Toon posts:

Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:37

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Ik ga vrijdag 16 pizza's bakken voor een vriendengroep met m'n Koda 12. Jullie ervaring hiermee over gewenste tijd tussen de pizza's? Gok dat op hoog tempo de steen afkoelt, maar misschien niet zo veel dat het een afkoeltijd waarborgt...

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:16
Goedemiddag pizzabakkers! Ik kwam laatst il Molino Chiavazza Farina 00 tarwemeel tegen bij de Makro, en ben daar eens mee aan het bakken geslagen. Op de verpakking staat dat de W-waarde 230-260 is. Ik heb het basisrecept uit de PDF in de TS gebruikt om een boel deegballen te maken. De eerste paar keer ging nog niet zo geweldig. Maar inmiddels gaat het beter, op de pizzasteen krijg ik van die mooie bubbels in het deeg, en de smaak is goed. Werken er meer mensen met dit meel, wat zijn jullie ervaringen?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:42
JBS schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:38:
Hier sinds kort ook een Ooni Fyra 12, twee pizza sessies achter de rug en moet zeggen dat ik erg tevreden en zelfs wat onder de indruk ben. Erg leuk! Twee punten wel:
  1. We willen de 'workflow' nog wat optimaliseren en de pizza's bereiden op een plek waar ik ze eenvoudig vanaf schep op de pizzaschep. Niet direct op het keukenblad om schrapen/krassen/beschadigingen met de pizza schep daarop te voorkomen. Iemand hier tips voor een handig werkblad hiervoor? Of iets om op het keukenblad te leggen hiervoor? Een tweede pizza schep en de pizza direct daarop bereiden zou kunnen, maar idealiseren bereiden we eerst de pizza's en bak ik ze daarna één voor één in de Fyra.
  2. Er komt best wel wat vrij donkere/zwarte rook uit de schoorsteen. Is dat normaal? Een zak pellets gehaald bij de Boerenbond
Heb zelf ook een Fyra. De pellets maken veel verschil. Ik geef de voorkeur aan de hardhout pellets. Zak van Weber rookpellets is makkelijkst te vinden.

Pizza's voorbereiden doe ik op houten pizzascheppen.

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-01 13:18
Hier sinds kort ook een Ooni Fyra 12, twee pizza sessies achter de rug en moet zeggen dat ik erg tevreden en zelfs wat onder de indruk ben. Erg leuk! Twee punten wel:
  1. We willen de 'workflow' nog wat optimaliseren en de pizza's bereiden op een plek waar ik ze eenvoudig vanaf schep op de pizzaschep. Niet direct op het keukenblad om schrapen/krassen/beschadigingen met de pizza schep daarop te voorkomen. Iemand hier tips voor een handig werkblad hiervoor? Of iets om op het keukenblad te leggen hiervoor? Een tweede pizza schep en de pizza direct daarop bereiden zou kunnen, maar idealiter bereiden we eerst de pizza's en bak ik ze daarna één voor één in de Fyra.
  2. Er komt best wel wat vrij donkere/zwarte rook uit de schoorsteen. Is dat normaal? Een zak pellets gehaald bij de Boerenbond
Ik gebruik zelf een houten pizzaschep (heb er 2, dat is ideaal), dus dat geeft geen krassen en is handig om de pizza in de oven te doen. Als de pizza in de over zit gebruiken de de metalen (aluminium?) schep.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:48
  1. We willen de 'workflow' nog wat optimaliseren en de pizza's bereiden op een plek waar ik ze eenvoudig vanaf schep op de pizzaschep. Niet direct op het keukenblad om schrapen/krassen/beschadigingen met de pizza schep daarop te voorkomen. Iemand hier tips voor een handig werkblad hiervoor? Of iets om op het keukenblad te leggen hiervoor? Een tweede pizza schep en de pizza direct daarop bereiden zou kunnen, maar idealiter bereiden we eerst de pizza's en bak ik ze daarna één voor één in de Fyra.
Deze schep past perfect in mijn Fyra 12: https://www.bol.com/nl/nl...er_confirmation2008093611

Ik beleg de pizza's daar op en schuif ze dan de oven in. Qua workflow moet ik er misschien 1 of 2 extra kopen, dan kan ik zelf ook van mijn pizza genieten zonder meteen de tweede te moeten voorbereiden :+

Hout werkt imho een stuk beter dan (geperforeerd) metaal, al moet je wel oppassen met saus morsen. Hout + saus wordt een soort lijm waar je pizzabodem perfect aan plakt. Toch jammer als je enkel de toppings de oven in lanceert....

Bij mij komt er als hij is opgewarmd eigenlijk alleen nog hele lichte rook uit de schoorsteen (met de schoorsteen open). Gebruik je wel hardhouten pellets? De goedkopere (en meer beschikbare) pellets zijn zacht naaldhout of mix, die wil je (zoals ik het begrijp) niet gebruiken ivm de hars die daar in kan zitten, en de lagere verbrandingstemperatuur.

[Voor 18% gewijzigd door citruspers op 31-10-2022 16:54]

I'm a photographer, not a terrorist

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
citruspers schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:51:
[...]

Deze schep past perfect in mijn Fyra 12: https://www.bol.com/nl/nl...er_confirmation2008093611

Ik beleg de pizza's daar op en schuif ze dan de oven in. Qua workflow moet ik er misschien 1 of 2 extra kopen, dan kan ik zelf ook van mijn pizza genieten zonder meteen de tweede te moeten voorbereiden :+

Hout werkt imho een stuk beter dan (geperforeerd) metaal, al moet je wel oppassen met saus morsen. Hout + saus wordt een soort lijm waar je pizzabodem perfect aan plakt. Toch jammer als je enkel de toppings de oven in lanceert....

Bij mij komt er als hij is opgewarmd eigenlijk alleen nog hele lichte rook uit de schoorsteen (met de schoorsteen open). Gebruik je wel hardhouten pellets? De goedkopere (en meer beschikbare) pellets zijn zacht naaldhout of mix, die wil je (zoals ik het begrijp) niet gebruiken ivm de hars die daar in kan zitten, en de lagere verbrandingstemperatuur.
Dank voor de schep-tip!

Heb pellets bij de Boerenbond gehaald, zijn deze https://zweedsepellets.nl/pellets-kopen/

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

apNia schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:48:
Ik ga vrijdag 16 pizza's bakken voor een vriendengroep met m'n Koda 12. Jullie ervaring hiermee over gewenste tijd tussen de pizza's? Gok dat op hoog tempo de steen afkoelt, maar misschien niet zo veel dat het een afkoeltijd waarborgt...
Daar heb je je laser-thermometer voor toch? Om de oppervlaktetemperatuur van je steen mee te meten.

• citruspers
JBS schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:07:
[...]
Dank voor de schep-tip!

