Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
bsmpower schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:52:
[...]

Thanks! Eigenlijk een behoorlijke "budget" opstelling. Zowel de Grill Guru kamado als pizza oven gekocht via een AH aanbieding. Het meubel is van Ikea en een bekende "hack" om te gebruiken als kamado meubel. De pizza oven past er gelukkig echt precies op qua diepte. Kan nu toch lekkere dingen maken zonder failliet te gaan 😅
De pizza ziet er meer dan prima uit dus zo zie je, het hoeft niet(extreem) duur te zijn.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:35
bsmpower schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:52:
[...]

Thanks! Eigenlijk een behoorlijke "budget" opstelling. Zowel de Grill Guru kamado als pizza oven gekocht via een AH aanbieding. Het meubel is van Ikea en een bekende "hack" om te gebruiken als kamado meubel. De pizza oven past er gelukkig echt precies op qua diepte. Kan nu toch lekkere dingen maken zonder failliet te gaan 😅
Knap gedaan! Ik vind pizza bakken super leuk, maar net als met alles is het wel opvallend hoe het plezier van deze hobby voor verkopers gebruikt wordt om hoge prijzen te rekenen. Ik vind mijn Ooni pizza oven qua prijs nog wel te doen, alleen de accessoires zijn ontzettend duur. Een tafeltje voor 300-400 euro, een pizzaschep voor 60 euro etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:56

Japie.G

Colour Classic

edit: ik ben een sukkel en post in verkeerde topic. mijn nederige excuses

[ Voor 83% gewijzigd door Japie.G op 12-06-2023 14:00 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In dit topic zitten alleen pizzadealers. Ik vrees dat je verkeerd verbonden bent. ;)

[ Voor 50% gewijzigd door dreester op 12-06-2023 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
MennoE schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:13:
[...]

Knap gedaan! Ik vind pizza bakken super leuk, maar net als met alles is het wel opvallend hoe het plezier van deze hobby voor verkopers gebruikt wordt om hoge prijzen te rekenen. Ik vind mijn Ooni pizza oven qua prijs nog wel te doen, alleen de accessoires zijn ontzettend duur. Een tafeltje voor 300-400 euro, een pizzaschep voor 60 euro etc.
Ja herkenbaar. Heb zelf een pizzaschep voor 12 euro bij de Intratuin, een hamburger-spatel gebruik ik om te pizza te draaien a 3 euro (en dat werkt best prima), een infrarood-thermometer voor 16,50 en een houten pizzaschep voor 10 euro.

Kan dus best goedkoper. Vooral die houten pizzaschep is ideaal. Nauwelijks bloem nodig om de spatel, kan hem zo de oven in schuiven daarmee zonder problemen. Ook al laat ik de bodem 10 minuten stil liggen. Even wiebelen en de pizza is weer los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

dreester schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:01:
[...]

In dit topic zitten alleen pizzadealers. Ik vrees dat je verkeerd verbonden bent. ;)
Ik weet zeker dat @Japie.G dit in Het grote Renault Megane E-Tech electric topic had willen plaatsen ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:56

Japie.G

Colour Classic

Mijn excuses, ik zat in 2 topics tegelijk 8)7 8)7

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:09
Destralak schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:01:
[Afbeelding]

Mooi om te zien dat dit topic zo actief is!
Voor mij is 'n nieuwe batch bloem ook weer binnen gekomen deze week.

Dit weekend zo'n 20 pizza's maken, waarvan 15 stuks in totaal 48 uur hebben gerezen/gefermenteerd, 3 stuks 72 uur (experiment), en nog 2 speltpizza's voor iemand die tarwe slecht verdraagt. Foto's volgen!
Dit werd uiteindelijk nog een flinke uitdaging i.v.m. het weer; door de hoge temperatuur was er sprake van flinke overrijs bij de speltpizza's. Die waren (op de smaak na) niet goed gelukt, en scheurden zelfs op de pizzasteen. Gevolg; aangekoekte mozzarella op de steen. Zo blijf je wel bezig!

De rest daarna is wel goed gelukt. Tussen de hectiek door even een paar foto's gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLbwgMw2okBIga_4us3kYrvnN9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5yigF3wtPMjHsAvBHjLb1fW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsIHPU7dsXl8uWMIR0iP7zGSJ7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEGacgPcQuPCrvmDUlzuSl9q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
Destralak schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:27:
[...]

Dit werd uiteindelijk nog een flinke uitdaging i.v.m. het weer; door de hoge temperatuur was er sprake van flinke overrijs bij de speltpizza's. Die waren (op de smaak na) niet goed gelukt, en scheurden zelfs op de pizzasteen. Gevolg; aangekoekte mozzarella op de steen. Zo blijf je wel bezig!

De rest daarna is wel goed gelukt. Tussen de hectiek door even een paar foto's gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Waren het niet teveel toppings? Lijkt mij vrij zwaar belegd, waardoor de bodem dan nat wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
MennoE schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:46:
[...]

Ziet er goed uit. Waren het niet teveel toppings? Lijkt mij vrij zwaar belegd, waardoor de bodem dan nat wordt.
Nee, ik zorg er altijd voor dat;
- Er niet teveel tomatensaus op zit
- De mozzarella (en in dit geval tonijn+ansjovis) goed zijn uitgelekt
- De steen goed heet is

Op deze manier heb ik zelden last van 'natte' pizza's of drijvende toppings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-08 19:41
Gaan die asperges er rauw op of kook je die deels voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
Tikje schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:57:
[...]

Gaan die asperges er rauw op of kook je die deels voor?
Die gaan er rauw op, zijn dun genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinho040
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-06 06:44
Zijn er mensen hier die in de winter een andere oven binnen gebruiken die resultaten geeft die vergelijkbaar zijn met de Ooni buiten ovens? Zo ja welke? Heb nu de Ferarri G3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bajan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-07 23:34
kevinho040 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:33:
Zijn er mensen hier die in de winter een andere oven binnen gebruiken die resultaten geeft die vergelijkbaar zijn met de Ooni buiten ovens? Zo ja welke? Heb nu de Ferarri G3.
Ik denk dat een Effeuno (elektrisch) het dichtst in de buurt komt. Deze staat op mijn verlanglijstje. Alleen je moet er wel de ruimte voor hebben ,het apparaat is vrij zwaar om hem even uit de kast te toveren. Vaste plek zou ideaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:24
Bajan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:23:
[...]

Ik denk dat een Effeuno (elektrisch) het dichtst in de buurt komt. Deze staat op mijn verlanglijstje. Alleen je moet er wel de ruimte voor hebben ,het apparaat is vrij zwaar om hem even uit de kast te toveren. Vaste plek zou ideaal zijn.
Of een Ooni Volt. Maar wat betreft prijs/kwaliteit is er weinig wat een Ferrari G3 verslaat.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
Ooni heeft ook een elektrische nu toch? Alleen de prijs is vrij... prijzig.

Gisteren feestje met BBQ. Maar men was toch benieuwd naar de pizza's. Had wel deeg gemaakt van nieuwe bloem (van de bakker) maar dat rees niet zo goed als die van de supermarkt. Ook plakte het nogal. Dus het recept zal ik wel moeten aanpassen.

Maar ondanks dat het niet echt wilde rijzen en lastig was te stretchen met het geplak... Ging het in de oven juist goed met de rand. Misschien wel iets te.

Geen goede foto helaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cDknwpT9RTlQOk6WH-vYLmK5PM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JMUHuxvRYOuUjVFteesvedsj.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 13:39
Yes, mixer is bezorgd. Biga gemaakt, staat nu in de koeling en morgen dan voor het eerst testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWGm1hMBil-HTqn-Ofs9pgrXIg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDF4DPZPH9EYVTiLEVsTHt9D.jpg?f=fotoalbum_large
kevinho040 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:33:
De EffeUno staat er naast, ben er heel blij mee. Zo makkelijk mee om te gaan en goede resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
GermanPivo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:26:
[...]

Of een Ooni Volt. Maar wat betreft prijs/kwaliteit is er weinig wat een Ferrari G3 verslaat.
Sage Pizzaiolo is ook een optie. Scheelt flink wat op de Ooni Volt.

Nog geen ervaring mee overigens, enkel de g3 en ooni fyra tot dusver.

[ Voor 9% gewijzigd door citruspers op 12-06-2023 22:36 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinho040
echthard schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:12:
Yes, mixer is bezorgd. Biga gemaakt, staat nu in de koeling en morgen dan voor het eerst testen.

[Afbeelding]

[...]

De EffeUno staat er naast, ben er heel blij mee. Zo makkelijk mee om te gaan en goede resultaten.
Heb je toevallig een foto van een pizza uit de EffeUno? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 20:53
Ik ben inmiddels terug gegaan naar de basis van pizzadeeg maken, ahv. de Ooni-app. gewoon met droge gist (Brugman). Door snelheid waarmee de oven opwarmt en de snelheid van bakken, is het inmiddels een van de vlotste maaltijden geworden (of snacks, we doen voor de kids vaak een soep vooraf ivm groenten). Natuurlijk vergt het voorbereiden, maar als je alles gereed hebt, is het enige dat je echt moet regelen het op kamertemperatuur laten komen van het deeg.
Zoals iemand hierboven zei: accessoires die het leven gemakkelijker maken, zijn stervensduur. Ik draai de pizza's ook nog met een spatel, borstel de steen met een staalborstel en een handschoen en heb nog geen houten plankjes. Maar ik vrees dat de juiste spullen toch in huis zullen komen, daarvoor is het pizzabakken te leuk en zijn ze te lekker.

Foto's volgen, zelf had ik geen tijd om ze te maken en er bleef sowieso zeer kort een intacte pizza op de plank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• echthard
kevinho040 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:10:
[...]

Heb je toevallig een foto van een pizza uit de EffeUno? :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrAibS3ChFt1O-EhqjS9UB53ph8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpngHjuZUjPkmGZdxuhDMJGw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/da6omJySUo8QrpLY-qI6DgLhanY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFPS7Kqdb1d38Ydf1dLJgGPi.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinho040
Super resultaten! Ik ga het overwegen deze oven voor de winter aan te schaffen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
kevinho040 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:35:
[...]

Super resultaten! Ik ga het overwegen deze oven voor de winter aan te schaffen. d:)b
Ik heb sinds 24 maart de EffeUno P134H 509 en had liever de P134HA gehad, want die is hoger. Misschien ga ik mijn oven wel verkopen en dan toch voor de hoge versie, zodat ik ook broden er in kan bakken.
echthard schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:42:
Knoop doorgehakt en een Effeuno besteld. Deze is zojuist bezorgd en ik ben nu bezig met de opstart procedure.

De biscotte steen was wel gebroken bij bezorging en heb nog geen antwoord van de winkel gekregen.

** Inmiddels antwoord gekregen, ik krijg een nieuwe opgestuurd. Nu hopen dat die heel blijft.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
echthard schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:41:
[...]

Ik heb sinds 24 maart de EffeUno P134H 509 en had liever de P134HA gehad, want die is hoger. Misschien ga ik mijn oven wel verkopen en dan toch voor de hoge versie, zodat ik ook broden er in kan bakken.

[...]
Die "HA"-versie is ook mijn wens om een keer aan te schaffen. Bak ook graag een broodje. Genoeg uitgegeven laatste tijd, dus even sparen. Is de gewone versie al wel hoog genoeg voor bijvoorbeeld stokbroden?

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• echthard
verkeerslicht schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:45:
[...]

Die "HA"-versie is ook mijn wens om een keer aan te schaffen. Bak ook graag een broodje. Genoeg uitgegeven laatste tijd, dus even sparen. Is de gewone versie al wel hoog genoeg voor bijvoorbeeld stokbroden?
Het ligt er ook aan of je de biscotto steen er in hebt of de originele gewone (cordieriet waarschijnlijk). De biscotto is veel dikker.

Maar met de biscotto er in heb je 9cm in de hoogte, dus dan kun je dan een stokbrood van 7cm hoog maken? Bovenste element moet dan wel laag of uit, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Kanseleur schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:40:
Ik ben inmiddels terug gegaan naar de basis van pizzadeeg maken, ahv. de Ooni-app. gewoon met droge gist (Brugman). Door snelheid waarmee de oven opwarmt en de snelheid van bakken, is het inmiddels een van de vlotste maaltijden geworden (of snacks, we doen voor de kids vaak een soep vooraf ivm groenten). Natuurlijk vergt het voorbereiden, maar als je alles gereed hebt, is het enige dat je echt moet regelen het op kamertemperatuur laten komen van het deeg.
Zoals iemand hierboven zei: accessoires die het leven gemakkelijker maken, zijn stervensduur. Ik draai de pizza's ook nog met een spatel, borstel de steen met een staalborstel en een handschoen en heb nog geen houten plankjes. Maar ik vrees dat de juiste spullen toch in huis zullen komen, daarvoor is het pizzabakken te leuk en zijn ze te lekker.

Foto's volgen, zelf had ik geen tijd om ze te maken en er bleef sowieso zeer kort een intacte pizza op de plank.
Houten plankje is niet duur
https://www.bol.com/nl/nl...ut/9200000081915733/?s2a=

En zeker een aanrader O-) ideaal om je gestretchte pizzabodem op te leggen, beleggen en in de oven te schuiven O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:54
Waah schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:02:
[...]

Houten plankje is niet duur
https://www.bol.com/nl/nl...ut/9200000081915733/?s2a=

En zeker een aanrader O-) ideaal om je gestretchte pizzabodem op te leggen, beleggen en in de oven te schuiven O-)
En hoe haal je 'm eruit? Ook met die plank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
MaStar schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:44:
[...]

En hoe haal je 'm eruit? Ook met die plank?
nee, hout is te dik om er makkelijk onder te komen. Dus met een metalen variant
https://www.intratuin.nl/...schep-57-x-24-x-5-cm.html

en draaien met de spatel:
https://www.intratuin.nl/intratuin-spatel-36-cm.html

vorige week was 20% korting nog ;-) al scheelt dat relatief weinig op dit soort prijzen.

En als we toch bezig zijn vandaag de rest binnen gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUJ7oajRmGkxbaPgx47ZKvrJ5gU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0mJKYVvaoiCxBylaVL2rTjf.jpg?f=fotoalbum_large

Van Sostere Grene (winkel met weinig vestigingen). Pizzasnijder, deegsnijder en pizzaroller voor het grote bedrag van 16,95..... waarvan 5 euro verzendkosten.

Het zal vast niet de kwaliteit hebben van de grote merken, maar die houten plank werkt voortreffelijk en Bamboe neemt nauwelijks vocht op en dus ook geen nauwelijks tot geen vlekken op het hout. De spatel werkt best oke voor het draaien van pizza's, al zal een ronde toch wel fijner zijn verwacht ik. Maar voor het doel goed genoeg om eerst te proberen. En de pizzaschep van metaal werkt ook helemaal prima en is ook inklapbaar.

De snijders en rollers moet ik nog testen. Maar voor de prijs kan je je er geen buil aan vallen O-) ik vertik het om meer geld aan accessoires uit te geven dan aan de pizzaoven zelf 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 20:53
Waah schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:59:
[...]

nee, hout is te dik om er makkelijk onder te komen. Dus met een metalen variant
https://www.intratuin.nl/...schep-57-x-24-x-5-cm.html

en draaien met de spatel:
https://www.intratuin.nl/intratuin-spatel-36-cm.html

vorige week was 20% korting nog ;-) al scheelt dat relatief weinig op dit soort prijzen.

En als we toch bezig zijn vandaag de rest binnen gekregen:
[Afbeelding]

Van Sostere Grene (winkel met weinig vestigingen). Pizzasnijder, deegsnijder en pizzaroller voor het grote bedrag van 16,95..... waarvan 5 euro verzendkosten.

Het zal vast niet de kwaliteit hebben van de grote merken, maar die houten plank werkt voortreffelijk en Bamboe neemt nauwelijks vocht op en dus ook geen nauwelijks tot geen vlekken op het hout. De spatel werkt best oke voor het draaien van pizza's, al zal een ronde toch wel fijner zijn verwacht ik. Maar voor het doel goed genoeg om eerst te proberen. En de pizzaschep van metaal werkt ook helemaal prima en is ook inklapbaar.

De snijders en rollers moet ik nog testen. Maar voor de prijs kan je je er geen buil aan vallen O-) ik vertik het om meer geld aan accessoires uit te geven dan aan de pizzaoven zelf 8)7
Je hebt helemaal gelijk hoor. Dat houten plankje had ik inderdaad eerder bij een post van jou gezien, daar haal ik er twee van. Die metalen pizzascheppen hebben ze overal, van de AH, Hornbach tot Intratuin. Niet de geperforeerde natuurlijk. En een draai-peel kan ook met een spatel, ik gebruik een metalen pannenkoekenspatel.

Mijn ‘strategie’ is: eerst deeg en oven onder controle krijgen en dan rustig kijken wat de volgende beperkende factor is. Ik heb bijv ook nog geen Caputo-meel, nu gewoon vers patent wel van de molen. En gist van Brugmans.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 09:21
Die niet zo essentiële accessoires zijn ideaal als er iemand cadeau ideetje vraagt.
Zet alles dus op een lijstje en doorsturen maar.

kreeg zo al meeste extra spullen voor mijn verjaardag en vaderdag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
Goedemorgen, ik ga vandaag voor het eerst in een jaar weer pizza bakken. Normaal doe ik het deeg altijd een nachtje in de koelkast; maar vandaag niet. Ik wil het deeg zeven uur laten rijzen, bij een kamer temperatuur van ongeveer 23°. Volgens Pizzapp heb ik dan op 494g bloem 0,52 gram instant gist nodig. Weet iemand of dat inderdaad passend is? En wat moet dan de temperatuur van het water zijn dat ik aan het deeg toevoeg? Ook 23°?

Ik ga om 11 uur vanochtend het deeg maken :)

[ Voor 10% gewijzigd door MennoE op 15-06-2023 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
MennoE schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:25:
Goedemorgen, ik ga vandaag voor het eerst in een jaar weer pizza bakken. Normaal doe ik het deeg altijd een nachtje in de koelkast; maar vandaag niet. Ik wil het deeg zeven uur laten rijzen, bij een kamer temperatuur van ongeveer 23°. Volgens Pizzapp heb ik dan op 494g bloem 0,52 gram instant gist nodig. Weet iemand of dat inderdaad passend is? En wat moet dan de temperatuur van het water zijn dat ik aan het deeg toevoeg? Ook 23°?

Ik gebruik eigenlijk altijd koud leidingwater. Dit zodat het deegnop temperatuur is wanneer ik klaar ben met kneden+bulkrijs. Je warmt de boel nog op als je met je handen kneed iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:36

ZieMaar!

Moderator General Chat
Volgens de Ooni app, die voor mij accuraat is, heb je dan (bij 53% water op 426gram bloem) 0,4 gram gist nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 14:24
MennoE schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:25:

Wanneer je geen gebruik maakt van de koelkast, zou je eens de 60 graden regel kunnen overwegen.
De temperatuur van de bloem, water en kamertemperatuur moet dan bij elkaar opgeteld 60 graden zijn.

Dus is het binnen 25 graden, dan is de bloem meestal 23 graden en moet je dus water met een temperatuur van 12 graden gebruiken.

Meer info op https://www.italieplein.nl/pizzadeeg-maken-60-regel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
MarkieNL schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:11:
[...]

Wanneer je geen gebruik maakt van de koelkast, zou je eens de 60 graden regel kunnen overwegen.
De temperatuur van de bloem, water en kamertemperatuur moet dan bij elkaar opgeteld 60 graden zijn.

Dus is het binnen 25 graden, dan is de bloem meestal 23 graden en moet je dus water met een temperatuur van 12 graden gebruiken.

Meer info op https://www.italieplein.nl/pizzadeeg-maken-60-regel/
Goede tip! Die kende ik nog niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
Ik wil 10% van de bloem vervangen door semolina. Weet iemand of je dan ook de hoeveelheid water moet aanpassen? Dank alvast!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• echthard
Ik heb gisteren een focaccia gemaakt van deeg dat 2 dagen in de koeling heeft gerijpt. En vandaag voor het eerst naan gemaakt, gaat ook heel goed in de pizza oven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFgGmW5WmXXxHjyA0TNcrdVEW3I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUGGqVrgoJrhCPxYEVlsj0wa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JutEOGgultGbe3apbC2_B7JZw9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKuZFojabbPtTxcS4Yyctkwf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hgVwInWC2MO-9tPnmIMWTGEhps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLNleYWvbxVFqfwbnBSSFnlG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2H4JQjK6ZpvzCYjw4nCGfRjPuKo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFzS5Pjm7gb9G0mLFfgdaz0v.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Laatst online: 08:24
@echthard Heb je een receptje voor de naan? :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• echthard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:38
Vraagje voor de Ferrari G3 eigenaren. Ik heb de mijne vandaag binnen gehad (amazon warehouse deal) en ben hem even zonder pizza aan het testen. Inmiddels 45 min laten en het valt me op dat beide stenen nog niet warmer zijn dan 260 graden. Dit heb ik gemeten met een IR meter.

Ik heb de G3 laten draaien met de afstandhouders opengeklapt, neem aan dat dit nodig is voor een Napolitilaanse pizza (hoogte nodig).

En gebruiken jullie hem dan met beide of enkele pizzasteen?

Edit: zonder de afstandhouders kom ik tot 300 graden. 400 lijkt nog ver weg.

[ Voor 14% gewijzigd door Frontysco op 17-06-2023 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 13:17
mijn G3 steen is volgens een fluke 62 ir thermometer binnen 10 min wel op 350 graden. bovensteen hebben we niet. iets langer wachten en hij gaat richting 400. afstansdshouder hebben we niet, lijkt me ook beperkend mbt temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Frontysco schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:17:
Vraagje voor de Ferrari G3 eigenaren. Ik heb de mijne vandaag binnen gehad (amazon warehouse deal) en ben hem even zonder pizza aan het testen. Inmiddels 45 min laten en het valt me op dat beide stenen nog niet warmer zijn dan 260 graden. Dit heb ik gemeten met een IR meter.

Ik heb de G3 laten draaien met de afstandhouders opengeklapt, neem aan dat dit nodig is voor een Napolitilaanse pizza (hoogte nodig).

En gebruiken jullie hem dan met beide of enkele pizzasteen?

Edit: zonder de afstandhouders kom ik tot 300 graden. 400 lijkt nog ver weg.
Ik heb een ariete 909 en die zit op 10-15 minuten ook op 370+ graden. 260 graden lijkt me niet oké... De ariete zijn thermosstaat kan je afregelen door een schroefje bij te draaien, mogelijks is dat bij de G3 ook gebeurd maar dan in de verkeerde richting..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:38
Ga ik het nog eens proberen zonder bovensteen, wellicht is dat de beperkende factor. Wil hem eerst even droogtesten, anders gaat hij gewoon retour voor een nieuwe.

Edit: met de bovenste steen eruit komt de temp er een stuk beter uit inderdaad. Onderste steen komt dan op 300 gr. Lucht temp komt tot 370 gr.

Niets mis met het oventje dus 😄.

Na mijn vakantie maar eens proberen dan. Heb al aardig wat deftige pizza's uit de gewone oven gekregen, hoop ze nog wat mooier te krijgen .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JqK4Hp9GyH61dYSrmHYp_qdrcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vE3hdvLb175fRebj1WPRLPsu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Frontysco op 17-06-2023 22:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MennoE
Vanavond voor het eerst in een jaar weer pizza gebakken. Ik heb de Pizzapp gebruikt, maar het rijzen had meer tijd nodig dan aangegeven. En dat terwijl mijn deeg na het kneden ongeveer 25 graden was, wat toch een goede starttemperatuur is volgens mij. Ik heb het opgelost door de deegkratten buiten te zetten, waar het warmer was.

Pizza bakken is niet heel moeilijk, maar ook weer niet heel makkelijk. Het vereist toch best wat technieken. Zoals het deeg netjes en intact uit de deegkrat halen, er een mooie en egale pizza van vormen, de pizza intact op de pizzaschep krijgen en de pizza netjes van de schep in de oven wiebelen. En tegelijkertijd zorgen dat de oven op temperatuur blijft. En oppassen dat alle super nieuwsgierige kinderen niet opeens hun vingers in de oven steken. Maar uiteindelijk best prima gelukt. Heb Romeinse pizza's geprobeerd te bakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRKIx_7fWzkZHexNVQb2tD9ub-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ED2Tzt4oh2B3Nju0A2l0GdWQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fImNTblyfhGokNF7X2RIyJORqOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9UjyH9SQT3rhBQIluyLr7kE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQyILcBVim5d5oFfg9V4MuieYQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWyyCD24syZyWsKwK8s5Bdin.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khanrP6TiqZnbjHs9lCn1g8rCNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spOeCAyogcUw73KQEMrbBWFo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ghqaC8cDYeL9gYw5MVTZZXdBMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYQX9HrXke0LwxMgJkXsfyr3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Morgen ook maar eens bakken. Vanavond deeg gemaakt. Meteen een kg aan bloem. Niet dat we morgen zoveel pizza's gaan eten maar om te proberen het in te vriezen.

Hebben geen hele grote vriezer waar we even een bak in schuiven.... Om daarna in zakjes te doen wanneer het al bevroren is. Dus maar eens kijken hoe dat gaat.

(Een deel van) de deegballen in de koelkast-lade
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chKjo9pAfxpsSyOsv0CsLd2ZaN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpSL7ZQPSZ4m8579Mpi9ncmM.jpg?f=fotoalbum_large

In de koelkast met een vochtige doek er over
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc-ejvsjJEa2V8F-8CMmfQ-zpqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8Zp9PB8M5Sj4dzES2uTJPYF.jpg?f=fotoalbum_large

Maar eens kijken voor bakjes waar het deeg mooi apart in kan, of iets waar er meerdere tegelijk in kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Gisteren 8 pizza’s gebakken. Wederom met het basisrecept van de Pizzabijbel.
53% water, 2% zout, 2% olie, 0,5% droge gist. Meel Caputo Chef.
Op 1 na allemaal perfect. Een was aan een kant verbrand omdat ik de vlam vergeten was laag te zetten. Dan gaat ie echt te hard, denk dat ik dan na 15s al zou moeten draaien, bodem gaat ook te hard dan.

Ook 2 Ooni tafels in gebruik genomen, had verwacht dat je die strak naast elkaar zou kunnen zetten maar de zwenkwieltjes zitten in de weg dan. Blijkt er nog weer een koppelkitje nodig te zijn.
Op termijn de tuin nog eens verbouwen met een overkapping zodat ik onder de meeste weersomstandigheden kan bakken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CyBeRSPiN schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:27:
Op 1 na allemaal perfect. Een was aan een kant verbrand omdat ik de vlam vergeten was laag te zetten. Dan gaat ie echt te hard, denk dat ik dan na 15s al zou moeten draaien, bodem gaat ook te hard dan.

Ook 2 Ooni tafels in gebruik genomen, had verwacht dat je die strak naast elkaar zou kunnen zetten maar de zwenkwieltjes zitten in de weg dan. Blijkt er nog weer een koppelkitje nodig te zijn.
Op termijn de tuin nog eens verbouwen met een overkapping zodat ik onder de meeste weersomstandigheden kan bakken :)
Dure boutjes en moertjes, dat kitje :X

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
Boudewijn schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:05:
[...]

Dure boutjes en moertjes, dat kitje :X
En dure tafels. Ik heb deze gekocht, werkt perfect: https://www.makro.nl/mark...698?fromSimilarProducts=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE

Klinkt goed! Wat maakte de pizza's voor jou perfect? Goed knapperig? En hoe was de korst? Weet je ook op welke temperatuur je hebt gebakken? Ik gebruik namelijk ook de Pizza Bijbel, maar resultaten zijn soms nog wisselend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• echthard
Ik heb een IKEA Vadholma op MP op de kop getikt, ook ideaal.

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/en/images/products/vadholma-kitchen-island-black-oak__0736820_pe740762_s5.jpg?f=xl

Je hebt er ook nog een kleinere versie van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:51

Foto's van het deeg/pizza? Vind het recept ook heel fijn en makkelijk te bewerken qua deeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja, dat was bij nader inzien een betere deal geweest, is wel overpriced dat Ooni, maar goed ;)
MennoE schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Klinkt goed! Wat maakte de pizza's voor jou perfect? Goed knapperig? En hoe was de korst? Weet je ook op welke temperatuur je hebt gebakken? Ik gebruik namelijk ook de Pizza Bijbel, maar resultaten zijn soms nog wisselend.
Mooie bruine korst, luchtig en krokant, en bodem goed gaar en niet verbrand aan de onderkant. Hier had ik aan het begin veel last van. Steen te heet opgestookt, en teveel losse bloem op de steen die verbrandde. Al doende leert men.
Wil hierna gaan oefenen met Napolitaanse pizza, die bevat meer water en geen olie en is daardoor lastiger goed te schieten denk ik.. met het bovenstaande recept is het deeg goed hanteerbaar. Maar wel iets broodachtiger, minder luchtige rand.
@Wackmack geen foto’s helaas. Het wordt hier inmiddels al als “normaal” eten gezien ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-06-2023 14:32 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Volder_Be
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-07-2023
Zo, dit weekend ook nog eens de Alfa Forni warm gestookt!

Ik bestelde bij de vrienden van Italiëplein 20 kilo bloem en een tray San Marzano tomaten, kunnen we even weg hehe.

Ik was benieuwd naar de nuvola bloem, en had al verschillende filmpjes gezien van mensen die twee soorten mengden.

Gisterenavond deeg gemaakt, 50/50 caputo pizzeria en caputo nuvola. 12uur koude rijping, en dan uurtje of 7 op kamertemperatuur.

Ja ik weet het, moet beter langer koud enz enz, maar het was wegens tijdsgebrek. Helaas denk ik dat ik hierdoor geen luchtig genoege korst had. De proevers waren héél tevreden maar ikzelf ben wat kritischer. Dus volgende keer doe ik echt wel 48 uurtjes koud en 8u kt.

Ik vond dat de bloem veel meer water absorbeerde dan de tipo 00 van de lokale supermarkt, en was mijn 60 procent hydratatie precies wel weinig maar met dit warme vochtige weer durfde ik niet teveel risico nemen met 8 hongerigen aan tafel.

Wel kreeg ik met deze bloem een beter gebakken onderkant en ook die typische blaasjes op de rand, eerste test wel tevreden van maar zeker nog niet op punt!

Mijn pizza met bechamel, verse parmesaan, gestoofde champignons met look, en achteraf prosciutto erop viel wel erg in de smaak!

Nog enkele kiekjes erbij.

Ervaringen met Caputo nuvola en tips zijn welkom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Bza7FhPtkWMasXzNiUdN07w0co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsBAdTBdSUjohDt8cUH2n0XH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0q_34O6YeltEOCj5nykxhaA7TY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqRaywAOgNhByv77zYDVLNG2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2cIWoQ783YxUSWyTovmaPwzvek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUtUZ1N1T5Hez36HIhDF1dSk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBs8UyDsFoqLLTf8Geshjjcuh98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRSRSreKkLcb4HqcMe9PrPmH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7XIed0_5giAdVOsZNMc5VClZD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuTYXusuXXDqwsgqbRBbfbXh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyUrLlrX6OSzcDLeENtwZfkuF-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y66fkCxJYocorc67xhpTyTGr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
Ik had nog een melding aanstaan in de pricewatch op de kitchenaid heavy duty.
Nu redelijk goede aanbieding bij MaxIct
https://maxict.nl/kitchen...m=cpc&utm_source=tweakers

Heb hem zelf ook (niet van maxict) en vind hem erg goed deeg mengen. Schoonmaken is ook echt heel eenvoudig. Wellicht heeft iemand er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:48

Theuno

Da Devil Crew

Clifdon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:50:
Ik had nog een melding aanstaan in de pricewatch op de kitchenaid heavy duty.
Nu redelijk goede aanbieding bij MaxIct
https://maxict.nl/kitchen...m=cpc&utm_source=tweakers

Heb hem zelf ook (niet van maxict) en vind hem erg goed deeg mengen. Schoonmaken is ook echt heel eenvoudig. Wellicht heeft iemand er wat aan.
Supermooi ding!

Ik ben wel een beetje bang voor de ruimte dit gebruikt, en hoevaak ik hem echt gebruik.

Altijd keukenruimte te weinig...

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 18:01
Pizza’s bakken gaat me steeds beter af. Alleen krijg ik de maïsmeel niet echt van de pizza af voor het bakken.
Ik gebruik dit voor het stretchen en ook op de houten plaat, waar ik de pizza op maak, zodathij er goed afglijdt voor hij de oven in gaat.

Hoe zou ik dat kunnen oplossen? Ben anders bang dat de pizza, belegd en al, niet goed van mijn plaat in de oven (op de steen) kan krijgen..

Daarnaast weer de Nutella pizza proberen te maken. Nu een bol van 300gr gebruikt. Maar waar ik tegen aan loop, is dat deze pizza zichzelf niet echt opblaast, om hem daarna door te kunnen snijden (na twee minuten afbakken). Hij blijft dun.. hoe krijg ik dat wel voor elkaar? Ik gebruik de methode die in de pizza bijbel beschreven staat: bol van 300 gr stretchen tot een pizza en dan inprikken met een vork, veelvuldig.. De bodem blijft echter dun en is dan dus niet door te snijden (als een pita broodje).
Heb hem nu maar gewoon dubbel gevouwen, met Nutella ertussen en dan weer verder afbakken. Poedersuiker erop, en toch lekker! Maar ik wil deze goed kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Theuno schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:46:
[...]

Supermooi ding!

Ik ben wel een beetje bang voor de ruimte dit gebruikt, en hoevaak ik hem echt gebruik.

Altijd keukenruimte te weinig...
Ik heb het geluk dat mijn vriendin en ik beide geen koffie drinken. Dus m’n koffiezetapparaat staat in de trapkast voor als er eens visite langs komt. Dat geeft mij mooi de ruimte om deze jongen neer te zetten. Maar het is wel een dingetje, niet echt een apparaat wat je telkens even in de kast opruimt daar is hij gewoon te log voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
Goofyduck384 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:31:
Pizza’s bakken gaat me steeds beter af. Alleen krijg ik de maïsmeel niet echt van de pizza af voor het bakken.
Ik gebruik dit voor het stretchen en ook op de houten plaat, waar ik de pizza op maak, zodathij er goed afglijdt voor hij de oven in gaat.

Hoe zou ik dat kunnen oplossen? Ben anders bang dat de pizza, belegd en al, niet goed van mijn plaat in de oven (op de steen) kan krijgen..

Daarnaast weer de Nutella pizza proberen te maken. Nu een bol van 300gr gebruikt. Maar waar ik tegen aan loop, is dat deze pizza zichzelf niet echt opblaast, om hem daarna door te kunnen snijden (na twee minuten afbakken). Hij blijft dun.. hoe krijg ik dat wel voor elkaar? Ik gebruik de methode die in de pizza bijbel beschreven staat: bol van 300 gr stretchen tot een pizza en dan inprikken met een vork, veelvuldig.. De bodem blijft echter dun en is dan dus niet door te snijden (als een pita broodje).
Heb hem nu maar gewoon dubbel gevouwen, met Nutella ertussen en dan weer verder afbakken. Poedersuiker erop, en toch lekker! Maar ik wil deze goed kunnen maken.
Als je er gaatjes in prikt zorg je er toch juist voor dat hij dun blijft? Wat voor iets wil je maken? Want ik ken de nutella pizza gewoon als een gebakken bodem met nutella erboven op. En volgens mij is dat je dus wel gelukt om te maken?

In plaats van maismeel ben ik semola rimacinata van De Cecco gaan gebruiken en vanaf dat moment ook nooit iets anders meer. Semola werkt veel fijner en je hoeft je eigenlijk geen zorgen te maken over het er af halen van de semola vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinho040
Goofyduck384 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:31:

Je kunt eventueel een geperforeerde schep kopen, hiermee schud je een groot deel voor de pizza in de oven gaat nog eraf. Als je aan het stretchen bent je bol aan beide kanten door de Semola halen en dan de overtollige Semole wegvegen van je werkblad.

Tevens zoals hierboven staat Semola gebruiken dit scheelt een hoop het zit net tussen bloem en maismeel in. Bij normaal maismeel kreeg ik ook zwarte plekken en bleef het zelf brandend achter op de pizza steen nadat ik klaar was met bakken.

[ Voor 4% gewijzigd door kevinho040 op 21-06-2023 09:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• echthard
Turkse pizza was ook gelukt en lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ND1fLvHgLynr_Mimjzm7Bt9w3AM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjlYmx7YMU5Cnojw5Nqnai46.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna nog romaine sla, plakjes komkommer, gesnipperd uitje en een hele boel knoflooksaus :9 erop gedaan. Dan oprollen en hoppa :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinho040
echthard schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:38:
Turkse pizza was ook gelukt en lekker.

[Afbeelding]

Hierna nog romaine sla, plakjes komkommer, gesnipperd uitje en een hele boel knoflooksaus :9 erop gedaan. Dan oprollen en hoppa :9~
Heb je toevallig het recept voor het gehakt? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• echthard
kevinho040 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:49:
[...]

Ja, maar ik vond het wel flauw. Heb er later nog wat sambal badjak, een hoop peper, knoflook, oregano, etc er bij gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

kevinho040 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:49:
[...]

Ik maak altijd deze variant:

Recept

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2023 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tikje
Wat ga ik er van merken als ik de pizza's normaliter bak (op een steen of staalplaat) in een reguliere keukenoven op 300°C, of ze zou bakken (op steen) in een elektrische of gasgestookte oven tussen de 400-500°C?

