Wokschotel schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:43:
Ik heb over 2 weken een feestje waar naast 10 kinderen ook een aantal ouders (man of 10) komen voor een pizza en borrel. Nu kan ik pizza's bestellen maar zelf maken is veel leuker en daar wil ik best een Ooni voor kopen (ik zocht nog een aanleiding, nou, dit is hem

) Omdat je volgens de gegevens snel kunt bakken (60 seconden?) denk ik met een goede mise en place in rap tempo pizza's op tafel te krijgen. Dus kant en klare deegbollen van de Sligro en alle ingrediënten bij de hand en waar mogelijk alles op voorhand voorbereiden. Heeft iemand hier dit wel eens eerder gedaan, voor een grotere groep pizza's maken?
Ik doe de laatste 6 jaar een keer of 4 a 5 per jaar voor een groep van 20 tot 40 man pizza's bakken.
Mensen en zeker kinderen vinden dit erg leuk, zeker als ze ook zelf mogen meehelpen en bakken.
Maar 2 weken is wel ambitieus als je nog geen pizza oven hebt, maar met een beetje oefening en goede wil wel te doen.
Een aantal tips:
- Ga de komende 2 weken al een paar keer pizza's maken, desnoods 2 keer zo veel als je kunt eten, de volgende dag zijn ze koud of opgewarmd ook nog lekker voor de lunch of deel uit aan buren

- Hou het weer goed in de gaten de dagen ervoor en zorg voor een alternatief als je niet droog kan staan bakken.
- Zorg dat je naast pizza ook andere hapjes en snacks hebt
- Dan heb je ook niet een pizza per persoon nodig, meestal bak ik er tussen de 8 en 16 voor een groep van 20 tot 40 mensen.
- De meeste mensen en zeker kinderen houden niet van exotische pizza's en hebben het liefst gewoon een margherita of een pizza met salami. Begin met deze pizza's en maak daar iets meer van en tussendoor ook wat andere varianten.
- Pizza hawai vinden ook heel veel mensen lekker en brengt wat leven in de tent door de discussies of dit wel of niet kan

- Reken tussen de 5 en 10 minuten per pizza, zeker als je tussendoor wilt kletsen of als kinderen (maar ook wel eens volwassenen) mee gaan helpen.
- Pizzaoven op gas maakt je bakplezier een stuk hoger door de consistentie van warmte en minder druk te maken om de temperatuur goed te houden (en je kan de vlam iets makkelijk weer lekker hoog tussen de pizza's zetten om de steen weer goed op te warmen.
- Kletsen tijdens het bakken is lastig. Bij 500 graden is het verschil tussen een goede korst en een zwarte korst minder dan 5 seconden

- Sinds ik een pizza oven met roterende steen heb, bak ik een heel stuk relaxter voor grotere groepen en kan ik ook makkelijker tijdens het bakken praten met anderen doordat ik de eerste minuut sowieso niets meer met de pizza hoeft te doen.
- Bewaar minimaal 2 bollen voor een Nutella pizza zoals in de Pizzabijbel staat. De kinderen gaan je aanbidden en de huwelijksaanzoeken van vrouwen en mannen vliegen je om de oren. Recept hieronder.
- Als je genoeg bollen hebt kan je aan het begin ook nog wat "brood" maken. Recept hieronder.
Nutella pizza recept:
2 bollen deeg op elkaar plat uitrollen. Zorgen dat midden even dik is als de rand. Met een vork gaatjes prikken over de hele pizza om te voorkomen dat het een bal wordt tijdens het bakken.
Op iets lagere temperatuur bakken dan de pizza's. Bakken tot deze begint te kleuren.
Snij hem open. Beleg een kant met een dikke laag Nutella. Leg de bovenkant er weer op en weer even terug in de oven.
Daarna in veel stukken snijden en met ruim poedersuiker bestrooien en uitdelen met een servertje.
"Brood" recept:
1 bol deeg plat uitrollen/stretchen en zorgen dat deze even dik is overal. Over de hele bodem gaatjes prikken met vork. Wat olijfolie erop, beetje kaas (Parmigiano Reggiano) en matig zout erop. Bakken tot bijna klaar is. Dan eruit en beetje knoflookpoeder, uienpoeder en gedroogde oregano (of zoutloze italiaanse kruidenmix) erop en nog even 15 a 30 seconden terug in de oven. In stukken snijden (veel kleiner dan een pizza punt) en klaar voor serveren.
Veel succes!