Omdat ik eigenlijk nooit card builders heb gespeeld, leek ons Machi Koro wel een leuke instapper maar.. Dit is wel echt eenzijdig. Heb het idee dat het gewoon een race is naar bepaalde kaarten en er weinig tot geen tactiek in zit (of veel variatie in games).. Toch maar verder zoeken.
Een leuke basis-paint is niet zo moeilijk. Als je gewoon rustig de tijd neemt wordt het eigenlijk altijd in ieder geval beter dan grijs plastic. Vanuit daar kun je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilCombatHermit schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:02:
Wel goede vraag over het verven van miniaturen. Zat er zelf ook al over na te denken. Ben geen artistiek wonder, dus daar heb ik dan weer wat aarzeling over.![]()
Hebben anderen het ook al meer geprobeerd, en zo ja hoe moeilijk is het om beetje ok resultaat te krijgen als je niet zo talentvol bent aangelegd?
Ticking away, the moments that make up a dull day
Clank! A Deck-Building Adventure vind ik een erg leuke.SemperFidelis schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:11:
Omdat ik eigenlijk nooit card builders heb gespeeld, leek ons Machi Koro wel een leuke instapper maar.. Dit is wel echt eenzijdig. Heb het idee dat het gewoon een race is naar bepaalde kaarten en er weinig tot geen tactiek in zit (of veel variatie in games).. Toch maar verder zoeken.
Dominion is natuurlijk ook erg sterk.
Beeromaniac
Het is wat kansrekenen: zet je in op bepaalde resultaten die je dan veel opleveren of probeer je je inzet te spreiden zodat elke beurt je zeker iets oplevert? Je moet ervan houden, ik heb het al met succes aanbevolen aan mensen die graag Yahtzee speelden en Machi Koro dan de bom vondenSemperFidelis schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:11:
Zelf zit ik in hetzelfde genre uit te kijken naar Fantastic Factories, die zou eind mei hier uitkomen. Andere mogelijkheden: Dice Forge, Dice City, Favor of the Pharaoh.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Mini's: zorg voor een goede grondlaag in wit of zwart. Daarna een base coat, high en low lights... Er is zo ontzettend veel te zeggen over dit onderwerp. Zo veel technieken.... Het verdient een eigen topic.
Kijk eens naar Space base of Valeria. Lijken allebei op Machi Koro, maar zijn een stuk leuker.SemperFidelis schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:11:
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Bedankt voor de reacties, ik heb van een belgische winkel het starter setje van army painter gekocht samen met een zwarte primer, een verfborstelsetje en een varnish. Hopelijk krijg ik hiermee best degelijk resultaat. Als het mij bevalt kan ik altijd nog een extra setje of losse kleuren bijkopen.Millie-ano schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:46:
[...]
Ik heb goede ervaringen met https://www.sceneryworkshop.nl/
Vergis je echter niet in de hoeveelheid tijd die het kost & laat je niet misleiden door de teksten.
https://www.sceneryworksh...french-and-british-1.html
Met dit setje zou je in theorie alle kleuren moeten kunnen maken, met mengen etc.
Edit: Om te oefenen zou ik een paar warhammer figuren van marktplaats scoren.
Wij hebben ook een uitbreiding bij Machi Koro, en volgens de regels heb je dan niet alles open liggen maar maar vijf kaarten ofzo. Dat maakt het veel minder voorspelbaar en die regel passen we dus altijd maar toe (al is het wel een jaar of wat geleden dat we het gespeeld hebben inmiddels).
Je 3D geprinte modellen al geschilderd? Ik hoop binnenkort hier wat te kunnen laten zien.Edmin schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:18:
Mini's: zorg voor een goede grondlaag in wit of zwart. Daarna een base coat, high en low lights... Er is zo ontzettend veel te zeggen over dit onderwerp. Zo veel technieken.... Het verdient een eigen topic.
WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream
Ik print momenteel vooral Warhammer40K (achtige) modellen met mijn Anycubic Photon. Heb er een paar in de verf gezet, maar ik ben een enorme noob daarmee. Zal wel eens wat foto's maken.psychoclown schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:08:
[...]
Je 3D geprinte modellen al geschilderd? Ik hoop binnenkort hier wat te kunnen laten zien.
[ Voor 3% gewijzigd door Edmin op 20-05-2020 11:59 ]
Als een complete noob op gebied van 3dprinting vraag ik me af hoeveel materiaalkosten je hebt bij 1 geprint figuurtje ongeveer?Edmin schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:59:
[...]
Ik print momenteel vooral Warhammer40K (achtige) modellen met mijn Anycubic Photon. Heb er een paar in de verf gezet, maar ik ben een enorme noob daarmee. Zal wel eens wat foto's maken.Gisteren heb ik de Creality Ender Cr6 se op Kickstarter gebacked (lees: gekocht) om grotere stukken mee te printen zoals tanks en terrein
Moeilijk te zeggen, maar ruim onder de 1 euro. Een liter hars kost 35 euro en die gaat wel even mee. Maar zeker in het begin zullen veel prints mislukken omdat 3d printen best wat oefening kost.unrealbe schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:09:
[...]
Als een complete noob op gebied van 3dprinting vraag ik me af hoeveel materiaalkosten je hebt bij 1 geprint figuurtje ongeveer?
Morgen komt in iedergeval het spel Villainous binnen. Ziet er leuk uit, maar we gaan eerst eens youtube op om te kijken hoe het te spelen.
Verwacht dat volgende week pas Monopoly Overwatch binnen gaat komen. Lijkt een beetje op de Mario Kart Gamers versie en de Mario gamers versie, maar uiteraard met ander soort regels.
Ben benieuwd. Het lijkt er wel op dat je figuren kunt kopen tzt, maar of dat uiteindelijk echt zo is, geen idee.
Volgens de Amerikaanse site is alleen het hoofdspel uit en daar staat er verder ook niets over in.
Beide overigens gewoon bij Bol voor een redelijke prijs. Tja, wat is redelijk. 43 euro voor Villainous.
Verwacht dat volgende week pas Monopoly Overwatch binnen gaat komen. Lijkt een beetje op de Mario Kart Gamers versie en de Mario gamers versie, maar uiteraard met ander soort regels.
Ben benieuwd. Het lijkt er wel op dat je figuren kunt kopen tzt, maar of dat uiteindelijk echt zo is, geen idee.
Volgens de Amerikaanse site is alleen het hoofdspel uit en daar staat er verder ook niets over in.
Beide overigens gewoon bij Bol voor een redelijke prijs. Tja, wat is redelijk. 43 euro voor Villainous.
[ Voor 9% gewijzigd door Arunia op 21-05-2020 22:50 ]
De oogst van deze week (deels):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gJHF33ioP983qvlDFE66K9xZ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W2qlViazYKZVC8RTycFJeZj8.jpg?f=user_large)
U ziet: Primaris Hellblasters, Inceptors en Aggressors, een Librarian en een Priest.
Met een beetje grondverf is alles altijd mooier:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7rO3H31CtJeacdKR89QBiRBA.jpg?f=user_large)
Nog niet perfect, maar zwart genoeg voor vanavond. Morgen een dunne tweede coat. Doel is om uiteindelijk een Battalion Detachement te maken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gJHF33ioP983qvlDFE66K9xZ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W2qlViazYKZVC8RTycFJeZj8.jpg?f=user_large)
U ziet: Primaris Hellblasters, Inceptors en Aggressors, een Librarian en een Priest.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7rO3H31CtJeacdKR89QBiRBA.jpg?f=user_large)
Nog niet perfect, maar zwart genoeg voor vanavond. Morgen een dunne tweede coat. Doel is om uiteindelijk een Battalion Detachement te maken.
@Arunia Villainous is best leuk, alleen moet je van iedereen de winconditions weten. Dat maakt het wat lastig voor nieuwe spelers als je met een grotere groep speelt omdat je iedereen in de gaten moet houden, maar voor de rest vooral op je eigen bord bezig bent.
Ben nog altijd naar de expansions op zoek, maar het is hier nogal slecht te krijgen. De base game komt ook al uit de UK voor mij.
Ben nog altijd naar de expansions op zoek, maar het is hier nogal slecht te krijgen. De base game komt ook al uit de UK voor mij.
Alleen geen ervaring met Machi Koro, maar dat is zo te zien een uitbreiding (oftewel jij wel). De overige 3 zijn erg leuk! Wingspan is vanwege de productie al een feest met uitpakken.kaanmijo schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:44:
Vandaag samen met m’n vriendin wat nieuwe aankopen gedaan voor de collectie! Ik ben echt heel erg benieuwd naar wingspan
[Afbeelding]
Ik ga zelf vanmiddag even Watergate oppikken denk bij de lokale spellen winkel.
[ Voor 3% gewijzigd door Mvdbeld op 22-05-2020 09:46 ]
Nice. Allemaal titels die ik ook zelf zou kunnen bestellen.kaanmijo schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:44:
Vandaag samen met m’n vriendin wat nieuwe aankopen gedaan voor de collectie! Ik ben echt heel erg benieuwd naar wingspan
[Afbeelding]
Ofja kunnen, Wingspan is ook onderweg als het goed is. Had hem in de pre-order.
@LOTG Ook nog uitbreidingen. Ok dan. Ook maar eens in verdiepen. 
Ik zie het al 3 expansions. Best prijzig inderdaad.
Ik weet niet hoe deze site verder is:
https://www.shop4nl.com/b...ansions/search/villainous
Wisselend. Ga nog wel even verder kijken.
Deze kwam via een reseller bij Bol vandaan. Stond ook nog een Duitse versie, maar andere sites hadden die ook. Liever Engels.
Goed om te weten dat je van iedereen moet weten wat ze nodig hebben om te winnen. Dat maakt het in ieder geval dat ons dochtertje van 6,5 (wel pienter overigens) het voorlopig nog niet speelt/begrijpt.
Ik zie het al 3 expansions. Best prijzig inderdaad.
Ik weet niet hoe deze site verder is:
https://www.shop4nl.com/b...ansions/search/villainous
Wisselend. Ga nog wel even verder kijken.
Deze kwam via een reseller bij Bol vandaan. Stond ook nog een Duitse versie, maar andere sites hadden die ook. Liever Engels.
Goed om te weten dat je van iedereen moet weten wat ze nodig hebben om te winnen. Dat maakt het in ieder geval dat ons dochtertje van 6,5 (wel pienter overigens) het voorlopig nog niet speelt/begrijpt.
[ Voor 19% gewijzigd door Arunia op 22-05-2020 10:07 ]
@Arunia Ja, maar als je zelf een personage niet gespeeld hebt is het vaak lastig om te zien hoe ver iemand precies is. Prince John is het makkelijkste omdat die power tokens moet verzamelen dus dat zie je zo, maar de rest is meestal bepaalde kaarten op een bepaalde plek zien te krijgen en dan is het handig om te weten welke fase iemand in zit.
