Het lukt me maar niet om op mijn Kamado een goede Napolitaanse pizza te bakken.
Daarom twee weken geleden toch maar de knoop doorgehakt: Er moest een dedicated pizza oven komen. Gasgestookt. Budget 300 euro voor de oven.
Ooni is de meest voor de hand liggende, maar ik kwam op YouTube de SoloStove Pi Prime tegen. Met een mooi ruime opening voor het formaat van de oven, zodat er ruimte genoeg is om de pizza's tijdens het bakken te draaien.
Ook het gewicht is redelijk beperkt met 13kg, wat voor mij belangrijk is omdat de oven na gebruik weer opgeruimd zal moeten worden, ik heb naast mijn Kamado geen plek voor nog een permanent opgesteld toestel.Verder zit gasknop aan de voorkant, lekker makkelijk.
Ik had nog niet eerder van dit merk gehoord, en hoewel de recenties erg positief waren vond ik de marketing wel erg "Amerikaans" om zo maar eens te zeggen. Maar goed, dat geld voor Ooni ook. Toch maar laten komen. Kan kosteloos retour als het moet.
Afgelopen week kwam ie binnen, pff toch wat forser dan gedacht, maar goed dat ik niet toch de Koda 16 heb gekocht
Vanavond de eerste "run". Echt goed opwarmen duurt zo'n 45 minuten, dan is de steen achterin 415 graden, middenin 390. Dometemperatuur: 550 graden.
Ik heb 5 pizza's gemaakt van
24 uur op kamertemperatuur gefermenteerd pizzadeeg naar Napolitaans recept en 62% hydratatie.
Ik kan niet anders zeggen dan dat de SoloStove mijn twijfels helemaal heeft weggenomen. Met een baktijd van 80 a 90 seconden zijn de boven- en onderkant van de pizza's precies tegelijk goed, zonder verder "vlam management". De pizzas waren de beste die ik ooit zelf gebakken heb. Next level vergeleken met de "pan/ovengril methode die ik hiervoor met redelijk succes gebruikte.
Ik ben er erg blij mee!
:strip_exif()/f/image/D5NfvDg9a6TnCTAPjPAEassM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Be9Dd5VfbQXvrAmRXe1HO9DJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yE3gpKWRQm1wtycq9cRJVHRa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xTamDxVztJfKUefgrymzY8Ve.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OWtBG2LW5NprmKAcWRcBBOGS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nYntMqSE0iLjJdV7kfmoSrxj.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarom twee weken geleden toch maar de knoop doorgehakt: Er moest een dedicated pizza oven komen. Gasgestookt. Budget 300 euro voor de oven.
Ooni is de meest voor de hand liggende, maar ik kwam op YouTube de SoloStove Pi Prime tegen. Met een mooi ruime opening voor het formaat van de oven, zodat er ruimte genoeg is om de pizza's tijdens het bakken te draaien.
Ook het gewicht is redelijk beperkt met 13kg, wat voor mij belangrijk is omdat de oven na gebruik weer opgeruimd zal moeten worden, ik heb naast mijn Kamado geen plek voor nog een permanent opgesteld toestel.Verder zit gasknop aan de voorkant, lekker makkelijk.
Ik had nog niet eerder van dit merk gehoord, en hoewel de recenties erg positief waren vond ik de marketing wel erg "Amerikaans" om zo maar eens te zeggen. Maar goed, dat geld voor Ooni ook. Toch maar laten komen. Kan kosteloos retour als het moet.
Afgelopen week kwam ie binnen, pff toch wat forser dan gedacht, maar goed dat ik niet toch de Koda 16 heb gekocht
Vanavond de eerste "run". Echt goed opwarmen duurt zo'n 45 minuten, dan is de steen achterin 415 graden, middenin 390. Dometemperatuur: 550 graden.
Ik heb 5 pizza's gemaakt van
24 uur op kamertemperatuur gefermenteerd pizzadeeg naar Napolitaans recept en 62% hydratatie.
Ik kan niet anders zeggen dan dat de SoloStove mijn twijfels helemaal heeft weggenomen. Met een baktijd van 80 a 90 seconden zijn de boven- en onderkant van de pizza's precies tegelijk goed, zonder verder "vlam management". De pizzas waren de beste die ik ooit zelf gebakken heb. Next level vergeleken met de "pan/ovengril methode die ik hiervoor met redelijk succes gebruikte.
Ik ben er erg blij mee!
:strip_exif()/f/image/D5NfvDg9a6TnCTAPjPAEassM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Be9Dd5VfbQXvrAmRXe1HO9DJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yE3gpKWRQm1wtycq9cRJVHRa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xTamDxVztJfKUefgrymzY8Ve.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OWtBG2LW5NprmKAcWRcBBOGS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nYntMqSE0iLjJdV7kfmoSrxj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RrzDodXpQuwIazLJ0dra6xhR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/XZfFoUMvEMy7E6znfh8oZfMz.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/T87amRGCAPE93IM8vMUOq696.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zddclaploBPyUHnye14RZFAe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YMdSZbzf57UDhOOLDCm9C9fO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2qC2dlyPwVpUTFGancIWpELm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RlXJdIq8tHc2KrcgHE4YypxW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pgXmKSW4CxvpySY38q15KQZP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cNQIlQJ5Gmf8RQkFJdJ9G0eS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/qIrsLGFLzYZcjfyi7gVtA4wf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eZLLziRkUVwlJ2rONAeEiYdg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zxBAxbPG3io8AK2qV5fjMJPh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hw25v9BQ7pQxVE7JDNMIkEkO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SgZIsdX3uim0VPctIzm7Cidf.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/C3sOmVQVoozM18UIJL3lVTti.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tX687iWfbXtUiXtp8IuQnGkh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OAktLHAdv6j6m6YNx4fsPTx5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wgcg3wuhETtFftyLbDO2RPvW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NCNN5IbKu3GVFyWI0NwFlt0w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gduaXBk3eY7gfvhFw4ey8pXx.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zoxJxB1UzGSjLuiBXWjRvTdz.jpg?f=fotoalbum_tile)