Dat zal best kunnen kloppen, maar zolang ik en degenen die het spelen er plezier aan beleven lijkt mij dat geen probleem.

Ik heb Isle of Skye, Mombasa, GWT van hem gespeeld. Ik vind daarvan GWT verreweg de beste en speel die erg graag. Volgens mij lijkt Maracaibo het meest erop, maar dat gaan we meemaken.
Postius schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:15:
[...]
Zoals ik al zei het internet houdt heel erg van stuff. Een stelling die hier een beetje bevestigt wordt

(al die mensen die zeggen dat er niet veel stuff in zit om hun spel maar te verdedigen, maar dan vergelijk je het met war of the ring ofzo?? Want als je gewoon naar de doos inhoudt kijkt heeft scythe veel stuff)
Maar onderbouw je mening dan eens? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Waar vergelijk je het bijvoorbeeld mee dan? Met euro's? Of eerder Ameritrash games zoals Star Wars: Rebellion, TI4, etc?
Qua onderdelen doet het echt niet onder voor een moderne of oudere euro:
Paladins of the West Kingdom, vorig jaar uitgekomen - Aantal onderdelen 576
A Feast for Odin van Uwe Rosenberg uit 2016 - ruim 900
Puerto Rico uit 2002 - 382
Scythe, inmiddels ook alweer vier jaar oud, uit 2016 - 482
Even zo een aantal euro's. Ik ga het al niet eens vergelijken met Rebellion, TI4 of Gloomhaven. Daar zit nog veel meer in. Dus de opmerking Scythe bevat veel stuff valt dan ook wel mee, het ligt er maar net aan waar je mee vergelijkt toch?
Maar nogmaals dit is mijn mening, al zit er wel een groot gat tussen wat het internet leuk vind aan bordspellen en "echte" mensen/communities.
Wie bevinden zich dan precies op het internet en wie zijn dan de "echte mensen/communities"? Wie bepaalt dat dan?
De mensen op het internet zijn toch ook echte mensen en onderdeel van communities? Ik tenminste wel, ik speel het liefst offline met echte mensen in verschillende groepen. Dat is het juist het leuke aan deze hobby, je ontmoet zo veel verschillende mensen met veel verschillende smaken. Ik speel van lichte kaartspellen tot zware games waar je een hele dag mee zoet bent. Is het een dan beter dan het ander? Lijkt mij niet toch, het hele doel van spellen spelen is toch ontspannen en plezier hebben met elkaar?
Ik vond vooral de mechanics tegenvallen, niks nieuws onder de zon. Wat dat betreft een beetje een typische moderne boardgame. Bekende mechanics bij elkaar geplempt en vervolgens hele hoge productie kwaliteit om er beter uit te zien dan de rest en je te onderscheiden. Verder vond ik het mulitplayer solitaire gehalte vrij hoog. Iedereen is bezig met zijn eigen bordje voor zijn neus, verder zijn al je acties eigenlijk een variatie van doe iets en je krijgt meer stuff. Ik vond het een interessante puzzel opzich maar absoluut niks nieuws of baanbrekend.
Ik vind het absoluut geen slecht spel, maar ik vind het wel overrated. Het is duidelijk een spel voor een specifieke groep boardgamers, en door die groep wordt het zeer goed beoordeeld. Helaas verschillen mijn smaak en die van internet nogal regelmatig en bij scythe is het niet anders. Op websites als bgg hebben ze toch een hele grote voorliefde voor multiplayer solitaire games, met het liefst veel stuff, veel expansies en veel regeltjes onder het mom van complexiteit. Scythe voldoet toch wel aan een hoop checkboxes hiervoor. Maar afgezien van de geweldige productie value, vind ik het spel niet heel sterk en er zit eigenlijk ook geen innovatie in. Het zijn bekende mechanics bij elkaar gegooid, sausje erover en hoge productie kwaliteit
Was ik er in gegaan met 0,0 verwachting dan zou ik het waarschijnlijk wel iets beter beoordelen, maar het beste/leukste aan scythe vindt ik de productie kwaliteit. Ik vind het spel technisch helemaal niet zo heel sterk of goed.
Het is een van die spellen die op papier zou moeten aanslaan bij mij, maar dat niet deed (onder andere om bovenstaande redenen).
Maar ik verwacht ook nog wel dat de rating op bgg hard gaat zakken, dat gebeurd altijd met bordspellen over de jaren en kickstarter games zijn hier nog veel heftiger aan onderhevig over het algemeen. Ik ben benieuwd hoe er over pakweg 5 jaar tegen scythe wordt aangekeken.
Ik ben van mening dat zeker niet ieder spel voor iedereen is. Dat iedereen wat anders leuk vind is ook prima. Dat is tegelijk het mooie van de markt van tegenwoordig, met de ruim 1500/2000 bordspellen welke tegenwoordig per jaar uitkomen zit er altijd wel wat leuks tussen voor iedereen.
Waar de een geniet van Scythe, waaronder zeker ik, geniet de ander liever van wat anders.
Wat ik dan altijd wat jammer vind is het het naar beneden willen halen of boven anderen willen staan omdat het spel hen niet aanstaat. Ik begrijp niet zo goed waar dat voor nodig is en al helemaal niet als het niet onderbouwd is en er zomaar wat geroepen wordt, kom dan ook met feiten en voorbeelden.
Scythe is inmiddels overigens 4 jaar oud en staat volgens mij vrij steady in de top 20 inmiddels.
Ik ken de site en heb er weleens gebruik van gemaakt, maar speel liever in real life meestal.

Postius schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:02:
[...]
Er staat genoeg punten waarop je kan reageren en aanhaken om te discussiëren. Het spijt me dat je je zo aangevallen voelt dat iemand een spelletje wat jij geweldig vindt, niet zo leuk vindt. Maar daar hoef je niet zo gepikeerd over te doen. Verder voegt deze hele reactie niks toe, als je nu nog enigszins inhoudelijk zou reageren. Maar je voelt je alleen maar aangevallen door een andere mening, scroll dan lekker verder of plaats een betere reactie.
Over b.v. de hoeveelheid stuff. Internet houdt van bordspellen met stuff, dit is vrij makkelijk na te trekken op bgg bv. is al genoeg over geschreven (war of the ring, Star wars rebellion b.v.). En scythe heeft veel stuff. Ik kan een willekeurige 4-5-6 player game uit mijn kast trekken en daar zullen minder onderdelen, bordjes, tokens, meeples etc in zitten. Als 90% van de 4speler(en meer spellen) die ik uit mijn kast kan trekken minder spullen heeft, dan heeft scythe veel spul. Maar zelfs door zo'n simpele stelling voel je al aangevallen lijkt het. Waarom vind je het zo erg als iemand zegt dat scythe veel stuff heeft?
Ik heb net een paar willekeurige euro's genoemd met meer onderdelen. Kan er zo nog tientallen opzoeken waar dat ook voor geldt. Waar het denk ik om gaat is dat je geen concrete voorbeelden noemt en dat je jouw voorkeur schijnbaar als superieur beschouwd door het bericht te plaatsen met "echte" mensen/communities." Waarom zoiets er bij moet staan vind ik ook vrij bijzonder.
Als ik je berichten goed begrijp vind je Scythe niet echt een leuk spel en noemt dan een van de redenen "veel stuff". Terwijl dat mijns inziens geen valide argument is. Wat maakt het uit dat het veel onderdelen heeft? Als mensen dat spel graag spelen mede door de mooie components dan is dat toch prima?
Iedereen mag zijn mening hebben, maar het leuke van deze hobby en dan herhaal ik mezelf, vind ik dat er zoveel te verkrijgen is en te spelen is. Wat de een fantastisch lijkt is voor de ander complete horror.
Mij krijg je in ieder geval niet meer aan RoboRally en Imperial2030.