Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 99% gewijzigd door Gonadan op 15-11-2023 20:26 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vraag 't me ook af, de koda 16 is namelijk een pak goedkoper bij stovrr maar inderdaad 30mbar ipv 37.godzilla8930 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:36:
Iemand die weet of je de NL-versie (30 mbar) kan gebruiken in België? (37 mbar)
Inderdaad is een schone korting maar ze hebben geen 37 op stock. Ik vind ook weinig informatie over verschil 30/37. Mocht je iets meer weten, laat maar weten.Michiel95 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:35:
[...]
Vraag 't me ook af, de koda 16 is namelijk een pak goedkoper bij stovrr maar inderdaad 30mbar ipv 37.
De gelinkte bakingsteel is prima voor brood maar te dun om pizza's te bakken die mooi in balans zijn qua textuur, je krijgt dan in grote lijnen een vergelijkbare resultaat vergeleken met een standaard (dunne) pizza steen.Deruxian schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:21:
[...]
Sorry ik had het niet helemaal duidelijk vermeld maar ik gebruik een pizzastaal rvs (link)
Ik zal hem de volgende keer minimaal 30 minuten op maximale temperatuur voorverwarmen.
Die 4 mm dikke bakingsteel zal er een kleine 30 minuten over doen om op temperatuur te geraken nadat de oven z'n max. temp. heeft bereikt (dus in totaal driekwart uur met enkel onder en boven warmte).
Garing beoordelen op kleur van de korst heeft geen nut in jouw oven door de max. temperatuur en te dunne bakingsteel. De pizza's zullen er altijd relatief bleek uitzien met jouw huidige set-up, zodra de pizza kleur krijgt is de baktijd al te lang geweest met als resultaat een taaie/ droge pizza. Met een dikkere bakingsteel of pizzasteen zul je wel de gewenste textuur/ kleur behalen.De pizza hoger in de oven is een goede tip, het rooster met staal lag nu op krap 1/3 (ik ben brood en banket gewend). Bak met boven-onderwarmte.
De garing beoordelen deed ik met name op kleur van de korst. Van de 3 pizza’s kwam de middelste er het uit qua structuur.
De totale baktijd zal rond de 6 minuten zijn. Zoals eerder aangegeven zal 3 minuten voorbakken en ~ 3 minuten afbakken voor een betere eindresultaat/ minder taaie korst zorgen.
:strip_exif()/f/image/2dzO1eEoiloGR8086AewsHlF.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de video die ik als input heb gebruikt:
En voor pizza vind ik het ook heel lekker om eerst uitjes te fruiten voordat ze de oven ingaan. Op deze manier zijn ze zacht en zoet, want voor rauw ui is 60 sec. niet lang genoeg om ze goed te bakken.
Leuk! Ziet er ook prachtig uit die pizza!echthard schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:37:
Heb vanmiddag voor het eerst panuozzo gemaakt. Moet nog beetje oefenen en uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen met mijn EffeUno, maar het was lekker en knapperig. Had nu alleen kipfilet, kaas en gefruit uitje erop, volgende keer wat spannendere toppings gebruiken.
[Afbeelding]
[YouTube: How To Make PANUOZZO NAPOLETANO: A Delicious Neapolitan Pizza Sandwich That's Easy To Make At Home!]
En voor pizza vind ik het ook heel lekker om eerst uitjes te fruiten voordat ze de oven ingaan. Op deze manier zijn ze zacht en zoet, want voor rauw ui is 60 sec. niet lang genoeg om ze goed te bakken.
[Afbeelding]
De filmpjes zijn tevens m'n eerste filmpjes op Youtube ooit, dus vergeef m'n amateuristische filmkwaliteit.
Kaas/Uienbrood volgens: https://realcooks.co.uk/p...se-and-onion-braided-loaf
![]() | ![]() |
En natuurlijk pizza (salami):
:strip_exif()/f/image/kmkv1TiBrarRT5t3YkbgNU81.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H9w1l2jCRIrw1TBFCmPPBC3L.jpg?f=fotoalbum_large)
Het stretchen ging niet heel erg lekker. Het deeg was wat stug omdat ik het opbollen eigenlijk te kort voor het stretchen had gedaan.
[ Voor 12% gewijzigd door verkeerslicht op 18-11-2023 21:00 ]
Ziet er zalig uit. Op welke temperatuur zet je de Effeuno bij pizza? Heb je de Biscotto er ook in?echthard schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:37:
Heb vanmiddag voor het eerst panuozzo gemaakt. Moet nog beetje oefenen en uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen met mijn EffeUno, maar het was lekker en knapperig. Had nu alleen kipfilet, kaas en gefruit uitje erop, volgende keer wat spannendere toppings gebruiken.
[Afbeelding]
[YouTube: How To Make PANUOZZO NAPOLETANO: A Delicious Neapolitan Pizza Sandwich That's Easy To Make At Home!]
[Afbeelding]
Boven op zo'n 450 en onder op 400. Biscotto zit er idd in.ElGrandoNeuso schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:37:
[...]
Ziet er zalig uit. Op welke temperatuur zet je de Effeuno bij pizza? Heb je de Biscotto er ook in?
Tijdens het wisselen verlies je toch ook best wat warmte (als je nieuwe pizza's aan het bereiden bent). Waarom zou je dan niet even het deurtje ervoor zetten?kevinho040 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:38:
[...]
Dan kom je inderdaad gewoon aan 600+ als de oven even aan staat op standje cremeren! Ik gebruik alleen de deur weer als we even een tussenpauze houden en de oven uit gaat om de warmte te behouden.
Gisteren nog bij mijn vaste Napolitaanse pizzaria in Düsseldorf geweest en nog een mooi zakje fior di latte uit Napels cadeau gehad.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb hem vandaag ook binnen gekregen. Nog bedankt voor de tip!
https://maxima.com/nl/spi...-kg-deeg-pastel-roze.html
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Haha die kleur is fantastisch! Ik vind dat wel mooi. Nederland is toch vaak het land van de standaard kleurtjes. En mooie prijs inderdaad! Ik zou 'm bijna zelf overwegen.Terrie schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:42:
Nieuwe spiraalkneder onderweg! Volg de prijzen al een tijdje, maar nu leuke actie. Mijn vriendin is heel blij met de kleur, ik wat minder maar goed. 200,- goedkoper dan normaal kon ik niet laten liggen:)
https://maxima.com/nl/spi...-kg-deeg-pastel-roze.html
[Afbeelding]
Je ziet op filmpjes van spiraalkneders altijd dat het deeg zo prachtig fluffy wordt. Zo ziet mijn deeg er nooit uit na het kneden met de hand. Wel enigszins als het een tijd gerezen heeft, maar dus niet direct na het kneden. Bij anderen wel?
Edit: Sodeju, dat ding weegt 36 kg 😳 Die moet je ook niet elke keer uit de kelder moeten halen als je deeg gaat maken.
[ Voor 5% gewijzigd door MennoE op 21-11-2023 07:18 ]
Eens wat betreft de kleurtjes!MennoE schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:15:
[...]
Haha die kleur is fantastisch! Ik vind dat wel mooi. Nederland is toch vaak het land van de standaard kleurtjes. En mooie prijs inderdaad! Ik zou 'm bijna zelf overwegen.
Je ziet op filmpjes van spiraalkneders altijd dat het deeg zo prachtig fluffy wordt. Zo ziet mijn deeg er nooit uit na het kneden met de hand. Wel enigszins als het een tijd gerezen heeft, maar dus niet direct na het kneden. Bij anderen wel?
Edit: Sodeju, dat ding weegt 36 kg 😳 Die moet je ook niet elke keer uit de kelder moeten halen als je deeg gaat maken.
Ja de Famag Grilleta was een stuk lichter geweest, maar qua prijs niet. Ik weet ook nog niet helemaal waar ik deze ga positioneren, maar hij zal niet bovenin de keukenkast komen te staan; haha
Het mooie is dat de Ooni aan de onderkant al m5 draadeinde erin heeft zitten. Met een paar boutjes en moertjes en twee stalen schanieren van de Hornbach is de klus te klaren.
Zondag even zitten hobbyen en goed gelukt. Pizza steen blijft nu zo rond de 480-500 graden. Heerlijke combi zo met deze steen + deurtje.
:strip_exif()/f/image/ra6cjWqz7sVtr7MyQ2a5CwiC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bp6M2aLi7Yud2TJZUtDtr6rZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
GAEvakYD schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:56:
Afgelopen week met @kevinho040 gekeken om stalen deurtje voor de Ooni te voorzien van een schaniertje. Reden omdat het staal flink uitzet bij een warme oven en dan het deurtje er lastig in en uit te halen is.
Het mooie is dat de Ooni aan de onderkant al m5 draadeinde erin heeft zitten. Met een paar boutjes en moertjes en twee stalen schanieren van de Hornbach is de klus te klaren.
Zondag even zitten hobbyen en goed gelukt. Pizza steen blijft nu zo rond de 480-500 graden. Heerlijke combi zo met deze steen + deurtje.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Lennnn Inmiddels hebben we er een deurtje met scharnieren van gemaakt door bij de hornbach voor €7,50 twee scharnieren te kopen en het deurtje te bevestigen, zie bovenstaande bericht van @GAEvakYDLennnn schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:17:
[...]
Tijdens het wisselen verlies je toch ook best wat warmte (als je nieuwe pizza's aan het bereiden bent). Waarom zou je dan niet even het deurtje ervoor zetten?
Ik heb hem vandaag ook binnen gekregen. Nog bedankt voor de tip!
Leuk idee!GAEvakYD schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:56:
Afgelopen week met @kevinho040 gekeken om stalen deurtje voor de Ooni te voorzien van een schaniertje. Reden omdat het staal flink uitzet bij een warme oven en dan het deurtje er lastig in en uit te halen is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is hij nog steeds net zo goed afgesloten? Hier krijg ik de deur er alleen in met een beetje kantelen en dan achter de bovenkant haken. Hoe zorg je ervoor dat als de deur dicht is, hij nu niet naar beneden valt?
Ik heb een Ooni 12 dus misschien is het net wat anders.
:strip_exif()/f/image/c3vTQh3xB946adPlG1AkRcXU.jpg?f=fotoalbum_large)
En past je beschermhoes nog eroverheen?
Haha prachtig. Laat graag weten hoe die bevalt!Terrie schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:25:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij is wel wat zwaar:)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zie nu je andere vraag pas, originele hoes past inderdaad gewoon nog!Lennnn schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:11:
[...]
Leuk idee!
Is hij nog steeds net zo goed afgesloten? Hier krijg ik de deur er alleen in met een beetje kantelen en dan achter de bovenkant haken. Hoe zorg je ervoor dat als de deur dicht is, hij nu niet naar beneden valt?
Ik heb een Ooni 12 dus misschien is het net wat anders.
[Afbeelding]
En past je beschermhoes nog eroverheen?
https://shop.italieplein....ia-mediterranea-piccante/Gonadan schreef op woensdag 22 november 2023 @ 00:24:
Had voor de lol eens de pepperoni van Italiëplein besteld. Kolere die is wel pittig. Zit hem nu met een whiskietje erbij vast voor te proeven (fikt de bakkes uit die combinatie) en morgens eens op de pizza proberen. Heb er wel vertrouwen in.
deze?
ben al tijden opzoek naar een echt pikante pepperoni, ze zijn altijd een beetjes lafjes tot nu toe.
[ Voor 99% gewijzigd door Gonadan op 22-11-2023 15:49 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Jep, dat is hem.Denniz0229 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:37:
[...]
https://shop.italieplein....ia-mediterranea-piccante/
deze?
ben al tijden opzoek naar een echt pikante pepperoni, ze zijn altijd een beetjes lafjes tot nu toe.
Al doe ik vaak ook wat peperolie op de korst.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kan iemand uit Belgie even toelichten naar wat voor type gasfles ik moet kijken? Er zit zo te zien geen slang en/of gasdrukregelaar bij de Koda, welke moet ik kopen?
Moet ik deze bijbestellen of hangt dit af van het type/merk gasfles? https://eu.ooni.com/colle...or?variant=31400368308291
Bedankt!
In België gebruiken ze 2 verschillende aansluitingen, in Nederland vindt je eigelijk alleen een DIN aansluiting.
Mijn voorkeur is daarom DIN.
https://www.antargaz.be/n...-een-belgische-ontspanner
Zo heb ik het ook gedaan vorig jaar december! Werd uiteindelijk maar iets meer dan €350 want vorig jaar was hij iets scherper geprijsd nog bij Stovvr.MennoE schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:16:
Vanmiddag ga ik toch maar proberen de Koda 16 te scoren bij Hornbach via laagste prijsgarantie. Bij Stovvr kost 'ie 449 euro. Met 10% korting zou ik hem dan voor 400 euro hebben. De 12 inch is toch te klein vind ik.
Aanvullig: Even de bon bekeken was uiteindelijk €359!
[ Voor 6% gewijzigd door kevinho040 op 23-11-2023 14:09 ]
Dat is een hele mooie prijs! Ik heb de oven, een 14 inch peel, een 14 inch bamboeplank en de hoes samen voor 480 gekocht. Het was wel echt geduld hebben zeg. Het duurde een eeuwigheid voordat ze hadden vastgesteld dat het inderdaad dezelfde producten waren als op de website. Vervolgens moesten er eindeloos gegeven worden ingevuld. Het was niet zo'n goed idee dat ik dit ging doen met drie kinderen van 1, 3 en 6kevinho040 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:08:
[...]
Zo heb ik het ook gedaan vorig jaar december! Werd uiteindelijk maar iets meer dan €350 want vorig jaar was hij iets scherper geprijsd nog bij Stovvr.
Aanvullig: Even de bon bekeken was uiteindelijk €359!
Ik heb inderdaad ook de hele set gekocht zoals je benoemd destijds, inderdaad ook meer dan een uur aan de balie gestaan omdat ze Stovrr niet kende en alle gegevens moesten verifiëren en invoeren haha.MennoE schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:08:
[...]
Dat is een hele mooie prijs! Ik heb de oven, een 14 inch peel, een 14 inch bamboeplank en de hoes samen voor 480 gekocht. Het was wel echt geduld hebben zeg. Het duurde een eeuwigheid voordat ze hadden vastgesteld dat het inderdaad dezelfde producten waren als op de website. Vervolgens moesten er eindeloos gegeven worden ingevuld. Het was niet zo'n goed idee dat ik dit ging doen met drie kinderen van 1, 3 en 6
Maar je hebt nu een top oven! Wellicht een keer nog een Biscotto er in als je ook ooit napolitaanse pizza maakt.
Je was met net voor! Mooie aanbiedingen. Ga ik zeker gebruik van maken.echthard schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:29:
EffeUno in de aanbieding
https://www.pizzastore.nl/black-friday
Wij hebben de Ooni in de garage staan (losse garage, even door de tuin) en bij mooi weer staat hij op tafel in de tuin. Elektrische oven lijkt me top, ook voor brood. Maar om die altijd op het aanrecht te zetten is niet zo handig.
Nog even twijfelen… (maar niet te lang, mooie aanbieding!)
Wel nog een biscotto steen voor de koda16 besteld. Kwam ik redelijk toevallig tegen:
https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B0BWPM64PQ (€58.44 op dit moment)
Doe er je voordeel mee
[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 24-11-2023 12:02 ]
Mooie prijs! Ik heb 'm gelijk besteld, dank!defusion schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:00:
Ik wil er ook nog wel eens eentje, maar mijn black-friday budget voor dit jaar is op
Wel nog een biscotto steen voor de koda16 besteld. Kwam ik redelijk toevallig tegen:
Doe er je voordeel mee
De achterkant heeft ook een uitstekend stukje voor de voedingkabel. Vanuit daar gemeten tot de voorkant van het voorste pootje is zo'n 51cm.Qoncritter schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:07:
Ik ben ook aan het twijfelen om de EffeUno P134H 509 te kopen. Maar ik zit een beetje met de grote van mijn aanrecht of het daarop past. Als ik de afmeting van de oven in de specificaties bekijk steekt hij net over mijn aanrecht heen. Maar ik ga ervan uit dat ze de greep van de deur daarin meerekenen. Heeft iemand de afmeting van de achterkant tot de voorste pootjes?
Ik zit met hetzelfde dilemma, maar heb besloten om eerst dat ding maar eens hier te hebben staan en dan een oplossing te verzinnen!Cyn12 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:57:
Ik ben ook aan het kijken naar de Effeuno ovens. Maar ik vraag me toch een beetje af hoe handig het is. Waar zetten jullie hem neer?
Wij hebben de Ooni in de garage staan (losse garage, even door de tuin) en bij mooi weer staat hij op tafel in de tuin. Elektrische oven lijkt me top, ook voor brood. Maar om die altijd op het aanrecht te zetten is niet zo handig.
Nog even twijfelen… (maar niet te lang, mooie aanbieding!)
Op de Effeuno site staat dat de leg spacing 50x44 is, wat het al iets makkelijker maakt om een tafeltje te vinden. Ik zie mensen de Ikea BROR gebruiken, rvs serveertafels en andere zaken. Even kijken wat hier door partner van goedgekeurd wordt.
Van de week de Ooni Karu 12G binnen gekregen. Eerst maar eens met houtskool en hout aan de slag.
Gisteren deeg gemaakt volgens dit recept met Caputo rood (dus voor lange rijs) en Caputo dry yeast.
Op 500g meel heb ik 1g gist gebruikt (ipv de 0.5 in het recept) en 11g zout (toegevoegd nadat zo'n 70% van het meel aan het water was toegevoegd).
Daarna 3 uur op 20C laten rijzen, maar ondanks dat het deeg eerder zo'n 1.5 keer ipv 2 keer volume was toch maar 5 bollen gemaakt en nog eens 4 uur laten rijzen op 22C.
Het was nog een beetje gerezen, maar zeker niet dubbel zo groot.
Omdat ik naar bed wilde heb ik het toen in de koelkast gezet.
Vraag 1: Heeft het zin om morgen (pizzadag) het deeg een uur of 7 voor het bakken uit de koelkast te halen en verder te laten rijzen of is dat niet aan te raden na 2 nachten koelkast?
Vraag 2: Het water waarin ik de gist heb opgelost was 20C. Ik vermoed dat dit te koud was? Het deeg was 21.5C toen het klaar was met kneden.
Haha die gaat bij mij morgen toevallig ook op de pizza!Gonadan schreef op woensdag 22 november 2023 @ 00:24:
Had voor de lol eens de pepperoni van Italiëplein besteld. Kolere die is wel pittig. Zit hem nu met een whiskietje erbij vast voor te proeven (fikt de bakkes uit die combinatie) en morgens eens op de pizza proberen. Heb er wel vertrouwen in.
Een van mijn andere hobbies is chili pepers kweken en daarmee sambals, hot sausjes etc maken, dus nu ben ik wel benieuwd.
1: Je kan flexibel zijn met wat je wanneer doet. Je kunt ook vrij snel de koelkast in en daarna laten ontdooien en dan laten rijzen. Korter antwoord: Ja, dat heeft zin.Ronster schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:00:
Vraag 1: Heeft het zin om morgen (pizzadag) het deeg een uur of 7 voor het bakken uit de koelkast te halen en verder te laten rijzen of is dat niet aan te raden na 2 nachten koelkast?
Vraag 2: Het water waarin ik de gist heb opgelost was 20C. Ik vermoed dat dit te koud was? Het deeg was 21.5C toen het klaar was met kneden.
2: Er zijn veel variabelen, daarom kun je je nooit helemaal vastpinnen aan tijden in een recept. Het is geen enkel probleem als je deeg 20 tot 21.5 graden is. Ik begin veel lager qua temperatuur, omdat mijn biga uit de koelkast komt en dan gebruik ik ook nog ijsklontjes ipv vloeibaar water.
Maar als het deeg klaar is, dan is het wel tussen de 26 en 27 graden bij mij. Dat komt omdat het super goed gekneed wordt.
Er wordt gezegd dat de temperatuur niet hoger mag komen door het kneden, maar de reden snap ik niet zo goed. Wellicht mag het wel, maar dan moet je minder gist gebruiken gok ik.
OK, super. Thanks!echthard schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:55:
[...]
1: Je kan flexibel zijn met wat je wanneer doet. Je kunt ook vrij snel de koelkast in en daarna laten ontdooien en dan laten rijzen. Korter antwoord: Ja, dat heeft zin.
2: Er zijn veel variabelen, daarom kun je je nooit helemaal vastpinnen aan tijden in een recept. Het is geen enkel probleem als je deeg 20 tot 21.5 graden is. Ik begin veel lager qua temperatuur, omdat mijn biga uit de koelkast komt en dan gebruik ik ook nog ijsklontjes ipv vloeibaar water.
Maar als het deeg klaar is, dan is het wel tussen de 26 en 27 graden bij mij. Dat komt omdat het super goed gekneed wordt.
Er wordt gezegd dat de temperatuur niet hoger mag komen door het kneden, maar de reden snap ik niet zo goed. Wellicht mag het wel, maar dan moet je minder gist gebruiken gok ik.
Heel benieuwd hoe de pizzas gaan lukken morgen.
Caputo rood lange fermentatie.
San Marzano tomatensaus, gewoon koemelk mozzarella van de appie, wat flinterdunne plakjes Salsiccia Mediterranea Piccante Pepperoni, basilicum, een kleine drizzle chili olie van Liquido D’oro en na uit de oven nemen wat parmezaan erover geraspt.
Verbeterpuntjes voor volgende keer:
Fermentatie was niet perfect gelukt, het deeg mag wat meer rijzen. De steen was zo’n 350 graden, volgende keer echt proberen deze op 400 te krijgen.
Had nu 11 gram zout op 500 meel. Volgende keer probeer ik 15 gram.
Ook ga ik eens ‘echte’ mozzarella bestellen, al vond ik deze helemaal niet verkeerd.
Heel vrolijk word ik van deze nieuwe hobby
:strip_exif()/f/image/ss9Vs6fizDMx5ucrMRCHmNaU.jpg?f=fotoalbum_large)
Als dit je eerste keer pizza bakken was, dan vind ik het heel knap hoe goed het gelukt is. Ziet er heerlijk uit!Ronster schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:30:
De eerste poging met de Ooni op houtskool en hout overtrof alle verwachtingen. Echt super lekker![]()
San Marzano tomatensaus, gewoon koemelk mozzarella van de appie, wat flinterdunne plakjes Salsiccia Mediterranea Piccante Pepperoni, basilicum, een kleine drizzle chili olie van Liquido D’oro en na uit de oven nemen wat parmezaan erover geraspt.
Fermentatie was niet perfect gelukt, het deeg mag wat meer rijzen. De steen was zo’n 350 graden, volgende keer echt proberen deze op 400 te krijgen.
Ook ga ik eens ‘echte’ mozzarella bestellen, al vond ik deze helemaal niet verkeerd.
Heel vrolijk word ik van deze nieuwe hobby![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er mooi uit!Ronster schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:30:
De eerste poging met de Ooni op houtskool en hout overtrof alle verwachtingen. Echt super lekker![]()
Heel vrolijk word ik van deze nieuwe hobby![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vandaag met de nieuwe deegkneder pizza gemaakt, maar het resultaat was niet zo als gewenst. Deeg zat veel te veel lucht in en kreeg het er niet uit. Daarna ook nog een 8 uur deeg gemaakt, deze kwam blies zichzelf ook weer op, maar zat totaal geen rek in.
Weer back to the basics denk..
Thanks!MennoE schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:21:
[...]
Als dit je eerste keer pizza bakken was, dan vind ik het heel knap hoe goed het gelukt is. Ziet er heerlijk uit!
Wel vrij vaak pizza in de gewone oven gemaakt met gewoon patent bloem.
We zijn dol op pizza maar nergens in de buurt hier is lekkere pizza te krijgen, althans volgens onze smaak. Dus dan maar zelf doen dacht ik. Dit was de eerste keer na veel lezen (oa hier) en youtuben
Had alleen niet verwacht dat het resultaat meteen zo super zou zijn.
Ah da’s balen…Terrie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:47:
[...]
Ziet er mooi uit!
Ik vandaag met de nieuwe deegkneder pizza gemaakt, maar het resultaat was niet zo als gewenst. Deeg zat veel te veel lucht in en kreeg het er niet uit. Daarna ook nog een 8 uur deeg gemaakt, deze kwam blies zichzelf ook weer op, maar zat totaal geen rek in.
Weer back to the basics denk..
Ik heb gewoon een Kenwood keukenmachine gebruikt. Deeg kroop wel steeds omhoog, daardoor weinig wrijving met de kom en dus bleef het deeg op een te lage temperatuur. Dus volgende keer wat warmer water en evt met de hand na kneden.
Was klaar voor weer een nieuwe poging en toen ik de bloem uit de gangkast ging pakken zaten er zilvervisjes in de zak en ook op de buitenkant. Hoe schadelijk is dit als ik het er een beetje uit filter en gewoon ga gebruiken? Het idee is vies.. Maar last minute nieuwe bloem eten gaat ook ruk zijn. Iemand ervaring?Oekol schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:10:
Poging nummero 6 denk ik nu.
600 gram bloem
360 gram water
12 gram zout en olie
0,6 gram gist
Dit keer vochtige theedoek er tussen en gewicht er op omdat het deeg altijd uitdroogde en... Tromgeroffel voor het eerst een rijs buiten de koelkast. Ja ik was diegene die het altijd direct in de koelkast stopte.
Zoals @Freshouttheoven aangaf 8 uur bulkrijs. Dat zou 4u vannacht betekenen. Ff kijken hoe dat gaat, kamertemperatuur is nu 20,5 graden. Wellicht dat ik het rek tot 6 uur. Aan de andere kant onze 7 maanden oude dochter zal ons wel weer wakker maken.
Stretch en fold voordat we het de koelkast in doen en zaterdag ochtend 10u er uit. Na 1 a 2 uur stretch en fold en portioneren. Opbollen en dan nog buiten de koelkast tot 't avondeten.
Ben heel benieuwd hoe anders die smaakt en graag zijn dan voorgaande keren!
[Afbeelding]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Lijkt mij eerlijk gezegd niet heel schadelijk, omdat je de pizza daarna ook nog eens goed gaat verwarmen. Zou het zelf ook hebben gedaanOekol schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:15:
[...]
Was klaar voor weer een nieuwe poging en toen ik de bloem uit de gangkast ging pakken zaten er zilvervisjes in de zak en ook op de buitenkant. Hoe schadelijk is dit als ik het er een beetje uit filter en gewoon ga gebruiken? Het idee is vies.. Maar last minute nieuwe bloem eten gaat ook ruk zijn. Iemand ervaring?
[ Voor 3% gewijzigd door souljah1h op 26-11-2023 18:21 ]
Haha. No way dat ik dat zou eten. Zal vast niet schadelijk zijn, maar de lol van een mooie pizza bakken en eten gaat er dan toch wel van af. Bovendien denk ik dat het ook wel wat zegt over de kwaliteit van de bloem als er insecten in zitten.Oekol schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:15:
[...]
Was klaar voor weer een nieuwe poging en toen ik de bloem uit de gangkast ging pakken zaten er zilvervisjes in de zak en ook op de buitenkant. Hoe schadelijk is dit als ik het er een beetje uit filter en gewoon ga gebruiken? Het idee is vies.. Maar last minute nieuwe bloem eten gaat ook ruk zijn. Iemand ervaring?
Same, direct de kliko in:)MennoE schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:30:
[...]
Haha. No way dat ik dat zou eten. Zal vast niet schadelijk zijn, maar de lol van een mooie pizza bakken en eten gaat er dan toch wel van af. Bovendien denk ik dat het ook wel wat zegt over de kwaliteit van de bloem als er insecten in zitten.
Die pokkebeestjes zitten overal. Zegt niets over de kwaliteit van je bloem, hooguit je talent om zakken af te sluiten. Als je daar vies van bent dan vooral niet nadenken over wat er verder bij voedselproductie allemaal gebeurt. Ik kan je garanderen dat bij de productie van bloem ook wel eens iets mee gemalen wordt wat je liever niet weet.Oekol schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:15:
[...]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar het bloem is goed gerezen vannacht dus nu koelkast in. Denk dat t wel goed komt. Ik vertel de gasten niks 🤭Zilvervisjes eten zetmeelhoudende en koolhydraatrijke producten zoals broodkruimels, meel, pasta en aardappelen.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Maar des al niet te min, waren ze weer prima.
Deeg gemaakt met een poolish. ‘s Ochtends om 8uur gemaakt, daarna om 1uur het hele beslag en bulkrijs tot 3uur, toen opgebolt en laten rijzen tot half 6.
Had wat luchtiger gemogen, maar dat kan ook komen doordat ik allerlei restjes verschillende bloem door elkaar heb gebruikt. Ik wou het maar eens opmaken om te voorkomen dat er zilvervisjes inkomen
Zonder gekheid, ik pak meestal een nieuwe zak en hou dan altijd 150/200 gram bloem over, dus nu de restjes gebruikt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sry6G21iTljBAWMWKzkLzv1l.jpg?f=user_large)
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Oh heerlijk! Gewoon als broodjes gebakken?defusion schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:30:
[Afbeelding]
Inspiratie voor degene die zich af vraagt wat te doen met overgebleven deeg.
Opbollen in een bepaalde vorm en dan de oven in?
-Jaap-io schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:13:
Ik wou het maar eens opmaken om te voorkomen dat er zilvervisjes inkomen
Jup, zo simpel als mogelijk.Oekol schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:49:
[...]
Oh heerlijk! Gewoon als broodjes gebakken?
Opbollen in een bepaalde vorm en dan de oven in?
Doe er wat semola op, dat ze handelbaar zijn, worden bij het uit de krat halen vanzelf wel een beetje groter/platter, klein deukje maken in het midden (dat ze niet te bol worden), beetje olijfolie voor de kleur/korst, en in de oven. Maar eigenlijk is alles optioneel, als je bij wijze van spreken de deegbollen uit de deegkrat rechtstreeks op je pizzastee(n/l) kiept komt er ook een prima smakend broodje uit.
Temperatuur/duur moet je proefondervindelijk uitzoeken.
In dit geval:
- Oven met pizzasteel 45min voorverward op 275 (hetelucht)
- Broodjes 10min erin op 250 (dus beetje teruggeschroefd, op basis van eerdere ervaringen)
- Laatste minuten toch weer op 275, omdat ze nog wat kleur mochten hebben
- Temperatuur broodje gecontroleerd (was > 96 graden) -> gaar, eruit op rekje
Gisteren deze gemaakt:
Paddestoelenmix voorgebakken, speck uit de bergen van Italie (julienne gesneden), fior di latte en daarna pittige pecorini erover.
:strip_exif()/f/image/OiJxTCF4gnpryDxIMpIy5D4s.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook nog een gemaakt:
Salame Spinata piccante (goed pittig was deze) met fior di latte
Het bakken zelf ging wel oké. Enkel het deeg was niet top; veel te elastisch/taai/chewy. Geen luchtige korst. Vreemd gezien ik online wel vaker mensen dit recept heb zien gebruiken... heb ik toch iets verkeerd gedaan? Telkens gebakken in +/- 90 seconden, elke 20-25 seconden gedraaid. Gas op 50% gezet wanneer ik de pizza erin schoof. Had ik het gas op het laagste niveau moeten zetten zodat hij iets langer kan bakken?
![]() | ![]() | ![]() |
Kan van alles zijn, soort bloem, hoeveelheid water, zout, etc.Michiel95 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:57:
Gisterenochtend melding gekregen dat m'n koda 16 ging aankomen, 's middags dan maar snel een deegje gemaakt van Ooni (Classical pizza dough). Normaalgezien maak ik altijd met Poolish mits recept van Vito, maar daar was nu geen tijd meer voor.
