Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wackmack schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:22:
[...]

Ze kwamen heel koud aan en liggen nu in de vriezer. Gemak mag wat geld kosten _/-\o_
Ik kreeg er gisteravond een paar binnen van diezelfde zaak, gaan vanavond de oven in.
Kwamen bij mij aan met een koelblok aan de onderkant, maar niet vervoerd in een vrieskist.

Qua ontdooien: gewoon op het aanrecht onder een theedoek of in de koelkast ontdooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

.

[ Voor 99% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-09-2022 10:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 11:12
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:29:
[...]

Ik kreeg er gisteravond een paar binnen van diezelfde zaak, gaan vanavond de oven in.
Kwamen bij mij aan met een koelblok aan de onderkant, maar niet vervoerd in een vrieskist.

Qua ontdooien: gewoon op het aanrecht onder een theedoek of in de koelkast ontdooien?
Volgens de website mag je ze op kamertemp gaan ontdooien, dus afgedekt op het aanrecht of ergens anders in huis. Ik bestel al vaker daar het deeg als ik voor meerdere mag gaan bakken. Ik koop ze dan wel eens in combinatie met z'n deegkrat, bespaar je een euro of 3/4 en dan heb je er gelijk een deegkrat bij ( voor als je die nog niet hebt )

Tijdens het ontdooien maak ik de bovenkant met de vinger een beetje nat met wat water om eventuele barsten te voorkomen, eigenlijk nooit nodig gehad maar liever safe then sorry..

Ik heb voor vandaag ook weer 16 bollen in bestellen en morgen komen er 10 man eten, daarnaast gelijk weer 2kg blokjes mozzarella aangevuld dus sausje maken en wat toppings en morgen slingeren we de burnhard oven op gas maar weer eens aan :-)

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-09 12:56
Hoe bewaren jullie de tomatensaus?

Ik stoof een ui/knoflook en mix dit samen met een blik tomaten en wat oregano.

Wat ik overheb vries ik in en gebruik ik een tweede keer. Veel ervan gaat nadien toch in de vuilbak gezien ik telkens maar twee of drie pizza's maak.

Bestaat er iets wat in de vriezer niet al te veel plaats inneemt voor kleinere porties saus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:51
Salv schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:49:
[...]

Volgens de website mag je ze op kamertemp gaan ontdooien, dus afgedekt op het aanrecht of ergens anders in huis. Ik bestel al vaker daar het deeg als ik voor meerdere mag gaan bakken. Ik koop ze dan wel eens in combinatie met z'n deegkrat, bespaar je een euro of 3/4 en dan heb je er gelijk een deegkrat bij ( voor als je die nog niet hebt )

Tijdens het ontdooien maak ik de bovenkant met de vinger een beetje nat met wat water om eventuele barsten te voorkomen, eigenlijk nooit nodig gehad maar liever safe then sorry..

Ik heb voor vandaag ook weer 16 bollen in bestellen en morgen komen er 10 man eten, daarnaast gelijk weer 2kg blokjes mozzarella aangevuld dus sausje maken en wat toppings en morgen slingeren we de burnhard oven op gas maar weer eens aan :-)
Goede teksten! Ook mooi zakje mozarella binnen gekregen. Ga ze morgen ontdooien in een deegkrat in de woonkamer. Zal wel even wat foto's schieten.
silentkiller schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:00:

Wat ik overheb vries ik in en gebruik ik een tweede keer. Veel ervan gaat nadien toch in de vuilbak gezien ik telkens maar twee of drie pizza's maak.

Bestaat er iets wat in de vriezer niet al te veel plaats inneemt voor kleinere porties saus?
Haal altijd blikken bij de Hanos, echt top. Kant en klaar, niet duur en direct klaar.

[ Voor 47% gewijzigd door Wackmack op 23-09-2022 11:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Saus gebruiken voor de pasta. Kan ook prima, misschien wat aanvullen met champignons en het restantje rucola wat je overhad, en je bespaart je weer een halve maaltijd, gooit niks weg en eet 2 of 3 keer lekker.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19

Ik heb pizzasaus gemaakt met drie blikken goede Italiaanse tomaten en heb dat ingevroren d.m.v. vormen voor ijsblokjes vormen. Dat werkt eigenlijk super goed. Op de dag zelf even een paar blokjes laten ontdooien. Ik moet alleen een keer van die grotere ijsblokjesvormen kopen waardoor het invriezen wat makkelijker gaat.

Mvg,
Ruald

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat een verschil met mn eerste poging!
Nu met ingevroren bollen merk ik goed wat er mis wat met mn eigen deeg: te plakkerig.
Nu gleed ie op een beetje semola soepel over de bamboe peel de oven in.
Ook de tip om de ooni wat terug te schroeven maakte een groot verschil, nu is het net wat relaxter om de pizza te draaien en meer controle over hoe bruin ie wordt.
Binnenkort eens met eigen deeg aan de slag, had bij diezelfde zaak een starterspakket gekocht met goede bloem, gist, semola, deegkrat met deksel, deegkrabber :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByXLeq2YvYapySrkCww4f811lyg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FeXnP0ocdkwaZDXYNtZcgE6m.jpg?f=user_large
Had eigenlijk aan 1 bol wel genoeg, vult prima zo’n pizza :)

Een nadeel: ik heb geen overkapping in de tuin, moest even timen door het tussen de zware buien door te doen, maar het is gelukt.
Volgende week vrijdag weer :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:37:

Een nadeel: ik heb geen overkapping in de tuin, moest even timen door het tussen de zware buien door te doen, maar het is gelukt.
Volgende week vrijdag weer :9~
Vrijdag pizza dag! weer of geen weer oOo

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GAEvakYD
Gaat steeds beter. Deze keer wat laat met maken van deeg. Ipv 48 uur in de koelkast, nu 24 uur koelkast en 4 uur op kamertemperatuur. 60% water, 2% zout, 1% olie.

De tip om de gaskraan tijdens het bakken iets terug te zetten is wel goud. Ik zet hem telkens vol open als de pizza eraf gaat, zodat de steen goed kan bijwarmen. Als de nieuwe pizza er weer in gaat, draai ik hem weer terug. Hierdoor heb je net iets meer tijd en comfort om rustig te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35MUy65MV4lBYvdYvV_wMXyXxNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZpTwjtNOulbk2UvgH0lqvaT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRwGbbAUfWTDJ4-XKrlfuSeb-1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0I5dQuKhRSCdmzdTADIsKyS6.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 22:30

xon

GAEvakYD schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:00:
Gaat steeds beter. Deze keer wat laat met maken van deeg. Ipv 48 uur in de koelkast, nu 24 uur koelkast en 4 uur op kamertemperatuur. 60% water, 2% zout, 1% olie.

De tip om de gaskraan tijdens het bakken iets terug te zetten is wel goud. Ik zet hem telkens vol open als de pizza eraf gaat, zodat de steen goed kan bijwarmen. Als de nieuwe pizza er weer in gaat, draai ik hem weer terug. Hierdoor heb je net iets meer tijd en comfort om rustig te draaien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
nice!

Ondanks dat het heel logisch is/lijkt, nog een tipje: Ik heb gemerkt dat de buitentemperatuur en wind zeer veel invloed hebben op de warmte van de steen en daarmee ook het spel van het harder/zachter draaien. In de winter (als ik hem ook nog eens uit de schuur haal) dan moet ie echt een half uurtje opwarmen om op temperatuur te komen terwijl dat in de zomer al bij een minuut of 20 is.

De wind is de grootste spelbreker voor de warmte. Ook zet ik boven windkracht 2 hem met z'n kont al tegen de wind in, in een tuin gaat de wind alle kanten op en beïnvloed het gewoon je brander/vlam . Als het donker is zie je helemaal mooi wat er dan gebeurt en zie je de vlam boven de pizza echt alle kant op gaan behalve consequent boven je pizza. Dit zorgt voor een lang opwarmproces van de steen en vaak ook verbrande toppings. Ik heb het ook wel eens geprobeerd met windkracht 5 a 6 maar toen hield ik de brander gewoon niet aan en werd het ook echt gevaarlijk. Kortom, allemaal (logische) wijze lessen en je zou een slechte pizzabakker zijn als je in het begin niet af en toe een paar keer op je muil gaat en teleurgesteld een hoopje zwarte pizza uit je oven schuift :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:03
Opzich leuke aanbieding bij Stovrr

https://stovrr.nl/winkel

Ik twijfel tussen de ooni koda 12 en 16.

Wat zouden jullie adviseren? Ik denk dat je als gebruiker beter kunt inschatten of de grotere maat nodig is of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:55
Ik ben meer dan tevreden over de 12. Groot genoeg voor ons.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Lennnn schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:29:

Wat zouden jullie adviseren? Ik denk dat je als gebruiker beter kunt inschatten of de grotere maat nodig is of niet.
Dit is zo persoonlijk... ik vind portabiliteit en opbergbaarheid van de Ooni Koda 12 erg fijn. zelf geen ervaring met de 16.
Maar de 30cm pizza die prima past id 12 (of liefst iets kleiner als je nog niet zo ervaren bent!) is meer dan genoeg als maaltijd voor 1 persoon, dus zie het nut niet zo in van groter...

De vraag gas of andere stookbron ben je al voorbij, dat vond ik destijds een lastigere...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:41

pistole

Frutter

GAEvakYD schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:34:
[...]

Ik heb pizzasaus gemaakt met drie blikken goede Italiaanse tomaten en heb dat ingevroren d.m.v. vormen voor ijsblokjes vormen. Dat werkt eigenlijk super goed. Op de dag zelf even een paar blokjes laten ontdooien. Ik moet alleen een keer van die grotere ijsblokjesvormen kopen waardoor het invriezen wat makkelijker gaat.

Mvg,
Ruald
Ik lees dit en denk: cupcake vormpjes. Weet niet of die siliconen goed tegen kou kunnen, maar de maat lijkt ideaal?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27

Inderdaad goede aanbieding.

Ik ben dit jaar van pallets (Fyra) overgestapt op gas (koda 12) kwa smaak proef ik geen verschil. De reden van overstappen was een nieuw huis met overkapping in de tuin. Met de Fyra kan je niet onder een overkapping bakken vanwege de rookontwikkeling, die is best wel serieus!

De koda is een stuk makkelijker, ik hoef nu geen pallets bij te vullen, te zorgen dat de hopper goed doorloopt en de vlam in de gaten te houden. Nu is het aanzetten, laatste voorbereidingen en na 15minuten de eerste pizza er in. Al met al totaal geen spijt en ook nog nooit de 16” ruimte gemist. De 16 is ook een stuk minder zuinig met gas.
Zie ook foto’s eerder in het topic, voor 42man met 2 12” was prima te doen, ook voor 12 man vorige week was prima.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennnn
OmeRobbie schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:02:
[...]

Dit is zo persoonlijk... ik vind portabiliteit en opbergbaarheid van de Ooni Koda 12 erg fijn. zelf geen ervaring met de 16.
Maar de 30cm pizza die prima past id 12 (of liefst iets kleiner als je nog niet zo ervaren bent!) is meer dan genoeg als maaltijd voor 1 persoon, dus zie het nut niet zo in van groter...

De vraag gas of andere stookbron ben je al voorbij, dat vond ik destijds een lastigere...
Opzich natuurlijk persoonlijk, maar ik was toch wel benieuwd of er mensen met de 12-versie nu achteraf zeggen: was ik maar voor de 16 gegaan.

Dat blijkt nu bij 3 Tweakers al niet zo te zijn. Ik denk dat ik hem voornamelijk voor mijn gezin ga gebruiken, dus dan is het ook goed om bijvoorbeeld de ervaring van @-Jaap-io te lezen met 12 man.

En ook die van @OmeRobbie die aangeeft dat pizza's uit de 12-versie al vullend zijn voor 1 persoon.

Dank allen voor de reacties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
xon schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:21:
[...]

nice!

Ondanks dat het heel logisch is/lijkt, nog een tipje: Ik heb gemerkt dat de buitentemperatuur en wind zeer veel invloed hebben op de warmte van de steen en daarmee ook het spel van het harder/zachter draaien. In de winter (als ik hem ook nog eens uit de schuur haal) dan moet ie echt een half uurtje opwarmen om op temperatuur te komen terwijl dat in de zomer al bij een minuut of 20 is.

De wind is de grootste spelbreker voor de warmte. Ook zet ik boven windkracht 2 hem met z'n kont al tegen de wind in, in een tuin gaat de wind alle kanten op en beïnvloed het gewoon je brander/vlam . Als het donker is zie je helemaal mooi wat er dan gebeurt en zie je de vlam boven de pizza echt alle kant op gaan behalve consequent boven je pizza. Dit zorgt voor een lang opwarmproces van de steen en vaak ook verbrande toppings. Ik heb het ook wel eens geprobeerd met windkracht 5 a 6 maar toen hield ik de brander gewoon niet aan en werd het ook echt gevaarlijk. Kortom, allemaal (logische) wijze lessen en je zou een slechte pizzabakker zijn als je in het begin niet af en toe een paar keer op je muil gaat en teleurgesteld een hoopje zwarte pizza uit je oven schuift :)
Thanks, goede tips. Mijn Ooni staat onder een overkapping die vrij ruim is. Zal niet helemaal vrij van wind zijn, maar opzicht staat die aardig uit weer en wind. Benieuwd hoe lang het in de echt koude periodes duurt om de steen goed warm te krijgen. Tevens ook wel hoe lang ik met een gasfles van 10 Kg doe. Gemiddeld staat de oven denk ik per keer zo'n 45 min aan. 20-25 min opwarmen en dan 4 pizza's bakken. Tussen de pizza's telkens +/- 5 min om te strechen, beleggen.
pistole schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:21:
[...]

Ik lees dit en denk: cupcake vormpjes. Weet niet of die siliconen goed tegen kou kunnen, maar de maat lijkt ideaal?
Kleine cupcakes zijn denk ik wel een mooi formaat. Maar niet van die enorme joekels. Hoe groter de maat, hoe lastiger je later kan afmeten wat je uit de vriezer haalt. Op Amazon en Ali verkopen ze ook van die mooie grote ijsblok vormen. Die ga ik komende week gebruiken als ik weer 2.5 kilo tomaten ga omzetten in saus en invriezen.

[ Voor 14% gewijzigd door GAEvakYD op 25-09-2022 17:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAEvakYD
Heeft iemand hier de Pizzolo met Nutella wel eens zelf gemaakt? Staat in de pizza bijbel en ken ik persoonlijk van het secret pizzeria concept van de auteur. Die is echt goddelijk lekker als toetje.

Komende week wil ik die eens gaan maken. Ziet er niet echt lastig uit.
-Iets grotere deegbol, +/- 300 gram
-Strechten
-Bodem perforeren met gaatjes
-Half afbakken (+/- 1 minuut tot 90 sec)
-Open snijden en volsmeren met Nutella (of ander merk pasta of jam)
-Afbakken (+/- 1 minuut tot 90 sec)
-Bestrooien met poedersuiker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3MoDQKpo8hsoSpHDqDaP2pBgJg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NiwJNY8v1eE65VsPymLThBJa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:11

Ik heb sinds kort de Karu 12, en zie niet echt in waarom ik groter zou gaan. Vind 30cm een mooie maat voor een pizza. Als de 16 nou groot genoeg was voor 2 pizza's dan lijkt het me wel wat.

Bovendien heb je heel snel de volgende pizza gebakken.

Nog een kleine tip: Ik ben met de aanbieding van strovrr.nl naar de Hornbach gereden en hem hem daar nog goedkoper gekregen want ze geven 10% extra korting als je het ergens goedkoper vind.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennnn
Ozzie schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:06:
[...]

Ik heb sinds kort de Karu 12, en zie niet echt in waarom ik groter zou gaan. Vind 30cm een mooie maat voor een pizza. Als de 16 nou groot genoeg was voor 2 pizza's dan lijkt het me wel wat.

Bovendien heb je heel snel de volgende pizza gebakken.

Nog een kleine tip: Ik ben met de aanbieding van strovrr.nl naar de Hornbach gereden en hem hem daar nog goedkoper gekregen want ze geven 10% extra korting als je het ergens goedkoper vind.
Dat was een prima tip. 291 euro betaald voor een Ooni Koda 12, Ooni tas en een (niet Ooni) pizzaschep.

Nu alleen nog een gasdrukregelaar kopen en een gasfles. Nog nooit één gekocht. Moet ik nog ergens op letten?
Ik ben nu van plan om een random propaan gasfles van 5kg te kopen en een random gasdrukregelaar 30mbar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Lennnn join the club! Nee gewone gasfles en drukverdeler die past bij je type (o.a 30, 37 en 50mbar komen voor). 30mbar is voor NL modellen.
Gas is duur tegenwoordig trouwens :X was 50 euro + 40 euro statiegeld kwijt voor 5kg. Wel mooie lichtgewicht van Benegas, dat dan weer wel. 10kg was 60 euro maar dan meteen een veel lompere fles.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-09-2022 19:30 ]

• Lennnn
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:29:
@Lennnn join the club! Nee gewone gasfles en drukverdeler die past bij je type (o.a 30, 37 en 50mbar komen voor). 30mbar is voor NL modellen.
Gas is duur tegenwoordig trouwens :X was 50 euro + 40 euro statiegeld kwijt voor 5kg. Wel mooie lichtgewicht van Benegas, dat dan weer wel. 10kg was 60 euro maar dan meteen een veel lompere fles.
Even ingelezen op Benegas. Ik ga daar denk ik ook voor. Ideaal dat je kunt zien hoe vol hij nog is en dat ik hem hier om de hoek bij het tankstation kan omruilen als ie leeg is.

Straks eens langsgaan.

En dan als gasdrukregelaar ga ik voor deze
https://www.bol.com/nl/nl...-30mbar/9200000047009104/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Lennnn schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:01:
[...]

Even ingelezen op Benegas. Ik ga daar denk ik ook voor. Ideaal dat je kunt zien hoe vol hij nog is en dat ik hem hier om de hoek bij het tankstation kan omruilen als ie leeg is.

Straks eens langsgaan.

Deze regelaars liggen ook bij de praxis of een andere bouwmarkt. Het enige wat het hoeft te kunnen is open/dicht, want de echte regelaar zit op de Ooni. Ik werd in de Praxis overigens niet geholpen, het personeel was druk met bijvullen...

Enjoy de 12, ik het hetzelfde gedaan (zonder accessoires) en verbaas me erover dat ze hun prijzen nog niet aangepast hebben, de verkoopster liep daarover te mopperen.. Het lijkt op 'vraag niet hoe het kan...'

Afgelopen weekend trouwens 9 pizza's erdoorheen, gaat elke keer beter. Vergeet hem niet lager te zetten als je gaat bakken.

ping 127.212.23.124

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49

Dank voor de tip. Had de Ooni al maar nu ook de beschermhoes. :)
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:29:
n00bvraag: die regelaar zit toch gewoon al aan je NL Ooni?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

zeef schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:30:
[...]

n00bvraag: die regelaar zit toch gewoon al aan je NL Ooni?
Nee. Schijnt met regelgeving te maken te hebben dat die nooit samen verkocht mogen worden hier.
Heb het over de drukregelaar voor de duidelijkheid. Die de hoge druk van de gasfles terugbrengt naar een vaste lage druk zoals 30mbar.
De draaiknop om de vlam te regelen zit inderdaad achterop :)

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-09-2022 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspaa
  • Laatst online: 11-09 14:30
pjottum schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:30:
[...]

Deze regelaars liggen ook bij de praxis of een andere bouwmarkt. Het enige wat het hoeft te kunnen is open/dicht, want de echte regelaar zit op de Ooni. Ik werd in de Praxis overigens niet geholpen, het personeel was druk met bijvullen...
Jammer dat ze je niet wilden helpen, dan hadden ze je misschien kunnen vertellen dat je wel een drukregelaar nodig hebt en dat deze niet voor open/dicht is ;).

Vraag @GAEvakYD maar wat er gebeurd als je de ooni zonder (juiste) drukregelaar gebruikt. Voor een NL model heb je een 30mBar regelaar nodig deze moet je zelf nog aanschaffen.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Jaspaa schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:11:
[...]

Jammer dat ze je niet wilden helpen, dan hadden ze je misschien kunnen vertellen dat je wel een drukregelaar nodig hebt en dat deze niet voor open/dicht is ;).

Vraag @GAEvakYD maar wat er gebeurd als je de ooni zonder (juiste) drukregelaar gebruikt. Voor een NL model heb je een 30mBar regelaar nodig deze moet je zelf nog aanschaffen.
Oh, verhips, tja ik kook alleen maar op inductie dus dat wist ik niet. Superbedankt, weer wat geleerd.
Wat ik bedoelde is dat je daar niet mee gaat morrelen om het gas te regelen.

Gingen we niet lief doen op dit forum? .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers? Je kan ook zeggen: He Pjottum, je draait de kraan weliswaar alleen maar open en dicht, maar er zit een drukregelaar in de slang die ervoor zorgt dat je niet teveel gas je Ooni inblaast! Dan had ik kunnen zeggen:Oh, verhips, tja ik kook alleen maar op inductie dus dat wist ik niet. Superbedankt, weer wat geleerd.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Jaspaa schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:11:
[...]

@pjottum

Haha ja dat klopt. Mijn armharen zijn net weer aangegroeid na die steekvlam. Het blijft wel een mooi verhaal :)

Ik heb uiteindelijk een 30mbar regelaar bij de praxis gekocht voor 8.5 euro ofzo. Sinds die tijd brand de Ooni helemaal top.

• xon

xon

Lennnn schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:01:
[...]

Straks eens langsgaan.

Daar moet je niet teveel van verwachten ;-) in het begin zie je wel wat gas klotsen als je er met een fel licht tegenaan schijnt maar als ie bijna op en je ziet zo'n laagje op de bodem dan begint de twijfel toch toe te slaan (als je net 4 man aan tafel hebt zitten die pizza verwachten).

De beste manier is om hem even te wegen. Op de site van benegas staan de gewichten van elke fless dus in theorie (wel eerst je drukregelaar eraf schroeven :X ) is alles wat meer is gas wat erin zit. Het verbruik van je oven is ook bekend dus hiermee kan je ongeveer meten hoe lang je nog kan bakken.

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:26
Bij de metalen flessen kun je het soms ook aan de condens op de fles zien; wel alleen tijdens gebruik.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

xon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:34:
[...]

Het verbruik van je oven is ook bekend dus hiermee kan je ongeveer meten hoe lang je nog kan bakken.
Is dat 1,5kg/uur? Dat gaat dan wel hard.. Toch zeker 45min stoken voor een kleine pizzabak-sessie is mijn ervaring met N=2 nu (20min opstoken, 5 minuten 2 pizzas bakken, dan rustig opeten, dan 20min later de volgende ronde)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@CyBeRSPiN 1,5kg/h is waarschijnlijk het maximale dat de regelaar aan kan.
Ik meen dat mijn ooni koda 16 rond de 600gr/uur doet (op vol vermogen).
Opwarmen is 20min, dan zit 'ie wel op 430 graden.
Dan 2 pizza's bakken in paar minuten. Laten we het afronden naar half uur alles bij elkaar, ~300gr gas per sessie.

Uiteraard meer als je 2 rondes achter elkaar doet, maar als er 20min tussen zit kun je waarschijnlijk wel het gas wat lager draaien. Of misschien zelfs uit en dan 10min opwarmen ofzo. Weet niet wat dan efficiënter is.

[ Voor 25% gewijzigd door defusion op 28-09-2022 15:37 ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@defusion thanks, dat is een heel stuk minder en de koda 12 schijnt een stuk zuiniger zijn dan de 16.
Zal eens vooraf en achteraf wegen, ben benieuwd en dan weet je ook wanneer je alvast een nieuwe fles moet halen.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 10:34
De Ferrari G3 is in de aanbieding bij Amazon.de: https://www.amazon.de/dp/B07S6PC5NV :)

De CSL/OT kroeg !

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Even de mening van de experts peilen hier.

Ik overweeg aanschaf van een oven, waarschijnlijk Ooni Koda, maar nu twijfel ik tussen gas en pellet (of combi). Gas is fijner voor de buren, maar ik ben bang dat ik met gas geen "rooksmaak" krijg, en dan wordt mijn vrouw boos... ;) Zit er qua smaak veel verschil tussen de twee types? En kun je de rooksmaak eventueel toevoegen door eeen handje van die BBQ-houtsnippers in de oven te verwarmen?

Nomen nescio

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
De vraag is denk ik vooral hoeveel rooksmaak je in één of anderhalve minuut echt denkt te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
Bra-Jo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:23:

Ik overweeg aanschaf van een oven, waarschijnlijk Ooni Koda, maar nu twijfel ik tussen gas en pellet (of combi). Gas is fijner voor de buren, maar ik ben bang dat ik met gas geen "rooksmaak" krijg, en dan wordt mijn vrouw boos... ;) Zit er qua smaak veel verschil tussen de twee types? En kun je de rooksmaak eventueel toevoegen door eeen handje van die BBQ-houtsnippers in de oven te verwarmen?
Rooksmaak ga je in een Ooni niet snel krijgen, daar heb je de tijd niet voor, ik ben dus ook voor de Koda gegaan. Maar zelfs op de Kamado krijg ik amper rooksmaak in mn pizza, en daar moet ie net iets langer op liggen omdat de temperatuur lager is.

Houtsnippers toevoegen lijkt me een interessant experiment maar als ik zie hoe snel restjes topping tot as vergaan op de steen denk ik dat ook dat buiten een mooie vlam weinig tot geen effect zal hebben op de smaak.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bra-Jo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:23:

Je product ligt zo kort in de oven dat ik me af vraag of je het proeft. Ik iig niet.

Heb een maand geleden hier wat over geschreven op mijn blog:
https://kookjunk.nl/2022/07/13/pizza-oven-pellets-of-gas/

Mijn persoonlijke situatie is dat ik beide kan gebruiken maar altijd gas neem.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Boudewijn Leuk stukje, tnx!
Beiden goed punt mbt verassing en baktijd... Ik denk dat het gewoon gas gaat worden dan (scheelt ook dat ik nog twee gasflessen heb staan ivm kamperen). Als ik eenmaal zover ben, dan haal ik wel een keer van die snippers om te kijken of het iets uithaalt.

Nomen nescio

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:12
Mocht je met de kamado bakken, krijg je de meeste rooksmaak uit de ingredienten.
Als je tijd hebt grill je aubergine of champignons, asperges eerst en laat je 'm daarna langzaam hoger opwarmen voor het pizzabakken. Dan heb je nog wat tijd om voor te bereiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allie74
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 13:48
Om een rooksmaakje aan de pizza te krijgen rook ik mijn tomatensaus. Soms warm soms koud roken.
Je zou ook eventueel nog olijfolie kunnen roken, maar of die kleine hoeveelheid iets teweeg brengt weet ik niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vrijdag pizza dag. Eigen deeg gemaakt dit keer.
Calculator van Ooni, 60% water.
Woensdagavond deeg gekneed, even 20 minuten afgedekt laten rusten. Opgebold in een bak in de koelkast.
Vanmiddag 6 uur vooraf eruit gehaald.

Wat een verschil weer, dit deeg was echt super om te stretchen vergeleken met de ingevroren bollen. Had inmiddels wat YouTube gekeken over hoe dat moet. De bellen lucht zag ik in het deeg toen ik het vanuit het midden platdrukte. De rand kwam nu tijdens het bakken echt goed omhoog.

Bakken en schieten vanaf de peel gaat nu prima, begin het nu door te krijgen :)
Vooral veel draaien in de oven, beter te vaak kijken hoever het gaat dan een zwartgeblakerde rand.

Zelf voor kaas, salami, Jalepeno en olijf gegaan. Mijn vrouw voor tomaat, mozzarella, olijf en basicilum.
Beide heerlijk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ah92fF6JIBB-rHzm91HY8wza7vw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqzUaPAOlvTOI24tBp7tnUaM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZIdT5KNJlnCAmKcbRkB5bYlKbs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXEAlXaiNerdZ6S7R4OFPCIk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/talYvbFaQzzzG2xBYezgvd4m7yo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVIR5ko1EwP8aQKBSF7LTvHU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-sL6phUwiuwLRPBryVGc3yzmiE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Py1as8ZVHlOrpb5P4AJqgNO4.jpg?f=fotoalbum_tile

Heb ook het gasverbruik van de Ooni Koda 12 gemeten.
Ongeveer 175 gram gas verbruikt in 40 minuten. 25 minuten op de hoogste stand. 15 op 50%.
Valt dus gelukkig mee, was even bang dat ik elke 5 weken weer 50 euro aan gas kwijt zou zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 13:18
Goedemorgen!

Ik ben momenteel druk zoekende naar een pizza oven, mede door dit heerlijke topic. Mijn barbecue is er niet echt geschikt voor een produceert voornamelijk flamkuchen in plaats van goede pizza, dus er gaat een pizzaoven komen!

Nu zit ik alleen te twijfelen. Ik ben er wel achter dat Ooni de favoriet is van vele, ik geloof ook hier. Of heb ik het mis?

De twijfel is voornamelijk tussen hout / pellets of gas. Gas heeft als voordelen dat het relatief snel is, maar ook dat de gas versie van Ooni zonder rookkanaal komt, wat opbergen wel een heel stuk makkelijker maakt. Echter lijkt mij dat de pellets wel wat doen met de smaak. Wat zijn jullie ervaringen?

Het zal voornamelijk voor 2 a 3 pizza's zijn per sessie, we wonen vooralsnog met zijn twee en ik kan mij niet voorstellen dat we vaak voor grotere groepen bakken.

Hoor het graag als er een speciaal topic is voor pizza ovens maar ik kreeg het niet gevonden :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Michel neem gewoon de Koda 12. Als je iets terugleest kom je een blogpost tegen, er is geen waarneembaar smaakverschil tussen hout en gas. De pizza ligt er hooguit 2min in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 09:21
[b]Michel in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"De twijfel is voornamelijk tussen hout / pellets of gas. Gas heeft als voordelen dat het relatief snel is, maar ook dat de gas versie van Ooni zonder rookkanaal komt, wat opbergen wel een heel stuk makkelijker maakt. Echter lijkt mij dat de pellets wel wat doen met de smaak. Wat zijn jullie ervaringen?
de 90seconden in de oven zullen niet zorgen voor een rooksmaak.
heb zelf eentje met pellets en al 2jaar erg tevreden over maar zou toch voor gas kiezen mocht ik opnieuw mogen kiezen.
minder plaats, beter regelbaar. properder (geen roetaanslag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Michel letterlijk op deze pagina nog eenzelfde vraag (met hout weliswaar). Maar voegt (vrijwel) niks toe aan smaak, gewoon lekker voor gas gaan.

Ooni is m.i. fijne prijs/kwaliteit, vaker aanbiedingen te vinden, en voldoende bekend dat ze het ook bij veel bouwmarkten/tuincentra hebben. Maar er is genoeg anders te krijgen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
defusion schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:55:
@Michel letterlijk op deze pagina nog eenzelfde vraag (met hout weliswaar). Maar voegt (vrijwel) niks toe aan smaak, gewoon lekker voor gas gaan.

Ooni is m.i. fijne prijs/kwaliteit, vaker aanbiedingen te vinden, en voldoende bekend dat ze het ook bij veel bouwmarkten/tuincentra hebben. Maar er is genoeg anders te krijgen hoor.
Ik zie het nu, helemaal gemist. Excuses!

Gas is dus de juiste keuze, bedankt!

Wat ik me dan wel afvraag, waarom uberhaupt hout of pellets overwegen bij zo'n soort oven? Heeft het wel toegevoegde waarde als je het langer gebruikt (als in, meer pizza's)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Michel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Ik zie het nu, helemaal gemist. Excuses!

Gas is dus de juiste keuze, bedankt!

Wat ik me dan wel afvraag, waarom uberhaupt hout of pellets overwegen bij zo'n soort oven? Heeft het wel toegevoegde waarde als je het langer gebruikt (als in, meer pizza's)?
Als je hem niet alleen thuis wil gebruiken en niet afhankelijk wil zijn van een gastank. Anders weet ik het ook niet.

Voor mij was het ook een makkelijke keuze. Gas dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Een echte houtoven misschien, dat de stenen warm worden en warmte behouden, en dat je de hele avond door pizza's staat te bakken. Maar voor de meeste thuisgebruikers is dat niet van toepassing.
En als je het gewoon leuk vindt fikkie te stoken natuurlijk. Doen wat je leuk vindt.

Je kunt ook nog een elektrische oven overwegen, effeuno p134h bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel
Het budget staat een Effeuno niet toe helaas, ziet er wel goed uit ook.

Ik denk dat het de Koda 12 gaat worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Michel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:09:
Het budget staat een Effeuno niet toe helaas, ziet er wel goed uit ook.

Ik denk dat het de Koda 12 gaat worden!
Qua budget: let op dat je er met alleen de Koda nog niet bent, er komt nog zeker 200+ euro bij op voor:
-peel (30)
-ronde peel om tijdens bakken te draaien (60 als je de originele Ooni neemt)
-schep (30) - niet perse nodig
-slang en drukregelaar (25)
-gasfles incl borg (90)
-regen-/ draaghoes (30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:21:
[...]

Qua budget: let op dat je er met alleen de Koda nog niet bent, er komt nog zeker 200+ euro bij op voor:
-peel (30)
-gasfles incl borg (90)
-regen-/ draaghoes (30)
Thanks, handig dit lijstje. Met het meeste had ik al rekening gehouden, de glasfles blijft een duur geintje en dat was ook een van de redenen om de pellets te overwegen.

Je noemt zowel peel als schep, wat is precies het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:21:
[...]

-peel (30)
-gasfles incl borg (90)
-regen-/ draaghoes (30)
Volgens mij mis ik iets.

Ik ben ook nog nieuw dus wellicht heb ik wat gemist.
Ik heb alleen een normale pizzaschep ( https://www.hornbach.nl/s...hep/10139270/artikel.html )

Waarom moet je dan nog een peel en nog een ronde peel hebben?
Eén van de 2 snap ik nog wel als je in de oven wil draaien (ik trek nu de pizza eruit met de schep, draai hem en 2 seconde later ligt ie weer in de oven).

Slang en drukregelaar ligt voor 15 bij de Praxis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:39
ik heb meerdere scheppen. (handig zodat ik meerdere pizzas kan voorbereiden)
en 1 peel om te draaien. https://www.amazon.nl/-/e...fRID=3MRGPZHHAFSG4T79C7A9

Mooi maatje voor de 12.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Lennnn m.i. inderdaad niet nodig. Je hebt iets nodig om de pizza erin te krijgen, en iets om tussentijds te draaien, en iets om er uit te halen. Niemand zegt dat dat 3 verschillende items moeten zijn als het ook met één kan.

Sommigen vinden zo'n houten ding handiger om de pizza erin te krijgen. Geen ervaring mee, doe het met de aluminium schep.
Sommigen vinden zo'n ronde turning peel handig om tussentijds te draaien. Wel ervaring mee, ik kan er niet mee overweg, en gebruik gewoon de normale schep -> even eruit, met de hand draaien, en weer terug.

Ik zou gewoon met een aluminium schep beginnen, de rest kun je altijd later overwegen of je dat fijn lijkt.

Dus bare minimum:
Alu schep: 15-20 euro (ben begonnen met eentje van amazon). Heb inmiddels een geperforeerde van ooni (14"), die is wel fijn, maar stukje duurder.
Drukregelaar: 15 (bouwmarkt)
Gasfles: Tegenwoordig nogal duur. Haal zelf het gas in Duitsland, dat was vorige maand in elk geval nog goed betaalbaar (€ 32 voor 11kg gas meen ik, excl. koop of huur fles).

[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 05-10-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
Duitsland is geen gek idee inderdaad, geen problemen met aansluiten?

Ik heb nog een houten pizza schep van de pogingen op de barbecue, ga het daar eens mee proberen en anders heb ik vast een idee voor kerstcadeau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Volgens mij gebruikt heel DLD gewoon een DIN aansluiting zoals in NL.
België, ook goedkoper dan NL, heeft wel verschillende soorten, en moet je even opletten wat je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een doos Piazzola deegballen gekocht bij de Hanos. Eerste keer voor mij, heb paar x mensen gezien met ingekocht deeg en dat was okay.
Dit omdat ik morgen een lange dag heb (en vandaag ook gehad) en eters heb die pizza blieven. De pizza's komen uit de Ooni classic of van de BGE (wschl parallele operatie).

Nu las ik toen ik thuis was deze post:
xon in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

Op de doos wordt inderdaad 240-260 geadviseerd. De BGE krijg ik vrij makkelijk op 300, maar de uuni is warmer. Dat is fijn want met zelfbouwdeeg kan ik elke twee minuten een pizza garen.

Iemand ervaring hiermee? Er komt bezoek en als ik er dan achterkom dat het problematisch is, dan ben ik de sjaak. Ik overweeg om wat eerder een ontdooide bol te stretchen en te beleggen en kijken wat er gebeurt. Als het dan een probleem is kan ik nog een snel (gistrijk...) deegje maken. Die bollen zomaar afschrijven doe ik ook niet, dat was redelijk duur doosje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAKYKFn0NWPzcR1Nf26URc2oN6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljSu95MT2XFPWDrYLj1SUfQk.jpg?f=fotoalbum_large

offtopic:
Mooi, ik denk voor gemak te gaan en dan zadel ik mezelf met extra ongemak op. Nice one Boudewijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Boudewijn geen ervaring mee, maar paar ideetjes:
- Gewoon de normale oven gebruiken en wel op die ~250 bakken?
- Pizzaoven zelf niet te heet stoken, zodra bodemtemperatuur ~250, max 300 is (je hebt vast een IR thermometer), en pizza erin op laagste gas?
Duurt even, maar moet goed komen dan toch?
- Thermometer 'kerntemperatuur' checken? brood is gaar bij ~95 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:39
Boudewijn schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:24:
Ik heb een doos Piazzola deegballen gekocht bij de Hanos. Eerste keer voor mij, heb paar x mensen gezien met ingekocht deeg en dat was okay.
Dit omdat ik morgen een lange dag heb (en vandaag ook gehad) en eters heb die pizza blieven. De pizza's komen uit de Ooni classic of van de BGE (wschl parallele operatie).

Nu las ik toen ik thuis was deze post:
xon in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

Op de doos wordt inderdaad 240-260 geadviseerd. De BGE krijg ik vrij makkelijk op 300, maar de uuni is warmer. Dat is fijn want met zelfbouwdeeg kan ik elke twee minuten een pizza garen.

Iemand ervaring hiermee? Er komt bezoek en als ik er dan achterkom dat het problematisch is, dan ben ik de sjaak. Ik overweeg om wat eerder een ontdooide bol te stretchen en te beleggen en kijken wat er gebeurt. Als het dan een probleem is kan ik nog een snel (gistrijk...) deegje maken. Die bollen zomaar afschrijven doe ik ook niet, dat was redelijk duur doosje.

[Afbeelding]

offtopic:
Mooi, ik denk voor gemak te gaan en dan zadel ik mezelf met extra ongemak op. Nice one Boudewijn!
Ik heb dezelfde doos volgens mij gekocht. Geen probleem in de ooni. Wel dat het deeg na een paar maanden minder wordt.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

defusion schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:45:
@Boudewijn geen ervaring mee, maar paar ideetjes:
- Gewoon de normale oven gebruiken en wel op die ~250 bakken?
- Pizzaoven zelf niet te heet stoken, zodra bodemtemperatuur ~250, max 300 is (je hebt vast een IR thermometer), en pizza erin op laagste gas?
Duurt even, maar moet goed komen dan toch?
- Thermometer 'kerntemperatuur' checken? brood is gaar bij ~95 graden.
Mja normale oven duurt erg lang. Met 6 eters en wijzelf is dat niet echt opportuun.

Ik heb een IR thermometer, uiteraard. Laagste gasstand kan ik proberen, maar dat is altijd nog stukken warmer dan 250c. Verwacht ik.

Ik ga morgen ff een pizza vantevoren proberen.
Ook wel leuk om de BGE even hiervoor aan te doen (hij staat toch al aan ivm kipkluifjes). Normaliter vind ik de BGE veel teveel brandstof verstoken voor een pizzasessie, maar ik kan hem wel wat koeler afstellen dan de uuni.
Driek schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

Ik heb dezelfde doos volgens mij gekocht. Geen probleem in de ooni. Wel dat het deeg na een paar maanden minder wordt.
Check, dat stemt hoopvol. Zal morgen het resultaat delen.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 05-10-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
Als zo'n doos lekker is voor de snelle hap of voor grotere groepen is het wel eentje om te onthouden! Benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
De gasprijzen die ik hier zie langskomen zijn zo hoog?
Zelf koop ik (in België) 10,5kg propaan van antargaz voor 27 euro (en 20 waarborg).
Dit is bij een lokale gashandelaar in een 'lelijke' fles. Ook geen snelkoppeling oid maar wel 'goedkoop'

Ps: hun kleine 'mooie' flessen met 8kg propaan kosten 40,5 euro + 45 waarborg 8)7

Beetje uitkijken wat je koopt dus ;) , mogelijks ook in Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@silentkiller in België gelden bepaalde wettelijke maximumprijzen op (bulk) propaan.
Die gelden volgens mij niet direct voor flessengas, maar heeft er wel natuurlijk aanzienlijk invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Hmm, inderdaad.
Diezelfde fles kost in NL 36 euro

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 16:38
Ook ik mag me hier melden. Zojuist de bestelling voor een Ooni Kona 12 de deur uit gedaan, inclusief peel en draag-/opbergtas. Een aantal ingrediënten bij een voordeelshop voor pasta aangeschaft en nu is het wachten op de bestellingen die geleverd gaan worden.

Ondertussen voor mijn gevoel heel pizzabakkend Youtube al uitgespeeld, wat ene heerlijke video's staan daarop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
KevinK92 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:25:
Ook ik mag me hier melden. Zojuist de bestelling voor een Ooni Kona 12 de deur uit gedaan, inclusief peel en draag-/opbergtas. Een aantal ingrediënten bij een voordeelshop voor pasta aangeschaft en nu is het wachten op de bestellingen die geleverd gaan worden.

Ondertussen voor mijn gevoel heel pizzabakkend Youtube al uitgespeeld, wat ene heerlijke video's staan daarop :)
Heel herkenbaar deze stap :)

Ik zit 1 stap verder: doen-fouten maken/succesjes boeken, verder groeien en leren en ondertussen genieten van het lekker eten met lieve mensen om me heen!
Maar vooral ook genieten van het leer- en verder perfectioneerproces!

Veel plezier daarmee!

[ Voor 6% gewijzigd door OmeRobbie op 08-10-2022 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb hier ook een Ooni Koda 12 aangeschaft via vpfereturns (200 eurie, hagelnieuw, alleen doos open geweest).

Nu zit er een 50mbar koppeling bij, dus hier hoef ik volgens mij geen extra regelaar meer voor aan te schaffen, toch? (Gasregular und schlauf inbegriffen). Hebben de “NL” Koda’s die regelaar en slang niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:54

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Gumball schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:47:
Heb hier ook een Ooni Koda 12 aangeschaft via vpfereturns (200 eurie, hagelnieuw, alleen doos open geweest).

Nu zit er een 50mbar koppeling bij, dus hier hoef ik volgens mij geen extra regelaar meer voor aan te schaffen, toch? (Gasregular und schlauf inbegriffen). Hebben de “NL” Koda’s die regelaar en slang niet?
Ik heb onlangs een Koda 16 via vpfereturn gekocht en met de 50mbar regelaar op mijn NL gasfles aangesloten, gaat prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Vandaag dit deeg weer gebruikt. https://www.deegh.nl/webs...30/pizzadeeg-6-stuks.html

Vanuit de vriezer ruim zes uur in het deegkrat gelegd om te rijzen op kamertemperatuur met de deksel. Vervolgens wilde ik het gaan gebruiken. Het deeg was weer uitgedroogd en veerde vrij snel terug tijdens het maken van de pizza.

Moet er de volgende keer toch een vochtige theedoek bij? 5 november heb ik een pizza workshop. Ga ik eindelijk leren om deeg te maken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSfl9WW4oKL-nQkm0bb9Bqak_M8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLmPWSBRgzE6AxJqq9CU4BZh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is het voor een workshop sowieso niet leuker/beter om met echt vers en zelfgemaakt deeg aan de gang te gaan? Of red je het niet goed qua volume?
Het deeg wat ik nu een keer zelf maakte was echt 10x beter dan uit de diepvries. Veel makkelijker om te stretchen en heel veel lucht in de rand.
Zelf deeg maken stelt weinig voor. Goede bloem, klein beetje gist (afwegen op nauwkeurig weegschaaltje), juiste hoeveelheid zout en afgewogen hoeveelheid water (standaard recept van de Ooni app was meteen prima). 10-15 min kneden zodat er veel lucht in komt, 15 min laten rusten. Dan opbollen en 2 dagen in de koelkast. Zie videos in de topicstart mbt het opbollen.
Ik zou het zeker voor de 5e een keer proberen zodat je het verschil ziet.

[ Voor 42% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-10-2022 22:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GAEvakYD
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:11:
Is het voor een workshop sowieso niet leuker/beter om met echt vers en zelfgemaakt deeg aan de gang te gaan? Of red je het niet goed qua volume?
Het deeg wat ik nu een keer zelf maakte was echt 10x beter dan uit de diepvries. Veel makkelijker om te stretchen en heel veel lucht in de rand.
Zelf deeg maken stelt weinig voor. Goede bloem, klein beetje gist (afwegen op nauwkeurig weegschaaltje), juiste hoeveelheid zout en afgewogen hoeveelheid water (standaard recept van de Ooni app was meteen prima). 10-15 min kneden zodat er veel lucht in komt, 15 min laten rusten. Dan opbollen en 2 dagen in de koelkast. Zie videos in de topicstart mbt het opbollen.
Ik zou het zeker voor de 5e een keer proberen zodat je het verschil ziet.
Mee eens. Soortgelijke ervaring hier. Die standaard bollen zat ik altijd mee te prutsen om te strechen. Dat deeg zelf maken kan eigenlijk niet fout gaan.

Deze twee video's volgens en je bent er wel:
Video Viva La pizza deel 1 (deeg maken)
YouTube: Pizza maken Masterclass Deel 1

Video Viva La Pizza deel 2 (strechen)
YouTube: Pizza maken Masterclass Deel 2

En die Ooni app voor de verhoudingen is inderdaad ook erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Mee eens en ga de workshop volgen bij Viva La Pizza dus moet goed komen. Heb nog een kilo 00 bloem. Besteld bij Italiëplein dus zeker goed spul.

Ga de volgende keer aan de slag.

Net de laatste bollen nu met een vochtige doek in het deegkrat gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZjlpApyFeuZFhe54zxvjX-NrN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOverjo7zLsordpA1PcpPMTp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
OmeRobbie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 05:44:
[...]

Heel herkenbaar deze stap :)

Ik zit 1 stap verder: doen-fouten maken/succesjes boeken, verder groeien en leren en ondertussen genieten van het lekker eten met lieve mensen om me heen!
Maar vooral ook genieten van het leer- en verder perfectioneerproces!

Veel plezier daarmee!
Iets met een spijker en kop. Lekker eten met mensen om je heen die je lief zijn is precies de reden waarom ik graag een dergelijke oven wilde hebben!

Ik ben ook heel benieuwd naar wanneer de oven geleverd wordt en wat ik er mee kan bereiken. Ga in ieder geval veel meelezen hier :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ouwehandje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-09 10:30
Tot op heden heb ik de benegas light gasflessen gebruikt als gasbron voor mijn ooni. Dit mede omdat mijn ouders dit ook voor hun BBQ gebruikte.
Ik vroeg mij echter af of er andere alternatieven op de markt zijn waarmee ik prijstechnisch beter uit ben?

PSN: DoubleDutchh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Laatst online: 22:23

headout

Oi oi!

