Jaapoes schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:19:
[...]
Ik heb sinds kort een Ooni Koda 12 en ben ook zoekende naar het perfecte deeg. Na een paar mislukkelingen het recept wat Simon Giacotto gebruikt in zijn pizza masterclass filmpje geprobeerd. Dat gaf best goed resultaat (stretchbaar, niet te plakkerig) maar wat mij steeds verbaasde is dat hij het deeg +/- 5 min kneed, 15min laat rusten, opbollen, 24h in koelkast en dan 4h voor het maken vd pizza's het uit de koeling haalt. Dus als ik het goed begrijp, maar 4 uur rijstijd. Terwijl ik overal lees dat deeg wel langere rijstijd kan gebruiken, zeker het sterkere 00 deeg. Aan de andere kant is de kamer temp hier 24 graden, wat het rijsproces aardig versneld denk ik?
Wanneer de koelkast correct staat ingesteld, ~ 4 graden, rijst het deeg niet.
Simon is tegenstrijdig, in zijn boek schrijft hij dat deeg minimaal 8 uur dient te rijzen, hij legt ook netjes het verschil tussen rijzen en rijpen uit en hanteert vervolgens maar 4 uur rijstijd, zoals jij al had opgemerkt
Dit is ook de reden waarom Simon een hogere gistpercentage gebruikt.
De kamertemperatuur, en in mindere maten luchtvochtigheid zijn bepalende factoren bij het rijsproces. Hoe hoger de kamertemperatuur, hoe lager het percentage gist.
Hoe lang kneden? Ik kneed gewoon met de hand.
Ik gebruik in de zomer, bij de huidige temperaturen, water uit de koelkast (in de winter direct uit de kraan). Doe de water in een beslagkom, voeg hier de gist aan toe, roer het met een lepel/ spatel een paar keer door tot het is opgelost. Bloem en zout erbij en in een tweetal minuten kneden tot het één geheel is.
Laat het 20 tot 30 minuten rusten en kneed het in een tweetal minuten totdat het deeg mooi egaal is. Langer kneden is niet nodig.
Ook met 24 graden kamer temp? Of is 6 uur dan een betere richtlijn?
Het gistpercentage is hierop afgestemd, door koud water te gebruiken en weinig te kneden, vertraag je het proces verder. Gewoon ~ 8 uur aanhouden.
Haal je het bij de laatste stap als het uit de koelkast komt, direct uit het deegkrat? Of pas bij het opbollen? En stop je het na het opbollen weer terug in het krat?
Je kan beter een beslagkom of pan gebruiken tijdens de bulkrijs. Bij de laatste stap haal je de beslagkom/ pan uit de koelkast, laat het afgedekt ~ 2 uurtjes ontspannen, opbollen, semola in de deegkrat strooien en de bollen afgedekt daarin ~ 4 uur laten rijzen.
Ik raad je wel aan om vochtpercentage te verhogen en olie achterwegen te laten aangezien je in een Ooni/ op hoge temperatuur bakt. Een koude rijping van twee dagen geeft imo het beste resultaat, dus bijv. donderdag deeg maken wanneer je zaterdag pizza wilt eten.
100% bloem
60% water
2% zout
0,1% instant gist