Niekserr schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:00:
Ik zie hier echt alleen maar foto's van safety razor's, dus jullie moeten me kunnen helpen! Ik heb altijd elektrisch geschoren, maar wil daar van af. Ik heb nu zo'n safety razor besteld van Amazon met wat mesjes erbij. Nu voel je het al aankomen, ik scheer echt mn hele kin open

. Het voelt ook altijd alsof het wat krast als ik net een nieuw mesje erin heb gedaan waardoor mijn huid ook een beetje geïrriteerd raakt (misschien slechte kwaliteit mesjes?). Vooral rondom de kin, bij alle gekke hoeken krijg ik het niet gladgeschoren. Hebben jullie tips? Ik hou t mes op 30 graden tov mijn huid, losjes vast, geen druk uitoefenen en scheer direct na het douchen met standaard scheerschuim. Als tips heb ik al gezien dat sommige mensen eerst met de haren mee scheren en daarna er nog een keer tegenin voor het gladde resultaat, want dat heb ik nu niet. Hoe doen jullie het, wat zijn jullie tips en vooral, hoe ga je om met de dikke stugge haren op de kin en al die rondingen?
Wat Turdie zegt, lijken mij ook de belangrijkste punten.
Één van mijn favoriete video's over beginnen met scheren (in het Engels) is deze:
Een paar andere dingen die te binnen schieten:
soms kan het ook helpen om met kleine stukjes te scheren. Dus een 'haal' van een paar cm. en dan opnieuw de krabber op je gezicht te zetten; dat werkt voor sommigen om nét wat makkelijker gevoel er bij te krijgen. De eerste keren scheren duren dan zeker wat langer, voor één pass bijv. 10-15 minuten is niet ongewoon. Dat kan al in een paar weken terug gaan naar misschien een minuut of 5.
Dus geef je jezelf de tijd in de eerste weken om het rustig te doen. Haast = grotere kans op bloedingen.
Mocht je hiervoor niet gewend zijn aan 'nat scheren' met schuim en een mesje, dan is het voor velen de moeite om niet meteen 100% over te stappen in één keer of het te houden op één 'pass' met haren mee scheren.
Idee daar achter is dat je in de eerste weken minder handig en soepel bent met de mesjes over het gezicht bewegen en je hebt een grotere kans om de bovenste laag van de huid wat meer te raken / beschadigen.
Scheer je dan één keer met haren mee, dan kom je daar vaak goed mee weg. Na een paar weken ben je er vaak handiger mee en dan kan die tweede 'pass' met of tegen de haarrichting vaak wel prima.
Wat ook populair is, is om bijv. eerst alleen in het weekend te scheren met een safety razor en de rest van de week je oude routine aan te houden.
Afhankelijk van de razor en de baard, kan e.e.a. ook wat sneller verstopt raken met zeep en haren dan je misschien verwacht. In zo'n geval voelt het vaak wat 'trekkerig' omdat het mes minder effectief z'n werk kan doen. Vaker de razor door wat water halen kan dan goed helpen.
Mocht je een wat stuggere baard hebben, dan kan het soms ook helpen om wat meer de zeep 'in het gezicht te masseren' en even een minuutje te wachten. Of zoals de tip van Turdie: met een scheerkwast op het gezicht de zeep doen kan goed helpen. Werkt ook goed met scheerschuim uit een spuitbus.
Spuitbus scheerschuim is vaak vrij 'droog', varieer anders ook een beetje hoeveel water goed werkt er mee. Stel dat je het gezicht als vochtig hebt van douchen er voor, breng bijv. het schuim dan eens aan met natte handen i.p.v. droog voor het toevoegen van een klein beetje extra water.
Voor het geval je de huid open haalt en het ná het scheren nog bloedt: veel drogisten verkopen ook blokjes aluin. Die houd je kort onder schoon water en dan op de huid die bloedt; het prikt een beetje, maar helpt zowel om bloedingen te stoppen als dat het licht ontsmettend kan werken.
Diezelfde drogist heeft misschien op dat moment ook bijv. een Vergulde Hand 'premium' scheerkwast (de basic versie is niet echt aan te raden) of het nieuwere model daarvan met de zilverkleurige band.
Vraag gerust hier en have fun!
[
Voor 3% gewijzigd door
Bluepenguin op 20-07-2021 02:12
]
denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)