Gaaf, ga ik zeker eens proberen. Veel games zijn ook hier immers nog altijd digitaal!wetgos schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:59:
Voor wie graag GWT speelt: ik ben bezig geweest met een digitale implementatie:
https://boardgamefiesta.com/
[Afbeelding]
Eigenlijk ontstaan uit noodzaak tijdens Corona, omdat niet alle vrienden een fysieke kopie hadden. Nog in ontwikkeling en ik ben ook van plan meer games toe te voegen. Maar het wordt al goed gespeeld, ook door een paar 'professionele' GWT spelers die ook meedoen aan toernooien.
De computerspeler (een "AI" kan je het niet noemen) is inderdaad super slecht. Alleen leuk om een potje rond te kunnen spelen. Daar moet ik nog een keer goed voor gaan zitten om die beter te maken. Ook niet echt een doel overigens. Met mensen spelen is leuker.Brangus Glee schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:53:
[...]
Mooi gemaakt hoor! Klopt het dat er geen lobby is of wordt er gebruik gemaakt van andere tooling om te zien wanneer mensen online zijn? De AI was goed om het spel te testen maar is niet geschikt om beter te worden
: )
Er is inderdaad nog geen match making of lobby inderdaad. Staat nog wel op de (veel te lange) to do-lijst. Voor nu dus via andere kanalen mensen vinden en uitnodigen!
Is er iemand die nog een slimme manier weet om de doos van gloomhaven wat te organiseren zonder meteen 50+ euro neer te tellen voor een houten insert? Ik heb het nog niet gespeeld, zojuist eens gekeken wat er in de pas geleverde doos zit, maar vrij snel alles weer terug in de doos gestopt. Zonder systeem gaat dat een ramp worden 
Edit: ik heb de e-raptor insert besteld voor 35 euro met gratis verzending. Doet wat het moet doen en speelt een stuk fijner dan alles in plastic zakjes bewaren...
Edit: ik heb de e-raptor insert besteld voor 35 euro met gratis verzending. Doet wat het moet doen en speelt een stuk fijner dan alles in plastic zakjes bewaren...
[ Voor 20% gewijzigd door pirke op 10-08-2020 01:48 ]
Je eigen foam inlay maken.pirke schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 01:01:
Is er iemand die nog een slimme manier weet om de doos van gloomhaven wat te organiseren zonder meteen 50+ euro neer te tellen voor een houten insert?
Of dat kosteneffectief valt natuurlijk nog te bezien
@pirke Er is ook een foamcore insert van Feldherr, die is iets goedkoper dan de houten uitvoeringen (bvb. €40 bij Spelhuis). Ken het merk verder wel niet.
Als je liever iets ready-made hebt kan je in hobbywinkels of plekken waar ze visgerei verkopen op zoek gaan naar plastic trays. Dan moet je wel net de juiste maten vinden om de ruimte zo goed mogelijk te kunnen gebruiken, heb geen idee hoeveel marge je hebt in de doos.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Of iemand zoeken met een 3D printer. Op thingiverse staan voor dit spel ontzettend veel inserts. Gratis te downloaden. Even printen en klaar.HellPunk schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:37:
[...]
Of dat kosteneffectief valt natuurlijk nog te bezien. Foamcore is ook niet goedkoop en voor iets als Gloomhaven heb je best wel veel nodig. Als je bovendien niet over de 'hardware' beschikt (lijmpistool e.d.) is het best wel een investering als je verder nooit inserts gaat maken.
@pirke Er is ook een foamcore insert van Feldherr, die is iets goedkoper dan de houten uitvoeringen (bvb. €40 bij Spelhuis). Ken het merk verder wel niet.
Als je liever iets ready-made hebt kan je in hobbywinkels of plekken waar ze visgerei verkopen op zoek gaan naar plastic trays. Dan moet je wel net de juiste maten vinden om de ruimte zo goed mogelijk te kunnen gebruiken, heb geen idee hoeveel marge je hebt in de doos.
Daarnaast is de printer ook super leuk speelgoed, dus een extra reden om te kopen.
Een Ender 3 heb je al voor rond de 150 euro tegenwoordig. Zo heb je gelijk inserts voor al je bordspellen en kan je Gloomhaven pimpen met 3D terrein!Lennnn schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:24:
[...]
Of iemand zoeken met een 3D printer. Op thingiverse staan voor dit spel ontzettend veel inserts. Gratis te downloaden. Even printen en klaar.
Daarnaast is de printer ook super leuk speelgoed, dus een extra reden om te kopen.
Voor 35 euro incl verzending heb ik de inserts van e-raptor gekocht. Van MDF gemaakt.
Een 3d printer kopen puur voor deze inserts gaat me iets te ver
En heel veel meer zou ik er toch niet mee doen... Ik mis hem totaal niet in ieder geval. Wellicht over een paar jaar. Voor mijn inzicht: wat zou het filament kosten voor een project als dit?
Een 3d printer kopen puur voor deze inserts gaat me iets te ver
Die 3D objecten zijn wel erg mooi. Maar dat verven zal ook wel de nodige uurtjes kosten.ErikT738 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:54:
[...]
Een Ender 3 heb je al voor rond de 150 euro tegenwoordig. Zo heb je gelijk inserts voor al je bordspellen en kan je Gloomhaven pimpen met 3D terrein!
Heel veel steden hebben een lab waar je tegen kosten prijs gebruik kan maken van een 3d printer.Lennnn schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:24:
[...]
Of iemand zoeken met een 3D printer. Op thingiverse staan voor dit spel ontzettend veel inserts. Gratis te downloaden. Even printen en klaar.
Even beetje google werk, maar ze zitten door heel nederland.
GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k
Dat ligt er een beetje aan hoeveel moeite je er in wilt steken. Objecten als rotsen, bosjes of kisten (en al het andere wat één of twee kleuren heeft) is vrij snel te doen, maar als je echt miniaturen gaat beschilderen dan gaat er wel meer tijd en geld in zitten.pirke schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:21:
[...]
Die 3D objecten zijn wel erg mooi. Maar dat verven zal ook wel de nodige uurtjes kosten.
Je koopt een rol goede filament voor rond de 25 euro, en daar kan je heel wat inserts van maken. Hoe veel precies weet ik niet, maar voor het onderstaande ding (wat redelijk massief is en ook nog supports heeft gebruikt) was ik niet eens de halve rol kwijt.pirke schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:17:
Voor 35 euro incl verzending heb ik de inserts van e-raptor gekocht. Van MDF gemaakt.
Een 3d printer kopen puur voor deze inserts gaat me iets te verEn heel veel meer zou ik er toch niet mee doen... Ik mis hem totaal niet in ieder geval. Wellicht over een paar jaar. Voor mijn inzicht: wat zou het filament kosten voor een project als dit?
:strip_exif()/f/image/H4qFWSfKctTQYRAagy6AVoDY.jpg?f=fotoalbum_medium)
Van het weekend twee nieuwe spellen gespeeld;
De kwakzalvers van Kakelenburg
Een drankje brouwen op de markt door ingrediënten uit een zak te grabbelen die in je ketel gaan. Verschillende ingrediënten zorgen voor diverse bonussen, al dan niet in combinatie met andere ingrediënten. Maar pak niet teveel knalerwten anders ontploft je ketel en loop je punten of inkomsten mis. Wat "deckbuilding" een beetje tactiek en wat geluk in een erg vermakelijk sausje. Goed rubberbanding systeem waardoor het ook lang spannend blijft als het een keer tegenzit bij iemand. Na het eerste potje wou ik eigenlijk meteen weer spelen om te kijken of ik het slimmer kon spelen en er is d.m.v. verschillende ingrediënten/recepturen veel mogelijk aan variatie dus deze gaat waarschijnlijk nog zeer regelmatig op tafel komen! Er is ook al 1 uitbreiding voor; de kruidenheksen en er is een 2e aangekondigd; de alchemisten.
Ticket To Ride: Amsterdam
Concept van TTR zal iedereen wel bekend zijn. Ditmaal in Amsterdam op een erg kleine map tot max 4 spelers. Speeltijd +/- 15 min. Een leuke toevoeging wat mij betreft die lekker snel speelt en door de kleine kaart ook snel spannend wordt. Wel leken sommige routes wat overpowered omdat je dan naast je gewone route behalen ook nog veel handelaarskaarten kon verdienen (die krijg je bij het leggen van bepaalde routes) en deze handelaarskaarten leveren ook best wat punten op. Maar als je even geen zin hebt in de wat langere speelduur van Europe is dit een erg leuke toevoeging aan de TTR collectie.
De kwakzalvers van Kakelenburg
Een drankje brouwen op de markt door ingrediënten uit een zak te grabbelen die in je ketel gaan. Verschillende ingrediënten zorgen voor diverse bonussen, al dan niet in combinatie met andere ingrediënten. Maar pak niet teveel knalerwten anders ontploft je ketel en loop je punten of inkomsten mis. Wat "deckbuilding" een beetje tactiek en wat geluk in een erg vermakelijk sausje. Goed rubberbanding systeem waardoor het ook lang spannend blijft als het een keer tegenzit bij iemand. Na het eerste potje wou ik eigenlijk meteen weer spelen om te kijken of ik het slimmer kon spelen en er is d.m.v. verschillende ingrediënten/recepturen veel mogelijk aan variatie dus deze gaat waarschijnlijk nog zeer regelmatig op tafel komen! Er is ook al 1 uitbreiding voor; de kruidenheksen en er is een 2e aangekondigd; de alchemisten.
Ticket To Ride: Amsterdam
Concept van TTR zal iedereen wel bekend zijn. Ditmaal in Amsterdam op een erg kleine map tot max 4 spelers. Speeltijd +/- 15 min. Een leuke toevoeging wat mij betreft die lekker snel speelt en door de kleine kaart ook snel spannend wordt. Wel leken sommige routes wat overpowered omdat je dan naast je gewone route behalen ook nog veel handelaarskaarten kon verdienen (die krijg je bij het leggen van bepaalde routes) en deze handelaarskaarten leveren ook best wat punten op. Maar als je even geen zin hebt in de wat langere speelduur van Europe is dit een erg leuke toevoeging aan de TTR collectie.
Beeromaniac
We hebben de laatste tijd weer eens erg veel pandemic gespeeld (bijna elke avond een potje nadat de kids op bed liggen), en aangezien m'n vrouw meer van coop houdt dan van competatieve spellen en ik ook wel eens afwisseling wil, hebben we onze coop verzameling uitgebreid met:
- pandemic legacy season 1
- legends of andor
- gloomhaven
- robinson crusoe
- mechs vs minions
- time stories
- the captain is dead
Het laatste spel is vandaag binnen gekomen, we kunnen weer even vooruit
- legends of andor
- gloomhaven
- robinson crusoe
- mechs vs minions
- time stories
- the captain is dead
Ik kwam eergisteren op Facebook een bericht tegen over een spel dat gisteravond online zou komen. Nu is er al een variant die online vrij complex is.
Ik ben zwaar aan het twijfelen om te backen. Maar als het echt te complex is doe ik dit niet. Zelf geven ze een complex rating van 3.75. Maar geen idee hoe moeilijk het dan is.
Arkwright the Card Game, via @Kickstarter https://www.kickstarter.c...ref=android_project_share
Ik ben zwaar aan het twijfelen om te backen. Maar als het echt te complex is doe ik dit niet. Zelf geven ze een complex rating van 3.75. Maar geen idee hoe moeilijk het dan is.
Arkwright the Card Game, via @Kickstarter https://www.kickstarter.c...ref=android_project_share
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Complexity alleen zegt weinig wat mij betreft. Speelduur is een multiplier die ook een medium spel kan 'verpesten'. Zeer complex maar klaar in 45min biedt ruimte voor een oefenpot na het vooraf doornemen van de regels, gevolgd door een competitieve. Bij complex + lang is dat niet echt een optie op dezelfde dag. Dan moet een spel al verdomd leuk zijn om nog een keer op tafel te krijgen, want meestal is de eerste sessie al minder omdat niemand in de 'flow' komt (regels nakijken, AP want alles is nieuw, etc).Oxigeon schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:16:
Ik kwam eergisteren op Facebook een bericht tegen over een spel dat gisteravond online zou komen. Nu is er al een variant die online vrij complex is.
Dankje voor het antwoord. Ik zie dat ze vandaag begonnen zijn met het toevoegen van de handleiding in andere talen. Maar eens even wachten met bakken tot de Nederlandse variant online staat en ik die even kan bekijken.Bundin schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:33:
[...]
Complexity alleen zegt weinig wat mij betreft. Speelduur is een multiplier die ook een medium spel kan 'verpesten'. Zeer complex maar klaar in 45min biedt ruimte voor een oefenpot na het vooraf doornemen van de regels, gevolgd door een competitieve. Bij complex + lang is dat niet echt een optie op dezelfde dag. Dan moet een spel al verdomd leuk zijn om nog een keer op tafel te krijgen, want meestal is de eerste sessie al minder omdat niemand in de 'flow' komt (regels nakijken, AP want alles is nieuw, etc).
Echt een mooi lijstje! Ik kende Mechs vs Minions nog niet, en ik zocht nog een soort van Robo rally achtig spel dus die heb ik zelf gisteren besteld! Ben enthusiast over de kwaliteit en thema. Verder was prijs best goed vanuit de store.pirke schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:31:
We hebben de laatste tijd weer eens erg veel pandemic gespeeld (bijna elke avond een potje nadat de kids op bed liggen), en aangezien m'n vrouw meer van coop houdt dan van competatieve spellen en ik ook wel eens afwisseling wil, hebben we onze coop verzameling uitgebreid met:
- legends of andor
- gloomhaven
- robinson crusoe
- mechs vs minions
- time stories
- the captain is dead
Ik had the captain is dead op het oog. Ben benieuwd hoe dat speelt, zelf zal ik het eerst nog niet aanschaffen. Teveel spullen die nu al onderweg zijn.

Uiteindelijk voor deze zomer nu eerst voor een wat kleinere coop gegaan. "The Crew: The quest for planet nine". Ik heb net te weinig 'instap' spelletjes, en dit leek wel mooi, en heeft ook Spiel 2020 awards gewonnen. Ook beetje space, maar dan met simpele kaart / kwartet achtige regels die steeds ingewikkelder worden bij elke 'missie'. Mooie ijsbreker zal ik maar zeggen.
Hoe is pandemic met 2 spelers? En hoe verhoudt het zich tot andere 2 speler spellen?pirke schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:31:
- legends of andor
- gloomhaven
- robinson crusoe
- mechs vs minions
- time stories
- the captain is dead
En hoeveel leuker of minder is pandemic legacy?
Ik speel thuis ook wel veel co-op, maar we vinden allebei "gemene" spelletjes ook extreem leuk. Die worden alleen vaak veel minder beoordeeld op bgg dus is soms lastig om daar goede games in te vinden.
En hoe speelt mechs vs minions? Game ziet er interesant uit, en hoge productie value (al wordt dat wat cliche het is wel erg mooi) maar ik vraag me ernstig af of dit leuk blijft. Het komt op mij erg over als een videogame in bordspel vorm ipv gebruik maken wat bordspellen uniek en leuk maakt.
Als je op dit moment een top 3, 2 speler coop games zou moeten maken wat zou het zijn?
Ik zit zelf ook aan Imperial Assault of Descent: Journeys in the dark te denken
[ Voor 6% gewijzigd door Postius op 11-08-2020 11:12 ]
Het zijn natuurlijk twee verschillende spellen, maar bvb. Feast for Odin heeft ongeveer dezelfde complexity rating. Ik zou naast de regels zeker ook eens een filmpje kijken vooraleer je backt - JonGetsGames heeft er eentje.Oxigeon schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:16:
Als je ze voldoende op tafel krijgt kunnen dergelijke spellen wel de moeite zijn, thuis is net dat eerder een probleem dan de regels begrijpen. Odin heeft bijvoorbeeld een hele goeie turn structure waardoor het op zich vlot wegspeelt, maar je hebt echt wel wat plays nodig voor je aan strategie kunt beginnen te denken.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Pandemic is ons favoriete twee speler spel, dat is echt heerlijk om samen te spelen. We hebben de eerste twee uitbreidingen en spelen altijd met de "lab variant". De andere varianten wisselen we af: soms combineren we het lab met een paarse disease, soms met een virulent strain, soms een combinatie (al is dat een zeer pittige combo, helemaal omdat in the lab al heel wat extra acties kost om tot een cure te komen). Pandemic zonder uitbreidingen is al erg leuk, maar de uitbreidingen voegen echt veel toe. Op de laatste uitbreiding na (state of emergency), deze hebben we ook niet gekocht. In de doos van in the lab kun je zowel het basisspel plus de twee uitbreidingen kwijt. Dat is handig, hoef je maar 1 doos te bewaren.Postius schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:03:
[...]
Hoe is pandemic met 2 spelers? En hoe verhoudt het zich tot andere 2 speler spellen?
En hoeveel leuker of minder is pandemic legacy?
Ik speel thuis ook wel veel co-op, maar we vinden allebei "gemene" spelletjes ook extreem leuk. Die worden alleen vaak veel minder beoordeeld op bgg dus is soms lastig om daar goede games in te vinden.
En hoe speelt mechs vs minions? Game ziet er interesant uit, en hoge productie value (al wordt dat wat cliche het is wel erg mooi) maar ik vraag me ernstig af of dit leuk blijft. Het komt op mij erg over als een videogame in bordspel vorm ipv gebruik maken wat bordspellen uniek en leuk maakt.
Als je op dit moment een top 3, 2 speler coop games zou moeten maken wat zou het zijn?
Ik zit zelf ook aan Imperial Assault of Descent: Journeys in the dark te denken
Pandemic legacy begint als een normaal potje pandemic zonder uitbreidingen. Daarna komen er twists, maar ik ga niks spoilen. Je speelt 12 maanden (12 tot 24 opvolgende potjes), waar je acties en keuzes een blijvend effect hebben. De eerste 3 potjes/maanden hebben we glansrijk gewonnen, ik was bijna bang dat het te makkelijk zou worden. Totdat we in het 4e potje pech hadden en 2 epidemieën tegelijkertijd trokken en daardoor verschillende kettinguitbraken naast elkaar kregen waardoor de hele hel losbarstte (6 uitbraken in 1x). Dat is pandemic
Maar ga eerst even oefenen met gewoon pandemic, zodat je een wat grotere kans hebt om een normaal potje te winnen. Het is echt een meesterlijk goed spel.
De andere spellen zijn we nog niet aan toegekomen, we spelen ongeveer 3 tot 5x per week een spelletje. Eerst even pandemic legacy afmaken
@CombatHermit mechs vs minions ziet er inderdaad zeer mooi uit. Met de 4 geverfde mechs als hoogtepunt. Ook het bord en de doos met Spot UV lak is erg mooi. Hoe het speelt weet ik nog niet.
The captain is dead lijkt mij een beetje pandemic in space. Bij allebei heb je een paar acties per beurt en moet je voorkomen dat de hel losbarst. Aangezien we allebei scifi en startrek fan zijn was het een no brainer om deze ook maar mee te bestellen
The captain is dead lijkt mij een beetje pandemic in space. Bij allebei heb je een paar acties per beurt en moet je voorkomen dat de hel losbarst. Aangezien we allebei scifi en startrek fan zijn was het een no brainer om deze ook maar mee te bestellen
Gisteren heb ik een solo-potje Fantastic Factories gespeeld. Dit komt zeker op m'n vaste lijstje met solo-spellen: eenvoudige regels en een leuke uitdaging.
In Fantastic Factories scoor je punten door fabrieksgebouwen neer te zetten (waarvan de meeste punten waard zijn) en deze goederen te laten produceren (1 goed = 1 punt). Sommige fabrieken geven geen goederen, maar bepaalde acties om sneller te produceren. Dat is nodig, want FF is een engine builder, dus combo's zijn heel belangrijk.
De fabrieken activeer je door metaal of energie te gebruiken of door dobbelstenen erop te plaatsen. Je hebt maar vier dobbelstenen en die gebruik je ook om metaal en energie te genereren en nieuwe kaarten te krijgen, dus je moet ook fabrieken neerzetten die je helpen om meer grondstoffen te krijgen.
Ik denk dat fans van Splendor zich hier zeker geen buil aan vallen, helaas is het spel nog niet overal even goed verkrijgbaar.
In Fantastic Factories scoor je punten door fabrieksgebouwen neer te zetten (waarvan de meeste punten waard zijn) en deze goederen te laten produceren (1 goed = 1 punt). Sommige fabrieken geven geen goederen, maar bepaalde acties om sneller te produceren. Dat is nodig, want FF is een engine builder, dus combo's zijn heel belangrijk.
De fabrieken activeer je door metaal of energie te gebruiken of door dobbelstenen erop te plaatsen. Je hebt maar vier dobbelstenen en die gebruik je ook om metaal en energie te genereren en nieuwe kaarten te krijgen, dus je moet ook fabrieken neerzetten die je helpen om meer grondstoffen te krijgen.
Ik denk dat fans van Splendor zich hier zeker geen buil aan vallen, helaas is het spel nog niet overal even goed verkrijgbaar.
Mechs vs Minions is erg leuk voor tussendoor. Ik heb um al erg lang. Best veel gespeeld ook. De kwaliteit van alle componenten is ontzettend hoog en qua gameplay is het ook nog leuk!
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Wat late reactie vanwege de vakantie, maar hij was erg tof. Gisteravond voor de tweede keer gespeeld en dat was wel beter. De eerste keer was het vooral proberen. Merkte ook wel in de score. Gisteren zat iedereen rond de 200 waar we de eerste pot tussen 130/160 zaten.Odysseus87 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:03:
@MADG0BLIN en hoe vond je maracaibo? Ben zelf aan het wachten op de eerste expansion. Heb het spel op Spiel gekocht vorig jaar en hij bevalt nog steeds super goed!
Hoop dat ik hier binnen kort Spirit Island: Jagged Earth uitbreiding eens krijg van de kickstarter.
Hij is wat complexer dan GWT met wat meer opties, maar vind ze beide erg tof.
In de vakantie ook The Crew aangeschaft, veel goeds over gehoord en bij ons thuis vond iedereen hem ook erg leuk. Het was het eerste echte slagenspel wat mijn kids en vrouw speelden dus we moesten even inkomen, maar zit goed in elkaar.
Voor de rest in de vakantie heel erg veel gespeeld omdat we maar een aantal dagen weg waren. The Crew, Jaws, Maracaibo, Blood Rage, Smartphone Inc, Paladins, Tapestry, Catan: Kosmonauten, De Zoektocht naar El Dorado, Bärenpark, Terraforming Mars, Wingspan, Aquatica, ICECOOL, Great Western Trail, Thunderstone Ques, Codenames, Res Arcana, Xia, Root, Tzolkin, Hadar en dan ben ik er waarschijnlijk nog wat vergeten.
Dat was dan een voordeel van een jaartje minder lang op vakantie door omstandigheden.
Shit had nog even moeten wachten met mijn order, dan had ik de Tapestry uitbreiding mee kunnen bestellen...Mvdbeld schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:57:
[...]
Na de nieuwsbrief van Stonemaier toch pendulum besteld. Zat al een tijd naar Viticulture the kijken dus pendulum gelijk mee besteld. Uiteraard met alle uitbreidingen (ik houd nou eenmaal van stuff!?).Wat vinden we hier van Viticulture?
- Viticulture Essential Edition
- 72 metal lira coins
- Tuscany Essential Edition
- Moor Visitors Expansion
- Visit from the Rhine Valley
- Pendulum
Tapestry: Plans & Ploys Expansion
Tapestry nog niet heel veel gespeeld, maar vind hem altijd wel vermakelijk. De balans is minder dan andere games van Jamey, vooral de Tapestry kaarten kunnen swingy aanvoelen, maar het is altijd leuk om te punten te maximaliseren met de resources en kaarten die je hebt.
Beetje laat waarschijnlijk (niet verwacht hier op Tweakers nog wat terug te vinden over Twilight Imperium_Anvil_ schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:09:
even een vraagje hier over de aanschaf van Twilight Imperium 4th edition : mijn neef heeft na een digitaal potje op Table top simulator de smaak nu zo te pakken dat hij het fysieke spel in huis wil halen.
Ze zijn echter overal out of stock momenteel, iemand nog tips?
https://www.despelvogel.c...ght-imperium-4th-edition/
Vergeet dan ook niet meteen de eerste uitbreiding er bij te kopen, voor €85, mocht je nog wat meer diepgang zoeken
https://www.despelvogel.c...dition-prophecy-of-kings/
(ps. TI4 is vandaag ook doorgebroken in de top5 overall op BGG)
[ Voor 4% gewijzigd door GIIANT op 14-08-2020 14:34 ]
Ik heb hem al ergens anders in voorbestelling staan.GIIANT schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:30:
[...]
Beetje laat waarschijnlijk (niet verwacht hier op Tweakers nog wat terug te vinden over Twilight Imperium), maar De Spelvogel heeft momenteel zelfs een goede aanbieding, voor €117:
Vergeet dan ook niet meteen de eerste uitbreiding er bij te kopen, voor €85, mocht je nog wat meer diepgang zoeken:
https://www.despelvogel.c...dition-prophecy-of-kings/
(ps. TI4 is vandaag ook doorgebroken in de top5 overall op BGG)
Normaal gesproken gaan we in oktober altijd naar Spiel, maar nu dat niet doorgaat hebben we volgende week een spellenweekend gepland. TI4 staat voor zondag weer op het programma.
Succes en plezier alvast! Ik moet zelf nog even volhouden tot een potje op 5 september, wat al wel "snel" gevolgd wordt door een TI4: Prophecy of Kings unbox avond, met een aantal proefrondes eind november en hopelijk een eerste 8p potje ergens in december.MADG0BLIN schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:38:
[...]
Ik heb hem al ergens anders in voorbestelling staan.
Normaal gesproken gaan we in oktober altijd naar Spiel, maar nu dat niet doorgaat hebben we volgende week een spellenweekend gepland. TI4 staat voor zondag weer op het programma.
Foamcore is niet bepaald duur (nu 97 cent per stuk van A3. Ik heb ze daar zelf een keer voor 81 cent p.s. gehaald)HellPunk schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:37:
[...]
Of dat kosteneffectief valt natuurlijk nog te bezien. Foamcore is ook niet goedkoop en voor iets als Gloomhaven heb je best wel veel nodig. Als je bovendien niet over de 'hardware' beschikt (lijmpistool e.d.) is het best wel een investering als je verder nooit inserts gaat maken.
Een lijmpistool zou ik zelf absoluut niet gebruiken bij het maken van een foamcore insert, dat gaat alleen maar rotzooi geven. Gewoon transparante kinderlijm van de Action gebruiken, dat werkt prima.
Hier twee redelijk uitgebreide inserts welke ik zelf enige tijd geleden in elkaar heb gezet. (waaronder Gloomhaven)
Al met al denk ik dat de Gloomhaven insert zo'n 4 à 5 A3 platen was. Als je dan de lijm en mesjes meetelt heeft het totaal nog geen €8 gekost.
Maaarrrrrrr, voor Frosthaven ga ik gewoon voor een zak geld een mooie insert kopen
Een foamcare insert maken is goedkoop en kan behoorlijk rustgevend zijn, maar er één voor Gloomhaven maken is wel een enorme berg werk.
Zelf heb ik niet van te voren een schets gemaakt van hoe hij eruit moest komen te zien en ben gewoon on-the-fly bezig gegaan. Dat scheelt al een hele hoop (reken)werk, maar uiteindelijk heeft de Gloomhaven insert wel iets van 5 uur gekost om te maken

Voor redelijk simpele games zal ik het nog wel doen, maar een game met zo'n hoeveelheid aan verschillende components ga ik niet snel meer doen.
foamcore is idd niet heel duur, en werkt prima. Maar moet zeggen dat het inderdaad wel erg veel werk kost. Lijmpistool inderdaad niet gebruiken zoals @Flapperbol ook al zegt, dat werkt niet. Ik gebruik zelf altijd houtlijm, dat werkt als een tierelier.
Nieuwe inserts ga ik denk ik gewoon printen. Dat is een stuk dunner, niet heel veel duurder als je kijkt naar materiaalkosten (filament is niet echt heel duur) en het is veel minder handwerk.
Nieuwe inserts ga ik denk ik gewoon printen. Dat is een stuk dunner, niet heel veel duurder als je kijkt naar materiaalkosten (filament is niet echt heel duur) en het is veel minder handwerk.
Lol, iemand die het basisspel nog niet heeft en "wat meer diepgang"nodig heeftGIIANT schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:30:
[...]
Vergeet dan ook niet meteen de eerste uitbreiding er bij te kopen, voor €85, mocht je nog wat meer diepgang zoeken:

Uitbreiding lijkt me geweldig, maar ik heb nog genoeg medespelers die na de lockdown het basispel weer opnieuw moeten leren vrees ik
Blijft jammer dat jullie letterlijk aan de andere kant van NL wonen, anders zou ik me graag aanmelden als reservespelerMADG0BLIN schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:38:
[...]
TI4 staat voor zondag weer op het programma.
[ Voor 25% gewijzigd door _Anvil_ op 14-08-2020 16:56 ]
Welke printer heb jij?TERW_DAN schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:26:
foamcore is idd niet heel duur, en werkt prima. Maar moet zeggen dat het inderdaad wel erg veel werk kost. Lijmpistool inderdaad niet gebruiken zoals @Flapperbol ook al zegt, dat werkt niet. Ik gebruik zelf altijd houtlijm, dat werkt als een tierelier.
Ik heb hier een Malyan m200 staan, maar had altijd het idee dat hij voor inserts te klein is. Die kan max zo'n 12x12 uit m'n hoofd, en voor langwerpige kaartbakjes is dat net te kort
Hier wordt alles geprint met een Prusa i3 MK3S. Dat werkt prima.Flapperbol schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:15:
[...]
Welke printer heb jij?
Ik heb hier een Malyan m200 staan, maar had altijd het idee dat hij voor inserts te klein is. Die kan max zo'n 12x12 uit m'n hoofd, en voor langwerpige kaartbakjes is dat net te kort
Bekend problem veel games wil ik wel spelen maar niet iedereen wil. Maar TI4 moet een keer gaan gebeuren. Dus heb ik nu zelf op de plank staan zodat als het gebeuren gaat dat ik het ook echt kan doen. Maar zie dat dit een game is voor een in de extreem veel tijd er tussen. Maar wel een ervaring die op de lijst moet._Anvil_ schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:28:
[...]
Lol, iemand die het basisspel nog niet heeft en "wat meer diepgang"nodig heeft![]()
![]()
Uitbreiding lijkt me geweldig, maar ik heb nog genoeg medespelers die na de lockdown het basispel weer opnieuw moeten leren vrees ikEDIT: zojuist de preorder afgetikt, nadat ik zag hoe goed de prijs was
![]()
[...]
Blijft jammer dat jullie letterlijk aan de andere kant van NL wonen, anders zou ik me graag aanmelden als reservespeler
TI4 zal wel weer op voorraad komen met de nieuwe uitbreiding maar hij is een tijdje slechter leverbaar geweest.
Ik heb hem nu ook maar wanneer hij ooit ter tafel komt eerst even corona afwachten. met 6-8 man/vrouw in een ruimte lijkt me niet echt een goed idee.
De uitbreiding gaat ook wel komen. Het is wel een super game maar de kans dat hij op de tafel is klein. Weet niet of ik de uitbreiding veel ga spelen vind het ook redelijk overdreven dat er nog meer speler bijvoegen. Mijn kamer is niet groot genoeg om iedereen een plek te geven.
Dan is mijn hobbywinkel gewoon duurFlapperbol schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:54:
[...]
Foamcore is niet bepaald duur (nu 97 cent per stuk van A3. Ik heb ze daar zelf een keer voor 81 cent p.s. gehaald)
Ik heb een Ender 3 staan, die kan 25x25 printen. Ga je niet een hele inlay in 1 keer mee printen, maar de dingen die ik tot nu toe heb gegdaan gingen prima in meerdere delen.Flapperbol schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:15:
[...]
Welke printer heb jij?
Vorige week zag ik een kopie van Scythe voorbijkomen op Marktplaats, plaatjes bekeken en zag er goed uit (niet iedereen is even eerlijk in de beschrijving). Voor een goede prijs kunnen overnemen en van de week binnen gekregen. In top staat, daar ga ik veel plezier aan beleven! 
Gisteren sinds lange tijd weer een pot Mansions of Madness gespeeld. We speelden de 10:50 to Arkham scenario welke ik nog niet eerder had gespeeld. We waren met z'n vieren en ondanks random picks een zeer gebalanceerd team. We begonnen goed van start en het verliep heel lekker tot één van de spelers een belangrijk item liet vallen. Vervolgens werden we overvallen door wat monsters en werd de speler, die eerder zijn item had moeten droppen, insane waardoor we niet lekker uitkwamen met het aantal zetten die we nog moesten doen. Uiteindelijk heeft de insane speler het spel mooi uitgespeeld om zijn eigen doel te behalen.. hij baalde eigenlijk zelf ook omdat we voelden dat we heel dicht op een succesvol einde waren.
Gisteren sinds lange tijd weer een pot Mansions of Madness gespeeld. We speelden de 10:50 to Arkham scenario welke ik nog niet eerder had gespeeld. We waren met z'n vieren en ondanks random picks een zeer gebalanceerd team. We begonnen goed van start en het verliep heel lekker tot één van de spelers een belangrijk item liet vallen. Vervolgens werden we overvallen door wat monsters en werd de speler, die eerder zijn item had moeten droppen, insane waardoor we niet lekker uitkwamen met het aantal zetten die we nog moesten doen. Uiteindelijk heeft de insane speler het spel mooi uitgespeeld om zijn eigen doel te behalen.. hij baalde eigenlijk zelf ook omdat we voelden dat we heel dicht op een succesvol einde waren.
WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream
Net een eerste spelletje https://boardgamegeek.com/boardgame/260694/catacombs-cubes achter de rug, een city builder waarin je letterlijk met blokjes de gebouwen bouwt. Bouwen doe je met allerlei blokjes, van de bekende tetromino's tot één enkel kubusje.
Op het bord liggen er telkens vier bouwplannen van gebouwen die je kan nabouwen. Elke ronde worden er sets dobbelstenen gerold waaruit iedereen om beurt een paar kiest. De blokjes die op de gekozen dobbelstenen afgebeeld zijn krijg je in je voorraad. Hiermee kan je dan later de gebouwen opzetten met de blokjes in je voorraad. De dobbelstenen hebben naast blokjes ook bonusacties te bieden: zo kun je blokjes opbreken in kleinere blokjes en meebouwen aan een paleis (voor bonuspunten).
Wat ik leuk vind is dat als je een gebouw bouwt je ook de blokjes kwijt bent die nog in je voorraad liggen (die je dus niet gebruikt hebt). Een speler kan dus niet een hele stapel verzamelen en dan telkens het gebouw met de meeste punten inpikken. Je moet ook wat flexibel zijn met de blokjes die je hebt: misschien moet je een ander gebouw neerzetten dan je eerst van plan was. Ruimtelijk inzicht is absoluut een plus in dit spel
.
Als je een gebouw af hebt leg je de bijhorende tegels in het city grid. Dit levert munten op met daarop allerlei bonusacties die je in je beurt kunt gebruiken. Het spel eindigt als het city grid vol gebouwd is (grootte hangt af van het aantal spelers).
In de handleiding staan allerlei kleine varianten die wat meer interactie geven en ook take-that toevoegen (blokjes stelen van tegenspelers), maar de basisregels voldoen prima, zeker met kinderen erbij. Ik kan wel de Monuments-uitbreiding aanbevelen. Niet voor de extra tegels, maar wel voor de 2 bijkomende soorten tetromino's die erin zitten. Die maken het bouwen toch wat interessanter.
Op het bord liggen er telkens vier bouwplannen van gebouwen die je kan nabouwen. Elke ronde worden er sets dobbelstenen gerold waaruit iedereen om beurt een paar kiest. De blokjes die op de gekozen dobbelstenen afgebeeld zijn krijg je in je voorraad. Hiermee kan je dan later de gebouwen opzetten met de blokjes in je voorraad. De dobbelstenen hebben naast blokjes ook bonusacties te bieden: zo kun je blokjes opbreken in kleinere blokjes en meebouwen aan een paleis (voor bonuspunten).
Wat ik leuk vind is dat als je een gebouw bouwt je ook de blokjes kwijt bent die nog in je voorraad liggen (die je dus niet gebruikt hebt). Een speler kan dus niet een hele stapel verzamelen en dan telkens het gebouw met de meeste punten inpikken. Je moet ook wat flexibel zijn met de blokjes die je hebt: misschien moet je een ander gebouw neerzetten dan je eerst van plan was. Ruimtelijk inzicht is absoluut een plus in dit spel
Als je een gebouw af hebt leg je de bijhorende tegels in het city grid. Dit levert munten op met daarop allerlei bonusacties die je in je beurt kunt gebruiken. Het spel eindigt als het city grid vol gebouwd is (grootte hangt af van het aantal spelers).
In de handleiding staan allerlei kleine varianten die wat meer interactie geven en ook take-that toevoegen (blokjes stelen van tegenspelers), maar de basisregels voldoen prima, zeker met kinderen erbij. Ik kan wel de Monuments-uitbreiding aanbevelen. Niet voor de extra tegels, maar wel voor de 2 bijkomende soorten tetromino's die erin zitten. Die maken het bouwen toch wat interessanter.
Mag ik vragen waar je die voor gekocht hebt? Zelf ben ik zwaar aan het twijfelen of ik Terraforming Mars moet aanschaffen. Vanavond eens wat reviews lezen en dan nog een keer gaan bedenken wat ik doe of een aanbieding afwachtenpsychoclown schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:10:
Vorige week zag ik een kopie van Scythe voorbijkomen op Marktplaats, plaatjes bekeken en zag er goed uit (niet iedereen is even eerlijk in de beschrijving). Voor een goede prijs kunnen overnemen en van de week binnen gekregen. In top staat, daar ga ik veel plezier aan beleven!
Gisteren sinds lange tijd weer een pot Mansions of Madness gespeeld. We speelden de 10:50 to Arkham scenario welke ik nog niet eerder had gespeeld. We waren met z'n vieren en ondanks random picks een zeer gebalanceerd team. We begonnen goed van start en het verliep heel lekker tot één van de spelers een belangrijk item liet vallen. 0Vervolgens werden we overvallen door wat monsters en werd de speler, die eerder zijn item had moeten droppen, insane waardoor we niet lekker uitkwamen met het aantal zetten die we nog moesten doen. Uiteindelijk heeft de insane speler het spel mooi uitgespeeld om zijn eigen doel te behalen.. hij baalde eigenlijk zelf ook omdat we voelden dat we heel dicht op een succesvol einde waren.
Hoe bedoel je? Om te spelen natuurlijkOxigeon schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:13:
[...]
Mag ik vragen waar je die voor gekocht hebt? Zelf ben ik zwaar aan het twijfelen of ik Terraforming Mars moet aanschaffen. Vanavond eens wat reviews lezen en dan nog een keer gaan bedenken wat ik doe of een aanbieding afwachten
Dat snap ik. Ik bedoelde meer het bedrag. Heb er ooit eens 55 op geboden. Werd toen niet geaccepteerd terwijl die in de winkel iets duurder was dan 55 toen zeg ik uit mijn hoofdpsychoclown schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:46:
[...]
Hoe bedoel je? Om te spelen natuurlijk
Scythe op de kop weten te tikken voor 55 inclusief verzendkosten. Eerder ook wel voor meer weg zien gaan ook niet heel gek want normaal tegen de 70 euro. Overigens is het spel nu in de aanbieding bij despelvogel (voor 60), evenals Terraforming Mars. Die laatste kan ik je zeker aanraden, van vrienden gehad voor mijn promoveren en dat steekt echt goed in elkaar met veel strategie en hoge herspeelbaarheid.
Gisteren Kwakzalvers van Kakelenburg gekocht en direct een potje gespeeld met m'n zoontje.
Conclusie, erg leuk spel!
We hebben pas 1 x gespeeld dus het is nog even aftasten wat handig/slim is om te doen.
Vanavond een potje met z'n 3-en dat zal het nog leuker maken lijkt me.
Conclusie, erg leuk spel!
We hebben pas 1 x gespeeld dus het is nog even aftasten wat handig/slim is om te doen.
Vanavond een potje met z'n 3-en dat zal het nog leuker maken lijkt me.
Louzy#2475
Afgelopen tijd weer wat gespeeld!
Gister voor de eerste keer in mijn leven Pandemic gedaan! Beetje vloeken in de kerk maar deze nog nooit gedaan. Erg leuk, snap waarom deze zo populair is geworden. Het is en een echte game en het stapt extreem makkelijk in (veel instappers zijn toch wat lichter aan de game kant). Vond daarnaast het bord en chips van goeie kwaliteit. Bord is prettig afgewerkt dat het geen licht weerkaatst met een sterke lamp erop. Spel zelf is erg leuk. Zullen we ons nog wel even mee vermaken. Lees online dat het spel last kan hebben van Alpha gamer....maar dat is volgens mij meer een sociaa/groepsl probleem dan die van het spel
Ook Sherlock Holmes, Consulting Detective gedaan! Supertof en orgineel! En dat voor 1981!
Uiteraard sherlock niet verslagen, sterker nog niet eens eerste moord opgelost. Maar wel superveel lol gehad. Leuk spel ook voor niet bordgamers of niet gamers in het algemeen. Iedereen kan wat bijdragen. Als je engels niet goed machtig bent dan zou ik het niet doen. Maar als je engels begrijpt is dit wel echt fantastisch. Verrassend hoe weinig stuff je nodig hebt om een goed spel neer te zetten
Concordia is inmiddels ook aan de collectie toegevoegd. Toppunt van elegant spel design, het is echt een superieur spel imo. Als mensen vragen, wat is goed spel design? Sla ze dan om de oren met concordia! Je bent allemaal een handelshuis/familie in het romeinse tijdperk! In tegenstelling tot veel andere bordspellen van dit soort is er hier gelukkig wel veel speler interactie! Echter is het allemaal positieve interactie! Wat dan ook weer negatief kan zijn wat je wilt je medespelers geen gratis grondstoffen geven! Van veel spellen op BGG snap ik de rating totaal niet. Concordia is een van de eerste waarbij ik de hoge ranking wel terecht vindt. Masterclass game design, zeer leuk in uitvoering, veel interactie, veel mogelijkheden en simpele regels die leidden tot complexe problemen. Top bordspel, doet me denken aan de goeie bordspellen van "vroegah".
Naast dit alles ook nog The Dunwhich Legacy gespeeld voor Arkham Horror LCG. Tja, wat kunnen we zeggen over arkham horror dat nog niet gezegd is. Naast concordia is dit het andere spel wat ik blind kan aanraden (voor de meer ervaren gamer). Het spel zelf is aan een stuk door hilarisch en uitdagend. De Dunwhich legacy was erg leuk. Goeie combo van vechten en clues zoeken. Heb de campaign twee keer moeten doorlopen voor we het haalden. De eerste keer hadden we 2 gespecialiseerde karakters (zoey en daisy), de tweede ronde twee allrounders (pete en jenny). De allrounder combinatie lijkt wel een stuk sterker te zijn, of dat past beter in onze speelstijl. Jenny was aardig maar niet heel boeiend, al is je akimbo guns neerleggen met 12 ammo wel leuk. Pete was dan een stuk interesanter qua mechanics en speelstijl. Daisy vond ik zelf ook erg leuk om te spelen, maar in de dunwhich legacy moet je eigenlijk wel 2 karakters hebben die allebei een beetje kunnen vechten op zijn minst. Enig nadeel is de prijs, maar voor de hoeveel tijd en lol is het het wel waard. Daarnaast valt het me op dat bordspellen sowieso een klasse duurder zijn dan vroeger. Het artworkd in arkham horror is fantastisch, net als de scenarios. Ze zijn creatief, thematisch en vaak sluiten de mechanics goed aan bij het Thema, iets wat ik zelf belangrijk vind.
(als mensen hier nog een bijna onaangeraakte versie van wingspan willen hebben hou ik mezelf aanbevolen
).
Kwam laatst erachter dat ik zowaar Chaos in the Old World heb. Wil deze graag nomineren voor beste-bordspel-wat-nooit-op-tafel-komt TM (ook een shoutout naar space hulk derde editie). Heeft lang geduurd, maar ik heb eindelijk geleerd dat een bordspellen kopen niet inhoud dat je ook de tijd en mensen erbij krijgt
. Als er nog mensen zijn in omgeving tilburg die een CitoW clubje willen beginnen....
Gister voor de eerste keer in mijn leven Pandemic gedaan! Beetje vloeken in de kerk maar deze nog nooit gedaan. Erg leuk, snap waarom deze zo populair is geworden. Het is en een echte game en het stapt extreem makkelijk in (veel instappers zijn toch wat lichter aan de game kant). Vond daarnaast het bord en chips van goeie kwaliteit. Bord is prettig afgewerkt dat het geen licht weerkaatst met een sterke lamp erop. Spel zelf is erg leuk. Zullen we ons nog wel even mee vermaken. Lees online dat het spel last kan hebben van Alpha gamer....maar dat is volgens mij meer een sociaa/groepsl probleem dan die van het spel
Ook Sherlock Holmes, Consulting Detective gedaan! Supertof en orgineel! En dat voor 1981!
Uiteraard sherlock niet verslagen, sterker nog niet eens eerste moord opgelost. Maar wel superveel lol gehad. Leuk spel ook voor niet bordgamers of niet gamers in het algemeen. Iedereen kan wat bijdragen. Als je engels niet goed machtig bent dan zou ik het niet doen. Maar als je engels begrijpt is dit wel echt fantastisch. Verrassend hoe weinig stuff je nodig hebt om een goed spel neer te zetten
Concordia is inmiddels ook aan de collectie toegevoegd. Toppunt van elegant spel design, het is echt een superieur spel imo. Als mensen vragen, wat is goed spel design? Sla ze dan om de oren met concordia! Je bent allemaal een handelshuis/familie in het romeinse tijdperk! In tegenstelling tot veel andere bordspellen van dit soort is er hier gelukkig wel veel speler interactie! Echter is het allemaal positieve interactie! Wat dan ook weer negatief kan zijn wat je wilt je medespelers geen gratis grondstoffen geven! Van veel spellen op BGG snap ik de rating totaal niet. Concordia is een van de eerste waarbij ik de hoge ranking wel terecht vindt. Masterclass game design, zeer leuk in uitvoering, veel interactie, veel mogelijkheden en simpele regels die leidden tot complexe problemen. Top bordspel, doet me denken aan de goeie bordspellen van "vroegah".
