Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 20:08

Oekol

waka waka hey hey

impactftw schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 05:05:
Heb je een recept voor je brood en pizza? En zou ik het brood ook mijn Effeuno N3 kunnen klaarmaken? 🤗

[...]
Dit is wat ik een beetje doe. De bloem voor brood is altijd wat anders. Maar die integrale maakt dat het heel veel hydratatie aan kan.

Pizza:
100% bloem tipo 00
65% hydratatie
2% (liever hierna minder) zout
0,1% gist in zomer 0,2% in winter

Na avondrijs om te verdubbelen koelkast in voor 24 tot 48 uur.

Brood:
50% volkoren / integrale 50% tipo 1 of 2
75% hydratatie
1,5% zout
0,1% gist

Na avondrijs en verdubbelen, 12 uur rijsen minimaal in koelkast (de vormrijs).

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-03 16:15
Zou het broodbakken in de Effeuno N3 kunnen? 😬
Oekol schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 06:49:
[...]

Dit is wat ik een beetje doe. De bloem voor brood is altijd wat anders. Maar die integrale maakt dat het heel veel hydratatie aan kan.

Pizza:
100% bloem tipo 00
65% hydratatie
2% (liever hierna minder) zout
0,1% gist in zomer 0,2% in winter

Na avondrijs om te verdubbelen koelkast in voor 24 tot 48 uur.

Brood:
50% volkoren / integrale 50% tipo 1 of 2
75% hydratatie
1,5% zout
0,1% gist

Na avondrijs en verdubbelen, 12 uur rijsen minimaal in koelkast (de vormrijs).

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-03 16:37

basvn

Breezand - NHN

-

[ Voor 99% gewijzigd door basvn op 04-03-2026 09:51 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

impactftw schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 07:41:
Zou het broodbakken in de Effeuno N3 kunnen? 😬

[...]
Mwah. Zou 't gewoon in je oven doen. Ik doe 't in gietijzeren pan. 40 min >230 graden. Na 20 min de deksel er af. 45 min nog net iets beter maar dan worden de korsten te hard voor de kinderen.

Er is overigens een brood bak topic. Kom daar anders eens neuzen :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:07
Iemand enige verklaring waarom ik op de website van Ooni 'Belgium' niet meer kan selecteren als land bij "where are we shipping to" ? Staat nochtans wel nog bij de shipping FAQ.

Die Ooni Koda 2 Pro ziet er zéér aantrekkelijk uit. 8)
Zijn er alternatieven voor de Ooni Modular Table die je erbij kan kopen voor €279? Het is wel een ideaal compact formaat.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:07
Drwho1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:15:
Iemand enige verklaring waarom ik op de website van Ooni 'Belgium' niet meer kan selecteren als land bij "where are we shipping to" ? Staat nochtans wel nog bij de shipping FAQ.

Die Ooni Koda 2 Pro ziet er zéér aantrekkelijk uit. 8)
Zijn er alternatieven voor de Ooni Modular Table die je erbij kan kopen voor €279? Het is wel een ideaal compact formaat.
Ik heb ook de Ooni Koda 2 Pro. Heel blij mee, maar hij is best groot. Vond 'm iets te groot toen hij binnen kwam, maar toch wel blij mee. Doe nu wel eens de toppings los in een ovenschaal tegelijk met de pizza in de oven en dan na 1 min. de toppings op de pizza. En branders links en rechts zorgen er voor dat je de pizza nauwelijks hoeft te draaien. Het formaat van de oven heeft uiteraard impact op het gas verbruik.

Ben benieuwd of bij jou dan rechts ook harder gaat dan links. Bij mij bakt de pizza rechts wat harder. Geen idee hoe dat komt. Ik leg de pizza dus wat meer naar links.

Oh en ik ben bezig met een Home Assistent integration voor de Ooni Connect (er bestaat er al eentje, maar die is in het duits)

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-03 14:43
Luapper schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:20:
[...]

Ik bak minstens evenveel.
Echter hoef je dus helemaal niet te kneden on gluten te ontwikkelen. Het deeg zichzelf langzaam laten ontwikkelen en dmv omslaan een sterk glutennetwerk creëren resulteert voor mij in een superieure kwaliteit pizza/brood.

Maar goed, ik snap het machine argument zeker wel, al helemaal als dat je routine is.
Ik twijfel zelf zeer sterk over een spiraalmixer, vooral omdat ik meestal biga deeg maak wat enorm moeilijk te mengen is met de hand (100% biga en daarna alleen water toevoegen). Heeft iemand hier een tip voor om dit gemakkelijk te maken met de hand?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Puntje-NL schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:50:
[...]

Ik twijfel zelf zeer sterk over een spiraalmixer, vooral omdat ik meestal biga deeg maak wat enorm moeilijk te mengen is met de hand (100% biga en daarna alleen water toevoegen). Heeft iemand hier een tip voor om dit gemakkelijk te maken met de hand?
Danish whisk :) Ik ben erg blij met de mijne

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

418O2 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:51:
[...]

Danish whisk :) Ik ben erg blij met de mijne
Ik heb net gisteren mijn Deense deeg klopper binnengekregen. Vanavond proberen maar niet voor m'n pizzadeeg (initieel niet althans, zal er wel voor gebruikt worden) maar voor brood. Vanwege de hogere hydratatie wat moeilijker mengen. Wordt overigens ook wel weer tijd voor pizza bedenk ik me

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-03 13:10
Afgelopen week mijn pizza oven gemodificeerd.
Ik heb een rvs deur gemaakt zodat de oven sneller opwarmt en minder gas verbruikt daardoor.
Er zitten gaten in om verbrandings gassen er uit te laten en een kier van 8mm aan de hele bovenrand.
En de deur zit 5mm naar voren omdat je anders opbouw van gas kan krijgen.
Nog niet gestest maar zodra ik dat gedaan heb post ik het hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJvnHeQWgtA768-i7Di1UdJu1KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmG6hRp0NHSWzocY8O2odnkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoFTtn_sVtgcDsIBeNqGbba4jhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTI1Ve8fX6P0SwyiRXCNooj2.jpg?f=fotoalbum_large

• 418O2
  • Nu online
Oekol schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:14:
[...]

Ik heb net gisteren mijn Deense deeg klopper binnengekregen. Vanavond proberen maar niet voor m'n pizzadeeg (initieel niet althans, zal er wel voor gebruikt worden) maar voor brood. Vanwege de hogere hydratatie wat moeilijker mengen. Wordt overigens ook wel weer tijd voor pizza bedenk ik me
Ik vind het echt top. Vanavond een poolish voordeeg gemaakt en dat kan prima met alleen dat ding

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 16-03 17:56
3dmazter schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:45:
Ik heb een rvs deur gemaakt zodat de oven sneller opwarmt en minder gas verbruikt daardoor.
Er zitten gaten in om verbrandings gassen er uit te laten en een kier van 8mm aan de hele bovenrand.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
mooi ding ben wel benieuwd naar de resultaten. :D

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:10

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

418O2 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:41:
[...]

Ik vind het echt top. Vanavond een poolish voordeeg gemaakt en dat kan prima met alleen dat ding
Inderdaad, ik heb er laatst ook eentje aangeschaft naar aanleiding van een post in het broodbaktopic. Ideaal om een heel nat deeg te mengen of uiteraard voor een poolish.

Tevens deze pizzasteen gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoLpZ0kVUQ0NuFtSfEVook9ZDE8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ucrjTzhaQ3Omr0mbmZAmsucF.png?f=user_large

Brood bakken in mijn Samsung oventje gaat nu een stuk beter, voor pizza is de maximale 230c van de oven te weinig, maar een focaccia moet ook wel gaan lukken. Het duurt alleen een eeuwigheid voor die steen op temperatuur is.... ;)

Specs

• 418O2
  • Nu online
bvk schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:59:
[...]

Inderdaad, ik heb er laatst ook eentje aangeschaft naar aanleiding van een post in het broodbaktopic. Ideaal om een heel nat deeg te mengen of uiteraard voor een poolish.

Tevens deze pizzasteen gekocht:

[Afbeelding]

Brood bakken in mijn Samsung oventje gaat nu een stuk beter, voor pizza is de maximale 230c van de oven te weinig, maar een focaccia moet ook wel gaan lukken. Het duurt alleen een eeuwigheid voor die steen op temperatuur is.... ;)
Daarom kan je beter een pizza steel gebruiken ;)

• bvk

bvk

418O2 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 00:00:
[...]

Daarom kan je beter een pizza steel gebruiken ;)
Ja maar, dan kan ik mijn brood niet "stone baked" noemen :P En ik weet niet of een steel van het zelfde gewicht nou sneller op temperatuur is en of een pizza dan wel zou lukken.

Specs

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

418O2 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:41:
[...]

Gisteren deeg gemaakt en nadat alles in de kom zat had ik met de Deense deegklopper binnen een paar minuten 1 homogene homp. Dat ging echt goed. Daarna even afgedekt en met de handen gekneed. Zeker minder vieze handen, helemaal top.

• EWS99
Ik zit met een uitdaging: gister ochtend poolish gemaakt. Daar heb ik gister avond nog deeg van gemaakt met het idee, ik laat dat nog 2 uur rijzen en dan in de koelkast. Nu ben ik die laatste stap vergeten… Dus vanochtend de bulk flink door gerijst… Heb m nu in de koelkast gezet. Maar wat denken jullie? Kan ik dit deeg nog gebruiken of beter weg doen en zaterdag een snel deeg maken?
Vanavond pizza is geen optie, anders had ik dat gedaan denk ik.

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:55
EWS99 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:07:
Ik zit met een uitdaging: gister ochtend poolish gemaakt. Daar heb ik gister avond nog deeg van gemaakt met het idee, ik laat dat nog 2 uur rijzen en dan in de koelkast. Nu ben ik die laatste stap vergeten… Dus vanochtend de bulk flink door gerijst… Heb m nu in de koelkast gezet. Maar wat denken jullie? Kan ik dit deeg nog gebruiken of beter weg doen en zaterdag een snel deeg maken?
Mijn ervaring is dat je poolish nooit zolang van te voren moet maken. Ik doe of 3 dagen van te voren normaal deeg of de avond ervoor poolish in de ochtend daarop mengen —> bollen en ‘s avonds bakken.

Ik zou het niet meer gebruiken omdat je nog tijd zat heb om een nieuwe poolish/deeg te maken.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-03 19:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
EWS99 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:07:
Weg doen zou ik sowieso niet doen. Altijd leuk om er op zijn minst één pizza mee te maken en te beoordelen of je zelf vindt dat het kan of niet. Eigen ervaring is onovertroffen wat dat betreft.

En dan kan je er altijd nog nieuwe naast maken voor de zekerheid zodat je gegarandeerd lekkere pizza kunt eten. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Nu online
Ik heb gister een voordeegje gemaakt, maar een beetje veel gist gedaan omdat ik de tijden niet goed had staan in de calculator. Hopelijk komt het goed. Geleerde les: neem je tijd voor deeg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gd9mGCOp0y5tuBfmdajfoG5hNHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLrnBXSX69pKafWMTa2Ge3rU.jpg?f=fotoalbum_large
Heeft vannacht in de koelkast gestaan

[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 06-03-2026 09:40 ]

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:39
Hey Tweakers! Ik zie hier wat over de Fat Tony voorbij komen. Helaas in NL uitverkocht maar bij de Duitse buren wel nog op voorraad voor 389 (met kortingscode)

Goede deal? Of zou ik toch doorsparen voor een Ooni bijvoorbeeld? Hoewel ik de 12" te klein vind, liefste zou ik gaan voor een 16"

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:19
Fragger123 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:49:
Hey Tweakers! Ik zie hier wat over de Fat Tony voorbij komen. Helaas in NL uitverkocht maar bij de Duitse buren wel nog op voorraad voor 389 (met kortingscode)

Goede deal? Of zou ik toch doorsparen voor een Ooni bijvoorbeeld? Hoewel ik de 12" te klein vind, liefste zou ik gaan voor een 16"
Wetende dat ze geruime tijd voor 250 euro per stuk te koop stonden in Nl is het een slechte deal.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Luapper schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:20:
[...]

Ik bak minstens evenveel.
Echter hoef je dus helemaal niet te kneden on gluten te ontwikkelen. Het deeg zichzelf langzaam laten ontwikkelen en dmv omslaan een sterk glutennetwerk creëren resulteert voor mij in een superieure kwaliteit pizza/brood.
Dit is voor mij ook hoe het werkt, 3 a 4x per week brood, en geregeld pizza. Niet kneden werkt perfect, en is super lui. Ik meng het deeg kort in een kom, laat het rusten in dezelfde kom, en vouw max 3 keer, en bol het voor de laatste keer op (wederom in dezelfde kom) voordat het naar een deegmandje gaat (heb het hier over brood). Het enige wat schoongemaakt hoeft te worden is de mengkom en het menggereedschap (hand of pollepel of Deense deegklopper).

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Fragger123
xminator schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:55:
[...]

Wetende dat ze geruime tijd voor 250 euro per stuk te koop stonden in Nl is het een slechte deal.
Dank, dan wacht ik wel even ;)

• iketot
  • Laatst online: 07:59
xminator schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:55:
[...]
Slechte prijs is het niet, de normale prijs was 499, hij had een lange tijd een goede korting. Maar 389 voor deze oven is naar mijn mening nog een mooie prijs voor wat je ervoor krijgt.

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:19
iketot schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Slechte prijs is het niet, de normale prijs was 499, hij had een lange tijd een goede korting. Maar 389 voor deze oven is naar mijn mening nog een mooie prijs voor wat je ervoor krijgt.
We hebben ook geen tijdmachine, misschien wordt het nooit meer beter. Echter geeft het wel een indicatie hoe laag ze kunnen gaan, gezien verkoop gewoon via burnhard zelf ging.

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:08
Donderdag ook weer eens pizza gebakken, buiten met de Roccbox.

Gebruik bijna altijd het poolish recept uit de Pizza Dough app. Toch vaak het idee dat het deeg er nog niet helemaal is op het moment dat ik ga bakken. Wilde ook een keer iets hogere hydratatie doen. Heb dus in de basis dat recept aangehouden maar aangepast op iets meer gist en 2-3% meer hydratatie. Gekneed in de spiraalmixer.

Was echt een heerlijk deeg, lekker zacht, fluffy en rekbaar. Volgende keer weer deze verhoudingen aanhouden en kijken of ik dan weer net zo’n mooi resultaat krijg.

Het begint wel te kriebelen voor een grotere oven zodat ik makkelijker kan draaien en afstand kan nemen van de vlam. Sinds de aankoop van de Roccbox zit de Arc XL ook in m’n achterhoofd, maar is inmiddels €100 duurder en ze doen volgens mij nooit echt aanbiedingen? Kan iemand daar iets over zeggen?

Anyway, foto’s van donderdag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1Su1L7pGRAPev0m10rkD8tMWl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktws94O53CKo1AEzIAHvyx7m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRtIWUhabIDuhHiOxWgCXoZXPbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKatSGV46QxQVtD2Vq0CRq88.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anHlD32eiGhPAv4EowiFX2HHFjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erC1lX0tMqGKf1MUSo7yX0ZN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Yba3gDAn1oAXEyY5my4k_u8Eb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dT29eOExvn5fmbnA6fdQVAo6.jpg?f=fotoalbum_large

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:23

TWKterry

Master Mariner

Highfive95 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:35:
Vandaag weer pizza op het menu. Na veel wikken en wegen en twijfel tussen gas en elektrisch eindelijk mij vertrouwde G3 ferrari vervangen. Niet dat niet goed was, maar was het net niet.

In topic veel verschillende ovens voorbij zien komen en uiteindelijk voor de Turbotronic PO14 gekozen. Er waren weinig reviews te vinden, maar toch maar gekocht. Eerste indruk......groot. wat een verschil met G3.[Afbeelding]

Nu ben ik geen leek met pizzas bakken, maar eerste pizzas toch even wennen. Resultaat ok, maar niet super. Er zit een "los" deurtje bij en die had ik er eerst niet in.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Korst mooi gaar maar niet top. Als laaste toch maar op 450 boven en 400 beneden gezet. En deurtje erin. Dat leverde dit op.[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat een enorm verschil met de G3. _/-\o_

Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de PO14. Bouwkwaliteit ziet er goed uit. Steen, cordoriet, maar in 2 minuten is je pizza klaar dus prima. En leopard spotting >:) Laatste pizza had iets langer gekund, maar zeer tevreden met resultaat. En mooiste, dat alles voor €130,00. :o
@Highfive95
Zou je de afstand voor/tussen/achter de voetjes van voor naar achter willen meten?
Ik denk hem op de magnetron te plaatsen maar moet dan wel rusten natuurlijk.

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:21
Recrush schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:46:
Donderdag ook weer eens pizza gebakken, buiten met de Roccbox.

Gebruik bijna altijd het poolish recept uit de Pizza Dough app. Toch vaak het idee dat het deeg er nog niet helemaal is op het moment dat ik ga bakken. Wilde ook een keer iets hogere hydratatie doen. Heb dus in de basis dat recept aangehouden maar aangepast op iets meer gist en 2-3% meer hydratatie. Gekneed in de spiraalmixer.

Was echt een heerlijk deeg, lekker zacht, fluffy en rekbaar. Volgende keer weer deze verhoudingen aanhouden en kijken of ik dan weer net zo’n mooi resultaat krijg.

Het begint wel te kriebelen voor een grotere oven zodat ik makkelijker kan draaien en afstand kan nemen van de vlam. Sinds de aankoop van de Roccbox zit de Arc XL ook in m’n achterhoofd, maar is inmiddels €100 duurder en ze doen volgens mij nooit echt aanbiedingen? Kan iemand daar iets over zeggen?

Anyway, foto’s van donderdag!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pizza's zien er heerlijk uit!

Ik heb een Arc XL gekocht met 10% korting. Je kan altijd referral codes vinden op het internet om die 10 procent korting te krijgen. Ik heb die code in de winkel laten zien en ze hebben me die korting zo gegeven. Voor de rest doet Gozney niet echt mee aan prijsdalingen.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-03 20:15
TWKterry schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:42:
[...]

@Highfive95
Zou je de afstand voor/tussen/achter de voetjes van voor naar achter willen meten?
Ik denk hem op de magnetron te plaatsen maar moet dan wel rusten natuurlijk.
Afstand van voorste pootje tot einde achterste pootje is 42 cm. Pootjes zijn 4 cm (vierkant). Dus achterste pootje begint op 38 cm.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-03 17:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Vandaag de Ooni Karu 2 voor het eerst gebruikt voor pizza (tot nu toe alleen een paar keer flammkuchen gebakken).

Kant en klare diepvriesbollen gebruikt, die waren niet zo mooi gerezen als wat ik hierboven zie, maar lieten zich uiteindelijk prima tot pizza’s vormen met hulp van wat Caputo Semolina.

Simpel belegd met pizzasaus van Mutti, geraspte mozzarella, verse mozzarella en wat Italiaanse kruiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UG06WMxqJoHDG_KLvyJpVADTRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQamESACQLJDRA5iS43rUHLE.jpg?f=fotoalbum_large

Smaakte goed :9~

Had voor de zekerheid de hele verpakking van 5 bollen uitgelegd, voor het geval de eerste zou mislukken of zo, maar het was eigenlijk meteen goed. Dus de resterende drie bollen in drieën gedeeld en daar mooi pita broodjes van gebakken. Mooi om die zo als een ballonnetje te zien opblazen :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xy_kUFuBdasK5ols0FSryw5CFtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Ljl4AWPBw9oIUrZ811uO5BV.jpg?f=fotoalbum_large

Die kunnen we de komende dagen lekker oppeuzelen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-03 09:41
Leuk om in dit topic mee te lezen! Ik maak al een jaartje graag pizza’s in mijn unieke luigi. Een vrij simpel ding maar werkt voor ons prima! Deeg maak ik altijd 48 uur van te voren met Makro pizza bloem (w sterkte 280-320) en verse gist van de jumbo. Het zal vast nog beter kunnen maar ik ben meer dan tevreden en ons gasten ook altijd. Vandaag een keer een variatie met groene asperges, witte saus en pancetta, voor herhaling vatbaar!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iwqg2mvpk1Nz1qXLWaYZ2V-EbdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50ILwaTiwSBhEAcqk9PWRyeK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tzq2sJnjWBxwyyfaOamUcF_NjSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ei2RqPL9XatAYb4yYCHNkvWG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGsznWGeiRTm8aopuFKcP-QNuEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftVBe6Y4NtwApSpFNoB2P8zp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q4rv9PnMcqXyXDtY9CX1W4leXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzTkZUEj6uafYhQG3UpGoWAb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xv9H3a2fvvbOTjVMdBpUo6C3Fi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pc2KDrpMq95sG7EW5jmFeTu.jpg?f=fotoalbum_large

• 418O2
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaSaB0G5F6egZJMb0gAB1lBs0Sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPYJqvxG2Lz3UzFqB67ZLabZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pr2e1pGqcdYtQYwSReChQ9g3bQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIyjQmkczLyTagoEiLQSuRvb.jpg?f=fotoalbum_large

Pizzas hier waren ook goed gelukt.

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-03 13:30
Hier voor het eerst eens een quattro formaggi gebakken met oa taleggio en gorgonzola. Man dat was me toch een partij lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agMBD794Y-3G46LVNLz4EdOuHWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3InwMcFynE4qLAs0cNQDUkr.jpg?f=fotoalbum_large

• greatgonzo
  • Laatst online: 27-03 14:35

greatgonzo

schit-te-rend!

Bij de (lokale?) Aldi lagen restanten van de italiaanse week. €1 voor een kilotje OO. Ging top..

• 418O2
  • Nu online
Ik heb dit weekend pizza gemaakt met lactosevrije mozzarella (galbani) en jonge kaas (van minus L), dat ging prima en smaakt niet anders ofzo. Dus mocht je er een keer rekening mee moeten houden, het kan prima :)

[ Voor 20% gewijzigd door 418O2 op 09-03-2026 11:06 ]

• basvn
  • Laatst online: 27-03 16:37

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRFdI1CXCRxUmy59i4_h8b7ujd0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yauXTBBo3vaxBZjbElT03UTX.png?f=user_large

een van de 4 pizza's van afgelopen weekend. ziet er klein uit maar de snijplank/serveerplank is erg groot.
bedolven in de kaas, want het was de laatste en het moest op :)

in de action oven gemaakt. met Mutti Pizzasaus er op. lekker makkelijk en smaakt top!

Caputo rood Pizzaria, 61% water, 2% zout.
48 uur gerezen in de koelkast.

moet toch nog eens goed leren hoe ik gelijke vlakke bodems maak met de hand. iemand een goede sugestie of video? (of pizzacursus bij voorkeur in noordholland(noord))

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• 418O2
  • Nu online
basvn schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:05:
[Afbeelding]

een van de 4 pizza's van afgelopen weekend. ziet er klein uit maar de snijplank/serveerplank is erg groot.
bedolven in de kaas, want het was de laatste en het moest op :)

in de action oven gemaakt. met Mutti Pizzasaus er op. lekker makkelijk en smaakt top!

Caputo rood Pizzaria, 61% water, 2% zout.
48 uur gerezen in de koelkast.

moet toch nog eens goed leren hoe ik gelijke vlakke bodems maak met de hand. iemand een goede sugestie of video? (of pizzacursus bij voorkeur in noordholland(noord))
dit is ongeveer hoe ik het doe.

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-03 12:43
418O2 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:07:
[...]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=9f9-xTcKzZo[/]
dit is ongeveer hoe ik het doe.
Ik gebruik deze techniek, dan worden ze mooi rond en egaal qua dikte. Het slappen doe ik niet, alleen het overtollig semolina eraf schudden.
YouTube: How to Stretching a Pizza with the Master Pizzaiolo ( Massimo Noc...

• 418O2
  • Nu online
BigSurf schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Ik gebruik deze techniek, dan worden ze mooi rond en egaal qua dikte. Het slappen doe ik niet, alleen het overtollig semolina eraf schudden.
YouTube: How to Stretching a Pizza with the Master Pizzaiolo ( Massimo Noc...
Het komt allemaal een beetje op hetzelfde neer, het maakt ook allemaal vrij weinig uit. Ik stretch het vaak op mijn knokkels als het goed deeg is

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:15
418O2 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:16:
[...]

Het komt allemaal een beetje op hetzelfde neer, het maakt ook allemaal vrij weinig uit. Ik stretch het vaak op mijn knokkels als het goed deeg is
Zo doe ik het ook. Maar toch blijven de gasten maar vragen of ik hem ook in de lucht kan tollen. Ik hou het bij het veilige. De pizza in het licht houden om te kijken of hij niet te dun wordt is wel een handige tip voor beginners.

• EWS99
Ik zou best wel een FAQ in de startpost willen hebben hier. Had dit weekend bijvoorbeeld deeg waarbij tijdens het stretchen vrij snel kleine gaatje ontstonden. De rand was dik genoeg, maar in het midden werd het deeg heel snel vrij dun. Ik zal ongetwijfeld wat fout doen, maar kan maar lastig terug vinden wat precies.

Voor wie het nu al op wil lossen, dit was mijn deeg:
- Vrijdag avond poolish gemaakt van 165g water, 165g bloem, 1,5g gist.
- Op kamer temperatuur laten fermenteren.
- Zaterdag ochtend (ongeveer 12u later) deeg van gemaakt, 65% hydratatie + 10g zout.
- Deeg 2 uur in bulk laten rijzen en daarna opgebold
- Bollen nog wel een uurtje of 6 laten rijzen voordat ik begon met bakken (was dit misschien te lang?)

Ik maak ook wel eens deeg in mijn brood bak machine. Zelfde 65% verhouding met 3g gist en 10g zout. Dan laat ik een programma lopen voor kneden en rijzen, wat ongeveer 3,5 uur duurt. Rijzen gebeurt dan op temperatuur door die machine bepaald (weet niet precies hoe warm, maar wel wat warmer dan kamer temperatuur). Daarna opbollen en dan liggen ze ongeveer 4 uurtjes op kamertemperatuur. Ik heb met dit "snellere" deeg tot nu toe eigenlijk het beste resultaat.

Bloem komt van de molen. Het is Tipo 00 pizza bloem, maar de W waarde heb ik nog niet kunnen achterhalen.

• EWS99
EWS99 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:15:
Ik zou best wel een FAQ in de startpost willen hebben hier. Had dit weekend bijvoorbeeld deeg waarbij tijdens het stretchen vrij snel kleine gaatje ontstonden. De rand was dik genoeg, maar in het midden werd het deeg heel snel vrij dun. Ik zal ongetwijfeld wat fout doen, maar kan maar lastig terug vinden wat precies.

- Zaterdag ochtend (ongeveer 12u later) deeg van gemaakt, 65% hydratatie + 10g zout.
- Bollen nog wel een uurtje of 6 laten rijzen voordat ik begon met bakken (was dit misschien te lang?)

Ik maak ook wel eens deeg in mijn brood bak machine. Zelfde 65% verhouding met 3g gist en 10g zout. Dan laat ik een programma lopen voor kneden en rijzen, wat ongeveer 3,5 uur duurt. Rijzen gebeurt dan op temperatuur door die machine bepaald (weet niet precies hoe warm, maar wel wat warmer dan kamer temperatuur). Daarna opbollen en dan liggen ze ongeveer 4 uurtjes op kamertemperatuur. Ik heb met dit "snellere" deeg tot nu toe eigenlijk het beste resultaat.

Bloem komt van de molen. Het is Tipo 00 pizza bloem, maar de W waarde heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Nog wat voorbeelden voor een FAQ:
- Hydratatie, wat is beter, hoger of lager? (ik zit zelf rond de 60% - 65%)
- W waarde. Wat is beter, hoger of later?
- Welke temperatuur bakken? (Ik zit rond de 350 - 375)

• bvk

bvk

EWS99 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:15:

Dat klinkt als te weinig glutenvorming. Hoe kneed je het deeg, alleen slap&fold of ook met de hand kneden? Is het elastisch daarna of scheurt het?

Bloem van de molen zegt helaas niet zoveel, de W waarde is inderdaad wel belangrijk om te weten.

Specs

• 418O2
  • Nu online
EWS99 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:23:
[...]

Nog wat voorbeelden voor een FAQ:
- Hydratatie, wat is beter, hoger of lager? (ik zit zelf rond de 60% - 65%)
- W waarde. Wat is beter, hoger of later?
- Welke temperatuur bakken? (Ik zit rond de 350 - 375)
Het probleem is dat op die vragen allemaal geen absoluut antwoord bestaat. Het beste is lezen, lezen, videos kijken en proberen. Je moet uiteindelijk een beetje gevoel krijgen bij wat je doet, wat de parameters zijn en wat die voor invloed hebben op het eindresultaat

• Highfive95
418O2 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:27:
[...]

Het probleem is dat op die vragen allemaal geen absoluut antwoord bestaat. Het beste is lezen, lezen, videos kijken en proberen. Je moet uiteindelijk een beetje gevoel krijgen bij wat je doet, wat de parameters zijn en wat die voor invloed hebben op het eindresultaat
Dat is het probleem juist. Beginnende bakkers denken dan er een soort van ultiem recept is voor pizza. Maar het is afhankelijk van zoveel factoren. Zelfs de meest ervaren pizzaiolo's komen regelmatig voor verrassingen te staan. Deeg heeft een eigen leven. Al doe je steeds hetzelfde, soms zijn er kleine paramaters die net ff anders zijn dan de vorige keer.

En natuurlijk, ervaring helpt wel. Ik denk dat de meeste wel een go-to recept hebben dat voor hun werkt. Maar dat ik ook zo leuk om te ontdekken. En ja, dan gaat het weleens mis. Maar meestal niet minder lekker daardoor.

Zelf vind ik The Pizza Show van Munchies (Deel 2) erg leuk om te kijken. Dan zie je pas hoeveel verschillende stijlen, recepten, ovens etc er allemaal zijn.

• 3dmazter
3dmazter schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:45:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eerste test gedaan maar de bovenkant moet meer open.
Als de deur dicht is komen er te veel gele vlammen en zakken de vlammen naar beneden tot op de steen ipv langs het plavond.
Zet ik hem op een kier met een stokje dan doet hij het wel goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYPr9JcFLb4Cs69Dr3A9JV2wuE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUJSjgxBfovBif5UmKEiqRFV.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ga testen met een grotere kier boven en anders een rij gaten langs de bovenrand.

• 418O2
  • Nu online
3dmazter schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:22:
[...]

Als de deur dicht is komen er te veel gele vlammen en zakken de vlammen naar beneden tot op de steen ipv langs het plavond.
[Afbeelding]
Ik ga testen met een grotere kier boven en anders een rij gaten langs de bovenrand.
Kijk ook eens op Etsy ter inspiratie

https://www.etsy.com/uk/l...ure?variation0=5150373890

• 3dmazter
Daar komt de inspiratie ook deels vandaan.
Maar omdat het 3mm dik rvs is is gaten boren wel een dingetje.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

3dmazter schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:22:
[...]

[Afbeelding]
Hoe zit het met de gaslucht. Met deurtje er voor ruik je dan onverbrand gas? Met het deurtje dat wij hadden gemaakt had ik dat wel en dat als de wind er in kwam de oven uit ging.

Heb nu een adres gevonden waar ik mijn gasfles kan vullen voor 20 of 25 euro ben ff kwijt welke van de twee, maar vond het niet duur. Nu uitproberen hoe lang ik er mee kan doen. Heb namelijk geen flauw idee hoeveel gas ik verbruik.

• 3dmazter
Oekol schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:22:
[...]

Hoe zit het met de gaslucht. Met deurtje er voor ruik je dan onverbrand gas? Met het deurtje dat wij hadden gemaakt had ik dat wel en dat als de wind er in kwam de oven uit ging.

Heb nu een adres gevonden waar ik mijn gasfles kan vullen voor 20 of 25 euro ben ff kwijt welke van de twee, maar vond het niet duur. Nu uitproberen hoe lang ik er mee kan doen. Heb namelijk geen flauw idee hoeveel gas ik verbruik.
Nee geen gas lucht wel dat de hele kamer vult met gas wat wel verbrand.
vuur zakt van plavond tot op de steen.
Deurtje op grote kier zoals op foto werkte prima.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-03 19:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wel iets om mee uit te kijken, want dat klinkt alsof je er bijna één grote brander van aan het maken bent. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 3dmazter
Gonadan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:50:
Wel iets om mee uit te kijken, want dat klinkt alsof je er bijna één grote brander van aan het maken bent. :)
Zeker.
Deurtje op een kier ging prima.
mooie vlam langs de bovenkant.
Dus terug naar de tekentafel.

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 17:31
Ik heb gezocht in het forum, maar niet direct gevonden (zal zeker al gevraagd geweest zijn)

Meestal maak ik mijn deeg 24u of meer op voorhand..

maar binnenkort zit ik met een situatie dat ik pas de dag zelf (in de vroege voormiddag ) het deeg zal kunnen maken voor dan al 10 uur later te bakken..

tijdschema:
9u30 deeg klaar
19u pizza bakken

(dus ongeveer 10 uren)

Ik vermoed dat het best zal zijn om dus volledig op kamertemperatuur te laten reizen die dag (eerst 5-tal uren in bulk? en dan de laatste 5 uren opgebold?)

Als er mensen goeie tips hebben (of links naar eerdere reacties) altijd welkom!
ik dacht deze bloem te gebruiken:
https://shop.italieplein.nl/product/00-bloem-voor-napolitaanse-pizza-molino-caputo/
(of moet ik voor nog zwakkere bloem gaan?)

Gaat dit deeg makkelijker scheuren tijdens het maken van de pizza (normaal doe ik 65% of 70% water)
maar ik vermoed dat het hier beter zal zijn maar voor 60% water te gaan om te voorkomen dat deze makkelijk gaat scheuren?

alle tips zijn zeker welkom (hoeveelheid droge gist / zout / andere tips)

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-03 16:19

fxs81

Julianadorp

thomke schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:44:
Ik heb gezocht in het forum, maar niet direct gevonden (zal zeker al gevraagd geweest zijn)

Meestal maak ik mijn deeg 24u of meer op voorhand..

maar binnenkort zit ik met een situatie dat ik pas de dag zelf (in de vroege voormiddag ) het deeg zal kunnen maken voor dan al 10 uur later te bakken..

tijdschema:
9u30 deeg klaar
19u pizza bakken

(dus ongeveer 10 uren)

Ik vermoed dat het best zal zijn om dus volledig op kamertemperatuur te laten reizen die dag (eerst 5-tal uren in bulk? en dan de laatste 5 uren opgebold?)

Als er mensen goeie tips hebben (of links naar eerdere reacties) altijd welkom!
ik dacht deze bloem te gebruiken:
https://shop.italieplein.nl/product/00-bloem-voor-napolitaanse-pizza-molino-caputo/
(of moet ik voor nog zwakkere bloem gaan?)

Gaat dit deeg makkelijker scheuren tijdens het maken van de pizza (normaal doe ik 65% of 70% water)
maar ik vermoed dat het hier beter zal zijn maar voor 60% water te gaan om te voorkomen dat deze makkelijk gaat scheuren?

alle tips zijn zeker welkom (hoeveelheid droge gist / zout / andere tips)
Ik maak met dezelfde bloem wel vaker een deegje op de dag zelf (hier verzinnen ze vaak de avond ervoor net voor het slapen gaan dat ze de dag erop pizza willen), idd een uurtje of 5 in bulk, opbollen en dan nog eens een uur of 5. Alles op kamertemperatuur, meestal ook 65%, ik heb de laatste keer de Ooni app aangehouden, die gaf 0,5 % gist, 2% zout en dat was een prima te bewerken deegje, lekker fluffy.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• 418O2
  • Nu online
https://rutgerbakt.nl/all...f-pizzadeeg-maken-recept/
Deze is in 4-5 uur klaar en prima. Kan zelfs korter en is dan nog goed te doen

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:56
418O2 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:52:
https://rutgerbakt.nl/all...f-pizzadeeg-maken-recept/
Deze is in 4-5 uur klaar en prima. Kan zelfs korter en is dan nog goed te doen
Hoe doen jullie dit door de week wanneer jullie pizza eten? Ik maak het deeg een dag van tevoren en zet het in de koelkast. De dag zelf haal ik het 4 à 5 uur van tevoren uit de koelkast. Maar dat kan dus alleen wanneer er iemand thuis werkt.

Ideaal zou een deeg zijn dat je de avond van tevoren maakt en dan 's ochtends rond 8 uur al uit de koelkast kan halen. Maar zoiets ben ik nog niet tegengekomen.

Of is het een optie om het deeg op dag 1 te maken, 24 uur in de koelkast, dan een avond (bv 4 uur) uit de koelkast en dan weer in de koelkast tot de volgende avond?

This train carries saints and sinners

• 418O2
  • Nu online
Dat kan prima. Heeeel banaal gesteld kan je dat oplossen met minder gist.

In de pizzaapp kan je zowel kamertemperatuur als koelkast rijs aangeven. In jouw situatie kom je dan op 0.7-0.9g gist (s avonds maken, in de koelkast, s ochtends voor werk er uit halen)

Je kan zelfs ook deeg maken en invriezen. Als je dat s ochtends op kamertemperatuur laat komen zit je waarschijnlijk ook goed

[ Voor 75% gewijzigd door 418O2 op 13-03-2026 17:06 ]

• Weswyp
418O2 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:58:
Dat kan prima. Heeeel banaal gesteld kan je dat oplossen met minder gist.

In de pizzaapp kan je zowel kamertemperatuur als koelkast rijs aangeven. In jouw situatie kom je dan op 0.7-0.9g gist (s avonds maken, in de koelkast, s ochtends voor werk er uit halen)

Je kan zelfs ook deeg maken en invriezen. Als je dat s ochtends op kamertemperatuur laat komen zit je waarschijnlijk ook goed
Yup, gewoon minder gist. Ik volg een kerel op youtube die altijd zijn deeg 24 uur op voorhand maakt en zo goed als alles op een koele kamer laat rijzen. Peddling Pizza (YouTube: The Peddling Pizza Neapolitan dough recipe.)

• 3dmazter
nieuw deegje gemaakt uit de pizzabijbel.
nu bleef het wel op de bodem van de kitchenaid mixer en rvs deeghaak.
Vorige deegjes klommen altijd omhoog.
Ben benieuwd wat het wordt.

• Ouwehandje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-03 06:58
Deeg gisteren avond gemaakt. Vanacht laten rijzen op het aanrecht en zojuist opgebold.
Ik denk dat dit het wel prima red nog op kamertemperatuur tot etenstijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONNWw6NBvvEAnBX9a4_K5TqEpdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHDLgznDpRssw0ekJWzXib1b.jpg?f=fotoalbum_large

Receptuur:
80% sterke 00 bloem ~14% protein
10% volkoreren (generiek van de turkse toko)
10% licht roggebloem

75% water

2,5% zout

20% zuurdesem starter (levain).

PSN: DoubleDutchh

• 3dmazter
Meer gaten langs de bovenrand gemaakt.
Morgen testen of het werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skJ_Hc5U94lE-ZH0E0Edfiwv1lQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kteneT01KKtBege8jCdD84Kn.jpg?f=fotoalbum_large

• 418O2
  • Nu online
Ouwehandje schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:06:
Deeg gisteren avond gemaakt. Vanacht laten rijzen op het aanrecht en zojuist opgebold.
Ik denk dat dit het wel prima red nog op kamertemperatuur tot etenstijd.

[Afbeelding]

Receptuur:
80% sterke 00 bloem ~14% protein
10% volkoreren (generiek van de turkse toko)
10% licht roggebloem

75% water

2,5% zout

20% zuurdesem starter (levain).
Wat doet het roggemeel? Maakt de deeg steviger?

• Ouwehandje
418O2 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:32:
[...]

Dit is meer voor de smaak ontwikkeling, geeft wat diepte.
Tegelijkertijd maakt het het deeg wat steviger/elastischer.

• 418O2
  • Nu online
Ouwehandje schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:38:
[...]

Dat doet het volkorenmeel ook al toch? Doe dat er zelf de laatste tijd ook bij, voegt wel echt wat toe

• verkeerslicht
  • Niet online
Ouwehandje schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:38:
[...]

Smaak zeker, elastischer juist niet. Roggemeel bevat nauwelijks gluten. Als je een brood van puur roggemeel bakt, dan wordt dat een heel compact brood.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Drwho1
Ik bak nu een half jaar met de Action pizza oven. Zoals hier al eerder aangehaald is dat een prima toestel voor het geld (peanuts!) en transformeert het hoe je pizza's bakt. We hebben sindsdien geen pizzeria meer bezocht. :)
Maar nu loop ik toch wat tegen de beperkingen aan (vooral max temp, snelheid van achtereen bakken) en ben ik aan het kijken naar een upgrade.
Hoewel ik onlangs nagenoeg de trekker had overgehaald op een Ooni Koda 2 Pro ben ik na nog maar eens een interne overlegronde met mezelf :P toch maar weer afgestapt van het gasoven idee.
Ik heb geen beschutte buitenruimte waar ik een gasoven kan zetten en dat is niet optimaal. Komt daarbij nog de beperking van de seizoenen (zoals ik hier ook van gebruikers gelezen heb) waarmee ik op die dagen toch weer binnen sta te bakken op een basisoven. Ik ben ook meer het type praktische bakker die niet zoveel heeft met de charmes van een gas- of houtoven en alles wat erbij komt kijken.

Dus...focus weer verlegd naar een goede elektrische oven die ik het hele jaar door kan gebruiken en die ik desnoods buiten kan plaatsen voor een baksessie met familie.

Na het uitgebreid doorzoeken van dit topic heb ik een shortlist met 3 toestellen;
- Effeuno P134H 509 Pro
- Macte Voyager Twin
- Tentazione Max GT3

De Macte staat misschien het laagst op mijn lijst, ik heb er nogal wisselende ervaringen inzake bouwkwaliteit over gelezen. De Tentazione is mij in dit topic opgevallen en wat ik ervan kan vinden lijkt wel positief. De prijs is ook een interessante meevaller tov de P134H. De GT3 is via deze site te koop voor 599€ inclusief een 3cm biscotto. Dat is toch 200€ minder dan wat je voor een P134H minimaal betaalt en bij de Effuno zit dan ook geen "echte" biscotto als ik het goed heb. Nog een troef voor de GT3 is het groter bakoppervlak van 41,5 x 41,5cm tov 35 x 40cm van de Effuno.

Ik kies bewust voor een lage oven (die van de action is intern niet hoger) omdat ik verder geen bakker ben en aan de extra hoogte van een P134HA niets heb.

Specs en prijs gezien heeft de GT3 momenteel een streep voor, maar de Effeuno is kiezen (en betalen) voor een bekende naam. Ik geef niet veel om de looks, de GT3 ziet er wat industriëler uit en de P134H is wat gewoner qua looks op het aanrecht.

Gebruikers van de Tentazione GT3 (of GT4) die er al wat langer mee werken hier aanwezig?

• impactftw
Een Effeuno N3 zou ook nog een optie kunnen zijn. Hier in bezit en bakt prima pizza’s 👌
Drwho1 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:03:
Ik bak nu een half jaar met de Action pizza oven. Zoals hier al eerder aangehaald is dat een prima toestel voor het geld (peanuts!) en transformeert het hoe je pizza's bakt. We hebben sindsdien geen pizzeria meer bezocht. :)
Maar nu loop ik toch wat tegen de beperkingen aan (vooral max temp, snelheid van achtereen bakken) en ben ik aan het kijken naar een upgrade.
Hoewel ik onlangs nagenoeg de trekker had overgehaald op een Ooni Koda 2 Pro ben ik na nog maar eens een interne overlegronde met mezelf :P toch maar weer afgestapt van het gasoven idee.
Ik heb geen beschutte buitenruimte waar ik een gasoven kan zetten en dat is niet optimaal. Komt daarbij nog de beperking van de seizoenen (zoals ik hier ook van gebruikers gelezen heb) waarmee ik op die dagen toch weer binnen sta te bakken op een basisoven. Ik ben ook meer het type praktische bakker die niet zoveel heeft met de charmes van een gas- of houtoven en alles wat erbij komt kijken.

Dus...focus weer verlegd naar een goede elektrische oven die ik het hele jaar door kan gebruiken en die ik desnoods buiten kan plaatsen voor een baksessie met familie.

Na het uitgebreid doorzoeken van dit topic heb ik een shortlist met 3 toestellen;
- Effeuno P134H 509 Pro
- Macte Voyager Twin
- Tentazione Max GT3

De Macte staat misschien het laagst op mijn lijst, ik heb er nogal wisselende ervaringen inzake bouwkwaliteit over gelezen. De Tentazione is mij in dit topic opgevallen en wat ik ervan kan vinden lijkt wel positief. De prijs is ook een interessante meevaller tov de P134H. De GT3 is via deze site te koop voor 599€ inclusief een 3cm biscotto. Dat is toch 200€ minder dan wat je voor een P134H minimaal betaalt en bij de Effuno zit dan ook geen "echte" biscotto als ik het goed heb. Nog een troef voor de GT3 is het groter bakoppervlak van 41,5 x 41,5cm tov 35 x 40cm van de Effuno.

Ik kies bewust voor een lage oven (die van de action is intern niet hoger) omdat ik verder geen bakker ben en aan de extra hoogte van een P134HA niets heb.

Specs en prijs gezien heeft de GT3 momenteel een streep voor, maar de Effeuno is kiezen (en betalen) voor een bekende naam. Ik geef niet veel om de looks, de GT3 ziet er wat industriëler uit en de P134H is wat gewoner qua looks op het aanrecht.

Gebruikers van de Tentazione GT3 (of GT4) die er al wat langer mee werken hier aanwezig?

• Drwho1
impactftw schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:15:
Een Effeuno N3 zou ook nog een optie kunnen zijn. Hier in bezit en bakt prima pizza’s 👌

[...]
Die N lijn is bij mij afgevallen wegens maar 1 verwarmingselement. Ik wil ook eentje onder de steen om de temperatuur beter/sneller op niveau te krijgen.

• verkeerslicht
  • Niet online
Drwho1 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:03:

- Effeuno P134H 509 Pro
- Macte Voyager Twin
- Tentazione Max GT3

Geen ervaring met het merk, maar het grotere bakoppervlak van de Tentazione lijkt me wel een pluspunt.

Persoonlijk zou ik de hoogte van een p134ha (of soortgelijk) niet willen missen. Het geeft je vrijheid om o.a. pizza calzone te bakken. Sinds kort bak ik best vaak kleine pizzabroodjes, die zonder topping opblazen als een ballon. Die kun je dan opensnijden en vullen met lekker vlees (of wat ook).

Inmiddels 2 jaar tevreden gebruiker van een Macte Nettuno. Bouwkwaliteit is misschien wat minder dan iets industrieels, maar het doet wat het moet doen en de bakkwaliteit is perfect.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• impactftw
Toch mis ik het onderste gedeelte niet. Steen is snel op temperatuur zowat gelijk dan de andere Euno modellen.
Drwho1 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:13:
[...]

Die N lijn is bij mij afgevallen wegens maar 1 verwarmingselement. Ik wil ook eentje onder de steen om de temperatuur beter/sneller op niveau te krijgen.

• Ouwehandje
Drwho1 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:13:
[...]

Ik heb de 134h pro als vervanger van de N3.
Naar mij mening niet direct een upgrade geweest.

De bediening is mooi en fancy maar ik verkies de simpliciteit van de enkele draaiknop van de N3.
Tevens is het verwarmingselement onder mij niet echt van waarde.
Ik bak hooguit 6 pizza’s op een avond. Dit ging met de N3 goed en met de 134h pro eigenlijk even goed.

Opwarmen is daarentegen wel sneller (maar niet heel veel sneller).

• 3dmazter
3dmazter schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:23:
Meer gaten langs de bovenrand gemaakt.
Morgen testen of het werkt.

[Afbeelding]
Vandaag getest.
Veel beter resultaat, vlammen zijn niet meer geel en ze blijven mooi boven in langs het dak stromen.
Ook zie ik geen vlammen meer op de steen.
De oven is nu heel snel op temperatuur. ongeveer 15 minuten.
Tussen pizza's door moet de deur wel open blijven. of vuur zachter want steen werdt te heet en deeg was wat verbrand aan de onderkant.

• Highfive95
Pizza avond oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TilK9OU9eqiHZWihjjXi2JfGdhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsgUuNpB6GFghG3Ni9PPDugI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPnSSKqzn73UupDjQ7XFiAc_VCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQXCcuEMWJV3nwZNpIap5ebl.jpg?f=fotoalbum_large

Pizza met 4 kazen en ui.

Nu tweede keer op de Turbotronic PO14. Nu op 400 onder en 450 boventemperatuur. Ik had niet verwacht dat de resultaten zo goed zijn. En dat voor €120,00. _/-\o_

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:26
418O2 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:32:
[...]

Klinkt smakelijk en voedzaam. Ook een leuk recept voor pizza sandwiches/brood om in te vriezen.

Zoutgehalte vind ik wel wat hoog, maar daar heeft iedereen zijn eigen voorkeur in :-)

bla di bla bla

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:26
verkeerslicht schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:33:
[...]

Geen ervaring met het merk, maar het grotere bakoppervlak van de Tentazione lijkt me wel een pluspunt.

Persoonlijk zou ik de hoogte van een p134ha (of soortgelijk) niet willen missen. Het geeft je vrijheid om o.a. pizza calzone te bakken. Sinds kort bak ik best vaak kleine pizzabroodjes, die zonder topping opblazen als een ballon. Die kun je dan opensnijden en vullen met lekker vlees (of wat ook).

Inmiddels 2 jaar tevreden gebruiker van een Macte Nettuno. Bouwkwaliteit is misschien wat minder dan iets industrieels, maar het doet wat het moet doen en de bakkwaliteit is perfect.
Zelf ook de p134ha en ben er meer dan tevreden over. Digital aansturing is soms irritant, maar de resultaten en de ruimte vrijheid zijn perfect. Bak in het algemeen op max 450 graden en dan werkt de 'hybride' steen prima die wordt meegeleverd prima. Denk dat een echte biscotti vooral boven de 450 graden goed gaat werken.

bla di bla bla

• Drwho1
verkeerslicht schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:07:
[...]

Inmiddels meer dan een maand vertraging, maar eindelijk, daar issie dan, mijn Macte Nettuno. Een iets hogere variant van de Twin, zodat ik ook pizza calzone en broden erin kan bakken.
(dus @Vadecium je bent niet de enige meer)

Eens trouwens dat het verwijderen van de folie een werkje is.
Ik ben de oven nu aan het klaarmaken voor eerste gebruik. Dus de biscotto-stenen met stapjes verhitten tot het resterende vocht verdampt is. Het zijn trouwens twee stenen. Vind ik wel een beetje jammer, maar volgens Macte mag het niet uitmaken.

@AlejoP
Is zo'n 2-delige steen met een horizontale lijn niet vervelend bij het opscheppen van de pizza? Ik bedoel dan, 'botst' je peel niet tegen de scheiding of is ze vlak genoeg?

• verkeerslicht
  • Niet online
Drwho1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Is zo'n 2-delige steen met een horizontale lijn niet vervelend bij het opscheppen van de pizza? Ik bedoel dan, 'botst' je peel niet tegen de scheiding of is ze vlak genoeg?
Nee, ik was daar inderdaad wel bang voor aan het begin, maar heb er nooit hinder van ondervonden, en stoor me er totaal niet aan.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 18:25
Drwho1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Nu ook al een klein jaar een Macte Nettuno en waar ik bij openen van de doos licht teleurgesteld was dat het een tweedelige steen was blijkt dat in de praktijk inderdaad helemaal geen probleem te zijn. Nog steeds superblij met de oven, bak eigenlijk wekelijks en nog niet een mislukt. Vind het ook fijn dat het gewoon draaiknoppen zijn voor de temperatuurregeling, kun je gewoon op de stand laten staan en verder alleen maar aan en uit zetten. Heb de mijne op een Ooni pizzakar staan en bak buiten en rol hem dan weer de schuur in. Al staat hij ook geregeld een paar dagen buiten onder de overkapping.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-03 19:21

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Heeft iemand hier een goedkoop alternatief voor de Ooni folding table? Ik zoek een manier om de Ooni wat meer op ooghoogte te krijgen, maar gezien we een niet al te grote tuin hebben vouw ik 'm graag op. Anders zou de IKEA Grillskar een goed alternatief zijn geweest.

• 418O2
  • Nu online
apNia schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:22:
Heeft iemand hier een goedkoop alternatief voor de Ooni folding table? Ik zoek een manier om de Ooni wat meer op ooghoogte te krijgen, maar gezien we een niet al te grote tuin hebben vouw ik 'm graag op. Anders zou de IKEA Grillskar een goed alternatief zijn geweest.
Ik was ook al op zoek geweest, voor mij is een horeca rvs serveerkar het beste alternatief (maar helaas ook niet zo hoog). qua opvouwbare zaken kwam ik alleen een bistro-tafeltje tegen bij IKEA, maar dat leek me niet echt stabiel. hij staat nu op mijn werkbank bij de bbq en dat is qua ruimte wat zonde. Daarbij ben ik nogal lang en zou het niet erg zijn als hij nog wat hoger stond

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 18-03-2026 16:49 ]

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-03 16:19

fxs81

Julianadorp

Ik gebruik meestal een sta tafel van de action, kost nog geen 3 tientjes op het moment.
De Karu 2 past er prima op en het staat stabieler dan je zou denken. De tafel zelf word hooguit handwarm bij een lange sessie dus geen last van smeltende oppervlakken. Hier was de oven net nieuw, nog helemaal schoon ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtoV7LYkIElE3uHqov9-XMH0znI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hBJnSNV61bUpLHne6T4KusqF.webp?f=fotoalbum_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:02
2 tips:

Optie 1: Ik denk dat onderstaand een handige variant is voor wat je zoekt. In hoogte verstelbaar en ook inklapbaar . En meer ruimte dan die van Ooni en Hornbach. :) Kan je er ook nog een handschoen of schep op kwijt.

En staat ook netter dan een statafel vind ik. En ook te gebruiken voor extra tafel als je de oven niet gebruikt.

https://amzn.eu/d/0eHWRxTe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALyZwoIGt9LLgkMpHSPOm-qQAtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REFqxT2WyUxLwDuVUAraZ0Oy.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 2 : is een look a like van Ooni maar dan goedkope:

https://www.hornbach.nl/p...-b-v-pizza-oven/10737361/

[ Voor 41% gewijzigd door MaStar op 19-03-2026 00:39 ]

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-03 19:21

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Jullie zijn helden, heel erg bedankt voor het advies ♥

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-03 16:26
Ik ben al een tijdje bezig met testen van het deeg omdat mijn middenste zoon een kwetsbaar darmstelsel heeft (Crohn) en hij wel graag Pizza (mee)eet. Nu is het gebruik van ui al weggehaald, maar het deeg ligt soms zwaar op de maag, zowel bij ons en zeker bij hem.

Nu heb ik de laatste keer het deeg een nacht laten bulkrijzen, en smorgens in de koelkast gezet voor een dagje. De dag erna smiddags het deeg eruit gehaald en geprobeerd op te bollen, maar het was dermate onsamenhangend dat dat eigenlijk niet meer lukte. Wel savonds de pizza van kunnen maken (over de vorm van de boden zullen we het maar niet hebben) en wat denk je: supergoede smaak en ook helemaal geen "buikbelasting"! Enorme luchtbellen in het deeg en makkelijk te verorberen.

Nu wil ik dit weer herhalen, maar zou dan graag wat betere bollen hebben die ook weer goed te vormen zijn. Wat kan ik het beste doen? Geen bulkrijs maar alles na het kwartiertje rusten al verdelen en opbollen is mijn plan. En waarom voelde het nu zoveel prettiger voor de buik (geen vol gevoel)

Deeg is gemaakt met "00", met 60% water (doe ik pas sinds kort, daarvoor altijd met 55% water) volgens de pizza app calculator..

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• 418O2
  • Nu online
Ik zou een goed poolish recept zoeken, dan heb je optimalere fermentatie (Biga kan ook, is iets complexer).

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:02
418O2 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:34:
Ik zou een goed poolish recept zoeken, dan heb je optimalere fermentatie (Biga kan ook, is iets complexer).
Nog tips daarvoor ?

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-03 16:01

arie_papa

Running on Ubuntu

wowly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:33:
Ik ben al een tijdje bezig met testen van het deeg omdat mijn middenste zoon een kwetsbaar darmstelsel heeft (Crohn) en hij wel graag Pizza (mee)eet. Nu is het gebruik van ui al weggehaald, maar het deeg ligt soms zwaar op de maag, zowel bij ons en zeker bij hem.

Nu heb ik de laatste keer het deeg een nacht laten bulkrijzen, en smorgens in de koelkast gezet voor een dagje. De dag erna smiddags het deeg eruit gehaald en geprobeerd op te bollen, maar het was dermate onsamenhangend dat dat eigenlijk niet meer lukte. Wel savonds de pizza van kunnen maken (over de vorm van de boden zullen we het maar niet hebben) en wat denk je: supergoede smaak en ook helemaal geen "buikbelasting"! Enorme luchtbellen in het deeg en makkelijk te verorberen.

Nu wil ik dit weer herhalen, maar zou dan graag wat betere bollen hebben die ook weer goed te vormen zijn. Wat kan ik het beste doen? Geen bulkrijs maar alles na het kwartiertje rusten al verdelen en opbollen is mijn plan. En waarom voelde het nu zoveel prettiger voor de buik (geen vol gevoel)

Deeg is gemaakt met "00", met 60% water (doe ik pas sinds kort, daarvoor altijd met 55% water) volgens de pizza app calculator..
Langere rijstijd is langere fermentatie. Dus dat werkt zeker mee om een minder zwaar buikgevoel te krijgen. Je zou eventueel ook eens kunnen kijken naar zuurdesem pizzadeeg in plaats van gist.

Voorheen deed ik korte bulkrijs voordat ik de bollen maakte, die dan 24 uur de koelkast ingingen. Tegenwoordig schuif ik het deeg zo de koelkast in om op de dag van het bakken de bollen te vormen en dan ~5uur rijstijd op kamertemperatuur te geven.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• 418O2
  • Nu online
in de pizzapp kan je poolish deegjes berekenen (je moet wel in de settings even aanzetten dat je zowel koud als kamertemp rijs kan aangeven)

• Houtenklaas
  • Laatst online: 23:29
wowly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:33:

Wellicht een optie om glutenvrij eens te proberen? Niet het makkelijkste in de verwerking, maar wel wat vriendelijker voor het darmstelsel. Caputo Fioreglut is - mijn mening - de beste daarin.

• wowly
Ok, poolish testen, glutenvrij testen, zuurdesem testen
Ik ga ermee aan de slag. Dat Poolish is iets wat ik nog niet heb gedaan, weer wat nieuws leren 😀

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• 418O2
  • Nu online
wowly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:16:
Ok, poolish testen, glutenvrij testen, zuurdesem testen
Ik ga ermee aan de slag. Dat Poolish is iets wat ik nog niet heb gedaan, weer wat nieuws leren 😀
Als je zoon met de langer gerezen deeg al geen problemen meer heeft, dan zou ik met poolish beginnen.

Glutenvrij is wat lastiger verwerken (kan je niet stretchen, alleen drukken) en zuurdesem is ook wel even ontdekken hoe het werkt.

• wowly
418O2 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:19:
[...]

Als je zoon met de langer gerezen deeg al geen problemen meer heeft, dan zou ik met poolish beginnen.

Glutenvrij is wat lastiger verwerken (kan je niet stretchen, alleen drukken) en zuurdesem is ook wel even ontdekken hoe het werkt.
Dan ga ik als eerste met Poolish aan de slag! Bedankt voor alle adviezen allemaal _/-\o_

• Woutje34
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-03 13:22
Ik gebruik die van TENNEKER gehaald bij de Hornbach, hij bevalt me erg goed heb er destijds twee gehaald (ik heb de OONI KODA 2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LO-4eZeucQzqduNfZnymxL1ncSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RESq23jKgQPBVWzivluI3kko.jpg?f=fotoalbum_large

• Fragger123
Heb net een bestelling geplaatst van een Ooni Karu 16 :D opzich mooie aanbieding, 479,-
(weet niet of ik hem zo mag delen hier? )

Kan niet wachten om te bakken, zal een flinke upgrade zijn van mijn pizzasteen op de weber buitenoven!

• Houtenklaas
  • Laatst online: 23:29
Fragger123 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:34:
Heb net een bestelling geplaatst van een Ooni Karu 16 :D opzich mooie aanbieding, 479,-
(weet niet of ik hem zo mag delen hier? )

Kan niet wachten om te bakken, zal een flinke upgrade zijn van mijn pizzasteen op de weber buitenoven!
Hopen dat hij (zij?) er vlot is, wordt aardig weer van het weekend, niet heel warm, maar wel zonnig! Veel plezier ervan :Y

• sjors123
Een paar maanden geleden als proef twee bollen ingevroren. Leek me makkelijk voor die dagen dat ik geen tijd heb om 'verse' bollen te maken. De bollen hadden een volledige rijs gehad en ook opgebold toen ik ze heb ingevroren. Ik gebruikte hiervoor de bakjes waar de ingevroren bollen van 'van Lemmen Pizza' inzitten.

Ruim 3 uur voordat ik wilde gaan bakken de bollen uit de diepvries gehaald en in mijn normale rijsbak neergelegd. Idee was om ze 2 à 3 uur te laten ontdooien. Dan nog een keer opbollen, half uurtje wachten en dan bakken.

Op de bovenkant van het deeg zat na het ontdooien een harde laag van zo'n 2 mm. Dit kreeg ik niet weg. Ook was het deeg niet echt behandelbaar. Ik kreeg het niet gestretcht. En in de bodem die ik had zaten allemaal van die harde stukjes van de toplaag. Uiteindelijk beide bodems dus maar weggegooid. Ik vermoed nu dat de bakjes toch niet helemaal luchtdicht waren, waardoor er lucht en/ of vocht bij is gekomen. Beleg uiteindelijk maar weer in de koelkast gezet en nieuwe bollen gemaakt. Die gaan vanavond in de oven.

• Weswyp
sjors123 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:47:
Een paar maanden geleden als proef twee bollen ingevroren. Leek me makkelijk voor die dagen dat ik geen tijd heb om 'verse' bollen te maken. De bollen hadden een volledige rijs gehad en ook opgebold toen ik ze heb ingevroren. Ik gebruikte hiervoor de bakjes waar de ingevroren bollen van 'van Lemmen Pizza' inzitten.

Ruim 3 uur voordat ik wilde gaan bakken de bollen uit de diepvries gehaald en in mijn normale rijsbak neergelegd. Idee was om ze 2 à 3 uur te laten ontdooien. Dan nog een keer opbollen, half uurtje wachten en dan bakken.

Op de bovenkant van het deeg zat na het ontdooien een harde laag van zo'n 2 mm. Dit kreeg ik niet weg. Ook was het deeg niet echt behandelbaar. Ik kreeg het niet gestretcht. En in de bodem die ik had zaten allemaal van die harde stukjes van de toplaag. Uiteindelijk beide bodems dus maar weggegooid. Ik vermoed nu dat de bakjes toch niet helemaal luchtdicht waren, waardoor er lucht en/ of vocht bij is gekomen. Beleg uiteindelijk maar weer in de koelkast gezet en nieuwe bollen gemaakt. Die gaan vanavond in de oven.
Ik vries ook regelmatig bollen in. Mijn ervaring leert me dat je ze niet te lang in de vriezer moet laten. Hoe langer erin, hoe groter de kans dat je inderdaad droge deeg krijgt.

Ik vries mijn bollen in na een bulkrijs in de koelkast van minstens 24 uur. Wanneer ik mijn deeg opbol plaats ik mijn overschot aan deegbollen in een ziplockzakje en gaan ze zonder extra rijzen de vriezer in.

Als ik mijn bevroren bollen wil gebruiken, haal ik ze een dag ervoor uit het ziplockzakje, in mijn pizzadoos en de koelkast in om te ontdooien. 4-5 uur voordat ik wil eten, bol ik ze nog eens op om ze dan te laten rijzen tot ze de oven in gaan.

Ik merk wel dat diepgevroren deeg nooit zo goed handelbaar is als vers gemaakte. Maar dat zal misschien ook aan mijn zelf uitgevonden proces liggen.

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-03 13:30
sjors123 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:47:

2 a 3 uur van te voren laten ontdooien is ook wel echt heel erg kort. Bij mij is het dan nog veel te stug.

Als ik deeg uit de vriezer haal dan haal ik het of de avond ervoor eruit en laat het in de koelkast ontdooien en haal hem 3 uur van te voren uit de koelkast om op kamertemperatuur te laten komen of ik haal het sochtends vroeg uit de vriezer voor de avond, dus dan kan het zeker een uur of 8 op kamertemperatuur bijkomen.

Bij beide varianten heb ik tot nu toe echt prima deeg verkregen, eigenlijk nog wat beter soms dan het eerste gebruikt voor de invries sessie.

De harde toplaag klinkt idd als gevolg van niet luchtdicht.

[ Voor 4% gewijzigd door FinalBob op 20-03-2026 11:15 ]

• sjors123
FinalBob schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:14:
[...]

2 a 3 uur van te voren laten ontdooien is ook wel echt heel erg kort. Bij mij is het dan nog veel te stug.

Als ik deeg uit de vriezer haal dan haal ik het of de avond ervoor eruit en laat het in de koelkast ontdooien en haal hem 3 uur van te voren uit de koelkast om op kamertemperatuur te laten komen of ik haal het sochtends vroeg uit de vriezer voor de avond, dus dan kan het zeker een uur of 8 op kamertemperatuur bijkomen.

Bij beide varianten heb ik tot nu toe echt prima deeg verkregen, eigenlijk nog wat beter soms dan het eerste gebruikt voor de invries sessie.

De harde toplaag klinkt idd als gevolg van niet luchtdicht.
Die tijdsperiode had ik van Italiëplein, daar geven ze die tijdspanne aan. Maar ik ga het eens proberen op jouw manier. Eerst luchtdichte bakjes kopen.

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.