Graag vraag ik jullie hulp met de pizzabodem. Dankzij dit topic heb ik al de nodige sprongen vooruit gemaakt, echter ben ik er nog niet. Het probleem betreft het (niet of nauwelijks) rijzen van de rand tijdens het bakken.
Het recept is dat van @
Boudewijn uit de TS (tweedaagse lange rijs van gatheringofkoks.nl), handmatig gekneed, met als enige aanpassing: iets minder zout (was 3,05%, heb 2,3% gebruikt). Variaties die ik inmiddels heb geprobeerd zijn: meer gist (was 0,1%, heb 0,2% en 0,3% gebruikt), waarbij het deeg een fractie soepeler leek, verder gaf dit m.i. geen merkbaar verschil.
De reguliere Siemens keukenoven gaat een uur op z'n hoogste ventilatiestand en de pizza's op een 8mm staalplaat (gemeten: tussen de 290°C en 305°C) op zo'n 7-8 cm onder de gril, en een paar minuten tevoren gaat de grill aan (broiler methode).
De bodem maak ik met de hand, op semolina, en ik druk daarbij de rand niet in.
Het bakken (en probleem): de rand rijst z.g.a. niet. Wel ontstaan soms holle luchtbellen; de luchtige 'broodstructuur' ontstaat echter niet. De binnenkant van de rand blijft te massief, en in de kern maar net gaar.
Helaas heb ik geen foto's gemaakt van de doorsnede van de rand. Het bakken duurt zo'n 5 minuten. Zie de foto's voor een impressie (ironie: juist op deze foto had ik de rand als probeersel wel iets ingedrukt om 'm iets breder te kunnen maken...).
Van de pizza van de foto's had ik toevallig drie foto's gemaakt, ook omdat tijdens het bakken een luchtbel aan de onderkant ontstond. Ook heb ik bij deze poging weer eens een steen gebruikt i.p.v. de staalplaat. Dit maakt weinig tot geen verschil, wel lijkt de rand IETS meer te rijzen op de steen...
Observaties:
Het deeg (Caputo Tipo 00 Chef) is als het na 1 dag uit de koeling komt bijna zo stug als klei (deeg en gist zijn overigens ook van Caputo; alles recent bij Italieplein gekocht).
Ik vertrouw op het recept, echter de hoeveelheid gist (0,1%) lijkt me wel erg laag...?
Bij het mengen van het water (22°C) en gist, met een garde, schuimt het gist niet. Wat activeert de gist eigenlijk in Boudewijns recept?
Uiteraard vraag ik me af wat hier mis gaat en wat daar aan te doen is.