Naast dit alles ook nog The Dunwhich Legacy gespeeld voor Arkham Horror LCG. Tja, wat kunnen we zeggen over arkham horror dat nog niet gezegd is. Naast concordia is dit het andere spel wat ik blind kan aanraden (voor de meer ervaren gamer). Het spel zelf is aan een stuk door hilarisch en uitdagend. De Dunwhich legacy was erg leuk. Goeie combo van vechten en clues zoeken. Heb de campaign twee keer moeten doorlopen voor we het haalden. De eerste keer hadden we 2 gespecialiseerde karakters (zoey en daisy), de tweede ronde twee allrounders (pete en jenny). De allrounder combinatie lijkt wel een stuk sterker te zijn, of dat past beter in onze speelstijl. Jenny was aardig maar niet heel boeiend, al is je akimbo guns neerleggen met 12 ammo wel leuk. Pete was dan een stuk interesanter qua mechanics en speelstijl. Daisy vond ik zelf ook erg leuk om te spelen, maar in de dunwhich legacy moet je eigenlijk wel 2 karakters hebben die allebei een beetje kunnen vechten op zijn minst. Enig nadeel is de prijs, maar voor de hoeveel tijd en lol is het het wel waard. Daarnaast valt het me op dat bordspellen sowieso een klasse duurder zijn dan vroeger. Het artworkd in arkham horror is fantastisch, net als de scenarios. Ze zijn creatief, thematisch en vaak sluiten de mechanics goed aan bij het Thema, iets wat ik zelf belangrijk vind.
(als mensen hier nog een bijna onaangeraakte versie van wingspan willen hebben hou ik mezelf aanbevolen
Kwam laatst erachter dat ik zowaar Chaos in the Old World heb. Wil deze graag nomineren voor beste-bordspel-wat-nooit-op-tafel-komt TM (ook een shoutout naar space hulk derde editie). Heeft lang geduurd, maar ik heb eindelijk geleerd dat een bordspellen kopen niet inhoud dat je ook de tijd en mensen erbij krijgt
[ Voor 6% gewijzigd door Postius op 19-08-2020 09:12 ]
Op de dag dat ik op vakantie ging nog even snel langs de lokale spellen boer gelopen met de vraag voor een leuk spelletje voor 2 personen wat niet teveel ruimte en tijd kost. Iets wat we in de avond voor de tent konden spelen als de kids eindelijk slapen. De Vos in het bos aangeraden gekregen en maar meegenomen. Een relatief simpel kaartspel waarbij je slagen moet halen. Het gaat er alleen niet om dat je alles moet halen. Haal je teveel slagen in een beurt krijg je geen punten en de tegenstander wel. Omdat het van tevoren niet altijd duidelijk is wat de mogelijke strategie van de tegenstander is kan dit voor leuke situaties zorgen. Al met al vermakelijk spelletje om even snel te doen.
Ticket to Ride: Europe gisteren voor het eerst gespeeld met mn vriendin.
Had zelf alleen ervaring met Ticket to Ride: USA, en vond deze net wat leuker. Het aspect van tunnels, ferries en train stations maakt het net ietsje uitdagender.
Het feit dat de punten voor gelegde routelengtes meteen worden geteld maakt het misschien iets minder spannend, maar maakt de puntentelling wel simpeler.
Had zelf alleen ervaring met Ticket to Ride: USA, en vond deze net wat leuker. Het aspect van tunnels, ferries en train stations maakt het net ietsje uitdagender.
Het feit dat de punten voor gelegde routelengtes meteen worden geteld maakt het misschien iets minder spannend, maar maakt de puntentelling wel simpeler.
Als je met zijn 2en sopeelt en het leuk vind zou ik naar de kleinere maps kijken. Deze werken erg goed.Basekid schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:28:
Ticket to Ride: Europe gisteren voor het eerst gespeeld met mn vriendin.
Vind Europe eigenlijk alleen werken met minimaal drie en dat is niet ideaal. Vier is imo het beste aantal voor TtRE. Dan heb je best veel spanning en wordt het best een cutthroat spel, wat erg vermakelijk is. Zeker als je een beetje ervaring hebt is het vrij duidelijk wie voor welke route aan het gaan is, wordt het opeens een rete spannend spel. Ik snap die mensen ook niet die zeggen dat het puur casual is...moet je eens met mijn familie spelen
Dat gezegd te hebben, ik ben altijd wel in voor een potje TtR en er zijn maar weinig spellen waarbij ik dat heb. Zal het zelf niet heel snel voorstellen maar ik vind het altijd leuk.
(oh de eerst X aantal ronden alleen maar blind pakken is een vrij legit tactiek, 4+ locomotieven iemand?
[ Voor 7% gewijzigd door Postius op 19-08-2020 15:40 ]
India & Switzerland zijn hier de favorieten voor 2 spelers.
Net Pendulum hier ontvangen. Erg benieuwd, maar heb niet hele hoge verwachtingen.
De nieuwe uitbreiding van Tapestry, Plans and Ploys ziet er wel heel cool uit. Deze is 2 september te bestellen.
Net Pendulum hier ontvangen. Erg benieuwd, maar heb niet hele hoge verwachtingen.
De nieuwe uitbreiding van Tapestry, Plans and Ploys ziet er wel heel cool uit. Deze is 2 september te bestellen.
Chaos in the Old World is ook weer zo een game (ik heb zelf nog de Rat expansion) die in de kast staat voor het moment dat het wel op de tafel komt.
Ga wel weer uit dunnen iets te veel games nu met een hele hoop waar ik weinig zin in hem om de regels van te leren (zeker gaat conan er uit)
Ga wel weer uit dunnen iets te veel games nu met een hele hoop waar ik weinig zin in hem om de regels van te leren (zeker gaat conan er uit)
Ben jij "Champion"? Zit zelf namelijk nog te wachten op een verzendbevestiging incl. Viticulture.MADG0BLIN schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:41:
Oh, ik ga eens kijken! Het internet zegt inderdaad Nordic Countries, of India & Switzerland. Denk zelf dat ik dan voor de 2e ga (meer maps!)
TtR USA heb ik gedaan met 3, en dat was inderdaad al een stuk spannender dan met twee.
TtR USA heb ik gedaan met 3, en dat was inderdaad al een stuk spannender dan met twee.
Ja, ben Champion, al een aantal jaren. Ik verwacht dat hij deze week voor iedereen verzonden is. Dat begreep ik althans van een post van Stonemaier gisteren.Mvdbeld schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:46:
[...]
Ben jij "Champion"? Zit zelf namelijk nog te wachten op een verzendbevestiging incl. Viticulture.
Wil je een clubje beginnen van mensen die Chaos in the Old World supergaaf vinden maar het nooit kunnen doen? Met jou erbij hebben we toch al twee leden!MeZZiN schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:45:
Chaos in the Old World is ook weer zo een game (ik heb zelf nog de Rat expansion) die in de kast staat voor het moment dat het wel op de tafel komt.
/wave
Kom al een tijdje op GoT maar dit topic eigenlijk nooit gezien (shame on me) . Zijn er hier nog mensen die wat tips hebben voor coop games? Ik heb zelf Divinity gebacked op kickerstarter maar die duurt nog wel even. We spelen zelf veel The Legend of Andor maar ik merk dat ik wel toe ben aan iets nieuws.
Kom al een tijdje op GoT maar dit topic eigenlijk nooit gezien (shame on me) . Zijn er hier nog mensen die wat tips hebben voor coop games? Ik heb zelf Divinity gebacked op kickerstarter maar die duurt nog wel even. We spelen zelf veel The Legend of Andor maar ik merk dat ik wel toe ben aan iets nieuws.
PSN: Brwmaster
Mijn favoriet is Eldrich Horror, maar be prepared to lose often.Br3wmaster schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:50:
/wave
Een gestroomlijnde variant daarvan is Mansions of Madness 2nd Edition. Vind ik ook erg leuk.
Dan heb je natuurlijk ook nog Pandemic
Thanks voor de tips. Verliezen is niet erg! Ik zal ze is gaan bekijken.Basekid schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:53:
[...]
Mijn favoriet is Eldrich Horror, maar be prepared to lose often.
Een gestroomlijnde variant daarvan is Mansions of Madness 2nd Edition. Vind ik ook erg leuk.
Dan heb je natuurlijk ook nog Pandemic
Nu één keer gespeeld. Ik vind hem wel leuk maar ik merkte dat je behoorlijk gebruik moet maken van de visitor cards om competitief te zijn; we speelden met zijn drieën en ik focuste als enige op een efficiënte farm te bouwen maar daarmee kwam ik toch net tekort aan het eind omdat mijn tegenstanders meer visitors gebruikten.Mvdbeld schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:57:
[...]
Na de nieuwsbrief van Stonemaier toch pendulum besteld. Zat al een tijd naar Viticulture the kijken dus pendulum gelijk mee besteld. Uiteraard met alle uitbreidingen (ik houd nou eenmaal van stuff!?).Wat vinden we hier van Viticulture?
- Viticulture Essential Edition
- 72 metal lira coins
- Tuscany Essential Edition
- Moor Visitors Expansion
- Visit from the Rhine Valley
- Pendulum
[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 19-08-2020 15:56 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik heb Lord of the Rings: Journeys in Middle Earth onlangs voor m'n verjaardag gekregen. Erg gaaf coöperatief spel wat mij betreft! Je hebt er wel een ipad of laptop bij nodig om de app te gebruiken, maar ik vind dat juist een voordeel omdat de app dan allerlei dingen voor je bijhoudt en aangeeft.Br3wmaster schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:50:
/wave
Dat is geen probleem ga die ook nog even bekijken. Bedankt voor alle tips allemaalassifv schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:10:
[...]
Ik heb Lord of the Rings: Journeys in Middle Earth onlangs voor m'n verjaardag gekregen. Erg gaaf coöperatief spel wat mij betreft! Je hebt er wel een ipad of laptop bij nodig om de app te gebruiken, maar ik vind dat juist een voordeel omdat de app dan allerlei dingen voor je bijhoudt en aangeeft.
Hoeveel mensen en wat voor publiek? (en waarom moet het coop zijn?)Br3wmaster schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:50:
/wave
Ik hou zelf nauwelijks van co-op games maar de juiste vind ik weer vrij brilliant.
DealPostius schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:50:
[...]
Wil je een clubje beginnen van mensen die Chaos in the Old World supergaaf vinden maar het nooit kunnen doen? Met jou erbij hebben we toch al twee leden!
Ik heb alleen een lijst van die games:
- Dune
- Chaos in the older world
- Forbidden stars
- Xia
Allemaal goede games alleen tijd en mensen vinden is soms lastig.
Daarom ga ik maar eens al mijn games door en welke games ik bewaar omdat het wel ga spelen maar voor een paar keer ooit een keer en welke vaak wil spelen en welke super tof zijn en dat zijn er ook een hoop maar of ze ooit echt op te tafel komen is zo klein omdat andere games gewoon net even beter zijn.
Tijd wel weer fireball island te gaan spelen het mindere weer is op komst en dan kunnen we weer lekker binnen spelen.
[ Voor 31% gewijzigd door MeZZiN op 19-08-2020 17:07 ]
Holy shit gozer dat is best wel een dik lijstjeMeZZiN schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:05:
[...]
Deal
- Dune
- Forbidden stars
- Xia
Daarom ga ik maar eens al mijn games door en welke games ik bewaar omdat het wel ga spelen maar voor een paar keer ooit een keer en welke vaak wil spelen en welke super tof zijn en dat zijn er ook een hoop maar of ze ooit echt op te tafel komen is zo klein omdat andere games gewoon net even beter zijn.
Tijd wel weer fireball island te gaan spelen het mindere weer is op komst en dan kunnen we weer lekker binnen spelen.
Zijn precies alle games die op mijn lijstje staan maar die ik nooit ga kopen.....ik heb wel mazzel dat mijn vriendin zware games wel vet vind! Maar die heftige 4p games....dat is toch wel het toppunt van bordspellen.
En even...hoe is fireball island? Is het puur een gimmick of niet?....ziet eruit als iets wat ik leuk kan vinden, zo'n spel wat je na X bier op tafel zet met 4 vrienden (die je vroeger nog wel had)
Hier ook vergelijkbare 'problemen'. Het scheelt dat mijn vriendin iets als Through the Ages of Roads & Boats nog wel kan waarderen. Maar een pot met meerdere spelers gebeurt niet zo snel. Mijn kopie van 1830 heeft ook pas twee plays erop staan (waarvan één met maar twee spelers), puur omdat't nogal lastig is om mensen erin geïnteresseerd te krijgen. Die speelt mijn vriendin dan weer niet, omdat letterlijk spreadsheet management niet zo haar ding is. Ja, beide potjes die ik heb gespeeld hebben we met een gedeelde Google sheet gewerkt omdat dat papieren geld écht te veel tijd kostMeZZiN schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:05:
[...]
Deal
- Dune
- Forbidden stars
- Xia
Ah well, ik denk dat ik't qua zware games al prima getroffen heb. Alles dat met twee leuk is kunnen we in ieder geval spelen
Ticking away, the moments that make up a dull day
In order geval 2 spelers haha. En ja waarom Coop... Mijn vrouw en ik worden allebei bloed fanatiek als we tegen elkaar spelen en dat maakt het er niet gezelliger op haha.Postius schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:53:
[...]
Hoeveel mensen en wat voor publiek? (en waarom moet het coop zijn?)
Ik hou zelf nauwelijks van co-op games maar de juiste vind ik weer vrij brilliant.
3Postius schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:50:
[...]
Wil je een clubje beginnen van mensen die Chaos in the Old World supergaaf vinden maar het nooit kunnen doen? Met jou erbij hebben we toch al twee leden!
Dat is met TtR USA ook het geval. Maar dat hoef je niet te doen, net als bij TtR Europe. De enige waarbij het echt noodzakelijk is (zo uit m'n hoofd) is TtR UK en TtR Heart of Africa, omdat je daar modifiers hebt die de score per route kunnen beïnvloeden. Maar met Europe heb je dat niet. Ik tel de routes daarom eigenlijk altijd aan het einde pas.Basekid schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:28:
Descent. Of Mechs vs MinionsBr3wmaster schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:50:
/wave
En Nordic Countries niet te vergeten!MADG0BLIN schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:41:
Een wat nieuwere coop game is "Horrified: Universal Monsters Strategy Game". Erg leuk en uitdagend spel, theme is ook erg goed.
PSN: http://psnprofiles.com/TheKillingBean | Xbox Live: https://www.xboxgamertag.com/search/TheKillingBean
Ik wil ook best naar Tilburg crossen voor een potje hoor, hier in Middelburg worden de live games TI4 binnen afzienbare tijd weer opgestart overigensPostius schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:50:
[...]
Herkenbaar, ik heb Twilight Struggle aangeschaft om tegen mijn vriendin te spelen.. niet normaal hoe fanatiek dat werd. Eerste pot won ik omdat ik de regels beter kende, 2e pot kwam ze met de Russen op 19(!!!) van de 20 punten waarna ik toch nog wist te winnen met de USA (ze was NOT amused toenBr3wmaster schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:45:
[...]
In order geval 2 spelers haha. En ja waarom Coop... Mijn vrouw en ik worden allebei bloed fanatiek als we tegen elkaar spelen en dat maakt het er niet gezelliger op haha.
Als Conan er met Tweakers korting uit mag, doe dan maar een PB graag[b]MeZZiN schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:45:[/b
Regels leren vind ik nooit zo'n issue, youtube filmpjes of vrienden die het op zich nemen zijn ook een optie.
[ Voor 61% gewijzigd door _Anvil_ op 20-08-2020 09:25 ]
Ik dacht dat alle verzorgingstehuizen in zeeland nog dicht waren?_Anvil_ schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:18:
[...]
Ik wil ook best naar Tilburg crossen voor een potje hoor, hier in Middelburg worden de live games TI4 binnen afzienbare tijd weer opgestart overigens
Haha precies dat dus. Gevolg is dat potje 4 er nooit meer komt en het spel onder een dikke laag stof beland. Ga vanavond in ieder geval het Lord of the rings spel aanschaffen. Deze lijkt ons beide erg leuk_Anvil_ schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:18:
[...]
Herkenbaar, ik heb Twilight Struggle aangeschaft om tegen mijn vriendin te spelen.. niet normaal hoe fanatiek dat werd. Eerste pot won ik omdat ik de regels beter kende, 2e pot kwam ze met de Russen op 19(!!!) van de 20 punten waarna ik toch nog wist te winnen met de USA (ze was NOT amused toen) en de 3e pot ben ik afgedroogd, een onverwachte OPEC kaart gaf haar de lang verwachte overwinning, inclusief dansje etc.
[...]
Tnx Dat is ook wel mijn lijst van lastig ter tafel komende games + die ook nog veel tijd nemen. Xia heb ik maar 1 keer kunnen spelen en dat was al een hele ochtend inclusief de regels door akkeren.Postius schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:14:
[...]
Holy shit gozer dat is best wel een dik lijstje![]()
![]()
woon je toevallig in Brabant?
![]()
Zijn precies alle games die op mijn lijstje staan maar die ik nooit ga kopen.....ik heb wel mazzel dat mijn vriendin zware games wel vet vind! Maar die heftige 4p games....dat is toch wel het toppunt van bordspellen.
En even...hoe is fireball island? Is het puur een gimmick of niet?....ziet eruit als iets wat ik leuk kan vinden, zo'n spel wat je na X bier op tafel zet met 4 vrienden (die je vroeger nog wel had)
Nee helaas ik woon in de kop van noord holland.
Fireball island is een top game. Ja het is random game af en toe maar het is wel gemaakt dat je genoeg invloed op wat je doet het is geen role en move meer waardoor je echt controle heb op de uitkomst maar tja de randomness van vulkar is natuurlijk de grootste lol van de game. Dus hoe goed je bent je kan gewoon pech hebben. Maar de impact is beperkt. Plus als je dan vulkar hart gestolen heb krijg je run naar de Hello-copter het is gewoon best een goede game geworden. Component quality is geweldig echt super mooi gedaan. Thematisch prachtig klopt helemaal. Zou wel dat extra dek er bij kopen de TREASURE TROVE . Alle expansions zijn de moeite waard behalve the cutlass expansion die kan je missen maar wel tof om natuurlijk compleet te maken. Alleen de box waar de game in komt is waarde loos. Weet niet wat ze bezielde maar voor deze game had je verwacht dat er een stevige doos omheen zou zitten. Helaas. Dus dat wordt of een DIY projectje om een goede doos er van te maken of de kist van de broken token te kopen alleen dat is weer zo duur.
Conclusie een super toffe game met kids of volwassenen die graag willen spelen en fun willen hebben en het niet serieus nemen (bier helpt denk ik wel) Zeker als de ballen gaan rollen wordt het echt leuk. Je kan nog een paar kleine expansion doen zoals de tiger expansion die maken het net weer even leuker. Maar de basis is al prima.
Net nog wel warehouse 13 op de kop getikt zeker geen top game maar wel thematisch tof omdat ik redelijk groot fan van de serie bent.
Grappig, hier ook een liefhebber van deze serie en van bordspellen, waar heb je deze op de kop getikt als ik vragen mag?MeZZiN schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:10:
[...]
Net nog wel warehouse 13 op de kop getikt zeker geen top game maar wel thematisch tof omdat ik redelijk groot fan van de serie bent.
Snag it, bag it, tag it
Spirit Island hebben mijn vrouw en ik in maart gekocht en inmiddels al een pot of 20 gespeeld. Duurt 1.5 tot 2 uur en is redelijk uitgebreid en relatief complex.Br3wmaster schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:50:
/wave
Is een totaal ander soort spel dan Eldritch of Mansions, minder verhalend, minder zoektocht, geen dungeoncrawler.
Juist samen op/om een bord met veel tegenstanders (kolonisten) en dan bepalen hoe je deze gaat verjagen.
Ook moeilijk om te winnen, dus goed om na te babbelen over wat er is gebeurd.
(Heb zelf inmiddels de uitbreidingen in voorbestelling staan)
Welke spellen spelen jullie nog meer samen (als ik vragen mag).DaWayne schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:32:
[...]
Spirit Island hebben mijn vrouw en ik in maart gekocht en inmiddels al een pot of 20 gespeeld. Duurt 1.5 tot 2 uur en is redelijk uitgebreid en relatief complex.
Is een totaal ander soort spel dan Eldritch of Mansions, minder verhalend, minder zoektocht, geen dungeoncrawler.
Juist samen op/om een bord met veel tegenstanders (kolonisten) en dan bepalen hoe je deze gaat verjagen.
Ook moeilijk om te winnen, dus goed om na te babbelen over wat er is gebeurd.
(Heb zelf inmiddels de uitbreidingen in voorbestelling staan)
De reden dat ik dat vraag is omdat spirit island nogal internet hype heeft, en ik al lang geleden heb gemerkt dat BBG ratings niet echt overeenkomen met mijn fun van een spel. Het feit dat multiplayer solitaire games uberhaubt bestaan vind ik eigenlijk al een drama
Is er afwisseling in de beslissingen die je maakt? Het lijkt mij op het eerste oog een spel waarbij je als je wat tactisch onderlegd bent best snel de optimale moves uitvindt. Ik snap dat er verschillende goden zijn etc, maar zie een spel als scythe b.v. waarbij het al redelijk uitgedokterd is wat de optimale openingszetten zijn. Ik vind juist een stuk randomness/onvoorspelbaarheid erg leuk. Zit dit een beetje in spirit island?
Voorheen speelden we geen spelletjes meer, het competitieve aspect had geen goede uitwerking op onze quality time zal ik maar zeggen. Zijn via nieuwe buren met COOP in aanraking gekomen (kende het daarvoor ook helemaal niet). Hebben sindsdien o.a. gloomhaven, Andor, Harry Potter, Mansions of Madness, Arkham Horror TCG en the Crew gespeeld.Postius schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:46:
[...]
Welke spellen spelen jullie nog meer samen (als ik vragen mag)?
Is er afwisseling in de beslissingen die je maakt? Het lijkt mij op het eerste oog een spel waarbij je als je wat tactisch onderlegd bent best snel de optimale moves uitvindt. Ik snap dat er verschillende goden zijn etc, maar zie een spel als scythe b.v. waarbij het al redelijk uitgedokterd is wat de optimale openingszetten zijn. Ik vind juist een stuk randomness/onvoorspelbaarheid erg leuk. Zit dit een beetje in spirit island?
Ik merk dat ik niet altijd in de mood ben voor Dungeon crawlers. En het is wel vaak hetzelfde verhaal. Soms wil ik gewoon schuiven met poppetjes en kaarten uitspelen zonder al teveel flavor text zal ik maar zeggen.
