Precies dat. Hier ligt elke 5 meter een koperkabel in de grond, en elke 10 meter een glasvezelkabel (bij wijze van spreken). Maar als je naar grote landen kijkt zoals de VS, dan zijn daar buiten de steden talloze mensen die het met een brakke, monopolistische DSL-provider moeten doen, of zelfs nog met dialup. Dan is dit in veel gevallen interessant. En niet alleen voor individuele huishoudens of bedrijven, maar wat dacht je van een mini-dorpje van 8 boerderijen? Starlink module ergens centraal, koper, glas of straalverbinding naar de boerderijen, en weer een aantal mensen aangesloten op snel internet.
En wat dacht je van wat minder ontwikkelde landen. Een gewiekste ondernemer zet een Starlink module in zijn dorp, sterke wifi-router met QoS eraan, en die kan meer of minder geknepen wifi-abbonementjes verkopen aan zijn dorpsgenoten. In veel ontwikkelingslanden slaan ze de fase "kabels in de grond" sowieso al over, en gaan ze direct naar 3G/4G/5G, dus ik denk dat iets dergelijks daar wel makkelijk geaccepteerd wordt.
En ik denk dat er ook wel toepassingen zullen ontstaan waar we nu nog niet aan denken. Mobiele toepassingen, (vrachtwagens, schepen, enz), daar gaat potentieel ook een heel nieuwe wereld open. Als de units maar licht, klein, goedkoop en low-power genoeg worden, en de abonnementen goedkoop genoeg, wie weet waar je dit allemaal nog terug gaat vinden.
Ik zie hier wel een grote toekomst voor, al heb ik het zelf hier in NL waarschijnlijk nooit nodig.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar