webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Anoniem: 248568
Vroeger leken mensen voorkeur te hebben voor Panasonic, ook al was (en is nog steeds) het een onbekende speler in deze markt. De enige bron die ik heb gebonden zegt dat ze min of meer gelijk aan elkaar zijn. De prijzen zijn hetzelfde (als je uit Duitsland koopt). Ik wil dan een van de beste modellen wat beide merken hebben.
Philips begin ik niet meer aan. Laatst een nieuw model van rond de 180 euro geprobeerd en die presteerde slechter dan mijn 12 jaar oude SpeedXL van Philips. Lijkt bij Philips dus niet veel verbetering te zijn geweest in de laatste 12 jaar. Ook is de trimmerfunctie nu een losse module geworden die je erop moet klikken in tegenstelling tot mijn oude model waarmee je die met een druk op de knop gewoon eruit klikt.
Is dat slechter dan een Muhle, Edwin Jagger, Merkur, etc?
Ik denk dat ik weer een sample pack mesjes koop https://www.shaving.ie/products/50-blade-premium-selection-sampler.html, alleen vind ik de krabber nogal duur . Als datgoedkoper kan (voor een vergelijkbare kwaliteit dan zou dat mooi zijn
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Geen ervaring mee. Wel ervaring met een aantal krabbers. Voor die prijs is sowieso geen RVS, maar verchroomd 'scrap metal'. Dat komt er tzt doorheen en dan gaat het zaakje roesten. Ik ben uiteindelijk naar geheel RVS gegaan met een Merkur Futur https://www.scheerwinkel....futur-krabber-detail.html.janvanduschoten schreef op zondag 10 september 2017 @ 16:48:
Iemand ervaring met dit soort krabbers? https://www.aliexpress.co...41-4ee5-8880-3e03a2e67349
Is dat slechter dan een Muhle, Edwin Jagger, Merkur, etc?
...
Als het je doel is het een halfjaartje aan te kijken is die krabber van AliExpress imo een prima idee, maar zodra je iets wilt dat langer meegaat, moet je verder kijken.
Anoniem: 235591
Dat is natuurlijk ook niet helemaal waar wat je zegt. Die Futur zet je bijna 70 Euro terug en de namaak Futur op Ali is wat lichter maar scheert wel erg fijn. En dat voor 8 Euro. En ik scheer mij drie maal per week met de namaak Futur en de krabber doet het nog steeds goed, dus zonder problemen na maanden van gebruik. Ik gebruik de Personna mesjes wat voor mijn hoofd een zeer goede combo is.desmond schreef op zondag 10 september 2017 @ 18:34:
[...]
Geen ervaring mee. Wel ervaring met een aantal krabbers. Voor die prijs is sowieso geen RVS, maar verchroomd 'scrap metal'. Dat komt er tzt doorheen en dan gaat het zaakje roesten. Ik ben uiteindelijk naar geheel RVS gegaan met een Merkur Futur https://www.scheerwinkel....futur-krabber-detail.html.
Als het je doel is het een halfjaartje aan te kijken is die krabber van AliExpress imo een prima idee, maar zodra je iets wilt dat langer meegaat, moet je verder kijken.
En waarom voor die prijs 'sowieso' geen roestvast staal? ik zie wel gekkere dingen op Ali.
20 euro voor 100 mesjes is niet heel duur en dan zit er nu ook een mes en een bladebank bij. het mes schijnt een goedkope rebrand te zijn, iemand enig idee of de mesjes zelf wat zijn?
met verzendkosten dus voor 28 euro.
[ Voor 6% gewijzigd door skoozie op 10-09-2017 22:00 ]
En voor de liefhebber, wij hebben deze: https://nl.aliexpress.com...90-41ae-9050-64c9715a5f11Anoniem: 235591 schreef op zondag 10 september 2017 @ 19:29:
[...]
Dat is natuurlijk ook niet helemaal waar wat je zegt. Die Futur zet je bijna 70 Euro terug en de namaak Futur op Ali is wat lichter maar scheert wel erg fijn. En dat voor 8 Euro. En ik scheer mij drie maal per week met de namaak Futur en de krabber doet het nog steeds goed, dus zonder problemen na maanden van gebruik. Ik gebruik de Personna mesjes wat voor mijn hoofd een zeer goede combo is.
En waarom voor die prijs 'sowieso' geen roestvast staal? ik zie wel gekkere dingen op Ali.
Geen ervaring met andere DE krabbers. Deze voldoet prima en ziet er na een paar maanden nog als nieuw uit. Staat bij mij in de douche, krijgt dus voldoende vocht.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Ik heb nu een goedkope met een houten onderkant, deze is na een paar jaar los gekomen. Lijmen kan natuurlijk wel, maar een andere lijkt me ook wel wat. Ik zie alleen best serieuze prijzen voor kwasten...
Ik heb er nu een van (ik denk ) varkenshaar en dat gaat / ging prima.
En bedankt voor de Ali link, ik zal eens naar die krabber kijken
[ Voor 10% gewijzigd door janvanduschoten op 11-09-2017 10:33 ]
Ik gebruik tot volle tevredenheid die van het Kruidvat voor het insmeren van mijn hoofd. Geen losse haren of zo en doet wat het moet doen en dat voor een paar Euro. Net als aluin wat ik koop bij het Kruidvat voor een habbekrats waar de scheerwinkels rustig meer dan 10 euro vragen voor hetzelfde blokje of zelfs minder. Scheercrème en scheerzeep is daar ook te verkrijgen. Je hebt Palmolive, de Gulden Hand en Tabacco. Het hoeft niet duur om goed te zijn.
Ik ben een rondje Utrecht gaan doen voor een kwast. Kwam een paar dure tegen (die op internet goedkoper waren). Daarnaast kwam ik een kwast tegen die er mooi uitzag en zacht aanvoelde van Qshave (zelfde merk als van mijn krabber) in een winkel. Daar vroegen ze er 30 euro voor. Buitengekomen heb ik dezelfde kwast voor 8,50 euro besteld op Ali
Moet nog binnenkomen. Kan er verder nog niets over vertellen.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Je kilometrage kan natuurlijk variëren. Sinds ik 6 jaar geleden heb besloten over te stappen op de kwast en krabber, zit ik aan mijn derde krabber. De eerste, van een gerenommeerd merk zoals Muhle of Merkur o.i.d., begon na een jaar of twee te degraderen. 'Als ze dan toch moeten worden vervangen, kan ik net zo goed een wat goedkoper exemplaar nemen', dacht ik. Die begon al na een halfjaartje licht te roesten. Toen heb ik besloten om voor door-en-door RVS te gaan. Verder ben ik het met je eens dat je voor 8 euro prima de Ali-krabber kan uitproberen.Anoniem: 235591 schreef op zondag 10 september 2017 @ 19:29:
[...]
Dat is natuurlijk ook niet helemaal waar wat je zegt. Die Futur zet je bijna 70 Euro terug en de namaak Futur op Ali is wat lichter maar scheert wel erg fijn. En dat voor 8 Euro. En ik scheer mij drie maal per week met de namaak Futur en de krabber doet het nog steeds goed, dus zonder problemen na maanden van gebruik. Ik gebruik de Personna mesjes wat voor mijn hoofd een zeer goede combo is.
Er is een goede kans dat Rockwell niet zelf de mesjes heeft gemaakt, maar dat deze zijn geproduceerd in bijv. de fabriek van Gillette bij Sint Petersburg. Er zijn namelijk niet al te veel echt grote fabrieken waar DE mesjes worden gemaakt.skoozie schreef op zondag 10 september 2017 @ 21:35:
Nu op Massdrop: https://www.massdrop.com/buy/rockwell-razors-shaving-sets
20 euro voor 100 mesjes is niet heel duur en dan zit er nu ook een mes en een bladebank bij. het mes schijnt een goedkope rebrand te zijn, iemand enig idee of de mesjes zelf wat zijn?
met verzendkosten dus voor 28 euro.
Hoe goed ze dan zijn, is lastig in te schatten. Er zijn redelijk wat mesjes die gemaakt worden met 'Swedish stainless steel'. Ook mesjes van Personna, Ladas, Derby en Rapira worden er mee gemaakt. En die verschillen onderling wel redelijk.
Zou je er op gokken dat het inderdaad mesjes zijn uit St. Petersburg, dan zijn de meeste blades die daar vandaan komen gemiddeld redelijk vergevingsgezind en behoorlijk scherp. Prima over het algemeen dus. In de enkele review of reactie op een forum over de Rockwell's kom je tegen dat het niet superscherpe mesjes zijn en vergevingsgezind.
Is Massdrop overigens niet Amerikaans? Dan komt er wellicht bij de 28 euro nog import kosten. Is die mesjes los kopen bij een Europese webshop dan niet interessanter? Bijv. bij shaving.ie:
• https://www.shaving.ie/pr...ell-100-razor-blades.html
• https://www.shaving.ie/products/rockwell-r1-butterfly.html
• https://www.shaving.ie/products/feather-blade-bank.html
Bij elkaar €36,80; en zover mijn ervaring met shaving.ie gaat, heb je de spullen meestal met 2 à 3 werkdagen in huis. Ik heb verder geen belang bij de webshop, het is in dit geval puur een voorbeeld van een shop die Rockwell spullen verkoopt. Als Europese shop wellicht sneller levert dan Massdrop vanuit de V.S. kan.
De krabber ziet er uit als één van de vele krabbers die is geïnspireerd op de Gillette Tech's uit de jaren '30, '40 en '50. Die Gillette's (en de meeste daarop lijkende krabbers) staan bekend als erg mild en als goede beginners krabbers voor degenen die willen overstappen naar klassiek scheren.
denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)
Werkt dit bijvoorbeeld net zo goed als een gillette mach 3 turbo? Of lever je in qua conform/kwaliteit?woutur schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:35:
[...]
En voor de liefhebber, wij hebben deze: https://nl.aliexpress.com...90-41ae-9050-64c9715a5f11
Geen ervaring met andere DE krabbers. Deze voldoet prima en ziet er na een paar maanden nog als nieuw uit. Staat bij mij in de douche, krijgt dus voldoende vocht.
Net zo goed? Ha, veel beter zelfs. Je levert nergens op in als je doet waar die Gillette mesjes voor gemaakt zijn: wegwerpen. Maar je moet wel de juiste combi vinden tussen krabber, mes en scheerzeep/crème. Voor mij is dat de krabber van Ali en Personna mesjes. Ik vind de Feathermesjes waaerdeloos scheren op mijn hoofd en onder kin. Personna mesjes doen het weer super.
En het scheert gladder dan een wegwerpmesje. Je hebt ook geen last meer van een volgelopen mesje want het is afspoelen en schoon. Personna mesjes gebruik ik voor 3 á 4 scheerbeurten van mij hoofd en kin. En dan nog is hij scherp genoeg maar omdat die mesjes niets kosten pak ik een nieuwe.
Ik heb een hele tijd met Sensor Excel geschoren. Het voordeel is dat je die dingen vrij lang kan gebruiken en dat de kans dat je je snijdt afneemt naarmate ze botter worden. Met een scherpe wegwerper heb ik het idee dat je je sneller heel glad kan scheren zonder dat je heel voorzichtig hoeft te zijn. Daar zitten dan ook vaak 3 mesjes in versus 1 in de DE.President schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:54:
[...]
Werkt dit bijvoorbeeld net zo goed als een gillette mach 3 turbo? Of lever je in qua conform/kwaliteit?
Echter, omdat de mesjes voor een DE niet duur zijn grijp ik nu heel vaak naar een nieuw mesje en kan ik me behoorlijk glad scheren. Ik zou nog eens wat andere scheermesjes uit moeten proberen. Ik doe het nu met Hema mesjes en die zijn wel OK.
Massdrop vermeld het aankoop bedrag zonder verzendkosten op de doos waardoor deze onder de 23 euro blijft en er geen import/btw kosten bij komen. Maar het is dan leuker om wat sample packs te kopen.
Ik heb eens dit samplepack gekocht, leuk om wat verschillende mesjes uit te proberen.skoozie schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:48:
@Bluepenguin Bedankt voor de info! Het ging vooral om de mesjes omdat ik al een fijne krabber heb. Dat de mesjes al voor 12 euro te koop zijn maakt dit voor mij niet een hele goede deal.
Massdrop vermeld het aankoop bedrag zonder verzendkosten op de doos waardoor deze onder de 23 euro blijft en er geen import/btw kosten bij komen. Maar het is dan leuker om wat sample packs te kopen.
Zit er aan te denken om er weer een te nemen, is relatief goedkoop en ik doe er best lang mee.
Als je de techniek goed beheerst werkt dit beter, als je te hard drukt of de hoek verkeerd houdt kan het slechter uitpakken, de leercurve is wat hoger. Ik scheer me nog wel eens op reis of even 'snel' onder de douche met een gilette mach 3, en moet zeggen dat dat ook prima gaat en dat ik net zo'n glad resultaat kan behalen. Voor mij zit het verschil hem echt in het inzepen en zeep kloppen, dat scheert zoveel beter dan uit een spuitbus.President schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:54:
[...]
Werkt dit bijvoorbeeld net zo goed als een gillette mach 3 turbo? Of lever je in qua conform/kwaliteit?
"If you don't know where you are going, any road will take you there"
Als je nog wat andere mesjes wil proberen, dan zou je ook http://tryablade.com/ kunnen proberen. Ietsje duurder, maar prima service en veel keuze.janvanduschoten schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:34:
[...]
Ik heb eens dit samplepack gekocht, leuk om wat verschillende mesjes uit te proberen.
Zit er aan te denken om er weer een te nemen, is relatief goedkoop en ik doe er best lang mee.
De community is er nog niet achter waar ze echt vandaan komen van wat ik weet misschien maken ze ze echt zelf maar goed lijkt me zelf stug. Maar goed ze zijn volgens de meeste review ok tot goed (en alleen goed als je een rockwell gebruikt) maar elk mesje is voor iedereen verschillend. Ik krijg ze al het goed is binnen samen mijn rockwell krabber alleen wanneer. Maar de meningen zijn koop liever astra souplex of iets wat je makkelijk kan krijgen zo top zijn ze niet.Bluepenguin schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:37:
[...]
Er is een goede kans dat Rockwell niet zelf de mesjes heeft gemaakt, maar dat deze zijn geproduceerd in bijv. de fabriek van Gillette bij Sint Petersburg. Er zijn namelijk niet al te veel echt grote fabrieken waar DE mesjes worden gemaakt.
Hoe goed ze dan zijn, is lastig in te schatten. Er zijn redelijk wat mesjes die gemaakt worden met 'Swedish stainless steel'. Ook mesjes van Personna, Ladas, Derby en Rapira worden er mee gemaakt. En die verschillen onderling wel redelijk.
Zou je er op gokken dat het inderdaad mesjes zijn uit St. Petersburg, dan zijn de meeste blades die daar vandaan komen gemiddeld redelijk vergevingsgezind en behoorlijk scherp. Prima over het algemeen dus. In de enkele review of reactie op een forum over de Rockwell's kom je tegen dat het niet superscherpe mesjes zijn en vergevingsgezind.
Ik heb met groeiende interesse meerdere pagina's van dit topic zitten doorlezen. Ik was op zoek naar een betere (en mogelijk ook voordeligere) manier van scheren.
Ik scheer ongeveer om de dag m'n gezicht, voornamelijk om huidirritatie te voorkomen. Ik hoor ook bij het selecte gezelschap van genetisch benadeelde mannen voor wie slechts een beperkt aantal coupes (kaal, comb-over of vogelnest?
Ik scheer momenteel met een cartridge systeem. Ik heb vooral problemen met het glad scheren van de hals. Er blijven altijd wel stoppels en vaak krijg ik ook aan één kant rode irritatie door het veelvuldig over de huid scheren vanuit verschillende richtingen.
Nu ben ik van plan om DE scheren met een krabber te gaan proberen. Na het lezen van het topic zat ik te denken aan dit 'starter pack'Qua mesjes sta ik open voor suggesties. Ik hoef niet meteen het aller scherpste mes te hebben, omdat er ook een leercurve vastzit aan DE scheren. Ik las dat de HEMA aardige DE mesjes heeft?
Mis ik verder nog iets? En wat moet ik verwachten qua scheerresultaat zowel op m'n gezicht/hals en schedel?
[ Voor 5% gewijzigd door Tigerblood op 13-09-2017 19:58 ]
Suggestie met welke kwast ik het beste kan beginnen? En welke mesjes gebruik je i.c.m. de QShave?woutur schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:04:
Dan heb je veel overlap met wat ik heb. Het verschil zit nog in de kwast. De Kruidvat kwast schijnt niet bijzonder te zijn. Een eerdere, iets duurdere is niet meer verkrijgbaar maar was juist wél weer de moeite waard. Ik kan nog steeds niet vertellen hoe de qshave kwast is.
@Tigerblood Ik "kwast" zelf met een simpel ±30 euro kwastje van de Douglas. Werkt prima!
Bij de Qshave krijg je wat mesjes. Gooi ze weg en gebruik ze niet. Je krast er je huid mee kapot is mijn ervaring. Ik heb de feather mesjes gebruikt maar dat zinde mij niet. Ik ben overgegaan op Personna mesjes en die zijn heerlijk om mee te scheren. Geen irritaties zoals ik bij de Feather mesjes wel had. Maar ieder zijn huid hé.De jouwe is de mijne niet, maar die Chinese mesjes zijn ruk.Tigerblood schreef op donderdag 14 september 2017 @ 19:42:
[...]
Suggestie met welke kwast ik het beste kan beginnen? En welke mesjes gebruik je i.c.m. de QShave?
Ik gebruik zoals eerder gezegd een simpele kwast van het Kruidvat. Nog geen haar verloren in 5 maanden tijd.
Het is ook mijn eerste kwastTigerblood schreef op donderdag 14 september 2017 @ 19:42:
[...]
Suggestie met welke kwast ik het beste kan beginnen? En welke mesjes gebruik je i.c.m. de QShave?
Mesjes gebruik ik van de Hema. Ik heb nog geen andere geprobeerd en ben best wel benieuwd of bijvoorbeeld de genoemde Personna mesjes nou verschil uitmaken.
Haha, duly noted. Die gaan dus meteen de prullenbak in.Anoniem: 235591 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:32:
[...]
Bij de Qshave krijg je wat mesjes. Gooi ze weg en gebruik ze niet. Je krast er je huid mee kapot is mijn ervaring. Ik heb de feather mesjes gebruikt maar dat zinde mij niet. Ik ben overgegaan op Personna mesjes en die zijn heerlijk om mee te scheren. Geen irritaties zoals ik bij de Feather mesjes wel had. Maar ieder zijn huid hé.De jouwe is de mijne niet, maar die Chinese mesjes zijn ruk.
Ik gebruik zoals eerder gezegd een simpele kwast van het Kruidvat. Nog geen haar verloren in 5 maanden tijd.
Ik ben maar even langs de HEMA gegaan en daar mesjes gescoord. Voor €2,25 is het de moeite waard om te proberen.woutur schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:15:
[...]
Het is ook mijn eerste kwastDus ik kan alleen maar suggesteren om te doen zoals ik en voor 8,50 euro die Qshave badger kwast te halen. Vond em wel stinken. Maar dat moet komende tijd vanzelf oplossen. Hij nam in ieder geval veel water op.
Mesjes gebruik ik van de Hema. Ik heb nog geen andere geprobeerd en ben best wel benieuwd of bijvoorbeeld de genoemde Personna mesjes nou verschil uitmaken.
Ik kwam overigens dit topic tegen op een forum wat hier eerder gelinkt stond. Blijkt dat sommige Personna mesjes en de HEMA mesjes (equivalent aan Tesco branded mesjes) hoogstwaarschijnlijk uit dezelfde Israëlische fabriek komen rollen

Kwaliteit zal natuurlijk variëren maar wel een funny coincidence.
[ Voor 4% gewijzigd door Tigerblood op 15-09-2017 16:43 ]
Welke Gillette was dat? Er zijn er wel een aantal. De gelen behoren tot mijn favorieten.Kapotlood schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:12:
Ik heb me afgelopen week voor het eerst met een DE mesje van Gilette geschoren... dat viel me eigenlijk nog heel erg mee! Wat een fijn mesje is dat zeg. Ik had via Ebay een proefpakketje van allerlei merken gekocht, en de meeste van die Russische (geloof ik) merken vind ik niet zo lekker scheren, maar die Gilette is erg goed
@Tigerblood Ik "kwast" zelf met een simpel ±30 euro kwastje van de Douglas. Werkt prima!
Always look on the bright side of life.
Weet het ff niet zeker, maar ben je bij de "Droom van Utrecht" geweest? Of die oude drogist op de Neude?shadowman12 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:45:
Weet iemand een winkel in Utrecht waar ze feather de mesjes verkopen?
Kan niet stoppen met ontploffen!
Nog nietBob Popcorn schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:05:
[...]
Weet het ff niet zeker, maar ben je bij de "Droom van Utrecht" geweest? Of die oude drogist op de Neude?
Heb Droom van Utrecht gebeld, die hebben geen feather
[ Voor 10% gewijzigd door Turdie op 11-10-2017 16:43 ]
Waarom: het telkens opdringen van nieuwe houders, monopolie-gedrag jegens consument, te hoge prijzen vragen voor marginaal betere producten.
Van: Gillette Contour (prima, maar zowat geen mesjes voor te krijgen), allerlei soorten zeep, meestal bussen.
Naar: Muhle krabber, een niet te dure kwast met dassenhaar en blokken sandalwood scheerzeep in een rvs bakje, en 100 Derby mesjes.
Na een jaar of wat zag ik kleine roestplekjes op de krabber en besloot ik mijzelf te verwennen met een Merkur Futur krabber die wel heeeel veel lijkt op de QShave van Ali, maar dan wel van RVS.
Mijn baardgroei zou ik typeren als standaard en ik scheer om de dag. Met een mesje doe ik makkelijk een maand en ik ben nog niet eens door de helft van mijn mesjes heen. Elke anderhalf jaar koop ik twee refills zeep bij de scheerwinkel.nl. Sinds een jaar spoel ik de kwast niet meer af; laat de zeep er gewoon inzitten. Maakt mij echt niets uit en scheelt een boel zeep. Scheren doe ik onder de douche (goeie spiegel ophangen/plakken), wat de haren al goed nat maakt. Een goeie voorbereiding van de baard/huid is naar mijn ervaring veel belangrijker dan het mes. Goed warm en nat maken, goed zepen met een topkwast en dito zeep is a) heerlijk en b) effectief.
Dat is wel heeeeel erg lang ... als ik goed tel een scheerbeurt of 15?Met een mesje doe ik makkelijk een maand
Afhankelijk van welk mesje, zit ik tussen de 3 en 7 scheerbeurten max (3x inzepen per beurt).
Ik moet precies ook eens die Derby mesjes proberen
Sinds wanneer is de Futur van RVS? Ik weet haast zeker dat dat niet zo is.desmond schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:51:
Na een jaar of wat zag ik kleine roestplekjes op de krabber en besloot ik mijzelf te verwennen met een Merkur Futur krabber die wel heeeel veel lijkt op de QShave van Ali, maar dan wel van RVS.
Ik heb het opgezocht in deze mooie catalogus, http://www.merkur-razors....kat_rasurartikel_2016.pdf en je hebt gelijk. Nu hopen dat 'chrome plate' dik genoeg is! Ik raak wel nieuwsgierig naar de kwaliteit van de QShave-versie, want het prijsverschil is groot.downtime schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:00:
[...]
Sinds wanneer is de Futur van RVS? Ik weet haast zeker dat dat niet zo is.
Hoezo heel lang? Met mijn Mach 3 mesjes doe ik zeker wel 20 scheerbeurtenwiemelen schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:26:
[...]
Dat is wel heeeeel erg lang ... als ik goed tel een scheerbeurt of 15?
Afhankelijk van welk mesje, zit ik tussen de 3 en 7 scheerbeurten max (3x inzepen per beurt).
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Een Mach 3 is niet hetzelfde als een DE mesjeJoopieboy schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:50:
[...]
Hoezo heel lang? Met mijn Mach 3 mesjes doe ik zeker wel 20 scheerbeurten
Veel hangt natuurlijk ook af van hoe "straf" je baardgroei is.
Maar als je scheerforums er op naleest, dan worden DE mesjes gemiddeld na 3 - 5 scheerbeurten gewisseld.
Ben je denk ik nog steeds goedkoper uit dan een Mach 3
Net zoals heel veel mesjes uit dezelfde Russische fabriek komen. Maar ze verschillen wel subtiel. Maar naar het schijnt te zijn de hema gelijk aan persona is alleen label anders. Maar gelukkig kosten ze weinig dus gewoon uitproberen.Tigerblood schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 16:38:
[...]
Haha, duly noted. Die gaan dus meteen de prullenbak in.
[...]
Ik ben maar even langs de HEMA gegaan en daar mesjes gescoord. Voor €2,25 is het de moeite waard om te proberen.
Ik kwam overigens dit topic tegen op een forum wat hier eerder gelinkt stond. Blijkt dat sommige Personna mesjes en de HEMA mesjes (equivalent aan Tesco branded mesjes) hoogstwaarschijnlijk uit dezelfde Israëlische fabriek komen rollen![]()
Kwaliteit zal natuurlijk variëren maar wel een funny coincidence.
Dat is inderdaad wel heel erg lang, dan scheer je gewoon met een bot mesjes. Maar goed, als je Derby gebruikt is dat in feite sowieso al zo.wiemelen schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:26:
[...]
Dat is wel heeeeel erg lang ... als ik goed tel een scheerbeurt of 15?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is ook wel zo natuurlijk.wiemelen schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:43:
[...]
Een Mach 3 is niet hetzelfde als een DE mesje
Veel hangt natuurlijk ook af van hoe "straf" je baardgroei is.
Maar als je scheerforums er op naleest, dan worden DE mesjes gemiddeld na 3 - 5 scheerbeurten gewisseld.
Ben je denk ik nog steeds goedkoper uit dan een Mach 3
Maar een maand moet ook wel lukken met een zwaardere baardgroei wat ik zo lees. En qua prijs? Tsja 16 mesjes voor 30 euro ga ik niet over klagen...

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ik ben inmiddels een paar weken aan het klooien met DE scheren en de resultaten tot nu toe zijn vrij wisselend. Soms prima glad resultaat zonder irritaties en de andere keer een minder resultaat met ook nog wondjes erbij.MeZZiN schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:07:
[...]
Net zoals heel veel mesjes uit dezelfde Russische fabriek komen. Maar ze verschillen wel subtiel. Maar naar het schijnt te zijn de hema gelijk aan persona is alleen label anders. Maar gelukkig kosten ze weinig dus gewoon uitproberen.
Ik heb tot nu toe twee verschillende scheercrèmes geprobeerd: Nivea en Palmolive. Met de Palmolive krijg ik minder huidirritatie. Ook krijg ik een wat prikkend gevoel van de Nivea crème als hij langer op m'n gezicht zit. Dus de Nivea gaat er uit.
De mesjes van de HEMA zijn wel aardig, maar ik moet de Qshave op 5,5 zetten en daarna nog een keer op stand 3 om echt een glad resultaat te krijgen. Ik gebruik de mesjes 3 à 4 scheerbeurten. Misschien toch wat scherpere mesjes gebruiken zodat ik de Qshave niet zo agressief hoef te zetten?
Mijn routine is nu als volgt:
- Gezicht goed vochtig maken met warm water
- Kwast nat maken met warm water
- Scheercrème op kwast aanbrengen
- Crème aanbrengen op de huid en vervolgens minuutje in laten trekken
- Vervolgens op stand 5.5 met de Qshave safety razor met baardgroei mee
- Gezicht afspoelen met warm water en een tweede laag crème aanbrengen
- Op stand 3 tegen de baardgroei in scheren
- Afspoelen met koud water en vervolgens Nivea Sensitive after shave balsem (0% alcohol) erop
Ik heb zelf het vermoeden dat mijn scheercrème niet genoeg verdund wordt. De krabber loopt immers erg snel vol met de crème en het lijkt dan net op die oldschool Nivea creme uit dat blauwe blik zo dik dat het is. Maar misschien hoort het zo, maar het verschil qua dikte is nogal groot vergeleken met scheerschuim.
[ Voor 7% gewijzigd door Tigerblood op 13-10-2017 13:49 ]
Personna heeft meerdere typen mesjes. De goedkoopste komen, zover ik weet, uit Israel en zijn dezelfde als wat Hema verkoopt. Kwalitatief schijnen ze redelijk te zijn maar niks bijzonders. De duurdere mesjes komen uit een andere fabriek (geen idee welke) en zijn van betere kwaliteit. Die worden in 2 varianten verkocht: Personna Blue en de duurdere Personna (Medical) Prep. Dat zijn dezelfde mesjes maar de Preps zijn gecertificeerd voor gebruik in de medische sector en ook anders verpakt.MeZZiN schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:07:
[...]
Net zoals heel veel mesjes uit dezelfde Russische fabriek komen. Maar ze verschillen wel subtiel. Maar naar het schijnt te zijn de hema gelijk aan persona is alleen label anders. Maar gelukkig kosten ze weinig dus gewoon uitproberen.
Ik deed eerst op 3-3.5 maar dan was ik na 2 passes nog niet klaar, nu wel. Heb ook 3 en 4 passes op standje 3 geprobeerd in het begin, maar dan werd irritatie op bepaalde plekken snel zichtbaar. Met één keer 5.5 en daarna nog keertje 3 hoef ik er minder vaak overheen te gaan en heb ik toch een goed resultaat.woutur schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:25:
Wow de qshave op 5.5? Ik ben zelf nooit verder gegaan dan 3.5 met HEMA mesjes. Ik moet bij 1.5 a 2.5 wel drie keer scheren voor een redelijk, maar niet totaal, glad resultaat.
Heb ik ook met Palmolive dat mijn mes vol loopt, ik spoel hem tussen de delen van mijn gezicht leeg. En als laatste zou je nog gezicht met koud water en wat aluin kunnen nabehandelen. Voor de nivea creme, teijfel of dat goed is, want nivea heeft veel parabenen. Je zou bij bijvoorbeeld scheersalon.nl is kunnen kijken naar een ander productTigerblood schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:46:
[...]
Ik ben inmiddels een paar weken aan het klooien met DE scheren en de resultaten tot nu toe zijn vrij wisselend. Soms prima glad resultaat zonder irritaties en de andere keer een minder resultaat met ook nog wondjes erbij.
Ik heb tot nu toe twee verschillende scheercrèmes geprobeerd: Nivea en Palmolive. Met de Palmolive krijg ik minder huidirritatie. Ook krijg ik een wat prikkend gevoel van de Nivea crème als hij langer op m'n gezicht zit. Dus de Nivea gaat er uit.
De mesjes van de HEMA zijn wel aardig, maar ik moet de Qshave op 5,5 zetten en daarna nog een keer op stand 3 om echt een glad resultaat te krijgen. Ik gebruik de mesjes 3 à 4 scheerbeurten. Misschien toch wat scherpere mesjes gebruiken zodat ik de Qshave niet zo agressief hoef te zetten?
Mijn routine is nu als volgt:Mocht ik iets fout doen of het op een andere manier mogelijk beter kunnen doen hoor ik het graag
- Afspoelen met koud water en vervolgens Nivea Sensitive after shave balsem (0% alcohol) erop
Ik heb zelf het vermoeden dat mijn scheercrème niet genoeg verdund wordt. De krabber loopt immers erg snel vol met de crème en het lijkt dan net op die oldschool Nivea creme uit dat blauwe blik zo dik dat het is. Maar misschien hoort het zo, maar het verschil qua dikte is nogal groot vergeleken met scheerschuim.
Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om eens te kijken naar een scheerzeep of aftershave balsem zonder het spul. Ik zag dat de gele Proraso scheerschuim geen parabenen bevat (die heb ik thuis als spuitbus voor de luie dagen), maar het kan even zoeken zijn om een zeepje of balsem te vinden die je én lekker vindt ruiken, én die goed past bij jouw huid, en dan ook nog eens geen parabenen bevat
Kent iemand trouwens het merk "Baxter of California Shave tonic"? Ik had bij www.trendheads.nl een flesje van dit spul besteld en het ruikt erg muntig (ik geloof dat er drie soorten munt en eucalyptus in zitten, naast de andere ingrediënten), maar lijkt vooralsnog erg goed en prettig te werken.
En ik had weer wat nieuws geleerd: gedenatureerde alcohol. Nooit geweten dat dat bestond en dat deze alcohol je huid niet in de hens zet vlak na het scheren
Ik heb ook gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om Floïd aftershave balsem te kopen, omdat ik hun aftershave lotion zo lekker vind ruiken. Deze staat voor morgen op de planning om gebruikt te worden, maar hij ruikt alvast erg lekker. Niet zoals de lotion (muntig en kruidig), maar iets zachter.
Enige miskoop die ik had gedaan, of 2 eigenlijk, was een aftershave lotion en een balsem van Tcheon Fung Sing via Barbiere di Figaro. Waar ik hun "GINESTRA DI TAORMINA FORTE" érg lekker vind ruiken en werken, vind ik hun "ARANCIO AMARO FORTE" net alsof je Jawbreaker kaneel-kauwgom op je huid smeert... mierzoet en dan ook écht vies mierzoet. De lotion die me tegen viel was "EAU DE TOILETTE ZAGARA GELSOMINO FORTE". In het begin wat potpourri-achtige geur, wat lekker kan zijn als je daar van houdt, maar na een half uurtje rook het op de één of andere manier erg plastic-erig... synthetisch bijna. Geen idee waardoor dat kwam, maar het was niet aan mij besteed.
Ach... je kan niet altijd mazzel hebben met geurtjes
Gebruik nu die sensitive spullen omdat ik daar gewoon niet op reageer. Het gevoel met alcohol is tijdelijk, vrij snel daarna zit je met een drooggetrokken huid is mijn ervaring.
Klopt alleen de prep komt ook uit een hele andere fabriek schijnt. De standaard persona (en de branded) zijn allemaal hetzelfde mesje. Medical prep zal waarschijnlijk ook steriel zijn.downtime schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:57:
[...]
Personna heeft meerdere typen mesjes. De goedkoopste komen, zover ik weet, uit Israel en zijn dezelfde als wat Hema verkoopt. Kwalitatief schijnen ze redelijk te zijn maar niks bijzonders. De duurdere mesjes komen uit een andere fabriek (geen idee welke) en zijn van betere kwaliteit. Die worden in 2 varianten verkocht: Personna Blue en de duurdere Personna (Medical) Prep. Dat zijn dezelfde mesjes maar de Preps zijn gecertificeerd voor gebruik in de medische sector en ook anders verpakt.
Maar goed de mesjes zijn vrijwel gelijk dus koop de goedkoopste
Paraben en SLS vrije producten zijn wel te verkrijgen.Kapotlood schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:33:
Bijna in alle balsems, zepen en gels zitten wel parabenen merk ik. Of dat ook daadwerkelijk schadelijk is, of voornamelijk huid-reacties kan veroorzaken als je er gevoelig voor bent weet ik niet... een hoop van de mogelijke irritaties zijn toch ook vaak te herleiden naar een niet helemaal correcte scheermethode, eventueel in combinatie met een scheer zeep/gel/olie die niet helemaal past bij jouw huid.
Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om eens te kijken naar een scheerzeep of aftershave balsem zonder het spul. Ik zag dat de gele Proraso scheerschuim geen parabenen bevat (die heb ik thuis als spuitbus voor de luie dagen), maar het kan even zoeken zijn om een zeepje of balsem te vinden die je én lekker vindt ruiken, én die goed past bij jouw huid, en dan ook nog eens geen parabenen bevat
Moet je een beetje uitzoeken. Op andere forums zoals Badger&blade kan je wel meer info vinden hierover.
Zelf heb ik Apothecary87, Wickham en Speick in mijn assortiment die geen paraben of SLS hebben.
Van Speick gebruik ik ook de Shampoo en gewone zeep (goed spul en niet te duur).
Anoniem: 116604
Ik word niet gelukkig van deze frase.Tigerblood schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:46:
Crème aanbrengen op de huid en vervolgens minuutje in laten trekken
Scheercrème moet je opschuimen; in zuivere vorm is het veel en veel te dik en te stroperig. Als ik mijzelf scheer met 'te zepig' schuim, kan ik er vergif op innemen dat ik last krijg van grote galbulten (en moet ik anti-allergie tabletten slikken). Ik gebruik daarom altijd een kommetje om het schuim in te maken zodat ik goed kan beoordelen of ik de juiste consistentie heb. In mijn geval is dat het punt waarop je een ... ja, hoe moet ik dat noemen... 'schuimkabel' met mijn kwast kan maken. Is het schuim te zepig, blijven pieken vrij scherp staan. Met steeds meer water worden die pieken steeds slapper en zachter. Duw je de kwast nu in de massa met de juiste consistentie en trek je hem er zachtjes uit, rekt de klomp schuim rustig mee tot een 'kabel'(tje) die bij verder trekken onder z'n eigen gewicht in elkaar zakt. (Denk aan een bol zacht deeg die je uit elkaar trekt. Als je het ziet, zeg je 'ohja, dan'.) Voor mij is dat het startpunt om elk scheermiddel te proberen en kan ik daarna voor iets steviger of iets natter schuim gaan.
Wat in mijn geval ook helpt is het schuim voor de ATG-passage wat natter te maken. Bij te droog schuim vallen de haartjes erin weg en moet ik harder op het mes duwen om ze alsnog af te snijden. Dat vindt mijn huid beslist niet fijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 116604 op 30-10-2017 21:03 ]
Even een snelle kopie-plak van een eerdere post van mezelf:Tigerblood schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:46:
[...]
Mijn routine is nu als volgt:Mocht ik iets fout doen of het op een andere manier mogelijk beter kunnen doen hoor ik het graag
Voor degenen die willen gaan beginnen met DE scheren of hun bestaande shave prettiger willen maken kan het volgende een comfortabele, algemeen bruikbare manier van scheren zijn:
• zorg voor een geschikt moment om te scheren: rustige badkamer, neem wat tijd er voor en zorg dat zowel je handen als je scheerspullen schoon zijn.
• eerst de baardharen makkelijker te scheren maken door het scheren na douchen te doen. Of je kunt een (kleine) handdoek nemen, beetje dampend heet water er op en voorzichtig tegen het gezicht aan houden & dat nog een keer herhalen. In totaal moet je denken aan ongeveer een halve minuut tot een minuut voor de handdoek methode. Gebruik je de handdoek manier, dan moet je wel (zeep is niet nodig) in de gaten houden dat
• de huid licht vochtig moet zijn na bovenstaande, Niet nat!
• daarna breng je scheerschuim op het gebied met de baardharen aan. Dit hoeft geen dikke laag te zijn.
• scheer vervolgens één keer met de haargroei richting mee. Hoe je bepaalt welke kant de haren op groeien? Vóór het scheren voel je met de hand door over het gezicht te gaan en kun je met een beetje moeite voelen welke kant de haren op groeien. Dit kan voor verschillende delen van het gezicht anders zijn. Let daar goed op, het is één van de eenvoudigste én beste manieren om wondjes bij het scheren te voorkomen.
• druk tijdens het scheren nauwlijks het scheermes tegen je gezicht, laat het simpelweg er over glijden. Een goede vuistregel hiervoor is dat je precies de schuimlaag er mee weg hebt, maar dan ook net aan. Dat betekent namelijk dat het scheermes over de huid heen glijd, een groot deel van de baardharen snijdt en niet in de huid zal snijden.
• ga maar één keer over een plek. Het schuim beschermt je huid, als het weg is houdt de bescherming uiteraard op
• wanneer je merkt dat je niet alle baardgroei weg hebt kunnen halen, dan kun je een tweede keer schuim pakken en scheren. Wanneer je na die 2e maal merkt dat je huid geïrriteerd raakt, dan kun je in het vervolg beter geen tweede keer scheren. Nee, serieus, géén tweede keer! De schade stapelt zich dan namelijk op. Van een gezicht met weinig problemen, kun je meer problemen gaan veroorzaken. Je kunt dan beter in plaats van bijvoorbeeld drie tot vijf keer in de week scheren naar dagelijks gaan.
• na het scheren: was je gezicht met koud water. De kou zorgt er voor dat de porieën van de huid zich weer sluiten.
• wanneer je dan aftershave balsem (afgekort: asb) aanbrengt komt de balsem niet onnodig in de huid zelf terecht. En dat zorgt voor minder irritatie.
Verder een paar algemene tips:
• blijf in de gaten houden of de scheerspullen die je gebruikt goed voor je blijven werken. Af en toe een andere zeep of asb uitproberen kan de moeite waard zijn.
• je hebt van alles maar een beetje nodig: té veel schuim helpt niet, een laagje van een paar mm is voldoende. Asb heb je ook maar een dun laagje van nodig. Bij veel irritatie kun je beter twee keer een dun laagje aanbrengen. Denk aan ongeveer een kwartier tussen die twee keer smeren in.
• vervang je scheermesjes op tijd. De meeste DE blades gaan over het algemeen een scheerbeurt of 3 tot 5 mee. Houd in het begin, als je techniek nog wat minder is, het op een keer of drie gebruiken per mesje.
• haal tijdens het scheren regelmatig het scheermes door het water in de wasbak of onder een stromende kraan. Dat voorkomt dat een mesje verstopt raakt en scheert effectiever en comfortabeler.
• bij sneetjes kun je deze nabehandelen met aluin. Te koop in kleine blokjes bij drogisterijen. Je maakt het nat, gaat één maal over de snee heen (ja, het prikt lekker) en laat de plek vervolgens met rust. Breng ook een minuut of tien daar geen asb op aan. Spoel de aluinstick/blok uiteraard even na en schud er het achtergebleven water rustig af."
@Tigerblood je mist dus één van de belangrijker dingen momenteel: het schuim dat je maakt mét water en scheerzeep / scheercrême is slechts een manier om water en wat lubricerende middelen op de huid vast te houden. Een scheercrême is absoluut niet bedoeld om 'op zichzelf' te worden gebruikt direct uit de tube. Wat dat betreft nét anders dan het "standaard" scheren met een spuitbus dat de meesten gewend zijn. En het lijkt wat meer op scheren met een gel uit een spuitbus.
Klassiek scheren heeft als één van de belangrijkste verschillen met spuitbus + cartridge (Mach3, Quattro etc.) dat je een schuim aanmaakt met een kwast. (een enkele uitzondering daar gelaten) Of je dat nu met een kommetje doet (zoals Cymric aangeeft) of direct op het gezicht het schuim creëert.
Mocht je direct op het gezicht willen doen, dan kan het volgende goed werken:
• neem wat (lauw)warm water en spoel daarmee de scheerkwast. Schud die een klein beetje uit, zodat het water er niet meer uit loopt, maar niet meer dan dat.
• doe op de kwast iets van een centimeter aan Palmolive
• maak daarmee op een vochtige huid zachte, draaiende bewegingen en ga over alle baardharen. De crême zal met één of twee keer lichtjes over de huid bewegen, langzaam opschuimen.
• schuimt het niet echt (goed schuim kleurt wit en heeft kleine luchtbubbeltjes)? Haal dan héél kort de kwast door het warme water, schud m opnieuw lichtjes uit en ga nog een keer over het gezicht. Palmolive schuimt uiterst makkelijk goed op, dus met de 2e keer heb je als het goed is een mooi schuim of zie je dat ontstaan. Een 2e of 3e keer is soms niet eens echt nodig, als de 1e keer je al precies de goede verhouding zeep/water hebt. Maar meestal is een 2e maal handig.
Zodra je schuim hebt op het gezicht, dan kun je het eventueel 'in laten trekken'. Maar als je bijv. van links naar rechts de baard in schuimt én al 2 keer erover bent gegaan met de kwast, dan kun je meestal meteen links beginnen met scheren. Zeker als je net begint met klassiek scheren, heeft de crême / zeep ruim de tijd gehad een beetje in te trekken. Daarnaast masseert de kwast de haren goed in met het schuim ,dus dat komt wel goed.
Hopelijk heb je iets aan bovenstaande lange tekst. Happy shaving!
Geen specifieke ervaring met de huidige 5000 én 9000 serie, maar op basis van ervaring met meerdere typen scheerapparaten van Philips / Braun etc. zou ik het zelf ongeveer als volgt inschatten.oerbrood schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 18:17:
Hopelijk heeft iemand ervaring met het volgende. Ik scheer meestal met een gilette of wegwerpmesje, maar voor het gemak heb ik ook een philips scheerapparaat gekocht, een S5100/06 (5000 series). Echter voor mij is dit apparaat niet geschikt, het scheert totaal niet dicht genoeg op de huid. Is de 9000 series van Philips een merkbare verbetering t.o.v. de 5000 series? Volgens Philips wel maar heeft iemand ervaring in de praktijk? Of kan ik beter naar een Braun of Panasonic kijken? Of elektrisch scheren helemaal vergeten (vrij zware baard en snelle baardgroei).
De techniek gaat steeds een klein stukje vooruit, iets dat bij de 9000 serie waarschijnlijk meer merkbaar zal zijn dan bij een 5000. Niet alleen dingen als een display, maar ook de dubbele / driedubbele scheerkoppen zijn eerst op de luxere modellen beschikbaar gekomen. Wat betere / gladdere scheer resultaten kan geven.
Deels zijn er door de hogere prijs ook duurdere oplossingen voor de 'verende ophanging' van de drie scheerkopjes mogelijk en bijv. een dubbele scheerkop (2 roterende schijfjes van mesjes in één kopje) die net wat meer haartjes zal scheren dan bijv. een enkele kop. Scheelt deels in comfort (het niet als te zeer in de huid 'werken' van de mesjes) en deels in hoe snel hoe glad je kunt scheren.
En in het algemeen zijn de meeste Philips, Braun en Panasonic apparaten goed gemaakt. Sowieso zijn dat drie van de betere merken voor elektrische scheerapparaten.
De scheerkop van Braun is net iets anders gemaakt. Bestaat uit een zeer dun blad van rvs met vele gaatjes er in, waar de baardharen doorheen kunnen vallen. Mijn ervaring is dat je daarmee een klein beetje dichter op de huid kunt scheren, maar niet veel. Het verschil tussen een Braun systeem en nat scheren is wat dat betreft groter, dan het verschil tussen de Philips apparaten en een Braun.
Panasonic gebruikt een systeem dat nog het meest lijkt op die van Braun. Verschil is wel dat de meeste Pana's een soort scharnierend punt hebben tussen het deel dat je hand vast houdt en het deel waarin de scheerkop zit. Bij Braun kantelt / scharniert dit deel net wat anders en de wijze waarop het "mes" achter de folie werkt verschilt ook t.o.v. Panasonic. Vooral een kwestie van voorkeur. Hoe het gewicht van het apparaat in de hand voelt is duidelijk verschillend door dat scharnierpunt en hoe je arm houdt t.o.v. het gezicht verschilt ook door de andere wijze van kantelen.
En een deel van de betaalbaarder apparaten scharniert überhaupt niet, geldt zowel voor Braun als Panasonic. Bij Philips heb je dan vaak een wat simpeler 'verend systeem' waarin de kopjes zitten verwerkt.
Met het wel bekende "Your Mileage May Vary" als waarschuwing er bij:Volgens Philips wel maar heeft iemand ervaring in de praktijk? Of kan ik beter naar een Braun of Panasonic kijken? Of elektrisch scheren helemaal vergeten (vrij zware baard en snelle baardgroei).
Voor "superglad" scheren ben je toch meer aangewezen op nat scheren met een mesje en schuim. Het is meer het gemak waarvoor je voor droog scheren kiest. Of in het geval dat je huid dat beter verdraagt.
Bij een lichte baardgroei en / of wat minder stugge / dikke baardharen kan elektrisch goed werken, omdat je relatief lang een netjes ogende "stoppelloze" huid hebt. Voor degenen die juist váák moeten scheren, kan de tijdsbesparing van elektrisch een gemak zijn.
En voor glad of de fun (met name 'klassiek' scheren
Als je "gewoon" of "normaal" glad geschoren wilt zijn is er eigenlijk rationeel gesproken niks aan te merken op de elektrische apparaten. Het resultaat is gewoon prima en het gemak vrij groot. Plus je scheert gemiddeld iets minder 'in' de huid ("wegschrapen" van de bovenste laag van de huid) dan bij een mesje.
Maar als je heel wat keren over het gezicht moet voor een oké resultaat, dan kan een mesje aantrekkelijker zijn. Immers, elke keer dat je over het gezicht gaat geeft frictie en 'schade' aan de huid. En uiteindelijk irritatie. Het hangt er vanaf hoe gevoelig jouw huid is, óf dit überhaupt een issue is.
Met een mesje en wat schuim bezig zijn kan daarentegen ook gewoon z'n eigen charme hebben. Zoals je misschien al gelezen hebt in dit topic, kun je er een volledige hobby van maken.
Hopelijk helpt je dit een beetje?
[ Voor 13% gewijzigd door Bluepenguin op 05-12-2017 19:33 ]
Een hobby zal het voor mij niet wordenBluepenguin schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:25:
[...]
Zoals je misschien al gelezen hebt in dit topic, kun je er een volledige hobby van maken.
Waar woon je? Ik kan wel weer wat mesjes gebruiken en Derby zijn volgens mij wel OK. Bier regelen we gewoontoimoi schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 02:03:
Hier voornamelijk meegelezen en flinke poos een rimei krabber gebruikt, maar ga over naar een oneblade en een licht stoppelbaardje.Iemand belang bij een 20x5 verpakking derby extra's? Op te halen in Utrecht. Lekker biertje als ruilmiddel stel ik op prijs
Oeh, die is toch wel heel persoonlijk moet ik zeggen. Want wat elektrisch bereikt kan ik met geen mogelijkheid glad noemen. Dat blijft altijd ruw.Bluepenguin schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:25:
Als je "gewoon" of "normaal" glad geschoren wilt zijn is er eigenlijk rationeel gesproken niks aan te merken op de elektrische apparaten.
Ben ik dan gewoon erg verwend? Ik vind het pas glad aan voelen na een ATG pass.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met Gillette moest ik meerdere keren ATG om te benaderen wat ik nu met DE haal met één WTG en één ATG.woutur schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:47:
Over niet glad gesproken, met een Gillette Excel schoor ik me gladder dan met mijn double edge nu. Is dat kwestie van techniek of materiaal of inherent aan DE scheren?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
18327
na elektrisch scheren voel je meestal inderdaad de baardharen een beetje. Daar heb je gelijk in.Gonadan schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:33:
[...]
Oeh, die is toch wel heel persoonlijk moet ik zeggen. Want wat elektrisch bereikt kan ik met geen mogelijkheid glad noemen. Dat blijft altijd ruw.
Ben ik dan gewoon erg verwend? Ik vind het pas glad aan voelen na een ATG pass.
Mijn antwoord is meer een reactie op de vraag van oerbrood, hij leek zich in het algemeen te oriënteren en daarbij een 'praktische oplossing' te zoeken. (zie ook)
Met "gewoon" of "normaal" glad geschoren (uit de eerdere reactie) bedoelde ik dat het naar algemene maatstaven een geschoren gezicht geeft. Je zult er op het werk geen opmerkingen over krijgen van je baas of collega's dat je er ongeschoren bij loopt.
Om dat effect te bereiken (verzorgd naar 'algemene maatstaven') voldoet elektrisch scheren goed. Je hebt er een praktische en vrij tijdsefficiënte oplossing voor elke dag mee. Dat was min of meer wat ik probeerde aan te geven met verwoordingen als "rationeel gezien" en ""gewoon" of "normaal" glad geschoren".
Maar ja, binnen dit topic en zo .....
Of het de leukste oplossing is?
Ah dan snap ik hem. Als het gaat om gewoon netjes geschoren voor de dag te komen dan werkt dat prima inderdaad.Bluepenguin schreef op donderdag 28 december 2017 @ 23:22:
[...]
na elektrisch scheren voel je meestal inderdaad de baardharen een beetje. Daar heb je gelijk in.
Mijn antwoord is meer een reactie op de vraag van oerbrood, hij leek zich in het algemeen te oriënteren en daarbij een 'praktische oplossing' te zoeken. (zie ook)
Met "gewoon" of "normaal" glad geschoren (uit de eerdere reactie) bedoelde ik dat het naar algemene maatstaven een geschoren gezicht geeft. Je zult er op het werk geen opmerkingen over krijgen van je baas of collega's dat je er ongeschoren bij loopt.
Om dat effect te bereiken (verzorgd naar 'algemene maatstaven') voldoet elektrisch scheren goed. Je hebt er een praktische en vrij tijdsefficiënte oplossing voor elke dag mee. Dat was min of meer wat ik probeerde aan te geven met verwoordingen als "rationeel gezien" en ""gewoon" of "normaal" glad geschoren".
Maar ja, binnen dit topic en zo .....
Of het de leukste oplossing is?Die vraag beantwoorden wij en andere liefhebbers waarschijnlijk net wat anders dan de gemiddelde Nederlander / Vlaming / mede-tweaker.
Voordeel van nat is wel dat je het minder snel opnieuw hoeft te doen, maar dan nog denk ik dat netto elektrisch gewoon makkelijker is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb teveel gekocht en ga er écht niet doorheen raken.
Ik heb nog 4 zepen welke alle 4 slechts 1x gebruikt zijn. (geuren zijn niet meer te zien op de website overigens)
- CCXIII
- Myrkvior
- Santa Monica Bay Rum
- Topanga Fougère
Ik kreeg van een vriend van me een tip over een Merkur replica op Aliexpress, genaamd Qshave. Op de foto's zagen ze er zo mooi uit dat ik een mat zwarte heb besteld voor letterlijk enkele euro's, en een replica badger kwast omdat die van mij een 2-jaar oud €5 kwastje van de Kruidvat was.
Zodra ze binnen zijn en ik er een paar keer mee heb geschoren zal ik m'n ervaringen hier eens delen. Het zijn deze, voor de mensen die nieuwschierig zijnl:
- https://www.aliexpress.co...=a2g0s.9042311.0.0.rSFfkf
Ik heb ze allebei al. Prima spul!Kapotlood schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 09:09:
Ik heb al een poos niets meer gepost hier, maar wilde toch even een update geven
Ik kreeg van een vriend van me een tip over een Merkur replica op Aliexpress, genaamd Qshave. Op de foto's zagen ze er zo mooi uit dat ik een mat zwarte heb besteld voor letterlijk enkele euro's, en een replica badger kwast omdat die van mij een 2-jaar oud €5 kwastje van de Kruidvat was.
Zodra ze binnen zijn en ik er een paar keer mee heb geschoren zal ik m'n ervaringen hier eens delen. Het zijn deze, voor de mensen die nieuwschierig zijnl:
Ik scheer me nu ook al een aantal weken met DE(en zo nu en dan er eens een wegwerper tussendoor). Het was in eerste instantie ook gewoon om eens te proberen, het is namelijk stukken goedkoper, maar een echt succes is het nog niet.woutur schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:47:
Over niet glad gesproken, met een Gillette Excel schoor ik me gladder dan met mijn double edge nu. Is dat kwestie van techniek of materiaal of inherent aan DE scheren?
DE mesjes scheren bij mij namelijk ook niet glad(nu verschillende mesjes geprobeerd) Vooral in de hals en op de kin, blijf je na het scheren kleine stoppeltjes voelen, die er na 1 pass met bv. een Wilkinson wegwerper niet meer zijn. Daarnaast haalt het DE mes, elke huidplooi en elk pukkeltje direct open plus meer huidirritatie na het scheren.
.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Misschien hangt het van je haar- of huidtype af, of ligt het aan je manier van scheren? Dat was bij mij in het begin ook het geval: ik begon met veel meer bloedplekjes en moest er soms 3-4 keer overheen, maar tegenwoordig gaat het eigenlijk prima. Ik heb wel, net als met Mach3, onder m'n kin en op de snor nog een paar hardnekkige haartjes, maar al met al is m'n bakkes een stuk gladder en minder geïrriteerd dan met Mach3
Meer oefenen.kendo schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:40:
[...]
Ik scheer me nu ook al een aantal weken met DE(en zo nu en dan er eens een wegwerper tussendoor). Het was in eerste instantie ook gewoon om eens te proberen, het is namelijk stukken goedkoper, maar een echt succes is het nog niet.
DE mesjes scheren bij mij namelijk ook niet glad(nu verschillende mesjes geprobeerd) Vooral in de hals en op de kin, blijf je na het scheren kleine stoppeltjes voelen, die er na 1 pass met bv. een Wilkinson wegwerper niet meer zijn. Daarnaast haalt het DE mes, elke huidplooi en elk pukkeltje direct open plus meer huidirritatie na het scheren.
.
En scheer uit je arm, niet uit je pols.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Andere mesje proberen en geen druk en ja mach 3 / fusion is veel makkelijker soms even snel pak ik de fusion zo klaar maar oh oh wat een razor burn als ik pech heb.kendo schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:40:
[...]
Ik scheer me nu ook al een aantal weken met DE(en zo nu en dan er eens een wegwerper tussendoor). Het was in eerste instantie ook gewoon om eens te proberen, het is namelijk stukken goedkoper, maar een echt succes is het nog niet.
.
Dus het rustig aan het is afleren wat je deed en opnieuw aanleren. Resultaat wordt beter maar je moet wel even wat leren.
Welke DE heb je? en welke mesjes gebruik je?
De mesjes doen niet voor elkaar onder. Ze glijden allemaal soepel over de huid(als in flijmscherp)
Ik geef het ook nog niet op, en ga zeker nog even door met oefenen.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Dat zijn dan ook wel hele scherpe mesjes met als kenmerk dat ze agressief kunnen zijn. Probeer eens Muhle, bevalt mij erg goed. Ook is het soort scheerschuim erg belangrijk, ik gebruik nu een kwast en een pot scheerschuim, dit geeft zoveel beter resultaat. Zowel wat stoppels betreft als irritatie.kendo schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:26:
Ik heb een simpele, verstelbare krabber van AliExpress, met bijbehorende mesjes, met daarnaast een setje Feather en Astra mesjes.
De mesjes doen niet voor elkaar onder. Ze glijden allemaal soepel over de huid(als in flijmscherp)
Ik geef het ook nog niet op, en ga zeker nog even door met oefenen.
Tja, het is even investeren en je bent wat langer bezig met een scheerbeurt, maar ik kan er eindelijk weer van genieten nu ik een goede combo heb gevonden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Neee ik heb echt een tube met crème gekocht.Gonadan schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:53:
Is dat niet melk in plaats van crème?
Edit:
Deze is het:
https://www.kruidvat.nl/n...nde-scheercreme/p/1502516
[ Voor 20% gewijzigd door Turdie op 11-01-2018 22:03 ]
Serieus meen je dat nou echt?Anoniem: 235591 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:02:
Even kneden in de tube.
Ja dat meen ik. Ik heb dat ook bijvoorbeeld met koperpasta. De substanties die scheiden zich van elkaar en door de tube te kneden vermeng je die weer. Bij tandpasta zie je het ook wel eens of bij lijm ook. Dus ja, zeker serieus.
Zorg dat de lucht uit de tube is, kneed van onder naar boven en terug op een voorzichtige manier.
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 235591 op 11-01-2018 22:07 ]