Luapper schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:08:
[...]
Thanks voor je reactie! Zal even een paar puntjes aanhalen.
Ik vind het frappant dat je geen verschil proeft tussen een pizza/brood met poolish/biga, of eentje zonder voordeeg. Naast dat het de structuur en kortst van het eindproduct totaal anders is geeft het ook een ander aroma. Maar het kan dat jouw methodes een soortgelijk product opleveren, maar dat is zeker niet altijd zo.
Haha je leest weer wat je wilt lezen en niet wat er staat, best knap

.
Ik heb nergens aangegeven dat je geen verschil proeft tussen deeg gemaakt met een voordeeg of eentje zonder voordeeg en anders zie ik graag een linkje.
Zoals eerder aangegeven is het doel van een voordeeg tijdbesparing. Door voordeeg te gebruiken kun je met een beperkte tijd een goed resultaat behalen. Dit is dan ook de reden waarom goede (pizza)bakkers deze methode hanteren; tijd- en ruimtebesparing.
Wanneer je de tijd en ruimte hebt, zal een zeer lange rijs/ rijping een beter resultaat opleveren qua smaak en structuur. Tijd is de belangrijkste factor c.q. beste vriend bij fermentatie of dit nu om deeg, cognac, balsamicoazijn, echte sojasaus, whisky, kaas etc. Hoe langzamer je het fermentatieproces laat lopen, des te beter/ complexer het eindresultaat.
Zo is bijv. een deeg (met 0,1% instant gist) dat ~ 72 tot 120 uur heeft gerijpt qua geur en smaak veel rijker en meer in balans zijn vergeleken met een deeg gemaakt met bijv een Poolish en een rijpingstijd van 24 - 48 uur. Het deeg met Poolish zal veel sterker naar alcohol ruiken en eentoniger zijn in smaak. Ik zeg niet eentonig maar eentoniger, goed op de nuances letten hè

.
De poster waar jij op reageerde gaf aan dat zijn bloem een W-waarde van 270 is. Daarmee kun je alles doen. Ik ken geen enkele inferieure bloem waar uberhaupt een W-waarde aan wordt gegeven

Sterker nog, Caputo's Pizza bloem heeft een W-waarde van 260/270!
https://shop.italieplein....pizza-molino-caputo-25kg/
Deze bloem gebruik regelmatig met een hydratatie van 75/78%, en met 48u fermentatie (zelfs tot 72u bij focaccia) in de koelkast. Heerlijke pizza's. Zou dus niet weten waarom dit niet geschikt is in jouw beleving.
Waar zeg ik dan precies dat het ongeschikt is? Je bent woorden in de mond aan het leggen.
De poster waar ik op reageerde gaf het volgende aan;
Problemen:
- ik vond de deegbollen iets teveel rijzen. Vooral aan de onderkant vol met bellen
-
het deeg was nog erg plakkerig. Ik gebruik altijd extra bloem bij het uitdrukken.
Ik heb tot nu toe altijd erg plakkerig deeg, het voelt alsof ik 70% water heb gebruikt als het ware.
Voelt ook erg fragiel, ik gebruik de zwaartekracht om het rondje te vormen (ronddraaien over mijn knokkels) maar al heel snel wordt het midden erg dun. Op internet zie ik filmpjes van mensen met een onbreekbaar deeg lijkt het wel. Hoe dan?!
Waarop ik reageer met
''Bloem met een W waarde van 270 heeft een gemiddelde sterkte, je kan beter met een bloem werken met een hogere W waarde/ eiwitgehalte bijv. Caputo chef. Sterkere bloem kan meer vocht opnemen en voelt minder plakkerig aan.''
Nergens zeg ik dat bloem met een W-waarde van 270 ongeschikt is of dat je er geen pizza's mee kunt bakken.
Een sterkere bloem kan meer vocht opnemen, daarnaast kun je met een sterke bloem een betere/ sterkere glutennetwerk creëren. Conlusie; poster heeft baad bij een sterkere bloem.
Dat Caputo een bepaalde bloemsoort 'Pizza' als benaming geeft wil niet zeggen dat het dè bloemsoort bij uitstek is om er pizza's mee te maken. Alle bloem heeft een W-waarde, echter zegt dit de gemiddelde consument niets vandaar dat het achterwegen wordt gelaten.
Probeer maar eens een keer bijv. Caputo Chef of Molino Spadoni PZ4, wellicht dat je mij dan beter begrijpt.
Advies wordt zeker gewaardeerd, maar ik las het en kreeg er een beetje jeuk van, omdat he zo stellig klinkt.
Je opmerking over dat Poolish de smaak niet verandert. Je eerdere opmerking over dat bulkfermenatie nooit in de koelkast is

Als je dit leest en je hebt weinig/geen ervaring neem je dat aan als waarheid, terwijl in de werkelijkheid vrij veel situaties te bedenken zijn waarin bulkfermentatie prima (gedeeltelijk) in de koelkast kan.
Maar allemaal prima hoor, maar probeer ook even de andere kant v/h verhaal te vertellen, en mijn perspectief te geven

Discussiëren/ sparren is altijd leerzaam, echter gaat dit helemaal nergens over.
Jouw perspectief en andere kant van het verhaal zijn letterlijk enkel gebaseerd op aannames en bevatten nog meer lucht dan een goed gefermenteerd deegje
Graag in de toekomst beter begrijpend lezen, aangezien je weer woorden in de mond aan het leggen bent. Ik krijg namelijk jeuk van betichtingen die onwaar zijn

.
''Je opmerking over dat Poolish de smaak niet verandert.''
Het enige dat ik zeg is dat Poolish en Biga een hype zijn en voor een thuisbakker met tijd onnodig.
''Je eerdere opmerking over dat bulkfermenatie nooit in de koelkast is

Als je dit leest en je hebt weinig/geen ervaring neem je dat aan als waarheid, terwijl in de werkelijkheid vrij veel situaties te bedenken zijn waarin bulkfermentatie prima (gedeeltelijk) in de koelkast kan.''
Bulkrijs vindt altijd buiten de koelkast plaats. Wanneer je een deeg maakt zonder starter en dit direct of binnen een half uurtje in de koelkast (ingesteld op 4 graden) zet, zal het deeg niet tot nauwelijks rijzen.