Ik heb veel methodes geprobeerd, tips gelezen en tijdschema’s gevolgd, maar daarmee nooit echt goede resultaten gehad.sjors123 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:47:
Een paar maanden geleden als proef twee bollen ingevroren. Leek me makkelijk voor die dagen dat ik geen tijd heb om 'verse' bollen te maken. De bollen hadden een volledige rijs gehad en ook opgebold toen ik ze heb ingevroren. Ik gebruikte hiervoor de bakjes waar de ingevroren bollen van 'van Lemmen Pizza' inzitten.
Ruim 3 uur voordat ik wilde gaan bakken de bollen uit de diepvries gehaald en in mijn normale rijsbak neergelegd. Idee was om ze 2 à 3 uur te laten ontdooien. Dan nog een keer opbollen, half uurtje wachten en dan bakken.
Op de bovenkant van het deeg zat na het ontdooien een harde laag van zo'n 2 mm. Dit kreeg ik niet weg. Ook was het deeg niet echt behandelbaar. Ik kreeg het niet gestretcht. En in de bodem die ik had zaten allemaal van die harde stukjes van de toplaag. Uiteindelijk beide bodems dus maar weggegooid. Ik vermoed nu dat de bakjes toch niet helemaal luchtdicht waren, waardoor er lucht en/ of vocht bij is gekomen. Beleg uiteindelijk maar weer in de koelkast gezet en nieuwe bollen gemaakt. Die gaan vanavond in de oven.
Wat bij mij tot zo ver het best werkt is het deeg dat ik die avond wil bakken en deeg dat ik wil invriezen te scheiden:
- Na het maken van het hoofddeeg, en dus voor de bulkrijs, meteen bollen maken en invriezen
- Avond van tevoren bollen uit de vriezer en in de koelkast
- Rond m’n lunch de bollen uit de koelkast en in de deegkrat, op kamertemperatuur, zodat het gaat rijzen.
- 2-3 uur voor het bakken de deegbollen opnieuw opbollen. Is basically de tweede rijs
Dit is mijn methode met deeg dat ik maak met het poolish recept uit de Pizza Dough app, waarbij ik aan het begin van de middag het hoofddeeg maak, met 1 uur bulkrijs, en 2-3 uur voor het bakken opbol. Tijden zullen per deeg en gistpercentages verschillen.