickstarters genadeloos en goed onderbouwd afschieten, vooral de comments van de mensen die all-in zitten zijn dan smakelijk om te lezen. :P

Heb wat boardgamers in mn omgeving met zo'n mega voorraad, ben eigenlijk wel erg blij dat ik ze ken.. zo kan ik ondanks mn eigen collectie van <50 games gewoon alles ervaren O-)
Kickstarter is voor een ander soort Boardgame publiek. Is een erg klein percentage van boardgamers die zijn games van Kickstarter haalt.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• MeZZiN
Is ook zo Gelukkig gaan veel kickstarter nu ook door naar de normale retail. Dus je kan er altijd aan komen.

Niet alle games helaas nog maar gelukkig genoeg van de goede zijn nu goed te krijgen.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
MeZZiN schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:47:
Is ook zo Gelukkig gaan veel kickstarter nu ook door naar de normale retail. Dus je kan er altijd aan komen.

Niet alle games helaas nog maar gelukkig genoeg van de goede zijn nu goed te krijgen.
Zolang je de FOMO voor de exclusives een beetje in bedwang kan houden :P
Zelf ben ik een stuk selectiever geworden met wat ik op KS back. Dat zijn nu vooral zaken die retail niet gaan halen of reprints waar ik wat geld op kan besparen. De exclusives blijk ik in de praktijk toch amper te gebruiken omdat we de meeste spellen helemaal niet zo vaak spelen dat we klaar zijn met de base game.

• MeZZiN
Precies. Ik heb nu een aantal dingen gebacked maar na verhouding is het bijna niets meer.

For nu alleen maar
Terraforming mars big box
Canopy
Token sesame
Adventures in Neverland
Unsettled® Board Game
Steampunk Rally Fusion
Frosthaven

Toch een redelijk lijstje maar dat is weinig over de jaar ;)

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Op dit moment heb ik alleen nog maar High Frontier en HEL: The Last Saga open staan :P
HF wil ik al jaren, dus toen de nieuwe editie naar KS kwam was dat lekker makkelijk :) En sinds Kingdom Death en The 7th Continent zijn mijn vriendin en ik er achter dat we van die grote multi-sessie verhalende co-op games eigenlijk wel heel erg leuk vinden. HEL zit sowieso in die hoek, en ziet er gaaf uit. Het is een beetje een gok omdat't helemaal nieuw is, maar ziet er veelbelovend uit. En het is het soort KS-game dat ik wel weer kwijt kom voor een leuke prijs als't toch tegenvalt :)

[Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 22-08-2020 15:22]

• Lennnn
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 26-09 19:16
Ik ben meer een nobele backer. Als ik een concept of een bepaald element vet vind, dan steun ik dat graag. Ik denk juist dat Kickstarter de afgelopen jaren ontzettend belangrijk is geweest in de ontwikkeling van bordspellen. Wat een geweldige ontwikkeling hebben die meegemaakt. Een hele serie van topspellen met geweldige spelelementen. Hoe konden we vroeger toch blij zijn met spellen als Risk en Monopoly 8)7

Verkopen doe ik niet aan dus een hoop spellen staan hier inderdaad vrij nutteloos in de kast. Maakt me niet zoveel uit. :)

• FrankRicard
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 25-09 15:05

1. Gloomhaven

Tja, cult of the new en al die mensen die $100+ in hun KS-spel hebben gestopt en na 2 keer spelen een 10 geven tikken aardig aan. (Mensen hebben sowieso de neiging om dure aankopen achteraf goed te praten)
Ik heb ze niet allemaal gespeeld, maar vraag me serieus af hoeveel van die 15 spellen je net zo veel en zo lang plezier aan kan beleven als gewoon good old Carcasonne, Puerto Rico, etc.

Daarnaast heb ik bij Kickstarters vaak het idee dat het niet verkeerd was als een publisher er een keer wat gestreamlined had. Toch vaak overbodig gecompliceerde regels die niets of weinig toevoegen aan de relevante decision space.

• _Anvil_
MeZZiN schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:42:
Precies. Ik heb nu een aantal dingen gebacked maar na verhouding is het bijna niets meer.

*lijstje van 500+ euro oid*

Toch een redelijk lijstje maar dat is weinig over de jaar ;)
Ah, junkie redenering.. herkenbaar :)

Mijn auto zuipt als een tierelier en is nogal prijzig gebleken aan speciale onderdelen etc. .. maar de BMW 540i met V8 die ik daarvoor had was *nog* duurder om te rijden, dus het valt best mee :P

• _Anvil_
FrankRicard schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:50:
[...]

Tja, cult of the new en al die mensen die $100+ in hun KS-spel hebben gestopt en na 2 keer spelen een 10 geven tikken aardig aan. (Mensen hebben sowieso de neiging om dure aankopen achteraf goed te praten)
Ik heb ze niet allemaal gespeeld, maar vraag me serieus af hoeveel van die 15 spellen je net zo veel en zo lang plezier aan kan beleven als gewoon good old Carcasonne, Puerto Rico, etc.
Exact, kijk maar op BGG. Al voor een kickstarter uitkomt heeft hij al duizenden tienen gescoord van mensen die het spel nog niet eens hebben(!) de rankings raken zo steeds schever.Vind ik serieus jammer..

Ik heb bijvoorbeeld begin 2020 een 2e hands exemplaar Terra Mystica gekocht, ik weet zeker dat ik uit zo'n solide old school topper meer games haal dan de gemiddelde kickstarter ziet. Qua bang for buck kom je dan heeeel ver tov de meeste kickstarters.

Disclaimer: ik heb gelukkig mensen in mn omgeving mensen die wel investeren in prijzige Kickstarters en miniature collectable games, ook de hele succesvolle. Dus ook ik speel met veel plezier Gloomhaven, Imperial assault, diverse zware miniature games.. en heb Star Wars Armada laatst mogen ervaren etc.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Lennnn schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:34:
Ik ben meer een nobele backer. Als ik een concept of een bepaald element vet vind, dan steun ik dat graag. Ik denk juist dat Kickstarter de afgelopen jaren ontzettend belangrijk is geweest in de ontwikkeling van bordspellen. Wat een geweldige ontwikkeling hebben die meegemaakt. Een hele serie van topspellen met geweldige spelelementen. Hoe konden we vroeger toch blij zijn met spellen als Risk en Monopoly 8)7

Verkopen doe ik niet aan dus een hoop spellen staan hier inderdaad vrij nutteloos in de kast. Maakt me niet zoveel uit. :)
Qua vooruitgang zijn er natuurlijk zeker games die zonder KS niet bestaan zouden hebben. Maar die hele ontwikkeling die je noemt heeft naar mijn idee op zich niks met KS te maken. Die was al jaren bezig voordat KS-boardgames een ding werden.
Waar Kickstarter naar mijn idee vooral een positieve bijdrage levert is bij games die realistisch gezien zonder KS niet zouden kunnen. Kingdom Death: Monster bijvoorbeeld. De makers van 7th Continent zeggen ook telkens dat die game economisch niet haalbaar is in normale productie.

Wat ik dan weer een negatieve ontwikkeling van KS vind, is dat de pogingen om op te vallen in de massa leiden tot immer hoger wordende productiewaardes. Op zich vind ik spellen met veel mooie componenten en mini's hartstikke leuk, daar niet van. Maar ik heb wel het idee dat de prijzen de afgelopen jaren heel snel hoger zijn geworden. In 2015 was ik voor 105$ + shipping klaar voor Blood Rage met alle gameplayelementen (dus met de nodige expansions). Een all-in pledge voor een beetje KS-game in 2020 is snel het dubbele. En dat lijkt dan ook weer zijn weerslag te hebben op niet-KS releases. Daar lijkt 60-70 euro voor een normale full-size game ook de norm geworden te zijn, terwijl dat een paar jaar geleden eerder 40-50 euro was.
Daar krijg je natuurlijk wel meer voor terug, maar ik merk dat ik steeds minder blij word van een tafel vol grijs plastic als ik het vergelijk met vrolijk gekleurde blokjes en meeples.

Ach, misschien word ik gewoon oud :P

• MeZZiN
FrankRicard schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:50:
[...]

Daarnaast heb ik bij Kickstarters vaak het idee dat het niet verkeerd was als een publisher er een keer wat gestreamlined had. Toch vaak overbodig gecompliceerde regels die niets of weinig toevoegen aan de relevante decision space.
Eens maar ook on eens er zijn best een hoop op die lijst die serieus een super game zijn. Maar eens KS games hebben minder staying power (op een uitzondering na) maar goed dat kan ik van veel games zeggen er zijn maar een paar echte clasics die ik nog over jaren blijf spelen.

Denk zelf aan Scythe die blijft wel met alles wat er voor is. Zal niet snel saai worden.
Gloomhaven (denk dat hij misschien iets zal zakken) Denk niet dat het een top 1 game is maar wel een mooie plek in de top 10.
Viticulture is ook gewoon een top game maar kijk eens goed naar de top 50 veel games zitten daar wel met extreem veel cijfer die hoog scoren. Maar ook kritische scores en BGG is geen gemiddelde maar een gewogen gemiddelde. De meeste in de top 10 hebben echt heel heel veel mensen die een score hebben gegeven dus het cijfer is heeft wel waarde.

Als ik naar mijn kast kijk zijn er ook maar een paar games die echt een lang leven zullen hebben en over 10 jaar nog op de tafel komen.

Gaia project
Terramistica
Terraforming Mars
Star Wars: Rebellion
Lords of Waterdeep
o.a.

Ik heb een redelijke hoeveelheid van de top 100 games en de meeste daarvan zijn ook echt wel goede games (inclusief de KS games) maar laten wel zijn er komen meer normale games uit dan KS games dus de huidige korte lijst is helemaal niet eens zo gek.

KS heeft duidelijk zijn plek en zijn impact. Zie dat door KS ook de normale spellen makers een step up hebben gedaan met kwaliteit en meer stuf. Maar veel KS kan best een goede publisher gebruik om de regels helder te maken want sommige hebben er een een potje van gemaakt (Conan en myth beide zitten al op 2.0 regels met de huidige set).