Het bakken zelf ging wel oké. Enkel het deeg was niet top; veel te elastisch/taai/chewy. Geen luchtige korst. Vreemd gezien ik online wel vaker mensen dit recept heb zien gebruiken... heb ik toch iets verkeerd gedaan? Telkens gebakken in +/- 90 seconden, elke 20-25 seconden gedraaid. Gas op 50% gezet wanneer ik de pizza erin schoof. Had ik het gas op het laagste niveau moeten zetten zodat hij iets langer kan bakken?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik vermoed echter de rijstijd i.c.m. de deeg- en omgevingstemperatuur.
Zelf maak ik ook altijd met poolish, die zijn een stuk luchtiger & lichter verteerbaar, o.a. door het rijpen.
Je zegt het zelf al even snel een deegje gemaakt. minimaal 24u laten rijzenMichiel95 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:57:
Gisterenochtend melding gekregen dat m'n koda 16 ging aankomen, 's middags dan maar snel een deegje gemaakt van Ooni (Classical pizza dough). Normaalgezien maak ik altijd met Poolish mits recept van Vito, maar daar was nu geen tijd meer voor.
Klopt, al zag ik voordien mensen met het classic dough recept wél met een veel luchtiger deeg, vroeg me daarom af als ik iets verkeerd had gedaan. Volgende keer terug mijn Poolish recept proberen, al heb ik inmiddels ook wel al een ander vermoeden… mijn gist eens getest (+/- 2 jaar open) en het lijkt erop dat daar ook niet meer al te veel leven in zit!alki schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:34:
[...]
Je zegt het zelf al even snel een deegje gemaakt. minimaal 24u laten rijzen
Gist die al 2 jaar open is? Misschien ben ik overdreven, maar ik gebruik eigenlijk altijd alleen ingrediënten waarvan ik zeker weet dat ze in orde zijn. Dus bloem zonder zilvervisjes en recent geopende gist. Die ingrediënten zijn zo goedkoop dat ik het zonde vind om die niet nieuw te kopen, gelet op het risico van dat anders je pizza mislukt.Michiel95 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:10:
[...]
Klopt, al zag ik voordien mensen met het classic dough recept wél met een veel luchtiger deeg, vroeg me daarom af als ik iets verkeerd had gedaan. Volgende keer terug mijn Poolish recept proberen, al heb ik inmiddels ook wel al een ander vermoeden… mijn gist eens getest (+/- 2 jaar open) en het lijkt erop dat daar ook niet meer al te veel leven in zit!
[Afbeelding]
Hangt van je hoeveelheid, tijd en temperatuur af. Gebruik de PizzApp en zet bij instellingen poolish aan. Dan krijg je accurate hoeveelheden.MennoE schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:28:
Ik ga voor het eerst een poolish maken, en wilde voor het recept van Vito gaan. Hij maakt die alleen met 5 gram gist. Dat is 20x meer dan ik gewend ben te gebruiken. Iemand ervaring met dit recept?
Ja, recept van Vito smaakt veel teveel naar gist en kun je bijna als een nucleaire reactie beschouwenMennoE schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:28:
Ik ga voor het eerst een poolish maken, en wilde voor het recept van Vito gaan. Hij maakt die alleen met 5 gram gist. Dat is 20x meer dan ik gewend ben te gebruiken. Iemand ervaring met dit recept?
Persoonlijk ben ik geen fan van poolish en geef de voorkeur aan een driedaagse rijping. Vergeleken met het recept van Vito kun je imo beter onderstaande waardes aanhouden;
Poolish
100% water
100% bloem
0,2% - 0,3% instant gist
0,01% zout
Percentage poolish beslaat rond de dertig procent van het hoofddeeg.
Dit laat je ~ drie uur op kamertemperatuur rijzen en zet het vervolgens in de koelkast. De volgende dag of dag erop haal je het uit de koelkast, laat het op kamertemperatuur komen en voegt het toe aan het hoofddeeg, vervolgens laat je het hoofddeeg een dagje rijpen in de koelkast.
Je kunt de poolish ook twee of drie dagen in de koelkast zetten, en de dag waarop je pizza's wilt bakken in de ochtend uit de koelkast halen en een deegje maken.
Hoofddeeg
100% bloem
Percentage water naar eigen wens
Zout percentage naar eigen wens
Eventueel olijfolie naar eigen wens
Hou er rekening mee dat je het percentage water en bloem van de poolish in mindering brengt op het percentage van de hoofddeeg.
Wellicht een leuk experiment om beide recepten tegelijk toe te passen en je bevindingen hier te delen.
[ Voor 3% gewijzigd door Freshouttheoven op 29-11-2023 10:21 ]
Ik had destijds gelezen dat gist in zo'n afgesloten potje (caputo lievito secco) redelijk lang kan houden, maar heb nu ook inderdaad gewoon een nieuw potje besteld, voor wat het kost is het de miserie niet waard.MennoE schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:57:
[...]
Gist die al 2 jaar open is? Misschien ben ik overdreven, maar ik gebruik eigenlijk altijd alleen ingrediënten waarvan ik zeker weet dat ze in orde zijn. Dus bloem zonder zilvervisjes en recent geopende gist. Die ingrediënten zijn zo goedkoop dat ik het zonde vind om die niet nieuw te kopen, gelet op het risico van dat anders je pizza mislukt.
Ik heb ooit eens zijn masterclass PDF kunnen inzien, het recept daarin was altijd 2gr gist. Zijn recepten zijn inderdaad altijd zo chaotisch...MennoE schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:28:
echthard in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"
Superbedankt! Ik ga het eens proberen, en inderdaad ook die van Vito. Ik laat het jullie weten! Overigens best handig dat chatgpt. Ik heb jouw methode gekopieerd en gevraagd mij de methode te geven voor 4 bollen van 240 gram met 60% hydratatie en 1,7% zout. Dat heeft hij toch goed berekend:Freshouttheoven schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:17:
[...]
Ja, recept van Vito smaakt veel teveel naar gist en kun je bijna als een nucleaire reactie beschouwen![]()
Persoonlijk ben ik geen fan van poolish en geef de voorkeur aan een driedaagse rijping. Vergeleken met het recept van Vito kun je imo beter onderstaande waardes aanhouden;
Poolish
100% water
100% bloem
0,2% - 0,3% instant gist
0,01% zout
Percentage poolish beslaat rond de dertig procent van het hoofddeeg.
Dit laat je ~ drie uur op kamertemperatuur rijzen en zet het vervolgens in de koelkast. De volgende dag of dag erop haal je het uit de koelkast, laat het op kamertemperatuur komen en voegt het toe aan het hoofddeeg, vervolgens laat je het hoofddeeg een dagje rijpen in de koelkast.
