Ik heb deze ook besteld en gisteren ontvangen, ik was qua bouwkwaliteit eigenlijk positief verbaasd. Is in het echt solider dan op de foto naar mijn idee. Volgend weekend maar eens testen!peacelord schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:57:
https://www.lidl.nl/p/gri...423928&utm_mktc=affiliate
Scherpe prijs dus heb ik hem maar eens besteld. Ik heb inmiddels een (Frans) YouTube reviewfilmpje bekeken en dat heeft mijn aanvankelijke enthousiasme wel enigszins getemperd.
Is iemand hier bekend met deze Lidl pizza oven en bereidt om hier wat ervaringen te delen? Zoeken in dit forum levert best wat Lidl hits op maar niet over dit oventje.
Uiteindelijk maar YOLO een knoop doorgehakt en gisteren een Glowen Raptor 2 besteld
Nog snel nog eens even goed oefenen met deeg/opbollen etc zodat er vanaf eind juni regelmatig mooie baksessies gehouden kunnen worden.
Beeromaniac
Ding doe mij denken aan Airwolf. Wat is uiteindelijk de reden geweest om voor de raptor te gaan?Thompson schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:38:
Twijfelen over een Gozney Arc XL, twijfelen over een EffeUno, twijfelen over een goedkope Lidl oven...
Uiteindelijk maar YOLO een knoop doorgehakt en gisteren een Glowen Raptor 2 besteld
Nog snel nog eens even goed oefenen met deeg/opbollen etc zodat er vanaf eind juni regelmatig mooie baksessies gehouden kunnen worden.
Ziet er prachtig uit!Thompson schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:38:
Twijfelen over een Gozney Arc XL, twijfelen over een EffeUno, twijfelen over een goedkope Lidl oven...
Ik lees over de Gozney Arc XL trouwens best veel dat de vlam snel uitwaait bij een beetje wind. Dat lijkt mij heel irritant. Iemand hier die daarmee ervaring heeft?
Op de filmpjes ziet het er allemaal goed uit* en wordt gemaakt door een klein bedrijfje in Slovenië. Verder zit er niet heel veel gedachte/analyse achter.Grutte Pier schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:00:
[...]
Ding doe mij denken aan Airwolf. Wat is uiteindelijk de reden geweest om voor de raptor te gaan?
* Van kamertemperatuur naar 450 celsius in 15 min
* 3 pizza's tegelijk bakken
* 300 pizza's in 6u tijd oid (nagenoeg 0 recovery time)
* 6 pizza's en een steak in gietijzeren pan in 7 min
Nou zal ik geen van dat waarschijnlijk gaan doen of echt nodig hebben, maar het geeft wel de indruk dat dit een indrukwekkend apparaat is.
[ Voor 30% gewijzigd door Thompson op 06-06-2024 08:20 ]
Beeromaniac
Niet iets wat mij opvalt of heb meegemaakt.MennoE schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:17:
[...]
Ziet er prachtig uit!
Ik lees over de Gozney Arc XL trouwens best veel dat de vlam snel uitwaait bij een beetje wind. Dat lijkt mij heel irritant. Iemand hier die daarmee ervaring heeft?
Steen van de Xl is met 25-30min, weliswaar met deurtje, op een temperatuur van 400 graden. Voordeel van het deurtje is dat de temperatuur rond dit setpoint blijft op de laagste stand. Laagste stand zonder deur is 330 graden dus zal je de brander moeten afstellen.
Een echt stoere pizza-on-the-job-site.
Eet smakelijk.
Pizza’s waren lekker, waar ik wel tegenaan liep was dat de onderkant te donker werd voordat hij knapperig was en wat meer aanbrand gevoelig dan een eerder napolitaans pizza deeg. Ik vermoed dat dit komt door de lagere hydratatie?
Ook zou een iets grotere oven wel prettig zijn.. zucht, weer een rabbit hole in
(Als ik met een regenachtige dag ze in de normale oven 300° bak zijn we super crunchy maar niet echt soft meer.)
Een percentage van 68% water is best veel. Dan moet je volgens mij echt op Napolitaanse temperatuur bakken. Zeker als de korst niet gaar wordt betekent dat volgens mij dat er nog teveel vocht in heeft gezeten die niet kon verdampen. Dat verdampen gaat nog minder snel als je de gasvlam lager zet tijdens het bakken. Effectief bak je de onderkant dus op hoge temperatuur omdat je op volle gas voorverwarmt, waarna de korst en bovenkant tijdens het bakken onvoldoende warmte krijgen.PheraX schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:44:
Ik probeer nog steeds de juiste settings te vinden voor mijn glowen Raptor. Er komen altijd prima pizzas uit. Ik warm hem 20 min op en met bakken draai ik het gas een kwart slag terug. Echter zijn de pizza's nooit echt crunchy (wel soft). Ik heb geprobeerd de gasvlam nog verder terug te draaien maar merk dan af en toe dat het deeg in de korst niet gaat word terwijl de pizza wel al donker genoeg is. Iemand tips? Ik gebruik afwisselend bigga of polish 68% hydratatie.
(Als ik met een regenachtige dag ze in de normale oven 300° bak zijn we super crunchy maar niet echt soft meer.)
Ik zou eens proberen met minder water. Probeer eens 62%. De man van de Pizzabijbel raadt zelf 55% aan.
Interessant! Ik ben op zoek naar een grotere oven. Gebruik al 7 jaar een Roccbox. Het lijkt me leuk om ook zuurdesem broden erin te bakken. Ik ga eens uitzoeken of dat in de Raptor 2 mogelijk zou zijn!Thompson schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:38:
Toevoeging: Ik vind de Glowen er wel erg uitzien als een Batmobile achtig apparaat. Een lage wife acceptance factor.
Ik twijfel nu tussen:
- Gozney Arc XL
Mooi groot oppervlakte, krijgt goede reviews. Maar geen deur, dus geen slowcooking etc
- Gozney Dome
Wat oudere brander techniek en steen lijkt weleens te breken. Dual fuel. Goede isolatie en een deur voor slowcook en brood etc. Eventueel tweedehands te vinden in Duitsland. Nieuw redelijk aan de prijs.
- Glowen Raptor 2
Grootste steen oppervlakte. Snelle opwarm tijd. Deur en dual fuel. Ziet eruit alsof het uit een scifi film komt, en ik weet niet hoe lang de verf goed blijft (de vorige versie bladdert af lees ik online). Gemaakt in Europa en klein bedrijf.
- Pizza Party Emozione
Groot oppervlakte. Heel barebone dus denk dat er weinig mis kan gaan. Geen deur dus echt alleen pizza. Betaalbare saputo optie. Made in Italy
[ Voor 38% gewijzigd door peligro2k op 09-06-2024 13:02 ]
Ik heb de Raptor (1) al een jaar buiten en heb geen last van afbladderen van de verf.. hij ziet er nog super uit..peligro2k schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:25:
[...]
- Glowen Raptor 2
Grootste steen oppervlakte. Snelle opwarm tijd. Deur en dual fuel. Ziet eruit alsof het uit een scifi film komt, en ik weet niet hoe lang de verf goed blijft (de vorige versie bladdert af lees ik online). Gemaakt in Europa en klein bedrijf.
Hoe bevalt de oven verder? Doe je er weleens andere dingen in dan pizza?PheraX schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:29:
[...]
Ik heb de Raptor (1) al een jaar buiten en heb geen last van afbladderen van de verf.. hij ziet er nog super uit..
