El Caballero schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:30:
[...]
[
Afbeelding]
Aan de hand van jullie tips heb ik gister met minder gist de rijstijd verlengd van 2 uur naar 5 uur, met een hydratatie van 60% (was 52%). Echter was het deegje extreem kleverig en bijna niet te hanteren. Ik kon deze alleen op het keukenblad stretchen en de bodem werd extreem dun.. Ik vond 'm minder mooi geworden dan mijn pizza oude stijl en qua smaak ontloopt het elkaar ook nog niet veel. De tweede pizza zag er overigens ietsje beter uit nadat ik deze met de grill aan heb gebakken.
De volgende pizza toch maar een wat lagere hydratatie, denk dat ik in het midden ga zitten met 56%. Of misschien toch maar eens een ander type bloem proberen? Nu gebruik ik nog Type 00 van La Tua Farina.
En wat voor soort kaas werken jullie mee? Met standaard mozzarella worden mijn pizza's vaak te vochtig en vooraf het vocht het eruit laten lekken lukt niet voldoende. Nu geraspte mozzarella gebruikt, maar die vind ik een beetje smaakloos.
Probleem van je bloem is dat deze waarschijnlijk het water niet op kan nemen, dan is een lagere hydratatie beter:)
Caputo doppio zero als je rijstijden onder de 8 uur wil
Caputo pizzeria voor tussen de 8 en 24 uur
en Caputo rood (Sacorosso) voor de langere reistijden (minimaal 12-24 op kamer) of 24-72 in de koeling.
Bovenstaande kun je online kopen bij veel winkels zoals italieplein, maar je kan ook een ritje naar de italiaanse groothandel doen in Amsterdam-West. Financieel niet verstandig, maar wel leuk;)
Deze bloemsoorten zullen het water wel accepteren en een mooier deeg geven. Pizzadeeg maken met een 60% hydratatie voelt voor mij nu vrij 'droog' aan, maar dit is niet te vergelijken met de deegjes die je hiervoor gemaakt hebt. Daarom gebruik ik tijdens het maken van de bol ook wat olijfolie, zodat het deeg niet aan je handen blijft plakken.
Als ik lui ben dan pak ik de pizza kaas van de Lidl of Appie, dat is 50% mozz en 50% normale kaas(ongeveer). Dit vinden veel mensen die een normale pizza gewend zijn lekker. Napolitaan maak je normaal met fior di latte, maar dat ga je zeker nog te 'nat' vinden:)
[
Voor 4% gewijzigd door
Terrie op 17-02-2024 10:39
]