Wat voor soort keukenmachines doel je op? Ik heb bijv. thuis de Magimix Cook Expert die ook deeg kan kneden, maar dat kan alleen in hele kleine porties, anders raakt die oververhit. Ik heb daarom ook een Kitchenaid voor deeg. Alleen gebruik ik die nooit voor deeg, maar voor het maken van schaafijs.echthard schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:15:
[...]
Als je alleen deeg wilt kneden, dan is een spiraalkneder veel beter imo.
Maar je kunt dan ook alleen maar deeg kneden, met een keukenmachine kun je veel meer dingen doen.
Die QAP(5QT) deeghaken worden wel veel gebruikt. Het is goedkoper om die in de US te halen en hierheen te sturen(amazon) dan hier te halen bij amazon nl.Repsect schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:26:
Ik heb ook een Kitchenaid staan, de Artisan en ik merk dat met de standaard deeghaak het deeg wel omhoog kruipt. Zijn er betere haken te koop die beter geschikt zijn voor pizzadeeg?
Ik gebruik altijd een hydratatie van 68%, geen idee of dat nog iets uitmaakt.
Je kunt ze ook beter schoonmaken en ze zijn vaatwasser bestendig.
Ik doelde op de KitchenAid of een Kenwood bijv., daarmee kun je meer dan alleen deeg maken.banaliteit schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:34:
[...]
Wat voor soort keukenmachines doel je op? Ik heb bijv. thuis de Magimix Cook Expert die ook deeg kan kneden, maar dat kan alleen in hele kleine porties, anders raakt die oververhit. Ik heb daarom ook een Kitchenaid voor deeg. Alleen gebruik ik die nooit voor deeg, maar voor het maken van schaafijs.Pizzadeeg doe ik met de hand met recept van Ken Forkish.
Een spiraalkneder kneedt veel beter deeg, maar kan alleen dat.
De werking en het resultaat van een planetaire (kitchenaid) mixer met spiraal kneedhaak is nauwelijks anders dan een dedicated spiraalkneder. De lichtere variant met C-kneedhaak is een ander verhaal.echthard schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:19:
[...]
Ik doelde op de KitchenAid of een Kenwood bijv., daarmee kun je meer dan alleen deeg maken.
Een spiraalkneder kneedt veel beter deeg, maar kan alleen dat.
Ik heb een Kenwood met spiraalhaak en ik heb een echte spiraalkneder. Het verschil tussen beide is als dag en nacht.Mad Wally schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:35:
[...]
De werking en het resultaat van een planetaire (kitchenaid) mixer met spiraal kneedhaak is nauwelijks anders dan een dedicated spiraalkneder. De lichtere variant met C-kneedhaak is een ander verhaal.
Hoe kom je er bij dat het nauwelijks anders is?
Hier een leuke serie tests https://uitdekeukenvanard...en-deel-1-knedertest.htmlechthard schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:38:
[...]
Ik heb een Kenwood met spiraalhaak en ik heb een echte spiraalkneder. Het verschil tussen beide is als dag en nacht.
Hoe kom je er bij dat het nauwelijks anders is?
Bijzonder jammer dat ze de broden met de spiraalkneder niet hebben vergeleken met die van de planetaire kneders. Maar wat ik zo kan zien doen de beste broden van de planetaire kneders niet onder voor die uit de spiraalkneders. Met name de Kitchenaid 7580 komt er erg goed uit. De Kenwood helaas als minste.
ik heb dezelfde ervaring met deze mozzerella. prima spul.Boudewijn schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:59:
De kaas was prima effectief, smelt mooi en heeft wat smaak. Waar ik bij gewone mozzarella ondanks scheuren en laten drogen soms nog wat gelvorming heb had ik dat hier totaal niet. Dat is echt fijn.
wat ik met de gewone mozzerella ook wel eens doe - als ik deze niet op tijd heb laten drogen bijvoorbeeld - is deze pas op de pizza te gooien als deze al voor 80% klaar is. Dus even vlug uit de oven, mozzerella erop, en dan nog 20-30 sec terug. Of met wat zachtere, buffelmozzerella ;zells pas als de pizza de oven uitkomt. Dit scheelt echt veel als het gaat om de vochtigheid/zompigheid van de pizza.
Valt me op dat die Ooni 16 op veel plaatsen in de aanbieding is. Is dit ivm einde zomerseizoen of komen er nieuwe modellen aan? Zit er aan te denken om obv Stovrr prijs (449) de Hornbach aan te spreken op hun laagste prijsgarantie
Ik heb de link niet geopend, maar ik zeg ook niks over het uiteindelijke resultaat van de pizza of bijv. een brood. Dat zou allemaal hetzelfde moeten zijn, je hebt er alleen wat meer werk aan. Met de hand kneden kun je uiteindelijk ook hetzelfde resultaat bereiken als alle andere methoden.Mad Wally schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:03:
[...]
Hier een leuke serie tests https://uitdekeukenvanard...en-deel-1-knedertest.html
Bijzonder jammer dat ze de broden met de spiraalkneder niet hebben vergeleken met die van de planetaire kneders. Maar wat ik zo kan zien doen de beste broden van de planetaire kneders niet onder voor die uit de spiraalkneders. Met name de Kitchenaid 7580 komt er erg goed uit. De Kenwood helaas als minste.
Met de spiraalkneder is het deeg al bijna klaar, er zijn veel meer gluten ontwikkeld dan wanneer het in een planetaire mixer is gemaakt. Ik hoef het enkel even te laten rusten en een bol te maken met de gluten op spanning.
Duidelijk dat je de link niet hebt geopend en dus weer gewoon roept spiraalkneder is veel beter dan planetaire mixer bla bla bla.echthard schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:23:
Met de spiraalkneder is het deeg al bijna klaar, er zijn veel meer gluten ontwikkeld dan wanneer het in een planetaire mixer is gemaakt. Ik hoef het enkel even te laten rusten en een bol te maken met de gluten op spanning.
Neem de moeite om je er in te verdiepen of reageer anders niet.
Ik heb het toch zelf ervaren, ik deel mijn ervaring hier. Je toontje is niet helemaal constructief, dus ik laat je lekker in je waan.Mad Wally schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:45:
[...]
Duidelijk dat je de link niet hebt geopend en dus weer gewoon roept spiraalkneder is veel beter dan planetaire mixer bla bla bla.
Neem de moeite om je er in te verdiepen of reageer anders niet.
Dat zijn dan weer positieve eigenschappen, stalen tandwielen en lange garantie en beschikbaarheid van onderdelen. Ook ben ik het met je eens dat goedkoop vaak duurkoop is.Mad Wally schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:05:
[...]
Het is een flinke investering en zoals elk bedrijf hebben ze natuurlijk hun winstmarges, maar dit is wel een apparaat wat is gemaakt om lang mee te gaan. Volledig metaal, inclusief alle tandwielen en rvs deeg- en kneedhaken. Samengebouwd in USA en met 5 jaar garantie. Bovendien zijn alle onderdelen nog te krijgen, zelfs voor hele oude machines.
—-8<—- knippie
Wat is duur, elke 4 jaar een nieuw apparaat van 150 euro of een mooie en degelijke machine waar je 150 afschrijft over 15 jaar?
Leuk die keukenmachines, maar ik zie liever foto’s van de pizza’s die jullie daarna maken
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ik heb wat met een warmtebeeldcamera gespeeld toen ik pizza's aan het bakken was, misschien wel interessant voor hier 
Allereerst de welbekende G3ferrari, mocht iemand zich afvragen waarom de achterkant van de pizza nooit helemaal goed bakt:

En een Ooni Fyra, deze foto laat mooi zien waarom je niet meteen de volgende pizza er in moet gooien:

En speciaal voor @GermanPivo een foto van een pizza die aan het bakken is
Allereerst de welbekende G3ferrari, mocht iemand zich afvragen waarom de achterkant van de pizza nooit helemaal goed bakt:

En een Ooni Fyra, deze foto laat mooi zien waarom je niet meteen de volgende pizza er in moet gooien:

En speciaal voor @GermanPivo een foto van een pizza die aan het bakken is

Het gaat hier wel om brood kneden en niet om pizzadeeg. In mijn ervaring bakken we hier sneller met een hogere hydratatie. Dit is ook 1 van de redenen waarom mijn normale mixer het zo slecht doet. Het deeg blijft vaak onderin de kom plakken (heb een mixer van rond de 150,-).Mad Wally schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:03:
[...]
Hier een leuke serie tests https://uitdekeukenvanard...en-deel-1-knedertest.html
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Zonder keukenmachine geen mooie pizza’s:)GermanPivo schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:26:
Leuk die keukenmachines, maar ik zie liever foto’s van de pizza’s die jullie daarna maken
Of het moet met de hand, maar daar ben ik nog niet zo goed in…
Ik kneed inderdaad alleen deeg:) Met meerdere snelheden schijnt ook beter te zijn voor een hoge hydratatie, hier mensen ervaring mee?echthard schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:15:
[...]
Als je alleen deeg wilt kneden, dan is een spiraalkneder veel beter imo.
Maar je kunt dan ook alleen maar deeg kneden, met een keukenmachine kun je veel meer dingen doen.
Ik heb een machine met 10 snelheden. Dat is niet echt nodig, zou ik zeggen. Maar het is wel handig om een paar verschillende snelheden te hebben. Ik kan ook nog de andere kant op draaien, maar daardoor ging al het deeg omhoog, dat was geen succes. Waarschijnlijk moet de hydratatie nog veel hoger dan 75% wil het handig zijn om de andere kant op te draaien.Terrie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:58:
[...]
Ik kneed inderdaad alleen deeg:) Met meerdere snelheden schijnt ook beter te zijn voor een hoge hydratatie, hier mensen ervaring mee?
Deze heb ik ook en bevalt goed, nooit last van natte pizza'sMennoE schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:46:
[...]
Ik heb hiervan twee zakken besteld. Per 300 gram ingevroren, waarmee ik 4 pizza's maak. Zit maar 5% vocht in en de smaak vind ik de beste van alle mozzarella die ik heb geprobeerd.
https://vanlemmenpizza.nl...i-latte-mozarella-1500-g/
Mhh vond 70% ideaal voor het deeg, dan kun je dhs ook wel met een 1 snelheid machine uit?echthard schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:49:
[...]
Ik heb een machine met 10 snelheden. Dat is niet echt nodig, zou ik zeggen. Maar het is wel handig om een paar verschillende snelheden te hebben. Ik kan ook nog de andere kant op draaien, maar daardoor ging al het deeg omhoog, dat was geen succes. Waarschijnlijk moet de hydratatie nog veel hoger dan 75% wil het handig zijn om de andere kant op te draaien.
Heb ik ook al een keer gekocht, helemaal prima. Ook al eerder in topic vermeld, maar sommige AH hebben tegenwoordig ook Fior di Latte:)Fimke schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:06:
[...]
Deze heb ik ook en bevalt goed, nooit last van natte pizza's
Laatst 3kg bij de groothandel in adam west gehaald. Voorlopig hoef ik geen kaas meer te kopen..
Wat ik aangaf heeft te maken met de draairichting.Terrie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:51:
[...]
Mhh vond 70% ideaal voor het deeg, dan kun je dhs ook wel met een 1 snelheid machine uit?
En je kan denk ik wel uit met 1 snelheid, maar 2 of 3 is een stuk handiger. Je bent dan een stuk sneller klaar ook.
Hier leer je nog eens wat van, krijg je spontaan honger van.
Qua hydratatie is er geen verschil met brood hoor. Een belangrijker verschil is het gebruik van volkorenmeel of andere typen (spelt, rogge etc.)Terrie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:56:
[...]
Het gaat hier wel om brood kneden en niet om pizzadeeg. In mijn ervaring bakken we hier sneller met een hogere hydratatie. Dit is ook 1 van de redenen waarom mijn normale mixer het zo slecht doet. Het deeg blijft vaak onderin de kom plakken (heb een mixer van rond de 150,-).
Mijn persoonlijke ervaring is dat een keukenmachine een deeg met lage hydratatie moeilijk (te zwaar) vind. En dat neemt toe met volkorenmeel.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Met de hand is zo makkelijk juist. Je moet het kneden gewoon overslaan. Wel goed mengen, en dan gewoon een paar stretch/folds doen gedurende de bulkrijs. Succes gegarandeerdTerrie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:57:
[...]
Zonder keukenmachine geen mooie pizza’s:)
Of het moet met de hand, maar daar ben ik nog niet zo goed in…
Dat idee heb ik ook. Ik gebruik geen keukenmachine voor mijn deeg. Ik heb geen zin in nog een apparaat en zeker niet nu die dingen zo duur zijn. Met de hand werkt prima. Heel veel kneden is volgens mij niet nodig.verkeerslicht schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:57:
[...]
Met de hand is zo makkelijk juist. Je moet het kneden gewoon overslaan. Wel goed mengen, en dan gewoon een paar stretch/folds doen gedurende de bulkrijs. Succes gegarandeerd
Enkele weken geleden had, wonderbaarlijk genoeg de Lidl, stracciatella te koop. Dit is toch wel een van mijn favoriete toppings. Heb menig kaasboer en de markt afgespeurd naar dit goedje zonder succes.
Iemand enig idee waar ik stracciatella zou kunnen kopen?
Ergens regio Leiden zou top zijn.
PSN: DoubleDutchh
Ik ben benieuwd. Zien er goed uit!NoTimeRemains schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:35:
[Afbeelding]
Voor het eerst een poolish gemaakt naar het recept van Vito. Ik heb 10 bolletjes van ~ 250 gr. Rond 15:00 gaan ze uit de koeling om op temp te komen.
Albert Heijn heeft stracciatella, en ook burrata.Ouwehandje schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:32:
Enkele weken geleden had, wonderbaarlijk genoeg de Lidl, stracciatella te koop. Dit is toch wel een van mijn favoriete toppings. Heb menig kaasboer en de markt afgespeurd naar dit goedje zonder succes.
Ik kan dat hier echt overal vinden. Ook bij de Kaasboer op de markt. In Leiden helemaal lijkt mij als er markt is?Ouwehandje schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:32:
Normaal koop ik het bij de groothandel in adam west, anders bij de AH.
Merk je veel verschil met de Artisan?Mad Wally schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:05:
[...]
...
Mijn oude Kitchenaid heb ik dan ook na 15 jaar vervangen, niet omdat die slecht was, maar omdat ik wilde upgraden naar een machine die nog beter deeg kan kneden. Ik ben zuinig op mijn spullen en mijn oude machine durf ik daarom met een gerust geweten te verkopen als "zo goed als nieuw", want dat is die, zowel technisch als qua uiterlijk. Ik verwacht dan ook maar 100-150 af te schrijven!!!
....
Wij hebben nu de KA Artisan (ook al 15 jaar), ik heb hem de laatste jaren een beetje mishandelt door hem te zwaar te belasten. Vooral door te grote hoeveelheden deeg te draaien. Dat gaat best goed maar na een tijdje gaat een tandwiel stuk. Deze heb ik zelf vervangen door een nieuwe. Het is ook een designkeuze van KA om deze van kunststof te maken. Als er iets stuk gaat, is het relatief makkelijk op te lossen en hij is weer als nieuw.
Maar ik kijk wel eens naar de grotere mixer. Kun je hiermee makkelijker grotere hoeveelheden deeg draaien?
Ok, dit is totaal off-topic, maar schaafijs in de kitchenaid? Je hebt mijn aandacht.. vertel..banaliteit schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:34:
[...]
Wat voor soort keukenmachines doel je op? Ik heb bijv. thuis de Magimix Cook Expert die ook deeg kan kneden, maar dat kan alleen in hele kleine porties, anders raakt die oververhit. Ik heb daarom ook een Kitchenaid voor deeg. Alleen gebruik ik die nooit voor deeg, maar voor het maken van schaafijs.Pizzadeeg doe ik met de hand met recept van Ken Forkish.
https://www.kitchenaid.co...ce-attachment.ksmsia.htmlWaSteiL schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:06:
[...]
Ok, dit is totaal off-topic, maar schaafijs in de kitchenaid? Je hebt mijn aandacht.. vertel..
Gecondenseerde melk, een siroop naar keuze (rozensiroop
Door de zwaardere motor, de stabielere constructie en de spiraal kneder ga ik daar wel vanuit, maar net een aantal dagen in bezit en nog niet toegekomen aan het kneden van het deeg voor meerdere (volkoren)broden. Qua grootte zal het geen probleem zijn, de test is vooral power en stabiliteit.emzed schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:41:
[...]
Merk je veel verschil met de Artisan?
Wij hebben nu de KA Artisan (ook al 15 jaar), ik heb hem de laatste jaren een beetje mishandelt door hem te zwaar te belasten. Vooral door te grote hoeveelheden deeg te draaien. Dat gaat best goed maar na een tijdje gaat een tandwiel stuk. Deze heb ik zelf vervangen door een nieuwe. Het is ook een designkeuze van KA om deze van kunststof te maken. Als er iets stuk gaat, is het relatief makkelijk op te lossen en hij is weer als nieuw.
Maar ik kijk wel eens naar de grotere mixer. Kun je hiermee makkelijker grotere hoeveelheden deeg draaien?
Na lang wikken en wegen de Spice Diavola Pro V2.0 besteld uit Italie. Eigenlijk de welbekende Ferrari G3 maar dan met upgrades zodat hij wel de 500C aankan. De reviews zijn meestal positief.
Wilde eerst een Ooni Karu 12G maar toch bang dat de buren gaan klagen, en ook in de winter denk ik niet dat ik graag buiten sta pizza's te bakken... Heb nog een Effeuno overwogen, maar heb hier geen plek om hem neer te zetten.
Ik laat t.z.t. weten wat mijn ervaringen zijn.
Wilde eerst een Ooni Karu 12G maar toch bang dat de buren gaan klagen, en ook in de winter denk ik niet dat ik graag buiten sta pizza's te bakken... Heb nog een Effeuno overwogen, maar heb hier geen plek om hem neer te zetten.
Ik laat t.z.t. weten wat mijn ervaringen zijn.
Voor het eerst deeg gemaakt met de deeghaak van pizzastore.nl. Echt groot verschil. Op deze manier zit er helemaal geen deeg meer bovenaan de haak, top.
Nu basisrecept gebruikt van Italiëplein. Vanmiddag 25 graden dus echt pizza weer. Vanmiddag nog even pizzadozen halen bij de Hanos. Altijd leuk om de pizza in te serveren.
:strip_exif()/f/image/z66c7auhopklpEDdPFdWLXGi.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er recepten die jullie vaak combineren met het eten van pizza's of combineren met de houtoven? Maak vaak gambas in een skillet in de houtoven. Gerecht is alleen niet zo lekker voor de kids.
Nu basisrecept gebruikt van Italiëplein. Vanmiddag 25 graden dus echt pizza weer. Vanmiddag nog even pizzadozen halen bij de Hanos. Altijd leuk om de pizza in te serveren.
:strip_exif()/f/image/z66c7auhopklpEDdPFdWLXGi.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er recepten die jullie vaak combineren met het eten van pizza's of combineren met de houtoven? Maak vaak gambas in een skillet in de houtoven. Gerecht is alleen niet zo lekker voor de kids.
[ Voor 12% gewijzigd door Wackmack op 27-09-2023 08:01 ]
Zijn er mensen hier die in de winter overgaan op een elektrische oven voor binnen? Zo ja welk merk / type zouden jullie aanraden. Effeuno zie / hoor ik goede dingen over maar wellicht zijn er meerdere goede opties.
Zijn die ook ergens verkrijgbaar voor de Bosch MUM series? Even google geraadpleegd, maar ik zie ze niet zo snel. Wellicht dat iemand hier iets weet?Wackmack schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:50:
Voor het eerst deeg gemaakt met de deeghaak van pizzastore.nl. Echt groot verschil. Op deze manier zit er helemaal geen deeg meer bovenaan de haak, top.
