Vorige zondag ging ik pizzas bakken in mijn oonie fyra en was erg lastig om op temperatuur te brengen door de wind. deze veranderde constant van richting. 3 keer oven gedraaid zonder beterschapIs je luchtstroom wel goed, schoorsteen open ?, misschien de wind die de voorkant in blaast. Dat maakt het ook lastig om weer snel op temperatuur te komen.
Idd een luxe probleem!Joostje123 schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:57:
Help wij zitten met een luxe probleem, maar we weten niet wat we ermee moeten!
Wij hebben vorige jaar een huis gekocht met een pizzaoven in de tuin.
Nu hebben we gehoord bij de overdracht dat we hem voor het tuin seizoen een keer goed moeten doorstoken.
Maar wat houdt dat precies in? Hoe beginnen wij?
Het rooster kan open en dicht.
Als je hem aansteekt moet dat neem ik aan gewoon binnen in, daar maak je een vuurtje.
Dat onder de pizzaoven is gewoon voor opslag van wat hout?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar ik neem aan niet meer dan gewoon goed opstoken idd in de oven. Daarmee brand je alles schoon.
Alles nadien eruit vegen.
Hier staan wat tips --> https://www.italieplein.nl/houtoven-pizzaoven-schoonmaken/
Damn @Joostje123, dat is een leuk probleem om te hebben 

Gaan we dit weekend doen!Plint schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:47:
[...]
Idd een luxe probleem!
Maar ik neem aan niet meer dan gewoon goed opstoken idd in de oven. Daarmee brand je alles schoon.
Alles nadien eruit vegen.
Hier staan wat tips --> https://www.italieplein.nl/houtoven-pizzaoven-schoonmaken/
Daarna opzoek naar simpel recept voor pizza deeg
YouTube: How to Make NEAPOLITAN PIZZA DOUGH like a World Best Pizza ChefJoostje123 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:30:
[...]
Gaan we dit weekend doen!
Daarna opzoek naar simpel recept voor pizza deeg
Gisteren deze gemaakt super simpel.
Vandaag word de ooni 16 ontmaagd
Weet iemand ook of je bij het maken van een flinterdunne romeinse pizza (dus niet de opgebolde napolitaanse pizza) een bepaalde temperatuur aan moet houden? Moet de pizza dan juist langer of korter in de oven? Op internet lijken de meningen nogal verschillend namelijk.
@nickdemeijers m.i. lagere temperatuur, langere baktijd
Heb bij een Italiaans restaurant gezien dat ze 3-5 minuten bakken. Zeker langer dan de 1,5 minuut die ik hanteer in de Oonidefusion schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:10:
@nickdemeijers m.i. lagere temperatuur, langere baktijd

Nu al zin om vrijdag pizza te eten dus morgen deeg maken. Iemand nog leuke probeersels of absolute toppers voor pizza topping?
De nr 1 van vorige week gaan we absoluut weer doen: peer, gorgonzola en walnoten.
Had dit even uitgetypt wat ik online gevonden had:
De nr 1 van vorige week gaan we absoluut weer doen: peer, gorgonzola en walnoten.
Had dit even uitgetypt wat ik online gevonden had:
- Tomatensaus, Mozzarella, worst, boerenkool
- BBQ saus, mozzarella, bacon, gehakt, ham, cabanossi worst
- Peer, gorgonzola en walnoten
- Tomatensaus, Mozzarella, pepperoni
- Tomatensaus, Mozzarella, pepperoni, bacon, gehakt, ui, paprika en champignons

[Voor 48% gewijzigd door Oekol op 18-04-2023 21:53]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Groene asperges erop is ook erg lekker. Vooral de asperge puntjes van de AH lenen zich er goed voor. Die hoef je niet voor te koken, gewoon zo erop. Alleen is het wel net iets lastiger van de peel af krijgen als ze gewoon los bovenop liggen, want met schuiven rollen ze er dan vanaf.Oekol schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:37:
Nu al zin om vrijdag pizza te eten dus morgen deeg maken. Iemand nog leuke probeersels of absolute toppers voor pizza topping?
Had dit even uitgetypt wat ik online gevonden had:Shoot!
Klassieker hier is eentje met zalm, groene pesto en klein beetje gorgonzolaOekol schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:37:

Wellicht helpt het als je ze in de lengterichting doormidden snijdt en/of ze in de schuifrichting op de pizza legt. Of een klein beetje kaas er naast leggen zodat ze 'vast smelten'.WaSteiL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:52:
[...]
Groene asperges erop is ook erg lekker. Vooral de asperge puntjes van de AH lenen zich er goed voor. Die hoef je niet voor te koken, gewoon zo erop. Alleen is het wel net iets lastiger van de peel af krijgen als ze gewoon los bovenop liggen, want met schuiven rollen ze er dan vanaf.
Er staat weer wat te borrelen voor komende zaterdag:
Poolish 10 uur op KT,
Bulkrijs 48 uur op GT,
Opgebold 14 uur op GT,
Dan nog 7 uur op KT.
Bakken maar!
Pizzatype: Napolitaans
Deegbollen: 4
Bolgewicht: 220 g
Water: 67%
Zout: 2%
Vet: 2%
KT rijstijd: 7 h
KT: 19°C
GT rijstijd: 62 h
GT: 4°C
Poolish meel: 30%
Poolish rijskracht: 10 h
-------------------------
Poolish doses
Meel: 154 g
Water:154 g
IDG: 0,27 g
Totaal deeggewicht
Meel: 360 g
Water: 190 g
Zout: 10 g
Vet: 10 g
IDG: 0,014 g
Poolish 10 uur op KT,
Bulkrijs 48 uur op GT,
Opgebold 14 uur op GT,
Dan nog 7 uur op KT.
Bakken maar!
Pizzatype: Napolitaans
Deegbollen: 4
Bolgewicht: 220 g
Water: 67%
Zout: 2%
Vet: 2%
KT rijstijd: 7 h
KT: 19°C
GT rijstijd: 62 h
GT: 4°C
Poolish meel: 30%
Poolish rijskracht: 10 h
-------------------------
Poolish doses
Meel: 154 g
Water:154 g
IDG: 0,27 g
Totaal deeggewicht
Meel: 360 g
Water: 190 g
Zout: 10 g
Vet: 10 g
IDG: 0,014 g
[Voor 11% gewijzigd door dmstr op 19-04-2023 11:51]
Wat betekent die rijskracht precies? Ik zie dat ook staan in de pizza app, maar er staat geen uitleg bij.
Als ik het op een laag getal zet, dan krijg ik een uitroepteken met "pas op overmatig rijsgevaar"
Mijn favorietOekol schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:37:
Pizza Bianco
Erna (pistache)mortedella, toefjes ricotta, verkruimelde pistache nootjes (ongezouten) en als je het lekker vind truffel olie eroverheen.
Bij AH kan je stracciatella (binnenkant burrata) kopen. Pizza alleen met olie insmeren, daarna stracciatella, rauwe ham, zwarte peper en citroen rasp erover.
Moet je gehakt op een bbq meatlovers pizza eigenlijk eerst rullen in de pan of kan het direct op de pizza? Iemand ervaring mee? 

