edit: het is toch wel een hele woorden brij geworden, hopelijk kom je er door heen

Obelink schreef op zondag 07 juni 2015 @ 08:07:
[...]
Hey, bedankt voor je uitvoerige reactie. In principe is het scheren de laatste handeling van het douchen. Dat lukt natuurlijk niet altijd. Als ik aan de wastafel scheer neem ik wel tijd het scheerschuim (Palmolive Sensitive) te laten inwerken. Wat je zegt over stugge baardharen slaat de spijker op de kop. Als ik er gewoon losjes overheen ga blijft er een heleboel zitten.
Waarschijnlijk begrijp ik enigszins wat je bedoeld, maar het blijft lastig om op afstand advies te geven. In het volgende klinkt wellicht een grote mate van zekerheid door, maar het is meer het proberen te noemen van relatief veel voorkomende zaken
Je zegt dat bij losjes scheren er regelmatig haren overblijven. Zover mij bekend kun je dan wellicht tegen een paar zaken aan lopen in dat geval.
• je hebt snel groeiende baardharen, dat geef je zelf ook aan. Dat betekent dat de haren wat langer zijn dan comfortabel / normaal door de mesjes kunnen worden afgesneden.
• het scheermes raakt snel verstopt. Met een dichte baard + snelle baardgroei is er relatief veel te scheren per keer dat je het mes over het gezicht laat gaan.
• een bot mesje. Meest voorkomend, maar gezien dat je opmerkt dat 'soms na 2 à 3 keer gebruik de mesjes al bot voelen', ga ik er vanuit dat je de mesjes regelmatig vervangt.
• het mesje gaat niet soepel over de huid; zeer gechargeerd 'hapt' of 'stuitert' het mesje over de huid.
In het eerste geval heb je wellicht de mogelijkheid om met een enkele keer elektrisch scheren
(enkel als in: maar één maal over elke plek op het gezicht) met de haren mee (with the grain, WTG) te scheren. En daarna is er met een mesje de dan veel kortere haren makkelijker te minimaliseren. Blijft een beetje dubbelop, zeker met voor/na douchen scheren, maar het kan soms een voordeel hebben. Je geeft aan dat je de huid liever niet al te zeer belast, dit kan daarbij
soms helpen. Met name wanneer een elektrisch scheerapparaat meer roodheid veroorzaakt dan scheren met een mesje. Zo komt de scheerkop niet te dicht op de huid, wat roodheid wat tegengaat , en heb je met het mesje een glad geschoren gezicht.
Tweede optie: soms zou je het bovenstaande dubbele scheren (elektrisch + mesje) kunnen overwegen hiervoor. Een deel van het haar is immers dan al weg en kan dan niet meer het mesje verstoppen.
Verder heb je dat bij een dichte baard het nodig kan zijn om bij wijze van spreken elke centimeter dat je het mes beweegt je de haren kan uitspoelen onder de kraan / in water uit de wasbak mag schudden. Sommige cartridges zijn zeer snel verstopt wat dat betreft. Met name de afstand tussen de mesjes is hiervoor een goede indicator. De Hydro's zijn hiervoor niet slecht, bij Gillette wisselt het sterk per product. Bic heeft enkele systemen met meer ruimte tussen.
Verder zou ook de Quattro niet de eerste aanrader zijn wat dat betreft. Het concept van de Quattro zit er namelijk in dat de mesjes niet in de huid zouden moeten kunnen snijden, doordat de mesjes aan een soort 'gaas' zitten. Dat voorkomt dat één mesje al te zeer kan bewegen en zou het snijden in de huid moeten voorkomen omdat letterlijk de mesjes worden tegengehouden.
De Hydro 5 (en 3) hebben wel een ander minpunt: de aloë vera gel komt met name de eerste scheerbeurten heel snel uit de cartridge. Wat samen met de baardharen een kans geeft dat het een massa zooi wordt tussen de mesjes. Sommige Gillette's hebben hier ook fors last van.
In het vierde geval ligt e.e.a. wat complexer. Vaak is er niet per se één 'oorzaak' aan te wijzen. Sommigen hebben een vrij droge huid, daarbij kan het schuim niet voldoende de 'frictie' tussen mes en huid tegen gaan, waardoor je alsnog een 'stuiterend / happend' mesje hebt. Samen met een wat onregelmatige huid
(als in: oppervlakte technisch gezien niet glad) waarschijnlijk een wat meer voorkomende reden van een stuiterend/happend mesje, wanneer je geen botte mesjes gebruikt.
Variëren met scheerschuim kan ook nog wel eens helpen. Ik neem aan dat je de spuitbus variant van Palmolive Sensitive gebruikt? Persoonlijk ben ik daar geen al te grote fan van, omdat ie i.c.m. mijn huid wat droog scheert en de haren niet echt lekker 'voor weekt'. Maar anderen heb ik er heel enthousiast over gehoord. Wat maar wil zeggen dat de ene huid + baard de andere zeker niet is. Mocht je na veel proberen op dit schuim zijn uitgekomen, vergeet dan alsjeblieft de laatste zinnen

In de regel zal een 'klassiek' schuim, gemaakt met een kwast, water en scheercrême/zeep een wat 'natter' schuim geven. Dat kun je overigens ook min of meer wel bereiken door een iets vochtiger huid te hebben / creeëeren voordat je het schuim opbrengt en daarna dat met vochtige hand wat 'inmasseren'. Mocht dat vochtiger maken van een spuitbus schuim helpen, dan is het 'klassieke' gebeuren met een kwast zeker een overweging waard. In plaats van vijf vingers heb je dan een enorm aantal kleine zachte haren die dat werk voor je doen. Zeker bij het opschuimen van een scheercrême op het gezicht. Wat dat betreft is variaties proberen toch een beetje de sleutel hierin.
Exotischer is dat de hoek waaronder de mesjes in de houder staan simpelweg niet werkt met jouw huid/haar combinatie. Dan kan een mesje onder een dergelijke hoek komen dat het simpelweg bijna per definitie zich 'vast zet' in de haren of in de huid snijdt. Of in een enkel geval: een mesje werkt simpelweg niet goed bij iemand. Niet altijd hoeft alles voor een leek, ben ik ook, duidelijk te zijn.

In ieder geval zit er tussen Gillette en Wilkinson een redelijk verschil op dit punt, vaak de reden dat een Wilkinson wat aggressief voelt voor iemand die Gillette gewend is.
Obelink in "Het Scheer- en verzorgingstopic deel 3"Ik ga in ieder geval proberen wat ik nog kan verbeteren met je tips!
Maar ook is het zo dat na ca. 12 uur de haartjes weer duidelijk zichtbaar en voelbaar worden. Dus moet er dan vaak weer geschoren worden wat een extra belasting voor de huid is. Ik probeer het op 1x per dag te houden maar dat lukt dus niet altijd.
Met de mesjes is het heel raar, soms voelen ze al na twee, drie keer gebruik bot aan. Ik heb me wel eens afgevraagd of ik dan merk-vervalste imitatie mesjes had gekocht.
In Nederland en Vlaanderen is de kans op namaak behoorlijk klein. Tenzij je regelmatig van de 1 euro winkels of van de markt de mesjes haalt, lijkt me die optie haast uitgesloten.
Wat wel goed zou kunnen is dat je merkt dat de aloë vera of andere magische lubricatie strip is uitgewerkt. De gel verzacht dan niet meer als een soort asb en maakt ook dat het mes iets minder kan glijden over de huid. Eigenlijk voel je dan hoe een cartridgemesje écht is, zonder de gel camouflage

Mocht je dat botte gevoel / idee van namaak hebben gehad bij de Hydro, dan kan dat het zijn geweest i.c.m. de hoek van de mesjes in het plastic.
Tip bij de Hydro (3 en 5): wanneer de gel op lijkt of nauwelijks meer vrij komt, zet de scheerkop kort in dampend heet water (niet kokend!). Na een minuut ongeveer komt de gel uit de bodem van het reservoirtje naar boven en kun je nog enkele scheerbeurten met gel scheren. Daarna is t wel echt afgelopen.
Daarnaast kun je bij elk mes, cartridge of DE, de mesjes in het algemeen wat langer mee laten gaan door een paar dingen te doen:
• tijdens en na gebruik goed uitspoelen. Hoe minder zooi over blijft hoe beter. Schuim etc. kan zich namelijk op gaan hopen.
• schudt het mes goed uit na gebruik, vocht tast na verloop van tijd het mesje licht aan
• berg een mesje op, op een droge plek waar ook waterdamp weg kan. In een badkamer waar het vaak langere tijd dampig is, zal die damp uiteindelijk (net als water) vat krijgen op het mesje. Wat dat betreft zijn die kastjes in de badkamer geen ideale plek voor een scheermes.
Sommigen gaan nog een stap verder. Of je dat de moeite waard vindt en in de werkzaamheid er van gelooft, is aan ieder voor zich.
Je kunt in ieder geval na het scheren met de mesjes mee (dus niet-scherend) deze drogen met een handdoek of tegen de droge huid van bijv. een arm of been. Een iets steviger variant hierop is hetzelfde maar dan met een stukje siliconen. Het wordt vaak in allerlei fancy vormen verkocht als een 'vernieuwingsset' voor cartridges, maar in de basis komt het neer op hetzelfde principe: de onregelmatigheden op het snijvlak van de mesjes ietwat wegnemen (geen slijpen) en vuil van de mesjes halen. Een siliconen lapje zoals dat wel eens voor in de keuken wordt verkocht als bakmat of panlap kun je hiervoor gebruiken.
Een 'ouderwetse' variant hierop is een leren scheerstrop. In de regel worden die voor een ander soort scheermes verkocht, het open scheermes, maar het werkt ook voor cartridges als je het met enig beleid doet.
Hopelijk is het niet te veel een opsomming geworden. En het zal ongetwijfeld met het snelle typen her en der geen 10 voor leesbaarheid hebben, hopelijk is het wel duidelijk
Laat als je wilt weten hoe de eerdere tips hebben uitgepakt, dat is zeer handig om verder te kunnen praten hier.
Tot slot. Ik neem aan dat je in de afweging tussen een zeer gladde huid of gladde huid wat wel / niet meer scheerirritatie geeft, je zou kiezen voor de optie met een minder goed resultaat + met minder irritatie? In dat geval zou je een iets meer onorthodoxe methode kunnen overwegen.
Om droge huid en andere factoren die tot een soort 'stuiterend / happend' mesje leiden uit te sluiten, zou je een pre-shave kunnen overwegen. Pre-shaves zijn een soort laagje dat je héél dun aanbrengt op de huid en daarna doe je het schuim er over heen. Het is vaak een wat dichtere, vettiger zalfachtige substantie die op de huid zit en de huid extra beschermt bij het scheren. Sommigen gebruiken hiervoor pre-shave die kant en klaar te koop is (meer online dan in de gemiddelde drogist) anderen hebben een vrijwel zelfde resultaat met een blikje Nivea.
Het komt met een paar nadelen om Nivea te pakken, maar hoogstwaarschijnlijk heb je het al in huis en anders kost het in ieder geval ruim minder dan pre-shave. Het is een stap vettiger dan veel preshaves en daarom is het aan te raden om na het scheren het weg te wassen (hoeft niet uitgebreid) met wat water. Daarnaast voelt het voor velen vaak wat minder prettig dan een pre-shave. Maar het werkt wél en kan een uitstekende manier zijn om te testen of een pre-shave kan werken.
P.S. Als je met een cartridge minder-goed-dan-gewenst resultaat haalt, overweeg dan ook eens scheren met een zgn. krabber. Niet voor iedereen even effectief, maar velen met een zware baardgroei hebben er betere resultaten mee dan met een elektrisch apparaat of een cartridge systeem.
denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)