Stromboli is opgerolde pizza, je kan net zo wild gaan met toppings als normaal.
3 posts voor de prijs van 1 (broodbak, pizzabak en duurzaam topic

)
OK ik bak zo goed als al ons brood zelfs sinds 8 jaar.
Als ik via V&A tech koop (en dat is ook zo'n beetje de enige bron van onze tech) vraag ik altijd om wat hagelslag in de doos. Dat is hier in FR niet te krijgen.
Daar hoort natuurlijk goed brood bij en dat type is hier niet te krijgen en na jaren testen etc goede recepten.
Om zo efficient mogelijk met energie om te gaan doe ik altijd meerdere broden in een baksessie en gelijk avondeten.
.
En nu heb ik de perfecte methode om zelfs van de warmte tijdens opwarmen en afkoelen oven gebruik te maken.
1 brood rijst in een zware gietijzeren pan met deksel, met papiertje olijfolie erin en dan de hele binnenkant bedekken met sesamzaad. (na bakken is die sesamzaad die niet op het boord zit geroosterd en gaat een potje in voor tahini).
Die gaat direct bij voorverwarmen de oven in, door het rustige verwarmen en deksel die vocht niet laat ontsnappen prachtige oven rijs.
Ongeveer 5 minuten nadat de oven op temp is haal ik die eruit en gaat de rest erin.
Laatste is altijd een brood, dat ik na 15 minuten bakken uit het blik haal.
Dan zet ik de oven uit, gaan alle broden (dus ook die uit de pan) in de oven met deur dicht en na een kwartier de deur open. Broden gaar en met het minimale van 2 broden na opwarmen maar 20 minuten energie gebruik.
Maar wat betreft timing zijn er twee dingen die goed moeten gaan, het brood moet er op piek rijs in en avondeten doe je niet om 16u of om 21u .
Met pizza heb je veel vrijheid dus op zich lukte het wel.
Maar ik heb wat ziten spelen met een US uitvinding, de Stromboli.
Dat is in feite een vierkante pizza, opgerold.
OP 1 bakblik kan ik 1 pizza bakken genoeg voor ons avond eten.
Maar door kleine Strombolis te maken krijg ik er drie op hetzelfde bakblik, ze bakken gaar in plm 20 minuten..
Spelen met ingrediënten en voor ieder wat wils.
Wel bevat elke Stromboli evenveel groenten kaas etc als 1 pizza en iets minder deeg.
Dus we eten nooit meer dan een halve pp.
En daar komt het geweldige voordeel van een Stromboli boven pizza, de groene/kaas die erin zitten worden lekkerder als het koel is. Waar een pizza gewoon minder is als die koud geworden is.
Dus die Strombolis geven twee maaltijden
En het is heerlijk makkelijk goed te timen want nu hoeft het niet rond avondeten klaar te zijn maar rgens ervoor.
Dus de minimale bak sessie heeft 2 broden en drie Strombolis
een week brood en twee keer basis voor avondeten met 1 keer opwarmen en 40 minuten oven op hoge temperatuur. Energie zuinig, makkelijk en lekker, na het een paar keer gedaan te hebben met diverse soorten deeg (volkoren, speld, met zaden etc.) kan ik rapporteren dat het goed werkt en veel vrijheid geeft.
Reden genoeg om het te posten in deze topics