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Je hoeft de gehakt zeker niet voor te bakken, al wil supermarktgehakt nog wel eens de neiging hebben om wat vochtig te worden. De oplossing daarvoor is natuurlijk geen goedkoop gehakt te gebruiken.
Geldt dit ook als je pizza in een minuut klaar is? Heb zelf nog geen gehakt gebruikt op de pizza. Kip heb ik altijd voorgebakken, zou het bij gehakt ook doen.
Ik heb zelf nog nooit rauw gehakt gebruikt. Ik bak het altijd even,fijn gesnipperd uitje erbij beetje knoflook en soms wat kruiden erbij. En ik bak ze in 1,5 - 2 minuten. Shit, nu krijg ik weer trek in pizza 

Creme fraiche, geitenkaas, pecorino/parmezaan, ham/bacon, stukjes pistachenootjes. Eventueel nog reepjes zongedroogde tomaat en rozemarijn. Kun je qua ingredienten inkopen mooi combineren met de erg lekker klinkende suggestie van @MichieasOekol schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:37:
De combinatie tomatensaus, gorgonzola en nduja (smeerbare worst) vind ik ook erg lekker - lekker pittige combinatie.
[Voor 4% gewijzigd door Wouterkaas op 21-04-2023 11:01]
Weet iemand hoe je zelf de W-waarde van bloem kan bepalen? Ik heb hier een bloem gekocht bij lokale supermarkt, maar ik heb geen idee wat de w-waarde is. Dat is wel handig om te weten voor de rijstijden.
Met een Farinograaf: Wikipedia: Farinographnickdemeijers schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:42:
Weet iemand hoe je zelf de W-waarde van bloem kan bepalen? Ik heb hier een bloem gekocht bij lokale supermarkt, maar ik heb geen idee wat de w-waarde is. Dat is wel handig om te weten voor de rijstijden.
Heeft o.a. met de hoeveelheid water die het meel kan absorberen te maken.
Zag deze deal (volgens mij) nog niet voorbij komen hier. Vanaf 24 april bij AH een Grill Guru pizza oven in de aanbieding voor 189,- https://bbqdeals.ah.nl/pizza-oven/528/pizza-gasoven/192113/
Ik wist eerlijk gezegd niet dat Grill Guru pizza ovens maakt, maar ok. Ik heb het idee dat het een rebrand is, volgens mij heb ik een dergelijk design op Amazon wel eens voorbij zien komen. Afgaande op de foto ziet het er kwalitatief wel ok uit en 189,- is natuurlijk een scherpe prijs. Iemand toevallig ervaring met dit model?
Ik wist eerlijk gezegd niet dat Grill Guru pizza ovens maakt, maar ok. Ik heb het idee dat het een rebrand is, volgens mij heb ik een dergelijk design op Amazon wel eens voorbij zien komen. Afgaande op de foto ziet het er kwalitatief wel ok uit en 189,- is natuurlijk een scherpe prijs. Iemand toevallig ervaring met dit model?
@mirod wel scherpe prijs. Lijkt verdacht veel op de Ooni Koda 12.
Geen slechte prijs inderdaad.
Maar de gasregelaar (uit, low, high) aan de achterkant ipv zijkant. Welke ontwerper bedenkt dat in vredesnaam. Dat zou hier echt heel onhandig uitkomen.
Maar de gasregelaar (uit, low, high) aan de achterkant ipv zijkant. Welke ontwerper bedenkt dat in vredesnaam. Dat zou hier echt heel onhandig uitkomen.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
@GAEvakYD dat is precies hoe de Ooni werkt, er is hier geen ontwerper geweest, enkel een copy cat.
Zou het een prima alternatief voor de Ooni zijn? Ik ben nog op zoek naar een pizza oven die ik mee kan nemen op vakantie. De ooni vind ik net iets te prijzig.
Vorige week weer pizza gemaakt, de kids zijn er dol op. Recept komt uit de pizzabijbel.
De oven is een Siemens combi oven met pizzastand waarbij de temperatuur op 270 graden staat. Toch krijg ik het niet voor mekaar om de korst een mooie bruine kleur te geven. Tips zijn welkom!
Vorige week weer pizza gemaakt, de kids zijn er dol op. Recept komt uit de pizzabijbel.
De oven is een Siemens combi oven met pizzastand waarbij de temperatuur op 270 graden staat. Toch krijg ik het niet voor mekaar om de korst een mooie bruine kleur te geven. Tips zijn welkom!
[Voor 81% gewijzigd door SmoothTweaker op 22-04-2023 17:49]
Jawelllll! We hebben de pizza's weer op. Kijk en wellicht zal het water je uit de mond lopen. Die pittige worst (naam ff kwijt iets met een b) was echt geweldig.
Sommige was ik te laat met de foto, liep ik ff naar de keuken en kwam terug was die al bijna op. Vandaar wat foto's van twee stukken op een bord. Was 1 over van de 7 bollen, die met lunch vandaag koud gegeten. Heerlijk!
Sommige was ik te laat met de foto, liep ik ff naar de keuken en kwam terug was die al bijna op. Vandaar wat foto's van twee stukken op een bord. Was 1 over van de 7 bollen, die met lunch vandaag koud gegeten. Heerlijk!
Olijfolie op de korst doen.SmoothTweaker schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:39:
Toch krijg ik het niet voor mekaar om de korst een mooie bruine kleur te geven. Tips zijn welkom!
In een normale oven, doe je eerst de tomatensaus er op en die bak je 3 - 4 minuten.
Dan haal je de pizza er uit en doe je de rest van het beleg er op. Dan doe je ook de korst insmeren met olie.
Nog 4 minuten ongeveer (totdat de mozza begint te borrelen) is je pizza klaar, met een gouden korst.
Makro heeft in hun "BBQ Assortiment" krantje ook een gas oven staan (pagina 26), qua ontwerp echt een Ooni kopie. De steen is wel kleiner en dunner dan die van de Koda 12, die schijnt 33,6 x 34,2 x 1 centimeter zijn.
Wat meer olijfolie toevoegen aan je deeg (of de korst insmeren met wat olie).. Honing kan je ook proberen, maar dat is ook voer voor gist, dus even kijken hoe dat uitpakt.SmoothTweaker schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:39:

[Voor 74% gewijzigd door GermanPivo op 22-04-2023 18:59]
PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ben sinds kort ook bezig (uitproberen) met eigen pizza’s maken. Heb het nu voor elkaar om goede deegbollen te maken.
Gisteren weer 4 pizza’s gemaakt, maar moet nog wat spelen met de grote van de pizza, de dunne bodem, hoe netjes in de oven krijgen en hoe lang bakken.
Heb nu twee pizza stenen gekocht (3cm dik) die ik beiden op een grillrooster leg in m’n Siemens (volgens mij IQ700) oven. Dan één steen onderin en eentje halverwege. Dus twee pizza tegelijk.
Mooie pizza’s gemaakt, maar toen kwam de kunst om ze netjes op de steen te krijgen. Had zo’n houten pizza schep gekocht, maar daardoor deukte de hele pizza in helaas, pizza half mislukt, gaten in de bodem, prut. De andere lukte redelijk, scheurde niet, maar moest ik eenmaal op de steen wel opnieuw fatsoeneren en netjes leggen. Volgens mij moet dit anders. Hoe krijgen jullie de pizza van je werkblad op de steen, zonder dat hij beschadigd? Want deze schep is dus enkel om hem uit de over te halen zie ik nu. Heb ik dan een schep als deze nodig: https://shop.italieplein.nl/product/kleine-pizzaschep/?
Daarna het spel van hoe lang in de oven etc.. had nu boven-onder warmte gebruik, 300 graden. De korst was nog vrijlicht (zal deze de volgende keer eens insmeren met olijfolie), maar de onderkant was echt hard, weglekken, maar tegen karton aan.
De oven heeft ook een pizzastand, maar die gaat ‘maar’ tot 275 graden. Zou deze het beter doen? Volgende keer zal ik hem ook tijdens het bakken een keer draaien, om hem egaler te krijgen. Dit durfde ik nu niet omdat ik bang was dat hij weer helemaal kapot zou gaan.
Maar goed, al doende leert men. Ze smaken in ieder geval prima en het is echt leuk om te doen.
Hoe lang kan ik die bollen deeg eigenlijk bewaren? Zou bestaat meer bollen willen maken, om een plaatopname voorraad te hebben, om gewoon eens een keer een pizza te maken als ik tijd heb. En geen zin om eerst dan een dag te laten rijzen etc. Zelfde geldt met de tomatensaus. Hoe en hoe lang kan ik die bewaren?
Gisteren weer 4 pizza’s gemaakt, maar moet nog wat spelen met de grote van de pizza, de dunne bodem, hoe netjes in de oven krijgen en hoe lang bakken.
Heb nu twee pizza stenen gekocht (3cm dik) die ik beiden op een grillrooster leg in m’n Siemens (volgens mij IQ700) oven. Dan één steen onderin en eentje halverwege. Dus twee pizza tegelijk.
Mooie pizza’s gemaakt, maar toen kwam de kunst om ze netjes op de steen te krijgen. Had zo’n houten pizza schep gekocht, maar daardoor deukte de hele pizza in helaas, pizza half mislukt, gaten in de bodem, prut. De andere lukte redelijk, scheurde niet, maar moest ik eenmaal op de steen wel opnieuw fatsoeneren en netjes leggen. Volgens mij moet dit anders. Hoe krijgen jullie de pizza van je werkblad op de steen, zonder dat hij beschadigd? Want deze schep is dus enkel om hem uit de over te halen zie ik nu. Heb ik dan een schep als deze nodig: https://shop.italieplein.nl/product/kleine-pizzaschep/?
Daarna het spel van hoe lang in de oven etc.. had nu boven-onder warmte gebruik, 300 graden. De korst was nog vrijlicht (zal deze de volgende keer eens insmeren met olijfolie), maar de onderkant was echt hard, weglekken, maar tegen karton aan.
De oven heeft ook een pizzastand, maar die gaat ‘maar’ tot 275 graden. Zou deze het beter doen? Volgende keer zal ik hem ook tijdens het bakken een keer draaien, om hem egaler te krijgen. Dit durfde ik nu niet omdat ik bang was dat hij weer helemaal kapot zou gaan.
Maar goed, al doende leert men. Ze smaken in ieder geval prima en het is echt leuk om te doen.
Hoe lang kan ik die bollen deeg eigenlijk bewaren? Zou bestaat meer bollen willen maken, om een plaatopname voorraad te hebben, om gewoon eens een keer een pizza te maken als ik tijd heb. En geen zin om eerst dan een dag te laten rijzen etc. Zelfde geldt met de tomatensaus. Hoe en hoe lang kan ik die bewaren?
Heb je al eens geprobeerd je pizza eerst met alleen tomatensaus in de oven te bakken en als hij licht begint te kleuren eruit te halen, te beleggen en dan af te bakken?SmoothTweaker schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:39:
Zou het een prima alternatief voor de Ooni zijn? Ik ben nog op zoek naar een pizza oven die ik mee kan nemen op vakantie. De ooni vind ik net iets te prijzig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op die manier verbranden je toppings niet, maar geef je het deeg de kans om voldoende af te bakken.
Edit; @Goofyduck384 ik gebruik voldoende semolina om mijn deegbol mee te coaten voordat ik mijn pizza vorm. Nog een klein beetje op de schep voordat hij de oven in gaat zorgt dat hij niet blijft plakken. De semolina verbrand ook niet in de oven en kan flink hogere temperaturen aan dan typo 00.
Deegbollen kun je echt wel een aantal dagen bewaren, de smaak (fermentatie) zal zich alleen maar verder ontwikkelen. Weleens een YouTube filmpje gezien van iemand die z'n bollen na een week ging afbakken. Sweetspot leek op de 72 uur te liggen.
Verder kun je de bollen prima invriezen, wel even los van elkaar in zakjes doen.
[Voor 19% gewijzigd door dubbeldekkert op 22-04-2023 20:01]
Gisteren weer gebakken middels mijn zelfbouw pizza-steel, d.w.z. een plaat staal van 6mm van een online ijzerwinkel. Bovenin de oven, oven op max, waarmee hij de plaat zo ongeveer 300 graden wordt.
Op aanraden van Ken Forkish in zijn boek i.p.v. continu grill-stand, eerst 4 minuten op reguliere (hetelucht)-stand, en dan nog 1 minuut de grill aan. Eerst bakte ik volledig op grill, maar ik heb het vermoeden dat die op een gegeven moment te heet werd en daarom afsloeg. Dat is nu niet meer het geval.
Qua korst en deeg merk ik dat goede bloem (hoog eitwitgehalte) en voldoende tijd om te rijpen en rijzen echt schelen. Nu de avond van te voren deeg gemaakt (70% vocht), nachtje in de koelkast, volgende ochtend 2u bulkrijs, en dan nog een uur of 6u opgebold. De manier van opbollen; dus goed op spanning zetten scheelt ook echt, in het verleden wel eens volledig uitgezakte bollen gehad, maar dat gebeurd nu niet meer.
M.b.t. de korst: 10% semola in het deegmengen schijnt ook te helpen heb ik elders in dit topic gelezen. Dus i.p.v. bloem.
En nu ik deze foto nog eens bekijk had deze ook nog wel één minuutje langer gemogen
.
Deegbollen zijn inderdaad in te vriezen, volgens bovengenomende Ken ong max 2 weken houdbaar, daarna gaat de gist dood.
Op aanraden van Ken Forkish in zijn boek i.p.v. continu grill-stand, eerst 4 minuten op reguliere (hetelucht)-stand, en dan nog 1 minuut de grill aan. Eerst bakte ik volledig op grill, maar ik heb het vermoeden dat die op een gegeven moment te heet werd en daarom afsloeg. Dat is nu niet meer het geval.
Qua korst en deeg merk ik dat goede bloem (hoog eitwitgehalte) en voldoende tijd om te rijpen en rijzen echt schelen. Nu de avond van te voren deeg gemaakt (70% vocht), nachtje in de koelkast, volgende ochtend 2u bulkrijs, en dan nog een uur of 6u opgebold. De manier van opbollen; dus goed op spanning zetten scheelt ook echt, in het verleden wel eens volledig uitgezakte bollen gehad, maar dat gebeurd nu niet meer.
M.b.t. de korst: 10% semola in het deegmengen schijnt ook te helpen heb ik elders in dit topic gelezen. Dus i.p.v. bloem.
En nu ik deze foto nog eens bekijk had deze ook nog wel één minuutje langer gemogen