Jafar moet bijvoorbeeld de geest aan zijn kant hebben en de lamp hebben in Argabah aan het begin van zijn beurt, maar om dat te doen moet hij min of meer de stappen uit de film volgen..
Als je met zijn tweeën speelt is het overigens niet zo een issue, gezien je maar 1 persoon hebt om tegen te werken, maar als je met 3 of 4 speelt dan moet je gaan kiezen.
Maar wat het voor mij zo leuk maakt, iedereen speelt bijna een compleet ander spel, maakt het ook lastig.
De expansions voegen trouwens elk 3 nieuwe personages toe.
Jafar moet bijvoorbeeld de geest aan zijn kant hebben en de lamp hebben in Argabah aan het begin van zijn beurt, maar om dat te doen moet hij min of meer de stappen uit de film volgen..
Als je met zijn tweeën speelt is het overigens niet zo een issue, gezien je maar 1 persoon hebt om tegen te werken, maar als je met 3 of 4 speelt dan moet je gaan kiezen.
Maar wat het voor mij zo leuk maakt, iedereen speelt bijna een compleet ander spel, maakt het ook lastig.
De expansions voegen trouwens elk 3 nieuwe personages toe.
Afgelopen vrijdag kreeg ik, na een aantal keer achter het net gevist te hebben, dan eindelijk Wingspan binnen. Ik had gelijk de Europa uitbreiding er maar bij gekocht, games van Stonemaier doen het hier eigenlijk altijd wel goed, dus die gok durfde ik nog wel te nemen. Zaterdag gelijk de mogelijkheid gehad om het op tafel te leggen (met 4 spelers) en na wat voorzichtig aftasten en uitzoeken hoe alles precies werkt, kan ik maar één ding zeggen:
Wow.
Dat zit ontzettend goed in elkaar. Ten eerste natuurlijk de componenten, die zijn van hoge kwaliteit, net zoals de voorgaande games Tapestry en Scythe. Mooi artwork, kwalitatief goede kaarten, mooie, zware eitjes en een toffe dobbeltoren in de vorm van een vogelhuisje, het klopt gewoon allemaal met elkaar. Het uitpakken is, mede daardoor, echt een feestje! De box is dan ook behoorlijk aan de zware kant. Dan het spel zelf. Doel is om de meeste punten te scoren aan het eind. Die scoor je door de waarde van je gespeelde vogels, bonuskaarten, rondedoelen etc. bij elkaar op te tellen en de speler met de meeste punten wint. Je speelt in 4 rondes en iedere ronde heb je een aantal mogelijk acties die je om en om uitvoert. In je beurt kun je kiezen uit vier acties: Een vogelkaart spelen, voedsel verzamelen, eieren leggen of nieuwe vogelkaarten op hand nemen. De vogelkaarten die je speelt, zorgen er over het algemeen voor dat je bij de volgende keer dat je die actie kiest, je meer kunt doen in die actie (bijvoorbeeld drie eieren leggen in plaats van twee), dus het loont zeker de moeite om de juiste kaart op de juiste plaats te leggen.
Aangezien je 'maar' uit 4 acties kan kiezen per beurt, is alles redelijk te overzien. Alle bonussen liggen open en bloot op tafel, dus je kunt je strategie grotendeels al aan het begin bepalen. De rondes spelen vlot, zelfs in het eerste potje, er is meer dan genoeg te doen en door de variabele doelen, bonussen en de 170(!) verschillende kaarten is er voldoende replayability.
Europa voegt 81 nieuwe vogels aan de mix toe, allemaal uit Europa. Daarnaast is er een nieuwe kleur eieren (ook al maakt de kleur verder geen hol uit voor het spel!), extra tokens voor voedsel en nieuwe rondedoelen voor nog meer variatie.
Na het afronden van de eerste pot (ik eindigde tweede, maar de scores lagen allemaal dicht bij elkaar: 78 - 81 - 81 - 83; Spannend tot het laatst dus) hadden we allemaal al een idee over een strategie voor een volgende pot. Helaas gaf de klok al 0:30 uur aan en lagen de kids al op de bank te slapen, dus die volgende keer zullen we nog even moeten laten wachten. Ik weet heel erg zeker dat dit er eentje is die nog VEEL vaker op tafel gaat komen!
Wow.
Dat zit ontzettend goed in elkaar. Ten eerste natuurlijk de componenten, die zijn van hoge kwaliteit, net zoals de voorgaande games Tapestry en Scythe. Mooi artwork, kwalitatief goede kaarten, mooie, zware eitjes en een toffe dobbeltoren in de vorm van een vogelhuisje, het klopt gewoon allemaal met elkaar. Het uitpakken is, mede daardoor, echt een feestje! De box is dan ook behoorlijk aan de zware kant. Dan het spel zelf. Doel is om de meeste punten te scoren aan het eind. Die scoor je door de waarde van je gespeelde vogels, bonuskaarten, rondedoelen etc. bij elkaar op te tellen en de speler met de meeste punten wint. Je speelt in 4 rondes en iedere ronde heb je een aantal mogelijk acties die je om en om uitvoert. In je beurt kun je kiezen uit vier acties: Een vogelkaart spelen, voedsel verzamelen, eieren leggen of nieuwe vogelkaarten op hand nemen. De vogelkaarten die je speelt, zorgen er over het algemeen voor dat je bij de volgende keer dat je die actie kiest, je meer kunt doen in die actie (bijvoorbeeld drie eieren leggen in plaats van twee), dus het loont zeker de moeite om de juiste kaart op de juiste plaats te leggen.
Aangezien je 'maar' uit 4 acties kan kiezen per beurt, is alles redelijk te overzien. Alle bonussen liggen open en bloot op tafel, dus je kunt je strategie grotendeels al aan het begin bepalen. De rondes spelen vlot, zelfs in het eerste potje, er is meer dan genoeg te doen en door de variabele doelen, bonussen en de 170(!) verschillende kaarten is er voldoende replayability.
Europa voegt 81 nieuwe vogels aan de mix toe, allemaal uit Europa. Daarnaast is er een nieuwe kleur eieren (ook al maakt de kleur verder geen hol uit voor het spel!), extra tokens voor voedsel en nieuwe rondedoelen voor nog meer variatie.
Na het afronden van de eerste pot (ik eindigde tweede, maar de scores lagen allemaal dicht bij elkaar: 78 - 81 - 81 - 83; Spannend tot het laatst dus) hadden we allemaal al een idee over een strategie voor een volgende pot. Helaas gaf de klok al 0:30 uur aan en lagen de kids al op de bank te slapen, dus die volgende keer zullen we nog even moeten laten wachten. Ik weet heel erg zeker dat dit er eentje is die nog VEEL vaker op tafel gaat komen!
Tussen al de mega-reprints en het mini-geweld op Kickstarters zit soms ook gewoon een klein pareltje: DoubleHead Kids. Beetje rare naam, maar wie op zoek is naar een bridge-achtig slagenspel voor kinderen moet niet verder kijken! Het leuke eraan is dat je er pas tijdens het spel achter komt wie je partner is.
Verder een zeer productief spellenweekend gehad, met o.a. Geven en Nemen. Wat ons betreft maakt het de hype helemaal waar. Het leukste is dat je als passieve speler soms meer uit de rolls kan halen als de actieve speler. Je bent dus niet zo 'passief' als in veel roll & writes.
Er kwam ook een oude favoriet van me op tafel: Citrus. Ik blijf het steengoed vinden, als mijn huisgenoten er ook zo wild van waren zou het veel meer gespeeld worden.
Verder ook nog de Challenges van de twee Clever-spellen gespeeld. Wie al fan is van deze spellen zal er zeker geen miskoop mee doen, ze zijn een prettige afwisseling.
Verder een zeer productief spellenweekend gehad, met o.a. Geven en Nemen. Wat ons betreft maakt het de hype helemaal waar. Het leukste is dat je als passieve speler soms meer uit de rolls kan halen als de actieve speler. Je bent dus niet zo 'passief' als in veel roll & writes.
Er kwam ook een oude favoriet van me op tafel: Citrus. Ik blijf het steengoed vinden, als mijn huisgenoten er ook zo wild van waren zou het veel meer gespeeld worden.
Verder ook nog de Challenges van de twee Clever-spellen gespeeld. Wie al fan is van deze spellen zal er zeker geen miskoop mee doen, ze zijn een prettige afwisseling.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Is er genoeg Animo op GOT om een Warhammer AOS en 40K topic te beginnen?Edmin schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:57:
De oogst van deze week (deels):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Warhammer en PC games en lego
Why not? Als we her niet proberen, komen we er nooit achterArnevld schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:06:
[...]
Is er genoeg Animo op GOT om een Warhammer AOS en 40K topic te beginnen?
Voor de Warhammer Liefhebbers heb ik een topic aangemaakt : GamesWorkshop miniatures
Warhammer en PC games en lego
Vorige week zijn bij mij twee uitbreidingen van villainous binnen gekomen; heb ze via Amazon.de weten te bemachtigen. Moest goed opletten, er zijn verschillende expansions ook in het Duits uitgebracht, maar ik speel ze toch liever in het Engels :-)LOTG schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:26:
@Arunia Villainous is best leuk, alleen moet je van iedereen de winconditions weten. Dat maakt het wat lastig voor nieuwe spelers als je met een grotere groep speelt omdat je iedereen in de gaten moet houden, maar voor de rest vooral op je eigen bord bezig bent.
Voor de liefhebbers van 7 Wonders: Duel die niet altijd een tegenstander vinden: Bruno Cathala heeft een solo-versie uitgebracht met een AI. Hij speelt zoals de AI's in pakweg Wingspan of de spellen van Garphill, met kaarten die de acties en prioriteiten weergeven. Zelf nog niet geprobeerd, maar ik hoop echt dat hij zo goed speelt als de commentaren beloven.
Hier te downloaden!
Hier te downloaden!
Heeft er iemand ervaring met het spel https://boardgamegeek.com...76371/explorers-north-sea Explorers of the North Sea ? ik ben opzoek naar een nieuw bordspel.
We spelen veel Ticket to ride en Imaginarium
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Explorers of the North Sea ken ik niet dus kan ik geen advies over geven... Maar misschien een leuke aanvulling is Village (https://boardgamegeek.com/boardgame/104006/village), die sluit voor mijn gevoel goed aan bij Ticket to ride en ImaginariumSteffanS schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:40:
Heeft er iemand ervaring met het spel https://boardgamegeek.com...76371/explorers-north-sea Explorers of the North Sea ? ik ben opzoek naar een nieuw bordspel.
Alvast bedankt!
Ik heb op de valreep de Kickstarter van Neverland gebacked. Ik ben erg benieuwd, maar wat ik er van heb gezien, ziet het er gaaf uit!
