Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?
https://shop.italieplein....eggen/kaas-en-vleeswaren/UltraSub schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:00:
Ik kom er net achter dat hollandskaashuis er mee gestopt is. Iemand een tip waar ik vergelijkbaar mijn kazen kan bestellen? Meeste wat ik tegen kom is alleen hollandse kaas, of maar kleine verpakkingen voor bijvoorbeeld mozzarella.
https://vanlemmenpizza.nl...hvg8Dn36SaqMaAubWEALw_wcB
Maar er zijn ook andere pizza(ingrediënten)winkels
[ Voor 11% gewijzigd door verkeerslicht op 02-09-2023 21:47 ]
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Italieplein verkoopt sinds kort ook kaas.
@UltraSub ik heb de groene zak op deze pagina https://vanlemmenpizza.nl...p/ingredienten/pizzakaas/UltraSub schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:00:
Ik kom er net achter dat hollandskaashuis er mee gestopt is. Iemand een tip waar ik vergelijkbaar mijn kazen kan bestellen? Meeste wat ik tegen kom is alleen hollandse kaas, of maar kleine verpakkingen voor bijvoorbeeld mozzarella.
heb de zak in kleinere porties verdeeld en in de vriezer gedaan.
YouTube: Stendere la pizza: 4 tecniche spiegate! vond ik wel leerzaam voor het omvormen van de bolletjes tot pizza's. Ze worden in het midden nog wel iets dunner dan meer richting de rand. Maar het ging wel een stuk makkelijker dan de vorige keer.
Voor het eerst 'brak' er een pizza, waarschijnlijk iets te dun in de midden geweest.
Sommige pizza’s gaan al aardig goed maar merk dat het zo nu en dan fout gaat met het verplaatsen van de belegde pizza naar de pizza schep waardoor de pizza dermate vervormd is dat deze niet makkelijk de oven in schuift.
Bij het oppakken van de pizza merk ik dat deze erg slap is, dus snel scheurt. Ik heb geprobeerd de pizza dikker te houden maar geeft nog niet direct het gewenste resultaat. Tips?
Wat ik doe, en veel anderen volgens mij ook, is de pizza beleggen op de pizzaschep. Ik gebruik zo'n houten plankje en dat gaat perfect.Yaay schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:37:
Ik ben sinds kort gestart met het zelf pizza’s maken in een ooni 3 oven.
Sommige pizza’s gaan al aardig goed maar merk dat het zo nu en dan fout gaat met het verplaatsen van de belegde pizza naar de pizza schep waardoor de pizza dermate vervormd is dat deze niet makkelijk de oven in schuift.
Bij het oppakken van de pizza merk ik dat deze erg slap is, dus snel scheurt. Ik heb geprobeerd de pizza dikker te houden maar geeft nog niet direct het gewenste resultaat. Tips?
Thanks, klinkt logisch heb dit 1x geprobeerd maar daarbij plakte de bodem een beetje vast aan de schep waardoor hij alsnog scheurde. Bebloem je de schep ook extra alvorens je de bodem erop legt?MennoE schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:02:
[...]
Wat ik doe, en veel anderen volgens mij ook, is de pizza beleggen op de pizzaschep. Ik gebruik zo'n houten plankje en dat gaat perfect.
Ik vermoed dat ik voorheen te voorzichtig was met bebloemen van mijn ondergrond. Vandaag royaal bloem gebruikt en bodem was daarmee veel makkelijker te bewerken dan voorheen
Een houten schep plakt veel minder dan metaal. Ik doe er een heel klein beetje semola op. Daarnaast moet je oppassen als je een metalen pizzaschep ook gebruikt om de pizza mee te draaien. Die warmt op in de oven, waardoor het deeg van de volgende pizza eraan kan gaan plakken. Ik gebruik nu een houten schep om pizza op te maken en in de oven te doen, een metalen schep om de pizza de eerste keer te draaien en daarna een turning peel.Yaay schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:12:
[...]
Thanks, klinkt logisch heb dit 1x geprobeerd maar daarbij plakte de bodem een beetje vast aan de schep waardoor hij alsnog scheurde. Bebloem je de schep ook extra alvorens je de bodem erop legt?
Ik vermoed dat ik voorheen te voorzichtig was met bebloemen van mijn ondergrond. Vandaag royaal bloem gebruikt en bodem was daarmee veel makkelijker te bewerken dan voorheen
Dank, ik ga eens naar een houten schep kijk!MennoE schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:16:
[...]
Een houten schep plakt veel minder dan metaal. Ik doe er een heel klein beetje semola op. Daarnaast moet je oppassen als je een metalen pizzaschep ook gebruikt om de pizza mee te draaien. Die warmt op in de oven, waardoor het deeg van de volgende pizza eraan kan gaan plakken. Ik gebruik nu een houten schep om pizza op te maken en in de oven te doen, een metalen schep om de pizza de eerste keer te draaien en daarna een turning peel.
Klopt mijn aanname dat er zo min mogelijk tijd tussen het beleggen van de bodem en het daadwerkelijke bakken in de oven moet zitten?
Vandaag 2 pizza’s gebakken welke we tegelijkertijd belegd hebben. De 2e was overduidelijk slapper dan de 1e. ik vermoed een beetje omdat de tomaten saus extra vocht aan de pizza toevoegde waardoor deze slapper/plakkeriger werd
Dat weet ik niet. Maar het lijkt mij dat je met een belegde pizza inderdaad niet te lang moet wachten met bakken. Kwam het niet doordat de steen was afgekoeld van de eerste pizza? Mijn ervaring is dat een steen best veel warmte verliest van een pizza bakken. Die moet eerst weer goed opwarmen.Yaay schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:25:
[...]
Dank, ik ga eens naar een houten schep kijk!
Klopt mijn aanname dat er zo min mogelijk tijd tussen het beleggen van de bodem en het daadwerkelijke bakken in de oven moet zitten?
