Ik gebruik ook 53% in een Ooni en dat is heerlijk en behoorlijk luchtig. Wat zou ik merken van meer water?
Mooie rijs op deze warme dag. :strip_exif()/f/image/QiprsIUgN08PTI9puy5ggjbu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LoTeYm14ED5NOa0VlIboldob.jpg?f=fotoalbum_large)
@Freshouttheoven kreeg een tip om wat vaker stretch en fold toe te passen. Zag dit laatst ook op verschillende YouTube filmpjes zodat je mooie luchtig deeg krijgt. Mooie tip dus!
:strip_exif()/f/image/QiprsIUgN08PTI9puy5ggjbu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LoTeYm14ED5NOa0VlIboldob.jpg?f=fotoalbum_large)
@Freshouttheoven kreeg een tip om wat vaker stretch en fold toe te passen. Zag dit laatst ook op verschillende YouTube filmpjes zodat je mooie luchtig deeg krijgt. Mooie tip dus!
Ik heb inmiddels nu een aantal keer zo miserabel deeg geproduceerd dat ik helemaal terug naar de basis ga. Ik dacht dat ik na jaren goede desembroden, redelijke pizza’s en deeg in het algemeen wel een beetje kon freewheelen met een eenvoudige pizza, maar de variabelen moeten maar eerst even onder de knie. In beter nieuws: waarschijnlijk vanwege de nieuwe modellen zijn bepaalde Ooni’s nu met korting te koop!
Net een Karu 12 gekochtKanseleur schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:44:
In beter nieuws: waarschijnlijk vanwege de nieuwe modellen zijn bepaalde Ooni’s nu met korting te koop!

maar ook met 20% korting, dus was 279. Nieuwe met glas is wel echt gaaf en handig lijkt me maarja...
Enorme beginner met alles kwa koken, maar een pizzaoven gekocht dus! Eerst maar testen met "vers" deeg van Jan (6x mini-pizza).
:strip_exif()/f/image/QB4iEVtqy7nGNrwODGq8TfR7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UQdccbmESSyUDCUe2v9k0qX9.jpg?f=fotoalbum_large)
bodem was mooi krokant, rand niet echt verbrand bij de laatste pizza's... maar het deeg was nog wel deeg aan de bovenkant. Waarschijnlijk te weinig vuur rollend over de pizza. Had enkel houtskool en een paar blokjes Douglas-hout over van het maken van de buitenkeuken dus maar even hardhout scoren eerst
vanavond met het recept van de ooni app maar een eerste deegbal gemaakt. 60% water, verder standaard waarden. Eerst gekneed, 15 min laten rusten onder een kom, toen de bol gemaakt (op spanning brengen deeg) en in een tupperware-bak in de koelkast. Morgen nog 2 uurtjes buiten de koelkast laten rijzen en dan maar eens kijken of ik er een echte pizza van kan maken.
bij succes zondag op verjaardag maar naast de BBQ ook wat pizza's bakken. En anders kijken naar kant en klaar deeg
Meer mensen die veel deeg maken en het invriezen? want iets hebben liggen lijkt me best handig....
Kwam net dit recept tegen van 100% Biga met hele mooie fotos. Proberen waard om eens te maken.
Deeg maak je dus 100% in de koelkast. Volgende dag alleen wat water toevoegen.
https://ca.gozney.com/blo...TgraHQUWTw7t-a76JUe9P16dw
[ Voor 27% gewijzigd door Wackmack op 09-06-2023 06:16 ]
Mijn deeg gaat in een beslag / deeg / mengkom met deksel.
als je eentje met dubbel deksel neem (met gat in midden) kan de vrouw er ook nog in mixen zonder veel spetters.
als je eentje met dubbel deksel neem (met gat in midden) kan de vrouw er ook nog in mixen zonder veel spetters.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OUvZ13z14J48mmwckJ9XbJzF.jpg?f=user_large)
30 mbar drukregelaar en een slang met op het einde 1/4” linksdraaiend schroefdraad (1/4” LH BSP). Heb er zelf een cadac quick release koppeling opgezet, want makkelijk verplaatsen dan.Bajan schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:38:
Kan iemand mij vertellen welke drukverdeler/ aansluiting ik nodig heb voor de Ooni 12 gasbrander?
Dit weekend maar eens de Fyra ombouwen van pellets naar gas.
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 09-06-2023 08:47 ]
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Op welk moment moet ik de pizzabollen in de vriezer doen als ik ze wil bewaren?
Mijn werkwijze is als volgt. Eerst de bollen maken, dan 24 uur in de koelkast en op de dag van bereiden haal ik ze uit de koelkast, en liggen ze nog 5 of 6 uur op kamertemperatuur.
Vries ik ze in na de 24 uur koelkast, of pas nadat ze nog 5 / 6 uur op kamer temperatuur hebben gelegen? En als dit tweede het geval is, moet ik ze dan nogmaals opbollen voor ze in een zakje in de vriezer gaan? Want ze zijn dan wel een stuk meer uitgezakt.
En hoe lang kan ik ze in de vriezer bewaren voor later gebruik?
Mijn werkwijze is als volgt. Eerst de bollen maken, dan 24 uur in de koelkast en op de dag van bereiden haal ik ze uit de koelkast, en liggen ze nog 5 of 6 uur op kamertemperatuur.
Vries ik ze in na de 24 uur koelkast, of pas nadat ze nog 5 / 6 uur op kamer temperatuur hebben gelegen? En als dit tweede het geval is, moet ik ze dan nogmaals opbollen voor ze in een zakje in de vriezer gaan? Want ze zijn dan wel een stuk meer uitgezakt.
En hoe lang kan ik ze in de vriezer bewaren voor later gebruik?
Hier staan wel wat tips. https://www.italieplein.n...-invriezen-zo-doe-je-dat/
In het kort: na het rijzen, dus nadat ze op kamertemperatuur zijn geweest. Geen ervaring mee overigens
.
In het kort: na het rijzen, dus nadat ze op kamertemperatuur zijn geweest. Geen ervaring mee overigens
Voor de basic (100%) biga raad ik deze aan:Wackmack schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:16:
Kwam net dit recept tegen van 100% Biga met hele mooie fotos. Proberen waard om eens te maken.
Heel leerzaam, bekijk nu de video.echthard schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:21:
[...]
Voor de basic (100%) biga raad ik deze aan:
[YouTube: BIGA PIZZA DOUGH - DEEP DIVE]
Dit stukje valt op:
Hoort zo strecht en fold? Zelf doe ik het namelijk totaal anders
[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 09-06-2023 12:16 . Reden: Bij Youtube kan je [embed] gebruiken ]
Je kunt het op verschillende manieren doen, komt op hetzelfde neer.Wackmack schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:39:
[...]
Deze manier stretcht meer dan er gewoon aan trekken en het er dan weer op te vouwen. Hoe meer je stretcht, hoe meer lagen met gluten je over elkaar heen vouwt. Dus meer gluten en een sterker deeg.
Ik ben alleen bang om te veel gluten op te bouwen als je ook goed kneed. Vraagje voor de kenners, klopt het dat je dan stug deeg krijgt en dat je later de bol niet goed kunt vormen? Net alsof je te veel hebt gekneed.
Makkelijker werkbaar deeg, pizzabodem is meer in balans qua chewiness en knapperigheid daarnaast krijg je een luchtigere rand met de juiste techniek.ZieMaar! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:59:
Ik gebruik ook 53% in een Ooni en dat is heerlijk en behoorlijk luchtig. Wat zou ik merken van meer water?
Ga je voor mooie foto’s of een goede smaak?Wackmack schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:16:
Een foto zegt niet zoveel, met de juiste techniek, vocht percentage, gemiddeld sterke bloem en een geschikte oven kun je zelfs met een 4 - 6 uurs rijs op kamertemperatuur mooie Leopard spots en hoge puffy randen creëren. Dit zegt echter niks over de smaak en kwaliteit van het deeg c.q. licht verteerbaarheid/ smaak.
Starters worden over het algemeen gebruikt om tijd te winnen, wanneer je de ruimte en tijd hebt kun je met een 48 - 72 uurs deeg een kwalitatief beter eindproduct behalen vergeleken met een starter
Dit is een hoge hydratatie deeg, veel succes om op deze manier stretch en fold toe te passenWackmack schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:39:
[...]
*Biga is uitermate geschikt voor hoge hydratatie deeg bijv. focaccia en echte Napolitaanse pizza's, dus een zachte sponsachtige bodem die je dubbel moet vouwen om 'm op te kunnen eten.
[ Voor 6% gewijzigd door Freshouttheoven op 09-06-2023 13:28 ]
Binnenkort ga ik ook Turkse Pizza's en naan brood maken in de pizza oven. Lijkt me heel lekker en makkelijk, maar eerst even wachten op de spiraalmixer.
Het is het uitrekken waardoor de gluten(eiwitketens) ontstaan, niet de laagjes tussen het deeg.echthard schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:40:
[...]
Deze manier stretcht meer dan er gewoon aan trekken en het er dan weer op te vouwen. Hoe meer je stretcht, hoe meer lagen met gluten je over elkaar heen vouwt. Dus meer gluten en een sterker deeg.
Ik ben alleen bang om te veel gluten op te bouwen als je ook goed kneed. Vraagje voor de kenners, klopt het dat je dan stug deeg krijgt en dat je later de bol niet goed kunt vormen? Net alsof je te veel hebt gekneed.
Er is een beperking aan de maximale glutenopbouw. Die is in essentie afhankelijk van de hoeveelheid proteïne die in het meel zit. Bij teveel kneden (overkneden) ga je eigenlijk het opgebouwde glutennetwerk weer afbreken. In dat geval wordt het vormen lastiger, maar dat is niet door een teveel aan gluten.
Overkneden moet je trouwens niet te snel bang voor zijn:
YouTube: How Easy is it to Overmix Bread Dough? Can you do it by Hand?
Hij bekritiseert ook het trekken van een vliesje (windowpane test) om te zien of het deeg goed gekneed is.
In essentie is meer glutenontwikkeling beter (baksel wordt luchtiger). Bij een heel lange rijs gaan die gluten toch weer ietwat afbreken waardoor het rekbaarder is op het moment dat je het gaat gebruiken. Daarom gebruikt men voor lange rijstijden bloem met een hoog proteïne-gehalte (= hoge w-waarde = veel gluten)
[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 09-06-2023 14:19 ]
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Ik ken de methode, maar vind hem persoonlijk overrated. Hoop gedoe, en je hele aanrechtblad is vervolgens vies.Wackmack schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:39:
[...]
Heel leerzaam, bekijk nu de video.
Dit stukje valt op: [YouTube: BIGA PIZZA DOUGH - DEEP DIVE]
Meest simpel en even effectief kun je het deeg in het bakje een paar keer over zichzelf heenvouwen (coil-fold). Bijvoorbeeld zo:
YouTube: The Last COIL FOLD Tutorial You Ever Need
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Zodra ik een dun lapje bodem zonder saus/toppings in de oven leg wordt het een soort luchtkussenechthard schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:49:
Binnenkort ga ik ook Turkse Pizza's en naan brood maken in de pizza oven. Lijkt me heel lekker en makkelijk, maar eerst even wachten op de spiraalmixer.
Ja, een soort pitabroodje heb je dan zekercitruspers schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:18:
[...]
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Zodra ik een dun lapje bodem zonder saus/toppings in de oven leg wordt het een soort luchtkussen
Ik zit nog steeds enorm te dubben over hoe de PizzaApp gebruikt moet worden met een poolish.
Er zijn 2 waarden in te vullen voor Poolish, namelijk het percentage van het geheel (bijv 30%) en de "Poolish rijskracht" in uren. Het minimum is 1h en als ik een lage waard gebruik, dan krijg ik een waarschuwing in beeld "Pas op: overmatig rijsgevaar". Als ik de waarde dan wijzig naar bijv. 8h, verdwijnt de waarschuwing pas.
Hoe moet ik dit nu gebruiken? Wat betekent die Poolish rijskracht waarde nou?
Is het dat ik erboven een tijd heb gekozen voor KT en GT en dat de Poolish rijskracht dan een onderdeel ervan is, zodat een hogere rijskracht waarde zorgt voor meer tijd als poolish en minder tijd om een deeg-als-geheel rijs te hebben? Anders snap ik niet dat een lagere rijskracht waarde zorgt voor een overmatig rijsgevaar waarschuwing.
:strip_exif()/f/image/PsTKy0CT2pMXGESZQNhxGKjd.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi om te zien dat dit topic zo actief is!
Voor mij is 'n nieuwe batch bloem ook weer binnen gekomen deze week.
Dit weekend zo'n 20 pizza's maken, waarvan 15 stuks in totaal 48 uur hebben gerezen/gefermenteerd, 3 stuks 72 uur (experiment), en nog 2 speltpizza's voor iemand die tarwe slecht verdraagt. Foto's volgen!
Staat/wordt je koelkast wel koel genoeg?
Na 24 uur in de koelkast ziet het er bij mij uit als een zielige haast smerig bolletje
Na 24 uur in de koelkast ziet het er bij mij uit als een zielige haast smerig bolletje
[ Voor 53% gewijzigd door GieltjE op 09-06-2023 16:05 ]
Hell / 0
Beetje offtopic maar ik vind een koelkast die op 8 graden staat niet heel erg gezond. Tenzij je het alleen voor drank etc gebruikt. Maar voor het behoed van levensmiddelen en voorkomen bederf is rond de 4 graden de standaard.Wackmack schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:02:
Deeg kan blijkbaar nog goed door rijzen in de koelkast, weer wat geleerd 😂.
Check de pan. Zit maar 3 gram gist op 2000 gram bloem. Weer een strecht en fold gedaan. Morgen om 10 uur opbollen. Ben benieuwd of er nog een strecht en fold moet gebeuren. Koelkast is trouwens 8 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is hier iemand die soort van het 'perfecte' pizzadeeg recept heeft? Ik weet wel dat er verschillende pizzastijlen zijn, verschillende soorten meel, verschillende manieren van laten rijzen etc. Maar ik merk met mijn Ooni Koda 12 dat het toch steeds een beetje een zoektocht blijft. De pizza's zijn zeker lekker, maar toch ergens 'net niet'. En met drie jonge kinderen heb ik helaas niet zoveel tijd om te experimenten.
Qua stijl ben ik erg liefhebber van de pizzas van de Pizzabakker restaurants. Die zijn vrij dun en krokant.
Qua stijl ben ik erg liefhebber van de pizzas van de Pizzabakker restaurants. Die zijn vrij dun en krokant.
Zou nog eens goed meten. Nu even in de kwark snel gemeten. Achterin de koelkast is het zeker kouder. Zie daar wel is ijs. Gekke is, deze koelkast lijk je niet af te stellen. Even de handleiding lezen.Mad_Manic schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:35:
[...]
Beetje offtopic maar ik vind een koelkast die op 8 graden staat niet heel erg gezond. Tenzij je het alleen voor drank etc gebruikt. Maar voor het behoed van levensmiddelen en voorkomen bederf is rond de 4 graden de standaard.
Even pak melk gemeten en die is 5.7 graden.
[ Voor 4% gewijzigd door Wackmack op 09-06-2023 16:39 ]
Ja dat ben ik ook gewend. Doe het altijd in die mooie pizza bakken echter is het nu heel veel deeg daarom naar dit uitgeweken. Koelkast gaat met 3 Kids de hele dag open.GieltjE schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:05:
Staat/wordt je koelkast wel koel genoeg?
Normaal pak ik de koelkast in de buitenkeuken. Die is mooi 4 graden en gaat ook niet open. Gelukkig wel kunnen zien dat het deeg goed luchtig is 😂😋😎
Wow! Wat een mooie vorm, mag je trots op zijn! Wat is je recept?Luqq schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:18:
Laatst eens onze nieuwe oven gebruikt die tot 300C gaat - dat is wel echt een wereld van verschil zeg[Afbeelding]
Omdat niemand hem heeft gekocht en/of hier een review plaatst heb ik hem zelf maar gekocht 😜 Kon het mezelf niet verkopen een duurdere Ooni aan te schaffen, eerst maar eens kijken hoe vaak ik hier gebruik van maak.bsmpower schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:03:
[...]
Heel erg benieuwd of iemand deze al binnen heeft en een eerste review kan geven?
Had Grill Guru al wel benaderd of ze een bijpassende hoes verkopen, maar die hebben ze (nog) niet.
Zal binnenkort mijn ervaringen plaatsen hier.
:strip_exif()/f/image/9OYCXBlszC4sgSXFsfxwizrT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door bsmpower op 09-06-2023 17:28 ]
Vandaag heb ik de Ooni Karu 12G binnen gekregen! De opvolger van mijn Karu 12 waar al vele heerlijke pizza’s uit gekomen zijn. Eerste indruk: Wauw! Wel wat dingen waar ik tegenaan liep:
- Ik schrok toen ik de verpakking opende. Er zaten allemaal vreemde vlekken op de oven. Dat bleek schimmel te zijn. Ik denk dat ze vergeten zijn van die siliconen zakjes toe te voegen. Heb ik eraf kunnen krijgen met een vochtige doek met wat dreft.
- Het handvat van de achterklep is dusdanig gemonteerd dat ik twijfel of deze wel jaren mee kan gaan. Het handvat zit behoorlijk los en er zit speling in. Ook het kunststof voelt aan als gerecycled kunststof.
- De schoorsteen past er niet goed op waardoor deze ook los zit. Grappig is dat de schoorsteen van m’n oude Karu 12 wel goed past.
Zo mooi zeg!Luqq schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:18:
Laatst eens onze nieuwe oven gebruikt die tot 300C gaat - dat is wel echt een wereld van verschil zeg[Afbeelding]
Hier voor het eerst eigen deeg gemaakt volgens de Ooni app. Slechts voor 1 pizza.
/f/image/Phx3nxOPCpsjgJOATJLbLKSs.png?f=fotoalbum_large)
2x125 is ook 250
Gisteravond gemaakt, in de koelkast (4 graden, bovenin is het 7, onderin de koelkast 2) en om 4 uur er uit gehaald. Half 7 ging de pizza in de oven
Deeg na bereiding, dat strechten is nog best lastig.... Misschien de rand iets te dun
:strip_exif()/f/image/kNe7IqSs7ndwGcW0R3XXdujS.jpg?f=fotoalbum_large)
Viel me wel op dat ik het idee had dat het deeg niet echt gerezen was. Zeker niet zoals wat er in dit topic langs kwam hierboven
Oven beter opgestookt, wat hardhout er in voor de pizza er in ging. Vuur ging mooi over het plafond, naar de schoorsteen en er zelfs wat in.
:strip_exif()/f/image/JzkCRk4cww9SjbRAs2hNNtIm.jpg?f=fotoalbum_large)
En het resultaat:
:strip_exif()/f/image/Fgh8Nw2OSEWBLdrGXB7o6orD.jpg?f=fotoalbum_large)
Doormidden, korst is weinig opgekomen. Wel iets, maar niet echt heel hoog.
:strip_exif()/f/image/ZQVDqOzd7ESYohKrTPdCTyVp.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderkant
:strip_exif()/f/image/BRU9wOlewfIIU5S8lFIufm1S.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet ontevreden. Alles was gaar, zowel toppings als de bodem.
Vanavond maar weer ff deeg maken. Helaas heb ik enkel patentbloem, geen "00" Italiaans bloem. Misschien dat het daarom ook minder rijst. Maar dat ga ik niet meer kunnen kopen voor het weekend dus dat zal later moeten.
En misschien vloeken in de Pizza-Kerk, maar deze smaakten ook prima
:strip_exif()/f/image/qmnMkocWi0G4e2vcWr81p3dq.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot nu toe erg blij met de buitenkeuken

Mijn pizza was in ieder geval ook met patentbloem! Zorg wel dat je van een goede molen hebt en dat al je bloem en gist vers zijn, dat maakt echt veel verschil.
Hoe zorg je dan dat je verse bloem en gist hebt? Instant gist is toch niet vers? En bloem kopen we meestal toch Italiaans en zal ook niet super vers zijn denk ik?Luqq schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:06:
Mijn pizza was in ieder geval ook met patentbloem! Zorg wel dat je van een goede molen hebt en dat al je bloem en gist vers zijn, dat maakt echt veel verschil.
Nou ja ik bedoel meer, als je het al een paar maand hebt liggen en bv een grotere verpakking instant gist hebt dat dan ook niet meer zo jofel werkt vergeleken met dat je het net in huis had.MennoE schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:13:
[...]
Hoe zorg je dan dat je verse bloem en gist hebt? Instant gist is toch niet vers? En bloem kopen we meestal toch Italiaans en zal ook niet super vers zijn denk ik?
De bloem en instant gist heb ik speciaal gekocht gisteren. Maar wel gewoon supermarkt. Denk eerder dat ik iets fout heb gedaan met kneden of de verhoudingen ofzo. Maar nieuwe ronde nieuwe kansenLuqq schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:15:
[...]
Nou ja ik bedoel meer, als je het al een paar maand hebt liggen en bv een grotere verpakking instant gist hebt dat dan ook niet meer zo jofel werkt vergeleken met dat je het net in huis had.
Er is hier wel een lokale molen, maar die zaagt hout
[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 09-06-2023 20:18 ]
100% bloem met hoge W waardeMennoE schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:38:
Is hier iemand die soort van het 'perfecte' pizzadeeg recept heeft? Ik weet wel dat er verschillende pizzastijlen zijn, verschillende soorten meel, verschillende manieren van laten rijzen etc. Maar ik merk met mijn Ooni Koda 12 dat het toch steeds een beetje een zoektocht blijft. De pizza's zijn zeker lekker, maar toch ergens 'net niet'. En met drie jonge kinderen heb ik helaas niet zoveel tijd om te experimenten.
56% water
2% zout
0,1% instant gist (in de winter 0,2 of 0,3%)
Mix/ kneed alles door elkaar totdat het een geheel is, laat het een half uurtje afgedekt rusten en kneed het deeg totdat het mooi glad is. Maak een mooie bol en laat het op kamertemperatuur minimaal 6 uur rijzen, stretch en fold het deeg, maak weer een mooie bol en stop het in de koelkast.
Haal het de volgende dag of de dag erna uit de koelkast, laat het minimaal een uur rusten en maak bollen van ~ 160 gram. Vervolgens laat het minimaal 4 uur afgedekt rijzen.
Gebruik semola en druk de lucht er deels uit, gebruik een deegroller en rol een paar keer erover heen zodat het in volume toeneemt, druk hierbij niet te hard. Laat het een paar minuten ontspannen, ga er rustig weer met de deegroller een paar keer eroverheen pak het vervolgens met beide duim en wijsvingers waarbij je ~ 1 cm aan de randen overhoud zodat hier meer lucht in blijft, maak gebruik van de zwaartekracht en draai rond, afhankelijk van de grootte en hoe dun je de bodem wilt hebben kun je een of meerdere rondes maken. Beetje dit idee.
Stook de Koda niet te heet, ik zou rond de 280 - 340 graden aanhouden en de pizza in 3 tot 4 minuten bakken.
Het is een beetje experimenteren met de variabelen al zal je met bovenstaande al aardig in de buurt komen van een goede Romeinse stijl pizza
Ik denk dat je overproofed deeg gaat krijgen zoals ik gisteren al aangaf lijkt 3 gram gist mij wat veel. Dit is nog wat te corrigeren aangezien je het nog niet hebt opgebold in kleine porties!Wackmack schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:02:
Deeg kan blijkbaar nog goed door rijzen in de koelkast, weer wat geleerd 😂.
Check de pan. Zit maar 3 gram gist op 2000 gram bloem. Weer een strecht en fold gedaan. Morgen om 10 uur opbollen. Ben benieuwd of er nog een strecht en fold moet gebeuren. Koelkast is trouwens 8 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb vandaag 2 kilo deeg gedraaid waarbij 0,64g instant gist is toegepast voor een 24u proof.
Je hebt niets fout gedaan, imo wel een erg hoge zoutpercentage...Waah schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:18:
[...]
De bloem en instant gist heb ik speciaal gekocht gisteren. Maar wel gewoon supermarkt. Denk eerder dat ik iets fout heb gedaan met kneden of de verhoudingen ofzo. Maar nieuwe ronde nieuwe kansen
Zit er erg goed uit voor standaard patentbloem, dit type bloem is zwak en dè reden waarom de randen niet mooi omhoog zijn gekomen.
Zit op 0.15% gram gist maar dat is blijkbaar al te veel. Vond het wel super luchtig. Dus extra kleine porties maken van rond de 200 gram?kevinho040 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:24:
[...]
Ik denk dat je overproofed deeg gaat krijgen zoals ik gisteren al aangaf lijkt 3 gram gist mij wat veel. Dit is nog wat te corrigeren aangezien je het nog niet hebt opgebold in kleine porties!
Ik heb vandaag 2 kilo deeg gedraaid waarbij 0,64g instant gist is toegepast voor een 24u proof.
Qua timing. Zo nog een keer strecht en fold en dan nachtje in de koelkast. Wil morgen om 16 uur beginnen, met deze temperaturen misschien goed om te gaan opbollen om 12 uur?
@Freshouttheoven wat vindt jij van de foto's 😂
[ Voor 3% gewijzigd door Wackmack op 09-06-2023 20:30 ]
Ja in de recepten die ik verder tegen kwam stond vaak een lagere hoeveelheid zout (vaak 2 gram). Maar wilde eerst maar eens op de ooni app af gaan. Vanavond maar even een ander recept erbij pakken.Freshouttheoven schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:26:
[...]
Je hebt niets fout gedaan, imo wel een erg hoge zoutpercentage...
Zit er erg goed uit voor standaard patentbloem, dit type bloem is zwak en dè reden waarom de randen niet mooi omhoog zijn gekomen.
En inderdaad het zal vast aan de bloem liggen. Maar eens even kijken of ik dat lokaal kan scoren en anders maar via internet.
Ik dacht dat je er gisteren 2 of 3 gram gist bij had staan!Wackmack schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:28:
[...]
Zit op 0.15% gram gist maar dat is blijkbaar al te veel. Vond het wel super luchtig. Dus extra kleine porties maken van rond de 200 gram?
Qua timing. Zo nog een keer strecht en fold en dan nachtje in de koelkast. Wil morgen om 16 uur beginnen, met deze temperaturen misschien goed om te gaan opbollen om 12 uur?
Je moet hem eigenlijk proberen weer in een grote bol te vormen en dan terug in de koelkast om de langzaamste gisting te krijgen. Buiten de koelkast heb je straks 2 pannen als ik dit zo zie.
En dan morgen een paar uur voor je wil gaan bakken uit de koelkast / pizza bollen maken. Voor een Romeinse stijl pizza tussen de 200-230 gram.
[ Voor 13% gewijzigd door kevinho040 op 09-06-2023 20:36 ]
Wackmack schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:28:
[...]
Zit op 0.15% gram gist maar dat is blijkbaar al te veel. Vond het wel super luchtig. Dus extra kleine porties maken van rond de 200 gram?
Als je 0,1% had aangehouden en je koelkast op 4 graden stond was er niks aan de hand
Je kan inderdaad beter op een later tijdstip beginnen met opbollen, 12 uur uit de koelkast, uurtje laten rusten, deeg paar keer opvouwen en dan opbollen.
Wat super tof dat je mij zo op weg helpt! Ik ga het proberen en laat je weten hoe die is gelukt.Freshouttheoven schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:19:
[...]
100% bloem met hoge W waarde
56% water
2% zout
0,1% instant gist (in de winter 0,2 of 0,3%)
Mix/ kneed alles door elkaar totdat het een geheel is, laat het een half uurtje afgedekt rusten en kneed het deeg totdat het mooi glad is. Maak een mooie bol en laat het op kamertemperatuur minimaal 6 uur rijzen, stretch en fold het deeg, maak weer een mooie bol en stop het in de koelkast.
Haal het de volgende dag of de dag erna uit de koelkast, laat het minimaal een uur rusten en maak bollen van ~ 160 gram. Vervolgens laat het minimaal 4 uur afgedekt rijzen.
Gebruik semola en druk de lucht er deels uit, gebruik een deegroller en rol een paar keer erover heen zodat het in volume toeneemt, druk hierbij niet te hard. Laat het een paar minuten ontspannen, ga er rustig weer met de deegroller een paar keer eroverheen pak het vervolgens met beide duim en wijsvingers waarbij je ~ 1 cm aan de randen overhoud zodat hier meer lucht in blijft, maak gebruik van de zwaartekracht en draai rond, afhankelijk van de grootte en hoe dun je de bodem wilt hebben kun je een of meerdere rondes maken. Beetje dit idee.
Stook de Koda niet te heet, ik zou rond de 280 - 340 graden aanhouden en de pizza in 3 tot 4 minuten bakken.
Het is een beetje experimenteren met de variabelen al zal je met bovenstaande al aardig in de buurt komen van een goede Romeinse stijl pizza.
Hahaha gekke koelkast. Maar komt goed. Voelt nu als super licht deeg.Freshouttheoven schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:37:
[...]
![]()
Als je 0,1% had aangehouden en je koelkast op 4 graden stond was er niks aan de hand.
Je kan inderdaad beter op een later tijdstip beginnen met opbollen, 12 uur uit de koelkast, uurtje laten rusten, deeg paar keer opvouwen en dan opbollen.
Heb ik gedaan en het gaat nu prima. Zelfde bol als vanmiddag nog. Komt goed! Strecht en fold ging prima met veel lucht.kevinho040 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:33:
[...]
Ik dacht dat je er gisteren 2 of 3 gram gist bij had staan!
Je moet hem eigenlijk proberen weer in een grote bol te vormen en dan terug in de koelkast om de langzaamste gisting te krijgen. Buiten de koelkast heb je straks 2 pannen als ik dit zo zie.
En dan morgen een paar uur voor je wil gaan bakken uit de koelkast / pizza bollen maken. Voor een Romeinse stijl pizza tussen de 200-230 gram.
Bekend fenomeen inderdaad. Daarom gebruik ik altijd van die 7grams zakjes. En zelfs dan heb ik er nog weleens last van dat het degradeert over de tijd.Luqq schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:15:
[...]
Nou ja ik bedoel meer, als je het al een paar maand hebt liggen en bv een grotere verpakking instant gist hebt dat dan ook niet meer zo jofel werkt vergeleken met dat je het net in huis had.
Hahaha, ik krijg nu een flashback naar het filmpje van vanmiddag en hoor jou op dezelfde toon bij de eerste stretch, ''This is sooo light, it’s unbelievable. It’s really light soo light…'' zeggen en bij de fold, ''Look at that soo light, soo airy. What a structure''. Om vervolgens af te sluiten met, Sooo light, that’s fantastic. Beautiful… wanneer je de bol weer in de pan doet 😂😂Wackmack schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:01:
Hahaha gekke koelkast. Maar komt goed. Voelt nu als super licht deeg.
Hier blijkbaar geen last van, gist doosje is al een jaar oud en werkt nog super.verkeerslicht schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:29:
[...]
Bekend fenomeen inderdaad. Daarom gebruik ik altijd van die 7grams zakjes. En zelfs dan heb ik er nog weleens last van dat het degradeert over de tijd.
Nu een andere hobby, die veel makkelijker is 😋
/f/image/pPQSVHBpUs1QLauXf6sgYSX8.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5buhYZimfNQI0nZ2ciHzlti8.jpg?f=fotoalbum_large)
Hahaha dat waren letterlijk mijn gedachten! Vorige was het zo lastig met de poolish. Dit was echt geweldig deeg. Zo soepel, ziet er perfect uit.Freshouttheoven schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:49:
[...]
Hahaha, ik krijg nu een flashback naar het filmpje van vanmiddag en hoor jou op dezelfde toon bij de eerste stretch, ''This is sooo light, it’s unbelievable. It’s really light soo light…'' zeggen en bij de fold, ''Look at that soo light, soo airy. What a structure''. Om vervolgens af te sluiten met, Sooo light, that’s fantastic. Beautiful… wanneer je de bol weer in de pan doet 😂😂
Koelkast net aangepast en opgeruimd. Gaat helemaal goed komen vannacht en morgen natuurlijk
Verse gist kun je b.v. bij de Jumbo enz. halen; het kost zo'n 25 cent voor 42 gram en staat in de koeling. Kijk er niet overheen; het is een klein pakje, hier heb je 'm zo ongeveer op ware grootteMennoE schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:13:
[...]
Hoe zorg je dan dat je verse bloem en gist hebt? Instant gist is toch niet vers?
:fill(white):strip_exif()/f/image/nWxqPS5VTH8OHh5SugqI3Vtv.png?f=user_large)
Droge Gist kan je prima bewaren in een gesloten verpakking in de vriezer. Ik doe nu al anderhalf jaar over een verpakking van 250g. Werkt nog steeds prima. Zelf zie ik geen verschil met de 7g pakjes die ik nog heel af en toe gebruik.
-dubbel post-
[ Voor 93% gewijzigd door Vadecium op 09-06-2023 22:26 ]
In m'n laatste batch heb ik 0,04% verse gist gebruikt vanwege de kamertemperatuur van 23 graden. Het deeg en de bollen rezen evengoed nog altijd veel meer dan nodig was, heb driemaal opnieuw 'moeten' opbollen (rijstijd 24 uur, volledig buiten koelkast). M.i. zou zelfs 0,02% al genoeg zijn geweest. Goed spul, die verse gist.Wackmack schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:28:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Tikje op 09-06-2023 22:29 ]
Goeie tips en moet nog zoveel leren. Denk las 5 a 6 keer pizzadeeg gemaakt. Gespeeld met recepten van de pizza bijbel en Italiëplein. Heerlijk maar nu opzoek naar deeg met een luchtige korst.Tikje schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:27:
[...]
In m'n laatste batch heb ik 0,04% verse gist gebruikt vanwege de kamertemperatuur van 23 graden. Het deeg en de bollen rezen evengoed nog altijd veel meer dan nodig was, heb driemaal opnieuw 'moeten' opbollen (rijstijd 24 uur, volledig buiten koelkast). M.i. zou zelfs 0,02% al genoeg zijn geweest. Goed spul, die verse gist.
Net nog een keer strecht en fold gedaan. Deeg was bijna niet gerezen sinds vanmorgen. Nu de koelkast voor de helft leeg is, is het weer rond de 4 graden.
Morgen rond 10 uur deeg eruit en dan pizza 🍕 bollen maken.
Deeg gecontroleerd en niks gerezen ten opzichte van gisteren. 12 uur opbollen en in de middag lekker pizza maken.Wackmack schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 00:13:
[...]
Goeie tips en moet nog zoveel leren. Denk las 5 a 6 keer pizzadeeg gemaakt. Gespeeld met recepten van de pizza bijbel en Italiëplein. Heerlijk maar nu opzoek naar deeg met een luchtige korst.
Net nog een keer strecht en fold gedaan. Deeg was bijna niet gerezen sinds vanmorgen. Nu de koelkast voor de helft leeg is, is het weer rond de 4 graden.
Morgen rond 10 uur deeg eruit en dan pizza 🍕 bollen maken.
Twijfel nog wel om niet met een kg bloem 8 kleine bolletjes extra te maken. Andere kant, deeg lijkt nu lekker luchtig, kan dan toch weinig mis gaan?
Het kan zijn dat de vergistbare suikers op zijn. Dan stopt het rijzen. Je zal dan minder ovenrijs hebben, en minder bruining in de oven. Pizza's kunnen nog steeds lekker zijn uiteraardWackmack schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 05:27:
[...]
Deeg gecontroleerd en niks gerezen ten opzichte van gisteren. 12 uur opbollen en in de middag lekker pizza maken.
Twijfel nog wel om niet met een kg bloem 8 kleine bolletjes extra te maken. Andere kant, deeg lijkt nu lekker luchtig, kan dan toch weinig mis gaan?
Dank! Net nog een strecht en fold gedaan en nog nooit zoveel mooie luchtbellen gezien, heel heel blij mee! Voelde ook zo heerlijk luchtig. Hiermee kunnen we zeker mooie pizza 🍕 mee maken.verkeerslicht schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 06:44:
[...]
Het kan zijn dat de vergistbare suikers op zijn. Dan stopt het rijzen. Je zal dan minder ovenrijs hebben, en minder bruining in de oven. Pizza's kunnen nog steeds lekker zijn uiteraard
Nog nooit zoveel mooie luchtbellen gehad tijdens het opbollen. Overal voelde je de lucht, heel mooi. 18 bollen gemaakt van 180-200 gram.Wackmack schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:14:
[...]
Dank! Net nog een strecht en fold gedaan en nog nooit zoveel mooie luchtbellen gezien, heel heel blij mee! Voelde ook zo heerlijk luchtig. Hiermee kunnen we zeker mooie pizza 🍕 mee maken.
Soms is het deeg super straks van het opbollen en soms beetje zoals nu. Qua smaak maak het gelukkig niet uit.
:strip_exif()/f/image/1XZKs0YUozM5G2MvJBiTsISi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ruikt al heerlijk
:strip_exif()/f/image/tRp3pcTiKbRndFpmUo5MQtaw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Wackmack op 10-06-2023 14:50 ]
Kun je (nog) geen gladde bollen maken?
Niet lullig bedoeld maar ik snap echt niet hoe jij die bollen er zo uit laat zien. Ga je soms veel te ver door met opbollen waarna de gladde laag breekt en je dit als resultaat krijgt? Hoe ga je te werk? En welk vochtigheidspercentage is jouw deeg? 60% hydratatie?Wackmack schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:51:
[...]
Nog nooit zoveel mooie luchtbellen gehad tijdens het opbollen. Overal voelde je de lucht, heel mooi. 18 bollen gemaakt van 180-200 gram.
Soms is het deeg super straks van het opbollen en soms beetje zoals nu. Qua smaak maak het gelukkig niet uit.
[Afbeelding]
Ruikt al heerlijk
[Afbeelding]
In het begin lukt mij het opbollen ook niet altijd even geweldig maar dit is me echt een mysterie dat ik graag wil begrijpen. Als er uiteindelijk prima pizzas van te maken zijn maakt het natuurlijk geen fluit uit hoe de bol er uit ziet. Maar ik kan me voorstellen dat dit niet heel makkelijk stretcht.
Always look on the bright side of life.
Vandaag weer drie heerlijke pizza’s gebakken, maar bij nummer 4 ging het compleet mis helaas (gelukkig was deze voor mezelf).
Ik wilde de Nutella pizza maken. Maar ik denk dat hij te heet stond (275 graden ipv 240) en dat ik te weinig deeg gebruik heb (ik heb van 600 gram bloem 4 bollen gemaakt, terwijl ik voor deze pizza een bol van 300 gram nodig had. Deze wordt dus nogmaals herhaalt binnenkort.
Alleen als ik een bol van 300 gram nodig heb, hoeveel gram bloem gebruik ik dan? Of kan ik dan ook gewoon uitgaan van 300 gram bloem?
Ik wilde de Nutella pizza maken. Maar ik denk dat hij te heet stond (275 graden ipv 240) en dat ik te weinig deeg gebruik heb (ik heb van 600 gram bloem 4 bollen gemaakt, terwijl ik voor deze pizza een bol van 300 gram nodig had. Deze wordt dus nogmaals herhaalt binnenkort.
Alleen als ik een bol van 300 gram nodig heb, hoeveel gram bloem gebruik ik dan? Of kan ik dan ook gewoon uitgaan van 300 gram bloem?
Gebruik de pizzaApp om voor elke hoeveelheid de juiste ingrediënten voor je op te sommen.Goofyduck384 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:02:
Vandaag weer drie heerlijke pizza’s gebakken, maar bij nummer 4 ging het compleet mis helaas (gelukkig was deze voor mezelf).
/f/image/n6YiRDNOK1zRerMSTrkSoecM.png?f=fotoalbum_large)
Always look on the bright side of life.
Wij gebruiken van die 7 gram gist zakjes van de jumbo of ah.
Wat is dat dan voor type gist in de pizza app?
Want als ik dit zie doen wij denk ik veel te veel gist.
Op 500 gram doen wij tussen 4-5 gram gist en laten dan 5-8 uur rijzen op kamertemperatuur.
Op 500 gram doen wij tussen 4-5 gram gist en laten dan 5-8 uur rijzen op kamertemperatuur.
Dat is Instant Dry gist. 6-8 uur zou je aan 0.6 / 0.8 gram gist genoeg moeten hebben.Joostje123 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:10:
Wij gebruiken van die 7 gram gist zakjes van de jumbo of ah.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Aah check! Misschien een keer dan gist in niet van die 7 gram zakjes aanschaffen...
Maar gewoon in een pot ofzo grotere hoeveelheid.
Maar gewoon in een pot ofzo grotere hoeveelheid.
Resultaat is sowieso prima maar misschien toch te veel uit elkaar halen en dan krijg je dit. Zou nog eens goed kijken op YouTube omtrent opbollen. Hydratatie was 60% dus vrij makkelijk mee te werken.Clifdon schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:15:
[...]
Niet lullig bedoeld maar ik snap echt niet hoe jij die bollen er zo uit laat zien. Ga je soms veel te ver door met opbollen waarna de gladde laag breekt en je dit als resultaat krijgt? Hoe ga je te werk? En welk vochtigheidspercentage is jouw deeg? 60% hydratatie?
In het begin lukt mij het opbollen ook niet altijd even geweldig maar dit is me echt een mysterie dat ik graag wil begrijpen. Als er uiteindelijk prima pizzas van te maken zijn maakt het natuurlijk geen fluit uit hoe de bol er uit ziet. Maar ik kan me voorstellen dat dit niet heel makkelijk stretcht.
Was een geweldige dag! Meeste families hadden nog nooit zulke lekkere pizza gegeten. Het opbollen kan nog zoveel beter maar toch komen de pizza's er blijkbaar goed uit. Hier wat leuke sfeer foto's.
:strip_exif()/f/image/cGLZkgD2P6eYACucjzBJq6Fi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1cI22QXFsbOCy4NpLyee2kFc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F1zO8si4M4hYoQCUzJuZ2l5o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wx47Ae2rAmT1cYpfCvMmUQjG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4qmNADyWiy5A27jj4tlDuPZ3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RHEesEDdzEBzpPA27UA8WflH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kgrUrmcNuTvzkOJvTjqxVssv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook foto’s van het eind resultaat?Wackmack schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:23:
[...]
Resultaat is sowieso prima maar misschien toch te veel uit elkaar halen en dan krijg je dit. Zou nog eens goed kijken op YouTube omtrent opbollen. Hydratatie was 60% dus vrij makkelijk mee te werken.
Was een geweldige dag! Meeste families hadden nog nooit zulke lekkere pizza gegeten. Het opbollen kan nog zoveel beter maar toch komen de pizza's er blijkbaar goed uit. Hier wat leuke sfeer foto's.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ook weer even bezig geweest voor de vriendengroep. Hier een Napolitaanse margaritha.

- Dallagiovanna 00 bloem W320
- Fior di latte
- Pizza saus
- Basilicum
- Olijfolie
:strip_exif()/f/image/w6coofcFzPwLL3qbVIKOHta5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WiEYnt42LwqF12wiWQaqrJnB.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie pizza's! Wat voor oven gebruik je?kevinho040 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:31:
[...]
Ook foto’s van het eind resultaat?![]()
Ik ook weer even bezig geweest voor de vriendengroep. Hier een Napolitaanse margaritha.![]()
- Fior di latte
- Pizza saus
- Basilicum
- Olijfolie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ooni Koda 16 inch met daarbij een custom deur om de 450-500 graden te behalen! Deze wordt puur gebruikt voor het opwarmen, tijdens het bakken gewoon open.verkeerslicht schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:33:
[...]
Mooie pizza's! Wat voor oven gebruik je?
Hiervoor de Fyra 12 inch maar moeilijk stabiel te houden bij meerdere pizza’s!
:strip_exif()/f/image/IO4Fe02UY4f9YUZi1zwI6PAT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door kevinho040 op 10-06-2023 21:37 ]
Da's het goeie spulkevinho040 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:34:
[...]
Ooni Koda 16 inch met daarbij een custom deur om de 450-500 graden te behalen! Deze wordt puur gebruikt voor het opwarmen, tijdens het bakken gewoon open.
[Afbeelding]
Levert echt wel andere resultaten dan mijn standaard keukenoven met pizzastaal.
Ik heb een kennis uit Italië die in Duitsland woonachtig is deze produceert ook de deuren. Hij heeft een stapel biscotto stenen klaar liggen, zodra hij ze op maat heeft geslepen komt er eentje mijn kant op! Voor nu bak ik nog op de standaard ooni steen maar dat gaat opzicht prima alleen veel draaien en soms de pizza van de steen liften!verkeerslicht schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:37:
[...]
Da's het goeie spulOok nog een biscottosteen erin?
Levert echt wel andere resultaten dan mijn standaard keukenoven met pizzastaal.
Ziet er geweldig uit! Alleen denk ik dat je beter basilicum onder de kaas kunt doen of zoals ik het doe, in stukjes scheuren en in de tomatenpulp. Of achteraf er op doen kan ook.kevinho040 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:31:
[...]
Ik ook weer even bezig geweest voor de vriendengroep. Hier een Napolitaanse margaritha.![]()
- Fior di latte
- Pizza saus
- Basilicum
- Olijfolie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt helemaal ik ga morgen nog wat bakken dan ga ik dit eens proberen.echthard schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:43:
[...]
Ziet er geweldig uit! Alleen denk ik dat je beter basilicum onder de kaas kunt doen of zoals ik het doe, in stukjes scheuren en in de tomatenpulp. Of achteraf er op doen kan ook.
Volgens mij doen ze eerst de basilicum en daarna de fior di latte.kevinho040 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:45:
[...]
Klopt helemaal ik ga morgen nog wat bakken dan ga ik dit eens proberen.Overigens in Napels waar ik een cursus heb gevolgd deden ze het ook direct erop waardoor het ook zo “verschrompeld” eruit zag.
Achteraf is wel het mooiste vind ik Persoonlijk.
Lekker bezig allen! Lekker actief dit topic laatste week met goede tips! En door het lezen heb ik maar pizza's afgehaald einde middag, maar wel echte Napoletaanse!
Lekker bezig allen! Lekker actief dit topic laatste week met goede tips! En door het lezen heb ik maar pizza's afgehaald einde middag, maar wel echte Napoletaanse!
Ga ik morgen proberen!echthard schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:47:
[...]
Volgens mij doen ze eerst de basilicum en daarna de fior di latte.
Hier ook een fijn pizza-avondje gehad.
voordeeg:
- poolish 80% hydratatie (na mengen direct in de koelkast voor 24u)
uiteindelijke deeg (ca. 70% hydratatie):
- poolish
- bloem met 12,5g eiwitten
- 2% zout
Na kneden + half uur rusten 48u in koelkast, 1 keer opbollen tussendoor, en 2u voor het bakken uit de koelkast.
Pizza 1 (Even wat geks geprobeerd):
- hoisin chicken
- uiensippers
- stukjes brie (toegevoegd laatste 2 minuten van het bakken)
- geroosterde hazelnootjes (garnering na het bakken)
Pizza 2 (toetje - pizza calzone nutella):
- plakjes banaan
- klodders nutella
dubbelklappen en bakken...
garnering van:
- slierten nutellla,
- geroosterde hazelnootjes
- poedersuiker
Beiden gebakken op max haalbare temp. in mijn oven (250°C) op een pizzastaal in ca. 8 minuten.
voordeeg:
- poolish 80% hydratatie (na mengen direct in de koelkast voor 24u)
uiteindelijke deeg (ca. 70% hydratatie):
- poolish
- bloem met 12,5g eiwitten
- 2% zout
Na kneden + half uur rusten 48u in koelkast, 1 keer opbollen tussendoor, en 2u voor het bakken uit de koelkast.
Pizza 1 (Even wat geks geprobeerd):
- hoisin chicken
- uiensippers
- stukjes brie (toegevoegd laatste 2 minuten van het bakken)
- geroosterde hazelnootjes (garnering na het bakken)
Pizza 2 (toetje - pizza calzone nutella):
- plakjes banaan
- klodders nutella
dubbelklappen en bakken...
garnering van:
- slierten nutellla,
- geroosterde hazelnootjes
- poedersuiker
Beiden gebakken op max haalbare temp. in mijn oven (250°C) op een pizzastaal in ca. 8 minuten.
![]() | ![]() | ![]() |
Helaas, zelf te weinig foto's gemaakt. Was nogal een drukke planning met al het eten. Kreeg wel complimenten dat ze nog nooit zo'n lekkere pizza hadden gegeten. Doe toch iets goed ondanks het opbollen 😂kevinho040 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:31:
[...]