Deegbollen zijn inderdaad in te vriezen, volgens bovengenomende Ken ong max 2 weken houdbaar, daarna gaat de gist dood.
[Voor 5% gewijzigd door MJV op 22-04-2023 20:39]
Gebruiken jullie een keuken weegschaal of een precisie weegschaal?
Heb nu een weegschaal die per grammen doet. Dat is toch niet precies genoeg, hebben jullie hierom een precisie weegschaal of heb je ook gewoon keuken weegschalen die achter de komma wegen?
Heb nu een weegschaal die per grammen doet. Dat is toch niet precies genoeg, hebben jullie hierom een precisie weegschaal of heb je ook gewoon keuken weegschalen die achter de komma wegen?
Weeglepel voor de kleine gewichtenOekol schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:21:
https://www.leifheit.nl/n...schaal-cooking-star/66220
@Oekol beide. Een kleintje voor grammen (bijv 0,6 gram gist) en een normale voor grotere hoeveelheden bloem en water.
Nee, dat heb ik (nog) niet geprobeerd. Gaat ook op de try-out listdubbeldekkert schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:49:
[...]
Heb je al eens geprobeerd je pizza eerst met alleen tomatensaus in de oven te bakken en als hij licht begint te kleuren eruit te halen, te beleggen en dan af te bakken?
Op die manier verbranden je toppings niet, maar geef je het deeg de kans om voldoende af te bakken.

