Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 09:21
Ethernety schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:38:
vroeg me af of er ander merk pellets zijn die goed branden en minder zwarte rook genereren?

Op google veel te vinden maar vaak zijn de pellets niet geschikt voor het bereiden van voedsel (zacht hout) of anders kom je altijd uit bij de Ooni pellets.
zelf gebruik ik de weber pellets. zijn ook hardhouten pellets, roken niet veel en geven weinig roet af.
en makkelijk te vinden in de winter bij de lokale BBQ boer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:04
MennoE schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:27:
Ik blijf toch wel worstelen met de temperatuur van het kraanwater. Ik hoor bijna nooit iemand over welke temperatuur het kraanwater is, terwijl ik meende te begrijpen dat dat wel heel relevant is. Ik had laatst die '60-regel' gebruikt. Temperatuur thuis was 24 graden, meel was 23 graden, dus water moest 13 graden zijn. Om dat te bereiken moest ik het kraanwater afkoelen met ijsklontjes. Vervolgens na het maken en kneden van het deeg was de temperatuur ervan ongeveer 24 graden. Leek mij de juiste temperatuur, maar het deeg rees langzamer dan het volgens de Pizzapp zou moeten. Moet het eenmaal gekneedde deeg dan warmer zijn? Controleren jullie de temperatuur van het deeg als je klaar bent met kneden? Overigens heb ik geen cold proof gedaan. Dat maakt natuurlijk wel uit, aangezien bij cold proof de temperatuur van het deeg sowieso weer omlaag gaat.
Deeg is ideaal rond de 28 graden na kneden kern temp

Deze gast geeft ook super goede tips maar je moet wel duits verstaan https://instagram.com/tei...e?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

[ Voor 6% gewijzigd door alki op 28-06-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbakker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:44
Thrace Grumble schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:34:
Ik heb het topic al doorzocht, maar helaas geen antwoord kunnen vinden: hebben jullie ervaring met het bestellen van kant en klare (diepvries) pizzabolllen? Ik kwam middels de zoekfunctie uit bij Hollands Kaashuis, maar die is helaas gestopt. Makro, Sligro en Hanos zijn helaas geen optie voor mij.
Ik moet 10+ pizza’s maken binnenkort, en zelf deeg daar voor maken vertrouw ik me toch nog niet helemaal mee.

Idem qua vraag overigens voor goede mozzarella. De bollen in water leveren me toch vaak nog te natte bodems op, ondanks het laten uitlekken in een vergiet (12u lang).
Ik haal ook dikwijls deegbollen bij de plaatselijke pizza tent, 2€ per stuk. En dan heb je toch meer zekerheid dat je deeg goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
binbakker schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:07:
[...]

Ik haal ook dikwijls deegbollen bij de plaatselijke pizza tent, 2€ per stuk. En dan heb je toch meer zekerheid dat je deeg goed is.
Dan moet je ook een goede pizza tent in de buurt hebben. Het meeste dat ik tegen kom in het wild is niet al te best.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 13:18
Voor 1,99 heb je bij AH kant en klaar pizzadeeg (https://www.ah.nl/producten/product/wi435163/ah-pizzadeeg) welke oprecht best goed is. Als we in een bui zijn van we moeten nu pizza, dan halen we deze meestal.

Alternatieven van andere supermarkten zijn echt minder goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
Michel schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:55:
Voor 1,99 heb je bij AH kant en klaar pizzadeeg (https://www.ah.nl/producten/product/wi435163/ah-pizzadeeg) welke oprecht best goed is. Als we in een bui zijn van we moeten nu pizza, dan halen we deze meestal.

Haha dat is vloeken in de kerk hier :D
Bodems zijn ok maar er zit totaal geen lucht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
alki schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:49:
[...]

Haha dat is vloeken in de kerk hier :D
Bodems zijn ok maar er zit totaal geen lucht in.
Haha sorry! :+ . Ik maak ook liever zelf, maar soms voor de snelle hap zijn ze best lekker. Maar inderdaad echt niet luchtig, totaal plat gewalst in de fabriek.

Ps, mocht iemand een fantastisch recept hebben wat je na het werk kunt maken en snel kunt nuttigen houd ik mij aanbevolen >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Michel op 28-06-2023 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
Michel schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:05:
[...]

Haha sorry! :+ . Ik maak ook liever zelf, maar soms voor de snelle hap zijn ze best lekker. Maar inderdaad echt niet luchtig, totaal plat gewalst in de fabriek.

Ps, mocht iemand een fantastisch recept hebben wat je na het werk kunt maken en snel kunt nuttigen houd ik mij aanbevolen >:)
Heb je de ooni pizza app? Daar kun je de rijstijd op 1u zetten. Staat er precies hoeveel gist erin moet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-09 12:26
Michel schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:05:
[...]

Ik heb een recept uit het boek Hete Kolen dat slechts 30 minuten nodig heeft om te rijzen:
435 gr bloem
180 ml water
60 ml witte wijn
14 g droge gist ( O-) )
1 eetlepel honing
2 theelepel zout
1 eetlepel olijfolie

Gisteren nog gebruikt en was erg lekker. Moet nog wel leren hoe je pizzaballen maakt en mooi rond maakt, want nu kneed ik het gewoon uit en het wordt meestal meer richting een rechthoek. Smaak was top, maar vorm en rand kunnen beter.

Ik heb nu van Stadler wat filmpjes gekeken hoe je dat deeg goed kan vormen en ga snel nog een keer oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:33
Bicky schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:52:
[...]

zelf gebruik ik de weber pellets. zijn ook hardhouten pellets, roken niet veel en geven weinig roet af.
en makkelijk te vinden in de winter bij de lokale BBQ boer
Thanks, ga de volgende keer de weber pellets proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel
DennisCle schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:48:
[...]

Ik heb een recept uit het boek Hete Kolen dat slechts 30 minuten nodig heeft om te rijzen:
435 gr bloem
180 ml water
60 ml witte wijn
14 g droge gist ( O-) )
1 eetlepel honing
2 theelepel zout
1 eetlepel olijfolie

Gisteren nog gebruikt en was erg lekker. Moet nog wel leren hoe je pizzaballen maakt en mooi rond maakt, want nu kneed ik het gewoon uit en het wordt meestal meer richting een rechthoek. Smaak was top, maar vorm en rand kunnen beter.

Ik heb nu van Stadler wat filmpjes gekeken hoe je dat deeg goed kan vormen en ga snel nog een keer oefenen.
Die witte wijn is nieuw voor me in pizzadeeg maar heb hem opgeslagen, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:38

Sabbi

je denkt aan mij.

Michel schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:55:

Ze hebben nu ook een kant-en-klaar deegbolletje, die is echt een hoop beter dan die rollen. Werd ook goed luchtig, ondanks (of misschien wel dankzij) dat ik hem al twee weken in de koelkast had liggen. Er zit echt enorm veel tomatensaus bij, kan ik wel drie pizzas me beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:35

Kraz

Saving the world

Ik heb het topic al doorzocht, maar helaas geen antwoord kunnen vinden: hebben jullie ervaring met het bestellen van kant en klare (diepvries) pizzabolllen? Ik kwam middels de zoekfunctie uit bij Hollands Kaashuis, maar die is helaas gestopt. Makro, Sligro en Hanos zijn helaas geen optie voor mij.
Ik moet 10+ pizza’s maken binnenkort, en zelf deeg daar voor maken vertrouw ik me toch nog niet helemaal mee.

Idem qua vraag overigens voor goede mozzarella. De bollen in water leveren me toch vaak nog te natte bodems op, ondanks het laten uitlekken in een vergiet (12u lang).
Wij pakken ze af en toe wel eens bij de Jumbo Foodmarket.
Maar die moet dan ook maar toevallig in de buurt zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
Ik heb nieuwe gist nodig en in plaats van de standaard supermarkt gist zakjes van 7 gram te halen zat ik te kijken naar deze: https://shop.italieplein.nl/product/gedroogde-gist-caputo/

Iemand hier ervaring mee? In de tekst staat bakkersgist maar kan omdat het gedroogde gist is lijkt me dat dit eerder onder de instant dry gist categorie valt toch? (Dat ik niet verkeerd kijk in de PizzApp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Michel dat is gewoon instant dry gist, heb deze ook, bevalt prima. In dit topic is de ervaring dat als het potje eenmaal open is het gist na verloop van tijd minder krachtig wordt. Misschien dat je dan met die 7gr zakjes beter af bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:21
(instant) droge gist bewaar je best ook in de koelkast in een afgesloten doos, eens je de verpakking hebt geopend. Zo is het veel langer houdbaar, zo een 6 weken volgens Bruggeman. Ik koop ook hun gist en die is zelfs na 12 weken in de koelkast nog krachtig genoeg...

[ Voor 13% gewijzigd door c-mattic op 28-06-2023 21:21 . Reden: link naar faq Bruggeman toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:53
Hoe kan je het beste op kamertemperatuur laten rijzen?

Ovenschaal met een vochtige theedoek eroverheen?
Ovenschaal in de oven? Maar niet aan?
Ovenschaal met plasticfolie?

Wat zijn de beste plekken en manieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
c-mattic schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:20:
(instant) droge gist bewaar je best ook in de koelkast in een afgesloten doos, eens je de verpakking hebt geopend. Zo is het veel langer houdbaar, zo een 6 weken volgens Bruggeman. Ik koop ook hun gist en die is zelfs na 12 weken in de koelkast nog krachtig genoeg...
goed om te weten! Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38

Oekol

waka waka hey hey

Heb het boek pizzabijbel gekocht. Dacht daar eens deze vrijdag de lange rijs recept proberen (normaal altijd die van @Boudewijn). Verbaas me over de vervijfvoudigdiging van de gist. Heel benieuwd wat dat gaat doen met de (gist?) smaak.

Uit het boek is het
  • 100% bloem 1000 gram
  • 53% koud water 530 gram
  • 2% zout 20 gram
  • 2% olie 20 gram
  • 0,5% gist 5 gram
To be continued! Begin volgende week weer pizza maken, krijgen bezoek. Benieuwd welk recept we uiteindelijk gaan aanhouden

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Oekol schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:14:
Heb het boek pizzabijbel gekocht. Dacht daar eens deze vrijdag de lange rijs recept proberen (normaal altijd die van @Boudewijn). Verbaas me over de vervijfvoudigdiging van de gist. Heel benieuwd wat dat gaat doen met de (gist?) smaak.

Uit het boek is het
  • 100% bloem 1000 gram
  • 2% zout 20 gram
  • 2% olie 20 gram
  • 0,5% gist 5 gram
To be continued! Begin volgende week weer pizza maken, krijgen bezoek. Benieuwd welk recept we uiteindelijk gaan aanhouden
In principe heb je bij langere (en dus koude) rijs minder gist nodig. Dus ben benieuwd.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16

ZieMaar!

Moderator General Chat

Uit het boek is het
  • 100% bloem 1000 gram
  • 2% zout 20 gram
  • 2% olie 20 gram
  • 0,5% gist 5 gram
Deze gebruik ik ook. Bevalt heel goed. Laatste keer zonder olie (vervangen door water) en iets meer zout gemaakt, dat was ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 10:50

Uit het boek is het
  • 100% bloem 1000 gram
  • 2% zout 20 gram
  • 2% olie 20 gram
  • 0,5% gist 5 gram
Van welke soort gist gaan ze uit in de pizza bijbel? Van verse gist heb je meer nodig dan droge gist namelijk (verhouding ongeveer 3:1, 3 gram verse gist is ongeveer 1 gram droge gist), dus misschien zit daar het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:27
Verbaas me over de vervijfvoudigdiging van de gist. Heel benieuwd wat dat gaat doen met de (gist?) smaak.
De reden waarom Simon 0,5 % hanteert heeft ermee te maken dat hij het deeg direct in de koelkast doet, wanneer de koelkast ingesteld staat op rond de 4 graden zal het deeg niet rijzen. Het rijzen gebeurt dus in de 4 uur voor het bakken, vandaar de hogere gistpercentage.

Qua smaak zal het relatief meevallen.

Imo kun je beter na het maken van het deeg, een bulkrijs hanteren van minimaal 2 - 4 uur alvorens de koude rijpingstijd in de koelkast. Dit zal de smaak en handelbaarheid van het deeg ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

FireSonus schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:30:
[...]

Van welke soort gist gaan ze uit in de pizza bijbel? Van verse gist heb je meer nodig dan droge gist namelijk (verhouding ongeveer 3:1, 3 gram verse gist is ongeveer 1 gram droge gist), dus misschien zit daar het verschil?
Ik zou het thuis moeten nakijken maar ik weet vrijwel zeker dat het instant gist is, dezelfde als dr oetker die ik ook gebruik met Boudewijn z'n heerlijke recept in ieder geval.
Freshouttheoven schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:36:
[...]

De reden waarom Simon 0,5 % hanteert heeft ermee te maken dat hij het deeg direct in de koelkast doet, wanneer de koelkast ingesteld staat op rond de 4 graden zal het deeg niet rijzen. Het rijzen gebeurt dus in de 4 uur voor het bakken, vandaar de hogere gistpercentage.

Qua smaak zal het relatief meevallen.

Imo kun je beter na het maken van het deeg, een bulkrijs hanteren van minimaal 2 - 4 uur alvorens de koude rijpingstijd in de koelkast. Dit zal de smaak en handelbaarheid van het deeg ten goede komen.
In het recept van Boudewijn gaat het ook direct de koelkast in. Is altijd prima handelbaar, wellicht stretcht het iets te snel terug en dat zou verbeter kunnen worden. Wellicht doet die 0,4% gist meer dit.

Ik weet het zeker vrijdagavond :) Wel leuk om mee te spelen met eerst een bulkrijs buiten de koelkast in de deegkrat, kijken wat voor verschil dat geeft.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Oekol schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:04:
[...]

In het recept van Boudewijn gaat het ook direct de koelkast in. Is altijd prima handelbaar, wellicht stretcht het iets te snel terug en dat zou verbeter kunnen worden. Wellicht doet die 0,4% gist meer dit.

Ik weet het zeker vrijdagavond :) Wel leuk om mee te spelen met eerst een bulkrijs buiten de koelkast in de deegkrat, kijken wat voor verschil dat geeft.
Dat het deeg snel krimpt heeft ermee te maken dat het onvoldoende is gerezen/ ontwikkeld, ervan uitgaande dat het deeg op kamertemperatuur was tijdens het stretchen. De 0,4% extra gist zal daar een (geringe) positieve invloed op hebben doordat het deeg, in die 4 uur tijd voor het bakken, sneller fermenteert vergeleken met 0,1%.

Wanneer je met een bloemsoort werkt met een hoge W-waarde is een lange (bulk)rijs op kamertemperatuur noodzakelijk om de volledige potentie te kunnen benutten c.q. om een goed ontwikkelde glutennetwerk te creëren. Doordat dit type bloem van zeer hoge kwaliteit is heeft het veel meer tijd nodig om goed te fermenteren.

Voor een optimale fermentatie dien je het deeg eigenlijk voor een minimale duur van 8 uur te laten rijzen op kamertemperatuur, je kunt ervoor kiezen om een bulkrijs te doen van 6 - 8 uur, stretch en fold toe te passen daarna de koelkast in en de volgende dag of de dag erop 4 uur voor het bakken deeg eruit halen en opbollen. Of je bolt het direct op na de bulkrijs van 6 - 8 uur en haalt het de volgende dag minimaal 3 uur van te voren eruit.

Naast dat het beter handelbaar en smaakvoller is, is het ook luchtiger en veel makkelijker verteerbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Freshouttheoven schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:43:
[...]

Dat het deeg snel krimpt heeft ermee te maken dat het onvoldoende is gerezen/ ontwikkeld, ervan uitgaande dat het deeg op kamertemperatuur was tijdens het stretchen. De 0,4% extra gist zal daar een (geringe) positieve invloed op hebben doordat het deeg, in die 4 uur tijd voor het bakken, sneller fermenteert vergeleken met 0,1%.

Wanneer je met een bloemsoort werkt met een hoge W-waarde is een lange (bulk)rijs op kamertemperatuur noodzakelijk om de volledige potentie te kunnen benutten c.q. om een goed ontwikkelde glutennetwerk te creëren. Doordat dit type bloem van zeer hoge kwaliteit is heeft het veel meer tijd nodig om goed te fermenteren.

Voor een optimale fermentatie dien je het deeg eigenlijk voor een minimale duur van 8 uur te laten rijzen op kamertemperatuur, je kunt ervoor kiezen om een bulkrijs te doen van 6 - 8 uur, stretch en fold toe te passen daarna de koelkast in en de volgende dag of de dag erop 4 uur voor het bakken deeg eruit halen en opbollen. Of je bolt het direct op na de bulkrijs van 6 - 8 uur en haalt het de volgende dag minimaal 3 uur van te voren eruit.

Naast dat het beter handelbaar en smaakvoller is, is het ook luchtiger en veel makkelijker verteerbaar.
Interessant! De bloem is 300 qua W-waarde. We gaan het vanavond portioneren en opbollen om daarna weer nog een nacht in de koelkast. Morgen aantal uur voor het bakken gaat het uit de koelkast. Zijn pas na 17'en thuis dus dat wordt helaas niet al te ver van te voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Zie nu in 't boek dat ze eigenlijk willen dat je 't direct al verdeelt in aparte bollen. Heb 't eerst in bulk laten rijzen, nu 7 bollen van gemaakt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RSRg04BpPf8g8knTCcaqGlsFOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbcEWPYvSHOgayQfISpE2Ghx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Oekol wel goed opgebold? Ziet er niet naar uit namelijk, zeker die rechtsachter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

CyBeRSPiN schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:30:
@Oekol wel goed opgebold? Ziet er niet naar uit namelijk, zeker die rechtsachter niet.
Geen idee, ik weeg de stukjes en mijn vriendin bolt in de tussentijd op. Mij lukt 't helemaal niet, bij haar redelijk. Vind 't opbollen moeilijk, daar zou ik wel eens een cursus in willen volgen. Het gaat elke keer zoals nu en de pizza's smaken er absoluut niet minder om elke keer tot nu toe maar dat opbollen....

Die rechts achter kan trouwens weke en donor bol zijn met allemaal kleine stukjes om zo op 220 gram uit te komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Oekol op 29-06-2023 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 20:53
Opbollen is echt niet zo moeilijk, je moet wel leren met deeg om te gaan, maar dat komt wel als je gewoon begint. Als je in Amsterdam woont kan ik langskomen, anders via een videootje of FaceTime. Ik ben niet perse een pizzaguru, maar deeg an sich heb ik m.i. redelijk in de vingers. Lijkt me echt zonde om daar een cursus aan te besteden. Je kunt ook gewoon heul veul YouTube kijken. Het komt neer op: bovenkant deeg op spanning brengen door het naar onderen te vouwen. Aan de onderkant mag geen naad zitten. De bol moet rond zijn, als je je vinger erin drukt mag het terugspringen, maar een klein overblijvend deukje is prima
Oekol schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:33:
[...]

Geen idee, ik weeg de stukjes en mijn vriendin bolt in de tussentijd op. Mij lukt 't helemaal niet, bij haar redelijk. Vind 't opbollen moeilijk, daar zou ik wel eens een cursus in willen volgen. Het gaat elke keer zoals nu en de pizza's smaken er absoluut niet minder om elke keer tot nu toe maar dat opbollen....

Die rechts achter kan trouwens weke en donor bol zijn met allemaal kleine stukjes om zo op 220 gram uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 20:53
Ik vries een pak Bruggeman in, in een bakje. Het gist blijft los, dus je kunt gewoon eruit scheppen wat je nodig hebt. Nu een jaar in de vriezer. Ik merk geen verschil in kracht.
c-mattic schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:20:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Kanseleur schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:05:
Opbollen is echt niet zo moeilijk, je moet wel leren met deeg om te gaan, maar dat komt wel als je gewoon begint. Als je in Amsterdam woont kan ik langskomen, anders via een videootje of FaceTime. Ik ben niet perse een pizzaguru, maar deeg an sich heb ik m.i. redelijk in de vingers. Lijkt me echt zonde om daar een cursus aan te besteden. Je kunt ook gewoon heul veul YouTube kijken. Het komt neer op: bovenkant deeg op spanning brengen door het naar onderen te vouwen. Aan de onderkant mag geen naad zitten. De bol moet rond zijn, als je je vinger erin drukt mag het terugspringen, maar een klein overblijvend deukje is prima
[...]
Dat waardeer ik! Ik kijk inderdaad veel filmpjes en moet gewoon ook zelf eens wat proberen te opbollen. Aangezien we dinsdag weer gaan eten gaan we zondag wederom deeg maken. Dit keer een bulkrijs tot en met dinsdag ochtend, dan portioneren, opbollen (dit keer zelf nog eens proberen) en dan 4 uur (wellicht langer) van te voren uit de koelkast en nog op kamertemp laten rijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 13:39
@Oekol Het lijkt alsof de hydratatie vrij laag is en er nog niet genoeg gluten zijn ontwikkeld, waardoor het buitenste laagje van de bol 'breekt'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPvdB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 09:46
Oekol schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:48:
[...]

Dat waardeer ik! Ik kijk inderdaad veel filmpjes en moet gewoon ook zelf eens wat proberen te opbollen. Aangezien we dinsdag weer gaan eten gaan we zondag wederom deeg maken. Dit keer een bulkrijs tot en met dinsdag ochtend, dan portioneren, opbollen (dit keer zelf nog eens proberen) en dan 4 uur (wellicht langer) van te voren uit de koelkast en nog op kamertemp laten rijzen.
Ik vond zelf deze manier het makkelijkst te leren van een filmpje, vanaf 3:50: YouTube: Pizza maken Masterclass Deel 1

Tegenwoordig gebruik ik ook de manier van Vito, die gaat wel wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

echthard schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:53:
@Oekol Het lijkt alsof de hydratatie vrij laag is en er nog niet genoeg gluten zijn ontwikkeld, waardoor het buitenste laagje van de bol 'breekt'.
54% hydratatie is het. Ik vond ook sommige stukken er droger uit zien dan normaal. Dit is de eerste keer dat ik het recept van de pizzabijbel gebruik. Het is nog even wennen. Het boek gaf aan 8 minuten kneden uit m'n hoofd. Normaal kneed ik wel wat langer. Maar het is even gewoon vooral uitproberen. Vanavond mag het mis gaan. Wil dat als ik iets nieuws maak dat het wel aankomende dinsdag goed is
JPvdB schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:57:
[...]

Ik vond zelf deze manier het makkelijkst te leren van een filmpje, vanaf 3:50: YouTube: Pizza maken Masterclass Deel 1

Tegenwoordig gebruik ik ook de manier van Vito, die gaat wel wat sneller.
Heerlijk filmpje! Ga ik zondag proberen thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• echthard
JPvdB schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:57:
[...]

Dat ziet er echt heel slecht uit, eerlijk gezegd :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

echthard schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:46:
[...]

Dat ziet er echt heel slecht uit, eerlijk gezegd :S
Het ziet er in ieder geval heel anders uit dan andere filmpjes.
Grappige is dat de mannen van italieplein op dezelfde manier opbollen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• echthard
Oekol schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Het ziet er in ieder geval heel anders uit dan andere filmpjes.
Grappige is dat de mannen van italieplein op dezelfde manier opbollen.

[YouTube: Napolitaans pizzadeeg - het opbollen van jouw deeg]
Nee, dat is een totaal andere manier en die is wel goed. Hier heb je nog een aantal goede manieren:

En dit is de makkelijkste en raad ik aan om mee te beginnen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
echthard schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:56:
[...]

Nee, dat is een totaal andere manier en die is wel goed. Hier heb je nog een aantal goede manieren:

[YouTube: How to Make PIZZA DOUGH BALLS like a World Best Pizza Chef]

En dit is de makkelijkste en raad ik aan om mee te beginnen:

[YouTube: How to Make Perfect Pizza Dough - For the House⎮NEW 2021]
Kanttekening hierbij is dat Johnny een hogere hydratatie en bulkrijs van 2 uur hanteert, terwijl Vito ook gebruik maakt van een hogere hydratatie in combinatie met een Poolish en half uurtje rusttijd. Beide methodes maken het strak opbollen een stuk makkelijker ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Freshouttheoven schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:40:
[...]

Kanttekening hierbij is dat Johnny een hogere hydratatie en bulkrijs van 2 uur hanteert, terwijl Vito ook gebruik maakt van een hogere hydratatie in combinatie met een Poolish en half uurtje rusttijd. Beide methodes maken het strak opbollen een stuk makkelijker ;).
Ik wilde na het kijken ook zeggen dat het deeg daar zo erg plakt en hoge hydratatie lijkt dat het best simpel lijkt inderdaad. Wel super filmpjes, daar kan ik wel wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Oekol schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:51:
[...]

Ik wilde na het kijken ook zeggen dat het deeg daar zo erg plakt en hoge hydratatie lijkt dat het best simpel lijkt inderdaad. Wel super filmpjes, daar kan ik wel wat mee.
Probeer de volgende keer een hydratatie van 60%, gaat goed samen met de Le 5 Stagioni bloem die je in huis hebt zonder dat het te plakkerig wordt. Levert ook een beter balans op qua crunchy en chewiness.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:54

Kijk eens bij van Lemmen. Die hebben pizzabollen en droge Mozarella

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• echthard
Een direct deegje geprobeerd en na een nachtje in de koelkast is dat erg luchtig geworden. Super zacht, maar toch bleef het in vorm. Na het uit het bakje laten glijden bleef het toch een hoog kussentje. Zo heb ik het deeg nog niet meegemaakt. Eenmaal in de oven ging de rand wel erg veel omhoog, maar dat is dus allemaal lucht.

Qua smaak merk ik niet veel verschil met een biga of poolish.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhEYRlrJOUXG7Rx6sJ3bZPZrZl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOTeLOleBNRtaMUNwLozjAqL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aAtegXj1KO4wPZ2TgZqUKsr75w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBOo9TscYPeMbcQRF7aHqFuw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbNegh1TbM-2jrJJhL4j4BOg_uE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9HFxiYQk5aUMQt43rAcFqiR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 08:03
Ziet er wel erg smaakvol uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• echthard
Mijn vriendin vindt dat het lekkerste deel, haha. Maar het is inderdaad erg lekker, buitenkant is knapperig en binnenin is het zacht, chewy, luchtig en zo'n spinnenweb structuur.

We gebruiken zo'n pizzasnijder van Boska, maar dan duwt ie het wel plat en kun je geen mooie foto's maken. Zal een keer zo'n schaar kopen om alleen te gebruiken voor voedsel. Maar ja, wel lage prio natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-08 19:41
echthard schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:35:
[...]

We gebruiken zo'n pizzasnijder van Boska, maar dan duwt ie het wel plat en kun je geen mooie foto's maken. Zal een keer zo'n schaar kopen om alleen te gebruiken voor voedsel. Maar ja, wel lage prio natuurlijk.
Als je de korst mooi wilt houden voor de presentatie of een foto, gebruik dan een broodmes en laat dat mes z’n werk doen (dus wel snijden, niet te veel duwen),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
  • Laatst online: 21:33
Afgelopen weken tweemaal pizza gebakken. De eerste keer een meer Romeins recept dat ik op 350 graden bakte. Dat leverde vrij stevige pizza's op die krokant waren, maar een beetje te. Daarna meer Napolitaans op 450 graden. die bakten super snel en gaven een heerlijke luchtige korst. Het nadeel alleen Napolitaans vind ik dat de tomatensaus met toppings vrij vloeibaar wordt. Ik vind het lekker als dat wat droger is. Ook brandde de pizza sneller aan door de hogere temperatuur. Nu vraag ik mij af of er een recept is dat ergens in het midden zit. Wel een lekker opgeblazen luchtige korst, maar ook een wat hardere bodem met drogere toppings. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@MennoE is dat niet een kwestie van goede toppings gebruiken? Dus heel weinig saus en ingrediënten die geen/weinig vocht afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
CyBeRSPiN schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:34:
@MennoE is dat niet een kwestie van goede toppings gebruiken? Dus heel weinig saus en ingrediënten die geen/weinig vocht afgeven.
Is dat het? Op zich gebruik ik al relatief weinig tomatensaus. Qua toppings alleen buffelmozzarella en champignons. Die champignons vind ik trouwens ook niet zo lekker als ze zo kort in de oven zijn geweest.

Is het een idee om een Napolitaans recept op 350 graden te bakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Champignons zitten echt veel vocht in, die zou ik inderdaad voor iets anders wisselen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• echthard
Champignons (en ook uien) bak ik even voor in de koekenpan.

Is buffelmozzarella niet beter om het achteraf erop te doen? Anders kun je beter fior di latte gebruiken imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
MennoE schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:41:
[...]

Is dat het? Op zich gebruik ik al relatief weinig tomatensaus. Qua toppings alleen buffelmozzarella en champignons. Die champignons vind ik trouwens ook niet zo lekker als ze zo kort in de oven zijn geweest.

Is het een idee om een Napolitaans recept op 350 graden te bakken?
Je kunt meerdere dingen proberen;

- Champignons van te voren in een pan bakken en nadat je de pizza uit de oven haalt ermee beleggen.

- Buffelmozzarella vervangen door kwalitatief goede Goudse jonge of jong belegen kaas, eventueel gecombineerd/ gemixt met Parmagiano Reggiano (wanneer je het mixt blijft de geraspte kaas minder plakken)

- Temperatuur inderdaad verlagen met een iets verhoogde vochtpercentage van ~ 60%

- De bodem ~ 2 minuten voorbakken met alleen tomatensaus bij een temperatuur van ~ 300 graden en in 2 a 3 minuten afbakken. Hierdoor zal er meer vocht uit de tomatensaus verdampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 08:03
In mozzarella bollen zitten ook veel vocht. Laat je die goed uitlekken?

Vocht was bij mij ook een probleem. Ik ben over gegaan op gevriesdroogde mozzarella, al is het bedrijf Hollandskaashuis er mee gestopt waar ik het altijd bestelde. Na het snijden van de paprika kneus ik deze een paar keer in keukenpapier. Champignons nooit bij stil gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:23

headout

Oi oi!

Buffelmozzarella bevat daarnaast ook meer vocht dan 'gewone' mozzarella.
Als je toch graag buffelmozzarella gebruikt: halverwege de baktijd toevoegen of de gewone variant gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:49
Zonde om een goede buffel mozzarella mee te laten smelten op je pizza. Ik zou die altijd achteraf op de warme pizza doen vanwege de textuur en smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Freshouttheoven schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:00:
[...]

Probeer de volgende keer een hydratatie van 60%, gaat goed samen met de Le 5 Stagioni bloem die je in huis hebt zonder dat het te plakkerig wordt. Levert ook een beter balans op qua crunchy en chewiness.
Ik wil voor dinsdag een soort van mix doen van recept van Boudewijn wat tot nu toe altijd goed is gegaan en afgelopen vrijdag wat niet echt een succes was. De eters vonden het lekker en ik vond het echt zwaar tegenvallen.

Alleen wil ik dan op jouw advies de 55,5% ophogen naar 60%.
Verder wil ik het zout en olie verlagen naar 2%.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8NokhQW.png

Ik ga 600 gram bloem nodig hebben, dan heb ik 4 pizzas. Maar blijkbaar niet :*) . Als ik het door die calculator gooi (geen idee wat dough residue compensation moet zijn) kom ik uit op het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hXep4T7.png

Doe ik gekke dingen of klopt dit wel zo'n beetje? Al zie ik nu wel dat ik 260 gram per bol heb, als ik verdeel tot nu toe heb ik altijd rond de 230 gram.

Dan moet het dit zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/37JWQkY.png

Hmmmm volgens mij deed ik gewoon nogal dom...

600 gram bloem
600 gram x 60% - 360 gram water
600 gram x 2% = 12 gram olie en zout
600 gram x 0,1% = 0,6 gram gist

[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 02-07-2023 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Oekol schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:06:
[...]

Ik wil voor dinsdag een soort van mix doen van recept van Boudewijn wat tot nu toe altijd goed is gegaan en afgelopen vrijdag wat niet echt een succes was. De eters vonden het lekker en ik vond het echt zwaar tegenvallen.

Alleen wil ik dan op jouw advies de 55,5% ophogen naar 60%.
Verder wil ik het zout en olie verlagen naar 2%.

[Afbeelding]

Ik ga 600 gram bloem nodig hebben, dan heb ik 4 pizzas. Maar blijkbaar niet :*) . Als ik het door die calculator gooi (geen idee wat dough residue compensation moet zijn) kom ik uit op het volgende:

[Afbeelding]

Doe ik gekke dingen of klopt dit wel zo'n beetje? Al zie ik nu wel dat ik 260 gram per bol heb, als ik verdeel tot nu toe heb ik altijd rond de 230 gram.

Dan moet het dit zijn:

[Afbeelding]

Hmmmm volgens mij deed ik gewoon nogal dom...

600 gram bloem
600 gram x 60% - 360 gram water
600 gram x 2% = 12 gram olie en zout
600 gram x 0,1% = 0,6 gram gist
Hahaha, je deed moeilijker dan het is :p.

600 gram bloem en 60% hydratatie kom je uit op 240 gram per bol. Goed dat je zoutpercentage hebt verlaagt, 2% is meer dan voldoende om een mooie glutennetwerk te creëren. Als je op hoge temperatuur bakt (bijv. Ooni) dan kun je de olie ook achterwegen laten. Ben benieuwd of dit beter gaat bevallen.

Vergeet de bulkrijs niet ;). Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Freshouttheoven schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:00:
[...]

Hahaha, je deed moeilijker dan het is :p.

600 gram bloem en 60% hydratatie kom je uit op 240 gram per bol. Goed dat je zoutpercentage hebt verlaagt, 2% is meer dan voldoende om een mooie glutennetwerk te creëren. Als je op hoge temperatuur bakt (bijv. Ooni) dan kun je de olie ook achterwegen laten. Ben benieuwd of dit beter gaat bevallen.

Vergeet de bulkrijs niet ;). Succes!
Haha ja in de tabel bij Boudewijn stond of kilo water of kilo bloem voor 12 en 7 pizza's. Daar raakte ik de draad ff kwijt in de zin van wat moet ik pakken als basis. De bulkrijs staat nu in de koelkast, tot dinsdag ochtend. Dan in vier stukken en opbollen. Twee uur van te voren uit de koelkast. Ik bak op een roccbox, dus volgende keer zonder olie dan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Poging 78:

Bovenste even afgestreept hoe de verhouding werd. Beneden opgebold. Hoe zit dit er nu uit?

Bovenste twee heb ik de hoeken naar elkaar toegevouwen en dan de bol dichtgemaakt aan onderkant. Onderste twee heb ik met m'n linker vingers steeds naar binnen gerold en uiteindelijk onderkant dicht. Hopen dat dit wat is.

Je ziet bij de bol links onder dat de bulkrijs daar 'marks' had. Dit bleef er een beetje in. Wilde niet dat het ging scheuren dus op gegeven moment gestopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIrefqchhwUUGIWFIdU9BGItFaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Swdiz812mkFbLeXXkIEgCRnI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYnwwF5qHDyEJoz2xpS-kdP_5iQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRKIlPdsLUYmE8XrEdRpjMIX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 04-07-2023 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:09
Oekol schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:09:
Poging 78:

Bovenste even afgestreept hoe de verhouding werd. Beneden opgebold. Hoe zit dit er nu uit?

Bovenste twee heb ik de hoeken naar elkaar toegevouwen en dan de bol dichtgemaakt aan onderkant. Onderste twee heb ik met m'n linker vingers steeds naar binnen gerold en uiteindelijk onderkant dicht. Hopen dat dit wat is.

Je ziet bij de bol links onder dat de bulkrijs daar 'marks' had. Dit bleef er een beetje in. Wilde niet dat het ging scheuren dus op gegeven moment gestopt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je bulkrijs lijkt de bol deels uit te drogen, dek deze goed af met een douchemuts, een vochtige vaatdoek en/of smeer deze op het laatst in met olijfolie.

De individuele bolletjes kunnen nog iets strakker opgebold maar zijn wel al een stuk beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Destralak op 04-07-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Destralak schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:53:
[...]

Je bulkrijs lijkt de bol deels uit te drogen, dek deze goed af met een douchemuts, een vochtige vaatdoek en/of smeer deze op het laatst in met olijfolie.

De individuele bolletjes kunnen nog iets strakker opgebold maar zijn wel al een stuk beter.
Hmm ja dat idee heb ik ook. Heb een deegkrat. Kan 't zijn dat die niet goed genoeg dicht gaat? Of moet je er dan alsnog een theedoek overheen doen met een deegkrat? Dan is 't totaal mijn amateurisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Oekol schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:58:
[...]

Hmm ja dat idee heb ik ook. Heb een deegkrat. Kan 't zijn dat die niet goed genoeg dicht gaat? Of moet je er dan alsnog een theedoek overheen doen met een deegkrat? Dan is 't totaal mijn amateurisme
Jouw krat sluit niet goed af of je hebt de deksel er niet goed opgedaan aangezien de bovenkant een beetje uitgedroogd is. De volgende keer kun je beter een bulkrijs in een pan doen, deksel erop en eventuele luchtgaatje dichtplakken. Een beslagkom die je afdekt met een deksel of vershoudfolie is ook een optie.

Wat verder opvalt is dat het deeg weinig gerezen is, dit betekent goed en slecht nieuws. De temperatuur van jullie koelkast staat goed, slechte nieuws is dat je je niet hebt gehouden aan de 4 - 6 uur bulkrijs alvorens het in de koelkast te laten rijpen. Hierdoor zou ik de deegkrat minimaal 4 uur van te voren eruit halen, leg er een paar borden op zodat de deksel beter sealt.

De bollen zien er aardig uit, al vermoed ik dat je het deeg niet hebt laten ontspannen/ uurtje voor het opbollen eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Freshouttheoven schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Jouw krat sluit niet goed af of je hebt de deksel er niet goed opgedaan aangezien de bovenkant een beetje uitgedroogd is. De volgende keer kun je beter een bulkrijs in een pan doen, deksel erop en eventuele luchtgaatje dichtplakken. Een beslagkom die je afdekt met een deksel of vershoudfolie is ook een optie.

Wat verder opvalt is dat het deeg weinig gerezen is, dit betekent goed en slecht nieuws. De temperatuur van jullie koelkast staat goed, slechte nieuws is dat je je niet hebt gehouden aan de 4 - 6 uur bulkrijs alvorens het in de koelkast te laten rijpen. Hierdoor zou ik de deegkrat minimaal 4 uur van te voren eruit halen, leg er een paar borden op zodat de deksel beter sealt.
Hmm italieplein gemaild over dat t krat niet goed sluit. Voor nu even er uit gehaald en vershoudfolie + deksel er overheen.

Die bulkrijs heb ik niet begrepen, sh*t.
Volg altijd gewoon die site van boudewijn, dacht dat die 24 tot 48 uur bulkrijs in de koelkast was. Daarna 8 tot 24 uur van te voren portioneren en opbollen. Afijn, we zullen het 4 uur van te voren op kamertemperatuur laten komen. Ben toch thuis.

Volgende keer dus bulkrijs buiten de koelkast begrijp ik. Is bulkrijs altijd buiten de koelkast? :F
De bollen zien er aardig uit, al vermoed ik dat je het deeg niet hebt laten ontspannen/ uurtje voor het opbollen eruit halen.
Ook dit nog nooit gedaan zelfs. Altijd er uit halen opbollen en weer terug. Max 5 minuten uit koeling. Vanmorgen voor het sporten had ik het prima een uur buiten de koeling kunnen hebben alvorens het opbollen.

[ Voor 15% gewijzigd door Oekol op 04-07-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Oekol schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:00:
[...]

Hmm italieplein gemaild over dat t krat niet goed sluit. Voor nu even er uit gehaald en vershoudfolie + deksel er overheen.

Die bulkrijs heb ik niet begrepen, sh*t.
Volg altijd gewoon die site van boudewijn, dacht dat die 24 tot 48 uur bulkrijs in de koelkast was. Daarna 8 tot 24 uur van te voren portioneren en opbollen. Afijn, we zullen het 4 uur van te voren op kamertemperatuur laten komen. Ben toch thuis.

Volgende keer dus bulkrijs buiten de koelkast begrijp ik. Is bulkrijs altijd buiten de koelkast? :F
Bulkrijs is altijd buiten de koelkast, in de koelkast hoort deeg niet/ nauwelijks te rijzen aangezien gist ~ 4 graden niet meer actief is. Sterke bloem met een hoge W-waarde dient minimaal in totaal 8 uur te rijzen/ ontwikkelen om een goed glutennetwerk te creëren, doordat deeg in de koelkast dus niet rijst dient dit op kamertemperatuur te gebeuren.

Ik zou het zodra je dit leest er direct uithalen, aangezien het deeg niet/ nauwelijks heeft gerezen/ zich heeft ontwikkelt.

Als het goed is heb ik deze werkwijze in een eerdere reply uitgelegd :P
Ook dit nog nooit gedaan zelfs. Altijd er uit halen opbollen en weer terug. Max 5 minuten uit koeling. Vanmorgen voor het sporten had ik het prima een uur buiten de koeling kunnen hebben alvorens het opbollen.
Er zit veel spanning op koud deeg, door het te laten ontspannen kun je makkelijker/ strakker opbollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 16:55
Oekol schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:00:
[...]

Ik heb dat ook met mijn krat. Voor de zekerheid leg ik er altijd wat pakken drinken op als ik het in de koelkast doe. Die kratten worden normaliter denk ik ook gestapeld en rust er dus altijd iets (zwaars) op het deksel, zodat het echt goed sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Freshouttheoven schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:27:
[...]

Bulkrijs is altijd buiten de koelkast, in de koelkast hoort deeg niet/ nauwelijks te rijzen aangezien gist ~ 4 graden niet meer actief is. Sterke bloem met een hoge W-waarde dient minimaal in totaal 8 uur te rijzen/ ontwikkelen om een goed glutennetwerk te creëren, doordat deeg in de koelkast dus niet rijst dient dit op kamertemperatuur te gebeuren.

Ik zou het zodra je dit leest er direct uithalen, aangezien het deeg niet/ nauwelijks heeft gerezen/ zich heeft ontwikkelt.

Als het goed is heb ik deze werkwijze in een eerdere reply uitgelegd :P

[...]

Er zit veel spanning op koud deeg, door het te laten ontspannen kun je makkelijker/ strakker opbollen.
Oh man. Ooit wordt het beter met mijn pizza's 7(8)7

We gaan ongeveer 18u30 eten. Had bedacht het er zo uit te doen inderdaad. Haal het er nu wel voor de zekerheid uit.

Dit ontspannen is altijd rond een uur? Dan ga ik dat vanaf nu ook aanhouden. Het wordt nog wel eens wat. Thanks voor je hulp!
Reverb_ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:37:
[...]

Ik heb dat ook met mijn krat. Voor de zekerheid leg ik er altijd wat pakken drinken op als ik het in de koelkast doe. Die kratten worden normaliter denk ik ook gestapeld en rust er dus altijd iets (zwaars) op het deksel, zodat het echt goed sluit.
Hmm helder. Bij ons in de koelkast past dat niet, krat past er net mooi tussen. Of ik moet ergens nog lood hebben liggen of zo. Bedenk wel wat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Oekol schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:15:
[...]

Oh man. Ooit wordt het beter met mijn pizza's 7(8)7
Rond die tijd zien we de uitnodiging graag tegemoet ;)
We gaan ongeveer 18u30 eten. Had bedacht het er zo uit te doen inderdaad. Haal het er nu wel voor de zekerheid uit.

Dit ontspannen is altijd rond een uur? Dan ga ik dat vanaf nu ook aanhouden. Het wordt nog wel eens wat. Thanks voor je hulp!
Graag gedaan!

Hoe lang het duurt is afhankelijk van hoeveelheid deeg en kamertemperatuur, wanneer je beperkte ruimte hebt zou ik het als volgt aanpakken;

- Deeg maken met 0,1% gist (in de winter 0,2%)
- ~ 8 uur laten rijzen op kamertemperatuur
- Strech en fold toepassen (deeg paar keer opvouwen waarbij de lucht er deels weer uit gaat)
- Mooie bol maken en in de koelkast rijpen tot de volgende dag of dag erop
- Uit de koelkast, 1 a 2 uur laten ontspannen, opbollen en ~ 3 tot 4 uur (afhankelijk van de temperatuur) laten rijzen

Hiermee heb je gegarandeerd een veel beter deeg dan het recept/ werkwijze van Boudewijn en Simon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 14:24
Reverb_ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:37:
[...]

De kratten sluiten inderdaad niet helemaal af.
Ik doe de mijne ook in de vaatwasser en het deksel is dan soms zo krom als een hoepel.

Ik leg er zelf een gietijzeren pan op om hem goed te laten sluiten en in de koelkast leg ik er een paar flessen wijn op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
MarkieNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:16:
[...]

De kratten sluiten inderdaad niet helemaal af.
Ik doe de mijne ook in de vaatwasser en het deksel is dan soms zo krom als een hoepel.

Ik leg er zelf een gietijzeren pan op om hem goed te laten sluiten en in de koelkast leg ik er een paar flessen wijn op.
Ik heb twee kratten van Italiëplein en die sluiten perfect af. Ook zonder dat ik er nog een gewicht op leg. Ik was ze altijd met de hand af en laat ze niet in de zon liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

MennoE schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:19:
[...]

Ik heb twee kratten van Italiëplein en die sluiten perfect af. Ook zonder dat ik er nog een gewicht op leg. Ik was ze altijd met de hand af en laat ze niet in de zon liggen.
Dan zal ik wel een verkeerde batch hebben. Zonde, aangezien er geen gewicht op kan. Zal m'n zus eens vragen of ze wat lood heeft. Die is nogal van t knutselen en maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:23

Japie.G

Colour Classic

hier ook van italieplein, moet er wel wat gewicht op leggen. met name na een vaatwasser rondje. trekt met wat gewicht altijd weer recht.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 08:50

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
echthard schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:58:
Een direct deegje geprobeerd en na een nachtje in de koelkast is dat erg luchtig geworden. Super zacht, maar toch bleef het in vorm. Na het uit het bakje laten glijden bleef het toch een hoog kussentje. Zo heb ik het deeg nog niet meegemaakt. Eenmaal in de oven ging de rand wel erg veel omhoog, maar dat is dus allemaal lucht.

Qua smaak merk ik niet veel verschil met een biga of poolish.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit ziet er juist mooi uit! Welk recept/hydratatie heb je gebruikt?

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Laatst online: 23:42
Sinds een aantal weken heb ik een Ooni Karu 12. Leuk ding en pizza’s maken gaat goed.

Wat me alleen opvalt is dat de pijp veel roet bevat, ook van die losse “vlokken” die nog wel eens los willen schieten en dan overal en nergens terechtkomen (incl kleding van gasten als je pech hebt). Ik vraag me af of dit normaal is en/of ik iets verkeerd doe? Volgens mij valt er weinig verkeerd te doen.

Ik gebruik momentee origineel Ooni hout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUUoaOHRORdrI2EjN44q22XA-08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vC17Be5ihzthztTGODROmT8e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
Afgelopen vrijdag weer pizza gebakken. Was m'n beste tot nu toe! Dit mede vanwege jullie tips, zoals het eerst toepassen van een lange bulkrijs, het gebruiken van een houten pizzaschieter en het gebruiken van koemozzarella in plaats van buffel. Toch heb ik nog steeds wel wat zaken waar ik tegenaan loop:
  • Hoeveel gram is bij jullie een deegbol die in een Ooni Koda 12 past? Ik gebruik 200 gram, maar heb het idee dat ik met bijvoorbeeld 220 gram wat meer deeg overhoudt voor de korst, die bij mij soms wat smal is.
  • Hoe ver moet pizzadeeg gerezen zijn? Ik had eerst 8 uur op kamertemperatuur een bulkrijs gedaan. Daarna in de koelkast voor 28 uur. Vervolgens vijf uur voor het bakken uit de koelkast gehaald en opgebold. Daarbij kon je zien dat alle lucht van het rijzen er weer werd uitgeperst, want het deeg was weer vrij geslonken. Na vijf uur was het deeg echter nog vrij koel en nog niet genoeg gerezen. Ik heb de bak toen maar op een warme plek gezet waar het deeg in 25 minuten alsnog sterk rees.
  • En in hoeverre houden die rekenmachines voor gist e.d. van Pizzapp en Ooni rekening met dat wanneer je deeg uit de koelkast houdt voordat je gaat bakken, het nog een aantal uur nodig heeft voordat het op kamertemperatuur komt? Moet je die uren er zelf nog bij optellen als je bijvoorbeeld 8 uur gisting op kamertemperatuur doet en 30 uur koelkast?
  • Is dat opbollen nou echt zinvol? Ik voel de spanning wel echt op het deeg na het opbollen. Maar als het deeg eenmaal klaar is de pizzaoven in te gaan, dan voelt het vrij slap/uitgezakt. En slagen jullie erin om het deeg ongeschonden te pakken? Ik merk dat de bol toch snel vervormt als ik hem pak. Op zich geen groot probleem, want ik krijg het daarna meestal wel gewoon weer rond bij het vormen van de bodem.
  • Mijn eerste twee pizza's waren heel lekker. Daarna werden ze minder. Volgens mij was de pizzasteen teveel afgekoeld door de vorige pizza's. Neemt een pizza nou zoveel warmte van de pizzasteen op dat de steen echt weer vijf minuten of zo op temperatuur moet komen? Of moet ik de oven gewoon langer voorverwarmen? Nu heb ik hem ongeveer 20 minuten voorverwarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@MennoE
- 250 gram lukt nog goed in de Koda 12
- ik doe zelf wel meteen in de koeling na het kneden en dan 4-5u van tevoren er uit. Hangt ook van de omgevingstemperatuur af wat goed werkt
- die rekenmachines zullen denk ik wel rekening houden met de opwarmtijd
- ja opbollen is zinvol, en je moet de bol niet met je hand pakken maar met een spatel / deegkrabber
- ja, de bodem neemt warmte op van de steen, gebruik een laserthermometer om te meten of de steen weer voldoende heet is voor de volgende, maar 5 minuten (op maximale stand) zou wel voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alki
Vandaag de vuurdoop 12 pizzas maken voor een familie feest :D
24u rijstijd buiten de koeling, bollen zien er al goed uit

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tikje
alki schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:47:
Vandaag de vuurdoop 12 pizzas maken voor een familie feest :D
24u rijstijd buiten de koeling, bollen zien er al goed uit
Pics or … there are no bollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
Opletten dat je steen goed heeft blijft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
Terrie schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:57:
[...]

Dit ziet er juist mooi uit! Welk recept/hydratatie heb je gebruikt?
Gewoon de pizza app gebruikt. Ik probeer nog verschillende dingen uit, maar gebruik meestal wel > 70% hydratatie.

Direct deegje is wel makkelijk met plannen. Deegje maken, 2 uur laten rusten, dan nachtje in de koeling, dan uit de koeling en paar uurtjes laten rijzen, dan opbollen en in losse bakjes. 2 bakjes laat ik nog 4 of 5 uur rijzen en 2 bakjes doe ik in de koeling voor de volgende dag (altijd meerdere dagen achter elkaar pizza eten).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:38
Ik heb dit weekend zowaar drie keer pizza's gebakken in mijn Ooni Koda 12. De eerste keer vrijdag met de lunch op kantoor. Donderdag poolish gemaakt, vrijdagochtend deeg gemaakt en rond 12 uur gaan bakken. Lekkere, luchtige pizza's en tevreden collega's. Vooral degene die geen koolhydraten eet en een bodem van broccoli kreeg die ik de avond ervoor al geprepareerd had.

Vrijdagmiddag onverwacht nog een keer aan 'de bak'. De baas kon niet bij de lunch zijn en nodigde ons uit bij hem thuis voor een vrijdagmiddagborrel en ik besloot om nog een batch deeg te maken zonder poolish met twee uur rijstijd en te zien waar het schip strandt. Met de ooni app en calculator aan de slag gegaan en er een heel degelijk deeg uit weten te halen. 2 uur bulkrijs (waarvan 30 minuten in de auto) en daarna opbollen in vijf bollen en nog een half uur laten rusten. Blije baas en wederom blije collega's.

Zaterdag familie over de vloer en ook daar deeg zonder poolish gemaakt met 3.5 uur rijstijd. 3 uur bulk, half uur in bollen. De reden dat ik de poolish niet gebruikte is omdat het deeg veel beter te behandelen viel met de korte rijstijd. De lucht kon er prima uit, het stretchen ging erg goed en de pizza's scheurden niet.

Al met al heerlijk gegeten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O86-MpGtpE8ryjLHhentWWMVSU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Da2Qs8ozFHnV0NEq52imNqWi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Wat zijn jullie ervaringen met 'prebaking' van de bodems?
Komende zaterdag ga ik ongeveer 12 pizza's maken op mijn Ooni Koda 12 en om zelf ook nog een beetje tijd over te hebben op de avond wilde ik de bodems misschien al in de middag bakken.

Op de website van Ooni geven ze aan dat je de bodem bakt zonder saus en kaas, maar volgens mij krijg je dan een oversized pita brood.

Iemand ervaringen of tips? Hoor ook graag of de smaak er hard op achteruit gaat want dat zou zonde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
TouchOfInsanity schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:18:
Wat zijn jullie ervaringen met 'prebaking' van de bodems?
Komende zaterdag ga ik ongeveer 12 pizza's maken op mijn Ooni Koda 12 en om zelf ook nog een beetje tijd over te hebben op de avond wilde ik de bodems misschien al in de middag bakken.

Op de website van Ooni geven ze aan dat je de bodem bakt zonder saus en kaas, maar volgens mij krijg je dan een oversized pita brood.

Iemand ervaringen of tips? Hoor ook graag of de smaak er hard op achteruit gaat want dat zou zonde zijn.
Wanneer je zonder saus voorbakt krijg je inderdaad een oversized pita broodje met veel lucht erin.

De kwaliteit zal achteruitgaan wanneer je in de middag voorbakt, waar ga je de 12 pizza bodems bewaren? Als je ze niet luchtdicht bewaart droogt de buitenkant uit, bewaar je ze wel luchtdicht wordt de bodem erg slap/ zacht.

Imo kun je het beste hulp vragen met bijv. beleggen van de bodem, zodat het allemaal net wat sneller gaat. Eventueel de eerste 6 pizza's ~ 20 minuten van te voren voorbakken, en wanneer de laatste pizza is voorgebakken de eerste pizza afbakken. Zo heb je meer controle en kan er minder snel iets fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 22:16
TouchOfInsanity schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:18:
Als ik dat probeer blaast de binnenkant op en krijg je inderdaad een soort pita-ballon.

Ik doe het net als @Freshouttheoven, gewoon je gasten bij het proces betrekken. De meesten vinden dat juist leuk, en je hebt altijd wel een paar mensen die zelf hun bodem willen werpen (met wisselend succes) :+

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Niet online
@Freshouttheoven @citruspers
Dat zijn wel echt goede tips. Wilde de gasten eigenlijk niet zelf laten beleggen want dan zijn ze vaak 5 centimeter dik en niet meer te lanceren.
Maar door ze voor te bakken is het lanceerprobleem wel grotendeels opgelost zolang het beleg er een beetje fatsoenlijk op ligt.

Thanks voor tips, ga het zo proberen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 22:16
TouchOfInsanity schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:08:
Dat zijn wel echt goede tips. Wilde de gasten eigenlijk niet zelf laten beleggen want dan zijn ze vaak 5 centimeter dik en niet meer te lanceren.
Maar door ze voor te bakken is het lanceerprobleem wel grotendeels opgelost zolang het beleg er een beetje fatsoenlijk op ligt.

Succes!

Wat betreft het lanceerprobleem, ik schud de pizza altijd nog even los (dus naar voor/achter) nadat ik de saus er op heb gesmeerd, maar voordat het beleg er op gaat.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
TouchOfInsanity schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:08:

platdrukken op semola, schieten ze zo op en af van je schep. gisteren ook 12 gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08 21:19
Freshouttheoven schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:27:
Graag gedaan!

Hoe lang het duurt is afhankelijk van hoeveelheid deeg en kamertemperatuur, wanneer je beperkte ruimte hebt zou ik het als volgt aanpakken;

- Strech en fold toepassen (deeg paar keer opvouwen waarbij de lucht er deels weer uit gaat)
- Uit de koelkast, 1 a 2 uur laten ontspannen, opbollen en ~ 3 tot 4 uur (afhankelijk van de temperatuur) laten rijzen

Hiermee heb je gegarandeerd een veel beter deeg dan het recept/ werkwijze van Boudewijn en Simon.
Ik heb sinds kort een Ooni Koda 12 en ben ook zoekende naar het perfecte deeg. Na een paar mislukkelingen het recept wat Simon Giacotto gebruikt in zijn pizza masterclass filmpje geprobeerd. Dat gaf best goed resultaat (stretchbaar, niet te plakkerig) maar wat mij steeds verbaasde is dat hij het deeg +/- 5 min kneed, 15min laat rusten, opbollen, 24h in koelkast en dan 4h voor het maken vd pizza's het uit de koeling haalt. Dus als ik het goed begrijp, maar 4 uur rijstijd. Terwijl ik overal lees dat deeg wel langere rijstijd kan gebruiken, zeker het sterkere 00 deeg. Aan de andere kant is de kamer temp hier 24 graden, wat het rijsproces aardig versneld denk ik?

Ik wil jouw recept eens gaan gebruiken en heb nog een paar vragen:
Hoe lang kneden? Ik kneed gewoon met de hand.
Ook met 24 graden kamer temp? Of is 6 uur dan een betere richtlijn?
Haal je het bij de laatste stap als het uit de koelkast komt, direct uit het deegkrat? Of pas bij het opbollen? En stop je het na het opbollen weer terug in het krat?

Alvast bedankt!

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Niet online
alki schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:15:
[...]

platdrukken op semola, schieten ze zo op en af van je schep. gisteren ook 12 gemaakt
Ja dat doe ik al en semola is wel echt een uitkomst. In het verleden toch wel wel wat problemen gehad dat het deeg op sommige plekken wat dun was. I.c.m. veel beleg scheurde de pizza's dan bij de launch met de meest vervelende ervaringen tot gevolg :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:02
petermdevries schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:01:
Sinds een aantal weken heb ik een Ooni Karu 12. Leuk ding en pizza’s maken gaat goed.

Wat me alleen opvalt is dat de pijp veel roet bevat, ook van die losse “vlokken” die nog wel eens los willen schieten en dan overal en nergens terechtkomen (incl kleding van gasten als je pech hebt). Ik vraag me af of dit normaal is en/of ik iets verkeerd doe? Volgens mij valt er weinig verkeerd te doen.

Ik gebruik momentee origineel Ooni hout.

[Afbeelding]
Hier hetzelfde 'probleem', maar dan met een Fyra. Mijn beredenatie was dat er geen volledige verbranding is (gele vlam) en daar zit altijd roet bij en het dus hoort bij hout/pellet gestookte ovens. Maar als iemand er wel een goede oplossing voor heeft hoor ik dat graag :D

Mijn oplossing is om na een aantal sessies de oven goed schoon te maken met een vochtige doek. Het meeste roet krijg je dan wel weg en dat zorgt er in ieder geval voor dat je geen vliegende roet vlokken krijgt tijdens het bakken zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Jaapoes schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:19:
[...]

Ik heb sinds kort een Ooni Koda 12 en ben ook zoekende naar het perfecte deeg. Na een paar mislukkelingen het recept wat Simon Giacotto gebruikt in zijn pizza masterclass filmpje geprobeerd. Dat gaf best goed resultaat (stretchbaar, niet te plakkerig) maar wat mij steeds verbaasde is dat hij het deeg +/- 5 min kneed, 15min laat rusten, opbollen, 24h in koelkast en dan 4h voor het maken vd pizza's het uit de koeling haalt. Dus als ik het goed begrijp, maar 4 uur rijstijd. Terwijl ik overal lees dat deeg wel langere rijstijd kan gebruiken, zeker het sterkere 00 deeg. Aan de andere kant is de kamer temp hier 24 graden, wat het rijsproces aardig versneld denk ik?
Wanneer de koelkast correct staat ingesteld, ~ 4 graden, rijst het deeg niet.

Simon is tegenstrijdig, in zijn boek schrijft hij dat deeg minimaal 8 uur dient te rijzen, hij legt ook netjes het verschil tussen rijzen en rijpen uit en hanteert vervolgens maar 4 uur rijstijd, zoals jij al had opgemerkt :)
Dit is ook de reden waarom Simon een hogere gistpercentage gebruikt.

De kamertemperatuur, en in mindere maten luchtvochtigheid zijn bepalende factoren bij het rijsproces. Hoe hoger de kamertemperatuur, hoe lager het percentage gist.
Hoe lang kneden? Ik kneed gewoon met de hand.
Ik gebruik in de zomer, bij de huidige temperaturen, water uit de koelkast (in de winter direct uit de kraan). Doe de water in een beslagkom, voeg hier de gist aan toe, roer het met een lepel/ spatel een paar keer door tot het is opgelost. Bloem en zout erbij en in een tweetal minuten kneden tot het één geheel is.

Laat het 20 tot 30 minuten rusten en kneed het in een tweetal minuten totdat het deeg mooi egaal is. Langer kneden is niet nodig.
Ook met 24 graden kamer temp? Of is 6 uur dan een betere richtlijn?
Het gistpercentage is hierop afgestemd, door koud water te gebruiken en weinig te kneden, vertraag je het proces verder. Gewoon ~ 8 uur aanhouden.
Haal je het bij de laatste stap als het uit de koelkast komt, direct uit het deegkrat? Of pas bij het opbollen? En stop je het na het opbollen weer terug in het krat?
Je kan beter een beslagkom of pan gebruiken tijdens de bulkrijs. Bij de laatste stap haal je de beslagkom/ pan uit de koelkast, laat het afgedekt ~ 2 uurtjes ontspannen, opbollen, semola in de deegkrat strooien en de bollen afgedekt daarin ~ 4 uur laten rijzen.

Ik raad je wel aan om vochtpercentage te verhogen en olie achterwegen te laten aangezien je in een Ooni/ op hoge temperatuur bakt. Een koude rijping van twee dagen geeft imo het beste resultaat, dus bijv. donderdag deeg maken wanneer je zaterdag pizza wilt eten.

100% bloem
60% water
2% zout
0,1% instant gist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08 21:19
Freshouttheoven schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:30:
[...]
Wanneer de koelkast correct staat ingesteld, ~ 4 graden, rijst het deeg niet.
[...]
Ik gebruik in de zomer, bij de huidige temperaturen, water uit de koelkast (in de winter direct uit de kraan). Doe de water in een beslagkom, voeg hier de gist aan toe, roer het met een lepel/ spatel een paar keer door tot het is opgelost. Bloem en zout erbij en in een tweetal minuten kneden tot het één geheel is.
Bedankt voor de heldere reply :) Mijn koelkast gaat maar tot 6 graden.. Als ik daar water in koel zal dat dus ook die temp hebben.
Heeft dat nog verdere gevolgen voor de tijden die je aangeeft?

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Jaapoes schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:53:
[...]

Bedankt voor de heldere reply :) Mijn koelkast gaat maar tot 6 graden.. Als ik daar water in koel zal dat dus ook die temp hebben.
Heeft dat nog verdere gevolgen voor de tijden die je aangeeft?
Graag gedaan.

Nee, zo nauw komt het niet ;).

Check wel even de volgende ochtend hoe het deeg ervoor staat, mocht deze toch aardig in volume zijn toegenomen kun je een keer strech en fold (deeg paar keer opvouwen) toepassen en eventueel de ochtend erop nogmaals herhalen. Een andere aandachtspunt is dat je de beslagkom/ pan goed afsluit, anders zal de buitenste laag uitdrogen. Leg ook voor de zekerheid iets zwaars op je deegkrat om uitdroging te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 09:21
Aquafreak schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:38:
[...]

Hier hetzelfde 'probleem', maar dan met een Fyra. Mijn beredenatie was dat er geen volledige verbranding is (gele vlam) en daar zit altijd roet bij en het dus hoort bij hout/pellet gestookte ovens. Maar als iemand er wel een goede oplossing voor heeft hoor ik dat graag :D

Mijn oplossing is om na een aantal sessies de oven goed schoon te maken met een vochtige doek. Het meeste roet krijg je dan wel weg en dat zorgt er in ieder geval voor dat je geen vliegende roet vlokken krijgt tijdens het bakken zelf.
ik blaas de oven en schoorsteen schoon met een compressor na enkele bakbeurten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Laatst online: 22:23

headout

Oi oi!

Freshouttheoven schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:27:
[...]
Deze werkwijze hanteer ik ook, en geeft prima resultaten, is prima werkbaar en handzaam als je inderdaad niet zoveel ruimte hebt.
Ander recept dat hier ook gebruikt wordt, van onze Vito: headout in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

As zaterdag ga ik pizza's bakken op mijn Ooni 12 voor ca. 20 personen, op de woonvorm waar mijn zwager (verstandelijk ernstig beperkt) woont. Mijn vrouw doet de pizza's vormen, ik bak of andersom, en de bewoners laat ik zelf beleggen. Enkel saus voegen we toe; de rest mogen ze zelf bedenken. Om te voorkomen dat de laatste pas kan gaan eten als de eerste al lang iets anders aan het doet is, laten we ze ieder een kwart pizza beleggen. Of een halve pizza, even zien hoe dat gaat lopen.

Als toetje komt de Nutella pizza op tafel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ga dit weekend ~25 pizza's maken. Ivm ruimtegebrek in de koelkast wil ik dit keer een bulkrijs doen en pas de dag zelf opbollen. Zoals @Freshouttheoven hier zegt: Freshouttheoven in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

Iemand nog een tip hoe je de bollen het best bewaart? Wil eigenlijk niet nog extra deegkratten kopen die ik maar enkele keren per jaar nodig heb, zeker omdat die kratten niet in elkaar schuiven en dus veel ruimte innemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
[...]

Ik zit net even in de FAQ op de site van Ooni te kijken en het lijkt erop dat men er daar vanuit gaat dat je stookt op een combinatie van kolen en hout en alleen hout erin doet om piek temperaturen te creëren? Dat zal bij de Fyra wellicht niet kunnen. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat je alleen met hout stookt. Wat doen anderen hier op het forum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:02
petermdevries schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:45:
[...]

Ik zit net even in de FAQ op de site van Ooni te kijken en het lijkt erop dat men er daar vanuit gaat dat je stookt op een combinatie van kolen en hout en alleen hout erin doet om piek temperaturen te creëren? Dat zal bij de Fyra wellicht niet kunnen. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat je alleen met hout stookt. Wat doen anderen hier op het forum?
De Fyra kan alleen gestookt worden met houtpellets inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 18:27
[...]

mijn oplossing was overstappen op een gasgestookte versie... maar daar kwam bij dat ik ook onder de overkapping wil kunnen bakken, dus zo min mogelijk rook wil.

toen ik nog een Fyra had haalde ik bij het opruimen altijd even een oude handbezem door de schoorsteen en daarna door de oven...
Dat schoonmaken mis ik niet echt :+

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petermdevries
-Jaap-io schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:09:
[...]

mijn oplossing was overstappen op een gasgestookte versie... maar daar kwam bij dat ik ook onder de overkapping wil kunnen bakken, dus zo min mogelijk rook wil.

toen ik nog een Fyra had haalde ik bij het opruimen altijd even een oude handbezem door de schoorsteen en daarna door de oven...
Dat schoonmaken mis ik niet echt :+
Nou de gasmodule staat stiekem om dezelfde reden ook op mijn lijstje... houtgestookt onder de overkapping met wit plafond is geen succes kan ik uit ervaring vertellen :) En dan kan ik beide varianten lekker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tikje
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:44:

Iemand nog een tip hoe je de bollen het best bewaart? Wil eigenlijk niet nog extra deegkratten kopen die ik maar enkele keren per jaar nodig heb, zeker omdat die kratten niet in elkaar schuiven en dus veel ruimte innemen.
Als je je reguliere oven(s) niet voor het bakken van de pizza’s gebruikt kun je die prima gebruiken als opslag voor de bollen. Leg de bollen op bakplaten en op de roosters op bakpapier. Wel per plaat goed luchtdicht maken met huishoudfolie. En er rekening mee houden dat er genoeg ruimte is voor het rijzen van de bollen.
[edit] wellicht kan dit zelfs zonder folie als je onderin de oven een bord met water zet… Maar dat ga je niet willen uitproberen als je dit weekend zo veel pizza’s moet maken :)
[edit 2] bakpapier is kennelijk een slecht idee, thanks @alki

[ Voor 16% gewijzigd door Tikje op 11-07-2023 21:28 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 115 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.