Bij Spirit Island is het principe ook hetzelfde iedere keer. De enige randomness zit in waar die klojo's van een kolonisten deze beurt gaan exploten, bouwen en vechten. De acties van de kolonisten zijn verder 'voorspelbaar' en hier ga je je strategie op baseren.
Verder is die strategie wel echt spirit afhankelijk en ook afhankelijk van de combinatie van de spirits. Hierdoor zal je de 1e keer meer samen moeten spelen dan de andere keer. De grote hoeveelheid major en minor power die beschikbaar zijn brengen ook andere mogelijkheden met zich mee.
Met behulp van adversaries kan je de moeilijkheidsgraad omhoog gooien. We zitten nu op level 7 vd 10.
Mijn vrouw vindt de basis genoeg, maar ik wilde wel graag extra spirits om zo meer mogelijkheden te hebben en heb daarom de uitbreidingen uit staan.
Qua internethype heb ik geen idee, dit was een aanrader van onze spellenwinkel en ik ben die man er nog altijd dankbaar voor. Spel zit qua mechanismes e.d. namelijk gewoon onwijs goed in elkaar. Tot 2 of 3 rondes voor het eind heb je altijd nog het gevoel dat je gaat verliezen, terwijl we uiteindelijk bijna altijd weten te winnen.
P.s. ik heb gisteren Uprising gebacked op kickstarter, doet mij wel enigszins denken aan SI.
Yep Snag IT, Bag IT and Tag IT.Cujo74 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:18:
[...]
Grappig, hier ook een liefhebber van deze serie en van bordspellen, waar heb je deze op de kop getikt als ik vragen mag?
Snag it, bag it, tag it
Ik had via het BBG market . Was uit België helaas nu alleen maar 1 uit de VS. Was 1 keer gespeeld + de leena ks promo. Mijn kamer is bijna net W13 iets te veel zut en zooi gekocht over de jaren. Tijd voor een clean up (voornamelijk van de games die echt niet ter tafel komen.) Denk dat wel een paar KS games uit moeten omdat 1 toch niet zo goed zijn of ik speel ze niet. 2 ruimte nog moet komen voor wat normale uitgaveen van de normale uitgevers.
Geen idee of hij echt heel goed is maar thematisch kan het niet stuk. Wil nog fortune of glory ook toevoegen de game zelf is ok maar thema is geniaal lijkt het.
Wat doen jullie trouwens met alle expansion dozen en dozen die over zijn. Ik gooi de games meestal in 1 doos en dan de expansion gooi ik weg (behalve the scythe dan die zijn gewoon te mooi) Zit er aan te denk om ze anders maar in te pakken en op zolder te zetten of iets maar goed kan ik ze net zo goed weg gooien dan doe ik er ook weinig mee.
Ik flikker alles wegMeZZiN schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:54:
[...]
Yep Snag IT, Bag IT and Tag IT.
Ik had via het BBG market . Was uit België helaas nu alleen maar 1 uit de VS. Was 1 keer gespeeld + de leena ks promo. Mijn kamer is bijna net W13 iets te veel zut en zooi gekocht over de jaren. Tijd voor een clean up (voornamelijk van de games die echt niet ter tafel komen.) Denk dat wel een paar KS games uit moeten omdat 1 toch niet zo goed zijn of ik speel ze niet. 2 ruimte nog moet komen voor wat normale uitgaveen van de normale uitgevers.
Geen idee of hij echt heel goed is maar thematisch kan het niet stuk. Wil nog fortune of glory ook toevoegen de game zelf is ok maar thema is geniaal lijkt het.
Wat doen jullie trouwens met alle expansion dozen en dozen die over zijn. Ik gooi de games meestal in 1 doos en dan de expansion gooi ik weg (behalve the scythe dan die zijn gewoon te mooi) Zit er aan te denk om ze anders maar in te pakken en op zolder te zetten of iets maar goed kan ik ze net zo goed weg gooien dan doe ik er ook weinig mee.
Maar is het dan ook zo dat als je b.v. een combinatie speelt die je kent dat er eigenlijk maar een paar beperkte openingszetten zijn?DaWayne schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:17:
[...]
Voorheen speelden we geen spelletjes meer, het competitieve aspect had geen goede uitwerking op onze quality time zal ik maar zeggen. Zijn via nieuwe buren met COOP in aanraking gekomen (kende het daarvoor ook helemaal niet). Hebben sindsdien o.a. gloomhaven, Andor, Harry Potter, Mansions of Madness, Arkham Horror TCG en the Crew gespeeld.
Ik merk dat ik niet altijd in de mood ben voor Dungeon crawlers. En het is wel vaak hetzelfde verhaal. Soms wil ik gewoon schuiven met poppetjes en kaarten uitspelen zonder al teveel flavor text zal ik maar zeggen.
Bij Spirit Island is het principe ook hetzelfde iedere keer. De enige randomness zit in waar die klojo's van een kolonisten deze beurt gaan exploten, bouwen en vechten. De acties van de kolonisten zijn verder 'voorspelbaar' en hier ga je je strategie op baseren.
Verder is die strategie wel echt spirit afhankelijk en ook afhankelijk van de combinatie van de spirits. Hierdoor zal je de 1e keer meer samen moeten spelen dan de andere keer. De grote hoeveelheid major en minor power die beschikbaar zijn brengen ook andere mogelijkheden met zich mee.
Met behulp van adversaries kan je de moeilijkheidsgraad omhoog gooien. We zitten nu op level 7 vd 10.
Mijn vrouw vindt de basis genoeg, maar ik wilde wel graag extra spirits om zo meer mogelijkheden te hebben en heb daarom de uitbreidingen uit staan.
Qua internethype heb ik geen idee, dit was een aanrader van onze spellenwinkel en ik ben die man er nog altijd dankbaar voor. Spel zit qua mechanismes e.d. namelijk gewoon onwijs goed in elkaar. Tot 2 of 3 rondes voor het eind heb je altijd nog het gevoel dat je gaat verliezen, terwijl we uiteindelijk bijna altijd weten te winnen.
P.s. ik heb gisteren Uprising gebacked op kickstarter, doet mij wel enigszins denken aan SI.
Of is het wel open genoeg dat je altijd meerdere opties en mogelijkheden hebt? Probleem wat voor mij bij veel spellen terug komt van dit soort categorieen, is dat na een paar plays heb je wel de optimale zetten door. En gezien deze vaak veel optimaler zijn dan alle andere valt automatisch alle keus eigenlijk weg. Is dit bij spirit island ook zo of valt dat wel mee?
Jein. De betere zetten zijn er wel, maar niet zo obvious als bij de meeste spellen. Bovendien hangt veel af van waar de kolonisten aanvallen (=min of meer random bepaald) en waar jij aanwezig bent.Postius schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:23:
[...]
Maar is het dan ook zo dat als je b.v. een combinatie speelt die je kent dat er eigenlijk maar een paar beperkte openingszetten zijn?
Of is het wel open genoeg dat je altijd meerdere opties en mogelijkheden hebt? Probleem wat voor mij bij veel spellen terug komt van dit soort categorieen, is dat na een paar plays heb je wel de optimale zetten door. En gezien deze vaak veel optimaler zijn dan alle andere valt automatisch alle keus eigenlijk weg. Is dit bij spirit island ook zo of valt dat wel mee?
Die combo bepaald de move die je als beste kunt doen.
Elke spirit heeft nog innate powers die vaak heel krachtig zijn, om deze te unlocken moet je daarvoor weer de juiste extra powercards toevoegen aan je hand/deck. (Ook hier veel keuzevrijheid/keuzestress)
Repetitie zit er wel in omdat de kolonisten elke beurt dezelfde soort acties uitvoeren. Daarbij lijken het wel auditors, want ze komen natuurlijk altijd daar waar je ze niet hebben wilt...
Zoals gezegd, hier een stuk of 20 potten gespeeld (voor €65 voor mij een goede investering). Voor mij nu tijd om uit te breiden en daarmee meer opties en spirits te krijgen om zo weer zeker 20 avonden te kunnen spelen.
Strict genomen heeft elke spirit een ideale openingszet. Je start met dezelfde starthand en ‘innate abilities’. Maar in mijn ogen is het mooie aan Spirit island dat je vanuit het basisspel vrij veel variatie hebt. Je kunt scenario’s spelen én tegenstanders toevoegen. Ik vind zelf de tegenstanders erg leuk omdat ze een nieuwe uitdaging geven en daarnaast hebben alle tegenstanders een basis-regel die ze toevoegen maar daar bovenop nog 6 difficulty-stappen hebben die ze nóg pittiger maken.
Dit gecombineerd met de keuze voor verschillende spirits maakt geen enkel spel hetzelfde.
Aanvullend, als je te makkelijk wint dan ‘moet’ je de difficulty omhoog zetten. Dan kun je meta-gaming doen; welke spirit werkt goed tegen welke tegenstander, maar je kunt ook een random island met random spirits en tegenstander spelen en kijken of je er uit komt.
De twee uitbreidingen (1 verkrijgbaar, de andere KS wordt nu uitgeleverd) voegen een event-deck toe die een extra laag randomness toevoegen; hiermee komt in mijn beleving het eiland ook tot leven. Soms met hele pittige keuzes die je moet maken.
Dit gecombineerd met de keuze voor verschillende spirits maakt geen enkel spel hetzelfde.
Aanvullend, als je te makkelijk wint dan ‘moet’ je de difficulty omhoog zetten. Dan kun je meta-gaming doen; welke spirit werkt goed tegen welke tegenstander, maar je kunt ook een random island met random spirits en tegenstander spelen en kijken of je er uit komt.
De twee uitbreidingen (1 verkrijgbaar, de andere KS wordt nu uitgeleverd) voegen een event-deck toe die een extra laag randomness toevoegen; hiermee komt in mijn beleving het eiland ook tot leven. Soms met hele pittige keuzes die je moet maken.
Ik wel even een lijstje maken moet het wel compleet verkopen door mijn verhuizing zijn wat dingen verplaatst geraakt.Postius schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:23:
[...]
Ik flikker alles wegmaar ik heb niet zoveel geduld voor dingen die ik nooit meer ga gebruiken, en je verzamelt al zo snel zoveel troep in huis . Al heb ik wel bv mijn memoir 44 gereedschapkist behangen met memoir 44 dingetjes voor ik ze allemaal heb weggegooid. Maar ik heb weinig last van nostalgie en hou van opgeruimde spullen. Stuur me is een PB met de spellen die je wilt verkopen
Zojuist deze binnen gekregen. De game die voor de video gebruikt is, ik kwam er op de Track & Trace achter dat het verzonden was door Nox' Spellenzolder 
Jaren geleden eens gespeeld op een GoT meet, ik vond het vermakelijk om te spelen en de artwork/sfeer van het spel echt geweldig. Ik had het er afgelopen weekend over met een medewerker van de plaatselijke gamestore en dacht er later aan om eens op Marktplaats te kijken. Voor een leuk prijsje over kunnen nemen en hij is nog als nieuw
Jaren geleden eens gespeeld op een GoT meet, ik vond het vermakelijk om te spelen en de artwork/sfeer van het spel echt geweldig. Ik had het er afgelopen weekend over met een medewerker van de plaatselijke gamestore en dacht er later aan om eens op Marktplaats te kijken. Voor een leuk prijsje over kunnen nemen en hij is nog als nieuw
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Indien hier iemand iets van Arcadia Quest te koop wil aanbieden of ergens te koop heeft staan hou ik me aanbevolen. Ik ben zelf in het bezit van: Inferno, Whole lotta Lava, Poison Dragon en Hell of a Box.