Ga je geen spijt van krijgen! Heb Adventures in Neverland een paar keer gespeeld op spellen beurzen, was toen al erg tofVeeGee schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:09:
Ik heb op de valreep de Kickstarter van Neverland gebacked. Ik ben erg benieuwd, maar wat ik er van heb gezien, ziet het er gaaf uit!
Ik heb dit spel al enkele keren gespeeld en het is leuk op voorwaarde dat je minstens met drie bent zodat je wat competitie hebt en tegelijk van het werk van zoveel mogelijk anderen kunt profiteren. In het begin, als de wereld nog klein is, kun je niet zoveel acties nemen, maar zodra er wat eilandtegels op tafel liggen en zeker tegen het einde van het spel moet je echt goed kijken om het maximum uit je actiepunten te halen. Vergeleken met Village is het overigens wat aan de lichtere kant.ehouben schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:55:
[...]
Explorers of the North Sea ken ik niet dus kan ik geen advies over geven... Maar misschien een leuke aanvulling is Village (https://boardgamegeek.com/boardgame/104006/village), die sluit voor mijn gevoel goed aan bij Ticket to ride en Imaginarium.
Raadt je dan eerder Raiders of the Nord Sea aan ?HellPunk schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:59:
[...]
Ik heb dit spel al enkele keren gespeeld en het is leuk op voorwaarde dat je minstens met drie bent zodat je wat competitie hebt en tegelijk van het werk van zoveel mogelijk anderen kunt profiteren. In het begin, als de wereld nog klein is, kun je niet zoveel acties nemen, maar zodra er wat eilandtegels op tafel liggen en zeker tegen het einde van het spel moet je echt goed kijken om het maximum uit je actiepunten te halen. Vergeleken met Village is het overigens wat aan de lichtere kant.
Bedoel je in plaats van Explorers of van Village? Ik ben een geweldige fan van Raiders, dus heel objectief ben ik nietSteffanS schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:28:
[...]
Raadt je dan eerder Raiders of the Nord Sea aan ?
In vergelijking met Explorers hebben we het over twee heel verschillende spellen. Explorers is een tegellegspel met action points, Raiders een worker placement. Ik speel ze allebei graag, al doe ik Raiders meestal solo.
Village is ook een worker placement, maar net zoals Raiders heeft het een heel eigen mechanisme. Raiders is makkelijker uit te leggen en speelt erg vlot weg, Village heeft wat meer body.
Raiders vind ik ook echt heel vet. Wordt ook door meerdere mensen leuk gevonden die weinig tot geen ervaring hebben met bordspellen.
Nog meer print & play fun: Ticket to Ride Stay at Home
https://www.kickstarter.c...ref=android_project_share Nieuwe Nemesis kickstarter campaign.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Aardige sale op Ibood dit weekend.
Iemand er al doorheen gekeken of er een paar goede (klassiekers) tussen zitten?
Jamaica?
Orbis?
Jamaica?
Orbis?
Ik ben er nog niet helemaal doorheen gelopen, maar volgens mij is het gewoon meer van hetzelfde? Niet gestroomlijnd, nog steeds spelereliminatie? Ziet er wel gaaf uit, maar gaat hem dan niet worden voor mij.MrVegeta schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:57:
https://www.kickstarter.c...ref=android_project_share Nieuwe Nemesis kickstarter campaign.
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Mss Tapestry voor 60.Boerekool_ schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:49:
Aardige sale op Ibood dit weekend.
Jamaica?
Orbis?
De Kickstarter is voor Lockdown, da's op zich een "nieuwe versie" van het origineel. Dus daar zitten wel een paar interessante changes in. Ze hebben nu de kans gegeven om alles te backen voor iedereen die het gemist heeft.ViNcE schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:51:
[...]
Ik ben er nog niet helemaal doorheen gelopen, maar volgens mij is het gewoon meer van hetzelfde? Niet gestroomlijnd, nog steeds spelereliminatie? Ziet er wel gaaf uit, maar gaat hem dan niet worden voor mij.
Ik ben een heel klein beetje in dubio. Ik heb Nemesis onderhand vaak genoeg op TTS gespeeld en de game wordt een stuk leuker met mensen die het ook goed kennen. En het kan echt tot gave momenten leiden. Maar de prijs van de all in ~350e, (inc verzend?) is wel pittig.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ik heb gisteren de shut up en sit down review zitten kijken met Nemesis, maar helaas is voor mij speler eliminatie een mechaniek waar ik niet echt warm voor loop. Hoewel traitor mechaniek de boel wel spannender maakt ben ik meer fan van een wat meer overzichtelijk coöperatief achtig spel.ViNcE schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:51:
[...]
Ik ben er nog niet helemaal doorheen gelopen, maar volgens mij is het gewoon meer van hetzelfde? Niet gestroomlijnd, nog steeds spelereliminatie? Ziet er wel gaaf uit, maar gaat hem dan niet worden voor mij.
Dus ondanks dat ik het wel echt cool idee vind laat ik deze aan me voorbij gaan. Deel hier dus inderdaad de mening met ViNcE.
[ Voor 0% gewijzigd door CombatHermit op 29-05-2020 14:13 . Reden: Spellin' be difficult yo. ]
Thanks, even over rondgekeken op bgg en was wel intrigued.
Kom ik terug op Ibood, blijkt deze alweer uitverkocht.

We hebben ze ondertussen allemaal geprobeerd en ze vallen bijna allemaal bij ons in de smaak! Ticket to Ride staat bovenaan, met Berenpark en de uitbreiding van Machi Koro daarna. Die uitbreiding maakt het spel overigens een stuk leuker en interessanter omdat niet alle kaarten meteen open liggen.kaanmijo schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:44:
[Afbeelding]
Wat voor ons helaas niet echt een succes was, is Wingspan. We hebben het geprobeerd, maar we konden er niet in komen. Het spel is werkelijk waar prachtig, de kwaliteit van alle spulletjes is torenhoog en de illustraties zijn mooi. Wat ons niet aansprak was de gameplay zelf; deze is gewoon niet voor ons weggelegd. Veel regels, veel opzoeken en een thema waar we niet zoveel mee hebben maken dit niet echt een match. Helaas, maar nu heb ik er een collega mee blij kunnen maken
Net een uurtje gespendeerd om de componenten van Great Western Trail te organiseren met een insert van eRaptor.
In vergelijking met de houten inserts van MeepleRealty en Broken Token zijn de inserts van eRaptor veruit het makkelijkst te assembleren. Ze gebruiken een clipje op de tabs waardoor de onderdelen makkelijk in mekaar klikken, je hebt dus geen gepriegel om de tabs in de gaatjes te krijgen (en te houden). Lijmen is ook absoluut niet nodig.
Het hout is ook net iets dikker, je moet wel van de wat donkerdere look houden. De insert is ook basic gehouden en dat vind ik een absoluut pluspunt: geen onnodige dekseltjes, dice towers, ... die je bij de andere merken wel eens ziet.
Helaas heeft eRaptor nog niet zo 'n breed assortiment, maar als ik nog een insert wil zal ik zeker eerst bij hen checken!
In vergelijking met de houten inserts van MeepleRealty en Broken Token zijn de inserts van eRaptor veruit het makkelijkst te assembleren. Ze gebruiken een clipje op de tabs waardoor de onderdelen makkelijk in mekaar klikken, je hebt dus geen gepriegel om de tabs in de gaatjes te krijgen (en te houden). Lijmen is ook absoluut niet nodig.
Het hout is ook net iets dikker, je moet wel van de wat donkerdere look houden. De insert is ook basic gehouden en dat vind ik een absoluut pluspunt: geen onnodige dekseltjes, dice towers, ... die je bij de andere merken wel eens ziet.
Helaas heeft eRaptor nog niet zo 'n breed assortiment, maar als ik nog een insert wil zal ik zeker eerst bij hen checken!
Ik heb ze al eens eerder bekeken, hun inserts zien er erg gelikt uit, zijn behoorlijk betaalbaar en ze verschepen vanuit Polen, dus geen gedoe met importkosten ofzo. Ik las alleen her en der dat hun instructies voor montage niet bepaald geweldig zouden zijn. Nou kan dat komen doordat degene die dat schrijft gewoon onhandig is of nooit met LEGO heeft gespeeld of iets van IKEA in elkaar heeft gezet, maar hoe heb je het in elkaar zetten ervaren?HellPunk schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:17:
Net een uurtje gespendeerd om de componenten van Great Western Trail te organiseren met een insert van eRaptor.
Klopt wel dat de aanwijzingen eerder summier zijn, je krijgt zeker geen stap-voor-stap aanwijzingen, maar met een beetje gezond verstand kom je er wel. De insert van GWT was ook niet bepaald ingewikkeld en die keer dat ik toch een foutje maakte kon ik alles ook makkelijk weer uit mekaar halen. Dat is met de andere merken wel anders.Smuey schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:39:
[...]
Ik heb ze al eens eerder bekeken, hun inserts zien er erg gelikt uit, zijn behoorlijk betaalbaar en ze verschepen vanuit Polen, dus geen gedoe met importkosten ofzo. Ik las alleen her en der dat hun instructies voor montage niet bepaald geweldig zouden zijn. Nou kan dat komen doordat degene die dat schrijft gewoon onhandig is of nooit met LEGO heeft gespeeld of iets van IKEA in elkaar heeft gezet, maar hoe heb je het in elkaar zetten ervaren?
@Smuey Ik heb die van Mansions of Madness, en die was wel even puzzelen. Verder heb ik er ook een voor Gloomhaven, en daar had ik minder problemen mee hoewel daar meer over gezeurd leek te worden. Het grootste probleem wat ik had is dat het niet altijd duidelijk is wat de oriëntatie van alles is en sommige delen niet of niet goed genummerd. Het zou voor mij wel geen reden zijn ze niet te kopen. Ze doen prima hun werk, en vooral die van Gloomhaven ben ik erg blij mee.
Pro-tip, zet hem met iemand anders samen in elkaar dan heb je bij dat soort onduidelijkheden meer ogen.
Edit:
De orientatie van de bodem platen is het grootste euvel het is vaak niet duidelijk wat boven en onder is en het is niet altijd de kant op de foto van het volledige raamwerk of waar het nummer op ge-etst is.
Pro-tip, zet hem met iemand anders samen in elkaar dan heb je bij dat soort onduidelijkheden meer ogen.
Edit:
De orientatie van de bodem platen is het grootste euvel het is vaak niet duidelijk wat boven en onder is en het is niet altijd de kant op de foto van het volledige raamwerk of waar het nummer op ge-etst is.
[ Voor 15% gewijzigd door LOTG op 04-06-2020 13:58 ]
@Smuey Dat weet ik niet meer, mijn vriendin had het besteld maar dat duurde toen wel even (december). Ik zie dat ze 3-4 dagen op de site hebben staan, dus ik zou eens uitgaan van een week (werkdagen, corona en zo).
