Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-08 16:54
coinman63 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:56:
Ik begrijp niet zo goed waarom je een machine zou gebruiken om pizzadeeg te kneden. Je draait er letterlijk toch niet je hand voor om?
Ik begrijp dat heel goed! Zal je de details besparen, maar vroeger deed ik het zelf maar er zijn weleens medische redenen waarom dat niet meer gaat. En dan is machinale hulp zeer welkom :)

Er zijn ook positieve zaken over de Ankarsrum te vinden op internet. Ik heb ooit eens een workshop gedaan en er zaten er twee die nooit meer anders willen. Zelf heb ik sinds kort een KA, ik kan er niet mee werken met een Ankarsrum terwijl mijn broer er prima mee overweg kan.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:38

NoTimeRemains

I know

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyvTPGT_VRC0fHqK0MfubterWQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3aAPNTxMOJ1G1VyZHEEomM06.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw deeg geprobeerd, werkte super goed.

Paar leerpuntjes:
- grotere container voor de poolish was wel handig geweest zodat mn koelkast niet onder de zooi had gezeten.
- na het voorverwarmen van de oven (Ooni Koda 12) de vlam lager zetten.
- pizza minder ver naar achteren leggen.
- turning peel zou handig zijn zodat ik m'n poten niet verbrand met draaien (nu eruit halen, met t handje de gebakken kant draaien) :+

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-08 23:09
Deruxian schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:41:
Wanneer je de pizza app gebruikt en werk met een kamertemperatuur en een geconditioneerde temperatuur dan haal je op een gegeven moment het deeg uit de koelkast om op te gaan bollen, dit warmt dan eerst even op naar kamertemperatuur. Moet je deze tijd gewoon tellen als kamertemperatuur? (De opwarmtijd)
Volgens mij rekent de app gewoon met de temperaturen die je aangeeft, dus koelkast en kamertemperatuur. In verband met de tijd die het deeg nodig heeft om op te warmen, pluste ik er altijd 1 a 2 uur kamertemperatuur bij. Inmiddels gebruik ik die app niet meer maar reken ik met de methode van freshouttheoven: een bandbreedte van 0,1% gist in de zomer en 0,2% gist in de winter. Daarbij maak ik het deeg vaak in de ochtend en als het ongeveer 1,5x het volume heeft, stop ik het in de koelkast en haal in het er na drie nachten weer uit. Even laten opwarmen, dan opbollen en dan na 4 á 5 uur is het voldoende gerezen. Gaat het te snel: dan even deeg in de kelder waar het wat koeler is. Gaat het te langzaam: dan deeg even op een warme plek zetten. In mijn ervaring kan het deeg liever iets te veel gerezen zijn bij het bakken, dan iets te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 12:22
NoTimeRemains schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:22:
[Afbeelding]

Nieuw deeg geprobeerd, werkte super goed.

Paar leerpuntjes:
- grotere container voor de poolish was wel handig geweest zodat mn koelkast niet onder de zooi had gezeten.
- na het voorverwarmen van de oven (Ooni Koda 12) de vlam lager zetten.
- pizza minder ver naar achteren leggen.
- turning peel zou handig zijn zodat ik m'n poten niet verbrand met draaien (nu eruit halen, met t handje de gebakken kant draaien) :+
Met een bbq handschoen gaat dat heel makkelijk.
vooral deze:
https://www.amazon.nl/Han...+glove%2Caps%2C106&sr=8-5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-08 21:28
Ik heb al even gezocht maar kan niets vinden op Neo (buiten de Nero Burnhard); Heeft er toevallig iemand ervaring met de Nero-14 ?

https://nerocooking.nl/pr...14?variant=44561767891167

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/os2kFe5gT35IdsEhnzZyY7bok7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QdovUGYLDDte6qsuV0mAzzqo.jpg?f=user_large

Ziet er mooi uit, kan er alleen geen review of iets van vinden die niet via Nero zelf is.

PSN ID: JLvanEs0305

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
Ik ga dit weekend eens zo'n rechthoekige plaatpizza bakken. Iemand toevallig tips voor een recept?

Edit: deze ga ik proberen. YouTube: Roman Style Pizza in Teglia (using BIGA preferment!)

[ Voor 44% gewijzigd door MennoE op 21-05-2024 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-08 16:54
MennoE schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:44:
Ik ga dit weekend eens zo'n rechthoekige plaatpizza bakken. Iemand toevallig tips voor een recept?

Edit: deze ga ik proberen. YouTube: Roman Style Pizza in Teglia (using BIGA preferment!)
Ik heb pas een plaatpizza gemaakt volgens een recept van Brian Lagerström en dat beviel goed. Zijn tomatensaus is voor mij een blijvertje.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:13
MennoE schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:44:

Hou er rekening mee dat een hydratatie van 82% erg hoog en lastig mee te werken is.

Je kunt imo beter 70% aanhouden en dit na een paar sessies -indien gewenst- verhogen, verder hoef je niks te veranderen aan jouw standaard recept doordat je al gebruik maakt van een lange rijpingstijd (hierbij is de meerwaarde van een preferment -in de regel- voor de smaak en luchtigheid verwaarloosbaar).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
Freshouttheoven schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Hou er rekening mee dat een hydratatie van 82% erg hoog en lastig mee te werken is.

Je kunt imo beter 70% aanhouden en dit na een paar sessies -indien gewenst- verhogen, verder hoef je niks te veranderen aan jouw standaard recept doordat je al gebruik maakt van een lange rijpingstijd (hierbij is de meerwaarde van een preferment -in de regel- voor de smaak en luchtigheid verwaarloosbaar).

Succes!
Tnx! Ja 82% is inderdaad heel hoog. Ik ga het wel proberen, gewoon uit nieuwsgierigheid hoe het deeg zich gedraagt.

Er is nou eigenlijk qua ingrediënten of technisch verschil tussen zo'n plaatpizza en een normale pizza? Enige echte verschil lijkt mij te zijn dat de plaatpizza op lagere temperatuur wordt gebakken voor langere tijd, naar ik begrijp rond de 250-300 graden voor 10-15 minuten. Ook bak ik in een ijzeren ovenschaal, wat denk ik de warmte sneller overbrengt naar de pizza die daardoor mogelijk krokanter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
MennoE schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:48:
[...]

Tnx! Ja 82% is inderdaad heel hoog. Ik ga het wel proberen, gewoon uit nieuwsgierigheid hoe het deeg zich gedraagt.

Er is nou eigenlijk qua ingrediënten of technisch verschil tussen zo'n plaatpizza en een normale pizza? Enige echte verschil lijkt mij te zijn dat de plaatpizza op lagere temperatuur wordt gebakken voor langere tijd, naar ik begrijp rond de 250-300 graden voor 10-15 minuten. Ook bak ik in een ijzeren ovenschaal, wat denk ik de warmte sneller overbrengt naar de pizza die daardoor mogelijk krokanter wordt.
Hogere hydratatie en inderdaad gebakken op een lagere temperatuur voor een langere tijd.

De tijdsduur is voornamelijk afhankelijk van hoe krokant je het wenst, al blijft plaatpizza/ pizza al taglio vrij zacht. Ik bak het zo nu en dan in een aluminium focaccia bakplaat op 270 graden in 10 - 12 minuten, eerst voorbakken met enkel tomatensaus en dan de laatste 3 minuten afbakken met de overige ingrediënten.

Wanneer je van meer bite/ knapperigheid houdt zou je eens pizza alla pala/ in pala kunnen proberen, wordt op een hogere temp. gebakken en is krokanter dan pizza al taglio (zit tussen een normale pizza en pizza al taglio in).

Bij dit soort pizza's is minimaal 30% (Caputo) Tipo 1 bloem gemixt met Tipo 00 aanbevolen voor een betere textuur en meer smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
Freshouttheoven schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:48:
[...]

Hogere hydratatie en inderdaad gebakken op een lagere temperatuur voor een langere tijd.

De tijdsduur is voornamelijk afhankelijk van hoe krokant je het wenst, al blijft plaatpizza/ pizza al taglio vrij zacht. Ik bak het zo nu en dan in een aluminium focaccia bakplaat op 270 graden in 10 - 12 minuten, eerst voorbakken met enkel tomatensaus en dan de laatste 3 minuten afbakken met de overige ingrediënten.

Wanneer je van meer bite/ knapperigheid houdt zou je eens pizza alla pala/ in pala kunnen proberen, wordt op een hogere temp. gebakken en is krokanter dan pizza al taglio (zit tussen een normale pizza en pizza al taglio in).

Bij dit soort pizza's is minimaal 30% (Caputo) Tipo 1 bloem gemixt met Tipo 00 aanbevolen voor een betere textuur en meer smaak.
Super je tips, dank nogmaals! Volgens mij had je eerder ook gezegd dat je ook voor je pizza's gedeeltelijk tipo 1 bloem gebruikte toch? Ik ga het proberen. En je bakt deze pizza het beste in de keukenoven, waarbij je de bakplaat op een pizzasteen plaatst ? Mijn keukenoven gaat tot 300 graden en ik heb het idee dat die voor zo'n pizza beter past dan de Ooni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
MennoE schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:47:
[...]

Super je tips, dank nogmaals! Volgens mij had je eerder ook gezegd dat je ook voor je pizza's gedeeltelijk tipo 1 bloem gebruikte toch? Ik ga het proberen. En je bakt deze pizza het beste in de keukenoven, waarbij je de bakplaat op een pizzasteen plaatst ? Mijn keukenoven gaat tot 300 graden en ik heb het idee dat die voor zo'n pizza beter past dan de Ooni.
Graag gedaan.

Klopt, ik mix regelmatig 10 - 30% Tipo 1 bloem met Tipo 00 bij het maken van deeg voor standaard pizza’s om een beetje af te wisselen/ het minder eentonig te maken.

De bakplaat kun je op een pizzasteen of steel plaatsen hiermee zal de baktijd korter zijn, verder heeft het niet echt een meerwaarde zodra de opgenomen energie uit de steen of steel is kun je het vergelijken met een oven rooster of reguliere bakplaat.

Pizza in pala kun je direct op een fatsoenlijke pizzasteen, steel of in de Ooni bakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:36
Recrush schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:07:
Ik lees al een tijdje mee hier en (...)
De quote hierboven was mijn eerste keer bakken, wat meteen naar meer smaakte. Ik heb hierna dan ook direct meer spullen in huis gehaald; deegkratje met transparante deksel, deegsteker serveerplank, thermometer, precisieweegschaal, en een mooie grote zak Caputo Pizzeria.

Vorige week de tweede poging gedaan met hetzelfde recept uit de OP, maar dan met Caputo bloem en 58% hydratatie ipv 68%. Deeg vond ik lastig om te maken omdat het bloem op een gegeven moment niet meer opgenomen werd. Om te stretchen was het deeg wel heel fijn, maar het uiteindelijke resultaat was vrij chewy. Geen vieze pizza's, maar ook geen vooruitgang. Zal meer aan mijn skills gelegen hebben.

Gisteravond voor de derde keer aan de slag gegaan. Dinsdagavond een deeg gebouwd volgens een recept dat ik in een video van Italiëplein langs zag komen. 62% hydratatie, 2% zout en 0,2% instant gist. Omdat ik m'n deeg vrij laat maakte ben ik er met de gist iets boven gaan zitten. Liep bij het maken van het deeg tegen hetzelfde aan als de keer hiervoor, het bloem werd op een gegeven moment lastig opgenomen. Dat ik een mixer met deeghaken gebruik werkt misschien niet het meest in mijn voordeel. Kan ik het beter met de hand doen? Of ontkom ik niet aan een dedicated machine?

Uiteindelijk een bulk rijs van 12 uur op kamertemperatuur gegeven. Daarna opbollen en nog 6 uur op kamertemperatuur. Opbollen is lastig maar ook dat gaat met hulp van wat video's een stuk beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vgh3szRYna7a1BnZ4lqYzjKVvrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeWjrAIhgC2Q11cnMXV989cX.jpg?f=fotoalbum_large

Dan het stretchen..Had een tip gekregen om na het induwen de 'turn the wheel' methode te proberen. Het deeg voelde enorm zacht en luchtig aan, en op deze manier ging het super goed en kon ik gemakkelijk de lucht naar de randen krijgen en een mooie dunne bodem fabriceren.

Verder naar het bakken in de G3 Ferrari. Trial & error maar het beheren van de warmte ging wat beter. Ik heb de pizza's klein gehouden (23cm) en ze constant rondgedraaid en verplaatst om de randen beter onder het verwarmingselement te krijgen. Al bij de eerste pizza zag ik gebeuren wat ik als onmogelijk achtte in een G3 Ferrari, en dat is dat de randen heel snel en mooi omhoog kwamen. Euforie alom. Sommige plekken bleven deeg-achtig, anderen werden super luchtig. Alles bij elkaar waren dit m'n mooiste én lekkerste pizza's tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MV0OnYMF_7gaCm-FteD0TUXFEbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7F00x3mR2HEjoC80bC8kkhLP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUQbdZS3-m75KUzm3qe7zgCPYfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHB6ifrHfgeQX9g9FNPol9aq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bm7Fwa1RjfnW_S3iNKYt-ze1P90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6By7RbzFYOX7PtexEu2H3Qc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nj2gW-5Nlmfky9kwpwFfA_clbBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KlSBU4lSntSARnNAHaqPqU0q.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende issue; ik ben blij met wat er nu uit de G3 Ferrari is gekomen, maar het vuurtje is aangewakkerd, of ik kan beter zeggen, dat wíl ik aanwakkeren met een gasoven. Dankzij eerdere berichten in dit topic heb ik de Burnhard Fat Tony gezien, maar vooral ook de reactie daarop dat de Roccbox nu een hele mooie prijs heeft. Ga ik daarvoor? Of zing ik het langer uit met de G3 Ferrari en laat ik het helemaal escaleren door over een tijdje naar bijvoorbeeld een Arc XL te gaan? Ik heb nog 5 dagen om dat te bedenken :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:06
Grappig momentje: een vriend van me was een aantal weken in Italië... en zijn vrouw werd er gek van dat hij bij elke pizza zei dat 'ie niet zo lekker was als de mijne :+ _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

MennoE schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:49:
[...]

Volgens mij rekent de app gewoon met de temperaturen die je aangeeft, dus koelkast en kamertemperatuur. In verband met de tijd die het deeg nodig heeft om op te warmen, pluste ik er altijd 1 a 2 uur kamertemperatuur bij. Inmiddels gebruik ik die app niet meer maar reken ik met de methode van freshouttheoven: een bandbreedte van 0,1% gist in de zomer en 0,2% gist in de winter. Daarbij maak ik het deeg vaak in de ochtend en als het ongeveer 1,5x het volume heeft, stop ik het in de koelkast en haal in het er na drie nachten weer uit. Even laten opwarmen, dan opbollen en dan na 4 á 5 uur is het voldoende gerezen. Gaat het te snel: dan even deeg in de kelder waar het wat koeler is. Gaat het te langzaam: dan deeg even op een warme plek zetten. In mijn ervaring kan het deeg liever iets te veel gerezen zijn bij het bakken, dan iets te weinig.
Oké dank! Ja ik merkte ook dat de opwarmtijden niet inclusief zijn. Er komt een uurtje of 2 bij die dus niet berekend zijn! Wat ook weer niet erg is want de baksessie duurde zeker wel 2 uren

Inmiddels een Ooni Koda 16 in bezit. Wat een enorm verschil qua smaak in vergelijking met de keukenoven. Zelfde bloem en risntijden aangehouden alleen zonder de olie.

Tamelijk prijzig apparaat maar absoluut het geld waard. Heb ook de geperforeerde schep, peel en thermometer van Ooni. Ook best prijzig maar super degelijk materiaal.

Je moet het ding wel leren kennen. Lijkt wel cm en sec werk qua ligging pizza en oventijd

Hieronder een van pizza’s. Uiteraard niet de pizza die 20sec in de fik stond 😛

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6ujgYRnseh4b5EqyV_5-FuVO3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjaAhPpaQmMP6cn5uEff6lLH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:56
Net dit topic gevonden. Sinds kort (1 week) een Ooni Karu 12 in huis op hout. Tot nu toe 3x opgestookt met redelijk resultaat, lig goed eetbaar :D.

De laatste 2x deeg op basis van dit recept:

YouTube: How to Make Perfect Pizza Dough - For the House⎮NEW 2021

In het kort, met poolish/voordeeg en 67% hydratie als ik het goed heb.

Het vormen van de pizza behoeft nog wat oefening, maar eenmaal in de oven komen ze er redelijk goed uit. Moet zeggen dat het daadwerkelijke bakken wel weer een kunst op zich is, goed 'launchen', super goed in de gaten houden, op tijd draaien en op tijd er uit. Voelt wel meteen alsof je nog een hobby er bij neemt .. :)

Ben nog wel op zoek naar een iets krokantere onderkant en een iets dunnere korst, welke richting zou ik dan op moeten? Lagere hydratie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Hercul3s schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:17:

Ben nog wel op zoek naar een iets krokantere onderkant en een iets dunnere korst, welke richting zou ik dan op moeten? Lagere hydratie?
- Hydratatie verlagen naar 60 - 62%
- De manier van stretchen aanpassen zodat de rand dunner wordt.
- Temperatuur verlagen naar rond de 350 - 400 graden en de pizza in ongeveer 2 minuten bakken.
- Na het bakken pizza de eerste minuut op een rek laten afkoelen, hierdoor blijft de bodem krokanter dan op een bord of (snij)plank.
- Andere recept gebruiken, die van Vito bevat veel te veel gist en zout hierdoor krijg je plofdeeg.

Probeer eens 0,1% gist, 1,4 - 2% zout en 62% water. Deegje maken en in bulk laten rijzen totdat het 60 - 100% in volume is toegenomen. Daarna fold and stretch toepassen en in bulk 24 - 72 uur laten rijpen in de koelkast. Op de dag dat je pizza gaat bakken deeg op kamertemperatuur brengen, opbollen en 3 - 4 uur laten rijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:57
Wat voor werkbladen zijn geschikt voor pizza? In dit topic en online kom ik steevast marmer tegen. Nu heb ik een keuken met een granieten blad wat super werkt. Voor mijn volgende keuken zou ik graag keramiek (Dekton) willen. Wat zijn de ervaringen hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-08 20:32
NH_L schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:04:
Hey mensen,

Ik zie hier meer mensen over mooie ovens praten. Ik zit zelf nu te kijken naar de Gozney Arc XL. Ik vind dit echt een pareltje maar kost wel wat. Hebben jullie hier ervaring mee of adviseren jullie juist iets anders?

Ik wil sowieso op gas gaan en het liefst gas & hout. Ik heb tot nu toe met een Ooni Karu gewerkt en dat vind ik te instabiel qua temperaturen en een hoop 'gedoe' soms met al dat hout en kolen.
Toevallig nog verder gekomen in je zoektocht?
Ik heb een Karu 12G. Ben er heel tevreden over maar ben aan het denken om puur voor de grootte naar de 16 te upgraden. In eerste instantie de 12G gekocht om te zien of ik hem ook zou blijven gebruiken. Dat is nu wel heel duidelijk :)
Zelf heb ik lol aan houtskool en hout, maar wil wel weer een multifuel zodat ik iig de mogelijkheid heb om eens gas te gebruiken. Ik ben niet gebonden aan Ooni maar heb wel het idee dat het prijs/kwaliteit technisch wel een goede oven is.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
Freshouttheoven schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Succes!
Nou dat deeg met 82% hydratatie lastig te bewerken is, is een understatement. Met m'n handen lukte het niet. Met de deegschraper kon ik het wel met harde bewegingen opbollen en op spanning brengen. Maar het zakte daarna weer snel in. 😬

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Mijn tweede baksessie gehad met de Koda 16. Toch nog een paar vragen voor de experts hier.

-wat is de beste plek voor de pizza in de oven? Is dat vrij dicht bij de branders of precies het midden van de pizza in het midden van de oven?

-het draaien moet wel snel merk ik. Maar wat is snel? En draai ik 4x een kwart of beter 8x in 90-110 seconden?

-ik heb als bloem deze
En gebruik onderstaand recept. Ik rust deeg 26 uren. Bol op en rijs hierna nog 6 uren.

-beetje oké recept icm bloem?

-de pizza’s waren nog niet consistent maar wel allemaal erg lekker. Bij een Napolitaanse pizza, moet dan het deeg nog iets klefjes zijn van binnnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJ7SMsK4jw4q5PCQVmoMd4hjcK8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x2UIW4tDPqGpVYuHW2dxVY1u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4T7z2ZLDc1SNNq1L84AEGoLIeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZiBCVkhjH3cmAf7PY1LFJam.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lG0wZVRtiPT-kEXpPfQRmNJHedE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdbG8hpiosSZKKM6ENhRjkEC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevinho040
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-06 06:44
Deruxian schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:50:
Mijn tweede baksessie gehad met de Koda 16. Toch nog een paar vragen voor de experts hier.

-wat is de beste plek voor de pizza in de oven? Is dat vrij dicht bij de branders of precies het midden van de pizza in het midden van de oven?

-het draaien moet wel snel merk ik. Maar wat is snel? En draai ik 4x een kwart of beter 8x in 90-110 seconden?

-ik heb als bloem deze
En gebruik onderstaand recept. Ik rust deeg 26 uren. Bol op en rijs hierna nog 6 uren.

-de pizza’s waren nog niet consistent maar wel allemaal erg lekker. Bij een Napolitaanse pizza, moet dan het deeg nog iets klefjes zijn van binnnen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
- Probeer je pizza een beetje in het midden te lanceren, te dicht bij de brander en je korst vliegt in de fik als je een goede Napolitaanse korst hebt!

- Draai je pizza na 25-30 seconden 180 graden en daarna blijf je “werken” het liefst met een turning peel draai je de pizza vrijwel continu rond richting het vuur waar de korst nog wat bruining mag hebben.

- Bloem en recept zijn prima maar voor Napolitaanse pizza zou ik rond de 280 gram per bol gaan zitten voor een normale +- 30cm pizza! Zout mag eventueel naar 2,5 a 3% naar smaak.

- Als ik zo de foto’s zie denk ik niet dat je genoeg temperatuur in je oven / steen hebt, gebruik je een laser thermometer? (430-485 graden bij voorkeur) Eventueel een deurtje kopen dat scheelt een hoop!

- Korst moet luchtig en krokant zijn, binnenkant is ietswat “slapjes / vochtig” tegenover een Romeinse pizza.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Weer genoten van pizza met tomatensaus, geitenkaas en uitgebakken spekjes. Volgende keer een paar blaadjes ruccola proberen ipv basilicum. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WNZW88mrB4byXLJabqIBtXMEwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zHSuoWNdqocz0HDoEGbS3io.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
MennoE schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:25:
[...]

Nou dat deeg met 82% hydratatie lastig te bewerken is, is een understatement. Met m'n handen lukte het niet. Met de deegschraper kon ik het wel met harde bewegingen opbollen en op spanning brengen. Maar het zakte daarna weer snel in. 😬
Dat soort hydratie probeer ik niet eens op te bollen, gewoon kneden, in de ingevette pan/op de plaat uit laten zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online

-ik heb als bloem deze

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Als aanvulling op de rest van de tips: caputo rood is behoorlijk sterk, en mag net iets meer water hebben. 62-65% is een goede range om te beginnen. Lager krijg je beetje kauwgumtextuur is mijn ervaring. Experimenteer/oefen er lekker op los daarna. Alleen niet teveel in 1x veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

kevinho040 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:49:
[...]

- Probeer je pizza een beetje in het midden te lanceren, te dicht bij de brander en je korst vliegt in de fik als je een goede Napolitaanse korst hebt!

- Draai je pizza na 25-30 seconden 180 graden en daarna blijf je “werken” het liefst met een turning peel draai je de pizza vrijwel continu rond richting het vuur waar de korst nog wat bruining mag hebben.

- Bloem en recept zijn prima maar voor Napolitaanse pizza zou ik rond de 280 gram per bol gaan zitten voor een normale +- 30cm pizza! Zout mag eventueel naar 2,5 a 3% naar smaak.

- Als ik zo de foto’s zie denk ik niet dat je genoeg temperatuur in je oven / steen hebt, gebruik je een laser thermometer? (430-485 graden bij voorkeur) Eventueel een deurtje kopen dat scheelt een hoop!

- Korst moet luchtig en krokant zijn, binnenkant is ietswat “slapjes / vochtig” tegenover een Romeinse pizza.
toon volledige bericht
Goede tips, kan ik wat mee! Ja ik gebruik een lasertheometer, volgende keer nog iets heter laten worden dan!

@defusion goed om te weten. Ik vond het deeg al vrij droog. Ook had ik het idee dat er wat uitgedroogde plekjes opzaten terwijl het goed afgesloten in de kist zat. Ben heel wat natter deeg gewend qua bewerking met brood dus dat is mazzel;)

Maakt een wat lager zoutpercentage uit voor de structuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Deruxian schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:08:
[...]

Maakt een wat lager zoutpercentage uit voor de structuur?
Zeker.
Meer zout geeft meer structuur in de gluten, en ook meer bite in het eindresultaat.
Met heel veel zout krijg je een resultaat zo hard als steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
PheraX schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 07:19:
Wat voor werkbladen zijn geschikt voor pizza? In dit topic en online kom ik steevast marmer tegen. Nu heb ik een keuken met een granieten blad wat super werkt. Voor mijn volgende keuken zou ik graag skeramiek (Dekton) willen. Wat zijn de ervaringen hier mee?
Is skeramiek een typefout want ik ken het niet. Dekton lijkt een merk maar wat ik zo lees is het gewoon een andere variant van een hard samengesteld blad.
Heb er geen ervaring mee maar zal vast prima werken. Zelf heb ik composiet (is iets minder glad) en dat werkt ook al heel prima (zeker met een beetje olie).

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NH_L
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-06 19:31
Ronster schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:35:
[...]

Toevallig nog verder gekomen in je zoektocht?
Ik heb een Karu 12G. Ben er heel tevreden over maar ben aan het denken om puur voor de grootte naar de 16 te upgraden. In eerste instantie de 12G gekocht om te zien of ik hem ook zou blijven gebruiken. Dat is nu wel heel duidelijk :)
Zelf heb ik lol aan houtskool en hout, maar wil wel weer een multifuel zodat ik iig de mogelijkheid heb om eens gas te gebruiken. Ik ben niet gebonden aan Ooni maar heb wel het idee dat het prijs/kwaliteit technisch wel een goede oven is.
Ik ben er wel overuit dat het een Arc XL gaat worden. Die ook beter uit de test komt dan de gewonde Arc. Alleen laat mijn portomonee het niet toe :') . Misschien aan het einde van de zomer. Het nadeel is dat die dingen ook bijna niet op voorraad komen online. Dus ik zal dan de grens over moeten. Maar voordat ik het geld er voor heb, zijn we wel heel veel verder haha

Het oog wil ook wat en ik vind Gozney, echt veel mooier dan Ooni. Terwijl Ooni inderdaad ook gewoon top spul heeft. Misschien toch nog maar over nadenken |:( Er zijn verder niet heel veel Pizza ovens waar ik warm (Padoem tsss) van wordt. Dat zijn toch allemaal een beetje van die standaard Chineese ovens waar de betrouwbaarheid van het merk zich nog niet heeft kunnen tonen.

Als je toch een pizza fan bent, zou ik nu ook altijd voor een multi-fuel gaan. Zoiets komt toch altijd van pas! Ben benieuwd wanneer jij overstapt naar de 16. Als het bij mij eenmaal in m'n hoofd zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:03
Gisteren de pizzaoven weer eens aangeslingerd (Nero Burnhard met gasmodule)

Deeg volgens recept uit de Pizzabijbel gemaakt.
100% bloem
53% water
2% zout
2% olie
0,5% gist

Dit is eigenlijk het deeg dat ik altijd maak en bevalt me prima. Ik begin wel met lauwwarm water en kneed op een stenen aanrechtblad.

Aangezien ik met 2Kg bloem ging werken heeft de KitchenAid rust gehad en heb ik het volledig handmatig gekneed. Even laten rusten en daarna bollen gemaakt van ca 175Gr en deze een uurtje of 4/5 laten rusten.

Met 6 man/vrouw heerlijk van gegeten en de overgebleven bollen zijn de vriezer in gegaan voor de volgende keer.

Helaas geen foto's als ondersteunend bewijs, ik zal er de volgende keer aan denken ;)

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanFrituurpan
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-08 11:46

-ik heb als bloem deze

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik vind dit een verhelderend filmpje voor wat betreft de temperatuur, plaatsing en tijdsduur voor de koda 16.
https://yewtu.be/watch?v=JwbT-ite4x8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
NH_L schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Ik ben er wel overuit dat het een Arc XL gaat worden. Die ook beter uit de test komt dan de gewonde Arc. Alleen laat mijn portomonee het niet toe :') . Misschien aan het einde van de zomer. Het nadeel is dat die dingen ook bijna niet op voorraad komen online. Dus ik zal dan de grens over moeten. Maar voordat ik het geld er voor heb, zijn we wel heel veel verder haha

Het oog wil ook wat en ik vind Gozney, echt veel mooier dan Ooni. Terwijl Ooni inderdaad ook gewoon top spul heeft. Misschien toch nog maar over nadenken |:( Er zijn verder niet heel veel Pizza ovens waar ik warm (Padoem tsss) van wordt. Dat zijn toch allemaal een beetje van die standaard Chineese ovens waar de betrouwbaarheid van het merk zich nog niet heeft kunnen tonen.

Als je toch een pizza fan bent, zou ik nu ook altijd voor een multi-fuel gaan. Zoiets komt toch altijd van pas! Ben benieuwd wanneer jij overstapt naar de 16. Als het bij mij eenmaal in m'n hoofd zit...
De Arc XL kost zo te zien (ongeveer exact) hetzelfde als de Karu 16 met gas attachment :)
De Gozney ziet er ook imo sexier uit dan de Ooni. Maarja, enkel gas.
Ik heb iemand hier in de buurt die een nieuwe Karu 16 met gas attachment te koop heeft op Marktplaats gecontacteerd. Vraagprijs is 750 en hij wil niet lager gaan, ook al heb ik hem vriendelijk erop gewezen dat je het nieuw voor 782 kan bestellen. Had hij 100 euri van de prijs af gedaan had ik hem afgelopen zaterdag gehaald. Nu maar wachten op een leuke aanbieding, als ik in de tussentijd niet van gedachte verander :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-08 19:44
Ik zoek een gereedschap, borstel om soms wat as te verplaatsen terwijl de hout pizza oven in de fik staat.

Dus eigenlijk een pizza borstel maar die wel tegen wat hoge tempraturen kan.
In onze pizza oven valt soms wat as op de plek waar we de pizza kwijt willen.

Vorig jaar deze besteld:
https://www.bbqtime.nl/mu...DFAvqxSUeYmkaAsOXEALw_wcB

Maar die is ondertussen kapot en de haren vlogen ook in de fik.

Ik zit naar zo iets te kijken?
https://www.makro.nl/mark...yRAiX3SjoMHgaAia2EALw_wcB

Maar ik denk dat dit soort borstelharen ook niet geschikt zijn.

Moet ik dan toch gewoon het as verplaatsen met de pizza schep?
En zo borstel alleen gebruiken als de tempraturen weer wat lager zijn? Dus de volgende dag of later op de avond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
Joostje123 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:26:
Ik zoek een gereedschap, borstel om soms wat as te verplaatsen terwijl de hout pizza oven in de fik staat.

Vorig jaar deze besteld:

En zo borstel alleen gebruiken als de tempraturen weer wat lager zijn? Dus de volgende dag of later op de avond?
toon volledige bericht
Ik zou nooit zo'n borstel gebruiken. Het risico dat je zo'n metalen borstelhaartje in je keel krijgt (of nog erger) is altijd aanwezig. Heb verhalen gelezen dat mensen hiermee in het ziekenhuis belanden.
Zelf heb ik een ash scraper tool op Amazon besteld voor dit doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:45
Ronster schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:23:
[...]

De Arc XL kost zo te zien (ongeveer exact) hetzelfde als de Karu 16 met gas attachment :)
De Gozney ziet er ook imo sexier uit dan de Ooni. Maarja, enkel gas.
Ik heb iemand hier in de buurt die een nieuwe Karu 16 met gas attachment te koop heeft op Marktplaats gecontacteerd. Vraagprijs is 750 en hij wil niet lager gaan, ook al heb ik hem vriendelijk erop gewezen dat je het nieuw voor 782 kan bestellen. Had hij 100 euri van de prijs af gedaan had ik hem afgelopen zaterdag gehaald. Nu maar wachten op een leuke aanbieding, als ik in de tussentijd niet van gedachte verander :D
Ik laat mij ook niet door zo'n opmerking beïnvloeden wat betreft de vraagprijs. Het staat je vrij op een aanbieding in te gaan en de verkoper om een bod te weigeren. Overigens zou ik nu naar Rotterdam rijden want er staat een nieuwe Karu voor 475 te koop. Gasunit erbij en je bent voor 600 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Joostje123 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:26:

Vorig jaar deze besteld:

toon volledige bericht
Beginner hier, maar de keren dat er bij mij as op lag kon ik het met een paar pogingen van de pizzasteen blazen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• arcan
  • Laatst online: 27-03 07:39
Dit weekend voor de 2de keer mijn Macte Nettuno gebruikt

Deeg gemaakt met 50% hydratatie adh. van een poolish; 1 gram instant gist

Caputo Nuvola bloem

zeer tevreden van de oven, had ervoor een vroege versie van de Ooni oven op pellets die ik met gas omgebouwd had, met de elektrische oven kan je temperatuur veel beter regelen en heb je veel minder aangebrande stukken. Smaak geeft geen verschil

poolish 24u in de koelkast, op temperatuur laten komen, deegbollen gemaakt en 8 terug in de koelkast, 4u op kamertemperatuur laten komen

recept grotendeels dit gevolgd maar gecombineerd met koelkast:
YouTube: THE BEST METHOD FOR OVERNIGHT PIZZA DOUGH + Ooni Koda 16 Demo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzXeN7a2vbeLste2noRQfVEotzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwTAmCIEJnzoqiBrsKVN2bj2.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqUzO2o9pqR1VUFmI808X8--9qY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLDeubWsywOv9J0I4Hd3FtZa.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8TC2K3mmE-oDfWcAoYN-tRl3os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/034NIIFVRCDnfr5ZoHZtltja.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mVyk9HOn2VPhlX_iS2huEjKFgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVsc0I6I1TkhniX3sOTEjq6B.jpg?f=fotoalbum_large
MennoE schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:05:
[...]

Prachtige pizza! Heb je in totaal naar 50% hydratatie gebruikt?
Thx

Recept van youtube link +- gevolgd

BIGA RECIPE (The Preferment)
00 Flour, 100% – 352g (or 12 1/3oz.)
Warm Water, 65% – 228g (or 8oz.)
Dry Active Yeast - .46g (1/8 tsp.)

FINAL DOUGH RECIPE (Makes 4, 290g Dough Balls)
00 Flour, 100% – 340g (or 12 oz.)
Warm Water, 65% – 222g (or 7 3/4oz.)
Fine Sea Salt, 5% – 18g (or 2/3oz.)
Biga - 1 recipe

Ik denk ook dat de Nuvola bloem in het algemeen goede resultaten geeft, zeer luchtig

[ Voor 27% gewijzigd door arcan op 27-05-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
arcan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:46:

Caputo Nuvola bloem

zeer tevreden van de oven, had ervoor een vroege versie van de Ooni oven op pellets die ik met gas omgebouwd had, met de elektrische oven kan je temperatuur veel beter regelen en heb je veel minder aangebrande stukken. Smaak geeft geen verschil

poolish 24u in de koelkast, op temperatuur laten komen, deegbollen gemaakt en 8 terug in de koelkast, 4u op kamertemperatuur laten komen

recept grotendeels dit gevold maar gecombineer met koelkast:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
toon volledige bericht
Prachtige pizza! Heb je in totaal naar 50% hydratatie gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-08 17:46
Ronster schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:31:
[...]

Ik zou nooit zo'n borstel gebruiken. Het risico dat je zo'n metalen borstelhaartje in je keel krijgt (of nog erger) is altijd aanwezig.
Mee eens; dit soort borstels nooit gebruiken op oppervlakken waarop je ook voedsel legt.
Zelf heb ik een ash scraper tool op Amazon besteld voor dit doel.
Is dat iets als b.v. deze? https://www.amazon.nl/Met...outkachels/dp/B01N1HBWD2/
https://www.amazon.nl/Met...outkachels/dp/B01N1HBWD2/
Het lijkt me dat die op een biscotto te veel as laat liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Tikje schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:35:
[...]

Mee eens; dit soort borstels nooit gebruiken op oppervlakken waarop je ook voedsel legt.

[...]

Is dat iets als b.v. deze? https://www.amazon.nl/Met...outkachels/dp/B01N1HBWD2/
https://www.amazon.nl/Met...outkachels/dp/B01N1HBWD2/
Het lijkt me dat die op een biscotto te veel as laat liggen?
Jep, precies zoiets. Werkt prima hoor.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
Vandaag was het weer tijd voor pizza. Deeg met 64% hydratatie, Caputo Sacorosso en 10% zuurdesem (van meelgewicht) 30 uur fermentatie op kamertemperatuur. Best lang, maar ik ken mijn zuurdesemcultuur inmiddels, die is niet heel krachtig.

Solo Stove Pi Prime op 430 graden op de steen, 550graden dome, 90 seconden baktijd.

Smullen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4v9HPXIPk5TgsARpFerdqhwD-ms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIoR6kdRkL1njTzG3QqDzVsT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkNuf29xYl4tj0Kz20L66ORC1N8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7YoJIRqez06zHrbyaioQCFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-08 14:58
De pizza-ovens van Effeuno hebben nu 20% korting. Misschien kunnen we een Powerbuy doen? :9~ :9~ :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnqdFcqWtp5dk_dfVfgsS1Gv_F0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Alb4RgayRoQqw2EzULGu0GrV.webp?f=fotoalbum_large

https://www.effeuno.biz/en/landing-page-black-spring-2024/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:07
A. Qonsaides schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:18:
De pizza-ovens van Effeuno hebben nu 20% korting. Misschien kunnen we een Powerbuy doen? :9~ :9~ :9~

[Afbeelding]

Ze leveren alleen niet naar Nederland helaas. (staat er in de checkout ook niet bij, heb dat al eens nagevraagd en werd vrolijk doorverwezen naar een paar NL stores, heb hem toen maar bij Pizzastore.nl besteld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thompson
  • Laatst online: 14:54

Thompson

Beeromaniac

Oeh dat is ook interessant, ik heb eventueel wel een adres in België net over de grens waar ik het kan laten leveren, dat zou voor (bijvoorbeeld) 4 grote ovens 170€ kosten.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
Als ik er ruimte voor had in de keuken had ik denk ik wel meegedaan. Maar om nou elke keer een log apparaat van bijna 30 kilo uit de kelder te sjouwen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MennoE
Ik heb voor mijn pizzadeeg bakjes van Babadoh gekocht. Daarin kan je deegbollen los van elkaar laten rijzen. Ik merkte namelijk met deegkratten dat die vaak niet luchtdicht waren, dat het deeg aan elkaar en aan de wand ging plakken en dat als ik semola erover deed, dit ging klonteren waardoor op de laatste deegbol harde stukjes zaten. Met die Babadoh bakjes heb je dat allemaal niet.

Vandaag heb ik ze voor het eerst gebruikt en ze bevallen mij heel goed. Handzamer dan een deegkrat (ik heb een heel klein aanrecht), de bollen blijven mooi vochtig en het deeg komt er rond uit. Wel vind ik ze iets aan de kleine kant. Ze hebben een inhoud van 600 ml. Mijn deegbollen van 250 gram kwamen tegen de onderkant van de deksel aan en gingen daar wat aan plakken. Volgende keer daar ook maar wat olijfolie op smeren.

Ik heb een hydratatie van 56% gebruikt en 25% tipo 1 bloem. Was heel lekker! Goede krokante korst en stevige bodem. Volgende keer probeer ik denk ik wat minder tipo 1, namelijk 20 of 15%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XskqsZOfCgJOMfFcKcm96fBS1GA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6r6qGVgFwTX5E7XPUIhE6Cy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-WqX73XgVSAjcIal5YCSks7HoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TPC8wLdAkoeqjjTonLRBmtd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QItZDZkDqAVxB1OZAfAJcs09TE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axnQt3j8UgLJeJ9IlgGVnYLo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
arcan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:46:

Caputo Nuvola bloem

recept grotendeels dit gevolgd maar gecombineerd met koelkast:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[...]

Thx

Recept van youtube link +- gevolgd

BIGA RECIPE (The Preferment)
00 Flour, 100% – 352g (or 12 1/3oz.)
Warm Water, 65% – 228g (or 8oz.)
Dry Active Yeast - .46g (1/8 tsp.)

FINAL DOUGH RECIPE (Makes 4, 290g Dough Balls)
00 Flour, 100% – 340g (or 12 oz.)
Warm Water, 65% – 222g (or 7 3/4oz.)
Fine Sea Salt, 5% – 18g (or 2/3oz.)
Biga - 1 recipe

Ik denk ook dat de Nuvola bloem in het algemeen goede resultaten geeft, zeer luchtig
toon volledige bericht
Leuk om te lezen van een andere Nettuno bezitter!

Tevreden?
Ik redelijk. De bakkwaliteit is perfect, maar de bouwkwaliteit is middelmatig. Hier heeft 1 thermostaatlampje het reeds begeven. De pizza's smaken er niet minder door gelukkig.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kevinho040
MennoE schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:46:
Ik heb voor mijn pizzadeeg bakjes van Babadoh gekocht. Daarin kan je deegbollen los van elkaar laten rijzen. Ik merkte namelijk met deegkratten dat die vaak niet luchtdicht waren, dat het deeg aan elkaar en aan de wand ging plakken en dat als ik semola erover deed, dit ging klonteren waardoor op de laatste deegbol harde stukjes zaten. Met die Babadoh bakjes heb je dat allemaal niet.

Vandaag heb ik ze voor het eerst gebruikt en ze bevallen mij heel goed. Handzamer dan een deegkrat (ik heb een heel klein aanrecht), de bollen blijven mooi vochtig en het deeg komt er rond uit. Wel vind ik ze iets aan de kleine kant. Ze hebben een inhoud van 600 ml. Mijn deegbollen van 250 gram kwamen tegen de onderkant van de deksel aan en gingen daar wat aan plakken. Volgende keer daar ook maar wat olijfolie op smeren.

Ik heb een hydratatie van 56% gebruikt en 25% tipo 1 bloem. Was heel lekker! Goede krokante korst en stevige bodem. Volgende keer probeer ik denk ik wat minder tipo 1, namelijk 20 of 15%

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
De bakken trekken inderdaad krom en/of zijn al krom bij aanschaf merk ik ook helaas heb er zelf 3. Ikea heeft hier ook mooie bakjes voor, een paar maanden geleden gekocht n.a.v. een tip van een ander forumlid! Hier leg ik mijn bal op de deksel waardoor het bakje eigenlijk ondersteboven wordt gebruikt heel handig! https://www.ikea.com/nl/n...-rond-kunststof-00359145/

Zelf ook maar weer eens gehobbyd, Cuoco bloem 24u KT. Zijn er overigens leden die (super) Nuvola verkiezen boven Cuoco? Wou laatst een zak kopen maar was helaas uitverkocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrAENJ9CTi86X6F116ja6qdhX28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVcZ5l6KAPxpnRvyYTIhG0Ln.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLyw9L-CyT1H5tPWdyk866W3twc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q24Rnw0GalR0A2X5LyxWbhi0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdRhbbWE5jidRcyXPHqzThx9b0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tBg2IMlJN6fhTgcHwk0939r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tikje
  • Laatst online: 14-08 17:46
ZO hoort een pizza er wat mij betreft uit te zien. Mooi gerezen luchtige korst, donkerbruine spots i.p.v. zwart, niet overcooked, perfect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

kevinho040 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:07:
[...]

De bakken trekken inderdaad krom en/of zijn al krom bij aanschaf merk ik ook helaas heb er zelf 3. Ikea heeft hier ook mooie bakjes voor, een paar maanden geleden gekocht n.a.v. een tip van een ander forumlid! Hier leg ik mijn bal op de deksel waardoor het bakje eigenlijk ondersteboven wordt gebruikt heel handig! https://www.ikea.com/nl/n...-rond-kunststof-00359145/

Zelf ook maar weer eens gehobbyd, Cuoco bloem 24u KT. Zijn er overigens leden die (super) Nuvola verkiezen boven Cuoco? Wou laatst een zak kopen maar was helaas uitverkocht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Mooi! Wat zijn je precieze rijstijden etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
kevinho040 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Mooie pizza! In welke oven heb je deze zo mooi gebakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinho040
Tikje schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:41:
[...]

ZO hoort een pizza er wat mij betreft uit te zien. Mooi gerezen luchtige korst, donkerbruine spots i.p.v. zwart, niet overcooked, perfect!
Dankjewel! _/-\o_ Zo denk ik er ook over. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinho040
Deruxian schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:16:
[...]

Mooi! Wat zijn je precieze rijstijden etc?
Stuur maar een DM heb voor een ander lid ook foto’s, filmpjes etc gemaakt mocht dat nodig zijn. Rijstijden:
- Bloem / ingrediënten door elkaar mengen lichtjes en 1 uur laten rusten
- Na 1 uur goed kneden / stretch en fold toepassen en vervolgens 24 uur op kamertemperatuur laten rijzen in bulk.
- Na 24 uur opbollen in porties van 280 gram en 4-5 uur laten rusten en bakken maar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_oQH13IWlihU14c9BUBZpCsWVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l53qIhrr2ITqhDnNAIsmywZf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q53Eyngth2ep8khKZ-mtrf1J0HM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jq78cKE0edBg64Y57hkpGaA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWOxB3ffYMiOHGxYzuqm_x57e2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEmVnrnzbJWOKvLE8LU4yjzt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door kevinho040 op 29-05-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinho040
Gumball schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:26:
[...]

Mooie pizza! In welke oven heb je deze zo mooi gebakken?
Deze had ik gebakken in de Effeuno N3 vanwege het slechte weer, normaal gebruik ik de Koda 16 inch met deur, dat is wel wat meer werken om hem zo te krijgen vanwege de L brander.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@kevinho040 waarom per DM? Kan je hier niet niet gewoon delen wat je gedaan hebt, dan heeft iedereen er profijt van. (desnoods in mo-tags) :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woodynederl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10-08 11:40
Terrie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:23:
Ik heb na veel lezen in dit topic een koda 12 aangeschaft. Jammer genoeg blijkt dit een frans model te zijn. De gamma kon mij niet helpen met de aansluiting, iemand ideen wat ik moet kopen om dit op een NL gasfles aan te sluiten? [Afbeelding]
Ik heb (blijkt nu) ook een frans model gekocht op marktplaats. Op dezelfde manier opgelost als jij door een 1/2 duims slangpilaar aan te schaffen. Ik heb alleen nu het probleem dat de vlammen niet willen blijven branden na een tiental seconden. Kan dit komen door het feit dat dit model 37 mbar wilt ontvangen en ik er een 30 mbar gasdrukregelaar op heb zitten? Heb jij gewoon een 30 mbar gasdrukregelaar gebruikt of er een franse (en dus 37 mbar) voor gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:52
Dit weekend ook weer pizza op het menu. Nu maak ik deeg normaal ruim vantevoren en laat het rijpen in de koelkast. Percentage gist is dan 0,2%.

Nu kan ik zaterdagochtend pas deeg maken. Ik twijfels of ik meer gist moet gebruiken. Bloem is Dallagiovanna napoletana en instant gist.

Wil om 9.00 uur deeg maken, dan 2 uur bulkrijs. Na 2 uur opbollen en dan bollen laten rijzen tot uurtje of 17.00/17.30. Buiten koelkast uiteraard.

Is 0,2% genoeg, of liever iets meer bijv. 0,5%? Moet ik dan ook lauwwarm water gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzy
  • Laatst online: 12:08
Meer gist is niet beter, komt met minder ook goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
Highfive95 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:51:
Dit weekend ook weer pizza op het menu. Nu maak ik deeg normaal ruim vantevoren en laat het rijpen in de koelkast. Percentage gist is dan 0,2%.

Nu kan ik zaterdagochtend pas deeg maken. Ik twijfels of ik meer gist moet gebruiken. Bloem is Dallagiovanna napoletana en instant gist.

Wil om 9.00 uur deeg maken, dan 2 uur bulkrijs. Na 2 uur opbollen en dan bollen laten rijzen tot uurtje of 17.00/17.30. Buiten koelkast uiteraard.

Is 0,2% genoeg, of liever iets meer bijv. 0,5%? Moet ik dan ook lauwwarm water gebruiken?
Even je data invoeren in PizzApp, die rekent het voor je uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:29

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
woodynederl schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Ik heb (blijkt nu) ook een frans model gekocht op marktplaats. Op dezelfde manier opgelost als jij door een 1/2 duims slangpilaar aan te schaffen. Ik heb alleen nu het probleem dat de vlammen niet willen blijven branden na een tiental seconden. Kan dit komen door het feit dat dit model 37 mbar wilt ontvangen en ik er een 30 mbar gasdrukregelaar op heb zitten? Heb jij gewoon een 30 mbar gasdrukregelaar gebruikt of er een franse (en dus 37 mbar) voor gehaald?
Is dit niet gewoon de standaard beveiliging die inslaat normaal? Ik heb wel eens op een feestje gehad waar de brander kapot was dat deze ook na een 30 sec elke keer uitviel. Zit er bij de brander (aan de binnenkant) alles ook goed? (ff snel gegoogled en dan kom ik hier uit) https://www.reddit.com/r/..._turns_on_after_ignition/
Iets met die temperatuur sensor die de automatisch beveiliging misschien inschakeld.

Ik heb destijds wel deze gebruikt; https://www.amazon.nl/gp/...itle_o05_s00?ie=UTF8&th=1

Naar mijn inziens zal een lagere mbar alleen zorgen voor minder hoge vlammen. Je kunt dit beoordelen door na het starten in de oven te kijken, gaan de vlammen netjes tegen het dak aan?

Vorige week pizza’s gemaakt, maar iemand had de vaatwasser aangezet terwijl de deegkrat er boven stond. Resultaat was dat de temperatuur te hoog werd in de deegkracht en de bollen omhoog waren geschoten :F Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gWHYAqUtlt9ZyWp_K09IK05Hp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7H2g1fFijpwU9Fxq7T3cock.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcXIvqEX0mDhh9E8_C0-SU6iM90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAgsKPmwifyEfZstMDDXQVwA.jpg?f=fotoalbum_large

Ook nog een leuke foto van de XXL San Marzano tomaten:)

[ Voor 27% gewijzigd door Terrie op 31-05-2024 09:30 ]

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:52
Doomedahab schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:46:
[...]
Even je data invoeren in PizzApp, die rekent het voor je uit
Die kende ik nog niet. App geeft 0,4 % aan. Laten we dat maar proberen. :) Komt vast goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Highfive95 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:38:
[...]

Die kende ik nog niet. App geeft 0,4 % aan. Laten we dat maar proberen. :) Komt vast goed.
Als je denkt dat het te hard gaat, gewoon even in de koelkast. Gaat het te langzaam? Dan een bak met warm water eronder. Het is misschien een beetje vloeken, maar het werkt wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
woodynederl schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Ik had hier ook last van bij mijn Koda 12 (wel een Nederlands model). Contact gehad met Ooni, moest wat video's sturen van het probleem. De hele oven werd daarna in z'n geheel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 12:22
Blijkbaar gaat instant gist ook over de datum :D Ondanks luchtdicht verpakt
Ik vond dat mn bollen niet meer goed omhoog kwamen, denk koop eens een nieuw zakje en waarempel overheerlijke napolitanas weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
alki schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:16:
Blijkbaar gaat instant gist ook over de datum :D Ondanks luchtdicht verpakt
Ik vond dat mn bollen niet meer goed omhoog kwamen, denk koop eens een nieuw zakje en waarempel overheerlijke napolitanas weer.
Absoluut!
Ik koop ook alleen nog maar die kleine 7g zakjes van de supermarkt. Kan ik alsnog een paar keer mee doen, maar bij twijfel trek je gewoon een nieuw zakje open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

defusion schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:30:
[...]

Absoluut!
Ik koop ook alleen nog maar die kleine 7g zakjes van de supermarkt. Kan ik alsnog een paar keer mee doen, maar bij twijfel trek je gewoon een nieuw zakje open.
Ik koop deze bij de Jumbo; https://www.jumbo.com/pro...bakkersgist-42g-221232STK

Vind ik fijner werken dan instant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Die instantgist, hoe lang blijft dat na openen eigenlijk goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Laatst online: 15:38
Deruxian schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:00:
Die instantgist, hoe lang blijft dat na openen eigenlijk goed?
Kort, +/- 10 dagen. Maar volgens mij kan je het invriezen (al zou ik voor die 25 cent de moeite niet nemen), en je moet ongeveer 3 keer zoveel verse gist gebruiken dan instant poeder gist. Dus gaat wel sneller op.

Ik gebruik ook altijd die van de Jumbo.

[ Voor 6% gewijzigd door iketot op 31-05-2024 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:10
iketot schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:15:
[...]

Kort, +/- 10 dagen. Maar volgens mij kan je het invriezen, en je moet ongeveer 3 keer zoveel verse gist gebruiken dan instant poeder gist. Dus gaat wel sneller op.

Ik gebruik ook altijd die van de Jumbo.
Bij mij gaat de gist in een goed afsluitbaar potje in de koelkast. Afgesloten, donker en koud. Ik merk geen achteruitgang, zelfs niet na meer dan een maand. Ik bak er ook regelmatig brood mee, en het gaat eigenlijk altijd goed.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Read-1st
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-07 14:18
NH_L schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:36:
[...]

ik zit hier zelf ook voor te kijken.. ik lees steeds dat ze uitverkocht zijn of niet naar NL verzenden maar deze is toch gewoon op voorraad? (lijkt er ook op dat ze gewoon naar NL verzenden)

https://eu.gozney.com/products/arc-xl

Of deze... https://pizza1.de/gozney-...s-pizzaofen-gasofen?c=402

misschien zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
A. Qonsaides schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:18:

[Afbeelding]

Beetje jammer dat ze niet naar Nederland verzenden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NH_L
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-06 19:31
Read-1st schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:21:
[...]

ik zit hier zelf ook voor te kijken.. ik lees steeds dat ze uitverkocht zijn of niet naar NL verzenden maar deze is toch gewoon op voorraad? (lijkt er ook op dat ze gewoon naar NL verzenden)

https://eu.gozney.com/products/arc-xl

Of deze... https://pizza1.de/gozney-...s-pizzaofen-gasofen?c=402

misschien zie ik iets over het hoofd?
Dat klopt, ze zijn naar mijn idee ook steeds uitverkocht geweest. Nu voor het eerst zijn dus weer op voorraad in Europa. Alleen maar mooi! Ik heb helaas er nog geen budget voor vrij gemaakt. Anders komt die er zeker aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 21:37
Conteaster schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Ik had hier ook last van bij mijn Koda 12 (wel een Nederlands model). Contact gehad met Ooni, moest wat video's sturen van het probleem. De hele oven werd daarna in z'n geheel vervangen.
Zelfde verhaal hier, blijkbaar zijn er wat FR Ooni's in een partij opgedoken en op MP gezet. Ik heb een 37mbar gasdrukregelaar gehaald en alles werkt zoals het zou moeten. Slangpilaar is inderdaad ook nodig, deze had de camping winkel.

Link Amazon 37mbar: https://www.amazon.nl/BRA...7938239d4b0fea2065d77d369

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:43
Ik ben hier op vakantie-adresje en net voordat we vertrokken redelijk spontaan bedacht om pizza's te maken. Op zich wel alle spullen mee (ooni pizza-oven enzo).

Morgen pizza's bakken. Volgens ooni-app nu pizza-deeg gemaakt.

Dat wilde ik tot morgenochtend in koelkast laten staan (als één grote bol). En dan rond 10u 's ochtends opbollen en laten rijzen om dan voor het avondeten te bakken.

Werkt dat? Of moeten ze ook al als bolletjes in de koelkast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MennoE
Raymond schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:37:
Ik ben hier op vakantie-adresje en net voordat we vertrokken redelijk spontaan bedacht om pizza's te maken. Op zich wel alle spullen mee (ooni pizza-oven enzo).

Dat wilde ik tot morgenochtend in koelkast laten staan (als één grote bol). En dan rond 10u 's ochtends opbollen en laten rijzen om dan voor het avondeten te bakken.

Ja dat werkt zeker. Dat doen heel veel mensen standaard zo, waaronder ik. Mijn ervaring is dat je dan op de uiteindelijke pizzabollen ook meer spanning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Raymond schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:37:

Als je ze uit de koelkast haalt wel eerst op temperatuur laten komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:43
Terrie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:41:
[...]

Als je ze uit de koelkast haalt wel eerst op temperatuur laten komen!
Voor het opbollen bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Raymond schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:42:
[...]

Voor het opbollen bedoel je?
Yes! Hoe lang de tijd ze nodig hebben om tot de juiste grootte te komen ligt aan je gist %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb over 2 weken een feestje waar naast 10 kinderen ook een aantal ouders (man of 10) komen voor een pizza en borrel. Nu kan ik pizza's bestellen maar zelf maken is veel leuker en daar wil ik best een Ooni voor kopen (ik zocht nog een aanleiding, nou, dit is hem :P ) Omdat je volgens de gegevens snel kunt bakken (60 seconden?) denk ik met een goede mise en place in rap tempo pizza's op tafel te krijgen. Dus kant en klare deegbollen van de Sligro en alle ingrediënten bij de hand en waar mogelijk alles op voorhand voorbereiden. Heeft iemand hier dit wel eens eerder gedaan, voor een grotere groep pizza's maken?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MennoE
Wokschotel schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:43:
Ik heb over 2 weken een feestje waar naast 10 kinderen ook een aantal ouders (man of 10) komen voor een pizza en borrel. Nu kan ik pizza's bestellen maar zelf maken is veel leuker en daar wil ik best een Ooni voor kopen (ik zocht nog een aanleiding, nou, dit is hem :P ) Omdat je volgens de gegevens snel kunt bakken (60 seconden?) denk ik met een goede mise en place in rap tempo pizza's op tafel te krijgen. Dus kant en klare deegbollen van de Sligro en alle ingrediënten bij de hand en waar mogelijk alles op voorhand voorbereiden. Heeft iemand hier dit wel eens eerder gedaan, voor een grotere groep pizza's maken?
Een pizzaoven kopen is zeker een aanrader! Je plan lijkt mij alleen wel vrij ambitieus. Een Ooni kan 500 graden bereiken, op welke temperatuur je een Napolitaanse pizza in ongeveer 90 seconden afbakt. De pizzasteen heeft dan alleen een groot deel van z'n warmte afgeven, en heeft denk ik wel 5 minuten nodig om weer op temperatuur te komen. Daarbij komt dat de bollen van de Sligro niet Napolitaans zijn, zodat als je ze op 500 graden afbakt, ze flink zullen verbranden. Dat risico geldt temeer als je nog geen ervaring hebt met pizzabakken. Los van het bakken moet je ook rekening houden met het deeg uit de krat halen, het deeg vormen, het deeg beleggen, op de schep krijgen, in de oven lanceren en in de oven tijdig draaien. Het is geen hogere wiskunde, maar het viel mij in het begin wel tegen. Veel van die technieken vereisen een zekere mate van ervaring. Als ik nu pizza's bak voor een gezelschap besteed ik makkelijk 10 minuten totaal per pizza. Vergeet ook niet dat er dingen fout kunnen gaan. Pizza's die scheuren op de steen waardoor je niet alleen je pizza kwijt bent, maar de steen ook helemaal vies is door gesmolten kaas, pizzadeeg dat aan een te warme pizzaschep blijft kleven, teveel semola op de schep waardoor de boel verbrandt etc. Het is overigens ook niet echt gezellig als je drie uur aan het bakken bent terwijl je bezoek hebt.

Ik heb zelf met de jaren geleerd dat ik als ik bezoek krijg, ik alleen recepten bereid die ik goed ken. Dat scheelt met alle andere party stress en de kans is het grootst dat je een lekkere maaltijd kunt voorschotelen.

Een makkelijker alternatief is dat je kant en klare bodems koopt. Dar kan bijvoorbeeld bij Van Lemmen. Ik weet alleen niet hoe lekker die zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
MennoE schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:38:
[...]

Een pizzaoven kopen is zeker een aanrader! Je plan lijkt mij alleen wel vrij ambitieus. Een Ooni kan 500 graden bereiken, op welke temperatuur je een Napolitaanse pizza in ongeveer 90 seconden afbakt. De pizzasteen heeft dan alleen een groot deel van z'n warmte afgeven, en heeft denk ik wel 5 minuten nodig om weer op temperatuur te komen. Daarbij komt dat de bollen van de Sligro niet Napolitaans zijn, zodat als je ze op 500 graden afbakt, ze flink zullen verbranden. Dat risico geldt temeer als je nog geen ervaring hebt met pizzabakken. Los van het bakken moet je ook rekening houden met het deeg uit de krat halen, het deeg vormen, het deeg beleggen, op de schep krijgen, in de oven lanceren en in de oven tijdig draaien. Het is geen hogere wiskunde, maar het viel mij in het begin wel tegen. Veel van die technieken vereisen een zekere mate van ervaring. Als ik nu pizza's bak voor een gezelschap besteed ik makkelijk 10 minuten totaal per pizza. Vergeet ook niet dat er dingen fout kunnen gaan. Pizza's die scheuren op de steen waardoor je niet alleen je pizza kwijt bent, maar de steen ook helemaal vies is door gesmolten kaas, pizzadeeg dat aan een te warme pizzaschep blijft kleven, teveel semola op de schep waardoor de boel verbrandt etc. Het is overigens ook niet echt gezellig als je drie uur aan het bakken bent terwijl je bezoek hebt.