Heb pellets bij de Boerenbond gehaald, zijn deze https://zweedsepellets.nl/pellets-kopen/
"100% naaldhout" volgens de website. Ik denk dat dat meteen je donkere rook verklaart.

Ik haal mijn pellets zelf via HollandsKaashuis, de meeste pellets bij lokale winkels zijn helaas zacht/naaldhout.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
citruspers schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

"100% naaldhout" volgens de website. Ik denk dat dat meteen je donkere rook verklaart.

Ik haal mijn pellets zelf via HollandsKaashuis, de meeste pellets bij lokale winkels zijn helaas zacht/naaldhout.
Op temperatuur komt m'n Fyra wel met die pellets, en de rook vind ik op zichzelf niet zo'n issue.

Maar, kan 't kwaad?

//edit: Zie 't al. Beter van niet dus.

[Voor 4% gewijzigd door JBS op 31-10-2022 17:22]

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:25
apNia schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:48:
Ik heb er een tijdje geleden 25 gebakken. Gewoon de hele tijd door gaan, beleggen duurt wel even namelijk. Soms heb ik tussendoor even gewacht als de temperatuur te laag werd. In totaal duurde het ongeveer 2 uur denk ik.

• apNia

apNia

CyBeRSPiN schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:10:
[...]

Daar heb je je laser-thermometer voor toch? Om de oppervlaktetemperatuur van je steen mee te meten.
Duh. Ik zocht meer naar een antwoord zoals die van @JackPoint ;)
JackPoint schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:49:
[...]

Ik heb er een tijdje geleden 25 gebakken. Gewoon de hele tijd door gaan, beleggen duurt wel even namelijk. Soms heb ik tussendoor even gewacht als de temperatuur te laag werd. In totaal duurde het ongeveer 2 uur denk ik.
Doe je snel :D

[Voor 38% gewijzigd door apNia op 31-10-2022 19:53]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@apNia hangt er ook vanaf of je het gas terugschroeft tijdens het bakken. Dan niet vergeten om de vlam weer op max te zetten als je de volgende pizza klaar maakt. En meten is weten, ik maakte geen grap mbt die laserthermometer.. beter even snel checken tussendoor dan weet je of je nog even moet wachten.

• apNia

apNia

Dat snap ik, ik wil het alleen op voorhand weten van mensen die hiermee ervaring hebben, zodat ik vantevoren kan anticiperen als dit zorgt voor een N aantal minuten downtime. Maar als ik Jackpoint mag geloven gaat dat prima.

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:16
Zelf heb ik afgelopen mei voor een verjaardag 25 pizza's gebakken.
Was uiteindelijk ongeveer 60 minuutjes bezig.
Vlammen lekker hoog en gaan met die banaan.

Ik had wel als voordeel dat ik mijn koda 12 en koda 16 bij had, dat scheelt natuurlijk wel.
Praktisch deed ik afwisselen tussen de twee, tenzij de gene die belegde even snel was, dan had ik 2 pizza's in de oven liggen.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:43
JackPoint schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:49:
[...]

zelfde ervaring hier maar dan met 15. Ik had 3 scheppen, dus 3 voorbereiden, 3 bakken, en weer 3 voorbereiden. Tussendoor de ooni gewoon aangelaten. Ging boven verwachting goed.

Tijd van werken, tijd van rusten

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:01

headout

Oi oi!

Momenteel verkoopt Kreco-outlet de Ooni 12 gas gestookt voor 199, incl BTW:
https://kreco-outlet.nl/p...2-pizzaoven-gas-gestookt/

Ik wacht zelf een (hopelijk) aanbieding voor de hout gestookte variant af. Maar 199 deed me wel even twijfelen....

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:29
headout schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:51:

Ik wacht zelf een (hopelijk) aanbieding voor de hout gestookte variant af. Maar 199 deed me wel even twijfelen....
De Ooni turingpeel is ook in de aanbieding daar!
Ik heb de Koda daar ook vandaan, gewoon nieuw. Wel met de duitse 50mbar aansluiting maar dat maakt verder niet veel uit

[Voor 12% gewijzigd door Gumball op 31-10-2022 22:21]

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-02 01:15

Dat is wel een hele strakke prijs. Was eigenlijk op black friday aan het wachten, maar denk dat ie dan niet goedkoper gaat zijn.
Besteld dus :P

• PhRiXoS
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:49
afgelopen weekend voor het eerst pizza's gebakken in een G3 Ferrari pizzaoven. ik was wat skeptisch of het echt zo'n verschil zou maken met mijn normale oven. Pizza's uit mijn normale oven vonden we thuis al heerlijk.
Maar de G3 is wel echt wat anders. Pizza is luchtiger, krokanter, meer (rook-)smaak.
Het verschil met de normale oven is zo groot dat ik deze normale oven echt nooit meer zal gebruiken om een pizza te maken.

Pizza is na 4 minuten klaar. Gemaakt met Caputo Pizzeria

ik heb gemerkt dat ik de rand eigenlijk nog iets dikker moet laten zodat deze nog luchtiger wordt. Dat betekent dat ik de volgende keer iets zwaardere pizzabollen ga maken.
wordt vervolgd

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:40
pjottum schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:44:
[...]

Ik heb hem in de doos in de garage staan. De steen ligt wel binnen vanwege vocht - doe jij dat ook @xon ?
Nope...alles gewoon in de 'blokhut' ook met de vriestemperaturen van de winter of nattigheid in herfst.

Overigens is het wegzetten voor mij altijd het minst leuke deel van het bakken. Immers, je hebt dan net in het donker of kou je pizza staan bakken buiten (en bent zelf dan natuurlijk weer als laatste met je eigen pizza) en moet dan als je net lekker binnen zit voor de buis weer naar buiten om dat ding weer op te bergen. Het is dan ook nog zo'n gewetensstrijd met jezelf om hem in die plastic sleeve te duwen met een steen die eigenlijk NET nog iets te heet is :)

Ow wat haat ik dat toch altijd 8) :X

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
xon schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:25:
[...]

Nope...alles gewoon in de 'blokhut' ook met de vriestemperaturen van de winter of nattigheid in herfst.

Overigens is het wegzetten voor mij altijd het minst leuke deel van het bakken. Immers, je hebt dan net in het donker of kou je pizza staan bakken buiten (en bent zelf dan natuurlijk weer als laatste met je eigen pizza) en moet dan als je net lekker binnen zit voor de buis weer naar buiten om dat ding weer op te bergen. Het is dan ook nog zo'n gewetensstrijd met jezelf om hem in die plastic sleeve te duwen met een steen die eigenlijk NET nog iets te heet is :)

Ow wat haat ik dat toch altijd 8) :X
Haha ik herken een groot deel van dit verhaal. Ik heb mijn Koda onder een overkapping staan. 100% droog en grotendeels uit het weer. Ik doe er ook geen hoes of iets omheen en tot op heden geen enkel probleem ervaren. Maar als ik jullie allemaal zo lees begin ik toch te twijfelen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• defusion
  • Niet online
Ach, ik laat 'm ook vaker gewoon buiten staan in de regen. Overleeft ie wel.

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:29
PhRiXoS schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:46:
afgelopen weekend voor het eerst pizza's gebakken in een G3 Ferrari pizzaoven. ik was wat skeptisch of het echt zo'n verschil zou maken met mijn normale oven. Pizza's uit mijn normale oven vonden we thuis al heerlijk.
Maar de G3 is wel echt wat anders. Pizza is luchtiger, krokanter, meer (rook-)smaak.
Het verschil met de normale oven is zo groot dat ik deze normale oven echt nooit meer zal gebruiken om een pizza te maken.

ik heb gemerkt dat ik de rand eigenlijk nog iets dikker moet laten zodat deze nog luchtiger wordt. Dat betekent dat ik de volgende keer iets zwaardere pizzabollen ga maken.
wordt vervolgd
Luchtiger maak je deze door de meer vocht toe te voegen, dat kan je bloem prima hebben als ik je foto zo zie. Hoe hoog was je hydratatie bij deze?

• citruspers
PhRiXoS schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:46:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

wordt vervolgd
Ziet er keurig uit! Ik neem aan dat je de oven op zijn hoogste stand had staan, gezien de pizza in 4m al klaar was?

• PhRiXoS
Gumball schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:11:
[...]

Luchtiger maak je deze door de meer vocht toe te voegen, dat kan je bloem prima hebben als ik je foto zo zie. Hoe hoog was je hydratatie bij deze?
Bloem 493 gr
Water 283ml
Gist 0,9 gr
Zout 12 gr

• PhRiXoS
citruspers schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:31:
[...]

Ziet er keurig uit! Ik neem aan dat je de oven op zijn hoogste stand had staan, gezien de pizza in 4m al klaar was?
klopt. ik kan de temperatuur niet aflezen, maar het zou richting de 400 graden moeten gaan

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:34
Misschien niet de meest standaard vraag, maar waar maken jullie je pizzadeeg op? Op welke ondergrond?

Ik heb in het verleden op een granieten aanrecht prima deeg kunnen maken, en zie dat ook veel op youtube terug komen. In het huidige huis hebben we geen graniet maar zit (nog) een ikea gelamineerd blad in. Dit is een vrij grof blad en niet fijn om deeg mee te maken. Ik gebruik nu dus de kookplaat, maar dit is verre van ideaal (iets met hoofd stoten tegen een afzuigkap).

Dus ben ik aan het kijken naar een wat grotere stenen snijplank die ik kan gebruiken, maar wellicht heeft iemand hier nog de gouden tip?

Ik ben benieuwd!

• defusion
  • Niet online
@Michel hier een keramisch werkblad met wat structuur, maar gaat op zich prima.
Daarvoor graniet, en had nog overwogen een stuk werkblad uit de oude keuken te zagen speciaal voor pizzadeeg. Uiteindelijk niet gedaan en red me prima.

Maar kunt prima bij een natuursteenboer een stukje glad graniet of iets anders laten maken natuurlijk.

Glas kan waarschijnlijk ook prima.

Edit: net als hieronder maak ik het deeg in een kom, maar stretchen/vormen/beleggen dus op het werkblad.

[Voor 17% gewijzigd door defusion op 04-11-2022 15:26]

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:09
@Michel wij maken het in een rvs kom. Geen gedoe meer met een smerig aanrecht. ;) Vroegah kneedde ik ook wel eens op een bamboe plank. Maar dat gaat maar tot een bepaald vochtpercentage.
P.s. Mijn deeg staat weer in bulkrijs. Morgen lekker smullen.

[Voor 5% gewijzigd door Clifdon op 04-11-2022 15:20]

Always look on the bright side of life.

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:00
Ik kneed het deeg op een granieten aanrechtblad, want die heb ik nu eenmaal. En eergisteren toevallig op een grote snijplank, maar dat vond ik niet fijn want die glijdt steeds weg.

Even een ervaring melden:
Vandaag pizza gegeten vanaf de kamado. Bleek dat ding vol met schimmel te zitten omdat ik hem een maand oid niet had gebruikt, dus ik heb hem van de week al even naar de 130 graden gebracht om zeker te weten dat het vocht er uit zou zijn, dus vandaag konden we goed opstoken.
Maar het gaat om het deeg, ik heb het woensdagavond gemaakt; voor het eerst gewerkt met een rijstijd van >24h, effectief 40h koelkast en 2h kamertemperatuur. Alleen, het opbollen heb ik dus pas gedaan toen het uit de koelkast kwam, en of het nu kwam doordat 2h KT rijzen is eigenlijk niet genoeg was of dat ik ze niet goed had opgebold, maar het midden werd snel flinterdun en het deeg was nog steeds heel erg elastisch. Als ze langer opgebold rusten, wat ik normaal gesproken doe, dan heb ik de indruk dat de onderkant van de bollen beter met zichzelf versmelt en dat maakt het uitduwen van de bodem op het aanrecht wel makkelijker. Nu bleven de eerste pizzas wat klein door de elasticiteit. Het deeg was wel stevig want de gluten hadden zich wel goed kunnen ontwikkelen, ik kon ermee gooien en doen, en bij de 6e (laatste) pizza kwam ik er achter dat als ik de bodem ging vormen door het deeg over mijn vuisten te laten hangen en zo te stretchen, dat het dan veel beter ging. Het ziet er ook nog eens beter uit.
Ander puntje is dat ik in de pizza app het zoutgehalte van 2.8% naar 3% had opgehoogd (het cijfertje wordt dan groen ipv oranje), dat was 23g zout op 770g bloem. Het smaakte wel lekker maar het was echt meer zout dan nodig is. Zeker met ansjovis en gerookte zalm als topping was het wel een beetje overkill.
Dus, geleerd: langer opgebold laten rusten, en weer gewoon 10 tot 15g zout voor 4-6 pizzas.

• Michel
  • Laatst online: 11:34
Bedankt voor de tips allen!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:30
Clifdon schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:19:
@Michel wij maken het in een rvs kom. Geen gedoe meer met een smerig aanrecht. ;) Vroegah kneedde ik ook wel eens op een bamboe plank. Maar dat gaat maar tot een bepaald vochtpercentage.
P.s. Mijn deeg staat weer in bulkrijs. Morgen lekker smullen.
[Afbeelding]
Hoelang en op welke stand laat jij het deeg draaien? Heb hier ook een kitchenaid staan.

