Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Mijn absolute favoriet: Vers gesneden peper meebakken op de pizza (eventueel ook wat nduja), na het bakken beleggen met rucola, goede kwaliteit mortadella en een goede burrata. De smaakcombinatie van pizza, romige burrata, pittige peper, vettige worst en het frisse van rucola vind ik hemels.Highfive95 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:01:
Zondag weer pizza dag![]()
Wederom een poolish gemaakt op 35% van het totaal. Deze staat lekker te bubbelen. Wil uiteindelijk op 65% hydratatie uitkomen. Normaal doe ik 62%. Eens kijken of dat verschil maakt.
Hebben jullie nog tipa voor toppings?
Zag eerdere reactie al Nduja als topping dus deze ga ik morgen even halen.
Bolletjes zijn al aan het rijpen, ben benieuwd! 🙏
Ik mag eindelijk een upgrade doen naar een betere pizzaoven (Nu een Alfredo
en zit al heel lang te dromen van een Effeuno. We zitten momenteel midden in een verbouwing en zijn nu bezig met onze keuken te ontwerpen. Graag wil ik de oven een plek geven, of in een open kast of in een lade waar je deze uit pakt. De afmetingen zijn alleen net irritant met name de diepte van 62cm. Ook is het wel een zwaar beestje van 22kg.
We hebben geen bijkeuken. Het alternatief is in de garage, maar dan moet ik 3 treden overbruggen qua hoogte verschil. Anders zou ik het op zo'n horica werktafel met wielen kunnen zetten. Is uiteindelijk zeker een optie met wat sjouwwerk.
Maar ik kom eigenlijk weinig foto's tegen van mensen die de oven in de keuken hebben staan. Op 1 enkele na die het heeft ingebouwd.
De mensen met een dergelijk oven, hoe doen jullie dit? waar staat deze opgesteld?
* trouwens wel grappig om te zien dat alle fotos van de oven het een klein schattig oventje is en er echt alles aan wordt gedaan om niet de diepte te laten zien
[ Voor 8% gewijzigd door Plint op 12-10-2024 13:09 ]
De Effeuno past perfect op de ikea brohr roltafel https://www.ikea.com/nl/n...-grenen-triplex-60333850/Plint schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:07:
Anders zou ik het op zo'n horica werktafel met wielen kunnen zetten. Is uiteindelijk zeker een optie met wat sjouwwerk.
:strip_exif()/f/image/ExSI8aW176uD2lTRnCBis97k.jpg?f=fotoalbum_large)
Nduja ligt inmiddels in de koelkast. Verse pepers doe ik vrijwel altijd. Erg lekker op pizza. Verder wordt het mozzerella en champignons.MennoE schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:28:
[...]
Mijn absolute favoriet: Vers gesneden peper meebakken op de pizza (eventueel ook wat nduja), na het bakken beleggen met rucola, goede kwaliteit mortadella en een goede burrata. De smaakcombinatie van pizza, romige burrata, pittige peper, vettige worst en het frisse van rucola vind ik hemels.
Andere pizza met mozzerella, zon gedroogde tomaat pesto. Als de pizza gebakken is ook rucola en flakes van Parmigiano Reggiano en extra vierge olijfolie.
Zojuist de poolish uit de koelkast gehaald.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LJBb3D8PPOKpcUy3BXCaXAvb.jpg?f=user_large)
Meteen bulkdeeg gemaakt en lekker de koelkast in. Keukenmachine vond 1,2 kilo deeg niet zo fijn. Dus met de hand gekneed.
Morgen opbollen en rijzen. Dit keer iets meer gist gebruikt want is niet zo sterk meer. Vorige keer duurde erg lang voordat ging rijzen.
Vezels eisen in een pizzabodem is wel een sterk staaltje micromanagement hoor. Voer er wat snackgroente naast en je hebt zo ook plus nog gezonder. Ben benieuwd hoe ze gaan bevallen.Mosselmaniac schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:32:
Wij morgen onze tweede pizza-dag. Ik doe alles hetzelfde als de eerste keer, maar dan met typo 2 bloem. Benieuwd naar het verschil. Sommige sites zeggen dat dit integrale (volkoren) is, anders half-volkoren. In ieder geval meer vezels / gezonder dan tipo 00, maar consessies aan smaak wil ik niet. Maar zo houd ik wel de vrouw en kids aan boord van dit verhaal 😉
Bolletjes zijn al aan het rijpen, ben benieuwd! 🙏
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er eist niemand iets hoor. Als je doelt op vrouw en kids, het was meer mijn eigen idee. Beetje witbrood vs volkorenbrood discussie.Gonadan schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:21:
[...]
Vezels eisen in een pizzabodem is wel een sterk staaltje micromanagement hoor. Voer er wat snackgroente naast en je hebt zo ook plus nog gezonder. Ben benieuwd hoe ze gaan bevallen.
Bodems waren goed gelukt. De rand kwam wel iets minder omhoog tijdens het bakken dan bij tipo00, maar kan wellicht 100 anderen oorzaken hebben.
Vriend van mij heeft die Effeuno ook. Fijne oven, die perfecte pizza's bakt (wel na even oefenen). Hij heeft de oven op een tafel in de bijkeuken staan, daar is genoeg ruimte. Maar ik moet wel eerlijk zijn wanneer ik zeg dat ik er niet aan moet denken om de oven vast in de keuken te hebben staan. Los van de grootte van de oven ((veel) groter dan je denkt), vind ik het echt een foeilelijk apparaat. Dat zou voor mij echt een dealbreaker zijn om die oven te kopen. Ik zou hem ergens uit het dagelijkse zicht moeten kunnen neerzetten.Plint schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:07:toon volledige bericht
Zijn er hier mensen met een Effeuno opgesteld in de keuken?
Ik mag eindelijk een upgrade doen naar een betere pizzaoven (Nu een Alfredo)
en zit al heel lang te dromen van een Effeuno. We zitten momenteel midden in een verbouwing en zijn nu bezig met onze keuken te ontwerpen. Graag wil ik de oven een plek geven, of in een open kast of in een lade waar je deze uit pakt. De afmetingen zijn alleen net irritant met name de diepte van 62cm. Ook is het wel een zwaar beestje van 22kg.
We hebben geen bijkeuken. Het alternatief is in de garage, maar dan moet ik 3 treden overbruggen qua hoogte verschil. Anders zou ik het op zo'n horica werktafel met wielen kunnen zetten. Is uiteindelijk zeker een optie met wat sjouwwerk.
