Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

Mijne is net als van FreshMaker iets van 4 of 5mm. Zorgen dat de nerven in lengte richting lopen en niet in breedte anders knak :) en ligt je pizza op de grond. Ik duw er ook broden van 800Gram mee de ovensteen op dus dit budget geval mag van mij rustig blijven. Heb er nog geen pizza's mee de oven ingeschoven wel heel veel broden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:04

arie_papa

Running on Ubuntu

@mutsje en @freshmaker, merci, binnenkort maar eens een plaatje gaan scoren dan ;)

Vandaag eens een andere pizza gedaan, en wel volgens dit recept en het was een portie smikkelen geblazen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/auOFPDQHpu6xoyvmx5i0kbyO/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EZMFQyJPMHIn5EkWGTCiaiF4/thumb.jpg TR pizza klaar

[ Voor 10% gewijzigd door arie_papa op 05-02-2017 19:27 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 831405

alaintje schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:51:
Gistermorgen ook deeg gemaakt. Hele dag en nacht in de kelder gestaan nadat het op zijn maximaal volume was. Niet ingezakt vannacht dus prima. Nu nog een keer omkneden warmer wegzetten en rond de middag bolletjes maken. Worden er wel minstens 7 dit keer. Kleinere pizza's zijn toch wat hanteerbaarder.

Moet eigenlijk ook nog eens een fatsoenlijke schep zien te bemachtigen. Ik gebruik die een soort van plaat waar ik de pizza op maak en dan na 1 minuut ongeveer is de bodem hard en kan ik hem hier zonder problemen van afschuiven op de steen.

Ik moet sowieso nog bloem toevoegen en zag achteraf ook dat dit matige bloem was met maar 10gr eiwit/100gr.
Zit nu op 700bloem 500 water, dus wellicht iets te vochtig :p.

Is weer een lange tijd geleden, ben zelf benieuwd naar t resultaat :+ .

Net bolletjes gemaakt. 72% is wel te doen maar nu met rijzen lopen ze wel wat uit want heb geen rijsmandjes.
Een bolletje terug gebracht naar het ideale percentage om te kneden, maar die gaat de diepvries in als extra dikke bodem pizzkneden(gok 65% ofzo)
Voor pizza deeg van gewone tarwebloem gebruik je altijd tussen de 53 en 58% water. Meer water wordt alleen gebruikt bij bijv. volkorenmeel of griesmeel omdat meel meer water opneemt dan bloem. Ook wordt er veel water gebruikt bij het maken van focaccia's, plaatpizza's enz.. Hoe zwakker je bloem, hoe minder water hij kan opnemen. Heb je dus een bloem met een hoger eiwit gehalte dan kun je ook meer water toevoegen. De genoemde 10% is eigenlijk alleen geschikt om koekjes van te maken.
In principe hoef je het deeg na een nachtje rijzen niet opnieuw te kneden. Als dat wel nodig is dan heb je een te zwakke bloem.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dus je kunt ongetwijfeld pizzadeeg maken met 70% water, maar je maakt het jezelf daar niet makkelijk mee.
Een rijsmandje wordt nooit gebruikt voor pizzabollen. Als je denkt dat je het toch nodig hebt, dan heb je teveel water gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FreshMaker schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:59:
[...]

[afbeelding]

Maar ik kan aanraden om bij amazon.de te kijken.
In NL vragen ze de hoofdprijs voor deze dingen, Amazon zijn ze rond de 10/15 €
Dit is een goede schep, maar wel een broodschep. Dat betekent dat de rand te dik is voor pizza. Je moet dus even de schuur in om de randen dunner te slijpen. Dan heb je een top schep voor weinig geld! Volgens mij ligt hij bij Hanos en Sligro voor 10 euro ex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Was ook een voorbeeld, zelf wil ik nog een alu/rvs blad hebben.
Maar mijn punt was dat er in NL momenteel (de laatste jaren) echt 'misbruik' gemaakt wordt qua prijzen.
Op amazon staat zelfs een NLhandelaar, die via Bol 2 tot 3x zoveel vraagt, en vanuit NL verzend.

Shoppen is ECHT noodzakelijk, en vooral vergelijken.

* FreshMaker is er ook al een paar keer ingetrapt, aan het bbqfront
(Rookhout bij een kweker voor een fles bier, via handelaar 'goudprijs' )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 22:19
Anoniem: 831405 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:05:
[...]

Voor pizza deeg van gewone tarwebloem gebruik je altijd tussen de 53 en 58% water. Meer water wordt alleen gebruikt bij bijv. volkorenmeel of griesmeel omdat meel meer water opneemt dan bloem. Ook wordt er veel water gebruikt bij het maken van focaccia's, plaatpizza's enz.. Hoe zwakker je bloem, hoe minder water hij kan opnemen. Heb je dus een bloem met een hoger eiwit gehalte dan kun je ook meer water toevoegen. De genoemde 10% is eigenlijk alleen geschikt om koekjes van te maken.
In principe hoef je het deeg na een nachtje rijzen niet opnieuw te kneden. Als dat wel nodig is dan heb je een te zwakke bloem.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dus je kunt ongetwijfeld pizzadeeg maken met 70% water, maar je maakt het jezelf daar niet makkelijk mee.
Een rijsmandje wordt nooit gebruikt voor pizzabollen. Als je denkt dat je het toch nodig hebt, dan heb je teveel water gebruikt :)
Dat wist ik inderdaad. Maar had niet gedacht dat ik zo'n laag glutengehalte had helaas.
Pizza's waren anders prima te eten, alleen een beetje taai. Maar dat verwijt ik aan het net te hoge percentage en slechte bloem. Het is anders wel dat hoe hoger het vochtpercentage, hoe dunner en knapperiger het deeg wordt, alleen patentbloem was gewoon veel te slecht.
Fout die ik niet meer maak.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 21:48
Anoniem: 831405 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:05:
[...]

Ik ben er bij pizzadeeg een brooddeeg nog niet echt achter.
Wellicht dat ik het toch te weinig doe ;)

Maar hoe kan je nu merken of het hoeveelheid water voldoende is ?

Ik kneed mijn degen altijd in een BBM

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 16:44
Deze vond ik op reddit. Ik deel hem even, want we houden allemaal van DIY en pizzaovens:

http://imgur.com/a/ONtcw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

MdO82 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:08:
[...]

Als je een bolletje deeg neem ervan ter grote van een golfbal en een mooi vliesje kan trekken waar het ligt bijna doorheen schijnt zonder dat het geheel compleet aan je vingers blijft plakken. Trouwens de recepten van de TS voldoen prima ook qua hydratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:34

Hoogie2004

Whohooooo

Gisteren deeg klaargemaakt voor vandaag, en bij het laatste beetje mixen begaf mijn mixer het :+
Dus we gaan maar een nieuwe mixer of keukenmachine uitzoeken.

Vandaag dat deeg eens omtoveren in 4 heerlijke pizza's

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Hoogie2004 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:23:
Gisteren deeg klaargemaakt voor vandaag, en bij het laatste beetje mixen begaf mijn mixer het :+
Dus we gaan maar een nieuwe mixer of keukenmachine uitzoeken.
2e hands broodbakmachine van marktplaats kopen voor maximaal 10 euro, keuze uit 30 stuks minimaal en dat werkt een stuk beter. Verder wel een lomp apparaat, die van mij staat altijd op zolder en doe ik naar beneden als ik pizzadeeg ga maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 738905 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:18:
[...]

2e hands broodbakmachine van marktplaats kopen voor maximaal 10 euro, keuze uit 30 stuks minimaal en dat werkt een stuk beter. Verder wel een lomp apparaat, die van mij staat altijd op zolder en doe ik naar beneden als ik pizzadeeg ga maken.
LOL - er staat er zelfs een op die zelf reist, dat scheelt dan ook weer de verzendkosten :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Anoniem: 738905 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:18:
[...]

Wat bereik je met het kneden van de pizzadeeg? Ik zie namelijk ook filmpje van koks waar ze aangeven dat het hele deeg niet gekneed hoeft te worden.

Zelf geloof ik zie zozeer in het niet kneden van het deeg. Maar wat bereik je met 15 minuten deeg kneden ten opzichte van 4 stevige minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

grote_oever schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:57:
[...]

Wat bereik je met het kneden van de pizzadeeg? Ik zie namelijk ook filmpje van koks waar ze aangeven dat het hele deeg niet gekneed hoeft te worden.

Zelf geloof ik zie zozeer in het niet kneden van het deeg. Maar wat bereik je met 15 minuten deeg kneden ten opzichte van 4 stevige minuten?
Met een echte kneedmachine (dus geen kitchenaid of broodbakmachine etc) doe je ook stretchen van het deeg. Je deeg wordt er uit hoe moet je het uitleggen steviger van met uitrekken en zo. Ik kneed mijn brooddeeg ook minimaal 10 minuten of langer (als ik em vergeet :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
mutsje schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:52:
[...]

Met een echte kneedmachine (dus geen kitchenaid of broodbakmachine etc) doe je ook stretchen van het deeg. Je deeg wordt er uit hoe moet je het uitleggen steviger van met uitrekken en zo. Ik kneed mijn brooddeeg ook minimaal 10 minuten of langer (als ik em vergeet :+ )
Maar het eindresultaat is belangrijker. Wat heeft het kneden invloed op het eindresultaat? Ik heb, na 5 minuten als zere polsen, en moet eerlijk zeggen dat mijn pizza zeer krokant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

grote_oever schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:01:
[...]

Maar het eindresultaat is belangrijker. Wat heeft het kneden invloed op het eindresultaat? Ik heb, na 5 minuten als zere polsen, en moet eerlijk zeggen dat mijn pizza zeer krokant zijn.
Ik kneed niet handmatig maar met een machine, dus ik heb nergens last van na 10 tot 15 minuten. Het stretchen erna doe ik wel handmatig want dat kan een machine niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik gebruik de broodbakmachine vooral omdat ik lui ben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MdO82 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:08:
[...]

Kwestie van smaak. Alleen voor de Napoletaanse pizza bestaat een regel (tussen de 56 en 57% water). Voor alle andere pizza's is het maar net wat jij lekker vindt. In principe hoort pizza deeg niet aan je handen te plakken. Dus ben je klaar met kneden dan kun je het deeg makkelijk oppakken en schone handen houden. Je kunt het beste vanaf 53% opwerken naar hooguit 56%. Dus je doet eerst een proef met 53% en kijkt hoe dat bevalt. Daarna steeds een procent erbij. Het heeft veel met je bloem te maken. Ik gebruik altijd een hele sterke bloem (hoog eiwit gehalte) en zet het minimaal 24 uur in de koelkast. Daarvoor gebruik ik 53% water. Dat bevalt mij het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

grote_oever schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:57:
[...]

Dat is zgn 'no-knead bread'. Daarbij wordt er een nat deeg gemaakt en minimaal 18 uur in de koelkast bewaard. Het glutennetwerk ontwikkelt zichzelf. Mooie techniek, maar niet geschikt voor pizza. Dit is om brood of focaccia mee te maken. Je krijgt een mooie open 'kruim', dus veel onregelmatige luchtbellen in je deeg. Rustiek noemen we dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

grote_oever schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:01:
[...]

Dat doe je helemaal goed. In de Kitchenaid kneed je max 6 minuten en met de hand max 8. Langer is niet nodig en kan zelf nadelig werken. Je breekt het opgebouwde glutennetwerk juist weer af. Je deeg wordt weer iets kleveriger en hij zakt eerder in bij het rijzen. Zeker bij lange rijstijden. Brood kneden is een ander verhaal. Daar ga je wat langer mee door omdat je daar minimaal 60% water op gooit. Dan is de weerstand in de mixer lager en moet je dus langer kneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik kreeg zojuist een mailtje dat de Roccbox weer op voorraad en te bestellen is: https://www.roccbox.com
Ze worden voor mei geleverd.

Dus net besteld als verjaardagscadeautje voor mezelf *O*

Beetje duur voor een "gadget", maar vanwege het op gas kunnen werken is de reden geweest van deze ipv een hout gestookte oven, voornamelijk omdat onze tuin aan 6 andere tuinen grenst en overlast een beetje wil beperken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 00:45
barber schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:59:
Ik kreeg zojuist een mailtje dat de Roccbox weer op voorraad en te bestellen is: https://www.roccbox.com

Beetje duur voor een "gadget", maar vanwege het op gas kunnen werken is de reden geweest van deze ipv een hout gestookte oven, voornamelijk omdat onze tuin aan 6 andere tuinen grenst en overlast een beetje wil beperken ;)
Mooie oven, ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben :)

Enige wat ik wel vreemd vind, is dat de prijs nu ruim 100 pond meer is dan eerst. En hij was al wat aan de dure kant.. Toch even goed over nadenken voor mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penjon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-06 23:57
Ik wil een pizzaoven kopen en zit te kijken naar de verschilende Ferrari pizzaovens. De Ferrari Napoletana heeft 2 pizzastenen t.o.v. 1 pizzasteen in de Delizia. Weet iemand wat het voordeel is van 2 pizzastenen?

Wordt hiermee voorkomen dat het pizzadeeg aan de bovenkant verbrand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik zal vandaag wel een doodzonde begaan zijn, maar toch.
Aangezien ik normaal alleen het meest goedkope supermarkt-bloem in huis heb, vandaag maar een beetje tarwemeel (40 gram vd 550g totaal) toegevoegd. De vliesjes waren en bleven overduidelijk aanwezig in het deeg, maar bij het bakken nauwelijks zichtbaar. Maar het resultaat was uitstekend!

Pizza1 Pizza2Pizza3

Vandaag alle pizza's vooraf gemaakt en dat gaf wel wat rust met het bakken. Helaas werkte de temperatuur niet helemaal lekker mee. Die bleef een beetje hangen rond de 300 graden.

#excuus voor de slechte kwaliteit pics...

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
arie_papa schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:26:
Ik zal vandaag wel een doodzonde begaan zijn, maar toch.
Aangezien ik normaal alleen het meest goedkope supermarkt-bloem in huis heb, vandaag maar een beetje tarwemeel (40 gram vd 550g totaal) toegevoegd. De vliesjes waren en bleven overduidelijk aanwezig in het deeg, maar bij het bakken nauwelijks zichtbaar. Maar het resultaat was uitstekend!

[afbeelding] [afbeelding][afbeelding]

Vandaag alle pizza's vooraf gemaakt en dat gaf wel wat rust met het bakken. Helaas werkte de temperatuur niet helemaal lekker mee. Die bleef een beetje hangen rond de 300 graden.

#excuus voor de slechte kwaliteit pics...
Heb laatst een 100% volkorenbodem gemaakt. Was wat taaier maar smaakte prima. In mijn beleving is het dus geen doodzonde om volkoren te gebruiken. Ananas daarintegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ananas erop is best lekker in de zomer, vooral verse.

in goedkope bloem zitten meen ik minder gluten dan in wat duurdere bloem, je kan het mengen om het aantal gluten omhoog te krijgen met semola meel .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Anoniem: 738905 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:30:
Ananas erop is best lekker in de zomer, vooral verse.

in goedkope bloem zitten meen ik minder gluten dan in wat duurdere bloem, je kan het mengen om het aantal gluten omhoog te krijgen met semola meel .
Daarom had ik juist wat meel toegevoegd omdat ik de rand van mijn pizza's meestal niet lekker vond opbollen tijdens het bakken. Ik heb nu een bloem staan met 11% eiwit, dus de volgende ronde ben ik wel benieuwd naar het resultaat.

En tja, ananas, je houdt ervan of niet. Van tijd tot tijd kan ik een pizza Hawaii wel waarderen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 10-06 22:34

Christiano007

Ich bin der champion

barber schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:59:

Mooi ding hoor.

Hoe lang zou je met een klein camping gas dingetje doen?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Niet online
Christiano007 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:01:
[...]

Mooi ding hoor.

Hoe lang zou je met een klein camping gas dingetje doen?
Geen idee :)

Ik heb zelf altijd 2 van deze 5kg flessen staan (wel bij een andere winkel en ietsje duurder): http://www.bakkergas.nl/eurofles-5-kg.html
En gemiddeld laat ik per jaar 2 a 3 flessen "vullen" (Is eigenlijk omruilen voor een volle). Gemiddeld iets van 50 euro per jaar aan gas kosten.

Maar ik kook best wel veel in de buitenkeuken. Dus niet kilo's vlees als in de traditionele Nederlandse BBQ, maar gewoon je normale groente, vlees, aardappelen. Om lekker gezellig buiten te kunnen koken als de rest van het gezin/bezoek ook lekker in de tuin zit.

Dus ik verwacht met 1 zo'n fles wel 1 seizoen mee te gaan met de pizzaoven.

En over het algemeen zijn dit soort groene 5kg (of 10kg) flessen een stuk goedkoper dan de blauwe campingaz flessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Hier is de planning om van het weekend ook weer eens pizza te bakken :Y)

Deze keer de tips van @Anoniem: 738905 eens gebruiken die hij mij enige tijd geleden had gegeven :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:23
Ik heb gisteren de roccbox binnen gekregen. Helaas nu even wachten op beter weer om hem uit te proberen....

Over het gasverbruik kan ik dus nog niets zeggen,maar voor de Weber gebruik ik altijd n grote van 10kg. Daar doe ik een jaar mee.

Bij de roccbox zat trouwens we een "klic"gasdrukregelaar. Niet geschikt voor op de gasfles die ik al gebruik. Andere regelaar aanschaffen dus, of een extra gasfles. Ik zag dat de primagaz twiny een klic-aansluiting heeft.

[ Voor 69% gewijzigd door flo-rist op 22-02-2017 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-06 11:35
Gisteren met de Albert Heijn "La Tua Fa­ri­na" Bloem voor piz­za­deeg o.a. deze pizza geproduceerd.
Recept van de verpakking gevolgd. 2 uur laten rijzen. Laats een keer een avond van te voren te beginnen met gebruik van de mixer maar dat was geen succes. Deeg werd opgezogen door de mixer waardoor deze van binnen helemaal vol zat. We hebben de G3 Ferrari Delizia Pizza Oven, echt een super ding!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EOrWNMx2V31U95fm1cpTJLlP/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Switek op 28-02-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

@Mutsje en @Freshmaker vandaag dan eindelijk ook een plaatje (4mm 122x61cm) hout gehaald. Goed voor 4 planken, dus voor nog geen 5 euro een prima deal :)

ik heb gewoon mijn metalen pizzaschep als vorm aangehouden, 30,5cm breed, alleen de 'steel' stukken breder gemaakt.

schep

En toen ik toch bij de Karwei was, maar meteen een zakje hout meegenomen (4 euro voor 8kg, stelletje afzetters :( ). Briketten/houtskool deed 250-400 graden, dus ben wel eens benieuwd wat dit gaat doen :)

[ Voor 11% gewijzigd door arie_papa op 04-03-2017 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is dat haard/vuurkorfhout een beetje geschikt voor een pizzaoven? Is dat niet allemaal dennenhout (waarvan ik altijd begrepen heb dat het niet echt ideaal is voor culinaire toepassingen vanwege de hars)?

Al maakt dat wellicht weinig uit als je eerst de oven heen stookt en pas je pizza's naar binnen schuift als het vuur al (grotendeels) uit is?

[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 04-03-2017 15:07 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Het FSC gecertificeerde net hout specificeerd niet wat voor hout erin zit :+

Maar ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee. Ik wilde gewoon eens testen om die temperatuur nog hoger te krijgen dan voorheen. En ja, pas nadat de vlammen gedoofd zijn wilde ik gaan bakken. Wel een ding om rekening mee te houden in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik gebruik zelf een Biolite Basecamp met Pizzadome: Orion84 in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

Waarbij je dus blijft stoken tijdens het bakken. Dus ik gebruik meestal eiken of beukenhout (van vuurenrook.nl). Niet bijster goedkoop, maar zo vaak gebruik ik het niet en dan weet ik in elk geval zeker dat ik fatsoenlijk hout heb (ook al in geschikt formaat en meestal netjes zonder schors).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
Hout is bij mij niet het probleem: volop hout uit mijn eigen boomwallen beschikbaar (wilg, es, els). Gisteren voor het eerst dit jaar mijn houtoven opgestookt. Vorig jaar hebben we wat deegbolletjes bij de Macro gekocht, lekker makkelijk. Maar nu bleken die bolletjes in de vriezer een droog korstje te hebben gekregen. Daardoor viel het vormen van de pizza niet mee en moest ik ze kleiner dan normaal maken. Desondanks toch nog lekker pizza gegeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Maar even wat foto's van afgelopen zaterdag pizza op de barbecue :)
Pizza1 Pizza2 Pizza3 Pizza4

De pizza Calzone was een tikkie zwart geworden aan de bovenkant, maar wat smaakte die goddelijk :Y)

[ Voor 53% gewijzigd door arie_papa op 06-03-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
Je krijgt de bbq in ieder geval lekker op temperatuur, fijn dat dat zo goed gaat!

Ik vraag me wel af waarom je alle pizza's al 'klaar' hebt gemaakt. Doe je dit niet één voor één? Ik maak meestal mijn volgende pizza als de eerste al in de oven ligt. En plan het zo dat als ik de ene pizza eruit haal ik net klaar ben met de volgende. Op jouw manier plakt de pizza ook sneller aan de oppervlakte waar het op ligt, is mijn ervaring. Maar zo zie je maar, iedereen doet het anders.

Daarnaast hoe werken die zelfgemaakte pizzascheppen voor je? De steel waar je hem vast houdt lijkt me wat dik en daardoor onhandig. Maar als je de steel dunner maakt, lijkt het of de schep kan gaan breken.

Trouwens zelf ook vorige week voor het eerst calzone gemaakt. Helaas geen foto van het eindresultaat genomen, maar was zeer goed gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://i48.photobucket.com/albums/f230/reddevilred/calzone_zpsdl637est.jpg

1. Deeg; Caputo rood, zout, gist, water. Rijzen in bulk 18uur, in bollen 6uur.
2. Er op/in; Ricotta, parmigiano reggiano, buffelmozzarella, paar blaadjes basilicum en zelf gekruide stukjes kip.
3. Dichtvouwen.
4. Bovenop een luchtgaatje maken. Dan tomatensaus erover (San marzano met zout), paar blokjes buffelmozzarella en paar blaadjes basilicum. Olijfolie erover.
5. Bakken in Ferrari Napoli pizza oven.

[ Voor 32% gewijzigd door red1 op 06-03-2017 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Nou, probleem met die temperatuur is dat de pizza's binnen 1 à 2 minuten klaar zijn en ook met enige regelmaat gedraaid moeten worden. Vorige keer heb ik de pizza's in bulk gemaakt, en dat ging eigenlijk prima. Klaarmaken op houten planken (op metaal plakte het inderdaad stukken erger) met een beetje griesmeel ertussen en ik kan ze zo eraf laten glijden.

De zelfgemaakte pizzaplanken hebben inderdaad nogal een fors handvat, maar zelfs mijn vrouw kan prima haar hand erom doen. En gezien het maar 4mm hout is, weegt het letterlijk niets. Ik kon er prima mee uit de voeten, al is mijn metalen schep natuurlijk wel het allerfijnste :)

edit:
Ik heb net even de handvatten opgemeten, 9,5cm breed, voor een volwassen hand prima te doen. Ik zit nog wel te denken om er een handvat omheen te fabriceren voor stevigheid (en dan kan hij wat smaller worden) maar eigenlijk is het niet nodig en het heeft ook weer nadelen mbt opslag e.d.

[ Voor 18% gewijzigd door arie_papa op 06-03-2017 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
arie_papa schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:27:
Maar even wat foto's van afgelopen zaterdag pizza op de barbecue :)
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

De pizza Calzone was een tikkie zwart geworden aan de bovenkant, maar wat smaakte die goddelijk :Y)
Gebruik jij toevallig een deegroller? Je deeg ziet er zo netjes plat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Gumball schreef op maandag 6 maart 2017 @ 19:24:
[...]

Gebruik jij toevallig een deegroller? Je deeg ziet er zo netjes plat uit.
Deze keer vond ik het deeg niet echt meewerken dus inderdaad de deegroller gebruikt. Ik probeer het wel altijd zelf met de hand te vormen, maar als het niet echt lukt grijp ik gewoon naar alternatieven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Gisteren weer eens pizza gemaakt, maar nu met iets meer deeg als in het originele recept (ong. 1,5x zo veel deeg), waardoor het deeg wat dikker en luchtiger kon blijven. Weer zeer geslaagd :)

Wat een (simpele) pizza met champignons, tonijn, spinazie en kaas toch simpel lekker kan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:13
Ik gebruik al jaren het volgende recept voor mijn deeg:

470 gram Tipo 00 bloem ( farina di grano tenero Tipo 00).
3,2 dl lauw water ( soms meer of minder)
1,5 theelepel zout
1,5 theelepel suiker
10 gram gedroogde gist

zout bij de bloem, suiker en gist in het water en een kwartiertje laten starten. Dan een minuut of 20 in de keukenmachine alles mengen. 2 uur rijzen, daarna nog een keer door elkaar slaan en bolletjes maken.

Goed te eten deeg, maar het blijft veren. Je trekt de buitenkanten 10cm naar buiten, laat het los en het veert 7cm terug. Na wat ruwe vorming met de hand kom ik dus toch altijd weer op de deegroller uit.

Ik was laatst in een pizzeria en het deeg wat ze daar hebben lijkt bijna niet elastisch te zijn. Bovendien zit er ook in bijna elke bodem wel een luchtbel als je de pizza's geserveerd krijgt. Dat lukt me thuis hooguit eens in de 15-20 pizza's.

Ik bak op een Big Green Egg, temperatuur tegen de 300 graden.

Omdat deze reeks inmiddels immens is stel ik graag de vraag aan de ervaringsdeskundigen: Wat doe ik verkeerd en waar moet ik starten om deeg te krijgen dat fijner te bewerken is.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
coelho schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 00:32:
Dan een minuut of 20 in de keukenmachine alles mengen. 2 uur rijzen, daarna nog een keer door elkaar slaan en bolletjes maken.

Goed te eten deeg, maar het blijft veren. Je trekt de buitenkanten 10cm naar buiten, laat het los en het veert 7cm terug.
Hoe langer je het deeg kneed, hoe sterker je gluten netwerk wordt. Wanneer je dan je uiteindelijke pizza wilt maken, dan veert het deeg weer terug. Mijn advies is kneed het deeg minder. Als ik het in de keukenmachine laat kneden, dan kijk ik wanneer ik het deeg er goed uit vind zien. Vaak is dit na een minuut of 4 al. Hierna keed ik het met de hand hooguit 1 of 2 minuten nog even goed door en vorm er een mooie bol deeg van.

Daarnaast schrijf je dat je na het deeg 2 uur te laten rijzen, het deeg weer door elkaar slaat. Dit zou ik niet doen. Vorm er na het rijzen bollen van en laat deze bollen ook weer even rijzen.

Dat met de luchtbellen krijg je door je pizza met de hand uit te leggen (ipv met een deegroller). Waarbij je het bolletje deeg van midden uit voorzichtig platdrukt met je vingers en je van de rand afblijft. Hierdoor wordt de lucht naar de randen gedrukt. Een erg hete oven doet vervolgens de rest.

[ Voor 13% gewijzigd door red1 op 11-03-2017 03:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
red1 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 03:43:
[...]

Dat met de luchtbellen krijg je door je pizza met de hand uit te leggen (ipv met een deegroller). Waarbij je het bolletje deeg van midden uit voorzichtig platdrukt met je vingers en je van de rand afblijft. Hierdoor wordt de lucht naar de randen gedrukt. Een erg hete oven doet vervolgens de rest.
Ik zit met hetzelfde probleem en dat los je hierdoor niet op. Op deze manier krijg je gewoon een dikkere broodkorst, NY style.
Prima, maar niet wat hij bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
Gumball schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 09:15:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem en dat los je hierdoor niet op. Op deze manier krijg je gewoon een dikkere broodkorst, NY style.
Prima, maar niet wat hij bedoeld.
Ben het niet met je eens. Kijk de vele filmpjes op het internet maar eens over Napolitaanse pizzas, die hebben allemaal die dikke luchtige luchtbellen korst.

Ik krijg dit zelf ook niet voor elkaar, aangezien mijn gewone oven en de ferrari oven simpelweg niet heet genoeg worden. Een paar luchtbellen lukt me wel en vind mijn pizza's zeker niet slecht, alleen de 'echte' Napolitaanse heb je gewoon een goede (hout)oven voor nodig met de juiste temperatuur.

Ik denk als hij iig het deeg minder kneed, en geen deegroller gebruikt, het al een stuk beter zal gaan mbt zijn problemen. Daarnaast zal het juiste gebruik van het soort bloem, gist, hydratie en het rijzen het gewenste pizzadeeg geven. Dit wordt toch spelen met de ingrediënten en uitproberen wat voor hem het beste werkt. Maar dat was de vraag volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hier dit weekend voor de eerste keer pizza's gemaakt op de big green egg. Ook de eerste keer dat ik uberhaupt zelf deeg en saus heb gemaakt voor pizza's.

Heb de volgende ingrediënten gebruikt voor 8 pizza's, dit is een recept wat in een kookboek van de green egg staat:

1,5 kilo 00 bloem
2,4 gram gist
800 ml water + nog een beetje omdat het deeg net te droog was.
40 gram zout

In het boek zeggen ze dat dit voor 6 pizza's is maar dan worden de pizza's daar wel 35cm gemaakt. Dat kan ik niet op en bovendien is de steen van de medium green egg maar 30cm. Nu dus 8 pizza's van 28cm ervan gemaakt maar volgende keer ga ik er zelfs 9 of 10 pizza's van maken denk ik omdat de bodem en korsten nog te dik waren naar mijn smaak. De pizza van een in verhouding erg klein uitgevallen bolletje was veel beter op 28cm.

Overigens met de eerst 4 pizza's de fout gemaakt om de pizza's te beleggen direct op de granieten aanrecht. Wel met maismeel eronder maar icm met de nog vrij warme tomatensaus konden er 3 van weg omdat ze niet meer los te krijgen waren van de aanrecht :/

Daarom voor de overige pizza's maar ronde stukken bakpapier met een diameter van 28cm geknipt. Deeg na het vormen eerst daarop gelegd en dan pas het beleg erop, op deze manier zijn ze ineens erg makkelijk met de schep op de steen te schuiven. Dat is dus een aanrader wat mij betreft.

Eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TcTA31k8u0avOvlmV3X4cUXb/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Yq3Z5QhjnonSpT0IovzYaiJ/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zjkFO0gR7l2R8GJOhcB1WP1v/thumb.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door ik222 op 12-03-2017 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

ik222 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 15:33:
Hier dit weekend voor de eerste keer pizza's gemaakt op de big green egg. Ook de eerste keer dat ik uberhaupt zelf deeg en saus heb gemaakt voor pizza's.

Heb de volgende ingrediënten gebruikt voor 8 pizza's, dit is een recept wat in een kookboek van de green egg staat:

1,5 kilo 00 bloem
2,4 gram gist
800 ml water + nog een beetje omdat het deeg net te droog was.
40 gram zout

In het boek zeggen ze dat dit voor 6 pizza's is maar dan worden de pizza's daar wel 35cm gemaakt. Dat kan ik niet op en bovendien is de steen van de medium green egg maar 30cm. Nu dus 8 pizza's van 28cm ervan gemaakt maar volgende keer ga ik er zelfs 9 of 10 pizza's van maken denk ik omdat de bodem en korsten nog te dik waren naar mijn smaak. De pizza van een in verhouding erg klein uitgevallen bolletje was veel beter op 28cm.

Overigens met de eerst 4 pizza's de fout gemaakt om de pizza's te beleggen direct op de granieten aanrecht. Wel met maismeel eronder maar icm met de nog vrij warme tomatensaus konden er 3 van weg omdat ze niet meer los te krijgen waren van de aanrecht :/

Daarom voor de overige pizza's maar ronde stukken bakpapier met een diameter van 28cm geknipt. Deeg na het vormen eerst daarop gelegd en dan pas het beleg erop, op deze manier zijn ze ineens erg makkelijk met de schep op de steen te schuiven. Dat is dus een aanrader wat mij betreft.

Eindresultaat:
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Dan heb je op het aanrecht te weinig meel gebruikte. Gewoon lekker bloem strooien en je pizza beleggen :). Wat betreft de pizzasteen, volgens mij komt het sowieso los als het warm genoeg is. Lijkt me sterk dat een pizzabakker dat bij een dergelijke temperatuur ook zou hebben anders :) .Maar dat kan je beter even nazoeken, de steen verpesten zou zonde zijn.

Pizza's zien er goed uit, krijg er honger van :D

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ja eenmaal gebakken op de steen is het ook zonder bakpapier geen enkel probleem meer inderdaad. Die ene die ik er zonder bakpapier met veel moeite wel op gekregen had liet na het bakken ook prima los van de steen.

Het is echt het los krijgen van de aanrecht en de metalen pizzaschep wat zonder bakpapier een ramp was en dus ook bij 3 van de 4 pizza's gewoon echt niet gelukt was. Misschien toch meer maismeel of bloem moeten gebruiken inderdaad.

Maar goed met bakpapier gaat het wel echt super makkelijk dus ik denk dat ik dat er gewoon in ga houden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• red1
Vanmiddag ook even Pizza gebakken weer. Wilde het resultaat even tonen. Korst is erg luchtig, maar echt Napolitaans kan ik het niet noemen. Smaak is echter wel prima.

Wanneer ik het bolletje heb ingedrukt met mijn vingertoppen, zonder de korst aan te raken.

Afbeeldingslocatie: https://i48.photobucket.com/albums/f230/reddevilred/p3120427_resize_zpsytucrouo.jpg

Het bolletje uitgelegd met de hand. Ik maak wat kleinere pizza's van gemiddeld 175gr per bol. Anders past het niet in de Ferrari oven.

Afbeeldingslocatie: https://i48.photobucket.com/albums/f230/reddevilred/p3120428_resize_zpsx7ueq8te.jpg

Zo ziet het eruit na 30 sec in de oven. Je ziet duidelijk de lucht in de korst.

Afbeeldingslocatie: https://i48.photobucket.com/albums/f230/reddevilred/p3120449_resize_zpsjtckl1bw.jpg

Wat resultaten van een pizza met tomatensaus en mozzarella. En een pizza met tomatensaus, mozzarella, Old Amsterdam, ui, paprika, champignons en gekruide kip.

Afbeeldingslocatie: https://i48.photobucket.com/albums/f230/reddevilred/p3120415_resize_zpsxtx3wrhq.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i48.photobucket.com/albums/f230/reddevilred/p3120462_resize_zpssy15pt1e.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i48.photobucket.com/albums/f230/reddevilred/p3120453_resize_zps7m0ivf0z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i48.photobucket.com/albums/f230/reddevilred/p3120461_resize_zpsxkjtiuhe.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i48.photobucket.com/albums/f230/reddevilred/p3120458_resize_zpsjrdvrjwo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
red1 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 16:44:
Vanmiddag ook even Pizza gebakken weer. Wilde het resultaat even tonen. Korst is erg luchtig, maar echt Napolitaans kan ik het niet noemen. Smaak is echter wel prima.

Wanneer ik het bolletje heb ingedrukt met mijn vingertoppen, zonder de korst aan te raken.

[afbeelding]

Het bolletje uitgelegd met de hand. Ik maak wat kleinere pizza's van gemiddeld 175gr per bol. Anders past het niet in de Ferrari oven.

[afbeelding]

Zo ziet het eruit na 30 sec in de oven. Je ziet duidelijk de lucht in de korst.

[afbeelding]

Wat resultaten van een pizza met tomatensaus en mozzarella. En een pizza met tomatensaus, mozzarella, Old Amsterdam, ui, paprika, champignons en gekruide kip.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Heerlijke foto's. Ik zie dat jij je pizza's net zo maakt als ik. Helaas ook met die dikke broodrand. Om die bubbels te krijgen is dit dus niet de manier zoals ik eerder probeerde te vertellen. De pizza's zien er wel top uit! :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• red1
Gumball schreef op zondag 12 maart 2017 @ 19:26:
[...]

Heerlijke foto's. Ik zie dat jij je pizza's net zo maakt als ik. Helaas ook met die dikke broodrand. Om die bubbels te krijgen is dit dus niet de manier zoals ik eerder probeerde te vertellen. De pizza's zien er wel top uit! :9~
Ten eerste bedankt voor het compliment.

Volgens mij praten we langs elkaar heen. De beste man (vrouw?) had twee problemen en vragen hierover.

1. Deeg dat terugrekt. Vaak is het probleem dat het deeg te veel bewerkt is. Te sterk glutennetwerk. Dus minder kneden zou kunnen helpen. Daarnaast ook de samenstelling van het deeg en de rijstijd en manier van rijzen.
2. Een luchterige pizza. Niet met de deegroller, maar met de hand. Juist deeg (zie punt 1). En een hete (hout)oven.

Ik heb al twee keer gezegd dat ik het met mijn oven ook niet krijg zoals ik wil. Zeker niet slecht, maar niet zoals ik wil.
Ik weet daarnaast ook niet of de vraagsteller beschikt over een dergelijke oven of dat hij het juiste deeg maakt etc.. Dat is volgens mij ook niet de vraag. Daar geef ik dan ook geen antwoord op.

Wat is jouw advies aan de vraagsteller dan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
red1 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 19:34:
[...]

Ten eerste bedankt voor het compliment.

Volgens mij praten we langs elkaar heen. De beste man (vrouw?) had twee problemen en vragen hierover.

Wat is jouw advies aan de vraagsteller dan? :)
:) Volgens mij ook. Anyway, een iets hogere hydratatie (60%) en iets langer laten gisten (2 dagen in de koelkast) aangevuld met jouw tip om iets minder lang te kneden (5-7 min in de kneedmachine).
Daarbij, maximaal 150 gram bloem gebruiken en daarbij 1.5 gram zout en 1.5 gram gedroogde gist.

Dit resulteert in een slapper deeg, wat minder elastisch is maar wel iets lastiger te bewerken is.

Daarna op standje 3 in de 10 min. voorverwarmde Ferrari. Door de hogere hydratatie kan je iets langer bakken waardoor het uitzettende vocht mooie luchtbellen kan maken in je deeg.

Afijn, zover de theorie. Dit bovenstaande staat nog op mijn todo list voor aanstaande weekend B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
Ik wil eigenlijk mijn deeg een keer uitproberen in een houtgestookte oven. Want volgens mij doe ik daarbij veel goed (wellicht alleen het deeg puur met de hand kneden ipv met de machine en mijn handen, maar dat terzijde).

Gumball heb jij jouw ferrari al gemod? Ik heb er al best veel over gelezen, maar ben nog wat huiverig om het uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
red1 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:03:
Ik wil eigenlijk mijn deeg een keer uitproberen in een houtgestookte oven. Want volgens mij doe ik daarbij veel goed (wellicht alleen het deeg puur met de hand kneden ipv met de machine en mijn handen, maar dat terzijde).

Gumball heb jij jouw ferrari al gemod? Ik heb er al best veel over gelezen, maar ben nog wat huiverig om het uit te voeren.
Nope, is helemaal origineel. Dat gedoe met alu-schalen en asbakken monteren, daar geloof ik niet in. Klooien met electra ga ik al helemaal niet doen. ( zie pizzamakingforum.com) Het probleem met een klein oventje is dat de temperatuur nou eenmaal slecht constant kan houden. Het is dus vaak of te heet of te koud. Ik heb zelf maar geaccepteerd dat een houtoven kwaliteit pizza hier niet mee te bakken valt maar het resultaat is in elk geval veel beter dan een gewone inbouwoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
Never mind.

[ Voor 98% gewijzigd door red1 op 13-03-2017 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Wat was er mis met je werkwijze??

Vanavond met een restje volkorendeeg een snelle pizza gemaakt. Beetje klein en dik maar de smaak was meer dan oke! (En net aan gaar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Pl7RmPF4oTVciTdfROXkkLHm/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v89yxuFM26CKvl3Do5Mmjgp8/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountill
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-06 20:43
Leuk topic. Vaker geprobeerd in de oven te bakken, maar de oven kan totaal geen temperatuur vasthouden. Ik zit er aan te denken om een pizzaoven (elektrisch) te kopen, maar lees veel over de relatief lage temperatuur sinds en aantal jaar. Wat is wijsheid? Zijn er types die waard zijn om marktplaats voor in de gaten te houden? Ik wil zelf niet gaan modden om betere resultaten te halen.

Mijn Steamaccount. Altijd op zoek om te ruilen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Dountill schreef op maandag 13 maart 2017 @ 23:57:
Leuk topic. Vaker geprobeerd in de oven te bakken, maar de oven kan totaal geen temperatuur vasthouden. Ik zit er aan te denken om een pizzaoven (elektrisch) te kopen, maar lees veel over de relatief lage temperatuur sinds en aantal jaar. Wat is wijsheid? Zijn er types die waard zijn om marktplaats voor in de gaten te houden? Ik wil zelf niet gaan modden om betere resultaten te halen.
Begin eens met een pizzasteen. Deze houdt de warmte wel goed vast en geeft een veel mooier resultaat. Ook met een standaard inbouwoventje ga je dat verschil goed merken. Enige nadeel is de lange opwarmtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountill
Gumball schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 08:40:
[...]

Begin eens met een pizzasteen. Deze houdt de warmte wel goed vast en geeft een veel mooier resultaat. Ook met een standaard inbouwoventje ga je dat verschil goed merken. Enige nadeel is de lange opwarmtijd.
Die hebben we al wel, daar binnenkort maar eens mee proberen, maar dan met een recept uit de openingspost hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:46
We zijn er achter dat onze zoon last krijgt van bepaalde producten (fructanen). Tarwe staat helemaal bovenaan, dus een normaal pizzadeeg van tarwebloem maken is er niet meer bij. Spelt is minder heftig, maar moet hij ook niet te veel van krijgen.
Iemand een goed recept voor een deeg dat geen tarwe bevat? Eventueel helemaal glutenvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:28
celshof schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:50:
We zijn er achter dat onze zoon last krijgt van bepaalde producten (fructanen). Tarwe staat helemaal bovenaan, dus een normaal pizzadeeg van tarwebloem maken is er niet meer bij. Spelt is minder heftig, maar moet hij ook niet te veel van krijgen.
Iemand een goed recept voor een deeg dat geen tarwe bevat? Eventueel helemaal glutenvrij.
Je kan glutenvrij bakmeel proberen?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 11:46
GermanPivo schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:52:
[...]

Je kan glutenvrij bakmeel proberen?
We hebben wel broden gebakken met glutenvrij meel van Schär, maar dat reageert als deeg heel vreemd (ontzettend vochtig en plakkerig), dus of dat handig is voor pizza vraag ik me af. Daarnaast smaken vergelijkbare broden ook zo anders.
Ik hoop eigenlijk dat er iemand is die alles al uitgetest heeft, zodat ik mijn 5-jarige zoon niet aan al die verschillende smaken hoef te onderwerpen of hem blij maak met een dode mus (als het deeg helemaal mislukt en er iets anders gemaakt moet worden, terwijl hij al op pizza rekent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen ervaring mee, maar ik zou dit kopen en proberen:
https://www.deweegschaal.nl/orgran/pizza-pastry-mix

Maar voordat ik dit zou doen was ik naar de warme bakker hier gestapt en had het een bakker gevraagd, het glutenvrije brood dat ze hier verkopen ziet er erg goed uit. Je kan daar ook echt goedkoop meel kopen en ze helpen je vast graag.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 14-03-2017 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

celshof schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:50:
Natuurlijk niet hetzelfde, maar je kunt ook pizzabodems maken met bloemkool.
Bijvoorbeeld > http://uitpaulineskeuken....et-tomaat-mozzarella.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

arie_papa schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:13:
[...]

Natuurlijk niet hetzelfde, maar je kunt ook pizzabodems maken met bloemkool.
Bijvoorbeeld > http://uitpaulineskeuken....et-tomaat-mozzarella.html
Die bloemkool-bodem-pizzas smaken prima, heb het voor de fun wel eens gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountill
Heeft iemand de PDF met recepten nog ergens? Link in de openingspost doet het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bij deze:

https://we.tl/bzACu53urE

Heeft iemand een host waar hij langer klan blijven bestaan? Deze link werkt meen ik maar 7 dagen.
Hoogie2004 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:39:
Die bloemkool-bodem-pizzas smaken prima, heb het voor de fun wel eens gedaan :)
Mijn zus haalt die bodems bij de AH, je moet wel een grote AH hebben omdat ze anders niet in het assortiment zitten. Ik heb alleen geen idee of die bodem ook belegd is. Ze zegt dat hij goed smaakt. Ik vermoed dat het deze is:

https://www.ah.nl/product...ioni-bloemkool-pizzabodem

Je kan hem natuurlijk ook zelf maken

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 19-03-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Zal ik hem anders even op google drive gooien ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MdO82 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:24:
Zal ik hem anders even op google drive gooien ?
graag, ik heb alleen geen idee hoe we hem dan in de openingspost krijgen?
Edit : zie dat freshmaker nu TS is, kan je hem anders jouw linkje sturen? Dan kan hij hem erin zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 19-03-2017 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb hem even hier geknald.
De rest zal ik even kijken :)

https://drive.google.com/...5G_0wzLet3d09WWXYzc2ZibWM

[ Voor 6% gewijzigd door MdO82 op 19-03-2017 16:32 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:49

masauri

aka qwybyte

Toestemming gevraagd 8)
Maak er anders een members only linkje van?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
masauri schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:28:
[...]

Toestemming gevraagd 8)
Maak er anders een members only linkje van?
:( momentje ;)

Doet ie het nu wel ?
https://drive.google.com/...5G_0wzLet3d09WWXYzc2ZibWM

[ Voor 16% gewijzigd door MdO82 op 19-03-2017 16:32 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:47
Zeker, Thnx!

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
@FreshMaker heeft inmiddels de link in de TS aangepast :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountill
Super! Onlangs weer eens een pizza proberen te maken. Deeg lekker laten reizen, maar toen ik het deeg wilde vormen zaten er erg droge stukken tussen (te warme plek laten reizen?). Gaten in de pizza en dus uiteindelijk toch maar weer de deegroller gepakt.

De pizza afgebakken op een steen, met hetelucht oven op 250 graden. Na 12/15 minuten nog steeds een pizza die in het midden amper gaar is en overal spierwit. Wat doe ik toch verkeerd? Er zat amper topping op, dus daar zal het niet aan hebben gelegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Dountill schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:09:
Super! Onlangs weer eens een pizza proberen te maken. Deeg lekker laten reizen, maar toen ik het deeg wilde vormen zaten er erg droge stukken tussen (te warme plek laten reizen?). Gaten in de pizza en dus uiteindelijk toch maar weer de deegroller gepakt.

De pizza afgebakken op een steen, met hetelucht oven op 250 graden. Na 12/15 minuten nog steeds een pizza die in het midden amper gaar is en overal spierwit. Wat doe ik toch verkeerd? Er zat amper topping op, dus daar zal het niet aan hebben gelegen
na 12 minuten op een (minimaal 45 minuten) voorverwarmde steen krijgt een pizzabodem absoluut een bruine kleur.
Ik ben geneigd te geloven dat jouw oven (lang geen 250 haalt, maar eerder 150 graden.
Wat gebeurt er als je gewone afbakbroodjes van de supermarkt op 180 graden afbakt, worden deze wel bruin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountill
Gumball schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:00:
[...]

na 12 minuten op een (minimaal 45 minuten) voorverwarmde steen krijgt een pizzabodem absoluut een bruine kleur.
Ik ben geneigd te geloven dat jouw oven (lang geen 250 haalt, maar eerder 150 graden.
Wat gebeurt er als je gewone afbakbroodjes van de supermarkt op 180 graden afbakt, worden deze wel bruin?
Ja, broodjes en van die kruidenboter stokbroden gaat over het algemeen wel goed. Zelf ben ik toch ook, na ook wat ingezakken cakes, niet overtuigd van de echte warmte in de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Zojuist een nieuwe lading deeg gemaakt voor in de vriezer. T.o.v. de vorige keer iets meer gist toegevoegd omdat ik deeg vorige keer net iets te vast vond.

[ Voor 20% gewijzigd door ik222 op 25-03-2017 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dountill schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:11:
[...]

Ja, broodjes en van die kruidenboter stokbroden gaat over het algemeen wel goed. Zelf ben ik toch ook, na ook wat ingezakken cakes, niet overtuigd van de echte warmte in de oven.
Eens een thermometer erin dan misschien.

Ik gebruik overigens niet de heteluchtstand, zet gewoon boven&onderwarmte op 300°C (heb geloof ik ook wel eens de onderwarmte+heteluchtstand gebruikt), steenoppervlak wat onder het midden. De pizza is dan na 6-7,5 minuten in orde.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 25-03-2017 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En, hoe lang heb je de oven laten voorverwarmen? Die steen moet eerst warmte opnemen, en dat duurt even. Heb je ook een boven/onderwarmte stand? Of een grill stand? Verwarm daarmee voor. Dan de pizza er in.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Zo ik ga het ook weer eens proberen. Straks naar de Hema om zo'n steen op te halen en op de terugweg via de winkel wat paprika, kaas en champignons halen saus en uien heb ik al :9

Deeg zit nu in de broodbakmachine :9 Nu ik zo'n ding heb direct misbruiken. Mijn oven komt ook mooi warm dus dat scheelt.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
teacher schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 09:44:
En, hoe lang heb je de oven laten voorverwarmen? Die steen moet eerst warmte opnemen, en dat duurt even. Heb je ook een boven/onderwarmte stand? Of een grill stand? Verwarm daarmee voor. Dan de pizza er in.
Ik ben zelf ook geneigd om zodra de oven warm is mijn Pizza erin te schuiven.
Maar ik moet dat gewoon eens afleren :P

De steen moet natuurlijk ook op temperatuur komen dus 10 of 15 minuten laten draaien is niet erg :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Touchdomex schreef op zondag 2 april 2017 @ 11:41:
Zo ik ga het ook weer eens proberen. Straks naar de Hema om zo'n steen op te halen en op de terugweg via de winkel wat paprika, kaas en champignons halen saus en uien heb ik al :9

Deeg zit nu in de broodbakmachine :9 Nu ik zo'n ding heb direct misbruiken. Mijn oven komt ook mooi warm dus dat scheelt.
Okay dit is nog wel eventjes wennen :D Pizza was goed gebakken! Zeker met zo'n steen! Nu alleen de steen wassen :+

Weet wat ik de volgende keer moet verbeteren dus dat scheelt :+ Het is een lang proces om te leren.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik zou de steen niet wassen, hij is poreus.
Beter laat je hem afkoelen, en dan afborstelen.
( ik gebruik een nieuw/droog schuursponsje hiervoor )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

FreshMaker schreef op zondag 2 april 2017 @ 21:08:
Ik zou de steen niet wassen, hij is poreus.
Beter laat je hem afkoelen, en dan afborstelen.
( ik gebruik een nieuw/droog schuursponsje hiervoor )
Te laat :+ gewoon met water en een schuurspons en hij ligt nu open te drogen.

Had direct door shit dit is te poreus hiervoor. Volgende keer wat anders.

Mocht dit hem verkeerd hebben behandeld is het 15 euro leergeld :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Je hebt kans dat hij barst omdat er nu water inzit.
Ik weet niet of het verstandig zou zijn om hem op 50 graden de oven op te warmen met steen erin en deze een uur laten "drogen", maar wellicht dat anderen hier een idee over hebben.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Hij zal niet ontploffen, maar zoals @MdO82 aangeeft, lang of langzaam laten drogen.
( ik ga er niet van uit dat je vandaag wéér volle bak pizza gaat eten ;) )

Ik heb nog zo'n oud model Bestron, en tussen 2 pizza's ga ik er weleens met een vochtig doek over, om wat stoom te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Neuh dat zal op zijn vroegst komend weekend zijn. Hij ligt nu in de keuken maar verplaats hem straks wel naar het raam waar die wat rustiger kan drogen. Weet ik het ook direct voor de volgende keer namelijk.

Ontploffen zou denk ik ook alleen maar zijn als ik hem vandaag weer op 200+ graden ga gebruiken maar dat gaat hem toch niet worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als hij barst is er niks aan de hand. Gewoon de stukken inelkaar leggen op een bakblik en het werkt nog steeds. Mijn steen is ook nu in drie delen. Ik wacht op de koningsdagactie en koop dan een nieuwe omdat je dan bij de winkel hier meestal 50 procent korting krijgt op een pizzasteen.

Ik bak nu al een half jaar op aan elkaar gepuzzelde stukken pizzasteen :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ruurd v.
  • Laatst online: 10-06 15:58
Ik heb afgelopen weekend de uuni maar weer eens aangezet. Moet zeggen dat de pizza's weer goed gelukt waren. :9
Voor het deeg heb ik deze keer het recept van uuni gevolgd: http://recipes.uuni.net/recipe/classic-pizza-dough-recipe/
Ik heb wel de hoeveelheid water iets teruggeschroefd, van 64% in het recept naar 60% en om 5 pizza's te maken heb ik de hoeveelheden x1.6 gedaan.
Ook heb ik de helft van het gist gebruikt aangezien ik het deeg 24h in de koelkast heb laten rijzen.

Italiaanse worst met buffel mozzarella:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2uoigqq.jpg

Crème fraiche, gruyère, ui en spek:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/20stvki.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorntju
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:32
Zat al even een tijdje te lurken in dit topic, maar heb inmiddels ook een G3 Ferrari aangeschaft. Ook meteen twee pakken Tipo 00 van Caputo aangeschaft voor het deeg, eens kijken of ik iets leuks in elkaar kan toveren, ben nooit zo'n held met deeg maarja dan maar wat oefenen :)

Mijn baas was toevallig ook in Italie en meteen maar even gevraagd of hij meteen wat Tipo 00 deeg kon meenemen, neemt nu 8 pakken mee voor in totaal maar 4 euro, is heel wat goedkoper dan wat ik hier in de import moet betalen :P Moet dan wel zeggen dat het dan niet om het Caputo bloem gaat maar om Tre Mulini, zal misschien van iets mindere kwaliteit zijn, maar ach, als je Domino's gewent bent zal het niet zo veel uitmaken ;) Ga nu alvast het deeg maken volgens het recept in de OP en dan morgen eens uitproberen, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Niet online
flo-rist schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:04:
Ik heb gisteren de roccbox binnen gekregen. Helaas nu even wachten op beter weer om hem uit te proberen....

Over het gasverbruik kan ik dus nog niets zeggen,maar voor de Weber gebruik ik altijd n grote van 10kg. Daar doe ik een jaar mee.

Bij de roccbox zat trouwens we een "klic"gasdrukregelaar. Niet geschikt voor op de gasfles die ik al gebruik. Andere regelaar aanschaffen dus, of een extra gasfles. Ik zag dat de primagaz twiny een klic-aansluiting heeft.
Nu het weer wat beter is geweest ben ik benieuwd of je hem al een keer hebt kunnen proberen en wat je ervaringen zijn?

Ik moet nog even wachten tot volgende maand tot de mijne komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 10-06 22:34

Christiano007

Ich bin der champion

Er is blijkbaar nu een Uuni 3 versie. Jammer dat ze toch redelijk groot zijn ten opzichte van zo'n Roccbox. Maar die is weer stervens duur

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:17
Grappig, een pizza topic. Hobby ook al jaren wat met pizzas. Eerst in een thuisoven, nu een een bestron oven en hopelijk binnenkort in een Roccbox :)

Met wat ervaring lukt de bestron heel aardig. Meestal een koude rijs van 3dagen in de koelkast en z'on 2 minuten in de bestron :)

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/eo5b25r7v/IMG_5322.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s16.postimg.org/6h33gukm9/IMG_3217.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s21.postimg.org/uxanak55f/Full_Size_Render.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/dovdwu3ov/IMG_5319.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke bestron heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorntju
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:32
bjorntju schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:33:
Zat al even een tijdje te lurken in dit topic, maar heb inmiddels ook een G3 Ferrari aangeschaft. Ook meteen twee pakken Tipo 00 van Caputo aangeschaft voor het deeg, eens kijken of ik iets leuks in elkaar kan toveren, ben nooit zo'n held met deeg maarja dan maar wat oefenen :)

Mijn baas was toevallig ook in Italie en meteen maar even gevraagd of hij meteen wat Tipo 00 deeg kon meenemen, neemt nu 8 pakken mee voor in totaal maar 4 euro, is heel wat goedkoper dan wat ik hier in de import moet betalen :P Moet dan wel zeggen dat het dan niet om het Caputo bloem gaat maar om Tre Mulini, zal misschien van iets mindere kwaliteit zijn, maar ach, als je Domino's gewent bent zal het niet zo veel uitmaken ;) Ga nu alvast het deeg maken volgens het recept in de OP en dan morgen eens uitproberen, ben benieuwd!
Gisteren geprobeerd en wel aardig goed gelukt. hoewel ik wel wat problemen had met het vormen van het deeg (veerde wat terug, soms was het zo dun dat het scheurde) maar uiteindelijk wel gelukt. Ik gebruikte twee van die halve manen met wat bloem om de pizza op de steen te leggen, maar de eerste plakte er aan vast en dus scheurde de pizza kapot bij het erop leggen :'). Toen maar een beetje paneermeel gebruikt en dat ging veel beter. Schijnbaar is griesmeel daarvoor het beste? Dat had ik alleen niet liggen.

Hier nog een foto van de gelukte iig, had er van mij wel iets langer in mogen liggen want de korst was volgens mij niet helemaal gaar. Ik denk dat ik de volgende keer de korst ook wat kleiner maak, dat blijft toch mijn minst favoriete onderdeel van een Pizza :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ad5KQom.jpg
Niet heel speciaal belegd, gewoon wat Passata zelf gekruid met Pizzakruiden, daarna wat Mozerella erop en wat olijfolie, maar hij smaakte prima :) Wel mocht hij iets groter van mij. Had er wel twee op gekund maarja die eerste lag in de prullenbak :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:23
@barber ; nog steeds de roccbox niet uitgeprobeerd....Had t zeker afgelopen zondag gedaan, maar mijn hele tuin is op de schop gegaan....en een van de zaken die aangepakt zijn is een nieuwe grasmat, waardoor ik een dag of 10 niet bij mijn achterterras kan komen. En daar wil ik hem juist gaan gebruiken 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

flo-rist schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 19:35:
maar mijn hele tuin is op de schop gegaan...
Ja, wat wil je ook met zo'n username :D
Pagina: 1 ... 8 ... 110 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.