Ik maak wel wat meer deeg en probeer beide varianten wel even.GermanPivo schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:56:
[...]
Wat meer olijfolie toevoegen aan je deeg (of de korst insmeren met wat olie).. Honing kan je ook proberen, maar dat is ook voer voor gist, dus even kijken hoe dat uitpakt.
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_detailsOekol schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:21:
Ik heb deze precisie weegschaal gekocht. Werkt perfect tot 500 gram.
[Voor 62% gewijzigd door SmoothTweaker op 23-04-2023 09:05]
Wij zoeken een schep, borstel voor een pizzaoven.
Maar zie prijzen oplopen tot 200 euro voelt wat overbodig.
Maar waar ik wel op moet letten geen idee
Dit is dezelfde en is ietsje goedkoper. Kan ook voor een 0.1g precisie gaan, dan kun je tot 3kg wegen:SmoothTweaker schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:45:
[...]
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Ik heb deze precisie weegschaal gekocht. Werkt perfect tot 500 gram.
https://nl.aliexpress.com/item/1005005175732771.html
Hij scoort ook goed in een test, dus mss dat ik 'm ook wel ga bestellen: https://broodsmakelijk.nl...test-precisie-weegschalen
[Voor 14% gewijzigd door echthard op 23-04-2023 17:00]
Ik heb deze, is prima https://www.amazon.nl/-/e..._asin_title?ie=UTF8&psc=1Joostje123 schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:04:
Wij zoeken een schep, borstel voor een pizzaoven.
Ooit onderstaande bij de vorige BBQ/Pizza actie meegenomen. Does the job en vanaf morgen ook weer in lokale appie te vinden. Alleen niet heel erg handig als de pizza ver in de oven geschoven moet worden.mirod schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:58:
[...]
Ik heb deze, is prima https://www.amazon.nl/-/e..._asin_title?ie=UTF8&psc=1
https://www.ah.nl/product...95967/ah-pizza-schep-30cm
[Voor 14% gewijzigd door SmoothTweaker op 23-04-2023 23:01]
Vanavond diepvriespizza gemaakt. Tenminste, van de bollen die ik vorige week over had na een pizzaparty en die ik had ingevroren. Deeg een paar uren voor het bakken uit de vriezer gehaald en redelijk op kamer temperatuur laten komen.
Bollen waren wat lastiger te vormen, deeg was nog relatief koud. Grappig genoeg had ik ook meer lucht pockets in het midden van de pizza. De pizza zelf smaakte er niet minder om!
Bollen waren wat lastiger te vormen, deeg was nog relatief koud. Grappig genoeg had ik ook meer lucht pockets in het midden van de pizza. De pizza zelf smaakte er niet minder om!
Ik heb deze schep besteld voor het in de oven plaatsen: https://relaxdays.nl/wone...hep-xl-hout-10020497.html
En deze heb ik als eerste schep besteld en ga ik dan gebruiken om het uit de oven te halen: https://shop.italieplein.nl/product/pizzaschep-azzurra/ (was toen 10,- korting)
En deze heb ik als eerste schep besteld en ga ik dan gebruiken om het uit de oven te halen: https://shop.italieplein.nl/product/pizzaschep-azzurra/ (was toen 10,- korting)
De pizza oven (roccbox) ging weer aan. Heeft iemand eigenlijk een klep er voor zodat die sneller warm wordt? Dat is volgens mij grote voordeel aan de ooni omdat die wel zo'n klep er voor heeft.
Enfin, foto's:
Enfin, foto's:
Domme vraag van deze pizza-noob: waarop bereiden jullie het deeg en hoe schuif je dit gemakkelijk op de schep en vervolgens op de BBQ?
Ik heb Sligro deegbollen en vond dat nog best lastig. Bereid het deeg/de pizza op mijn keukenblad, daar zet ik niet zomaar de schep op. Kan het evt. ook doen op een ovenplaat ofzo, of bakpapier gebruiken? En op de schep voldoende bloem zodat ie er soepel vanaf glijd op de kamado?
Ik heb Sligro deegbollen en vond dat nog best lastig. Bereid het deeg/de pizza op mijn keukenblad, daar zet ik niet zomaar de schep op. Kan het evt. ook doen op een ovenplaat ofzo, of bakpapier gebruiken? En op de schep voldoende bloem zodat ie er soepel vanaf glijd op de kamado?
@remzor op keukenblad. Beetje bloem/semola eronder en dan de schep er onderdoor schieten.
Hoe sneller hoe beter. Langzaam proberen is falen.
Hoe sneller hoe beter. Langzaam proberen is falen.
Keukenblad van granieten steen. Semola op de ondergrond en dan met de Pizzaschep in de pizzaoven en de pizza draaien met de pizzapeel.remzor schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:30:
Domme vraag van deze pizza-noob: waarop bereiden jullie het deeg en hoe schuif je dit gemakkelijk op de schep en vervolgens op de BBQ?
Om de bol tot een pizza te vormen: voldoende semolina gebruiken, eventueel gemengd met een beetje bloem. Na het vormen van de pizza kun je deze direct op de pizzaschep leggen, met zo nodig wat extra semolina er onder. Tijdens het beleggen regelmatig even korte rukjes aan de schep geven om te checken/zorgen dat 'ie nog steeds los is.remzor schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:30:
Het gebruik van bloem probeer ik te vermijden omdat bloem snel verbrandt.
Dank voor de tips. Ik moet dus sowieso even dat semola gaan halen. Met de schep op het composieten blad van een jaar oud durf ik niet aan. Ik ben geen pro tenslotte 

Het deeg bereid ik op mn aanrecht maar het stretchen doe ik op een ikea snijplank.remzor schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:55:
Dank voor de tips. Ik moet dus sowieso even dat semola gaan halen. Met de schep op het composieten blad van een jaar oud durf ik niet aan. Ik ben geen pro tenslotte
https://www.ikea.com/nl/n...nijplank-bamboe-00309829/
Ik gebruik hem op z’n kop dan is hij helemaal vlak en heb ik werkruimte zat.
Always look on the bright side of life.
Je hoeft je schep er ook niet onder te schuiven. Je kan de pizza gewoon op de schep schuiven.remzor schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:55:
Dat lukt mij nooit echt dan trek ik heel de vorm uit de pizza. Misschien komt dat omdat ik 70% hydratatie gebruik? Of heb jij dat ook?GermanPivo schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:57:
[...]
Je hoeft je schep er ook niet onder te schuiven. Je kan de pizza gewoon op de schep schuiven.
Met 70% lukt dat hier met een beetje beleid ook wel. Ik beleg dan wel op de schep trouwens, maar op de schep kan je hem meestal ook nog wel een beetje wat uitrekken voordat je hem de oven in schuift.Clifdon schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:49:
[...]
Dat lukt mij nooit echt dan trek ik heel de vorm uit de pizza. Misschien komt dat omdat ik 70% hydratatie gebruik? Of heb jij dat ook?
Mensen die overwegen om de gozney dome aan te schaffen? Bij enkele geselecteerde resellers in duitsland inmiddels of in aankomende maand beschikbaar. Wordt toch wel verleidelijk om zelf op te pikken binnen rij afstand met de auto van een uur voor mij. Maar eens verder onderzoeken hoe dit zit qua garantie e.d
Ja ok beleggen op de schep zou kunnen dat wel. Maar ik heb een schep met lange steel en sta dan altijd zo te hannesen beleggen gaat sneller met twee handen. Als ik die steel loslaat ligt de boel op de grond.GermanPivo schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:54:
[...]
Met 70% lukt dat hier met een beetje beleid ook wel. Ik beleg dan wel op de schep trouwens, maar op de schep kan je hem meestal ook nog wel een beetje wat uitrekken voordat je hem de oven in schuift.
Anyway ik schiet dat ding er volle vaart onder en dat gaat altijd helemaal prima. Heel af en toe heb ik nog wel eens een twijfel en dan gaat t mis