PSN: dixeN1337

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Aramiss schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:12:
[...]

Hoelang en op welke stand laat jij het deeg draaien? Heb hier ook een kitchenaid staan.
Ik heb geen kitchenaid, maar wel een soortgelijk apparaat. Eerste weken heb ik het deeg met de hand gekneed. Laatste paar weken gebruik ik de machine en dat had ik veel eerder moeten doen. Ik hanteer ongeveer 15 min kneden met de deeghaak. Daarna 10 min rusten als een bol, voor te beginnen met opbollen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Michel schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:42:
Misschien niet de meest standaard vraag, maar waar maken jullie je pizzadeeg op? Op welke ondergrond?
Had voorheen ook zo'n aanrecht en heb toen via Marktplaats een marmeren plaat gekocht van 60cm x 40cm voor €40. Nu een keramisch aanrecht en daar gaat het prima op.

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• GermanPivo
  • Nu online
Aramiss schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:12:
[...]

Met de Kitchenaid doe ik 10 minuten kneden. Begin op stand 1 en als het wat steviger wordt naar 2.

• Clifdon
GermanPivo schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:30:
[...]

Met de Kitchenaid doe ik 10 minuten kneden. Begin op stand 1 en als het wat steviger wordt naar 2.
Qua tijd doe ik hetzelfde maar de standen juist precies andersom. Wat hoger om sneller alles bij elkaar te mixen en zodra het deeg gevormd is gaat hij naar stand 1. Omdat ik denk dat die snelheid het meest te vergelijken is met wat ik met de hand zou doen. Hoe hoger de snelheid hoe meer het deeg scheurt en alhoewel het een gevoel is, lijkt me dat niet goed.

Ik heb dus wel de heavy duty Kitchenaid. Laatst een keer 10 deegbollen tegelijkertijd gemaakt en de belasting op de motor klonk nog niet eens anders dan met 2 of 3 personen deeg. Als ik 1 deegbol moet maken doe ik t wel met de hand. Dat pakt mijn machine niet lekker.
Visitor.q schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:04:
Ik kneed het deeg op een granieten aanrechtblad, want die heb ik nu eenmaal. En eergisteren toevallig op een grote snijplank, maar dat vond ik niet fijn want die glijdt steeds weg.

Even een ervaring melden:
Vandaag pizza gegeten vanaf de kamado. Bleek dat ding vol met schimmel te zitten omdat ik hem een maand oid niet had gebruikt, dus ik heb hem van de week al even naar de 130 graden gebracht om zeker te weten dat het vocht er uit zou zijn, dus vandaag konden we goed opstoken.
Maar het gaat om het deeg, ik heb het woensdagavond gemaakt; voor het eerst gewerkt met een rijstijd van >24h, effectief 40h koelkast en 2h kamertemperatuur. Alleen, het opbollen heb ik dus pas gedaan toen het uit de koelkast kwam, en of het nu kwam doordat 2h KT rijzen is eigenlijk niet genoeg was of dat ik ze niet goed had opgebold, maar het midden werd snel flinterdun en het deeg was nog steeds heel erg elastisch. Als ze langer opgebold rusten, wat ik normaal gesproken doe, dan heb ik de indruk dat de onderkant van de bollen beter met zichzelf versmelt en dat maakt het uitduwen van de bodem op het aanrecht wel makkelijker. Nu bleven de eerste pizzas wat klein door de elasticiteit. Het deeg was wel stevig want de gluten hadden zich wel goed kunnen ontwikkelen, ik kon ermee gooien en doen, en bij de 6e (laatste) pizza kwam ik er achter dat als ik de bodem ging vormen door het deeg over mijn vuisten te laten hangen en zo te stretchen, dat het dan veel beter ging. Het ziet er ook nog eens beter uit.
Ander puntje is dat ik in de pizza app het zoutgehalte van 2.8% naar 3% had opgehoogd (het cijfertje wordt dan groen ipv oranje), dat was 23g zout op 770g bloem. Het smaakte wel lekker maar het was echt meer zout dan nodig is. Zeker met ansjovis en gerookte zalm als topping was het wel een beetje overkill.
Dus, geleerd: langer opgebold laten rusten, en weer gewoon 10 tot 15g zout voor 4-6 pizzas.
Ik heb zelf gemerkt dat ik beter eerst bollen maak en dan de bollen in de koelkast doe en inderdaad een uurtje of 4 hebben de bollen dan wel nodig om op kamertemperatuur te komen. Het deeg gaat er slecht op als je het te koud opbolt dus dan moet je het er of veel eerder uit halen. Of je moet het opbollen voordat het de koelkast in gaat.

[Voor 57% gewijzigd door Clifdon op 05-11-2022 08:44]

• GermanPivo
  • Nu online
Clifdon schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:38:
[...]

Qua tijd doe ik hetzelfde maar de standen juist precies andersom. Wat hoger om sneller alles bij elkaar te mixen en zodra het deeg gevormd is gaat hij naar stand 1. Omdat ik denk dat die snelheid het meest te vergelijken is met wat ik met de hand zou doen. Hoe hoger de snelheid hoe meer het deeg scheurt en alhoewel het een gevoel is, lijkt me dat niet goed.

Ik heb dus wel de heavy duty Kitchenaid. Laatst een keer 10 deegbollen tegelijkertijd gemaakt en de belasting op de motor klonk nog niet eens anders dan met 2 of 3 personen deeg. Als ik 1 deegbol moet maken doe ik t wel met de hand. Dat pakt mijn machine niet lekker.
Heb een 'normale' Kitchenaid en moet wel naar stand 2. De motor heeft het gewoon merkbaar zwaarder dan (bij 1kg deeg, is ook wel de max), dus daar zal wel het verschil zitten.

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
Woensdag aan het eind van de ochtend deeg gemaakt volgens de calculator van Ooni.

613 gr Caputo rood
368 gr water
18 gr zout
0,7 gr gist.

Vrijdag rond 12.00 uit de koelkast gehaald en zo'n 6,5 uur op kamertemperatuur gezet. Vond het deeg echt ontzettend tegenvallen, bleef heel erg massief. Was bij het vormen van de pizza echt geen enkele luchtbel in te bekennen.

Pizza's smaakte wel goed, maar ga volgende keer weer gewoon volgens mijn "standaard" recept deeg bereiden op de dag zelf en zo'n 6u op kamertemperatuur laten rijzen.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:29
Vandaag super leuke pizza workshop gehad van Simon van Viva la pizza. Eerste uur theorie, daarna praktijk en dat ging prima zeg! Had het veel moeilijker verwacht. Eigenlijk ging alles prima, kneden, opbollen en strechten.

Had tot nu altijd diepvries bollen maar dat is zeker verleden tijd. Snel voor het eerst thuis pizza's maken.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Wackmack leuk! En ja het verschil met (goed) eigen deeg en die diepvriesbollen is echt groot :)
Wat was het belangrijkste wat je mee kreeg op die workshop?

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:29
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:32:
@Wackmack leuk! En ja het verschil met (goed) eigen deeg en die diepvriesbollen is echt groot :)
Wat was het belangrijkste wat je mee kreeg op die workshop?
Niet een punt eigenlijk maar het gehele proces leer je vrij snel. Dus kneden, 10min met de hand, 15 min wachten, opbollen en hop de koelkast in. 24 uur later uit de koelkast.

Verder is het makkelijk omdat je vele vragen kan snellen. Moet het rijzen met of zonder koelkast, enz. In de zomer pakt hij bijvoorbeeld water wat koud is gelegd in de koelkast.

Verder deed k zelf veel te weinig maïsmeel. Hij legt vrij veel op het blad. Hierdoor kan je makkelijk een pizza maken. Daarna klop je het er zo af.

Zodra een recept goed gaat kan je die fine tune. Verder veel tips gehad hoe je een pizza krokant houdt.

Ik deed thuis saus, salami en dan kaas. Je kan beter kaas direct ja de saus doen zodat de pizza krokant blijft. Zelf ondervonden, echt heerlijk 😋

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Leuk! Het zit bij mij om de hoek dus wellicht dat ik ook nog eens zo'n workshopje ga volgen!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:08
Waar komt de krokante pizza vandaan? Sinds 4 jaar kom ik regelmatig in Milaan en ook bij een pizzeria met een napolitaanse pizzaiola.
Hij werkt met 80% water maar for mijn gebrekkige Italiaans kom ik nog niet echt verder.
Maar hier dus nog nooit een krokante pizza gehad en maak ze thuis dus ook niet krokant. Meer een brooddeeg welke zacht is. Moest er aan wennen maar vind het nu wel lekkerder.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:07
Anton2610 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:33:
Woensdag aan het eind van de ochtend deeg gemaakt volgens de calculator van Ooni.

613 gr Caputo rood
368 gr water
18 gr zout
0,7 gr gist.

Vrijdag rond 12.00 uit de koelkast gehaald en zo'n 6,5 uur op kamertemperatuur gezet. Vond het deeg echt ontzettend tegenvallen, bleef heel erg massief. Was bij het vormen van de pizza echt geen enkele luchtbel in te bekennen.

Pizza's smaakte wel goed, maar ga volgende keer weer gewoon volgens mijn "standaard" recept deeg bereiden op de dag zelf en zo'n 6u op kamertemperatuur laten rijzen.
is die 0,7gr wel goed? Lijkt mij echt superweinig gist (en verrekte veel zout).

* Raymond is wel hoofdzakelijk broodrecepten gewend, die zullen wat anders zijn.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Raymond ja dat klopt wel omdat het deeg 48u in de koelkast “rijpt”, ik neem aan dat je dat met brood niet doet? Komt ruim voldoende lucht in het deeg met deze inderdaad zeer kleine hoeveelheid gist. Wanneer je het deeg dezelfde dag zonder koeling wilt inzetten heb je 2x zoveel nodig volgens de Ooni calculator.

[Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-11-2022 20:26]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:07
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:25:
@Raymond ja dat klopt wel omdat het deeg 48u in de koelkast “rijpt”, ik neem aan dat je dat met brood niet doet? Komt ruim voldoende lucht in het deeg met deze inderdaad zeer kleine hoeveelheid gist.
Ik heb die ooni calculator geprobeerd. Ik zie wel dat die hoeveelheid gist flink afhankelijk is van de kamertemperatuur. 3 graden minder en de app schrijft meteen de helft meer gist voor.

Misschien dat daar een oorzaak zit? Een ruimte van 17gr, ipv de standaard ingevulde 21gr?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Raymond ah dat was me nog geeneens opgevallen! Dat is wel significant dan.

• Clifdon
Het resultaat van gisteren.

Buffel mozzarella gebruikt van Zanetti. Daarmee smaakt de pizza toch wel echt een heel stuk beter.

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
Raymond schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:05:
[...]

is die 0,7gr wel goed? Lijkt mij echt superweinig gist (en verrekte veel zout).

* Raymond is wel hoofdzakelijk broodrecepten gewend, die zullen wat anders zijn.
Ja dat idee had ik eigenlijk ook, maar toch braaf opgevolgd. Speelt ook nog mee dat het gist een gevalletje was van "iemand heeft de kast opgeruimd en mijn bus gist is verdwenen, maar er lag nog ergens een klein zakje instant gist". Verschillende variabelen dus :P

• FireStarter
  • Laatst online: 13:04
De roccbox in in de aanbieding voor de mensen die twijfelen en in de markt zijn.
Deze oven heeft een jaar geleden mn interesse in pizza bakken gewekt.
Ik wilde eerst de Ooni Koda 16, toch maar niet gedaan. Ik wilde eigenlijk direct voor de Dome gaan, maar deze is pas vanaf media lente/zomer in de EU beschikbaar.

Nu de Roccbox genomen, eens kijken of het wat is. Als het wat is dan maar upgraden.

CCDP/CCIE#40337

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:55
Gozney geeft 20% op alles als BF aanbieding

• citruspers
Is HollandsKaashuis nog steeds de gangbare leverancier voor pellets en pizzakaas?

Ik wilde weer gaan bestellen, maar de prijzen zijn sinds januari dit jaar nagenoeg verdubbeld (!)... 8)7

• Enclave
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-01 16:12
citruspers schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:07:
Is HollandsKaashuis nog steeds de gangbare leverancier voor pellets en pizzakaas?

Ik wilde weer gaan bestellen, maar de prijzen zijn sinds januari dit jaar nagenoeg verdubbeld (!)... 8)7
Dat is de reden waarom in ben gestopt met het bestellen daar. Pizzakaas haal ik nu op de markt (in overleg met de kaasboer) en pizzabloem de dichtstbijzijnde molen.

• apNia

apNia

Goede extensive video mbt bloem in pizza :)

• FireStarter
  • Laatst online: 13:04
Heeft iemand een adres voor pepperoni?

De slager en supermarkt etc kan er niet aankomen. Ben door domino’s pepperoni lover geworden. Nu wil ik het zelf maken, maar dan beter :)

CCDP/CCIE#40337

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43

Japie.G

Colour Classic

FireStarter schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:20:

De slager en supermarkt etc kan er niet aankomen. Ben door domino’s pepperoni lover geworden. Nu wil ik het zelf maken, maar dan beter :)
Haha zou ik geschreven kunnen hebben. Heb al jaren dezelfde vraag. Jumbo heeft het in van die delicatessen/hapjes bakjes. Maar die plakjes zijn te dun. Mn zwager had laatst een chorizo worstje van de jumbo in plakken gesneden. Zag er op het oog goed uit (cupping etc). Smaak weet ik niet, alleen een foto gezien. Zou wel in de buurt moeten zitten bij pepperoni..

Wil zelf altijd nog een keer bij sligro/hanos kijken. Daar hebben ze het wel geloof ik, maar dan alleen weer in kilo verpakkingen. Is ook zo wat…

https://www.hanos.nl/nl/A...EN/p/31102075?search=true

Edit:

Zie nu ook dit:
Gesneden Pepperoni (12 pakjes x 75 g) - Tello https://amzn.eu/d/j0WuY6T

[Voor 16% gewijzigd door Japie.G op 08-12-2022 06:21]

De hartelijke groeten van mij!

• Dennisdn
  • Laatst online: 14:14
FireStarter schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:20:

Probeer die van de AH eens, die vinden wij op de pizza beter dan van de lokale slager.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Dennisdn schreef op donderdag 8 december 2022 @ 06:47:
[...]

Probeer die van de AH eens, die vinden wij op de pizza beter dan van de lokale slager.

[Afbeelding]
Hoe groot zijn die plakjes?

• Dennisdn
  • Laatst online: 14:14
Japie.G schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:32:
[...]

Hoe groot zijn die plakjes?
Cm of 4-5 denk ik?

• Toolhead
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-02 20:53
Ik volg het Ooni standaard deeg recept. Bloem is Soezi Frans Krokant. 60% hydratatie.
in de standmixer krijg ik daar mee een deeg dat makkelijk te handelen is.

Maar na de ongeveer 2 uur bulkrijs is het een plakkerige boel geworden, niet te doen om daar bollen van te maken zonder een hoop bloem op het blad waardoor de hydratatie natuurlijk minder wordt.

Doe ik iets verkeerd?

• defusion
  • Niet online
Zou sowieso ander bloem zoeken.
Heb dat spul ook thuis. Prima voor stokbrood, maar reageert toch echt anders dan mijn pizzabloem (caputo rood of hoe die tegenwoordig heet).

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:57
Ik heb sinds kort de Ooni Karu 12, en heb hem afgelopen zaterdag voor het eerst gebruikt.
Buiten was het toen rond 1 graden.

Ik krijg de bodems niet goed gaar voordat de topping verbrand.
Ik heb het idee dat zodra de pizza erin ligt de steen te snel afkoelt.

Nu is dat met deze temperaturen ook wel te verwachten, maar hebben jullie ervaringen/tips hoe ik dit kan verbeteren?

• Anoniemand
  • Nu online
FRANQ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:02:
Ik heb sinds kort de Ooni Karu 12, en heb hem afgelopen zaterdag voor het eerst gebruikt.

Nu is dat met deze temperaturen ook wel te verwachten, maar hebben jullie ervaringen/tips hoe ik dit kan verbeteren?
Ik ben eens benieuwd morgen als ik weer pizza ga maken (ook in een Karu 12). 3 weken geleden met 8-9 graden ging het nog prima.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

FRANQ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:02:

Heb je wel met een laserthermometer gemeten tot ie 400 graden bereikt had?
Dan heeft de buitenlucht er verder weinig geen impact op zodra je het deeg erop schiet lijkt me..
En draai je wel snel genoeg (na 30s ofzo al) en niet te dicht achterin? Met name achterin gaat het heel hard.
Draai je ook de gaskraan op 50% net voor het bakken? Dat voorkomt ook een verbrande topping.
Wacht.. Karu heeft geen gaskraan, dan geen idee hoe je dit goed aanpakt..

Ik heb een ander probleem met bakken in de winter: gebrek aan verlichting buiten, moet ik nog even wat op bedenken :)

[Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-12-2022 15:11]

• FRANQ
CyBeRSPiN schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:10:
[...]

Heb je wel met een laserthermometer gemeten tot ie 400 graden bereikt had?
Dan heeft de buitenlucht er verder weinig geen impact op zodra je het deeg erop schiet lijkt me..
En draai je wel snel genoeg (na 30s ofzo al) en niet te dicht achterin? Met name achterin gaat het heel hard.
Draai je ook de gaskraan op 50% net voor het bakken? Dat voorkomt ook een verbrande topping.
Wacht.. Karu heeft geen gaskraan, dan geen idee hoe je dit goed aanpakt..

Ik heb een ander probleem met bakken in de winter: gebrek aan verlichting buiten, moet ik nog even wat op bedenken :)
In het begin inderdaad niet goed op gelet, maar daarna met de laser thermometer gewacht tot de steen ~380 graden was.

Mogelijk doe ik nog wat fout.
Ik deed de "deur" wel steeds dicht

Voorheen bakte ik pizza's op mijn kamado, en dat heb ik wel onder de knie.
Daar kwam de hitte van onder, dus had daar 2 pizzastenen op elkaar met een paar m14 wielmoeren ertussen om de hitte van onder wat te temperen.

Nu komt de hitte vooral van boven.

Doen jullie nieuw hout erop voordat de pizza erin gaat? Want zonder nieuw hout heb ik geen vlammen.
Ik deed een paar minuten voordat de pizza erop ging nieuw hout erin zodat er dus vlammen zijn.

Overigens heb ik ook de gasbrander erbij, maar die heb ik nog niet gebruikt :)

[Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 14-12-2022 15:39]

• Anoniemand
  • Nu online
FRANQ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:30:
[...]

Doen jullie nieuw hout erop voordat de pizza erin gaat? Want zonder nieuw hout heb ik geen vlammen.
Ik deed een paar minuten voordat de pizza erop ging nieuw hout erin zodat er dus vlammen zijn.

Overigens heb ik ook de gasbrander erbij, maar die heb ik nog niet gebruikt :)
Inderdaad een minuutje of twee voordat de pizza erin gaat, nieuw hout erin, dan heb je mooie rollende vlammen tegen het "plafond" tegen de tijd dat de pizza erin gaat.

Ik houd overigens wel 450 graden aan als temperatuur v/d steen (centrum).

Ik heb de gasbrander er niet bij besteld en vooralsnog vind ik het prima gaan met hout, beter dan dat ik op voorhand had gedacht.

• Anoniemand
  • Nu online
@FRANQ Ging prima vandaag pizza's bakken. Temperatuur van de steen wel op zo'n 450 graden.

• FRANQ
Anoniemand schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:22:
@FRANQ Ging prima vandaag pizza's bakken. Temperatuur van de steen wel op zo'n 450 graden.
Top, bedankt.

Hoeveel hout doe je erin?
En tijdens het bakken, doe je dan de voorkant weer dicht?

• Anoniemand
  • Nu online
FRANQ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 02:54:
[...]
Hoeveel hout doe je erin?
Ik zorg dat de vuurbak vol ligt, het brandende hout schuif ik dan naar voren, zodat ik er twee blokken hout bij kan leggen (of als ik nog een plat stuk hout heb, er nog extra bovenop).

De blokken hout zijn stukken kloofhout die ik eerst smaller hak en vervolgens drie stukken uit zaag (keukenrol voor referentie):
FRANQ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 02:54:
[...]
En tijdens het bakken, doe je dan de voorkant weer dicht?
Tijdens het bakken doe ik de deur weer dicht ja. De deur laat ik alleen open als hij te warm is geworden, zodat ie weer afkoelt.

Verder als de pizza erin ligt, houd ik in principe 20-20-10-10 aan. (20 seconden - draaien - 20 seconden - draaien - 10 seconden - ...). Het tellen begint zodra de deur dicht zit. De laatste 2 zijn meer op gevoel (kijk naar de korst) en kan variëren zowel qua tijd als qua aantal keren terug in de oven (soms is 5 seconden ook nog genoeg voor die een sectie/hoek, of toch nog een keer erin om die ene hoek/ sectie nog wat extra te laten bakken :9 ).

• FRANQ
@Anoniemand thanks 👍
Fijn dat je zo uitgebreid antwoord :)

Ga het binnenkort nog een keer proberen.
(Helaas dit weekend andere verplichtingen)

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:35
Dus opzich is pizza bakken bij deze temperatuur nog te doen? De steen is goed op 400 graden te houden? Ik heb nog niet eerder met deze temperatuur pizza's gebakken.

Hoe zit het met je gasverbruik? Nu zette ik hem altijd laag als de pizza's erin gingen. Nu gewoon blijven stoken denk ik?

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

waarom kan iedereen pizza bakken op een steen van 400 graden en ik krijg binnen 0,1 seconden een verbrandde ring onder de rand van de pizza. Heb echt alles al geprobeerd. Ik leg ze nu uit frustratie maar op pizza screens, dat gaat prima, maar is een extra handeling waarvan ik denk dat die niet nodig moet zijn...

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:02
Japie.G schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:41:
waarom kan iedereen pizza bakken op een steen van 400 graden en ik krijg binnen 0,1 seconden een verbrandde ring onder de rand van de pizza. Heb echt alles al geprobeerd. Ik leg ze nu uit frustratie maar op pizza screens, dat gaat prima, maar is een extra handeling waarvan ik denk dat die niet nodig moet zijn...
Zit er (olijf)olie in je deeg? Dan verbrand het snel bij deze temperaturen.
Deel anders je recept/oven even..

[Voor 3% gewijzigd door Noshi op 16-12-2022 09:43]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Noshi schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:43:
[...]

Zit er (olijf)olie in je deeg? Dan verbrand het snel bij deze temperaturen.
Deel anders je recept/oven even..
Nope, al eens eerder gepost hier. Heb echt het meest basic deeg, met goed bloem, geen suiker, geen olie. Alles werkt perfect alleen die verbrande ring onder de crust kom ik niet van af. Gebeurt zodra de steen boven de 300 graden komt. En dan ook binnen 0,1 sec. Stretchen met semolina, goed afkloppen, geen overtollig meel op de steen of deeg etc.. Ooni 12. Altijd verbrande ring daar waar de korst wat dikker is en er dus meer gewicht op de steen 'drukt'.

Nu maak ik ze op een pizza screen, bak ze eerst op de screen, daarna nog een paar sec van de screen af en dan op de steen, en dan gaat het ineens wel goed. Zeg het maar...

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:20
Japie.G schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:47:
[...]

Nope, al eens eerder gepost hier. Heb echt het meest basic deeg, met goed bloem, geen suiker, geen olie. Alles werkt perfect alleen die verbrande ring onder de crust kom ik niet van af. Gebeurt zodra de steen boven de 300 graden komt. En dan ook binnen 0,1 sec. Stretchen met semolina, goed afkloppen, geen overtollig meel op de steen of deeg etc.. Ooni 12. Altijd verbrande ring daar waar de korst wat dikker is en er dus meer gewicht op de steen 'drukt'.

Nu maak ik ze op een pizza screen, bak ze eerst op de screen, daarna nog een paar sec van de screen af en dan op de steen, en dan gaat het ineens wel goed. Zeg het maar...
Uit eigen ervaring: de dikte van de pizza moet gelijkmatig zijn. In het begin drukte ik bij het stretchen te hard het deeg richting de rand (om de lucht daarheen te verplaatsen). Op die manier wordt het deeg te dun net voor de rand, en verbrandt het sneller. Dan krijg je de 'ring' die je omschrijft.

Dit zijn andere mogelijke oorzaken;
- Meet je de temperatuur van de steen met een laser? Dat is het meest accuraat
- Zorgen dat er zo min mogelijk bloem zit op de bodem (je geeft al aan dat je 't goed afklopt)
- Is het deeg wel op kamertemperatuur? Kan ook gebeuren als het deeg te koud is.

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:20
-- dubbel

[Voor 98% gewijzigd door Destralak op 16-12-2022 10:49]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Destralak schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:47:
[...]

Uit eigen ervaring: de dikte van de pizza moet gelijkmatig zijn. In het begin drukte ik bij het stretchen te hard het deeg richting de rand (om de lucht daarheen te verplaatsen). Op die manier wordt het deeg te dun net voor de rand, en verbrandt het sneller. Dan krijg je de 'ring' die je omschrijft.

Dit zijn andere mogelijke oorzaken;
- Meet je de temperatuur van de steen met een laser? Dat is het meest accuraat
- Zorgen dat er zo min mogelijk bloem zit op de bodem (je geeft al aan dat je 't goed afklopt)
- Is het deeg wel op kamertemperatuur? Kan ook gebeuren als het deeg te koud is.
Dat drukken richting rand doe ik ook, zal daar nog eens mee experimenteren. Bedankt voor de tip!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:34
Japie.G schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:47:
[...]

Heb zelf ook een Ooni 12. Wat je kunt proberen is om de gaskraan net voor het pizza bakken naar beneden te draaien minimaal, dan gaat het net wat rustiger en wat meer gecontroleerd, wel iets langer. Na het bakken de gaskraan weer vol open om de steen weer zo heet mogelijk te krijgen. Volgende pizza prepareren. Dat werkt bij mij goed.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Kingsolo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:22:
[...]

Heb zelf ook een Ooni 12. Wat je kunt proberen is om de gaskraan net voor het pizza bakken naar beneden te draaien minimaal, dan gaat het net wat rustiger en wat meer gecontroleerd, wel iets langer. Na het bakken de gaskraan weer vol open om de steen weer zo heet mogelijk te krijgen. Volgende pizza prepareren. Dat werkt bij mij goed.
en geen zwarte kring op de bodem onder je rand?

• berghefr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-02 10:14
Japie.G schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:10:
[...]

hier ook ook koda 12. Bak ook op die manier, gas terug wanneer de pizza erin gaat, heb zelden een verbrandde bodem (over de toppings heb ik het nog maar even niet over :) )

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:34
Japie.G schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:10:
[...]

Nee dat niet.
Maar leer nog steeds elke keer weer bij. En nog gaat het niet altijd perfect :)
Maar je wordt er wel steeds handiger in.
Zelf heb veel van dit youtube kanaal geleerd. https://www.youtube.com/@vitoiacopelli/videos

• Anoniemand
  • Nu online
FRANQ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:51:
@Anoniemand thanks 👍
Fijn dat je zo uitgebreid antwoord :)
Graag gedaan, hopelijk helpt het om wat sneller vertrouwd en bekend te raken met de Ooni.

• dmstr
  • Laatst online: 16:30
Iemand hier al eens gewerkt met de biga-methode? Kan er in dit topic vrij weinig over terug vinden. Maar wil het eens gaan proberen. Aan de hand van: https://pauldambra.dev/biga-calculator/
Gebaseerd op: YouTube: How to Make Perfect Biga No Stress Pizza Dough at Home 100%

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik ga mijn koda12 verruilen voor een andere :-)

Als iemand nog leuk wil instappen..
v&a aangeboden: Ooni koda 12 incl gasslang en drukregelaar

Reeds gereserveerd

[Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 28-12-2022 16:25]

• Anoniemand
  • Nu online
@Japie.G welke andere gaat het worden?

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

EffeUno :-)

• Anoniemand
  • Nu online
Een onverwachte "brandstof" wissel ;)

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Anoniemand schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:22:
[...]

Een onverwachte "brandstof" wissel ;)
Yes! Nadat ik deze bij iemand geprobeerd had ging ik om. Zullen zien. Voor buiten staat de grotere koda16 op de wishlist.

[Voor 12% gewijzigd door Japie.G op 28-12-2022 19:04]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ready 2 go! Morgen proberen.

P.S. Is er een reden om die dikke biscotto steen er niet gewoon standaard altijd in te leggen?

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:54
Japie.G schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:23:
[Afbeelding]

P.S. Is er een reden om die dikke biscotto steen er niet gewoon standaard altijd in te leggen?
Hele fijne oven, hier ga je veel plezier van hebben. Ik heb hem nu bijna een jaar. Zelf ben ik weer terug gegaan naar de dunne steen. Is sneller warm en met 350gr boven- en 325gr onderwarmte komen ze er bij mij lekker genoeg uit. In 2 minuutjes is hij klaar.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

ElGrandoNeuso schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:06:
[...]

Hele fijne oven, hier ga je veel plezier van hebben. Ik heb hem nu bijna een jaar. Zelf ben ik weer terug gegaan naar de dunne steen. Is sneller warm en met 350gr boven- en 325gr onderwarmte komen ze er bij mij lekker genoeg uit. In 2 minuutjes is hij klaar.
Dank voor de info! Ik ga dan ook eerst maar eens voor die setting. Puur napolitaans ga ik later wel een keer aan 👍🏼

• dmstr
  • Laatst online: 16:30
Gisteren het "100% Biga no stress" recept van Vito gebruikt:
YouTube: How to Make Perfect Biga No Stress Pizza Dough at Home 100%

Ideaal is daarbij deze calculator:
https://pauldambra.dev/biga-calculator/

Conclusie: aanrader! "Soft and crunchy!" Goed te verwerken en stretchen. Heerlijk luchtig, licht verteerbaar. Lekkere smaak.

En heb 't met de oven in de keuken (300 graden boven- en onderwarmte) gedaan. Weer was te slecht om de Ooni aan te slingeren helaas.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:19

Rivanov

Apple freak

Op oudjaarsdag na lange tijd weer eens pizza's gebakken in de Ooni Koda 12.
Deeg 24 uur laten rijzen in de koelkast en 4 uur op kamertemperatuur. Helaas was het vrij "hard" en stug. Weet niet of het kwam doordat ik verkeerde verhouding had, of dat het bloem te lang open heeft gestaan. (zit enkele maanden in een luchtdichte box). De bodem was uiteindelijk wel mooi dun, maar de rand was niet super luchtig.

Al met el smaakte het natuurlijk wel. En de pizza zag er ook niet verkeerd uit. (al zeg ik het zelf).

Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL | LG OLED65CX (Woonkamer) :: LG OLED55B6 (Slaapkamer) :: Xbox Series X :: PlayStation 5 | Ryzen 7 5800X3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

• defusion
  • Niet online
Japie.G schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:23:
[Afbeelding]

Mooi apparaat. Ik denk er ook serieus over na, en de koda 16 de deur uit.
Ik twijfel wel erg over hoge of lage model. Lijkt me wel handig om er ook brood en dergelijke in te kunnen bakken, maar van de andere kant; ik heb ook nog een normale oven waar dat prima in kan. En mijn theorie is dat omdat er dan meer afstand tussen het warmte element en de pizza zit, dat gevolgen heeft voor het eindresultaat. Maar misschien valt het mee, of is dat te compenseren met hogere temperatuur boven.

[Voor 4% gewijzigd door defusion op 04-01-2023 12:03]

• headout

headout

Oi oi!

En toen kwam deze aanbieding voorbij:
https://www.marktplaats.n...4xLjE2NzI4MzI0NzIuMC4wLjA.

Ooni Koda 12, inclusief:
Ooni Pizza peel / Pizzaschep 12" NIEUW
Ooni 34cm Bamboo Serveer- & bereidingsplank NIEUW
Ooni Pizzasteen 12" NIEUW
Leek me te goed om te laten schieten. Volgens mij heb ik enkel een gasfles nodig en een gasregelaar, en dan bakken maar.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:55
@headout goeie deal! Ik zou even afwachten wat je in de doos aantreft, volgens mij heeft hij ze tot op heden altijd nog inclusief gasregelaar verkocht.

• alki
Ik had gereageerd op de koda 16 allemaal al weg

• alki
https://www.indiegogo.com...tating-pizza-oven-stove#/
Zou dit iets zijn voor 423 ? op youtube zie ik best goede reviews langskomen.
Je hoeft m dan niet meer handmatig te draaien

• headout

headout

Oi oi!

I-King schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:11:
@headout goeie deal! Ik zou even afwachten wat je in de doos aantreft, volgens mij heeft hij ze tot op heden altijd nog inclusief gasregelaar verkocht.
En anders is voor een paar tientjes een regelaar zo aangeschaft.
Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee