Toon posts:

Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 64 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• palmenmichiel
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:06
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:35:
@palmenmichiel leuk, ga ik de volgende sessie proberen!
Wat is “thermomix”?
Ahja juist, ik heb 't recept uit één van Vito's video's gehaald waar hij een thermomix gebruikt. Toevallig heb ik die ook, dus heb 't stappenplan er wat naar geschreven. Komt alleszins neer op gewoon de poolish mengen met het deeg zoals je ook zou doen zonder keukenrobot.

• palmenmichiel
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:06
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:35:
@palmenmichiel leuk, ga ik de volgende sessie proberen!
Wat is “thermomix”?

[Voor 41% gewijzigd door palmenmichiel op 21-03-2023 22:09]

• Ananas_NL
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:37
Na lang zoeken denk ik dat ik ga voor een Beek pizza oven of een Clementi. Mijn budget is ongeveer 1000 a 1500 euro. Iemand 1 van deze 2 ovens toevallig? Zo ja wat is dat de ervaring ermee?

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 08:04
palmenmichiel schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:31:
Heb een tijdje geleden geprobeerd Vito's recept in een aanpasbare spreadsheet te gieten, misschien dat dit handig kan zijn voor anderen:

https://docs.google.com/s...gZhyejFg/edit?usp=sharing

Tips zijn welkom, Vito heeft in zowat elke video een ander recept dus 't is niet gemakkelijk om dit in één spreadsheet te gieten. In één van zijn laatste video's geeft hij namelijk aan dat hij de waarde van zijn poolish altijd hetzelfde laat (Dus 300gr bloem/water) ondanks de hoeveelheid pizza's. Hij past dus enkel de bloem en water aan NA de poolish. Dat heb ik nog niet verwerkt in de sheet, moet ik even logisch over nadenken hoe dat moet toegepast worden.
Ziet er goed uit!

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:56
Ananas_NL schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:05:
Na lang zoeken denk ik dat ik ga voor een Beek pizza oven of een Clementi. Mijn budget is ongeveer 1000 a 1500 euro. Iemand 1 van deze 2 ovens toevallig? Zo ja wat is dat de ervaring ermee?
Ik zou eens naar Pizza Party kijken, hier is veel over te vinden. Kijk ook eens op de website: www.pizzapartyshop.com

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:44
Tikje schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:35:
We overwegen een elektrische pizzaoven aan te schaffen, zoals de Macte Voyager of Effe N3, en qua kosten is dat ook wel de max zogezegd. Deze ovens kunnen beide tot 500°C, wat perfect zou zijn voor zowel Romeinse als Napolitaanse pizza's.
M'n twijfel zit 'm in het feit dat de elektrische ovens in deze prijsklasse één thermostaat hebben, waar je bij duurdere modellen de onder- en bovenwarmte apart kunt instellen. Nu ben ik benieuwd naar praktijkervaringen op dit gebied; heb je die dubbele thermostaat eigenlijk gewoon nodig of kan het prima met een enkele thermostaat?
Ik sta voor dezelfde keuze. In eerste instantie gekeken naar een gas oven, maar we hebben met zonnepanelen praktisch gratis stroom en ik hecht niet zoveel waarde aan vlammen zien – ik ga voor het resultaat.

Mijn vermoeden is dat het onderste grillelement niet zoveel doet en pas nuttig wordt als je veel achter mekaar gaat bakken om de steen op temperatuur te houden.

Het lastige is dat ik het apparaat (bij goed weer) ook graag buiten wil gebruiken. En mijn vriendin kennende mag het apparaat niet permanent opgesteld staan binnen (wil zo'n apparaat zelf ook niet permanent op het aanrecht). Dus de wat compactere modelletjes spreken mij ook wel aan (Sage Pizzaiola, Ooni Volt), maar volgens mij zijn deze beiden net-niet goed genoeg en bovendien vrij duur.

Ik heb gelezen dat die Macte met goed weer buiten gebruikt mag worden. Van de N3 weet ik dat niet. Ik vermoed dat deze ovens niet zoveel voor mekaar onderdoen. Helaas van beiden nog heel weinig info te vinden. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik misschien voor de Macte gaan maar eigenlijk zou ik liefst wat meer gebruikerservaringen zien. Wat dat betreft iets meer vertrouwen in de N3, aangezien die van een dochter van Effeuno zijn.

Hier gaan overigens voornamelijk Romeinse/dunne pizza's gebakken worden, maar ik zou het wel leuk vinden om in ieder geval de optie te hebben om Napolitaans te bakken.

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:17
Mj2sL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:26:
[...]
Mijn vermoeden is dat het onderste grillelement niet zoveel doet en pas nuttig wordt als je veel achter mekaar gaat bakken om de steen op temperatuur te houden.
Nu ik er over nadenk, hebben deze 'budget' ovens überhaupt wel een (tweede) verwarmingselement onder de steen...? Mogelijk zit alleen bovenin een verwarmingselement (op de Macte website kan ik deze info niet vinden). Dat zou het prijsverschil met duurdere ovens met afzonderlijk regelbare onder- en boventemperatuur ook verklaren.
Verder herken ik me in je relaas; ook hier (16) zonnepanelen die meer opwekken dan wat we per jaar verbruiken, en hoewel de vlammen leuk zijn heeft een praktische oven die je zowel binnen als buiten kunt gebruiken de voorkeur. En ook deze 'kleine' ovens zijn toch nog vrij groot, die kun je niet snel een vast plekje in de keuken geven.

• KaasDoosNL
  • Registratie: Oktober 2011
Ouwehandje schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:11:
[...]

Ik zou zeggen dat ik beter door heb wanneer het deeg klaar is met kneden. In combinatie met iets langer laten rusten op kamertemperatuur (bij beide bulk- en individuele rijs) voordat het de koelkast in gaat.

[...]

Ik had dit keer 4 ballen, 290-300gr per stuk. 70% hydratie.

Poolish:
300gr water
300gr bloem
3gr droog gist

Hoofddeeg:
Poolish +
200gr water
410gr bloem
18gr zout

Poolish ~18uur op kamer temperatuur.
Bulk rijs 1 uur op kamertemperatuur daarna ~20 uur koelkast.
Opballen en daarna nog 1 uur op kamertemperatuur en 48 uur de koelkast in.
Uur voor het bakken deegballen uit de koeling.
Dank. Hoe warm is jouw 'kamertemperatuur'? Uur voor het bakken uit de koeling gaat hier niet werken met 18/19 graden in huis. Deeg kruipt maximaal terug en is op die manier niet te stretchen.

• Ananas_NL
chrissis schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:09:
[...]

Ik zou eens naar Pizza Party kijken, hier is veel over te vinden. Kijk ook eens op de website: www.pizzapartyshop.com
Heb je zelf ervaring met de ovens van Pizza Party? Wat is het verschil bijvoorbeeld met die van Clementi of Beek pizza ovens?

• chrissis
  • Laatst online: 19:56
Ananas_NL schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:08:
[...]

Heb je zelf ervaring met de ovens van Pizza Party? Wat is het verschil bijvoorbeeld met die van Clementi of Beek pizza ovens?
Nog niet, ik ben mij er in aan het verdiepen. Pizza party is veel langer op de markt volgens mij en de community is groot. Ik heb hier m’n zinnen op gezet:
https://www.pizzamaking.com/forum/index.php?topic=76878.0

• Ananas_NL
chrissis schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:12:
[...]

Nog niet, ik ben mij er in aan het verdiepen. Pizza party is veel langer op de markt volgens mij en de community is groot. Ik heb hier m’n zinnen op gezet:
https://www.pizzamaking.com/forum/index.php?topic=76878.0
Oké ik ga hier eens goed naar kijken! Thnx voor de tip!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mj2sL
Tikje schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:31:
[...]

Nu ik er over nadenk, hebben deze 'budget' ovens überhaupt wel een (tweede) verwarmingselement onder de steen...? Mogelijk zit alleen bovenin een verwarmingselement (op de Macte website kan ik deze info niet vinden). Dat zou het prijsverschil met duurdere ovens met afzonderlijk regelbare onder- en boventemperatuur ook verklaren.
Verder herken ik me in je relaas; ook hier (16) zonnepanelen die meer opwekken dan wat we per jaar verbruiken, en hoewel de vlammen leuk zijn heeft een praktische oven die je zowel binnen als buiten kunt gebruiken de voorkeur. En ook deze 'kleine' ovens zijn toch nog vrij groot, die kun je niet snel een vast plekje in de keuken geven.
Die hebben inderdaad maar één grill element.

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:45
Mj2sL schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:52:
[...]

Die hebben inderdaad maar één grill element.
Ik dacht dat de EffeUno twee grill elementen had, omdat je zowel de onder- als bovenwarmte apart kan regelen?

• Mj2sL
TRD07 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:31:
[...]

Ik dacht dat de EffeUno twee grill elementen had, omdat je zowel de onder- als bovenwarmte apart kan regelen?
Jup, de Effeuno wel. Ze hebben echter recentelijk een nieuwe lijn geïntroduceerd (Effe N3, en ook N4 en N5). Dat zijn iets lager geprijsde ovens met maar één element.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02:04
Knoop doorgehakt en een Effeuno besteld. Deze is zojuist bezorgd en ik ben nu bezig met de opstart procedure.

De biscotte steen was wel gebroken bij bezorging en heb nog geen antwoord van de winkel gekregen.

** Inmiddels antwoord gekregen, ik krijg een nieuwe opgestuurd. Nu hopen dat die heel blijft.

[Voor 7% gewijzigd door echthard op 24-03-2023 16:00]

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:42
echthard schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:42:
Knoop doorgehakt en een Effeuno besteld. Deze is zojuist bezorgd en ik ben nu bezig met de opstart procedure.

De biscotte steen was wel gebroken bij bezorging en heb nog geen antwoord van de winkel gekregen.

** Inmiddels antwoord gekregen, ik krijg een nieuwe opgestuurd. Nu hopen dat die heel blijft.

[Afbeelding]
Goeie keuze. Hier ga je echt een hoop plezier van hebben. Fantastisch apparaat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:15
Ik lees lekker mee met de keuzes van elektrische ovens . Mooi om te zien dat er meer mensen in geinteresseerd zijn.
Ben benieuwd naar je ervaring met de Effeuno!
Hoe zwaar is die? (22kg blijkbaar }:O )

Ik had bedacht om voor een Ooni op gas te gaan zodra ik een plek kan vinden op het dakterras. Maar heb afgelopen winter toch echt wel vaak pizza gemaakt (met de alfredo) en dat zou zonde zijn als dat straks niet kan.

De elektrische oven is goed alternatief. En ik heb een plek boven op de koelkast gevonden waar ik 'm kwijt kan.
Laatst kwam iemand hier met de Ooni Volt, dacht dat dat een leuke optie zou kunnen zijn, maar holy wat een apparaat is dat zeg! Ik zag hem gister in een youtube film..

Ik ga dus rustig verder orienteren.

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:43

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik was ook aan het kijken naar een Ooni volt...maar deze effueno ziet er ook interessant uit!

Zijn er kenners die de voordelen en/of nadelen van de Ooni Volt tov de Efffueno kunnen benoemen? Ik snap dat de Ooni nieuw is en dat er weinig/geen mensen zijn met persoonlijke ervaringen

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• TRD07
Nutterd schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:30:
Ik was ook aan het kijken naar een Ooni volt...maar deze effueno ziet er ook interessant uit!

Zijn er kenners die de voordelen en/of nadelen van de Ooni Volt tov de Efffueno kunnen benoemen? Ik snap dat de Ooni nieuw is en dat er weinig/geen mensen zijn met persoonlijke ervaringen
Bottom line is volgens mij dat de EffeUno in zo'n beetje alles beter is dan de Ooni Volt. Maar op het pizzamaking forum of de bekendere FB groepen kun je de argumenten wel lezen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
TRD07 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:56:
[...]

Bottom line is volgens mij dat de EffeUno in zo'n beetje alles beter is dan de Ooni Volt. Maar op het pizzamaking forum of de bekendere FB groepen kun je de argumenten wel lezen.
Hier veel EffeUno praat https://www.grillsportver...er-effeuno-thread.328587/
En hier ruim driehonderd pagina’s met pizza’s uit de EffeUno https://www.grillsportver...dem-effeuno-p134h.225716/

Zelf zo’n anderhalf jaar al aan het genieten van wat er uit deze oven komt :9~

• penjon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:03
ElGrandoNeuso schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:25:
[...]

Hier veel EffeUno praat https://www.grillsportver...er-effeuno-thread.328587/
En hier ruim driehonderd pagina’s met pizza’s uit de EffeUno https://www.grillsportver...dem-effeuno-p134h.225716/

Zelf zo’n anderhalf jaar al aan het genieten van wat er uit deze oven komt :9~
Heb ook een Effeuno ben erg tevreden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mj2sL
defusion schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:55:
Ik ben wel geïnteresseerd in zo'n elektrische oven, maar deze is ongeveer €300 te duur naar mijn idee.
Een effeuno zit ook rond de €600 voor het basismodel: https://vanlemmenpizza.nl...-p134h-459-incl-biscotto/

Duurder hoeft dat toch niet te zijn? Elektrisch stelt het iig weinig voor. Zou m.i. niet veel duurder moeten zijn dan een gasoven.

Misschien dat de ooni een hoger WAF heeft...
Was die prijs een typo of hebben ze hem in de tussentijd flink verhoogd?
Nutterd schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:30:

Geen kenner maar ben wel research aan het doen:

Ooni Volt:
Afmetingen: 61.7cm x 52.9cm x 27.9cm
Vermogen: 1600 watt (voor boven én onder samen)
Steen: cordieriet
Grill element is cirkelvormig
Mag officieel outdoor gebruikt worden
Prijs: 899

P134H:
Afmetingen: 54 x 59 x 27 cm (kleiner dan Volt)
Vermogen: 3000 watt (volgens mij is alleen de bovenbrander al 2100 watt)
Steen: biscotto
Grill element verspreid over de hele oppervlakte
Mag officieel alleen binnen gebruikt worden
Prijs: 799 voor de 509 versie (749 voor de minder krachtige versie 459)

Verder lijkt me de bediening van de Ooni niet heel intuitief, is het 't eerste elektrische apparaat van ze en lijkt het me op de specs ongeschikt voor napolitaanse pizza (zie ook deze video: YouTube: First Cook with the Ooni Volt 12! Pizza Oven Review! Real-time pizza...). Staat tegenover dat Ooni volgens mij qua customer service wel beter is en uiteraard is de WAF een stuk hoger.

[Voor 54% gewijzigd door Mj2sL op 26-03-2023 13:40]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

TRD07 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:56:
[...]

Ik kan op het Pizzamaking forum niet zo veel negatiefs over de Volt lezen (zoekfunctie is daar geblokkeerd helaas), behalve de prijs. Heb je misschien wat specifiekere punten of linkjes?
De eerst ervaringen hier https://www.pizzamaking.com/forum/index.php?topic=78329.200 waren op zich positief. Grote voordeel van de Volt is imo het design tov de Effeuno, en daarmee de waf.

[Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 26-03-2023 13:25]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mj2sL schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:11:
Was die prijs een typo of hebben ze hem in de tussentijd flink verhoogd?
Nee, geen typo. Was ergens tussen 600-650 voor het model dat tot 459 graden gaat.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:13

Japie.G

Colour Classic

echthard schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:42:

[Afbeelding]
heerlijke oven!! Ik geniet er elke week van.

De hartelijke groeten van mij!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plint
Gezien er nu blijkbaar veel Effeuno bezitters meelezen 😁
Heeft deze bij jullie een vaste plek in de keuken of pakken jullie de over erbij als je gaat bakken?
Ik zit nog een beetje met de 22kg (incl steen?) Die ik van de 2m hoge koelkast moet pakken.

Is i een een beetje handelbaar? :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TRD07
fsfikke schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:18:
[...]

Ik kan op het Pizzamaking forum niet zo veel negatiefs over de Volt lezen (zoekfunctie is daar geblokkeerd helaas), behalve de prijs. Heb je misschien wat specifiekere punten of linkjes?
De eerst ervaringen hier https://www.pizzamaking.com/forum/index.php?topic=78329.200 waren op zich positief. Grote voordeel van de Volt is imo het design tov de Effeuno, en daarmee de waf.
Lijstje vanuit een FB groep:
  • Effeuno is genuinely made in Italy (not china)
  • The thermostat is hotter 509C/948F so much more efficient and less to run as it heats so quickly
  • Biscotto hand made of clay stone.
  • Effeuno is true Neapolitan approved
  • good after-sales service
  • looks great (not like a VCR)
  • fan cooled so the outer casing stays cool to touch
don't shoot the messenger ;)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

TRD07 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:32:
[...]

Lijstje vanuit een FB groep:
  • The thermostat is hotter 509C/948F so much more efficient and less to run as it heats so quickly
don't shoot the messenger ;)
Dank voor de samenvatting d:)b

Ik vind het niet heel schokkend eigenlijk :p
    Suggereren ze toch ook nergens?
    Mwa, 60 graden minder, maar haalt dat met maar 1.6kW power ipv 3kW, dan is de Volt misschien juist efficiënter?
    True, zou interessant zijn of er een retrofit mogelijk is bij de Volt
    Ik ken meneer Neapolitan niet :p
    Ooni heeft zover ik het lees toch ook een goede support
    Ziet er passend uit in de RVS keuken van een restaurant, maar voor thuis...
    Ok dat is beter

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
Plint schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:23:
Heeft deze bij jullie een vaste plek in de keuken of pakken jullie de over erbij als je gaat bakken?
Ik zit nog een beetje met de 22kg (incl steen?) Die ik van de 2m hoge koelkast moet pakken.

Bij mij staat hij in de schuur en zodra ik hem gebruik gaat hij naar binnen. Momenteel staat hij nog op de grond en tillen is redelijk pittig. Door de grote afmeting moet je behoorlijk voorovergebogen tillen (je houdt hem in midden vast). Zal ook wel zo zijn als de oven in jouw situatie bovenop de koelkast moet zetten. Geen aanrader als je rugklachten hebt.

• Mj2sL
ElGrandoNeuso schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:08:
[...]

Bij mij staat hij in de schuur en zodra ik hem gebruik gaat hij naar binnen. Momenteel staat hij nog op de grond en tillen is redelijk pittig. Door de grote afmeting moet je behoorlijk voorovergebogen tillen (je houdt hem in midden vast). Zal ook wel zo zijn als de oven in jouw situatie bovenop de koelkast moet zetten. Geen aanrader als je rugklachten hebt.
Fijn om dit te horen, heb eigenlijk binnen geen plek en wil er geen trappen mee op en af. Onverwarmde schuur?

Ik was bijna voor de Sage gegaan, zag een aanbieding voor 599 (https://www.kookpunt.nl/s...-pizzaiolo-pizza-oven-rvs) en die past nog wel in een keukenkastje, maar heb toch liever de meer spartaanse P134H. Is toch een beetje de standaard voor serieuze thuis-pizza-ovens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

de mijne staat op een Ikea BROR roltafeltje. Ideaal! Alle andere pizza benodigdheden er onder. Alles mooi bij elkaar, en rol hem elke week zo de keuken in. Stekker inpluggen en gaan.

edit:
Holy moly de inflatie heeft ook toegeslagen bij Ikea, ik heb er ooit 69 voor betaald. Maar anyway, dit tafeltje dus: https://www.ikea.com/nl/n...-grenen-triplex-60333850/

[Voor 26% gewijzigd door Japie.G op 27-03-2023 23:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• echthard
Bij mij staat ie momenteel in een BROR stellingkast, in de berging (is direct naast m'n keuken). Maar ik ga denk ik een Vadholma keukenblok aanschaffen om 'm daarop te zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• penjon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:03

Ik heb een vaste plek in de keuken. Tillen is geen aanrader.

• Plint
Thanks voor alle reacties!
Dan blijft het voor mij toch nog even wachten op een ander huis of een andere handzamere oven.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb maar eens een pizzakookboekje gekocht.

Iemand een aanrader waar te beginnen? De eerste fotos die ik zag zijn weer heerlijk. 100 bodems met verschillende vetpercentages en deegsoorten doorgesneden en gefotografeerd :D

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Die kende ik nog niet, maar dat is toch wel echt epic!
Ik zie MP staan, bestaat uit 3 delen, en denk kan haast niet anders dan 'modernist pizza' heten...

Toch al even uit, ik zal wel onder een steen geleefd hebben ;)

[Voor 17% gewijzigd door defusion op 28-03-2023 21:53]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

defusion schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:51:
Die kende ik nog niet, maar dat is toch wel echt epic!
Ik zie MP staan, bestaat uit 3 delen, en denk kan haast niet anders dan 'modernist pizza' heten...

Toch al even uit, ik zal wel onder een steen geleefd hebben ;)
ja hij is er al even. Heb de modernist cuisine staan, de grote versie. En nu was deze in de aanbieding. Tsja dan ga ik voor de bijl. Mn omdat ik wil begrijpen hoe dingen werken, en daarin is modernist * wel echt next level :)

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 06:53

Slayer

1981 - 2019

Afgelopen weekend mijn vrouw en mijzelf ingeschreven voor een 1-daagse pizza cursus bij Teest.nl. Ik hoop dat het een leuke dag wordt en leerzaam, ook hebben we vermeld dat we zelf een houtgestookte pizzaoven hebben.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:25
Slayer schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:47:
Afgelopen weekend mijn vrouw en mijzelf ingeschreven voor een 1-daagse pizza cursus bij Teest.nl. Ik hoop dat het een leuke dag wordt en leerzaam, ook hebben we vermeld dat we zelf een houtgestookte pizzaoven hebben.
Hoe gaat dat met 1-daagse cursussen als je rijstijden gebruikt van meer dan 24 uur? Ik zal wel een geboren scepticus zijn 8)

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 07:45
Anton2610 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Hoe gaat dat met 1-daagse cursussen als je rijstijden gebruikt van meer dan 24 uur? Ik zal wel een geboren scepticus zijn 8)
Hebben ze al 24 uur (of langer) voorbereid lijkt me.

• mvanzelst1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:57
Slayer schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:47:
Een jaar geleden ook deze cursus gedaan. De docent is de schrijver van de pizza bijbel.
Maar hij maakt inderdaad een deel vantevoren en zelf maak je nog een korte rijs deeg. Ik heb er veel aan gehad omdat mij nu duidelijker is aan welke knoppen ik kan draaien om het beter te maken (of consistenter). Tja en dan eindig je uiteindelijk met een effeuno oven, omdat dat toch wat betere pizza's heeft 😂

• echthard
defusion schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:32:
[...]

Nee, geen typo. Was ergens tussen 600-650 voor het model dat tot 459 graden gaat.
Van Lemmen had op zijn website per ongeluk excl. BTW prijzen staan. Als je via Google keek, zag je wel de juiste prijzen.

Dit heeft hij onlangs goed gezet en daardoor lijkt het voor jou alsof de prijzen ineens flink zijn verhoogd. Echter kon je dat wel herleiden uit de vreemde prijzen (op centen) en op alle andere plekken zijn de prijzen ongeveer gelijk, zoals ze nu weer goed staan bij Van Lemmen.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:36
Vandaag de Koda 16 weer eens aangeslingerd.
Vorige week nog een poging gedaan, maar eindigde in een catastrofe. Tijdens het draaien van de pizza met de pizzaschep scheurde de pizza waardoor alle toppings op de steen terecht kwamen. Resultaat: alles was in no time zwart.

Gisteren kwam de Ooni pizza turning Peel binnen. Dus die wilde ik wel even uitproberen.
Dat maakt het draaien en oppakken van de pizza wel echt super eenvoudig.

We komen steeds dichterbij ons doel.

Dit smaakt naar meer :9

Acties:
  • +5Henk 'm!

• echthard
Deze bakjes heb ik deze week getest. Ze zijn vrij goedkoop en handig om deegbollen per stuk op te bergen in de koelkast als je er niet zo veel maakt.

https://www.ikea.com/nl/n...-rond-kunststof-50507959/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
echthard schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 01:29:
Deze bakjes heb ik deze week getest. Ze zijn vrij goedkoop en handig om deegbollen per stuk op te bergen in de koelkast als je er niet zo veel maakt.

I second that. Gebruik ze hier al jaren. :)

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MarkieNL schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:48:
Vandaag de Koda 16 weer eens aangeslingerd.
Vorige week nog een poging gedaan, maar eindigde in een catastrofe. Tijdens het draaien van de pizza met de pizzaschep scheurde de pizza waardoor alle toppings op de steen terecht kwamen. Resultaat: alles was in no time zwart.

Gisteren kwam de Ooni pizza turning Peel binnen. Dus die wilde ik wel even uitproberen.
Dat maakt het draaien en oppakken van de pizza wel echt super eenvoudig.

We komen steeds dichterbij ons doel.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Dit smaakt naar meer :9
Mooi pizzatje!

Ondanks dat ik mp heb nog even een quick and dirty pizzasessie gedaan. Wel voor het eerst in tijden geen olie aan mijn deeg toegevoegd.

De uuni3 had het wel lastig in de regen. Merk sowieso dat na 5 jaar de uuni3 in de loop der tijd aardig wat vocht heeft gezien.

De korst links had iets langer gemogen, rechts was al stuk beter.
Luchtigheid kon beter, de hele rijsperiode was maar 6 uurtjes.

[Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 01-04-2023 09:38]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Enclave
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:27
echthard schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 01:29:

Wel duur voor een bakje... wat ik altijd gebruik zijn de griekse yoghurtbakken. Werkt perfect en je bent geen vermogen kwijt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:50

Oekol

waka waka hey hey

Enclave schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:33:
[...]

Wel duur voor een bakje... wat ik altijd gebruik zijn de griekse yoghurtbakken. Werkt perfect en je bent geen vermogen kwijt.

[Afbeelding]
Vermogen? :D 2 euro per bakje?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Oekol schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:34:
[...]

Vermogen? :D 2 euro per bakje?
Alsof je alleen naar de Ikea gaat voor een paar bakjes. Misschien dat je dat dan vooraf denkt, maar achteraf zit je weer met een karrenvracht aan spullen :')

Hier weer 6 bollen aan het rijpen in de koelkast, wordt mooi weer morgen gelukkig :)
Vorige keer de pizza shoarma ontdekt:
Tomatensaus, champignon, paprika, ui en voorgebakken shoarma. Dan knoflooksaus erover :9~
Durf ook wat meer beleg erop te doen.
Blijft nog wel experimenteren met de Koda 12 en de stand van de vlam, terugdraaien zorgt voor betere controle van het bruinen van de rand, maar heb het idee dat de bodem nu weer sneller verbrandt..

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:39:
[...]

Alsof je alleen naar de Ikea gaat voor een paar bakjes. Misschien dat je dat dan vooraf denkt, maar achteraf zit je weer met een karrenvracht aan spullen :')

Hier weer 6 bollen aan het rijpen in de koelkast, wordt mooi weer morgen gelukkig :)
Vorige keer de pizza shoarma ontdekt:
Tomatensaus, champignon, paprika, ui en voorgebakken shoarma. Dan knoflooksaus erover :9~
Durf ook wat meer beleg erop te doen.
Blijft nog wel experimenteren met de Koda 12 en de stand van de vlam, terugdraaien zorgt voor betere controle van het bruinen van de rand, maar heb het idee dat de bodem nu weer sneller verbrandt..
Haha ja dat is waar. Wij wonen op max 5 min rijden van de ikea. Soms combineren met een ontbijt of lunch. Maar dat komt weinig voor, kost niks iig

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Mj2sL
Te weinig foto’s hier! De creatie van vanavond:

Dit is het dichts wat ik bij Napolitaans ben gekomen. Dat is niet gek, want dat probeer ik helemaal ook niet (vriendin eet alleen dun en krokant). Dit was 62%, 8h bulk, +-36h gebald koelkast. 2,9% zout en 2,9% olijfolie. Vermoedelijk nét iets te veel gist en iets te lange bulk ferment voor de dunne, crispy stijl. Maar erg smakelijk, met name juist de wat meer Napolitaanse zoals de foto (delicater). Leuke verrassing (soft and craunchy)

Ondanks de interesse heb ik geen goede plek gevonden voor een dedicated pizza oven, dus dit was in de gewone oven op 300 graden met pizza steel en grillstand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mj2sL
Edit: dubbelpost

[Voor 97% gewijzigd door Mj2sL op 02-04-2023 18:51]

• WaSteiL
  • Laatst online: 09-06 12:56
Ik ben recentelijk geswitched van combi houtskool/hout naar gas op mijn Karu 12. Enerzijds ben ik er blij mee anderzijds is het resultaat toch net wel wat beter bij de combi van houtskool en hout. Ik denk zelf dat het komt omdat de warmte bij hout beter vastgehouden wordt omdat je deze aan de voorkant sluit doormiddel van de klep.

Nu is het zo dat ik hem vol stook en op het moment dat ik er een pizza in werp het gas terug draai om te voorkomen dat de bovenkant verbrand.

Volgens Ooni zou je niet de schoorsteen en klep moeten gebruiken bij gas, maar wat gebeurd er als je het wel doet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:38
WaSteiL schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:12:
Ik ben recentelijk geswitched van combi houtskool/hout naar gas op mijn Karu 12. Enerzijds ben ik er blij mee anderzijds is het resultaat toch net wel wat beter bij de combi van houtskool en hout. Ik denk zelf dat het komt omdat de warmte bij hout beter vastgehouden wordt omdat je deze aan de voorkant sluit doormiddel van de klep.

Nu is het zo dat ik hem vol stook en op het moment dat ik er een pizza in werp het gas terug draai om te voorkomen dat de bovenkant verbrand.

Volgens Ooni zou je niet de schoorsteen en klep moeten gebruiken bij gas, maar wat gebeurd er als je het wel doet?
Omdat er dan een mix kan onstaan van te weinig lucht en misschien te veel gas. Zodra je dan de klep open doet komt er teveel lucht/zuurstof in een keer bij zodat je een steekvlam kunt krijgen..

Denk wel een deur met wat gaten erin de airflow zal bevorderen en je steen sneller zal opwarmen

[Voor 5% gewijzigd door alki op 03-04-2023 10:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Victoria Concordia Crescit

FireStarter schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:20:
Heeft iemand een adres voor pepperoni?

De slager en supermarkt etc kan er niet aankomen. Ben door domino’s pepperoni lover geworden. Nu wil ik het zelf maken, maar dan beter :)
En heb je de perfecte pepperoni al gevonden? Ben zelf ook al een flinke tijd op zoek naar pepperoni zoals bijvoorbeeld New York Pizza gebruikt maar lijkt echt een speld in een hooiberg. Je zou zeggen dat zij het ook ergens vandaan halen, maar helaas willen ze mij niet vertellen waar (goh..).

Battlenet: Gold#21419

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

London schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:13:
[...]

En heb je de perfecte pepperoni al gevonden? Ben zelf ook al een flinke tijd op zoek naar pepperoni zoals bijvoorbeeld New York Pizza gebruikt maar lijkt echt een speld in een hooiberg. Je zou zeggen dat zij het ook ergens vandaan halen, maar helaas willen ze mij niet vertellen waar (goh..).
Al zoveelste keer dat deze voorbij komt, maar helaas heb ik het ook nog niet gevonden..

• echthard
Is een goede pittige salami niet goed, van een winkel die allerlei droge worsten verkoopt?

https://www.charcuterie.nl/product/duivelse-worst/
https://www.charcuterie.nl/product/pittige-venkelsalami/

Zou toch moeten voldoen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Goed om te weten is dat als je teveel kneedt, je teveel glutenvorming in je eindproduct krijgt. Dit leidt tot een “pizza van elastiek”. Bij het stretchen krimpt deze weer. Te lang kneden kan een oorzaak zijn.
We gaan weer pizza's maken. Volgens zoals elke keer jouw recept, @Boudewijn. Deze quote hier boven las ik nu weer op je site en dat deed me denken aan dat elke keer als je de pizza strechtst hij weer krimpt een beetje. Dat is ergens normaal denk ik maar toen in dit las dacht ik dat het ook een andere reden hebben kan. Echter ik kneed met de handen en meer 10 minuten a 15 minuten dan 20. Kan je ook te kort kneden? Het plakt uiteindelijk wel als een post it....

Edit: heb nu 15 minuten gekneed en was weer lekker post it. Nu in de koelkast, maandag avond gaan we pizza eten. Heel benieuwd! Zat nog wat olie in 't kopje die ik afgewogen had. Hoop niet dat dat nog veel invloed gaat hebben. Toch niet goed uitgelekt..

[Voor 15% gewijzigd door Oekol op 08-04-2023 09:02]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Oekol schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:13:
[...]

We gaan weer pizza's maken. Volgens zoals elke keer jouw recept, @Boudewijn. Deze quote hier boven las ik nu weer op je site en dat deed me denken aan dat elke keer als je de pizza strechtst hij weer krimpt een beetje. Dat is ergens normaal denk ik maar toen in dit las dacht ik dat het ook een andere reden hebben kan. Echter ik kneed met de handen en meer 10 minuten a 15 minuten dan 20. Kan je ook te kort kneden? Het plakt uiteindelijk wel als een post it....
Het kan ook te maken hebben met de temperatuur. Koud deeg krimpt meer.
Het gebeurde mij vorige week ook, had even het deeg in de KA gekneed en was wat anders gaan doen. Een erg lastig te vormen product krijg je dan.
Edit: heb nu 15 minuten gekneed en was weer lekker post it. Nu in de koelkast, maandag avond gaan we pizza eten. Heel benieuwd! Zat nog wat olie in 't kopje die ik afgewogen had. Hoop niet dat dat nog veel invloed gaat hebben. Toch niet goed uitgelekt..
Ik maak ze tegenwoordig zonder olie, gaat ook best prima :)

Zal eens kijken of modernist pizza nog wat tips voor ons biedt :)

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Boudewijn schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:55:
[...]

Het kan ook te maken hebben met de temperatuur. Koud deeg krimpt meer.
Het gebeurde mij vorige week ook, had even het deeg in de KA gekneed en was wat anders gaan doen. Een erg lastig te vormen product krijg je dan.

[...]
Ik maak ze tegenwoordig zonder olie, gaat ook best prima :)

Zal eens kijken of modernist pizza nog wat tips voor ons biedt :)
Moet ook zeggen dat ik nu voor 't eerst 't water heb opgemeten. Wat ik klaar had staan was 16,5 graden. Dus opnieuw en toen was 't 24,5. Eenmaal in de koude bak koelt 't nog wat af dus dat is ook een wat beter uitgangspunt. Was ik altijd te lui voor >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nickdemeijers
  • Laatst online: 09-06 10:30
Hoi allemaal,

Ik stuitte toevallig op deze bloem (Bindewald Gutting Tipo 00) bij de lokale buitenlandse supermarkt. Heeft iemand enig idee hoe de kwaliteit van deze bloem is en wat de W waarde ongeveer is?

Eiwitten zitten op 12%, dus dat is prima lijkt me.

Ben benieuwd of iemand hier bekend mee is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Dat opbollen vind ik lastig. Hij is onderin dan niet dicht. Is dat erg?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Oekol schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:53:
[Afbeelding]

Dat opbollen vind ik lastig. Hij is onderin dan niet dicht. Is dat erg?
Onderkant rondom beetpakken en strakdraaien, alsof je een vaatdoek uitwringt. Alleen aan de onderkant dus.
Of op de onderkant leggen en met de zijkant van je handen er langs bewegen, zodat ie ronddraait en dicht drukt.
Staan tal van filmpjes op YouTube over opbollen, bijvoorbeeld deze op 5 minuten:
YouTube: Pizzabollen maken (deel 2 pizza masterclass)

[Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-04-2023 09:00]

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

CyBeRSPiN schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:56:
[...]