- Fior di latte
- Pizza saus
- Basilicum
- Olijfolie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Over gekke pizza's gesproken:
https://uk.ooni.com/blogs...bread-cinnamon-roll-pizza
Cinnastix zoals je ze kan krijgen bij Domino's. De tweede was beter (eerste wat te lang er in, en teveel vuur boven de "pizza" waardoor de suiker wel erg hard werd). Tweede was veel mooier, maar Miss Waah heeft de foto's en die zijn nog niet gesync'd...
:strip_exif()/f/image/wrwNjopMae6OYqjj2UpBrYHg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4Mw296CpvjOxupOiBmnMTV6W.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas was de icing mislukt (bleef vloeibaar) maar smaak was zoals Domino's. En die cinnastix was het enige wat ze hadden wat lekker was bij Domino's ;-)
Was eigenlijk gewoon een test om te kijken of het deeg wel wilde rijzen nu, en dat deed het. Recept van hier gebruikt:
YouTube: HOW TO MAKE ONLY 2 PIZZA DOUGH NEAPOLITAN STYLE
Zonder cold proof, dus sochtends maken en eind van de middag de oven in.
Cinnastix zoals je ze kan krijgen bij Domino's. De tweede was beter (eerste wat te lang er in, en teveel vuur boven de "pizza" waardoor de suiker wel erg hard werd). Tweede was veel mooier, maar Miss Waah heeft de foto's en die zijn nog niet gesync'd...
:strip_exif()/f/image/wrwNjopMae6OYqjj2UpBrYHg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4Mw296CpvjOxupOiBmnMTV6W.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas was de icing mislukt (bleef vloeibaar) maar smaak was zoals Domino's. En die cinnastix was het enige wat ze hadden wat lekker was bij Domino's ;-)
Was eigenlijk gewoon een test om te kijken of het deeg wel wilde rijzen nu, en dat deed het. Recept van hier gebruikt:
Beetje offtopic hier maar die Ooni Grizzler double sided plate is echt een mooie toevoeging.
Nu al 3x in een week heerlijk vlees en groente (puntpaprika’s, tomaatjes, aubergine, zoete aardappel, ui, groene asperges) mee bereid. Veel makkelijker dan de BBQ en geen stankoverlast voor de buurt
Volgende week weer pizza
hopelijk net zo’n succes als de vorige keer toen ik de temperatuur een stuk had teruggedraaid.
Nu al 3x in een week heerlijk vlees en groente (puntpaprika’s, tomaatjes, aubergine, zoete aardappel, ui, groene asperges) mee bereid. Veel makkelijker dan de BBQ en geen stankoverlast voor de buurt
Volgende week weer pizza
[ Voor 25% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-06-2023 23:06 ]
Leuke afwisseling, ook eens proberen! Vrouw hier is er ook dol op.Waah schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:03:
Over gekke pizza's gesproken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Normaal (de vorige 2 pizza's) stook ik houtskool, en dan een blokje hout vlak voor de pizza er in gaat. Maar voor deze variant laat ik het blokje eerst opgaan zodat de steen goed heet is m, maar de bovenkant niet te snel gaat. Dat werkt beter imho.kevinho040 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:14:
[...]
Leuke afwisseling, ook eens proberen! Vrouw hier is er ook dol op.
Morgen verjaardag/BBQ. Dan gaat voornamelijk de kleine BBQ aan (men wacht maar even

Heeft iemand anders ook een Ooni Koda 12 op gas? Ik ben benieuwd hoe jullie de temperatuur regelen. Ik warm eerst op waarbij ik iets van een steen voor de opening doe, zodat de steen sneller opwarmt. Bij ongeveer 450 graden doe ik de pizza erin. Vroeger liet ik de gasvlam dan vrij hoog staan, maar nu doe ik die op z'n laagst. Op die manier gaat de bovenkant niet sneller dan de onderkant. Want vroeger was de bovenkant dan vaak al gaar maar de onderkant nog een beetje zacht. Als de pizza klaar is dan is de steen vaak weer flink afgekoeld, en moet ik hem weer opwarmen op de volle vlam voordat ik een nieuwe pizza erop kan doen. Daarna herhaal ik het proces.
Komt dit jullie bekend voor? En zijn er specifieke voordelen aan bakken op een hogere of lagere temperatuur? Hoe ik het begrijp is een hoge temperatuur met name relevant als je wilt dat de pizza snel luchtig wordt en niet te hard/krokant, en een lagere temperatuur voor een meer krokante pizza.
Komt dit jullie bekend voor? En zijn er specifieke voordelen aan bakken op een hogere of lagere temperatuur? Hoe ik het begrijp is een hoge temperatuur met name relevant als je wilt dat de pizza snel luchtig wordt en niet te hard/krokant, en een lagere temperatuur voor een meer krokante pizza.
Vandaag vieren wij de verjaardag van onze 2 meiden. Om een keer af te wijken van de traditie kaas en worst (vooral met dit warme weer) wil ik pizza tussendoor serveren.
De bollen liggen al te rijzen alleen ik zit te twijfelen hoe ik de 'productie' ga draaien. Iemand tips? Zelf dacht ik voordat de visite komt alvast de pizza maken en even kort voorbakken op de steen in de oven. Dan hoef ik ze alleen nog af te bakken als de visite er is. Of gewoon helemaal maken als de visite er al is?
Natuurlijk alvast wat foto's om het topic een beetje gevuld te houden:
:strip_exif()/f/image/gIPvzqcUeG4uCKrDjpoqkBVw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sVlR1xZaCk9T4J6nqGhoOZxr.jpg?f=fotoalbum_large)
De bollen liggen al te rijzen alleen ik zit te twijfelen hoe ik de 'productie' ga draaien. Iemand tips? Zelf dacht ik voordat de visite komt alvast de pizza maken en even kort voorbakken op de steen in de oven. Dan hoef ik ze alleen nog af te bakken als de visite er is. Of gewoon helemaal maken als de visite er al is?
:strip_exif()/f/image/gIPvzqcUeG4uCKrDjpoqkBVw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sVlR1xZaCk9T4J6nqGhoOZxr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g91SKaEMpsHAuJWHCZ17U2Io.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 61% gewijzigd door SmoothTweaker op 11-06-2023 09:55 ]
Ik zou niet gaan experimenteren, en het doen zoals je gewend bent.SmoothTweaker schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:52:
Vandaag vieren wij de verjaardag van onze 2 meiden. Om een keer af te wijken van de traditie kaas en worst (vooral met dit warme weer) wil ik pizza tussendoor serveren.
De bollen liggen al te rijzen alleen ik zit te twijfelen hoe ik de 'productie' ga draaien. Iemand tips? Zelf dacht ik voordat de visite komt alvast de vorm maken en even kort voorbakken op de steen in de oven. Of kan ik ze beter gaan maken als de visite er is?
Ik heb er geen ervaring mee, maar denk dat je ze het beste net voor de oven in gaat kan stretchen.SmoothTweaker schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:52:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik wel zou doen is 2 mensen vragen je te assisteren. Dat jij de bol stretcht, de andere het belegd met tomatensaus en de andere toppings.
Als je alles al klaar legt in productielijn dan hoeft dit niet veel tijd te kosten.
zoveel mogelijk alle toppings, sausen etc klaar zetten in bakjes (mise en place) zodat je makkelijk en snel kunt werken.SmoothTweaker schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:52:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
en dan gewoon pizza's vers maken, netjes snijden en puntjes laten uitdelen.
Terwijl de ene pizza wordt gebakken, maak je intussen de volgende pizza. Gaat vrij rap.
Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?
Maar bakken en stretchen gaat niet samen - en kan je niet aan visite delegeren. Dus druk ben je sowiesoPhRiXoS schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:18:
[...]
zoveel mogelijk alle toppings, sausen etc klaar zetten in bakjes (mise en place) zodat je makkelijk en snel kunt werken.
en dan gewoon pizza's vers maken, netjes snijden en puntjes laten uitdelen.
Terwijl de ene pizza wordt gebakken, maak je intussen de volgende pizza. Gaat vrij rap.
[ Voor 3% gewijzigd door MaStar op 11-06-2023 10:36 ]
Ik doe het recentelijk juist andersom. Ik matig de temperatuur al voordat ik de pizza erop doe.MennoE schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:25:
Heeft iemand anders ook een Ooni Koda 12 op gas? Ik ben benieuwd hoe jullie de temperatuur regelen. Ik warm eerst op waarbij ik iets van een steen voor de opening doe, zodat de steen sneller opwarmt. Bij ongeveer 450 graden doe ik de pizza erin. Vroeger liet ik de gasvlam dan vrij hoog staan, maar nu doe ik die op z'n laagst. Op die manier gaat de bovenkant niet sneller dan de onderkant. Want vroeger was de bovenkant dan vaak al gaar maar de onderkant nog een beetje zacht. Als de pizza klaar is dan is de steen vaak weer flink afgekoeld, en moet ik hem weer opwarmen op de volle vlam voordat ik een nieuwe pizza erop kan doen. Daarna herhaal ik het proces.
De bodem had de neiging om te verbranden terwijl de rand nog niet mooi bruin was. Maar ben tegelijkertijd ook met ander deeg aan het testen.
Heb wel de 50 mbar variant van de Koda 12, mogelijk staat die ook te heet op max stand, zou eigenlijk niet uit moeten maken denk ik..
Ik denk dat je echt op zoek moet naar wat voor jou werkt. En met de laserthermometer de steen meten voordat je de (volgende) pizza erop gooit.
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-06-2023 10:45 ]
gaat hier prima, maar ik heb dan ook geen professionele pizza oven (ik heb een G3 Ferrari, dus het tempo ligt iets lager)MaStar schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:36:
[...]
Maar bakken en stretchen gaat niet samen - en kan je niet aan visite delegeren. Dus druk ben je sowieso
Ik vind het zelf niet fijn als er anderen bij mij in de keuken staan als ik sta te koken/bakken. Heb je hier geen probleem mee dan zou je inderdaad het strechen en bakken splitsen. En een 3e persoon zou de pizza kunnen snijden en uitdelen.
Het wordt sowieso een succes. Want een pizzapunt wordt altijd erg gewaardeerd is mijn ervaring.
Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?
Ik heb of nooit gehoord van de 50 mbar. Betekent dit dat je veel meer gas verbrandt en dus sneller hogere temperaturen hebt?CyBeRSPiN schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:43:
[...]
Ik doe het recentelijk juist andersom. Ik matig de temperatuur al voordat ik de pizza erop doe.
De bodem had de neiging om te verbranden terwijl de rand nog niet mooi bruin was. Maar ben tegelijkertijd ook met ander deeg aan het testen.
Heb wel de 50 mbar variant van de Koda 12, mogelijk staat die ook te heet op max stand, zou eigenlijk niet uit moeten maken denk ik..
Ik denk dat je echt op zoek moet naar wat voor jou werkt. En met de laserthermometer de steen meten voordat je de (volgende) pizza erop gooit.
https://benegas.com/blog/...hil-tussen-30-en-50-mbar/MennoE schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:15:
[...]
Ik heb of nooit gehoord van de 50 mbar. Betekent dit dat je veel meer gas verbrandt en dus sneller hogere temperaturen hebt?
Vroeger had je veel meer apparaten op 50Mbit (caravan kachel bv) maar tegenwoordig zie je alleen nog maar 30mbar in dit deel van Europa.
Maakt meestal geen verschil, omdat de oven zelf het zelf nog afknijpt. Maar je moet wel de juiste componenten bij de juiste oven gebruiken. Mogelijk dat een 50mbar regulator op een 30mbar oven wel teveel vermogen heeft.MennoE schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:15:
[...]
Ik heb of nooit gehoord van de 50 mbar. Betekent dit dat je veel meer gas verbrandt en dus sneller hogere temperaturen hebt?
[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 11-06-2023 11:47 ]
Ik heb een model uit Oostenrijk, daar is 50 mbar de standaard blijkbaar. Maar idd zou niet uit moeten maken als de brander op de andere druk is aangepast.defusion schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:44:
[...]
Maakt meestal geen verschil, omdat de oven zelf het zelf nog afknijpt. Maar je moet wel de juiste componenten bij de juiste oven gebruiken. Mogelijk dat een 50mbar regulator op een 30mbar oven wel teveel vermogen heeft.
echthard schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:43:
[...]
Ziet er geweldig uit! Alleen denk ik dat je beter basilicum onder de kaas kunt doen of zoals ik het doe, in stukjes scheuren en in de tomatenpulp. Of achteraf er op doen kan ook.
:strip_exif()/f/image/v5YptCSGrcK6WP7rIke3i2Rl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GXIZt1sUIiNHkJppwABqFbnU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8BzMzqSLfJMCumlNTERrWRc0.jpg?f=fotoalbum_large)
Een korte eerste impressie van de Grill Guru pizzaoven.bsmpower schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:27:
[...]
Omdat niemand hem heeft gekocht en/of hier een review plaatst heb ik hem zelf maar gekocht 😜 Kon het mezelf niet verkopen een duurdere Ooni aan te schaffen, eerst maar eens kijken hoe vaak ik hier gebruik van maak.
Zal binnenkort mijn ervaringen plaatsen hier.
[Afbeelding]
Ik had eerder wat pizzadeeg bollen ingevroren. Niet mijn beste deeg trouwens. Teveel brooddeeg achtig door 50% Tipo 1 en Tipo 0 verhouding... Maar ach, voor een eerste test prima.
Pizza 20 a 25 min voorverwarmd op max temperatuur. Pizza er in en de temperatuur iets naar beneden. De bovenkant ging goed maar de bodem kon beter. Toch maar een infrarood thermometer besteld om de steen te temperaturen. Volgende keer wat meer experimenteren met de temperatuur. Viel me op dat de achterbrander sterker is dan de zijbrander. Of het is achterin sowieso gewoon heter. Volgende keer de pizza iets minder ver naar achter en/of de gas stand meer naar beneden.
Het is iig een stuk beter dan onze oven en kamado.
Ps. Ik gebruik semonila op het aanrecht om de pizza te vormen. Ik schud het overtollige er zo goed mogelijk af, maar toch heb ik het idee dat mijn deeg hierdoor wat witter blijft. Bij de pizza op de foto had ik geen semonila op de bovenkant gedaan, maar wordt erg plakkerig bij het uitdrukken. Tips?
:strip_exif()/f/image/vTdwRvNmia5HrLri0OTFctNv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W9r9tCJTxesgmbSPzr89IDBx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NoHLa8GlTmFLBUQT6qOloRsr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door bsmpower op 11-06-2023 18:12 ]
Niks mis mee! Alleen inderdaad een thermometer nodig om op het juiste moment de pizza erin te doen.bsmpower schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:09:
[...]
Een korte eerste impressie van de Grill Guru pizzaoven.
Ik had eerder wat pizzadeeg bollen ingevroren. Niet mijn beste deeg trouwens. Teveel brooddeeg achtig door 50% Tipo 1 en Tipo 0 verhouding... Maar ach, voor een eerste test prima.
Pizza 20 a 25 min voorverwarmd op max temperatuur. Pizza er in en de temperatuur iets naar beneden. De bovenkant ging goed maar de bodem kon beter. Toch maar een infrarood thermometer besteld om de steen te temperaturen. Volgende keer wat meer experimenteren met de temperatuur. Viel me op dat de achterbrander sterker is dan de zijbrander. Of het is achterin sowieso gewoon heter. Volgende keer de pizza iets minder ver naar achter en/of de gas stand meer naar beneden.
Ps. Ik gebruik semonila op het aanrecht om de pizza te vormen. Ik schud het overtollige er zo goed mogelijk af, maar toch heb ik het idee dat mijn deeg hierdoor wat witter blijft. Bij de pizza op de foto had ik geen semonila op de bovenkant gedaan, maar wordt erg plakkerig bij het uitdrukken. Tips?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sat een gave set!!bsmpower schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:09:
[...]
Een korte eerste impressie van de Grill Guru pizzaoven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thanks! Eigenlijk een behoorlijke "budget" opstelling. Zowel de Grill Guru kamado als pizza oven gekocht via een AH aanbieding. Het meubel is van Ikea en een bekende "hack" om te gebruiken als kamado meubel. De pizza oven past er gelukkig echt precies op qua diepte. Kan nu toch lekkere dingen maken zonder failliet te gaan 😅
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.