kom zojuist een leuke pizza oven tegen voor 209 euro, zou het wat zijn?
https://www.ggmgastro.com...ini-pizza-oven-4x-20-cm-1
350 graden max, wel wat dunne steen maar voor die prijs best interessant denk ik
350 graden max, wel wat dunne steen maar voor die prijs best interessant denk ik
Hier ook beleggen op de schep. Een houten schep met nauwelijks een steel. Wij vinden dat hout minder snel plakt. Dus met houten schep er in, met metalen schep er uit.Clifdon schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:47:
[...]
Ja ok beleggen op de schep zou kunnen dat wel. Maar ik heb een schep met lange steel en sta dan altijd zo te hannesen beleggen gaat sneller met twee handen. Als ik die steel loslaat ligt de boel op de grond.
Anyway ik schiet dat ding er volle vaart onder en dat gaat altijd helemaal prima. Heel af en toe heb ik nog wel eens een twijfel en dan gaat t mis
Dat vind ik wel een interessante. Misschien kan ik dan met minder semola af. Dat ga ik ook eens uittesten.Sjamo schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:34:
[...]
Hier ook beleggen op de schep. Een houten schep met nauwelijks een steel. Wij vinden dat hout minder snel plakt. Dus met houten schep er in, met metalen schep er uit.
Hier is bloem voldoende. Onze oven wordt niet heter dan 300 °C dus dat kan een verschil zijn. Het is wel zaak dat je de spullen waarmee je de pizza wil bestrijken/beleggen wil klaar hebt liggen zodat het beleggen vrii snel gaat.Clifdon schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:38:
[...]
Dat vind ik wel een interessante. Misschien kan ik dan met minder semola af. Dat ga ik ook eens uittesten.
Mijn man schudt vlak voor het in de oven doen even met een heel korte beweging met de schep om de pizza zonodig los te maken, alhoewel dat zelden nodig is. Maar, mocht hij heel iets vastzitten dan heb je het op deze manier zo los, terwijl, wanneer je daar achter komt met de schep in de oven, het een stuk lastiger is.
[Voor 26% gewijzigd door Sjamo op 27-04-2023 12:23]
Zo te zien max diameter 20cm. Worden wel kleine pizza’s dan.base_ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:31:
kom zojuist een leuke pizza oven tegen voor 209 euro, zou het wat zijn?
*edit, ze hebben het over 4 pizza’s van 20cm.
[Voor 5% gewijzigd door ElGrandoNeuso op 27-04-2023 21:21]
Heel erg benieuwd of iemand deze al binnen heeft en een eerste review kan geven?mirod schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:56:
Zag deze deal (volgens mij) nog niet voorbij komen hier. Vanaf 24 april bij AH een Grill Guru pizza oven in de aanbieding voor 189,- https://bbqdeals.ah.nl/pizza-oven/528/pizza-gasoven/192113/
Had Grill Guru al wel benaderd of ze een bijpassende hoes verkopen, maar die hebben ze (nog) niet.
Zelfs op hun site zag ik hem volgens mij nog niet eens.bsmpower schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:03:
[...]
Heel erg benieuwd of iemand deze al binnen heeft en een eerste review kan geven?
Had Grill Guru al wel benaderd of ze een bijpassende hoes verkopen, maar die hebben ze (nog) niet.
offtopic:
Jongens, wat een boutweer! Ik wil zon en pizza!

Op naar Italië!apNia schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:01:
offtopic:
Ik had het zelfde idee, al zou de garantie dan niet meer geldig zijn ( ook moet ik een adapter kopen voor de Belgische gasflessen).martijn1p schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:20:
Mensen die overwegen om de gozney dome aan te schaffen? Bij enkele geselecteerde resellers in duitsland inmiddels of in aankomende maand beschikbaar. Wordt toch wel verleidelijk om zelf op te pikken binnen rij afstand met de auto van een uur voor mij. Maar eens verder onderzoeken hoe dit zit qua garantie e.d
Mijn oog is gevallen op de alfa forni moderna 2 pizze, stuk duurder, maar volgens mij ook superieur aan de Gozney. Ook dual fuel mits je de gasversie koopt en een accessoire.
Vanavond pizza met de familie. Deeg ziet er zeer goed uit, wellicht een van mn beste batches tot nu toe.
Toppings van vanavond zijn een ragu met ricotta afgetopt, worst en champignons (witte pizza) en Nduja. En ojah voor mn vader een pizza met alleen vlees, hij is geen kaas liefhebber.
Toppings van vanavond zijn een ragu met ricotta afgetopt, worst en champignons (witte pizza) en Nduja. En ojah voor mn vader een pizza met alleen vlees, hij is geen kaas liefhebber.
PSN: DoubleDutchh
Wat zijn die spikkels? Bak je volkoren?Ouwehandje schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:36:
Vanavond pizza met de familie. Deeg ziet er zeer goed uit, wellicht een van mn beste batches tot nu toe.
[Afbeelding]

Gister de tuin zomer ready gemaakt 😎
En gelijk de Ooni weer eens aangestoken.
Dit keer deeg gemaakt met een poolish (2uur) en daarna deeg gemaakt, 4uur bulk rijs en daarna 2uur opgebold laten staan. Echt prima gelukt 👌
/me doet van alles: brouwt bier (www.7hoog.nl), bakt pizza, rijdt Tesla & Cowboy, maakt elektriciteit
Heb weer tijd gehad, en lekker weer, om te bakken. Recept van Vito Lacopelli https://www.youtube.com/watch?v=u7Hd6ZzKgBM
70% hydratie.
Ben best tevreden inmiddels; al wel een paar jaar aan het oefenen.
Straciatella, mortadella, mozzarella, bacon, pistache en ricotta.
Ricotta, pijnboompitten, courgette, parmezaan.
70% hydratie.
Straciatella, mortadella, mozzarella, bacon, pistache en ricotta.
Ricotta, pijnboompitten, courgette, parmezaan.
in andere deegrecepten wordt wel eens gezegd in de oven met het lampje aan. Mss is dat nog een optie.Sjamo schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:45:
Hier pizza-avond.
We missen ons oude aquarium met tl-verlichting waarop we altijd ons deeg goed kregen. De temperatuur was hier te laag om het op ons schema te laten rijzen. Volgende keer gaan we de oven of de magnetron proberen. De laatste als kleine ruimte, met een handenwarmer voor de warmte.
[Afbeelding]
This is the Way.
@Sjamo Beste temperatuur voor gist is tussen de 26-28 graden. Als je hoger gaat, werkt de gist ook een stuk minder goed. Hier verwarmen we de over voor op 30 graden en dan laat ik hem afkoelen naar 28. Daarna blijft de oven met de deur dicht lang genoeg boven de 25 graden.
Het wordt vanzelf weer warmerGermanPivo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:12:
@Sjamo Beste temperatuur voor gist is tussen de 26-28 graden. Als je hoger gaat, werkt de gist ook een stuk minder goed. Hier verwarmen we de over voor op 30 graden en dan laat ik hem afkoelen naar 28. Daarna blijft de oven met de deur dicht lang genoeg boven de 25 graden.