Je kunt de poolish ook twee of drie dagen in de koelkast zetten, en de dag waarop je pizza's wilt bakken in de ochtend uit de koelkast halen en een deegje maken.
Hoofddeeg
100% bloem
Percentage water naar eigen wens
Zout percentage naar eigen wens
Eventueel olijfolie naar eigen wens
Hou er rekening mee dat je het percentage water en bloem van de poolish in mindering brengt op het percentage van de hoofddeeg.
Wellicht een leuk experiment om beide recepten tegelijk toe te passen en je bevindingen hier te delen.
Om vier pizzabollen van 240 gram te maken met 65% hydratatie, 1,7% zout, en een poolish die 30% van het hoofddeeg uitmaakt, herzien we de berekening met bakkerpercentages. Alle percentages zijn hier gebaseerd op de totale hoeveelheid bloem.
### Totaal Gewicht van Deeg
- Vier pizzabollen van 240 gram elk: \( 4 \times 240 \, \text{gram} = 960 \, \text{gram} \)
### Berekening Poolish (30% van het totale deeggewicht)
- Totaal gewicht poolish: \( 30\% \times 960 \, \text{gram} = 288 \, \text{gram} \)
- Verhouding in de poolish: 100% bloem, 100% water, 0,2% - 0,3% gist, 0,01% zout.
### Berekening Bloem in Hoofddeeg en Poolish
- Om de exacte hoeveelheid bloem te bepalen, moeten we rekening houden met de hydratatie en het zout.
- Stel \( x \) is de totale hoeveelheid bloem.
- Dus, \( x + 0,65x + 0,017x = 960 \, \text{gram} \) (bloem + water + zout = totaal gewicht)
- \( 1,667x = 960 \)
- \( x \approx 575,8 \, \text{gram} \) (totale hoeveelheid bloem)
### Verdeling voor Poolish en Hoofddeeg
- Bloem in poolish: \( 50\% \times 288 \, \text{gram} = 144 \, \text{gram} \)
- Water in poolish: \( 144 \, \text{gram} \) (omdat 100% hydratatie)
- Bloem in hoofddeeg: \( 575,8 \, \text{gram} - 144 \, \text{gram} = 431,8 \, \text{gram} \)
- Water in hoofddeeg: \( 65\% \times 431,8 \, \text{gram} \approx 280,7 \, \text{gram} \)
- Zout in hoofddeeg: \( 1,7\% \times 575,8 \, \text{gram} \approx 9,8 \, \text{gram} \)
### Werkwijze
1. **Maak de Poolish**:
- Meng 144 gram bloem, 144 gram water, en een kleine hoeveelheid gist en zout.
- Laat het ongeveer drie uur rijzen bij kamertemperatuur, daarna in de koelkast voor 1 tot 3 dagen.
2. **Bereid het Hoofddeeg**:
- Meng de poolish met 431,8 gram bloem, 280,7 gram water, en 9,8 gram zout.
- Kneed tot een samenhangend deeg en laat het een dag rijzen in de koelkast.
3. **Verdeel en Bol**:
- Verdeel in vier delen van 240 gram en vorm tot bollen.
4. **Laatste Rijzing en Bakken**:
- Laat de bollen rijzen en vorm ze tot pizza's voor het bakken.
Met deze methode bereken je nauwkeurig de verhoudingen op basis van de totale hoeveelheid bloem, conform bakkerpercentages.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je hebt helemaal gelijk! Haha zo zie je maar, blind vertrouwen op ChatGPT en dan met onwerkbaar deeg zitten. Dank voor het opmerken!Gonadan schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:50:
@MennoE nou nee, want hij gebruikt voor de poolish 100% en de rest 65%, maar berekent de verhoudingen voor het hoofddeeg niet gericht op een 65% hydratatie van de uiteindelijke bollen. Hij komt op 74% hydratatie als ik het even snel nareken.
Mbt gas en de Ooni, tijdens het bakken inderdaad terug naar de laagste stand anders gaat het echt te hard. Sinds ik het deurtje voor de Ooni heb gebruik ik sowieso de hoogste stand niet meer. Voor ik het deurtje had liet ik de oven 25 min voorverwarmen op de hoogte stand, ging toen pizza bakken op laagste stand. Tussen de pizza's door zette ik hem ook op de hoogste stand.Michiel95 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:57:
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Chat GPT is echt bijzonder slecht in rekenen idd.MennoE schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:54:
[...]
Je hebt helemaal gelijk! Haha zo zie je maar, blind vertrouwen op ChatGPT en dan met onwerkbaar deeg zitten. Dank voor het opmerken!
Mhh ligt er ook aan hoeveel mbar je erop hebt. Mijn koda 12 is 37mbar en die wordt regelmatig echt te heet(steen).GAEvakYD schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:57:
[...]
Mbt gas en de Ooni, tijdens het bakken inderdaad terug naar de laagste stand anders gaat het echt te hard. Sinds ik het deurtje voor de Ooni heb gebruik ik sowieso de hoogste stand niet meer. Voor ik het deurtje had liet ik de oven 25 min voorverwarmen op de hoogte stand, ging toen pizza bakken op laagste stand. Tussen de pizza's door zette ik hem ook op de hoogste stand.
Als ik op minimaal bak dan ligt de pizza er veel langer dan 90 seconden in. Ik draai normaal om de 15-20 sec
Goed punt. Mijn Ooni heeft een 30 mBar. Maar wat is te heet? Sinds ik de Biscotto steen heb bak ik pizza op 500 graden. Dat bevalt mij in ieder geval erg goed. Maar misschien komt dat ook omdat ik een voorkeur heb voor de romeinse pizza.Terrie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:53:
[...]
Mhh ligt er ook aan hoeveel mbar je erop hebt. Mijn koda 12 is 37mbar en die wordt regelmatig echt te heet(steen).
Als ik op minimaal bak dan ligt de pizza er veel langer dan 90 seconden in. Ik draai normaal om de 15-20 sec
[ Voor 20% gewijzigd door GAEvakYD op 29-11-2023 22:04 ]
Gebruik je een 50mbar regelaar op een 30/37mbar oven, dan heb je mogelijk wel meer vermogen, en mogelijk minder efficiënte/schone verbranding.
30mbar regelaars zijn doorgaans geschikt voor 1,5kg propaan per uur, en dat gebruikt zo'n oven lang niet. Zit dus nog lang niet aan het theoretisch maximum vermogen.
YouTube: Ooni Koda 16 Unboxing | Secrets from Ooni Head of Engineering
[ Voor 28% gewijzigd door MennoE op 29-11-2023 22:40 ]
defusion schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:00:
Ik wil er ook nog wel eens eentje, maar mijn black-friday budget voor dit jaar is op
Doe er je voordeel mee
:fill(white):strip_exif()/f/image/B9lwKPsbD2qYxYQVnzyCqFT5.png?f=user_large)
En die is binnen!
Mhh, dan lag het gewoon aan de twee verschillende ovens die ik heb gehad. Klinkt logisch!defusion schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:33:
In principe is de oven zelf afgestemd op de regelaar die erbij hoort, en hebben de 30, 37 en 50mbar versies hetzelfde vermogen. Als je de juiste regelaar gebruikt dus...
Gebruik je een 50mbar regelaar op een 30/37mbar oven, dan heb je mogelijk wel meer vermogen, en mogelijk minder efficiënte/schone verbranding.
30mbar regelaars zijn doorgaans geschikt voor 1,5kg propaan per uur, en dat gebruikt zo'n oven lang niet. Zit dus nog lang niet aan het theoretisch maximum vermogen.
De peer gorgonzola walnoten vies heel erg tegen, maar dat was omdat de gorgonzola precies niet ander smaakte dan mozerella. Terwijl er pittig op stond, nooit meer kopen bij de jumbo dus. Die van de lidl is perfect.
![]() | ![]() |
Ziet er mooi uit! Die van mij kwam gisteravond ook binnen. Ik ben heel benieuwd hoe het bakt! Dat materiaal waarvan de biscotto gemaakt is, is best apart. Als ik op de biscotto tik maakt het een soort metaalachtig geluid.
Blijft samen met het ijzeren deurtje (incl schanieren) de beste mod voor de Ooni. Sinds ik die twee gebruik lukken mijn pizza's een stuk beter. De Ooni Koda 16 was al een top apparaat, maar met deze uitbreidingen is het echt een killer combinatie.
-Snel op temperatuur
-De steen behoud zijn warmte super goed
-Verbruikt de helft aan gas op de laagste stand
-Geen pizza's die blijven plakken op de steen omdat de steen net niet goed warm is
Jammer dat Ooni zelf deze add-on's niet aanbied. Zou een mooie upsell voor ze zijn.
--
Helaas voor mij geen pizza op de Ooni komende vrijdag. We gaan sinterklaas vieren bij de schoonfamilie en dan willen ze de pizzarette gebruiken. Man man man, dat gaat afzien worden daar. Ik ga er maar heen met de mindset dat het functioneel voedsel schuiven word.
[ Voor 13% gewijzigd door GAEvakYD op 30-11-2023 11:30 ]
Wie heeft de gouden tip voor hardhout voor mijn koda 12?
liefst in goede maat stukken
Mijn eerste doos van ooni is bijna op en zoek voorraad.
Warhammer en PC games en lego
Ik vermoed dat je Karu bedoelt aangezien de Koda het model op gas is?Arnevld schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:35:
Dag allen,
Wie heeft de gouden tip voor hardhout voor mijn koda 12?
liefst in goede maat stukken
Mijn eerste doos van ooni is bijna op en zoek voorraad.
https://shop.italieplein....-s_zBB7q4LrIaArPUEALw_wcB
[ Voor 21% gewijzigd door kevinho040 op 30-11-2023 13:40 ]
Zonde want het is an sich een lekkere combinatie. Zonder pit en zilt ben je een essentieel deel kwijt.Oekol schreef op donderdag 30 november 2023 @ 06:39:
Nou de pizza's heeft toch heerlijk gesmaakt moet ik zeggen.
De peer gorgonzola walnoten vies heel erg tegen, maar dat was omdat de gorgonzola precies niet ander smaakte dan mozerella. Terwijl er pittig op stond, nooit meer kopen bij de jumbo dus. Die van de lidl is perfect.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Excuus ja, deze doos is op.kevinho040 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:38:
[...]
Ik vermoed dat je Karu bedoelt aangezien de Koda het model op gas is?
https://shop.italieplein....-s_zBB7q4LrIaArPUEALw_wcB
is er niet goedkoper of bulk waar men ervaring mee heeft?
Warhammer en PC games en lego
Ik zou deze kopen;Arnevld schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:43:
[...]
Excuus ja, deze doos is op.
is er niet goedkoper of bulk waar men ervaring mee heeft?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u7DOV3CI17JV37e2T3f9v7sG.jpg?f=user_large)
Zonder dollen, wat een geld voor een paar stukjes hout.
Intussen al iets gekocht?Michiel95 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:36:
Net de Koda 16 37mbar besteld. Heb zelf nog nooit eerder een toestel op gas gehad dus ken niets van gasflessen.
Kan iemand uit Belgie even toelichten naar wat voor type gasfles ik moet kijken? Er zit zo te zien geen slang en/of gasdrukregelaar bij de Koda, welke moet ik kopen?
Moet ik deze bijbestellen of hangt dit af van het type/merk gasfles? https://eu.ooni.com/colle...or?variant=31400368308291
Bedankt!
Net ook een 37 mbar in BE gekocht. Ik ging naar de hubo een gasdrukregelaar kopen en dan gewoon een gasfles bij aveve.
Ik dacht deze regelaar te kopen: https://www.hubo.be/nl/p/...ukregelaar-37mbar/973948/
Het is onze favoriete combinatie, het doet zoveel in je mond. Maar helaas was de kaas dit keer echt helemaal teleurstellend.Boudewijn schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:41:
[...]
Zonde want het is an sich een lekkere combinatie. Zonder pit en zilt ben je een essentieel deel kwijt.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
:strip_exif()/f/image/7pvtRz2ImbkZxxkPCp6KVvat.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/oJiN7jjTqr9bsneNWbUApzi4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/xmqEhB36fn5Rt6ifRBTDMwwZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qOXFNrchSij9oB8zMLgFKzUM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oqWmku36lfdm9sqNn3xBt2u7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yh41K2DakM4vhXE386DBUPnw.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sHGaMHrsHfvthXscq0UlxM4s.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/1BuBzFglWetJitjOnx8pyI2m.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5YilRK3IJ1yaVBWxzB5BWyLC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/m6ryzaS5jlIYMpauyDUW7pcQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DU4bMmYunFK0rtrvHsntWAUo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/tqeNxCDOJXd7CYdnUOuCZvR1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/K99giPHEDC3zqj6RFWStdUSF.jpg?f=fotoalbum_large)