Vandaag 2 pizza’s gebakken welke we tegelijkertijd belegd hebben. De 2e was overduidelijk slapper dan de 1e. ik vermoed een beetje omdat de tomaten saus extra vocht aan de pizza toevoegde waardoor deze slapper/plakkeriger werd
Het was fijn dat iedereen wel zin had in dezelfde soort pizza, maar als er meerdere soorten gemaakt (moeten) worden, hoe zorgen jullie dan dat ze warm blijven?
Als je na iedere pizza de oven weer op temperatuur (Ooni Koda) moet laten komen, deeg stretchen en beleggen, ben je zo 20 - 30 minuten verder, waardoor de eerste alweer flink afgekoeld is.
Ik heb slechts 1 foto kunnen maken van een volledige pizza, de overige 5 waren al veel te snel gesneden en opgegeten
Deeg en saus zijn van de makro, verder qua toppings buffel mozzarella, paprika, ui en doner van de lokale turkse winkel
:strip_exif()/f/image/q6FUVrbp38PUgn2MVUdNCDsu.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoewel zelf maken natuurlijk het summum is van pizza bakken, hoor ik veel positiefs over het deeg van de Makro, en ziet er prima uit ook. Misschien eens een smaaktest doen met wat vrijwilligers hier
Jouw manier is ook precies hoe ik het doe, per pizza bakken en snijden in het aantal gelijk aan de eters. Ik zou ook niet weten hoe je snel genoeg pizza's kunt bakken met voor ieder wat wils.
Als er bijzondere smaken bij zitten, dan kun je die wel los doen lijkt me. Dan maak je die als eerst of als laatst of tussendoor.
Dan na de tweede helft zorg ik ervoor dat ik 1 bol over heb zodat ik zelf nog een hele pizza kan eten aan t eind.
Af en toe heb ik meer struggles als er mensen zijn met allergieën en vegetarisch dieet enz. Maar dan wachten die zeikerds maar wat langer
Sommige mensen kunnen trouwens echt sfeerverpesters zijn als ze even niet te eten hebben. Daar kun je ook rekening mee houden.
Always look on the bright side of life.
Doen we altijd half om half belegen.
Werkt echt perfect.
Het is extra werk en soms doe je het ‘maar’ voor een select groepje, maar het is ook een leuke uitdaging om b.v. een goede vegetarische variant van een van je pizza’s te maken.Clifdon schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:41:
Af en toe heb ik meer struggles als er mensen zijn met allergieën en vegetarisch dieet enz.
Met dat soort mensen kun je uitstekend rekening houden, door ze niet meer uit te nodigen.Sommige mensen kunnen trouwens echt sfeerverpesters zijn als ze even niet te eten hebben. Daar kun je ook rekening mee houden.
2 stuk afbakken en in de keukenoven warmhouden.
dan kan je in 1 keer 3 pizzas "leveren" voor de eerste grote honger. de rest volgt dan gelijdelijker.
Dan moet je wel een lage hydratatie gebruiken anders zakt die saus zo door je bodem heen..Bicky schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:46:
ik maak er meerdere klaar op voorhand. heb 6 houten planken dus kan ik al 6 pizzas beleggen op voorhand.
2 stuk afbakken en in de keukenoven warmhouden.
dan kan je in 1 keer 3 pizzas "leveren" voor de eerste grote honger. de rest volgt dan gelijdelijker.
Als mensen komen eten dan passen ze zich maar aan en leren ze langzaam en geleidelijk te eten. Wanneer ze alleen komen om te 'vreten' dan kunnen ze beter een diepvries pizza maken:). Daarnaast vaak vooraf al wat broodjes en speciale kazen en worstjes op tafel, dan komt de pizza 'vanzelf'.
[ Voor 24% gewijzigd door Terrie op 05-09-2023 09:26 ]
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
62% hydratatie voor mijn deegTerrie schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:25:
[...]
Dan moet je wel een lage hydratatie gebruiken anders zakt die saus zo door je bodem heen..
Als mensen komen eten dan passen ze zich maar aan en leren ze langzaam en geleidelijk te eten. Wanneer ze alleen komen om te 'vreten' dan kunnen ze beter een diepvries pizza maken:). Daarnaast vaak vooraf al wat broodjes en speciale kazen en worstjes op tafel, dan komt de pizza 'vanzelf'.
Normaal doe ik het de avond tevoren maar nu deed ik het in 2 uur.
4 bollen van 270g
- Rijstijd 2 uur op kamer temp 22,5
- Meel 660g (Caputo 0.0)
- Gist 4.65
- Water 400g
:strip_exif()/f/image/6GeWkyZT32w3HwPTNEAQziws.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L0va9K9BO6MEb4E2WUM7mPbr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EV5xUFgHpSzHsellP4ngUqjE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook een leuke computer..
Mijn eerste post in het pizza bakken topicFimke schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:36:
Vandaag weer pizza gebakken, dit keer een relatief korte rijs periode van 5 uur. Saus gemaakt van https://www.ah.nl/product...utti-pomodoro-san-marzano dit is voor herhaling vatbaar.
YouTube: Stendere la pizza: 4 tecniche spiegate! vond ik wel leerzaam voor het omvormen van de bolletjes tot pizza's. Ze worden in het midden nog wel iets dunner dan meer richting de rand. Maar het ging wel een stuk makkelijker dan de vorige keer.
Voor het eerst 'brak' er een pizza, waarschijnlijk iets te dun in de midden geweest.
Ik heb dezelfde tomaten gebruikt, maar vond de saus erg nat en had geen zin in een soppige pizza. Ik heb de saus daarom even uit laten lekken in een fijne zeef om wat van het (kostbare) vocht kwijt te raken. Hoe krijgen jullie de saus trouwens fijn genoeg met alleen maar knijpen?
Verder gebruik ik de derde techniek bij het vormen van de pizza, het op de handen over en weer “slaan”. Dat gaat prima zolang de deegbol mooi uit het krat komt. Als hij er ovaal uitkomt dat blijft die spanning er in zitten en wil de pizza langwerpig worden

De smaak was trouwens echt super, beste pizza’s ooit!
Hier de resultaten
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ilCwBKHMYq2Ve9iDO1hyH3Ih.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JIUE8tPWW3shrzZbKNwN0m1S.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MQ9TLeLB1I06yVMRkGTEQhD0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TL6TyI5gPp5t5UnYeJYyrZik.jpg?f=user_large)
Vorige week een biscotto steen besteld en die kreeg ik gelukkig zaterdagmiddag nog binnen. Wat een verschil, ik hoef niet bang meer te zijn op een zwarte bodem. Hier had ik de laatste tijd veel last van.
In het assortiment;
* Le 5 Stagioni - Napolitaanse
* Caputo - Pizzaria
* Caputo - Chef / Saccorosso
Nu zoek ik naar het hydratatie percentage wat te adviseren is. Ik lees zoveel verschillende dingen dat ik het -weer kwijt ben
Ik wil voor dit weekend eigenlijk op donderdag mijn set deeg maken, en op zaterdag ergens gebruiken. Ik was van plan om de Caputo Chef te gebruiken op 65%, en dan volgens het princiepe van @Freshouttheoven volgens deze post: Freshouttheoven in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2". Maar als het op een lagere hydratatie beter werkt hoor ik dat graag eerder
Kan iemand hier iets slims over zeggen?
Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...
Hoe lager het vocht% hoe makkelijker het deeg te bewerken is. Zelf van de week weer met 70% geprobeerd, maar mijn keukenmachine kan dit niet aan. Gevolg een te warm deeg en geen sterk glutennetwerk en een uitgezakte pizza.Theuno schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:36:
Na mijn laatste experiment heb ik sterker bloem besteld.
In het assortiment;
* Caputo - Pizzaria
Nu zoek ik naar het hydratatie percentage wat te adviseren is. Ik lees zoveel verschillende dingen dat ik het -weer kwijt ben. Ik kwam tabellen tegen over de Chef/Saccorosso van 57-xx%?
Ik wil voor dit weekend eigenlijk op donderdag mijn set deeg maken, en op zaterdag ergens gebruiken. Ik was van plan om de Caputo Chef te gebruiken op 65%, en dan volgens het princiepe van @Freshouttheoven volgens deze post: Freshouttheoven in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2". Maar als het op een lagere hydratatie beter werkt hoor ik dat graag eerder
Ik ga voorlopig weer terug naar max 65%.
Ik gebruik altijd Caputo Chef en een hydratie tussen 60%-70% werkt prima. Zelf houd ik 65% aan.Theuno schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:36:
In het assortiment;
* Caputo - Pizzaria
Nu zoek ik naar het hydratatie percentage wat te adviseren is. Ik lees zoveel verschillende dingen dat ik het -weer kwijt ben. Ik kwam tabellen tegen over de Chef/Saccorosso van 57-xx%?
Deze bloem doet het vooral goed met lange fermentatie-tijden, bijv. 24-48u.
Ik heb 62% gebruikt en was erg tevreden met de verwerkbaarheid en met hoe krokant de bodem was. Ik houd niet van een soppige bodem.Theuno schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:36:
In het assortiment;
* Caputo - Pizzaria
Al gebruik je 120% hydratatie, je krijgt heus geen sompige bodem als je het afbakt.Mad Wally schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:43:
[...]
Ik heb 62% gebruikt en was erg tevreden met de verwerkbaarheid en met hoe krokant de bodem was. Ik houd niet van een soppige bodem.
Zowel met lagere als hogere hydratatie kun je prima pizza bakken. Wat het lekkerst is, is een kwestie van smaak. Wat het makkelijkst te handelen is hangt af van je werkwijze en de eventuele tools die je gebruikt.Theuno schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:36:
In het assortiment;
* Caputo - Pizzaria
Mijn (ik hoop slimme) suggestie is - ongeacht je werkwijze:
Start met een deeg op basis van 60% hydratatie en start met mengen. Voeg gaandeweg wat water toe tot dat je denkt: "Nu is het een fijn werkbaar deeg". Weeg dan vervolgens je deeg, en bereken de effectieve hydratatie. Dat is dan je benchmark voor de volgende keer.
Ik vind persoonlijk 65 tot 70% prettig werken voor (bijna) no knead. Dus:
- Alle ingredienten door elkaar (volgorde maakt niet uit, en ook niet dat het zout het gist of voordeeg aanraakt)
- Mengen met en pollepel tot al er geen droge meel meer zichtbaar is (dat zou bijvoorbeeld met een 60% deeg veel te zwaar gaan)
- 20 min. laten rusten en dan even 2 minuten kneden.
- Gedurende de rijs nog een paar keer vouwen
krokantheid van je bodem zit hem vooral in de duur van 't bakken, en hoe heet je steen is.Mad Wally schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:43:
[...]
Ik heb 62% gebruikt en was erg tevreden met de verwerkbaarheid en met hoe krokant de bodem was. Ik houd niet van een soppige bodem.
Een lage of hoge hydratatie doet daar niks aan af.
Dat heet een pannekoekechthard schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:48:
[...]
Al gebruik je 120% hydratatie, je krijgt heus geen sompige bodem als je het afbakt.
Italieplein is het niet met je eens: https://www.italieplein.nl/hoeveel-water-in-pizzadeeg/echthard schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:48:
[...]
Al gebruik je 120% hydratatie, je krijgt heus geen sompige bodem als je het afbakt.
Er staat nergens in dat artikel dat het deeg zompig wordt :-)Mad Wally schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:11:
[...]
Italieplein is het niet met je eens: https://www.italieplein.nl/hoeveel-water-in-pizzadeeg/
Dat is namelijk ook niet het geval, zelfs bij 100% hydratatie.
Je kunt er een heel luchtig brood van maken
Of focaccia
Ik ga het niet snel proberen hoor, maar ik wilde net als jij aangeven dat het nooit sompig wordt als je het goed bakt.
Misschien is zompig niet het goede woord, maar wel zacht vs krokant. Dit zeggen ze:Destralak schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:34:
[...]
Er staat nergens in dat artikel dat het deeg zompig wordt :-)
Dat is namelijk ook niet het geval, zelfs bij 100% hydratatie.
"Heb je liefst een dunne, krokante bodem? Of heb je liever een iets zachtere pizza?
Hou je van een dunne en krokante pizza > gebruik een lager waterpercentage
Bak je in een houtoven en hou je van krokant > 53%-55% water
Bak je in een houtoven en hou je van Napolitaanse pizza (het deeg van de Napolitaanse pizza is zachter) > 56%-62% water"
Het ligt iets meer aan de bakwijze. Lage hydratatie gebruik je voor lagere temperatuur en wat langer in de oven. Hoge hydratatie omgekeerd.Mad Wally schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:44:
[...]
Misschien is zompig niet het goede woord, maar wel zacht vs krokant. Dit zeggen ze:
"Heb je liefst een dunne, krokante bodem? Of heb je liever een iets zachtere pizza?
Bak je in een houtoven en hou je van Napolitaanse pizza (het deeg van de Napolitaanse pizza is zachter) > 56%-62% water"
Ja, dat klopt, maar ik raad je aan om het evengoed eens te proberen. Zeg 70% hydratatie.Mad Wally schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:44:
[...]
Misschien is zompig niet het goede woord, maar wel zacht vs krokant. Dit zeggen ze:
De binnenkant is dan zachter, maar de buitenkant evengoed krokant.
Er zijn zelfs broden die 100% hydratatie hebben en zeer krokant kunnen zijn. Je moet het verschil gewoon ervaren. Maar het wordt geen zachte of zompige bende hoor!
De pizza was heerlijk! De korst hard, krokant en smaakvol. Een beetje nootachtig. De bodem stevig. De mozzarella was verrassend lekker. Hele smaakvolle kaas die mooi weggesmolten was. Doordat de mozzarella maar 5% vocht heeft was de pizza vrij droog, wat ik lekker vind. Echt een top recept. Ik ging ervan uit dat pizza altijd tipo 00 nodig heeft, maar tipo 0 vind ik misschien wel beter. Minder de smaak en structuur van witbrood.
:strip_exif()/f/image/ptpW3VacreLBHFTOdnJ8WmHY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/on6jhF0OOrzeZp8jRW6hvdLy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jewlvfrgpaq31mIoa51Elxae.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1lMncFebUNCWim0GY6lBoSR2.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/G2sNruKPBllX7ZVyZOwfJIde.png?f=fotoalbum_large)
Bastard met pizzasteen op 350 graden en pizza erop. Goeie mozzarella, Gorgonzola, champions en in de BBQ. Daarna nog wat rucola en truffel olijfolie erop, heerlijk!
:strip_exif()/f/image/3nrEoevaiJPMHCFmRCHLRG9L.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had ze vooraf gemaakt op bakpapier. Kreeg het bakpapier er helaas niet meer af voor ze de bbq in gingen, maar dat werkte op zich wel prima. Nu alleen nog even oefenen op de vorm.
Ziet er goed uit. Mooi dat het op de basterd zo geod gelukt is, had je nog moeite om de temperatuur op 350 graden te houden?koentjuh schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:11:
Vandaag voor het eerst pizza’s op the bastard gemaakt. Vanochtend vroeg deeg gemaakt en op kamertemperatuur de rest van de dag laten rijzen.
Bastard met pizzasteen op 350 graden en pizza erop. Goeie mozzarella, Gorgonzola, champions en in de BBQ. Daarna nog wat rucola en truffel olijfolie erop, heerlijk!
[Afbeelding]
Ik had ze vooraf gemaakt op bakpapier. Kreeg het bakpapier er helaas niet meer af voor ze de bbq in gingen, maar dat werkte op zich wel prima. Nu alleen nog even oefenen op de vorm.
Wat betreft het bakpapier; volgende keer zonder papier en wat maismeel gebruiken (zie foto).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DouRctQgCfB6fVgC1sjKiIvv.jpg?f=user_large)
Ja en nee.MennoE schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:01:
[...]
Super bedankt voor je reactie! Maar wat ik dan niet begrijp is dit. Een hogere hydratatie maakt toch ook dat er na het bakken meer water in het deeg over is, en dus dat het natter is? Ik dacht dat Romeins deeg daarom maar 35-55% hydratatie had, zodat het krokanter is.
Het liefst heb ik een deegkorst die wel redelijk mooi opgeblazen is, maar met een krokante/breekbare rand, en niet broodachtig. Het is mij nog niet duidelijk hoe ik dat nu het beste kan bereiken.
De hydratatie en de temperatuur waarbij je bakt dienen in balans te zijn.
In tegenstelling tot een authentieke Napolitaanse pizza, die aan strikte regels dient te voldoen, zijn er geen richtlijnen waar een Romeinse pizza aan dient te voldoen. Je hebt pizza bakkers in Rome die een pizza bakken wat meer op een NY Style pizza lijkt (met deegroller) en je hebt pizza bakkers die het deeg met de hand stretchen wat meer op een Napolitaanse pizza lijkt maar dan met minder brede/ hoge randen, geen slappe bodem en overall meer bite.
Een authentieke Napolitaanse pizza kent overigens maar een max. hydratatie van 62%.
Het is zelf een beetje spelen met de variabelen (hydratatie x temperatuur), en waar je voorkeur naar uitgaat. Zelf hanteer ik een hydratatie van 56% + 2% olijfolie met een gemiddeld sterke of sterke bloemsoort. Ik ga vanavond pizza bakken, zal een foto posten en meer toelichten over mijn werkwijze.
Moutmeel bevat een zeer hoge vezelgehalte, dit is de reden waarom het deeg smaakvoller en meer bite had.MennoE schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:15:
Vandaag een nieuw deegrecept geprobeerd. Tipo 0 meel met de toevoeging van gerstemout merk. Ik heb het 36 uur in de koelkast laten rusten. Gebakken op relatief lage temperatuur van rond de 350 graden. Recept heb ik uit het boek The Perfect Pizza Dough Pizza as a Profession. Het doel was een krokant en smaakvol deeg. Daarbij heb ik niet meer supermarkt mozzarella gebruikt, maar Sorrentina Fior Di Latte Mozzarella.
De pizza was heerlijk! De korst hard, krokant en smaakvol. Een beetje nootachtig. De bodem stevig. De mozzarella was verrassend lekker. Hele smaakvolle kaas die mooi weggesmolten was. Doordat de mozzarella maar 5% vocht heeft was de pizza vrij droog, wat ik lekker vind. Echt een top recept. Ik ging ervan uit dat pizza altijd tipo 00 nodig heeft, maar tipo 0 vind ik misschien wel beter. Minder de smaak en structuur van witbrood.
Meer zemelen of moutmeel betekent een droger deeg bij dezelfde vocht percentage. Typo 0 bloem is, opzichzelfstaand, niet zo spannend en qua smaak lastig te onderscheiden van typo 00.
De typo 1 bloem van bijv. Caputo biedt veel meer smaak dan een typo 00/ 0, ook is de smaak subtieler/ meer in balans met de overige ingrediënten van een pizza vergeleken met een typo 0 deeg waar moutmeel aan is toegevoegd.
Soms voeg ik 1/3 T110 of 1050 bloem toe aan 2/3 typo 00 bloem, dit is imo de sweetspot qua smaak/ bite en goed vergelijkbaar met een typo 1 bloem.
Mijn ervaring in Rome is iets anders. In restaurants krijg je pizza Napolitaanse stijl, maar de street food is allemaal plaat pizza. De plaat pizza’s zijn meestal wel heel erg eenvoudig en smakelijk. Pizza belegd met niks anders dan schijfjes aardappel was één van de favorieten.Freshouttheoven schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:47:
In tegenstelling tot een authentieke Napolitaanse pizza, die aan strikte regels dient te voldoen, zijn er geen richtlijnen waar een Romeinse pizza aan dient te voldoen. Je hebt pizza bakkers in Rome die een pizza bakken wat meer op een NY Style pizza lijkt (met deegroller) en je hebt pizza bakkers die het deeg met de hand stretchen wat meer op een Napolitaanse pizza lijkt maar dan met minder brede/ hoge randen, geen slappe bodem en overall meer bite.
MennoE schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:36:
[...]
Heb jij misschien leuke foto's om te delen van de pizza's die je bakt? Je hebt duidelijk veel ervaring en ik ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk uitpakt.
:strip_exif()/f/image/DdBfdpsXgadZYtscaS4BbkmT.jpg?f=fotoalbum_large)
Olijfolie & zout 2%
Instant gist 0.1%
190 gram deeg per pizza, ~ 10” pizza’s.
Een medium brede rand zodat je de kwaliteit en aroma’s van het rustig gerijpte deeg goed kunt proeven, zonder dat het chewy wordt net als bij een Napolitaanse pizza of croissant. Een knapperige bodem waarvan alleen de voorste gedeelte van een slice deels naar beneden buigt, hierdoor heeft elke hap een goede bite zonder dat het hard/ droog wordt of te zacht/ soupy zoals bij een authentieke Napolitaanse pizza.
Voor mij is dit de perfecte cuisine, waarbij alle texturen en smaken in balans zijn.
En hoe groot krijgen jullie dan meestal de diameter ongeveer?
Ziet er goed uit! Heb je dit in de koelkast gehad die 72 uur of buiten de koelkast?Freshouttheoven schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:27:
[...]
[Afbeelding]
Olijfolie 2%
Instant gist 0.1%
160 gram deeg per pizza, ~ 10” pizza’s.
Een medium brede rand zodat je de kwaliteit en aroma’s van het rustig gerijpte deeg goed kunt proeven, zonder dat het chewy wordt net als bij een Napolitaanse pizza of croissant. Een knapperige bodem waarvan alleen de voorste gedeelte van een slice deels naar beneden buigt, hierdoor heeft elke hap een goede bite zonder dat het te hard/ droog wordt of te zacht/ soupy zoals bij een authentieke Napolitaanse pizza.
Voor mij is dit de perfecte cuisine, waarbij alle texturen en smaken in balans zijn.
Thanks!Michel schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:38:
[...]
Ziet er goed uit! Heb je dit in de koelkast gehad die 72 uur of buiten de koelkast?
- Vrijdagavond ~ 6 uur in bulk buiten de koelkast laten rijzen
- Stech en fold, daarna in bulk de koelkast in
- Gisteren in de middag eruit gehaald, uurtje laten ontspannen, strech en fold
- Opbollen en ~ 3 uur laten rijzen
Top dankje! Ik wilde toevallig vanavond wat gaan maken voor donderdag! Iets minder uren maar was voornamelijk even benieuwd naar je aantal uren buiten de koelkast.Freshouttheoven schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:39:
[...]
Thanks!
- Vrijdagavond ~ 6 uur in bulk buiten de koelkast laten rijzen
- Stech en fold, daarna in bulk de koelkast in
- Gisteren in de middag eruit gehaald, uurtje laten ontspannen, strech en fold
- Opbollen en ~ 3 uur laten rijzen
Die ziet er prachtig uit! Dat is precies de pizza zoals ik ben ook lekker vind. Hopelijk lukt het mij ook die op een gegeven moment te bakken.Freshouttheoven schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:27:
[...]
[Afbeelding]
Olijfolie & zout 2%
Instant gist 0.1%
Een medium brede rand zodat je de kwaliteit en aroma’s van het rustig gerijpte deeg goed kunt proeven, zonder dat het chewy wordt net als bij een Napolitaanse pizza of croissant. Een knapperige bodem waarvan alleen de voorste gedeelte van een slice deels naar beneden buigt, hierdoor heeft elke hap een goede bite zonder dat het hard/ droog wordt of te zacht/ soupy zoals bij een authentieke Napolitaanse pizza.
Ziet er heerlijk uit! In wat voor een oven bak jij?Freshouttheoven schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:27:
[...]
[Afbeelding]
Olijfolie & zout 2%
Instant gist 0.1%
p.s. Romeinse pizza of niet, op het zicht zou ik eerder richting New York style denken.
[ Voor 11% gewijzigd door vortexnl1982 op 13-09-2023 21:23 ]
Ik ben begonnen met Caputo Pizzeria, maar gebruik nu eigenlijk altijd Caputo Chef. Die laatste vind ik net iets lekkerder en verwerkt bij mij het bestevortexnl1982 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:45:
Met welk deeg van Italieplein hebben jullie de beste ervaringen ?
Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?
Deeg?vortexnl1982 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:45:
Met welk deeg van Italieplein hebben jullie de beste ervaringen ?
[ Voor 10% gewijzigd door Tikje op 13-09-2023 14:48 ]
Ben dit met je eensTikje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:47:
[...]
Deeg?Hoe dan ook: de eerste keer bestelde ik Caputo 00 'Chef', later Le 5 Stagioni 00 Superiore. Ik vond de Caputo net wat lekkerder van smaak en wat prettiger te verwerken (maar dat kan ook aan de bereiding hebben gelegen).
Maar ieder z'n voorkeur
https://www.ah.nl/product...utti-pomodoro-san-marzano
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 10% gewijzigd door vortexnl1982 op 13-09-2023 21:23 ]
Ja, erg lekker! En ook in handige kleine blikjes voor als je niet zoveel pizza’s bakt.Mad Wally schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:26:
Is er iemand die ervaring heeft met de pizza saus van Mutti? Kant en klaar en iets dikker dan de gewone polpa en ook in een variant met basilicum oregano en ui.
[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-09-2023 22:33 ]
Ja, ik koop zo'n mega groot blik en doe het dan in boterhamzakjes voor in de vriezer.Mad Wally schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:26:
Is er iemand die ervaring heeft met de pizza saus van Mutti? Kant en klaar en iets dikker dan de gewone polpa en ook in een variant met basilicum oregano en ui.
Ik verdun het dan later ook nog met water.
Hear hear. Ik vries het in in een ijsblokjesvorm, daarna in een ziploc zakje. Een ijsblokje hier is ongeveer een eetlepel en ik weet hoeveel ik nodig heb voor een pizza, dus kan zo heel precies saus pakken.echthard schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 00:21:
[...]
Ja, ik koop zo'n mega groot blik en doe het dan in boterhamzakjes voor in de vriezer.
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Oh grappig ik vind hem na invriezen over het algemeen juist te nat. Ik wil hem dan nog wel eens even in een pan gooien om hem wat verder in te dikken.echthard schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 00:21:
[...]
Ja, ik koop zo'n mega groot blik en doe het dan in boterhamzakjes voor in de vriezer.
Ik verdun het dan later ook nog met water.
Always look on the bright side of life.
ik vroeg me af hoe lang van te voren je de pizza's kan voorbakken. Zou handig zijn als je dat al in de ochtend kan doen als je veel eters krijgt... maar misschien werkt dat niet?Freshouttheoven schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:27:
[...]
Goede ervaringen mee. Ik gebruik deze bijna altijd.Mad Wally schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:26:
Ik gebruik ook meestal de Mutti pizza sauce aromatica. Erg goed op smaak.jordy89 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:42:
[...]
Goede ervaringen mee. Ik gebruik deze bijna altijd.
Overigens heb ik ook vaker pizzasaus gemaakt o.b.v. San Marzano tomaten. Maar voor de vrouw maakte het weinig verschil
Erg lekker, wel een beetje zoet naar mijn smaak.Mad Wally schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:26:
AlejP
Bovenstaand was bedoeld als persoonlijk bericht aan mij weet ik inmiddels. Ik moet de oven nog ontvangen (preorder) en kom er dan uiteraard op terugAlejoP schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:50:
Goedemiddag! Ik las met aandacht over de nieuwe Macte Nettuno. Ik zou ook eens zo'n oven willen kopen. Hoe is gegaan met de Nettuno? Geen probleem gehad met aansluiting/elektra? En wat interessanter is..., de pizza's? Fijn weekend.
AlejP
Vergeef me als deze vraag eerder aan bod is gekomen, ik ben zojuist lid van dit forum.
Welke mozarella (retail) gebruiken jullie? Het gebeurt me vaker dat de mozarella te vochtig uitvalt, waardoor de pizza een natte uitstraling kan hebben.
En doen jullie nog iets speciaals met de mozarella om dit te voorkomen? Dank!
De droge mozzarella van de Jumbo werkt bij mij primaLucaPizza schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:05:
Mozarella keuze
Vergeef me als deze vraag eerder aan bod is gekomen, ik ben zojuist lid van dit forum.
Welke mozarella (retail) gebruiken jullie? Het gebeurt me vaker dat de mozarella te vochtig uitvalt, waardoor de pizza een natte uitstraling kan hebben.
Op tijd de mozzarella voorbereiden: paar uurtjes vantevoren alvast in stukken scheuren, droog deppen en op een keukenpapiertje even laten drogen op het aanrecht totdat je de pizza bakt.LucaPizza schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:05:
Mozarella keuze
bij de makro kan je voor (uit mn hoofd) 15,- een staaf gedroogde mozzarella kopen. Das een kilo en daar bakken wij thuis 4x4 pizza's vanLucaPizza schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:05:
Mozarella keuze
Ik heb hiervan twee zakken besteld. Per 300 gram ingevroren, waarmee ik 4 pizza's maak. Zit maar 5% vocht in en de smaak vind ik de beste van alle mozzarella die ik heb geprobeerd.LucaPizza schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:05:
Mozarella keuze
https://vanlemmenpizza.nl...i-latte-mozarella-1500-g/
Ik heb een kilo geraspte gekoelde mozzarella (geen analoogkaas , dat gaat me te ver) van de Hanos gehaald , en ingevroren bollen.
S ochtends bollen ontdooid en in een grote gn-bak gemikt. Ging prima, het was mooi deeg en liet zich goed bewerken (ietsjes plakkerig). Smaak was minder dan een 48u rijs maar voor nu prima (ik moest 18 pizzas uitkakken
Wel grappig, ik had mijn pizzasteel in de ooni gelegd. Prima bodems gemaakt, weet niet of het door het deeg of door het extra stuk staal komt.
De kaas was prima effectief, smelt mooi en heeft wat smaak. Waar ik bij gewone mozzarella ondanks scheuren en laten drogen soms nog wat gelvorming heb had ik dat hier totaal niet. Dat is echt fijn.
[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 19-09-2023 09:01 ]
Ik gebruik zelf deze https://www.ah.nl/product...zarella-di-bufala-campana Wat ik doe is eerst in plakken snijden en daarna de plakjes met de hand in kleinere stukjes scheuren en verdelen over de pizza. Na het snijden en scheuren is die absoluut niet nat meer, ik denk dat het meeste vocht er dan al uit is gedrukt.LucaPizza schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:05:
Mozarella keuze
Neem bijvoorbeeld Fior di latte zoals bijvoorbeeld deze:LucaPizza schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:05:
Mozarella keuze
https://vanlemmenpizza.nl...-mozzarella-staaf-1000-g/
Bevat (en verliest dus ook) veel minder water.
Er bestaat ook mozarella die langer heeft gerijpt. Meestal verkrijgbaar in blokjes of staaf en wordt niet bewaard in water. Deze is geel van kleur en nog droger dan Fior di latte. Ook verkrijgbaar bij bovengenoemde of bijvoorbeeld Italiëplein of zo.
Bij "gewone" mozarella i.c.m. een reguliere oven kun je er voor kiezen om de mozarella pas de laatste 2 minuten van het bakken op de pizza te doen. Dan zal er minder water uit lopen.
https://www.ah.nl/product...ella-tostikaas-40-plakken
:strip_exif()/f/image/oUTD8z90c8RLuoz7gfm4Mjo4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Er7SryYlinjGImqER2oHlMPQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij een recente pizzaparty de laatste pizza niet gebakken en weer terug in de koelkast gestopt om de volgende dag focaccia mee te maken. Dit ging helaas niet door. De dag daarna werd ons 2e kindje geboren, en weer een week daarna als wijze van experiment toch maar besloten de pizza alsnog te bakken.
Zat totaal geen rek meer in het deeg, zakte al in toen ik hem eruit haalde. Toch maar voorzichtig tot pizza gevormd met genoeg semolina (75% hydratie, het was een plakkerig ding geworden!), en in de Ooni geschoven. Erg onder de indruk van de fluweelzachte bijna boterachtige smaak!
[ Voor 97% gewijzigd door Mad Wally op 19-09-2023 14:20 ]
Ik heb dit op exact dezelfde manier gedaan. Invriezen, en op tijd uit de vriezer halen.MennoE schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:46:
[...]
Ik heb hiervan twee zakken besteld. Per 300 gram ingevroren, waarmee ik 4 pizza's maak. Zit maar 5% vocht in en de smaak vind ik de beste van alle mozzarella die ik heb geprobeerd.
https://vanlemmenpizza.nl...i-latte-mozarella-1500-g/
Ziet er goed uit, ook de pizzabroodjes! Gewoon een kwestie van kleine deegballetjes maken en die in de Ooni gooien voor een paar minuten, of is het iets complexer dan dat? Lijkt me handig om restjes deeg op te maken aan het einde van de avondkevinho040 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:50:
Afgelopen weekend maar weer eens aan de slag gegaan. Dit keer ook eens wat pizzabroodjes erbij gebakken van het zelfde deeg. In Duitsland zijn deze bij vrijwel elke Italiaan standaard te verkrijgen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dankjewel!citruspers schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:14:
[...]
Ziet er goed uit, ook de pizzabroodjes! Gewoon een kwestie van kleine deegballetjes maken en die in de Ooni gooien voor een paar minuten, of is het iets complexer dan dat? Lijkt me handig om restjes deeg op te maken aan het einde van de avond
[ Voor 7% gewijzigd door kevinho040 op 20-09-2023 13:31 ]
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
65% hydratie, 2% zout en 0,2% gist. Gebakken op de Koda 12.
Potjandorie dat is een mooie!GermanPivo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:11:
Voor het eerst 100% biga pizza gemaakt. Smaakt naar meer![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Prachtige pizza!GermanPivo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:11:
Voor het eerst 100% biga pizza gemaakt. Smaakt naar meer![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wat is hier je gehele proces voor geweest? Hoe lang heb je de biga bijv. laten staan?
Of heb je een specifiek recept gevolgd?

Zijn er mensen met ervaring met dit type mixer en hoe lang je dan ongeveer je deeg moet kneden? Ik lees online nogal uiteenlopend van 4-12 minuten.
Met die spiraalvormige haak ben je al een eind in ieder geval. Met de standaard haak kruipt het deeg steeds omhoog, werkt niet. Kan dit filmpje aanraden voor het kneden met mixer. 10 minuten toch zeker wel nodig.Mad Wally schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:37:
Ik heb net mijn oude Kitchenaid (5KSM150) vervangen door een nieuwe met bowl lift en een spiraalvormige kneedhaak https://www.kitchenaid.nl...tisan-5ksm7580x-appelrood.
Zijn er mensen met ervaring met dit type mixer en hoe lang je dan ongeveer je deeg moet kneden? Ik lees online nogal uiteenlopend van 4-12 minuten.
Zeker 12 min om de gluten hun werk te laten doen. Temperatuur meten kan ook als deeg 27 graden is kun je het eruit halen en een uur laten rustenMad Wally schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:37:
Ik heb net mijn oude Kitchenaid (5KSM150) vervangen door een nieuwe met bowl lift en een spiraalvormige kneedhaak https://www.kitchenaid.nl...tisan-5ksm7580x-appelrood.
Heb dit recept gebruikt met active dried yeast en zonder de diastatic malt powder. Er staat dat het recept voor 4 pizza's is, maar aangezien de hoeveelheden moeten dat zeker 8 pizza's zijn. Heb zelf het halve recept gemaakt en was voldoende voor 4 bollen van 220 gr.Pieroman schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:07:
[...]
Prachtige pizza!
Wat is hier je gehele proces voor geweest? Hoe lang heb je de biga bijv. laten staan?
Of heb je een specifiek recept gevolgd?
Nu komt tijdens dit proces soms wel een blokje hout wat neer stort en wat as verplaatst.
Nu zoek ik hier een borstel of een stuk gereedschap om dan dat as weg te krijgen. Op de plekjes waar de pizza's horen.
Maar dit stuk gereedschap moet dus wel tegen de hitte kunnen want ik wil dit kunnen verplaatsen tijdens het pizza bakken.
Google eens op "houtoven borstel"Joostje123 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:46:
Wij hebben een houtoven pizza. Waar we dus hout stoken om de pizzas
Nu komt tijdens dit proces soms wel een blokje hout wat neer stort en wat as verplaatst.
Nu zoek ik hier een borstel of een stuk gereedschap om dan dat as weg te krijgen. Op de plekjes waar de pizza's horen.
Maar dit stuk gereedschap moet dus wel tegen de hitte kunnen want ik wil dit kunnen verplaatsen tijdens het pizza bakken.
Leuk filmpje, maar twee kanttekeningen:Kreuk schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:00:
[...]
Met die spiraalvormige haak ben je al een eind in ieder geval. Met de standaard haak kruipt het deeg steeds omhoog, werkt niet. Kan dit filmpje aanraden voor het kneden met mixer. 10 minuten toch zeker wel nodig.
Die machine is niet geschikt voor dat type haak. De as is niet geborgd tegen het omhoog duwen wat met die haak gebeurt. Je loopt kans de machine te beschadigen. Hier is voldoende informatie over te vinden zoals: https://momsbakingco.com/kitchenaid-dough-hook-vs-spiral/
Verder is de tijd van 8-10 minuten die hij noemt op stand 1. De grotere machine kneed normaal op stand 2 en zal dus sneller klaar zijn.
https://www.like2cook.nl/...9l-appelrood-5ksm7580xeca
En de kleur "appelrood" is een super mooie heldere kleur met een beetje metallic. Echt een blikvanger.
:strip_exif()/f/image/3BpmVqekOejXIqu8o2LX3PWJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aQK2z7oV9BYay1aKj6B1BLVW.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zijn mooie apparaten, maar die ‘waarde’ van zeshonderd euro zie ik er ook met goede wil werkelijk niet van af. Wat zouden de productiekosten zijn? Een fractie vermoed ik. Maar goed, het geldt helaas voor vrijwel alles momenteel, dat de prijs niet wordt gebaseerd op de waarde, maar op wat men bereid is er maximaal voor te betalen.Mad Wally schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:39:
Overigens is de zware kitchenaid met 500 watt gelijkstroommotor en rvs meng- en kneedhaak en 5 jaar garantie momenteel voor 599 euro te koop.
Het is een flinke investering en zoals elk bedrijf hebben ze natuurlijk hun winstmarges, maar dit is wel een apparaat wat is gemaakt om lang mee te gaan. Volledig metaal, inclusief alle tandwielen en rvs deeg- en kneedhaken. Samengebouwd in USA en met 5 jaar garantie. Bovendien zijn alle onderdelen nog te krijgen, zelfs voor hele oude machines. De modellen volgen elkaar ook niet snel op zoals bij de andere merken, ik denk dat een model daar al snel 20(!) jaar meegaat wat in deze tijd natuurlijk heel bijzonder is. Om deze reden is er ook een enorme hoeveelheid originele en aftermarket accessoires te krijgen, iets wat ze nooit zullen doen voor een model wat al na 2 jaar wordt opgevolgd.Tikje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:33:
[...]
Het zijn mooie apparaten, maar die ‘waarde’ van zeshonderd euro zie ik er ook met goede wil werkelijk niet van af. Wat zouden de productiekosten zijn? Een fractie vermoed ik. Maar goed, het geldt helaas voor vrijwel alles momenteel, dat de prijs niet wordt gebaseerd op de waarde, maar op wat men bereid is er maximaal voor te betalen.
Mijn oude Kitchenaid heb ik dan ook na 15 jaar vervangen, niet omdat die slecht was, maar omdat ik wilde upgraden naar een machine die nog beter deeg kan kneden. Ik ben zuinig op mijn spullen en mijn oude machine durf ik daarom met een gerust geweten te verkopen als "zo goed als nieuw", want dat is die, zowel technisch als qua uiterlijk. Ik verwacht dan ook maar 100-150 af te schrijven!!!
Wat is duur, elke 4 jaar een nieuw apparaat van 150 euro of een mooie en degelijke machine waar je 150 afschrijft over 15 jaar?
[ Voor 6% gewijzigd door Mad Wally op 22-09-2023 10:33 ]
Als je alleen deeg wilt kneden, dan is een spiraalkneder veel beter imo.Terrie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:46:
Maar hoe verhoudt een kitchenaid zich tov een spiraalkneder van 800-1000 euro?
Maar je kunt dan ook alleen maar deeg kneden, met een keukenmachine kun je veel meer dingen doen.
Ik gebruik altijd een hydratatie van 68%, geen idee of dat nog iets uitmaakt.
Signature
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.