Ik had besteld bij Spelhuis, heb er eerlijk gezegd niet aan gedacht dat het misschien ook rechtstreeks kon. Ik heb wel ooit Ticket to Ride: Poland rechtstreeks uit Polen gehaald, die was er binnen een week, maar dat kan in deze tijden natuurlijk anders zijn.Smuey schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:04:
@HellPunk en @LOTG bedankt voor de tips en geruststelling. Ik denk dat ik dan binnenkort maar even een bestelling ga plaatsen. Hoe lang duurde het ongeveer tot het spul geleverd was?
Afgelopen weekend hebben we voor het eerst Everdell gespeeld (met vier spelers).
Het idee is dat je volk uit de winterslaap ontwaakt en je je volk zo goed mogelijk moet voorbereiden voor de volgende winter. Om dit te doen, speel in vier rondes: Je begint aan het eind van de winter, dan door naar de lente, zomer en herfst. Na de herfst breekt de volgende winter aan, is het spel afgelopen en wint de speler met de meeste punten.
Je begin heel beperkt, met maar twee workers, geen grondstoffen en een handvol kaarten. De workers kun je op verschillende plekke op het bord plaatsen om grondstoffen te krijgen, maar die blijven daar de rest van het huidige seizoen staan. De grondstoffen kun je gebruiken om kaarten in je eigen nederzetting te plaatsen. Deze kaarten hebben verschillende effecten en veel kunnen je gaandeweg het spel extra opties opleveren. Ze zijn opgedeeld in structures en critters, waarbij iedere structure gekoppeld is aan een bepaalde critter: Heb je de structure liggen, dan mag je de bijbehoren critter gratis spelen, dus het kan erg lonend zijn om te proberen zoveel mogelijk combinaties neer te leggen. Overigens is dit wel iets om goed in de gaten te houden, want wij hebben allemaal minimaal één keer zo'n combinatie over het hoofd gezien, waardoor we dus meer grondstoffen kwijt waren dan eigenlijk had gekund. Iedere kaart is een aantal overwinningspunten waard aan het eind van het spel. Daarnaast zijn er nog bepaalde doelen om naartoe te werken, die extra punten opleveren aan het eind van het spel.
Iedere beurt doe je één van drie mogelijk zetten: Plaats een worker, speel een kaart of bereid je voor op het volgende seizoen. De eerste twee spreken redelijk voor zich, maar wanneer je je voorbereid op het volgende seizoen, mag je alle workers van het bord terug pakken, krijg je een aantal bonussen (waaronder meer workers) en is daarna je beurt voorbij. Let er daarbij dus op, dat het heel waarschijnlijk is dat de ene speler iets eerder klaar is dan de andere. Deze downtime is overigens, in ieder geval in onze ervaring, erg beperkt en duurde bij ons potje hooguit vijf minuten.
Als iedereen klaar is, tel je de gewonnen punten bij elkaar op en de speler met de meeste punten wint.
De productiekwaliteit van het spel is top. De onderdelen zijn van uitstekende kwaliteit en het artwork is ontzettend gaaf. Ook past het artwork bijzonder goed bij het thema. Bij het spel zit een grote, kartonnen boom. Op zich is die voor het functioneren van het spel niet strikt noodzakelijk, maar het voegt wel echt toe aan de table presence van het spel: het is een echte blikvanger. Daarover gesproken: Je hebt wel een tafel van redelijke omvang nodig; Het bord is vrij groot, maar iedere speler moet ook de ruimte hebben om drie rijen van vijf kaarten voor zich neer te kunnen leggen, plus een stapeltje grondstoffen. Spelen op een salontafel zit er vrij zeker niet in met dit spel.
Wat ons erg aantrok in het spel, is de variatie. Je werkt met een deck met verschillende kaarten om delen van het bord aan het begin van het spel in te richten. Daardoor zit er variatie in de mogelijke combinaties van grondstoffen die je in je beurt kunt verzamelen. Ook is er een deck met verschillende speciale bonuskaarten, waarvan je er altijd maar vier trekt. Daarnaast is er natuurlijk het (flinke!) deck met kaarten wat voor de nodige variatie zorgt. De replayability is daarmee wat ons betreft erg goed.
De regels zijn kort en duidelijk uitgelegd in de handleiding. Zoals veel spellen ziet het er nogal overweldigend uit wanneer het is opgezet, maar de regels zijn erg eenvoudig en je bent dan ook vrij snel aan het spelen. We hebben ons wel redelijk verkeken op de speeltijd; Als je net begint, kun je niet zoveel doen en gaan de beurten erg snel, maar naarmate het spel vordert krijg je meer opties en duren de beurten langer. We hadden, na de eerste beurten, het idee dat we met anderhalf uur wel klaar zouden zijn, maar uiteindelijk hebben we twee en een half uur over ons eerste potje gedaan. Overigens is dat voor ons echt wel een beetje de sweet spot, maar houdt er dus rekening mee dat het wel een avondvullend programma kan zijn.
In ieder geval smaakt dit spel wat ons betreft naar meer, dus hij gaat ongetwijfeld nog veel vaker op tafel komen!
Oh, en wellicht ten overvloede: Er zijn op dit moment drie uitbreidingen voor beschikbaar (Pearlbrook, Spirecrest en Bellfaire) en voor het eind van het jaar staat een Nederlandstalige release onder de vlag van White Goblin Games gepland.
En nog even een foto van ergens tegen het einde van het spel:
Het idee is dat je volk uit de winterslaap ontwaakt en je je volk zo goed mogelijk moet voorbereiden voor de volgende winter. Om dit te doen, speel in vier rondes: Je begint aan het eind van de winter, dan door naar de lente, zomer en herfst. Na de herfst breekt de volgende winter aan, is het spel afgelopen en wint de speler met de meeste punten.
Je begin heel beperkt, met maar twee workers, geen grondstoffen en een handvol kaarten. De workers kun je op verschillende plekke op het bord plaatsen om grondstoffen te krijgen, maar die blijven daar de rest van het huidige seizoen staan. De grondstoffen kun je gebruiken om kaarten in je eigen nederzetting te plaatsen. Deze kaarten hebben verschillende effecten en veel kunnen je gaandeweg het spel extra opties opleveren. Ze zijn opgedeeld in structures en critters, waarbij iedere structure gekoppeld is aan een bepaalde critter: Heb je de structure liggen, dan mag je de bijbehoren critter gratis spelen, dus het kan erg lonend zijn om te proberen zoveel mogelijk combinaties neer te leggen. Overigens is dit wel iets om goed in de gaten te houden, want wij hebben allemaal minimaal één keer zo'n combinatie over het hoofd gezien, waardoor we dus meer grondstoffen kwijt waren dan eigenlijk had gekund. Iedere kaart is een aantal overwinningspunten waard aan het eind van het spel. Daarnaast zijn er nog bepaalde doelen om naartoe te werken, die extra punten opleveren aan het eind van het spel.
Iedere beurt doe je één van drie mogelijk zetten: Plaats een worker, speel een kaart of bereid je voor op het volgende seizoen. De eerste twee spreken redelijk voor zich, maar wanneer je je voorbereid op het volgende seizoen, mag je alle workers van het bord terug pakken, krijg je een aantal bonussen (waaronder meer workers) en is daarna je beurt voorbij. Let er daarbij dus op, dat het heel waarschijnlijk is dat de ene speler iets eerder klaar is dan de andere. Deze downtime is overigens, in ieder geval in onze ervaring, erg beperkt en duurde bij ons potje hooguit vijf minuten.
Als iedereen klaar is, tel je de gewonnen punten bij elkaar op en de speler met de meeste punten wint.
De productiekwaliteit van het spel is top. De onderdelen zijn van uitstekende kwaliteit en het artwork is ontzettend gaaf. Ook past het artwork bijzonder goed bij het thema. Bij het spel zit een grote, kartonnen boom. Op zich is die voor het functioneren van het spel niet strikt noodzakelijk, maar het voegt wel echt toe aan de table presence van het spel: het is een echte blikvanger. Daarover gesproken: Je hebt wel een tafel van redelijke omvang nodig; Het bord is vrij groot, maar iedere speler moet ook de ruimte hebben om drie rijen van vijf kaarten voor zich neer te kunnen leggen, plus een stapeltje grondstoffen. Spelen op een salontafel zit er vrij zeker niet in met dit spel.
Wat ons erg aantrok in het spel, is de variatie. Je werkt met een deck met verschillende kaarten om delen van het bord aan het begin van het spel in te richten. Daardoor zit er variatie in de mogelijke combinaties van grondstoffen die je in je beurt kunt verzamelen. Ook is er een deck met verschillende speciale bonuskaarten, waarvan je er altijd maar vier trekt. Daarnaast is er natuurlijk het (flinke!) deck met kaarten wat voor de nodige variatie zorgt. De replayability is daarmee wat ons betreft erg goed.
De regels zijn kort en duidelijk uitgelegd in de handleiding. Zoals veel spellen ziet het er nogal overweldigend uit wanneer het is opgezet, maar de regels zijn erg eenvoudig en je bent dan ook vrij snel aan het spelen. We hebben ons wel redelijk verkeken op de speeltijd; Als je net begint, kun je niet zoveel doen en gaan de beurten erg snel, maar naarmate het spel vordert krijg je meer opties en duren de beurten langer. We hadden, na de eerste beurten, het idee dat we met anderhalf uur wel klaar zouden zijn, maar uiteindelijk hebben we twee en een half uur over ons eerste potje gedaan. Overigens is dat voor ons echt wel een beetje de sweet spot, maar houdt er dus rekening mee dat het wel een avondvullend programma kan zijn.
In ieder geval smaakt dit spel wat ons betreft naar meer, dus hij gaat ongetwijfeld nog veel vaker op tafel komen!
Oh, en wellicht ten overvloede: Er zijn op dit moment drie uitbreidingen voor beschikbaar (Pearlbrook, Spirecrest en Bellfaire) en voor het eind van het jaar staat een Nederlandstalige release onder de vlag van White Goblin Games gepland.
:strip_exif()/f/image/vMf97VbJhgb0xjIb3xK3T6cH.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien is mijn ervaring met eRaptor ook interessant.Smuey schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:04:
@HellPunk en @LOTG bedankt voor de tips en geruststelling. Ik denk dat ik dan binnenkort maar even een bestelling ga plaatsen. Hoe lang duurde het ongeveer tot het spul geleverd was?
Ik heb een product van hun ontvangen waar twee kleine onderdelen niet aanwezig waren. Op basis van een foto hebben ze mij zonder meer vervangstukken opgestuurd, maar dat ging wel niet heel snel (+/- 1 maand). Ik vond het op zich nog wel acceptabel. Wellicht waren ze sneller geweest als het niet over onderdelen van een Kickstarter-project ging.