We kunnen ook wat langer de tijd nemen voor het rijzen. Of wat ik zei, in de magnetron met handenwarmer er bij of een bak heet water. Het komt vast goed.
Hallo, ik heb een vraag. Op de foto de pizzaoven zoals deze bij mij staat. Echter na een verbouwing staat de oven in een 'gesloten' ruimte (met een glazen schuifwand). Ik merk de laatste tijd dat er af en toe geen 'trek' in de schoorsteen zit en hij rook de ruimte in blaast. Heeft iemand hier een oplossing voor ? Andere kap erop ? Bestaat er iets van ventilators voor in de pijp ? Ik roep maar eens wat....
Staat je pijp lekker in de wind, en is hij vrij van verstoppingen?
Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl
Een wandrooster die je met schuifje open en dicht kan zetten voor extra trek.
Je kan er een gek op zetten, althans zo noemen wij dat.Marketsj schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:34:
Hallo, ik heb een vraag. Op de foto de pizzaoven zoals deze bij mij staat. Echter na een verbouwing staat de oven in een 'gesloten' ruimte (met een glazen schuifwand). Ik merk de laatste tijd dat er af en toe geen 'trek' in de schoorsteen zit en hij rook de ruimte in blaast. Heeft iemand hier een oplossing voor ? Andere kap erop ? Bestaat er iets van ventilators voor in de pijp ? Ik roep maar eens wat....
[Afbeelding]
Door de wind draait het bovenste gedeelte wat zorgt voor trek
/me doet van alles: brouwt bier (www.7hoog.nl), bakt pizza, rijdt Tesla & Cowboy, maakt elektriciteit
En wat als je die schuifdeur op een kiertje zet? Misschien sowieso handig om je niet op te sluiten in een gesloten ruimte met een houtvuur aanMarketsj schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:34:
[Afbeelding]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
+1-Jaap-io schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:04:
[...]
Je kan er een gek op zetten, althans zo noemen wij dat.
[Afbeelding]
Door de wind draait het bovenste gedeelte wat zorgt voor trek
@Marketsj trekkap
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
En nog steeds vraag ik me af wat het geheime recept is. Zelf krijg ik ze nooit op zo’n manier.MarkieNL schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:12:
Afgelopen week in Noord Italië geweest.
Wat zijn ze daar toch lekker eh![]()
Wat inspiratie opgedaan.
Binnenkort maar weer eens aan de bak thuis.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
let niet op de ananas… ze is 7 jaar oud
Heel veel oefenennickdemeijers schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:46:
[...]
En nog steeds vraag ik me af wat het geheime recept is. Zelf krijg ik ze nooit op zo’n manier.

Als je een week in een pizzaria pizza's bakt maak je al meer pizza's dan wij amateurs in een heel jaar (of nog langer). En de pizzabakkers die daar staat doen waarschijnlijk al jaren niets anders.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
nickdemeijers schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:46:
[...]
En nog steeds vraag ik me af wat het geheime recept is. Zelf krijg ik ze nooit op zo’n manier.
Valt toch wel mee poging 3 in de ooni
Ziet er goed uit, alleen die uit de foto boven is een romeinse pizza zo te zien ;-)alki schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:12:
[...]
[Afbeelding]
Valt toch wel mee poging 3 in de ooni
Die zien er inderdaad lekker uit!Pandemic schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:38:
Heb weer tijd gehad, en lekker weer, om te bakken. Recept van Vito Lacopelli https://www.youtube.com/watch?v=u7Hd6ZzKgBM
70% hydratie.
Hopelijk duurt het bij mij geen paar jaar, zonet bij de vrienden van Italieplein een alfa forni besteld en een hoop extra's.
Het deegreceptje had ik ook al neergepend , en volg Vito al paar jaar. Thuis wou ik er nooit aan beginnen zonder het juiste materiaal, halfbakken resultaten zijn niets voor mij (koksopleiding en een tiental jaar in klassieke franse keuken en een liefde voor mooi materiaal zullen er wel voor iets tussen zitten...)
Ik kijk er alvast naar uit!
Napolitana idd 24u rijzennickdemeijers schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:25:
[...]
Ziet er goed uit, alleen die uit de foto boven is een romeinse pizza zo te zien ;-)
Herkenbaar; fijn materiaal is altijd prettig werken! En met die ervaring komt het wel goed. Laat de resultaten maar eens zien!Volder_Be schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:26:
[...]
Die zien er inderdaad lekker uit!
Hopelijk duurt het bij mij geen paar jaar, zonet bij de vrienden van Italieplein een alfa forni besteld en een hoop extra's.
Wij wonen er sinds 1 maart. Ze zijn niet alleen lekker maar ook bijna half zo duur als in onze voormalige woonplaats in Nederland. Echt matige pizza's zitten er niet tussen. Zo'n pizzeria overleeft niet in dit land. Wat opvalt is dat de bodem zo goed is. Je hebt eigenlijk maar weinig topping nodig. Er zijn redelijk wat pizza's verkrijgbaar waar geen tomaat aan te pas komt. Die smaken meestal nog opwindender dan de varianten met.MarkieNL schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:12:
Afgelopen week in Noord Italië geweest.
Wat zijn ze daar toch lekker eh
Nog even on topic: Met deze kwaliteit en prijzen begin ik echt niet aan zelf bakken. Hoewel ik best wel graag in de keuken sta. Maar dat moet op een of andere manier wel lonen.
[Voor 0% gewijzigd door OttiglioM op 04-05-2023 21:22. Reden: spelling]
Bij opstoken van de oven, de schuifdeur open laten staan. Als de boel goed heet is, is er waarschijnlijk genoeg trek om ook met deur dicht te kunnen stoken.Marketsj schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:34:
[Afbeelding]
Mijn advies is om bij pizza bakken altijd de deur open (10-20cm zou genoeg moeten zijn) te laten.
Ik bak al zo'n 10 jaar pizza's in mijn keukenoven ( 300 graden ) en sinds 2 jaar op de Kamado Joe ( 400 - 450 graden ).
Gaat allemaal prima.
Begin dit jaar een Ooni Karu 12 aangeschaft, welke ik stook met beukenhout.
Vandaag voor de 5e keer een poging gedaan, maar het gaat niet goed.
De steen is zo'n 440 graden ( laserthermometer ).
Mooie rollende vlam boven de steen.
Maar als ik de pizza erin doe is binnen 15 seconden de bodem verbrand.
De topping zijn dan dus nog niet gaar.
De pizza is mooi dun, 62% hydratatie.
Wat doe ik fout?
Of waar kan het aan liggen?
Gaat allemaal prima.
Wat doe ik fout?
De oven is dan simpelweg te warm, ik heb dat ook met mijn Ooni Pro als ik hem te lang op vol vermogen laat branden (gas). Oven (vooral de steen) moet gewoon iets minder warm zijn.Toolhead schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:45:
Ik bak al zo'n 10 jaar pizza's in mijn keukenoven ( 300 graden ) en sinds 2 jaar op de Kamado Joe ( 400 - 450 graden ).
Gaat allemaal prima.
Wat doe ik fout?
Is dat cordieriet steen? Dan is de temp te hoog, want de steen geeft de warmte te snel af. Bij mij kan het warmer in de EffeUno met een Biscotte steen, die geeft de warmte langzamer af.Toolhead schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:45:
Gaat allemaal prima.
Wat doe ik fout?
Hier ook een eerste echte poging gedaan om pizza te bakken thuis.
ik kwam erachter dat mijn Siemens oven een 300 graden stand heeft met hetelucht en volle bak de grill aan. Dat ik daar na 2 jaar achter moest komen.
Anyway, deeg gemaakt en vervolgens 4 pizza’s gemaakt. 3 met tomatensaus en 1 met crème fraiche. Allemaal waren ze heer-lijk.
Ik heb een pizzasteen gebruikt die bij m’n bbq zat. Die een goed half uur heet laten worden. Hoewel de onderkant van de pizza goed gaar en knapperig was, heeft die geen kleur gekregen. Op zich logisch, aangezien die niet actief verwarmd wordt.
Het is nog even spelen met temperatuur en bakduur. De korst was nu iets te donker.
Gemaakt:
Pizza creme fraiche met venkel, rode ui en salie (AANRADER!)
Pizza funghi
Pizza proscuito met aubergine
Pizza napolitana
Vragen:
Zou een dikkere pizzasteen beter werken denken jullie?
Tweede vraag is hoe ik de pizza zonder bakpapier op de steen krijg, zonder pizzaschep. Ik heb ze nu met bakpapier en al op de steen gelegd en na een minuut of 3 het papier er onderuit getrokken.
ik kwam erachter dat mijn Siemens oven een 300 graden stand heeft met hetelucht en volle bak de grill aan. Dat ik daar na 2 jaar achter moest komen.

Anyway, deeg gemaakt en vervolgens 4 pizza’s gemaakt. 3 met tomatensaus en 1 met crème fraiche. Allemaal waren ze heer-lijk.
Ik heb een pizzasteen gebruikt die bij m’n bbq zat. Die een goed half uur heet laten worden. Hoewel de onderkant van de pizza goed gaar en knapperig was, heeft die geen kleur gekregen. Op zich logisch, aangezien die niet actief verwarmd wordt.
Het is nog even spelen met temperatuur en bakduur. De korst was nu iets te donker.
Gemaakt:
Pizza creme fraiche met venkel, rode ui en salie (AANRADER!)
Pizza funghi
Pizza proscuito met aubergine
Pizza napolitana
Vragen:
Zou een dikkere pizzasteen beter werken denken jullie?
Tweede vraag is hoe ik de pizza zonder bakpapier op de steen krijg, zonder pizzaschep. Ik heb ze nu met bakpapier en al op de steen gelegd en na een minuut of 3 het papier er onderuit getrokken.
[Voor 9% gewijzigd door t14wo op 07-05-2023 11:12]
@t14wo je hebt geen bakpapier nodig als je een semola gebruikt of maismeel waarin je je pizza stretcht. Je kunt de pizza dan met een ruk vanaf je peel de oven in gooien. Deze glijdt er dan gewoon vanaf. Dat zou een deel van je bodem probleem ook oplossen denk ik. Als het deeg nog vochtig is wil je direct contact met de steen voor een goede warmteoverdracht. Een dikkere steen helpt overigens wel iets voor een beter gebakken bodem aangezien hij de warmte beter vasthoudt.
Ik denk dat een stalen plaat beter is dan een steen voor een gewone oven. Die geeft de warmte sneller af.
Wat bedoel je met peel? Ik stretch de bodem op het aanrecht met gewoon bloem. Had nog geen semola in huis. Maar ik zou niet weten hoe ik anders van aanrecht naar pizzasteen kom. Kan gelukkig wel de lade uit de oven trekken. Dat helpt al enorm.Clifdon schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:49:
@t14wo je hebt geen bakpapier nodig als je een semola gebruikt of maismeel waarin je je pizza stretcht. Je kunt de pizza dan met een ruk vanaf je peel de oven in gooien. Deze glijdt er dan gewoon vanaf. Dat zou een deel van je bodem probleem ook oplossen denk ik. Als het deeg nog vochtig is wil je direct contact met de steen voor een goede warmteoverdracht. Een dikkere steen helpt overigens wel iets voor een beter gebakken bodem aangezien hij de warmte beter vasthoudt.
Semolina (maismeel) gebruiken en een pizzaschep om de pizza in de oven te plaatsen en eruit halen.t14wo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:39:
[...]
Wat bedoel je met peel? Ik stretch de bodem op het aanrecht met gewoon bloem. Had nog geen semola in huis. Maar ik zou niet weten hoe ik anders van aanrecht naar pizzasteen kom. Kan gelukkig wel de lade uit de oven trekken. Dat helpt al enorm.
Geen bakpapier gebruiken. Semolina kun je overal kopen (zelf haal ik het bij de Makro).t14wo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:39:
[...]
Wat bedoel je met peel? Ik stretch de bodem op het aanrecht met gewoon bloem. Had nog geen semola in huis. Maar ik zou niet weten hoe ik anders van aanrecht naar pizzasteen kom.
Na het vormen van de bodem leg je die gelijk op de peel/schep met wat semolina er onder. Dan beleg je de pizza, op de schep dus, en tijdens het beleggen geef je af en toe een kort rukje aan de schep om te checken/zorgen dat de bodem niet vastkleeft. Dan de oven open, pizza er in, oven weer dicht. Je wilt je oven zo kort mogelijk open hebben om geen warmte te verliezen (ook al blijft je steen/staal heus wel heet).
Hoe veel semolina je nodig hebt, en de beweging die je moet maken om de pizza er intact af te krijgen, zijn zaken waar je gewoon ervaring mee op moet doen. Zelf geef ik snelle korte rukjes aan de schep om geen "Verrassing: calzone!" in de oven te veroorzaken als de pizza onverhoopt toch vast zit.
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.