Oven bevalt goed, komen lekkere pizzas uit. Ik maak er eigenlijk niks anders in dus daar kan ik je niet van info voorzien.peligro2k schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:52:
[...]
Hoe bevalt de oven verder? Doe je er weleens andere dingen in dan pizza?
Etna heeft een model dat hetzelfde is als de Emozione maar dan inclusief deur! Dit model wordt gewoon door meerdere merken gerebrand.peligro2k schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:25:
[...]
Interessant! Ik ben op zoek naar een grotere oven. Gebruik al 7 jaar een Roccbox. Het lijkt me leuk om ook zuurdesem broden erin te bakken. Ik ga eens uitzoeken of dat in de Raptor 2 mogelijk zou zijn!
Toevoeging: Ik vind de Glowen er wel erg uitzien als een Batmobile achtig apparaat. Een lage wife acceptance factor.
Ik twijfel nu tussen:
- Gozney Arc XL
Mooi groot oppervlakte, krijgt goede reviews. Maar geen deur, dus geen slowcooking etc
- Gozney Dome
Wat oudere brander techniek en steen lijkt weleens te breken. Dual fuel. Goede isolatie en een deur voor slowcook en brood etc. Eventueel tweedehands te vinden in Duitsland. Nieuw redelijk aan de prijs.
- Glowen Raptor 2
- Pizza Party Emozione
Groot oppervlakte. Heel barebone dus denk dat er weinig mis kan gaan. Geen deur dus echt alleen pizza. Betaalbare saputo optie. Made in Italy
https://pizzahobby.de/piz...pizzen-4260201136847.html
Etna?
Ik dacht al, dat lijkt me sterk...
Der Ofen wird zu 100% in Italien im sonnigen Sizilien hergestellt.
Het model is 'Etna', van het merk 'Edil'
Want Etna is toch echt, van oorsprong, Nederlands:
https://etna.nl/ontdek-etna/
1,5kg deeg of 1,5kg bloem? Vind het echt vreemd. Mijne lijkt nog geen moeite te hebben met 1,5kg deeg in elk geval. Wordt niet warm of wat dan ook, laat staan dat hij gaat roken.bszz schreef op maandag 10 juni 2024 @ 00:07:
Nadat mijn Heavy Duty Kitchenaid van de week begon te roken tijdens het kneden van 1,5 kg deeg staat er nu een Maxima msm8 Spiraalkneder. Kleine twijfel over het formaat en gewicht (36kg) van dit ding maar vanavond de eerste pizza's gebakken met deeg hieruit (48 uur in de koeling) en het is toch weer een stapje omhoog: Vooral de korst is een stuk luchtiger. Heel erg blij mee
Always look on the bright side of life.
1,5 kg deeg. Ik heb wel een oudje en gebruikte voor het eerst deze deeghaak. Het enifge dat ik kan bedenken is dat de afstand tussen haak en bak iets te klein was waardoor het kneden te zwaar werd. Maar goed, de Maxima heeft een rondedraaiende bak en een spiraalhaak en is echt een upgrade als het om deeg kneden gaat.Clifdon schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:19:
[...]
1,5kg deeg of 1,5kg bloem? Vind het echt vreemd. Mijne lijkt nog geen moeite te hebben met 1,5kg deeg in elk geval. Wordt niet warm of wat dan ook, laat staan dat hij gaat roken.
Ik merk vooral dat het stretchen veel makkelijker gaat. Vroeger trok ik nog wel eens een gat in het deeg. dat gebeurt eigenlijk niet meer en de korst was aanmerkrlijk luchtiger. Dat kan met de hand (en lang rijpen) vast ook maar dat is een stuk harder werken.MennoE schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:57:
Ik vind het deeg in een spiraalkneder er altijd prachtig uitzien op YouTube filmpjes. Qua structuur doet het mij denken aan vers gedraaid roomijs. Het ziet er heel anders uit dan het deeg dat ik zelf heb als ik met de hand heb gekneed.
Deze had ik ook op m'n lijstje staan - kun je ook één brood mee kneden - maar de maxima was een stuk betaalbaar en kon ik voor een goeie prijs van iemand overnemen
[ Voor 17% gewijzigd door bszz op 10-06-2024 12:01 ]
Ik twijfel nu toch wel of ik de gasunit voor een Ooni 3 ga kopen (toch al een wat redelijk oud model, met schoorsteen).Bicky schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:56:
[...]
Bij gas is er meestal geen deur.
Kans dat de vlam uitgaat is pak groter met deur dicht door te weinig zuurstof. als er dan een gasophoping ontstaat kan het wel keer gaan knallen.
Zonder deur werkt perfect bij mij en terug minder gedoe + je kan je pizza goed in de gaten houden
tss 2 pizzas even gas volledig open om terug op temperatuur te komen en wanneer pizza erin gaat vlam wat minder.
Of wacht tot Lidl hem weer op voorraad heeft: https://www.lidl.nl/p/gri...374736?utm_mktc=affiliate
Of bij de AH een GrillGuru koop: https://voordeelshop.ah.n...uru-pizza-gasoven/253677/
De gasunit voor de ooni kost ook een 100,- (geen idee van eventuele verzendkosten).
Gisteren weer pizza's gebakken, maar irriteer me eigenlijk alleen maar dat het gewoon net niet is. Krijg het al jaren gewoon niet lekker voor elkaar en met name de rookontwikkeling lijkt erger en erger te worden. Misschien zijn mijn pellets toch wat vochtig geworden in de winter (in plastic zak, in een afgesloten plastic container in een schuur).
Maar het was gisteren weer non stop roken en als ik de deur eraf haal slaap het roken om in een volle vlam.
Achterkant wat open schuiven of het dekseltje van de pellethopper eraf maakte weinig verschil.
Gemak van Gas lijkt me wel te overtuigen. De Caravan fless staan nu naast de Ooni, dus die kan ik zo aansluiten.
[ Voor 3% gewijzigd door Xavier op 10-06-2024 16:40 ]
Anyway, nu ben ik dus aan het kijken naar een pizzaoven voor thuis. Uitdaging is dat ik in een binnenstad woon en houtstoken eigenlijk uit den boze is (en wellicht zelfs verboden wordt). Daarbij hebben we heel erg ons best gedaan om gasloos te worden, dus eigenlijk is een gas-pizzaoven weer een stapje achteruit.
Heeft één van jullie ervaring met een elektrische pizzaoven, bijvoorbeeld de Ooni Volt 12 en/of een the Smart Oven Pizzaiolo?
When life gives you lemons, start a battery factory
Denk eraan om een EffeUno P134H 509 te kopen. Zijn er mensen die hun ervaring willen delen?
Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2jupinator schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:51:
Ben in overweging om een elektrische pizzaoven te kopen bak nu nog op de kamado.
Denk eraan om een EffeUno P134H 509 te kopen. Zijn er mensen die hun ervaring willen delen?
De vraag was op dat moment of het me zou lukken binnen twee uur een turbodeeg te bouwen, en dan net op tijd te bakken om de start van de F1 race nog te zien. Wat ik heb geleerd; ja dat kan. Ga ik het nog een keer doen? Liever niet
Zit inmiddels wel te kijken naar een flame guard voor de Roccbox omdat de korst achterin (op de laagste stand) snel zwart wordt, terwijl de voorkant van de pizza nog rauw is en ik dus moeilijk de turning peel eronder krijg (en snel de bodem ermee sloop). Een prijs van €50-100 of zelfs meer vind ik alleen wel vrij prijzig voor een stukje staal. Iemand die een goedkopere flame guard met goede ervaring weet of iets kan aanraden? Of wordt het gewoon even slikken?