Onderkant rondom beetpakken en strakdraaien, alsof je een vaatdoek uitwringt. Alleen aan de onderkant dus.
Of op de onderkant leggen en met de zijkant van je handen er langs bewegen, zodat ie ronddraait en dicht drukt.
Staan tal van filmpjes op YouTube over opbollen, bijvoorbeeld deze op 5 minuten:
YouTube: Pizzabollen maken (deel 2 pizza masterclass)
Yes bekend mee. Ik keek filmpje van pizza paradijs over opbollen en dat gaat in principe ook wel goed alleen deze ene (onder of bovenkant van pizza Nutella toetje) wilde niet dicht aan onderkant. Meer of dat erg kan wilde ook niet teveel kneden, maar dicht ging 't absoluut niet. Rest wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:53
Deeg lijkt vrij droog, misschien is dat het probleem?

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Gorgonzola, walnoot, peer op de pizza.

Eerst de Peer en gorgonzola en op het einde walnoten of mogen die noten wel direct mee er op?

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Clifdon schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:10:
Deeg lijkt vrij droog, misschien is dat het probleem?
Nee totaal niet. Lag gewoon in pizzabak, plakt totaal niet. Was heerlijk handelbaar. Rest lukte wel gewoon. Gewoon niet goed opgebolt deze blijkbaar. Was ook de eerste weer na bijna 10 maanden of zo.

• echthard
Oekol schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:18:
[...]

Nee totaal niet. Lag gewoon in pizzabak, plakt totaal niet. Was heerlijk handelbaar.
Het deeg lijkt mij ook droog. Als het niet plakt, dan is het juist droog. Wat voor hydratatie heb je?

Zou nog steeds moeten kunnen opbollen trouwens, er zijn verschillende technieken die alle wel zouden moeten lukken. Maar je zou dit sowieso niet hebben als je wat natter deeg zou hebben denk ik.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

echthard schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:01:
[...]

Het deeg lijkt mij ook droog. Als het niet plakt, dan is het juist droog. Wat voor hydratatie heb je?

Zou nog steeds moeten kunnen opbollen trouwens, er zijn verschillende technieken die alle wel zouden moeten lukken. Maar je zou dit sowieso niet hebben als je wat natter deeg zou hebben denk ik.
55,5% de rest was wel prima. We gaan 't zien vanavond of 't gelukt is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Oekol schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:17:
Gorgonzola, walnoot, peer op de pizza.

Eerst de Peer en gorgonzola en op het einde walnoten of mogen die noten wel direct mee er op?
Lekkere combinatie! Ik gooi de walnoten pas na de helft van het bakproces op de pizza. Als de oven echt heet is (uuni, die niet in regen en wind staat bijvoorbeeld) dan zie je soms de olie uit de noten komen en ontbranden op het oppervlak van de noot. Dat is niet heel erg lekker ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Boudewijn schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:58:
[...]

Lekkere combinatie! Ik gooi de walnoten pas na de helft van het bakproces op de pizza. Als de oven echt heet is (uuni, die niet in regen en wind staat bijvoorbeeld) dan zie je soms de olie uit de noten komen en ontbranden op het oppervlak van de noot. Dat is niet heel erg lekker ;)
Ga ik dat ook aanhouden. Wij hebben een Roccbox dus dat zal 't zelfde effect zijn.
Helaas vanavond wel wat regen maar hoop dat er niet zoveel last hebben.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• barber
  • Niet online
Oekol schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:39:
[...]

Ga ik dat ook aanhouden. Wij hebben een Roccbox dus dat zal 't zelfde effect zijn.
Helaas vanavond wel wat regen maar hoop dat er niet zoveel last hebben.
Op de Roccbox doe ik de noten (pecannoten, walnoten, pijnboompitten, etc) ook pas de laatste 30 seconden erop. Anders verbranden ze toch echt en krijgen een vieze smaak.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Zo dat was weer een avondje pizza. Zal wat foto's posten omdat er hier veel te weinig staan.

Eerste pizza was peer, gorgonzola en walnoten. Allemachtig wat lekker!!!

Daarna gingen we door met een salami, paprika, gorgonzola, champignons combinatie met wat verdwaalde kaas.

En dan hier 1 tussendoor niet van mezelf maar pizza's van de gasten die met de deegroller gemaakt zijn. Ze wilden niet met de handen. Wat vinden jullie hiervan? Goed gelukt of? Hij was wel heel dun.

Toen hebben we nog 1 gemaakt met salami, mozarella, hamblokjes paprika en walnoten.
(de gorgonzola was van mijn vrouw, pas aan tafel er opgelegd)

En dan als laatst ons toetje. De pizza Nutella met banaan en peer! Jammmmm

Was alleen de Nutella vergeten bij de oven te leggen dus het smeren was niet echt makkelijk. Had er nog over nagedacht om te doen maar alsnog vergeten te doen haha.

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:47
Oekol schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:20:
Zo dat was weer een avondje pizza. Zal wat foto's posten omdat er hier veel te weinig staan.

Eerste pizza was peer, gorgonzola en walnoten. Allemachtig wat lekker!!!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Daarna gingen we door met een salami, paprika, gorgonzola, champignons combinatie met wat verdwaalde kaas.

[Afbeelding]

En dan hier 1 tussendoor niet van mezelf maar pizza's van de gasten die met de deegroller gemaakt zijn. Ze wilden niet met de handen. Wat vinden jullie hiervan? Goed gelukt of? Hij was wel heel dun.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toen hebben we nog 1 gemaakt met salami, mozarella, hamblokjes paprika en walnoten.
(de gorgonzola was van mijn vrouw, pas aan tafel er opgelegd)

[Afbeelding]

En dan als laatst ons toetje. De pizza Nutella met banaan en peer! Jammmmm

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was alleen de Nutella vergeten bij de oven te leggen dus het smeren was niet echt makkelijk. Had er nog over nagedacht om te doen maar alsnog vergeten te doen haha.
Heel gaaf en ziet er voortreffelijk uit.

Welk deeg heb je gebruikt en weke oven gebakken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

MaStar schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:35:
[...]

Heel gaaf en ziet er voortreffelijk uit.

Welk deeg heb je gebruikt en weke oven gebakken?
Dank je wel!

Le 5 stagioni - 00-bloem Superiore en een gozney roccbox.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:53
Oekol schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:37:
[...]

Dank je wel!

Le 5 stagioni - 00-bloem Superiore en een gozney roccbox.
Ziet er goed uit maar met die bloem zou ik zeker een keer proberen voor een hogere hydratatie te gaan. Tussen 60 en 65% moet geen probleem vormen. Zelf zit ik op 70% met een slechtere bloem. Ik gebruik wel een keukenmachine om het deeg te maken. Dat is wat gemakkelijker met hogere hydratatie.

Ik weet zeker dat het deeg dan nog lekkerder wordt.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 14:53
Oekol schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:20:
Ziet er goed uit zeg, lekker allemaal. Peer met gorgonzola vind ik een heerlijke combi. Eventueel ook nog lekker met prosciutto en voor de liefhebbers zet ik dan nog cremaceto op tafel. Leuk idee ook met dat toetje, dat wil ik misschien ook wel eens proberen binnenkort.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me op zich prima en hier thuis zijn we sowieso team Romeinse pizza's, dus dikwijls vrij dunne pizza's. Qua beleg vind ik deze persoonlijk wel wat overbeladen, maar da's een kwestie van voorkeur. Wat voor kaas heb je erop zitten?

Zelf dit weekend ook twee pizza-avonden gehouden: eentje met de hele familie en de dag erna met mijn vriendin met de overgebleven bolletjes. Daarbij nog even een shoutout naar dit topic waar ik de tip vandaan heb voor een pizza met onder meer creme fraiche, geitenkaas, pistachenootjes en rozemarijn. Deze heb ik gemaakt met nog pecorino en prosciutto (en de tweede avond bacon bij gebrek aan) erop en die viel ontzettend goed in de smaak, ook bij mijzelf.

Deze foto van de tweede avond waarop ik de pizza nog een keer maakte op verzoek van mijn vriendin, met bacon in dit geval. Deze bol zat in een vershoudbakje met wat veel olie, dus ik had lichtelijk ruzie met het deeg en het gebruik van bloem. Op de donkere plekken is het deeg wat te dun geworden, maar hij heeft het gehouden gelukkig.

Is het leuk om in de OP of ergens een overzichtje te maken van goede en bijzondere recepten qua toppings die bij Tweakers in de smaak vallen? Ik merkte ook in de voorbereiding op deze pizza avond dat de recepten en discussies op het hele internet zich eigenlijk uitsluitend op het deeg toespitsen en ben altijd op zoek naar nieuwe inspiratie voor toppings.

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:55
Wouterkaas schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:35:
[...]

Is het leuk om in de OP of ergens een overzichtje te maken van goede en bijzondere recepten qua toppings die bij Tweakers in de smaak vallen? Ik merkte ook in de voorbereiding op deze pizza avond dat de recepten en discussies op het hele internet zich eigenlijk uitsluitend op het deeg toespitsen en ben altijd op zoek naar nieuwe inspiratie voor toppings.
Zoek een goed pizza restaurant in Italie op en kijk naar hun menu kaart en foto's.
Bijvoorbeel bij https://www.ristorantimadeinsud.it/menu-pizze/ . Die hebben echt heeeeerlijke pizza en elke keer probeer ik een nieuwe pizza en kijk ik de werkwijze een beetje af.
Hun werken met 80% water maar dat krijg ik nog niet voor elkaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 14:53
Michieas schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:32:
[...]

Zoek een goed pizza restaurant in Italie op en kijk naar hun menu kaart en foto's.
Bijvoorbeel bij https://www.ristorantimadeinsud.it/menu-pizze/ . Die hebben echt heeeeerlijke pizza en elke keer probeer ik een nieuwe pizza en kijk ik de werkwijze een beetje af.
Hun werken met 80% water maar dat krijg ik nog niet voor elkaar.
Thanks, vooral de toevoeging "In Italië", want ik had wel bij Nederlandse goeie pizzeria's gekeken maar die zijn eigenlijk best behoudend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:52

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Wouterkaas schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:54:
[...]

Thanks, vooral de toevoeging "In Italië", want ik had wel bij Nederlandse goeie pizzeria's gekeken maar die zijn eigenlijk best behoudend.
nNea's kaart (pagina 2) en Pizza Beppe, m'n twee favorieten.

[Voor 9% gewijzigd door apNia op 11-04-2023 16:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:13
Ik heb na veel lezen in dit topic een koda 12 aangeschaft. Jammer genoeg blijkt dit een frans model te zijn. De gamma kon mij niet helpen met de aansluiting, iemand ideen wat ik moet kopen om dit op een NL gasfles aan te sluiten?

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-06 12:46
Terrie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:23:
Ik heb na veel lezen in dit topic een koda 12 aangeschaft. Jammer genoeg blijkt dit een frans model te zijn. De gamma kon mij niet helpen met de aansluiting, iemand ideen wat ik moet kopen om dit op een NL gasfles aan te sluiten? [Afbeelding]
Hier misschien: https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=45791

Conclusie: gaswinkel.com

RicohGRIII, X-S10, XF23mm 1.4 LM WR, XC 50-230, AW8, Model 3

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14

franssie

Save the albatross

Ik heb na veel lezen in dit topic een koda 12 aangeschaft. Jammer genoeg blijkt dit een frans model te zijn. De gamma kon mij niet helpen met de aansluiting, iemand ideen wat ik moet kopen om dit op een NL gasfles aan te sluiten? [Afbeelding]
Rechtse draad bij gas heb ik alleen nog maar bij een CN apparaat gezin. Kan zijn dat it een adapter/verloopstuk is?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• GermanPivo
Ik vermoed ook een adapter. Draai 'm er anders eens uit met een steeksleutel.
Het lijkt bijna wel op de aansluiting voor Noorwegen/Finland (van de Ooni site):

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Terrie
Ik denk dat dit misschien gaat werken.
franssie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:20:
[...]

Rechtse draad bij gas heb ik alleen nog maar bij een CN apparaat gezin. Kan zijn dat it een adapter/verloopstuk is?
Zie gebruiksaanwijzing pagina 4 https://cdn.brandfolder.i...egal-CE-OCT20-DIGITAL.pdf
Het lijkt daarbij om plaatje 1 te gaan in mijn geval en niet 2(wat in NL hoort).

Dan kijk ik op de franse website van Ooni en zie ik dat er normaal standaard een drukregelaar bijgeleverd wordt.

Maar uiteraard staat op mijn doos weer dat dit los verkocht werd, heel bijzonder allemaal. Misschien heeft de lokale gasboer hier ook wel een oplossing(wil er alleen niet teveel geld aan besteden 8)7

• Terrie
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit staat er op de zijkant. Ik heb wel al geprobeerd de fitting los te drasien, was alleen bang dat ik de boel kapot trok. Lijkt allemaal niet zo sterk.

• Terrie

Het is gelukt! De lokale gasboer had meteen de oplossing en dat voor 4 euro:) dank voor alle hulp.

• Terrie
Test 1! Wilde meteen de oven testen gister, maar even met de snelle manier deeg gemaakt. Het draaien viel echt tegen en duwde perongelijk de pizza het vuur in; zie resultaat. Smaak was wel echt goed!

Pizza 2 was wel mooi rond en gelukt, helaas op voor de foto. Welke diameter maken jullie de pizza in de koda 12?

[Voor 9% gewijzigd door Terrie op 13-04-2023 23:05]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WaSteiL
  • Laatst online: 09-06 12:56
Terrie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:03:
Test 1! Wilde meteen de oven testen gister, maar even met de snelle manier deeg gemaakt. Het draaien viel echt tegen en duwde perongelijk de pizza het vuur in; zie resultaat. Smaak was wel echt goed!
[Afbeelding]

Pizza 2 was wel mooi rond en gelukt, helaas op voor de foto. Welke diameter maken jullie de pizza in de koda 12?
Ik kijk meestal niet zozeer naar diameter, maar ik maak bollen op gewicht en die zijn zo rond de 225 gram. Als je die mool dun krijgt houd je een mooie maat over waar je geen problemen hebt met draaien bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 15:36

headout

Oi oi!

Terrie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:03:
Welke diameter maken jullie de pizza in de koda 12?
Diameter kijk ik ook niet naar; ik maak tegenwoordig bollen van ca 190 tot 200 gram. Makkelijker draaien, en geen verbrande korsten meer. Dat wat jou overkwam, gebeurde hier ook regelmatig 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gisteren de Ooni 3 weer eens opgestookt. Maar ik blijf me ergeren aan dat de eerste pizza eruit komt met een zwarte bodem en de laatste lijkt wel ongebakken. Ze gaan er allemaal ongeveer even lang in en de bovenkant begint dan al te verbranden.
Mijn dochtertje krijgt de eerste altijd, want dan is die op eettemperatuur voor haar als de laatste eruit komt.
Maar zij eet dus een zwarte bodem pizza en wij een bijna rauwe bodem.

Nu zag ik deze steen: https://www.pizzastore.nl/product/biscotte-steen-35x40x3-cm/
Zou dat een mogelijke oplossing zijn?

• Plint
Je geeft je dochter een zwarte bodem?

Je zou de steen temperatuur eens moeten meten. Misschien bak je te snel achter elkaar en heeft de steen geen tijd om op temperatuur te komen?

• echthard
En als je de eerste bakt, dan is de temp te hoog.Daarna zakt de temp waarschijnlijk snel en dan ben je te vroeg met het bakken van de volgende.

De biscotte steen helpt hier wel bij. Het geeft de warmte minder snel af en behoudt de warmte dus ook beter.

• Xavier
  • Niet online
Plint schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:47:
Je geeft je dochter een zwarte bodem?

Je zou de steen temperatuur eens moeten meten. Misschien bak je te snel achter elkaar en heeft de steen geen tijd om op temperatuur te komen?
Nee die eet mijn dochtertje dan niet op. Dat komt wel goed. Sorry ik zie dat ik het te kort door de bocht heb opgeschreven. Eigenlijk verdelen we de 3 pizza's die erna uit komen. En van de zwarte eet ik de eetbare stukken op :D

Tussendoor meer op temperatuur laten komen is echt geen optie. Dat wel eens gedaan maar dan ben je met 4 pizza's afbakken zo een half uur bezig. Gezellig samen eten...
echthard schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:13:
En als je de eerste bakt, dan is de temp te hoog.Daarna zakt de temp waarschijnlijk snel en dan ben je te vroeg met het bakken van de volgende.

De biscotte steen helpt hier wel bij. Het geeft de warmte minder snel af en behoudt de warmte dus ook beter.
Ik kan hem bestellen. Al heb ik ook nog ergens in huis een veel dikkere steen liggen. Mijn vrouw gebruikte die voor brood bakken in de normale oven, maar die gebruikt ze niet meer. Die kan ik in de juiste maat zagen.
Zou dat al beter zijn? Die zou zijn temperatuur beter moeten vasthouden gok ik.

[Voor 6% gewijzigd door Xavier op 17-04-2023 15:35]

• JPvdB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:36
Xavier schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:26:
[...]

Nee die eet mijn dochtertje dan niet op. Dat komt wel goed. Sorry ik zie dat ik het te kort door de bocht heb opgeschreven. Eigenlijk verdelen we de 3 pizza's die erna uit komen. En van de zwarte eet ik de eetbare stukken op :D

Tussendoor meer op temperatuur laten komen is echt geen optie. Dat wel eens gedaan maar dan ben je met 4 pizza's afbakken zo een half uur bezig. Gezellig samen eten...

[...]

Ik kan hem bestellen. Al heb ik ook nog ergens in huis een veel dikkere steen liggen. Mijn vrouw gebruikte die voor brood bakken in de normale oven, maar die gebruikt ze niet meer. Die kan ik in de juiste maat zagen.
Gebruik je de pellets als brandstof ?. Ik heb hiervoor een goedkope pellet oven gehad en met de pellets vond ik het erg lastig om de temperatuur constant te houden of tussendoor de temperatuur weer hoog te krijgen.

Ik heb zelf nu de Ooni pro 16, die is multifuel, ik werk meestal met combinatie houtskool/hout maar als hij op temperatuur is duurt tussendoor opstoken niet zoveel tijd.

Is je luchtstroom wel goed, schoorsteen open ?, misschien de wind die de voorkant in blaast. Dat maakt het ook lastig om weer snel op temperatuur te komen.

En op wat voor temperatuur bak je je pizza's ? Op 450 graden lijkt het mij lang om een half uur te doen over 4 pizza's.

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:00
Xavier schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:35:
Gisteren de Ooni 3 weer eens opgestookt. Maar ik blijf me ergeren aan dat de eerste pizza eruit komt met een zwarte bodem en de laatste lijkt wel ongebakken. Ze gaan er allemaal ongeveer even lang in en de bovenkant begint dan al te verbranden.
Mijn dochtertje krijgt de eerste altijd, want dan is die op eettemperatuur voor haar als de laatste eruit komt.
Maar zij eet dus een zwarte bodem pizza en wij een bijna rauwe bodem.

Nu zag ik deze steen: https://www.pizzastore.nl/product/biscotte-steen-35x40x3-cm/
Zou dat een mogelijke oplossing zijn?
Komt de maat van de steen overeen met Ooni3? Ik heb laatst gezocht naar een biscotti steen voor een Karu, niet kunnen vinden voor een schappelijke prijs. Geen idee of het zagen ervan zonder risico is.

• echthard
Xavier schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:26:
[...]

[...]

Ik ben geen kenner, maar algemeen moet je wel kunnen zeggen: hoe dikker de steen - hoe langer het duurt voordat ie warm is en hoe meer warmte het kan opslaan en dus beter zijn warmte vasthoudt na het bakken van een pizza.

Woon je in de buurt van Heerhugowaard? Ik heb nog een kapotte saputo biscotte steen over.

• Xavier
  • Niet online
echthard schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:14:
[...]

Ik ben geen kenner, maar algemeen moet je wel kunnen zeggen: hoe dikker de steen - hoe langer het duurt voordat ie warm is en hoe meer warmte het kan opslaan en dus beter zijn warmte vasthoudt na het bakken van een pizza.

Woon je in de buurt van Heerhugowaard? Ik heb nog een kapotte saputo biscotte steen over.

[Afbeelding]
Nee niet in de buurt, Leiden. helaas, bedankt voor het aanbod

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joostje123
  • Laatst online: 17:53
Help wij zitten met een luxe probleem, maar we weten niet wat we ermee moeten!

Wij hebben vorige jaar een huis gekocht met een pizzaoven in de tuin.

Nu hebben we gehoord bij de overdracht dat we hem voor het tuin seizoen een keer goed moeten doorstoken.

Maar wat houdt dat precies in? Hoe beginnen wij?
Het rooster kan open en dicht.

Als je hem aansteekt moet dat neem ik aan gewoon binnen in, daar maak je een vuurtje.
Dat onder de pizzaoven is gewoon voor opslag van wat hout?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Plint
Ik kon het me al niet voorstellen :)
Maar wat ik eigenlijk altijd doe is verschillende pizza's maken en iedereen pakt een slice welke die lkr vindt of slaat een pizza over.
Pagina: 1 ... 58 ... 64 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee