Zo, dit weekend ook nog eens de Alfa Forni warm gestookt!
Ik bestelde bij de vrienden van Italiëplein 20 kilo bloem en een tray San Marzano tomaten, kunnen we even weg hehe.
Ik was benieuwd naar de nuvola bloem, en had al verschillende filmpjes gezien van mensen die twee soorten mengden.
Gisterenavond deeg gemaakt, 50/50 caputo pizzeria en caputo nuvola. 12uur koude rijping, en dan uurtje of 7 op kamertemperatuur.
Ja ik weet het, moet beter langer koud enz enz, maar het was wegens tijdsgebrek. Helaas denk ik dat ik hierdoor geen luchtig genoege korst had. De proevers waren héél tevreden maar ikzelf ben wat kritischer. Dus volgende keer doe ik echt wel 48 uurtjes koud en 8u kt.
Ik vond dat de bloem veel meer water absorbeerde dan de tipo 00 van de lokale supermarkt, en was mijn 60 procent hydratatie precies wel weinig maar met dit warme vochtige weer durfde ik niet teveel risico nemen met 8 hongerigen aan tafel.
Wel kreeg ik met deze bloem een beter gebakken onderkant en ook die typische blaasjes op de rand, eerste test wel tevreden van maar zeker nog niet op punt!
Mijn pizza met bechamel, verse parmesaan, gestoofde champignons met look, en achteraf prosciutto erop viel wel erg in de smaak!
Nog enkele kiekjes erbij.
Ervaringen met Caputo nuvola en tips zijn welkom.