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Br3wmaster
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 26-09 15:44
Heb zelf Divinity Original Sins gebacked omdat ik een huge fan ben van de game. Inderdaad wel gelijk full FOMO mode gegaan maar ik kan niet wachten tot de game komt

PSN: edwinboon1988 | Diablo3 Profile

• HellPunk
  • Laatst online: 25-09 11:42
Weekje vakantie, dus late reacties :).
Br3wmaster schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:50:
/wave

Kom al een tijdje op GoT maar dit topic eigenlijk nooit gezien (shame on me) . Zijn er hier nog mensen die wat tips hebben voor coop games? Ik heb zelf Divinity gebacked op kickerstarter maar die duurt nog wel even. We spelen zelf veel The Legend of Andor maar ik merk dat ik wel toe ben aan iets nieuws.
Wij speelden vroeger veel Legends of Andor en Mice & Mystics. Leuk, maar je bent wel een hoop tijd kwijt aan setup. Wij gaan vaker voor snelle spellen zoals FUSE en 5-Minute Dungeon, altijd dolle pret :)
MeZZiN schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:54:
Wat doen jullie trouwens met alle expansion dozen en dozen die over zijn. Ik gooi de games meestal in 1 doos en dan de expansion gooi ik weg (behalve the scythe dan die zijn gewoon te mooi) Zit er aan te denk om ze anders maar in te pakken en op zolder te zetten of iets maar goed kan ik ze net zo goed weg gooien dan doe ik er ook weinig mee.
Tot voor kort hield ik alles bij in een aparte koffer, tot ik onlangs de zoveelste uitbreidingsdoos er niet meer bij kreeg. Toen heb ik maar meteen een kwartiertje besteed aan het uit mekaar scheuren van dozen. Alleen dozen van uitbreidingen die goed los verkopen heb ik nog bijgehouden voor het geval dat (zoals voor Village).

Een paar deksels met mooi artwork (o.a. In The Sky en Age of Expansion) heb ik in de spellenkamer tegen de muur gehangen, staat best leuk! Nog een stuk of zes en die muur hangt helemaal dicht d:)b .

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• Br3wmaster
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 26-09 15:44
HellPunk schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:52:
Weekje vakantie, dus late reacties :).

[...]

Wij speelden vroeger veel Legends of Andor en Mice & Mystics. Leuk, maar je bent wel een hoop tijd kwijt aan setup. Wij gaan vaker voor snelle spellen zoals FUSE en 5-Minute Dungeon, altijd dolle pret :)
Haha ja dat is wel herkenbaar het klaarzet duurt wel even maar nu we alles redelijk geordend hebben is de setup time wel een stukje sneller gelukkig.

PSN: edwinboon1988 | Diablo3 Profile

• Liegebeest
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 26-09 14:53

...

Denk dat KS wel een hoop erg goede games heeft voorgebracht. (als iets gemist laat het even weten...)
Misschien geen top 50, maar Tiny Epic Zombies vond ik een uitstekend KS-gefund spel. Misschien wat clunky om te spelen, maar die lui van Gamelot verstaan hun vak.
Br3wmaster schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:55:
[...]

Haha ja dat is wel herkenbaar het klaarzet duurt wel even maar nu we alles redelijk geordend hebben is de setup time wel een stukje sneller gelukkig.
We hebben sindskort TableTop Simulator en, hoewel dat natuurlijk heel anders is dan samen aan tafel, maakt het saven/loaden het opzetten wel erg snel en makkelijk. Dat doe je niet ff met je hele setup aan tafel.

[Voor 35% gewijzigd door Liegebeest op 23-08-2020 19:29]

Liege, liege, liegebeest!

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:46
Vandaag voor het eerst Robinson Crusoe gespeeld, twee keer solo. Twee keer grandioos verloren :) Ik merk dat ik het weer nogal onderschat... 2x 2 wolkjes rollen is dodelijk.

Verder vroeg ik me af of de moeilijkheidsgraad toeneemt met minder spelers? Omdat je veel minder acties te doen hebt, terwijl je slechts een beetje extra voedsel nodig hebt (waar je die acties dan weer voor nodig hebt...).

Nu had ik bij solo de beschikking over Friday en de hond, maar dat zijn maar 3 inzetbare poppetjes, plus een neutrale tijdens exploratie. Zaken als een hatchet, shelter en een dak bouwen ben ik al lang mee bezig. En dan moet er ook nog hout verzameld worden voor de big pile. Ik wist dat het een "verlies vaak" spel is, maar misschien kwel ik mezelf onnodig door solo te spelen. Ik kan altijd nog 2 of meer karakters spelen...

• MeZZiN
Liegebeest schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:27:
[...]

Misschien geen top 50, maar Tiny Epic Zombies vond ik een uitstekend KS-gefund spel. Misschien wat clunky om te spelen, maar die lui van Gamelot verstaan hun vak.

[...]

We hebben sindskort TableTop Simulator en, hoewel dat natuurlijk heel anders is dan samen aan tafel, maakt het saven/loaden het opzetten wel erg snel en makkelijk. Dat doe je niet ff met je hele setup aan tafel.
Het was ook meer om aan te geven dat KS best wel kwaliteit kan opleveren en dat veel games toch al lang in de top50 staan van BGG.

Ik heb nu meer een standpunt KS kunnen we niet zonder er komen wel erg goede games uit KS. Een goede mix van KS games en published games belangrijk. Je wilt niet alleen KS en niet alleen published games.

Ik back zelf een stuk minder op KS als de game echt goed is koop ik hem wel retail en als het kan de KS versie wat steeds vaker makkelijk lukt omdat veel webshops nu KS versies inkopen. Plus groot voordeel als de hype over is. Plus je geld blijft nog een tijdje langer in je portemonnee.

Wel even wat oudere games op de tafel gehad Splendor en TTR. De eerste blijft leuk en snel spel met redelijk wat diepgang maar goed wordt wel een beetje saai langzaam aan. TTR is gewoon een tijdloze klassieker.

Wat bij ons veel op de tafel komt:
  1. Wingspan
  2. Patchwork
  3. Takenoko
  4. Dominion
  5. Istanbul
En nog wat kinder games zoals Beasty bar en Catan junior.

Gek genoeg in corona tijd niet heel veel games gespeeld (erg druk geweest met genieten van de zon en buiten en te veel DIY) en na een tijdje even geen klus te hebben nu weer aan de gang En weinig tijd meer. Speel nu wel wat meer boardgames op de ipad is soms wel even sneller dan alles op tafel te gooien. Wel iets minder leuk vind ik.

Wat ik wel zie is dat de 2016 - 2017 en erg goed jaar voor games waren Daarna waren er zeker ook hele goede games maar toen leek het echt op een piek met top game na top game. Gelukkig voor ons heb je maar een paar games per jaar nodig als top game om genoeg te doen te hebben.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Postius
500 euro in Kickstarter investeren en vervolgens zeggen dat je nog voor een paar honderd euro onaangeraakt in de kast hebt staan en het dan raar vinden dat mensen vragen: goh wat is het praktisch nut hiervan. Tja ik heb bordspellen om te spelen! Maar ieder zijn ding!

Verwacht a.s. woensdag pandemic legacy binnen te krijgen. Was 45 euro bij de spelvogel, zat naar een uitbreiding te kijken voor pandemic, maar die tikken toch ook 30 euro aan dus dan maar de legacy versie! Ben erg benieuwd! Vond pandemic met 2 spelers - 2 rollen te makkelijk maar met 2 spelers - 4 rollen is het weer lekker uitdagend. En ja het is een soort van efficiency puzzel maar omdat er random elementen inzitten houdt dat het wel interesant. Plus ik heb het na 5 minuten uitleg met mijn ouders kunnen spelen en die konden prima gewoon meekomen! Supergroot voordeel imo. Ik heb een beetje een broertje dood aan bordspellen die je minimaal 5 keer gespeeld moet hebben voor ze leuk zijn of je ze snapt. Zoveel tijd hebben de meeste mensen simpelweg niet is mijn ervaring. Dan liever iets op tafel wat iedereen snel snapt en je een uurtje tot twee lol mee hebt met iedereen.

Iemand hier ervaring met Gloomhaven, Imperial Assault of Descent Journeys? Ik zie een co-op hack en slash game soort van. Zeg maar het gevoel van Heroquest (beste spel allertijden offc) maar dan qua mechanics wat beter? Ik zoek wel een co-op ding omdat ik dus maar weinig spelers heb (twee maximaal drie). Mijn vriendin en ik zijn opzich wel ervaren met zwaardere games en co-op campaigns vinden we erg leuk. Alleen star wars etc werken met een App behalve gloomhaven voor de co-op. Ben ik een tikkeltje huiverig voor. Gloomhaven. Tja is gloomhaven, is dit iets om aan te beginnen voor 2 spelers? Of kan ik dat geld beter gebruiken om een voleldige cyclus te kopen van arkham horror lcg?

(en hoe zit het met karakters swappen gloomhaven? Wat als je iets trekt die je niks vind?)

• hellknight
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 26-09 15:18

hellknight

Medieval Nerd

Pandemic Legacy ga je veel plezier mee hebben - ik heb samen met 2 vrienden S1 al geruime tijd terug uitgespeeld, a.s. vrijdag staat 2e potje van December op de planning voor S2.
Als ik je een tip mag geven: maak notities - zorg dat je telkens bij houd welke steden er al geweest zijn, etc, zodat je kan inschatten hoe ver je van de volgende epidemie af zit, en welke steden je met prio aan moet pakken. Wij zijn hier pas halverwege S2 mee begonnen, en dit zou ons leven een stuk makkelijker gemaakt hebben als we dat eerder gedaan hadden

Your lack of planning is not my emergency

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Postius schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:35:
500 euro in Kickstarter investeren en vervolgens zeggen dat je nog voor een paar honderd euro onaangeraakt in de kast hebt staan en het dan raar vinden dat mensen vragen: goh wat is het praktisch nut hiervan. Tja ik heb bordspellen om te spelen! Maar ieder zijn ding!
Zoals je zelf ook al zegt: ieder z'n ding :) Ik heb hier ook nog 34 spellen (en dan tel ik expansions niet mee :+) in de kast staan die nog niet gespeeld zijn. Komt nog wel, maar houdt me zeker niet tegen om nog nieuwe dingen aan te schaffen die me gaaf lijken. De spellenkast is wel altijd een gespreksonderwerp als mensen voor het eerst bij me thuis komen, dus dat is in ieder geval één nut ervan :+ Ik vind't verder ook niet zo boeiend om me bezig te houden met wat anderen wel en niet aanschaffen. Behalve vrienden waar ik vaker mee speel natuurlijk, want dan hebben we samen meer keuze *O*

Mijn vriendin en ik hebben gisteren ons eerste potje Dwar7s Winter gespeeld. In Essen opgepikt omdat we de artwork en de mini's leuk vonden (en ze zijn niet eens grijs :P). Het is een best leuke semi-coop (of meer: competitive met de mogelijkheid dat iedereen verliest). We hebben samen verloren, maar het was vermakelijk. Geen hoogvlieger, maar prima voor een avondje lol :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

pirke schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 02:35:
Vandaag voor het eerst Robinson Crusoe gespeeld, twee keer solo. Twee keer grandioos verloren :) Ik merk dat ik het weer nogal onderschat... 2x 2 wolkjes rollen is dodelijk.

Verder vroeg ik me af of de moeilijkheidsgraad toeneemt met minder spelers? Omdat je veel minder acties te doen hebt, terwijl je slechts een beetje extra voedsel nodig hebt (waar je die acties dan weer voor nodig hebt...).

Nu had ik bij solo de beschikking over Friday en de hond, maar dat zijn maar 3 inzetbare poppetjes, plus een neutrale tijdens exploratie. Zaken als een hatchet, shelter en een dak bouwen ben ik al lang mee bezig. En dan moet er ook nog hout verzameld worden voor de big pile. Ik wist dat het een "verlies vaak" spel is, maar misschien kwel ik mezelf onnodig door solo te spelen. Ik kan altijd nog 2 of meer karakters spelen...
Ik heb 'm ook van de week 2 keer gespeeld (eerste scenario) en 2 keer ook heel hard verloren. De eerste keer omdat we dood gingen door teveel verwondingen. Inderdaad, het weer is een bitch, en ons kamp was nog lang niet op orde
De tweede keer had ik gelukkig genoeg voedsel over, maar toen zat ik met een chronisch houttekort. Dat in combinatie met niet veilig kunnen hunten door een eventkaart in de eerste beurt zorgde ervoor dat daar ook geen vaart in kwam.

Beide potjes wel gespeeld met de hond erbij, zodat je iets meer zekerheid hebt met exploren. Maar hoewel die echt moeilijk is, voelt die niet onmogelijk. Ik denk dat ik alleen veel meer risico moet lopen. Dus eigenlijk geen 2 acties inzetten om iets te doen, tenzij het echt niet anders kan. En meer jagen (ook al is dat een risico).

Volgende keer spelen we 'm met Friday en de hond erbij. Hebben we iets meer marge voor fouten. Maar ik vind het wel een heerlijke coopgame moet ik zeggen, lekker uitdagend en de hele opzet vind ik gewoon gaaf. Van mij mag die vaker op tafel komen in ieder geval.
Wormaap schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:56:
Zoals je zelf ook al zegt: ieder z'n ding :) Ik heb hier ook nog 34 spellen (en dan tel ik expansions niet mee :+) in de kast staan die nog niet gespeeld zijn. Komt nog wel, maar houdt me zeker niet tegen om nog nieuwe dingen aan te schaffen die me gaaf lijken. De spellenkast is wel altijd een gespreksonderwerp als mensen voor het eerst bij me thuis komen, dus dat is in ieder geval één nut ervan :+ Ik vind't verder ook niet zo boeiend om me bezig te houden met wat anderen wel en niet aanschaffen. Behalve vrienden waar ik vaker mee speel natuurlijk, want dan hebben we samen meer keuze *O*
De teller staat momenteel hier op slechts 8, maar die is ook wel eens een stuk hoger. Sommige spellen koop ik ook omdat ik ze met een specifieke groep mensen wil spelen, ook al zie ik die wat minder vaak. Dat ze daarmee niet vaak op tafel komen, en het soms nog wel een keer een half jaar kan duren voordat ik een keer wat speel is de keerzijde van dat verhaal.
Maar dat wil niet zeggen dat ik ze niet zou willen kopen. Het komt toch wel een keer op tafel, en als ik zie hoeveel bordspellen dat ik speel (coronatijd even niet meegenomen), dan is het het geld echt wel waard.
Het enige waar ik een beetje rekening mee houdt met wat anderen aanschaffen is dat we niet allemaal dezelfde spellen hebben in de vriendengroep. Niet dat wat overlap erg is natuurlijk, maar het is imho een beetje zinloos als iedereen een exemplaar van een spel in z'n kast heeft staan.

[Voor 28% gewijzigd door TERW_DAN op 24-08-2020 11:12]

• Lennnn
TERW_DAN schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:01:
[...]

Ik heb 'm ook van de week 2 keer gespeeld (eerste scenario) en 2 keer ook heel hard verloren. De eerste keer omdat we dood gingen door teveel verwondingen. Inderdaad, het weer is een bitch, en ons kamp was nog lang niet op orde
De tweede keer had ik gelukkig genoeg voedsel over, maar toen zat ik met een chronisch houttekort. Dat in combinatie met niet veilig kunnen hunten door een eventkaart in de eerste beurt zorgde ervoor dat daar ook geen vaart in kwam.

Beide potjes wel gespeeld met de hond erbij, zodat je iets meer zekerheid hebt met exploren. Maar hoewel die echt moeilijk is, voelt die niet onmogelijk. Ik denk dat ik alleen veel meer risico moet lopen. Dus eigenlijk geen 2 acties inzetten om iets te doen, tenzij het echt niet anders kan. En meer jagen (ook al is dat een risico).

Volgende keer spelen we 'm met Friday en de hond erbij. Hebben we iets meer marge voor fouten. Maar ik vind het wel een heerlijke coopgame moet ik zeggen, lekker uitdagend en de hele opzet vind ik gewoon gaaf. Van mij mag die vaker op tafel komen in ieder geval.
De hond is eigenlijk alleen bedoeld voor een solo-game. Met Friday kun je het met 2 personen goed halen.

De eerste keren heb ik ook redelijk kansloos verloren. Ik heb het basisscenario nu een keer of 6 gedaan. De laatste keren wonnen we eigenlijk vrij eenvoudig. Het is te doen dus. :9

De tactiek hier is juist zo weinig mogelijk jagen vanwege het grote risico. Je moet je zaakjes eigenlijk al op orde hebben voordat het weer een grote impact gaat krijgen. Dat doe je denk ik bij dit scenario juist door veel te exploren en de bonusfiches te pakken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Lennnn schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:08:

De tactiek hier is juist zo weinig mogelijk jagen vanwege het grote risico. Je moet je zaakjes eigenlijk al op orde hebben voordat het weer een grote impact gaat krijgen. Dat doe je denk ik bij dit scenario juist door veel te exploren en de bonusfiches te pakken.
Ja, ik moet 'm gewoon wat vaker spelen om te kijken waar die balans is. Bij sommige coops heb je dat vrij snel door, ik heb het idee dat deze daarin wat pittiger is.

• Postius
Hoezo staat op BGG dat Robison Crusoe het beste speelt met 0 spelers? :+

• pirke
In solo vind ik het lastig om en een shelter + roof te bouwen, de hatchet te maken (zodat houtproductie start), en de event threats weg te werken. Misschien had ik 2x pech met de events, of wellicht pech met dobbelsteen worpen, maar een snelle blik op de rest van de stapel leken de effecten vrij gemiddeld.

Het nadeel van solo is dat de hond niet inzetbaar is bij het bouwen, terwijl je met 2 spelers 1 a 2 extra acties hebt, plus extra bonussen van de determination tokens.

Ach, misschien was ik wel teveel gefocust op items maken die op langere termijn bonussen geven (extra neutraal poppetje, furnace, muur en wapen levels) en threats wegwerken, ipv simpelweg hout gaan gatheren.

• ErikT738
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 23:16
Postius schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:14:
Hoezo staat op BGG dat Robison Crusoe het beste speelt met 0 spelers? :+
The only way to win is not to play :+

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 21:29
Postius schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:35:
Iemand hier ervaring met Gloomhaven, Imperial Assault of Descent Journeys? Ik zie een co-op hack en slash game soort van. Zeg maar het gevoel van Heroquest (beste spel allertijden offc) maar dan qua mechanics wat beter? Ik zoek wel een co-op ding omdat ik dus maar weinig spelers heb (twee maximaal drie). Mijn vriendin en ik zijn opzich wel ervaren met zwaardere games en co-op campaigns vinden we erg leuk. Alleen star wars etc werken met een App behalve gloomhaven voor de co-op. Ben ik een tikkeltje huiverig voor. Gloomhaven. Tja is gloomhaven, is dit iets om aan te beginnen voor 2 spelers? Of kan ik dat geld beter gebruiken om een voleldige cyclus te kopen van arkham horror lcg?

(en hoe zit het met karakters swappen gloomhaven? Wat als je iets trekt die je niks vind?)
Heb er nu 45 potjes van Gloomhaven op zitten dus redelijk wat ervaring. Het is inderdaad een coop game waarin je scenario's speelt. In totaal zitten er rond de 90/95 scenario's in, maar je ben meestal klaar na een scenario of 55/60 volgens mij. Er zitten namelijk verschillende paden in die andere paden weer sluiten.
Iedereen heeft een ander character welke allemaal anders spelen. Ze hebben ook verschillende health en veelal een andere hand limiet qua kaarten. Elke kaart bestaat uit een boven en onder kant met daarop abilities en een cijfer welke gebruikt wordt om te bepalen wie als eerste en laatste gaat. Dit cijfer staat ook op de monsterkaarten.
Ik heb veel Gloomhaven met 2 gespeeld, dat kan prima, je speelt waarschijnlijk alleen minder content vrij dan met 3 of 4. Je start namelijk met 5 karakters welke vrijgespeeld zijn. Hiermee kun je door middel van opdrachten weer andere karakters vrij spelen, echter als je dat doet gaat je eigen karakter met pensioen.
Je kan eenvoudig andere karakters toevoegen of met andere gewoon niet meer spelen.
Ik vind het een erg tof spel, maar om het zeker te weten of het wat voor je is kan je altijd even een gameplay video op YouTube kijken.
Er is overigens ook een eenvoudigere Gloomhaven variant beschikbaar momenteel, Gloomhaven: Jaws of the Lion. Daar hoor ik goede dingen over.

Hier afgelopen weekend een top weekend gehad. We hadden een gameweekend gepland met vrienden zoals we af en toe doen.
Dit keer Memoir '44, Hadara, Tapestry, Xia, Starcadia Quest, Gaia Project, Dark Moon, Sidereal Confluence en Azul gespeeld.
Op zondag stond TI4 op de planning. Dat was een ontzetten enerverende pot!

Het was een 5 speler pot met Sol (welke ik speelde), L1Z1X, Ghosts, Naalu and Yssaril. Het was spannend vanaf het begin.
In ronde 2 kon ik Mecatol pakken, maar door de Yssaril werd net voordat ik wilde moven met een actie kaart mijn laatste command counter weggehaald waardoor dat niet doorging.
De beurt erna kon ik wel Mecatol claimen en het punt scoren. Echter probeerde L1z1x hem direct te ontnemen, maar door een actie kaart en goede dobbel rolls met de dobbelstenen kon ik hem behouden.

Langzaam aan punten scorend stonden Sol, Naalu and L1Z1X aan de leiding en Ghosts en Yssaril volgend. Yssaril had in de 4de ronde een aardige score met 3 punten. In de voorlaatste rond had ik een secret objective waar ik 4 van dezelfde techs moest hebben om een punt te scoren. Ik had er al drie en kon de vierde ontwikkelen, ware het niet dat tech telkens niet gepakt werd. En ik moest imperial pakken om voor de status phase te scoren en L1x1x punten te ontnemen omdat ze intussen Mecatol hadden ingenomen en het punt nodig hadden om te winnen.

Met 2 spelers op 8 punten, 2 op 9 en 1 met 7 gingen we de laatste ronde in. Ik had Imperial, waarmee ik 16 resources kon scoren voor 2 punten. Echter iedereen was eerder aan de beurt vanwege imperial en ze wilden mij de winst onthouden om zelf te proberen te winnen. Eerst probeerde iemand het met een aanval om een planeet af te pakken, dat lukte niet. Toen kwam L1Z1X en nam een 2 productie planeet af waardoor ik niet kon winnen. Diplomacy was ook niet gekozen waardoor ik geen nieuwe planeten kon pakken en niemand wilde uiteraard resources ruilen. Hierna waren de ghosts aan de beurt welke het home system van Naalu konden pakken met een mooie actiekaart om door planeten te moven waarop andere schepen stonden. Toen popte ik imperial om hopelijk een goede secret nog te pakken voor mijn laatste punt. Dat werkte niets uit. Uiteindelijk kon L1x1x met 10 tradegoods nog het laatste benodige puntje scoren waardoor de uiteindelijke score 10-9-9-9-8 was. De ghosts eindigden als laatste.
Mooie en super spannende 5 speler pot waar we bijna allemaal konden winnen.

Nog wat foto's.

• MeZZiN
Goed bezig zelf speel ik eigenlijk alleen mijn eigen gezin (covid enzo) daarom liggen alle complexe spelen een beetje stil bij me omdat ik eigenlijk daar alleen fan van ben.

Maar hoe doen jullie dat op dit moment? Als we mensen zelf over de vloer hadden was dat altijd buiten en niet binnen nog. Dus ook geen boardgames.

Je kan wel wat games op 1.5 meter spelen denk zelf bijvoorbeeld Wingspan en Dominion (als je de stapels netjes verdeelt tussen de menseen) maar de rest is toch best lastig. De meeste games spelen op een bord af dus automatisch zit je snel te dichtbij.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

MeZZiN schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:48:
Goed bezig zelf speel ik eigenlijk alleen mijn eigen gezin (covid enzo) daarom liggen alle complexe spelen een beetje stil bij me omdat ik eigenlijk daar alleen fan van ben.

Maar hoe doen jullie dat op dit moment? Als we mensen zelf over de vloer hadden was dat altijd buiten en niet binnen nog. Dus ook geen boardgames.

Je kan wel wat games op 1.5 meter spelen denk zelf bijvoorbeeld Wingspan en Dominion (als je de stapels netjes verdeelt tussen de menseen) maar de rest is toch best lastig. De meeste games spelen op een bord af dus automatisch zit je snel te dichtbij.
Als je covid proof bordspellen wilt doen kan dat eigenlijk enkel via TTS. Zodra je bij elkaar aan de tafel zit, of je nou op 1.5 meter zit of niet, de kans dat je bacterieën overdraagt is volgens mij gewoon 100%. Je zit aan elkaars kaarten, dobbelstenen, gastheer pakt drinken voor de rest, etc etc. Wij spreken wel eens af met een klein groepje, en gaan er dan maar van uit dat iedereen verstandig genoeg om voor zichzelf te beslissen of die een risico is of niet. Nou valt het covid gebeuren in het hoge noorden sowieso mee vergeleken met de drukkere steden.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter

Wij zijn vooral héél selectief in met welke mensen we momenteel spelen. Dat komt er eigenlijk op neer dat er maar één vriend af en toe langs komt. Daarvan weten we dat'ie heel weinig andere mensen ziet. En dan voor het spelen handen wassen, en snacks in individuele bakjes. En uiteraard vriendin en ik aan één kant van de tafel, en die vriend aan de andere kant.
Het risico wordt natuurlijk nooit 0, maar op die manier wordt het voor ons acceptabel klein.

• pirke
MrVegeta schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:20:
[...]

Als je covid proof bordspellen wilt doen kan dat eigenlijk enkel via TTS. Zodra je bij elkaar aan de tafel zit, of je nou op 1.5 meter zit of niet, de kans dat je bacterieën overdraagt is volgens mij gewoon 100%. Je zit aan elkaars kaarten, dobbelstenen, gastheer pakt drinken voor de rest, etc etc. Wij spreken wel eens af met een klein groepje, en gaan er dan maar van uit dat iedereen verstandig genoeg om voor zichzelf te beslissen of die een risico is of niet. Nou valt het covid gebeuren in het hoge noorden sowieso mee vergeleken met de drukkere steden.
Gelukkig, Covid-19 is een virus O-)

• Postius

Mijn game groups met randoms etc liggen 100% still. Ook ga ik niet meer naar mijn lokale bordspellen winkel.

Ik speel op dit moment alleen met familie, niet met vrienden en kenissen. Op het moment vooral veel 2speler spellen....vandaar ook mijn vragen over Gloomhaven :9

• pirke
Wij spelen elke week D&D, al bijna 20 jaar :) Van maart-juli remote via skype, maar ondertussen alweer een paar weken weer gewoon rond de tafel (gelukkig).

• NL-RaVeR
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 17:58
Ik speel ook al jaren wekelijks D&D met vrienden. In maart en april hebben we het nog wel geprobeerd via Discord/Zoom, maar dat loopt voor ons toch niet zo lekker als gewoon aan tafel. Dus we hebben besloten om het voor nu even stil te leggen. Wij kijken het nog even aan voordat we weer verder gaan. Gezondheid gaat toch boven dit :)

• MeZZiN
De games komen wel weer ter tafel over een paar maanden / jaar.

Hier ook veel games die we spelen alleen meer 2 player of wat we kennen mijn vrouw heeft een hekel aan nieuwe regels leren. Ze is erg happy met 10 max games die ze kan spelen.

Ik heb het na een paar keer spelen wel even gehad met een spel om er zeker weer op terug te komen maar elke keer dezelfde game is voor mij super saai.

Er best games die ik blij spelen. Maar dat zijn er maar een paar. Dominion blijft terug komen omdat het samen heel heel snel speelt.

Takenoko is ook een van de favorieten van ons. Blijft gewoon een erg goede game.

Zou wel weer eens met anderen willen spelen maar het is het me niet waard met alle risico's. Dus tijd om eens mijn spelen kast uit te mesten en kijken wat echt nuttig is.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• pirke
Zojuist gewonnen met Robinson Crusoe. Met twee spelers, m'n vrouw en ik. Ik had het gevoel dat we het constant onder controle hadden, de eerst mogelijke schip dag hadden we gewonnen. In mijn ervaring tot nu toe is solo (volgens de solo regels) een stuk moeilijker dan met z'n tweeën. Eerst hut+dak gebouwd, dan hatchet, gevolgd door shortcut en snare. Dat gaf meestal genoeg resources om niet teveel last van weer en events te hebben. We hebben wel wat geluk gehad met event kaarten en adventure kaarten, maar we hadden allebei nog 75% health over, dus genoeg marge voor pech. We hadden ook het geluk om een bed te kunnen bouwen, dat hielp ook wel.

Maar nog belangrijker: m'n vrouw vond het ook een leuk spel :)

• Postius
pirke schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 23:45:
Zojuist gewonnen met Robinson Crusoe. Met twee spelers, m'n vrouw en ik. Ik had het gevoel dat we het constant onder controle hadden, de eerst mogelijke schip dag hadden we gewonnen. In mijn ervaring tot nu toe is solo (volgens de solo regels) een stuk moeilijker dan met z'n tweeën. Eerst hut+dak gebouwd, dan hatchet, gevolgd door shortcut en snare. Dat gaf meestal genoeg resources om niet teveel last van weer en events te hebben. We hebben wel wat geluk gehad met event kaarten en adventure kaarten, maar we hadden allebei nog 75% health over, dus genoeg marge voor pech. We hadden ook het geluk om een bed te kunnen bouwen, dat hielp ook wel.

Maar nog belangrijker: m'n vrouw vond het ook een leuk spel :)
Hoe moeilijk of makkelijk zijn de regels te leren? En het opvolger van dit spel wordt nogal negatief benaderd terwijl het dezelfde mechanics zijn.

Spel ziet er interessant uit, leuk thema maar ook een beetje alsof er honderden regeltjes zijn waar je makkelijk overheen kijkt.

Welke spellen komen nog meer regelmatig bij jou op tafel? Ik zoek nog 2p spellen

• pirke
@Postius Wij spelen voornamelijk Coop. Pandemic met uitbreidingen is een grote favoriet, we zijn nu ook halverwege de legacy season 1. Erg vermakelijk (en soms voorspelbaar).

De regels van Robinson Crusoe zijn niet moeilijk, het zijn er gewoon heel veel. Ik heb eerst het regelboek helemaal doorgelezen, daarna twee solo potjes om alles in de praktijk te zien. Daarna kon ik m'n vrouw er vrij eenvoudig doorheen loodsen. In ons gezamenlijk potje heb ik nog steeds regelmatig de regels nageslagen, maar het spel tempo lag al een stuk hoger. Wel is het heel makkelijk om sommige dingen te vergeten (bijv 2 determination tokens krijgen als je een persoonlijke uitvinding bouwt...), maar dat is een kwestie van vaker spelen en vaker de regels nog eens nalezen. De complexiteit is dus echt de hoeveelheid kleine details waar je op moet letten. Los van de regels krijg je wel het gevoel dat je echt op een cursed island zit :) Als je niet redelijk optimaal speelt ga je dood...

• Lennnn
Postius schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:50:
[...]

Hoe moeilijk of makkelijk zijn de regels te leren? En het opvolger van dit spel wordt nogal negatief benaderd terwijl het dezelfde mechanics zijn.

Spel ziet er interessant uit, leuk thema maar ook een beetje alsof er honderden regeltjes zijn waar je makkelijk overheen kijkt.

Welke spellen komen nog meer regelmatig bij jou op tafel? Ik zoek nog 2p spellen
Het is een complex en uitdagend spel, maar regels zie je niet snel over het hoofd.

Wat is de opvolger trouwens?

2p spellen toppers:
7 wonders duel
Targi
Jaipur

• Lennnn
pirke schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:04:
@Postius Wij spelen voornamelijk Coop. Pandemic met uitbreidingen is een grote favoriet, we zijn nu ook halverwege de legacy season 1. Erg vermakelijk (en soms voorspelbaar).

De regels van Robinson Crusoe zijn niet moeilijk, het zijn er gewoon heel veel. Ik heb eerst het regelboek helemaal doorgelezen, daarna twee solo potjes om alles in de praktijk te zien. Daarna kon ik m'n vrouw er vrij eenvoudig doorheen loodsen. In ons gezamenlijk potje heb ik nog steeds regelmatig de regels nageslagen, maar het spel tempo lag al een stuk hoger. Wel is het heel makkelijk om sommige dingen te vergeten (bijv 2 determination tokens krijgen als je een persoonlijke uitvinding bouwt...), maar dat is een kwestie van vaker spelen en vaker de regels nog eens nalezen. De complexiteit is dus echt de hoeveelheid kleine details waar je op moet letten. Los van de regels krijg je wel het gevoel dat je echt op een cursed island zit :) Als je niet redelijk optimaal speelt ga je dood...
Wat ook nog een verrassend leuke co-op is, is Harry Potter battle hogwarts. Je speelt het waarschijnlijk wel maar 1 of 2 keer, maar ik heb me daar echt prima mee vermaakt. Binnenkort komt de tweede uitbreiding uit. :)

• Postius
Lennnn schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:11:
[...]

Wat ook nog een verrassend leuke co-op is, is Harry Potter battle hogwarts. Je speelt het waarschijnlijk wel maar 1 of 2 keer, maar ik heb me daar echt prima mee vermaakt. Binnenkort komt de tweede uitbreiding uit. :)
Bedankt voor de tip maar als deckbuilder hou ik wel arkham horror LCG aan, daarnaast houden we eigenlijk allebei totaal niet van deckbuilden :9 Deckbuilden is een van die dingen waar ik wel snap wat er leuk aan is maar het zelf helemaal niks vindt. Geef me maar een voor gemaakt deck dat ik zelf kan aanpassen hier en daar.

7 Wonders duel, wordt hoog en laag aangeslagen, dus daar twijfel ik al langer over. Ik weet niet zeker of dat iets zou zijn voor ons.

De spellen die bij ons in de smaak vallen over het algemeen (ongeacht spelers aantal):
-Talisman (willekeurig welke edition, heb er meerdere :9 . Maar talisman is meer een ervaring dan een spel, ook altijd blij als het erop zit)
-Memoir 44
-Space Hulk
-De veilingmeesters van Amsterdam (oud maar blijft goed)
-Pandemic (krijg vandaag legacy s1!)
-De kathedraal (worker placement games vinden we leuk voor veel mensen, speelt lekker door)
-Concordia
-Arkham horror LCG
-Stephenson Rocket
-Chaos in the old world
-castles of Burgundy (maar we zijn overeens dat als dit het meesterwerk van Feld is dat we wel genoeg spellen van Feld hebben gespeeld. Het is leuk, maar niet plek 11 op de ranking alltertijden leuk)
- Raiders of the north sea

De "nieuwe" Eurogames vinden we allebei maar niks. Ik ben opgegroeid met de oude euro games, Catan, Carcasonne etc en deze hadden toch veel speler interactie. De nieuwe euro games zijn puur multiplayer solitaire games in 99% van de gevallen. Supersaai. Beetje super aut...egoïstisch alleen maar op je eigen bordje spelen en anderen hebben er nul invloed op en jij op hun. Boring. Vinden wel allebei niks. Ik vond wingspan dus ook niet leuk, en ook niet heel erg goed eerlijk gezegd. Het is een aardig spel, maar niet geweldig (imo). Ziet er wel fantastisch uit en voor je familie is het supergeschikt maar ik vind dat veel moderne bordspellen wel een erg egoistische inslag hebben. Met elkaar een beetje fucken wordt al snel als gemeen ervaren, voor mij is het juist de highlight van een game. Ik heb vrienden die nog weten hoe ik ze 8 jaar geleden een mes in de rug heb gestoken :9 , ik weet over 8 jaar niet meer welke vogeltjes ik aan het verzamelen was. :+

• HellPunk
Sinds enkele weken doen we weer spellenavond op vrijdag, maar dat zijn mensen die zo ook al tot onze bubbel horen. Daarnaast speelde ik maar heel af en toe 'buitenshuis', dus dat dat nu even stil ligt valt me niet zo heel erg op :).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Hier ook een duidelijke voorkeur voor spellen met veel interactie. Alleen dan bij voorkeur niet te veel 'take that'. Gewoon willekeurig 'HA, jij moet twee kaarten afleggen' ofzo vind ik niet zo leuk. Maar bijvoorbeeld het bieden in Container, of de parasitaire economie in Brass vind ik geweldig.
Spellen waarbij je (vrijwel) alleen op je eigen bordje speelt zijn niet snel favoriet (al vond ik Everdell dan wel weer leuk, en die neigt toch ook zeker die kant op). Voor iets als Cosmic Encounter ofzo moet ik dan weer écht in de goede bui zijn en de juiste groep hebben :P

• Postius
Wormaap schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:07:
Hier ook een duidelijke voorkeur voor spellen met veel interactie. Alleen dan bij voorkeur niet te veel 'take that'. Gewoon willekeurig 'HA, jij moet twee kaarten afleggen' ofzo vind ik niet zo leuk. Maar bijvoorbeeld het bieden in Container, of de parasitaire economie in Brass vind ik geweldig.
Spellen waarbij je (vrijwel) alleen op je eigen bordje speelt zijn niet snel favoriet (al vond ik Everdell dan wel weer leuk, en die neigt toch ook zeker die kant op). Voor iets als Cosmic Encounter ofzo moet ik dan weer écht in de goede bui zijn en de juiste groep hebben :P
Dat zijn inderdaad de spellen die het hier goed doen, "economische" games met hoge mate van interactie, zowel emt elkaar als op het bord. Ik heb container 1x gespeeld X jaar gelden en ben sindsdien al opzoek naar een versie.

Helaas heb ik ondertussen niet meer zo vaak een 4player tafel. Een enkele keer is zit ik met drie maar het is voornamelijk twee. Nogal lastig dat soort games met twee spelen, dingen als puerto rico en Eufraat&Tigris werken gewoon het best met minimaal 3, ideaal 4.

Brass lijkt me erg leuk, maar nogal een investering als dat niet regelmatig ter tafel komt. Zat ook te kijken naar great western trail natuurlijk.

Een vorm van een veiling/handel/koop&verkoop met andere spelers vindt ik altijd erg vermakelijk. Vooral als je iemand hard het schip in laat gaan door hem zwaar laten overbieden :9

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 22:36
Postius schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:18:
[...]
Een vorm van een veiling/handel/koop&verkoop met andere spelers vindt ik altijd erg vermakelijk. Vooral als je iemand hard het schip in laat gaan door hem zwaar laten overbieden :9
In dat geval gewoon koehandel halen!

• HellPunk
Wormaap schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:07:
Concurrentie voor resources is voor ons geen probleem: in Castles of Burgundy kan je ook een tegel nemen die iemand anders wilde hebben. Spellen met een echte in-game economie of waar auctions een belangrijk deel van de gameplay vormen hebben ons nooit zo gelegen. Meestal zijn dat ook de zwaardere spellen die bij ons sowieso nooit aan bod komen.

• Postius
Wijnand1980 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:35:
[...]

In dat geval gewoon koehandel halen!
Zoveel gespeeld op kamers dat deze versleten is! Erg vermakkelijk! Maar zoek toch iets wat wat langer duurt. Maar koehandel is erg leuk ja
HellPunk schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:39:
[...]

Concurrentie voor resources is voor ons geen probleem: in Castles of Burgundy kan je ook een tegel nemen die iemand anders wilde hebben. Spellen met een echte in-game economie of waar auctions een belangrijk deel van de gameplay vormen hebben ons nooit zo gelegen. Meestal zijn dat ook de zwaardere spellen die bij ons sowieso nooit aan bod komen.
Ja het is een vorm van interactie, maar het is erg matig en je hebt er nauwelijks last van. Het is absoluut geen kern onderdeel van het spel en is ook niet zo bedoeld. Je bent gewoon lekker zelf met je eigen puzzeltje bezig en wat anderen doen zal allemaal wel, wij vinden het uiteindelijk gewoon wat saai. Je bent 60-90 min alleen maar met jezelf bezig, of zoals wij het noemen mastrubatie games. Gewoon heel de game lekker met jezelf bezig zijn en je hoopt dat er geen pottenkijkers zijn en dat je niet gestoord wordt :+

[Voor 62% gewijzigd door Postius op 25-08-2020 10:58]

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Postius schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:45:
[...]

Zoveel gespeeld op kamers dat deze versleten is! Erg vermakkelijk! Maar zoek toch iets wat wat langer duurt. Maar koehandel is erg leuk ja

[...]

Ja het is een vorm van interactie, maar het is erg matig en je hebt er nauwelijks last van. Het is absoluut geen kern onderdeel van het spel en is ook niet zo bedoeld. Je bent gewoon lekker zelf met je eigen puzzeltje bezig en wat anderen doen zal allemaal wel, wij vinden het uiteindelijk gewoon wat saai. Je bent 60-90 min alleen maar met jezelf bezig, of zoals wij het noemen mastrubatie games. Gewoon heel de game lekker met jezelf bezig zijn en je hoopt dat er geen pottenkijkers zijn en dat je niet gestoord wordt :+
In dat soort games is naar mijn idee de concurrentie voor resources júist bedoeld als kernelement van het spel. Als je daar niet mee bezig bent word je zelden competitief. Een heel duidelijk voorbeeld daarvan is Agricola, daar is eigenlijk de enige interactie via het ontnemen van acties/resources. Maar dat kan wel behoorlijk heftig/gemeen worden.
Bij de meeste spellen vind ik't wel wat indirect/tam, dat ben ik dan wel weer met je eens :P

• Postius
Wormaap schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:01:
[...]

In dat soort games is naar mijn idee de concurrentie voor resources júist bedoeld als kernelement van het spel. Als je daar niet mee bezig bent word je zelden competitief. Een heel duidelijk voorbeeld daarvan is Agricola, daar is eigenlijk de enige interactie via het ontnemen van acties/resources. Maar dat kan wel behoorlijk heftig/gemeen worden.
Bij de meeste spellen vind ik't wel wat indirect/tam, dat ben ik dan wel weer met je eens :P
Zeker maar dan vind ik een uitgangspunt als container vele malen interessanter en leuker! Ik snap ook wel de appeal van deze spellen maar ik zoek dan iets met meer highs en lows zeg maar. Dit soort games kabbelt vaak een beetje voort, op het eind tel je punten en dat was het dan. Ik hoor dan altijd een duits stemmetje in mijn hoofd met: Gefeliciteerd je hebt efficiënt gespeeld! IS DAT NOU NIET LEUK EFFICIËNTIE.....err nee.

Als je echt moet strijden om rescources of schaarste zoals b.v. in worker placement games dan vind ik het al een stuk beter. Maar ik zie castles of burgundy wel als een multiplayer solitaire game voor het grootste gedeelte (neemt niet weg dat ik hem wel erg leuk vind, maar niet te vaak)

• HellPunk
Postius schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:45:
[...]
Ja het is een vorm van interactie, maar het is erg matig en je hebt er nauwelijks last van. Het is absoluut geen kern onderdeel van het spel en is ook niet zo bedoeld. Je bent gewoon lekker zelf met je eigen puzzeltje bezig en wat anderen doen zal allemaal wel, wij vinden het uiteindelijk gewoon wat saai.
Tja, wij vinden het net leuk om ons eigen puzzeltje te kunnen maken. De keren dat ik spellen met hoge interactiviteit op tafel legde was dat zelden of nooit een succes, dat doe ik dus niet meer :) . Meestal zijn dat ook spellen die iets complexer zijn en die spelen we sowieso zelden.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Nou. De Nemesis Lockdown kickstarter pledgemanager is up! Leuk dat hier net een discussie over onzinnige kickstarter games was. Er is een pledge voor 600+ euro... dat is wel wat gortig haha.Denk dat ik voor alle gameplay + playmat ga. Sundrop is leuk, maar de meerwaarde is het niet waard. Oh my lord wat een content.

Sodeknetter dat is een stevig prijskaartje, de game is gelukkig wel erg leuk. Moet ook nog Jaws of the Lion en de TI4 uitbreiding... hm, misschien toch maar keuzes maken.

[Voor 25% gewijzigd door MrVegeta op 25-08-2020 14:25]

• Bundin
  • Niet online
MrVegeta schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:10:
*knip*

hm, misschien toch maar keuzes maken.
Yup, dat is ook mijn probleem. Ik heb bij de CoH board game KS na lang wikken en wegen besloten dat ik de extra army echt niet nodig heb want het gaat niet wekelijks gespeeld worden. En de extra gebouwen (Terrain Pack 2) ook niet, want dat is slechts eye candy. De British Emplacements zal ik wel missen, want dat is wel direct gerelateerd aan units, maar dan alweer: hoe vaak gaat het in een jaar op tafel komen en is dat de centen dan wel waard?

Antwoord meestal: nope :)

I like bacon!

• Postius
MrVegeta schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:10:
Nou. De Nemesis Lockdown kickstarter pledgemanager is up! Leuk dat hier net een discussie over onzinnige kickstarter games was. Er is een pledge voor 600+ euro... dat is wel wat gortig haha.Denk dat ik voor alle gameplay + playmat ga. Sundrop is leuk, maar de meerwaarde is het niet waard. Oh my lord wat een content.

Sodeknetter dat is een stevig prijskaartje, de game is gelukkig wel erg leuk. Moet ook nog Jaws of the Lion en de TI4 uitbreiding... hm, misschien toch maar keuzes maken.
Verstand komt met de jaren met een beetje hulp van buitenaf ;)

Ik heb al langer geleden besloten bordspellen vooral te komen op 1 criteria. Gaat het op tafel komen en zoja hoevaak?

Ik heb toch al games laten lopen waarvan ik zeker wist dat ik die geweldig zou vinden, maar die simpelweg 1 - 2 keer per jaar op tafel komen (ik heb toch wel een voorliefde voor zware hoge interactie games). Als het nou gaat over een twilight imperium is dat prima, maar voor de 40-80 euro categorie heb ik toch wel als eis dat het gespeeld moet worden. Zeker met het ouder worden wordt je vrienden en kennissen kring toch wat beperkter, en dan al helemaal mensen die een hele zaterdag gaan uitrekken voor een bordspel (nogal lastig als je net kinderen hebt).

Maar dit is ook iets wat puur door schade en schande erin is geramd, mijn bordspel backlog was niet zo groot als die op Steam maar er zijn dingen die een half jaar in de kast hebben gestaan voordat er mee gespeeld werd. Dit vond ik zelf toch wel erg onzinnig en zonde van mijn geld. Je kan geld immers maar 1x uitgeven, dus toen heb ik voor mezelf besloten om bordspellen te kopen die: Beschikbaar zijn, goede recensies krijgen voor mijn smaak, op tafel komen en mensen leuk vinden. Betalen om iets wat misschien leuk is over een half jaar te krijgen gaat er bij mij niet in! Koop ik liever nu iets wat nu leuk is en dan over een half jaar het andere! Ze lopen immers niet weg :+ en fomo heb ik gelukkig nooit last van gehad omdat dat me geen zak interesseert :o. Ik zit zelfs een beetje op het punt dat ik games die in korte tijd heel veel expansies hebben gehad een beetje vermijd, toch niet iets teveel net niet ervaringen. Ben sowieso geen groot fan van expansies. Voor de prijs van 1,5 expansie kan je vaak al een compleet nieuwe game kopen

[Voor 7% gewijzigd door Postius op 25-08-2020 15:08]

• BSTNjitRam
  • Registratie: november 2004
@Postius Container kan je ook prima (laten) 3D printen. Het ziet er wat minder mooi uit, maar het kost geen drol, zeker vergeleken bij de bizarre prijzen die ze voor de Kickstarter durfden te vragen. Gaat nu nog steeds voor +- 200 op BGG Market. Ik heb zelf de keuze gemaakt om ze zelf te printen en was volgens met minder dan een halve rol klaar.

Hier is het weer tijd om langzaam wat nieuws te gaan kopen nu de Bordspellen opruiming (zie sig :P) nieuwe munten oplevert. Wingspan, Decrypto en Railroad Ink zijn al aan de collectie toegevoegd en over Kingsport Festival en Fury of Dracula wordt op dit moment nog gedobd.

Vanavond in ieder geval weer verder met King's Dilemma wat echt een aanrader is als je met een groep van 5 man een legacy game wil spelen. Heerlijke onderhandelingen en een prima verhaal dat zich tijdens de sessies steeds verder utibreid.

Bordspellenopruiming! https://www.marktplaats.nl/u/martijn/14875712/

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Postius schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:06:
[...]

Verstand komt met de jaren met een beetje hulp van buitenaf ;)

Ik heb al langer geleden besloten bordspellen vooral te komen op 1 criteria. Gaat het op tafel komen en zoja hoevaak?

Ik heb toch al games laten lopen waarvan ik zeker wist dat ik die geweldig zou vinden, maar die simpelweg 1 - 2 keer per jaar op tafel komen (ik heb toch wel een voorliefde voor zware hoge interactie games). Als het nou gaat over een twilight imperium is dat prima, maar voor de 40-80 euro categorie heb ik toch wel als eis dat het gespeeld moet worden. Zeker met het ouder worden wordt je vrienden en kennissen kring toch wat beperkter, en dan al helemaal mensen die een hele zaterdag gaan uitrekken voor een bordspel (nogal lastig als je net kinderen hebt).

Maar dit is ook iets wat puur door schade en schande erin is geramd, mijn bordspel backlog was niet zo groot als die op Steam maar er zijn dingen die een half jaar in de kast hebben gestaan voordat er mee gespeeld werd. Dit vond ik zelf toch wel erg onzinnig en zonde van mijn geld. Je kan geld immers maar 1x uitgeven, dus toen heb ik voor mezelf besloten om bordspellen te kopen die: Beschikbaar zijn, goede recensies krijgen voor mijn smaak, op tafel komen en mensen leuk vinden. Betalen om iets wat misschien leuk is over een half jaar te krijgen gaat er bij mij niet in! Koop ik liever nu iets wat nu leuk is en dan over een half jaar het andere! Ze lopen immers niet weg :+ en fomo heb ik gelukkig nooit last van gehad omdat dat me geen zak interesseert :o
Amen, een aantal jaren geleden ging ik nog voor grote, uit veel onderdelen bestaande kickstarters:(Swords & Sorcery, Gloomhaven, Tainted Grail). Grote, "epic" games.

Maar zoals je ook al zegt, die kwamen nooit op tafel. Mn vriendin vind bordspellen wel leuk, maar meer niveau Viticulture, Architects of the West Kingdom. Uiteindelijk al die grote dikke dozen verkocht en nu meer basis games. Vaak kun je voor 1 Tainted Grail ook 2 of zelfs 3 "normale" games kopen.

Ook wil ik spellen hebben die ik in 10min kan uitleggen aan gasten en waar je een potje van begin tot einde in 2-3 uur kan spelen. Anders staat alles maar lekker in de kast te stoffen.

Mijn kickstarters momenteel zijn:
-Canvas
-Adventures in Neverland
-5 Minute Mystery
-Trekking the World
-Unsettled (ok, elke regel heeft een uitzondering... Maarrrr sci-fi boardgames zijn er bijna niet dus ik hoop dat dit aanslaat).

• Oxigeon
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22:16

Oxigeon

En zo is dat!

Basekid schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:17:
[...]

Amen, een aantal jaren geleden ging ik nog voor grote, uit veel onderdelen bestaande kickstarters:(Swords & Sorcery, Gloomhaven, Tainted Grail). Grote, "epic" games.

Maar zoals je ook al zegt, die kwamen nooit op tafel. Mn vriendin vind bordspellen wel leuk, maar meer niveau Viticulture, Architects of the West Kingdom. Uiteindelijk al die grote dikke dozen verkocht en nu meer basis games. Vaak kun je voor 1 Tainted Grail ook 2 of zelfs 3 "normale" games kopen.

Ook wil ik spellen hebben die ik in 10min kan uitleggen aan gasten en waar je een potje van begin tot einde in 2-3 uur kan spelen. Anders staat alles maar lekker in de kast te stoffen.

-Canvas
-Adventures in Neverland
-5 Minute Mystery
-Trekking the World
-Unsettled (ok, elke regel heeft een uitzondering... Maarrrr sci-fi boardgames zijn er bijna niet dus ik hoop dat dit aanslaat).
Ik heb 2 games gebackt op kickstarter. Herrlof en 5 minute Mysterie. De eerste heb ik net voor de vakantie binnen gekregen en was wel lekker spelen. Gewoon eenvoudig. Voor 9 euro zeker het proberen waard.

5 minute komt als het goed is deze of volgende week binnen. Deze zijn ze nu aan het verschepen. Ben daar toch wel benieuwd naar.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Aan de andere kant, ben net 30. Heb nog een lange weg te gaan! Als je beetje je best doet vind je vrij snel en groepje voor bordspellen. Ik vind het uitbreiden van de collectie ook een leuk deel van de hobby en geld moet rollen haha.

• Postius
BSTNjitRam schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:13:
@Postius Container kan je ook prima (laten) 3D printen. Het ziet er wat minder mooi uit, maar het kost geen drol, zeker vergeleken bij de bizarre prijzen die ze voor de Kickstarter durfden te vragen. Gaat nu nog steeds voor +- 200 op BGG Market. Ik heb zelf de keuze gemaakt om ze zelf te printen en was volgens met minder dan een halve rol klaar.

Hier is het weer tijd om langzaam wat nieuws te gaan kopen nu de Bordspellen opruiming (zie sig :P) nieuwe munten oplevert. Wingspan, Decrypto en Railroad Ink zijn al aan de collectie toegevoegd en over Kingsport Festival en Fury of Dracula wordt op dit moment nog gedobd.

Vanavond in ieder geval weer verder met King's Dilemma wat echt een aanrader is als je met een groep van 5 man een legacy game wil spelen. Heerlijke onderhandelingen en een prima verhaal dat zich tijdens de sessies steeds verder utibreid.
Dat 3d printen klinkt wel als een super idee......

Heb je toevallig ook ergens nog de correcte files rondslingeren? Ik heb toevallig beschikking over een 3d printer plus er is een printlab in tilburg waar je tegen kostprijs kan printen dus dat is zeer interesant!

Kings Dillema is een spel wat ik echt super zou vinden, dat soort dingen had je vroeger niet. Plus ik ben genoeg roleplayer om me in zoiets in te leven! In mijn studenten tijd zou dat wel iets zijn geweest denk ik. Ik zou het nu nog meer waarderen, maar ik krijg zoiets niet gespeeld. Ben dus ook wel een tikkeltje jaloers op je ;)
Basekid schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:17:
[...]

-Canvas
-Adventures in Neverland
-5 Minute Mystery
-Trekking the World
Precies, mijn 3-4 speler spellen zijn de wat "lichtere" dingen (raiders of the north sea en ticket to ride doen het altijd goed). Echt zware games speel ik met mijn vriendin (die zou gloomhaven bv te gek vinden). Maar veel zware games hebben ook een beetje last van meer regeltjes = beter! En daar hou ik dan ook weer niet van :9

• BSTNjitRam
Postius schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:57:
[...]

Dat 3d printen klinkt wel als een super idee......

Heb je toevallig ook ergens nog de correcte files rondslingeren? Ik heb toevallig beschikking over een 3d printer plus er is een printlab in tilburg waar je tegen kostprijs kan printen dus dat is zeer interesant!
[...]
Ik heb deze gebruikt. Zelf heb ik ze allemaal in dezelfde kleur geprint en daarna van een likje verf voorzien, maar idealiter zou je ze uiteraard allemaal in een andere kleur printen.

Kent er trouwens iemand iets als het ruilen van spellen buiten math trades om? Ik heb genoeg spellen waar ik van af zou willen, maar eventueel is het ruilen ervan ook prima uiteraard. Ik zou alleen niet weten waar ik daarvoor zou moeten zijn :D

• MADG0BLIN
Er komt in september weer een benelux math trade.
Zie hier degene die het op BGG altijd organiseert: https://www.bordspelmania...b/topic27824.html#p294319

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 23:16
Hoe werkt dat eigenlijk, zo'n math trade?

• MADG0BLIN
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:15:
Je plaatst de spellen welke je wilt ruilen op BGG waar anderen dit ook doen. Je kan dan aangeven wat je wilt ruilen tegen welke andere spellen. Dit doet iedereen. Een algoritme bepaald dan de meest optimale ruil voor iedereen. Je moet dan zelf de spellen opsturen en ontvangt ze ook. Het kan dus zijn dat jij iets naar persoon A stuurt, persoon A naar Persoon B en dat jij iets ontvangt van persoon B. Zo heeft iedereen een nieuw spel door middel van een ruil. :)

Zie hier voor een hele uitgebreide uitleg:
https://boardgamegeek.com/wiki/page/Math_Trades

• Postius
MADG0BLIN schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:20:
[...]

Je plaatst de spellen welke je wilt ruilen op BGG waar anderen dit ook doen. Je kan dan aangeven wat je wilt ruilen tegen welke andere spellen. Dit doet iedereen. Een algoritme bepaald dan de meest optimale ruil voor iedereen. Je moet dan zelf de spellen opsturen en ontvangt ze ook. Het kan dus zijn dat jij iets naar persoon A stuurt, persoon A naar Persoon B en dat jij iets ontvangt van persoon B. Zo heeft iedereen een nieuw spel door middel van een ruil. :)

Zie hier voor een hele uitgebreide uitleg:
https://boardgamegeek.com/wiki/page/Math_Trades
Klinkt als een super idee maar ook nog wel een risico aan verbonden? Of is er iets van een controle systeem?

• MADG0BLIN
Postius schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:26:
[...]

Klinkt als een super idee maar ook nog wel een risico aan verbonden? Of is er iets van een controle systeem?
Er zitten risico's aan, maar heb nog geen hele vreemde verhalen gehoord waar het niet goed ging. Heb er zelf nu een keer of 5/6 aan meegedaan. Tot nu toe altijd goed gegaan en wat leuke ruils uit gehaald.

• BSTNjitRam
MADG0BLIN schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:10:
Er komt in september weer een benelux math trade.
Zie hier degene die het op BGG altijd organiseert: https://www.bordspelmania...b/topic27824.html#p294319
Nice, dan gaan we daar maar eens naar kijken. Altijd beter dan voor half geld de boel verkopen en voor full retail weer nieuwe spellen aan te schaffen.

• pirke
Is Nemesis (the original) leuk voor met z'n tweeën? Of zou de aanstaande Lockdown leuker zijn?

• Oxigeon
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22:16

Oxigeon

En zo is dat!

Ik ben echt zwaar aan het denken om terraforming mars aan te schaffen. Maar wil eigenlijk graag eerst een letsplay zien in het Nederlands. Maar deze bestaat volgens mij niet. Of ik ben enorm scheel.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

pirke schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:55:
Is Nemesis (the original) leuk voor met z'n tweeën? Of zou de aanstaande Lockdown leuker zijn?
Ik heb Lockdown niet gespeeld, maar zou Nemesis niet leuk vinden met zijn tweeën. De lol zit er (voor mij) in dat je niet weet wie je wel/niet kan vertrouwen. Weet niet hoe de game als co-op zou zijn. Er is wel een modus waar een speler die aliens speelt, maar hoe dat is met 2 weet ik niet.

• pirke
@MrVegeta Met z'n tweeën heb je dan toch dat je niet weet of je elkaar kan vertrouwen? Dat zou niet fundamenteel anders moeten zijn dan met z'n drieën (denk ik dan).

Natuurlijk is het aantal relaties minder (1 vs 3), en dat gaat hard omhoog met het aantal spelers, maar de onzekerheid over het vertrouwen zou hetzelfde moeten zijn?

En zonder geheime missie, puur coop, is dat wat? Vergeleken met Pandemic, Robinson Crusoe, Legends of Andor, etc.

• Chic de Friemel
  • Laatst online: 22:53
BSTNjitRam schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:13:
over Kingsport Festival en Fury of Dracula wordt op dit moment nog gedobd.
Ik zou over Fury of Dracula niet langer twijfelen, maar gewoon doen! Mijn nr. 1 bordspel! Spanning, sfeer maar ook gewoon veel lol. Nadeel is de forse speelduur, die tikt makkelijk de 4-5 uur aan.

Als je twijfelt over de speelduur of een spel met hidden movement, dan zou je ook kunnen overwegen om Jaws van Ravensburger te halen. Die bevat veel dezelfde spelelementen, maar is met 1,5 uur een stuk vriendelijker.

• pirke
@Chic de Friemel Fury of Dracula duurt hier max 2 uur...

Hij heeft veel sfeer, maar om een of andere reden komt hij niet zo vaak op tafel helaas.

• HellPunk
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:15:
Wat @MADG0BLIN zei :). De math trade tool is niet het gebruiksvriendelijkste stukje software, maar uiteindelijk kom je er wel uit. Rahdo heeft er uitgebreide filmpjes over: deel 1 over hoe je je items in de geeklist zet, deel 2 over de tool zelf en deel 3 over hoe je de ruil zelf afhandelt.

Je zal trouwens zien dat sommigen geldbedragen als mogelijk ruilmiddel opgeven. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je zelf ook nog verzendkosten moet betalen voor jouw deel van de deal. Dus stel dat jij in de tool aanklikt dat je een spel wil ruilen tegen 15 euro, dan zal je van persoon A 15 euro ontvangen. Zelf moet je dat spel echter ook nog opsturen naar persoon B, die kosten gaan dus uiteindelijk van je 15 euro af.

Een ander dingetje om op te letten is dat je niet twee keer tegen hetzelfde spel ruilt. Stel dat je zelf twee spellen hebt die je wil ruilen tegen spel XYZ en dat XYZ door twee personen aangeboden wordt. Als je die ruil twee keer aanklikt in de tool, dan loop je het risico dat de tool de ruil twee keer maakt. Je kan dat voorkomen door 'duplicate protection' te gebruiken, hoe dat werkt staat ook op BGG uitgelegd.

Laat bovenstaande je overigens niet afschrikken! Een math trade is een leuke manier om te ruilen en het is altijd wel in spanning afwachten of iemand jouw spellen wilde :)

• Postius
HellPunk schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:12:
[...]

Wat @MADG0BLIN zei :). De math trade tool is niet het gebruiksvriendelijkste stukje software, maar uiteindelijk kom je er wel uit. Rahdo heeft er uitgebreide filmpjes over: deel 1 over hoe je je items in de geeklist zet, deel 2 over de tool zelf en deel 3 over hoe je de ruil zelf afhandelt.

Je zal trouwens zien dat sommigen geldbedragen als mogelijk ruilmiddel opgeven. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je zelf ook nog verzendkosten moet betalen voor jouw deel van de deal. Dus stel dat jij in de tool aanklikt dat je een spel wil ruilen tegen 15 euro, dan zal je van persoon A 15 euro ontvangen. Zelf moet je dat spel echter ook nog opsturen naar persoon B, die kosten gaan dus uiteindelijk van je 15 euro af.

Een ander dingetje om op te letten is dat je niet twee keer tegen hetzelfde spel ruilt. Stel dat je zelf twee spellen hebt die je wil ruilen tegen spel XYZ en dat XYZ door twee personen aangeboden wordt. Als je die ruil twee keer aanklikt in de tool, dan loop je het risico dat de tool de ruil twee keer maakt. Je kan dat voorkomen door 'duplicate protection' te gebruiken, hoe dat werkt staat ook op BGG uitgelegd.

Laat bovenstaande je overigens niet afschrikken! Een math trade is een leuke manier om te ruilen en het is altijd wel in spanning afwachten of iemand jouw spellen wilde :)
Het klinkit zeer leuk maar ik ben er wat bang voor dat ik mijn in bijna perfect verkerende staat spellen verstuur en van die halfgare meuk terug krijg :9 Komt ook omdat ik er geen ervaring mee heb. Misschien is kijken of ik Wingspan tegen wat leuks kan ruilen
Chic de Friemel schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:43:
[...]

Ik zou over Fury of Dracula niet langer twijfelen, maar gewoon doen! Mijn nr. 1 bordspel! Spanning, sfeer maar ook gewoon veel lol. Nadeel is de forse speelduur, die tikt makkelijk de 4-5 uur aan.

Als je twijfelt over de speelduur of een spel met hidden movement, dan zou je ook kunnen overwegen om Jaws van Ravensburger te halen. Die bevat veel dezelfde spelelementen, maar is met 1,5 uur een stuk vriendelijker.
Voor een hiddem movement spel is whitehall mysteries erg leuk. Lijkt erg op het orginele hidden movement spel scotland yard. Simpel, rechttoe rechtaan en spannend. Erg goed spel waarbij iedereen kan instappen.

Kwam laats tegen, moest bij nummer 4 wel een beetje aan sommige mensen hier denken :+ :

[Voor 21% gewijzigd door Postius op 26-08-2020 09:31]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik kwam net Tapestry tegen voor de helft van de prijs: https://www.spelshop.be/nl/stonemaier-games/tapestry-1
De game leek me altijd heel vet, maar niet die 90 euro waard. Voor 45 euro vind ik 'm een stuk interessanter. En hij kan singleplayer, dus dan kan ik 'm altijd een keertje proberen als er niemand anders is :D

Ik merk dat ik sologaming met sommige games best kan waarderen. Gisteren een potje Micro City gedaan, die ik vorige maand binnen had gekregen. Best een grappige snelle game, met resource verzamelen, acties uitvoeren en dingetjes bouwen, op een stadje niet groter dan 4 kaarten. Geen game die de hele avond vult, maar best een leuke filler.

En vanavond maar weer eens een potje Dead of Winter doen.

• Postius
TERW_DAN schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:45:
Ik kwam net Tapestry tegen voor de helft van de prijs: https://www.spelshop.be/nl/stonemaier-games/tapestry-1
De game leek me altijd heel vet, maar niet die 90 euro waard. Voor 45 euro vind ik 'm een stuk interessanter. En hij kan singleplayer, dus dan kan ik 'm altijd een keertje proberen als er niemand anders is :D

Ik merk dat ik sologaming met sommige games best kan waarderen. Gisteren een potje Micro City gedaan, die ik vorige maand binnen had gekregen. Best een grappige snelle game, met resource verzamelen, acties uitvoeren en dingetjes bouwen, op een stadje niet groter dan 4 kaarten. Geen game die de hele avond vult, maar best een leuke filler.

En vanavond maar weer eens een potje Dead of Winter doen.
Chinese kopieer versie ofzo? :9

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Postius schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:10:
[...]

Chinese kopieer versie ofzo? :9
In dat geval gaat die terug :P
Ik ga nu gewoon uit van een goede aanbieding.

• MeZZiN
Zal zeker niet Chinese kopie versie het is een betrouwbare winkel. Wel een erg goede prijs.

Denk dat het meer te maken heeft dat het eigenlijk gewoon geen groot succes was en dat bedrijven veel stock hebben omdat hij niet zo goed verkocht is.

Het is zeker geen slecht spel maar is niet Scythe goed ^_^

Ik ben ook echt meer de normale games aan het kopen ben erg fan van miniatures games maar moet helaas ook toe geven dat ze gewoon weg te kort op de tafel komen. Dus hoe graag ik het ook wil eindigen die meer als schilder object dan een spel en daar doe ik het toch niet echt voor helaas.

Dus back ik ook meer de wat normale euro like games. Ik heb wel iemand die graag die games wilt spelen met me alleen tja we spelen ook graag euro's en dan gaan die eerst op de tafel en dan de normale FFG games en dan pas die rare vreemde lastige KS games.

De laatste KS games gespeeld is:
Vindication
Fireball island

De rest is eigenlijk overwegend retail games.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Postius
MeZZiN schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:35:
Zal zeker niet Chinese kopie versie het is een betrouwbare winkel. Wel een erg goede prijs.

Denk dat het meer te maken heeft dat het eigenlijk gewoon geen groot succes was en dat bedrijven veel stock hebben omdat hij niet zo goed verkocht is.

Het is zeker geen slecht spel maar is niet Scythe goed ^_^

Ik ben ook echt meer de normale games aan het kopen ben erg fan van miniatures games maar moet helaas ook toe geven dat ze gewoon weg te kort op de tafel komen. Dus hoe graag ik het ook wil eindigen die meer als schilder object dan een spel en daar doe ik het toch niet echt voor helaas.

Dus back ik ook meer de wat normale euro like games. Ik heb wel iemand die graag die games wilt spelen met me alleen tja we spelen ook graag euro's en dan gaan die eerst op de tafel en dan de normale FFG games en dan pas die rare vreemde lastige KS games.

De laatste KS games gespeeld is:
Vindication
Fireball island

De rest is eigenlijk overwegend retail games.
Denk dat ze nog maar 1 tapestry op voorraad hadden! Had hem besteld (goeie tip) maar hij is nu niet meer op voorraad :/

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 26-09 11:29

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Postius schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:29:
[...]

Denk dat ze nog maar 1 tapestry op voorraad hadden! Had hem besteld (goeie tip) maar hij is nu niet meer op voorraad :/
Net ook geprobeerd. De site was traag, en nu is ie uitverkocht :(

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Nou heb de eerste wooden insert van Towerrex binnen:

https://www.etsy.com/list...ror-organizer-wood-insert

Ben eigelijk geneigd te stoppen met mn eigen foam inserts en bij deze oplossing te blijven. Is 10x mooier en steviger. Helaas wel iets duurder natuurlijk.

[Voor 15% gewijzigd door Basekid op 26-08-2020 11:40]

• Chic de Friemel
  • Laatst online: 22:53
pirke schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:59:
@Chic de Friemel Fury of Dracula duurt hier max 2 uur...

Hij heeft veel sfeer, maar om een of andere reden komt hij niet zo vaak op tafel helaas.
Dat doe je netjes, op BGG staat hij ook voor 120-180 minuten. Met wat gezelligheid erbij loopt het hier al snel uit. :*)

Ik heb overigens Letters form Whitechapel ook eens geprobeerd als alternatief voor FoD vanwege de speelduur. LfW kon ons echter niet bekoren, dat voelt na FoD wel heel erg uitgekleed zonder combat, kaartendeck, verschillende acties etc.

Jaws blijft mijn go-to als alternatief voor FoD!
Pagina: 1 ... 106 107 108 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True