Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:04
Tikje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:37:
[...]

Als je je reguliere oven(s) niet voor het bakken van de pizza’s gebruikt kun je die prima gebruiken als opslag voor de bollen. Leg de bollen op bakplaten en op de roosters op bakpapier. Wel per plaat/rooster goed luchtdicht maken met huishoudfolie. En er rekening mee houden dat er genoeg ruimte is voor het rijzen van de bollen.
[edit] wellicht kan dit zelfs zonder folie als je onderin de oven een bord met water zet… Maar dat ga je niet willen uitproberen als je dit weekend zo veel pizza’s moet maken :)
Leg geen bakpapier onder je verse bollen, afgelopen weekend gedaan super lastig los te krijgen van het papier. Werd echt een rommeltje papier begon te scheuren etc. Dus leg ze op de bakplaat en leg er een andere plaat ondersteboven op om af te sluiten. Zo kun je ze weer makkelijk los steken zoals in een krat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bajan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-07 23:34
Voor de mensen die hun Fyra willen ombouwen naar gas, kan het iedereen aanbevelen. Werkt perfect.

YouTube: Upgrade Your Ooni Fyra: Quick and Easy Propane Conversion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 08:03
petermdevries schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:07:
[...]

Nou de gasmodule staat stiekem om dezelfde reden ook op mijn lijstje... houtgestookt onder de overkapping met wit plafond is geen succes kan ik uit ervaring vertellen :) En dan kan ik beide varianten lekker doen.
Ik had er met de houtblokken van Ooni zelf geen last van. Vervolgens een pallet berken hout gekocht. Ik dacht dat het daar wellicht aan lag. Maar blijkbaar dus niet.

Ik heb een schoorsteenveger gekocht. Gaat ook tussen de klep door. Zodra mijn hout op is ga ik misschien de gasbrander voor de Karu kopen. Heb er alleen nog geen ervaringen van gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Bajan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:14:
Voor de mensen die hun Fyra willen ombouwen naar gas, kan het iedereen aanbevelen. Werkt perfect.

YouTube: Upgrade Your Ooni Fyra: Quick and Easy Propane Conversion
Staat op mijn actieplanning, thanks!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:45
Freshouttheoven schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:30:
[...]

Wanneer de koelkast correct staat ingesteld, ~ 4 graden, rijst het deeg niet.

Simon is tegenstrijdig, in zijn boek schrijft hij dat deeg minimaal 8 uur dient te rijzen, hij legt ook netjes het verschil tussen rijzen en rijpen uit en hanteert vervolgens maar 4 uur rijstijd, zoals jij al had opgemerkt :)
Dit is ook de reden waarom Simon een hogere gistpercentage gebruikt.

De kamertemperatuur, en in mindere maten luchtvochtigheid zijn bepalende factoren bij het rijsproces. Hoe hoger de kamertemperatuur, hoe lager het percentage gist.

[...]

Ik gebruik in de zomer, bij de huidige temperaturen, water uit de koelkast (in de winter direct uit de kraan). Doe de water in een beslagkom, voeg hier de gist aan toe, roer het met een lepel/ spatel een paar keer door tot het is opgelost. Bloem en zout erbij en in een tweetal minuten kneden tot het één geheel is.

Laat het 20 tot 30 minuten rusten en kneed het in een tweetal minuten totdat het deeg mooi egaal is. Langer kneden is niet nodig.

[...]

Het gistpercentage is hierop afgestemd, door koud water te gebruiken en weinig te kneden, vertraag je het proces verder. Gewoon ~ 8 uur aanhouden.

[...]

Je kan beter een beslagkom of pan gebruiken tijdens de bulkrijs. Bij de laatste stap haal je de beslagkom/ pan uit de koelkast, laat het afgedekt ~ 2 uurtjes ontspannen, opbollen, semola in de deegkrat strooien en de bollen afgedekt daarin ~ 4 uur laten rijzen.

Ik raad je wel aan om vochtpercentage te verhogen en olie achterwegen te laten aangezien je in een Ooni/ op hoge temperatuur bakt. Een koude rijping van twee dagen geeft imo het beste resultaat, dus bijv. donderdag deeg maken wanneer je zaterdag pizza wilt eten.

100% bloem
60% water
2% zout
0,1% instant gist
Werkt dit recept ook goed als je pizza gaat bakken op een kamado?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:27
jordy89 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:30:
[...]

Werkt dit recept ook goed als je pizza gaat bakken op een kamado?
Jazeker, wanneer je van een Romeinse stijl pizza houdt kun je dit recept aanhouden. Wil je een zachtere pizza dan zou ik 2% olijfolie toevoegen en eventueel het vochtpercentage verhogen (60 - 70%).

Het bakken op de Kamado duurt wel aanzienlijk langer vergeleken met een pizzaoven, hierdoor is het voorbakken (bodem + saus) een goed idee. Zo voorkom je o.a. dat je een vettige (greasy) pizza krijgt en bepaalde toppings te gaar of aangebrand zijn. Je kan dan ~ 3 minuten aanhouden om voor te bakken en ~ 3 minuten om af te bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
Freshouttheoven schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:19:
[...]

Jazeker, wanneer je van een Romeinse stijl pizza houdt kun je dit recept aanhouden. Wil je een zachtere pizza dan zou ik 2% olijfolie toevoegen en eventueel het vochtpercentage verhogen (60 - 70%).

Het bakken op de Kamado duurt wel aanzienlijk langer vergeleken met een pizzaoven, hierdoor is het voorbakken (bodem + saus) een goed idee. Zo voorkom je o.a. dat je een vettige (greasy) pizza krijgt en bepaalde toppings te gaar of aangebrand zijn. Je kan dan ~ 3 minuten aanhouden om voor te bakken en ~ 3 minuten om af te bakken.
Dank voor de reactie. Als ik een napoletaanse pizza wil. Hoe kan ik het recept dan het beste aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Nou nu ik een kamado heb wil ik daar ook pizza's op gaan maken, maar wat ik mij ineens afvroeg: hoe bewaren jullie eigenlijk de steen? Dat is zo'n groot en zwaar lel maar ook kwetsbaar dat ik die liefst niet zomaar even in een rommelbak kieper. Maar om hem nu steeds weer in de originele doos terug te stoppen is wellicht ook wat overdreven. :P

Nog even een schep halen en het juiste meel (wat ik heb liggen is me al te oud) en dan binnenkort maar eens proberen. :9

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy89
Gonadan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:40:
Nou nu ik een kamado heb wil ik daar ook pizza's op gaan maken, maar wat ik mij ineens afvroeg: hoe bewaren jullie eigenlijk de steen? Dat is zo'n groot en zwaar lel maar ook kwetsbaar dat ik die liefst niet zomaar even in een rommelbak kieper. Maar om hem nu steeds weer in de originele doos terug te stoppen is wellicht ook wat overdreven. :P

Nog even een schep halen en het juiste meel (wat ik heb liggen is me al te oud) en dan binnenkort maar eens proberen. :9
Ik heb een meubel gemaakt waar ik de conveggtor en pizza steen in bewaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
jordy89 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:31:
[...]

Dank voor de reactie. Als ik een napoletaanse pizza wil. Hoe kan ik het recept dan het beste aanpassen?
Graag gedaan.

Een Kamado is niet geschikt om Napolitaanse pizza's te bakken, een Napolitaanse pizza wordt in ~ 1 minuut op zeer hoge temperatuur gebakken + 400 C°. Hiermee krijg je de licht krokante puffy randen, zachte binnenkant en slappe bodem.

De warmte bij een Kamado komt enkel van onder, hierdoor dien je het een en ander te tweaken om een pizzaoven zo goed als na te kunnen bootsen. Hierbij dien je de afstand tussen de pizzasteen en de deksel te verkleinen (door bijv. gebruik te maken van twee stenen met moeren ertussenin), zodat de warmte kan reflecteren richting de bovenkant van de pizza. Ook dien je direct contact tussen de steen en het vuur te voorkomen en voor voldoende zuurstof te zorgen zodat je goed heet kan stoken.

Ik zou gewoon beginnen met een sterke bloem met hoge W-waarde en 60% vochtpercentage aanhouden, wanneer je nog geen of weinig ervaring hebt met pizza's bakken. Met een vochtpercentage van 60% heb je een makkelijk handelbaar deeg, oefen hier een aantal keer mee zodat je wat meer feeling krijgt. Mocht je al gevorderd zijn, of nadat je meer feeling hebt gekregen kun je vochtpercentage verhogen naar 70%.

Met een vochtpercentage van 70%, en in combinatie met het tweaken van de Kamado kom je al redelijk dicht in de buurt van een Napolitaanse pizza. Gebruik ook altijd semola.

[ Voor 20% gewijzigd door Freshouttheoven op 12-07-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Freshouttheoven schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:33:
Een Kamado is niet geschikt om Napolitaanse pizza's te bakken, een Napolitaanse pizza wordt in ~ 1 minuut op zeer hoge temperatuur gebakken + 400 C°. Hiermee krijg je de licht krokante puffy randen, zachte binnenkant en slappe bodem.

De warmte bij een Kamado komt enkel van onder, hierdoor dien je het een en ander te tweaken om een pizzaoven zo goed als na te kunnen bootsen. Hierbij dien je de afstand tussen de pizzasteen en de deksel te verkleinen (door bijv. gebruik te maken van twee stenen met moeren ertussenin), zodat de warmte kan reflecteren richting de bovenkant van de pizza. Ook dien je direct contact tussen de steen en het vuur te voorkomen en voor voldoende zuurstof te zorgen zodat je goed heet kan stoken.
Een kamado staat er juist om bekend dat hij zo goed is in het verdelen van de warmte (convectie, straling vanuit keramiek) zodat het juist níet direct van onder komt. En middels de hitteschilden (liefst twee lagen) kan je de straling van onder tegen de steen ook significant beperken.
Het is meer dat als je structureel richting de 500 gaat stoken bepaalde onderdelen van je kamado dat wellicht niet zo leuk vinden.

Dat het nog steeds wat anders is dan de Napolitaanse stijl in een echte pizzaoven met hout sluit ik mij wel bij aan. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Gonadan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:09:
[...]

Een kamado staat er juist om bekend dat hij zo goed is in het verdelen van de warmte (convectie, straling vanuit keramiek) zodat het juist níet direct van onder komt. En middels de hitteschilden (liefst twee lagen) kan je de straling van onder tegen de steen ook significant beperken.
Het is meer dat als je structureel richting de 500 gaat stoken bepaalde onderdelen van je kamado dat wellicht niet zo leuk vinden.

Dat het nog steeds wat anders is dan de Napolitaanse stijl in een echte pizzaoven met hout sluit ik mij wel bij aan. :)
Voor BBQ/ Grill begrippen verdeelt een Kamado de warmte inderdaad goed. Je zult echter nooit een kwalitatief hoogstaande pizza, ongeacht Napolitaanse of Romeinse stijl, in een Kamado kunnen bakken.

De convectie, geleiding, straling en air flow zijn anders bij een pizza oven/ houtoven. Hierbij laat ik de thermische massa als voordeel van een houtoven buiten beschouwen aangezien we/ de meeste Tweakers geen houtoven hebben.

Met de juiste aanpassingen zal het eindresultaat niet veel verschillen met een pizza uit een standaard oven gebakken op een staalplaat of dikke chamotte steen. En daar is helemaal niks mis mee, aangezien je met kwalitatief goede ingrediënten, langzame rijs/ rijping en wat liefde een betere pizza bakt dan de gemiddelde pizzaria/ afhaalpizza . Qua beleving wint de Kamado het natuurlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:33
Ik wil mijn Koda Ooni 12 bevestigen op hoogte aan twee beugels aan mijn stenen schuur. Het voordeel daarvan is dat die hoger staat zodat ik niet steeds hoef te bukken, het tafelruimte scheelt omdat die nu op de tafel sta waar ik ook de pizza's vorm en dat de kinderen er niet bij kunnen mochten ze ooit op een onbewaakt ogenblik bij de oven komen. Nu vraag ik mij af hoe ik dat ding het beste kan bevestigen. Zelf denk ik twee van die muurbeugels met een plankje erop, waar ik dan de pizzaoven op zet. Strikt genomen heb ik echter niet een plankje nodig, als het apparaat op een andere manier aan de beugels zou kunnen worden bevestigd. Ik zou de oven misschien ook gewoon op de twee beugels kunnen schuiven, maar dan raakt de onderkant direct de beugels, die dan misschien ook heel heet worden. Heeft iemand misschien een idee hiervoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koen3950
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:36
MennoE schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:11:
Ik wil mijn Koda Ooni 12 bevestigen op hoogte aan twee beugels aan mijn stenen schuur. Het voordeel daarvan is dat die hoger staat zodat ik niet steeds hoef te bukken, het tafelruimte scheelt omdat die nu op de tafel sta waar ik ook de pizza's vorm en dat de kinderen er niet bij kunnen mochten ze ooit op een onbewaakt ogenblik bij de oven komen. Nu vraag ik mij af hoe ik dat ding het beste kan bevestigen. Zelf denk ik twee van die muurbeugels met een plankje erop, waar ik dan de pizzaoven op zet. Strikt genomen heb ik echter niet een plankje nodig, als het apparaat op een andere manier aan de beugels zou kunnen worden bevestigd. Ik zou de oven misschien ook gewoon op de twee beugels kunnen schuiven, maar dan raakt de onderkant direct de beugels, die dan misschien ook heel heet worden. Heeft iemand misschien een idee hiervoor?
Ooni verkoopt zelf deze, die kan je vastschroeven op een plaat:
https://eu.ooni.com/colle...tchen/products/ooni-shoes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Freshouttheoven schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:30:
Voor BBQ/ Grill begrippen verdeelt een Kamado de warmte inderdaad goed. Je zult echter nooit een kwalitatief hoogstaande pizza, ongeacht Napolitaanse of Romeinse stijl, in een Kamado kunnen bakken.

De convectie, geleiding, straling en air flow zijn anders bij een pizza oven/ houtoven. Hierbij laat ik de thermische massa als voordeel van een houtoven buiten beschouwen aangezien we/ de meeste Tweakers geen houtoven hebben.

Met de juiste aanpassingen zal het eindresultaat niet veel verschillen met een pizza uit een standaard oven gebakken op een staalplaat of dikke chamotte steen. En daar is helemaal niks mis mee, aangezien je met kwalitatief goede ingrediënten, langzame rijs/ rijping en wat liefde een betere pizza bakt dan de gemiddelde pizzaria/ afhaalpizza . Qua beleving wint de Kamado het natuurlijk :).
Begrijp ik het goed dat je stelt dat een pizza vanuit een kamado niets beter wordt dan één gebakken in een standaard keukenoven op bakplaat? En dat het maken van een echt goede pizza dus niet kan?

Ik hoop het niet, want dat voelt voor mij behoorlijk doorgeslagen. In dit topic zie ik met regelmaat mensen prachtige resultaten behalen met allerlei vormen van bakken waaronder in een kamado. Daarnaast kan een kamado lachend richting de 400 of er over en heeft veel thermische massa in de koepel, niet te vergelijken met een standaard keukenoventje. ;)

En nee, ik schrijf dit niet omdat ik het zelf op kamado wil doen (oké misschien een beetje), maar de stellingheid waarmee je het naar beneden praat vind ik niet objectief.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
koen3950 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:15:
[...]

Ooni verkoopt zelf deze, die kan je vastschroeven op een plaat:
https://eu.ooni.com/colle...tchen/products/ooni-shoes
Wat handig, die kende ik niet! Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:11
Freshouttheoven schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:27:
[...]

Bulkrijs is altijd buiten de koelkast, in de koelkast hoort deeg niet/ nauwelijks te rijzen aangezien gist ~ 4 graden niet meer actief is. Sterke bloem met een hoge W-waarde dient minimaal in totaal 8 uur te rijzen/ ontwikkelen om een goed glutennetwerk te creëren, doordat deeg in de koelkast dus niet rijst dient dit op kamertemperatuur te gebeuren.

Ik zou het zodra je dit leest er direct uithalen, aangezien het deeg niet/ nauwelijks heeft gerezen/ zich heeft ontwikkelt.

Als het goed is heb ik deze werkwijze in een eerdere reply uitgelegd :P

[...]

Er zit veel spanning op koud deeg, door het te laten ontspannen kun je makkelijker/ strakker opbollen.
De bulkrijs kan prima gedeeltelijk, of zelfs in zijn geheel in de koelkast.
Daarnaast duurt het behoorlijk lang voordat je gehele deeg de koelkasttemperatuur bereikt heeft, dus het rijzen zal altijd nog 6-12 uur doorgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Gonadan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Begrijp ik het goed dat je stelt dat een pizza vanuit een kamado niets beter wordt dan één gebakken in een standaard keukenoven op bakplaat?
Deels. Ik heb het niet over een bakplaat gehad, wel goed lezen hè ;).

Het verschil tussen een pizza gebakken op een plaatstaal van ~ 8mm dikte/ een 3 cm dikke steen in een 'standaard' oven of in een Kamado is klein (persoonlijke ervaring).

Zo'n plaatstaal of steen is al een flinke upgrade vergeleken met een bakplaat.
Ik hoop het niet, want dat voelt voor mij behoorlijk doorgeslagen. In dit topic zie ik met regelmaat mensen prachtige resultaten behalen met allerlei vormen van bakken waaronder in een kamado. Daarnaast kan een kamado lachend richting de 400 of er over en heeft veel thermische massa in de koepel, niet te vergelijken met een standaard keukenoventje. ;)

En nee, ik schrijf dit niet omdat ik het zelf op kamado wil doen (oké misschien een beetje), maar de stellingheid waarmee je het naar beneden praat vind ik niet objectief.
Temperatuur is een belangrijke factor echter met alleen een hoge temperatuur kom je er niet, zoals gezegd zijn o.a. convectie, geleiding en straling net zo belangrijk.

Ik praat het niet naar beneden, en geef zelfs aan dat je met beide methodes goede pizza's kunt bakken. Wellicht is de term 'kwalitatief hoogstaande' ongelukkig gekozen, aangezien dit door een ieder anders geïnterpreteerd kan worden. Waar ik op doel is dat een pizza gebakken in een pizzoven een betere balans heeft qua knapperigheid/ zachtheid/ chewiness.

Misschien leg ik de lat wel te hoog :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Luapper schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:16:
[...]

De bulkrijs kan prima gedeeltelijk, of zelfs in zijn geheel in de koelkast.
Daarnaast duurt het behoorlijk lang voordat je gehele deeg de koelkasttemperatuur bereikt heeft, dus het rijzen zal altijd nog 6-12 uur doorgaan.
Wanneer je gebruik maakt van een starter (bijv. Poolish) zal het deeg in volume toenemen, echter bij een minimaal geknede deeg voor 3 - 6 pizza's gemaakt met koud water en in combinatie met een zeer lage gistpercentage (zonder starter) neemt het deeg niet zichtbaar in volume toe. Dit is mijn ervaring, is ook op te merken/ te zien op de foto die Oekol heeft gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Freshouttheoven schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:10:
[...]

Deels. Ik heb het niet over een bakplaat gehad, wel goed lezen hè ;).

Het verschil tussen een pizza gebakken op een plaatstaal van ~ 8mm dikte/ een 3 cm dikke steen in een 'standaard' oven of in een Kamado is klein (persoonlijke ervaring).

Zo'n plaatstaal of steen is al een flinke upgrade vergeleken met een bakplaat.
Dat is gewoon een bakplaat hoor, maar dan een dikke. :P

Maar eens, overstappen naar een steen is al een flinke stap.
Temperatuur is een belangrijke factor echter met alleen een hoge temperatuur kom je er niet, zoals gezegd zijn o.a. convectie, geleiding en straling net zo belangrijk.

Ik praat het niet naar beneden, en geef zelfs aan dat je met beide methodes goede pizza's kunt bakken. Wellicht is de term 'kwalitatief hoogstaande' ongelukkig gekozen, aangezien dit door een ieder anders geïnterpreteerd kan worden. Waar ik op doel is dat een pizza gebakken in een pizzoven een betere balans heeft qua knapperigheid/ zachtheid/ chewiness.

Misschien leg ik de lat wel te hoog :).
Dat sowieso, maar dat mag, daar zijn dit soort specialistische topics voor toch? ;)

Niemand zal ontkennen dat een echte pizza oven het summum is wanneer je pizza wilt maken, dat is ongeëvenaard. Kijk je echter naar de warmte-eigenschappen van een kamado dan is dat ook alweer heel anders dan een elektrische keukenoven, plus het is echt vuur. Het zijn allemaal stapjes van verbetering en het probleem is vaak dat je niet meer kunt stoppen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnocchio
  • Laatst online: 16:34
Nvm verkeerde topic

[ Voor 90% gewijzigd door Vinnocchio op 12-07-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 17:37

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Ik heb nog nooit een goede Napolitaanse pizza uit een BBQ zien komen, maar misschien heb ik 't mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MennoE
Vinnocchio schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:32:
Ik weet niet of dit mag maar:
https://www.kookpunt.nl/kamado-joe-big-joe-joetisserie Kamado Joe Joetisserie in de aanbieding
Van mij mag het prima. Maar dit is toch een pizzaforum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnocchio
MennoE schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:30:
[...]

Van mij mag het prima. Maar dit is toch een pizzaforum?
Doh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 00:50

hmr

Tegenhanger van Ooni opkomst. De Revolve pizzaoven, ziet er best ok uit 👌🏾

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-09 13:47
hmr schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:05:
13 inch roterende steen, kun je max 25 cm pizza maken anders gooi je 'm geheid ergens op de rand.

[ Voor 8% gewijzigd door Ardj op 14-07-2023 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-09 13:47
Zou dan eerder een Witt Rotante kopen voor die 100 euro extra. U vormige brander en qua bouwkwaliteit wel wat netter afgewerkt, afgaand op de plaatjes.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
_O- _O- _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eY3nknxmkyh3pyA7gJJvwG4lfWE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hUUMXewjfPtU1hWo4nXWplXH.png?f=user_large

No more burned edges.... en dan daarboven een promoplaatje met.... burned edges _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Begonnen met deeg voor 25 pizza’s met bollen van 225gr.
5,6 kg is toch wel lomp eigenlijk, had het denk ik beter in 2-3 etappes kunnen maken. Hoop dat ik het nog goed gekneed krijg met de hand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNrhcVudeQmZkxjas3e4P0FSAG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjZCXWO0ZGF7h2Hu05lSsjlh.jpg?f=fotoalbum_large
Kiwi for scale.
Zal misschien wel de bak uit rijzen..

Qua gladheid komt het helaas niet in de buurt met hoe ik het met de machine of in kleinere volumes met de hand kreeg.

Update de volgende dag:
Na 6u bulkrijs op kamertemperatuur, paar keer stretch and fold gedaan en de koelkast in, vanochtend kwam de deksel van het deegkrat een beetje omhoog, maar het is gelukkig niet de krat uit gerezen ;)
Morgenochtend in bollen opdelen. Heb uiteindelijk toch maar 2 grote deegkratten erbij gekocht. 60x40 7cm hoog. Zal vast niet de laatste keer zijn dat ik 20+ pizza’s bak.

Update later op zaterdag: deeg toch alsnog complete deegkrat opgevuld :o

[ Voor 83% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-07-2023 18:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:30
Michieas schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:31:
[...]

Bij AH kan je stracciatella (binnenkant burrata) kopen. Pizza alleen met olie insmeren, daarna stracciatella, rauwe ham, zwarte peper en citroen rasp erover.
I can confirm. :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pfQlr_MH4lv9p8fBxfEfjtUhh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FizybmfCFUuGdbbjexop9n8J.jpg?f=fotoalbum_large

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MennoE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2T-w5zHiSM7XX6QOZdEhKN26hU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBFuwU4Wh3ZvGCnNVxl45xUm.jpg?f=fotoalbum_large

Zo pizzaoven opgehangen. Ziet er misschien beetje random uit, maar het scheelt ruimte op de tafel, ik hoef niet zo te bukken en de kinderen kunnen er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:04
Beter deze kopen
https://www.indiegogo.com...tating-pizza-oven-stove#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
MennoE schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:47:
[Afbeelding]

Zo pizzaoven opgehangen. Ziet er misschien beetje random uit, maar het scheelt ruimte op de tafel, ik hoef niet zo te bukken en de kinderen kunnen er niet bij.
Ben je linkshandig? Is het niet wat krap werken zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
I-King schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:31:
[...]

Ben je linkshandig? Is het niet wat krap werken zo?
Nee ik ben rechtshandig. Maar ik heb niet het idee dat dat ooit veel uitmaakte tijdens het pizzabakken. En of het krap werken is kom ik snel achter. Ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb met name ruimte nodig om pizzadeeg te vormen en te beleggen. Als die eenmaal de oven ingaat vind ik het niet veel werk mee.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQZUoGa4nMHbRdPhb730Iuwsbl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glJEILUsGT1zbIyiwFnGOBnW.jpg?f=fotoalbum_large
Even laten rusten en vervolgens bollen van ca. 225gr van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rke6_5hCrttaJ7i_WdlOrO3n1-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GkpTKMktWGHowWkrxdLJrzwC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EprtnYwRyBxu0tJDEHLiBMjqCic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtDXWcIhAhZGT7sRCq5yGc6O.jpg?f=fotoalbum_large

3 deegkratten klaar voor eind van de middag!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Y_a0xpyJl-ydTQZFfk_XNkaOIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glV5HTR0cggHqobifesBfVE2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 06:39
CyBeRSPiN schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:44:
Vanochtend:
[Afbeelding]
Even laten rusten en vervolgens bollen van ca. 225gr van gemaakt:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

3 deegkratten klaar voor eind van de middag!
[Afbeelding]
Welk recept heb je gebruikt?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MennoE
Vanavond pizza gebakken in de Ooni die ik aan m'n schuur had bevestigd. Werkt perfect! Enige was dat vanaf de derde pizza de bodem snel verbrandde. Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uF3R25vq7bRWIi20K7BcEZXj4zA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rw8g9PZQxzEp4B3UQH9nhwXR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VL6S7eJ9wWh2ay01Cyn7ZnwIcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akZb89eoHMNslxAc5yCgQjs4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dMt8MdJloECleIX38GUgEKGjMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9apmZ7VMMPv5Vmk4yqs88Ny5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhxtGSzhC7N6j-KmFtFDl_F2sOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m74vExPfEPdRQKPCaPZuNAu2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heemels
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-12-2024
MennoE schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:57:
Vanavond pizza gebakken in de Ooni die ik aan m'n schuur had bevestigd. Werkt perfect! Enige was dat vanaf de derde pizza de bodem snel verbrandde. Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom.
Ik vermoed toch dat je steen te heet is geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Of je hebt (te veel) bloem gebruikt op de schep om de pizza makkelijk in de oven te kunnen schieten.
Die bloem verbrandt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

chrissis schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:43:
[...]

Welk recept heb je gebruikt?
Deze: Freshouttheoven in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

Echt goed gelukt weer. Die bulkrijs vooraf was de eerste keer dat ik dat deed, maar dat houd ik er in als de tijd het toelaat.
Deeg was zeer goed hanteerbaar en smaakte heerlijk.
@Freshouttheoven bedankt voor het delen, deze ga ik zo vaker maken.
20 pizza’s gebakken, nog wat bollen in de vriezer gedaan maar daar verwacht ik niet veel van, aan het eind van de sessie waren die redelijk groot en slap geworden.

Ik vind die Ooni tafel te laag trouwens, moet steeds bukken om in de oven te kijken of ik al moet draaien. Maar eens een verhoger fixen..

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-07-2023 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordy89
Freshouttheoven schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:19:
[...]

Uiteindelijk in grote lijnen dit recept gevolgd. 8 uur buiten de koelkast laten rijzen, vervolgens 2 dagen in de koelkast laten rusten. 4 uur van te voren er uit gehaald en in 2 bollen verdeeld.

Gebakken op de bbq op 350 graden. 1 van mijn beste resultaten tot nu toe. Bij mijn tweede pizza was de onderkant een klein beetje verbrand. Volgens mij kwam dit door het semola die op de schep zat en onder de pizza is gekomen. Hoe gaan jullie hiermee om tussen de verschillende pizza's?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQL-m3DcU3f9mDmvAeBIILBjDJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1TcImAfCYEVhSihjxQTFtuN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfLkoFe7udXlLVhjPb-rCWl15l8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxB9bAhDfrWx6gGV4fP0StVq.jpg?f=fotoalbum_large. ?

[ Voor 3% gewijzigd door jordy89 op 16-07-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 08-09 08:47
MennoE schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:47:
[Afbeelding]

Mooi opgelost, maar wel vraag. Ben je rechts? dit lijkt me namelijk niet zo'n hele fijne plek als je rechtshandig bent. Ik denk dat ik de neiging heb om de pizzaoven naar rechts te draaien.

[edit]

Sorry, reactie was al gegeven. @I-King

[ Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 16-07-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
grote_oever schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:49:
[...]

Mooi opgelost, maar wel vraag. Ben je rechts? dit lijkt me namelijk niet zo'n hele fijne plek als je rechtshandig bent. Ik denk dat ik de neiging heb om de pizzaoven naar rechts te draaien.

[edit]

Sorry, reactie was al gegeven. @I-King
Tnx! Ja ik ben rechts maar het werkt echt helemaal prima. Er zit ook meer ruimte tussen de oven en de muur dan op de foto misschien lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
jordy89 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:33:
[...]

Gebakken op de bbq op 350 graden. 1 van mijn beste resultaten tot nu toe. Bij mijn tweede pizza was de onderkant een klein beetje verbrand. Volgens mij kwam dit door het semola die op de schep zat en onder de pizza is gekomen. Hoe gaan jullie hiermee om tussen de verschillende pizza's?
Ik hanteer de volgend methode;

Deegbal op een bergje semola leggen, lucht uit de binnenzijde wegdrukken met je vingers en strechen. De bodem oppakken, werkplek schoonvegen (semola aan de kant vegen), bodem terugleggen en beleggen of de bodem oppakken en op een pizzaschep leggen en beleggen (afhankelijk van de hoeveelheid werkruimte).

Een geperforeerd pizzaschep helpt ook tegen teveel semola. Je kunt ook eventueel na het strechen de semola van de bodem afkloppen/ schudden door de bodem bijv. van je rechter hand naar je linker hand zachtjes te gooien en weer terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Afgelopen weekend weer eens pizza's gemaakt op de kamado. De vorige keren kwam de temperatuur niet hoog genoeg, dus ik had deze keer alle stukken houtskool met de hand geplaatst in de kamado, zodat de luchtstroom niet verhinderd wordt. Dat werkt goed, de BBQ (een grote kamado) werd 370 graden boven in de dome. Ik heb mn kamado nog nooit zo heet gestookt omdat ik normaal alles low & slow doe, dus er kwamen flink wat rookwolken van af in het begin :+ maar daarna was alles schoongebrand. Misschien was de boel een beetje te warm, want de onderkant kreeg soms wel wat zwarte plekken.

We probeerden de pizza zo dun mogelijk te maken, en kwamen met het idee om de pizza eerst 30 seconden te bakken, daarna de kaas etc erop, en dan nogmaals op de BBQ leggen. De resultaten waren wel goed, we kregen mooie dunne bodems die krokant waren. Zijn er meer mensen die de bodem eerst even kort bakken?

Aan het einde had ik een partij deeg over, ik had geen zin om het te bewaren dus gewoon een grote bol van gemaakt en op de pizzasteen gegooid. Duurde even wat langer maar het worden mooie luchtige broodjes :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy89
Freshouttheoven schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:33:
[...]

Ik hanteer de volgend methode;

Deegbal op een bergje semola leggen, lucht uit de binnenzijde wegdrukken met je vingers en strechen. De bodem oppakken, werkplek schoonvegen (semola aan de kant vegen), bodem terugleggen en beleggen of de bodem oppakken en op een pizzaschep leggen en beleggen (afhankelijk van de hoeveelheid werkruimte).

Een geperforeerd pizzaschep helpt ook tegen teveel semola. Je kunt ook eventueel na het strechen de semola van de bodem afkloppen/ schudden door de bodem bijv. van je rechter hand naar je linker hand zachtjes te gooien en weer terug.
Ik heb inderdaad een normale pizzaschep. Ik denk dat ik ook teveel semola op de schep heb gebruikt. Volgende keer probeer ik iets minder te gebruiken. Of ik moet het tussen de pizza's door van de steen afschrapen.

Verder wel dezelfde methode als jou gehanteerd. Beviel erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenBrown
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online
martijn1p schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:20:
Mensen die overwegen om de gozney dome aan te schaffen? Bij enkele geselecteerde resellers in duitsland inmiddels of in aankomende maand beschikbaar. Wordt toch wel verleidelijk om zelf op te pikken binnen rij afstand met de auto van een uur voor mij. Maar eens verder onderzoeken hoe dit zit qua garantie e.d
Ik twijfel zelf enorm. Uiteindelijk is er enkel een koppelstuk nodig en dan zou de oven 'normaal' moeten werken (volgens pizza1.de), alleen is het nadeel dat de garantie vervalt. Ik vind dat zelf een behoorlijk risico voor een product van 1799 €. Ik zit nu in de fase van wachten op een EU-model, toch maar de Roccbox of iemand die mij weet te overtuigen dat een DE-model je van het is.

Ik weet niet of er Tweakers zijn met ervaring of een workaround o.i.d.?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MennoE
De reden dat mijn pizza's wat zwart aan de onderkant werden was misschien dat de pizzasteen op een aantal plekken zwart was van eerdere pizzasessies. Ik heb de oven een half uurtje max laten opwarmen en nu is de steen tot mijn verrassing niet meer diep zwart, maar helemaal wit. Ik wist wel dat de hitte de vuil zou verbranden maar dit effect had ik niet verwacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:14
ArjenBrown schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:25:
[...]

Ik twijfel zelf enorm. Uiteindelijk is er enkel een koppelstuk nodig en dan zou de oven 'normaal' moeten werken (volgens pizza1.de), alleen is het nadeel dat de garantie vervalt. Ik vind dat zelf een behoorlijk risico voor een product van 1799 €. Ik zit nu in de fase van wachten op een EU-model, toch maar de Roccbox of iemand die mij weet te overtuigen dat een DE-model je van het is.

Ik weet niet of er Tweakers zijn met ervaring of een workaround o.i.d.?
Ik vind het ook aantrekkelijk, zeker aangezien ik binnen een uur in dusseldorf ben, maar met name door het vervallen van de garantie ga ik het niet doen. Wil tevens een vanMoof scerario voorkomen. Zie toch veel voorbeelden voorbij komen waarbij Gozney complete domes vervangt door cracks in de vloer e.d. Facebook staat er vol mee. Lijkt in het nieuwe model ook een re design te zijn geweest. maar ik wacht tot de officiele lancering in NL zodat ik t bij een dealer kan kopen. Tot die tijd met de rocbox verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bij italiëplein hebben ze een smaaktest gedaan tussen hout, gas en elektrisch. Ik vond de conclusie niet heel verrassend, maar wellicht is dat voer voor discussie: YouTube: Smaakt een pizza anders uit een Hout-, Gas of Elektrische oven? Wij ...

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-08 19:41
Gonadan schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:39:
Bij italiëplein hebben ze een smaaktest gedaan tussen hout, gas en elektrisch. Ik vond de conclusie niet heel verrassend, maar wellicht is dat voer voor discussie: YouTube: Smaakt een pizza anders uit een Hout-, Gas of Elektrische oven? Wij ...
Leuk filmpje, bedankt voor de tip. De conclusie is inderdaad niet heel verrassend, en sowieso zal dit onderwerp altijd voer voor discussie blijven :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 08:50

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Mhh, laatst op een wat grotere Ooni gebakken dan mijn Koda 12. Beviel wel een heel stuk beter qua beweegruimte. Ik merk dat ik mijn pizza's snel te groot maak voor de Koda 12, dan ligt hij weer tegen de achterste rand aan en/of vat hij vlam omdat m'n rand te hoog komt en er nog wat semolina/semola opligt..:)

Dus nu rustig opzoek naar een goede deal voor de Koda 16, wordt wel een dure hobby zo:)

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MennoE
Terrie schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:12:
Mhh, laatst op een wat grotere Ooni gebakken dan mijn Koda 12. Beviel wel een heel stuk beter qua beweegruimte. Ik merk dat ik mijn pizza's snel te groot maak voor de Koda 12, dan ligt hij weer tegen de achterste rand aan en/of vat hij vlam omdat m'n rand te hoog komt en er nog wat semolina/semola opligt..:)

Dus nu rustig opzoek naar een goede deal voor de Koda 16, wordt wel een dure hobby zo:)
Ja herkenbaar. Pizza bakken op de Koda 12 luistert best nauw vanwege de beperkte ruimte. Zowel omdat je moet oppassen voor de vlam, als omdat de temperatuur meer fluctueert. Als ik de Koda 16 zie heeft die echt veel meer ruimte en een betere temperatuurbeheersing. Het is alleen wel echt een veel forser apparaat dan de Koda 12 vind ik. Die moet je toch ook weer ergens kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnocchio
Gonadan schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:39:
Dankjewel, best interessant. Elektrisch is dan ineens wel heel interessant, met name vanwege gebruiksgemak (geen extra brandstof nodig).
Ze zijn ook vwb formaat een stuk interessanter.
Kun je zo’n oven op het aanrecht laten staan of wordt dat te heet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 13:39
Vinnocchio schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:19:
[...]

Dankjewel, best interessant. Elektrisch is dan ineens wel heel interessant, met name vanwege gebruiksgemak (geen extra brandstof nodig).
Ze zijn ook vwb formaat een stuk interessanter.
Kun je zo’n oven op het aanrecht laten staan of wordt dat te heet?
Ik heb een EffeUno en die kun je gewoon altijd aanraken aan de buitenkant, terwijl de binnenkant over de 500 graden gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• echthard
Zojuist dit filmpje even vluchtig bekeken. Komt erop neer dat je niet te veel kunt kneden, maar dat je enkel op de temperatuur moet letten.

Ik lees verschillende max temperaturen, maar de hoogste is 32 graden. daarbij denk ik dat het beter is als je onder de 28 blijft. Dus ik ga straks of morgen met gekoeld water beginnen en mss zelfs wat ijsklontjes gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chief_GG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-08 11:01
Helaas moet ik mijn geliefde pizzaoven verkopen vanwege verhuizing naar een appartement. Ik hoop dat het hier mag, ik wou het in ieder geval aan de andere liefhebbers aanbieden.

Het is een vrij grote, dus niet wat ik hier vaak voorbij zie komen zoals de Ooni 😅

Het gaat om een Comap Brava pizzaoven, genoeg ruimte voor zeker 6 grote of 9(!) normale/medium pizza's tegelijk te bakken.

Wat ik persoonlijk ook wel fijn vind is dat het stook gedeelte apart is van waar je bakt, dan komt er ook geen houtskool op je pizza 😄

Inclusief 2 grote deegbakken, lange pizzaschep en 2 roosters

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNiGTXf4KH235nvbaxI3khUueV0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4d2sxKFZMMJ5KonF0NV3IvF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TU4b_djMiIZ-56ra4AHoXzXk61g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxnrVRNAJe9crzKi9uXjCS2N.jpg?f=fotoalbum_tile

Voel je vrij een DM te sturen als je vragen / interesse hebt 😄

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Volgens mij voor een eerste keer helemaal niet slecht. Inclusief spiekgaatje. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqnY68D5Kfq_bcoB_AHBFty1kk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3sOmVQVoozM18UIJL3lVTti.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aFJzog0UwsgGKEKog0BDj0d-dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msIkVX6MKnXYa1ICWu3qcn5a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWEp7_Ggcne1vUP9H1-Lbeo37RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIrsLGFLzYZcjfyi7gVtA4wf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8wcrun4q-VIAVHJwdR5V4awMX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tX687iWfbXtUiXtp8IuQnGkh.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tom62
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-01 14:37
Zeer veel bruikbare tips al gelezen, waarvoor dank! Ik overweeg een houtoven te kopen, iemand advies hiervoor? (Heb al 15 jaar een elektrische pizzaoven, maar nu overweeg ik een tweede). Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienjo
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09-2024
tom62 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:40:
Zeer veel bruikbare tips al gelezen, waarvoor dank! Ik overweeg een houtoven te kopen, iemand advies hiervoor? (Heb al 15 jaar een elektrische pizzaoven, maar nu overweeg ik een tweede). Dank!
Wat zijn je wensen/loop je tegen beperkingen aan met de elektrische? En heb je specifieke vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom62
wienjo schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:50:
[...]

Wat zijn je wensen/loop je tegen beperkingen aan met de elektrische? En heb je specifieke vragen?
Het resultaat met een elektrische gaat anders zijn dan met een houtoven, het heeft ook iets charments en bovendien ga ik zelf hout hebben dat ik kan gebruiken om mee te werken. Liefst koop ik van de eerste keer goed materiaal, maar was ook niet onmiddellijk van plan er meer dan 2000 EUR aan te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
tom62 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:26:
[...]

Het resultaat met een elektrische gaat anders zijn dan met een houtoven,
Dat hangt helemaal af van wat voor elektrische oven je gebruikt. Als dat een huis-tuin-keuken oven is dan ja, Is het een echte pizzaoven die 450-500 graden heet kan worden met een pizzasteen erin, dan zal het verschil te verwaarlozen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienjo
tom62 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:26:
[...]

Het resultaat met een elektrische gaat anders zijn dan met een houtoven, het heeft ook iets charments en bovendien ga ik zelf hout hebben dat ik kan gebruiken om mee te werken. Liefst koop ik van de eerste keer goed materiaal, maar was ook niet onmiddellijk van plan er meer dan 2000 EUR aan te besteden.
Kijk qua (verwacht) smaakresultaat deze van Italiëplein:

Zelf sinds kort eigenaar van een Clementi Houtoven Family 80x60. Inderdaad het stoken op hout is toch nostalgisch. Ook leuk spelen met vuur, en controle over alles krijgen. Maar wel opletten met op juiste manier stoken ivm eventuele buren. Hier minimaal last van maar ik gooi daar wel zo nu en dan een pizza om de hoek om ze tevreden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom62
coinman63 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:44:
[...]

Dat hangt helemaal af van wat voor elektrische oven je gebruikt. Als dat een huis-tuin-keuken oven is dan ja, Is het een echte pizzaoven die 450-500 graden heet kan worden met een pizzasteen erin, dan zal het verschil te verwaarlozen zijn.
Het is een elektrische pizzaoven die wel degelijk die temperatuur kan halen, maar in de praktijk bak ik altijd op 300/325. Warmer gaat niet want dan verbrandt alles. In Italië heb ik zelf al gebakken in een houtoven, het zijn toch andere ervaringen en resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom62
wienjo schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:16:
[...]

Kijk qua (verwacht) smaakresultaat deze van Italiëplein:

[YouTube: Smaakt een pizza anders uit een Hout-, Gas of Elektrische oven? Wij testen het voor je!]

Zelf sinds kort eigenaar van een Clementi Houtoven Family 80x60. Inderdaad het stoken op hout is toch nostalgisch. Ook leuk spelen met vuur, en controle over alles krijgen. Maar wel opletten met op juiste manier stoken ivm eventuele buren. Hier minimaal last van maar ik gooi daar wel zo nu en dan een pizza om de hoek om ze tevreden te houden.
Prachtige oven, waar heb je die gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienjo
tom62 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:24:
[...]

Prachtige oven, waar heb je die gekocht?
Hanos maar wordt geleverd door Clementi Vuurovens uit Vaassen. Ben in Vaassen ook in showroom geweest bij een event.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
tom62 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:20:
[...]

Het is een elektrische pizzaoven die wel degelijk die temperatuur kan halen, maar in de praktijk bak ik altijd op 300/325. Warmer gaat niet want dan verbrandt alles. In Italië heb ik zelf al gebakken in een houtoven, het zijn toch andere ervaringen en resultaten.
Dan heb je vermoedelijk geen biscotto steen in je oven. De standaard meegeleverde stenen zijn vaak niet geschikt voor Napolitaanse temperaturen. Youtube maar eens op Effeuno (of zie de resultaten in dit topic van @echthard). Zie ook het laatst gepostte filmpje over een vergelijking tussen hout, gas en elektrisch.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 14:24
Gisteren even makkelijk gedaan en een kant en klare pizzasaus uit blik gebruikt van de Jumbo.
Niet lekker. Volgende keer gewoon weer de san marzano tomaten met een vleugje zout en basilicum.

Verder blijft het toch genieten van zo’n verse pizza uit eigen oven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3W2bvqFN45nqKp8DzURw3Jk_E2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMk7wTcsyc3z1IR1kJFyR2io.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• b0rghie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 09:49
MarkieNL schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:16:
Gisteren even makkelijk gedaan en een kant en klare pizzasaus uit blik gebruikt van de Jumbo.
Niet lekker. Volgende keer gewoon weer de san marzano tomaten met een vleugje zout en basilicum.

Verder blijft het toch genieten van zo’n verse pizza uit eigen oven.

[Afbeelding]
Ik gebruik sinds een paar keer de pizzasaus van Mutti. En eigenlijk echt top!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nf47Xef7Gpw-YF2FvLRPLcHENZU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zZjiR8jV0XSqwUDJ3GT07f7T.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 18:27
b0rghie schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:41:
[...]

Hier ook, net zo makkelijk en lekker :)
Zelf tomaten pureren heb ik ook vaak gedaan, maar dan vind ik het toch wat te waterig...

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Qua saus ben ik nog niet zo kritisch, waarschijnlijk moet ik dat nog leren. Maar ik had nog wat potjes over van de AH kant en klaar deeg en dat was ook prima te doen. Al gebruik ik ook erg weinig dus proef ik het wellicht gewoon amper. :P

Het is wel lekker dat je nu gewoon verse mozzarella kunt gebruiken met die hitte, dat vond ik toch wel een verschil ten opzichte van geraspte varianten o.i.d.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 14:24
Mutti hebben ze zo te zien niet bij (onze) Jumbo. Albert Heijn volgens mij wel. Dank voor de tip, ga die volgende keer ook eens proberen.

Het nadeel van die sanmarzano blikken van italieplein bijvoorbeeld is dat die geen trekdeksel hebben. Ik sta dan gerust een half uur te klooien met een blikopener die elke keer vast loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• echthard
[...]

Ik heb zo'n 4 kilo blik van de aromatizzata. Kost 9,- inmiddels (soms in de aanbieding voor 6,-) bij de Sligro. Dan ben je veel goedkoper uit dan 10 blikken van 2,19 bij de AH. Na het openen portioneer ik het in boterhamzakjes en vries ik het in, net als wat ik doe met vleeswaren en de kazen.

Het is idd heel lekker, vooral veel kruiden en zoet. Maar moet wel zeggen dat gewone Mutti of San Marzano wel veel 'echter' smaakt en eigenlijk ook wel lekkerder. Maar smaak en twisten, je kent het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 08-09 08:47
MarkieNL schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:16:
Mensen zullen mij een culinair barbaar vinden.. maar de laatste paar keer heb ik altijd de gezeefde tomaten van de jumbo gebruikt: https://www.jumbo.com/pro...fd-passata-500g-422548PAK

Goedkoop, smaakvol en, gezien me wekelijkse boodschappen daar vandaan komen, ook het makkelijkste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 19:13
echthard schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:15:
[...]

Ik heb zo'n 4 kilo blik van de aromatizzata. Kost 9,- inmiddels (soms in de aanbieding voor 6,-) bij de Sligro. Dan ben je veel goedkoper uit dan 10 blikken van 2,19 bij de AH. Na het openen portioneer ik het in boterhamzakjes en vries ik het in, net als wat ik doe met vleeswaren en de kazen.

Het is idd heel lekker, vooral veel kruiden en zoet. Maar moet wel zeggen dat gewone Mutti of San Marzano wel veel 'echter' smaakt en eigenlijk ook wel lekkerder. Maar smaak en twisten, je kent het.
Ik maak het altijd zelf:

Extra verge olie
Ui
Knoflook
Blokjes tomaat blikje
Passata pakje

Op het einde even goed blenden en dan heb je een perfecte saus voor je pizza. Alles van de Lidl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Ze hebben tegenwoordig bij mijn lokale AH Fior Di Latte! Dat is toch wel de ideale kaas i.c.m. een lekkere San Marzano tomaat. Ik pureer deze tegenwoordig ook niet meer, maar probeer ze fijn te knijpen. Dat geeft vaak nog wat meer smaak sensatie. Hoef ik weer wat minder naar de Italiaanse groothandel.

Misschien met veel overheersende andere ingrediënten op een pizza wordt de saus iets minder belangrijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Terrie op 26-07-2023 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noreia
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07
Terrie schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:59:
Ze hebben tegenwoordig bij mijn lokale AH Fior Di Latte! Dat is toch wel de ideale kaas i.c.m. een lekkere San Marzano tomaat. Ik pureer deze tegenwoordig ook niet meer, maar probeer ze fijn te knijpen. Dat geeft vaak nog wat meer smaak sensatie. Hoef ik weer wat minder naar de Italiaanse groothandel.

Misschien met veel overheersende andere ingrediënten op een pizza wordt de saus iets minder belangrijk.
Nice! Om welke Ah gaat het? En welk merk Fior di Latte? Maakt het toch wat makkelijker dan via internet bestellen. Mijn ah had ook al mutti san marzono tomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhRiXoS
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 08:37

PhRiXoS

Þh®Iר§ / Φριξος

[...]

ik was afgelopen weken op vakantie in italie en Mutti is daar toch ook wel een must have merk voor thuis.
daar gebruiken ze dan meestal de pulp variant en maken er zelf een saus van

Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhRiXoS
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 08:37

PhRiXoS

Þh®Iר§ / Φριξος

MarkieNL schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:09:
Mutti hebben ze zo te zien niet bij (onze) Jumbo. Albert Heijn volgens mij wel. Dank voor de tip, ga die volgende keer ook eens proberen.

Het nadeel van die sanmarzano blikken van italieplein bijvoorbeeld is dat die geen trekdeksel hebben. Ik sta dan gerust een half uur te klooien met een blikopener die elke keer vast loopt.
bij de jumbo hebben ze een even lekkere van het merk Petti
https://www.jumbo.com/pro...-pizzasaus-400g-213027BLK

Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Noreia schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:41:
[...]

Nice! Om welke Ah gaat het? En welk merk Fior di Latte? Maakt het toch wat makkelijker dan via internet bestellen. Mijn ah had ook al mutti san marzono tomaten.
AH in Aalsmeer op Praamplein. Ik denk dat het Galbani is, ligt in het schap met allemaal speciale kaasjes. Zie ook steeds meer mozarellas en burratas en speciale dingen.

Wel vrij duur, 3,99 voor 200gr en er liggen er telkens maar 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreia
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07
Terrie schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:30:
[...]

AH in Aalsmeer op Praamplein. Ik denk dat het Galbani is, ligt in het schap met allemaal speciale kaasjes. Zie ook steeds meer mozarellas en burratas en speciale dingen.

Wel vrij duur, 3,99 voor 200gr en er liggen er telkens maar 2.
Thanks! Ik zal eens kijken bij de Ah hier in Amsterdam! Zou tof zijn als ze dat hier ook hadden. Koop nu altijd gewone Mozzarella en droog het tussen vellen keukenrol. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Van 't weekend weer es een pizzaatje bakken. Onder andere wil ik ook de veelgeprezen peer/gorgonzola/walnoten proberen. Wat voor verhoudingen qua topping gebruiken deze en gene hier?

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
vortexnl1982 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:59:
[...]

Ik maak het altijd zelf:

Extra verge olie
Ui
Knoflook
Blokjes tomaat blikje
Passata pakje

Op het einde even goed blenden en dan heb je een perfecte saus voor je pizza. Alles van de Lidl.
in welke verhouding? dan hebben we meteen een mooi recept :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:29
Noreia schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:20:
[...]

Thanks! Ik zal eens kijken bij de Ah hier in Amsterdam! Zou tof zijn als ze dat hier ook hadden. Koop nu altijd gewone Mozzarella en droog het tussen vellen keukenrol. 😁
Als je de mogelijkheid hebt heb je ze bij de makro. 1 kilo gevacumeerd. Laatste keer 13,70 ex btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Waah schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:36:
[...]

in welke verhouding? dan hebben we meteen een mooi recept :+
De verhoudingen zoals ze staan :). Ik doe meestal twee of drie teentjes knoflook, de rest zo erin knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
vortexnl1982 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:54:
[...]

De verhoudingen zoals ze staan :). Ik doe meestal twee of drie teentjes knoflook, de rest zo erin knallen.
Dus een hele fles olijfolie :+
Hele ui
2/3 teentjes knoflook
Blokjes tomaat blikje
passata pakje

Hoeveel pizza's kan je hier mee doen? Of knal je alles in de vriezer

[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 31-07-2023 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrissis
Michieas schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:42:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt heb je ze bij de makro. 1 kilo gevacumeerd. Laatste keer 13,70 ex btw
Ik betaal bij Van Lemmen €20,- per 1,5 kg vers. Vervolgens kan je het in porties invriezen. Is overigens al julienne gesneden. Is dus een nog betere prijs. Betaal je evt wel voor verzending. Ik haal het zelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-08 22:02
@chrissis Ik woon ook in de buurt van Leeuwarden en vroeg me af of je ook op kunt halen. Zet je dat bij je bestelling of bel je dan? Of heeft van Lemmen een reguliere winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Waah schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:05:
[...]

Dus een hele fles olijfolie :+
Hele ui
2/3 teentjes knoflook
Blokjes tomaat blikje
passata pakje

Hoeveel pizza's kan je hier mee doen? Of knal je alles in de vriezer
Beetje zelf aanvoelen. Lekker veel extra verge olijfolie.

Ik doe er wel lang mee. Meestal gebruik ik het voor de dag erna bij de spaghetti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrissis
Fimke schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:30:
@chrissis Ik woon ook in de buurt van Leeuwarden en vroeg me af of je ook op kunt halen. Zet je dat bij je bestelling of bel je dan? Of heeft van Lemmen een reguliere winkel?
Gewoon even contact opnemen dan zetten ze het voor je klaar.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 00:50

hmr

Vandaag voor het eerst zelf pizza gemaakt. Viel niet tegen! Dit gaan we vanaf nu naar een hoger niveau tillen. 😛

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01Aimqdus1KGGyqczeM1D0EY-bI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSvmtP6rkr58nBrsVQY6BOd8.jpg?f=fotoalbum_large

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom62
Inmiddels een alfa forni 4 pizze besteld! Een aantal van jullie werkt met die oven, eventuele tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
chrissis schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 00:33:
[...]

Gewoon even contact opnemen dan zetten ze het voor je klaar.
Het is gelukt om op te halen bij https://vanlemmenpizza.nl/
Heb ook nog wat tips en uitleg gekregen, fijn zo'n webshop/winkel in de buurt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrissis
Fimke schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:34:
[...]

Het is gelukt om op te halen bij https://vanlemmenpizza.nl/
Heb ook nog wat tips en uitleg gekregen, fijn zo'n webshop/winkel in de buurt. :)
Ja is echt top, enorm vriendelijk en behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:52
Ik maak normaal altijd pizza deeg op basis van poolish, met een super resultaat. Nu dacht ik, ik probeer een keer bigga. Met 50% van het water (68% hydratatie) in de bigga. Echter na het toevoegen van het overige water en zout blijven er erg veel klontjes in het deeg achter. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Bigga gemaakt
48 uur koelkast
Uurtje uit de koelkast
Water en zout erbij
Mixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

PheraX schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:42:
Ik maak normaal altijd pizza deeg op basis van poolish, met een super resultaat. Nu dacht ik, ik probeer een keer bigga. Met 50% van het water (68% hydratatie) in de bigga. Echter na het toevoegen van het overige water en zout blijven er erg veel klontjes in het deeg achter. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Bigga gemaakt
48 uur koelkast
Uurtje uit de koelkast
Water en zout erbij
Mixen
PheraX"Die klontjes zijn waarschijnlijk gewoon bloem (balletjes), dan moet je toch echt gewoon beter kneden en/of mixen. Ik heb dat ook wel eens gehad, danwel niet met een Bigga. "

topic'

Ik ben toch rustig aan het kijken voor een spiraalkneder, maar wat zijn die machines nog duur en groot zeg. Tweedehands is er bijna niks van rond de 10L te koop. Mijn huidige deegmachine kan niet boven de 60-65% hydratatie en met de hand kneden vind ik gewoon echt te intensief en wordt nooit zo mooi. Iemand nog tips hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
Donderdag voor het eerst pizza gemaakt met caputo meel en gisteravond gebakken. Even duizelde het me vanwege de verschillende recepten van 0,2 gr gist (kan ik niet eens afwegen) - 2 gram gist. Dat laatste gedaan. Wat me opviel was dat de deegbolletjes veel makkelijker tot pizza's te vormen waren.

Vanwege plakkende pizza's op schep dit keer wat meer semola + meel gebruikt, maar dat werd niet lekker. Bij de tweede en volgende vermindert en dat was een stuk beter. Pizza was luchtiger dan de vorige keer :)

- Op welk oppervlak beleggen jullie de pizza?
Ik deed het eerst op de inductieplaat, maar had het idee dat het pizza op te schep krijgen beter ging van een met meel ingewreven houten snijplank.

- Bakken jullie pizza's wel eens voor, dus zonder er eerst beleg op te doen? En dan kaal of wel met saus? hoe lang doe je dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRD07
  • Laatst online: 10-09 22:39
PheraX schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:42:

Bigga gemaakt
48 uur koelkast
Uurtje uit de koelkast
Water en zout erbij
Mixen
Als je de biga eruit hebt gehaald (bij jou dus na 48 + 1 uur) dan in kleine stukjes in je deegmixer leggen. Dan langzaam tijdens het mixen steeds een gedeelte van het water erbij doen (dus niet alles in 1x of 1/3 van het water in het begin erbij en 2/3 tijdens het mixen). Zout pas erbij doen als al het water is opgenomen en het deeg zich al goed vormt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Terrie schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:22:
[...]

Ik ben toch rustig aan het kijken voor een spiraalkneder, maar wat zijn die machines nog duur en groot zeg. Tweedehands is er bijna niks van rond de 10L te koop. Mijn huidige deegmachine kan niet boven de 60-65% hydratatie en met de hand kneden vind ik gewoon echt te intensief en wordt nooit zo mooi. Iemand nog tips hiervoor?
Met de hand kneden is verre van intensief, en kan net zo mooi/ glad zijn als machinaal. Gewoon alle ingrediënten in een beslagkom doen (wanneer je verse gist gebruikt dit eerst oplossen in water), gebruik hierbij koud water. Vervolgens mix je alles in een aantal minuten tot één geheel, met je handen of een spatel. Dit laat je vervolgens een klein halfuurtjes afgedekt rusten, en vervolgens mix je het in een drietal minuten mooi egaal/ glad. Minimaal twee een paar uur bulkrijs op kamertemperatuur, paar keer fold en strech en je hebt perfect deeg. Fluitje van een cent ;).

Goede spiralmixer, zonder afneembare kom, zijn al te koop vanaf ~ 600 euro. Bijv. deze. Wil je een afneembare kom dan betaal je een paar honderd euro meer. Je kunt ook deze website in de gaten houden, momenteel helaas geen kleinere spiralmixers te koop. Direct vanuit Italië bestellen is ook een optie dan ben je ook rond de 600/ 700 euro kwijt.

Voor een hoge hydratatiedeeg > 70% werkt een spiralmixer met twee snelheden beter, je krijgt dan een betere glutennetenwerk c.q. krachtigere deeg. Helaas zijn deze spiralmixers een stuk duurder, je kunt dit ook simpel oplossen door het deeg langere te laten rijzen/ rijpen en meermaals strech en fold toe te passen. Imo zijn spiral mixers met meerdere snelheden overkill voor thuis gebruik.
Pagina: 1 ... 67 ... 115 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.