Ik heb ze allemaal op zolder liggen, maar echt handig is het niet, want het zijn er best veel en ze nemen best wat ruimte in. Zo zijn de uitbreidingsdozen van Istanbul net zo groot als die van het originele spel, maar alles past in de originele doos. Nu ben ik in de regel wel van het bewaren, maar zit er nu wel aan te denken veel van die dingen weg te doen, want het is niet alsof ik er ooit echt iets mee ga doen.MeZZiN schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:54:
Denk dat ik de mooiste maar weer bewaar de rest gaat de kachel in heb ik er toch nog iets aan. Maar sommige uitbreidings dozen zijn insane groot. Maar ook goede hoor zoals van rebellion die was erg schattig.
Ik heb hem nu ook liggen zeker vermakelijk niet zo uitgebreid als Battle star galactica. Maar stukken makkelijker om op de tafel te krijgen.Demo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:25:
Zojuist deze binnen gekregen. De game die voor de video gebruikt is, ik kwam er op de Track & Trace achter dat het verzonden was door Nox' Spellenzolder
[ Voor 66% gewijzigd door MeZZiN op 20-08-2020 16:47 ]
@Jajofisher Kan je mij wellicht nig een leuke 2p coop aanraden die past in het straatje van spirit island?
Leuk! Nu kan het echte werk beginnen want geschilderde miniaturen schijnen beter te vechten
Sorastro op Youtube heeft goede tips om deze miniaturen te schilderen.
Op BGG vond ik een mooie set PDF tekeningen om een foamcore insert te maken, inclusief zelf printbare tabbladen zodat je de kaarten mooi gesorteerd hebt.
:strip_exif()/f/image/Sjiy63rlGUqaEsvT1VAsyWxc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G9ui35I8trX1IL9d2I89JzD0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tTZBHjiU2kUR2VL8KsjjCmQ8.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn mijn work-in-progress miniaturen, vooral de basis waar ze op staan ga ik nog wat mooier maken.
:strip_exif()/f/image/ZYmzbTqVRNg4CHYE7y6T4a3i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2u4J0kekCJ93Zc0QXcMtD3g3.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee eigenlijk niet, maar zoveel coop-DaWayne schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:31:
@Jajofisher Kan je mij wellicht nig een leuke 2p coop aanraden die past in het straatje van spirit island?
spellen aan de hogere kant qua complexiteit heb ik niet gespeeld.
Ik denk dat qua stijl van 1 ‘potje’ op een bepaalde manier Gloomhaven wel te vergelijken is (variable player power, coop zonder quarterbacking). Ik zie dat ook wel als een puzzel tot een zo optimale beurt en daarna telkens een soort reset. Maar daar houdt de vergelijking wel op, het is tegelijk ook een heel ander soort spel!
Als je een toffe Coop wilt Burgle Bros klopt helemaal kan pittig zijn maar veel voldoening als je gewonnen hebt.

QFTMeZZiN schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:33:
Als je een toffe Coop wilt Burgle Bros klopt helemaal kan pittig zijn maar veel voldoening als je gewonnen hebt.
[Afbeelding]
Een van m'n leukste coops die ik heb eigenlijk, naast de klassiekers als Pandemic en Flashpoint.
Geen idee of die weer fatsoenlijk te verkrijgen is, ik heb 'm nooit heel veel in de winkels gezien, terwijl de KS heel succesvol was.
Damn ziet er nice uit. Zo'n opberg set kan ik ook wel gebruiken haha. Netjes geschilderd ook. Ik zal mijn vrouw vragen om ze extra mooi te schilderen. Wie weet vechten ze dan nog wel beter haha.assifv schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:43:
[...]
Leuk! Nu kan het echte werk beginnen want geschilderde miniaturen schijnen beter te vechten
Sorastro op Youtube heeft goede tips om deze miniaturen te schilderen.
Op BGG vond ik een mooie set PDF tekeningen om een foamcore insert te maken, inclusief zelf printbare tabbladen zodat je de kaarten mooi gesorteerd hebt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit zijn mijn work-in-progress miniaturen, vooral de basis waar ze op staan ga ik nog wat mooier maken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar serieus ziet er goed uit
https://www.fowers.games/products/burgle-bros Je kan hem bij hun bestellen het is alleen niet goedkoop voor de grote van de doos maar wat een dijk van een game in die kleine doos.TERW_DAN schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:33:
[...]
QFT
Een van m'n leukste coops die ik heb eigenlijk, naast de klassiekers als Pandemic en Flashpoint.
Geen idee of die weer fatsoenlijk te verkrijgen is, ik heb 'm nooit heel veel in de winkels gezien, terwijl de KS heel succesvol was.
Wil nog wel deel 2 ook hebben maar goed eentje voor de toekomst.
Met wat mazzel heb ik die begin oktober in huis, dat is de status van de Kickstarter op het moment in ieder geval.MeZZiN schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:36:
[...]
Wil nog wel deel 2 ook hebben maar goed eentje voor de toekomst.
Stiekem hoop ik dat ze dan ook nog een gamemodus bedenken waarbij deel 1 en 2 door elkaar gebruikt kunnen worden.
Zonder dollen maar waarom zou je in godsnaam een game van kickstarter halen?TERW_DAN schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:16:
[...]
Met wat mazzel heb ik die begin oktober in huis, dat is de status van de Kickstarter op het moment in ieder geval.
Stiekem hoop ik dat ze dan ook nog een gamemodus bedenken waarbij deel 1 en 2 door elkaar gebruikt kunnen worden.
Kans op een miskoop is gigantisch. (om nog maar te zwijgen van typfouten etc)
In ander licht, iemand geintresseerd in een nauwelijks gebruikte versie van Wingspan?
[ Voor 11% gewijzigd door Postius op 21-08-2020 11:59 ]
Een of meerdere van onderstaande, naast de reguliere "ziet er leuk uit, lijkt me wel wat":Postius schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:39:
[...]
Zonder dollen maar waarom zou je in godsnaam een game van kickstarter halen?
Kans op een miskoop is gigantisch. (om nog maar te zwijgen van typfouten etc)
In ander licht, iemand geintresseerd in een nauwelijks gebruikte versie van Wingspan?
- bekende uitgever/designer waar je vertrouwen in hebt
- playthroughs / prototype reviews dus een goed beeld van wat je koopt
- lagere prijs of meer meuk inbegrepen
- resale value dus beperkt risico (tegenwoordig meer een gok dan vroeger)
- superleuke campaign die je enthousiast maakt en houdt (met inderdaad risico dat het resultaat tegenvalt)
Ik heb ernstig getwijfeld over deel 2, maar nondeju wat was ie duur. Heb de eerste tweedehands met wat geluk voor een prikkie op de kop kunnen tikken, hopelijk in de toekomst weer dat gelukTERW_DAN schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:16:
[...]
Met wat mazzel heb ik die begin oktober in huis, dat is de status van de Kickstarter op het moment in ieder geval.
[ Voor 23% gewijzigd door Bundin op 21-08-2020 12:11 ]
Gisteravond voor het eerst sinds lange tijd weer eens een vriend over de vloer om te boardgamen. Het werd een potje Container. Ik vind't een heerlijk spel, al is'ie met drie wel lastig. Het is namelijk goed mogelijk om de in-game economie als spelergroep dusdanig om zeep te helpen dat er te weinig geld in het spel is om het leuk te houden. Onze hele pot heeft ook een beetje tegen die grens aangehangen. Omdat de complexiteit van het spel vrijwel volledig uit de spelers komt, en niet uit de regels, heb ik nu na drie potjes ook nog steeds heel weinig idee van zinnige strategieën. Ik heb wel alledrie de potjes gewonnen, maar da's meer geluk dan wijsheid. En misschien nét wat meer wil om snel door te rekenen wat een lading containers voor mij en eventueel voor de andere spelers waard is 
Al met al een leuke pot, en als het hele coronagedoe weer achter ons ligt hoop ik'm ook weer met meer mensen op tafel te krijgen
Al met al een leuke pot, en als het hele coronagedoe weer achter ons ligt hoop ik'm ook weer met meer mensen op tafel te krijgen
Ticking away, the moments that make up a dull day
Misschien ben ik te praktisch maar als consument heb je daar toch allemaal niks aan?Bundin schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:09:
[...]
Een of meerdere van onderstaande, naast de reguliere "ziet er leuk uit, lijkt me wel wat":En natuurlijk is FOMO in sommige gevallen een motivator
- bekende uitgever/designer waar je vertrouwen in hebt
- playthroughs / prototype reviews dus een goed beeld van wat je koopt
- lagere prijs of meer meuk inbegrepen
- resale value dus beperkt risico (tegenwoordig meer een gok dan vroeger)
- superleuke campaign die je enthousiast maakt en houdt (met inderdaad risico dat het resultaat tegenvalt)
[...]
Ik heb ernstig getwijfeld over deel 2, maar nondeju wat was ie duur. Heb de eerste tweedehands met wat geluk voor een prikkie op de kop kunnen tikken, hopelijk in de toekomst weer dat geluk
Ik zou liever dan een bordspel kopen wat ik NU kan spelen en dan als de kickstarter game uitkomt even reviews checken en kan je dan altijd nog kopen.
Je hebt er als consument toch 0,0 baat/voordeel bij om iets van kickstarter te kopen? Ik snap dat het dan meer een gevoelskwestie is. Maar uiteindelijk geef je geld uit voor iets waarvan je niet weet wat het wordt en ja pas over X maanden ontvangt (als alles goed gaat want het gaat vaak genoeg mis).
Ik snap niet zo goed waarom consumenten zichzelf in hun voet willen schieten, je hebt er als koper alleen maar nadeel van zoals ik het zie
Waar heb je die weten te kopen?? Ben al zolang op zoekWormaap schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:17:
Gisteravond voor het eerst sinds lange tijd weer eens een vriend over de vloer om te boardgamen. Het werd een potje Container. Ik vind't een heerlijk spel, al is'ie met drie wel lastig. Het is namelijk goed mogelijk om de in-game economie als spelergroep dusdanig om zeep te helpen dat er te weinig geld in het spel is om het leuk te houden. Onze hele pot heeft ook een beetje tegen die grens aangehangen. Omdat de complexiteit van het spel vrijwel volledig uit de spelers komt, en niet uit de regels, heb ik nu na drie potjes ook nog steeds heel weinig idee van zinnige strategieën. Ik heb wel alledrie de potjes gewonnen, maar da's meer geluk dan wijsheid. En misschien nét wat meer wil om snel door te rekenen wat een lading containers voor mij en eventueel voor de andere spelers waard is
[ Voor 39% gewijzigd door Postius op 21-08-2020 12:19 ]
Tuurlijk wel. Je krijgt namelijk dat spel gewoon thuis geleverd. Dat dat even kan duren, doet daar niets aan af. En lang niet alles komt ook retail beschikbaar, als je niet instapt bij KS wordt het hopen dat je 'm een keer tweedehands vindt voor een niet-woekerprijs. En dat is dan pas nadat ie is uitgeleverd en de eigenaar 't beu isPostius schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:17:
[...]
Misschien ben ik te praktisch maar als consument heb je daar toch allemaal niks aan?
Ik zou liever dan een bordspel kopen wat ik NU kan spelen en dan als de kickstarter game uitkomt even reviews checken en kan je dan altijd nog kopen.
Je hebt er als consument toch 0,0 baat/voordeel bij om iets van kickstarter te kopen?
Zo heb ik een aantal spellen gebacked, een paar vielen tegen (western legends), maar het gros voldeed prima aan de verwachtingen. En het voordeel van board games is dat ze niet zo snel verouderen, vergeleken met bijv. computergames. Dan voegt wachten relatief weinig risico toe.
[ Voor 15% gewijzigd door Bundin op 21-08-2020 12:23 ]