Zoals hierboven aangegeven heb ik een Spice Diavolo V2 gekocht. Ik heb hem nog niet binnen maar laat weten wat mijn ervaringen zijn.kevinho040 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:03:
Zijn er mensen hier die in de winter overgaan op een elektrische oven voor binnen? Zo ja welk merk / type zouden jullie aanraden. Effeuno zie / hoor ik goede dingen over maar wellicht zijn er meerdere goede opties.
Mijn overwegingen voor een elektrische oven:
- Formaat / Gewicht
Een Effeuno is toch een flinke oven, die ga je niet "ff" pakken. Je moet er plek voor hebben.
- Prijs
Elektrische ovens zijn er in verschillende prijsklassen en afwerkingsniveaus van 100 euro voor een Ferrari G3 tot rond de 900 euro voor een Ooni Volt/Effeuno en nog ver daarboven indien gewenst.
- Temperatuur
De goedkope Ferrari modellen zijn prima, maar kunnen niet die homogene hoge temperatuur bereiken voor de napolitaanse pizza's. Misschien wel met modificaties, maar blijft behelpen. Een Effeuno of Volt kan dat wel.
- Fabrikant
Voor mij heeft een Italiaanse fabrikant een kleine plus
De reden dat ik voor een Spice gekozen heb is de combinatie formaat (klein), prijs (320 euro), temperatuur (500°C) en fabrikant (Italiaans) allemaal in orde lijken te zijn.
Modellen die ik tegen kwam:
Effeuno, Ooni, Macte, Spice, Ferrari G3
Bedankt voor je reactie! Ik heb de Ferrari G3 nu 2 jaar en het is inderdaad net niet vandaar dat ik nu een elektrische oven zoek die wel tot 500 graden kan gaan. Voor Romeinse pizza's prima zeker beter dan een normale oven en gebakken in 4-5 minuten maar inderdaad niet voor Napolitaanse pizza.DaDude schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:09:
[...]
Zoals hierboven aangegeven heb ik een Spice Diavolo V2 gekocht. Ik heb hem nog niet binnen maar laat weten wat mijn ervaringen zijn.
Mijn overwegingen voor een elektrische oven:
- Formaat / Gewicht
Een Effeuno is toch een flinke oven, die ga je niet "ff" pakken. Je moet er plek voor hebben.
- Prijs
Elektrische ovens zijn er in verschillende prijsklassen en afwerkingsniveaus van 100 euro voor een Ferrari G3 tot rond de 900 euro voor een Ooni Volt/Effeuno en nog ver daarboven indien gewenst.
- Temperatuur
De goedkope Ferrari modellen zijn prima, maar kunnen niet die homogene hoge temperatuur bereiken voor de napolitaanse pizza's. Misschien wel met modificaties, maar blijft behelpen. Een Effeuno of Volt kan dat wel.
- Fabrikant
De reden dat ik voor een Spice gekozen heb is de combinatie formaat (klein), prijs (320 euro), temperatuur (500°C) en fabrikant (Italiaans) allemaal in orde lijken te zijn.
Modellen die ik tegen kwam:
Effeuno, Ooni, Macte, Spice, Ferrari G3
Ik zoek het nu inderdaad meer in de richting van de Effeuno of iets vergelijkbaars.
Het model van de Spice is wel vergelijkbaar met de Ferrari zie ik, zou je jou bevindingen door willen geven als hij eenmaal binnen is.
Ik heb ook een G3, werkt veel beter als een normale oven maar nog net niet op het echte nivo, mist wat hogere temperaturen en misschien ook net iets meer ruimte. Heel gelijkmatig is de warmte ook niet.DaDude schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:09:
[...]
..
- Formaat / Gewicht
- Prijs
- Temperatuur
- Fabrikant
..
Ik mis in het lijstje nog wel:
- Biscotto steen
Bij een volgende oven wil ik ook wel de mogelijkheid hebben voor Napolitaanse pizza, dan heb je toch echt een dikke biscotto steen nodig voor zover ik weet.
https://macteovens.com/en/ hebben ook leuke electrische ovens en zijn goedkoper (ronde de 600 euro) als de Effeuno. Ik vind de knoppen wel op een onhandigere plek zitten als de Effeuno.
Goed punt. Heb ik ook meegenomen, maar de meeste ovens behalve de G3 hebben een biscotto.
Alleen de dikte heb ik niet op gelet. Is volgens mij ook afhankelijk of je alleen bovenwarmte, of ook onderwarmte hebt om de steen weer op te warmen.
Biscotto is de algemene benaming van de terracotta steen. Je hebt fabrikanten als Casapulla/Sorrento/Saputo.
Heb je ook voor de Ferrari G3 (zit ook in de Spice Diavolo)
https://www.fornacesorbo.com/index-en.html
Nog extra overwegingen zou kunnen zijn:
- Opwarmtijd
- Opwarmtijd voor de volgende pizza
- Geluid
- Veiligheid m.b.t warmte van de oven.
Alleen de dikte heb ik niet op gelet. Is volgens mij ook afhankelijk of je alleen bovenwarmte, of ook onderwarmte hebt om de steen weer op te warmen.
Biscotto is de algemene benaming van de terracotta steen. Je hebt fabrikanten als Casapulla/Sorrento/Saputo.
Heb je ook voor de Ferrari G3 (zit ook in de Spice Diavolo)
https://www.fornacesorbo.com/index-en.html
Nog extra overwegingen zou kunnen zijn:
- Opwarmtijd
- Opwarmtijd voor de volgende pizza
- Geluid
- Veiligheid m.b.t warmte van de oven.
[ Voor 4% gewijzigd door DaDude op 27-09-2023 12:57 ]
@DaDude Ah die voor de G3 kende ik niet, zo te zien zakt die steen wat in de onderzijde zodat je nog genoeg ruimte over houdt. Is wel beter als meegeleverde steen denk ik, maar niet voldoende (temperatuur) voor napolitaans denk ik.
ik merk wel dat ik op de G3 een aparte instelling voor boven/ondertemperatuur nogal mis.
ik merk wel dat ik op de G3 een aparte instelling voor boven/ondertemperatuur nogal mis.
Tsja, welke oven.... Pieker ik ook al een tijdje over. Ik wil elektrisch zodat 'ie het hele jaar goed te gebruiken is. Zojuist maar de knoop doorgehakt en bij Italieplein de Macte Voyager Twin besteld. Met onze keukenoven loop ik n.l. tegen de beperkte temperatuur aan (ook al is die met 300°C niet eens slecht).
Ja ik zal m'n bevindingen hier posten
Wat zijn overigens de best practices m.b.t. het instellen van de onder- en bovenwarmte voor Napolitaanse pizza's? Bovenwarmte 470°C en onderwarmte op het maximum van 455°C? Of maakt het niet uit omdat de temperatuur toch door de hele oven hetzelfde wordt?
Ja ik zal m'n bevindingen hier posten
Wat zijn overigens de best practices m.b.t. het instellen van de onder- en bovenwarmte voor Napolitaanse pizza's? Bovenwarmte 470°C en onderwarmte op het maximum van 455°C? Of maakt het niet uit omdat de temperatuur toch door de hele oven hetzelfde wordt?
Wat zijn de best practices/jullie ervaringen met bulk rise (en dus korter opgebold rijzen) vs (langer) opgebold laten rijzen? Ik heb het idee dat ik met bulk rise de lucht er weer uit duw als ik ga opbollen.
Mijn ervaring is dat dit prima werkt. Ik doe een bulkrijs ergens tussen 1-3 nachten in de koelkast. Dan op de dag zelf, haal ik hem 's ochtends uit de koelkast, even laten rusten en opbollen. Bolletjes goed op spanning brengen. Meestal laat ik het dan buiten de koeling, in de praktijk is dat dan vanaf een uur of 10 totdat de eerste pizza de oven ingaat, uur of 17h.TRD07 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:46:
Wat zijn de best practices/jullie ervaringen met bulk rise (en dus korter opgebold rijzen) vs (langer) opgebold laten rijzen? Ik heb het idee dat ik met bulk rise de lucht er weer uit duw als ik ga opbollen.
Uiteindelijk toch gevonden bij de lokale AH. Merk is Zanetti, deze kon ik al van hun mozzarella.Terrie schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:31:
[...]
Ik kan dat hier echt overal vinden. Ook bij de Kaasboer op de markt. In Leiden helemaal lijkt mij als er markt is?
Normaal koop ik het bij de groothandel in adam west, anders bij de AH.
Hier het resultaat van vanavond met de stracciatella als topping:
:strip_exif()/f/image/gxlg8HBbMmSFW4ctFwQ0lK61.jpg?f=fotoalbum_large)
PSN: DoubleDutchh
Living the dream
Zekers! Intens blij met deze setup. Echt heerlijk werken zo. Scheelt echt veel bende op deze manier in de keuken. Vaak gebruik ik ook de combi, eerst de BBQ en afsluiten met heerlijke pizza's
Dik hoorWackmack schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:55:
Gisteren mooie bollen gemaakt met de kitchenaid icm het recept van Italiëplein. Het wordt nog eens wat 🥳
Qua structuur echt perfect. Lekkere korst en midden zacht genoeg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je laatste foto voor de ingredienten. Waar heb je dat op de kop getikt?Wackmack schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:55:
Gisteren mooie bollen gemaakt met de kitchenaid icm het recept van Italiëplein. Het wordt nog eens wat 🥳
Qua structuur echt perfect. Lekkere korst en midden zacht genoeg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dat is een betere keuze. Deze komen van de Hanos af en was €130,0 kwijt, gaat nergens over.
Ik haal mijn gn bakjes bij amazing oriental. Ander merk dan hanos, maar zolang het gastronorm is vind ik het best.Wackmack schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:03:
[...]
Dat is een betere keuze. Deze komen van de Hanos af en was €130,0 kwijt, gaat nergens over.
Wil je vertellen wat de verzendkosten zijn? Ik kan het niet vinden op de site en als ik de over in mijn winkelmand zet en aangeef dat het om een Nederlands adres gaat krijg ik dit nog niet te zien.verkeerslicht schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:50:
Vandaag de "Macte Nettuno" besteld vanuit Italië.
Edit: Met het toevoegen van de postcode en plaats krijg ik het tarief wel te zien. In mijn geval is het 78 euro.
[ Voor 13% gewijzigd door weekend warrior op 02-10-2023 09:13 ]
Verzending van de pizza party shop was ook bijna dat bedrag, was wel 3 dagen later met dascher voor de deur[b]weekend warrior in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"
Edit: Met het toevoegen van de postcode en plaats krijg ik het tarief wel te zien. In mijn geval is het 78 euro.
Hell / 0
idd, 78 euro was het in mijn geval ook.weekend warrior schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:07:
[...]
Wil je vertellen wat de verzendkosten zijn? Ik kan het niet vinden op de site en als ik de over in mijn winkelmand zet en aangeef dat het om een Nederlands adres gaat krijg ik dit nog niet te zien.
Ik ben tevreden over mijn laatste experiment, 61% biga met caputo manitoba en daarna aanvullen met 39% caputo chef meel. Ik krijg lekkere en consistente resultaten.
En ik had een andere saus geprobeerd op de pizza, want ik had nog wat pastasaus over.
knoflook, ui en pepertje fruiten
paprika's grillen
tomatensaus
basilicum
Alles in de blender tot het glad is. Zo veel smaken en super vol, was ook heerlijk op de pizza. Heb nog wel wat pecorino, fior di latte en buffelmozzarella toegvoegd, omdat het kan
:strip_exif()/f/image/IJXPNIn5h36TqBh2wML6UuMu.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik had een andere saus geprobeerd op de pizza, want ik had nog wat pastasaus over.
knoflook, ui en pepertje fruiten
paprika's grillen
tomatensaus
basilicum
Alles in de blender tot het glad is. Zo veel smaken en super vol, was ook heerlijk op de pizza. Heb nog wel wat pecorino, fior di latte en buffelmozzarella toegvoegd, omdat het kan
:strip_exif()/f/image/IJXPNIn5h36TqBh2wML6UuMu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7uOAkLwDYyvc5Qp1mAeAG6Nn.jpg?f=fotoalbum_large)
Help! Morgen moet ik voor collega’s op een bbq pizza’s maken. Ik heb nu een batch deeg klaar op de manier dat ik t altijd zou doen voor mn pizza oven met 66% hydratatie.
Ik gebruik caputo pizzeria, iemand een tip voor een goed recept voor pizza op de kamado?
Wilde maar twee verschillende batches maken zodat de kans groter is dat er 1 goed slaagt.
Ik gebruik caputo pizzeria, iemand een tip voor een goed recept voor pizza op de kamado?
Wilde maar twee verschillende batches maken zodat de kans groter is dat er 1 goed slaagt.
Always look on the bright side of life.
Al eerder een keer zijdelings aangegeven, maar nu voor de volledige transparantie. Ik ben op dit moment bezig met een mooi project t.a.v. pizzaovens. In samenwerking met een partij zijn wij bezig om een nieuwe pizzaoven in de markt te zetten. Een mooi product, <knip> De rest moet via V&A.
[ Voor 38% gewijzigd door Ardana op 04-10-2023 12:47 ]
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
<knip> V&A moet via andere kanalen.hmr schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:13:
Al eerder een keer zijdelings aangegeven, maar nu voor de volledige transparantie. Ik ben op dit moment bezig met een mooi project t.a.v. pizzaovens. In samenwerking met een partij zijn wij bezig om een nieuwe pizzaoven in de markt te zetten. Een mooi product, <knip>
[ Voor 36% gewijzigd door Ardana op 04-10-2023 12:48 ]
@hmr ik ook wel. Nu 3 jaar een ooni pro in bezit. Aardig wat pizza's gemaakt. Wat nieuws testen altijd leuk.
Gaaf dat je dat doet! Is het elektrisch, gas of hout?hmr schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:13:
Al eerder een keer zijdelings aangegeven, maar nu voor de volledige transparantie. Ik ben op dit moment bezig met een mooi project t.a.v. pizzaovens. In samenwerking met een partij zijn wij bezig om een nieuwe pizzaoven in de markt te zetten. Een mooi product, <knip>
[ Voor 29% gewijzigd door Ardana op 04-10-2023 12:48 ]
Als het een elektrische is, wil ik het wel vergelijken met mijn EffeUno.
<knip> V&A moet via andere kanalen.
[ Voor 72% gewijzigd door Ardana op 04-10-2023 12:48 ]
Heel leuk om direct de reacties te lezen. Het gaat om een pizzaoven op gas.
<knip> Zie vorige ingreep.
*edit - ik zie dat dit via V&A moet. Dat is geen probleem, begrijpelijk. Vandaar al de terughoudendheid
<knip> Zie vorige ingreep.
*edit - ik zie dat dit via V&A moet. Dat is geen probleem, begrijpelijk. Vandaar al de terughoudendheid
[ Voor 62% gewijzigd door Ardana op 04-10-2023 12:49 ]
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Vorige week de Spice Diavolo pro besteld, kwam na een paar dagen al binnen. Deze week meteen uitgeprobeerd.
Conclusie: Prima apparaat, slechte pizzabakker...
Ik ben wellicht de overambitieus begonnen met een volkoren desem deeg, De smaak was prima, alleen was het deeg erg breekbaar. Ook het bakken in de wind was wellicht niet heel handig... zo lijkt het net alsof de hitte verdeling niet optimaal is. Aldoende leert men...
De oven komt met een biscotto steen, is degelijk gebouwd en prima ergens op te bergen. Hij is binnen 20 minuten opgewarmd tot 500°C. Ik heb buiten de pizza's gebakken en merkte dat dan wel snel de warmte uit oven gaat bij het in en uit halen.
Volgende keer normale bloem gebruiken en vanuit dat recept doorwerken. Ik zal mijn ervaringen weer hier delen.
Wat foto's:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AUsOKXMmiVLObPKOjWfmo3Gs.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v13ralCVw30YmapYwdEMxW0K.jpg?f=user_large)
Ik ben wellicht de overambitieus begonnen met een volkoren desem deeg, De smaak was prima, alleen was het deeg erg breekbaar. Ook het bakken in de wind was wellicht niet heel handig... zo lijkt het net alsof de hitte verdeling niet optimaal is. Aldoende leert men...
De oven komt met een biscotto steen, is degelijk gebouwd en prima ergens op te bergen. Hij is binnen 20 minuten opgewarmd tot 500°C. Ik heb buiten de pizza's gebakken en merkte dat dan wel snel de warmte uit oven gaat bij het in en uit halen.
Volgende keer normale bloem gebruiken en vanuit dat recept doorwerken. Ik zal mijn ervaringen weer hier delen.
Wat foto's:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AUsOKXMmiVLObPKOjWfmo3Gs.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v13ralCVw30YmapYwdEMxW0K.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OtzdKkxxOPhGC3SnsuG7nNeT.jpg?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door DaDude op 06-10-2023 10:49 ]
Ziet er niet slecht uit!DaDude schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:48:
Vorige week de Spice Diavolo pro besteld, kwam na een paar dagen al binnen. Deze week meteen uitgeprobeerd.
waarom bak je niet gewoon binnen? heb je in ieder geval geen last van de wind.
hij is elektrisch toch
Zoals ik zei, aldoende leert mendemonic schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:26:
[...]
Ziet er niet slecht uit!
waarom bak je niet gewoon binnen? heb je in ieder geval geen last van de wind.
hij is elektrisch toch
Vanavond hier ook weer pizza. Deeg bollen liggen sinds donderdag al in de koelkast.
Altijd leuk als je ineens extra eters krijgt. Dus vanochtend nog maar even wat extra deegbollen gemaakt.
Nadeel is dat oven maar tot 230 graden gaat dus duurt best lang voordat ze klaar zijn. Buitenoven staat pas gepland voor volgend jaar dus dat is even behelpen.
Enige optie is dus voorbakken en dan even snel afbakken. Weet alleen niet of resultaat wel zo geweldig gaat worden.
Ff vraagje voor de gevorderde pizzabakkers. Wat doen jullie met de gebruikte semolina? Gooien jullie die weg na stretchen?
Altijd leuk als je ineens extra eters krijgt. Dus vanochtend nog maar even wat extra deegbollen gemaakt.
Nadeel is dat oven maar tot 230 graden gaat dus duurt best lang voordat ze klaar zijn. Buitenoven staat pas gepland voor volgend jaar dus dat is even behelpen.
Enige optie is dus voorbakken en dan even snel afbakken. Weet alleen niet of resultaat wel zo geweldig gaat worden.
Ff vraagje voor de gevorderde pizzabakkers. Wat doen jullie met de gebruikte semolina? Gooien jullie die weg na stretchen?
Ik gebruik een vlaaipan, waar ik het in vorm. Daarna stretch ik het op het aanrecht. Enige semolina dat ik weggooi ligt op het aanrecht en is te verwaarlozen.Highfive95 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:53:
Je kunt ook een diep bord gebruiken oid.
:strip_exif()/f/image/b9Cygbvjbh3R9mhk1kVSwJps.jpg?f=fotoalbum_large)
Semolina of bloem die uit de verpakking is geweest doe ik per definitie niet meer terug. Als het in aanraking is gekomen met (pizza)deeg, je handen enz. dan zou ik het sowieso daarna weggooien.Highfive95 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:53:
Uiteraard houden we niet van verspillen, en door ervaring leer je snel genoeg hoeveel bloem/semolina je nodig hebt voor het stretchen enz..
Als het veel is, gebruik ik het voor in een volgend deegje (brood of pizza)Highfive95 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:53:
Ik gooi het gewoon weg, gaat vaak om niet extreem veel. De kans dat er rauwe producten in verwerkt zitten en daardoor in mn semolina komen vind ik niks.
Ik heb het voorheen wel eens hergebruikt, maar dat was toen het slecht verkrijgbaar was (alleen online en dan moest je weer €5-7 verzendkosten erbij op tellen, en voelde ik me verplicht andere onnodige spullen mee te bestellen, of zoveel bloem dat het over datum raakt).
Nu bestel ik het mee met de overige boodschappen van de AH als het op dreigt te raken, en ben ik er wat minder zuinig mee.
Nu bestel ik het mee met de overige boodschappen van de AH als het op dreigt te raken, en ben ik er wat minder zuinig mee.
@echthard @Tikje @verkeerslicht
Ik gooi het ook weg. Is meestal ook niet heel veel en is inderdaad @defusion nu goed verkrijgbaar.
Ben al met al 2,5 uur bezig geweest voor 10 pizza's. Moest nog wel alles snijden dus valt met al nog best mee. Vers bakken is wel lekkerder, maar met gewone oven kan ik er maar 2 kwijt. Dus dat duurt te lang.
Ik gooi het ook weg. Is meestal ook niet heel veel en is inderdaad @defusion nu goed verkrijgbaar.
Ben al met al 2,5 uur bezig geweest voor 10 pizza's. Moest nog wel alles snijden dus valt met al nog best mee. Vers bakken is wel lekkerder, maar met gewone oven kan ik er maar 2 kwijt. Dus dat duurt te lang.
De Lidl heeft deze week “mozarella per pizza”, in de vorm van een staaf. Het lijkt op de wat drogere variant op het eerste gezicht, dus heb het gekocht zodat ik weer een excuus heb om pizza’s te maken.
Dat is van de Italië weken van twee weken terug, maar ze zijn nooit zo rap met die voorraad verspreiden door het land heb ik het idee. Koop ze zelf ook als ze er liggen en vries dan een voorraadje in kleine blokjes gesneden in.Wouterkaas schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:53:
De Lidl heeft deze week “mozarella per pizza”, in de vorm van een staaf. Het lijkt op de wat drogere variant op het eerste gezicht, dus heb het gekocht zodat ik weer een excuus heb om pizza’s te maken.
Vandaar, ik vond het al vreemd dat ik het niet in de folder had gezien. Is het wat? Wel een goede om ze in te vriezen, dan haal ik wellicht nog een paar staven.GermanPivo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:01:
[...]
Dat is van de Italië weken van twee weken terug, maar ze zijn nooit zo rap met die voorraad verspreiden door het land heb ik het idee. Koop ze zelf ook als ze er liggen en vries dan een voorraadje in kleine blokjes gesneden in.
Ik vind het prima spul in ieder geval.Wouterkaas schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:45:
[...]
Vandaar, ik vond het al vreemd dat ik het niet in de folder had gezien. Is het wat? Wel een goede om ze in te vriezen, dan haal ik wellicht nog een paar staven.
Ik heb voor de Ooni Koda 12 een metalen ovendeur gekocht via Etsy. Vandaag installeren en binnenkort proberen. Mijn hoop is dat de oven sneller warm wordt, de steen gelijkmatiger warm wordt en meer constant op temperatuur blijft.
Ik ben mij overigens bewust van dat zo'n deur een gevaar kan zijn doordat er onvoldoende toevoer is van lucht bij de gasvlam. Ooni waarschuwt daarom niet deze deuren te gebruiken. Tegelijkertijd zitten er gaten in de deur waardoor lucht komt. Ook doe ik altijd wel iets van aluminiumfolie voor de opening om sneller op te warmen, waarbij ik de zijkanten dan openlaat. Dat gaat ook steeds goed. De deur krijgt verder goede reviews.
Ik laat jullie weten hoe het bevalt!
:strip_exif()/f/image/29QDXfZqfV3mMjTdXjWKhpka.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben mij overigens bewust van dat zo'n deur een gevaar kan zijn doordat er onvoldoende toevoer is van lucht bij de gasvlam. Ooni waarschuwt daarom niet deze deuren te gebruiken. Tegelijkertijd zitten er gaten in de deur waardoor lucht komt. Ook doe ik altijd wel iets van aluminiumfolie voor de opening om sneller op te warmen, waarbij ik de zijkanten dan openlaat. Dat gaat ook steeds goed. De deur krijgt verder goede reviews.
:strip_exif()/f/image/29QDXfZqfV3mMjTdXjWKhpka.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SWQALp8BNZlnZoQOuur4moAs.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn koda 12 is echt binnen notime warm. Heb dan ook wel BE versie met 37mbar.
Bij mij duurt het vaak wel een minuut of 20. Langer nog als ik de steen naar 500 graden wil verwarmen om vuil weg te branden. Daarnaast denk ik dat als de bovenkant van de steen als snel warm is, daarmee nog niet gezegd is dat de steen al helemaal goed is opgewarmd. Dat is wel van belang bij het bakken van pizza.Terrie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:17:
Mijn koda 12 is echt binnen notime warm. Heb dan ook wel BE versie met 37mbar.
Aluminiumfolie voor de opening? Hoe moet ik dat voor me zien?MennoE schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:07:
Ik heb voor de Ooni Koda 12 een metalen ovendeur gekocht via Etsy. Vandaag installeren en binnenkort proberen. Mijn hoop is dat de oven sneller warm wordt, de steen gelijkmatiger warm wordt en meer constant op temperatuur blijft.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Opzich klinkt zo'n deur wel interessant. Ik ben benieuwd naar je ervaring. Wel vrij prijzig trouwens, bijna 100 euro voor een stukje metaal.
Meestal leg ik de rol op de oven en span ik de folie dan van boven naar beneden over de opening van de oven.Lennnn schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:53:
[...]
Aluminiumfolie voor de opening? Hoe moet ik dat voor me zien?
Opzich klinkt zo'n deur wel interessant. Ik ben benieuwd naar je ervaring. Wel vrij prijzig trouwens, bijna 100 euro voor een stukje metaal.
Ja het is heel veel geld. Ik twijfelde er ook wel even over, maar de nieuwsgierigheid won. Geluk voor mij dat het pakket zoek was geraakt in de post en ik het geld van Etsy terug heb gekregen. Vervolgens werd het gisteren na twee maanden opeens alsnog bezorgd 😬
Ik heb eerder op mijn kamado (BGE) een zelfgemaakte pizza bereid. Nu wil ik het, door het regelmatiger te doen, het gaan verfijnen
.
Zondag a.s. staat pizza op het menu, ik wil een 24-uurs tripje in de koelkast doen, dus het plan is als volgt:
Zaterdag 12:00 - met deze calculator (https://www.pizzacreator.net/en/calculator/25e2d4d2f71b4141) met Caputo Saccorosso bloem en Caputo gedroogde gist het volgende:
4 x 24cm italian classic; 577g bloem, 375g water, 0,5g gist, 11,5g zout, 5,8g olijfolie (hier twijfel ik nog over, ik denk dat de kamado te warm wordt voor olie
).
Zaterdag 12:00 dus deeg maken, verdelen, opbollen en afgedekt 24 uur in de koelkast.
Zondag 13:00 uit de koelkast om +/- 4 uur buiten de koelkast verder te rijzen op kamertemp.
Zondag 17:00 stretchen, beleggen, bakken
Mis ik wat in mijn 'plan'? Gevoelsmatig is de hoeveelheid gist (0.5g) enorm laag/weinig ?!
Zondag a.s. staat pizza op het menu, ik wil een 24-uurs tripje in de koelkast doen, dus het plan is als volgt:
Zaterdag 12:00 - met deze calculator (https://www.pizzacreator.net/en/calculator/25e2d4d2f71b4141) met Caputo Saccorosso bloem en Caputo gedroogde gist het volgende:
4 x 24cm italian classic; 577g bloem, 375g water, 0,5g gist, 11,5g zout, 5,8g olijfolie (hier twijfel ik nog over, ik denk dat de kamado te warm wordt voor olie
Zaterdag 12:00 dus deeg maken, verdelen, opbollen en afgedekt 24 uur in de koelkast.
Zondag 13:00 uit de koelkast om +/- 4 uur buiten de koelkast verder te rijzen op kamertemp.
Mis ik wat in mijn 'plan'? Gevoelsmatig is de hoeveelheid gist (0.5g) enorm laag/weinig ?!
Dat is minder dan 0.1%, dat lijkt mij te weinig voor zo'n korte rijs en het is ook niet meer zo warm tegenwoordig.the-edge schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:13:
Ik heb eerder op mijn kamado (BGE) een zelfgemaakte pizza bereid. Nu wil ik het, door het regelmatiger te doen, het gaan verfijnen.
4 x 24cm italian classic; 577g bloem, 375g water, 0,5g gist, 11,5g zout, 5,8g olijfolie (hier twijfel ik nog over, ik denk dat de kamado te warm wordt voor olie).
Ik zou 0.2% aanhouden (dus 1.15g) en ook pas in de koelkast plaatsen wanneer de bollen z.g.a. klaar zijn. Dan is het enkel nog rijpen in de koelkast en op temp laten komen wanneer je het eruithaalt.
Poging nummero 6 denk ik nu.
600 gram bloem
360 gram water
12 gram zout en olie
0,6 gram gist
Dit keer vochtige theedoek er tussen en gewicht er op omdat het deeg altijd uitdroogde en... Tromgeroffel voor het eerst een rijs buiten de koelkast. Ja ik was diegene die het altijd direct in de koelkast stopte.
Zoals @Freshouttheoven aangaf 8 uur bulkrijs. Dat zou 4u vannacht betekenen. Ff kijken hoe dat gaat, kamertemperatuur is nu 20,5 graden. Wellicht dat ik het rek tot 6 uur. Aan de andere kant onze 7 maanden oude dochter zal ons wel weer wakker maken.
Stretch en fold voordat we het de koelkast in doen en zaterdag ochtend 10u er uit. Na 1 a 2 uur stretch en fold en portioneren. Opbollen en dan nog buiten de koelkast tot 't avondeten.
Ben heel benieuwd hoe anders die smaakt en graag zijn dan voorgaande keren!
600 gram bloem
360 gram water
12 gram zout en olie
0,6 gram gist
Dit keer vochtige theedoek er tussen en gewicht er op omdat het deeg altijd uitdroogde en... Tromgeroffel voor het eerst een rijs buiten de koelkast. Ja ik was diegene die het altijd direct in de koelkast stopte.
Zoals @Freshouttheoven aangaf 8 uur bulkrijs. Dat zou 4u vannacht betekenen. Ff kijken hoe dat gaat, kamertemperatuur is nu 20,5 graden. Wellicht dat ik het rek tot 6 uur. Aan de andere kant onze 7 maanden oude dochter zal ons wel weer wakker maken.
Stretch en fold voordat we het de koelkast in doen en zaterdag ochtend 10u er uit. Na 1 a 2 uur stretch en fold en portioneren. Opbollen en dan nog buiten de koelkast tot 't avondeten.
:strip_exif()/f/image/Ttix3skELa0CZVVOkF95KW1i.jpg?f=fotoalbum_large)
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Thanks!verkeerslicht schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:26:
[...]
Ziet er heerlijk uit! In wat voor een oven bak jij?
p.s. Romeinse pizza of niet, op het zicht zou ik eerder richting New York style denken.
Een inbouw oven die op op papier tot 300 °C kan, met wat tweaken kun je in de praktijk iets hogere temperaturen behalen.
Heeft inderdaad redelijk wat weg van New York style, al hebben die over het algemeen een minder puffy rand, zijn krokanter en bevatten meer kaas.
Daar zit dan een te lange tijd tussen, hierdoor zal het uitdrogen.PhRiXoS schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:34:
[...]
ik vroeg me af hoe lang van te voren je de pizza's kan voorbakken. Zou handig zijn als je dat al in de ochtend kan doen als je veel eters krijgt... maar misschien werkt dat niet?
Een klein half uurtje van te voren zal geen probleem zijn, al blijft direct afbakken het lekkerste. Los hiervan levert het zo lang van te voren voorbakken weinig tijdswinst op, doordat je toch elke keer de oven weer tijd dient te geven om op temperatuur te komen.
Zo nauw komt het nietOekol schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:10:
Poging nummero 6 denk ik nu.
600 gram bloem
360 gram water
12 gram zout en olie
0,6 gram gist
[Afbeelding]
Bij gebruik van bloem met hoge W-waarde kun je het met 0.1% gist prima tot 24 uur (bij de huidige kamertemperaturen) late rijzen.
Ik ben hier inmiddels mee aan het experimenteren. Het gaat een stuk sneller door eerst kort voor te bakken. Maar ze drogen inderdaad meer uit als het langer duurt.Freshouttheoven schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:29:
[...]
Daar zit dan een te lange tijd tussen, hierdoor zal het uitdrogen.
Een klein half uurtje van te voren zal geen probleem zijn, al blijft direct afbakken het lekkerste. Los hiervan levert het zo lang van te voren voorbakken weinig tijdswinst op, doordat je toch elke keer de oven weer tijd dient te geven om op temperatuur te komen.
Daarbij vind ik ook dat de smaak van voorgebakken minder goed is dan vers.
Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?
Oh dat scheelt, wij zaten al in ons hoofd wat irritant die 8 uur. Je moet dan of voor werk of net na werk aan het klooien. Ben benieuwd voelde wel lekker aan. Veel beter dan normaal. Heel benieuwd of het de smaak ten goede komtFreshouttheoven schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:30:
[...]
Zo nauw komt het niet
Bij gebruik van bloem met hoge W-waarde kun je het met 0.1% gist prima tot 24 uur (bij de huidige kamertemperaturen) late rijzen.
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.