Everdell staat ook zeker bij mij hoog op het lijstje. Maar ik wacht wel even op de Nederlandse versie. Mooi om te lezen dat ie bevalt.Smuey schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:06:
Afgelopen weekend hebben we voor het eerst Everdell gespeeld (met vier spelers).
[Afbeelding]
Doe dit via DM, let wel dat we juist geen inkoopacties hier willen om exact dit soort gezeur.
[ Voor 160% gewijzigd door Señor Sjon op 11-06-2020 10:53 ]
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Doe dit via DM, let wel dat we juist geen inkoopacties hier willen om exact dit soort gezeur.
[ Voor 83% gewijzigd door Señor Sjon op 11-06-2020 10:53 ]
HOI.
Iemand hier al ervaring met Chai, met name de solo mode? Zat net te kijken naar de KS van de reprint en het leek me wel wat!
Leuk! Ben ook benieuwd hoe hij met 2 spelers is?Smuey schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:06:
[Afbeelding]
Ik ook, maar aangezien het niet mijn spel is, vermoed ik dat ik daar niet per sé heel snel achter ga komen!Joel22 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:52:
[...]
Leuk! Ben ook benieuwd hoe hij met 2 spelers is?
Het enige dat ik zo snel kon vinden is dat de beschikbare kaarten niet snel genoeg wisselen met twee spelers waardoor het soms moeilijk is om de kaarten te vinden die je nodig hebt.Joel22 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:52:
[...]
Leuk! Ben ook benieuwd hoe hij met 2 spelers is?
In dit topic op BGG worden enkele oplossingen besproken. Ik ken het spel verder niet, maar wat daar gezegd wordt lijkt me wel de moeite om even te volgen
Interessant punt. Ik heb nul issues om me voor te moeten stellen dat dat inderdaad het geval zou kunnen zijn!HellPunk schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:55:
[...]
Het enige dat ik zo snel kon vinden is dat de beschikbare kaarten niet snel genoeg wisselen met twee spelers waardoor het soms moeilijk is om de kaarten te vinden die je nodig hebt.
In dit topic op BGG worden enkele oplossingen besproken. Ik ken het spel verder niet, maar wat daar gezegd wordt lijkt me wel de moeite om even te volgen.
Gisteravond weer een pot Wingspan gespeeld, deze keer met de volle vijf spelers. Eén van de dochters van m'n zwager en schoonzus wilde erg graag mee spelen. Ze is tien en ondertussen al flink wat bordspellen gewend (King of Tokyo is (was?) zo ongeveer haar favoriet), maar ik had evengoed niet verwacht dat ze het spel zó snel zou oppikken. Of er zoveel plezier mee zou kunnen beleven! Ze is natuurlijk wel her en der van tips en advies voorzien, maar ze had erg rap door wat ze in een beurt voor opties had en hoe een ronde werkt, dus vanaf de tweede ronde speelde ze eigenlijk gewoon helemaal zelfstandig mee. Ze eindigde dan misschien wel als laatste, de eindscores lagen zo dicht op elkaar, (73-72(3X!) en 68) dat dat ook nog prima aan domme pech in de beschikbare kaarten in combinatie met de rondedoelen te wijten zou kunnen zijn.
En het leuke was nog dat ik vandaag een foto van m'n zwager doorgestuurd kreeg, dat ze daar ook met bijna de hele familie (zwager, schoonzus en twee dochters) zaten te spelen. De dames hadden de smaak dus duidelijk te pakken!
Gisteren eindelijk nog eens Endeavour: Age of Sail kunnen bovenhalen. Dit speelden we vroeger vaak en het is de bedoeling om dit de komende maanden weer meer op tafel te brengen. Vorige week heb ik namelijk de uitbreiding Age of Expansion ontvangen en nu wil ik toch graag eens al dat extra materiaal verkennen.
Nu hebben we nog het standaard spel gespeeld om er weer even in te komen. In Endeavour koop je gebouwen en stuur je je werkers de wijde wereld in om zo succesvol mogelijk te worden in vier domeinen: industry, culture, finance en influence.
Het mooie aan dit spel is dat die attributen heel erg met elkaar verweven zijn: als je je industry boost kan je betere gebouwen kopen, maar dan moet je weer meer werkers hebben om die gebouwen te gebruiken. Die werkers moet je dan weer kunnen betalen, dus ook je finance moet de hoogte in. Met contracten kun je snel alle drie de attributen omhoog krijgen, maar als je veel contracten wilt moet ook je influence hoog genoeg zijn.
Je bent voortdurend bezig om deze vier dingen in balans te houden. Dat je tegenstanders vechten om dezelfde resources helpt natuurlijk niet. Zeker in de tweede helft van het spel, als je wat meer werkers hebt, is het een leuke puzzel om zoveel mogelijk winst uit je beurt te halen.
Nu hebben we nog het standaard spel gespeeld om er weer even in te komen. In Endeavour koop je gebouwen en stuur je je werkers de wijde wereld in om zo succesvol mogelijk te worden in vier domeinen: industry, culture, finance en influence.
Het mooie aan dit spel is dat die attributen heel erg met elkaar verweven zijn: als je je industry boost kan je betere gebouwen kopen, maar dan moet je weer meer werkers hebben om die gebouwen te gebruiken. Die werkers moet je dan weer kunnen betalen, dus ook je finance moet de hoogte in. Met contracten kun je snel alle drie de attributen omhoog krijgen, maar als je veel contracten wilt moet ook je influence hoog genoeg zijn.
Je bent voortdurend bezig om deze vier dingen in balans te houden. Dat je tegenstanders vechten om dezelfde resources helpt natuurlijk niet. Zeker in de tweede helft van het spel, als je wat meer werkers hebt, is het een leuke puzzel om zoveel mogelijk winst uit je beurt te halen.
Sentinels of the multiverse is gratis te claimen op google play store voor de android gebruikers.
Endeavor is inderdaad een leuk spel, ik speelde hem vroeger af en toe eens bij vrienden. Maar hier is de grote puzzel vooral om niet boven de 10 mensen per week te komen (belgie-covid-regel), gezien families in de weekends al 9 en 8 man extra is als we week om week wisselen... Dus voorlopig nog wat via online tabletoppen.
Zelf is het deze maand iets rustiger bordspelgewijs dan de vorige maanden. En zijn het vooral wat lichtere spellen - op lotr lcg na. (azul, bad bones, magic maze).
Endeavor is inderdaad een leuk spel, ik speelde hem vroeger af en toe eens bij vrienden. Maar hier is de grote puzzel vooral om niet boven de 10 mensen per week te komen (belgie-covid-regel), gezien families in de weekends al 9 en 8 man extra is als we week om week wisselen... Dus voorlopig nog wat via online tabletoppen.
Zelf is het deze maand iets rustiger bordspelgewijs dan de vorige maanden. En zijn het vooral wat lichtere spellen - op lotr lcg na. (azul, bad bones, magic maze).
https://www.kickstarter.c...ars-big-box/?ref=kicktraq
Eindelijk is de Big Box van Terraforming Mars op kickstarter. Zelf hier heel lang op gewacht (moet nog veel langer wachten, verzending pas maart 2021) maar zo gaaf.
Straks is eindelijk alles compleet met mooie 3D tiles.
Twijfel alleen nog of ik straks in de pledge manager de metallic cubes moet toevoegen of niet. Voor dat geld kan je ook een nieuw bordspel halen...
Maar Terra wordt hier het meest gespeeld. Vinden het echt een leuk spel.
Eindelijk is de Big Box van Terraforming Mars op kickstarter. Zelf hier heel lang op gewacht (moet nog veel langer wachten, verzending pas maart 2021) maar zo gaaf.
Twijfel alleen nog of ik straks in de pledge manager de metallic cubes moet toevoegen of niet. Voor dat geld kan je ook een nieuw bordspel halen...
[ Voor 13% gewijzigd door Odysseus87 op 17-06-2020 11:05 ]
Een jaar is lang. Die cubes zijn duur. Ik zou er niet aan beginnen, cubes zijn cubes.Odysseus87 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:03:
Ik vind het wel een nette prijs. De normale versie van TM heeft niet zo'n hele goede bouwkwaliteit maar de game zelf is wel erg goed. Als je nu een deluxe versie kan kopen voor 100 dollar met 3D tiles + goede kwaliteit componenten, dan zou ik dat er wel voor over hebben.
OK, rant tijd. Machi Koro: Harbor / Haven is een verschrikkelijke kut uitbreiding. We speelden het met 5 man. Het was al vrij snel duidelijk dat er 2 man mijlenver voorliepen, er één iemand tussen wal en schip (ha!) zat en dat er 2 man van hun leven niet meer bij konden komen.
Eerst hadden de koplopers al vrij snel de basis gelegd om het geld van andere afhandig te maken met de sushibar en café achtige kaarten waardoor je met dobbelen van één steen al snel je geld kwijt bent (of niets krijgt want jij hebt geen geschikte kaartjes want dat kun je niet betalen). Zij konden vervolgens vrij snel een tweede dobbelsteen kopen met het Train Station. Vervolgens nog even een Publisher erbij kopen zodat als ze 7 gooien (wat is de kans daarop met twee stenen...), nog meer geld van andere mensen kunnen aftroggelen. Dan zwemmen ze in het geld en kunnen ze de Harbor / Tuna Boat combinatie kopen om vervolgens nog meer geld te krijgen. En los daarvan kaarten als de Appelboomgaard van andere spelers compleet waardeloos maken want waarom zouden ze settlen voor een 10 als ze er ook een 12 van kunnen maken en zo andere spelers kunnen naaien en zichzelf nog meer geld kunnen geven.
En de spelers die achterblijven zitten na 10 ronden een beetje dubbeltjes om te draaien in de hoop dat ze vier muntjes bij elkaar kunnen sparen zodat ze eindelijk ook eens het Train Station kunnen kopen. Het was nu vanaf ronde 2 a 3 wel duidelijk wie er gingen winnen. Zelfs Monopoly is minder voorspelbaarder...
OK, rant tijd. Machi Koro: Harbor / Haven is een verschrikkelijke kut uitbreiding. We speelden het met 5 man. Het was al vrij snel duidelijk dat er 2 man mijlenver voorliepen, er één iemand tussen wal en schip (ha!) zat en dat er 2 man van hun leven niet meer bij konden komen.
Eerst hadden de koplopers al vrij snel de basis gelegd om het geld van andere afhandig te maken met de sushibar en café achtige kaarten waardoor je met dobbelen van één steen al snel je geld kwijt bent (of niets krijgt want jij hebt geen geschikte kaartjes want dat kun je niet betalen). Zij konden vervolgens vrij snel een tweede dobbelsteen kopen met het Train Station. Vervolgens nog even een Publisher erbij kopen zodat als ze 7 gooien (wat is de kans daarop met twee stenen...), nog meer geld van andere mensen kunnen aftroggelen. Dan zwemmen ze in het geld en kunnen ze de Harbor / Tuna Boat combinatie kopen om vervolgens nog meer geld te krijgen. En los daarvan kaarten als de Appelboomgaard van andere spelers compleet waardeloos maken want waarom zouden ze settlen voor een 10 als ze er ook een 12 van kunnen maken en zo andere spelers kunnen naaien en zichzelf nog meer geld kunnen geven.