:strip_exif()/f/image/QUbIc88lQhTGCFJdzXVi57vV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fsFDnkt6TpRLXML8ZAZDlZlU.jpg?f=fotoalbum_large)
Anoniem: 36835
Ff slikken, ik heb deze laatst besteld: https://www.etsy.com/nl/l...ermer-voor-gozney-roccboxRecrush schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:10:
Zit inmiddels wel te kijken naar een flame guard voor de Roccbox omdat de korst achterin (op de laagste stand) snel zwart wordt, terwijl de voorkant van de pizza nog rauw is en ik dus moeilijk de turning peel eronder krijg (en snel de bodem ermee sloop). Een prijs van €50-100 of zelfs meer vind ik alleen wel vrij prijzig voor een stukje staal. Iemand die een goedkopere flame guard met goede ervaring weet of iets kan aanraden? Of wordt het gewoon even slikken?
Werkt prima
Was ik al bang voor haha. Dat is wel een unit met 5-8mm dik! De goedkopere zijn 2mm. Vind je zelf dat het het waard is?Anoniem: 36835 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:26:
[...]
Ff slikken, ik heb deze laatst besteld: https://www.etsy.com/nl/l...ermer-voor-gozney-roccbox
Werkt primaMaar idd wel prijzig voor een stuk onbewerkt metaal.
Recrush schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:20:
[...]
Was ik al bang voor haha. Dat is wel een unit met 5-8mm dik! De goedkopere zijn 2mm. Vind je zelf dat het het waard is?
Hoeft dus niks speciaals te zijnGrutte Pier schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:59:
[...]
Ik ervaarde wel hetzelfde wat jij omschrijft zonder flame guard. Je moet geforceerd een lagere stand kiezen tijdens het bakken om de korst niet op te fikken. Nu kan ik volgas waardoor de topping netjes gaar wordt en de korst minder doughy (door de langere baktijd). Je kan dan ook echt langere baktijden pakken voor een newyork style zonder de roccbox uit te zetten. De flameguard is een brouwsel van RVS, niet de mooiste maar vanaf begin deze erin laten zitten. Flameguards zijn wel moordend duur![]()
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door Grutte Pier op 10-06-2024 20:34 ]
Anoniem: 36835
Ja, de korst verbrandt minder snel, het doet dus wat het moet doenRecrush schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:20:
[...]
Was ik al bang voor haha. Dat is wel een unit met 5-8mm dik! De goedkopere zijn 2mm. Vind je zelf dat het het waard is?
Electrisch zou ik Effeuno aanraden: https://www.effeuno.biz/en/c/easy-pizza-line-ovens-effeuno/KabouterSuper schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:29:
Heeft één van jullie ervaring met een elektrische pizzaoven, bijvoorbeeld de Ooni Volt 12 en/of een the Smart Oven Pizzaiolo?
Zet hem net uit en weer heerlijk gegeten
[ Voor 100% gewijzigd door Deruxian op 10-06-2024 21:39 ]
Veel rook ontwikkeling duidt vaak op een issue met de airflow. Bij het opstarten is een beetje rook ontwikkeling gebruikelijk maar dit zou vrij snel over moeten gaanXavier schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:40:
[...]
Gisteren weer pizza's gebakken, maar irriteer me eigenlijk alleen maar dat het gewoon net niet is. Krijg het al jaren gewoon niet lekker voor elkaar en met name de rookontwikkeling lijkt erger en erger te worden. Misschien zijn mijn pellets toch wat vochtig geworden in de winter (in plastic zak, in een afgesloten plastic container in een schuur).
Maar het was gisteren weer non stop roken en als ik de deur eraf haal slaap het roken om in een volle vlam.
Achterkant wat open schuiven of het dekseltje van de pellethopper eraf maakte weinig verschil.
Gemak van Gas lijkt me wel te overtuigen. De Caravan fless staan nu naast de Ooni, dus die kan ik zo aansluiten.
Blaast de wind (wanneer aanwezig) op de achterkant?
Duw je niet teveel pallets in de pallet toevoer?
Geef je de oven wel voldoende tijd om te starten? Dus de aanmaak materialen rustig laten opbranden?
Zelf had ik afgelopen weekend na 8 pizza’s gebakken te hebben ineens veel rookontwikkeling. De roosters in de asla leken toen wat verstopt met verbrande pallets, ik heb hem toen uit laten gaan en opnieuw gestart en zonder problemen nog 12 pizza’s gebakken
Het kost echt even tijd om het goed onder de knie te krijgen maar wel de moeite van de beleving waard mijne inziens
Mij hielp het ook de instructie video’s van ooni te bekijken om zo te achterhalen wat ik fout deed
Ik heb een KitchenAid Heavy duty. Denk dat ik toch ook die Spiraalhaak ga bestellen. Ik gebruik nu altijd de meegeleverde witte deeghaak, maar die bevat matig. Deeg wat omhoog kruipt en het deeg word daardoor niet echt gekneed. Waardoor ik het nu gebruik om de ingrediënten te mengen en eerste bal te maken, dan kneed ik het daarna nog even met de hand.bszz schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:11:
[...]
1,5 kg deeg. Ik heb wel een oudje en gebruikte voor het eerst deze deeghaak. Het enifge dat ik kan bedenken is dat de afstand tussen haak en bak iets te klein was waardoor het kneden te zwaar werd. Maar goed, de Maxima heeft een rondedraaiende bak en een spiraalhaak en is echt een upgrade als het om deeg kneden gaat.
Die krengen zijn wel duur zeg. 79 euro voor een losse spiraalhaak.
https://pizzastore.nl/pro...itchenaid-pro-heavy-duty/
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Er is ook een goedkopere (aluminium?) die niet in de vaatwasser kan.GAEvakYD schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:10:
[...]
Ik heb een KitchenAid Heavy duty. Denk dat ik toch ook die Spiraalhaak ga bestellen. Ik gebruik nu altijd de meegeleverde witte deeghaak, maar die bevat matig. Deeg wat omhoog kruipt en het deeg word daardoor niet echt gekneed. Waardoor ik het nu gebruik om de ingrediënten te mengen en eerste bal te maken, dan kneed ik het daarna nog even met de hand.
Die krengen zijn wel duur zeg. 79 euro voor een losse spiraalhaak.
https://pizzastore.nl/pro...itchenaid-pro-heavy-duty/
edit: Deze dus.
[ Voor 5% gewijzigd door bszz op 11-06-2024 11:11 ]
Wel goed kijken welke je besteld want het verschilt per type kitchenaid / kom grootte. Voor de KA Heavy duty heb ik de SH5HD nodig.
https://www.amazon.com/dp...gpro-20&linkCode=ogi&th=1
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
even een snelle google als voorbeeld;
https://pizzastore.nl/product/deeghaak-voor-o-a-kitchenaid/
deze is korter dan de standaard deeghaak. Heb zelf beide en die kortere heb je echt nodig voor (pizza)deeg. Zal er ongetwijfeld ook zijn voor de Heavy duty.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
https://www.bol.com/nl/nl...-5k452dh/9200000126694116
Beetje een longshot, maar zijn er mensen die met die beide ovens ervaring hebben en dus de verschillen kunnen aangeven qua bak resultaten?
Komt omdat de N3 een vrij nieuw model is, ik heb hem met black friday gekocht en meteen side by side getest met een maat die de P134H heeft.nietorigineel schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:26:
Ben wat aan het scouten voor een opvolger van mijn Ferrari. Effeuno op mijn radar (het moet wel electrisch). Veel positieve berichten gezien over de P134H, maar inmiddels is er ook de (een stuk goedkopere, en daarboven ook nog zuinigere) N3. Daarover is nog veel minder info te vinden.
Beetje een longshot, maar zijn er mensen die met die beide ovens ervaring hebben en dus de verschillen kunnen aangeven qua bak resultaten?
Tot onze verbazing is de N3 veel sneller op temperatuur met 1 spiraal en geeft gelijke bakresultaten, het enige minpunt is dat je niet achter elkaar door kunt bakken omdat er geen spiraal onder de steen zit. Dit ga je alleen merken als je pizza na pizza er in wil schuiven. Bak je eerst een pizza en begin je hierna een nieuwe te maken / bakken dan is het geen probleem hij is in enkele minuten weer op temperatuur!
Ik vind het een top ding minder verbruik, minder gewicht / ruimte en sneller op temperatuur!
20-25 minuutjes op vol gas in de N3 en je steen is gloeiend. (Foto's spreken voor zich)base_ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:34:
Weet je zeker dat de steen zo snel door en door warm is? Als ik in de p134ha de steen met IR thermometer op 490 graden meet als de oven net op temperatuur is gaart de pizzabodem iets minder snel als een half uur later met dezelfde 490 graden meting aan de bovenzijde.
Wij hebben met stopwatch, IR meter etc gemeten en er zit ongeveer 10 minuten tussen de 2 ovens om dezelfde temperatuur te bereiken.
:strip_exif()/f/image/MytRBRb1HOIBlToHur7M7QGe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ETByIAL7UAZYaK8ILbtjocOO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R9Iy32crxvFLCM7EynfsQsJp.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens is de P134HA het hoge model waar je ook brood mee kunt bakken, hier ligt de boven spiraal nog verder van je biscotto af. Op internet is genoeg te vinden dat er tussen de P134H en HA al verschillen zijn in resultaten m.b.t. bijvoorbeeld leopard spotting. De N3 is nog een stuk compacter.
[ Voor 16% gewijzigd door kevinho040 op 11-06-2024 12:41 ]
Ik vraag me af of dit hetzelfde model is. Ziet er toch wat anders uit?kevinho040 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:11:
[...]
Etna heeft een model dat hetzelfde is als de Emozione maar dan inclusief deur! Dit model wordt gewoon door meerdere merken gerebrand.
https://pizzahobby.de/piz...pizzen-4260201136847.html
Heb inmiddels via via een tweedehands Gozney Dome op het oog voor 1100 euro. Helaas is de garantie niet overdraagbaar (en is deze niet via Gozney leverbaar in NL), dus wellicht is dat ivm de brekende stenen een te groot risico?
Ik zeg gewoon doen die Gozney
[ Voor 12% gewijzigd door Doomedahab op 11-06-2024 18:43 ]
Ben nieuw hier en zojuist in het bezit van een gozney roccbox.
Heb verder een kenwood KM28 mixer en vandaag een spiraal deeghaak binnen gekregen.
Het deeg is na een paar minuten ongeveer één geheel en heeft na 5 min wat weg van ronddraaien in het carousel. Met de spatel dan weer even losmaken en dit herhaalt zich dan. Maw niet ideaal.
Wat raden jullie aan? Hoe lang moet ik verder kneden met de hand? An sich is het deeg al vrij elastisch in de machine en veert het snel terug bij indrukken. Ik heb dit standaard recept aangehouden.
Hoor graag van jullie!
:strip_exif()/f/image/RtW7gEHinPySa66tC0SogIUX.jpg?f=fotoalbum_large)
Avond van te voren alleen mengen, daarna een nachtje in de koelkast, dan om 11:00 eruit halen en rond 12 uur opbollen en laten rijzen.
Rond 18:00 zijn de bollen perfect om een mooie bodem te maken.
:strip_exif()/f/image/xYBC17Iml8ZDIQyfUxcRbqSj.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna in de elektrische oven 2min op 400 graden en voila een prachtige pizza.
:strip_exif()/f/image/lsLw0zW4OplfmKRpqRtWwJkq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er mooi uit! Wat voor bloem heb je gebruikt en welke hydratatie? Mijn ervaring inmiddels is dat goed kneden vaak wel nodig is willen de gluten goed ontwikkelen.Bajan schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:06:
Afgelopen weekend een proef gedaan om totaal NIET te kneden. Na 1.5 jaar experimenteren met van alles en nog wat, ben ik nu pas tevreden en dat alles zonder te kneden. [Afbeelding]
Avond van te voren alleen mengen, daarna een nachtje in de koelkast, dan om 11:00 eruit halen en rond 12 uur opbollen en laten rijzen.
[Afbeelding]
Daarna in de elektrische oven 2min op 400 graden en voila een prachtige pizza. [Afbeelding]
Dit is afhankelijk van de gebruikte werkwijze.reAaa schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:57:
Hi!
Ben nieuw hier en zojuist in het bezit van een gozney roccbox.
Heb verder een kenwood KM28 mixer en vandaag een spiraal deeghaak binnen gekregen.
Het deeg is na een paar minuten ongeveer één geheel en heeft na 5 min wat weg van ronddraaien in het carousel. Met de spatel dan weer even losmaken en dit herhaalt zich dan. Maw niet ideaal.
Wat raden jullie aan? Hoe lang moet ik verder kneden met de hand? An sich is het deeg al vrij elastisch in de machine en veert het snel terug bij indrukken. Ik heb dit standaard recept aangehouden.
Hoor graag van jullie!
Of je kneed minimaal 10 minuten relatief intensief door met de hand, nadat je het eerst een kwartiertje hebt laten rusten.
Of je past meermaals stretcht and fold toe. Bijv. de eerste keer nadat je het een kwartiertje hebt laten rusten, deeg minimaal 60% in volume laten toenemen en erna nog een keer stretch and fold toepassen. In de koelkast x uur laten rijpen en op de dag dat je gaat bakken nogmaals stretch and fold voor het opbollen.
Mits goed uitgevoerd en gebruik van gemiddeld tot sterke bloem zal er nauwelijks verschil zijn in de glutenvorming tussen beide methodes.
MennoE schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:10:
[...]
Ziet er mooi uit! Wat voor bloem heb je gebruikt en welke hydratatie? Mijn ervaring inmiddels is dat goed kneden vaak wel nodig is willen de gluten goed ontwikkelen.
:strip_exif()/f/image/1C0JvssI9qriVdmq2QR8sISw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bbAKZrPJCXpHbt7bwkMyG6p7.jpg?f=fotoalbum_large)
1000gram bloem
620 gram water
20 gram zout
1 gram gist
Heb alle oude berichten van de vorige keer (tijdje geleden) opgezocht om te kijken wat ik allemaal fout deed. Staat nu op 't aanrecht voor een bulkrijs en morgenochtend gaat het de koelkast in tot zondag.
Straks even opzoeken dat ik 't goed behandel morgenvroeg voordat het de koelkast in gaat.
