Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 52 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:38
Mijn vader heeft een infrarood thermometer, ik ga hem eens lenen en meten.

Nu ik het filmpje met tips zie, besef ik dat mijn pizza’s veel groter zijn. Ik vermoed dat ik ze te kort op de brander heb liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:42
silentkiller schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:52:
Wacht je dan bij de eerste pizza tot het midden 400 graden is en schiet je hem er dan in?
Hoe doe je het dan bij de volgende pizza, moet je de brander dan even terug schroeven?
Ik wacht inderdaad. En ik laat de brander gewoon vol openstaan tussendoor. Maar ik wacht nooit heel lang voor de volgende. En bak meestal maar twee pizza’s. Wij zijn maar met z’n tweetjes. ;)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

demonic schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:05:
[...]

hoezo is dit een kwaal/probleem van de ooni12? :?
Dat zeg ik toch ook niet. Alleen leek ik de enige die dit probleem had. Nu iemand met dezelfde hardware met het zelfde probleem. Ik kom er niet achter wat ik fout doe.

Hier nog mijn post met temps:
Japie.G in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

[ Voor 14% gewijzigd door Japie.G op 29-08-2022 21:00 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-07 15:12
Ga deze eens bestellen : https://www.deegh.nl/webs...30/pizzadeeg-6-stuks.html en bestel deze ook. Kan ik gelijk kijken of er verschil is. https://www.la-fermata.nl/Pizza+deeg+kant+en+klaar

Verder bij de auteur van de Pizza bijbel een workshop geboekt. Kan ik straks eindelijk mooie pizza's maken.

Nu nog steeds aan de slag met de Hanos bollen. Bijna 50 bollen opgemaakt in de afgelopen drie maanden. Echt alle vrienden en kennissen vinden de pizza lekker. Vind zelf dat vooral de korst nog veel beter kan.

[ Voor 11% gewijzigd door Wackmack op 29-08-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 16:55
Lees dat sommige hier wel eens het recept van de pizzabijbel gebruiken. Maar die heeft maar 54% water. Wordt dat voor een Napolitaanse pizza niet veel te droog, crunchier? En dus niet lekker mals, soft en licht crunchie.

Die man, Simon Giacotto, licht het recept ook toe op YouTube, klinkt wel allemaal logisch. Maar lees eigenlijk verder nooit recepten op ‘t internet(gerenommeerde pizzamaking.com bijvoorbeeld) met maar 54% water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Wackmack schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:56:
Ga deze eens bestellen : https://www.deegh.nl/webs...30/pizzadeeg-6-stuks.html en bestel deze ook. Kan ik gelijk kijken of er verschil is. https://www.la-fermata.nl/Pizza+deeg+kant+en+klaar

Verder bij de auteur van de Pizza bijbel een workshop geboekt. Kan ik straks eindelijk mooie pizza's maken.

Nu nog steeds aan de slag met de Hanos bollen. Bijna 50 bollen opgemaakt in de afgelopen drie maanden. Echt alle vrienden en kennissen vinden de pizza lekker. Vind zelf dat vooral de korst nog veel beter kan.
Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar:
wat de is de beste diepvriesbollen pizzadeeg?
Ik ken die van de Sligro. Die zijn op zich prima! Geven me al dat lekkere korstje en goede bodem.
* Is die van de Hanos beter/lekkerder?
* En de internetopties die hierboven worden genoemd?

discclaimer >:)
Natuurlijk is het ook eenvoudiger en goedkoper om zelf te maken (bij mij als ik wat meer geoefend ben dan :))

Toch schat ik dat >90% van de mensen voor wie je pizza's bakt:
* dit al enorm verschil is met de diepvries, oven of Domino pizza's...
* de toppings en variatie hierin het verschil en de lol maakt.
En daarbovenop is het de sfeer van samen buiten zijn en eten maken met individuele keuze waarom ik mijn pizza-oventje heb aangeschaft.

Dan is de extra stress (die ik inmiddels heb ervaren, ook al was het in een tryout voor ons thuis) van zelf te maken deegbolletjes soms het niet waard...

Neemt natuurlijk niet weg dat ook erg leuk is zelf te experimenteren met deeg en varianten daarop. Maar altijd fijn om keuze te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-07 22:51
Japie.G schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:56:
[...]

Dat zeg ik toch ook niet. Alleen leek ik de enige die dit probleem had. Nu iemand met dezelfde hardware met het zelfde probleem. Ik kom er niet achter wat ik fout doe.

Hier nog mijn post met temps:
Japie.G in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"
Ik doe 20 minuten voorverwarmen. Daarna zet ik de oven wat zachter. (bijna op laagste vlam)
Ga ik rustig de eerste pizza bereiden en erin gooien.

Ik heb nog nooit op die manier een verbrande bodem gekregen. Op het moment van invoeren is het midden van de steen ongeveer 360-380 ofzo.
Als de eerste pizza gebakken is begin ik de 2de pizza voor te bereiden en gooi ik die daarna erin. (zonder aan de hoeveelheid gas te zitten)

En dat werkt erg relaxt voor mij. Ik gooi mijn pizza ook nooit bijna helemaal achterin, maar gewoon in het midden. Als die dan een keer perongeluk achter in beland wil het nog wel is gebeuren dat dat deel van de pizza iets verder gebakken is dan gewenst)
Toen ik een keer 30 pizza's moest bakken gebruikte ik zowel mijn Ooni 12 & Ooni 16.
En toen heb ik alleen de vlam iets hoger gezet zodat de steen sneller opwarmde (iemand anders deed de pizza's beleggen.)
En toen heb ik alles met ongeveer 45 minuutjes gebakken. (soms 2 pizza's tegelijk. soms maar 1 als de oven/steen te koud werd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Op hoeveel tijd bak je dan ongeveer een pizza?

Op de (bijna) laagste vlam krijg ik ook rustig mijn pizza gebakken maar dan duurt het een paar minuten. Om een of andere reden voelt dat een beetje als valsspelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Wackmack schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:56:

Zijn deze wel suikervrij? Want die kant-en-klaar bollen zijn vaak voorzien van extra onnodige toevoegingen zoals suiker. Dat wil ik dus niet.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-07 22:51
silentkiller schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:58:
Op hoeveel tijd bak je dan ongeveer een pizza?

Op de (bijna) laagste vlam krijg ik ook rustig mijn pizza gebakken maar dan duurt het een paar minuten. Om een of andere reden voelt dat een beetje als valsspelen ;)
Als ik relaxt aan het bakken ben, bak ik wss iedere 5 minuten een pizza ofzo.

Een pizza zit dan nog steeds maar 2 minuten in de oven. Dus ik weet niet hoe dat als vals spelen wordt gezien ;) snel zat als je er maar 3-4 hoeft te bakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:09
Net een Ooni Karu 12 gekocht bij Hornbach voor 250,- :) toch handig die laagste prijs garantie. Op stovrr.nl is die in de aanbieding voor 279 namelijk.

Ik heb een (zelf gemaakte) pizza oven van klei en hoewel die het super doet is het toch altijd een hele klus om daar pizza in te bakken omdat je toch zeker 1,5 uur moet uittrekken om hem op te stoken. Als de Karu dat in 15 minuten kan is dat wel fijn :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Zojuist caputo semolina rimacinata gebruikt. Holy cow das wel een verschil met de gewone semolina van de sligro. Echt veeeeel beter. Zie het ook mooi van het deeg afvallen.

Helaas lost het niet mijn verbrande onderkant bodem rand op. Na een half uurtje op half gas zit het midden van de steen ook gewoon op 460. Das echt te heet.

Nogmaals, op lage vlam met een temp van 260 heb ik geen problemen, maar dan duurt het inderdaad. 2 a 3 minuten en dan kun je net zo goed je gewone oven gebruiken. Wil natuurlijk die mooie opgeblazen pizza’s met spotting die je krijgt op 400gr+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-07 16:09
Japie.G schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:56:
Zojuist caputo semolina rimacinata gebruikt. Holy cow das wel een verschil met de gewone semolina van de sligro. Echt veeeeel beter. Zie het ook mooi van het deeg afvallen.