Guest000 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:15:
Voor de 2de keer pizza gemaakt in de bighorn. Goedkoop ding via bol besteld voor € 134,- om eens te kijken of het was is.
Hoe zijn je ervaringen momenteel met de Big Horn? Ik ben aan het kijken naar een pizza oven naast de Weber + pizzaring (of als vervanging) die hier al staat.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• KevinK92
De eerste keer gebruikmaken van de Ooni Koda 12 heeft me zeker aangezet tot meer! Het pizzadeeg was (mede door het recept waarschijnlijk) voortreffelijk en de hele crunch en beleving van de pizza zelf was volgens mijn vrouw "minimaal net zo goed als in een restaurant". De voorbereidingen kostten me nog wel wat tijd maar dat zal in de toekomst waarschijnlijk ook beter gaan, net als de pizza op de peel krijgen en niet verbranden bij het uithalen.

Ik heb het recept gebruikt van Youtuber Vito Iacopelli die naast leerzaam naar mijn mening ook bijzonder grappig is om te volgen. Zijn 'poolish' heeft denk ik het grootste verschil gemaakt, in ieder geval waren alle deelnemers aan het diner zeer tevreden en is de volgende party al gepland :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6iaN2tuTpsokXxebLSIIFOXdcU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JE5OuJnh4rP83y6NC10zeB8T.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bhoyw9pKMSNAFDtO1Qav3IZQJ5g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LX44lqsdoIF8EmYFRFC9VGGX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZ01e_UCzQgB9G_w6SIW68uQQWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpeoOQxfTvdnjwDfpA3HWG05.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
KevinK92 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:24:
De eerste keer gebruikmaken van de Ooni Koda 12 heeft me zeker aangezet tot meer! Het pizzadeeg was (mede door het recept waarschijnlijk) voortreffelijk en de hele crunch en beleving van de pizza zelf was volgens mijn vrouw "minimaal net zo goed als in een restaurant". De voorbereidingen kostten me nog wel wat tijd maar dat zal in de toekomst waarschijnlijk ook beter gaan, net als de pizza op de peel krijgen en niet verbranden bij het uithalen.

Ik heb het recept gebruikt van Youtuber Vito Iacopelli die naast leerzaam naar mijn mening ook bijzonder grappig is om te volgen. Zijn 'poolish' heeft denk ik het grootste verschil gemaakt, in ieder geval waren alle deelnemers aan het diner zeer tevreden en is de volgende party al gepland :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Was je pizza ook "soft and cruuunshy at the same time" ? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
Gumball schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:22:
[...]

Was je pizza ook "soft and cruuunshy at the same time" ? :*)
Haha, een kenner >:)

Dat helaas nog niet, er is veel ruimte voor verbetering. Vandaag al wat nieuwe pizza's gemaakt die iets beter waren (vooral groter omdat ik nu wel de bollen woog) maar soft en crounchy lukt nog niet helemaal :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 14:51

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Blijven oefenen en voor je het weet: pow pow pow!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

Ouwehandje schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:28:
Tot op heden heb ik de benegas light gasflessen gebruikt als gasbron voor mijn ooni. Dit mede omdat mijn ouders dit ook voor hun BBQ gebruikte.
Ik vroeg mij echter af of er andere alternatieven op de markt zijn waarmee ik prijstechnisch beter uit ben?
zoeken op propaangas, en ja het is een enorm ontransparante markt. Maar Benegas prijst zich momenteel inderdaad enorm uit de markt en voor een bbq/pizzading kan je ook prima stalen flessen gebruiken. Dt scheelt per kilo propaan fors toen ik een paar maanden geleden keek (en benegas zich maar afvragen waarom niemand de lege flessen komt omwisselen). Hoe lokaler hoe beter vaak, maar in de randstad is dat vaak lastiger

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:27
Hier naast een Karu 12 tegenwoordig ook een Koda 16. Ik merkte dat het managen van het houtvuurtje me toch wat plezier af nam van het pizzabakken, de Koda is natuurlijk makkelijk in te stellen. Daarnaast is het grote 16 inch oppervlak ook erg fijn voor het bakken van grotere pizza's.

Hier het resultaat van de laatste sessie, deeg uiteraard zelf gemaakt en afgewogen op 250 gram. Het waren m'n beste pizza's ooit. Mede door gebruik van de turning peel, echt essentieel voor goede pizza's!

Pizza bord is 33cm. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozB1LQ8oFFaykxDqHjn5bP4nBXQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zsbcr2btyGVxIo7MLgUgM0vM.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Marcusso op 18-10-2022 22:04 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Marcusso ziet er goed uit :9~, moet snel ook weer eens bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
Wat zijn jullie ervaringen met kant en klaar pizzadeeg? Ik zit er aan te denken om wat in te slaan voor een feestje maar er is zoveel keuze.

Ik lees gemengde reacties over bijvoorbeeld Beef Exclusief Deeg, maar ook van Piazzolla of Deegh.

Deze reactie (xon in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2") spreekt boekdelen bijvoorbeeld, maar heeft iedereen die ervaringen? Ik lees iets eronder ook wel positieve ervaringen over deeg van de Sligro, ik gok Panid'Or.

Mocht het nodig zijn, is voor bereiding op een Ooni Koda 12"

[ Voor 7% gewijzigd door Michel op 20-10-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:30
Michel schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:40:
Wat zijn jullie ervaringen met kant en klaar pizzadeeg? Ik zit er aan te denken om wat in te slaan voor een feestje maar er is zoveel keuze.

Ik lees gemengde reacties over bijvoorbeeld Beef Exclusief Deeg, maar ook van Piazzolla of Deegh.

Deze reactie (xon in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2") spreekt boekdelen bijvoorbeeld, maar heeft iedereen die ervaringen? Ik lees iets eronder ook wel positieve ervaringen over deeg van de Sligro, ik gok Panid'Or.

Heel soms gebruik ik het deeg van de Sligro, inderdaad Panid'Or, en dat bevalt dan prima. Stop ze de avond ervoor in de koelkast en dan uurtje voor het bakken op kamertemperatuur laten komen. Verwarm (Koda 12) voor zoals normaal, maar tijdens het bakken draai ik wel de vlam wat verder terug dan met huisgemaakt deeg.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:27
Michel schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:40:

Ik zag laatst dat Hollands Kaashuis (ik haal daar meestal m'n Caputo meel vandaan) ook klant en klare bollen verkoopt. Wellicht het proberen waard?

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Marcusso schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:59:
[...]

Ik zag laatst dat Hollands Kaashuis (ik haal daar meestal m'n Caputo meel vandaan) ook klant en klare bollen verkoopt. Wellicht het proberen waard?
Die heb ik en een ander hier al geprobeerd (ben even te lui om het terug te zoeken). Ze zijn aan de droge kant, lastig te stretchen, maar qua smaak en bakresultaat wel ok.
Haalt het niet met eigen deeg, maar voor nood zeker te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 18:27
Marcusso schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:59:
Hier naast een Karu 12 tegenwoordig ook een Koda 16. Ik merkte dat het managen van het houtvuurtje me toch wat plezier af nam van het pizzabakken, de Koda is natuurlijk makkelijk in te stellen. Daarnaast is het grote 16 inch oppervlak ook erg fijn voor het bakken van grotere pizza's.

Hier het resultaat van de laatste sessie, deeg uiteraard zelf gemaakt en afgewogen op 250 gram. Het waren m'n beste pizza's ooit. Mede door gebruik van de turning peel, echt essentieel voor goede pizza's!

Pizza bord is 33cm. :)

[Afbeelding]
Ja die turning peel is goud, als je hem onder de knie hebt ;)
je kan veel makkelijker semi constant een klein stukje draaien ipv de pizza uit de oven te halen en een kwart te draaien

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 17:37

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Hoe beperken jullie met dit weer de wind een beetje in je pizza oven? M'n Koda vliegt echt met elke scheet uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
[...]

Ga ik ff onthouden! Sligro zit hier om de hoek dus denk dat ik daar eerst de gok waag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Hierbij een ingewikkelde vraag.

Binnenkort wil ik pizza's gaan bakken bij vrienden, maar een van de kinderen heeft een eiwit allergie.
(letterlijk alles wat eiwit is)
Nu eet hij wel is pizza die ze ergens kunnen kopen, hele speciale bodem maar ik ben bang dat die niet in mijn koda oven kan zonder volledig te verbranden.
Daarnaast is het natuurlijk wel zo leuk als 'zijn pizza' net zo als de andere pizza's uit dezelfde oven komt.

Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met pizza deeg maken met zeer laag eiwit gehalte.
En is het uberhaupt haalbaar? Kan je met weinig eiwitten uberhaupt wel een pizza deeg maken?
Max hoeveelheid eiwit is 5 gram.(maar dat is inclusief toppings)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:29
Net even gekeken maar iig geen glutenvrije bloem. Deze bevat meer eitwit vanwege de benodigde binding. Helaas verder geen ervaring ermee.

Wellicht bloemkool bodem gemengt met (laag eiwit)bloem...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWJ48FN4B1RQMMPapigajAHABnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1R94OnjHpaJfK7elb9NIUOw.jpg?f=fotoalbum_large

Stromboli is opgerolde pizza, je kan net zo wild gaan met toppings als normaal.

3 posts voor de prijs van 1 (broodbak, pizzabak en duurzaam topic :) )
OK ik bak zo goed als al ons brood zelfs sinds 8 jaar.
Als ik via V&A tech koop (en dat is ook zo'n beetje de enige bron van onze tech) vraag ik altijd om wat hagelslag in de doos. Dat is hier in FR niet te krijgen.
Daar hoort natuurlijk goed brood bij en dat type is hier niet te krijgen en na jaren testen etc goede recepten.

Om zo efficient mogelijk met energie om te gaan doe ik altijd meerdere broden in een baksessie en gelijk avondeten.
.
En nu heb ik de perfecte methode om zelfs van de warmte tijdens opwarmen en afkoelen oven gebruik te maken.
1 brood rijst in een zware gietijzeren pan met deksel, met papiertje olijfolie erin en dan de hele binnenkant bedekken met sesamzaad. (na bakken is die sesamzaad die niet op het boord zit geroosterd en gaat een potje in voor tahini).
Die gaat direct bij voorverwarmen de oven in, door het rustige verwarmen en deksel die vocht niet laat ontsnappen prachtige oven rijs.
Ongeveer 5 minuten nadat de oven op temp is haal ik die eruit en gaat de rest erin.

Laatste is altijd een brood, dat ik na 15 minuten bakken uit het blik haal.
Dan zet ik de oven uit, gaan alle broden (dus ook die uit de pan) in de oven met deur dicht en na een kwartier de deur open. Broden gaar en met het minimale van 2 broden na opwarmen maar 20 minuten energie gebruik.

Maar wat betreft timing zijn er twee dingen die goed moeten gaan, het brood moet er op piek rijs in en avondeten doe je niet om 16u of om 21u .
Met pizza heb je veel vrijheid dus op zich lukte het wel.

Maar ik heb wat ziten spelen met een US uitvinding, de Stromboli.
Dat is in feite een vierkante pizza, opgerold.
OP 1 bakblik kan ik 1 pizza bakken genoeg voor ons avond eten.
Maar door kleine Strombolis te maken krijg ik er drie op hetzelfde bakblik, ze bakken gaar in plm 20 minuten..
Spelen met ingrediënten en voor ieder wat wils.

Wel bevat elke Stromboli evenveel groenten kaas etc als 1 pizza en iets minder deeg.
Dus we eten nooit meer dan een halve pp.

En daar komt het geweldige voordeel van een Stromboli boven pizza, de groene/kaas die erin zitten worden lekkerder als het koel is. Waar een pizza gewoon minder is als die koud geworden is.
Dus die Strombolis geven twee maaltijden

En het is heerlijk makkelijk goed te timen want nu hoeft het niet rond avondeten klaar te zijn maar rgens ervoor.

Dus de minimale bak sessie heeft 2 broden en drie Strombolis
een week brood en twee keer basis voor avondeten met 1 keer opwarmen en 40 minuten oven op hoge temperatuur. Energie zuinig, makkelijk en lekker, na het een paar keer gedaan te hebben met diverse soorten deeg (volkoren, speld, met zaden etc.) kan ik rapporteren dat het goed werkt en veel vrijheid geeft.
Reden genoeg om het te posten in deze topics :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 18:54
Ik heb sinds het begin van de zomer een Ooni (op gas), bevalt echt top en al heel wat pizza's gebakken. Nu het winter is heb ik de Ooni op een plank in het schuurtje staan. Ik vroeg me af hoe jullie je Ooni 's winters weg zetten? Ik woon in een rijtjeshuis en het schuurtje is zo'n standaard schuurtje van hout. Binnen is het dus best koud. Gaat de Ooni niet roesten oid als ik hem gewoon in de schuur zet?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Mijn eerste baksessie met de Koda 12 zit er op. Ging heel goed en erg tevreden met het eerste resultaat. Deegrecept losjes gebasseerd op het recept van koning Vito Lacopelli, maar iets lagere hydratatie (62%). Als bloem de Caputo chef gebruikt, werkt toch behoorlijk anders dan de gewone supermarktbloem.

Edit: qua gasverbruik, ongeveer 70 minuten laten branden waarvan denk ik zo’n 60 minuten op vol vermogen. Ik was 300 gram gas kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGbVDHUPGZoJfx1qY8qksmr6OlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrvFLJ7nbQ4b11xU6OxpQ2GB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dfoc1udKEGUhUquDd9_foCHMK24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTjNceZkY5WPEGDfbgAdWm18.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUr3rnWxSWW1OLsXF-98rniOIYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHNK09ZWGIAspkG8SDbC7OMX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8rNTGgDMtqJtTCekZXDSCJzwvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MyXyI4OPeuNvUefhWzOGVVw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/639-67id-_FueHkFDP8W23gYNBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbf9Cij0jgOZtjvf8Q5Qrxta.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaizWbBeLwZn5-gWQLRD8heqk1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUF4lxGqQp4WAlgWBt13NGWD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Had er nog 2 in de vriezer. Deeg was erg droog, geprobeerd nog wat te bevochtigen, maar helaas. Voelde aan als een pitabroodje, wederom nauwelijks te stretchen (hierdoor bodem ook te dik geworden) en ook geen lucht in de rand.
Vanaf nu alleen nog maar eigen deeg gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon

xon

mirod schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:20:
Ik heb sinds het begin van de zomer een Ooni (op gas), bevalt echt top en al heel wat pizza's gebakken. Nu het winter is heb ik de Ooni op een plank in het schuurtje staan. Ik vroeg me af hoe jullie je Ooni 's winters weg zetten? Ik woon in een rijtjeshuis en het schuurtje is zo'n standaard schuurtje van hout. Binnen is het dus best koud. Gaat de Ooni niet roesten oid als ik hem gewoon in de schuur zet?
Ik doe exact al jaren wat jij nu beschrijft 😉. Houten Schuurtje.. plank....nog steeds als nieuw ondanks kou en regen. Uiteraard wel een met de speciale beschermhoes eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

xon schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 06:52:
[...]

Ik doe exact al jaren wat jij nu beschrijft 😉. Houten Schuurtje.. plank....nog steeds als nieuw ondanks kou en regen. Uiteraard wel een met de speciale beschermhoes eromheen.
Ik heb hem in de doos in de garage staan. De steen ligt wel binnen vanwege vocht - doe jij dat ook @xon ?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Hier sinds kort ook een Ooni Fyra 12, twee pizza sessies achter de rug en moet zeggen dat ik erg tevreden en zelfs wat onder de indruk ben. Erg leuk! Twee punten wel:
  1. We willen de 'workflow' nog wat optimaliseren en de pizza's bereiden op een plek waar ik ze eenvoudig vanaf schep op de pizzaschep. Niet direct op het keukenblad om schrapen/krassen/beschadigingen met de pizza schep daarop te voorkomen. Iemand hier tips voor een handig werkblad hiervoor? Of iets om op het keukenblad te leggen hiervoor? Een tweede pizza schep en de pizza direct daarop bereiden zou kunnen, maar idealiter bereiden we eerst de pizza's en bak ik ze daarna één voor één in de Fyra.
  2. Er komt best wel wat vrij donkere/zwarte rook uit de schoorsteen. Is dat normaal? Een zak pellets gehaald bij de Boerenbond
Pagina: 1 ... 53 ... 115 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.