Dit weekend voor het eerst zelf deeg gemaakt en een pizza in de oven gestopt. Even een report voor jullie. Had de Ninja outdoor oven een week geleden gekregen, en dit weekend tijd om een eerste x te proberen. Dat is elektrisch maar dat is wel fijn met kinderen om ons heen, gewoon ready to go na 20 minuten. De houtsnippers werken, je ruikt hout smaak etc.
Naar IKEA geweest ter voorbereiding en die ronde bakjes gehaald, deeg snijder, weegschaaltje. Thermometer. Italiaanse groothandel bloem en tomaten. Heb 5 pizza bollen gemaakt op zaterdag in de ochtend. Dat was leuk om te doen, het meeste lastige was de gist uitmeten omdat die weegschaal niet uitslag bij 1 gram. Laat staan bij 1,9 gram. Heb de indruk dat ik teveel gist heb gebruikt, maar heb een secuurdere weegschaal nodig denk ik. Het kneden ging prima en beter dan verwacht, mooie bol. Toen verdeeld in 5 kleinere bolletjes, 230 gram.
Na 24 uur rijpen in koelkast eruit gehaald. Na 4 uur ongeveer buiten koelkast rijzen begon ik te bakken. Sommige bollen waren tot aan de deksel gerezen dus dat was eigenlijk mijn eerste vraag, als ik dat langer uit de koelkast had laten rijzen, blijft dat gewoon doorgaan? En kan dat kwaad, want het wordt dan veel te groot toch? En klopt het dat dat puur lucht is, want 1 bol deed echt ff “poef” bij het eruit halen. Dacht dat het volledig mislukt was, maar lees verder…
De eerste pizza kreeg ik niet mooi rond. Maar op schep doen en in oven plaatsen ging perfect. De kinderen vonden hem super lekker, en wij ook. Bodem was krokant en zijkant van de korst ook echt luchtig.
Daarna werd ik er wat handiger in. Alleen het draaien van hele pizza en stretchen is nog beetje lastig. Doe ik wat te voorzichtig denk ik. Maar ze werden allemaal rond en ben erg tevreden. Heb in het proces eigenlijk amper een fototje gemaakt dus kan maar weinig delen. Had tomatensaus, kaas en basilicum gedaan. Daarna nog 1 met Italiaanse salami en 1 met ansjovis. De laatste pizza met wat ik nog over had en ook verse tomaat op 1 stuk gedaan om te zien hoe die bodem daar dan op reageert (meer vocht dat ik), maar ook dat was prima.
Steen gaf 350 graden aan, na het meten en verloor eigenlijk ook geen warmte tijdens het bakken. Komt waarschijnlijk omdat ik nog heel langzaam ben in het klaarmaken 😂
Ik heb geen draaischep en in theorie volgens de oven is dat ook niet nodig maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Of het komt omdat de korst nog niet gelijkmatig is qua grootte maar soms verbrande er een deel aan 1 kant en de rest nog niet. Draaien kan nu door pizzaschep te gebruiken en even met de hand te draaien. Even kijken of dat feasible blijft.
Verdict: Wow! Ik had nooit gedacht dat het al direct zo goed zou zijn. Ik vond het deeg serieus lekkerder dan een random pizzeria in het dorp. Ben wel benieuwd wat ik als volgende stap het beste kan verbeteren aan proces, want het deeg, korst en bodem waren krokant maar luchtig. Eigenlijk precies zoals ik hoopte dat het ooit zou worden.