Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 18:35:
[...]
Volgens mij staat hierboven prachtig uitgelegd waarom dit zo uniek is en tot voor kort ook schier onmogelijk was. Daarvoor moet je jezelf uiteraard wel geïnformeerd hebben over de achtergrond en een beetje de techniek.
Maar waaróm was het onmogelijk?
Was dat nou werkelijk omdat de techniek er
nog niet was of omdat
er nog nooit iemand er de tijd, moeite en geld ingestoken had?
Nogal twee heel verschillende dingen.
Kijk, als jij voor je hypersonische terugvlucht-manoeuvre een of ander super-hip meta-materiaal moet uitvinden was nog nooit op Aarde geproduceerd was, maar allereerst in een komeet ontdekt diende te worden, waarna het 10 jaar ontwikkeld in een lab op Aarde moest worden, voordat zoiets daadwerkelijk gebruikt kon worden in een productie-raketmotor.. Sure.. Maar dat geloof ik niet.
Nu moet ook in eerlijk toegeven dat ik niet diep in die materie zit, dus vandaar dat ik het woordje
geloof gebruik. Ik geloof bést dat er wat knappe koppen bij elkaar gestoken dienden te worden om wat fancy wiskundige berekeningen te maken. Maar ik geloof
niet dat het een Einstein-achtig probleem was waar je een soort Leonardo Da Vinci voor nodig had die zijn tijd 100 jaar vooruit was. Ik geloof
niet dat de technologische stand van zaken op dit moment dusdanig was, dat een ander bedrijf het ook niet had kunnen doen, zolang daar ook de wil, mankracht én de funding was geweest.
Want zeg nou zelf. Hoeveel try-outs hebben ze gedaan om dat ding terug te krijgen? Hoe vaak is het misgegaan? Hoe vaak heeft dat ding de barge op 100 km gemist? Naast wat static tests is 'ie vervolgens eigenlijk altijd wel onmiddelijk OK retour gekomen, alleen ging de daadwerkelijke landing vervolgens mis. Dus wellicht hebben ze écht een unieke prestatie geleverd.. Of wellicht was 't stiekem toch niet zó moeilijk. Anders zou 't in 't begin eerst wel tig keer misgegaan moeten zijn dunkt me