Maar ik kom eigenlijk weinig foto's tegen van mensen die de oven in de keuken hebben staan. Op 1 enkele na die het heeft ingebouwd.
De mensen met een dergelijk oven, hoe doen jullie dit? waar staat deze opgesteld?
* trouwens wel grappig om te zien dat alle fotos van de oven het een klein schattig oventje is en er echt alles aan wordt gedaan om niet de diepte te laten zien
Bakt hij dan de pizza's in de bijkeuken of komt deze in de keuken te staan?sjors123 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:07:
[...]
Vriend van mij heeft die Effeuno ook. Fijne oven, die perfecte pizza's bakt (wel na even oefenen). Hij heeft de oven op een tafel in de bijkeuken staan, daar is genoeg ruimte. Maar ik moet wel eerlijk zijn wanneer ik zeg dat ik er niet aan moet denken om de oven vast in de keuken te hebben staan. Los van de grootte van de oven ((veel) groter dan je denkt), vind ik het echt een foeilelijk apparaat. Dat zou voor mij echt een dealbreaker zijn om die oven te kopen. Ik zou hem ergens uit het dagelijkse zicht moeten kunnen neerzetten.
Zou voor mij de lol wel wegnemen. Het pizzabakken doen we altijd samen met de kinderen & vrienden lekker in de keuken.
Ik heb gekeken naar een soort inbouw optie, maar dat is tijdens het bakken (alleen in lage kast mogelijk) echt niet ideaal. Ben het met je eens dat een vaste plek op het aanrecht ook echt niet fraai is en ga nu kijken of het haalbaar is om 'm in de garage te rollen.
Het is echt bijzonder dat er nauwelijks foto's zijn die diepte goed weergeven. Knap gedaan van Effeuno
@_base: het lijkt alsof deze wel een vaste plek heeft? of rol je deze naar de keuken?
Tnx
Staat vast in de bijkeuken. Maar dat is er 1 in de letterlijke zin van het woord. Tussen keuken en bijkeuken slechts 1 deur en ook een aanrecht daarin gemaakt. Voor hem dus geen probleem. Ik denk dat wanneer je een tafel met stevige wieltjes hebt, je hem wel kunt rijden.Plint schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:07:
[...]
Bakt hij dan de pizza's in de bijkeuken of komt deze in de keuken te staan?
Zou voor mij de lol wel wegnemen. Het pizzabakken doen we altijd samen met de kinderen & vrienden lekker in de keuken.
Ik heb gekeken naar een soort inbouw optie, maar dat is tijdens het bakken (alleen in lage kast mogelijk) echt niet ideaal. Ben het met je eens dat een vaste plek op het aanrecht ook echt niet fraai is en ga nu kijken of het haalbaar is om 'm in de garage te rollen.
Het is echt bijzonder dat er nauwelijks foto's zijn die diepte goed weergeven. Knap gedaan van Effeuno
@_base: het lijkt alsof deze wel een vaste plek heeft? of rol je deze naar de keuken?
Tnx
Meestal staat hij daar in de hoek maar je kan hem prima rondrijden en plaatsen waar je wilt. Ik vind het gezelliger om in de woonkamer vanaf de eettafel de pizza's in de oven te kunnen schuivenPlint schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:07:
[...]
Het is best leuk, maar de volgende keer moet ik wel meer biet erin doen. Smaakt niet anders en na het bakken zie je er nog wel wat van, maar niet veel. Op de foto helemaal niet, helaas. Maar het is van binnen nog wel licht roze.echthard schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 00:50:
Ik heb bietjes door m'n deeg gedaan. Ben benieuwd hoe het morgen eruitziet en smaakt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Wel een prachtige pizza!echthard schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:54:
[...]
Het is best leuk, maar de volgende keer moet ik wel meer biet erin doen. Smaakt niet anders en na het bakken zie je er nog wel wat van, maar niet veel. Op de foto helemaal niet, helaas. Maar het is van binnen nog wel licht roze.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hoe hebben jullie je geregistreerd bij kleinanzeigen.de?
Zou graag dat mooie deurtje willen bestellen maar de bevestigingsmail bij registratie komt nooit binnen bij mij.
Zowel protonmail, outlook als verschillende simplelogin aliassen geprobeerd. Ook verschillende webbrowsers, telefoon met en zonder VPN etc.
Misschien zie ik iets over het hoofd
Ik heb mijn account al heel lang, destijds geen problemen mee gehad! Ook via de app/website geprobeerd? Wil je een deurtje aanschaffen?JanFrituurpan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:09:
@GAEvakYD @kevinho040
Zou graag dat mooie deurtje willen bestellen maar de bevestigingsmail bij registratie komt nooit binnen bij mij.
Zowel protonmail, outlook als verschillende simplelogin aliassen geprobeerd. Ook verschillende webbrowsers, telefoon met en zonder VPN etc.
In de advertentie staat ook het telefoonnummer van de verkoper. Ik heb destijds via whatsapp/sms contact met hem opgenomen en dat werkte goed.JanFrituurpan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:09:
@GAEvakYD @kevinho040
Ja precies, de advertentie is meer als referentie voor de foto's / prijzen en via whatsapp en overboeking of paypal kun je gewoon direct bestellen. Zijn inmiddels wel 10+ leden hier met een deurtje van Carlo.Guitar schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:35:
[...]
In de advertentie staat ook het telefoonnummer van de verkoper. Ik heb destijds via whatsapp/sms contact met hem opgenomen en dat werkte goed.
Door hier al even mee te lezen, en zelf enorme pizza fan te zijn, sta ik op het punt om ook in deze wereld te stappen (komende dagen waarschijnlijk een Ooni Koda 16 aanschaffen)
voor de 'bekering' maak ik gebruik van de 'pizza calculator' van Stadlermade.com
maar wat mij niet altijd even duidelijk is:
'room time'
'fridge time'
de 'laatste uren' zijn op kamertemperatuur, zover is het mij duidelijk.
maar de 'fridge time' is dit dan al opgebold? of is dit in 'bulk'? of maakt dit niet uit?
zijn dit de correcte stappen:
deeg maken, bulk laten rusten (2 uur op kamertemperatuur), opbollen, frigo (fridge time), kamertemperatuur (room time) .
of kan na het 'deeg maken' deze in 'bulk' in de frigo rusten? En indien deze in 'bulk' rust in de frigo, is dit dan nadat deze reeds 2 uur op kamertemperatuur gerust heeft of mag deze er direct in?