Ben denk ik goed bezig
1
2
3
4
| 1000 gram bloem 1000 gram x 60% = 600 gram water 1000 gram x 2% = 20 gram olie en zout 1000 gram x 0,1% = 1 gram gist. |
![]() | ![]() | ![]() |
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 5% gewijzigd door Oekol op 14-06-2024 07:21 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik denk wel dat een no-knead beter werkt op een hogere hydratatie. Hier lijkt je deeg erg droog en niet echt ruimte om lekker te ontwikkelen hebben. Druk je daarnaast de lucht goed naar de korst uit? Dan zal die nog wat meer omhoog komen t.o.v. de rest vd pizza.Bajan schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:06:
Afgelopen weekend een proef gedaan om totaal NIET te kneden. Na 1.5 jaar experimenteren met van alles en nog wat, ben ik nu pas tevreden en dat alles zonder te kneden. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarna in de elektrische oven 2min op 400 graden en voila een prachtige pizza. [Afbeelding]
Leuk experimentje!
Gebruik je 100% tipo 1? Ik lees dat mensen vaak wel eens tot 20% toevoegen, maar nooit volledig gebruiken.Oekol schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 20:34:
En we hebben weer tijd vrij gemaakt om pizza's te maken zondag. Dit keer nieuw bloem geprobeerd. Een kilo Tipo 1 Uniqua Blu | Dallagiovanna welke een W380 vertegenwoordigd.
Heb alle oude berichten van de vorige keer (tijdje geleden) opgezocht om te kijken wat ik allemaal fout deed. Staat nu op 't aanrecht voor een bulkrijs en morgenochtend gaat het de koelkast in tot zondag.
Straks even opzoeken dat ik 't goed behandel morgenvroeg voordat het de koelkast in gaat.
Ben denk ik goed bezig![]()
code:
1 2 3 4 1000 gram bloem 1000 gram x 60% = 600 gram water 1000 gram x 2% = 20 gram olie en zout 1000 gram x 0,1% = 1 gram gist.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 34% gewijzigd door Terrie op 14-06-2024 09:47 ]
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Eum ja eigenlijk wel. Geen idee of dat niet kan? Haha heb ik wederom een fout gemaakt?Terrie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:46:
[...]
Ik denk wel dat een no-knead beter werkt op een hogere hydratatie. Hier lijkt je deeg erg droog en niet echt ruimte om lekker te ontwikkelen hebben. Druk je daarnaast de lucht goed naar de korst uit? Dan zal die nog wat meer omhoog komen t.o.v. de rest vd pizza.
Leuk experimentje!
[...]
Gebruik je 100% tipo 1? Ik lees dat mensen vaak wel eens tot 20% toevoegen, maar nooit volledig gebruiken.
Normaal Le 5 Stagioni bloem type 00 maar iemand anders had nu bij de groothandel wat zakken voor mij gekocht a 1kg. 1 was inmiddels al over datum gegaan (februari) die ga ik wel een keer zelf proberen nog, maar niet met gasten. Nu op vaderdag ga ik voor 6 man (+ kleine kinderen) pizza maken.
edit1:
Had vooral naar de W waarde gegoogled en had in mijn hoofd hoe hoger hoe beter en hoe meer hydratatie die gebruiken kan. Wellicht dat 60% dan nog aan de lage kant was. Het voelde vanmorgen wel 'lekker' aan eigenlijk.
edit2:
Ik lees hier dit:
Deze bloem is tipo 1 dit betekend dat er meer vezels en eiwitten in zitten. Deze bloem is goed te gebruiken voor brood en focaccia maar kan ook prima gebruikt worden voor een meer vezelrijke pizza, let dan wel op dat je wat extra water toevoegt omdat er meer vezels in zitten en een langere rijs tijd aanhoudt vanwege de hoeveelheid eiwitten. (w380)
Gisteren gemaakt en een goeie 10 uur buiten de koelkast gestaan. Nu van plan om het tot zondag ochtend in de koelkast te houden. In de ochtend haal ik het er uit, bol ik ze op --> koelkast in en dan gaat het denk ik 6 uur van te voren sowieso uit de koelkast.
[ Voor 34% gewijzigd door Oekol op 14-06-2024 10:13 ]
We hebben voor de lage versie gekozen, aangezien we de oven alleen gaan gebruiken voor pizza’s. Broden bakken we in onze andere 2 ovens.
Zondag gaan we de Effeuno uitproberen, dus dat wordt snel deeg voorbereiden.
:strip_exif()/f/image/0dIR6bVXnWNnxlG9lxGQQEIc.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel tof! ik heb hier nog 5kg tipo 2 in de kast staan(verkeerde meegepakt..) Ben wel benieuwd naar de smaak van Tipo 1 en het vezelrijkere stukje!Oekol schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:02:
[...]
Eum ja eigenlijk wel. Geen idee of dat niet kan? Haha heb ik wederom een fout gemaakt?![]()
Normaal Le 5 Stagioni bloem type 00 maar iemand anders had nu bij de groothandel wat zakken voor mij gekocht a 1kg. 1 was inmiddels al over datum gegaan (februari) die ga ik wel een keer zelf proberen nog, maar niet met gasten. Nu op vaderdag ga ik voor 6 man (+ kleine kinderen) pizza maken.
edit1:
Had vooral naar de W waarde gegoogled en had in mijn hoofd hoe hoger hoe beter en hoe meer hydratatie die gebruiken kan. Wellicht dat 60% dan nog aan de lage kant was. Het voelde vanmorgen wel 'lekker' aan eigenlijk.
edit2:
Ik lees hier dit:
Deze bloem is tipo 1 dit betekend dat er meer vezels en eiwitten in zitten. Deze bloem is goed te gebruiken voor brood en focaccia maar kan ook prima gebruikt worden voor een meer vezelrijke pizza, let dan wel op dat je wat extra water toevoegt omdat er meer vezels in zitten en een langere rijs tijd aanhoudt vanwege de hoeveelheid eiwitten. (w380)
Gisteren gemaakt en een goeie 10 uur buiten de koelkast gestaan. Nu van plan om het tot zondag ochtend in de koelkast te houden. In de ochtend haal ik het er uit, bol ik ze op --> koelkast in en dan gaat het denk ik 6 uur van te voren sowieso uit de koelkast.
Ik heb wel eens geexperimenteerd met 20% tipo 2, dat ging wel redelijk maar niet zo mooi als 100% tipo 0.
Tof! Welke steen kreeg je erbij?A. Qonsaides schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:48:
Van de week heb ik de knoop doorgehakt en gekozen voor de Effeuno P134H. Zojuist is deze geleverd!
We hebben voor de lage versie gekozen, aangezien we de oven alleen gaan gebruiken voor pizza’s. Broden bakken we in onze andere 2 ovens.
[Afbeelding]
Tip: zet hem alvast vandaag of morgen een keer aan met de opstartprocedure zodat ook de muffe fabrieksgeur eruit gaat: https://www.effeuno.biz/en/faqs/maintenance-and-support/
Dank voor deze uitgebreide reactie! Helpt zeker en ben benieuwd hoe de eerste keer gaat worden.Freshouttheoven schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:17:
[...]
Dit is afhankelijk van de gebruikte werkwijze.
Of je kneed minimaal 10 minuten relatief intensief door met de hand, nadat je het eerst een kwartiertje hebt laten rusten.
Of je past meermaals stretcht and fold toe. Bijv. de eerste keer nadat je het een kwartiertje hebt laten rusten, deeg minimaal 60% in volume laten toenemen en erna nog een keer stretch and fold toepassen. In de koelkast x uur laten rijpen en op de dag dat je gaat bakken nogmaals stretch and fold voor het opbollen.