Helaas lost het niet mijn verbrande onderkant bodem rand op. Na een half uurtje op half gas zit het midden van de steen ook gewoon op 460. Das echt te heet.

Nogmaals, op lage vlam met een temp van 260 heb ik geen problemen, maar dan duurt het inderdaad. 2 a 3 minuten en dan kun je net zo goed je gewone oven gebruiken. Wil natuurlijk die mooie opgeblazen pizza’s met spotting die je krijgt op 400gr+
Je hoeft je steen niet zo heet laten worden. Rond de 400 graden is prima. Zelf houd ik rond de 375 aan. Gebruik daarvoor een laserthermometer en regel het vuur. Als je dan klaar bent om je pizza op Napolitaanse temperaturen te bakken, verhoog je de vlam zodra je 'm erin schuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-07 11:22

Galois

1811 - 1832

Hebben jullie ook een tip welke pizzaschep ik moet hebben?

Ik sta dus op het punt om een Koda (12 of 16) te kopen en heb dan ook een pizzaschep nodig.

https://eu.ooni.com/collections/pizza-peels

Die van Ooni zijn best prijzig, maar ook van meerwaarde? En met of zonder 'gaatjes'? Wellicht handig om 'overtollig' meel eraf te kloppen? En zo'n ronde lange (de turning peel) lijkt mij onzin toch?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:16
Galois schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:49:

Ik sta dus op het punt om een Koda (12 of 16) te kopen en heb dan ook een pizzaschep nodig.

Die van Ooni zijn best prijzig, maar ook van meerwaarde? En met of zonder 'gaatjes'? Wellicht handig om 'overtollig' meel eraf te kloppen? En zo'n ronde lange (de turning peel) lijkt mij onzin toch?
Met gaatjes is wel makkelijk in het begin, want je pizza schuift er makkelijker af. Maar ben ook begonnen met alleen de standaard peel en pas een tijd later de rest aangeschaft.
Een dichte en een turning peel heb ik op Amazon gekocht van een ander merk - keuze genoeg en kost ongeveer de helft van de originele. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 31-08-2022 10:56 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov

Wij gebruiken deze i.c.m. de Koda 12. Werkt perfect i.c.m. tarwe griesmeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost1112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-07 14:30
Inmiddels 2x gebruik gemaakt van mijn Koda.
Gebruiken jullie iets van een borstel om tussendoor de achterblijvende meel/semola van de steen te vegen?

Zo ja, tips?
En waarmee maken jullie na afloop de steen "schoon"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
joost1112 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:13:
Gebruiken jullie iets van een borstel om tussendoor de achterblijvende meel/semola van de steen te vegen?

Zo ja, tips?
Na afloop haal ik de steen er uit en veeg ik 'm schoon met wat keukenpapier. Vervolgens draai ik 'm om en leg ik de steen terug in de Ooni. De eerstvolgende keer wordt dan de vieze onderkant schoongebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie

Ik vind zo'n turning peel juist heel erg fijn voor, je raad het al, het draaien van de pizza's terwijl ze in de oven liggen :)

Gisteren heb ik zo'n ooni pizza peel gekocht. Wilde eigenlijk die met gaatjes, maar die hadden ze niet liggen bij de Hornbach. Hiervoor gebruikte ik een zelf gemaakt pizzaschep en dat ging ook prima.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak

Zo ja, tips?
Achteruit schuiven en later schoonmaken.
Als er iets is je steen is ingebrand, kun je een natte/doorweekte doek (of keukenrol) om je pizzaschep wikkelen en die over de steen vegen als 'ie heet is. Gaat er dan goed vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Sjaak_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-06 12:15

Zo ja, tips?
Aan het einde van het bakken van de pizza's gooi ik een paar blokjes extra op het vuur om de temperatuur flink hoog te stoken. Deze laat ik lekker zijn gang gaan en hierna is de gehele steen helemaal schoongebrand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Destralak schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:33:
[...]

Achteruit schuiven en later schoonmaken.
Als er iets is je steen is ingebrand, kun je een natte/doorweekte doek (of keukenrol) om je pizzaschep wikkelen en die over de steen vegen als 'ie heet is. Gaat er dan goed vanaf.
Als je op de hete steen een natte doek overheen gaat, dan kan de steen toch breken?
Ik deed dat ook altijd maar heb een x dus zo'n pizzasteen voor onze oven gebroken met een doek met lauw water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
OmeRobbie schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 04:38:
[...]

Als je op de hete steen een natte doek overheen gaat, dan kan de steen toch breken?
Ik deed dat ook altijd maar heb een x dus zo'n pizzasteen voor onze oven gebroken met een doek met lauw water.
Als het goed is niet. Hangt ook van de kwaliteit van je steen af. Zo doet Vito het trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo ja, tips?
Bij mijn Karu gooi ik het bakje 1 of 2 keer vol met hout...dan brand 'ie volledig schoon van binnen, alles vliegt er via de pijp uit.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 22:34
Hmmm vandaag tweede sessie met eigen deeg maken. Deze keer koelkast op 4-5 graden gehad en het gist van te voren in het water opgelost. Deze bollen zijn woensdagavond gemaakt en de koelkast in de gegaan.
Toch heb ik nu weer twee pizzabollen die aan de randen uitgedroogd lijken. Deeg is daar ook veel harder. Vorige keer was er nog wel een bodem mee te maken, maar het barste daar wel en wat niet top. Enig idee wat ikAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/af2lG29qkaMM5Tj6PML6GJZPGQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHa9ApbnauAJwjr7kj1vNa99.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7izjlTrCswAUcTIGkIFDmCY7lMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoaYiJFMRYoOXMF5Gs3t96Sm.jpg?f=fotoalbum_large fout doe?

Ik gebruik een deegkrat incl deksel. Het lijkt wel nu twee bollen aan de lange zijde zijn. Kan het iets met de temperatuur zijn dat deze tegen de achterzijde hebben gestaan en het daar te koud is of juist aan de kant van de deur en te warm is geweest.

Ik vind ze deze keer wel serieus uitgedroogd en twijfel of ik niet tijdens wat moet improviseren met een tijdelijk deeg die ik in 4 uur laat rijzen op kamer temp.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
GAEvakYD schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:42:
Hmmm vandaag tweede sessie met eigen deeg maken. Deze keer koelkast op 4-5 graden gehad en het gist van te voren in het water opgelost. Deze bollen zijn woensdagavond gemaakt en de koelkast in de gegaan.
Toch heb ik nu weer twee pizzabollen die aan de randen uitgedroogd lijken. Deeg is daar ook veel harder. Vorige keer was er nog wel een bodem mee te maken, maar het barste daar wel en wat niet top. Enig idee wat ik[Afbeelding]

[Afbeelding] fout doe?

Ik gebruik een deegkrat incl deksel. Het lijkt wel nu twee bollen aan de lange zijde zijn. Kan het iets met de temperatuur zijn dat deze tegen de achterzijde hebben gestaan en het daar te koud is of juist aan de kant van de deur en te warm is geweest.

Ik vind ze deze keer wel serieus uitgedroogd en twijfel of ik niet tijdens wat moet improviseren met een tijdelijk deeg die ik in 4 uur laat rijzen op kamer temp.
Ik vet de bollen altijd licht in met wat olijfolie.
Of je kan ze licht poederen met wat bloem.

Voor deze bollen, ik zou ze opnieuw opbollen en de harde stukken naar binnen vouwen, hopelijk hydrateren ze dan weer wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:03
Wat is je water % ?
Je kan de bollen lichtjes met olijfolie insmeren.
Wel gek dat het inderdaad twee bollen duidelijk droger zijn. Sluit je deksel wel goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Vorige keer had ik:
Bloem 100%
Water 54%
Zout 2%
Olie 2%
Gist 0.5%

Deze keer had ik:
60% water
2% zout
2% olie

Wat ik doe is alles behalve de bloem aardig kneden tot het één bal is en dan de olie er overheen en dan dat goed doorkneden. Is dat doorkneden misschien niet de bedoeling en moet de olie meer bovenop de bollen blijven liggen? Of de helft door het deeg heen en laatste beetje olie bovenop de bollen smeren tegen het uitdrogen.

Voor de zekerheid heb ik even twee nood bollen gemaakt. Weet ik ook gelijk wat het verschil straks is tussen deeg wat 48 uur in de koelkast heeft gestaan en dan 4 uur op kamertemperatuur en deeg wat direct op 4 uur kamertemperatuur ligt.

Die twee hardere bollen ga ik proberen nog even te redden met de tip hier om ze opnieuw op te bollen en harde stukken naar binnen te vouwen.

De bak zou goed moeten afsluiten. Het is in ieder geval een nieuwe bak + deksel van italieplein. Maar ik zal het straks nog eens goed inspecteren.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:37
Dit heeft niks met je receptuur te maken, de deegkrat sluit niet goed af of je hebt 'm niet goed afgesloten.

Als het aan de deegkrat ligt effe met de winkel contact opnemen, het zou goed moeten afsluiten. Normaal gesproken heb je geen olie nodig tegen het uitdrogen, soms wordt er wel olie gebruikt om een deegbol makkelijk uit een voorraaddoos te halen wanneer je het per stuk inpakt.
Wat ik doe is alles behalve de bloem aardig kneden tot het één bal is en dan de olie er overheen en dan dat goed doorkneden. Is dat doorkneden misschien niet de bedoeling en moet de olie meer bovenop de bollen blijven liggen?
Waarom zou je dit doen? Makes no sense, gewoon gist oplossen in water paar keer roeren daarna olijfolie erbij en weer paar keer roeren. Vervolgens bloem en zout eraan toevoegen en kneden/ mixen totdat het een geheel is. Daarna 10 tot 20 miniuten wegzetten en in een paar minuten kneden totdat het deeg mooi glad is, en dan opbollen of als bulk wegzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Freshouttheoven schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:30:
[...]

Dit heeft niks met je receptuur te maken, de deegkrat sluit niet goed af of je hebt 'm niet goed afgesloten.

Als het aan de deegkrat ligt effe met de winkel contact opnemen, het zou goed moeten afsluiten. Normaal gesproken heb je geen olie nodig tegen het uitdrogen, soms wordt er wel olie gebruikt om een deegbol makkelijk uit een voorraaddoos te halen wanneer je het per stuk inpakt.

[...]

Waarom zou je dit doen? Makes no sense, gewoon gist oplossen in water paar keer roeren daarna olijfolie erbij en weer paar keer roeren. Vervolgens bloem en zout eraan toevoegen en kneden/ mixen totdat het een geheel is. Daarna 10 tot 20 miniuten wegzetten en in een paar minuten kneden totdat het deeg mooi glad is, en dan opbollen of als bulk wegzetten.
toon volledige bericht
Thanks, hier kan ik wel wat mee.

Die wat uitgedroogde bollen zijn uiteindelijk nog prima eetbaar geweest. Dus ik had twee bollen over omdat ik twee nood bollen gemaakt had. Nu eens kijken wat ik daar mee ga doen.

Eerste pizza verprutste ik een beetje. Ik denk dat de steen toch niet heet genoeg was. Want de bodem van de pizza (in het midden) zat deels vast aan de steen. Daardoor bleef er wat deeg aan de steen plakken. Met gevolg dat er nu één grote zwarte vlek in het midden van de steen zit. Oppervlakkigheden weggekrapt en toen de andere pizza's gedaan. Die gingen allemaal wel dikke prima.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• silentkiller
silentkiller schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:23:
Hier sinds een paar weken een ooni 12.
Leuk ding maar ik moet hem altijd wat terugschroeven omdat ik anders een verbrande bodem heb.

Al twee keer pizza gebakken met het recept van Vito Iacopelli.

Lukte zeer goed, mooie deegbollen en enkel de dag op voorhand poolish maken. Het nadeel aan dit recept vind ik dat het deeg in het begin moeilijk verwerkbaar is. Heel mijn handen plakken van het deeg (71% water!).

Besloten om eens een deeg te maken met 60% water en het 48 uur te laten rijpen in de koeling.
Via pizapp:
60% water
2,9% zout
4h KT @ 23 Celsius
44h GT @ 4 Celsius
=> Dat resulteerde in 0,001% gist, in mijn geval 0,76 gram

Werkwijze:
Gist opgelost in een deeltje van het water, zout opgelost in een ander deel van het water.
Het gist/water mengsel bij de bloem gedaan, nadien geleidelijk het water met het zout toegevoegd.
Gezien ik geen weegschaal heb die 0,76gram kan afwegen, heb ik er gist bij gedaan op goed geluk (precisie weegschaaltje is ondertussen besteld).

Alles gemengd/gekneed tot het een geheel was (2/3 minuten). 20 minuten laten rusten en nog een kort 1 minuut gekneed.
Na een uur verdeeld in deegbollen, goed proberen dichtplooien en dichtdraaien om er spanning op te krijgen. Vervolgens in glazen kommen in de koeling gezet.
Resultaat na 48uur:
[Afbeelding]

Moeilijk om ze uit de kommen te krijgen en rechthoekige pizza's moeten maken. An sich lukte dat nog wel maar het was veel moeilijker werken dan met ronde pizza's gezien de (kleine) ooni oven.
De smaak van het deeg was prima! Lekker licht en goed verteerbaar, erna geen ontzettende dorst van het zout (had ik bij het deeg van Vito meer)

Wat is hier mis gelopen? Toch te veel gist? Wegen jullie dat perfect af op een precisie weegschaal?
Ik heb ook de temperatuur van het deeg en de koelkast genomen bij het uithalen van het deeg. 15 graden!
Vrouw lief had de drankvoorraad aangevuld 's morgens, vermoedelijk krijgt onze koelkast dit niet verwerkt..

Na 24 uur waren de bollen eigenlijk ook al goed gerezen, toen waren ze naar mijn gevoel klaar voor gebruik.
toon volledige bericht
Dit weekend weer pizza gebakken. tl;dr; het ging heel goed!
Nadat de deegballen vorige keer enorm waren uitgezet in de koelkast, besloten om de koelkast temperatuur eens te meten (eigenlijk zouden ze nauwelijks mogen uitzetten).
Wat bleek? 12 graden! Beetje gegoogled en kon vanalles zijn. Gezien de vriezer het nog wel goed deed, toch besloten de thermostaat te vervangen. Gelukt, koelkast terug op vier graden!

Recept:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/060qpyjaTK4EE2QjOFjgTzE6j-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pt2iYooP8zH206C3uZckl3n9.jpg?f=fotoalbum_large

Voordat ze de koelkast in gingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfIVyITFW5XfczuSzLiERJq0u10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGvwbfitxzJaCnaoPnv93s1L.jpg?f=fotoalbum_large

Na 44u:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9EEffVKyn8BlEcY4cdnJ_bXtd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2Jmnz2CdZXOZQxCLtPRvuQH.jpg?f=fotoalbum_large

Erna nog 4 uur op het aanrecht laten liggen onder een plastic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHQH0VqpImaF97Qu_aWDLI5zkKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9owZR2mHWhJo9IDYnI0hy8SL.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het uitrekken weer veel semola gebruikt, pizza over mijn hand gelegd en het overtollige weg geveegd.
Erna nog eens het deeg goed afgeklopt, ik denk dat dit de beste tip is! Er komt nog heel wat semolina van het deeg af!.

Pizza belegd (mss soms een beetje te dik :P ) en in 1 keer de pizzaschep eronder. Ging perfect! Pizza is wel wat minder beweegbaar op de schep dan vorige keer (minder semola?) maar ik krijg hem toch nog vlot in de oven.
Temperatuur van de steen gemeten en er telkens rond de 400 graden in geschoten. Daarvoor moest tussendoor mijn brander wel serieus omlaag! Vroeger liet ik hem vol open staan.

Resultaat: imo zeer goede pizza's; geen aangebakken randen meer (ik denk door de semola goed af te kloppen). Volgens mij mag de steen zelfs een beetje warmer dan 400 graden.

Na het bakken van een pizza ook geen vuiligheid meer in de oven, steen bleef tijdens het bakken telkens mooi proper, dat was vorige keer wel anders!

Enorm bedankt voor alle tips, jullie hebben me echt geholpen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkAAjJS2SgjZZ9_ISRYlFRmZb70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RKqqBQ2hO0iOT081TueKg4K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/insjPb5Xs5Fzo7ctXuTVvlfjeGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgsQtJIKaBmIauHghqTkbElT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKkuKd2Ez_0re4c8WgtMz3ulOaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k42ttmrATzpjisoase0mT9xU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lh4KhGte4MrmlJL1gBclLEtpe9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28RHJntAqgP25E0gtkbPLqRd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecy97yiLgV6dyc2M12W0E9KX_lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCixY2ZU9pSO5RPMrB61Z4nh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
GAEvakYD schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:12:
[...]

Thanks, hier kan ik wel wat mee.

Die wat uitgedroogde bollen zijn uiteindelijk nog prima eetbaar geweest. Dus ik had twee bollen over omdat ik twee nood bollen gemaakt had. Nu eens kijken wat ik daar mee ga doen.

Eerste pizza verprutste ik een beetje. Ik denk dat de steen toch niet heet genoeg was. Want de bodem van de pizza (in het midden) zat deels vast aan de steen. Daardoor bleef er wat deeg aan de steen plakken. Met gevolg dat er nu één grote zwarte vlek in het midden van de steen zit. Oppervlakkigheden weggekrapt en toen de andere pizza's gedaan. Die gingen allemaal wel dikke prima.
Ik heb ook dat deegkrat en opzich ligt het deksel er los op en is niet echt luchtdicht.

Ik heb soms ook wel eens dat de randen wat harder zijn en licht korst op zit, maar niet zo extreem als jij hebt. Als je het krat in de koelkast doe, leg ik voor de zekerheid nog wat zwaars op. Liefste had krat gehad met soort van klemmetjes aan de zijkant, om zo luchtdicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Reverb_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:39:
[...]

Ik heb ook dat deegkrat en opzich ligt het deksel er los op en is niet echt luchtdicht.

Ik heb soms ook wel eens dat de randen wat harder zijn en licht korst op zit, maar niet zo extreem als jij hebt. Als je het krat in de koelkast doe, leg ik voor de zekerheid nog wat zwaars op. Liefste had krat gehad met soort van klemmetjes aan de zijkant, om zo luchtdicht te maken.
Dank voor het meedenken. Klink wel heel logisch wat je zegt. En inderdaad, van die klemmetjes zouden top geweest zijn. Ik ga volgende week eens proberen om wat flesjes bier op de deksel te liggen. De bier koelkast dient wel mooi een dubbel doel op deze manier. :) :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ozzie
Dit weekend de Ooni Karu voor het eerst uitgeprobeerd, meteen maar 2 dagen pizza gemaakt want had na zaterdag nog deeg en heel veel toppings over. Werkt super zo'n ooni. Echt heel veel minder hout gebruikt dan in mijn klei-oven en een kwartier van te voren aansteken is ook wel lekker ipv dat je 2 uur voordat je wil gaan bakken je oven al aan het opstoken ben. Nu kon ik gewoon na de Formule 1 de oven aansteken en daarna meteen pizza erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3U5vLS2ViZ6aNL-LC4DhvZF5IM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lazbn9czoR9PuM1iYWc6njxd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2_DOBSIGT542jN6xCfSjPC01Q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCCP3xgd5A8648iM6XH2ikst.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:31
Welke mozzarella is goed geschikt voor pizza? Ik gebruik nu vaak de geraspte mozzarella van de Hanos (of uit de supermarkt). Dit geeft vaak wel een soort kauwgumslierten idee. Is verse mozzarella beter om te gebruiken?

[ Voor 25% gewijzigd door NoepZor op 05-09-2022 15:45 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
NoepZor schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:44:
Welke mozzarella is goed geschikt voor pizza? Ik gebruik nu vaak de geraspte mozzarella van de Hanos (of uit de supermarkt). Dit geeft vaak wel een soort kauwgumslierten idee. Is verse mozzarella beter om te gebruiken?
Ik heb goede ervaringen met de Italiaanse Mozzarella van AH. Die hoeft niet teveel uit te lekken, en de prijs is ook te overzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1OQU9bWxPSOVeSW_33fxwvxXoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jhLMCdjqiB6E3j9DHrS1SMI7.jpg?f=user_large

Je kunt ook buffelmozzarella gebruiken, maar dan zou ik de pizza niet te lang laten bakken (of pas op het laatst toevoegen). Zonde van de smaak anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Ik gebruik altijd buffel mozzarella. Alleen paar uur van te voren pluk ik de bol zodat het kleine stukjes zijn en die laat ik in een zeef uitlekken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rivanov

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Chef's Table: Pizza | Official Trailer | Netflix

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Als je het kunt krijgen: verse burrata is echt fantastisch😎.maar die zou ik niet eens meebakken maar na het bakken toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silentkiller

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-07 20:42

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 00:52
*knip* Hier is V&A voor.

[ Voor 119% gewijzigd door Yorinn op 08-09-2022 18:44 ]

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Ik overweeg ook de koda 16 en dan mijn 12 te verkopen. Waarom heb jij de overstap naar de 16 gemaakt? Nadeel is wel dat de 16 stukken meer gas verbruikt..

[ Voor 31% gewijzigd door Yorinn op 08-09-2022 18:44 ]

• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 00:52
Japie.G schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:35:
[...]

Ik overweeg ook de koda 16 en dan mijn 12 te verkopen. Waarom heb jij de overstap naar de 16 gemaakt? Nadeel is wel dat de 16 stukken meer gas verbruikt..
Net even iets meer ruimte en draaigemak. Beetje een luxe probleem misschien. Het verhaal van één keer draaien en de pizza is goed klopt niet. Ook bij de 16 moet je redelijk vaak draaien.
En dat gastverbruik is inderdaad wel een nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-07 20:42

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Voordeel is dat het gas uit die flessen niet uit Rusland komt maar van de Intratuin!

• Galois
  • Laatst online: 08-07 11:22

Galois

1811 - 1832

Japie.G schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:35:
[...]

Klopt inderdaad. Dat is voor mij ook een puntje...

De 16 heeft een verbruik van 0,59 kg / uur en de 12 ruim de helft (0,28 kg/uur). Volgens de specs van Ooni zelf.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• GermanPivo
Galois schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:04:
[...]

Klopt inderdaad. Dat is voor mij ook een puntje...

De 16 heeft een verbruik van 0,59 kg / uur en de 12 ruim de helft (0,28 kg/uur). Volgens de specs van Ooni zelf.
Niet zo heel raar met 2x zoveel branderoppervlakte. :9 Maar dit houdt mij vooralsnog tegen inderdaad.

• ZaZ
  • Laatst online: 26-06 00:23

ZaZ

Tweakers abonnee

apNia schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:32:
Voordeel is dat het gas uit die flessen niet uit Rusland komt maar van de Intratuin!
Ik weet niet of je de laatste tijd gasflessen hebt gekocht, maar die gasten doen allemaal mee met de hoge prijzen. Ik snap nog steeds niet echt waarom eigenlijk. Eerst betaalde ik voor het omwisselen van een fles €17 en nu €55 !
De hoeveelheid gas die erin zit is redelijk verwaarloosbaar lijkt me. De kosten zijn normaal gesproken voornamelijk arbeid en afschrijving van de flessen zelf. Er zit niet eens €1 aan gas in zo'n ding. Zelfs als de gasprijs 10 keer over de kop gaat zou je nog niet de prijzen van vandaag moeten krijgen

Lekker op de bank

• ZaZ
  • Laatst online: 26-06 00:23

ZaZ

Tweakers abonnee

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
  • Laatst online: 18-06 08:40
ZaZ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:07:
[...]