En de spelers die achterblijven zitten na 10 ronden een beetje dubbeltjes om te draaien in de hoop dat ze vier muntjes bij elkaar kunnen sparen zodat ze eindelijk ook eens het Train Station kunnen kopen. Het was nu vanaf ronde 2 a 3 wel duidelijk wie er gingen winnen. Zelfs Monopoly is minder voorspelbaarder...
Is helaas wat eigen aan Machi Koro, deze uitbreiding maakt het alleen nog wat scherper. Gebruiken jullie de standaard regels of de 3-3-2 setupvariant van BGG? Die zorgt voor een iets grotere variëteit aan kaarten zodat je niet zo makkelijk aan een superefficiënte engine raakt, zeker als je Metropool er ook nog in gooit.Robkazoe schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:04:
We speelden standaard. De 3-3-2 setup, wat is dat? Klinkt interessant.
$100,- pledge is alleen de "big box" voor $144,- krijg je de basegame erbij. Opzich wel een gave upgrade set voor een populaire titel, maar ben nooit fan geweest van TM en je blijft met de lelijke artwork op de kaarten zitten.Robkazoe schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:04:
Ik vind het wel een nette prijs. De normale versie van TM heeft niet zo'n hele goede bouwkwaliteit maar de game zelf is wel erg goed. Als je nu een deluxe versie kan kopen voor 100 dollar met 3D tiles + goede kwaliteit componenten, dan zou ik dat er wel voor over hebben.
Heb even moeten terugzoeken op BGG, want het topic heet '3 draw pile variant', je vindt het hier.Robkazoe schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:15:
We speelden standaard. De 3-3-2 setup, wat is dat? Klinkt interessant.
De variant heet 5/5/2 en niet 3/3/2 zoals ik me meende te herinneren
Stapel 1: kaarten met waardes 1-6, maar geen paarse - leg 5 kaarten open volgens de basisregels
Stapel 2: kaarten met waardes 7-14, maar geen paarse - leg 5 kaarten open volgens de basisregels
Stapel 3: alle paarse kaarten - leg 2 kaarten open
Elke rij openliggende kaarten wordt bijgevuld van de bijhorende stapel. Sommigen gebruiken dan daar weer een variant open: de actieve speler kiest dan van welke stapel er bijgevuld wordt.
Deze variant helpt om kaarten van allerlei waardes beschikbaar te houden zodat iedereen de kans heeft een engine op te bouwen. Je hebt ook een vast klein aantal paarse kaarten zodat de invloed daarvan beperkter is, zeker in het begin van het spel. Natuurlijk kan je nooit vermijden dat iemand geweldig goeie rolls heeft, dat is wat eigen aan het spel.
[ Voor 4% gewijzigd door HellPunk op 18-06-2020 09:11 ]
Als liefhebber van worker placement games (Viticulture, Agricola), werd ik deze week erg enthousiast van de kickstarter campagne voor Age of Atlantis. Jamey Stegmaier tipte deze game, welke door de ontwikkelaars van El Dorado bedacht is. Het is een beetje een civilization type worker placement (beetje vergelijkbaar met Tapestry) met wat mij betreft ook een cool thema. Meer info is hier te vinden.
Ik heb hem ook gebacked na het zien van de tutorial & playthrough van Jon Gets Games (YouTube: The Age of Atlantis Tutorial & Playthrough) Ben er heel benieuwd naar!hutch schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:17:
Als liefhebber van worker placement games (Viticulture, Agricola), werd ik deze week erg enthousiast van de kickstarter campagne voor Age of Atlantis. Jamey Stegmaier tipte deze game, welke door de ontwikkelaars van El Dorado bedacht is. Het is een beetje een civilization type worker placement (beetje vergelijkbaar met Tapestry) met wat mij betreft ook een cool thema. Meer info is hier te vinden.
You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.
Wat doe je mij aanhutch schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:17:

Dit ziet er wel een héél interessante worker placement uit. Veel diepgang en toch niet super complex. Een beetje een Scythe meets Castle Panic meets 7 Wonders gevoel krijg ik er van (al is dat laatste misschien enkel door het thema?). Ik ga hem alvast backen voor €1 om verder te kunnen volgen.
Eergisteren zijn we toegekomen om Monopoly Gamer Overwatch.
Qua idee is het een beetje hetzelfde als de Nintendo varianten.
Langs start krijg je een lootbox en als ze op zijn ga je punten tellen.
Ik waardeer die versie overigens heel erg, simpelweg omdat je een uurtje aan het spelen bent tegenover soms de volgende dag verder moeten met normaal Monopoly.
We moeten nog aan de slag met Villainous en sinds eergisteren hebben we ook de valsspelers editie binnen. Hadden in gedachten om dat met onze dochter (6j) te spelen, maar die moet eerst leren lezen. Want anders is het niet leuk als de ander al weet wat ze moet doen om vals te spelen.
We kwamen er ook achter dat we ondertussen Monopoly Cities dubbel hebben. Gemist dat we die al hadden. Dus tzt de andere maar verkopen.
Ga binnenkort eens kijken of ik kan opschrijven wat we allemaal al in ons bezit hebben, want we hebben echt stapels aan bordspellen. Heb voor films wel een stukje software om te registreren wat we bezitten, idem voor toys to life als app zijnde, maar heb gemerkt dat ik een stukje software te installeren op mijn server en in ieder geval intern overal bij te kunnen, toch wel blijer van wordt.
Tot dan de belangrijke info maar even in een Excel-sheet zetten.
Qua idee is het een beetje hetzelfde als de Nintendo varianten.
Langs start krijg je een lootbox en als ze op zijn ga je punten tellen.
Ik waardeer die versie overigens heel erg, simpelweg omdat je een uurtje aan het spelen bent tegenover soms de volgende dag verder moeten met normaal Monopoly.
We moeten nog aan de slag met Villainous en sinds eergisteren hebben we ook de valsspelers editie binnen. Hadden in gedachten om dat met onze dochter (6j) te spelen, maar die moet eerst leren lezen. Want anders is het niet leuk als de ander al weet wat ze moet doen om vals te spelen.
We kwamen er ook achter dat we ondertussen Monopoly Cities dubbel hebben. Gemist dat we die al hadden. Dus tzt de andere maar verkopen.
Ga binnenkort eens kijken of ik kan opschrijven wat we allemaal al in ons bezit hebben, want we hebben echt stapels aan bordspellen. Heb voor films wel een stukje software om te registreren wat we bezitten, idem voor toys to life als app zijnde, maar heb gemerkt dat ik een stukje software te installeren op mijn server en in ieder geval intern overal bij te kunnen, toch wel blijer van wordt.
Tot dan de belangrijke info maar even in een Excel-sheet zetten.
[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 20-06-2020 11:51 ]
Voor de 'gamers' onder ons.
Een week of 2 geleden werd Anno 1800 the boardgame aangekondigd op instagram (https://www.instagram.com/p/CBAlFJqCxSP/)
Designer is Martin Wallace (Brass Birmingham #3 op BGG).
Inmiddels is er wat meer informatie over bekend. Het zal een medium / zware game gaan worden van ruim 2uur speeltijd.
source: https://boardgamegeek.com...e-details-about-anno-1800
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Veel info in die link op BGG over de speelwijze van het nieuwe bordspel
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
release date herfst 2020
Een week of 2 geleden werd Anno 1800 the boardgame aangekondigd op instagram (https://www.instagram.com/p/CBAlFJqCxSP/)
Inmiddels is er wat meer informatie over bekend. Het zal een medium / zware game gaan worden van ruim 2uur speeltijd.
release date herfst 2020
Ben benieuwd, Brass (Lancashire) vind ik ook erg gaaf! Ga het in de gaten houden, wellicht dat release buiten Duitland langer duurt?Odysseus87 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:09:
Voor de 'gamers' onder ons.
release date herfst 2020
Martin Wallace had op BGG gezegd dat een engelse vertaling ps na de duitse vertaling kwam (die komt herfst 2020). Maa rdat het spel speelbaar is zonder al te veel tekstMvdbeld schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 13:15:
[...]
Ben benieuwd, Brass (Lancashire) vind ik ook erg gaaf! Ga het in de gaten houden, wellicht dat release buiten Duitland langer duurt?
Deze heb ik ook gebacked, ziet er zeer interessant uit.hutch schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:17:
PSN:Arijanonline Xbox:Arijanonline Twitch
Hier ook een backer, ziet er gaaf uit en gaat ook best hard in aantal backers.ikookhier schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 16:32:
[...]
Deze heb ik ook gebacked, ziet er zeer interessant uit.componenten van vorige kickstarters waren ook dik in orde. Heb er zin in.
Heb je TM ook al solo gespeeld?Odysseus87 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:03:
Mij lijkt het echt een briljant spel ook, twijfel alleen of het bij mij in de groep goed zal vallen (zullen het denk ik te zwaar vinden, met dat groepje blijft het meestal wel onder een complexity rating van 2.5) dus zal in eerste instantie ook om solo spelen gaan en pas als ik het zelf echt goed begrijp en daardoor makkelijker aan anderen kan leren in een groepje. Zat te denken om de basegame sowieso al binnenkort te halen en dan de Terraforming Veteran te bestellen. Of denk ik nu toch teveel FOMO?

[ Voor 15% gewijzigd door Thompson op 21-06-2020 22:39 ]
Beeromaniac
@Arunia Als je een account aanmaakt op boardgamegeek.com, kun je daar je eigen collectie ingeven. Heb je gelijk ook alle mogelijke info over je spellen letterlijk een muisklik van je verwijderd. En je kunt er ook een hoop leuke andere dingen mee doen, mocht je daar in geinteresseerd zijn.
Ook al solo gespeeld, zeker tof. Niet zo leuk als Spirit Island (maar dat is ook de koning onder de solo games).Thompson schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:36:
[...]
Heb je TM ook al solo gespeeld?
Mij lijkt het echt een briljant spel ook, twijfel alleen of het bij mij in de groep goed zal vallen (zullen het denk ik te zwaar vinden, met dat groepje blijft het meestal wel onder een complexity rating van 2.5) dus zal in eerste instantie ook om solo spelen gaan en pas als ik het zelf echt goed begrijp en daardoor makkelijker aan anderen kan leren in een groepje. Zat te denken om de basegame sowieso al binnenkort te halen en dan de Terraforming Veteran te bestellen. Of denk ik nu toch teveel FOMO?