(voor de duidelijkheid dit gaat over 'direct deeg' )
[ Voor 3% gewijzigd door thomke op 16-10-2024 16:47 ]
Dan nog doe ik het meestal wel opgebold in de koelkast, vooral omdat ik wel vaker besluit om meer te maken dan nodig, en dan pizza-dag eruit te halen wat nodig is, en vaak 1-2 dagen erna nog wat broodjes of iets anders ervan te maken.
Tijden/omgevingstemperatuur/hoeveelheid gist zul je sowieso wat ervaring mee moeten opdoen, niet blind vertrouwen op apps
Ik ga het op die manier proberen, dankkevinho040 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:56:
[...]
Ja precies, de advertentie is meer als referentie voor de foto's / prijzen en via whatsapp en overboeking of paypal kun je gewoon direct bestellen. Zijn inmiddels wel 10+ leden hier met een deurtje van Carlo.
Fraai hoor! Ik ben nog steeds aan het kloten om überhaupt iets te fabriceren wat er "rond" uitziet. Moeilijkheid hier is dat de baas hier glutenvrij eet en dat blijft lastig deeg om mee om te gaan. Daarnaast is mijn RVS pizzaschep niet de meest ideale denk ik, de bodem blijft er toch vaak aan plakken. Een houten schep is dan praktischer vermoed ik. Wat wel lief is van de huisgenoten is dat een zwarte rand niet "verbrand" is, maar "karakter" heeft. Maar goed, al doende leer ik, dankzij alle tips hier. Wat ik ERG lekker vind overigens is een mix van knoflook, virgin olijfolie en pizzakruiden een fijn mengsel is om op het deeg te strijken.pennywise666 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:55:
Pizza pepperoni met ui en paprika. 65% hydratatie. 2,5 minuut in de Unold Luigi oven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier liep ik ook altijd te kloten met rvs pizza schep. Vaak ongewilde calzones of volledig vernaggelde pizza's.Houtenklaas schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:13:
[...]
Daarnaast is mijn RVS pizzaschep niet de meest ideale denk ik, de bodem blijft er toch vaak aan plakken.
Sinds een maandje nu een geperforeerde schep. Man wat een verademing. Geen bergen semolina meer nodig. Teveel aan semolina valt er gewoon doorheen.
Gewoon rand van pizza optillen en pizza schep eronder. Ook zeer dik belegde pizzas zijn een eitje. Ik heb de schep van Ninja.
https://ninjakitchen.nl/p...or-buiten-eu-zidXSKPZPLEU deze?Highfive95 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:49:
[...]
Hier liep ik ook altijd te kloten met rvs pizza schep. Vaak ongewilde calzones of volledig vernaggelde pizza's.
Sinds een maandje nu een geperforeerde schep. Man wat een verademing. Geen bergen semolina meer nodig. Teveel aan semolina valt er gewoon doorheen.
Gewoon rand van pizza optillen en pizza schep eronder. Ook zeer dik belegde pizzas zijn een eitje. Ik heb de schep van Ninja.
Wij hebben ook heel vaak dat het blijft plakken, dus goede tips voor een goede betaalbare schep zijn welkom.
[ Voor 8% gewijzigd door Snowhite0901 op 18-10-2024 07:58 ]
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Ja ik heb deze.Snowhite0901 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:57:
[...]
https://ninjakitchen.nl/p...or-buiten-eu-zidXSKPZPLEU deze?
Wij hebben ook heel vaak dat het blijft plakken, dus goede tips voor een goede betaalbare schep zijn welkom.
Maar als je in topic even zoekt zijn er wel meer waar mensen tevreden over zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
gekocht op bol en gemaakt uit simpel triplex voor 10€ per schep
Heel prettig contact gehad met de maker en besloten de gok te wagen. Voor dummy's als mijzelf, is dit een ideale oplossing. Zelfs ultra-fragiel deeg pak je met gemak op, en leg je in de oven. Bezoek kijkt altijd even raar op als ik hem pak, maar als ze zien hoe het werkt, zijn ze meteen overtuigd. Misschien niet authentiek, maar werkt wel super!
dok=gok en NIET authentiek.Makaja schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:07:
Ik heb 15 jaar geleden een Superpeel gekocht, via eBay, uit Amerika.
Heel prettig contact gehad met de maker en besloten de dok te wagen. Voor dummy's als mijzelf, is dit een ideale oplossing. Zelfs ultra-fragiel deeg pak je met gemak op, en leg je in de oven. Bezoek kijkt altijd even raar op als ik hem pak, maar als ze zien hoe het werkt, zijn ze meteen overtuigd. Misschien authentiek, maar werkt wel super!
:strip_exif()/f/image/iJOHrNUEkOmEIlfYZRoE8u2m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xGRsIA0Uex0MZw1EqdHQvtCR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IIZ4E54h3QpI4PXLGh2pGnHC.jpg?f=fotoalbum_large)
boven: 450TRD07 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:52:
Wat gebruiken andere effeuno eigenaren als boven- en onderwarmte?
onder: 400
Maar met broodjes of een dubbelgevouwen pizza is het 300/300.
Heb ook een keertje met 300/300 een Napolitaanse gemaakt, daarvan werd de pizza wat taaier en krokanter. Was ook best lekker.
Leuk om te spelen met de variabelen voor hoeveelheid water en temperatuur.
Zien er net als de vorige foto's super uit! Welke instellingen qua temperatuur gebruik je voor de Unold?pennywise666 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:17:
En nu 1 met een halve zak groente er op. Heel lekker deze!: https://www.ah.nl/product...i365662/gegrilde-groenten
Ik verwarm de oven 30 minuten voor op 380 graden boven en onder. En daarna stretch ik het deeg en beleg de pizza binnen een minuut terwijl ik de oven op de Napoletan stand zet zodat ondertussen de spriralen roodgloeiend kunnen worden en de randen dus sneller bruin worden etc.
Ziet er mooi uit. Maar die sriracha doet wel een beetje pijn aan mijn ogen. Ik eet die saus zelf vaak ook met sommige gerechten, maar de kruidigheid ervan vind ik geen goede combi met de subtiele smaken van een goede pizza. De pittigheid haal ik liever uit een lekker gesneden vers pepertje.pennywise666 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:17:
En nu 1 met een halve zak groente er op. Heel lekker deze!: https://www.ah.nl/product...i365662/gegrilde-groenten
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ieder z'n ding uiteraard 👍🏻
Ik proef denk ik nog goed genoeg de subtiele smaken van een goede pizza aangezien ik ook niet al te veel er op doe vind ik. Is sriracha/tabascosaus trouwens.Perfecte combinatie in 1 fles. Veel minder zoet dan alleen sriracha. Ik heb het er alleen op gedaan met deze groentepizza anders is het gewoon te smakeloos met zoveel groente er op en een vers pepertje gaat dat niet veranderen. Dan mis ik toch die smaak van die heerlijke saus net als bij sommige andere gerechten idd.MennoE schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:10:
[...]
Ziet er mooi uit. Maar die sriracha doet wel een beetje pijn aan mijn ogen. Ik eet die saus zelf vaak ook met sommige gerechten, maar de kruidigheid ervan vind ik geen goede combi met de subtiele smaken van een goede pizza. De pittigheid haal ik liever uit een lekker gesneden vers pepertje.
Ieder z'n ding uiteraard 👍🏻
https://www.ah.nl/product...wi467727/tabasco-sriracha
Ja zoiets was ik al een beetje bang voor. Dat gewissel van standen zat ik niet echt op te hopen, zeker omdat zo knullig moet met uit en weer aanzetten bij de unold. En dan tussen twee pizza's weer terug naar de 380.pennywise666 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:59:
@nietorigineel Ja dankje, ik ben er ook wel tevreden mee voor nu. Ik wil over een tijdje een Effeuno kopen voor nog betere resultaten.
Ik verwarm de oven 30 minuten voor op 380 graden boven en onder. En daarna stretch ik het deeg en beleg de pizza binnen een minuut terwijl ik de oven op de Napoletan stand zet zodat ondertussen de spriralen roodgloeiend kunnen worden en de randen dus sneller bruin worden etc.
Ja ik vind het ook behoorlijk irritant en tijdverspillend en eigenlijk dubbel irritant aangezien het nog touch knoppen zijn ook. Ik snap ook eigenlijk de bedoeling voor de instelling van de temperatuur in deze oven niet aangezien hij gewoon zwaar over de temperatuur heengaat wanneer het een half uur of langer heeft voorverwarmd want ik meet gewoon ver over de 400 graden dan op die steen. Wat heeft het dan voor zin om de temperatuur in te stellen? Of wat snap ik niet? Ik kan niet wachten op de Effeuno die gewoon draaiknoppen heeft zoals het hoort.nietorigineel schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 07:26:
[...]
Ja zoiets was ik al een beetje bang voor. Dat gewissel van standen zat ik niet echt op te hopen, zeker omdat zo knullig moet met uit en weer aanzetten bij de unold. En dan tussen twee pizza's weer terug naar de 380.
Leuk zo'n gasoven maar wil toch het hele jaar pizzas bakken.
Maar zou er een 14"pizza schep in passen? Die heb ik namelijk al. Ook de eerdere genoemde superpeel door @Makaja spreekt me zeer aan. Ivm baguettes op de steen te kunnen launchen. Die is 14" en de oven zou 35cm zijn van binnen dus het past net wel of niet?
Maar sodeknetters. Die superpeel kost gewoon 250 euro ofzo op Amazon.
Hopelijk komt er binnenkort een mooie aanbiedin voor de effeuno
[ Voor 4% gewijzigd door FietsFanaat33 op 21-10-2024 10:30 ]
Heb gisteren weer de 100% Biga methode gebruikt met 75% hydratatie voor de Napolitaanse pizza. Had de bovenwarmte van de Effeuno op 450 gezet en onder op 350. Mooie "leopard spots" op de rand van de pizza, maar de bodem was wel erg dun en mag wel iets krokanter. De volgende keer de onderwarmte iets hoger zetten.
Het maken van de pizzabollen gaat eigenlijk prima, maar ik denk dat ik van pizzabol naar pizza nog wel veel winst kan behalen. De randen bevatten zat lucht, maar ook iets teveel deeg nog. De bodem zelf is daarentegen te dun en als je dan wat minder vaste saus gebruikt dan merk je dat wel. Zijn er nog goede video's/tips om van bol naar pizza te perfectioneren? Ik laat de pizza nu langs mijn knokkels gaan om uit te rekken, maar zie vaak dan al dat het midden wat dunner is dan de rand/korst.
Ik heb nu gebakken met 380 onder, en 450 boven, en dat ging best wel goed. Met alle electrische ovens heb je niet 100% controle over wanneer die spiraal nu aan of uitgaat, maar dit leverde behoorlijk consistente resultaten, zonder telkens te hoeven switchen met instellingen.pennywise666 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:56:
[...]
Ja ik vind het ook behoorlijk irritant en tijdverspillend en eigenlijk dubbel irritant aangezien het nog touch knoppen zijn ook. Ik snap ook eigenlijk de bedoeling voor de instelling van de temperatuur in deze oven niet aangezien hij gewoon zwaar over de temperatuur heengaat wanneer het een half uur of langer heeft voorverwarmd want ik meet gewoon ver over de 400 graden dan op die steen. Wat heeft het dan voor zin om de temperatuur in te stellen? Of wat snap ik niet? Ik kan niet wachten op de Effeuno die gewoon draaiknoppen heeft zoals het hoort.
Ik ben van plan om Black Friday in de gaten te houden voor een Uno Luigi.
Nu zal de Effeuno wel betere build kwaliteit zijn, maar het prijsverschil met een Effeuno is naar mijn mening wel heel erg groot voor een 'slecht weer' oventje voor naast de Ooni.
De maximale instelbare stand is 400 graden op de Unold, hoe kom je bij 450?nietorigineel schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:52:
[...]
Ik heb nu gebakken met 380 onder, en 450 boven, en dat ging best wel goed. Met alle electrische ovens heb je niet 100% controle over wanneer die spiraal nu aan of uitgaat, maar dit leverde behoorlijk consistente resultaten, zonder telkens te hoeven switchen met instellingen.
En enige manier om 100% controle over die spiralen te krijgen is de temp hoger zetten na het voorverwarmen en dat is een heel gedoe helaas met deze oven ja. Die Effeuno met een hogere kamer om ook stokbroden te bakken lijkt me wel wat, maar duurt het dan niet langer voordat de randen van een pizza bruin zijn vraag ik me af @TRD07 ?
Ik heb in het verleden ook een de eerder genoemde Effeuno gebruikt, maar dan het reguliere formaat. Ik heb nu dus de Luigi. En de Effeuno is zeker wel beter, daar bak je een echte Napoletano mee. De Luigo is het net niet en ik krijg de randen niet licht crisp ermee met 1,5 of 2 minuten baktijd.Ronster schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:16:
Heeft iemand zowel een Effeuno als de Uno Luigi gebruikt?
Ik ben van plan om Black Friday in de gaten te houden voor een Uno Luigi.
Nu zal de Effeuno wel betere build kwaliteit zijn, maar het prijsverschil met een Effeuno is naar mijn mening wel heel erg groot voor een 'slecht weer' oventje voor naast de Ooni.
Meer zoiets:MennoE schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:03:
[...]
Ik ging 'pid kit' gelijk even googelen.
[Afbeelding]
https://github.com/Kingo71/Pizza-Oven-PID
Maar in het kort een controller voor nauwkeurige temperatuur. Vaak heb je een thermometer nodig, een solid state relay en de pid zelf. De Luigi klinkt als een goede kandidaat omdat hij goedkoop is en wat preciezere temps kan gebruiken
In de hobby koffie wereld wordt dit ook gedaan voor apparaten om ze preciezer te maken. Maar goed, dat is weer iets anders.
De nieuwste versie gaat geloof ik tot 450 graden.pennywise666 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:17:
[...]
De maximale instelbare stand is 400 graden op de Unold, hoe kom je bij 450?
En enige manier om 100% controle over die spiralen te krijgen is de temp hoger zetten na het voorverwarmen en dat is een heel gedoe helaas met deze oven ja. Die Effeuno met een hogere kamer om ook stokbroden te bakken lijkt me wel wat, maar duurt het dan niet langer voordat de randen van een pizza bruin zijn vraag ik me af @TRD07 ?
/f/image/2t8ZDBNtKWXybbKDrbR5hpRl.png?f=fotoalbum_large)
Meen je niet zeg! Komen ze nu mee! Heb ik hem net iets te vroeg gekocht dus. Nou ja, ik ga toch die Effeuno weer kopen over een paar maanden met handige draaiknoppen.MennoE schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:25:
[...]
De nieuwste versie gaat geloof ik tot 450 graden.
[Afbeelding]
Kost gewoon 76,95 dollar hoor.FietsFanaat33 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:21:
Wel grappig eigenlijk. Heb nu een 3 kwart jaar op een staalplaat in een gewone oven pizza's gebakken. Al heel lang de ooni koda 16 in de gaten aan het houden voor een mooie prijs. Echter dankzij o.a. @echthard wil ik nu toch voor een effeuno P134HA gaan. Ik bak graag brood en baguettes dus ga voor de hogere variant
Leuk zo'n gasoven maar wil toch het hele jaar pizzas bakken.
Maar zou er een 14"pizza schep in passen? Die heb ik namelijk al. Ook de eerdere genoemde superpeel door @Makaja spreekt me zeer aan. Ivm baguettes op de steen te kunnen launchen. Die is 14" en de oven zou 35cm zijn van binnen dus het past net wel of niet?
Maar sodeknetters. Die superpeel kost gewoon 250 euro ofzo op Amazon.
Hopelijk komt er binnenkort een mooie aanbiedin voor de effeuno
https://www.amazon.com/EX...l-Composite/dp/B00CLS8LLE
Zoals zojuist al geschreven gaat de nieuwe Luigi tot 450, dus dat zal het verschil zijn dat je hebt gemerktpennywise666 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:22:
[...]
Ik heb in het verleden ook een de eerder genoemde Effeuno gebruikt, maar dan het reguliere formaat. Ik heb nu dus de Luigi. En de Effeuno is zeker wel beter, daar bak je een echte Napoletano mee. De Luigo is het net niet en ik krijg de randen niet licht crisp ermee met 1,5 of 2 minuten baktijd.
[ Voor 47% gewijzigd door Ronster op 21-10-2024 16:04 ]
Ja maar de Effeuno maakt het verschil door goede isolatie en met veel meer spiraal bovenin en meer power ook er in. Dat ding stijgt bijna op.Ronster schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:04:
[...]
Zoals zojuist al geschreven gaat de nieuwe Luigi tot 450, dus dat zal het verschil zijn dat je hebt gemerkt
Ik heb zelf gisteren 70 en 90 seconde als een eerste test geprobeerd en dat zag er al goed uit. Wil nu eigenlijk eerst met de temperatuur wat gaan testen voordat ik de tijdsduur verleng.pennywise666 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:17:
[...]
De maximale instelbare stand is 400 graden op de Unold, hoe kom je bij 450?
Haha, ja er mag ook wel een verschil in zitten voor 3 keer de prijs.pennywise666 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:09:
[...]
Ja maar de Effeuno maakt het verschil door goede isolatie en met veel meer spiraal bovenin en meer power ook er in. Dat ding stijgt bijna op.
Hoe ik er nu over denk is dat ik het geld liever in buiten oven upgrade steek. Ik heb toch wel lol aan met vuur spelen. De Unold goed zal goed genoeg zijn als 'slecht weer' of 'even snel' oventje. Of er moeten al heel goede redenen zijn om toch voor de Effeuno te gaan.
Die versturen niet naar NLpennywise666 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:35:
[...]
Kost gewoon 76,95 dollar hoor.
https://www.amazon.com/EX...l-Composite/dp/B00CLS8LLE
Deze wel en kost 221 euro:
https://www.amazon.nl/New...l-Composite/dp/B00CLS8LLE
Maar moet ff gaan kijken naar een alternatief.
Ja ik heb gisteren 3 minuten lang gebakken, resultaat beviel wel goed. 65% hydratatie na 1 dag tot een paar dagen in de koelkast en deeg half uur van tevoren eruit gehaald zodat het perfect en simpel te vormen was. Ik had veel groente er op dus ik dacht dit moet langer erin want de groente waren wat lauw in het midden na 2 of 2,5 minuut bakken een dag eerder. Maar resultaat was na 3 minuten mooi bruin van boven en de bodem niet aangebrand. Ook op sommige plekken een beetje crunchy zelfs.TRD07 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:11:
[...]
Ik heb zelf gisteren 70 en 90 seconde als een eerste test geprobeerd en dat zag er al goed uit. Wil nu eigenlijk eerst met de temperatuur wat gaan testen voordat ik de tijdsduur verleng.
Oja sh*t, nu zie ik het. Echt nergens goedkoper te vinden ook na googlen? Of misschien vind je iets soortgelijks idd. Laat maar weten.FietsFanaat33 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:17:
[...]
Die versturen niet naar NL
https://www.amazon.nl/Gen...elfgemaakte/dp/B0D4PZZ2F7pennywise666 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:19:
[...]
Oja sh*t, nu zie ik het. Echt nergens goedkoper te vinden ook na googlen? Of misschien vind je iets soortgelijks idd. Laat maar weten.
Wellicht is dit iets?

Gewoon een normale peel kopen en genoeg oefenen, dan is dit echt geen issue!
Dit inderdaad. Eerder had iemand een link van een bol of amazon houten plankje - werkt perfect om in te schieten, te draaien en de pizza er weer uit te krijgen. Mot men wel voldoende meel gebruiken zodat het niet plakt (en de pizza niet helemaal vol leggen met zompige meuk)Destralak schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:45:
Wat zijn dit voor rare peels![]()
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Pizza doe ik sws met normale peel. Geen probleem. Maar om een baguette of brood rechtsstreeks op de steen te launchen wil ik deze gaan gebruiken. Op een bakpapier is het net niet. Isoleert te veel.Destralak schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:45:
Ja, ik wilde het eigenlijk niet zeggen maar dit lijkt meer iets voor oude omaatjes die motorisch niet helemaal in orde meer zijn ofzo.Destralak schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:45:
Inderdaad gewoon oefenen en de trick is om snel te werken zodat het geheel er zonder probleem inschuift. Staan genoeg filmpjes op Youtube die dat laten zien hoe eenvoudig het kan zijn.
@FietsFanaat33 Nou, dat lijkt precies hetzelfde als die dure he? Dit is geen geld. Ik ga hem misschien ook kopen wanneer ik een keer stokbrood ga maken.stin00 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:23:
[...]
https://www.amazon.nl/Gen...elfgemaakte/dp/B0D4PZZ2F7
Wellicht is dit iets?
Daar valt idd goed mee te leven. Ik ga ff afwachten tot ik de effeuno heb. Hopelijk past de 14 inch erin maar denk dat ie net niet gaat passenpennywise666 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:48:
[...]
@FietsFanaat33 Nou, dat lijkt precies hetzelfde als die dure he? Dit is geen geld. Ik ga hem misschien ook kopen wanneer ik een keer stokbrood ga maken.
Ome Ali voor 15? https://nl.aliexpress.com/item/1005006278801037.htmlFietsFanaat33 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:17:
[...]
Die versturen niet naar NL
Als je dan doorzoekt, zie je ze ook voor 9,-
[ Voor 5% gewijzigd door echthard op 22-10-2024 09:32 ]
Nog beter. Weet jij toevallig of 14 inch breed in de effeuno past?echthard schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:29:
[...]
Ome Ali voor 15? https://nl.aliexpress.com/item/1005006278801037.html
Het zijn geen standaard peels inderdaad, maar het concept werkt wel fijn, zeker als je bv heel hoge hydratatie hebt, waarbij het deeg enorm plakt, of als het erg fragiel is. Ook als je niet zo geoefend bent, is dit (wat mij betreft) een prima oplossing. En ja, je kunt natuurlijk ook gewoon een normale schep kopen, maar mij bevalt dit systeem wel, en ik gebruik hem dan ook al 15 jaar of zo.Destralak schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:45:
Ik heb laatst 80% hydratatie zonder problemen gevormd en in de oven geschoven met een aluminium schep met gaatjes en een beetje semola er op. Totaal geen last van te plakkerig deeg als je gewoon op de juiste manier vormt met semola/bloem. Ik doe altijd die deegbol in een bak met semola en druk hem daar al aan aan beide kanten en vervolgens maak ik het vormen af op een marmeren steen waar ook weer semola op ligt. Ik vorm het deeg ook al wanneer het maar een half uur uit de koelkast is zodat het nog makkelijker word.Makaja schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:56:
[...]
Het zijn geen standaard peels inderdaad, maar het concept werkt wel fijn, zeker als je bv heel hoge hydratatie hebt, waarbij het deeg enorm plakt, of als het erg fragiel is. Ook als je niet zo geoefend bent, is dit (wat mij betreft) een prima oplossing. En ja, je kunt natuurlijk ook gewoon een normale schep kopen, maar mij bevalt dit systeem wel, en ik gebruik hem dan ook al 15 jaar of zo.
Dit inderdaad, niet te lang wachten met pizza in oven schuiven.pennywise666 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:37:
[...]
Inderdaad gewoon oefenen en de trick is om snel te werken zodat het geheel er zonder probleem inschuift. Staan genoeg filmpjes op Youtube die dat laten zien hoe eenvoudig het kan zijn.
Overigens is het ook niet handig om warme tomatensaus op je pizza te doen. Ik kook normaal de tomaten wat in met kruiden. Ook voor pasta en vries deze dan in bulk in. En gebruik deze dan ook op de pizza.
Nu had ik vorige week geen tijd en was de saus nog warm met beleggen. Met als gevolg dat bodem warm wordt en op een granieten blad gaat condenseren. En dus vast plakken.
Met een beetje gepriegel toch nog netjes de pizza schep gekregen, maar dat verre van ideaal.
Maar het ligt ook veel aan je peel hoor. Mijn volledig rvs peel was een ramp. Nu met geperforeerde schiet ik ze er zo op en in de oven. Of op de G3.
Die geperforeerde peel die ik ook heb scheelt ook weer idd. En zo helpen al die kleine dingetjes bij elkaar zodat het uiteindelijk met gemak gaat allemaal zonder gestuntel.Highfive95 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:55:toon volledige bericht
[...]
Dit inderdaad, niet te lang wachten met pizza in oven schuiven.
Overigens is het ook niet handig om warme tomatensaus op je pizza te doen. Ik kook normaal de tomaten wat in met kruiden. Ook voor pasta en vries deze dan in bulk in. En gebruik deze dan ook op de pizza.
Nu had ik vorige week geen tijd en was de saus nog warm met beleggen. Met als gevolg dat bodem warm wordt en op een granieten blad gaat condenseren. En dus vast plakken.![]()
Met een beetje gepriegel toch nog netjes de pizza schep gekregen, maar dat verre van ideaal.
Maar het ligt ook veel aan je peel hoor. Mijn volledig rvs peel was een ramp. Nu met geperforeerde schiet ik ze er zo op en in de oven. Of op de G3.
Warme ingredienten erop leggen is echt funest ja. Sterker nog, ik haal alles een half uur/uur van te voren alles pas uit de koelkast. Ik doe zelf alleen alleen zo'n blikje gepelde tomaten fijnknijpen en dat op de pizza, de rest in de koelkast tot het op is. Dat lukt wel in een week tijd.
Dat is mooi! Goed speurwerk hoor! Van 250 euro naar slechts een paar euro.echthard schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:29:
[...]
Ome Ali voor 15? https://nl.aliexpress.com/item/1005006278801037.html
Ligt zo voor de hand eigenlijk, maar zelf nooit bij stil gestaan. Dank voor de tipHighfive95 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:55:
[...]
Nu had ik vorige week geen tijd en was de saus nog warm met beleggen. Met als gevolg dat bodem warm wordt en op een granieten blad gaat condenseren. En dus vast plakken.
Ironisch genoeg werkt een geperforeerde schep echt beter op dat gebied. Als semola gebruik ik Caputo Semola Rimacinata. Daarnaast blijft het m.i. belangrijk tijdens het beleggen regelmatig een beetje te schudden om te checken/voorkomen dat de pizza vastplakt, en moet je nooit aarzelen bij het lanceren.
Nee, breedte is 35cm.FietsFanaat33 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:18:
[...]
Nog beter. Weet jij toevallig of 14 inch breed in de effeuno past?
"tijdens het beleggen regelmatig een beetje te schudden".Tikje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:43:
Sinds ik deze schep gebruik heb ik veel minder problemen dat de pizza blijft plakken, en nu is 'ie 20% afgeprijsd zie ik (uiteraard heb ik hier geen persoonlijk belang bij).
Ironisch genoeg werkt een geperforeerde schep echt beter op dat gebied. Als semola gebruik ik Caputo Semola Rimacinata. Daarnaast blijft het m.i. belangrijk tijdens het beleggen regelmatig een beetje te schudden om te checken/voorkomen dat de pizza vastplakt, en moet je nooit aarzelen bij het lanceren.
Hoe lang doe je er over om een pizza te beleggen? Want dat klinkt als een half uur haha.
Ik doe er 10 seconden over.
Koken is zonde van de tomaten (zeker als je marzanos gebruikt), ik vind de saus veel meer smaak hebben en frisser smaken als deze niet gekookt is. Als ik hem wat dun vind doe ik er desnoods wat (goeie) tomatenpuree bij.Highfive95 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:55:
[...]
Overigens is het ook niet handig om warme tomatensaus op je pizza te doen. Ik kook normaal de tomaten wat in met kruiden.
...
De foto's zijn vaak hetzelfde, gebruiker 1 dag actief en toch al 1 of meerdere goede reviews. Ook de prijs te mooi om waar te zijn (390 euro voor een showroom model). Herkende foto's van een advertentie uit Leiden met een advertentie die ik vorige week uit een plaats in zuid Limburg zag en de week daarvoor uit Leende.
Jep, ook gezien. Is al een hele poos aan de gang. Veelal ook te mooie aanbiedingen op nagenoeg 'onbereikbare' plaatsen, zoals op een waddeneiland bijvoorbeeld (niet naar bedoelt naar de mensen die daar wonen natuurlijk, maar je pikt er niet even snel wat opMad_Manic schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:31:
Wil iedereen die net als ik op marktplaats af en toe kijkt naar een gebruike Ooni 16 er op wijzen dat er vrijwel wekelijks nepadvertenties voorbij komen. Heb er net weer eentje gemeld die inmiddels verwijderd is.
De foto's zijn vaak hetzelfde, gebruiker 1 dag actief en toch al 1 of meerdere goede reviews. Ook de prijs te mooi om waar te zijn (390 euro voor een showroom model). Herkende foto's van een advertentie uit Leiden met een advertentie die ik vorige week uit een plaats in zuid Limburg zag en de week daarvoor uit Leende.
Met tien seconden heb ik hooguit een net niet Margherita. Saus en wat basis kaas raspen. Daarna begint het beleggen wat mijn betreft pas. En als je ook nog wat peperoncino olie op de rand wilt smeren duurt het nog langer.pennywise666 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:49:
"tijdens het beleggen regelmatig een beetje te schudden".
Hoe lang doe je er over om een pizza te beleggen? Want dat klinkt als een half uur haha.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee dat was iets te enthousiast die 10 seconden, eerder 30 seconden wanneer het meer is dan alleen kaas en tomatensaus. Mijn voorbereiding is heel goed want ik leg alles zonodig alvast gesneden in bakjes voor me zodat ik alles in een razend tempo alles er op kan leggen. Een goede voorbereiding is het halve werk. Het hele proces moet gewoon snel en zonder aarzelingen verlopen wat bijdraagt aan het krijgen van een "perfecte" pizza.Gonadan schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:43:
[...]
Met tien seconden heb ik hooguit een net niet Margherita. Saus en wat basis kaas raspen. Daarna begint het beleggen wat mijn betreft pas. En als je ook nog wat peperoncino olie op de rand wilt smeren duurt het nog langer.
Dat is een kwestie van smaak. De marzanos los vind ik wat aan de zure kant. Daarbij vind ik de pastasaus lekkerder als deze wat ingekookt is met kruiden.base_ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 02:22:
[...]
Koken is zonde van de tomaten (zeker als je marzanos gebruikt), ik vind de saus veel meer smaak hebben en frisser smaken als deze niet gekookt is. Als ik hem wat dun vind doe ik er desnoods wat (goeie) tomatenpuree bij.
Alleen tomaten los heb ik ook geprobeerd, maar vind ingekookt net iets lekkerder.
Tnx voor de waarschuwing. Zelfde laatst met een mooie Famag Grilletta met 10 mengsnelheden. 'Alleen verzenden' sfond erbij met een onrealistisch lage vraagprijs. Zo'n apparaat is 25 kilo en het goed inpakken daarvan is echt een crime. No way dat je die liever verzendt. Zijn reactie leek ook iets te blij en vertaald.Mad_Manic schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:31:
Wil iedereen die net als ik op marktplaats af en toe kijkt naar een gebruike Ooni 16 er op wijzen dat er vrijwel wekelijks nepadvertenties voorbij komen. Heb er net weer eentje gemeld die inmiddels verwijderd is.
[ Voor 7% gewijzigd door impactftw op 23-10-2024 19:50 ]
defusion in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2" antwoord ook hier van toepassing.impactftw schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:48:
Ik ben zondag van plan om mijn eerste pizza's te maken op de kamado. Nu heb ik van deze https://shop.italieplein....akjes-deegbollen-6-stuks/ rijsbakjes gehaald. Wat mij nog niet duidelijk is moet ik nu na het mengen en kneden van het deeg & de poolish, de deeg al in bolletjes verdelen om ze vervolgens in de kleine bakjes te laten reizen in de koelkast?
Laat je even weten hoe de bakjes bevallen? Vooral of het er goed uit komt. Ik heb een deegkrat, maar vaak wil ik niet alles dezelfde dag uit de koeling halen. Zoiets is misschien wel handig.
Van een paar dagen geleden ...defusion schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:44:
[...]
defusion in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2" antwoord ook hier van toepassing.
Laat je even weten hoe de bakjes bevallen? Vooral of het er goed uit komt. Ik heb een deegkrat, maar vaak wil ik niet alles dezelfde dag uit de koeling halen. Zoiets is misschien wel handig.
echthard schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:16:
[...]
[...]
Je kunt beter 3 stuks (inclusief deksel) voor 5,- kopen:
https://www.ikea.com/nl/n...-rond-kunststof-50507959/
Ik olie ze in met een paar druppels olijfolie en wrijf dan met mijn vingers langs de bodem en rand, dan glijden ze er zo uit als je het omkeert.
Ideaal voor als je niet zo veel bollen maakt, neemt minder ruimte in de koelkast in. En het vormen is ook iets makkelijker, want het blijft altijd rond.
Zelf heb ik niet echt de indruk dat ik de belegsnelheid kan proeven in het eindresultaat. Hooguit merk je het als je tot een surprise calzone komt.pennywise666 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:23:
Nee dat was iets te enthousiast die 10 seconden, eerder 30 seconden wanneer het meer is dan alleen kaas en tomatensaus. Mijn voorbereiding is heel goed want ik leg alles zonodig alvast gesneden in bakjes voor me zodat ik alles in een razend tempo alles er op kan leggen. Een goede voorbereiding is het halve werk. Het hele proces moet gewoon snel en zonder aarzelingen verlopen wat bijdraagt aan het krijgen van een "perfecte" pizza.
Ik beleg rustig aan en maak er meestal maar drie. Dan ga ik niet mijn harde kaas voor raspen of plakjes beleg klaar leggen. En als m'n vriendin hem belegd is die een soort mozaïek aan het maken of zo dus dat duurt sowieso langer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is zeker een kwestie van smaak. Persoonlijk zie ik ook wel een verschil qua toepassen op een pizza of als pastasaus. Bij de eerste ben ik fan van fris en neutraal, die twee kan variëren van traditioneel tot heel rijk met van alles er in afhankelijk van wat je wilt maken.Highfive95 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:28:
Dat is een kwestie van smaak. De marzanos los vind ik wat aan de zure kant. Daarbij vind ik de pastasaus lekkerder als deze wat ingekookt is met kruiden.
Alleen tomaten los heb ik ook geprobeerd, maar vind ingekookt net iets lekkerder.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee ik bedoel ook niet dat je het dan proeft, maar dat je dan zeker weet dat het soepeler van je schep afglijd mocht je een wat hogere hydratatie gebruiken. Dan helpen dit soort dingen. Net als niet teveel ingredienten en bv met semola er onder en geen warme tomatensaus etc. en deeg vanuit de koelkast bv al na een half uur vormen omdat het dan nog een beetje stevig aanvoelt.Gonadan schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:20:
[...]
Zelf heb ik niet echt de indruk dat ik de belegsnelheid kan proeven in het eindresultaat. Hooguit merk je het als je tot een surprise calzone komt.
Ik beleg rustig aan en maak er meestal maar drie. Dan ga ik niet mijn harde kaas voor raspen of plakjes beleg klaar leggen. En als m'n vriendin hem belegd is die een soort mozaïek aan het maken of zo dus dat duurt sowieso langer.
Ik maak direct bollen en zet ze in een rijsbak, laat ze een uurtje staan en dan de koelkast in. De laatste tijd sla ik de koelkast over. Iets meer hydratatie (54%), deegje maken, bollen van draaien en een uur of 4 laten staan buiten de koelkast. Ook prima. Meestal gebruik ik die Ikea bakjes, maar uit luiigheid pasgeleden de 4 bollen op een snijplank laten liggen met vochtige doek er over en dat ging ook best.impactftw schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:48:
Ik ben zondag van plan om mijn eerste pizza's te maken op de kamado. Nu heb ik van deze https://shop.italieplein....akjes-deegbollen-6-stuks/ rijsbakjes gehaald. Wat mij nog niet duidelijk is moet ik nu na het mengen en kneden van het deeg & de poolish, de deeg al in bolletjes verdelen om ze vervolgens in de kleine bakjes te laten reizen in de koelkast?
Succes met de pizza's, het is voor mij een maand of 3 geleden sinds de eerste pizza op de Ooni 16 en ik vind het één van de leukste dingen van de laatste tijd, ook door tips en trucs hier. Geniet ervan!
Ah zo, ja dat klopt. De kans op plakken is gewoon minder bij korter liggen.pennywise666 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:28:
[...]
Nee ik bedoel ook niet dat je het dan proeft, maar dat je dan zeker weet dat het soepeler van je schep afglijd mocht je een wat hogere hydratatie gebruiken. Dan helpen dit soort dingen. Net als niet teveel ingredienten en bv met semola er onder en geen warme tomatensaus etc. en deeg vanuit de koelkast bv al na een half uur vormen omdat het dan nog een beetje stevig aanvoelt.
Het probleem is alleen wel dat het geen garanties geeft dus ik blijf altijd het 'los schudden' hanteren. Ik wil dat hij in de keuken al vrij beweegt voordat ik de tuin in loop, vlak voor het inschieten weer even proberen of hij wel glijd, en dan pas erin. Dat is de enige manier waarop ik garantie heb geen calzone te maken, en dat is gelukkig nog altijd goed gegaan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
10 seconden wil ik je wel eens zien doen zogezegd... Ik schat tussen de 1-2 minuten? En dan heb ik net als jij alle ingredienten in bakjes (of op 2 grote platte schalen) klaar staan. Ik verdeel de ingredienten goed over de pizza en het oog wil ook wat zeg maar. Ten slotte is het hobby, geen massaproductie.pennywise666 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:49:
[...]
"tijdens het beleggen regelmatig een beetje te schudden".
Ik overweeg mijn Ooni Koda 16 inch te verkopen voor wat groters, je kunt me altijd een DM sturen.Mad_Manic schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:31:
Is inclusief:
- Biscotto steen (origineel ook aanwezig)
- Deurtje met ingebouwde thermometer (vanuit Duitsland bij de hier wel bekende verkoper)
- Ooni turningpeel
- Ooni schep (grootste formaat 35cm)
- Ooni serveerplank (grootste formaat 40cm)
- Ooni gasdrukregelaar voor NL flessen
- Ooni afdekhoes
Ik heb hem nog niet te koop staan, maar bij interesse vanuit hier sta ik open voor de verkoop aangezien ik met een schuin oog aan het kijken ben naar een grotere buiten oven voor volgend voorjaar uiterlijk.
Ik ben zelf een broodbakker, dus ik ben van 2 keer rijzen, maar lees her en der toch dat men het bij 1 rijs laat, dus ik ben benieuwd
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.