Daar heb ik nog geen goed beeld van, en kan er met de zoekfunctie niet echt iets over terugvinden.
Van de hetere ovens is duidelijk dat de baktijd veel korter is (±5 min. vs 1-2 min.), en zien we foto's van prachtige pizza's met van die Leopard Spots, maar wat merk je er bij het eten van de pizza van?
Welke invloed heeft een hetere oven op zaken als de textuur en smaak van de bodem en ingrediënten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• echthard
Tikje schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:19:
Wat ga ik er van merken als ik de pizza's normaliter bak (op een steen of staalplaat) in een reguliere keukenoven op 300°C, of ze zou bakken (op steen) in een elektrische of gasgestookte oven tussen de 400-500°C?

Daar heb ik nog geen goed beeld van, en kan er met de zoekfunctie niet echt iets over terugvinden.
Van de hetere ovens is duidelijk dat de baktijd veel korter is (±5 min. vs 1-2 min.), en zien we foto's van prachtige pizza's met van die Leopard Spots, maar wat merk je er bij het eten van de pizza van?
Welke invloed heeft een hetere oven op zaken als de textuur en smaak van de bodem en ingrediënten?
  • Deeg droogt niet uit. Dus het buitenste dunne laag van de korst is krokant, maar de binnenkant is zacht, chewy en luchtig.
  • De rand zal veel hoger komen en dus meer lucht bevatten.
  • Nadeel vind ik, is dat je sommige ingrediënten moet voorbakken. Bijv. champignons en ui hebben m.i. meer tijd nodig dan die 90 sec. in een hete oven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tikje
echthard schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:31:
[...]
  • Deeg droogt niet uit. Dus het buitenste dunne laag van de korst is krokant, maar de binnenkant is zacht, chewy en luchtig.
  • De rand zal veel hoger komen en dus meer lucht bevatten.
  • Nadeel vind ik, is dat je sommige ingrediënten moet voorbakken. Bijv. champignons en ui hebben m.i. meer tijd nodig dan die 90 sec. in een hete oven.
Thanks. Zou het helpen als je champignons, ui, paprika enz. heel dun snijdt en dan niet voorbakt? Dat doe ik nu eigenlijk ook al, met een mandoline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• echthard
Tikje schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:41:
[...]

Thanks. Zou het helpen als je champignons, ui, paprika enz. heel dun snijdt en dan niet voorbakt? Dat doe ik nu eigenlijk ook al, met een mandoline.
Probeer maar uit, het kan natuurlijk geen kwaad als het iets te weinig gebakken is. Wellicht als je het dun genoeg maakt, dat het dan wel goed gaar wordt.

Wel goed idee om die dingen ook met een mandoline te snijden. Ik doe dat al met grote hammen, maar nog niet voor de champs en uitjes enzo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tikje
Ja graag, echter mis ik dan nog een geschikte oven... :|. Ik denk dat ik redenen zoek om een geschikte elektrische oven (>400°C) aan te schaffen (handig voor zowel buiten als binnen).
Wel goed idee om die dingen ook met een mandoline te snijden. Ik doe dat al met grote hammen, maar nog niet voor de champs en uitjes enzo gedaan.
De mandoline gebruik ik vooral voor consistentie qua dikte, en dus voor rode/witte ui (ringen), paprika, venkel enz.. Paprika is wat lastig want dat moet zonder het hulpstuk, en een mandoline blijft dan een link apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Ik heb vandaag wat mozzarella binnen gekregen, maar deze was ondanks een koelpack rond de 18 graden. Is dit nog veilig om te consumeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
Mj2sL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:33:
Ik heb vandaag wat mozzarella binnen gekregen, maar deze was ondanks een koelpack rond de 18 graden. Is dit nog veilig om te consumeren?
Bij mozzarella ruik je na het openen gelijk of die nog oké is. Als het oké ruikt dan zou ik mij geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08 21:19
Wat doe je met zo'n tafel in de winter als ik vragen mag? Laat hij zich makkelijk uit elkaar halen en opbergen?

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
Jaapoes schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:56:
[...]

Wat doe je met zo'n tafel in de winter als ik vragen mag? Laat hij zich makkelijk uit elkaar halen en opbergen?
Ja met tien minuten is hij uit elkaar. Zijn dan twee platen en vier losse poten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MarkieNL
Vandaag was het weer een mooie dag om buiten aan de kook te gaan.

Dit keer eens wat anders geprobeerd.
Vanochtend vroeg de BGE aangeslingerd met een procureur.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RzzGMZw.jpg

Uiteindelijk bijna 9 uur over gedaan om tot het volgende resultaat te komen: pulled pork !
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rYPny6Z.jpg

Zaterdagochtend twee pizza bollen gemaakt en 14 uur op kamertemperatuur (22 graad) en 15 uur koeling (4 graad) laten rijzen en rijpen. 3 uur voor het bakken uit de koeling gehaald.
Vorige keer hetzelfde recept aangehouden met hetzelfde resultaat. Die gaan we onthouden!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eqsdnKt.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mhn9EDa.jpg

Ingrediënten:
- mutti pizza saus uit blik
- geraspte Parmezaanse kaas
- rode ui
- pulled pork
- geraspte kaas voor pizza

Op naar de Ooni!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X1MFnCm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jlIrMDB.jpg

Tadaaa
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FngstGN.jpg

Wat was ie goed!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Msk9S65.jpg

De overige 1.9kg (van de 2.0kg) maar ingevroren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 17:01

thof

FP ProMod
MarkieNL schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:55:
(...)
Zaterdagochtend twee pizza bollen gemaakt en 14 uur op kamertemperatuur (22 graad) en 15 uur koeling (4 graad) laten rijzen en rijpen. 3 uur voor het bakken uit de koeling gehaald.
Vorige keer hetzelfde recept aangehouden met hetzelfde resultaat. Die gaan we onthouden!
(...)
Ziet er meer dan goed uit. Wat was je recept?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Youri1986
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-01 20:39
Afgelopen zaterdag voor de tweede keer op de Ooni gebakken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ykoiy0MbFfgIjwuQN-8-RhpJXAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZXGvTRYX4yW6STDiKdvs2G3.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqagjUZtxJb8OT7ITjJKLSjgoJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfpghVglBGh2aO4QJ0EyCy0k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6vojGSPuOmi7d6zU7bVesQcv9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEYKfMfiUN5flbBKGOest29h.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even oefenen aan het mooi vormgeven. Maar het deeg is top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Laatst online: 08:23
ging iets mis bericht was niet zichtbaar in eerste instantie... dus dubbelpost

[ Voor 84% gewijzigd door Joostje123 op 26-06-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Laatst online: 08:23
Wij hebben nog 2 struikelpunten met het deeg.

Of te wel te plakkerig, moeten we dan langer kleden of hebben we te veel water gedaan of iets anders?

Of hij is te elastisch, hebben we dan te kort laten staan of iets anders?

Ik volg de pizza app. Qua aantal gist en rijstijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Laatst online: 11-09 16:35

Kraz

Saving the world

Joostje123 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:19:
Wij hebben nog 2 struikelpunten met het deeg.

Of te wel te plakkerig, moeten we dan langer kleden of hebben we te veel water gedaan of iets anders?

Of hij is te elastisch, hebben we dan te kort laten staan of iets anders?

Ik volg de pizza app. Qua aantal gist en rijstijd.
Ons deeg blijft idd ook altijd nog te elastisch!
Alles veert weer terug naar originele staat als we van bol naar pizza aan het kneden zijn.

Ik kijk/wacht met je mee op het antwoord... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kraz op 26-06-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Kraz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:02:
[...]

Ons deeg blijft idd ook altijd nog te elastisch!
Alles veert weer terug naar originele staat als we van bol naar pizza aan het kneden zijn.

Ik kijk/wacht met je mee op het antwoord... :)
Hoeveel tijd heb je tussen het opbollen en het stretchen zitten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 16:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxmR54sRLhLu0Peu49GTjK5tm4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ek27yi86YNnBgbeHn8IDo8iv.jpg?f=fotoalbum_large

Weer top lunch gehad gisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Laatst online: 11-09 16:35

Kraz

Saving the world

Clifdon schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:41:
[...]

Hoeveel tijd heb je tussen het opbollen en het stretchen zitten?
Ehh...uurtje of 4-5 ?

- Deeg maken
- 2 uur rijzen
- opbollen en nachtje in koelkast voor lange rijs
- 4-5 uur van tevoren uit koelkast halen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bajan
Zo doe ik het:

-Deeg maken in de middag
-In de koelkast
-Volgende ochtend uit de koelkast en op kamertemp laten komen.
2 a 3 uur van te voren opbollen.

Dan krijg je dit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-t-dSslyswu5AK5_cV27yxo__A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/byLyYBH4UxHEfPJFRk7QmUZt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkieNL
thof schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:12:
[...]

Ziet er meer dan goed uit. Wat was je recept?
Zie mijn post:
MarkieNL in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinergie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-08 10:16
Helemaal zin gekregen door jullie foto's en verhalen om dit ook eens een poging te geven.
Zonet een Ooni Koda 12 aangeschaft, maar ben nog op zoek naar de accessoires om aan dit avontuur te beginnen.

Kunnen jullie me enkele goede (en liefst ook goedkope) items aanbevelen?
Ik heb al enkele zaken uit dit topic gehaald die ik aangeraden zag worden, maar door honderden pagina's bladeren om te zien of er een algemene consensus is m.b.t. budget accessoires is me wat te veel werk.

Ook ken ik nog niet alle termen dus probeer ik het maar te benoemen :P

- Dozen/bakjes voor het deeg
- Een pizza schep
- Een kleinere ronde pizza schep om de pizza te draaien
- Een infrarood thermometer

Vergeet ik nog wat? Zou leuk zijn moesten jullie wat items kunnen aanraden. _/-\o_
De branded (Ooni) versies vind ik namelijk wat te duur

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• echthard
xinergie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:57:

- Een pizza schep
- Bakjes bij de IKEA vind ik heel handig: https://www.ikea.com/nl/n...-rond-kunststof-50507959/
- Pizza schep kan merkloos en goedkoop. Een dunne aluminium schep om het uit de oven te halen en ik raad een goedkope houten schep van een tientje aan om het er in te doen. Want op een houten schep blijft het niet plakken en heb je ook veel minder semola nodig.
- Een draaischep is wellicht handig voor een Ooni oven, maar niet noodzakelijk. Je kunt met de metalen schep het eruit halen, een kwartslag draaien en weer erin doen.
- Infrarood thermometer bestelde ik op Ali voor ongeveer 13,- https://nl.aliexpress.com...hno7&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 16:04
xinergie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:57:
Helemaal zin gekregen door jullie foto's en verhalen om dit ook eens een poging te geven.
Zonet een Ooni Koda 12 aangeschaft, maar ben nog op zoek naar de accessoires om aan dit avontuur te beginnen.

Kunnen jullie me enkele goede (en liefst ook goedkope) items aanbevelen?
Ik heb al enkele zaken uit dit topic gehaald die ik aangeraden zag worden, maar door honderden pagina's bladeren om te zien of er een algemene consensus is m.b.t. budget accessoires is me wat te veel werk.

Ook ken ik nog niet alle termen dus probeer ik het maar te benoemen :P

- Een pizza schep

Vergeet ik nog wat? Zou leuk zijn moesten jullie wat items kunnen aanraden. _/-\o_
De branded (Ooni) versies vind ik namelijk wat te duur
Op amazon allemaal te krijgen voor een zacht prijsje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
echthard schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:43:
[...]

Want op een houten schep blijft het niet plakken en heb je ook veel minder semola nodig.
Is het inderdaad zo dat pizzadeeg op een houten schep niet blijft plakken? Ik heb nu een metalen schep, maar merk inderdaad dat het pizzadeeg soms blijft plakken. En als de pizza dan niet goed in de oven van de schep afglijdt, bakt hij al snel een beetje aan de schep vast. Al met al zou ik dus wel geholpen zijn met een niet plakkende schep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Oohhhh die wil ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
Ik blijf toch wel worstelen met de temperatuur van het kraanwater. Ik hoor bijna nooit iemand over welke temperatuur het kraanwater is, terwijl ik meende te begrijpen dat dat wel heel relevant is. Ik had laatst die '60-regel' gebruikt. Temperatuur thuis was 24 graden, meel was 23 graden, dus water moest 13 graden zijn. Om dat te bereiken moest ik het kraanwater afkoelen met ijsklontjes. Vervolgens na het maken en kneden van het deeg was de temperatuur ervan ongeveer 24 graden. Leek mij de juiste temperatuur, maar het deeg rees langzamer dan het volgens de Pizzapp zou moeten. Moet het eenmaal gekneedde deeg dan warmer zijn? Controleren jullie de temperatuur van het deeg als je klaar bent met kneden? Overigens heb ik geen cold proof gedaan. Dat maakt natuurlijk wel uit, aangezien bij cold proof de temperatuur van het deeg sowieso weer omlaag gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

MennoE schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:27:
Ik blijf toch wel worstelen met de temperatuur van het kraanwater. Ik hoor bijna nooit iemand over welke temperatuur het kraanwater is, terwijl ik meende te begrijpen dat dat wel heel relevant is. Ik had laatst die '60-regel' gebruikt. Temperatuur thuis was 24 graden, meel was 23 graden, dus water moest 13 graden zijn. Om dat te bereiken moest ik het kraanwater afkoelen met ijsklontjes. Vervolgens na het maken en kneden van het deeg was de temperatuur ervan ongeveer 24 graden. Leek mij de juiste temperatuur, maar het deeg rees langzamer dan het volgens de Pizzapp zou moeten. Moet het eenmaal gekneedde deeg dan warmer zijn? Controleren jullie de temperatuur van het deeg als je klaar bent met kneden? Overigens heb ik geen cold proof gedaan. Dat maakt natuurlijk wel uit, aangezien bij cold proof de temperatuur van het deeg sowieso weer omlaag gaat.
Ik denk dat de temperatuur van het water een van der minder relevante dingen is bij het maken van pizza's hoor. Eveneens als de magische volgorde waarin ingrediënten toegevoegd worden aan het deeg. Ik denk dat het veel belangrijker is om deeg te "lezen" en te bedenken wanneer je het afremt of juist buiten de koeling moet zetten. Zou me er niet suf op staren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 14:05
echthard schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:43:
[...]

- Pizza schep kan merkloos en goedkoop. Een dunne aluminium schep om het uit de oven te halen en ik raad een goedkope houten schep van een tientje aan om het er in te doen. Want op een houten schep blijft het niet plakken en heb je ook veel minder semola nodig.
Ik heb daar bij mijn aluminium schep vaak last van idd. Is dat met een houten serieus minder???? Gelijk bestellen :) (linkje?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Sinds kort in het bezit van een Ooni Fyra 12 en al flink aan het pizza bakken.
Worstel nog met het maken van perfecte deeg maar dat gaat elke keer een stuk beter. Kwestie van 'tweaken' en veel oefenen denk ik.

Waar ik wel een vraag over heb zijn de pellets. Op dit moment gebruik ik de Ooni pellets maar ik merk dat deze erg veel roken een een zwarte aanslag (roet) achterlaten in de oven. Nu maak ik de Fyra na elk gebruik schoon maar vroeg me af of er ander merk pellets zijn die goed branden en minder zwarte rook genereren?

Heb al geprobeerd om met de regelklep in de uitlaat de flow the regelen, maar dit heeft enkel effect op de temperatuur.
Topic ook al doorzocht maar geen duidelijk antwoord gevonden wat de overige leden hier gebruiken.

Op google veel te vinden maar vaak zijn de pellets niet geschikt voor het bereiden van voedsel (zacht hout) of anders kom je altijd uit bij de Ooni pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
MennoE schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:20:
[...]

Is het inderdaad zo dat pizzadeeg op een houten schep niet blijft plakken? Ik heb nu een metalen schep, maar merk inderdaad dat het pizzadeeg soms blijft plakken. En als de pizza dan niet goed in de oven van de schep afglijdt, bakt hij al snel een beetje aan de schep vast. Al met al zou ik dus wel geholpen zijn met een niet plakkende schep.
jantje112 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:33:
[...]

Ik heb daar bij mijn aluminium schep vaak last van idd. Is dat met een houten serieus minder???? Gelijk bestellen :) (linkje?)
Ja, dat scheelt enorm. Op een metalen schep kun je de pizza alleen op doen als het al belegd is en zelfs dan moet je het goed inpoederen met semola en je kunt ook niet te lang wachten voor je het in de oven doet. Met een houten schep gebruik ik bijna nooit semola, omdat het al op de pizzabodem zit. En ik leg de bodem er al op als ik het gevormd heb. En dan ga ik rustig de pizza beleggen en ik hoef niet te haasten, want het gaat zich toch niet hechten aan het hout.

Deze heb ik, vanwege de langere steel: https://relaxdays.nl/wone...hep-xl-hout-10020497.html

Die site heeft nog meer houten scheppen, als jullie samen doen wordt het wel goedkoop.Want bij enkele krijg je veel korting als je er meer afneemt: https://relaxdays.nl/catalogsearch/result/?q=pizza+schep

Als je een simpele wilt van onder 10,- dan vind je er genoeg na wat googlen:

https://www.oilvinegar.nl/pizzaschep-29-5x41-5cm-65700.html
https://shop.italieplein.nl/product/pizzaschep-hout/
https://www.bol.com/nl/nl...ep-hout/9200000081915733/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@MennoE @jantje112 zelf gebruik ik deze
https://www.bol.com/nl/nl...er_confirmation2008093611

Plakt inderdaad niet. Zelfs zonder bloem er op te doen (niet aan te raden) krijg ik hem nog los door te schudden. Maar stretchen lukt dat niet meer.

Op zich ook wel logisch, want staal is heel vlak zonder oneffenheden. Dus dan zit er geen lucht meer onder het deeg en plakt het. Bij hout heb je meer oneffenheid waardoor er lucht onder de bodem blijft en die blijft schuiven.

EDIT: ohja als je niet wil wachten op Ali:
https://www.bol.com/nl/p/...ion2008093611&language=nl

16,50, scheelt 3 euro (mits je gratis verzending hebt natuurlijk) en gaat tot 500 graden.

Verder heeft Sostrene grene wel wat goedkope accessoires:
Pizzasnijder: https://sostrenegrene.com...n/pizzasnijder-p-74060eac
Deegsnijder: https://sostrenegrene.com...es/deegsnijder-p-b46dcd87

De pizzasnijder werkt wel, maar ben toch meer fan van een roller als beginner :+ en de deegsnijders is voor de prijs best handig. Al had ik hem liever nog wat flexibeler gehad zodat ik deegbollen uit de bakken kon krijgen. Deze kun je niet echt buigen en er onder schuiven.

Die bakjes van Ikea zien er trouwens handig uit! past daar precies een deegbol in?

[ Voor 70% gewijzigd door Waah op 27-06-2023 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brooky
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:32
Waah schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:08:
https://www.bol.com/nl/nl...er_confirmation2008093611

Plakt inderdaad niet. Zelfs zonder bloem er op te doen (niet aan te raden) krijg ik hem nog los door te schudden. Maar stretchen lukt dat niet meer.
I second this. Op aanraden van @Waah 2 gekocht en zeer tevreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• echthard
Waah schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:08:
Die bakjes van Ikea zien er trouwens handig uit! past daar precies een deegbol in?
Het is alsof het ervoor gemaakt is :D

Beetje olijfolie er in en je bol er in. Het glijdt er dan zo weer uit. Het neemt veel minder ruimte in, in de koelkast. Het heeft genoeg ruimte om te rijzen en het droogt niet uit. Ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bajan
Ethernety schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:38:
Sinds kort in het bezit van een Ooni Fyra 12 en al flink aan het pizza bakken.
Worstel nog met het maken van perfecte deeg maar dat gaat elke keer een stuk beter. Kwestie van 'tweaken' en veel oefenen denk ik.

Waar ik wel een vraag over heb zijn de pellets. Op dit moment gebruik ik de Ooni pellets maar ik merk dat deze erg veel roken een een zwarte aanslag (roet) achterlaten in de oven. Nu maak ik de Fyra na elk gebruik schoon maar vroeg me af of er ander merk pellets zijn die goed branden en minder zwarte rook genereren?

Heb al geprobeerd om met de regelklep in de uitlaat de flow the regelen, maar dit heeft enkel effect op de temperatuur.
Topic ook al doorzocht maar geen duidelijk antwoord gevonden wat de overige leden hier gebruiken.

Op google veel te vinden maar vaak zijn de pellets niet geschikt voor het bereiden van voedsel (zacht hout) of anders kom je altijd uit bij de Ooni pellets.

Die rook en roet bij de Fyra was ik zelf helemaal zat, spijt dat ik geen gas heb genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:08

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Ik heb het topic al doorzocht, maar helaas geen antwoord kunnen vinden: hebben jullie ervaring met het bestellen van kant en klare (diepvries) pizzabolllen? Ik kwam middels de zoekfunctie uit bij Hollands Kaashuis, maar die is helaas gestopt. Makro, Sligro en Hanos zijn helaas geen optie voor mij.
Ik moet 10+ pizza’s maken binnenkort, en zelf deeg daar voor maken vertrouw ik me toch nog niet helemaal mee.

Idem qua vraag overigens voor goede mozzarella. De bollen in water leveren me toch vaak nog te natte bodems op, ondanks het laten uitlekken in een vergiet (12u lang).

[ Voor 17% gewijzigd door Thrace Grumble op 27-06-2023 20:35 ]

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
Thrace Grumble schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:34:
Ik heb het topic al doorzocht, maar helaas geen antwoord kunnen vinden: hebben jullie ervaring met het bestellen van kant en klare (diepvries) pizzabolllen? Ik kwam middels de zoekfunctie uit bij Hollands Kaashuis, maar die is helaas gestopt. Makro, Sligro en Hanos zijn helaas geen optie voor mij.
Ik moet 10+ pizza’s maken binnenkort, en zelf deeg daar voor maken vertrouw ik me toch nog niet helemaal mee.

Idem qua vraag overigens voor goede mozzarella. De bollen in water leveren me toch vaak nog te natte bodems op, ondanks het laten uitlekken in een vergiet (12u lang).
Ik heb weleens pizzabollen bij de Sligro gehaald, maar vielen erg tegen. Niet geschikt iig voor boven de 250 graden.

Ik gebruik buffel mozzarella die ik alleen even uitknijp, maar niet laat uitlekken. En mijn bodems zijn niet nat. Dus misschien de steen langer voorverwarmen? Eventueel kan je gewoon een zak geraspte mozzarella gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Kraz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:13:
[...]

Ehh...uurtje of 4-5 ?

- Deeg maken
- 2 uur rijzen
- opbollen en nachtje in koelkast voor lange rijs
- 4-5 uur van tevoren uit koelkast halen
Dan snap ik niet hoe het deeg als elastiek kan zijn eerlijk gezegd.

Pagina: 1 ... 65 ... 115 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.