Mits goed uitgevoerd en gebruik van gemiddeld tot sterke bloem zal er nauwelijks verschil zijn in de glutenvorming tussen beide methodes.
Bollen zijn ongeveer 18u in de koelkast geweest en sinds 13:30 eruit. Zojuist opnieuw opgebold en straks de roccbox voor het eerst testen!
:strip_exif()/f/image/EZAn7PITfX2wE9samBbhLwhR.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: overall erg tevreden met het eerste resultaat. Heb nog geen referentiekader gezien dit de eerste keer is op deze manier in een dedicated pizzaoven. Vanaf nu dus blijven verbeteren. Bijgevoegd wat foto's van de drie pizza's.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 45% gewijzigd door reAaa op 14-06-2024 20:37 ]
Ik heb via Pizzastore een nieuwe deeghaak voor mijn KA Heavy Duty besteld van ongeveer €33 maar volgens mij is dat geen originele van KA. Deze deeghaak komt uit Waalwijk.RoelsRules schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:15:
let op; KA heeft ook kortere modellen speciaal voor pizza deeg;
even een snelle google als voorbeeld;
https://pizzastore.nl/product/deeghaak-voor-o-a-kitchenaid/
deze is korter dan de standaard deeghaak. Heb zelf beide en die kortere heb je echt nodig voor (pizza)deeg. Zal er ongetwijfeld ook zijn voor de Heavy duty.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Ik denk omdat ze hier vandaan komen: https://www.superdoughhook.com/Lekker Ventje schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:26:
[...]
Ik heb via Pizzastore een nieuwe deeghaak voor mijn KA Heavy Duty besteld van ongeveer €33 maar volgens mij is dat geen originele van KA. Deze deeghaak komt uit Waalwijk.
De nieuwe Biscotto Effeuno. Dat is een verbeterde versie van de Saputo, maar ik heb al wel gelezen dat ik goed moet opletten met de temperatuur van de onderste spiraal.Qoncritter schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:21:
[...]
Tof! Welke steen kreeg je erbij?
Tip: zet hem alvast vandaag of morgen een keer aan met de opstartprocedure zodat ook de muffe fabrieksgeur eruit gaat: https://www.effeuno.biz/en/faqs/maintenance-and-support/
https://www.effeuno.biz/e...-effeuno/biscottoeffeuno/
✅ Stronger: Thanks to this new dough, the Biscotto will be less brittle, preventing occasional breakage.
✅ 2 in 1: Perfectly suited for baking all kinds of pizza, but also for leavened products.
✅ 100% handmade: Each Biscotto Effeuno is handcrafted, each piece is unique.
[ Voor 28% gewijzigd door A. Qonsaides op 15-06-2024 08:24 ]
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Weet je nog waar je deze bakjes vandaan hebt?reAaa schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:42:
[...]
Dank voor deze uitgebreide reactie! Helpt zeker en ben benieuwd hoe de eerste keer gaat worden.
Bollen zijn ongeveer 18u in de koelkast geweest en sinds 13:30 eruit. Zojuist opnieuw opgebold en straks de roccbox voor het eerst testen!
[Afbeelding]
Edit: overall erg tevreden met het eerste resultaat. Heb nog geen referentiekader gezien dit de eerste keer is op deze manier in een dedicated pizzaoven. Vanaf nu dus blijven verbeteren. Bijgevoegd wat foto's van de drie pizza's.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Zeeman 2,- per stukGAEvakYD schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:48:
[...]
Weet je nog waar je deze bakjes vandaan hebt?
edit: Zondag eens met dit recept starten. Het is bedoeld voor a.s. woensdag. Benieuwd hoe het gaat uitpakken!
[ Voor 34% gewijzigd door reAaa op 15-06-2024 14:14 ]
Iemand opmerkingen over hoe 't 't wil doen? Mij lijkt 't goed om 't nu ff op temperatuur te laten komen voor de stretch 'n fold maar wellicht moet dat juist niet?
:strip_exif()/f/image/RgCAzBqQg4rO2bYR9E6RsC9m.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens denk ik dat ze (hoewel maar 200 gram per stuk) er mooi uit zien.
:strip_exif()/f/image/QypHT2sdswUWbUFQwBDWuakD.jpg?f=fotoalbum_large)
Beeromaniac
Je had tijdens de bulk rijs een prima strakke bovenkant. Ik zou deze boven houden wanneer je hem uit de bak haalt, dan met een pizza spatel ongeveer 280 gram afsnijden. Ik leg ze soms nog even op de weegschaal als ik niet zeker ben van het gewicht. (Wel olie gebruiken). Dan houd je de lucht juist mooi opgesloten en wordt het mooier naar mijn mening.Oekol schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:41:
Vandaag porties gemaakt nadat het even buiten de koelkast gestaan heeft. Het deeg was mega luchtig. Werden heel veel luchtbellen uitgeduwt tijdens het maken van de bollen. Bij de eerste paar deed ik eerst stretch 'n fold en daarna bollen maken. Daarna direct gewoon bollen maken. Ben toch nog altijd aan 't zoeken wat perfect is....
[Afbeelding]
Zie ik het goed dat je bloem of semola gebruikt voor bij het opbollen? Dat doe ik zelf nooit eigenlijk. Lijkt mij dat als je dat zo los in de bak legt, de buitenkant van de bollen wat kan uitdrogen. Maar misschien heb ik het mis.Oekol schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:41:
Vandaag porties gemaakt nadat het even buiten de koelkast gestaan heeft. Het deeg was mega luchtig. Werden heel veel luchtbellen uitgeduwt tijdens het maken van de bollen. Bij de eerste paar deed ik eerst stretch 'n fold en daarna bollen maken. Daarna direct gewoon bollen maken. Ben toch nog altijd aan 't zoeken wat perfect is....
[Afbeelding]
Ik zou ook geen semolina extra op je deeg doen tijdens je proces. Enkel wanneer je klaar bent om je bollen uit de doos te halen. Dan voldoende erbovenop en eronder door je schepje eronder te schuiven. Beetje per beetje omhoog halen en dan komt dat wel goed.MennoE schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:57:
[...]
Zie ik het goed dat je bloem of semola gebruikt voor bij het opbollen? Dat doe ik zelf nooit eigenlijk. Lijkt mij dat als je dat zo los in de bak legt, de buitenkant van de bollen wat kan uitdrogen. Maar misschien heb ik het mis.
Ik leg semola in de bak inderdaad zodat het niet plakt aan 't krat. Anders gaat 't er zo moeilijk uit steeds. Dat doen jullie niet? Hmmm oké.MennoE schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:57:
[...]
Zie ik het goed dat je bloem of semola gebruikt voor bij het opbollen? Dat doe ik zelf nooit eigenlijk. Lijkt mij dat als je dat zo los in de bak legt, de buitenkant van de bollen wat kan uitdrogen. Maar misschien heb ik het mis.
Nee ik doe wat olijfolie in de bak. Semola gat klonteren in mijn ervaring.Oekol schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:35:
[...]
Ik leg semola in de bak inderdaad zodat het niet plakt aan 't krat. Anders gaat 't er zo moeilijk uit steeds. Dat doen jullie niet? Hmmm oké.
Hier ook gaat primaOekol schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:35:
[...]
Ik leg semola in de bak inderdaad zodat het niet plakt aan 't krat. Anders gaat 't er zo moeilijk uit steeds. Dat doen jullie niet? Hmmm oké.
Dus olfijolie op de bodem en dan de bollen er in? Kan dat ook wel eens proberen. Klein beetje semola gaat opzich wel goed maar het trekt er inderdaad wel een beetje in.MennoE schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:55:
[...]
Nee ik doe wat olijfolie in de bak. Semola gat klonteren in mijn ervaring.
Enfin. Het was een heerlijk luchtig en smaakvol deeg. We hebben echt genoten, iedereen was vol dus we dachten we sluiten af met een Nutella pizza bij de 8e bol. De vorige keer had ik twee pizza's op elkaar maar dacht komt vast goed. Note to self: maak er desnoods een calzone van. Ging hele tijd goed tot dat de rook er uit kwam en er vitamine K op zat. Fuck.
Maar wat een genot dit deeg (maar vooral een keer goed gerezen), ook het stretchen van de pizza ging goed en schoot niet telkens terug.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Op hoeveel graden bak je / is je steen gemeten? Bak je verder met de vlam op laag, midden of hoog?
Vlam op de roccbox altijd vol open. We beginnen met bakken als die 450 graden aan geeft. Dat is na een goeie 50 minuten, kleine uur. Tussen de pizza's zit telkens een 5 minuten denk ik (we doen om en om pizza maken).reAaa schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:27:
@Oekol ziet er goed uit!
Op hoeveel graden bak je / is je steen gemeten? Bak je verder met de vlam op laag, midden of hoog?
Nu moet ik er 8 hebben...
Maar ik snap de bollen (
EDIT: Tuurlijk kan ik er ook 12 maken om er een aantal achter de hand te houden, maar moet ik dan ook alles verdubbelen?
[ Voor 14% gewijzigd door NoTimeRemains op 16-06-2024 23:15 ]
This is the Way.
Praktisch vraagje, bij welke afdeling / andere producten ligt deze in de supermarkt? Ik heb er met de Italiaanse weken wel eens naar zitten zoeken maar niet gevonden.Thompson schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:11:
Bij de Lidl is momenteel de mozzarella voor pizza er weer, smelt erg mooi! Ik heb gelijk 4 verpakkingen in de vriezer gegooid. En als je er dan toch bent kun je ook de Nduja meenemen, die is erg lang houdbaar dus ook 5 potjes meegenomen.
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Ja.NoTimeRemains schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:14:
Afgelopen keer heb ik dit recept voor het deeg gebruikt: Ooni Poolish dough. Dat werkte erg goed en de smaak was super, dit is voor 6 bollen.
Maar ik snap de bollen () niet hoe ik dit zou moeten berekenen. Moet ik meer poolish maken of juist niet? Moet ik alles x 1.3 doen?
EDIT: Tuurlijk kan ik er ook 12 maken om er een aantal achter de hand te houden, maar moet ik dan ook alles verdubbelen?
Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50
Hier lagen ze in de koeling waar vaak dat rode bord om heen staatthof schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:18:
[...]
Praktisch vraagje, bij welke afdeling / andere producten ligt deze in de supermarkt? Ik heb er met de Italiaanse weken wel eens naar zitten zoeken maar niet gevonden.
Ik leg er inderdaad ook Semola onder de definitieve bollen, nog nooit met olijfolie geprobeerd.Oekol schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:35:
[...]
Ooni heeft een app met calculatorNoTimeRemains schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:14:
Afgelopen keer heb ik dit recept voor het deeg gebruikt: Ooni Poolish dough. Dat werkte erg goed en de smaak was super, dit is voor 6 bollen.
Maar ik snap de bollen () niet hoe ik dit zou moeten berekenen. Moet ik meer poolish maken of juist niet? Moet ik alles x 1.3 doen?
De Lidl waar ik naartoe ga heeft aparte delen in de koeling en schappen waar die "speciale actie" producten altijd liggen. Of dat bij alle Lidl's zo is durf ik niet te zeggen.thof schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:18:
[...]
Praktisch vraagje, bij welke afdeling / andere producten ligt deze in de supermarkt? Ik heb er met de Italiaanse weken wel eens naar zitten zoeken maar niet gevonden.
Beeromaniac
Idem hier, ook direct alle mozzarella meegenomenThompson schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:49:
[...]
De Lidl waar ik naartoe ga heeft aparte delen in de koeling en schappen waar die "speciale actie" producten altijd liggen. Of dat bij alle Lidl's zo is durf ik niet te zeggen.
:strip_exif()/f/image/XPe6v6u5dzsggeYHJXoS8zeE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dinsdag besteld.
Vrijdag geleverd en in de avond nog snel een deegje in elkaar gedraaid en hup de koelkast in.
Zaterdag ingebrand en zondag was het zo ver de eerste pizza met de nieuwe oven.
Ook nog mooi de mozzarella van de lidl mee genomen goeie tip goed spul
.
:strip_exif()/f/image/iexsgpb2jPLamdSGr3THT0JR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N89UtHLN0fGHq7LOvkjscrrc.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat ik al wat verhalen had gelezen op reddit en youtube dat de bodem heul snel verbrand met de nieuwe steen maar rustig begonnen.
425 boven 175 beneden half uurtje voorverwarmd.
:strip_exif()/f/image/4xTCSz6F8zIht1vNgh2fPlde.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0WBEMooIlsp8UUQ9Mu1kkzkS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/67YDm3eFet4iIF2pTBt6zESh.jpg?f=fotoalbum_large)
Oeff dat ging snel na 1min 30 sec draaien en 2 min gebakken.
2e pizza temperatuur toch maar wat verlaagd naar net 400 en onder maar uit gezet steen was rond 400 a 420 graden
:strip_exif()/f/image/gu4bJOYIiS5UigcckEvdXOJ6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zI3qd73DprS1lH7z17CLdXk6.jpg?f=fotoalbum_large)
Pizzas waren wel echt ontzettend lekker en luchtig. Een wereld van verschil met de kamado
Mijn Lidl had ze ook, deze keer wel gevonden. Drie pakken meegenomen, dus ik heb nog een doos laten staan voor de liefhebber ;-) Als ik niet was gaan verhuizen, dan had ik ook nog wat extra mee genomen.Grutte Pier schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:53:
[...]
Idem hier, ook direct alle mozzarella meegenomen
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Vandaag de preferment bewerkt maar snap niet hoe dit werkt! Het deeg was echt nat. Een bol vormen was haast niet mogelijk.Ipv in de deegkrat heb ik de 'bollen' in bakjes gedaan - net zoals op de YouTube video. Het gaat straks alsnog de koelkast in en ik zie wel wat er van komt. Iemand een idee hoe ik dit nog kan redden/werkbaar maken? Of komt het wel goed, ondanks dat 't geen mooie bollen zijn?reAaa schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 00:27:
[...]
edit: Zondag eens met dit recept starten. Het is bedoeld voor a.s. woensdag. Benieuwd hoe het gaat uitpakken!
Ook niet gek met een hydratatie percentage van 75%, je gaat veel semolina nodig hebben tijdens het stretchtenreAaa schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:00:
[...]
Vandaag de preferment bewerkt maar snap niet hoe dit werkt! Het deeg was echt nat. Een bol vormen was haast niet mogelijk.Ipv in de deegkrat heb ik de 'bollen' in bakjes gedaan - net zoals op de YouTube video. Het gaat straks alsnog de koelkast in en ik zie wel wat er van komt. Iemand een idee hoe ik dit nog kan redden/werkbaar maken? Of komt het wel goed, ondanks dat 't geen mooie bollen zijn?
Verder is het een onlogische recept aangezien een Poolish of Biga als preferment verhoudingsgewijs een minder hoge percentage water bevat.
Preferment/ voordeeg wordt in de regel ingezet door professionele (pizza)bakkers enkel om tijd te besparen doordat tijd en opslag hogere kosten met zich meebrengt, zo kan men in een relatief korte tijd toch een goede en smaakvolle deeg ontwikkelen. Als thuisbakker met tijd kun je bijv. deeg 48 - 120 uur gekoeld laten rijpen, dit zal betreft smaak niet onderdoen vergeleken met preferment en vaak zelfs smaakvoller zijn. Begin de volgende keer simpel met een hydratatie van 60%, herhaal dit meermaals en verhoog eventueel stapsgewijs dit percentage. Verder is de gehanteerde zout percentage evenals de gist percentage veel te hoog in de door jouw gelinkte imo waardeloze recept/filmpje waarin onnodig complex wordt gedaan om het complex doen.
Meel toevoegen en weer kneden, niet te lang zodat het goed verdeelt. Rusten en laten rijzen. Opbollen, rusten en bakken.reAaa schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:00:
[...]
Iemand een idee hoe ik dit nog kan redden/werkbaar maken?
Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50
Ik kan je deze aanraden van Ikea, 3 stuks voor €5 - €6 en sluiten 100% af. Gebruik ze ondersteboven zodat je deegbol op de deksel ligt en je hebt de perfecte bakjes.GAEvakYD schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:48:
[...]
Weet je nog waar je deze bakjes vandaan hebt?
https://www.ikea.com/nl/n...-rond-kunststof-00359145/
Afgelopen zondag was het zover, de eerste pizza’s gebakken in de Effeuno en wat een verschil t.o.v. een cordorietsteen in een normale oven en in de kamado!A. Qonsaides schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:48:
Van de week heb ik de knoop doorgehakt en gekozen voor de Effeuno P134H. Zojuist is deze geleverd!
[Afbeelding]
Op zaterdagavond hebben we het deeg bereid in de keukenmachine (Kenwood) met de verhoudingen van Italieplein (YouTube):
- 500gr water
- 850gr bloem 00
- 25gr zout
- 2,5gr instant gist
Na de bulkrijs in de koelkast hebben we op zondag het deeg geportioneerd en 8 uur buiten de koelkast laten rijzen. We hebben dat onder een natte handdoek gelegd, maar mogelijk dat er daarmee teveel vocht het deeg was ingetrokken. Het deeg was in de avond namelijk nog er vochtig/plakkerig. Het was daarmee lastig te verwerken en om ronde pizza’s te maken. Gelukkig was de smaak wel goed.
:strip_exif()/f/image/1txQHQ3gwNXlgpWaWTxJGtr3.jpg?f=fotoalbum_large)
nice ziet er goed uit! welke temperatuur heb je gebruikt voor het bakken?A. Qonsaides schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 07:37:
[...]
Afgelopen zondag was het zover, de eerste pizza’s gebakken in de Effeuno en wat een verschil t.o.v. een cordorietsteen in een normale oven en in de kamado!
Op zaterdagavond hebben we het deeg bereid in de keukenmachine (Kenwood) met de verhoudingen van Italieplein (YouTube):
- 500gr water
- 850gr bloem 00
- 25gr zout
- 2,5gr instant gist
Na de bulkrijs in de koelkast hebben we op zondag het deeg geportioneerd en 8 uur buiten de koelkast laten rijzen. We hebben dat onder een natte handdoek gelegd, maar mogelijk dat er daarmee teveel vocht het deeg was ingetrokken. Het deeg was in de avond namelijk nog er vochtig/plakkerig. Het was daarmee lastig te verwerken en om ronde pizza’s te maken. Gelukkig was de smaak wel goed.![]()
[Afbeelding]
Vraagje(s)...NoTimeRemains schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:14:
Kamer temperatuur of in de koelkast?Mix the poolish: combine all ingredients and mix until the flour is completely incorporated. Store in an airtight container and let it proof for 12 hours.
2 uur in de mengkom op kamertemperatuur, neem ik aan?Let the dough rest for 2 hours. Use your dough scraper and a digital scale to divide the dough into six 260-gram dough balls and store them overnight in the fridge. If you want to make pizza that same day, let the dough balls rest at room temperature for 4 to 6 hours or until the dough has doubled in size.
Als je dezelfde dag de deegbollen wilt gebruiken moet je ze 4 tot 6 uur op kamertemperatuur laten rusten. Als ik ze de volgende dag pas wil gaan gebruiken, moet ik ze dan ook nog op kamertemperatuur laten rusten, of gewoon uit de koelkast pakken en bakken?
EU DNS: 86.54.11.100
Vraag1: Op kamertemperatuur lijkt mij! Denk dat ze het specifiek erbij hadden gezet als ze willen dat je dit in de koelkast doet.c-nan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:28:
[...]
Vraagje(s)...
[...]
Kamer temperatuur of in de koelkast?
[...]
2 uur in de mengkom op kamertemperatuur, neem ik aan?
Als je dezelfde dag de deegbollen wilt gebruiken moet je ze 4 tot 6 uur op kamertemperatuur laten rusten. Als ik ze de volgende dag pas wil gaan gebruiken, moet ik ze dan ook nog op kamertemperatuur laten rusten, of gewoon uit de koelkast pakken en bakken?
Vraag2: bij volgende dag bakken de koelkast in, en zo'n 4 uur voor het bakken uit de koelkast halen.
450 graden bovenjupinator schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:08:
[...]
nice ziet er goed uit! welke temperatuur heb je gebruikt voor het bakken?
150 graden beneden
c-nan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:28:
[...]
Vraagje(s)...
[...]
Kamer temperatuur of in de koelkast?
[...]
2 uur in de mengkom op kamertemperatuur, neem ik aan?
Ik heb dit recept vanmiddag gemaakt en ik heb de poolish gemaakt, een uurtje laten rusten en daarna in de koelkast gedaan.reAaa schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:05:
[...]
Vraag1: Op kamertemperatuur lijkt mij! Denk dat ze het specifiek erbij hadden gezet als ze willen dat je dit in de koelkast doet.
Vraag2: bij volgende dag bakken de koelkast in, en zo'n 4 uur voor het bakken uit de koelkast halen.
Morgen gaat de rest van de ingrediënten erbij en maak ik een grote bol en laat deze op kamertemperatuur komen. Ongeveer een uur.
Dan maak ik individuele bollen en die laat ik ook op kamertemp rusten.
Ik maak morgen wel wat foto's.
This is the Way.
De pizza’s zijn minder plat, ze zijn ook kleiner geworden (die trend is ook goed overgekomen, vroeger betaalde je 8,99 voor een kg kipfilet bij de appie en nu is dat gedownsized tot 800 gram), maar dat deeg bevalt me dus totaal niet. Het past de textuur vd pizza dusdanig aan dat je stukken minder smaak proeft van de tomaat en mozzarella, voor mij is de lol er vanaf.
Ik kom hier ff ranten omdat ik de aanname doe dat de pizzabakkers hier ook graag naar Italië gaan. Zijn er nog meer mensen die deze trend waarnemen? Of iemand enig idee waar dit vandaan komt? Zijn we ineens bang geworden van domino’s en ny pizza’s in Italië?
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.