Ik heb zelf met de jaren geleerd dat ik als ik bezoek krijg, ik alleen recepten bereid die ik goed ken. Dat scheelt met alle andere party stress en de kans is het grootst dat je een lekkere maaltijd kunt voorschotelen.

Een makkelijker alternatief is dat je kant en klare bodems koopt. Dar kan bijvoorbeeld bij Van Lemmen. Ik weet alleen niet hoe lekker die zijn.
toon volledige bericht
Eens dat het erg ambitieus is om zonder enige ervaring gelijk te beginnen met 20 pizza’s bakken.
Zeker aan te raden om dus eerst wat ervaring op te doen.

Verder vind ik pizza’s bakken voor een feestje juist ideaal, bezoek vind het vaak erg interessant en er is altijd wel iemand die wil helpen bodems vormen en beleggen.
Het helpt ook om de pizza’s na bereiding gewoon in kleine punten te snijden en uit te delen, dan heeft iedereen al snel wat te eten en gaat de druk er ook een beetje af om snel te moeten bakken.

Verder wel rekening mee houden dat je tussen de pizza’s door wel weer even op moet warmen, maar met bovenstaande in acht is dat vaak niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ik ben net begonnen met bakken in de Ooni Karu 12 op hout en moet zeggen dat de leercurve mij ook wat tegen viel. Ik zou in de week voorafgaand 2 a 3x bijv 2 pizza’s bakken, dan weet je hoe het proces gaat zijn.

De deegbollen van de Sligro heb ik wel eens gezien bij een feestje, werden ook in de pizza oven afgebakken, dus het kan wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:57
Yaay schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:08:
[...]

Eens dat het erg ambitieus is om zonder enige ervaring gelijk te beginnen met 20 pizza’s bakken.
Zeker aan te raden om dus eerst wat ervaring op te doen.

Verder vind ik pizza’s bakken voor een feestje juist ideaal, bezoek vind het vaak erg interessant en er is altijd wel iemand die wil helpen bodems vormen en beleggen.
Het helpt ook om de pizza’s na bereiding gewoon in kleine punten te snijden en uit te delen, dan heeft iedereen al snel wat te eten en gaat de druk er ook een beetje af om snel te moeten bakken.

Verder wel rekening mee houden dat je tussen de pizza’s door wel weer even op moet warmen, maar met bovenstaande in acht is dat vaak niet zo erg.
Helemaal eens met dit advies. Paar jaar terug voor de verjaardag van mijn dochter (12 kids) ook pizza's staan te bakken, weliswaar op een kamado. Let wel dat voor 20 man pizza's maken erg veel is. Heb de pizzabollen van de sligro gebruikt en dat ging prima. Je moet alles bij elkaar inderdaad wel rekenen op een 10 minuten per pizza. Maar dat was geen probleem. Kinderen vinden het leuk om mee te helpen en voor de rest vermaken ze zichzelf prima op zo'n feestje. Heb toen alles bij elkaar 10 pizza's gemaakt. Kan dus wel zijn dat het voor 20 man een avondvullend programma wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-08 19:52
Heb ik twee, drie keer gedaan voor een feest(je), elke keer met een bolletje of 10-12. Ik had de kamado op standje bloedheet, en dan is een pizza in 3 minuten wel klaar. Daarnaast de gewone oven in de keuken ook op pizzastand gezet. Op die manier was het wel lekker doorwerken. De eerste keer had ik bollen van de Sligro, het is alweer een tijdje geleden maar ik meen dat ik ze wat elastisch vond. De laatste keren, vorige maand, heb ik daarom zelf bollen gemaakt.
Je kunt trouwens prima de kinderen + ouders een pizza laten delen, dan heeft iedereen wel snel iets te eten, en kunnen ze eventueel een tweede keer nemen. Sommige kinderen eten een hele pizza, anderen gaan na een halve liever weer trampoline springen en die hoor je er niet meer over, dus zonde om daar een hele pizza voor te maken.
Oh, ik had op de pizzacursus van Teest (die werd hier in het forum ook ooit eens aanbevolen, imo terecht), geleerd dat je een eventuele restant pizzadeeg in smalle repen in de frituur kunt mieteren (ik had ze gebakken in de koekenpan in een laagje olie, ging ook goed), daarna tossen met een eetlepel kristalsuiker, en besprenkelen met wat warme nutella. Met zo'n toetje maak je vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:13
Bicky schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:17:
houten schep doet bij mij wonderen, en kost niet veel. heb er 6 van triplex gekocht bij bol.com
ook altijd eerst keer schudden voor je hem de oven inschuift en kijken of hij los ligt.
mocht dit niet zo zijn hoekje (lastig bij ronde pizza) opheffen en even onder blazen zo komt hij normaal mooi los
Weet je nog welke dat was? Ik kan het niet zo snel vinden op bol.com.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:21
c-nan schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:11:
[...]

Weet je nog welke dat was? Ik kan het niet zo snel vinden op bol.com.
Bekijk Inno Cuisinno - Pizzaschep - hout - 30 cm op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik doe de laatste 6 jaar een keer of 4 a 5 per jaar voor een groep van 20 tot 40 man pizza's bakken.
Mensen en zeker kinderen vinden dit erg leuk, zeker als ze ook zelf mogen meehelpen en bakken.
Maar 2 weken is wel ambitieus als je nog geen pizza oven hebt, maar met een beetje oefening en goede wil wel te doen.

Een aantal tips:
- Ga de komende 2 weken al een paar keer pizza's maken, desnoods 2 keer zo veel als je kunt eten, de volgende dag zijn ze koud of opgewarmd ook nog lekker voor de lunch of deel uit aan buren ;)
- Hou het weer goed in de gaten de dagen ervoor en zorg voor een alternatief als je niet droog kan staan bakken.
- Zorg dat je naast pizza ook andere hapjes en snacks hebt
- Dan heb je ook niet een pizza per persoon nodig, meestal bak ik er tussen de 8 en 16 voor een groep van 20 tot 40 mensen.
- De meeste mensen en zeker kinderen houden niet van exotische pizza's en hebben het liefst gewoon een margherita of een pizza met salami. Begin met deze pizza's en maak daar iets meer van en tussendoor ook wat andere varianten.
- Pizza hawai vinden ook heel veel mensen lekker en brengt wat leven in de tent door de discussies of dit wel of niet kan ;)
- Reken tussen de 5 en 10 minuten per pizza, zeker als je tussendoor wilt kletsen of als kinderen (maar ook wel eens volwassenen) mee gaan helpen.
- Pizzaoven op gas maakt je bakplezier een stuk hoger door de consistentie van warmte en minder druk te maken om de temperatuur goed te houden (en je kan de vlam iets makkelijk weer lekker hoog tussen de pizza's zetten om de steen weer goed op te warmen.
- Kletsen tijdens het bakken is lastig. Bij 500 graden is het verschil tussen een goede korst en een zwarte korst minder dan 5 seconden ;)
- Sinds ik een pizza oven met roterende steen heb, bak ik een heel stuk relaxter voor grotere groepen en kan ik ook makkelijker tijdens het bakken praten met anderen doordat ik de eerste minuut sowieso niets meer met de pizza hoeft te doen.
- Bewaar minimaal 2 bollen voor een Nutella pizza zoals in de Pizzabijbel staat. De kinderen gaan je aanbidden en de huwelijksaanzoeken van vrouwen en mannen vliegen je om de oren. Recept hieronder.
- Als je genoeg bollen hebt kan je aan het begin ook nog wat "brood" maken. Recept hieronder.

Nutella pizza recept:
2 bollen deeg op elkaar plat uitrollen. Zorgen dat midden even dik is als de rand. Met een vork gaatjes prikken over de hele pizza om te voorkomen dat het een bal wordt tijdens het bakken.
Op iets lagere temperatuur bakken dan de pizza's. Bakken tot deze begint te kleuren.
Snij hem open. Beleg een kant met een dikke laag Nutella. Leg de bovenkant er weer op en weer even terug in de oven.
Daarna in veel stukken snijden en met ruim poedersuiker bestrooien en uitdelen met een servertje.

"Brood" recept:
1 bol deeg plat uitrollen/stretchen en zorgen dat deze even dik is overal. Over de hele bodem gaatjes prikken met vork. Wat olijfolie erop, beetje kaas (Parmigiano Reggiano) en matig zout erop. Bakken tot bijna klaar is. Dan eruit en beetje knoflookpoeder, uienpoeder en gedroogde oregano (of zoutloze italiaanse kruidenmix) erop en nog even 15 a 30 seconden terug in de oven. In stukken snijden (veel kleiner dan een pizza punt) en klaar voor serveren.

Veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Allemaal bedankt voor de reacties. Mijn conclusie is dat het te ambitieus is om van 0 naar 30 man pizza bakken in 2 weken onder de knie te krijgen, ook al omdat ik de komende 2 weken te weinig tijd heb om te oefenen. Dus ik ga jullie tips aandachtig lezen en het langzaam op te bouwen. Mooi excuus om toch die pizza oven te kopen en de komende weken buiten veel pizza te gaan eten :P

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-08 11:15
Gisteren ook weer pizza gemaakt op m'n Koda 16. Vrijdag begonnen met de poolish, zaterdag het deeg gemaakt en zondagmiddag opbollen dan nog een uurtje of 2 laten op kamertemperatuur laten staan. Ik heb nu bollen van rond de 320 gram gemaakt, hiermee krijg ik een mooi formaat pizza. Totaal gebruik ik hier 666 gram bloem voor met 466 gram water (70% hydratatie).

Ik merk dat door de poolish er veel meer smaak aan de bodem zit dan zonder poolish. Hiervoor maakte ik het deeg altijd 1 dag van te voren en dat gaf wel eens wisselende resultaten, met een poolish is het resultaat altijd top en eigenlijk is het ook veel makkelijker te maken.

Gebruikte bloem is Caputo Cuoco (chef). Verder de pizza's gemaakt met San Marzano tomatensaus (Mutti), Fior di Latte Mozzarella en parmaham.

De pizza op de foto mist de parmaham, had geen foto gemaakt en dit was de laatste van de 3. Die bak ik af, en haal ik er net iets eerder uit. Dan de parmaham erop, afkoelen en ingepakt in als-folie de vriezer in. Die krijgt m'n zusje altijd, even in de oven en je hebt weer een heerlijke pizza!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmDS6_jNVS4d1goio-W99DWqooU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FkyUw3afPoFkFz4YqJ56Lea.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cehaKT1UTwtVuUN6T1rlaW5g6gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrLF7HkokkX9pz9B6Mjuh4G4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvurvrUb-3cDWPApM-3HMwahN9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yESZPXNyIE9qHxrnHeh0YsRv.jpg?f=fotoalbum_large

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-08 09:18
Deze houten scheppen kocht ik ook inderdaad.

Heb nu al enkele jaren de ooni fyra en een half jaar terug heb ik deze omgebouwd naar gas.
Na enkele malen te bakken op gas dit weekend terug keer op pellets pizza maken (want de gasfles zat nog bij het kampeermateriaal.)

Ik vind het bakken op gas alvast veel fijner. temperatuur is hoger en minder afhankelijk van wind.
Moet ook niet meer bijvullen met gas en opletten dat de pellets wel mooi naar beneden zakken.
Op gas is dus gewoon handig en minder gedoe.

De ombouw van de fyra hield ook niet veel in. 2 gaatjes boren, draad intappen en gas module ooni karu 12 erin schuiven.
https://eu.ooni.com/produ...er?variant=18887677182019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Marcusso doe eens een 72 uur cold ferment. Nog meer smaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bicky schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:33:
[...]

Deze houten scheppen kocht ik ook inderdaad.

Heb nu al enkele jaren de ooni fyra en een half jaar terug heb ik deze omgebouwd naar gas.
Na enkele malen te bakken op gas dit weekend terug keer op pellets pizza maken (want de gasfles zat nog bij het kampeermateriaal.)

Ik vind het bakken op gas alvast veel fijner. temperatuur is hoger en minder afhankelijk van wind.
Moet ook niet meer bijvullen met gas en opletten dat de pellets wel mooi naar beneden zakken.
Op gas is dus gewoon handig en minder gedoe.

De ombouw van de fyra hield ook niet veel in. 2 gaatjes boren, draad intappen en gas module ooni karu 12 erin schuiven.
https://eu.ooni.com/produ...er?variant=18887677182019
Klinkt interessant aangezien ik eigenlijk de pellets altijd maar gedoe vind. De ene keer brandt het heel erg heet. Andere keer beetje lauw met zeer veel rook ontwikkeling. En midden in een woonwijk vind ik dat niet handig (vorig keer al klagende buren). Hierdoor steek ik hem minder vaak aan dat gewild.

Maar wat me opviel: https://eu.ooni.com/produ...er?variant=39575192141891
(Ik heb de ooni 3)
"Can ONLY be used with the oven door off the oven"
Dus de voorkant moet open blijven? wtf...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Recrush
barber schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:10:
[...]
Nutella pizza recept:
2 bollen deeg op elkaar plat uitrollen. Zorgen dat midden even dik is als de rand. Met een vork gaatjes prikken over de hele pizza om te voorkomen dat het een bal wordt tijdens het bakken.
Op iets lagere temperatuur bakken dan de pizza's. Bakken tot deze begint te kleuren.
Snij hem open. Beleg een kant met een dikke laag Nutella. Leg de bovenkant er weer op en weer even terug in de oven.
Daarna in veel stukken snijden en met ruim poedersuiker bestrooien en uitdelen met een servertje.

"Brood" recept:
1 bol deeg plat uitrollen/stretchen en zorgen dat deze even dik is overal. Over de hele bodem gaatjes prikken met vork. Wat olijfolie erop, beetje kaas (Parmigiano Reggiano) en matig zout erop. Bakken tot bijna klaar is. Dan eruit en beetje knoflookpoeder, uienpoeder en gedroogde oregano (of zoutloze italiaanse kruidenmix) erop en nog even 15 a 30 seconden terug in de oven. In stukken snijden (veel kleiner dan een pizza punt) en klaar voor serveren.
Leuke tips, ga ik zeker eens gebruiken. Snap alleen de Nutella pizza niet helemaal. Waarom twee bollen? Snijd je die dan van elkaar af?

Nog geen maand geleden de G3 Ferrari gekocht. Na 3x bakken was ik er al over uit dat er een oven met vlam moest komen, deels aangewakkerd door de Burnhard Fat Tony kickstarter die hier gedeeld werd, en de reactie van @Ample Energy met 20% korting op een Roccbox. Uiteindelijk dankzij dat bericht voor €375 de Roccbox Gozney Signature Edition in huis gehaald. Nadat de korting daarvan afgelopen was kwam de Arc XL op voorraad waar ik helemaal op kwijl, maar ik kon het niet naar mezelf verantwoorden om na een paar keer bakken dat bedrag neer te tellen. Misschien als de Roccbox niet afgeprijsd was geweest.

Gisteren voor het eerst de Roccbox aangeslingerd en wow. Niet alleen de ervaring van het launchen en het leren draaien van de pizza, maar ook de korst en de algehele smaak. Next level als je van een G3 af komt. Enige vraag erover; is het normaal dat de vlam af en toe wel enigszins naar (half verbrand) gas ruikt? Alle verbindingen zijn lekkage-vrij. Komt dit door de aard van de flikkerende, rollende vlam?

Volgende keer nog wat grotere deegbollen maken. Op de G3 Ferrari maakte ik wel erg kleine, ben nu van 160gr naar 220gr gegaan, maar dat mag nog wel meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/im-z_DTou8_Q5DBfSuHJn29OFRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhCXdYn8tZkNoI9wc8ey0CBn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZN32tEDFjz8BmUwXVDPPovGbcc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqzNRQRamgH2L8pLLESIY9z0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewNZwIKC03QUuPRYsDN6RdBnauI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tEZfMzBEPVVUOSOazm2inlh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:33
https://www.lidl.nl/p/gri...423928&utm_mktc=affiliate

Scherpe prijs dus heb ik hem maar eens besteld. Ik heb inmiddels een (Frans) YouTube reviewfilmpje bekeken en dat heeft mijn aanvankelijke enthousiasme wel enigszins getemperd.

Is iemand hier bekend met deze Lidl pizza oven en bereidt om hier wat ervaringen te delen? Zoeken in dit forum levert best wat Lidl hits op maar niet over dit oventje.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Recrush schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:37:
[...]

Gisteren voor het eerst de Roccbox aangeslingerd en wow.
Wow complimenten hoor! Voor iemand die nog niet zo lang bakt en de eerste keer in een dergelijke oven, zeer mooi resultaat! Welk deeg/methode was dit?

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recrush
Thompson schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:58:
[...]

Wow complimenten hoor! Voor iemand die nog niet zo lang bakt en de eerste keer in een dergelijke oven, zeer mooi resultaat! Welk deeg/methode was dit?
Thanks! Ik heb veel gelezen en video's gekeken de laatste tijd haha. Ik ben meestal nog niet klaar met eten of ik heb al weer zin in de volgende keer bakken :9

Deeg is Caputo Pizzeria met 62% hydratatie, 2% zout, 0,2% instant gist en ik had er impulsief iets minder dan een eetlepel suiker bij gedaan. Op kamertemperatuur 16 uur bulk en 5 uur opgebold. Ben voor nu erg blij/consistent met deze methode. Zou wel een keer iets anders willen proberen maar hou hier voor nu aan vast, kan ik ook wat aan m'n snelheid werken en de oven leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Recrush schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:37:
[...]

Leuke tips, ga ik zeker eens gebruiken. Snap alleen de Nutella pizza niet helemaal. Waarom twee bollen? Snijd je die dan van elkaar af?
Om meer deeg en een dikkere bodem te hebben, zodat je hem makkelijker horizontaal door midden kan snijden zonder gaten in de boven of onderkant te maken. De onderste helft een flinke laag Nutella erop en dan de bovenkant er weer terug op te leggen. Hopelijk zo iets duidelijker :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-08 09:18
Xavier schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:18:
[...]
Maar wat me opviel: https://eu.ooni.com/produ...er?variant=39575192141891
(Ik heb de ooni 3)
"Can ONLY be used with the oven door off the oven"
Dus de voorkant moet open blijven? wtf...
Bij gas is er meestal geen deur.
Kans dat de vlam uitgaat is pak groter met deur dicht door te weinig zuurstof. als er dan een gasophoping ontstaat kan het wel keer gaan knallen.
Zonder deur werkt perfect bij mij en terug minder gedoe + je kan je pizza goed in de gaten houden

tss 2 pizzas even gas volledig open om terug op temperatuur te komen en wanneer pizza erin gaat vlam wat minder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Laatst online: 12:38

NoTimeRemains

I know

Iemand op Reddit tipte me overigens deze app: Pizza Dough Recipes (https://apps.apple.com/nl...ipes/id6447489072?l=en-GB) (Alleen iOS). Zitten een aantal recepten in (van bijv. Vito of Kenji Lopez) met calculator en er zit planner in. Hiermee kan je aangeven wanneer je pizza wil eten en de app creëert een stappenplan (met notificaties) voor je.

En je kan ook je eigen recepten toevoegen.

[ Voor 11% gewijzigd door NoTimeRemains op 04-06-2024 10:43 ]

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanFrituurpan
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-08 11:46
NoTimeRemains schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:20:
Iemand op Reddit tipte me overigens deze app: Pizza Dough Recipes (https://apps.apple.com/nl...ipes/id6447489072?l=en-GB). Zitten een aantal recepten in (van bijv. Vito of Kenji Lopez) met calculator en er zit planner in. Hiermee kan je aangeven wanneer je pizza wil eten en de app creëert een stappenplan (met notificaties) voor je.

En je kan ook je eigen recepten toevoegen.
Helaas geen android versie aanwezig. Sinds de overstap naar GrapheneOS i.c.m. alwayson wireguard vpn is de PizzApp stuk (Mauwt iets over netwerkverbinding en ontbrekende google play)

Sindsdien ben ik opzoek naar een gelijkwaardige vervanger. Het invoeren van tijden en temperatuur is iets wat niet kan in de Ooni app.

Suggesties zijn welkom ;)
Pagina: 1 ... 84 ... 114 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.