Qua complexity valt het reuze mee. Mijn vrouw is geen boardgamer. De eerste twee die ze speelde waren ticket to ride en carcasonne. Daarna heeft ze Terraforming Mars gedaan. Ze is helemaal om , we hebben samen ruim 30x gespeeld.
Ook zusje met zwager, ander zusje en broertje die nooit boardgames doen hebben het meerdere malen gespeeld nu. Gewoon rustig uitleggen en het eerste spel als 'leerspel' zien. Dit heeft geleid dat het zusje met haar vriend nu ook samen Terra gekocht hebben.
Ik was om na het kijken van dit filmpje: YouTube: Terraforming Mars - GameNight! Se5 Ep9
Duurt ff , maar dan heb je goed door hoe alles werkt. Ook kan ik de android of steam app aanraden. Hoewel het niet in de buurt komt qua fun als je het spel gewoon op tafel hebt liggen, krijg je zo wel een beetje de beginselen door.
Tot slot:
Qua uitbreidingen is Prelude wel een 'must' (is ook de consensus online). Het basisspel heeft een redelijk trage start en met Prelude geef je die start een kleine kickboost. Waardoor je engine net iets vlotter loopt en het spel een betere flow krijgt.
Hellas en Elysium is een extra speelmap (nieuwe board), leuk als je het basisspel een keer of 20-30 gedaan hebt.
Venus wel in bezit, maar nog niet gedaan. Krijgt op BGG de minste beoordelingen, had hem zelf ook niet gekocht maar onlangs gekregen van iemand.
Colonies gekocht. Voegt nieuwe dimensie aan het spel toe, je kan vliegen met schepen naar manen om daar grondstoffen te halen. Beetje wie het eerst komt wie het eerst maalt, dus afwegingen maken etc.
Turmoil is de laatste expansion. Erg tof. Voegt een politiek laagje over het spel. Weer een compleet nieuw gameplay element en voor mij de tofste.
Het spel is prima speelbaar met 1 of meerdere expansions tegelijk, dat maakt het zo leuk. Je hoeft niet op een avond een keuze te maken welke je doet, je zou ook alles tegelijk kunnen. (grote tafel nodig...)
[ Voor 26% gewijzigd door Odysseus87 op 22-06-2020 07:28 ]
Kijk perfecte review, mijn dank is groot! Ga zeker ook de aangeraden video nog eens bekijken.Odysseus87 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 07:21:
[...]
Ook al solo gespeeld, zeker tof. Niet zo leuk als Spirit Island (maar dat is ook de koning onder de solo games).
Qua complexity valt het reuze mee. Mijn vrouw is geen boardgamer. De eerste twee die ze speelde waren ticket to ride en carcasonne. Daarna heeft ze Terraforming Mars gedaan. Ze is helemaal om , we hebben samen ruim 30x gespeeld.
Ook zusje met zwager, ander zusje en broertje die nooit boardgames doen hebben het meerdere malen gespeeld nu. Gewoon rustig uitleggen en het eerste spel als 'leerspel' zien. Dit heeft geleid dat het zusje met haar vriend nu ook samen Terra gekocht hebben.
Ik was om na het kijken van dit filmpje: YouTube: Terraforming Mars - GameNight! Se5 Ep9
Duurt ff , maar dan heb je goed door hoe alles werkt. Ook kan ik de android of steam app aanraden. Hoewel het niet in de buurt komt qua fun als je het spel gewoon op tafel hebt liggen, krijg je zo wel een beetje de beginselen door.
Tot slot:
Qua uitbreidingen is Prelude wel een 'must' (is ook de consensus online). Het basisspel heeft een redelijk trage start en met Prelude geef je die start een kleine kickboost. Waardoor je engine net iets vlotter loopt en het spel een betere flow krijgt.
Hellas en Elysium is een extra speelmap (nieuwe board), leuk als je het basisspel een keer of 20-30 gedaan hebt.
Venus wel in bezit, maar nog niet gedaan. Krijgt op BGG de minste beoordelingen, had hem zelf ook niet gekocht maar onlangs gekregen van iemand.
Colonies gekocht. Voegt nieuwe dimensie aan het spel toe, je kan vliegen met schepen naar manen om daar grondstoffen te halen. Beetje wie het eerst komt wie het eerst maalt, dus afwegingen maken etc.
Turmoil is de laatste expansion. Erg tof. Voegt een politiek laagje over het spel. Weer een compleet nieuw gameplay element en voor mij de tofste.
Het spel is prima speelbaar met 1 of meerdere expansions tegelijk, dat maakt het zo leuk. Je hoeft niet op een avond een keuze te maken welke je doet, je zou ook alles tegelijk kunnen. (grote tafel nodig...)
Probleem is wel dat ik nu redelijk overtuigd ben dat ik z.s.m. de basegame wil hebben en die big box met alle uitbreidingen ga kopen €

Beeromaniac
Let dan wel even op de taal. Ik heb het base spel en uitbreidingen in het nederlands.Thompson schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:25:
[...]
Kijk perfecte review, mijn dank is groot! Ga zeker ook de aangeraden video nog eens bekijken.
Probleem is wel dat ik nu redelijk overtuigd ben dat ik z.s.m. de basegame wil hebben en die big box met alle uitbreidingen ga kopen €€
Volgens mij is de big box nog in het engels (nederlandse versie komt via intrafin, maar dure afzetters..om gerekend vragen ze 29€ meer dan de kickstarter) dus ik zal de engelse bestellen, die 20 promo kaarten zullen dan engels zijn
[ Voor 3% gewijzigd door Odysseus87 op 22-06-2020 08:33 ]
Rekening gehouden met $ 25 transportkosten?Odysseus87 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:29:
[...]
Let dan wel even op de taal. Ik heb het base spel en uitbreidingen in het nederlands.
Volgens mij is de big box nog in het engels (nederlandse versie komt via intrafin, maar dure afzetters..om gerekend vragen ze 29€ meer dan de kickstarter) dus ik zal de engelse bestellen, die 20 promo kaarten zullen dan engels zijn
Dit weekend via een ruil Narabi in handen gekregen. Fijn spelletje voor de liefhebbers van co-ops als Hanabi, The Game en Okey Dokey.
Elke speler krijgt een aantal kaarten voor zich met daarop getallen of stenen. Elke kaart is gelinkt aan een bepaalde actie. De speler die aan de beurt is wisselt een van zijn kaarten met die van een medespeler door de actie uit te voeren die bij die kaart hoort. Het doel is om de kaarten in de juiste volgorde te krijgen. Zoals bij alle kaartspellen van dit type mag je maar beperkt communiceren, dus winnen of verliezen hangt af van het logisch denkvermogen van je medespelers. Omdat je de kaarten telkens aan een andere actie kan linken is het spel ook telkens anders.
Het hoogtepunt van het weekend was wel toen ik zaterdag eindelijk de Big Box van Roll Player met de nieuwe uitbreiding Fiends & Familiars in ontvangst mocht nemen. Gisteren heb ik dan een uurtje besteed aan uitpakken en alles combineren met het basisspel en de vorige uitbreiding. Nu ligt er dus een hoop dobbelstenen, tokens en kaarten op mijn speltafel, moet nog even bekijken hoe het allemaal netjes in de big box past
.
Elke speler krijgt een aantal kaarten voor zich met daarop getallen of stenen. Elke kaart is gelinkt aan een bepaalde actie. De speler die aan de beurt is wisselt een van zijn kaarten met die van een medespeler door de actie uit te voeren die bij die kaart hoort. Het doel is om de kaarten in de juiste volgorde te krijgen. Zoals bij alle kaartspellen van dit type mag je maar beperkt communiceren, dus winnen of verliezen hangt af van het logisch denkvermogen van je medespelers. Omdat je de kaarten telkens aan een andere actie kan linken is het spel ook telkens anders.
Het hoogtepunt van het weekend was wel toen ik zaterdag eindelijk de Big Box van Roll Player met de nieuwe uitbreiding Fiends & Familiars in ontvangst mocht nemen. Gisteren heb ik dan een uurtje besteed aan uitpakken en alles combineren met het basisspel en de vorige uitbreiding. Nu ligt er dus een hoop dobbelstenen, tokens en kaarten op mijn speltafel, moet nog even bekijken hoe het allemaal netjes in de big box past
Yes meegerekend en daarna van dollar naar euro met huidige wisselkoers. 125$ voor big box met shipping en intrafin vraagt 140€
Volgens mij zag ik 'm te pre-orderen staan bij de Summoner voor 105 euro (en ik heb het geluk dat hij bij mij om de hoek woont, dus geen verzendkosten) ter referentie.Odysseus87 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:52:
[...]
Yes meegerekend en daarna van dollar naar euro met huidige wisselkoers. 125$ voor big box met shipping en intrafin vraagt 140€
Gisteren Star Wars: The Queen's Gambit op tafel gezet. Het opbouwen van het bord is al een feestje.
Net als bij Risk: Star Wars speelt het spel zich af in diverse theaters uit de film. Waar de moderne variant zich op 3 gevechten uit Return of the Jedi focust, neemt The Queen's Gambit je mee naar de veldslag op Naboo, de bestorming van het Theed paleis, het gevecht tussen Qui-Gon, Obi-Wan en Darth Maul en ten slotte de aanval van Anakin op het droid schip, uit de film The Phantom Menace.

Het spel bestaat uit 4 scenario's naast elkaar. De Naboo forces winnen als alle droids zijn uitgeschakeld en als ze meer figuren bovenin het paleis hebben dan de Trade Federation speler. De Trade Federation wint als de Naboo forces in het paleis zijn uitgeschakeld.
Elke speler heeft een hand orderkaarten die elke ronde wordt aangevuld. Elke ronde speel je 4 orderkaarten uit je hand die om beurten worden uitgespeeld. Met een orderkaart kun je een actie uitvoeren in 1 van de 4 theaters.
Naboo plains: voor elke vijandelijke eenheid die wordt vernietigt, krijg je een bonus actie.
Jedi/Sith battle: de winnaar van dit duel kan het paleis binnenrennen om een handje te helpen.
Space battle: als Anakin het droid schip bereikt, worden alle droids op het hele bord uitgeschakeld.
Palace: hier wordt het spel gewonnen of verloren.
In de eerste ronde had de Naboo player een beetje pech met z'n kaarten en had geen acties voor het lightsaber duel. Darth Maul maakte hier handig gebruik van door een paar rake klappen op Qui-Gon te landen. Er werden wel een paar battle droids in het paleis aan stukken geschoten. Anakin kreeg het niet voor elkaar snel door te breken naar de volgende wave fighters. De Trade Federation speler verdiende een bonusactie door een groepje Gungans neer te maaien.
De ronden daarna waren spannend in de reactor core. Qui-Gon probeerde aan Darth Maul te ontkomen terwijl Obi-Wan een paar rake klappen uitdeelde, maar de Sith slaagde er uiteindelijk in Qui-Gon te verslaan. Uiteindelijk waren zowel Maul als Obi-Wan erg aangeslagen en toen Darth Maul de genadeklap wou uitdelen, rolde hij 3x mis. Obi-Wan rolde beter en gooide zijn tegenstander in de schacht. Ondertussen was de balans in het paleis aan het omslaan, omdat er een paar battle droids van de veldslag het paleis waren binnengedrongen. Anakin was 1 wave fighters gepasseerd, maar had nog een flink stuk te gaan.
Met Obi-Wan los in het paleis, vielen de battle droids bij bosjes neer. Op de bovenste verdieping slaagden 2 destroyer droids er uiteindelijk in Obi-Wan op z'n knieën te krijgen en met diverse bonusacties van de veldslag, slaagde de Trade Federation erin een nieuwe lading droids in het paleis te krijgen.
Queen Amidala en Captain Panaka boden heldhaftig verzet, maar moesten toezien hoe de palace guards een voor een sneuvelden. Het overwicht op de vlakte van Naboo zorgde er uiteindelijk voor dat de Trade Federation speler met nog meer verse droids en diverse bonusacties het paleis overspoelde, voordat Anakin zich door de talloze fighters kon vechten. Toen Queen Amidala en haar decoy in de laatste ronde vielen, was het voor Captain Panaka onmogelijk het paleis te veroveren. Een overwinning voor de Trade Federation.
Net als bij Risk: Star Wars speelt het spel zich af in diverse theaters uit de film. Waar de moderne variant zich op 3 gevechten uit Return of the Jedi focust, neemt The Queen's Gambit je mee naar de veldslag op Naboo, de bestorming van het Theed paleis, het gevecht tussen Qui-Gon, Obi-Wan en Darth Maul en ten slotte de aanval van Anakin op het droid schip, uit de film The Phantom Menace.

Het spel bestaat uit 4 scenario's naast elkaar. De Naboo forces winnen als alle droids zijn uitgeschakeld en als ze meer figuren bovenin het paleis hebben dan de Trade Federation speler. De Trade Federation wint als de Naboo forces in het paleis zijn uitgeschakeld.
Elke speler heeft een hand orderkaarten die elke ronde wordt aangevuld. Elke ronde speel je 4 orderkaarten uit je hand die om beurten worden uitgespeeld. Met een orderkaart kun je een actie uitvoeren in 1 van de 4 theaters.
Naboo plains: voor elke vijandelijke eenheid die wordt vernietigt, krijg je een bonus actie.
Jedi/Sith battle: de winnaar van dit duel kan het paleis binnenrennen om een handje te helpen.
Space battle: als Anakin het droid schip bereikt, worden alle droids op het hele bord uitgeschakeld.
Palace: hier wordt het spel gewonnen of verloren.
In de eerste ronde had de Naboo player een beetje pech met z'n kaarten en had geen acties voor het lightsaber duel. Darth Maul maakte hier handig gebruik van door een paar rake klappen op Qui-Gon te landen. Er werden wel een paar battle droids in het paleis aan stukken geschoten. Anakin kreeg het niet voor elkaar snel door te breken naar de volgende wave fighters. De Trade Federation speler verdiende een bonusactie door een groepje Gungans neer te maaien.
De ronden daarna waren spannend in de reactor core. Qui-Gon probeerde aan Darth Maul te ontkomen terwijl Obi-Wan een paar rake klappen uitdeelde, maar de Sith slaagde er uiteindelijk in Qui-Gon te verslaan. Uiteindelijk waren zowel Maul als Obi-Wan erg aangeslagen en toen Darth Maul de genadeklap wou uitdelen, rolde hij 3x mis. Obi-Wan rolde beter en gooide zijn tegenstander in de schacht. Ondertussen was de balans in het paleis aan het omslaan, omdat er een paar battle droids van de veldslag het paleis waren binnengedrongen. Anakin was 1 wave fighters gepasseerd, maar had nog een flink stuk te gaan.
Met Obi-Wan los in het paleis, vielen de battle droids bij bosjes neer. Op de bovenste verdieping slaagden 2 destroyer droids er uiteindelijk in Obi-Wan op z'n knieën te krijgen en met diverse bonusacties van de veldslag, slaagde de Trade Federation erin een nieuwe lading droids in het paleis te krijgen.
Queen Amidala en Captain Panaka boden heldhaftig verzet, maar moesten toezien hoe de palace guards een voor een sneuvelden. Het overwicht op de vlakte van Naboo zorgde er uiteindelijk voor dat de Trade Federation speler met nog meer verse droids en diverse bonusacties het paleis overspoelde, voordat Anakin zich door de talloze fighters kon vechten. Toen Queen Amidala en haar decoy in de laatste ronde vielen, was het voor Captain Panaka onmogelijk het paleis te veroveren. Een overwinning voor de Trade Federation.
Keep supporting the pyramid roach boy
Hmm inderdaad; https://summoner.nl/gezel...erraforming-mars-big-box/GRDavies75 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:26:
[...]
Volgens mij zag ik 'm te pre-orderen staan bij de Summoner voor 105 euro (en ik heb het geluk dat hij bij mij om de hoek woont, dus geen verzendkosten) ter referentie.
Misschien dat ik dan toch voor de NL variant ga, hoewel ik dat zelf iets minder vind (op een of andere manier qua sfeer toch minder) maakt het dat wel geschikter voor anderen om mee samen te spelen.
Beeromaniac
*nvm
[ Voor 108% gewijzigd door GRDavies75 op 23-06-2020 14:38 . Reden: lezen is ook een vak ;) ]
zitten daar de kickstarter promo kaarten bij? Dat is namelijk niet duidelijk bij intrafin moet je die ook apart kopen voor €10GRDavies75 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:26:
[...]
Volgens mij zag ik 'm te pre-orderen staan bij de Summoner voor 105 euro (en ik heb het geluk dat hij bij mij om de hoek woont, dus geen verzendkosten) ter referentie.
edit: @Thompson zie hierboven
[ Voor 4% gewijzigd door Odysseus87 op 23-06-2020 15:25 ]
Las zonet over Glasgow, de nieuwe two player game van Klemens Franz. Aangezien die al wat andere mooie titels in dit genre ontworpen heeft - Patchwork, om er maar éé te noemen - ben ik hier best benieuwd naar!
Aangezien het hier onlangs over (houten) inserts ging, geef ik maar even mee dat eRaptor momenteel uitverkoop houdt. De selectie is klein, maar als je vindt wat je nodig hebt spaar je waarschijnlijk wel wat uit - de verzendkosten zijn €7.
In mijn zoektocht naar een storage solution voor Roll Player heb ik overigens de oplossing bij spielmaterial.de gevonden. Die hebben standaard inserts voor kaarten en componenten die mooi in de gangbare dozen passen. Nog even nameten hoe de ruimte zo goed mogelijk gebruikt kan worden, de prijzen zijn alleszins goed.
In mijn zoektocht naar een storage solution voor Roll Player heb ik overigens de oplossing bij spielmaterial.de gevonden. Die hebben standaard inserts voor kaarten en componenten die mooi in de gangbare dozen passen. Nog even nameten hoe de ruimte zo goed mogelijk gebruikt kan worden, de prijzen zijn alleszins goed.
Wil toch nog even deze pluggen:
https://www.kickstarter.c...e-against-the-black-death
Facade Games brengt prachtig vormgegeven spelletjes uit, allen verpakt in een boek:

Alleen al voor het showen het kopen waard:

De serie staat bij mij ieg mooi in de kast. Tortuga is leuk, Deadwood vond ik wat minder , misschien vaker spelen, Salem moet ik nog een keer spelen met een grotere groep. Bristol ziet er ieg leuk genoeg uit om weer te kopen.
Facade Games brengt prachtig vormgegeven spelletjes uit, allen verpakt in een boek:

De serie staat bij mij ieg mooi in de kast. Tortuga is leuk, Deadwood vond ik wat minder , misschien vaker spelen, Salem moet ik nog een keer spelen met een grotere groep. Bristol ziet er ieg leuk genoeg uit om weer te kopen.
Hi Ha Hopjesvla
Klemens Franz is van allebei ‘alleen’ de illustrator toch? Of is dat juist de reden dat je interesse hebt?HellPunk schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:38:
Las zonet over Glasgow, de nieuwe two player game van Klemens Franz. Aangezien die al wat andere mooie titels in dit genre ontworpen heeft - Patchwork, om er maar éé te noemen - ben ik hier best benieuwd naar!
Mijn vriendin en ik hebben gisteren Pocket Escape Room: De Tijd Vliegt gespeeld. We vinden escape rooms leuk, en van Escape Room: The Game hebben we ook met veel plezier een aantal scenario’s gespeeld. Ik zag deze toevallig liggen voor een tientje en dacht ‘waarom niet?’
Leuke puzzels, niet heel moeilijk maar hier en daar toch even moeten denken en een paar fouten gemaakt. Uiteindelijk op de minuut met de beste score uitgespeeld

Wat ik erg prettig vind, is dat geen van de kaarten beschadigd hoeft te worden. We hebben het spel dus weer in originele toestand opgeborgen, en ik geef hem straks aan een vriend die dit samen met zijn vrouw ook kan waarderen
Ticking away, the moments that make up a dull day
Prachtige vormgeving inderdaad. Zelf heb ik alleen Tortuga. Hier komt ie helaas weinig op tafel, maar dat komt vooral omdat ik meestal met max. 4 personen speel.Hopjesvla79 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:25:
Wil toch nog even deze pluggen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn de andere spellen wel meer geschikt voor minder personen? Tortuga is eigenlijk pas leuk vanaf 5 personen (voorkeur zelfs 7).
Nee helaas zijn de andere spellen ook meer geschikt voor meerdere spelers (Voor Salem moet je al helemaal met een grotere groep zijn) Maar ik zag nu bij Bristol dat als je met 1-3 spelers bent er een sort of ghost players meespelen, ben benieuwd hoe dat werkt.Lennnn schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:30:
[...]
Prachtige vormgeving inderdaad. Zelf heb ik alleen Tortuga. Hier komt ie helaas weinig op tafel, maar dat komt vooral omdat ik meestal met max. 4 personen speel.
Zijn de andere spellen wel meer geschikt voor minder personen? Tortuga is eigenlijk pas leuk vanaf 5 personen (voorkeur zelfs 7).
Hi Ha Hopjesvla
Persoonlijk vind ik dit dus de minst leuke van de escape room achtige games. Alles meerdere malen geprobeerd en nu enkel nog maar Unlock en Escape Tales voor ons.Wormaap schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:27:
[...]
Mijn vriendin en ik hebben gisteren Pocket Escape Room: De Tijd Vliegt gespeeld. We vinden escape rooms leuk, en van Escape Room: The Game hebben we ook met veel plezier een aantal scenario’s gespeeld. Ik zag deze toevallig liggen voor een tientje en dacht ‘waarom niet?’