Ik weet niet of je de laatste tijd gasflessen hebt gekocht, maar die gasten doen allemaal mee met de hoge prijzen. Ik snap nog steeds niet echt waarom eigenlijk. Eerst betaalde ik voor het omwisselen van een fles €17 en nu €55 !
De hoeveelheid gas die erin zit is redelijk verwaarloosbaar lijkt me. De kosten zijn normaal gesproken voornamelijk arbeid en afschrijving van de flessen zelf. Er zit niet eens €1 aan gas in zo'n ding. Zelfs als de gasprijs 10 keer over de kop gaat zou je nog niet de prijzen van vandaag moeten krijgen
Ik heb een maand of 2 geleden nog een Antargaz 18kg gehaald, dat is een behoorlijke fles. Was 45 euro ofzo, dus lijkt me dat je even een ander adresje moet gaan zoeken dan

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:32
NoepZor schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:44:
Bij de Makro kan je fior Di latte krijgen. Dit is het de mozzerella die in Italië voornamelijk gebruikt word. Deze verbrand namelijk niet snel. Eigenlijk hoort de mozzerella geen bruine korst te krijgen want dan is deze verbrand.
Maak van de fior Di latte blokjes van een halve x 2cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Waarom zitten we hier allemaal 60pct of lager hydratie deeg te maken terwijl je bij al die meastro’s duidelijk 80pct+ hydratie deeg ziet. Of is dat zo moeilijk te handlen als amateur dat niemand daar aan begint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:21
Japie.G schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:54:
[...]

Waarom zitten we hier allemaal 60pct of lager hydratie deeg te maken terwijl je bij al die meastro’s duidelijk 80pct+ hydratie deeg ziet. Of is dat zo moeilijk te handlen als amateur dat niemand daar aan begint?
Tweede reden kan ook het soort oven zijn. Dat in hun profi ovens een hogere hydratatie ook beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:43
Japie.G schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:54:
[...]

lijkt me inderdaad erg onhandelbaar bij zo een hoog percentage.
zelf kies ik meestal voor 63-65%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdemeijers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-02 08:38
Heeft iemand het recept voor een Romeinse stijl pizza? Dus wel met de deegrollen bereidt en lekker dun en knapperig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09-07 11:44
Ik had tijdje terug eens Vito zijn recept in een spreadsheet gezet met een dropdown menu waarbij je het aantal pizza’s kan selecteren en de ingrediëntenlijst zich naargelang aanpast, is misschien ook wel handiger voor jullie:

https://docs.google.com/s...N87mQhsj4mSjgZhyejFg/edit

Feedback is altijd welkom, recept gaat uit van een thermomix (volgens één van zijn filmpjes) maar principe zal hetzelfde zijn met een keukenrobot die kan kneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
nickdemeijers schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:45:
Heeft iemand het recept voor een Romeinse stijl pizza? Dus wel met de deegrollen bereidt en lekker dun en knapperig!
Bloem 100%
Water 56%
Olijfolie 2%
Zout 1,7%
Instant gist 0,1 - 0,2%

1. Los de gist op in koud water, en roer een paar keer.
2. Voeg hier de olijfolie aan toe en roer weer een paar keer.
3. Voeg de bloem en het zout toe en mix/ kneed tot dat het één geheel is.
4. Zet het afgedekt 10 tot 20 minuten weg, kneed het deeg daarna in een paar minuten totdat het mooi egaal is.
5. Maak deegballen en laat dit 6 uur op kamer temperatuur rijzen en vervolgens ongeveer 20 uur in de koelkast rijpen.
6. Haal de deegballen minimaal 2 uur voor het bereiden uit de koelkast.
7. Rol de deegbal uit en gebruik hierbij semola. Doe de saus erop en bak het voor in 4 minuten. Haal de bodem uit de oven en doe de toppings erop en bak het verder af in 3 tot 4 minuten (afhankelijk van de oven temperatuur).
8. Bij gebruik van een Ooni of iets soortgelijks, kun je het voorbakken overslaan.
9. Laat de pizza even afkoelen op een houten snijplank.

Mocht je een reguliere oven gebruiken dan is het investeren in een baking steel raadzaam, dit werkt een stuk beter dan een pizzasteen. Deze is o.a. hier te koop.

Hou er rekening mee dat de dikte van een baking steel minimaal 6 mm moet zijn, deze dien je over het algemeen ook in te branden voordat je het in gebruik neemt.

• silentkiller
Raymond schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:26:
[...]

Tweede reden kan ook het soort oven zijn. Dat in hun profi ovens een hogere hydratatie ook beter werkt.
-Bij hogere hydratatie komt je deeg veel harder op in een hete oven. Het blijft ook wat zachter. Dat is een keuze die je zelf moet maken of je je pizza zo lekker vindt uit een hete oven. Dit is voor mij de grootste reden om wat minder water te gebruiken, het mag iets knapperiger zijn.
-In de gewone huis, tuin en keuken oven wil je ook een hogere hydratatie omdat de pizza er langer in zit
-Deeg is niet leuk om mee te werken. Recept van vito zit rond de 71% water, vind ik al heel plakkerig

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Destralak
Iedereen een mooi weekend gehad, hoop ik :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5spCGMJQlwVdJIyoyINhasMtuO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqWJIBRNtSjmqPqbAE1kHwU3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqqMKG1RXk1zTGS-AP_xuoy3JOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvdmKhXjwtiXIeWPMHUKufGu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPei04oG4gZfGVHE1MTdUaYZfjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrKukMgy20Z3hHGC2vNKiNAd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-07 12:16
Na jaren klungelen met een steen en een hete luchtoven, nu, mede aangezwengeld door de Netflix serie, een G3 Ferarri aangeschaft.

Nothing beats a home-made pizza.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:38
Galois schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:02:
De houtovens zijn ook geweldig, alleen wil ik niet op hout stoken. Ik vind de overlast voor de buren gewoon te groot en erg vervelend voor ze.
_/-\o_

Precies mijn overweging, al steek ik nog wel mijn Kamado aan -O-

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
Galois schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:02:
Wel nog een vraag: ik twijfel tussen de 12 en 16. De 12 heeft een hele goede prijs, de 16 is echt een stuk duurder. Is de 12 echt te klein? Iemand die de 12 heeft en zeker weet dat hij nu voor de 16 zou gaan als de keuze opnieuw gemaakt zou worden?

En hoe doen jullie het in de winter? Snel naar buiten en snel naar binnen? :) In de zomer lijkt het mij erg gezellig om buiten bij de Ooni te staan, maar in de winter is dat wat minder plezierig verwacht ik. En als het regent (en je geen afdakje hebt)?

(bij voorbaat) Tnx voor jullie ervaringen!
Ik, ik zou zeker voor de 16 gaan als ik nu opnieuw voor de keuze zou staan. Vind de ruimte in de 12 toch net wat te beperkt.

Ik heb een overkapping aan het huis vast waar de oven staat en in de winter dus lekker de oven aan zetten en in de tussentijd binnen de pizza klaar maken en dan de voorverwarmde oven inschieten. Blijf er dan bij want is vaak toch niet meer dan 2 minuten.

Als je geen afdak hebt wellicht wat minder eenvoudig maar zolang je maar geen harde wind hebt toch best te doen, tenzij het hard regent.

[ Voor 12% gewijzigd door Himalaya op 12-09-2022 17:37 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronin_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 08:42
Ik heb mijn gas pizza oven ook onder een afdak staan maar bij mij gaat die geregeld uit als er ook maar een beetje wind is. Ik moet hem dus bij wijze van spreke constant in de gaten houden. Dit vind ik 1 van de nadelen aan mijn gasoven.

Het voordeel tov hout is idd de overlast voor de buren. Heet stoken op hout is geen moeite omdat je er niet echt op met letten. Mijn voorkeur krijgt echt gas maar hij is me al een paar keer uit gegaan en dan is het wel ff paniek!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:34
Naar aanleiding van de discussie hier over het % vocht in het deeg zojuist ook een expiriment gedaan.... Altijd spannend afstappen van het vertrouwde als je 10 collega's te eten krijgt :+

Normaal 58% en meel "00" van de molen uit het dorp.
Nu eens 65% geprobeerd en dan ook met Italiaans meel: Il Molino "00"

Conslusie.... NIET TE DOEN :+
Kleven als een malle! Paar keer extra meel over m'n handen gedaan om het een beetje te kunnen kneden ipv woelen door homp meel. Met flink wat extra meel, dus geen 65% meer, kwam het toch wel goed.
Dat was de eerste batch van 7 bollen.

Daarna 62% zelfde Il Molino meel.... Niet te doen... maar al wel beter dan de 65%, nu nog wel een paar keer meel erbij gedaan maar veel minder dan de eerste batch.

Het staat nu in de koelkast voor 24uur "cold proof", we gaan zien of het morgen op te bollen deze kleverige massa :o

En anders morgen middag maar even snelle bollen van 58% met meel van molen maken 8)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
65% is niet overdreven veel, @-Jaap-io. De eerste paar keer vouwen is dat misschien nat, maar na een minuut of twee is dat toch gewoon eenvoudig te kneden?
Zelf mix ik eerst even snel met een lepel en daarna vouw ik het deeg steeds. Ik hoef het werkblad niet eens te bestuiven, zo makkelijk is dat te kneden. Alleen als je het een minuut laat liggen gaat dat plakken, maar als je een deeg met 65% in beweging houdt zou je geen problemen moeten hebben en heeft dat in no-time de textuur van een post-it.

Blijven oefenen; ik denk dat er niks anders op zit dan dat je morgen weer pizza moet gaan eten :+

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• -Jaap-io
Ample Energy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:03:
65% is niet overdreven veel, @-Jaap-io. De eerste paar keer vouwen is dat misschien nat, maar na een minuut of twee is dat toch gewoon eenvoudig te kneden?
Zelf mix ik eerst even snel met een lepel en daarna vouw ik het deeg steeds. Ik hoef het werkblad niet eens te bestuiven, zo makkelijk is dat te kneden. Alleen als je het een minuut laat liggen gaat dat plakken, maar als je een deeg met 65% in beweging houdt zou je geen problemen moeten hebben en heeft dat in no-time de textuur van een post-it.

Blijven oefenen; ik denk dat er niks anders op zit dan dat je morgen weer pizza moet gaan eten :+
ik had het eerst met een houten lepel gemixt, maar het plakte zo enorm aan mijn handen dat vouwen of kneden niet mogelijk was.

Maar eens, hoe meer je het doet hoe beter je wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:41
-Jaap-io schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:08:
[...]

ik had het eerst met een houten lepel gemixt, maar het plakte zo enorm aan mijn handen dat vouwen of kneden niet mogelijk was.

Maar eens, hoe meer je het doet hoe beter je wordt.
Voor te plakkerig deeg: gewoon even (afgedekt) laten rusten (15-30m), als je dan verder gaat zul je merken dat het een heel ander deeg is qua gevoel.

Ik zou zeker in dat stadium geen bloem toevoegen, dan ben je uiteindelijk je percentage water aan het verlagen. Ik zou pas extra bloem pakken bij het stretchen van de pizza. Als het na het rusten nog moeilijk verwerken is kun je ook proberen met een natte hand het deeg wat te bewerken ipv bloem toe te voegen.

• -Jaap-io
Mj2sL schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:26:
[...]

Voor te plakkerig deeg: gewoon even laten rusten (15-30m), als je dan verder gaat zul je merken dat het een heel ander deeg is qua gevoel.

Ik zou zeker in dat stadium geen bloem toevoegen, dan ben je uiteindelijk je percentage water aan het verlagen. Ik zou pas extra bloem pakken bij het stretchen van de pizza. Als het na het rusten nog moeilijk verwerken is kun je ook proberen met een natte hand het deeg wat te bewerken ipv bloem toe te voegen.
Interessant, ga ik voglende keer proberen!
Het staat nu al in de koelkast. Ik hoop vooral dat het morgen een beetje op te bollen is. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
-Jaap-io schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:29:
[...]

Interessant, ga ik voglende keer proberen!
Het staat nu al in de koelkast. Ik hoop vooral dat het morgen een beetje op te bollen is. O-)
Als het wat blijft plakken aan de handen is niet erg, tijdens het kneden :) Je handen nat maken scheelt ook.
En wat @Mj2sL zei, tussendoor even laten rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:43
ik laat mijn deeg altijd een uurtje rusten, bol het op en het gaat dan in de koelkast. Meeste mensen doen het zo dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Bicky schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:36:
[...]

ik laat mijn deeg altijd een uurtje rusten, bol het op en het gaat dan in de koelkast. Meeste mensen doen het zo dacht ik.
ik doe eerst een bulk rijs in de koelkast en daarna bol ik het op. Ik heb geen plek in de koelkast voor 14 bollen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
-Jaap-io schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:38:
ik doe eerst een bulk rijs in de koelkast en daarna bol ik het op. Ik heb geen plek in de koelkast voor 14 bollen ;)
Wanneer je experimenteert moet je het wel goed doen ;)

Typo 00 zegt alleen iets over de maalgraad, niets over de kwaliteit van de bloem.

Wanneer je met hogere vochtpercentages werkt heb je een een sterke meelsoort nodig, de il Molino behoort hier niet toe. De kans is groot dat de meel van de lokale molen van betere kwaliteit is c.q. een hogere eiwitgehalte heeft en hierdoor een hogere vochtpercentage aankan.

Mocht je in de gelegenheid zijn dan kun je eens bij de Sligro kijken voor Molino Spadoni PZ4 meel, aan de molenaar vragen om een fijngemale meel met hoge eiwitgehalte (minimaal 13 gram) of online bij bijv. italieplein shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07 19:28
Kan de Ooni buiten blijven staan uit de regen? Of zetten jullie hem altijd weer binnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
Boinkie schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:27:
Kan de Ooni buiten blijven staan uit de regen? Of zetten jullie hem altijd weer binnen?
Die van mij staat al 2 jaar buiten uit de regen en gaat prima. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Na gebruik en schoonmaken doe ik de Karu in een afgesloten kist met de rest van de benodigdheden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwQu6pzA8sjhZT7ruK7MvV_FxQc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9DRTsOtxQxRKNgpb2OT2JlQ2.jpg?f=user_large

In zo'n Euronorm kist met deksel, zonder open handvaten wel te verstaan, en stat dan in het tuinhuis.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
Dat kan prima. Ik zou de steen er dan wel even uithalen. Anders wordt die vochtig en niet bevordelijk als je weer wilt bakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
In die end was het prima te doen met opbollen! Kreeg wel hele luchtige pizza’s maar ze krompen wel flink in de oven, dus flink hoge rand en weinig midden met saus….

Enfin de collega’s waren erg enthousiast en onder de indruk van de snelheid van de Ooni 😎

Foto’s volgen, daar had ik ff geen tijd voor 😉

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

Waar kun je van die diepvriesbollen halen als je geen KvK-pasje hebt? Sligro / Makro / Hanos vallen dus af.
Wil dit weekend de Koda 12 halen en dan meteen testen zonder direct in het diepe te hoeven met eigen deeg (dat komt nog wel).
Of zijn die rechthoekige lappen op rol uit de koeling nog een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
GAEvakYD schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:48:
Vorige keer had ik:
Bloem 100%
Water 54%
Zout 2%
Olie 2%
Gist 0.5%

Deze keer had ik:
60% water
2% zout
2% olie

Wat ik doe is alles behalve de bloem aardig kneden tot het één bal is en dan de olie er overheen en dan dat goed doorkneden. Is dat doorkneden misschien niet de bedoeling en moet de olie meer bovenop de bollen blijven liggen? Of de helft door het deeg heen en laatste beetje olie bovenop de bollen smeren tegen het uitdrogen.

Voor de zekerheid heb ik even twee nood bollen gemaakt. Weet ik ook gelijk wat het verschil straks is tussen deeg wat 48 uur in de koelkast heeft gestaan en dan 4 uur op kamertemperatuur en deeg wat direct op 4 uur kamertemperatuur ligt.

Die twee hardere bollen ga ik proberen nog even te redden met de tip hier om ze opnieuw op te bollen en harde stukken naar binnen te vouwen.

De bak zou goed moeten afsluiten. Het is in ieder geval een nieuwe bak + deksel van italieplein. Maar ik zal het straks nog eens goed inspecteren.
toon volledige bericht
54% water is ook wel aan de lage kant, ik zit zelf op 63%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 07:13:
Waar kun je van die diepvriesbollen halen als je geen KvK-pasje hebt? Sligro / Makro / Hanos vallen dus af.
Wil dit weekend de Koda 12 halen en dan meteen testen zonder direct in het diepe te hoeven met eigen deeg (dat komt nog wel).
Kant- en klaar deeg uit de supermarkt is niet echt gemaakt voor deze hoge temperaturen. Het kan wel, maar dan niet volle bak en goed in de gaten houden. Je zou deze kunnen proberen. Niemand waarvan je een pasje kan lenen? (screenshot werkt zelfs al...)

[ Voor 11% gewijzigd door GermanPivo op 17-09-2022 16:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -Jaap-io
Hierbij de beloofde foto’s:

In totaal voor 14 man, 9 collega’s en m’n gezin. Als apetizer een steak-de-boeuf gemaakt op de grizzler. Daarna in totaal 10 pizza’s van magerita tot gedroogde ham met rucola met daartussen ook salami en marinara.

En toen iedereen weg was heerlijk zitten genieten van een glas whiskey uit de fles die ik gekregen had.
Ps dat leren schort heb ik ook gekregen 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U41JoHf2_IxNvty_Dypjh6TDzrM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f3GxLy66AJzyx6PzdbOmO4FS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvXAkINPke3x143LB3nOLmN6qc8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qirzl7I7bxR9RToTwIGMKY2T.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrqvgYXdky7GITyBQj5yP-cOeRc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NbWOdr79aDhQZ59YKBczVNBw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQwBZi41Qq4Q6bPNtBlYgZ856XA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fCG6hKEMc9JrfzUiOZkipvMH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fs3ynIouvrZNaPQ9qJElRp19JNY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FV1amUZhWg4C9oIOZJUZW1xZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
-Jaap-io schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:56:
Hierbij de beloofde foto’s:

In totaal voor 14 man, 9 collega’s en m’n gezin. Als apetizer een steak-de-boeuf gemaakt op de grizzler. Daarna in totaal 10 pizza’s van magerita tot gedroogde ham met rucola met daartussen ook salami en marinara.

En toen iedereen weg was heerlijk zitten genieten van een glas whiskey uit de fles die ik gekregen had.
Ps dat leren schort heb ik ook gekregen 😎

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Dat vlees ziet er goed uit! Heb je dat gewoon zo in de oven gedaan zonder het eerst aan te zetten in de pan? Hoe lang in de oven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
FireFoz schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:08:
[...]

Dat vlees ziet er goed uit! Heb je dat gewoon zo in de oven gedaan zonder het eerst aan te zetten in de pan? Hoe lang in de oven?
Ik heb zo’n gietijzeren grill plaat (van Ooni) die schuif ik in de oven om op te warmen.

Uur van te voren het vlees al uit de koelkast gehaald en op temp laten komen.

Als de plaat warm is, vlees er op, met een een thermometer tot 53° kern temperatuur. Paar keer omdraaien, zowel horizon als verticaal omdat je achter de meeste warmte hebt.

En klaar is * -Jaap-io

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:04
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 07:13:
Ik heb deze wel eens gekocht bij de plaatselijke Plus. Vooral die sour dough vonden we lekker. Wellicht zit er een verkooppunt bij jou in de buurt?
https://delidough.com/

Verder ook wel eens diepvries deegbollen via Crisp besteld. Andere optie zou nog een plaatselijke Italiaan kunnen zijn waar je wat bollen mag kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mijn ooni classic staat in het schuurtje. Het is geen geweldig staal, dus beetje zuinigheid kan geen kwaad. Ik ben dan ook wel zo iemand die een hoes bij zijn barbecues koopt en die structureel gebruikt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-07 20:32

xon

Boudewijn schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:44:
[...]

Mijn ooni classic staat in het schuurtje. Het is geen geweldig staal, dus beetje zuinigheid kan geen kwaad. Ik ben dan ook wel zo iemand die een hoes bij zijn barbecues koopt en die structureel gebruikt.
Hij is een paar maanden geleden eens van mijn iets te kleine tafeltje geschoven en half op de grond gevallen. Een flinke deuk aan de bovenkant in de stille getuigen en misschien ook die splinternieuwe steen die erin ligt >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@DoubleD1980 uur voor omgereden naar een Plus die als verkooppunt genoemd stond: niet meer in assortiment :|

Dus toen maar zelf wat aangekloot:
00 tarwebloem van de AH en een zakje droge gist.
250gr bloem gebruikt met 7gr gist die eigenlijk voor 500gr bedoeld was.
Het rees bijna de kom uit :o

Na 3u rijzen: op een pizzaschep bestrooid met tarwegriesmeel de boel gebouwd: dun laagje saus (recept van Ooni), champignons, salami en kaas.
Maar toen probleem: deeg bleef een beetje plakken op de schep :/
Beginnersfout: toch geprobeerd om die in de oven te schieten. Dat ging natuurlijk niet. Helft viel op de steen en begon lekker te vlammen, de andere helft kleefde nog aan de schep :')
Toch nog geprobeerd er het beste van te maken. En met de kleine ronde peel de boel heen en weer verplaatst totdat het gaar leek. Een beetje een roerei maar dan met pizzaingredienten.
Smaak was redelijk (deeg bitter door teveel gist denk ik), bodem was hier en daar wel lekker krokant.

Poging 2 ging een stuk beter: pizza schoof er in een keer in. Was echter de ronde peel vergeten mee te nemen, tijd niet goed in de gaten gehouden en de korst was al pikzwart (na 45s hooguit gok ik). Toch nog even doorgedraaid. Kwart van de korst was prima. Alleen champignons net niet gaar. Denk dat ze de volgende keer dunner moeten?

Ook ga ik de tip opvolgen om de brander van de Koda 12 laag te zetten net voordat je de pizza erin schuift. Het gaat anders veel te hard.

Plaatje van poging 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fqXJ4EppKjOD3n_15vCy0w2dBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Kz9SfIwjRJmsCIBULWo5Qnd.jpg?f=fotoalbum_large

Vraagje: als de steen helemaal vol zooi ligt, hoe krijg je die tijdens de sessie het beste schoon? Met een pizzaschep krabben was geen succes..

Binnenkort maar eens met een echt recept aan de slag. Nu beetje spijt van dat ik in de haast wat geprobeerd heb en het niet zo mooi uit is gepakt. Naja misschien ook een beetje te snel gedacht dat het simpel was na allerlei YouTube filmpjes bekeken te hebben :P
Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuwor
  • Laatst online: 19:49
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:19:
@DoubleD1980 uur voor omgereden naar een Plus die als verkooppunt genoemd stond: niet meer in assortiment :|

Na 3u rijzen: op een pizzaschep bestrooid met tarwegriesmeel de boel gebouwd: dun laagje saus (recept van Ooni), champignons, salami en kaas.
Beginnersfout: toch geprobeerd om die in de oven te schieten. Dat ging natuurlijk niet. Helft viel op de steen en begon lekker te vlammen, de andere helft kleefde nog aan de schep :')
Toch nog geprobeerd er het beste van te maken. En met de kleine ronde peel de boel heen en weer verplaatst totdat het gaar leek. Een beetje een roerei maar dan met pizzaingredienten.
Smaak was redelijk (deeg bitter door teveel gist denk ik), bodem was hier en daar wel lekker krokant.

Poging 2 ging een stuk beter: pizza schoof er in een keer in. Was echter de ronde peel vergeten mee te nemen, tijd niet goed in de gaten gehouden en de korst was al pikzwart (na 45s hooguit gok ik). Toch nog even doorgedraaid. Kwart van de korst was prima. Alleen champignons net niet gaar. Denk dat ze de volgende keer dunner moeten?

Ook ga ik de tip opvolgen om de brander van de Koda 12 laag te zetten net voordat je de pizza erin schuift. Het gaat anders veel te hard.

Plaatje van poging 2:
[Afbeelding]

Vraagje: als de steen helemaal vol zooi ligt, hoe krijg je die tijdens de sessie het beste schoon? Met een pizzaschep krabben was geen succes..

Binnenkort maar eens met een echt recept aan de slag. Nu beetje spijt van dat ik in de haast wat geprobeerd heb en het niet zo mooi uit is gepakt. Naja misschien ook een beetje te snel gedacht dat het simpel was na allerlei YouTube filmpjes bekeken te hebben :P
Wordt vervolgd.
toon volledige bericht
Goed dat je het toch zelf hebt geprobeerd! Oefening baart in dit geval zeker kunst en het is gewoon een hoop doen voordat je het allemaal wat doorhebt.

7g gist op 250g bloem is wel veel. Aan +-1,5g had je op kamertemperatuur ook genoeg gehad denk ik.

Tipje: Gebruik in de toekomst de calculator in de Ooni app. Deze geeft aan de hand van wat parameters (aantal bollen, reistijd, etc.) precies aan hoeveel je van wat moet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:19:

Plaatje van poging 2:
[Afbeelding]

Wordt vervolgd.
toon volledige bericht
Been there…. >:)

De pizza niet opbouwen op de peel maar gewoon op het aanrecht of een grote snijplank, eventueel op wat gries. De peel er onder schieten naar de Ooni lopen en in de oven schieten. Dan krijgt je deeg amper de kans om vast te gaan zitten. En ik zet inderdaad ook de brander wat lager.

Gewoon lekker doorgaan, je leert van elke pizza d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ample Energy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:03:

Mijn ervaring is dat je over een percentage water niet zomaar iets kan zeggen. 65% water met mijn pakjes AH tua farina zou ook totaal onmogelijk zijn. Ik begin met iets meer dan 60%, maar aarzel ook niet om een beetje bloem toe te voegen als het te plakkerig is, tot het voelt zoals ik wil. Bloem toevoegen vind ik dan prettiger dan water toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
https://www.hollandskaash...od/deegbollen-van-caputo/ gisteravond voor het eerst hier deegbollen besteld en worden vandaag al bezorgd. Verder wat mozzarella en pizzadozen besteld, ben benieuwd :)

Had hiervoor 50 pizzabollen besteld bij de Hanos. Hier het probleem dat het deeg is gaan barsten, zeker de laatste drie keren dus dat is wat minder. Weekend leuke BBQ en pizza's eten met vrienden.

5 november pizzaworkshop. Hopelijk kan ik dan zelf deeg maken.

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Zo gisteren broodbak dag en ik heb het eens anders gedaan, geen pizza maar twee stomboli's gemaakt

Deeg in vierkant, bedekken alsof het pizza is, oprollen, insnijden zodat stoom kan ontsnappen.
Een vega en vlees.

Bakken als brood, tomaten saus erbij om in te dippen

Net geproefd, staat koud in de koelkast en is nu veel meer hartig brood, waar ik niet een fan ben van oude koude pizza is dit gewoon heerlijk, net zo lakker als toen het gisterenuit de over kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Wackmack dank voor het delen, ga daar ook eens wat bestellen om te vergelijken :)

Weet iemand wat dit voor ding is? Die zat bij mn Ooni Koda (Duits model inclusief gasslang en drukregelaar), het schuift uit als een antenne:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6INCDlI4XMf8pYW_VRdPfhABQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91egqPbn8TXU4qvieMlvf8BK.jpg?f=fotoalbum_large
Kan er niks over vinden in de handleiding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als de ontsteking het niet meer doet, kan je hem met een lucifer in die houder aansteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@ZieMaar! ah idd, zie nu dat er gesproken wordt over een “luciferhouder” in de handleiding, maar deze stond niet op de lijst van meegeleverde onderdelen. Thanks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wackmack
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5A8j1oqeSxK6V7Ce-k_PoxRb92g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pz9olixEpEN3V2F5UsHnTeey.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCiJa2aQciK55mrCR5WHEbFavL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q48zsw53QC8hG0Iv0X9MP8El.jpg?f=fotoalbum_large

Bestelling is binnen gekomen. Vooral de dozen zijn toch super leuk. Volgende week feestje van mijn zoontje. Kan ik de pizza's mooi uitdelen icm een doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08
Wackmack schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:53:
https://www.hollandskaash...od/deegbollen-van-caputo/ gisteravond voor het eerst hier deegbollen besteld en worden vandaag al bezorgd. Verder wat mozzarella en pizzadozen besteld, ben benieuwd :)

Had hiervoor 50 pizzabollen besteld bij de Hanos. Hier het probleem dat het deeg is gaan barsten, zeker de laatste drie keren dus dat is wat minder. Weekend leuke BBQ en pizza's eten met vrienden.

5 november pizzaworkshop. Hopelijk kan ik dan zelf deeg maken.
Bedoel je met het barsten dat bij het ontdooien er een harde korst met basten onstond?
Dat had ik namelijk afgelopen weekend ook bij de hanos bollen.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Driek schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:32:
[...]

Bedoel je met het barsten dat bij het ontdooien er een harde korst met basten onstond?
Dat had ik namelijk afgelopen weekend ook bij de hanos bollen.
Ja, 100% Had er nog een paar liggen in de vriezer en ook daar weer veel barsten. Moet wel zeggen, dat gebeurde de eerste maanden niet. Totaal 50 bollen gekocht, de eerste 30 gingen prima. Na ruim 4 maanden krijg je barsten. Ook nadat ik de bollen in koelkast goed vochtig had gemaakt. Dus denk tot 3 maanden in de vriezer kan prima. Vind de bollen verder wel relatief klein?

De bollen die gisteren binnen kwamen zien er een stukje beter uit. Morgen testen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08
Wackmack schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:59:
[...]

Ja, 100% Had er nog een paar liggen in de vriezer en ook daar weer veel barsten. Moet wel zeggen, dat gebeurde de eerste maanden niet. Totaal 50 bollen gekocht, de eerste 30 gingen prima. Na ruim 4 maanden krijg je barsten. Ook nadat ik de bollen in koelkast goed vochtig had gemaakt. Dus denk tot 3 maanden in de vriezer kan prima. Vind de bollen verder wel relatief klein?

De bollen die gisteren binnen kwamen zien er een stukje beter uit. Morgen testen :9~
Dan ervaren we hetzelfde. Eerste maanden na aanschaf prima, daarna kwaliteit minder.
Snel dus de huidige voorraad opmaken.

Ze zijn inderdaad aan de kleine kant, maar heb zelf een ooni12, en daar is het eigenlijk wel een mooi maatje voor.

Is je alternatief al ingevroren of gekoeld, vond ze qua prijs wat aan de hoge kant?

Ik zal ook eens bij de makro kijken, daar hebben ze ook kleinere ingevroren hoeveelheden.
Zelf maken is nog steeds het beste natuurlijk, maar daar ontbreekt vaak de tijd. (Hoewel het eigenlijk helemaal niet veel werk is)

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Driek schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:08:
[...]

Dan ervaren we hetzelfde. Eerste maanden na aanschaf prima, daarna kwaliteit minder.
Snel dus de huidige voorraad opmaken.

Ze zijn inderdaad aan de kleine kant, maar heb zelf een ooni12, en daar is het eigenlijk wel een mooi maatje voor.

Is je alternatief al ingevroren of gekoeld, vond ze qua prijs wat aan de hoge kant?

Ik zal ook eens bij de makro kijken, daar hebben ze ook kleinere ingevroren hoeveelheden.
Zelf maken is nog steeds het beste natuurlijk, maar daar ontbreekt vaak de tijd. (Hoewel het eigenlijk helemaal niet veel werk is)
Ze kwamen heel koud aan en liggen nu in de vriezer. Gemak mag wat geld kosten _/-\o_
Pagina: 1 ... 52 ... 112 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.